Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.897 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
overwinteraar schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:31:
[...]

Was even nieuwsgierig omdat vandaag Tb rond 8 graden bleef steken. Dan zou ik obv m'n eigen ervaring / instellingen niet zoveel gependel verwachten. But then again... elk huis is anders ;) 8)
Laatste instelling aanpassingen dateren van 11 december.

P30 -> 0.8 (was 0.7)
P31 -> -2,0 (was -4,0)

Sindsdien heb ik dit warrige gedrag, maar is de temperatuur in huis wel gestegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

overwinteraar schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:08:
[...]

Mijn beeld: WP kan vermogen niet kwijt, Ta bereikt Tset (hier WAR regeling, kan ook via thermostaat zijn), slaat af, Ta koelt af en WP slaat weer aan als Ta (of gemiddelde Ta en Tr) voldoende is afgekoeld.

Bij mijn Loria 6010 heb ik nog geen setting kunnen vinden die de stilstand-/wachttijd beïnvloedt, kan dus niet instellen dat de WP pas na 1 uur weer aan mag slaan. Dat resulteert in 4 tot 5 stops per uur. Speelt alleen bij dagen zoals afgelopen week, waar Tb overdag boven graad of 8 uitkomt. Probeer nu even WAR met zo vlak mogelijke stooklijn (27@Tb20 / 31@Tb-20) met pompsnelheid 2 (ca 20 l/m). Andere varianten van afgelopen dagen boden geen soelaas.

(Ervarings)deskundigen (al dan niet Loria gebruikers) hier (@Chris_82 @wervisser @koevlaas2 @Grolsch ...?) nog tips om 24/7 vlak/continu te stoken, zonder starts/stops alsTb boven graad of 8 komt? Of is dit gewoon een kwestie van bij neerleggen in deze setting? :P
Hier met een Loria 6008 duo doe ik nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw5QEYs_abXWKS-ujeExuf7SOdU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Rhu8V6cMiOSjaqfzVHY22c7D.png?f=fotoalbum_medium

In combinatie met een Jaga in de woonkamer en een jaren 90 convectorput (4,5 meter) geboost.
Daarnaast stook ik op de 1e etage op radiatoren (overbemeten) nog mee tot 18,5 graden.
Zolder stook ik niet. Wel geisoleerd en tevens onze slaapkamer.

Daar waar het de Loria gebruikers (met vvw) goed afging bij veel mist en 0/1 graad heb ik mijn instellingen laten staan op:

30 Helling van de verwarmingscurve 0,5
31 Verplaatsing van de verwarmingscurve 0,5
32 Max. ingestelde aanvoertemperatuur verwarming 50
33 Invloed van de omgevingstemperatuur 65,00%
34 Niet gebruikte parameter 0 (niet gebruikt)... 1 (aan) 1
35 Type zender zone 1 0 (Radiator)... 1 (Vloerverwarming) 0
36 Versneld verlagen 0 °C / u
37 Besparing tussenseizoen zone 1 0

Terwijl dat een jaar geleden zonder inregelen er zo uit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeU1TWMgmkEo9Pf2Mda4lFVtYn4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MqebwitOL1IyYnCV5qTbjizy.png?f=fotoalbum_medium

Met meer nachtverlaging, minder comfort en meer geluid.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:40:
[...]

Die boiler van je. Is dat een boiler speciaal voor een warmtepomp met grote spiraal boven onder in of heb je een ander type? En hoe grootheden is je spiraal qua m2 en water inhoud van je spiraal.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
stuffer schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:04:
[...]

Hier met een Loria 6008 duo doe ik nu:

[Afbeelding]

In combinatie met een Jaga in de woonkamer en een jaren 90 convectorput (4,5 meter) geboost.
Daarnaast stook ik op de 1e etage op radiatoren (overbemeten) nog mee tot 18,5 graden.
Zolder stook ik niet. Wel geisoleerd en tevens onze slaapkamer.

Daar waar het de Loria gebruikers (met vvw) goed afging bij veel mist en 0/1 graad heb ik mijn instellingen laten staan op:

30 Helling van de verwarmingscurve 0,5
31 Verplaatsing van de verwarmingscurve 0,5
32 Max. ingestelde aanvoertemperatuur verwarming 50
33 Invloed van de omgevingstemperatuur 65,00%
34 Niet gebruikte parameter 0 (niet gebruikt)... 1 (aan) 1
35 Type zender zone 1 0 (Radiator)... 1 (Vloerverwarming) 0
36 Versneld verlagen 0 °C / u
37 Besparing tussenseizoen zone 1 0

Terwijl dat een jaar geleden zonder inregelen er zo uit zag:

[Afbeelding]

Met meer nachtverlaging, minder comfort en meer geluid.
Hier Loria 6010 v26 op:

Helling van de verwarmingscurve 0,1
Verplaatsing van de verwarmingscurve +7,0
Max. ingestelde Ta verwarming 45
Invloed van de omgevingssensor 0%
Pompsnelheid 2

Deze instelling n.a.v. een eerdere tip van @Chris_82; die had de verplaatsing van de curve daarbii volgens mij zelfs op +9,0 staan.

Parameter nummers wijken af door andere versie. Ik weet daarom ook even niet of jouw P33 op 65% betekent dat je 65% WAR of juist 65% RAR draait. In v26 heet die betreffende parameter 'invloed van omgevingssensor', ofwel invloed thermostaat. Die parameter op 100% betekent dus bij mij dus 100% RAR. En staat daarom op 0% (= 100% WAR).

De items die je onder P34 t/m P37 noemt heeft mijn versie niet. :-(

Edit: met Ta van 29,8 en Tb van 10,2 drijf ik de kamer uit. ;) Die Twoonk van 21 graden die je hebt, haal ik nu met Ta rond 28,4 bij Tb van 8,2 (vanavond). Meer warmte toevoegen is zelfs voor WAF te gek... 8)

[ Voor 4% gewijzigd door overwinteraar op 21-12-2020 21:49 ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
wervisser schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:50:
[...]

Laatste instelling aanpassingen dateren van 11 december.

P30 -> 0.8 (was 0.7)
P31 -> -2,0 (was -4,0)

Sindsdien heb ik dit warrige gedrag, maar is de temperatuur in huis wel gestegen :)
Met 0,7 / -2,0 ging ie bij mij juist meer tekeer met start/stops. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ah nee, draai met versie 27,33 maar vandaar de benaming die bij de instellingen staat.

Ik draai 65% WAR (maar zonder VVW)

[ Voor 94% gewijzigd door stuffer op 21-12-2020 21:46 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:54:
[...]

Het is inderdaad wel een boiler die geschikt is voor een WP (met andere woorden een grote spiraal).

De spiraal moet trouwens zoveel mogelijk onderin zitten, en niet boven.

Ik had deze besteld: (3,2 m2 spiraal in een 400 liter vat)

https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=en

Maar deze was toen niet leverbaar, en ik kreeg zonder extra kosten deze: (2 spiralen, 1 x 3,2m2 + 1 x 1,1 m2.
Ik heb deze 2 spiralen in serie gezet, waardoor ik nu dus een oppervlakte heb van 4,3 m2.

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
Wat eigenlijk dan vreemd is dat als je naar een solar en warmtepomp boiler bekijkt dan zie je dat de solar aansluiting in de onderste gedeelte zit en de warmtepomp aansluiting in bovenste gedeelte.

Deze bevoordeeld. ( niet bedoelt als reclame )

https://www.technea.nl/pr...necollector/#omschrijving

Dus als je eigenlijk een goeie solar warmtepomp boiler zou willen hebben moet je er een laten maken en zowel de solar als warmtepomp spiraal in de onderzijde van de boiler. En uiteraard grote spiralen voor optimaal warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:08:
[...]

Wat eigenlijk dan vreemd is dat als je naar een solar en warmtepomp boiler bekijkt dan zie je dat de solar aansluiting in de onderste gedeelte zit en de warmtepomp aansluiting in bovenste gedeelte.

Dus als je eigenlijk een goeie solar warmtepomp boiler zou willen hebben moet je er een laten maken en zowel de solar als warmtepomp spiraal in de onderzijde van de boiler. En uiteraard grote spiralen voor optimaal warmte afgifte.
Denk dat je dan voor WP deel te weinig oppervlakte hebt om op te warmen, als je alleen onderin spiraal hebt. Solar deel haalt veel hogere temperaturen en kan dus met kleinere oppervlakte toe.

