Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.903 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
doek55 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:26:
[...]
Weet je zeker dat je op een Ta van 24°C draait? Ik kan mij niet voorstellen hoe dat zonder veel pendelen lukt. Zeker niet zonder nachtverlaging en Tb <12°C. Heb je een log van je stroomverbruik per minuut of korter?
Met zo'n lage Ta zou je nu een COP ruim boven de 6 moeten hebben.
Ik verwarm momenteel zo'n 235m² aan vloeroppervlak, waarvan een deel (ca 90 m²) op verdiepingen ligt, en daardoor ook nog wat warmte naar beneden afstraalt.
Ruimtetemperatuur is 20.7 graden, behalve in garage en bijkeuken (totaal ca 60m², waar het maar 17 a 18 graden is, en de afgifte dus een stuk hoger).
Hoe nauwkeurig die 24 graden is weet ik niet precies, dat heb ik niet geijkt. Lijkt in de grafiek trouwens eerder 24.5 of zelfs 25 te zijn, maar dat kan ik dus niet aflezen. Dit is wat de Mitsu mij vertelt. Tr is overigens rond de 22 graden.
Log van stroomverbruik heb ik nog niet, de WP loopt bij deze temperatuur (7 graden) op 25 Hz, en verbruikt steeds als ik op de (MID) meter kijk zo'n 480 Watt. Volgens het Databook hoort daar een COP bij van ongeveer 5.7. Ik weet niet hoe jij bij ruim 6 komt.
Qua vermogen kom ik dan op 2.75 kW, wat aardig klopt met de berekening van dT *4.2 * 19 (flow) / 60.
Pendelen doet de WP niet. Hij draait urenlang continu en slaat alleen af als het in de woonkamer te warm wordt (zoals vanmiddag toen de zon even scheen). Ik gebruik de ingebouwde adaptieve RAR regeling. Die reageert trouwens door tijdsinstelling van 60 minuten sowieso al erg traag. Dus log per minuut zou geen zin hebben, 1 meting per kwartier is al voldoende.
Logs in Melcloud zijn ook erg saai, dit is van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMjY-vKBO4YqTHO-CX7EtRmvHzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VF9lL8xu9S0Ibw9eT503v9U.jpg?f=fotoalbum_large
(Het op en neer gaan van de Tr komt door de idioot lage resolutie van 0.5 graden, met een fatsoenlijke resolutie van 0.1 of 0.01 graden zou de grafiek er een stuk rechter uit zien).

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2020 17:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:27
Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:55:
[...]

Ik verwarm momenteel zo'n 235m² aan vloeroppervlak, waarvan een deel (ca 90 m²) op verdiepingen ligt, en daardoor ook nog wat warmte naar beneden afstraalt.
Ruimtetemperatuur is 20.7 graden, behalve in garage en bijkeuken (totaal ca 60m², waar het maar 17 a 18 graden is, en de afgifte dus een stuk hoger).
Hoe nauwkeurig die 24 graden is weet ik niet precies, dat heb ik niet geijkt. Lijkt in de grafiek trouwens eerder 24.5 te zijn, maar dat kan ik dus niet aflezen. Dit is wat de Mitsu mij vertelt. Tr is overigens 22 graden.
Log van stroomverbruik heb ik nog niet, de WP loopt bij deze temperatuur (7 graden) op 25 Hz, en verbruikt steeds als ik op de (MID) meter kijk zo'n 480 Watt. Volgens het Databook hoort daar een COP van ongeveer 5.7. Ik weet niet hoe jij bij ruim 6 komt.
Qua vermogen kom ik dan op 2.75 kW, wat aardig klopt met de berekening van dT *4.2 * 19 (flow) / 60.
Pendelen doet de WP niet. Hij draait urenlang continu en slaat alleen af als het in de woonkamer te warm wordt (zoals vanmiddag toen de zon even scheen). Ik gebruik de ingebouwde adaptieve RAR regeling. Die reageert trouwens door tijdsinstelling van 60 minuten sowieso al erg traag. Dus log per minuut zou geen zin hebben, 1 meting per kwartier is al voldoende.
[Afbeelding]
Ik had niet verwacht dat je zoveel vloer open hebt staan, dan lukt het inderdaad wel :). 25Hz / ~500W is het minimum bij deze buitentemperatuur, vanaf Tb 12°C kun je naar 20Hz / ~400W. Ik stook nu op Ta 29°C met een COP van 5,7. Jij zou dus hoger moeten zitten, maar de Mitsubishi is pas volledig nauwkeurig na ijking van de sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:25:
[...]
WAR = Weers Afhankelijke Regeling. Dus regeling a.d.h.v. de buitentemperatuur. Wat jij nu hebt dus. Wordt vaak gecombineerd met een ruimtethermostaat om de temperatuur te kunnen begrenzen, omdat je met alleen WAR niet kunt compenseren voor extra warmteproductie in huis, bijvoorbeeld door bezoek of extra veel gebruik van elektrische apparatuur.
RAR = Ruimte Afhankelijke Regeling. Het systeem wat in de meeste NL huizen de thermostaat van de CV-ketel bedient......
Denk dat ik dan ook wel WAR heb :)

