Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Robindd
Modbus ligt er al bij je als het goed is.
https://webshop.domoticx....t/product&product_id=1868

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:54
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:49:
[...]

Offtopic, maar zou jij dit in je huis durven installeren? Wat zou er gebeuren als na verloop van tijd steeds meer van die platen lek raken? Dan blijft er van die isolatie niets meer over.
Niet voor niets wordt dit nauwelijks verkocht.
dat het weinig gebruikt wordt zit hem denk ik in 2 dingen:

1. moeilijker te plaatsen dan gewoon glaswol etc, je moet dit echt voorzichtig en nauwkeurig doen
2. Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur

dit doe je echt alleen als het niet anders kan, en dan is het technische echt een gave oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Thanks! Dat is leuk om te puzzelen. Tevens een goede om de 50/75/100% regeling te automatiseren / in HA te integreren. Nu ik er over begin, daar zit ook een 0% optie op. Daarmee kun je met een domme thermostaat hem toch laten stoppen, toch? :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Fr33z schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:26:
[...]

dat het weinig gebruikt wordt zit hem denk ik in 2 dingen:

1. moeilijker te plaatsen dan gewoon glaswol etc, je moet dit echt voorzichtig en nauwkeurig doen
2. Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur

dit doe je echt alleen als het niet anders kan, en dan is het technische echt een gave oplossing.
Het wordt met name in Duitsland veel gebruikt om bij energetische renovaties bijvoorbeeld uitkragende balkons (doorlopende betonvloer van de verdieping, dus enorme koudebrug) van boven en onder helemaal in te pakken. Uiteraard wordt het dan weer goed beschermd, zodat kans op beschadiging nihil is.
Ik heb het toegepast in een voordeur en balkondeur. wel van een ander merk. Bevalt prima. Zie: https://geen-energiereken...ebly.com/de-voordeur.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wij lijken tegen het probleem op te lopen dat het huis te goed geïsoleerd is. Bij temperaturen rond de 10 °C, hoeft de WP niet veel te doen. Gevolg is een ruimte die op temperatuur is, maar wel een koud aanvoelende tegelvloer. Dat is vooral hinderlijk in het thuiskantoor.

Heb het kantoor nu al ingesteld als bypass en ga komende dagen ervaren of dat effect heeft. Wat kan ik nog meer doen? Misschien toch maar eens nachtverlaging overwegen.

Raspberry Pi is onderweg om de WP beter te kunnen loggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 23-12-2020 11:39 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-10 12:07
Adriaan71 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:02:
[...]

Laatst we voor een dakopbouw de Kingspan Kooltherm K12 gebruikt 100mm dik. Alles lek en kierdichtheden gemaakt. Lijkt wel een bunker.
Sinds die dakopbouw ook geen mobiel bereik meer op zolder zeker? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:27:
[...]

Thanks! Dat is leuk om te puzzelen. Tevens een goede om de 50/75/100% regeling te automatiseren / in HA te integreren. Nu ik er over begin, daar zit ook een 0% optie op. Daarmee kun je met een domme thermostaat hem toch laten stoppen, toch? :)
Jazeker, daar zit ook de 0% optie op, maar omdat de meesten die niet gebruiken, heb ik steeds geadviseerd om een schakelaar met 3 standen te nemen ipv 4.
Maar het kan zeker, die 0, maar weet niet of die de hele pomp uitschakelt of niet, en iets anders doet.
Het lastigste is een juist stekkertje te vinden voor de buitenunit, maar ik heb ze nog wel , dacht ik.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:10:
Heb tevens ook niet echt last van die koude vloer. Heb ook "gewoon" laminaat (vvw geschikt wel) liggen en volgens mij buffert de vloer voldoende om langdurig die warmte weer af te geven. Voordeel van laminaat / hout, het wordt niet zo koud als tegels wanneer onverwarmd.
Dat laminaat gaat wel ten koste van je COP, want door de warmteweerstand moet je met een hogere Ta draaien voor dezelfde warmteafgifte.
Deze site rekent dat wel mooi uit.
Stel je hebt 40 W/m² nodig en 18mm slangen HoH 15cm, en een tegelvloer (ohne Fussbodenbeleg), dan heb je een Ta van 28.4 °C nodig.
Maar stel nu dat je invult dat je laminaat hebt (en dus een extra weerstand), dan heb je al 33.2 graden nodig, bijna 5 graden hoger. Bij onze WP' scheelt dat ongeveer 0.45 punten in je COP.
De badkamer vloer koelt natuurlijk wel af, dat is niet best voor de WAF. Daar overweeg ik al een tijdje een IR paneeltje aangestuurd door Xiaomi temp en vocht sensor etc.

Jouw huis was volgens mij een factor 3-4 groter :9 , maar die adaptieve regeling voorkomt ook pendelen? Of is het dan kwestie van de minimale temp wat omhoog zetten?
Ik weet niet eens waar die minimale temp op staat. Door de trage regelkarakteristiek (volgens mij staat ie op iets van "standaard" en "60 min" en staat de dipswitch van de adaptieve regeling op on) heb ik sowieso geen pendelen, want daarmee is de minimale draaitijd al iets van een uur.
Ik denk trouwens niet dat mijn huis 4x zo groot is als het jouwe, ik heb vooral op alle verdiepingen, incl de garage, vloerverwarming, en vanwege thuiswerken en thuisstuderen staan momenteel alle zones, behalve de overloop en de ouderslaapkamer, open. Dan wordt het oppervlak vanzelf erg groot (momenteel zo'n 235m²).
Dat antwoord heb jij wellicht niet met dat vvw oppervlakte :)
EDIT:
Gebruik jij nu de wireless, of de controller van de binnenunit zelf?
Geen van beide, ik gebruik de ruimtevoeler pac-se41ts-e, hier voordelig te koop. Dat is gewoon een NTC in een lelijk plastic bakje (welke oelewapper verzint nou om zo'n ding grijs te maken?). Als ik nog eens tijd heb ga ik die NTC eruit halen en een blindplaat van mijn schakelmateriaal perforeren, zodat die NTC gewoon in de inbouwdoos kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
B-lex schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:45:
[...]

Sinds die dakopbouw ook geen mobiel bereik meer op zolder zeker? :P
Mensen wilden het goed geïsoleerd hebben dus dan krijgen ze dat. 8) Maar 06 werkt goed in die ruimte. Skeletbouw geen enkel probleem. Nieuwbouw en veel staal is een drama.

Zeker het internet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silencer112
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 21:25
beste mede tweakers,

vanaf 21-12-2020 een volledig elektrische warmtepomp in bedrijf voor verwarming en tapwater.

Mitsubishi electric Ecodan 200 liter Cilinder unit koelen en verwarmen

PUHZ-SW75YAA buitendeel.

Master slave regeling met een Antipendelbuffer.

tot nu toe zeer tevreden !!

(ps vanwegen deze overstap een Daikin Altherma hybride 8kw koelen en verwarmen te koop!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@PS: Misschien heeft @Japie.G nog interesse? :X

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 23-12-2020 16:09 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:08:
@PS: Misschien heeft @Japie.G nog interesse? :X
Hahaha🤣

Nou, tis eerlijk waar een prima ding, maar niet in mijn situatie waar ik het warmtepomp deel stand alone wil gebruiken 😀 Als je een bestaande woning hebt zou ik zeggen.. doen! Kijk het consumentenbond linkje.

Ik wil tzt ook doen wat @silencer112 heeft gedaan 😀 (overigens ben ik @silencer112 zeer veel dank verschuldigd. Door hem heb ik zeer veel inzicht gekregen in de Daikin)

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 23-12-2020 16:31 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dankzij een tip van een zeer gewaardeerde forummer hier heb ik het Energielabel voor mijn woning voor 10 jaar vast kunnen leggen, tegen minimale kosten.
Ondanks dat het bouwjaar 1807 is, kreeg ik al snel label "A" met als enige verdere mogelijkheid om energie te besparen, was het installeren van een zonneboiler.
Maar zoals hier al meerdere malen is gesuggereerd op dit forum is dat nou niet bepaald optimaal, mede omdat je in de zomer onvoldoende warmte kunt opslaan. Ik vond dit, gezien de daarbij gegeven kosten-baten analyse echter een nogal bijzonder advies:

Energiebesparende maatregel: Zonneboiler
code:
1
2
Jaarlijkse besparing Eenmalige kosten   Terugverdientijd        Rendement
           €80         €3000           Langer dan levensduur       1%

Unquote.
Conclusie: niet doen dus :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
Naalroc schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:03:
Dankzij een tip van een zeer gewaardeerde forummer hier heb ik het Energielabel voor mijn woning voor 10 jaar vast kunnen leggen, tegen minimale kosten.
Ondanks dat het bouwjaar 1807 is, kreeg ik al snel label "A" met als enige verdere mogelijkheid om energie te besparen, was het installeren van een zonneboiler.
Maar zoals hier al meerdere malen is gesuggereerd op dit forum is dat nou niet bepaald optimaal, mede omdat je in de zomer onvoldoende warmte kunt opslaan. Ik vond dit, gezien de daarbij gegeven kosten-baten analyse echter een nogal bijzonder advies:

code:
1
2

Unquote.
Subsidie is niet mee genomen, maar dan nog....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

code:
1
2

Unquote.
Ik heb het overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Ik moest een bepaalde epc eis halen, en een zonne boiler helpt maar margninaal (voor de EPC).

