Blihi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:04:
Beste Tweakers,
Ik ben me aan het orienteren op een warmtepomp. Ons huis is nieuwbouw, dit jaar in juni opgeleverd met gasgestookte CV (vergunning juni 2018). De toegpaste CV ketel heeft een modulatie ondergrens van 4 kW en dat is aan de hoge kant.
De woning heeft zowel beneden als boven vloerverwarming, in beide gevallen door middel van een mengverdeler met eigen pomp. Op beide verdelers zijn meerdere thermostaten aangesloten (boven 6, beneden 2) door middel van twee keer een Honeywell HCE20. De ketel wordt momenteel aan/uit aangestuurd met een Ta van 50 graden. Hij stookt dus altijd in HR bereik.
Bij de bouw was er een optie om te kiezen voor een warmtepomp. Een lucht/water variant had een meerprijs van 18500 euro, een water/water variant van 25k Euro. Daarvoor hebben we bedankt en dat is achteraf maar goed ook, want de installateur die de boel hier in huis heeft aangelegd heeft had geen idee wat hij aan het doen was (lang verhaal).
Ik heb de verschillende zones op het moment op een constante vraagtemperatuur staan, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de warmtevraag. De woonkamer/keuken (75 m2) wordt op 21 graden gestookt, de hal op 20 graden, de badkamer op 21 graden en de rest op 18 (wat op dit moment inhoudt dat er niet gestookt wordt).
Ik meet continu de verschillende temperaturen (Ta en Tr bij de ketel en de verdelers), buitentemperaturen en het gasgebruik. Hiervan kan Excel prachtige grafieken maken.
Als ik naar de gemiddelden per dag kijk, dan schaalt het gemiddelde stookvermogen kwadratisch met de buitentemperatuur. Bij een buitentemperatuur van 11 graden, het warmteverlies zo'n 2 kW, bij 2 graden is dat 5 kW (Excel fit de formule y = 0.0202 x2 - 0.5559x + 5.7431, waarbij x de buitentemperatuur is en y het warmteverlies.
Per uur gekeken zit daar wat meer variatie in, omdat de instraling van de zon ook meespeelt, maar het gemiddelde opgenomen vermogen komt niet boven de 10 kW in een uur. Per 5 minuten wel, maar dat is dan ook meteen het effect van lang douchen.
De woning is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen, dus ik heb heel wat overcapaciteit (+/- 2000 kWh op jaarbasis schat ik nu in).
Ik wil in ieder geval een stookseizoen afwachten en doormeten zodat ik zeker kan zijn van de juiste keuze voor een warmtepomp, maar ik heb al vast enkele vragen:
1) Ik neem aan dat in mijn situatie het toepassen van een parallelbuffer met een losse circulatiepomp voor de CV het verstandigst is? Deze circulatiepomp kan aan/uit geregeld worden via de HCE20's en de warmtepomp kan dan WAR geregeld worden om het vat op temperatuur te houden.
2) Wat is een gepaste grootte voor een SWW buffervat? Er wordt hier zowel 's avonds als 's ochtends door twee mensen gedoucht.
3) Wat zou het juiste vermogen voor de warmtepomp zijn. Is dat het maximale daggemiddelde over het stookseizoen, of iets anders?
Op extreem koude dagen kan ik bijverwarmen met de airco units die al in de woning hangen. Daarmee kan ik in principe 14 kW warmte maken, maar dat wil ik vermijden, want dan maken ze echt herrie.