Regelstrategie:
  • Kamer: de thermostaat regelt de verwarming op basis van de kamerthermostaat.
  • Buiten: de thermostaat regelt de verwarming op basis van de buitentemperatuursensor.
  • Kamer & buiten: : de thermostaat regelt de verwarming op basis van de buitentemperatuursensor en de kamerthermostaat.
  • Automatisch: de thermostaat kiest een van de regelstrategieën op basis van de aangesloten sensors.
Stond hier automatisch en soms op kamer; maar ik ga eens kijken wat hij doet als ik hem op Kamer & buiten zet.

Vandaag blijft de WP na een korte sessie in ochtend weer uit. Dat komt omdat de aanwezigheid van mens en dier in de woonkamer de temperatuur daar 0,5 boven de gewenste temperatuur opdrijft.

Hopelijk gaat uiteindelijk wat minder agressief verwarmen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:01
@Adriaan71 @Joopieboy
Ik heb geen radiatoren, heb alleen vloerverwarming
Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:55:
[...]

Hoe nauwkeurig die 24 graden is weet ik niet precies, dat heb ik niet geijkt. Lijkt in de grafiek trouwens eerder 24.5 of zelfs 25 te zijn, maar dat kan ik dus niet aflezen. Dit is wat de Mitsu mij vertelt. Tr is overigens rond de 22 graden.
Log van stroomverbruik heb ik nog niet, de WP loopt bij deze temperatuur (7 graden) op 25 Hz, en verbruikt steeds als ik op de (MID) meter kijk zo'n 480 Watt. Volgens het Databook hoort daar een COP bij van ongeveer 5.7. Ik weet niet hoe jij bij ruim 6 komt.
[Afbeelding]
(Het op en neer gaan van de Tr komt door de idioot lage resolutie van 0.5 graden, met een fatsoenlijke resolutie van 0.1 of 0.01 graden zou de grafiek er een stuk rechter uit zien).
Wil je eens het systeem temperatuur rapport delen, want die lijn die je nu ziet is niet omdat hij op die temperatuur draait. Zie mijn screenshot, hij staat niet aan maar je krijgt toch dit te zien.

Tevens kun je de SWW lijn uitzetten dan zal de de lijn misschien ook strakker zijn

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Quxjwm2.png

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 13-12-2020 19:00 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
doek55 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:35:
[...]