Verder: in de zomer heb je teveel en in de winter wanneer je het meest nodig doet hij het juist het minst.
Ik heb die centen maar in zonnepanelen gestopt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:36:
Wij lijken tegen het probleem op te lopen dat het huis te goed geïsoleerd is. Bij temperaturen rond de 10 °C, hoeft de WP niet veel te doen. Gevolg is een ruimte die op temperatuur is, maar wel een koud aanvoelende tegelvloer. Dat is vooral hinderlijk in het thuiskantoor.

Heb het kantoor nu al ingesteld als bypass en ga komende dagen ervaren of dat effect heeft. Wat kan ik nog meer doen? Misschien toch maar eens nachtverlaging overwegen.

Raspberry Pi is onderweg om de WP beter te kunnen loggen.
Volgens mij is dat redelijk normaal, mijn vloer voelt zelden warm aan (tenzij het vriest)!

Temperatuur binnen is altijd 21 graden, als het buiten >10 graden is blijft de woning met een ‘koude’ vloer van < 22 graden al op temperatuur.

Gelukkig beweeg ik me binnenshuis voort op huissloffen, dus merk er verder niet veel van.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
Richt in de zomer maar eens op de zon ☀️

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:56
[quote]Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:10:
[...]

Heb tevens ook niet echt last van die koude vloer. Heb ook "gewoon" laminaat (vvw geschikt wel) liggen en volgens mij buffert de vloer voldoende om langdurig die warmte weer af te geven. Voordeel van laminaat / hout, het wordt niet zo koud als tegels wanneer onverwarmt. De badkamer vloer koelt natuurlijk wel af, dat is niet best voor de WAF. Daar overweeg ik al een tijdje een IR paneeltje aangestuurd door Xiaomi temp en vocht sensor.

Dit verhaal komt op het juiste moment want de waf wil in 2021 een houten vloer op onze tegels en vloerverwarming leggen. Ik ben er huiverig voor want krijg ik de woonkamer nog wel warm. De convector moet dan namelijk ook dicht. Ik krijg het nu goed warm en zelfs 1 graad hoger dan op de 1e verdieping. Moet ik bij parket rekening houden met 2 graden hogere ta.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:14:
[...]

Heb tevens ook niet echt last van die koude vloer. Heb ook "gewoon" laminaat (vvw geschikt wel) liggen en volgens mij buffert de vloer voldoende om langdurig die warmte weer af te geven. Voordeel van laminaat / hout, het wordt niet zo koud als tegels wanneer onverwarmt. De badkamer vloer koelt natuurlijk wel af, dat is niet best voor de WAF. Daar overweeg ik al een tijdje een IR paneeltje aangestuurd door Xiaomi temp en vocht sensor.

Dit verhaal komt op het juiste moment want de waf wil in 2021 een houten vloer op onze tegels en vloerverwarming leggen. Ik ben er huiverig voor want krijg ik de woonkamer nog wel warm. De convector moet dan namelijk ook dicht. Ik krijg het nu goed warm en zelfs 1 graad hoger dan op de 1e verdieping. Moet ik bij parket rekening houden met 2 graden hogere ta.
Sleur je waf mee naar de gietvloerenboer 🤘

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34

code:
1
2

Unquote.
Puur kostentechnisch heeft zonneboiler als losse investering (na(ast) de subsidie) een lange terugverdientijd, dus niet interessant. Dat wordt weliswaar korter als salderen afbouwt/stopt. Ook leuk dat je de warmte goed gebruikt (rendement PV panelen daalt juist bij hogere temperaturen). Maar toch...

Bij ons ging deze investering mee in de totale kosten van installatie en de daarvoor berekende terugverdientijd. Het effect van zonneboiler daarin was klein. Het was veel of nog net ietsje meer investeren. ;)

Daarnaast speelde bij ons nog een andere overweging mee, namelijk het beperken van geluidsoverlast in de zomer. Zit je net lekker in de tuin met een :9B, zal je zien, springt de buitenunit aan voor SWW. Daar hebben we dan dus weer geen last van ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

Of pvc vloerenboer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Het kan (afhankelijk van je afgegeven vermogen) wel 5 graden schelen, zie mijn post hierboven:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Bij gebruik van een WP kun je beter kiezen voor keramisch parket of PVC.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:53
@Andrehj Geldt dit ook als je 24x7 de temperatuur gelijk houdt?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:14:
[...]

Het kan (afhankelijk van je afgegeven vermogen) wel 5 graden schelen, zie mijn post hierboven:
En wat betekent keramisch pakket voor je ta? En eventueel afgifte vermogen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Zou iemand mee kunnen kijken met mijn post? Ik heb geregeld al wat gepost in deze discussie en er werd mij gevraagd een eigen topic te openen. Het is best veel informatie maar ik zal vast nog wel het een en ander missen. Kunnen jullie mij advies geven? Met name mbt de "oude" elga icm welke vloerverdeler en voeding daar van.

https://gathering.tweaker...message/65364440#65364440
Ook nog een vraag die daar vergeten ben te stellen is of het mogelijk is op op thermostaat in te stellen dat ie niet in 10 minuten van Ta 20 graden. Ta 35 graden met gaan en dan met deze buiten temperatuur met 45 minuten weer uit te gaan. (Minder snel optoeren)

[ Voor 24% gewijzigd door Twan dz op 23-12-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ben energie leverancier aan het uitzoeken en vroeg me af hoeveel kwh een woning met een warmtepomp en wtw verbruikt. Mijn epc berekening schat de verwarming en ventilatie in op 6700kwh per jaar. Nu vraag ik me af of dat representatief is. Wat moet je daarnaast nog bij tellen voor verlichting, wasmachines, koken etc?

Vooral eigenaren met een sw75yaa ben ik geinteresseerd naar jullie totaal energie verbruik per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:14:
[...]

Is dat niet een hoop theoretisch?
Ik verwarm met bijv. 30gr helemaal prima. Heb slechts 65m2 ofzo met bijna allemaal laminaat en een SW75YAA.
Tuurlijk met tegels/PVC of gietvloer is de afgifte veel beter, maar 5graden minder gaat die daar gewoon pendelen in mijn situatie :)
Anyway, een nieuwe vloer kost velen malen meer dan het beetje slechtere COP nu. Als de vloer versleten is kijken we wel weer eens.

De vrouw wilde absoluut geen PVC op de vloer. “Plastic” is slecht voor je :+. Gietvloer was ietsjes boven budget destijds en dus maar laminaat gekozen :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:25:
@Andrehj Geldt dit ook als je 24x7 de temperatuur gelijk houdt?
Uiteraard, maar dan is het afgegeven vermogen wel kleiner, zodat ook je Ta wat minder stijgt. Op de door mij genoemde link kun je dat eenvoudig nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Naalroc schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:22:
[...]

Jazeker, daar zit ook de 0% optie op, maar omdat de meesten die niet gebruiken, heb ik steeds geadviseerd om een schakelaar met 3 standen te nemen ipv 4.
Maar het kan zeker, die 0, maar weet niet of die de hele pomp uitschakelt of niet, en iets anders doet.
Het lastigste is een juist stekkertje te vinden voor de buitenunit, maar ik heb ze nog wel , dacht ik.
Een stekkertje voor de binnenunit? Wat bedoel je daar mee? Buitenunit misschien?
Heb het nu aan elkaar geknutseld liggen op zolder op de grond nog :) staat laag op de to-do lijst, maar een WiFi relais er tussen is wel handig voor in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
corsat schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:36:
[...]
Keramisch parket heeft een hogere warmtegeleiding (gelijk aan tegels) en dus nauwelijks invloed op je Ta.
Vermogen verandert uiteraard niet, want dat is afhankelijk van de isolatie en ventilatie van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Denk dat ik toch voor een allen WP boiler ga. De extra kosten met Solar duurt inderdaad 15 a 20 jaar. Ben je weer aan vernieuwing toe voor je rendement hebt.

En het gas afsluiten thuis dekt bijna mijn kosten voor het opwarmen van mijn boiler voor een jaar

Deze boiler sluit mooi aan op mijn installatie en heeft een grote spiraal van onder tot boven. En warmte spiraal aansluiting onder in vat en eventueel met zonnepanelen module erbij dat als ik teveel lever wat ik niet gebruik dat het in de boiler gaat.

Deze boiler bedoel ik
Vaillant VIH SW 400/3 MR
Spiraal van 3,24m2

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 23-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:02:
[...]

Denk dat ik tot voor een alles WP boiler ga. De extra kosten met Solar duurt inderdaad 15 a 20 jaar. Ben je weer aan vernieuwing toe voor je rendement hebt.

