Vraagje aan de ervaringsdeskundigen.
Ik ben bezig om het gasverbruik te reduceren, tot op heden lukt dat aardig.
Wat hebben we gedaan tot nu toe:
- gaskookplaat vervangen voor inductie
- gasdroger vervangen voor warmtepompdroger
- vloerisolatie Ton zon aangebracht onder de begane grond vloer
- 10m2 oud dubbel glas (u-2,2) vervangen voor HR++ (u-1,1)
- cv ketel afgesteld op aanvoertemperatuur 50 graden
- cv systeem ingeregeld
- warmtepompboiler (90 liter) geïnstalleerd
We zijn van 1200m3/jaar nu beland op 425m3/jaar
Wat ik nog ga uitvoeren is:
- rest van het glas 10m2 ook vervangen voor HR++ (-25 m3/jaar, maar meer comfort)
- kijken of ik nog aanvullend de spouw kan isoleren (-50 m3/jaar)
- de warmtepompboiler aanvullen met een extra buffervat (300 liter A label) en deze in serie zetten met de bestaande warmtepompboiler en het geheel op 50 graden laden. (-50 m3/jaar)
Ik verwacht hiermee dus nog eens 125 m3/jaar te besparen.
Maar dan willen we toch helemaal van het gas af.
Omdat de vloer in de woonkamer vervangen moet worden en onze zoon allergisch is en zijn tapijt er ook uit gaat is het idee om de woning helemaal te voorzien van vloerverwarming hart-hart 10 cm met 16*2 buis.
gegevens:
- tussen woning 100m2 vloeroppervlak
- bouwjaar 1989 met aanvullende isolatie (zie boven)
- gasverbruik nu 425 m3/jaar
- zonnepanelen aanwezig 12 stuks 325 Wp op 116 graden en 45 graden dak, opbrengst 3900 kwh/jaar
- electraverbruik momenteel 3700 kwh/jaar (excl. zonnepanelen opbrengst)
Ik ben van plan om een water monobloc warmtepomp te nemen en deze op de vloerverwarming te zetten.
Watertemperatuur 30-25 op 90m2 vloerverwarming. afgifte 3420 Watt totaal. flow 10 liter/minuut.
Er zijn geen radiatoren in de woning aanwezig voor de badkamer ga ik een infra rood paneel nemen of een elektrische handdoekradiator (eentje wel op het watercircuit maar 30 graden opkrikken naar 50).
Voordeel is dat ik de monoblok ook kan laten koelen op de vloerverwarming. Temperatuur 18-21 dus 2200 Watt totaal.
Omdat je bij koelen ook vanwege het comfort wil ontvochtigen wil ik op elke verdieping een ventilatorconvector ophangen, die koelt en ontvochtigd. Ik breng dan de capaciteit omhoog.
Ik zit een beetje met de capaciteit van de warmtepomp.
Volgens de Koevlaas2 methode 450*8/1650=2,2 kw, en als ik dus nog verder gasverbruik terugdring 300*8/1650=1,45kw.
De kleinste monoblok warmtepomp die ik kan vinden is 5 kw en die kan wel wat terugregelen maar als ik op een 25% van mijn capaciteit kom dus 0,4 a 0,5 kw is dat denk ik een beetje teveel van het goede.
Dus mijn vraag: Hoe kijken jullie tegen de capaciteit aan? en welke mogelijkheden zijn er nog behalve weer een joekel van een buffer te nemen?
Ik ben bezig om het gasverbruik te reduceren, tot op heden lukt dat aardig.
Wat hebben we gedaan tot nu toe:
- gaskookplaat vervangen voor inductie
- gasdroger vervangen voor warmtepompdroger
- vloerisolatie Ton zon aangebracht onder de begane grond vloer
- 10m2 oud dubbel glas (u-2,2) vervangen voor HR++ (u-1,1)
- cv ketel afgesteld op aanvoertemperatuur 50 graden
- cv systeem ingeregeld
- warmtepompboiler (90 liter) geïnstalleerd
We zijn van 1200m3/jaar nu beland op 425m3/jaar
Wat ik nog ga uitvoeren is:
- rest van het glas 10m2 ook vervangen voor HR++ (-25 m3/jaar, maar meer comfort)
- kijken of ik nog aanvullend de spouw kan isoleren (-50 m3/jaar)
- de warmtepompboiler aanvullen met een extra buffervat (300 liter A label) en deze in serie zetten met de bestaande warmtepompboiler en het geheel op 50 graden laden. (-50 m3/jaar)
Ik verwacht hiermee dus nog eens 125 m3/jaar te besparen.
Maar dan willen we toch helemaal van het gas af.
Omdat de vloer in de woonkamer vervangen moet worden en onze zoon allergisch is en zijn tapijt er ook uit gaat is het idee om de woning helemaal te voorzien van vloerverwarming hart-hart 10 cm met 16*2 buis.
gegevens:
- tussen woning 100m2 vloeroppervlak
- bouwjaar 1989 met aanvullende isolatie (zie boven)
- gasverbruik nu 425 m3/jaar
- zonnepanelen aanwezig 12 stuks 325 Wp op 116 graden en 45 graden dak, opbrengst 3900 kwh/jaar
- electraverbruik momenteel 3700 kwh/jaar (excl. zonnepanelen opbrengst)
Ik ben van plan om een water monobloc warmtepomp te nemen en deze op de vloerverwarming te zetten.
Watertemperatuur 30-25 op 90m2 vloerverwarming. afgifte 3420 Watt totaal. flow 10 liter/minuut.
Er zijn geen radiatoren in de woning aanwezig voor de badkamer ga ik een infra rood paneel nemen of een elektrische handdoekradiator (eentje wel op het watercircuit maar 30 graden opkrikken naar 50).
Voordeel is dat ik de monoblok ook kan laten koelen op de vloerverwarming. Temperatuur 18-21 dus 2200 Watt totaal.
Omdat je bij koelen ook vanwege het comfort wil ontvochtigen wil ik op elke verdieping een ventilatorconvector ophangen, die koelt en ontvochtigd. Ik breng dan de capaciteit omhoog.
Ik zit een beetje met de capaciteit van de warmtepomp.
Volgens de Koevlaas2 methode 450*8/1650=2,2 kw, en als ik dus nog verder gasverbruik terugdring 300*8/1650=1,45kw.
De kleinste monoblok warmtepomp die ik kan vinden is 5 kw en die kan wel wat terugregelen maar als ik op een 25% van mijn capaciteit kom dus 0,4 a 0,5 kw is dat denk ik een beetje teveel van het goede.
Dus mijn vraag: Hoe kijken jullie tegen de capaciteit aan? en welke mogelijkheden zijn er nog behalve weer een joekel van een buffer te nemen?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4