Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoVer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:03:
[...]

Andere vraag @Grolsch : Als ik in de thermistor veld kijk van de mitsu in de settings dan staat de buitentemperatuur er ook bij. Is dit dan de externe thermostaat op de FTC?
Nee, dit is een andere thermistor / temperatuurvoeler, namelijk die op de buitenunit.

De externe thermostaat die je aan kunt sluiten zoals eerder aangegeven geeft ook geen temperatuur door, maar enkel een maak/verbreek contact.

De thermostaat zelf heeft zijn eigen PID / regelstrategie, en geeft uitsluitend aan de WP door AAN of UIT, zie SW-2-1

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
remcoVer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:00:
[...]

Grote kans dat hij gewoon RAR draait. Ik hem onze Mitsu nu op RAR ingesteld en de thermostaat (display wat op de binnenuit zat) hangt in de woonkamer. Ons huis is uit 2000 en aardig goed geïsoleerd (500 m3 p/j), maar niet voorzien van vloerverwarming. Ik heb tijd programma's gemaakt.
Verwarmen in winter 0.00 - 9.00 at 19c, 9.00 - 13.00 at 20c, 13.00 - 19.00 at 21c, 19.00 - 22.00 at 20c en 22.00 - 0.00 op 19c.
SWW tussen 10.00 en 18.00, we hebben een 200l tank en tot nu toe gaat dat goed met een douche en bad. Het bad wordt 2 wekelijks gebruikt om de kinderen in te laten spelen.
Het systeem staat nu meestal vanaf een uur of 20 tot 08 uit of alleen circulatie pomp aan (dit moet ik nog uitzoeken). Ik houd nu bij hoe lang het systeem uit staat bij de buiten temperatuur en hoeveel de woonkamer temperatuur zakt in die tijd.
10 graden buiten is 10 a 13 uur lang uit
3 graden buiten is 6 a 7 uur lang uit
De reden voor sww na 10en omdat het dan 'meestal' al warmer is buiten.

Mijn SCOP van december is ongeveer 3.98, ik weet niet of dit goed of slecht is voor een radiator WP, maar het huis heeft een constantere temperatuur dan met gas.
Als je je warmte pomp zo bestuurd hoe is dan je temperatuur boven? Beneden zal comfortabel zijn omdat hij vandaar uit bestuurd wordt. Ik draai namelijk zelf 100% WAR gezien ik mijn hele woning lekker warm wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het orienteren op een warmtepomp. Ons huis is nieuwbouw, dit jaar in juni opgeleverd met gasgestookte CV (vergunning juni 2018). De toegpaste CV ketel heeft een modulatie ondergrens van 4 kW en dat is aan de hoge kant.

De woning heeft zowel beneden als boven vloerverwarming, in beide gevallen door middel van een mengverdeler met eigen pomp. Op beide verdelers zijn meerdere thermostaten aangesloten (boven 6, beneden 2) door middel van twee keer een Honeywell HCE20. De ketel wordt momenteel aan/uit aangestuurd met een Ta van 50 graden. Hij stookt dus altijd in HR bereik.

Bij de bouw was er een optie om te kiezen voor een warmtepomp. Een lucht/water variant had een meerprijs van 18500 euro, een water/water variant van 25k Euro. Daarvoor hebben we bedankt en dat is achteraf maar goed ook, want de installateur die de boel hier in huis heeft aangelegd heeft had geen idee wat hij aan het doen was (lang verhaal).

Ik heb de verschillende zones op het moment op een constante vraagtemperatuur staan, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de warmtevraag. De woonkamer/keuken (75 m2) wordt op 21 graden gestookt, de hal op 20 graden, de badkamer op 21 graden en de rest op 18 (wat op dit moment inhoudt dat er niet gestookt wordt).

Ik meet continu de verschillende temperaturen (Ta en Tr bij de ketel en de verdelers), buitentemperaturen en het gasgebruik. Hiervan kan Excel prachtige grafieken maken.

Als ik naar de gemiddelden per dag kijk, dan schaalt het gemiddelde stookvermogen kwadratisch met de buitentemperatuur. Bij een buitentemperatuur van 11 graden, het warmteverlies zo'n 2 kW, bij 2 graden is dat 5 kW (Excel fit de formule y = 0.0202 x2 - 0.5559x + 5.7431, waarbij x de buitentemperatuur is en y het warmteverlies.

Per uur gekeken zit daar wat meer variatie in, omdat de instraling van de zon ook meespeelt, maar het gemiddelde opgenomen vermogen komt niet boven de 10 kW in een uur. Per 5 minuten wel, maar dat is dan ook meteen het effect van lang douchen.

De woning is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen, dus ik heb heel wat overcapaciteit (+/- 2000 kWh op jaarbasis schat ik nu in).

Ik wil in ieder geval een stookseizoen afwachten en doormeten zodat ik zeker kan zijn van de juiste keuze voor een warmtepomp, maar ik heb al vast enkele vragen:

1) Ik neem aan dat in mijn situatie het toepassen van een parallelbuffer met een losse circulatiepomp voor de CV het verstandigst is? Deze circulatiepomp kan aan/uit geregeld worden via de HCE20's en de warmtepomp kan dan WAR geregeld worden om het vat op temperatuur te houden.

2) Wat is een gepaste grootte voor een SWW buffervat? Er wordt hier zowel 's avonds als 's ochtends door twee mensen gedoucht.

3) Wat zou het juiste vermogen voor de warmtepomp zijn. Is dat het maximale daggemiddelde over het stookseizoen, of iets anders?

Op extreem koude dagen kan ik bijverwarmen met de airco units die al in de woning hangen. Daarmee kan ik in principe 14 kW warmte maken, maar dat wil ik vermijden, want dan maken ze echt herrie.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Adriaan71 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:54:
[...]

Als je je warmte pomp zo bestuurd hoe is dan je temperatuur boven? Beneden zal comfortabel zijn omdat hij vandaar uit bestuurd wordt. Ik draai namelijk zelf 100% WAR gezien ik mijn hele woning lekker warm wil hebben.
Of je WAR of RAR stookt heeft toch helemaal niets te maken met hoe de rest van je CV geregeld is in huis? Ook al stook je RAR kun je vaak alsnog 2 zones hebben bijv.

Maar als ik het goed herinner heeft @Maikie18 nog helemaal geen na regeling en verwarmd de gehele woning nu?
Dat heeft een groot effect op wat die nu aan vermogen voorbij ziet komen vermoed ik.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
@Grolsch Ik draaide inderdaad op ruimtetemp verwarmen. Dit heb ik gisterenavond naar WAR gezet.

Hier zat denk ik ook heel mijn probleem, veel defrosts omdat hij op die mode blijkbaar op vol vermogen z.s.m. de ruimtetemperatuur wil halen en eenmaal daar zat er zoveel energie in de vloer dat de temperatuur altijd nog ver door liep, er werd mij verteld dat dit adaptief was en dat dit beter zou worden, nou moet ik zeggen dat de laatste tijd de temperatuur inderdaad erg dicht rond het setpunt bleef zitten (invloed van de zon nagelaten).

Nu op WAR en de curve goed ingesteld is er wel een mooie vlakke lijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/keVtmpu.png

Pomp staat op stand 4 = 21 liter (3 = 17L en 5 = 23L)
En draait nu op 35 Hz

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:13
Adriaan71 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:54:
[...]

Boven is het tussen de 17 en 19 graden (slaapkamers) en badkamer is 19 a 20 (wel vloerverwarming, altijd aan). Daarnaast heeft de badkamer een 600w infrarood paneel bij de handdoeken. Die is warm in 4 minuten. Ik kan altijd nog bijverwarmen met de lucht/lucht WPs in de slaapkamers (ook mitsu). Ik wil ook WAR een keer inregelen maar heb daarvoor kennelijk een add-on nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Maikie18 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:42:
@Grolsch Ik draaide inderdaad op ruimtetemp verwarmen. Dit heb ik gisterenavond naar WAR gezet.

Hier zat denk ik ook heel mijn probleem, veel defrosts omdat hij op die mode blijkbaar op vol vermogen z.s.m. de ruimtetemperatuur wil halen en eenmaal daar zat er zoveel energie in de vloer dat de temperatuur altijd nog ver door liep, er werd mij verteld dat dit adaptief was en dat dit beter zou worden, nou moet ik zeggen dat de laatste tijd de temperatuur inderdaad erg dicht rond het setpunt bleef zitten (invloed van de zon nagelaten).

[Afbeelding]

En draait nu op 35 Hz
Ik heb geen melcloud aan mijn systeem hangen (nog niet, moet nog een voordelige unit vinden) maar de Hz waar vind je die eigenlijk? Om af te lezen, en wat welke frequenties zijn er mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Blihi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:04:
.....

Ik wil in ieder geval een stookseizoen afwachten en doormeten zodat ik zeker kan zijn van de juiste keuze voor een warmtepomp, maar ik heb al vast enkele vragen:

1) Ik neem aan dat in mijn situatie het toepassen van een parallelbuffer met een losse circulatiepomp voor de CV het verstandigst is? Deze circulatiepomp kan aan/uit geregeld worden via de HCE20's en de warmtepomp kan dan WAR geregeld worden om het vat op temperatuur te houden.

2) Wat is een gepaste grootte voor een SWW buffervat? Er wordt hier zowel 's avonds als 's ochtends door twee mensen gedoucht.

3) Wat zou het juiste vermogen voor de warmtepomp zijn. Is dat het maximale daggemiddelde over het stookseizoen, of iets anders?

Op extreem koude dagen kan ik bijverwarmen met de airco units die al in de woning hangen. Daarmee kan ik in principe 14 kW warmte maken, maar dat wil ik vermijden, want dan maken ze echt herrie.
Bij ons was het voordeel dat onze gas ketel 20 jaar oud was en vervangen moest worden. Ons gas jaar verbruik was ongeveer 500 m3, en dat heb ik als richtlijn gebruikt met verbruik dagen. Aangezien domoticz alles bijhield kon ik wat rekeken. Ik heb diverse lucht/water offertes aangevraag varierend van 8 to 18k!!!! Die mensen van 18k zijn echte helemaal het padje kwijt (Nibe). Een Mitsu was een stuk aantrekkelijker (8500 met 1 lage temperatuur radiator, minus 1900 subsidie).