Ik had niet verwacht dat je zoveel vloer open hebt staan, dan lukt het inderdaad wel :). 25Hz / ~500W is het minimum bij deze buitentemperatuur, vanaf Tb 12°C kun je naar 20Hz / ~400W. Ik stook nu op Ta 29°C met een COP van 5,7. Jij zou dus hoger moeten zitten, maar de Mitsubishi is pas volledig nauwkeurig na ijking van de sensoren.
Hoe meet jij die COP? Meet je ook het uitgaand vermogen met een Kamstrup? Want ik kwam met mijn sommetje inderdaad uit op 2.75 kW, dus onder het gespecificeerde minimum vermogen bij 7 graden. Dat betekent dat óf het minimum vermogen lager ligt, óf de COP inderdaad hoger.
Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:52:
Wil je eens het systeem temperatuur rapport delen, want die lijn die je nu ziet is niet omdat hij op die temperatuur draait. Zie mijn screenshot, hij staat niet aan maar je krijgt toch dit te zien.
Ik begrijp je niet, om meerdere redenen:
1. Wat bedoel je met "want die lijn die je nu ziet is niet omdat hij op die temperatuur draait."
2. Bedoel je dit rapport? Daarin staat toch precies hetzelfde als in het rapport per minuut, alleen dan met steeds het uurgemiddelde? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxRibsWlQNNd_XsY3X_kT9ZQ_AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drTY49HSiGiMKdvdEFV0HF71.jpg?f=fotoalbum_large

3. Als mijn systeem uit staat, liggen de lijnen Ta en Tr (uiteindelijk) precies op elkaar, zoals vanmiddag na half vier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szRrCCoW-PIMOqqB-XLcLAUowsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2WCEblAZ8vG92sUHAcJ9K6y.jpg?f=fotoalbum_large

Wel bedankt voor de tip trouwens over de schaal. Had niet gedacht dat die dynamisch zou worden aangepast als ik SWW uit zou zetten. Dan ziet de grafiek van vanochtend er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0s9C5WXRFlrt72yss2IuEXQNek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wDmA2X5iMjaP743TvBujhwB.jpg?f=fotoalbum_large
Delta T was dus zo'n 2.25K. Bij een flow van 19 lpm is dat een vermogen van precies 3 kW, wat weer aardig klopt met het databook (daarin staat 3.1 kW). Met een opgenomen vermogen van 480W zou de COP dan wel weer iets boven de 6 zijn, wat beter is dan het databook, wat ik dan weer niet snap.

[ Voor 63% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2020 19:52 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb de stooklijn wat verder getweaked in de hoop dat ie wat meer gaat sudderen in plaats van met ‘korte’ burst het huis warm stoken.
Als ik het goed heb, heeft het stooklijn-instellen bij die Remeha alleen zin in de WAR stand. Dat heet ' Regeling op basis van buitentemperatuur' in de App. Dat is de stand met puur WAR.

Tenminste, het lijkt bij mij er op dat in de andere standen (waar ook naar de binnentemperatuur gekeken wordt), die stooklijn niet of niet helemaal gebruikt wordt. Hij knalt er rustig overheen als de kamer nog niet op temp is. Misschien dat hij hem wel gebruikt als de kamer op temp is, het is me nog niet helemaal duidelijk.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wuursj schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:29:
[...]

Als ik het goed heb, heeft het stooklijn-instellen bij die Remeha alleen zin in de WAR stand. Dat heet ' Regeling op basis van buitentemperatuur' in de App. Dat is de stand met puur WAR.

Tenminste, het lijkt bij mij er op dat in de andere standen (waar ook naar de binnentemperatuur gekeken wordt), die stooklijn niet of niet helemaal gebruikt wordt. Hij knalt er rustig overheen als de kamer nog niet op temp is. Misschien dat hij hem wel gebruikt als de kamer op temp is, het is me nog niet helemaal duidelijk.
De handleidingen van Remeha zijn niet echt verhelderend; waarschijnlijk geschreven door een techneut voor wie de werking en redenen erachter logisch zijn. |:(

Als een argeloze tweaker kom je alleen achter de exacte werking van iedere optie door ze een voor een uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:20:
[...]