En het gas afsluiten thuis dekt bijna mijn kosten voor het opwarmen van mijn boiler .

Deze boiler sluit mooi aan op mijn installatie em heeft een groet spiraal van onder tot boven. En warmte spiraal onder in vat en eventueel met zonnepanelen module erbij dat als ik teveel lever dat het in de boiler gaat.
Deze boiler bedoel ik
Vaillant VIH SW 400/3 MR
Spiraal van 3,24m2
DJG SOL400 die heeft 2 spiralen en die zet je dan in serie, works perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:04:
[...]

DJG SOL400 die heeft 2 spiralen en die zet je dan in serie, works perfect.
Klopt maar heb de Vaillant goedkoper en sluit E-bus aan op mijn installatie en alles werkt perfect.

En die 2 spiralen bij elkaar van DJG is 2,5 en de Vaillant heeft 1 spiraal van 3,24
Nog alle gegevens

uniSTOR boilers voor warmtepompen: VIH SW 400/3 MR

Netto inhoud: 372 liter
Materiaal: staal, geëmailleerd
Bescherming: Elektrische anode
Type warmtapwatersysteem: dubbele spiraal
Stilstandsverlies: 1,23 kWh/24h
Maximale temperatuur: 110 C⁰
Bedrijfstemperatuur: 85 C⁰
Oppervlakte warmtewisselaar: 1,47 / 3,24 m2
CV-aansluiting : R 11/4" "
Zonlicht aansluiting: R 11/4" "
Warm-,koudwateraansluiting : R 1" "
Circulatie-aansluiting : R 3/4" "
Dimensies
Hoogte: 1633 mm
Buitendiameter: 850 mm
Diepte : 930 mm
Gewicht (leeg): 203 kg
Gewicht (bedrijfsklaar): 575 kg
Energieklasse isolatie: A

[ Voor 56% gewijzigd door Adriaan71 op 23-12-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:52:

Een stekkertje voor de binnenunit? Wat bedoel je daar mee? Buitenunit misschien?
............
Lees mijn post nog eens.... buitenunit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik sjouw het niet de trap op, hou het lekker bij een SOL400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:30:
[...]

Ik sjouw het niet de trap op, hou het lekker bij een SOL400
Dat wordt met een hijskraan via dakkapel achter . Daar heb ik dubbele stolpramen zitten waar hij door kan. voor zijn de ramen te breed ahahaha.
Op aanhanger leggen en omhoog hijsen en naar binnen trekken.

Dat komt wel goed. Die ga en kan ik niet tillen. 8)

Alsik in serie zet kom ik op 4,81m2. met beide spiralen. Das groot genoeg

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 23-12-2020 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Keramisch pakket heeft naar mijn idee het beste van 2 werelden.

Qua vloerverwarming perfect, er is niets beters, qua looks net parket, en qua schoonmaken weer net tegels.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Inmiddels stapje verder met gependel hier. De HCTM stond kennelijk (ook) op weersafhankelijke regeling ingesteld. Het aanpassen op de Loria naar deels RAR en deels WAR werd deels teniet gedaan/in de war geschopt door de HCTM. Op HCTM staat ie nu uit, WP zelf op 50% WAR. En Tset op HCTM op 20,5 continu. Heeft nu nog maar paar start/stops overdag, en draait na even opjagen van Ta mooi vlak. Even paar dagen aankijken. Zo zie je maar weer... alle instellingen checken... 8)7 :P

Weet een van jullie hoe Ta zich ontwikkelt bij deel% WAR en deel% RAR? Als stooklijn bij 100% WAR bijv bij Tb van 10 graden leidt tot Ta van 24 graden en de modulatie van thermostaat zou bij 100% RAR bij diezelfde Tb van 10 graden een Ta van 32 graden levert, waar komt Ta dan op uit bij bijv 50/50 of 75/25 WAR/RAR? Op 28 ((24+32)/2) resp 26 ((24x 0,75 + 32x 0,25) graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
overwinteraar schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:14:
Inmiddels stapje verder met gependel hier. De HCTM stond kennelijk (ook) op weersafhankelijke regeling ingesteld. Het aanpassen op de Loria naar deels RAR en deels WAR werd deels teniet gedaan/in de war geschopt door de HCTM. Op HCTM staat ie nu uit, WP zelf op 50% WAR. En Tset op HCTM op 20,5 continu. Heeft nu nog maar paar start/stops overdag, en draait na even opjagen van Ta mooi vlak. Even paar dagen aankijken. Zo zie je maar weer... alle instellingen checken... 8)7 :P

Weet een van jullie hoe Ta zich ontwikkelt bij deel% WAR en deel% RAR? Als stooklijn bij 100% WAR bijv bij Tb van 10 graden leidt tot Ta van 24 graden en de modulatie van thermostaat zou bij 100% RAR bij diezelfde Tb van 10 graden een Ta van 32 graden levert, waar komt Ta dan op uit bij bijv 50/50 of 75/25 WAR/RAR? Op 28 ((24+32)/2) resp 26 ((24x 0,75 + 32x 0,25) graden?
@Chris_82 heeft daar in een van de vorige delen een post over geplaatst. Moet wel terug te vinden zijn :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
xoror schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:46:
Ben energie leverancier aan het uitzoeken en vroeg me af hoeveel kwh een woning met een warmtepomp en wtw verbruikt. Mijn epc berekening schat de verwarming en ventilatie in op 6700kwh per jaar. Nu vraag ik me af of dat representatief is. Wat moet je daarnaast nog bij tellen voor verlichting, wasmachines, koken etc?

Vooral eigenaren met een sw75yaa ben ik geinteresseerd naar jullie totaal energie verbruik per jaar.
2100 kWh incl. douchen (a 600 kWh) Huis BJ 1980, 157m2 en 400m3

xoror schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:46:

In een EPC berekening wordt normaal gesproken de energiebehoefte aangegeven in MJ en niet in kWh ?
En als dat wel wordt aangegeven gaat men uit van thermische energie.
In het geval van een WP moet je dit dus delen door +- 4 (De COP).

Zelf verbruikt onze WP gemiddeld zo'n 2600kWh per jaar voor CV en 650kWh voor CV.

Bouwjaar 2017, 900m3 inhoud, ventilatie type C, dubbelglas.

• wervisser
  • Laatst online: 28-09 10:59
overwinteraar schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:14:
De HCTM stond kennelijk (ook) op weersafhankelijke regeling ingesteld.
Welke instelling is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• xoror
  • Niet online
@Grolsch Zie mijn resultaten, ik heb zowel in MJ als kWh. Maar mijn geschatte verbruik is voor verwarming en tap water vrij hoog zie ik, als iedereen hier rond de 3000kWh per jaar zit (althans even snel gluren in topic start)

Ik zie voor verwarming iets van 18K MJ en ongeveer hetzelfde voor tapwater.

Als ik MJ deel door 4 dan kom ik op 4600kWh voor verwarming en nog eens z'n post voor tapwater. Lijk me beetje teveel? Bij gebouwgebonden installaties (ik denk dus dat dat het verbruik is van de woning) zie ik die 6700 kWh.
Gebouwgebonden energieverbruik:
Het energieverbruik voor ruimteverwarming, ruimtekoeling, warmtapwater, elektriciteit voor
de hiervoor benodigde installaties en (forfaitair) verlichting; verlichting is hierbij inbegrepen
omdat die post in de EPC meegerekend wordt.
Ik zou dus alleen koken en wassen etc bij moeten rekenen zo te zien.

referentie: bouwjaar 2020, WTW, warmtepomp, tripple glas, warmteverlies ~ 27W/m2.

[ Voor 47% gewijzigd door xoror op 24-12-2020 09:00 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
xoror schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:51:
@Grolsch Zie mijn resultaten, ik heb zowel in MJ als kWh. Maar mijn geschatte verbruik is voor verwarming en tap water vrij hoog zie ik, als iedereen hier rond de 3000kWh per jaar zit (althans even snel gluren in topic start)

Als ik MJ deel door 4 dan kom ik op 4600kWh voor verwarming en nog eens z'n post voor tapwater. Lijk me beetje teveel? Bij gebouwgebonden installaties (ik denk dus dat dat het verbruik is van de woning) zie ik die 6700 kWh.

[...]

referentie: bouwjaar 2020, WTW, warmtepomp, tripple glas, warmteverlies ~ 27W/m2.
Ben even niet mee met je eenheden. 18000MJ is 5000kWh thermisch is dus 1200kWh electrisch?
https://unit-converter.gasunie.nl/
Voor tapwater COP 2,1 dus 2400kWh electrisch

• xoror
  • Niet online
Dapdodo schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:12:
[...]

Ben even niet mee met je eenheden. 18000MJ is 5000kWh thermisch is dus 1200kWh electrisch?
https://unit-converter.gasunie.nl/
Voor tapwater COP 2,1 dus 2400kWh electrisch
Ah dat klinkt een stuk logischer, dan kom ik om 3600kWh voor de Wp en nog iets van 3000 kWh voor de rest van de woning. Dat klinkt aannemelijk ;) thanks!