1. goede vraag, dit kunnen anderen hier beter uitleggen.
2. wij hebben 200l en nog geen problemen ondervonden, zels met bad gebruik. Douche verbruik is 8 liter/min van 37 graden, dus 53 graden wordt 'verdunt'. Waarschijnlijk is jullie dag waterverbruik niet eens 200l.
3. geen idee, ik lees graag mee. Wij hebben 7.5kW, 5 leek mij te weinig.

Bijverwarmen met airco doen wij alleen als we de kinderen aankleden na bad en het is net te fris op de kamer (omdat ze de deur weer eens open hebben gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:42:

[Afbeelding]

En draait nu op 35 Hz
Dat verklaart dan inderdaad het e.e.a.

Je draait nu WAR zonder externe thermostaat :?

Je weet dat de Mitsu nu nooit stopt met verwarmen volgens WAR?

Of je moet de nieuwe binnenunit hebben, daar kun je een max T-buiten opgeven dat WAR werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Grolsch schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:11:
[...]

Nee, dit is een andere thermistor / temperatuurvoeler, namelijk die op de buitenunit.

De externe thermostaat die je aan kunt sluiten zoals eerder aangegeven geeft ook geen temperatuur door, maar enkel een maak/verbreek contact.

De thermostaat zelf heeft zijn eigen PID / regelstrategie, en geeft uitsluitend aan de WP door AAN of UIT, zie SW-2-1
Now! question: De display welke normaal op de voorkant van de cylinderunit zit is bij mij verplaatst naar de woonkamer en zit op TBI.1 13-14 (IN1) (nu zie ik alleen in de manual dat ik even de schakelcycle op >10min moet zijn).
Ik kan vanuit het display kiezen voor zowel WAR als RAR, en beide werken. Ik ben er echter van uit gegaan dat de buitentemperatuur welke het systeem voor WAR gebruikt is wat bij de buitenunit gemeten wordt. Klopt dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
remcoVer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:50:
[...]

Ik heb geen melcloud aan mijn systeem hangen (nog niet, moet nog een voordelige unit vinden) maar de Hz waar vind je die eigenlijk? Om af te lezen, en wat welke frequenties zijn er mogelijk?
Informatie werking en dan adres 016. Als je 540 uitleest dan zie je de flow

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoVer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:23:
[...]

Now! question: De display welke normaal op de voorkant van de cylinderunit zit is bij mij verplaatst naar de woonkamer en zit op TBI.1 13-14 (IN1) (nu zie ik alleen in de manual dat ik even de schakelcycle op >10min moet zijn).
Ik kan vanuit het display kiezen voor zowel WAR als RAR, en beide werken. Ik ben er echter van uit gegaan dat de buitentemperatuur welke het systeem voor WAR gebruikt is wat bij de buitenunit gemeten wordt. Klopt dit dan?
Ik denk dat jij een nieuwe binnenunit hebt, deze werkt wat anders dan die van mij.

Mijn bedienunit zit in ieder geval niet aangesloten op TBI1, maar de externe thermostaat zit daar op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:09:
[...]

Dat verklaart dan inderdaad het e.e.a.

Je draait nu WAR zonder externe thermostaat :?

Je weet dat de Mitsu nu nooit stopt met verwarmen volgens WAR?

Of je moet de nieuwe binnenunit hebben, daar kun je een max T-buiten opgeven dat WAR werkt.
Ik heb wel een externe thermostaat, een losse van Mitsu, dus niet het display eruit gehaald, maar daar bereik ik dus niet mee wat je eigenlijk zou willen. Al zag ik hem toen ik daarstraks de stooklijn op -3 zette wel op pauze gaan en bij -2 ging hij weer gewoon aan. Je hebt al een keer eerder uitgelegd dat het niet zo zou werken als mijn pana, die ging op een gegeven moment op WAR gewoon soms een aantal uur uit, zoiets verwacht ik nu eigenlijk ook bij een te kleine delta bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Maikie18 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:30:
[...]

Informatie werking en dan adres 016. Als je 540 uitleest dan zie je de flow
Dank u, ik zie 32 (Hz) gok ik. En een flow van 18 l/min. Wat is de Hz eigenlijk fysiek? Wat schakelt er 32x per seconde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is, voor zover ik het begrijp, de stuurfrequentie voor de compressor. Ik zie die op mijn airco ook variëren. Hoe meer Herz, hoe harder de compressor werkt dus.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Blihi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:08:
Dat is, voor zover ik het begrijp, de stuurfrequentie voor de compressor. Ik zie die op mijn airco ook variëren. Hoe meer Herz, hoe harder de compressor werkt dus.
Ik heb beide tabellen gevonden in de service manuals, het ontbreekt in de nederlandse gedeeltes.

000 = operation state = 0= stop, H= heat, d=defrost
De defrosts zouden ook in het display op de binnen unit weer gegeven moeten worden maar heb ik nog nooit gezien.

002 = compressor operating time, hours x10
003 = compressor starts, x100
004 = discharge temp th4 C

009 = outside temp th7
010 = heatsink temp th8 (zou deze defrosts weergeven?)

016 = operating frequency (0-255) pwm gok ik
017 = operating target frequency

En nog vele anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een PUHZ-SW75VAA en een ERST30D-VM2ED.

Alles is nu aangesloten en het werkt echter krijg ik een storingsmelding P1. Dat houdt in dat de thermistor niet goed werkt.
Dit lijkt om de optionele kamerthermostaat te gaan (die geeft nu -39c aan). Die heb ik echter nog niet aangesloten.
Maar het hele gebeuren zou toch ook moeten werken zonder de (draadloze) kamerthermostaat?

Of ben ik er sneller vanaf om die toch maar alvast aan te sluiten?

Edit.
Ik zie nu dat er net boven mij een hele discussie gaande is over bijna hetzelfde probleem.
We zijn nog aan het bouwen dus als test heb ik de warmtepomp aangezet en willen we hem draaiend hebben voordat het gaat vriezen. De gehele buitenschil bestaat uit 120mm PIR. Het systeem moet nu alleen de vloerverwarming van de beneden verdieping gaan draaien (zo'n 74m2) zodat het vorstvrij blijft.

Welke instellingen zijn aan te raden of kan ik alles op standaard laten staan? SWW heb ik uitstaan.

[ Voor 38% gewijzigd door icecreamfarmer op 29-12-2020 17:07 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:53:

Alles is nu aangesloten en het werkt echter krijg ik een storingsmelding P1. Dat houdt in dat de thermistor niet goed werkt.
Dit lijkt om de optionele kamerthermostaat te gaan. Die heb ik echter nog niet aangesloten.
Maar het hele gebeuren zou toch ook moeten werken zonder de (draadloze) kamerthermostaat?

Zelf heb ik een andere unit, maar bij P1 staan 5 opties waarvan de laatste is "Incorrect setting of the DIP switch(es)". Bij mijn unit is dat SW1-8 die af fabriek op OFF staat (betekent zonder wireless remote controller). Mogelijk staat die van jou op ON? Check in jouw service manual welke DIP switch voor jouw unit geldt.

EDIT: ik lees net jouw edit en dat er -39 wordt aangewezen. Dat betekent FAIL OPEN oftewel niet aangesloten.

Let op: DIP switch settings mogen alleen gewijzigd worden bij volledig spanningsloos systeem. Dat betekent op de controller de ronde knop gebruiken om de unit uit te schakelen; daarna pas in de meterkast de automaat op UIT zetten; 5 minuten wachten en dan DIP switches wijzigen.

[ Voor 4% gewijzigd door Remco45 op 29-12-2020 17:15 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco45 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:12:
[...]

Zelf heb ik een andere unit, maar bij P1 staan 5 opties waarvan de laatste is "Incorrect setting of the DIP switch(es)". Bij mijn unit is dat SW1-8 die af fabriek op OFF staat (betekent zonder wireless remote controller). Mogelijk staat die van jou op ON? Check in jouw service manual welke DIP switch voor jouw unit geldt.

EDIT: ik lees net jouw edit en dat er -39 wordt aangewezen. Dat betekent FAIL OPEN oftewel niet aangesloten.

Let op: DIP switch settings mogen alleen gewijzigd worden bij volledig spanningsloos systeem. Dat betekent op de controller de ronde knop gebruiken om de unit uit te schakelen; daarna pas in de meterkast de automaat op UIT zetten; 5 minuten wachten en dan DIP switches wijzigen.
Top dan delen wij dezelfde mening. Dan ga ik vanavond in het huis kijken hoe de dip switches erbij staan.

Nog ideeën voor het instellen? Kan hem het beste op ruimte temp zetten gok ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
Ik lees dat je nog aan het bouwen bent.
Als dat betekent dat ook de vloer(verwarming) nieuw is, dien je de vloer langzaam op te warmen over enkele dagen.
Zie hiertoe het in het Service Manual hoofdstuk Service Menu => Operational Settings => Floor dry up function.

In mijn Service Manual (ander type) staat ook nog:
Disconnect wiring to external inputs of room thermostat, demand control, and
outdoor thermostat, or the target flow temperature may not be maintained.

Daarmee worden separate thermostaten bedoeld, dus niet de Main Controller loskoppelen.

Verder:
Upon completion of the operation the system stops all the operations except the
Freeze stat. operation.

Zorg er dus voor dat je op tijd terug bent om de Floor dry up function te de-activeren en de juiste verwarmingsmode te selecteren.

[ Voor 51% gewijzigd door Remco45 op 29-12-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:53:

Dit lijkt om de optionele kamerthermostaat te gaan (die geeft nu -39c aan). Die heb ik echter nog niet aangesloten.

Ik heb een oudere binnenunit, en daarbij moet je op de binnenunit display, naast het huisje symbool (links-onder) een thermometertje en een druppeltje hebben staan, als je dat niet hebt dan zoekt hij naar de optionele binnensensor, die je niet hebt. dus storingscode.
Probeer dat eerst eens; als je een optionele thermostaatsensor wilt , dan heb ik nog een ieuwe liggen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Remco45 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:26:
Ik lees dat je nog aan het bouwen bent.
Als dat betekent dat ook de vloer(verwarming) nieuw is, dien je de vloer langzaam op te warmen over enkele dagen.
Zie hiertoe het in het Service Manual hoofdstuk Service Menu => Operational Settings => Floor dry up function.

In mijn Service Manual (ander type) staat ook nog:
Disconnect wiring to external inputs of room thermostat, demand control, and
outdoor thermostat, or the target flow temperature may not be maintained.