Heb hier zoiets staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFsSby1WDrvorOF9VUgU1UK4KxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Uqmw9BsitCXuL0GinpJ0nlt2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:08
overwinteraar schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:41:
[...]

Hier Loria 6010 v26 op:

Helling van de verwarmingscurve 0,1
Verplaatsing van de verwarmingscurve +7,0
Max. ingestelde Ta verwarming 45
Invloed van de omgevingssensor 0%
Pompsnelheid 2

Deze instelling n.a.v. een eerdere tip van @Chris_82; die had de verplaatsing van de curve daarbii volgens mij zelfs op +9,0 staan.

Parameter nummers wijken af door andere versie. Ik weet daarom ook even niet of jouw P33 op 65% betekent dat je 65% WAR of juist 65% RAR draait. In v26 heet die betreffende parameter 'invloed van omgevingssensor', ofwel invloed thermostaat. Die parameter op 100% betekent dus bij mij dus 100% RAR. En staat daarom op 0% (= 100% WAR).

De items die je onder P34 t/m P37 noemt heeft mijn versie niet. :-(

Edit: met Ta van 29,8 en Tb van 10,2 drijf ik de kamer uit. ;) Die Twoonk van 21 graden die je hebt, haal ik nu met Ta rond 28,4 bij Tb van 8,2 (vanavond). Meer warmte toevoegen is zelfs voor WAF te gek... 8)
Check, verplaatsing +9.0, helling 0.1, ruimteinvloed 50%.
Waarom? Gemengd afgiftesysteem met vloerverwarming 30cm hoh, radiatoren en een 3.5m gebooste convectorput, dit heeft een iets hogere Ta nodig om het minimumvermogen van 4kW bij 12 graden kwijt te kunnen.
Hoe? Kleine nachtverlaging van 1 graad, langzame toename van de Tset na 10:00, tado thermostaat schakelt de WP uit zodra het 0.1 graad te warm wordt in de kamer, ruimteinvloed zorgt er voor dat bij defrosts of zeer koud weer de kamertemperatuur niet onder de 19.5 komt.
Alternatief? WAR, maar dan met een grote buffer van een paar honderd liter die ik niet heb.

Hier thuis iedereen tevreden, stroomkosten vallen alles mee, set and forget voor nu :)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Chris_82 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:26:
[...]

Waarom? Gemengd afgiftesysteem met vloerverwarming 30cm hoh, radiatoren en een 3.5m gebooste convectorput, dit heeft een iets hogere Ta nodig om het minimumvermogen van 4kW bij 12 graden kwijt te kunnen.
Hoe? Kleine nachtverlaging van 1 graad, langzame toename van de Tset na 10:00, tado thermostaat schakelt de WP uit zodra het 0.1 graad te warm wordt in de kamer, ruimteinvloed zorgt er voor dat bij defrosts of zeer koud weer de kamertemperatuur niet onder de 19.5 komt.
Alternatief? WAR, maar dan met een grote buffer van een paar honderd liter die ik niet heb.

Hier thuis iedereen tevreden, stroomkosten vallen alles mee, set and forget voor nu :)
De set and forget ben ik ook aan het zoeken maar we zijn ons ook aan het orienteren naar vvw :)

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
overwinteraar schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:24:
[...]

Denk dat je dan voor WP deel te weinig oppervlakte hebt om op te warmen, als je alleen onderin spiraal hebt. Solar deel haalt veel hogere temperaturen en kan dus met kleinere oppervlakte toe.

Heb hier zoiets staan:
[Afbeelding]
Zou ik zoiets kunnen gebruiken

https://www.spectrumsolar...er-fks-hygieneboiler.html

Dan onder spiraal voor solar 1,8m2 en de hygiëne spiraal voor warmtepomp 6m2 en dan boiler vullen met tapwater. Zo heb ik voldoende afgifte voor warmtepomp en solar lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Adriaan71 Dan moet je Solar wel even narekenen denk ik. Kan bij hoge instraling het systeem zn warmte dan wel kwijt aan de boiler?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:45:
[...]

Dan onder spiraal voor solar 1,8m2 en de hygiëne spiraal voor warmtepomp 6m2 en dan boiler vullen met tapwater. Zo heb ik voldoende afgifte voor warmtepomp en solar lijkt mij
Is die geschikt voor tapwater dan? Oftewel, is dat vat geëmailleerd of van RVS?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:48:
[...]

Op 1.8m2 kan je prima sww draaien, maar alleen om 'm op te warmen niet om als doorstroom spiraal te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 21-12-2020 22:53 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:48:
[...]

Dus een goeie boiler met een vat geëmailleerd of van RVS voor tapwater en die grote spiralen erin zijn we er .
Dus dat wordt er gewoon eentje laten maken in Gorredijk hahaha.

Dan hebben we het beste rendement volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:55:
[...]

Dus een goeie boiler met een vat geëmailleerd of van RVS voor tapwater en die grote spiralen erin zijn we er .

DJG WPS300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Had hem net gevonden ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Chris_82 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:26:
[...]

Zo zie je maar weer... elke situatie is weer anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de PM's die ik heb ontvangen verwerkt in de topicstart.

Mochten meer mensen aanvullingen / wijzigingen hebben dan graag ff via PM een berichtje, dan pas ik het aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:08:
[...]

En dat kan dus niet, het is of de solar onderin, of de WP.
In het geval van heatpipes is het de bedoeling dat de heatpipes normaal gesproken het vat verwarmen, en de WP is dan backup. Vandaar dat de heatpipes op de onderste spiraal zijn aangesloten.
Deze spiraal is kleiner qua oppervlakte omdat heatpipes met een veel hogere temperatuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:27
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:55:
[...]

Een solar boiler verwarm je alleen in nood gevallen met een wp, bovenste stukje om als backup toch weer te kunnen douchen. Onderste gedeelte laat je koud want zodra zon weer schijnt kan de solar gelijk zijn warmte weer kwijt. Dat geeft hoogste rendement.

Een boiler met wp opwarmen en vervolgens drie dagen geen solar meer kunnen gebruiken is ook zonde van die dure collectors....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:45:
[...]

Dit vat is geen hygiënevat en dus niet geschikt om schoon SWW water in te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43
Euuh, het is een gewone tapwaterboiler. Dus gemáákt voor tapwater.

Voor het begrip: Een hygieneboiler is eigenlijk een 'vuil' buffervat met een RVS tapwaterspiraal. Een tapwaterboiler is een vat dat gevuld wordt met drinkwater (meestal geëmailleerd aan de binnenzijde)

HERSTEL: Ik reageer op de verkeerde link 8)7 Het vat dat jij noemt Grolsch, is inderdaad een hygieneboiler en dus niet geschikt om helemaal met tapwater te vullen. Tapwater hoort in de hygienespiraal. Rest v/h vat vuil cv water.

[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 22-12-2020 10:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:47:
Euuh, het is een gewone tapwaterboiler. Dus gemáákt voor tapwater.

Voor het begrip: Een hygieneboiler is eigenlijk een 'vuil' buffervat met een RVS tapwaterspiraal. Een tapwaterboiler is een vat dat gevuld wordt met drinkwater (meestal geëmailleerd aan de binnenzijde)
Zijn er boilers zonder emaille?
En zijn spiralen niet altijd RVS koper of messing. Oftewel boilers in welke vorm dan ook kunnen nooit roesten uit zichzelf toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43
Tapwaterboilers zullen altijd een coating hebben of volledig van RVS zijn, het water bevat zuurstof en een stalen boiler zou doorroesten. Bovendien wil je geen bruin badwater ;-)

Buffervaten zijn natuurlijk net als radiatoren van staal, doordat het cv water 'dood' water is/wordt roesten ze niet door. Ook een hygienevat is een buffervat, met een RVS tapspiraal (en afhankelijk van de uitvoering ook 'gewone' spiralen)

Spiralen zijn normaal gesproken ook gewoon van staal. Zelfde verhaal. Maar een hygienespiraal (waar dus tapwater door loopt) moet van niet-corrosief metaal zijn. Doorgaans RVS.

