Ik verwarm momenteel zo'n 235m² aan vloeroppervlak, waarvan een deel (ca 90 m²) op verdiepingen ligt, en daardoor ook nog wat warmte naar beneden afstraalt.doek55 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:26:
[...]
Weet je zeker dat je op een Ta van 24°C draait? Ik kan mij niet voorstellen hoe dat zonder veel pendelen lukt. Zeker niet zonder nachtverlaging en Tb <12°C. Heb je een log van je stroomverbruik per minuut of korter?
Met zo'n lage Ta zou je nu een COP ruim boven de 6 moeten hebben.
Ruimtetemperatuur is 20.7 graden, behalve in garage en bijkeuken (totaal ca 60m², waar het maar 17 a 18 graden is, en de afgifte dus een stuk hoger).
Hoe nauwkeurig die 24 graden is weet ik niet precies, dat heb ik niet geijkt. Lijkt in de grafiek trouwens eerder 24.5 of zelfs 25 te zijn, maar dat kan ik dus niet aflezen. Dit is wat de Mitsu mij vertelt. Tr is overigens rond de 22 graden.
Log van stroomverbruik heb ik nog niet, de WP loopt bij deze temperatuur (7 graden) op 25 Hz, en verbruikt steeds als ik op de (MID) meter kijk zo'n 480 Watt. Volgens het Databook hoort daar een COP bij van ongeveer 5.7. Ik weet niet hoe jij bij ruim 6 komt.
Qua vermogen kom ik dan op 2.75 kW, wat aardig klopt met de berekening van dT *4.2 * 19 (flow) / 60.
Pendelen doet de WP niet. Hij draait urenlang continu en slaat alleen af als het in de woonkamer te warm wordt (zoals vanmiddag toen de zon even scheen). Ik gebruik de ingebouwde adaptieve RAR regeling. Die reageert trouwens door tijdsinstelling van 60 minuten sowieso al erg traag. Dus log per minuut zou geen zin hebben, 1 meting per kwartier is al voldoende.
Logs in Melcloud zijn ook erg saai, dit is van vanochtend:
:strip_exif()/f/image/1VF9lL8xu9S0Ibw9eT503v9U.jpg?f=fotoalbum_large)
(Het op en neer gaan van de Tr komt door de idioot lage resolutie van 0.5 graden, met een fatsoenlijke resolutie van 0.1 of 0.01 graden zou de grafiek er een stuk rechter uit zien).
[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2020 17:10 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.