• overwinteraar

[...]

Wat @Dapdodo aangeeft: benodigde warmte in kWh nog wel delen door de COP van je WP. ;)

Zit hier gemiddeld op zo'n 4.700 kWh p/j E-verbruik voor WP incl SWW. Verwacht dit jaar iets boven 4.000 kWh uit te komen. Historisch gasverbruik ca 2.600 m3/j voor CV en SWW. Bj jaren 70.

• xoror
  • Niet online
@overwinteraar
Ja al had ik tapwater niet zo hoog verwacht. dat het meer is dan verwarmen.

Maar goed dan ga ik in de vergelijkers gewoon 7000kWh invullen als jaarlijks gebruik :) Die negatieve maand bedragen zijn even wennen ;-) (ik wek ongeveer 10k kWh op per jaar namelijk)

• overwinteraar
xoror schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:29:
@overwinteraar
Ja al had ik tapwater niet zo hoog verwacht. dat het meer is dan verwarmen.

Maar goed dan ga ik in de vergelijkers gewoon 7000kWh invullen als jaarlijks gebruik :) Die negatieve maand bedragen zijn even wennen ;-) (ik wek ongeveer 10k kWh op per jaar namelijk)
De cijfers van mijn SWW deel heb ik niet apart inzichtelijk, maar die 4.600 kWh thermisch lijkt me echt idioot veel. Met COP van 2,5 is dat ruim 1.800 kWh E. Zijn eerder voorbeelden van een E verbruik voor SWW van rond 600 a 650 kWh gepost, dat is ca 1.500 a 1.600 kWh thermisch.

Zonneboiler... kan hierop nog van invloed zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
[...]
Wij hebben eikenhout in de vorm van lamelparket (15mm waarvan 4mm toplaag eiken) omdat we perse hout wilden. Dat gaat uitstekend met vvw. In de gang liggen wel tegels. Je merkt dat de tegels veel sneller warm (of koud in de zomer met koelen) worden maar omdat er een onmeunig dik pak isolatie onder de betonvloer ligt kan de warmte niet anders dan naar boven, komt het uiteindelijk prima door het hout de woning in en is een Ta van 24/25 bij Tb van 0/5 voldoende bij zeer goed geïsoleerd bj 2019. Wij lopen altijd op sokken/blote voeten en in de periode dat er niet verwarmd wordt voelt hout warmer dan tegels/ker.parket. Hout moet alleen wel in de lijm gelegd worden voor een goede warmteoverdracht maar het kan dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:16:
[...]

Ah dat klinkt een stuk logischer, dan kom ik om 3600kWh voor de Wp en nog iets van 3000 kWh voor de rest van de woning. Dat klinkt aannemelijk ;) thanks!
Hetzelfde zei ik toch ook? Je moet delen door de COP.

wij zijn gezien de maandelijkse lijst van @Tomexergie redelijke grootverbruiker vwb sww en verbruiken zo'n 650kWh aan stroom voor SWW met onze WP.

wat is de inhoud van je woning?

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
Gisteravond ben ik nog even aan het spelen geweest met de wp en het bleek dat ik de afsluiter naar de radiatorgroepen boven nog dicht had staan dom...
Deze open gezet en sinds gister een uur of 20 draait de wp nonstop zonder pendelen op een aanvoertemperatuurvan 34 graden.en retour van 30
Op dit moment is het in de woonkamer niet te harden ivm zo warm maar dat is even niet anders tijdens het opstoken.

Wel valt mij op dat de wp op een behoorlijk hoge frequentie draait 43hz en een verbruik heeft van 1330w dit lijkt mij behoorlijk hoog dit deed hij ook toen hij nog stond te pendelen, het lijkt erop dat hij niet vergenoeg terugmoduleert? Mosschien maar eens met een fohn op de buitenlucht sensor richten en kijken of hij dan wel lager gaat zoals @Grolsch ook gedaan heeft

https://snapshot.raintank...GGffyt5iU5Ozw79D70zURIqGE

[ Voor 83% gewijzigd door H143 op 24-12-2020 10:11 ]

• xoror
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:55:
[...]

Hetzelfde zei ik toch ook? Je moet delen door de COP.

wij zijn gezien de maandelijkse lijst van @Tomexergie redelijke grootverbruiker vwb sww en verbruiken zo'n 650kWh aan stroom voor SWW met onze WP.

wat is de inhoud van je woning?
uhm als ik de buiten muren en funderingen etc niet meeneem dan iets van 1100 anders iets van 1300 ofzo :+, beetje uitgeschoten bij het bouwen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
H143 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:02:
Gisteravond ben ik nog even aan het spelen geweest met de wp en het bleek dat ik de afsluiter naar de radiatorgroepen boven nog dicht had staan dom...
Deze open gezet en sinds gister een uur of 20 draait de wp nonstop zonder pendelen op een aanvoertemperatuurvan 34 graden.en retour van 30
Op dit moment is het in de woonkamer niet te harden ivm zo warm maar dat is even niet anders tijdens het opstoken.

Wel valt mij op dat de wp op een behoorlijk hoge frequentie draait 43hz en een verbruik heeft van 1330w dit lijkt mij behoorlijk hoog dit deed hij ook toen hij nog stond te pendelen, het lijkt erop dat hij niet vergenoeg terugmoduleert? Mosschien maar eens met een fohn op de buitenlucht sensor richten en kijken of hij dan wel lager gaat zoals @Grolsch ook gedaan heeft

https://snapshot.raintank...GGffyt5iU5Ozw79D70zURIqGE
Alleen stroomverbruik zegt niets, zoals ik de grafiek zie moduleert hij wel (zie sprongetje rond half 9.

Wat is de daadwerkelijke Ta, ligt deze boven setpoint Ta :?

Met een Ta van 34 graden geeft je vloerverwarming flink wat warmte af, zoals je zelf ook al gemerkt hebt adhv de woonkamer temperatuur. Hoe ga je dit naregelen? Dit gaat niet vanzelf goedkomen met een Ta van 34.

Probeer je Ta nu eens 2 graden te verlagen, zakt de grafiek dan of krijg je dan weer pendelgedrag :?

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 24-12-2020 10:43 ]

xoror schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:40:
[...]

uhm als ik de buiten muren en funderingen etc niet meeneem dan iets van 1100 anders iets van 1300 ofzo :+, beetje uitgeschoten bij het bouwen :P.
Bij een inhoud van 1100m3 verwacht ik dat je E-verbruik van de WP in totaal tussen de 2500 en 3000kWh zal liggen.

Wel afhankelijk van of je de hele woning verwarmd, of naregeling hebt, en gewenste ruimtetemperatuur.

• H143
Grolsch schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:40:
[...]

Alleen stroomverbruik zegt niets, zoals ik de grafiek zie moduleert hij wel (zie sprongetje rond half 9.

Wat is de daadwerkelijke Ta, ligt deze boven setpoint Ta :?

Met een Ta van 34 graden geeft je vloerverwarming flink wat warmte af.
nee ta ligt gelijk aan de setpoint ta
34 graden is inderdaad wel erg warm het is nu ook net een sauna 8)7
ik zal eens kijken of ik de wp ook nog kan uitlezen als het goed is zit er wel een modbus connectie op maar kan alleen nog nergens de poort vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!
H143 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:43:
[...]

nee ta ligt gelijk aan de setpoint ta
34 graden is inderdaad wel erg warm het is nu ook net een sauna 8)7
ik zal eens kijken of ik de wp ook nog kan uitlezen als het goed is zit er wel een modbus connectie op maar kan alleen nog nergens de poort vinden
Met deze buitentemperaturen zou een Ta van 30 voldoende moeten zijn, probeer dat eens, of krijg je dan pendelgedrag :?

Gebruik je wel een thermostaat ? Of probeer je WAR only goed te krijgen?

Dat gaat je niet lukken zonder gependel, daar is je WP te groot voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 24-12-2020 10:45 ]

• H143
Grolsch schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:44:
[...]

Met deze buitentemperaturen zou een Ta van 30 voldoende moeten zijn, probeer dat eens, of krijg je dan pendelgedrag :?

Gebruik je wel een thermostaat ? Of probeer je WAR only goed te krijgen?

Dat gaat je niet lukken zonder gependel, daar is je WP te groot voor.
ik stook nu nog op een vaste temperatuur ivm het opstoken van de vloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRecK_yR6aNnuJ5Tz9kKA-xoVng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eXpjoFMuso2v46T5XV3jmKCa.jpg?f=fotoalbum_large

alleen volgens de gegevens zou de wp op 30% van zijn vermogen moeten kunnen draaien met deze temperaturen wat zou neerkomen op een minimaal verbruik van ongeveer 500W maar de wp begint al te pendelen bij een verbruik van 1300W het lijkt er dan op dat hij toch niet ver genoeg terugmoduleert of kijk ik hier verkeerd tegen aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Hier heeft de Elga (met zware Toshiba buitenunit) het vanmorgen begeven. De stop sloeg eruit, en na controle van alle andere apparaten op de groep toch de stekker van de Elga maar weer in het stopcontact gestoken. Na opstarten is er een foutmelding 064 (interne communicatie). Uiteraard is de installateur al met kerstreces, dus begin januari maar even bellen of er een fix mogelijk is. Gelukkig hangt er nog een CV-ketel naast.