Daarmee worden separate thermostaten bedoeld, dus niet de Main Controller loskoppelen.

Verder:
Upon completion of the operation the system stops all the operations except the
Freeze stat. operation.

Zorg er dus voor dat je op tijd terug bent om de Floor dry up function te de-activeren en de juiste verwarmingsmode te selecteren.
Ik las het als het drogen van de dekvloer. Maar die ligt er al 5 weken en is dus zo goed als droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:52:
[...]

Ik heb een oudere binnenunit, en daarbij moet je op de binnenunit display, naast het huisje symbool (links-onder) een thermometertje en een druppeltje hebben staan, als je dat niet hebt dan zoekt hij naar de optionele binnensensor, die je niet hebt. dus storingscode.
Probeer dat eerst eens; als je een optionele thermostaatsensor wilt , dan heb ik nog een ieuwe liggen.
Ok dank je dan zit ik hem daar op.

Dank je. We hebben de thermostaat inclusief zender. Maar wil hem nog niet installeren omdat er nog veel moet gebeuren en zo'n losse thermostaat zo weg is. Gelukkig zitten we wel in de afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je hebt wel de foutmelding verwijdert intusssen hè, anders werkt het nog niet.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:42:
[...]

Ik las het als het drogen van de dekvloer. Maar die ligt er al 5 weken en is dus zo goed als droog.
Nog lang niet. De vloer droogt hooguit 1 cm per week, dus bij een dekvloer van 8 cm ben je minimaal 8 weken verder. Daarna volgt het opstookprotocol (vloer heel langzaam naar 40 graden brengen, en langzaam weer af laten koelen). Daar is de genoemde functie erg handig voor.

Doe je het te snel, dan zal de vloer absoluut scheuren gaan vertonen.

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 29-12-2020 18:55 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Nu online
hesselbeertje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:55:
[...]

Nog lang niet. De vloer droogt hooguit 1 cm per week, dus bij een dekvloer van 8 cm ben je minimaal 8 weken verder. Daarna volgt het opstookprotocol (vloer heel langzaam naar 40 graden brengen, en langzaam weer af laten koelen). Daar is de genoemde functie erg handig voor.

Tegen mij zeiden ze dat het niet nodig was ivm de lage temperatuur die gebruikt wordt om te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik zou het maar gewoon uitvoeren. Kost (behalve een beetje stroom) eigenlijk niets. Heb je later scheuren, dan baal je.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je wp die bedoeld is combinatie met vloerverwarming heeft niet voor niks een opstookprotocol.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
mkleinman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:05:
[...]

@koevlaas2, ik moet nog een tijd wachten op mijn nieuwe vloerverdeler. Hij staat in backorder. Ik kreeg wel een andere, composiet, unit aangeboden maar dat zou een dingetje zijn met het opnieuw aansluiten van de vloerleidingen.
Welkom in de Ta<30c wereld !

Ik dacht van de week nog, ik hoor niets van Martin.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Exigence

dnkroz

Heb even navraag gedaan en opheldering gevraagd bij de RVO voor wat betreft het zelf installeren van warmtepompen. Zoals al eerder gemeld is dat dus per 1 januari 2021 helaas verleden tijd. Ik heb gevraagd of met met ingang van 2021 nog mogelijk is zelf een warmtepomp te installeren Hieronder hun antwoord. Niet helemaal letterlijk een antwoord op mijn vraag, maar ik denk dat je dit antwoord mag opvatten als een "nee".

Nu wordt het dus een questie van zelf alles neerzetten en dan met pijn en moeite een bedrijf zoeken die hem "in bedrijf stelt" (lees: aanzetten en een factuur schrijven).
Hartelijk dank voor uw e-mail van 29 december. Hierin vraagt u of u zelf de warmtepomp mag installeren. Graag reageer ik op uw vraag.

Waaraan moet mijn installateur en/of bouwbedrijf voldoen?

Uw installateur en/of bouwbedrijf moet [K-BE(3] ingeschreven zijn bij de KvK in de sectie bouwnijverheid (voor isolatie) of bouwinstallatiebedrijf (voor warmtepomp en zonneboiler) (lees: bouwbedrijf of installatiebedrijf)

Een bouwbedrijf staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in de sector bouwnijverheid. Hieronder vallen isolatiebedrijven.
Een installatiebedrijf staat ingeschreven bij de kamer van koophandel in de sector bouwinstallatiebedrijf. Hieronder vallen installatiebedrijven.

Meer informatie
Heeft u verder nog vragen? U kunt kijken op onze website, telefonisch contact opnemen of maak gebruik van het contactformulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Exigence schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:34:
Heb even navraag gedaan en opheldering gevraagd bij de RVO voor wat betreft het zelf installeren van warmtepompen. Zoals al eerder gemeld is dat dus per 1 januari 2021 helaas verleden tijd. Ik heb gevraagd of met met ingang van 2021 nog mogelijk is zelf een warmtepomp te installeren Hieronder hun antwoord. Niet helemaal letterlijk een antwoord op mijn vraag, maar ik denk dat je dit antwoord mag opvatten als een "nee".

Nu wordt het dus een questie van zelf alles neerzetten en dan met pijn en moeite een bedrijf zoeken die hem "in bedrijf stelt" (lees: aanzetten en een factuur schrijven).

[...]
Dat was toch al het geval? Ik heb afgelopen week een subsidieaanvraag gedaan en daar moest een factuur van een installateur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

[...]

Hij is nu bezig. Echter na het instellen kun je helemaal niets meer met de unit.
Staat een begin en einddatum en dat is het.

Kunt geen temperaturen meer zien of uberhaupt in de instellingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:21

Exigence

dnkroz

icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:16:
[...]

Dat was toch al het geval? Ik heb afgelopen week een subsidieaanvraag gedaan en daar moest een factuur van een installateur bij.
Dat was tot op heden nog niet het geval. Het enige wat je aan moest tonen was "deskundige installatie". Dit kon ook met foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRHGOym0osyDszlAqYy0ALRnwg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLXGQqF6wRRXvQu7yj5QAHrM.png?f=fotoalbum_large

Gisteravond en vanavond weer een nieuw schermpje in elkaar geknutseld. Ik heb nu 1 scherm waarin ik 1 chart heb en zelf kan kiezen welke sensoren ik wil selecteren. Inclusief het kunnen kiezen van een dag en door de dagen heen te scrollen.

Voorheen moest ik al die charts met de hand maken dmv javascript. Nu opgelost met een paar regels javascript met jQuery.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5kTDymg13J0-s1-9pwWmouP1EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ptplg9v0kZ1uk7pgRXSqZevS.png?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wel eens van grafana gehoord O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
yes, samen met InfluxDB als timeseriesDB. Ik heb er al meerdere malen mee gewerkt. Alleen vind ik stiekem dit zelf bouwen ook leuk.

En daar komt bij dat ik inmiddels dik 44 miljoen records in mijn database heb zitten, dat even ombatterijen naar Grafana / InfluxDB is ook een dingetje.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dit is al een tijdje niet meer zo in alle gevallen.

Bij een cementdekvloer van 8 cm, waarbij de vloerverwarming onderin ligt heb je gelijk. Dan is een droog- en opstookprotocol belangrijk om uit te voeren voordat de afwerking aangebracht wordt. De vloer scheurt dan het meest bij het afkoelen, niet het opwarmen, dus je moet zeker een keer een hele cyclus gedaan hebben voordat je gaat afwerken.

Tegenwoordig wordt ook vaak gebruik gemaakt van een anhydriet gietvloer. Dat heeft als voordeel dat die veel dunner kan zijn (en de verwarmingsbuizen dus bovenin liggen). Daarbij werkt zo'n vloer veel minder. Een opstookprotocol is daar niet nodig. Je kunt die vloer na het natuurlijk drogen (1 week per cm) direct tegelen of anders afwerken.

Voor meer info van de branchevereniging afbouw: https://www.tbafbouw.nl/m...ichtlijn%20sep%202019.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:51:
[...]
Tegenwoordig wordt ook vaak gebruik gemaakt van een anhydriet gietvloer. Dat heeft als voordeel dat die veel dunner kan zijn (en de verwarmingsbuizen dus bovenin liggen). Daarbij werkt zo'n vloer veel minder. Een opstookprotocol is daar niet nodig. Je kunt die vloer na het natuurlijk drogen (1 week per cm) direct tegelen of anders afwerken.
Voor meer info van de branchevereniging afbouw: https://www.tbafbouw.nl/m...ichtlijn%20sep%202019.pdf
Gisteren heb ik @icecreamfarmer net als @hesselbeertje ook het advies gegeven om in ieder geval niet zo maar de vloerverwarming aan te zetten op ruimtetemperatuur en heb hem wat voorbeelden van opstook protocollen van vloerleveranciers toegestuurd.

Reden is dat veel vloerleveranciers dit zelfs nu nog verplicht voorschrijven, ook een aantal leveranciers van anhydriet gietvloeren. En aangezien je voor garantie bij de leverancier moet zijn (en niet bij tbafbouw) lijkt het me verstandig om de voorschriften van de leverancier op te volgen c.q. daar de vraag te stellen.

Enkele voorbeelden van leveranciers die dit wel voorschrijven:

https://www.drtonderhoud....oktraject-anhydrietvloer/
https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol
https://www.google.com/ur...Vaw3XjPdbr5Iuz3dCM4_ViK9M
https://www.fabercomfortvloer.nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Blihi schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:04:
Beste Tweakers,

Ik ben me aan het orienteren op een warmtepomp. Ons huis is nieuwbouw, dit jaar in juni opgeleverd met gasgestookte CV (vergunning juni 2018). De toegpaste CV ketel heeft een modulatie ondergrens van 4 kW en dat is aan de hoge kant.

De woning heeft zowel beneden als boven vloerverwarming, in beide gevallen door middel van een mengverdeler met eigen pomp. Op beide verdelers zijn meerdere thermostaten aangesloten (boven 6, beneden 2) door middel van twee keer een Honeywell HCE20. De ketel wordt momenteel aan/uit aangestuurd met een Ta van 50 graden. Hij stookt dus altijd in HR bereik.

Bij de bouw was er een optie om te kiezen voor een warmtepomp. Een lucht/water variant had een meerprijs van 18500 euro, een water/water variant van 25k Euro. Daarvoor hebben we bedankt en dat is achteraf maar goed ook, want de installateur die de boel hier in huis heeft aangelegd heeft had geen idee wat hij aan het doen was (lang verhaal).