HERSTEL: Ik reageerde op het verkeerde vat, vandaar de verwarring. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 22-12-2020 10:30 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:26
Gister heb ik mijn warmtepomp inbedrijf gesteld en hij draait!
alleen nu ben ik de vloer nog aan het opstoken ivm een nieuwe vloer en heb ik de watertemperatuur ingesteld op 25 graden met als gevolg dat de warmtepomp als een gek begint te pendelen
hierover heb ik met de leverancier gebeld en deze geeft aan dat het komt omdat ik geen buffervat heb geinstalleerd maar dat kan ik mij niet voorstellen.
ik heb op de begane grond vloerverwarming liggen hoh 10cm 8 groepen met een lengte van +/- 60m per groep (aanvoer 28mm cv buis +/- 10m vanaf de warmtepomp)
dit zou volgensmij voldoende systeeminhoud moeten zijn voor een 7kW warmtepomp
verder heb ik boven nog een aantal radiatoren die ook open staan.
zou het nog kunnen dat de flow te weinig is over het systeem waardoor hij pendelt.
de flowmeters op de verdeler staan allemaal op 2L ingesteld misschien moeten deze nog hoger?

het pendel gedrag elektrisch is te zien in deze snapshot
https://snapshot.raintank...MmBCxuEqZIB1PHvHnsxUSCBDG

wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@H143 Volgens mij kan de flow maximaal, waarbij je alleen gaat terugregelen als een bepaalde ruimte/hoek te snel warm wordt ten opzichte van de rest

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57
H143 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 10:54:
alleen nu ben ik de vloer nog aan het opstoken ivm een nieuwe vloer en heb ik de watertemperatuur ingesteld op 25 graden met als gevolg dat de warmtepomp als een gek begint te pendelen
hierover heb ik met de leverancier gebeld en deze geeft aan dat het komt omdat ik geen buffervat heb geinstalleerd maar dat kan ik mij niet voorstellen.
ik heb op de begane grond vloerverwarming liggen hoh 10cm 8 groepen met een lengte van +/- 60m per groep (aanvoer 28mm cv buis +/- 10m vanaf de warmtepomp)
zou het nog kunnen dat de flow te weinig is over het systeem waardoor hij pendelt.
de flowmeters op de verdeler staan allemaal op 2L ingesteld misschien moeten deze nog hoger?

Denk dat die watertemperatuur simpelweg te laag is om stabiel de boel te laten draaien. Bij 25 aanvoer, 22 retour en 20 ruimte temperatuur heb je maar iets van 20W/m2 afgifte. De warmtepomp doet minimaal waarschijnlijk iets van 2 tot 3kW. Dus lijkt het me niet vreemd dat je wat gependel ziet.

Hoeveel oppervlakte is de vloer en welke warmtepomp heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Heronimo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:05:
[...]

Denk dat die watertemperatuur simpelweg te laag is om stabiel de boel te laten draaien. Bij 25 aanvoer, 22 retour en 20 ruimte temperatuur heb je maar iets van 20W/m2 afgifte. De warmtepomp doet minimaal waarschijnlijk iets van 2 tot 3kW. Dus lijkt het me niet vreemd dat je wat gependel ziet.

Ik deel deze gedachten.
8 groepen 10cm hoh 60m per groep is niet heel veel m2. Ik dacht wellicht nog te veel flow over de radiatoren, maar je geeft zelf al aan dat er 2L per groep doorheen gaat. Dat lijkt wel redelijk ok. Wat is de totale flow? Dan heb je een idee wat er door de radiatoren gaat.

Ik heb zo'n 65m2 nu verwarmt met vloerverwarming, gedeelte wel 15hoh, maar ga bij lange na geen 25gr kunnen hanteren.

De vraag wordt dan, hoe lang moet je op 25gr draaien? ;) 30gr zal het wel over zijn vermoed ik.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Probleem is simpel: Zoals al gezegd: Bij deze watertemperatuur kan je warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt in de vloer (vloer geeft minder warmte af dan je WP erin stopt). Je hebt met ca 48m² ook wel erg weinig afgifteoppervlak voor een 7 kW warmtepomp.
Mogelijke oplossingen:
  1. Afgifteoppervlak vergroten
  2. Binnentemperatuur verlagen (alle ramen open)
  3. Andere warmtepomp (met kleiner minimaal vermogen) kopen
  4. Watertemperatuur verhogen
In de praktijk is de laatste optie het meest praktisch... ;)
Heronimo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:05:
[...]
Dat eerste heeft ie al vermeld: 8 groepen van 60 meter met 10 cm HoH. Dat betekent dat elke groep 6m² is, in totaal dus 48 m².

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2020 12:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ik snap het verhaal met te weinig afgifte vermogen maar dan zou je eigenlijk wel moeten verwachten dat wanneer de vloer de hele nacht uit heeft gestaan en ik start hem op dat hij 'sochtends toch wel langer dan 5 minuten moet gaan draaien en daarna ook niet maar maximaal 2 minuten en dan weer uitgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
H143 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:43:
ik snap het verhaal met te weinig afgifte vermogen maar dan zou je eigenlijk wel moeten verwachten dat wanneer de vloer de hele nacht uit heeft gestaan en ik start hem op dat hij 'sochtends toch wel langer dan 5 minuten moet gaan draaien en daarna ook niet maar maximaal 2 minuten en dan weer uitgaan
Hoeveel kan di WP moduleren dan Heb zelf ook een 7kw draaien hier maar draai nu met deze temperaturen 30 a 40 minuten. Maar als het onder de 8 graden is maak ik runs van 4 a 5 uur.

Ik heb mijn woning 123m2 waarvan 50 m2 vloerverwarming begaande grond en 1e en 2e etage Jaga's DHB.
Hele woning is goed verwarmt.

Mijn pomp kan terug moduleren naar 30%.

Ben toch bang dat je WP te grote capaciteiten heeft tegenover de afgifte. Je zal zien als je rond het vriespunt komt dat hij langere runs gaat maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Adriaan71 op 22-12-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon te weinig afgifte vermogen, zet de Ta maar eens op 28 bijvoorbeeld, en kijk wat gebeurt.

Dat een buffervat dit op zou lossen is een onzin verhaal.

Een 7KW WP op 48m2 vloerverwarming is nu ook niet echt correct gedimensioneerd. (understatement)

Dan moet je 145Watt per M2 kwijt kunnen,

Pas bij Ta 50, Tr 45 heb je 145W/m2, en dat ga je echt niet willen, is ook niet zo goed voor je vloer.

[ Voor 44% gewijzigd door Grolsch op 22-12-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:01
Je bent een nieuwe vloer aan het opstoken, iets van 1 graad per dag omhoog dat voor 2 weken, daarna nog de weg terug.
Nu klagen dat die pendelt, straks bij de hoge temperaturen klagen dat die continue maximaal draait en veel verbruikt.

Inregelen duurt gewoon dagen, even zorgen dat je vloer opdroogt en scheurvrij blijft is belangrijker dan een warmtepomp die heel mooi loopt. Als je de hele cyclus hebt gehad, dan pas gaan regelen op comfort en dan pas naar optimalisatie. Dan heb je hem nog net voor het eind van het stookseizoen ingeregeld.

Wat dat betreft vind ik het lerend vermogen van de thermostaten nog slecht. Maar misschien ben ik te optimistisch over AI. Of rommelen we er teveel aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Kun je die grafiek ook zo maken dat je het per 5 min ziet, ipv per dag?

En een groot buffer vat kan inderdaad helpen, goeie installateur heb je....
Ik draai hier nu anderhalf uur aan, en dan twee uur uit, en dat met 26 graden aanvoer.

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 22-12-2020 12:14 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@H143 wat voor verdeler zit er in het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Je moet je eigen snapshot eens goed bekijken. De eerste run na de nacht duurt geen 5 minuten, maar maar liefst een half uur. En de andere runs geen 2 minuten, maar ca 10 minuten.

Wat wel vreemd is:
  1. Waarom gaat de WP bij het opstarten naar een elektrisch verbruik van 1.4 kW? Bij 12 graden buiten en Ta 25 moet je makkelijk een COP van ca 6 kunnen halen, waardoor dit overeenkomt met minimaal 8.5 kW thermisch. Dat is eerder het maximum dan het minimum vermogen van je WP.
  2. Waarom heb je zo'n grote WP op zo'n klein vloeroppervlak? Wie heeft deze briljante keuze gemaakt en waarom?
Over die buffer: Vaak wordt bij WP's een kleine (ca 100 liter) "buffer" als hydraulische scheiding toegepast. In jouw geval heb je een thermische buffer nodig. Om een beetje warmte op te slaan heb je dan wel 1000 liter nodig, anders helpt het niets.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:15:
[...]