Hoe meet jij die COP? Meet je ook het uitgaand vermogen met een Kamstrup? Want ik kwam met mijn sommetje inderdaad uit op 2.75 kW, dus onder het gespecificeerde minimum vermogen bij 7 graden. Dat betekent dat óf het minimum vermogen lager ligt, óf de COP inderdaad hoger.
Ik meet met Kamstrup, daarbij is mijn minimale opwek nog nooit stabiel onder de 3kW geweest. Ik zit dan ook altijd wat boven de cijfers uit het databook, maar draai op pompstand 4 v/d 5. Bij Ta 27°C en Tb 15°C is een COP van 8 ook mogelijk :).

Ik heb mijn THW1 +1,0°C en THW2 +0,5°C correctie gegeven om in lijn te komen met de Kamstrup Ta en Tr. Het kan zijn dat jij ook nog een afwijking hebt en in werkelijkheid dus een hogere Ta en vermogen.

[ Voor 13% gewijzigd door doek55 op 13-12-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU30LbPGoWBlDcLYOwbAQ1tcL9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3V2PQjbyaC5iXnDh7ElpXL64.png?f=fotoalbum_large

Als ik Buitentemperatuur kies gaat ie inderdaad in de sudder stond en gebruikt tussen 750 en 500 watt.
Hij maakt dat water van z'n 22 graden, maar aangezien de gewenste kamertemperatuur van 20 graden al is bereikt vind ik het persoonlijk zonde om hem nu door te laten draaien. Zodra ik hem op Kamer & buiten zet slaat ie meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 01:06
Maikie18 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:06:
[...]

Dat doet een Atlantic Explorer een stuk beter dan? Gisten 3 personen gedoucht en dan draait hij +-4 uur met een verbruik van 300 - 450W

[Afbeelding]

Ben nog eens een keer door de instellingen van de unit heengelopen en zo staat het nu

ECO instelling pomp = 10min
Elektrische weerstand verw = uit
Debietsensor min = 5l/min, max = 100l/min
Warmtebron = Bivalent
Pompsnelheid = 5
Bereik voorloop = 25 - 35
Interval = normaal, 60min
Verschil w/p thermo = aan boven +5 onder -5
Antivries = wwatert 20, omgeving **
Simultaan = uit
Koud weer = uit
Controle debiet = uit

@Grolsch parameter 003 staat inmiddels op 3 nu.
Ik draai in de buitenlucht met mijn WP dat is momenteel nadelig tov warme ventilatielucht, maar omdat ik 24x7 wil besparen win ik de warmte uit de ventilatielucht terug met een ventilatie WTW en die heeft een COP van 30 oid.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
koevlaas2 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:09:
[...]

Ik draai in de buitenlucht met mijn WP dat is momenteel nadelig tov warme ventilatielucht, maar omdat ik 24x7 wil besparen win ik de warmte uit de ventilatielucht terug met een ventilatie WTW en die heeft een COP van 30 oid.
Moet hier volgende week ook draaien. Buizen hadden helaas een dag langer nodig om geleverd te worden.

Wat betreft de instellingen zijn die gewoon goed nu?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:27:
[...]

Moet hier volgende week ook draaien. Buizen hadden helaas een dag langer nodig om geleverd te worden.

Wat betreft de instellingen zijn die gewoon goed nu?
d:)b

Als jij tevreden bent over je verbruik en het klimaat in huis zijn je instellingen inorde.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward85
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Wij zijn in de race voor een L/W warmtepomp maar twijfelen over de locatie van de binnen unit / buffervat / naverwarmer / boiler .

We hebben de optie om een deel in de bijkeuken (verwarmt / geïsoleerd als woonruimte) te plaatsen en het boilervat in de garage.