Ik heb de verschillende zones op het moment op een constante vraagtemperatuur staan, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de warmtevraag. De woonkamer/keuken (75 m2) wordt op 21 graden gestookt, de hal op 20 graden, de badkamer op 21 graden en de rest op 18 (wat op dit moment inhoudt dat er niet gestookt wordt).

Ik meet continu de verschillende temperaturen (Ta en Tr bij de ketel en de verdelers), buitentemperaturen en het gasgebruik. Hiervan kan Excel prachtige grafieken maken.

Als ik naar de gemiddelden per dag kijk, dan schaalt het gemiddelde stookvermogen kwadratisch met de buitentemperatuur. Bij een buitentemperatuur van 11 graden, het warmteverlies zo'n 2 kW, bij 2 graden is dat 5 kW (Excel fit de formule y = 0.0202 x2 - 0.5559x + 5.7431, waarbij x de buitentemperatuur is en y het warmteverlies.

Per uur gekeken zit daar wat meer variatie in, omdat de instraling van de zon ook meespeelt, maar het gemiddelde opgenomen vermogen komt niet boven de 10 kW in een uur. Per 5 minuten wel, maar dat is dan ook meteen het effect van lang douchen.

De woning is voorzien van een behoorlijke hoeveelheid zonnepanelen, dus ik heb heel wat overcapaciteit (+/- 2000 kWh op jaarbasis schat ik nu in).

Bij toepassing van naregeling is een buffervat nodig. Denk dat je aan 150 liter wel voldoende hebt. @Grolsch heeft een soortgelijke situatie. De pompen van de verdelers kunnen volgens mij ook door de WP (i.g.v. Mitsu) worden aangestuurd. Dan draaien ze niet als de WP uit staat.

Grootte van de SWW boiler (is geen buffervat ;) ) hangt af van het aantal mensen dat er uiteindelijk gebruik van zal maken. Denk hierbij ook aan eventuele verkoop. Onze beide kinderen zijn net het huis uit, maar als ze met aanhang hier logeren, moet iedereen toch even kunnen douchen. Vandaar dat wij een 400 l RVS boiler hebben aangeschaft welke door onze Mitsu prima op temperatuur wordt gehouden.

Voor het benodigde vermogen heb je een warmteverliesberekening nodig en zou ik @Grolsch raadplegen.

Mocht je een Mitsubishi Electric WP willen aanschaffen: ikzelf en diverse mede-tweakers hebben goede ervaringen met het zelf importeren uit Spanje (Ecoclimagroup). Scheelt nogal in de prijs. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

De warmtepomp lijkt niets te doen. Stookprotocol had niet geleid tot een verhoging van de Ta, ondanks dat het 30 graden zou moeten zijn waren de buizen gewoon koud.

Stookprotocol onderbroken zodat ik het handmatig wel doe met het opvoeren van de Ta maar na een goede start doet hij na een uur ook niets meer.
Ta staat op 20 ingesteld maar water wordt niet warmer dan 11 graden volgens het display en de WP doet momenteel niets meer (geen defrost maar ook geen normale werking). Het viel mij ook op dat de boosterverwarming niet inschakelde. Iets wat ik wel verwacht had gezien de lage starttemperatuur.

Iemand nog ideeen. Hij staat nu op de stand met de thermometer en de druppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:13
Ik heb een vraag over de isolatie van mijn leidingen van mijn warmtepomp. Momenteel is het zoals onderstaande geïsoleerd. Is het het waard om dat eerste stukje bij de warmtepomp ook nog goed te isoleren? Zo ja, hoe zouden jullie dat aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8E-cuflm2TEJZ3fRwhPyK8UTaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmQiwoCseBPofvFHKHihwOFL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]

Wij hebben hem na 6 weken het stook protocol aangezet. Overigens was de vloerenman vocht komen meten voor dat we gingen stoken en zei dat de vloer al vrij droog was. Dus misschien kan je het beter na laten meten. Wat misschien helpt was dat er een bouwdroger een weekje heeft staan draaien...

@icecreamfarmer
Onze stook protocol draait nu bijna 2 weken en de temp gaat wel netjes omhoog.
Is het wel goed geinstalleerd bij jou? (hier ersd-vm2d + sw75yaa)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
rolandmegens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:04:
Ik heb een vraag over de isolatie van mijn leidingen van mijn warmtepomp. Momenteel is het zoals onderstaande geïsoleerd. Is het het waard om dat eerste stukje bij de warmtepomp ook nog goed te isoleren? Zo ja, hoe zouden jullie dat aanpakken?

[Afbeelding]
Ik heb zelf armaflex tape (rol) gebruikt om het laatste eind goed te isoleren. Dat werkt met dat tape goed. Verder een bekisting van binnen bekleed met armaflexplaten eromheen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jKb0LnqJ3UD_T5s32BBSRTlSiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVWlvELGkNMxXboQUH6iSPCt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door JanAllElectric op 30-12-2020 12:16 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
JanAllElectric schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:10:
[...]

Ik heb zelf armaflex tape (rol) gebruikt om het laatste eind goed te isoleren. Dat werkt met dat tape goed. Verder een bekisting van binnen bekleed met armaflexplaten eromheen gemaakt.

[Afbeelding]
Oh zo'n bekisting is ook wel een goed idee inderdaad! Moet alleen even kijken of ik daar de ruimte voor heb, de water leiding klemt nu al onder de dakgoot namelijk.

Voor armaflex dus gewoon iets zoals Mat en rol ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rolandmegens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:19:
[...]

Oh zo'n bekisting is ook wel een goed idee inderdaad! Moet alleen even kijken of ik daar de ruimte voor heb, de water leiding klemt nu al onder de dakgoot namelijk.

Voor armaflex dus gewoon iets zoals Mat en rol ?
Rol voor de aansluiting warmtepomp en buitenleiding. Dat kan heel nauwkeurig worden aangebracht. Mat voor de binnenbekleding van de bekisting.

Kabels zitten ook mooi in de bekisting O-)

Aan de binnenzijde van de warmtepomp heb ik ook zoveel mogelijk armaflex matten geplakt. Ook aan de binnenkant van de in/uitlaat. Eenmalig alle zijpanelen even losgemaakt. Leuk werkje voor in de zomer. De warmtepomp maakt buiten nauwelijks lawaai. Binnen hoor je bij defrosts wel een lichte brom helaas. Dat is een soort staande golf. Op de ene plaats hoor je het wel, 1 meter verder weer niet. Stom toeval is dat ik op mijn vaste zitplaats aan de eettafel de brom net wel hoor, de WAF ernaast hoort niets. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 30-12-2020 12:31 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Remco45 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:33:
[...]

Gisteren heb ik @icecreamfarmer net als @hesselbeertje ook het advies gegeven om in ieder geval niet zo maar de vloerverwarming aan te zetten op ruimtetemperatuur en heb hem wat voorbeelden van opstook protocollen van vloerleveranciers toegestuurd.

Reden is dat veel vloerleveranciers dit zelfs nu nog verplicht voorschrijven, ook een aantal leveranciers van anhydriet gietvloeren. En aangezien je voor garantie bij de leverancier moet zijn (en niet bij tbafbouw) lijkt het me verstandig om de voorschriften van de leverancier op te volgen c.q. daar de vraag te stellen.

Enkele voorbeelden van leveranciers die dit wel voorschrijven:

https://www.drtonderhoud....oktraject-anhydrietvloer/
https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol
https://www.google.com/ur...Vaw3XjPdbr5Iuz3dCM4_ViK9M
https://www.fabercomfortvloer.nl/downloads/
Altijd luisteren naar degene die garantie moet leveren, dat is waar. Ons huis is al tijdens de bouw getegeld, na vochtmeting inderdaad. De vloer moet droog genoeg zijn voor de afwerking.

Het opstookprotocol niet om scheuren te vermijden, maar om ze gecontroleerd te laten ontstaan. De dekvloer krimpt bij het afkoelen. Daar komen haarscheurtjes van. Dat heeft verder niets met het wel of niet droog zijn van de vloer te maken.

Een anhydriet dekvloer, zwevend op isolatieplaten aangebracht scheurt niet, want die krimpt als geheel. Dat zorgt hooguit voor iets grotere kieren langs de randen. Als de vloer droog was voor het tegelen, dan werkt de afdekvloer netjes mee en scheurt dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
JanAllElectric schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:22:
[...]

Rol voor de aansluiting warmtepomp en buitenleiding. Dat kan heel nauwkeurig worden aangebracht. Mat voor de binnenbekleding van de bekisting.

Kabels zitten ook mooi in de bekisting O-)

Aan de binnenzijde van de warmtepomp heb ik ook zoveel mogelijk armaflex matten geplakt. Ook aan de binnenkant van de in/uitlaat. Eenmalig alle zijpanelen even losgemaakt. Leuk werkje voor in de zomer. De warmtepomp maakt buiten nauwelijks lawaai. Binnen hoor je bij defrosts wel een lichte brom helaas. Dat is een soort staande golf. Op de ene plaats hoor je het wel, 1 meter verder weer niet. Stom toeval is dat ik op mijn vaste zitplaats aan de eettafel de brom net wel hoor, de WAF ernaast hoort niets. 8)7
Thanks! Als ik dan toch armaflex koop kan ik meteen de compressor inpakken, misschien helpt dat nog wat met zijn performance (bij koud weer kan de mijne geen hoge temperaturen aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rolandmegens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:32:
[...]

Thanks! Als ik dan toch armaflex koop kan ik meteen de compressor inpakken, misschien helpt dat nog wat met zijn performance (bij koud weer kan de mijne geen hoge temperaturen aan)
Inpakken helpt tegen geluid, helaas niet tegen defrosts en de mindere performance tijdens defrosts. Wat wel (enigszins) helpt is een vlakke lagere stooklijn en 24/7 stoken zonder nachtverlaging.

Het is bij mij de laatste week gemiddeld 20,4 (19, 5 - 20,6) _/-\o_ . Op dit moment 20,4.

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 30-12-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Remco45 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:29:
[...]