• Robindd
Naalroc schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:28:
[...]

Lees mijn post nog eens.... buitenunit......
Hmm, slaap tekort denk ik.. Maar de kabel heb ik al met jouw weerstandjes zelfs _/-\o_

• corsat
falconz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:50:
[...]

Wij hebben eikenhout in de vorm van lamelparket (15mm waarvan 4mm toplaag eiken) omdat we perse hout wilden. Dat gaat uitstekend met vvw. In de gang liggen wel tegels. Je merkt dat de tegels veel sneller warm (of koud in de zomer met koelen) worden maar omdat er een onmeunig dik pak isolatie onder de betonvloer ligt kan de warmte niet anders dan naar boven, komt het uiteindelijk prima door het hout de woning in en is een Ta van 24/25 bij Tb van 0/5 voldoende bij zeer goed geïsoleerd bj 2019. Wij lopen altijd op sokken/blote voeten en in de periode dat er niet verwarmd wordt voelt hout warmer dan tegels/ker.parket. Hout moet alleen wel in de lijm gelegd worden voor een goede warmteoverdracht maar het kan dus prima.
Dank voor je info. Onze vloerverwarming is niet als hoofdverwarming aangelegd maar krijgt de kamer voldoende warm. Bij ernstige twijfel overweeg ik de vloerverwarming opnieuw aan te leggen en dan de houten vloer er over heen.
Verder ga ik het keramische parket bekijken. Wat ik niet wil is de temperatuur ta 2 tot 5 graden verhogen ivm geluid van de wp.

• xoror
  • Niet online
@Grolsch yeah dank. Ik heb net contractje afgesloten, 7000 kWh gebruik en 10000 kWh terug leveren. Leuk negatief maandbedrag :)

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

corsat schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:26:
[...]

Dank voor je info. Onze vloerverwarming is niet als hoofdverwarming aangelegd maar krijgt de kamer voldoende warm. Bij ernstige twijfel overweeg ik de vloerverwarming opnieuw aan te leggen en dan de houten vloer er over heen.
Verder ga ik het keramische parket bekijken. Wat ik niet wil is de temperatuur ta 2 tot 5 graden verhogen ivm geluid van de wp.
Check dan vooral ook het assortiment van Venis Starwood, die hebben wij liggen (en Grolsch volgens mij ook?). Al met al misschien wel wat duurder dan een echt houten vloer maar zoals Grolsch al aangaf; alle voordelen van tegels zonder de nadelen van hout.

• Zwerius
Even een vraag over een Panasonic warmtepompboiler. Hopelijk zijn hier mensen die daar iets over weten.
Wij hebben een Panasonic Aquarea WP-boiler. Type PAW-DHWM-120ZNT.
Die heeft een geëmailleerd stalen vat met een magnesium opofferingselektrode.

Ik probeer in de handleiding te vinden, of ik ergens op het display kan zien, wanneer de elektrode "op" is en vervangen moet worden.
Maar ik kan dat eigenlijk niet vinden.

Helaas krijg ik op een mail aan Panasonic geen antwoord.

Weet iemand van jullie toevallig of en zo ja, hoe dit op het display te zien is?

Ik hoop niet dat ik eens in de x jaar het ding hoef open te schroeven alleen maar om de elektrode te controleren.

Zwerius Kriegsman

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:57
Zwerius schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:40:
Even een vraag over een Panasonic warmtepompboiler. Hopelijk zijn hier mensen die daar iets over weten.

Ik probeer in de handleiding te vinden, of ik ergens op het display kan zien, wanneer de elektrode "op" is en vervangen moet worden.

Weet iemand van jullie toevallig of en zo ja, hoe dit op het display te zien is?

Ik hoop niet dat ik eens in de x jaar het ding hoef open te schroeven alleen maar om de elektrode te controleren.
Helaas, iedere twee jaar kijken en eventueel vervangen. Het is namelijk niet te meten hoeveel hij slijt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Naalroc
...............
Ik denk wel dat dit het geval is, maar na 2 1/2 jaar heb ik er nog niet naar gekeken bij de mijne; ik denk ook dat dit niets te maken heeft meat het merk, of de kwaliteit van de boiler, maar meer met de water kwaliteit.
Het hoe en waarom is meer iets voor een water-chemicus denk ik, want ik weet ook niet wat hierbij de belangrijke gegevens zijn, anders dan de aanwezige zouten.
Ook meen ik te hebben onthouden, dat die opofferingsanode met name belangrijk is voor electrisch verwarmde boilers, om het element te beschermen.

• Andrehj

[...]
Je vermeldt niet hoe groot je woning wordt, dus dan is het lastig schatten...
Maar ter referentie: Volgens mij krijg je een vrij energiezuinige woning met WTW en tripel glas. Dat hebben wij ook. Wij verwarmen momenteel de hele woning (ca 1200m3 incl 300 m3 garage) en verwachten voor de WP (incl SWW) nog onder de 2500 kWh uit te komen.
Voor de rest van je verbruik neem je gewoon dat van je oude woning (ik neem even aan dat je daar een CV-ketel had). Je hebt immers het elektriciteitsverbruik van de CV-ketel niet meer, maar een WTW erbij.
Bij mij lijkt dat tot nu toe aardig te kloppen (alleen een kleine stijging door het vele thuiswerken).

De posten qua elektriciteitsverbruik uit de EPC berekening (zoals wel meer daaraan trouwens) slaan helemaal nergens op. Ik heb daar destijds degene die de berekening had gemaakt nog op aangesproken, maar die kon er ook niets aan doen, dit rolt nu eenmaal zo uit het programma.
Gebouwgebonden installaties is weliswaar incl de WP, maar ik heb van mijn woning ook een berekening zonder WP (had ik nog nodig voor WP subsidie) en daarin staat bij gebouwgebonden installaties 2210 kWh (voor alleen de deurbel, de WTW en wat verlichting 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( ).
Het verschil tussen die twee (gebouwgebonden installaties met en zonder WP) is met 3300 kWh voor de WP ook aan de hoge kant, maar weer niet extreem.
Maar het kan nog gekker: Voor niet-gebouwgebonden apparatuur staat er een stelpost van 7200 kWh.. :? Hoe dan? Die rolt gewoon standaard uit dat programma en slaat dus nergens op.
Want die 7200 + 2210 kWh (dus excl WP) is meer dan 3x zo hoog als mijn "gewone" electriciteitsverbruik van ca 3000 kWh.
Deze idiote getallen zijn ook de reden dat je zo waanzinnig veel PV moet plaatsen om op EPC 0 uit te komen.
(Wij hebben EPC -0.02 (dus nagenoeg 0), maar de panelen gaan ongeveer 11 MWh opwekken, bij een geschat van jaarverbruik 5.5 MWh).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
geëmailleerd stalen vat met een magnesium opofferingselektrode.

Als er een kleine beschadiging in de emaillewand zit, of een gaatje door een productie oneffenheid dan ontstaat er een punt concentratie van electrolise naar dat gaatje. Een stalen vat kan dan in mum van tijd doorroesten

De opofferingselektrode zit daar om electrolise te kanaliseren.
Electrolise van verwarmingselement, spiraal en kopelingen naar de opofferingselektrode.
Volgens de spanningreeks der metalen https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen

Jaarlijke controle is noodzakelijk om te constateren of er nog voldoende "vlees" op de annode zit.

Of .. een actieve versie kopen zoals deze:
https://elektrischeboiler...MXZ7_53X2-10aAu9NEALw_wcB

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zie:
Dre in "[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie"

Er zit een meting in. Ik ga wachten op de E006.

Panasonic Nederland, installateurs en dozenschuivers hebben geen verstand van de producten die ze verkopen. Verwacht daar geen support van, en zeker niet als je het geld al hebt uitgegeven aan de aankoop.
Dear Dre

Please find bellow an answer.

Regards,

The electronics is based on principle to do measurements on some periods and then calculate average.

Normally if there's no taping it means in water are very les ions and current is low if not almost zero.

When we have taping then new ions come int tank and current start to rise till Mg Ions are compensating process.

With other words after 3 hours nothing will happening because complete average is based on 24 or 48h.

Don’t care if one day anode will not work anymore – there will be no current and E006 will be there on display for sure.

Then in several days anode needs to be replaced.
Naar aanleiding van mijn vraag na 3 uur wachten op E006 Dre in "[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie"

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:23:
[...]