Het alternatief is alles in de garage te plaatsen. De installateur geeft aan dat dit prima mogelijk is. De ruimte waar de apparatuur dan staat (garage) zal over het algemeen een stuk kouder zijn dan de bijkeuken. Hoewel we de ruimte in de bijkeuken liever voor iets anders gebruiken vind ik het moeilijk om in te schatten wat de verliezen zullen zijn bij het plaatsen van de apparatuur in de niet geïsoleerde garage.

Zijn daar hier ervaringen mee, heb hier online niet heel veel over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ward85 schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:21:
Zijn daar hier ervaringen mee, heb hier online niet heel veel over kunnen vinden.
Dat kun je natuurlijk eenvoudig uitrekenen: Als het water in je vat gemiddeld op de dag 40 graden is (bovenin 50 graden, onderin 30 graden) het in je huis 20 graden is en in je garage 10 graden, dan heb je in je garage 50% meer verlies van warmte uit je vat.
Bovendien is die warmte in je garage "verloren", terwijl die in je bijkeuken binnen je geïsoleerde schil blijft.
Kun je niet een binnenunit met geïntegreerd SWW vat in je bijkeuken plaatsen? Mitsubishi heeft die sinds kort ook in een 300L uitvoering.
Je kunt natuurlijk ook overwegen om je garage ook goed te isoleren. Dat maakt hem tevens veel meer geschikt als hobbyruimte.
Gewoon de VVW doortrekken naar de garage. Kost bij aanleg iets meer, maar wij hebben er zeer veel plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
@Ward85 Wat Andre zegt; overweeg anders de boiler in de bijkeuken te zetten, en de binnenunit in de garage, dan heb je de 'verliezen' van de boiler binnenshuis; de binnenunit van de WP heeft maar heel weinig inhoud, en dus ook weinig verliezen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 00:32
@Ward85 Ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte je hebt in je garage, maar je zou een geïsoleerde kast om de equiptment kunnen maken om zodoende de warmte verliezen tot een minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik vrees dat de 3 fase systemen van panasonic voorlopig nog niet in de J variant beschikbaar zullen komen. Vandaar dat ik nu toch maar aan het kijken ben naar een "oude" H variant, meer specifiek de Aquarea KIT-WC09H3E8 (3 fase kW uur systeem).

Ik ben voornemens het systeem zo ver mogelijk zelf te installeren, voor het F-gassen gedeelte vraag ik een bevriende installateur. Iemand nog een goede webshop, ik las al wel dat ik comfortklimaat.nl beter links kan laten liggen. Ik heb nu het volgende lijstje:Iemand met positieve of negatieve ervaringen met bovenstaande webshops. Eventuele alternatieven zijn natuurlijk ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou nog een laatste update over mijn systeem, de 'techische' ruimte is ook tevens mijn bijkeuken die zich langs de keuken bevind, dit hok was altijd erg warm (25+ graden) wat niet echt bevorderlijk is voor de apparatuur is, maar ook een groot verlies van onnodige warmte. Nu zit er voor 2 meter aan afstand met nog wat bochten edg eer ik bij de wisselaar ben. Die leidingen zijn altijd handwarm en dat hoeft niet.

Zodoende besloten om die leidingen, aanvoer en retour te gaan isoleren. De retour was niet echt nodig maar het dempt ook wat stromingsgeluid wat je altijd wel wat hebt.
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-14-12.11.59-Custom-rotated.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-14-13.40.07-Custom-rotated.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-14-13.40.27-Custom-rotated.jpg
En na een uurtje rommelen en een 15 euro aan spullen:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-14-14.30.17-Custom-rotated.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-14-14.30.23-Custom-rotated.jpg
Iets verlies zoals bij de pomp is lastig weg te nemen en hoeft voor mij ook niet als ik de resultaten nu zie.
De ruimte is na een middag al gezakt naar 23 graden en de aanvoertemperatuur op mijn verdeelblok is met bijna een graad gestegen naar bijna 26 graden.