Bij toepassing van naregeling is een buffervat nodig. Denk dat je aan 150 liter wel voldoende hebt. @Grolsch heeft een soortgelijke situatie. De pompen van de verdelers kunnen volgens mij ook door de WP (i.g.v. Mitsu) worden aangestuurd. Dan draaien ze niet als de WP uit staat.
Thanks. De pompen draaien nu ook alleen bij warmtevraag, want die worden door de HCE20 van Honeywell aangestuurd. Die schakelt ze ook eens per week even in als er geen warmtevraag is.
Grootte van de SWW boiler (is geen buffervat ;) ) hangt af van het aantal mensen dat er uiteindelijk gebruik van zal maken. Denk hierbij ook aan eventuele verkoop. Onze beide kinderen zijn net het huis uit, maar als ze met aanhang hier logeren, moet iedereen toch even kunnen douchen. Vandaar dat wij een 400 l RVS boiler hebben aangeschaft welke door onze Mitsu prima op temperatuur wordt gehouden.
Dat klinkt als een goede tip. Nadenken over toekomstige aanhang had ik inderdaad nog niet, maar kleine mensjes worden groot...
Voor het benodigde vermogen heb je een warmteverliesberekening nodig en zou ik @Grolsch raadplegen.
Ik had al zoiets via een Belgische site uitgerekend. Die getallen komen vrij goed overeen met het gemeten stookgedrag.
Mocht je een Mitsubishi Electric WP willen aanschaffen: ikzelf en diverse mede-tweakers hebben goede ervaringen met het zelf importeren uit Spanje (Ecoclimagroup). Scheelt nogal in de prijs. 8)
Ik zou alles het liefst zelf doen, maar heb geen f-gassen certificaat :).

Met de huidige gas en elektraprijs is het ook echt even goed nadenken over de terugverdientijd. Bij een investering van 10k is dat momenteel toch zo'n 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
JanAllElectric schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:35:
[...]

Inpakken helpt tegen geluid, helaas niet tegen defrosts en de mindere performance tijdens defrosts. Wat wel (enigszins) helpt is een vlakke lagere stooklijn en 24/7 stoken zonder nachtverlaging.
Het probleem is dat mijn LG bij koude temperaturen zijn outlet temperatuur niet hoger dan zo'n 25 graden wil maken, en het is mij nog niet gelukt om dit te verhelpen.
Wat ik nog wil proberen:
- Ontluchting op de pomp zelf open zetten in buitenunit (er zitten 2 ontluchtingen in blijkbaar)
- Leidingwerk buiten iets beter isoleren, maar dit zou geen verschil hierop moeten kunnen geven
Eventueel kan ik inderdaad ook nog een keer zonder nachtverlagign stoken, maar dan moet ik echt 24/7 op 23-24 graden outlet stoken gok ik. Dan heb ik toch liever dat ik maar max een halve dag op zo'n 28-30 graden stook.

edit:
Wat ik al gedaan heb:
- Eerste ontluchting in buitenunit verder open gezet
- Warmtecircuit bijgevuld (van iets meer dan 1 bar naar iets meer dan 2 bar)
- Flow nagekeken (volgens service monteur LG max 27 liter, stond al goed op 26,5 liter
- De service monteur raadde ook aan om hem op inlet te regelen ipv outlet, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een nuttig verschil gaat maken
Probleem is dat ik het alleen na kan kijken bij echt de koudere dagen, wat de afgelopen weken niet het geval was (deze week wel weer)

[ Voor 22% gewijzigd door rolandmegens op 30-12-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Sorry perongeluk quote ipv wijzig geklikt, deze mag weg

[ Voor 95% gewijzigd door rolandmegens op 30-12-2020 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
icecreamfarmer schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:30:
De warmtepomp lijkt niets te doen. Stookprotocol had niet geleid tot een verhoging van de Ta, ondanks dat het 30 graden zou moeten zijn waren de buizen gewoon koud.

Stookprotocol onderbroken zodat ik het handmatig wel doe met het opvoeren van de Ta maar na een goede start doet hij na een uur ook niets meer.
Ta staat op 20 ingesteld maar water wordt niet warmer dan 11 graden volgens het display en de WP doet momenteel niets meer (geen defrost maar ook geen normale werking). Het viel mij ook op dat de boosterverwarming niet inschakelde. Iets wat ik wel verwacht had gezien de lage starttemperatuur.

Iemand nog ideeen. Hij staat nu op de stand met de thermometer en de druppel.
Heb dit even voor je uitgeprobeerd en het blijkt dat de WP met perioden werkt (d.w.z. nu onder deze weersomstandigheden), waarschijnlijk ook vanwege minimum vermogen.
Hieronder twee afbeeldingen. Ingestelde temperatuur is 25 en zodra de retour 25,0 bereikt, gaat het systeem aan totdat de retour op 25,4 graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvtdZE3Rdk99epSkQjya1XnTRNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zTSo5et2pFCmZ19KMU9PRtOS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJNGLWAw-eA0Sg1PLuq6f3NBj-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gnjAWFcyzoRymwaQUtu3ZPCz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
rolandmegens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:38:
[...]

Het probleem is dat mijn LG bij koude temperaturen zijn outlet temperatuur niet hoger dan zo'n 25 graden wil maken, en het is mij nog niet gelukt om dit te verhelpen.
Wat ik nog wil proberen:
- Ontluchting op de pomp zelf open zetten in buitenunit (er zitten 2 ontluchtingen in blijkbaar)
- Leidingwerk buiten iets beter isoleren, maar dit zou geen verschil hierop moeten kunnen geven
Eventueel kan ik inderdaad ook nog een keer zonder nachtverlagign stoken, maar dan moet ik echt 24/7 op 23-24 graden outlet stoken gok ik. Dan heb ik toch liever dat ik maar max een halve dag op zo'n 28-30 graden stook.

edit:
Wat ik al gedaan heb:
- Eerste ontluchting in buitenunit verder open gezet
- Warmtecircuit bijgevuld (van iets meer dan 1 bar naar iets meer dan 2 bar)
- Flow nagekeken (volgens service monteur LG max 27 liter, stond al goed op 26,5 liter
- De service monteur raadde ook aan om hem op inlet te regelen ipv outlet, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een nuttig verschil gaat maken
Probleem is dat ik het alleen na kan kijken bij echt de koudere dagen, wat de afgelopen weken niet het geval was (deze week wel weer)
Vreemd. Mijn 9kW LG komt met gemak naar TA 34 graden aanvoer. Helaas door de defrosts blijft daar maar een gemiddelde TA van 29 van over. Stooklijn staat bij deze temperatuur op TA 31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:37:
[...]
Ik zou alles het liefst zelf doen, maar heb geen f-gassen certificaat :).
Elke goede airco-monteur kan dat ook mits hij de juiste spullen heeft voor het koelmiddel.
Zodra het wat beter weer wordt, zie ik regelmatig aircomonteurs aan het werk.
Heb zo iemand gewoon even aangesproken met de vraag of hij een klus wilde doen (voor mijn zwager in dit geval) en een formulier wilde invullen. Hij wilde _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:50
JanAllElectric schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:10:
[...]

[Afbeelding]
Ben blij te horen dat het geluid meevalt.

Ik heb een aantal jaren een carrier (Elga) op het platte dak staan, hij ging stuk.
De nieuwe 7Kw komt bij mij achter het huis te staan om trillingen en resonantie te voorkomen.

Binnen in de LG zit een expansie vat, zijn jullie niet bang dat deze bevriest?
Tevens een mooie oplossing deze beklede bekisting.

[ Voor 2% gewijzigd door apepannetje op 30-12-2020 14:55 . Reden: oeps verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Remco45 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:55:
[...]

Elke goede airco-monteur kan dat ook mits hij de juiste spullen heeft voor het koelmiddel.
Zodra het wat beter weer wordt, zie ik regelmatig aircomonteurs aan het werk.
Heb zo iemand gewoon even aangesproken met de vraag of hij een klus wilde doen (voor mijn zwager in dit geval) en een formulier wilde invullen. Hij wilde _/-\o_
Dat zou nog een optie zijn :)

Maar ik heb zo het vermoeden dat het gewoonweg financieel niet interessant is.

De huidige gasprijs van 0.7276 euro per kuub vertaalt zich naar 0.0745 euro per kWh. De elektraprijs is 0.2292 euro per kWh hoog tarief, maar de eerste 2000 kWh per jaar zijn 0.11 cent per kWh omdat ik die vooralsnog de komende jaren mag salderen.

Bij een kwalitatief goed systeem met een SCOP van 6.5, betekent dit een jaarlijkse besparing van 1000 tot 1250 euro (ik weet mijn jaarverbruik gas nog niet zeker), omdat je (a) geen gaskosten meer hebt, dus ook geen vaste kosten, maar wel extra verbruikskosten van de elektra.

Een investering van 10 kEuro heeft zo dus een terugverdientijd van 9 jaar. Een investering van 15 kEuro kruipt al naar de 15 jaar toe. En als ik het zo lees is er best een behoorlijke investering nodig. Een buffervat van 150 liter, een boiler van 400 liter, plus de warmtepomp zelf.

Aangezien de huidige gasketel gloednieuw is is het dus verstandiger om nog even een paar jaar te wachten. Tegen die tijd zijn de gas- en elektraprijzen waarschijnlijk uit elkaar gelopen en is er ook meer duidelijkheid over de elektraprijzen m.b.t. salderen (het is nu nog niet duidelijk wat het afbouwen van de salderingsregeling met de tarieven gaat doen). Daarbij weet ik over een aantal jaar ook beter wat nu precies de warmtevraag is. Ik laat mijn Raspberry Pi gewoon lekker door loggen....

Overigens komen alle thermische berekeningen uit op een warmteverlies van 8 tot 12 kW bij -10 buitentemperatuur. De trendlijn van mijn huidige metingen komt bij -10 uit op een warmtevraag van 8 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 30-12-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Japie.G schreef op maandag 28 december 2020 @ 11:23:
[...]

Alleen logisch met een daikin. 🤪😉😉
Zo mooi om te zien dat de mijne weer elk half uur staat te defrosten terwijl de nefit/bosch van de buurman slechts elke 2 uur een defrost doet. (tBuiten hier 4,1)

Das het verschil tussen een logische defrost strategie op vermogen/koelgastemp in vergelijking met de buitentemp/timer strategie van de daikin😭

Heb nog steeds geen antwoord van Daikin over het hoe en wat..
Te licht qua vermogen/condensorlichaam voor jouw situatie, als een hoge Ta niet van toepassing is ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vannacht is het nog kouder geweest dan gisteren en vandaag nog maar 1 defrost gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA7BaP9l3g8i212_FVeiDpCvmTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jcn0jr8osut1vDwvQs1GgabZ.png?f=fotoalbum_large

Vannacht bij setpoint 19.0 graden twee hele lange runs bij hele lage Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:20:
[...]