Je moet je eigen snapshot eens goed bekijken. De eerste run na de nacht duurt geen 5 minuten, maar maar liefst een half uur. En de andere runs geen 2 minuten, maar ca 10 minuten.

Wat wel vreemd is:
[list=1]
• Waarom gaat de WP bij het opstarten naar een elektrisch verbruik van 1.4 kW? Bij 12 graden buiten en Ta 25 moet je makkelijk een COP van ca 6 kunnen halen, waardoor dit overeenkomt met minimaal 8.5 kW thermisch. Dat is eerder het maximum dan het minimum vermogen van je WP.
Omdat een 7KW WP bij Tbuiten 12 graden waarschijnlijk veel meer vermogen levert dan 7KW
• Waarom heb je zo'n grote WP op zo'n klein vloeroppervlak? Wie heeft deze briljante keuze gemaakt en waarom?
[/list]
Inderdaad, dat vroeg ik mij dus ook al af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:16:
[...]
Omdat een 7KW WP bij Tbuiten 12 graden waarschijnlijk veel meer vermogen levert dan 7KW
Uiteraard. Maar dan nog zal het minimum vermogen toch een stuk lager liggen dan die 8.5 kW? Waarom gaat dat ding zo hard van start?
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:09:
Rechts bovenin de tijd op 15 of 30 minuten zetten maakt het al een stuk duidelijker.

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:19:
[...]

Uiteraard. Maar dan nog zal het minimum vermogen toch een stuk lager liggen dan die 8.5 kW? Waarom gaat dat ding zo hard van start?

[...]

Rechts bovenin de tijd op 15 of 30 minuten zetten maakt het al een stuk duidelijker.
Om zo snel mogelijk de gewenste setpoint te halen, dat doet mijn WP ook, en lijkt me ook wenselijk gedrag.

Daarna krijgt hij blijkbaar een overshoot waardoor de WP uitvalt.

Meer systeeminhoud (dus buffervat) zou dit probleem een beetje kunnen verminderen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:09:
[...]

En een groot buffer vat kan inderdaad helpen, goeie installateur heb je....
Ik draai hier nu anderhalf uur aan, en dan twee uur uit, en dat met 26 graden aanvoer.
Je kunt op een bepaald gebied (tijd) inzoomen door te slepen met je muis, dan wordt het duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lx6xg587l8w9.jpg

Een klassiek voorbeeld van pendelgedrag door te weinig afgifte.

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 22-12-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:19:
[...]

[...]

AH ja dat scheelt haha, tien min aan valt nog mee, de pauze van 3 min is beetje raar.
Denk dat er ergens lucht hangt wat flow verstoord

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn mitsu zou hetzelfde gedrag vertonen in het geval van pendelen door te weinig afgifte.
Helaas geen optie om een minimale uit tijd in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:50:
Mijn mitsu zou hetzelfde gedrag vertonen in het geval van pendelen door te weinig afgifte.
Helaas geen optie om een minimale uit tijd in te stellen.
Kan je niet de compressor stop niet op langere tijd zetten. Staat bij mij op 2 minuten maar volgens mij moet je dat langer kunnen zetten

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 22-12-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maar is dit nu een vat waar drinkwater in kan? Ik wordt in de specificatie (https://www.djg.com/wp-co...0-300-maatschets-2017.pdf) een beetje verward door de aanduiding "CV in" en "CV uit".
Ook niet handig dat de spiraal-in/uitgang en de Koud/warm-water in/uitgang op dezelfde plek getekend staan.

Bedoelen ze dan dat je op de "CV"-aansluiting de warmtepomp aansluit?

(wel lekker grote spiraal inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:54:
[...]

Kan je niet de compressor stop niet op langere tijd zetten. Staat bij mij op 2 minuten maar volgens mij moet je dat langer kunnen zetten
Mijn Mitsu kent de hele instelling "compressor stop" niet, dus ik kan daar niets aan instellen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ocaj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:03:
[...]

Maar is dit nu een vat waar drinkwater in kan? Ik wordt in de specificatie (https://www.djg.com/wp-co...0-300-maatschets-2017.pdf) een beetje verward door de aanduiding "CV in" en "CV uit".
Ook niet handig dat de spiraal-in/uitgang en de Koud/warm-water in/uitgang op dezelfde plek getekend staan.

Bedoelen ze dan dat je op de "CV"-aansluiting de warmtepomp aansluit?

(wel lekker grote spiraal inderdaad)
Ja deze is voor warmtepomp en solar. En inderdaad grote spiraal voor warmtepomp tot boven in en solar alleen beneden. Volgens mij is dat zo de perfecte configuratie voor deze combi. Nu alleen nog een 400 ltr hahahah. Maar die maken ze wel. De WPS 300-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Bij DJG maken ze hele mooie vaten inderdaad. Met twee nadelen:
  1. De prijs
  2. Het elektrische verwarmingselement zit veel te hoog, waardoor je dit niet kunt gebruiken voor de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
Een DJG vat kan je:
- op zijn kop zetten
- een circulatiepompje slim aansturen om heel het vat te verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Othxqq5IKfpAbNGp5UO0ADqVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Az1W22WUxZJnpNjsdlw1E7b.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vat maken ze niet meer helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2020 13:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:26
@AUijtdehaag en anderen die wel eens dergelijke schemaatjes delen, waarin maken jullie dit?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@assje Ik gebruik powerpoint.
En TA designer voor de visualisatie in de CMI met de TA EZ3 :+

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:26
En heb je dan ergens een bron voor de plaatjes/symbolen of is dat gewoon google?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@assje Plaatjes komen van internet inderdaad.
Die kan je zo plakken in powerpoint.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
de grote is onderandere bepaald aan de hand van het gasverbruik in het verleden
de afgelopen jaren had ik een gasverbruik tussen de 1600 en 1800 m3 gas
waarmee ik het in de woonkamer vaak onder de 5 graden niet echt lekker mee op temperatuur kon krijgen ivm te weinig afgifte vermogen (toen nog met radiatoren)

de minimale pauze van de compressor tussen de runs kan ik wel instellen zag ik ik zal deze eerst eens naar 10minuten zetten
de vloerverwarming geeft op dit moment een aanvoer van 25 en een retour van 22 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:23:
Bij DJG maken ze hele mooie vaten inderdaad. Met twee nadelen:
  1. De prijs
  2. Het elektrische verwarmingselement zit veel te hoog, waardoor je dit niet kunt gebruiken voor de legionellarun.
1 Prijs vind ik niet zo belangrijk. Kwaliteit naar waarde.
2 Als je het op een ander plek wil hebben kan je hem ook ergens anders laten plaatsen bij het maken.

Ga in januari eens contact met ze opnemen om te kijken waar het allemaal op uitkomt. En wil zo en zo een 400 liter dus die moet toch gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:25:
@Andrehj
Een DJG vat kan je:
- op zijn kop zetten
- een circulatiepompje slim aansturen om heel het vat te verwarmen.
[Afbeelding]