Nu lijkt dat niet veel, maar van 25 naar 26 graden is een behoorlijk verschil in warmte en dus vermogen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 01:20
Nu nog bandagefolie eromheen voor de finishing touch :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat kan, ik vraag mij alleen af hoeveel zin dat heeft met een temperatuur van rond de 26 graden aanvoer en 21 graden retour, het zijn procenten winst. Even kijken wat de temperatuur in de ruimte gaat doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:01
Joopieboy schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:56:
Iets verlies zoals bij de pomp is lastig weg te nemen en hoeft voor mij ook niet als ik de resultaten nu zie.
De ruimte is na een middag al gezakt naar 23 graden en de aanvoertemperatuur op mijn verdeelblok is met bijna een graad gestegen naar bijna 26 graden.

Nu lijkt dat niet veel, maar van 25 naar 26 graden is een behoorlijk verschil in warmte en dus vermogen. :)
Plaat pirex ervoor met een stukje aan de zijkant. Plakplastic erom heen voor het zicht en scheelt nog eens een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Ik heb zojuist op aanraden van een mede Tweaker een temperatuur regelaar gekocht en ontvangen. Maar nu de vraag hoe ik dit lees/aansluit.

https://imgur.com/a/93zpBMb

Van links naar rechts
Voeding
Sensor voor op de aanvoer
De pomp op de vloer verdeler. Maar hoe sluit ik die aan zodat hij aangaat bij een temp van zeg 26 graden en uit gaat onder de 26 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Simpel, volgens plaatje 2, en dan lees je voor heating= pomp, en alles te maken met cooling voorlopig weglaten, voor jouw doel.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Naalroc schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:34:
Simpel, volgens plaatje 2, en dan lees je voor heating= pomp, en alles te maken met cooling voorlopig weglaten, voor jouw doel.
Of terwijl 1 voeding voor zowel t apparaatje als de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Twan dz schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:28:
Ik heb zojuist op aanraden van een mede Tweaker een temperatuur regelaar gekocht en ontvangen. Maar nu de vraag hoe ik dit lees/aansluit.

https://imgur.com/a/93zpBMb

Van links naar rechts
Voeding
Sensor voor op de aanvoer
De pomp op de vloer verdeler. Maar hoe sluit ik die aan zodat hij aangaat bij een temp van zeg 26 graden en uit gaat onder de 26 graden.
Je moet hem aan sluiten op de koel aansluiting, vanaf 26 gaan koelen en zodra onder 26 weer uit....
Vanaf je pomp de nul of fase draad omleiden naar de twee contacten.
Of door lussen vanaf de voeding....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Twan dz schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:52:
[...]

Of terwijl 1 voeding voor zowel t apparaatje als de pomp.
Inderdaad, ten minste, ik ga er van uit dat je een klok op 230 v hebt gekocht; als je verschillende spanning werkt, dan gaat dit niet op natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:20:

Gaat nog glas van Dubbel naar HR++, waardoor ca. 10-15% bespaart gaat worden.

Naar deze info ben ik al lang naar op zoek, hoe kom jij er aan?

Wil namelijk de uitgave voor hr++ glas beargumenteren in onze VvE.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:52:
@Adriaan71 @Joopieboy
Ik heb geen radiatoren, heb alleen vloerverwarming

[...]

Tevens kun je de SWW lijn uitzetten dan zal de de lijn misschien ook strakker zijn

[Afbeelding]
@Andrehj volgens mij heb je gezien dat je Ta geen 24 is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 01:20
@hrt
Vermindering in warmte verlies berekenen
PB anders maar even