Je vermeldt niet hoe groot je woning wordt, dus dan is het lastig schatten...
Maar ter referentie: Volgens mij krijg je een vrij energiezuinige woning met WTW en tripel glas. Dat hebben wij ook. Wij verwarmen momenteel de hele woning (ca 1200m3 incl 300 m3 garage) en verwachten voor de WP (incl SWW) nog onder de 2500 kWh uit te komen.
Voor de rest van je verbruik neem je gewoon dat van je oude woning (ik neem even aan dat je daar een CV-ketel had). Je hebt immers het elektriciteitsverbruik van de CV-ketel niet meer, maar een WTW erbij.
Bij mij lijkt dat tot nu toe aardig te kloppen (alleen een kleine stijging door het vele thuiswerken).

De posten qua elektriciteitsverbruik uit de EPC berekening (zoals wel meer daaraan trouwens) slaan helemaal nergens op. Ik heb daar destijds degene die de berekening had gemaakt nog op aangesproken, maar die kon er ook niets aan doen, dit rolt nu eenmaal zo uit het programma.
Gebouwgebonden installaties is weliswaar incl de WP, maar ik heb van mijn woning ook een berekening zonder WP (had ik nog nodig voor WP subsidie) en daarin staat bij gebouwgebonden installaties 2210 kWh (voor alleen de deurbel, de WTW en wat verlichting 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( ).
Het verschil tussen die twee (gebouwgebonden installaties met en zonder WP) is met 3300 kWh voor de WP ook aan de hoge kant, maar weer niet extreem.
Maar het kan nog gekker: Voor niet-gebouwgebonden apparatuur staat er een stelpost van 7200 kWh.. :? Hoe dan? Die rolt gewoon standaard uit dat programma en slaat dus nergens op.
Want die 7200 + 2210 kWh (dus excl WP) is meer dan 3x zo hoog als mijn "gewone" electriciteitsverbruik van ca 3000 kWh.
Deze idiote getallen zijn ook de reden dat je zo waanzinnig veel PV moet plaatsen om op EPC 0 uit te komen.
(Wij hebben EPC -0.02 (dus nagenoeg 0), maar de panelen gaan ongeveer 11 MWh opwekken, bij een geschat van jaarverbruik 5.5 MWh).
Hahaha herkenbaar. Huis is denk ik vergelijkbaar met die van jou. Ik heb ook idiote stelpost van 7700 kWh.. En huis gebonden installaties op 6700kWh. Heb dus 35x320wp moeten leggen om epc - 0.2 te krijgen (vrijstelling bouwleges)

Ik kreeg ook advies om 12kw warmte pomp te installeren, nadat ik op hun fouten gewezen had kwam er 10kw uit. Hier ook niet mee eens en uiteindelijk de sw75yaa die nu net draait.

Mijn warmteverlies is berekend op 26.7W/m2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 13:28
falconz schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:50:
[...]

Hier dezelfde situatie. Ik sluit mij volledig bij jou uitleg aan.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Andrehj
xoror schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:50:
[...]
Mijn warmteverlies is berekend op 26.7W/m2
Dat zegt natuurlijk niets zonder het aantal m² en de binnen- en buitentemperatuur waarbij dat geldt.
In mij EPC berekening staat ergens de regel:
"transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 214 W/K"
Dat geldt alleen voor de woning.

Als je dat vermenigvuldigt met 31K (binnen 21 graden, buiten -10), dan kom ik op 6.6 kW uit. Dat is mooi, want ik verwarm mijn garage ook nog, zodat ik met de PUHZ-SW75YAA precies uit zou moeten kunnen.
Deze waarde van 214 W/K lijkt op dit moment aardig te kloppen.
Wat staat daar bij jou?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2020 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
259W/k staat er bij mij. 300m2 vv opp. 21 graden binnentemp. Is berekend bij - 10 buiten. Bij mij is ie dan 31x259 is 8kw.

Bij de echte warmteverlies berekening kwam er wel 26.7W/m2. Trannmissie + infiltratie kwam op 7.7kw uit.

[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 24-12-2020 19:04 ]

..

[ Voor 100% gewijzigd door Grolsch op 24-12-2020 19:42 ]

• corsat
DJT schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:13:
[...]

Check dan vooral ook het assortiment van Venis Starwood, die hebben wij liggen (en Grolsch volgens mij ook?). Al met al misschien wel wat duurder dan een echt houten vloer maar zoals Grolsch al aangaf; alle voordelen van tegels zonder de nadelen van hout.
Venis starwood is alleen keramisch parket volgens mij en dat komt er volgens de waf echt niet in, het moet een echte houten vloer zijn.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
@xoror , @Andrehj Voor mijn begrip: Je verwarmt waarschijnlijk niet als de temperatuur
net onder de 21 graden zakt. Bij mij is de actuele stookgrens 15,5°C (gemiddelde kamerT 19,5°C)
daarboven blijft de binnentemperatuur op peil en de kachel uit.

Ik vermoed maar dat jullie pas hoeven te verwarmen bij buitentemperaturen < 12°C of zelf lager.
(Een warmteverliesberekening houd toch ook deels rekening met externe en interne winsten, of niet?
- bijvoorbeeld normaal elektragebruik plus een aantal personen (lichaamswarmte)

De "berekening" van het benodigde vermogen ziet dan ook anders uit als ik me niet vergis.
Zoiets als bij mij: Pthermisch(19,5°C/-10°C) = ca. 195 W/K x (15,5 - (-10)) K = 5,0 kW
Dit is proefondervindelijk vastgesteld dus niet via een EPC- of warmteverliesberekening.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
itchin schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:35:
Hier heeft de Elga (met zware Toshiba buitenunit) het vanmorgen begeven. De stop sloeg eruit, en na controle van alle andere apparaten op de groep toch de stekker van de Elga maar weer in het stopcontact gestoken. Na opstarten is er een foutmelding 064 (interne communicatie). Uiteraard is de installateur al met kerstreces, dus begin januari maar even bellen of er een fix mogelijk is. Gelukkig hangt er nog een CV-ketel naast.
Ik voel een nieuw topic: @itchin het grote nooit meer een elga wat nu voor een wp topic 🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!
itchin schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:35:
Das nogeens een goede truuk om budget van de directie te krijgen om definitief van het gas af te gaan en een echte WP te kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itchin
koevlaas2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:07:
[...]
Ik voel een nieuw topic: @itchin het grote nooit meer een elga wat nu voor een wp topic 🤡
Ha, ha, ja, dat is een goede. Eerst maar eens zien of het te fiksen is, zo niet dan eens zien wanneer jij tijd hebt. Ik heb wel ongeveer een idee wat het moet worden. De CV ketel is ook bijna 15, dus binnen twee jaar zal er een vervolg nodig zijn. Ik ga vast ruimte maken voor een boilervat. Mijn gasfornuis kan volgens mij omgebouwd om te werken op een gasfles. Daarvoor is dus ook een plekje nodig.

@Grolsch de directie, dat ben ik zelf. Ik ben het gelukkig meestal snel met mezelf eens. Alleen jammer dat de uitgave voor een nieuwe warmtepomp ten koste gaat van de hobby’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
itchin schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:35:
[...]

Ha, ha, ja, dat is een goede. Eerst maar eens zien of het te fiksen is, zo niet dan eens zien wanneer jij tijd hebt. Ik heb wel ongeveer een idee wat het moet worden. De CV ketel is ook bijna 15, dus binnen twee jaar zal er een vervolg nodig zijn. Ik ga vast ruimte maken voor een boilervat. Mijn gasfornuis kan volgens mij omgebouwd om te werken op een gasfles. Daarvoor is dus ook een plekje nodig.

@Grolsch de directie, dat ben ik zelf. Ik ben het gelukkig meestal snel met mezelf eens. Alleen jammer dat de uitgave voor een nieuwe warmtepomp ten koste gaat van de hobby’s.
Met een warmtepomp heb je er een hobby bij >:)

Alhoewel, als je afscheid neemt van de Elga houd je wellicht tijd over :+

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 24-12-2020 23:40 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@itchin
Gasfles mag niet permanent in je keuken.
Zullen je buren en de verzekering leuk vinden.

DJG buffer/boiler is wel een goed idee.

Fijne kerst allemaal. o<:)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2020 07:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!
corsat schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:29:
[...]

Venis starwood is alleen keramisch parket volgens mij en dat komt er volgens de waf echt niet in, het moet een echte houten vloer zijn.
Jammer, houten parket is echt een dooddoener voor vloerverwarming als je het vergelijkt met keramisch parket of een andere tegelvloer.

Maar als je vrouw echt niet anders wil, dan gewoon de Ta een paar graden omhoog, warm krijg je het wel, en is over het algemeen goedkoper dan een andere vrouw uitzoeken :+

In onze vorige woning hadden we ook een echte parketvloer, maar ik zag alleen maar nadelen, vooral met kleine kinderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 25-12-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
dunklefaser schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:35:
@xoror , @Andrehj Voor mijn begrip: Je verwarmt waarschijnlijk niet als de temperatuur
net onder de 21 graden zakt. Bij mij is de actuele stookgrens 15,5°C (gemiddelde kamerT 19,5°C)
daarboven blijft de binnentemperatuur op peil en de kachel uit.