Dit vat maken ze niet meer helaas.
Als je nou een circulatie pompje in je boiler zou plaatsen krijg je toch ook een beter menging in je boiler dat alles een constanter temperatuur wordt. Of zie ik dat verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:04
Iets wat ik me al langer afvraag, vaak spreken we hier over dat de vloer een buffer is, kan je uitrekenen hoeveel vermogen? er in je vloer zit (dus zonder nieuwe warmte toe te voegen). Ik weet mijn vloertemperatuur en omgeving en oppervlakte (en dikte?)
Gerelateerd daaraan, je ruimte zal toch in temperatuur stijgen als je de vloer warmer maakt. Een vloer van 25 graden geeft meer warmte af aan de ruimte dan 30. Dus zeggen, een vloer is een buffer is (in mijn ogen) niet helemaal correct. Mijn (geïsoleerde) buffer vat, kan langer warm water vast houden dan mijn vloer... Iemand een mooi (leesbaar) leesvoer hierover ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
H143 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:38:
de grote is onderandere bepaald aan de hand van het gasverbruik in het verleden
de afgelopen jaren had ik een gasverbruik tussen de 1600 en 1800 m3 gas
waarmee ik het in de woonkamer vaak onder de 5 graden niet echt lekker mee op temperatuur kon krijgen ivm te weinig afgifte vermogen (toen nog met radiatoren)
Even ervan uitgaande dat je niet extra geïsoleerd hebt en de radiatoren nu weg zijn zie ik het helaas somber voor je in. Als het echt koud wordt moet jij je vloerverwarming op Ta 50 graden (zie de berekening van @Grolsch hierboven) zetten om het vermogen van je WP (wat je gezien je gasverbruik inderdaad wel nodig hebt) kwijt te raken. En Ta50 is veel te hoog voor vloerverwarming. Nog twee vragen:
  • Heeft je installateur hier geen kritische vragen bij gesteld? Want dit klinkt niet zo goed doordacht...
  • Welk merk/type WP heb je eigenlijk? En wat is daarvan het thermisch vermogen bij -7 of -10?
Adriaan71 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:45:
1 Prijs vind ik niet zo belangrijk. Kwaliteit naar waarde.
2 Als je het op een ander plek wil hebben kan je hem ook ergens anders laten plaatsen bij het maken.
Ga in januari eens contact met ze opnemen om te kijken waar het allemaal op uitkomt. En wil zo en zo een 400 liter dus die moet toch gemaakt worden.
Ik heb ze hier in 2019, toen ik mijn WP-systeem aan het ontwerpen was, over gebeld, maar toen was geen andere positie van het verwarmingselement mogelijk.
En ik probeer, zeker voor iets als verwarming en warm water, wat altijd moet werken, het KISS principe (Keep It Simple, Stupid!) te hanteren. Zelf een circulatiesysteem op een boiler knutselen die ook gewoon het element op de juiste plek had kunnen hebben hoort mijns inziens daar niet bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 22-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
MarFan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:13:
Iets wat ik me al langer afvraag, vaak spreken we hier over dat de vloer een buffer is, kan je uitrekenen hoeveel vermogen? er in je vloer zit (dus zonder nieuwe warmte toe te voegen). Ik weet mijn vloertemperatuur en omgeving en oppervlakte (en dikte?)
Gerelateerd daaraan, je ruimte zal toch in temperatuur stijgen als je de vloer warmer maakt. Een vloer van 25 graden geeft meer warmte af aan de ruimte dan 30. Dus zeggen, een vloer is een buffer is (in mijn ogen) niet helemaal correct. Mijn (geïsoleerde) buffer vat, kan langer warm water vast houden dan mijn vloer... Iemand een mooi (leesbaar) leesvoer hierover ?
Warmte Capaciteit van Beton = 2.208 megaJoule/m3*K

RekenVoorbeeld:
Mijn vloer = 158m2 en 15 cm dik dus 158*0.15 = 23.7m3 beton.
Dat betekend dus dat er per graad 23.7*2.208 = 52.33 MJ of te wel 52.33/3.6 = 14.54 kWh energie in zit.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 15:17
PentaClover schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:23:
[...]

Warmte Capaciteit van Beton = 2.208 megaJoule/m3*K

RekenVoorbeeld:
Mijn vloer = 158m2 en 15 cm dik dus 158*0.15 = 23.7m3 beton.
Dat betekend dus dat er per graad 23.7*2.208 = 52.33 MJ of te wel 52.33/3.6 = 14.54 kWh energie in zit.
De bufferende werking is echter voornamelijk het verschil in warmtecapaciteit waardoor het temperatuurverschil niet snel oploopt.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:17:
[...]

Even ervan uitgaande dat je niet extra geïsoleerd hebt en de radiatoren nu weg zijn zie ik het helaas somber voor je in. Als het echt koud wordt moet jij je vloerverwarming op Ta 50 graden (zie de berekening van @Grolsch hierboven) zetten om het vermogen van je WP (wat je gezien je gasverbruik inderdaad wel nodig hebt) kwijt te raken. En Ta50 is veel te hoog voor vloerverwarming. Nog twee vragen:
  • Heeft je installateur hier geen kritische vragen bij gesteld? Want dit klinkt niet zo goed doordacht...
  • Welk merk/type WP heb je eigenlijk? En wat is daarvan het thermisch vermogen bij -7 of -10?
[...]

Ik heb ze hier in 2019, toen ik mijn WP-systeem aan het ontwerpen was, over gebeld, maar toen was geen andere positie van het verwarmingselement mogelijk.
En ik probeer, zeker voor iets als verwarming en warm water, wat altijd moet werken, het KISS principe (Keep It Simple, Stupid!) te hanteren. Zelf een circulatiesysteem op een boiler knutselen die ook gewoon het element op de juiste plek had kunnen hebben hoort mijns inziens daar niet bij.
volgens de gegevens zou deze pomp bij -7 50% terug moeten kunnen moduleren met een aanvoer temperatuur van 35 graden en een cop van 2,92 en een verwarmingsvermogen van 2,52kW
op 100% doet hij bij deze temperatuur 5,65kW met een cop van 2,75

als ik dit vergelijk met een kleiner model kom ik bij -7 en een watertemperatuur bij 100% op een cop 2,82 en 4,23kW

[ Voor 4% gewijzigd door H143 op 22-12-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Andrehj @H143
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of de andere ruimtes in huis ook nog verwarmt worden....
Dus ik denk dat we wat meer info nodig hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
Cr3ator schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:40:
Jawel, de nieuwe ISDE is gepubliceerd. Relevante sectie voor dit topic.

[...]

Ik heb nog geen chocolade kunnen maken van alle overige voorwaarden, maar als ik dit zo snel zie zou dat voor een Atlantic Explorer V4 betekenen: 500+150=650€ (ongewijzigd) en voor een Panasonic monoblok 5kW: 1100+400+300=1800€ (gelijk?).

Iemand meer in de materie thuis die 'even' een blik op de aanvullende eisen werpt?
Omdat ik benieuwd was hoe er nu aangekeken gaat worden tegen het doe-het-zelven, even gescand of er verplichtingen bij zijn gekomen naast het aspect van 'geïnstalleerd door een deskundige'. En dat blijkt helaas het geval:
Voor zover de subsidie betrekking heeft op een investering voor de productie van duurzame energie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt deze verstrekt aan een ondernemer, vereniging, stichting, eigenaar-bewoner dan wel andere rechtspersoon of natuurlijke persoon ten behoeve van de aanschaf en het door een bouwinstallatiebedrijf laten installeren van één of meer van de volgende installaties:
En bouwinstallatiebedrijf is ook gedefinieerd:
bouwinstallatiebedrijf:
bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie;
Dus het helemaal zelf aanleggen van een warmtepomp met subsidie zit er niet meer in. ;(

Ook kan je geen twee keer subsidie meer aanvragen voor een apparaat uit dezelfde categorie:
1.De minister beslist afwijzend op een aanvraag voor subsidie voor een investering voor de productie van duurzame energie, energiebesparende isolatiemaatregelen of de aansluiting op een warmtenet als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede, derde of vierde lid, indien:

a.ten aanzien van dezelfde investering dan wel een investering in een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel eerder subsidie is verstrekt;
Dus mijn idee om als een R32 panasonic T-CAP beschibaar komt die te kopen om de LG te vervangen wordt hem helaas niet meer ;(

Dan maar gas erbij blijven stoken en dus niet helemaal van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Adriaan71 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:48:
[...]

Als je nou een circulatie pompje in je boiler zou plaatsen krijg je toch ook een beter menging in je boiler dat alles een constanter temperatuur wordt. Of zie ik dat verkeerd
Directe menging wil je liever niet, dat verstoord de gelaagdheid.

Wat je wel wilt is onder het verhitterelement ook verwarmen wanneer nodig. Het pompje staat heel zachtjes bij mij en wordt aangestuurd door de regeltechniek in de Technische Alternative EZ3. (draait dus niet continu, enkel wanneer nodig en wanneer het verhitterelement aktief is)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:04
BertusB404 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:27:
[...]

