Grolsch schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:11:
Dat kun je inderdaad proberen, baat het niet dan schaad het niet.
@
Andrehj een COP tussen de 5,5 en 7 bij temperaturen vlak boven het 0 punt lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dan gaat er iets in je metingen niet goed.
Volgens de Mitsu bijbel heb je bij Tbuiten 2 graden en Ta 25 een COP van 4,61 op minimaal vermogen.
Ik kan me niet voorstellen dat jij 25 tot 50% beter presteert.
Hoe meet je dit

Ik had het natuurlijk ook iets te mooi opgeschreven:
Ik pas jouw truc toe: 's nachts een halve graad verlaging (via Melcloud). Dan draait de WP 's nachts (bij temperaturen vlak boven het vriespunt) niet. Overdag (als de WP dus draait) is de temperatuur steeds rond de 7 graden, en de COP ongeveer 5.7
Je zou dus kunnen zeggen dat zolang de temperatuur de hele dag boven het vriespunt is ('s nachts een graad of 2, overdag een graad of 7) ik met een COP van boven de 5.5 kan draaien...
Afgelopen dagen zat de temperatuur rond de 10 graden. Dan gaat de COP richting de 7, zeker ook omdat ik deze week bijna nooit aan de Ta 25 kwam, de Ta kwam in de praktijk bijna nooit boven de 24. Vanochtend zelfs maar 23 graden, door de koude vloeren in garage en bijkeuken (gisteren was de woning door de zon lekker opgewarmd en dus de WP uitgegaan, maar garage en bijkeuken profiteren daar niet van).
Meten doe ik dit met Melcloud, waar ik met een resolutie van 0.5 graad de Ta en Tr kan zien. DeltaT klopt, want als de WP een hele nacht uit is geweest, liggen de metingen precies op elkaar.
En ja, ik weet dat ik daarmee door de beperkte resolutie een potentiële afwijking heb, daarom ben ik momenteel bezig met vele metingen (ik log dan compressorfrequentie, ingangsvermogen, delta T en buitentemperatuur), om door het combineren van dit grote aantal metingen een hogere nauwkeurigheid te halen.
Flow haal ik uit de WP zelf, die draait altijd op stand 4, 19 lpm.
Elektriciteitsverbruik haal ik uit een geijkte ABB meter in de meterkast.
Momenteel ben ik bezig met vele metingen (ik log dan compressorfrequentie, ingangsvermogen, delta T en buitentemperatuur), om uit vele metingen een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid te halen.
Maar ik heb wel spijt dat ik niet gelijk een Kamstrup heb ingebouwd. Dat gaat er nog wel een keertje van komen denk ik.
Edit 13:05 Huidige waarden:
Tb = 12°C, Ta = 23°C, Tr=20.5°C, Freq=25Hz, Pin=470Watt. Flow = 19 lpm.
Vermogen is dus 3.3 kW, COP 7.07
Edit 14:01, WP heeft iets meer gas gegeven:
Tb = 12°C, Ta = 23.5°C, Tr=20.5°C, Freq=31Hz, Pin=570Watt. Flow = 19 lpm.
Vermogen is dus 3.99 kW, COP 7.0
Edit 16:36, WP doet het weer wat rustiger aan:
Tb = 12°C, Ta = 23.5°C, Tr=21°C, Freq=25Hz, Pin=464Watt. Flow = 19 lpm.
Vermogen is dus 3.3 kW, COP 7.16
[
Voor 13% gewijzigd door
Andrehj op 19-12-2020 16:38
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.