Top dan delen wij dezelfde mening. Dan ga ik vanavond in het huis kijken hoe de dip switches erbij staan.

Nog ideeën voor het instellen? Kan hem het beste op ruimte temp zetten gok ik?
Via menu > Basis settings > selecteren thermistor oid > de juiste thermostaat instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Zijn er ook mensen die gegevens hebben van de kosten voor een warm water boiler op temperatuur te krijgen.

-Hoeveel kWh per jaar dat kost.
-Hoeveel liter boiler ze hebben. En
-Welke gemiddelde COP ze halen op een jaar met vermogen warmtepomp.

Mvg Adriaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
650kWh, 400ltr, ergens rond de 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
mkleinman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:50:
Vannacht is het nog kouder geweest dan gisteren en vandaag nog maar 1 defrost gezien.
[Afbeelding]

Vannacht bij setpoint 19.0 graden twee hele lange runs bij hele lage Ta.
In welke stappen en op welke tijdstippen gaat je Tset 's ochtends omhoog?

Mijn ervaring hier tot nu toe is nl dat nachtverlaging weinig zin heeft, omdat het opstoken van bijv 19,5 naar 20,5 in de hele vroege ochtend - koudste moment van de dag/nacht - met dermate slechte COP gaat, dat dit de 'winst' van de nachtverlaging teniet doet.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:39:
[...]

Dat zou nog een optie zijn :)

Maar ik heb zo het vermoeden dat het gewoonweg financieel niet interessant is.

De huidige gasprijs van 0.7276 euro per kuub vertaalt zich naar 0.0745 euro per kWh. De elektraprijs is 0.2292 euro per kWh hoog tarief, maar de eerste 2000 kWh per jaar zijn 0.11 cent per kWh omdat ik die vooralsnog de komende jaren mag salderen.

Bij een kwalitatief goed systeem met een SCOP van 6.5, betekent dit een jaarlijkse besparing van 1000 tot 1250 euro (ik weet mijn jaarverbruik gas nog niet zeker), omdat je (a) geen gaskosten meer hebt, dus ook geen vaste kosten, maar wel extra verbruikskosten van de elektra.

Een investering van 10 kEuro heeft zo dus een terugverdientijd van 9 jaar. Een investering van 15 kEuro kruipt al naar de 15 jaar toe. En als ik het zo lees is er best een behoorlijke investering nodig. Een buffervat van 150 liter, een boiler van 400 liter, plus de warmtepomp zelf.

Aangezien de huidige gasketel gloednieuw is is het dus verstandiger om nog even een paar jaar te wachten. Tegen die tijd zijn de gas- en elektraprijzen waarschijnlijk uit elkaar gelopen en is er ook meer duidelijkheid over de elektraprijzen m.b.t. salderen (het is nu nog niet duidelijk wat het afbouwen van de salderingsregeling met de tarieven gaat doen). Daarbij weet ik over een aantal jaar ook beter wat nu precies de warmtevraag is. Ik laat mijn Raspberry Pi gewoon lekker door loggen....

Overigens komen alle thermische berekeningen uit op een warmteverlies van 8 tot 12 kW bij -10 buitentemperatuur. De trendlijn van mijn huidige metingen komt bij -10 uit op een warmtevraag van 8 kW.
Het is idd een stevige investering. Je krijgt daarop echter ook subsidie (en btw teruggave als je zonnepanelen plaatst). Die mis je volgens mij nog in je rekensom.

Neemt niet weg dat t idd handig is even te wachten tot ketel aan vervanging toe is; dan mun je die kosten ook van de investering aftrekken voor een 'fair' vergelijk. Een ketel verdient zich immers ook niet terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
overwinteraar schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:10:
[...]

Het is idd een stevige investering. Je krijgt daarop echter ook subsidie (en btw teruggave als je zonnepanelen plaatst). Die mis je volgens mij nog in je rekensom.

Neemt niet weg dat t idd handig is even te wachten tot ketel aan vervanging toe is; dan mun je die kosten ook van de investering aftrekken voor een 'fair' vergelijk. Een ketel verdient zich immers ook niet terug ;)
Zonnepanelen liggen er al (7000 Wp, meer past niet op het dak). De 2000 kWh overcapaciteit per jaar had ik al wel meegenomen. Ik verkoop de stroom nu voor 11 cent per kWh.

De btw over de zonnepanelen heb ik al terug en als de hoge raad meegaat in het laatste advies van de advocaat generaal kan ik ook een deel van de btw over de woning terugvragen.

De subsidie had ik al wel meegenomen, maar dan nog blijft het een investering van minstens 10 kEuro. Ik ben het ermee eens dat het dan beter is om even te wachten tot de ketel aan vervanging toe is, of de energieprijzen heel erg uit elkaar gaan lopen.

Bij een SCOP van 3, zoals @Grolsch aangeeft is de terugverdientijd helemaal enorm, want bij die SCOP is gas even duur als stroom per kWh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 19:44
Zomaar even een redenatie die ik niet snap.

Waarom hoor je bij de aanschaf van een warmtepomp altijd de term ‘terugverdienen’??

Een CV verdien je toch ook niet terug?? Maar is wel nodig.
Een auto verdien je toch ook niet terug?
Een koelkast, oven, magnetron. Zal ik doorgaan?

Het voor mensen met een geschikt huis, gewoon het nieuwe verwarmen.
En milieu winst heb je hoe dan ook.

Dat moest ik ff kwijt.

Goede jaarwisseling alvast.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De milieuwinst heb je gelijk in. De terugverdientijd is het verschil tussen de extra investering en de verwachte minderkosten.

Mijn pv panelen hoefde ik ook niet aan te leggen, maar met een terugverdientijd van 5 jaar was dat een logische keuze.

Ik hoef de cv niet te vervangen. Die is gloednieuw, dus vandaar dat ik naar het financiële plaatje kijk. Als de cv aan vervanging toe zou zijn zou het sowieso een warmtepomp worden (en is de terugverdientijd een stuk lager). Maar 10 tot 15 jaar vind ik te lang op dit moment. Dan kan ik beter wachten.

Om nu 10 kEur te investeren puur uit milieuoverwegingen vind ik persoonlijk geen goed idee. Dan zijn er wellicht andere investeringen die meer milieuwinst opleveren, bijvoorbeeld een tweedehands plug-in hybride auto.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 30-12-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
En hoeveel kw warmte pomp draai je en tot wat voor temperatuur stook je je boiler. En hoe doe je je legionella preventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
11,2 - 48 - niet :+

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
600 kWh, 300L en 3+ SCOP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 09:30
Maar weer eens een update over mijn Stiebel Eltron WPL15 ACS uit 2017.

Dik twee weken terug ging het ding op een koude vrijdag met een paar foutmeldingen tegen de vlakte. Ik hoorde al dat hij moeite had met ontdooien. Kort vlak achter elkaar... en na vijf keer zegt hij dan: bekijk het maar. Het was inmiddels al avond dus de installateur bellen, lukte niet meer. Volgende ochtend bij +6°C de pomp een reset gegeven om te zien wat dat zou opleveren. Eigenlijk meteen een melding: koudemiddel gebrek. Tsja... dan houdt het op.

Lang verhaal kort: elektrisch noodbedrijf ingeschakeld, maandag installateur op bezoek en zij zagen via de software niets anders dan wat de melding al zei: koudemiddel gebrek. Melding doorgezet naar Stiebel Eltron, melding doorgezet naar Warmtepomp Service Noord Nederland. Fast forward naar gisteren (kerst, corona, druk) en inderdaad een lekje gevonden op een 'logische' plek.

De druksensoren bij de compressor zaten met een stukje isolatieschuim en tie-wrap aan de betrokken buis vast. Gevolg dat door de trillingen van de compressor er relatief makkelijk metaalmoeheid kan ontstaan. En de wet van Murphy schrijft voor dat dat dan ook gebeurt... De monteur heeft het gaatje gedicht en meteen een kunststof houdertje geplaatst waardoor de sensoren nu mooier vastzitten. Ik was niet de eerste...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptKQlvVdacrGrwxSS99waZ4S4w0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EvhVtltgVlRmNcemKng3tLIG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Wil je daarmee aangeven dat met een premium merk van 3 jaar oud, je dik 2 weken in de kou(letterlijk) hebt gezeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 19:44
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:45:
De milieuwinst heb je gelijk in. De terugverdientijd is het verschil tussen de extra investering en de verwachte minderkosten.

Mijn pv panelen hoefde ik ook niet aan te leggen, maar met een terugverdientijd van 5 jaar was dat een logische keuze.

Ik hoef de cv niet te vervangen. Die is gloednieuw, dus vandaar dat ik naar het financiële plaatje kijk. Als de cv aan vervanging toe zou zijn zou het sowieso een warmtepomp worden (en is de terugverdientijd een stuk lager). Maar 10 tot 15 jaar vind ik te lang op dit moment. Dan kan ik beter wachten.

Om nu 10 kEur te investeren puur uit milieuoverwegingen vind ik persoonlijk geen goed idee. Dan zijn er wellicht andere investeringen die meer milieuwinst opleveren, bijvoorbeeld een tweedehands plug-in hybride auto.
Mijn opmerking is ook niet specifiek voor jou bedoeld. Maar iets waar ik mij al langer over verwonder.

Een nieuwe CV is hoe dan ook zonde om te vervangen.
Dat is ook zonde van de grondstoffen.
Dan zou je hooguit een aanvulling kunnen doen in hybride optie.

Maar een CV die toch vervangen moet worden. Dan moet je niet naar terugverdienen kijken.
Hooguit of je er genoeg geld voor kunt en wilt uitgeven.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Tot welk temperatuur ga jij? en hoeveel kw warmtepomp heb je. En ook geen legionella preventie . of wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:03:
[...]

Tot welk temperatuur ga jij? en hoeveel kw warmtepomp heb je. En ook geen legionella preventie . of wel.
45c, Mitsubishi 7.5 kW PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C @flow 20 L p/m en 1x per half jaar anti legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor sww maakt het vermogen van de wp niet zoveel uit.

Een koud vat van 400 liter opwarmen duurt bij mij zo'n 70 minuten.