Ik vermoed maar dat jullie pas hoeven te verwarmen bij buitentemperaturen < 12°C of zelf lager.
(Een warmteverliesberekening houd toch ook deels rekening met externe en interne winsten, of niet?
- bijvoorbeeld normaal elektragebruik plus een aantal personen (lichaamswarmte)

De "berekening" van het benodigde vermogen ziet dan ook anders uit als ik me niet vergis.
Zoiets als bij mij: Pthermisch(19,5°C/-10°C) = ca. 195 W/K x (15,5 - (-10)) K = 5,0 kW
Dit is proefondervindelijk vastgesteld dus niet via een EPC- of warmteverliesberekening.
Dat verhaal van de stookgrens ken ik uiteraard, maar had ik vanwege de eenvoud even weggelaten.
De stookgrens ligt trouwens bij mij (en bij @xoror waarschijnlijk ook) een stuk hoger. Reken maar mee:
Stroomverbruik per dag (excl WP) is ca 10 kWh.
Daarvan verdwijnt ca 1 kWh in het riool (warm water van quooker, vaatwasser en wasmachine).
Maar er komt ook ca 1 kWh bij van verliezen van het SWW-vat.
Totaal blijft dus ca 10 kWh.
10 kWh / 24 uur is ca 400 Watt.
4 personen in huis maal ca 100 Watt is nog eens 400 Watt.
Totaal dus zo'n 800 Watt aan interne warmte.
Dat delen door 214 W/K komt uit op een kleine 4 Kelvin. (Deze waarde had jij ook).
21°C (gewenste binnentemperatuur) - 4 K = 17°C. Mijn stookgrens is dus ca 17 graden.
In de praktijk zal die vaak wat lager liggen doordat er nog zonnewarmte binnen komt, maar ik wil het ook graag op donkere, grijze, winterdagen binnen warm hebben, dus voor het berekenen van het vermogen van de WP is dit de waarde waar je van uit moet gaan.
@xoror zal met 259 W/K zelfs maar rond de 3K aan verschil hebben, en daarmee rond de 18 graden aan stookgrens uitkomen.
De door jou genoemde 12°C haal je met een wat grotere vrijstaande woning gewoon niet (of je moet een gigantisch stroomverbruik hebben). Dat kan eigenlijk alleen in een nieuwbouw tussenwoning, met een veel kleiner buitenoppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 15:17
Hier gaat het eiken parket er uit voor de vloerverwarming er in komt. En er. Komt geen parket meer in ivm hond en kind, te veel onderhoud tov pvc. (Keramisch parket vind de vrouw niets)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wij hebben boven pvc verlijmd liggen, en werkt ook perfect met vloerverwarming.

Click pvc is weer minder voor de vloerverwarming.

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 25-12-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj @dunklefaser

Mijn woning is nog niet opgeleverd :) Ik heb alleen theorie waarden. Hij is nu een weekje bezig met stook protocol en ik merkte toen hij bij Ta 30 was, het al vrij warm was binnen. Maw de kleine twijfel die ik had of de capaciteit voldoende was, is nu weg (en dat ik de woning warm kan houden met lage Ta) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Andrehj Een stookgrens van 12°C haal je idd. niet met de genoemde warmteverliezen.
Volgens mij mag je bij een compact vrijstaand huis met ca. 200 m² maximaal 120 W/K aan warmteverlies hebben om een stookgrens van ca. 12°C te kunnen halen.
Specifiek warmteverlies = ca. 15 W/m² => laag energie huis?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
dunklefaser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:15:
@Andrehj Een stookgrens van 12°C haal je idd. niet met de genoemde warmteverliezen.
Volgens mij mag je bij een compact vrijstaand huis met ca. 200 m² maximaal 120 W/K aan warmteverlies hebben om een stookgrens van ca. 12°C te kunnen halen.
Specifiek warmteverlies = ca. 15 W/m² => laag energie huis?
15 W/m2 aan benodigd verwarmingsvermogen is aardig in de richting van een passiefhuisniveau!

Ik heb ons huis uit 1987 nu op een niveau weten te krijgen van 32 W/m2 (benodigd vermogen bij -12°C en 22°C binnentemperatuur) ofwel ca 152 W/K voor het hele huis en dat levert dan toch nog een jaarverbruik op van ca 45 kWh/m2.

Passiefhuisniveau is een jaarverbruik van 15 kWh/m2. Dus ongeveer één derde van ons huidige verbruik.
Dat zou qua vermogen dan ook ongeveer één derde van 32 W/m2 moeten zijn, ofwel ca 11 W/m2.

Hebben we op tweakers eigenlijk ook ergens een plek waar info uitgewisseld wordt, over passief huizen of allerlei vergaande isolatiemaatregelen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:29
Grolsch schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:08:
[...]

Jammer, houten parket is echt een dooddoener voor vloerverwarming als je het vergelijkt met keramisch parket of een andere tegelvloer.

Maar als je vrouw echt niet anders wil, dan gewoon de Ta een paar graden omhoog, warm krijg je het wel, en is over het algemeen goedkoper dan een andere vrouw uitzoeken :+

In onze vorige woning hadden we ook een echte parketvloer, maar ik zag alleen maar nadelen, vooral met kleine kinderen.
Wij hadden parket op een houten ondervloer en dat is, toen de parketvloer in het voorjaar door een aquariumlekkage vervangen moest worden en de ondervloer rot bleek, vervangen door een Rc5 broodjesvloer met vloerverwarming en daar is gewoon weer lamelparket op gekomen. Speelde wel mee dat dat parket al gekocht was voor we bij het leggen bijna door de vloer gingen, maar goed. In ieder geval is het vervolgens verlijmd gelegd en ik hou de woonkamer met een Ta van max 30 prima op temperatuur met onze Elga. Wat je wel merkt is dat het keramisch parket in de tuinkamer warmer aanvoelt, maar het hout is wel echt mooier. Tegels of pvc zou ik in de woonkamer dan ook echt niet willen.

Enige nadeel aan een parketvloer vind ik dat hij beroerd slecht tegen water kan, waardoor je enorm op moet passen met vloerkoeling en lekkende aquaria. :+ Met kleine kinderen krijg je misschien wat sneller een beschadiging, maar dat zie je op onze 'handgeschraapte' vloer al veel minder.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Zwerius Een plek op tweakers? Voor zover ik weet actueel nog niet, over 5 jaar? - Geen idee!
Met de huidige - te lage - energieprijzen en het zwalkende overheidsbeleid
m.b.t. subsidie voor isolatiemaatregelen - misschien over 10 jaar?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
BertusB404 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:31:
[...]

Een buffer (in welke zin dan ook) heb je alleen nodig als aanvoer en afvoer niet continue gelijk zijn. Je kunt dan blijven aanbieden tot de buffer vol is, of afvoeren totdat deze helemaal leeg is.

De warmtecapaciteit van beton is vele malen hoger dan de lucht in de ruimte welke opgewarmd moet worden. Als je een kW in de vloer stopt warmt deze minder op dan wanneer je deze kW in de lucht stopt.

Warmteoverdracht (dus van vloer naar lucht of andersom) vind alleen plaats wanneer er een temperatuurverschil is tussen de twee.

Stel beton en lucht hebben exact dezelfde warmtecapaciteit.
Ik dit geval stop je een kW in de vloer, deze warmt net zo snel op als wanneer je die kW in de lucht stopt. In dit geval is er snel een temperatuurverschil tussen vloer en lucht en er vind overdracht plaats. In dit geval gaat alle energie welke in de vloer gepompt word vrijwel direct naar de lucht omdat het temperatuurverschil snel stijgt, en er is vrijwel geen sprake van enige vorm van buffer.

Aangezien een kuub beton een massa heeft van ongeveer 2500 kg. En beton heeft een warmtecapaciteit van 905 J/kgK kunnen we doorrekenen dat een kuub beton met 1 graad opwarmen ongeveer 2500*905=2262500J aan energie kost.
Daarnaast heeft een kuub lucht een massa van 1,204 kg, met een warmtecapaciteit van 1005J/kgK komt dat neer op 1,204*1005=1210J

Je kunt dus in een kuub beton 1869x zoveel energie kwijt als in de lucht voordat het dezelfde hoeveelheid opwarmt. En daar zit je buffer.
Aha, dat was wat je bedoelde, bedankt voor de uitleg.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Domosapiens schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:00:
[...]

Als er een kleine beschadiging in de emaillewand zit, of een gaatje door een productie oneffenheid dan ontstaat er een punt concentratie van electrolise naar dat gaatje. Een stalen vat kan dan in mum van tijd doorroesten

De opofferingselektrode zit daar om electrolise te kanaliseren.
Electrolise van verwarmingselement, spiraal en kopelingen naar de opofferingselektrode.
Volgens de spanningreeks der metalen https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsreeks_der_metalen

Jaarlijke controle is noodzakelijk om te constateren of er nog voldoende "vlees" op de annode zit.