De bufferende werking is echter voornamelijk het verschil in warmtecapaciteit waardoor het temperatuurverschil niet snel oploopt.
Om het helemaal goed te begrijpen, hoe lees ik "verschil in warmtecapaciteit" , beton reageert anders dan een stalen verwarming. Beton geeft langzamer zijn warmte af ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-09 20:41
BertusB404 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:27:
[...]
Ik heb de zin een paar keer gelezen, maar ik snap niet wat je wilt zeggen, leg eens uit ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 12:39
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
[...]

Omdat ik benieuwd was hoe er nu aangekeken gaat worden tegen het doe-het-zelven, even gescand of er verplichtingen bij zijn gekomen naast het aspect van 'geïnstalleerd door een deskundige'. En dat blijkt helaas het geval:

[...]

[...]

Dus het helemaal zelf aanleggen van een warmtepomp met subsidie zit er niet meer in. ;(

Ook kan je geen twee keer subsidie meer aanvragen voor een apparaat uit dezelfde categorie:

[...]

Dus mijn idee om als een R32 panasonic T-CAP beschibaar komt die te kopen om de LG te vervangen wordt hem helaas niet meer ;(

Je schrijft
a.ten aanzien van dezelfde investering dan wel een investering in een zelfde type energiebesparende isolatiemaatregel eerder subsidie is verstrekt;
Een warmtepomp isoleert niet bij mijn weten, maar ik baseer me nu alleen op jouw quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
StiefelPaul schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:45:
[...]

Je schrijft

[...]

Een warmtepomp isoleert niet bij mijn weten, maar ik baseer me nu alleen op jouw quote.
Juridische teksten zijn soms wat moeilijk te doorgronden.
In lid 1 staat 'de productie van duurzame energie'. En onder a vervolgens wanneer deze (onder andere) geweigerd moet worden. Dus ' ten aanzien van dezelfde investering ... al subsidie is verstrekt'.

Naar mijn beleving kan dat eerste deel dus alleen maar slaan op de investering voor een warmtepomp of zonneboiler omdat de isolatiemaatregelen daarna specifiek worden benoemd.

Natuurlijk hoop ik van harte dat ik geen gelijk heb op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:01:
[...]

In lid 1 staat 'de productie van duurzame energie'. En onder a vervolgens wanneer deze (onder andere) geweigerd moet worden. Dus ' ten aanzien van dezelfde investering ... al subsidie is verstrekt'.

Naar mijn beleving kan dat eerste deel dus alleen maar slaan op de investering voor een warmtepomp of zonneboiler omdat de isolatiemaatregelen daarna specifiek worden benoemd.

Dat hoop ik ook, anders worden er weer veel CV ketels verkocht als de wp gesneuveld is tzt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 12:39
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:01:
[...]

Ja ik ben ook zeker geen jurist en vind het ook vreemd dat dit zo geformuleerd is. Maar toch, als ik het probeer te doorgronden, sluiten ze enkel uit ofwel wanneer voor dezelfde investering reeds subsidie is verstrekt, ofwel wanneer in eenzelfde type energiebesparende isolatiemaatregel (er zijn 5 typen volgens 4.5.2 lid 3: dakisolatie, ...) al subsidie is vergeven. Dat eerste lijkt me logisch (per investering eenmaal subsidie) en dat tweede slaat dus op wanneer je voor de tweede keer je dak isoleert (ook wel logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@StiefelPaul ik denk dat je gelijk hebt :)

Zo had ik hem ook nog niet gelezen (ik ben ook geen jurist) en is zeker een reëele uitleg.

Het woord 'type' in het tweede deel is wel een belangrijke. Wel weer onlogisch dat deze twee criteria samen zijn genomen in een artikellid, maar dat doen wetgeving juristen wel vaker.

Voor mij is het nu nog niet aan de orde. Als het dat wel is ga ik er wel in detail in duiken. Is toch een flink bedrag waar het dan om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:28:
[...]

Probleem is simpel: Zoals al gezegd: Bij deze watertemperatuur kan je warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt in de vloer (vloer geeft minder warmte af dan je WP erin stopt). Je hebt met ca 48m² ook wel erg weinig afgifteoppervlak voor een 7 kW warmtepomp.
Mogelijke oplossingen:
  1. Afgifteoppervlak vergroten
  2. Binnentemperatuur verlagen (alle ramen open)
  3. Andere warmtepomp (met kleiner minimaal vermogen) kopen
  4. Watertemperatuur verhogen
In de praktijk is de laatste optie het meest praktisch... ;)

[...]

Dat eerste heeft ie al vermeld: 8 groepen van 60 meter met 10 cm HoH. Dat betekent dat elke groep 6m² is, in totaal dus 48 m².
5: Verhuizen 🤘

Edit: ik heb trouwens ook 7.5 kW wp met 3.8 kW als minimaal vermogen op ongeveer 50m2 en die draait prima op 29c.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 22-12-2020 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
vanavond heb ik de main temperatuur naar 27 graden gezet met als gevolg dat hij nu wel veel langere runs maakt in totaal heb ik een 58m2 vloerverwarming op een oppervlakte van 62m2 (onder de keuken ligt niks)
wel vind ik het vermogen nog aan de hoge kant van de pomp misschien dat ik dat nog verder kan finetunen

op dit moment draait hij op een elektrisch vermogen van 1,2 kW
https://snapshot.raintank...SO4FbYhkMC6dXtL1rpFEV1flN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:08:
[...]

5: Verhuizen 🤘

Edit: ik heb trouwens ook 7.5 kW wp met 3.8 kW als minimaal vermogen op ongeveer 50m2 en die draait prima op 29c.
Maar moet jij daar ook 1800m3 gas mee vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
rykers158 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:04:
[...]

[...]

[...]

[...]

1 De soep word niet zo heet gegeten als deze word opgediend.
2 Niet geschoten altijd mis.
3 Vroeger mocht je na 1 jaar weer opnieuw subsidie aanvragen, staat dat nog ergens weggemoffeld tussen de tekst ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:57:
[...]

Maar moet jij daar ook 1800m3 gas mee vervangen?
Nee, ik schat het op 1200m3, veel is hier veranderd sinds we een wp hebben we zaten altijd zo rond de 1000m3.
Inmiddels word er veel meer gedoucht en de temperatuur is met ongeveer 1.5c continu gestegen in huis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BertusB404
PentaClover schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:34:
[...]

Ik heb de zin een paar keer gelezen, maar ik snap niet wat je wilt zeggen, leg eens uit ?
Een buffer (in welke zin dan ook) heb je alleen nodig als aanvoer en afvoer niet continue gelijk zijn. Je kunt dan blijven aanbieden tot de buffer vol is, of afvoeren totdat deze helemaal leeg is.

De warmtecapaciteit van beton is vele malen hoger dan de lucht in de ruimte welke opgewarmd moet worden. Als je een kW in de vloer stopt warmt deze minder op dan wanneer je deze kW in de lucht stopt.

Warmteoverdracht (dus van vloer naar lucht of andersom) vind alleen plaats wanneer er een temperatuurverschil is tussen de twee.

Stel beton en lucht hebben exact dezelfde warmtecapaciteit.
Ik dit geval stop je een kW in de vloer, deze warmt net zo snel op als wanneer je die kW in de lucht stopt. In dit geval is er snel een temperatuurverschil tussen vloer en lucht en er vind overdracht plaats. In dit geval gaat alle energie welke in de vloer gepompt word vrijwel direct naar de lucht omdat het temperatuurverschil snel stijgt, en er is vrijwel geen sprake van enige vorm van buffer.

Aangezien een kuub beton een massa heeft van ongeveer 2500 kg. En beton heeft een warmtecapaciteit van 905 J/kgK kunnen we doorrekenen dat een kuub beton met 1 graad opwarmen ongeveer 2500*905=2262500J aan energie kost.
Daarnaast heeft een kuub lucht een massa van 1,204 kg, met een warmtecapaciteit van 1005J/kgK komt dat neer op 1,204*1005=1210J

Je kunt dus in een kuub beton 1869x zoveel energie kwijt als in de lucht voordat het dezelfde hoeveelheid opwarmt. En daar zit je buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46

ThaDude

Hang Loose

Weet niet of deze al gedeeld was. De Consumentenbond heeft ook warmepompen getest.

https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/beste-warmtepomp

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BertusB404 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:31:
[...]

Een buffer (in welke zin dan ook) heb je alleen nodig als aanvoer en afvoer niet continue gelijk zijn. Je kunt dan blijven aanbieden tot de buffer vol is, of afvoeren totdat deze helemaal leeg is.