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward85
  • Niet online
Ten eerste, bedankt allen voor het meedenken ✌🏻
Andrehj schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:38:
[...]
Dat kun je natuurlijk eenvoudig uitrekenen: Als het water in je vat gemiddeld op de dag 40 graden is (bovenin 50 graden, onderin 30 graden) het in je huis 20 graden is en in je garage 10 graden, dan heb je in je garage 50% meer verlies van warmte uit je vat.
Bovendien is die warmte in je garage "verloren", terwijl die in je bijkeuken binnen je geïsoleerde schil blijft.
Kun je niet een binnenunit met geïntegreerd SWW vat in je bijkeuken plaatsen? Mitsubishi heeft die sinds kort ook in een 300L uitvoering.
Je kunt natuurlijk ook overwegen om je garage ook goed te isoleren. Dat maakt hem tevens veel meer geschikt als hobbyruimte.
Gewoon de VVW doortrekken naar de garage. Kost bij aanleg iets meer, maar wij hebben er zeer veel plezier van.
De garage is 6,5m x 3m (één zijde aan het huis vast) en heeft slechts een halfsteens buitenmuurtje, geen vloer en dak isolatie en een "oude" garage deur. Twijfel nog of de investering van de gehele garage isoleren wil maken, maar dat gaan we ook zeker overwegen.
Naalroc schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:22:
@Ward85 Wat Andre zegt; overweeg anders de boiler in de bijkeuken te zetten, en de binnenunit in de garage, dan heb je de 'verliezen' van de boiler binnenshuis; de binnenunit van de WP heeft maar heel weinig inhoud, en dus ook weinig verliezen.
Dat had ik zelf andersom bedacht, heeft een boiler van zichzelf niet al een veel betere isolerende eigenschappen dan de andere componenten?
Signor Doekie schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:49:
@Ward85 Ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte je hebt in je garage, maar je zou een geïsoleerde kast om de equiptment kunnen maken om zodoende de warmte verliezen tot een minimum te beperken.
Deze had ik zelf ook bedacht... keuzes keuzes keuzes bij het strippen en opnieuw bouwen... Zodra ze gemaakt zijn en er zichtbare voortgang is laat ik het weten! Ondertussen ga ik weer in de lezen en leren modus 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ward85 schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:09:

Dat had ik zelf andersom bedacht, heeft een boiler van zichzelf niet al een veel betere isolerende eigenschappen dan de andere componenten?
Klopt; maar de boiler heeft een inhoud van 2 of 300 Liter die afstraalt, en een veel hogere temperatuur dan de inhoud van de binnen unit, die maar een paar liter water inhoud heeft, en mogelijk ook nog eens veel stil staat, dus geen warmte meer afstraalt, zodra die paar liter water is afgekoeld.
Vandaar dat die binnenunit ook nauwelijks geïsoleerd is, niet nodig dus!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vorige week is mijn database stuk gelopen met mijn domotica data. Gelukkig hadden we de backups nog ( grotendeels ). Alles draait intussen weer en ben ook begonnen met nieuwe dashboards.

Dit is mijn concept dashboard voor mijn warmtepomp.

4 belangrijkste stats bovenin. Mogelijkheid tot scrollen in data ( alle 4 de grafieken gaan meteen mee ).

En helemaal onderin nog de rauwe actuele data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXVCj1JRM8J-Weytd0hytjN4PeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OL6YIa7gnYQfBJaNivFvS4Q3.png?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Voor diegene die van cijfers houden hierbij overzicht van verbruik dit jaar tov zelfde week vorig jaar.
HR ketel is een vaillant ecotec
warmtepomp is mitsubishi ecodan 7,5kw VHA type

de verschil kolommen laten zien hoeveel meer/minder kwh/m3 verbruik is geregistreerd.
vorig jaar had ik een warmtepomp en dit jaar (noodgedwongen) op hr ketel.
(volgend jaar komt er weer warmtepomp :) )

Voor diegene die uit willen rekenen hoeveel gas je kan afdekken met hoeveel kwh's helpt dit wellicht...
Verbruik is ENKEL ruimteverwarming. Warm water loopt en liep al via de HR ketel (Dit gaat volgend jaar ook via warmtepomp middels boilervat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoswB6q5urndGJVvM68EDqfdRVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5LMxea2nNFILngKBZp4oPsf6.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 15-12-2020 02:01 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dapdodo schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:52:
[...]