@Adriaan71 mag je gokken hoe lang dat met een 5kw wp duurt ;)

Ps. In de praktijk zo'n 30 minuten per dag, vat is niet vaak helemaal koud.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2020 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:46
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:45:

Met een nieuwe CV ketel lijkt mij de investering in all electric ook niet meteen heel handig. Waarom ga je niet voor een hybride variant? Bijvoorbeeld een ELGA Ace van Remeha zoals dit: https://www.greenchoice.nl/warmtepomp/

Ik vermoed dat een hybride warmtepomp in jouw geval 80% van de milieuwinst oplevert, financieel goed te doen is (gok <3k) en zich ook nog wel op redelijke termijn terug verdient. Plus als je vloerverwarming hebt kan je er nog wat mee koelen in de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Heronimo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:20:
[...]

Met een nieuwe CV ketel lijkt mij de investering in all electric ook niet meteen heel handig. Waarom ga je niet voor een hybride variant? Bijvoorbeeld een ELGA Ace van Remeha zoals dit: https://www.greenchoice.nl/warmtepomp/

Ik vermoed dat een hybride warmtepomp in jouw geval 80% van de milieuwinst oplevert, financieel goed te doen is (gok <3k) en zich ook nog wel op redelijke termijn terug verdient. Plus als je vloerverwarming hebt kan je er nog wat mee koelen in de zomer.
Kan je beter een echte warmtepomp hybride opstellen zodat je altijd er een boiler bij kan zetten en de ketel weghalen. Een zuiver hybride product dien je weer te vervangen als je overstapt naar gasloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:46
koevlaas2 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:23:
[...]

Kan je beter een echte warmtepomp hybride opstellen zodat je altijd er een boiler bij kan zetten en de ketel weghalen. Een zuiver hybride product dien je weer te vervangen als je overstapt naar gasloos.
Zoals bij @mkleinman lijkt de Elga ACE wel geschikt om standalone te draaien. Wel moet je inderdaad even goed kijken als je de capaciteit kiest.

Als hij wat meer van het DIY is zou ik voor een monoblock gaan. Hier draait een Panasonic J serie in hybride opstelling. Wat in de praktijk betekend dat de ketel er alleen nog is voor SWW en als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Naalroc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:42:
Wil je daarmee aangeven dat met een premium merk van 3 jaar oud, je dik 2 weken in de kou(letterlijk) hebt gezeten?
Er was natuurlijk wel noodbedrijf in de tussentijd. Dus figuurlijk.
Maar ik wist niet dat die koudemiddelleidingen zo fragiel waren eigenlijk, maar die verbindingen blijven een zwak punt. Ze hadden beter de buis naar de sensor een stuk korter kunnen maken denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Blihi schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:24:
[...]

Zonnepanelen liggen er al (7000 Wp, meer past niet op het dak). De 2000 kWh overcapaciteit per jaar had ik al wel meegenomen. Ik verkoop de stroom nu voor 11 cent per kWh.

De btw over de zonnepanelen heb ik al terug en als de hoge raad meegaat in het laatste advies van de advocaat generaal kan ik ook een deel van de btw over de woning terugvragen.

De subsidie had ik al wel meegenomen, maar dan nog blijft het een investering van minstens 10 kEuro. Ik ben het ermee eens dat het dan beter is om even te wachten tot de ketel aan vervanging toe is, of de energieprijzen heel erg uit elkaar gaan lopen.

Bij een SCOP van 3, zoals @Grolsch aangeeft is de terugverdientijd helemaal enorm, want bij die SCOP is gas even duur als stroom per kWh.
Ah, dan was je plaatje completer dan ik daaruit begrepen had... (y)

De COP van 3 die @Grolsch noemde betrof SWW COP, da's dus alleen voor het verwarmen van sanitair warm water en maar een stukje van de totale SCOP, die bij hem volgens mij wel stukje hoger ligt (rond 5?).

Wat betreft de terugverdientijd (ook met oog op reactie van @biljoenblik): met dit soort investeringen is milieu (of eigenlijk: klimaat)winst leuk, maar kijk ik ook echt naar de terugverdientijd. Dat wordt anders zijn als de totaalplaatje van WP veel meer in de buurt komt van de totaalplaatje nieuwe CV ketel. Maar zo ver zijn we nog lang niet. Die verschillen zijn nu simpelweg te groot, waardoor de terugverdientijd vraag vanzelf oppopt. Wat mij betreft is dat niet meer dan logisch en gezond. Het staat ieder uiteraard vrij daar het zijne/hare van te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:12:
Voor sww maakt het vermogen van de wp niet zoveel uit.

Een koud vat van 400 liter opwarmen duurt bij mij zo'n 70 minuten.

@Adriaan71 mag je gokken hoe lang dat met een 5kw wp duurt ;)

Ps. In de praktijk zo'n 30 minuten per dag, vat is niet vaak helemaal koud.
Heb vandaag en berekening laten maken door Vaillant technische project advies en die kwam op het volgende uit.

500ltr vat elke dag opwarmen na 55graden komt uit op 9581kWh en een cop van 2,7 a7/W55 kom je op 3548kWh.
Dan elke dag bijstoken ivm legionella 2kWh x 52 = 104kWh.

Dus op jaarbasis 3652kWh.

Vind dit wel allemaal erg aan de safe kant zitten.

- Gezien je nooit helemaal de boiler leeg stook.
- a7 is ook een aantal dagen per jaar dus de cop zal ook hoger uitkomen waardoor de kosten zaken
- Als ik a7/W45 neem heb ik al een cop van 3,6 wat ook al een stuk scheelt
- En de legionella kan ook 1x per week wat ook al scheelt.

Als ik zelf even reken dat ik 2/3 mijn boiler leeg trek dus verbruik van 9581kWh / 3 x 2 = 6387kWh en een cop neem van 3,6 a7/45 kom ik al op een verbruik van 1774kWh.

Echter zal de cop hoger worden gezien de a7 temperatuur hoger zal zijn de meeste dagen waardoor de cop nog hoger zal worden.

Die 1774kWh x 0,205 = € 363,72 - 350 m3 gas verbruik a € 0,73 = € 255,50 en mijn gas afsluiten vastrecht a € 180,00.

Dan kost mijn warmwater € 363,72 - gas € 255,50 en - vastrecht a € 180,00 = € 71,78 goedkoper per jaar.

Of zie ik nu iets over het hoofd

Mvg Adriaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:52:
[...]

Heb vandaag en berekening laten maken door Vaillant technische project advies en die kwam op het volgende uit.

500ltr vat elke dag opwarmen na 55graden komt uit op 9581kWh en een cop van 2,7 a7/W55 kom je op 3548kWh.
Dan elke dag bijstoken ivm legionella 2kWh x 52 = 104kWh.

Dus op jaarbasis 3652kWh.

Vind dit wel allemaal erg aan de safe kant zitten.

- Gezien je nooit helemaal de boiler leeg stook.
- a7 is ook een aantal dagen per jaar dus de cop zal ook hoger uitkomen waardoor de kosten zaken
- Als ik a7/W45 neem heb ik al een cop van 3,6 wat ook al een stuk scheelt
- En de legionella kan ook 1x per week wat ook al scheelt.

Als ik zelf even reken dat ik 2/3 mijn boiler leeg trek dus verbruik van 9581kWh / 3 x 2 = 6387kWh en een cop neem van 3,6 a7/45 kom ik al op een verbruik van 1774kWh.

Echter zal de cop hoger worden gezien de a7 temperatuur hoger zal zijn de meeste dagen waardoor de cop nog hoger zal worden.

Die 1774kWh x 0,205 = € 363,72 - 350 m3 gas verbruik a € 0,73 = € 255,50 en mijn gas afsluiten vastrecht a € 180,00.

Dan kost mijn warmwater € 363,72 - gas € 255,50 en - vastrecht a € 180,00 = € 71,78 goedkoper per jaar.

Of zie ik nu iets over het hoofd

Mvg Adriaan
Ik lees al veel onzin.

500 liter? Heb je een weeshuis?
55 graden?
Elke dag lpp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:55:
[...]

Ik lees al veel onzin.

55 graden?
Elke dag lpp?
Tja ik verzin het niet. Heb de rapport op mijn pc staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:34
Gezien de factor 52 is met LPP per week gerekend, maar dat red je niet makkelijk met 2kWh per keer. Bij mij kost het nog 2.5kWh om van 56 naar 65 graden te raken voor een 180liter boiler. 1200kWh thermisch verder voor het normale gebruik.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
@Adriaan71 Dan maar even verder zoeken naar een ander merk :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 09:08
Grolsch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:55:
[...]

Ik lees al veel onzin.

55 graden?
Elke dag lpp?
Er staat elke dag lpp maar gaat vervolgens keer 52 :+ [EDIT, werd al gemeld zie ik]
500ltr op 55gr is een aardig weeshuis idd! Heb je groot gezin @Adriaan71 ? Die combinatie lijkt echt overkil, en wellicht kun je beide een stap kleiner en lager af.
Hier 400ltr op 46gr, 1 keer per dag opwarmen gaat prima. Ook als de kids in bad zijn geweest icm 2x douchen.

Verbruik vaak niet meer dan 2 kWh per run.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Adriaan71 Ik zou vertrekken vanuit m3 gas nodig voor SWW

Bij een boiler heb je nog steeds deze warmteproductie nodig (maar dan met cop 2-3): dis 350m2x 9,6kWh/m3 x 75% = ca. 2800 kWh warmte/cop 2,8 = 1000kWh voor warmte productie.

En daarnaast heb je stilstandsverlies. Dat moet bij de boiler gespecificeerd staan en is dan ook weer met COP 2-3 te berekenen.

gAls je een ZB wil aansluiten dan scheelt dat mn. de E bij COP 3+ (Want ZB produceert veel bij hoge buitentemperatuur). Een oplossing waarbij je de ZB OOK de verwarming laat ondersteunen heeft mn. veel zin als je in oktober en Maart/April al warmtebehoefte hebt en de collectoren vrij stijl kan plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 30-12-2020 23:24 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:46:
Zijn er ook mensen die gegevens hebben van de kosten voor een warm water boiler op temperatuur te krijgen.