De warmtecapaciteit van beton is vele malen hoger dan de lucht in de ruimte welke opgewarmd moet worden. Als je een kW in de vloer stopt warmt deze minder op dan wanneer je deze kW in de lucht stopt.

Warmteoverdracht (dus van vloer naar lucht of andersom) vind alleen plaats wanneer er een temperatuurverschil is tussen de twee.

Stel beton en lucht hebben exact dezelfde warmtecapaciteit.
Ik dit geval stop je een kW in de vloer, deze warmt net zo snel op als wanneer je die kW in de lucht stopt. In dit geval is er snel een temperatuurverschil tussen vloer en lucht en er vind overdracht plaats. In dit geval gaat alle energie welke in de vloer gepompt word vrijwel direct naar de lucht omdat het temperatuurverschil snel stijgt, en er is vrijwel geen sprake van enige vorm van buffer.

Aangezien een kuub beton een massa heeft van ongeveer 2500 kg. En beton heeft een warmtecapaciteit van 905 J/kgK kunnen we doorrekenen dat een kuub beton met 1 graad opwarmen ongeveer 2500*905=2262500J aan energie kost.
Daarnaast heeft een kuub lucht een massa van 1,204 kg, met een warmtecapaciteit van 1005J/kgK komt dat neer op 1,204*1005=1210J

Je kunt dus in een kuub beton 1869x zoveel energie kwijt als in de lucht voordat het dezelfde hoeveelheid opwarmt. En daar zit je buffer.
En is het dan een buffer of eigenlijk verloren energie?
Lucht hangt in huis, maar de beton warmt voor klein percentage de wormen op?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:48
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:31:
[...]

Daarom bestaat er vloerisolatie :-) lucht warmte gaat ook verloren, daarom maak je ook een warmteverlies berekening. Alle warmte zal ergens verdwijnen!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
[...]

Verlies naar buiten heb je hoe dan ook (want temperatuurverschil), daar isoleer je tegen.

Volgens mij is het al eerder voorbij gekomen hier, isoleren onder de constructie vloer ipv tussen dekvloer en constructie vloer zorgt voor een grotere bufferende werking.

Punt is natuurlijk wel dat je in een koude vloer dus meer energie moet stoppen voordat je de lucht opwarmt. Dat is dan ook de reden dat je beter geen grote nachtverlaging toepast bij vloerverwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door BertusB404 op 23-12-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Het is een buffer mits je de vloer geïsoleerd hebt. De warmte zit in de thermische schil van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:55

Japie.G

Colour Classic

ThaDude schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:08:
Weet niet of deze al gedeeld was. De Consumentenbond heeft ook warmepompen getest.

Ze zijn alleen de defrosting verliezen ff vergeten mee te nemen. Die zijn bij de daikin bizar.. don’t ask.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:52:
[...]

Het is een buffer mits je de vloer geïsoleerd hebt. De warmte zit in de thermische schil van de woning.
Geen enkele isolatie houd alles tegen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ThaDude schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:08:

Heb zelf de Aro therm split VWL 75/5 draaien vanaf eind augustus en tot nu toe geen gas meer gebruikt. Draai 100% op WAR en instelling op triVAI. Wat inhoud dat hij zelf berekend wat de goedkoopste kosten zijn om te stoken met de elektra en gas prijs die je zelf instelt. Mijn omslag punt is onder de -7.

Dan wordt gas goedkoper .

Dus de besparingen kunnen wel oplopen tot 100% van het gasverbruik. Zat op 1900M3 per jaar inclusief koken de 3 man douche. Verbruik nu nog 1,2M3 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:53:
[...]

Vacuum komt wel erg dichtbij, dat zou wat zijn een vacuum in de spouw. :+

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Vanacht voor de verandering eens een hele mooie run.
https://snapshot.raintank...LkApjvcE1LCKnKo5YNMIEyGO1
Het is dan ook aardig warm buiten.. Tb was 10/11gr alsdus de WP.

Je ziet dat de Ta en Tr langzaam omhoog kruipt en vermoedelijk nog net niet afslaat op een overshoot, maar op de thermostaat vanochtend.

Voor het finetunen een vraag -> te weinig afgifte waardoor die omhoog blijven kruipen? Freq. blijft ten slotte gelijk. Hij zou volgens mij nog terug kunnen naar 24Hz, dat zal ook iets helpen vermoed ik.
Of moet ik het fine tunen ergens anders zoeken?

Zal trouwens een andere designradiator in de badkamer wat kunnen toevoegen? Deze kan van 600W naar 900W versie (past net), maar met deze temperaturen ben ik bang dat van die 300W niets over blijft?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Helhond schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:57:
[...]

Vacuum komt wel erg dichtbij, dat zou wat zijn een vacuum in de spouw. :+
Dit past mooi in je spouw

https://www.kingspan.com/...ie/isolatieplaten/optim-r

Acties:
  • +2 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:53:
[...]

Gelukkig niet, anders hadden we geen warmtepompen gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:50
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:11:

Je ziet dat de Ta en Tr langzaam omhoog kruipt en vermoedelijk nog net niet afslaat op een overshoot, maar op de thermostaat vanochtend.

Voor het finetunen een vraag -> te weinig afgifte waardoor die omhoog blijven kruipen? Freq. blijft ten slotte gelijk. Hij zou volgens mij nog terug kunnen naar 24Hz, dat zal ook iets helpen vermoed ik.
Of moet ik het fine tunen ergens anders zoeken?

Zal trouwens een andere designradiator in de badkamer wat kunnen toevoegen? Deze kan van 600W naar 900W versie (past net), maar met deze temperaturen ben ik bang dat van die 300W niets over blijft?
Naar mijn mening kun je het op vier manieren oplossen:
1. Thermostaat 's nachts lager zetten, zodat de vloer af kan koelen en je deze overdag weer langzaam op kunt warmen.
2. De modificatie van @Grolsch toepassen door de sensor van de buitentemperatuur te laten denken dat het +12°C is waardoor je tot 20Hz terug kunt.
3. Ta hoger instellen.
4. Meer afgifte plaatsen, maar daar gaat die radiator echt niets bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Robindd ik begrijp inderdaad ook niet waarom je 's nachts je WP laat lopen.

Normaal gesproken:

1 = Het is overdag warmer dan 's nachts dus beter voor de COP
2 = De meeste mensen slapen 's nachts in hun bed, dus dan heb je niets aan een warme woonkamer
3 = De meeste mensen zitten 's avonds in de woonkamer, dus dan heb je het liefste de vloer warm voor comfort gevoel.

Met dit zachte weer heb ik inderdaad de sensor op 13 graden staan, dan moduleert hij mooi terug naar 20Hz.

Als ik de voorspellingen zo zie gaat vanaf vrijdag de schakelaar weer op de daadwerkelijke buitentemperatuur.

Blijft leuk zo'n FLIR meter :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/il01pjixg.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lq6e2n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:10:
@Robindd ik begrijp inderdaad ook niet waarom je 's nachts je WP laat lopen.

Normaal gesproken:

1 = Het is overdag warmer dan 's nachts dus beter voor de COP
2 = De meeste mensen slapen 's nachts in hun bed, dus dan heb je niets aan een warme woonkamer
3 = De meeste mensen zitten 's avonds in de woonkamer, dus dan heb je het liefste de vloer warm voor comfort gevoel.

Met dit zachte weer heb ik inderdaad de sensor op 13 graden staan, dan moduleert hij mooi terug naar 20Hz.

Als ik de voorspellingen zo zie gaat vanaf vrijdag de schakelaar weer op de daadwerkelijke buitentemperatuur.

Blijft leuk zo'n FLIR meter :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt helemaal. In ieder geval 1&2. De vrouw werkt niet dus nummer 3 gaat niet helemaal op :9 (en ik ben nog even aan het hobbien in de veranda). Maar heb gewoon 24/7 verwarmen aan staan omdat ik sochtends niet een "koud" huis wil als we beneden komen, en een koude badkamer sochtends. En ja, die is nu savonds niet zo warm :+
Zal eens proberen om een halve graad verlaging weer in te stellen, scheelt wellicht.

Gisteren zag ik 24Hz voorbij komen, maar toen was het dan ook 12/13gr, net op de magische grens..