Of .. een actieve versie kopen zoals deze:
https://elektrischeboiler...MXZ7_53X2-10aAu9NEALw_wcB
@Domosapiens: Tja, het systeem ken ik wel van de spanningsreeks etc. Maar de actieve elektrode waarvan je een link plaatste, ontgaat mij even. Zorg je dan door een externe spanning aan te leggen dat het ijzer van het vat (via de beschadigingen in de emaille-laag) niet in oplossing gaat? Dus die actieve elektrode die je er dan in steekt, lost zelf niet meer op? Dat lijkt me een interessante optie! Alleen een elektrode, met een extern voedinkje voor € 130,- kan ik niet helemaal plaatsen. Wat zie ik over het hoofd?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Was mij ook opgevallen dat EPC berekeningen denken dat je ALDEL bent en mega verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Zag ik net @Bram-Bos in een Greenchoice reclame voorbij komen, leuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
Joris748 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:39:
[...]
Met een warmtepomp heb je er een hobby bij >:)

Alhoewel, als je afscheid neemt van de Elga houd je wellicht tijd over :+
De warmtepomp is van de zomer verplaatst naar het dak*, en hield sinds het begin van het stookseizoen netjes 24/7 het huis op een vaste temperatuur. Wel veel pendelen bij temperaturen boven 4 á 5 graden boven nul (minimum ingangsvermogen ergens rond de 210 Watt elektrisch). De dagen rond het vriespunt zat de Elga rond de 1500 Watt (https://pvoutput.org/intr...5010&dt=20201129&gs=0&m=1). Met continu draaien, en géén sneeuw, voldoet deze Elga prima voor mijn woning (2006, alleen radiatoren).
Eerder draaide de Elga niet tussen 23:00 en 8:00 nadat de buren hadden geklaagd over trillingen via de achtergevel (waar de Elga toen hing).

*ik sluit niet uit dat het naar het dak verplaatsen uiteindelijk ook de oorzaak was van de kortsluiting, af en toe kwam er waarschijnlijk een druppeltje water via de mantel van de leidingen mee, ondanks dat ze bij de Elga ondertussen al vijf meter horizontaal lagen. In en op de Elga waren enkele druppels water te vinden. Gevalletje pech, maar de afwerking van de leidingen over de rand van het platte dak mag dus ook nog verbeterd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
itchin schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:03:
[...]

De warmtepomp is van de zomer verplaatst naar het dak*, en hield sinds het begin van het stookseizoen netjes 24/7 het huis op een vaste temperatuur. Wel veel pendelen bij temperaturen boven 4 á 5 graden boven nul (minimum ingangsvermogen ergens rond de 210 Watt elektrisch). De dagen rond het vriespunt zat de Elga rond de 1500 Watt (https://pvoutput.org/intr...5010&dt=20201129&gs=0&m=1). Met continu draaien, en géén sneeuw, voldoet deze Elga prima voor mijn woning (2006, alleen radiatoren).
Eerder draaide de Elga niet tussen 23:00 en 8:00 nadat de buren hadden geklaagd over trillingen via de achtergevel (waar de Elga toen hing).

*ik sluit niet uit dat het naar het dak verplaatsen uiteindelijk ook de oorzaak was van de kortsluiting, af en toe kwam er waarschijnlijk een druppeltje water via de mantel van de leidingen mee, ondanks dat ze bij de Elga ondertussen al vijf meter horizontaal lagen. In en op de Elga waren enkele druppels water te vinden. Gevalletje pech, maar de afwerking van de leidingen over de rand van het platte dak mag dus ook nog verbeterd worden.
Als de leidingen en kabels netjes aflopen vanuit de WP valt het inlopen van water toch wel mee ?
Kan vast dan nog wel gemaakt worden, nieuwe printplaten erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
[...]
Tijd voor een elektrische auto... die rijdt qua brandstof dan gratis en 2 lukt misschien ook nog wel.
Andrehj schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:10:
[...]

Dat zegt natuurlijk niets zonder het aantal m² en de binnen- en buitentemperatuur waarbij dat geldt.
In mij EPC berekening staat ergens de regel:
"transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 214 W/K"
Dat geldt alleen voor de woning.

Als je dat vermenigvuldigt met 31K (binnen 21 graden, buiten -10), dan kom ik op 6.6 kW uit. Dat is mooi, want ik verwarm mijn garage ook nog, zodat ik met de PUHZ-SW75YAA precies uit zou moeten kunnen.
Deze waarde van 214 W/K lijkt op dit moment aardig te kloppen.
Wat staat daar bij jou?
Ik doe het uit het hoofd, maar zo werkte die berekening toch niet. Die hield allerlei verschillende temperaturen aan per ruimte ipv die 31K die jij nu voor het hele huis neemt.
Andrehj schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:36:
[...]

Dat verhaal van de stookgrens ken ik uiteraard, maar had ik vanwege de eenvoud even weggelaten.
De stookgrens ligt trouwens bij mij (en bij @xoror waarschijnlijk ook) een stuk hoger. Reken maar mee:
Stroomverbruik per dag (excl WP) is ca 10 kWh.
Daarvan verdwijnt ca 1 kWh in het riool (warm water van quooker, vaatwasser en wasmachine).
Maar er komt ook ca 1 kWh bij van verliezen van het SWW-vat.
Totaal blijft dus ca 10 kWh.
10 kWh / 24 uur is ca 400 Watt.
4 personen in huis maal ca 100 Watt is nog eens 400 Watt.
Totaal dus zo'n 800 Watt aan interne warmte.
Dat delen door 214 W/K komt uit op een kleine 4 Kelvin. (Deze waarde had jij ook).
21°C (gewenste binnentemperatuur) - 4 K = 17°C. Mijn stookgrens is dus ca 17 graden.
In de praktijk zal die vaak wat lager liggen doordat er nog zonnewarmte binnen komt, maar ik wil het ook graag op donkere, grijze, winterdagen binnen warm hebben, dus voor het berekenen van het vermogen van de WP is dit de waarde waar je van uit moet gaan.
@xoror zal met 259 W/K zelfs maar rond de 3K aan verschil hebben, en daarmee rond de 18 graden aan stookgrens uitkomen.
De door jou genoemde 12°C haal je met een wat grotere vrijstaande woning gewoon niet (of je moet een gigantisch stroomverbruik hebben). Dat kan eigenlijk alleen in een nieuwbouw tussenwoning, met een veel kleiner buitenoppervlak.
Ik weet niet of jij nu het zelfde bedoelt als @dunklefaser. Moet jij bij verwarmen vanaf een buitentemperatuur van 16 a 17 graden? Gezien de Ta die je gebruikt en isolatie zou ik een veel lagere waarde verwachten.

Hier is de praktijk dat in de buurt van de 10 graden de wp tot leven komt. Het ligt soms wel iets hoger als het erg somber is. Ons huis is dan wel qua ontwerp optimaal op de zon georienteerd met veel massa, geen koudebruggen en goed geisoleerd (RC 6 overal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 22:31

Piper

No guts, no glory

Hier een zelfde situatie als @jerh. De zoninstraling is uiteindelijk van veel grotere invloed dan de buitentemperatuur. Gisteren haalde we hier 22.5 onder invloed van het zonnetje terwijl het buiten 4.5 graad max is geweest. De WP is ‘s ochtends uitgegaan en ‘s avonds na 8-en weer een keer aangesprongen. Daar snapt een EPC berekening helemaal niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 18:12
Piper schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:08:
Hier een zelfde situatie als @jerh. De zoninstraling is uiteindelijk van veel grotere invloed dan de buitentemperatuur. Gisteren haalde we hier 22.5 onder invloed van het zonnetje terwijl het buiten 4.5 graad max is geweest. De WP is ‘s ochtends uitgegaan en ‘s avonds na 8-en weer een keer aangesprongen. Daar snapt een EPC berekening helemaal niets van...
Bij mij ook een beetje zelfde situatie, overdag vrijwel geen warmtevraag door goed geïsoleerd huis.

Alleen in de avond koelt het erg af waardoor WP en CV redelijk veel aan slaan in de nacht.

Ik zit te denken aan nachtverlaging om een wat constantere warmtevraag te creëren maar dan zal deze de hele ochtend branden vermoed ik, denk ook aan om ipv WAR met RTC over te gaan naar alleen WAR, zou deze laatste optie een betere optie zien volgens jullie ?

Zou het liefst alleen de WP zien draaien zonder CV uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcob12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 30-09 18:12
Rol-Co schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:10:
[...]

Die gaat straks als hij niet afslaat voor een uurtje. :)

[...]

Daarom heb ik geen thermostaat, ik had het zelfde probleem, nu warmt ie elk uur een beetje.
Bedoel je dat je van WAR met RTC naar alleen WAR bent gegaan ?

En had je veel moeite de juiste stooklijn te vinden ?
Pagina: 1 ... 45 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.