Mvg Adriaan.
Ligt eraan hoeveel sww je gaat gebruiken, hier met 3 personen in coronatijd 380 kW verbruik met een 300l vat en cop van ongeveer 4, voorheen een jaarverbruik van 180m3 gas. Temperatuur sww is 45 graden, ik verwarm met ventilatielucht warmtepomp van nibe met 400w wat tussn de 1 en 4 uur duurt per dag en 1* per 3 weken naar 62 graden.

[ Voor 12% gewijzigd door corsat op 30-12-2020 23:49 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
biljoenblik schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:52:
[...]

...

Een nieuwe CV is hoe dan ook zonde om te vervangen.
Dat is ook zonde van de grondstoffen.
Dan zou je hooguit een aanvulling kunnen doen in hybride optie.

....
Juist uit milieu- en comfortoverwegingen heb ik gekozen om mijn 6 maanden oude Intergas HReco 36 uit de nieuwbouwwoning toch te doneren aan mijn vader die een nieuwe ketel nodig had in zijn oudere woning. Hij kan dan eventueel nog overstappen naar een hybride Daikin die compatibel is. Zelf ben ik zoals hier gemeld overgestapt naar full-electric omdat ik het schandalig vond dat mijn nieuwbouw nog met gas opgeleverd werd.

Dus niet altijd zonde om te vervangen :9

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Foutje.

[ Voor 98% gewijzigd door BenEco op 31-12-2020 00:13 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 09:30
Naalroc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:42:
De storing viel exact op het moment dat 'we' in lockdown gingen dus tja dan wordt het lastig beoordelen of de afhandeltermijn in de categorie kerstverlof, corona of gewoon druk valt. Maar niet in de kou gezeten... de pomp kan ook puur elektrisch verwarmen en daarom kregen we een wat lagere prio bij de storingsdienst.

Wat me trouwens opviel was dat zowel de lokale installateur als de monteur van de 'tweede lijn' aangaf dat het erg moeilijk is om kundige personeel te vinden en de lokale mopperde ook over het gebrek aan cursussen (ook door corona). Dus dat wordt nog wat als half Nederland straks aan de warmtepomp gaat.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:46:

Mvg Adriaan.
1100 kWh per jaar
300 L boiler op 50 gr C (1 run per dag) (5 personen, regendouche)
COP 3,2 met 7,5 kW Ecodan

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Adriaan71 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:56:
[...]

Tja ik verzin het niet. Heb de rapport op mijn pc staan
Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?
Wat is het debiet van je douche?
Hoe vaak en wanneer wordt er gedouched?
Heb je een bad, en hoe vaak wordt deze gebruikt?

Heb je de DHW tabel van @Tomexergie bekeken :? Zie hieronder:

Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

• Blihi
Heronimo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:20:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar de site die jij aanhaalt geeft ook een besparing op van 230 euro per jaar. Dan is 3k investering (en dat red je niet met buffer en sww boiler) nog steeds 24 jaar terugverdientijd en dus niet interessant. Zelf kom ik overigens op +/- 10 jaar bij een hybride variant.

Ik had verwacht dat het sneller zou zijn. Nu lijkt het beter te zijn gewoon 10 jaar te wachten en de investering dan pas te doen, met 10 jaar nieuwere technieken.

Koelen hoef ik overigens niet. Daar is de airco heel goed in.

• Blihi
jaimivanessen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:48:
[...]

Juist uit milieu- en comfortoverwegingen heb ik gekozen om mijn 6 maanden oude Intergas HReco 36 uit de nieuwbouwwoning toch te doneren aan mijn vader die een nieuwe ketel nodig had in zijn oudere woning. Hij kan dan eventueel nog overstappen naar een hybride Daikin die compatibel is. Zelf ben ik zoals hier gemeld overgestapt naar full-electric omdat ik het schandalig vond dat mijn nieuwbouw nog met gas opgeleverd werd.

Dus niet altijd zonde om te vervangen :9
Tja, maar mijn familie heeft geen nieuwe ketel nodig. Anders zou ik er zeker op deze manier over nadenken.

Ik had graag voor all-electric gekozen. Maar de aannemer vroeg zo'n belachelijke meerprijs (18,5 kEUR voor lucht/water, 30 kEUR voor grondgebonden) dat het echt de investering niet waard was. Achteraf blij dat ik daar niet voor gekozen heb, want onze installateur heeft fout op fout gestapeld in de woning, dus waarschijnlijk zou ook de warmtepomp niet correct zijn aangelegd.

• Adriaan71
BarryH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:22:
@Adriaan71 Ik zou vertrekken vanuit m3 gas nodig voor SWW

Bij een boiler heb je nog steeds deze warmteproductie nodig (maar dan met cop 2-3): dis 350m2x 9,6kWh/m3 x 75% = ca. 2800 kWh warmte/cop 2,8 = 1000kWh voor warmte productie.

En daarnaast heb je stilstandsverlies. Dat moet bij de boiler gespecificeerd staan en is dan ook weer met COP 2-3 te berekenen.

gAls je een ZB wil aansluiten dan scheelt dat mn. de E bij COP 3+ (Want ZB produceert veel bij hoge buitentemperatuur). Een oplossing waarbij je de ZB OOK de verwarming laat ondersteunen heeft mn. veel zin als je in oktober en Maart/April al warmtebehoefte hebt en de collectoren vrij stijl kan plaatsen.
Betreft gasverbruik.

Verwarming 100% Wp tot nu toe.
Gasverbruik koken en SWW 26 Augustes tot 31 December 184m3/ 125 dagen = 1,47m3 per dag
1,47m3 x 365 dagen = 537,28m3 - koken 50M3 = 487m3
SWW 487m3 x 9,6kWh = 4675kWh x 75% = 3500kWh
3500kWh / cop 3,6 a7/45 gegevens Wp = 974kWh exclusief warmte verlies stilstand boiler en legionella preventie.

Zo moet ie goed zijn dan toch?

• Adriaan71
Grolsch schreef op donderdag 31 december 2020 @ 07:21:
[...]

Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?
Wat is het debiet van je douche?
Hoe vaak en wanneer wordt er gedouched?
Heb je een bad, en hoe vaak wordt deze gebruikt?

Heb je de DHW tabel van @Tomexergie bekeken :? Zie hieronder:

Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
3 personen
13 liter per minuut. net gemeten rond de 38 graden
3 tot 4 x per dag verspreid over de dag. Vermoed gemiddelde douchetijd 35 minuten per dag.
Bad 1x per maand.
Gasverbruik SWW rond de 487m3 per jaar.
Adriaan71 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:58:
[...]

3 personen
13 liter per minuut. net gemeten rond de 38 graden
3 tot 4 x per dag verspreid over gedag. Vermoed gemiddelde douchetijd 35 minuten per dag.
Bad 1x per maand.
Gasverbruik SWW rond de 487m3 per jaar.
Als we uitgaan van een boilertemperatuur van 50 graden en een vat van 300 liter, koudwatertemperatuur van 10 graden en een boilerverlies van 20% dan heb je 340 liter van 38 graden tot je beschikking

340/13=26 minuten douchetijd.

Als je voor een 400 liter vat zou kiezen kom je op 455 liter / 13 = bijna 32 minuten.
Je kunt hoger gaan zitten in je boilertemperatuur, een DWTW gebruiken (aangesloten op koud water aanvoer van de boiler), of meerdere keren per dag je vat verwarmen.

487m3 x 8 = 3896kWh thermisch / gemiddelde COP van 3 = +- 1300kWh per jaar aan E-verbruik.

Al met al wel een fors verbruik voor 3 personen.

Doucht iedereen dan elke dag ruim 10 minuten :?

Bij ons wordt er gemiddeld elke dag 2 tot 3 x gedoucht, 2 volwassenen, 2 kinderen (4+6 jaar).
Bad wordt eens per week gebruikt.

Gemiddelde COP bij ons voor SWW is 3,4 de afgelopen 2 jaren. Boilertemp = 48 graden, ga je hoger zitten dan wordt de COP slechter.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 31-12-2020 09:08 ]

• BarryH
Adriaan71 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:56:
[...]

Betreft gasverbruik.

Verwarming 100% Wp tot nu toe.
Gasverbruik koken en SWW 26 Augustes tot 31 December 184m3/ 125 dagen = 1,47m3 per dag
1,47m3 x 365 dagen = 537,28m3 - koken 50M3 = 487m3
SWW 487m3 x 9,6kWh = 4675kWh x 75% = 3500kWh
3500kWh / cop 3,6 a7/45 gegevens Wp = 974kWh exclusief warmte verlies stilstand boiler en legionella preventie.

Zo moet ie goed zijn dan toch?
Yep

• Adriaan71
Grolsch schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:04:
[...]

Als we uitgaan van een boilertemperatuur van 50 graden en een vat van 300 liter, koudwatertemperatuur van 10 graden en een boilerverlies van 20% dan heb je 340 liter van 38 graden tot je beschikking

340/13=26 minuten douchetijd.

Als je voor een 400 liter vat zou kiezen kom je op 455 liter / 13 = bijna 32 minuten.
Je kunt hoger gaan zitten in je boilertemperatuur, een DWTW gebruiken (aangesloten op koud water aanvoer van de boiler), of meerdere keren per dag je vat verwarmen.

487m3 x 8 = 3896kWh thermisch / gemiddelde COP van 3 = +- 1300kWh per jaar aan E-verbruik.

Al met al wel een fors verbruik voor 3 personen.

Doucht iedereen dan elke dag ruim 10 minuten :?

Bij ons wordt er gemiddeld elke dag 2 tot 3 x gedoucht, 2 volwassenen, 2 kinderen (4+6 jaar).
Bad wordt eens per week gebruikt.

Gemiddelde COP bij ons voor SWW is 3,4 de afgelopen 2 jaren. Boilertemp = 48 graden, ga je hoger zitten dan wordt de COP slechter.
Mijn Wp geeft aan Rendement, COP 3,6 , EN 14511, A7/W45. Dus inderdaad 3 graden hoger zou 6% minder COP moeten opleveren. Dus kom ik inderdaad rond de 3,5COP van jouw.

Wil zo en zo niet aan comfort inleveren. Kan het geklaag als horen thuis als dat wel zo is.
Maar douchetijd kan misschien wel wat minder zijn. Is een schatting van me ruim. Zou het eens bij gaan houden .

En wil inderdaad met tijd venster boiler laden overdag voor hoogste COP en zo zorgen dat de voorraad voldoende is. Hoef voor mij niet in een keer alles te laden.
Pagina: 1 ... 47 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.