Heel cool inderdaad die camera, wil ik ook :P
doek55 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:44:
[...]

Naar mijn mening kun je het op vier manieren oplossen:
1. Thermostaat 's nachts lager zetten, zodat de vloer af kan koelen en je deze overdag weer langzaam op kunt warmen.
2. De modificatie van @Grolsch toepassen door de sensor van de buitentemperatuur te laten denken dat het +12°C is waardoor je tot 20Hz terug kunt.
3. Ta hoger instellen.
4. Meer afgifte plaatsen, maar daar gaat die radiator echt niets bij helpen.
Zou niet weten waar ik nog meer afgifte kan plaatsen. Overal vvw vanaf nieuwbouw al reeds.. Of ik moet in de ongeisoleerde met glazen schuifwand veranda een verwarming gaan plaatsen :+

Dan eerst maar eens nachtverlaging proberen en zien hoe dat uit pakt op het kantoortje e.d., en daarna gaan we Tset maar verhogen dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:50
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:39:
[...]

Klopt helemaal. In ieder geval 1&2. De vrouw werkt niet dus nummer 3 gaat niet helemaal op :9 (en ik ben nog even aan het hobbien in de veranda). Maar heb gewoon 24/7 verwarmen aan staan omdat ik sochtends niet een "koud" huis wil als we beneden komen, en een koude badkamer sochtends. En ja, die is nu savonds niet zo warm :+
Zal eens proberen om een halve graad verlaging weer in te stellen, scheelt wellicht.

Gisteren zag ik 24Hz voorbij komen, maar toen was het dan ook 12/13gr, net op de magische grens..

Heel cool inderdaad die camera, wil ik ook :P

[...]

Zou niet weten waar ik nog meer afgifte kan plaatsen. Overal vvw vanaf nieuwbouw al reeds.. Of ik moet in de ongeisoleerde met glazen schuifwand veranda een verwarming gaan plaatsen :+

Dan eerst maar eens nachtverlaging proberen en zien hoe dat uit pakt op het kantoortje e.d., en daarna gaan we Tset maar verhogen dan..
Ik weet niet wat voor thermostaat je gebruikt, maar je zou in plaats daarvan ook een relais aan de Mitsubishi kunnen hangen waardoor je wat slimmer kunt regelen. Bijvoorbeeld alleen nachtverlaging toepassen als het kwakkelweer is of met tussenpozen de warmtepomp uitschakelen als de woning op temperatuur is.
Ik ben zelf nog aan het testen met een detectie naar pendelgedrag. Als dat goed werkt laat ik Domoticz de warmtepomp tijdelijk uitschakelen na 1 of 2 pendelacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Offtopic, maar zou jij dit in je huis durven installeren? Wat zou er gebeuren als na verloop van tijd steeds meer van die platen lek raken? Dan blijft er van die isolatie niets meer over.
Niet voor niets wordt dit nauwelijks verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:11:
Kun je niet alleen overdag verwarmen, door bijv 0.5 graden nachtverlaging toe te passen? Dan heb je overdag wat meer warmtevraag, en dus langere runs. Bovendien profiteer je dan met je COP van de (meestal) hogere buitentemperaturen van overdag.
Edit: laat maar, ik zie nu dat dezelfde suggestie hierboven ook al is gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
doek55 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:48:
[...]

Ik weet niet wat voor thermostaat je gebruikt, maar je zou in plaats daarvan ook een relais aan de Mitsubishi kunnen hangen waardoor je wat slimmer kunt regelen. Bijvoorbeeld alleen nachtverlaging toepassen als het kwakkelweer is of met tussenpozen de warmtepomp uitschakelen als de woning op temperatuur is.
Ik ben zelf nog aan het testen met een detectie naar pendelgedrag. Als dat goed werkt laat ik Domoticz de warmtepomp tijdelijk uitschakelen na 1 of 2 pendelacties.
Dat is helemaal mooi, zou redelijk eenvoudig kunnen in NR toch @AUijtdehaag :9
Dan moet ik wel afscheid nemen van de Panasonic thermostaat en bijv. op de Mitsu thermostaat op ruimte gaan verwarmen ofzo. Die kan ik met NR en HA wel geschakeld krijgen + temperatuur aanpassen.
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:51:
[...]

Kun je niet alleen overdag verwarmen, door bijv 0.5 graden nachtverlaging toe te passen? Dan heb je overdag wat meer warmtevraag, en dus langere runs. Bovendien profiteer je dan met je COP van de (meestal) hogere buitentemperaturen van overdag.
Edit: laat maar, ik zie nu dat dezelfde suggestie hierboven ook al is gegeven.
Haha, klopt. Wel een goede, ga dat eens proberen. Wellicht met de Panasonic thermostaat de offset wat aanpassen. Overdag wat warmer zodat die 0,5gr minder sochtends wat comfortabeler is.

Ik weet dat @Grolsch vanaf 10 uur stookt. Wat doen de meesten hier? Voordat de boel warm is ben je toch een paar uur verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:56:
[...]

Haha, klopt. Wel een goede, ga dat eens proberen. Wellicht met de Panasonic thermostaat de offset wat aanpassen. Overdag wat warmer zodat die 0,5gr minder sochtends wat comfortabeler is.

Ik weet dat @Grolsch vanaf 10 uur stookt. Wat doen de meesten hier? Voordat de boel warm is ben je toch een paar uur verder?
Ik vanaf 9 uur tot 22 uur, maar ons huis koelt nauwelijks af, zeker niet met dit weer. Ook de vloer (die in ons oude huis altijd koud was door gebrek aan vloerisolatie) koelt nooit echt af, blijft altijd gelijk aan de ruimtetemperatuur. En omdat mijn Ta rond de 24 graden blijft (vandaag zelfs 23 - 23.5 graden), voel ik niet echt verschil tussen wel of niet verwarmen. Maar ik laat de Ta dus bepalen door de WP, omdat ik de adaptieve regeling gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:49:
[...]

Offtopic, maar zou jij dit in je huis durven installeren? Wat zou er gebeuren als na verloop van tijd steeds meer van die platen lek raken? Dan blijft er van die isolatie niets meer over.
Niet voor niets wordt dit nauwelijks verkocht.
IK heb me in deze nog niet verdiept zakelijk. Ben thuis al helemaal klaar.

Laatst we voor een dakopbouw de Kingspan Kooltherm K12 gebruikt 100mm dik. Alles lek en kierdichtheden gemaakt. Lijkt wel een bunker.

Maar vacuüm platen worden wel toegepast echter lastig te verwerken gezien je de vacuüm niet lek mag maken. Verlies je inderdaad een gedeelte isolatie waarde. Echt een plaat die je moet opsluiten russen 2 materialen in. Zit haal je hoge rendement met isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Tijdens de bouwwerkzaamheden. Achter erg lastig en omslachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:01:
[...]

Ik vanaf 9 uur tot 22 uur, maar ons huis koelt nauwelijks af, zeker niet met dit weer. Ook de vloer (die in ons oude huis altijd koud was door gebrek aan vloerisolatie) koelt nooit echt af, blijft altijd gelijk aan de ruimtetemperatuur. En omdat mijn Ta rond de 24 graden blijft (vandaag zelfs 23 - 23.5 graden), voel ik niet echt verschil tussen wel of niet verwarmen. Maar ik laat de Ta dus bepalen door de WP, omdat ik de adaptieve regeling gebruik.
Heb tevens ook niet echt last van die koude vloer. Heb ook "gewoon" laminaat (vvw geschikt wel) liggen en volgens mij buffert de vloer voldoende om langdurig die warmte weer af te geven. Voordeel van laminaat / hout, het wordt niet zo koud als tegels wanneer onverwarmt. De badkamer vloer koelt natuurlijk wel af, dat is niet best voor de WAF. Daar overweeg ik al een tijdje een IR paneeltje aangestuurd door Xiaomi temp en vocht sensor etc.

Jouw huis was volgens mij een factor 3-4 groter :9 , maar die adaptieve regeling voorkomt ook pendelen? Of is het dan kwestie van de minimale temp wat omhoog zetten?
Dat antwoordt heb jij wellicht niet met dat vvw oppervlakte :)

EDIT:
Gebruik jij nu de wireless, of de controller van de binnenunit zelf?

[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 23-12-2020 11:10 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.