Plaat pirex ervoor met een stukje aan de zijkant. Plakplastic erom heen voor het zicht en scheelt nog eens een boel.
Nou, ik ga eens kijken hoe we die pomp kunnen inpakken...

De leidingen zijn bijna 4 graden koeler geworden:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/IMG-20201215-WA0014-Custom.jpg
Alleen is de vloer vanwege alle leidingen nu een hot spot:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/IMG-20201215-WA0016-Custom.jpg
En dat is niet het ergste probleem, de pomp is dus écht warm. In rust net gemeten:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-15-10.24.44-Custom-rotated.jpg
Dadelijk als de verwarming weer aanspringt nog even kijken. Zo zie je maar hoe fout een aanname kan zijn, meten is weten...

Edit: na een kwartiertje draaien tik ik al de 30 graden aan...
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2020/12/2020-12-15-11.16.29-Custom-rotated.jpg
Hoe is de ervaring met pasklare setjes zoals deze bv?
https://www.wasco.nl/artikel/8321110

Alleen deze isoleert de aansluitingen en niet het huis die ook erg warm wordt. Zou bijna zeggen wat isolatiemateriaal eromheen vouwen. Wat kan ik dan het beste gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door Joopieboy op 15-12-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
develdonk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 02:00:
Voor diegene die van cijfers houden hierbij overzicht van verbruik dit jaar tov zelfde week vorig jaar.
HR ketel is een vaillant ecotec
warmtepomp is mitsubishi ecodan 7,5kw VHA type
Volgens mij kan je beter vergelijken maken met graaddagen zoals ik eerder beschreef in het andere topic om zo tot een kWh per graaddag te komen t.o.v. m3 per graaddag.
CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Na 39 dagen een WP + WPB te hebben kom ik uit op:
- kWh / graaddag: 0.1645
- m3 / graaddag: 0.2045

We stoken we iets warmen dan vorig jaar.

Naar weeknummers en volle weken:

weekkWh / graaddagm3 / graaddaggemiddelde graaddag
460.10580.171611.36
470.15790.16527.51
480.14560.25708.56
490.18150.257014.50
500.23170.234515.90

[ Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2020 10:49 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

Japie.G

Colour Classic

CurlyMo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:36:
[...]

Volgens mij kan je beter vergelijken maken met graaddagen zoals ik eerder beschreef in het andere topic om zo tot een kWh per graaddag te komen t.o.v. m3 per graaddag.

460.10580.171611.36
470.15790.16527.51
480.14560.25708.56
490.18150.257014.50
500.23170.234515.90
Verbruik per graaddag is leuk, thermische opwek, dus benodigde warmte per graaddag is ook nuttig om te weten.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
Japie.G schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:05:
[...]

Verbruik per graaddag is leuk, thermische opwek, dus benodigde warmte per graaddag is ook nuttig om te weten.
Dat is feitelijk het enige wat boeiend is/waar je iets met kan.

Echter; graaddagen zijn een je enige houvast als je thermische opwek data niet hebt.

Hier heb ik sinds nog geen jaar de thermische data.. (multical302)

En vergelijk ik ook graaddagen t.o.v. vorig jaar maar ik kan er eigenlijk weinig mee.
Vorig jaar stookte ik de zolder niet (mn nieuwe thuiswerkplek). Het is nu op zolder 21,5 waar het voorheen eerder 17 graden was. Daarnaast wordt er een babykamer verwarmd.

Het enige wat mij nu boeit is de COP en wat ik onderaan de streep terugkrijg of moet betalen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Daannn1987 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:12:
[...]
Het enige wat mij nu boeit is de COP en wat ik onderaan de streep terugkrijg of moet betalen.
Eens, hier hetzelfde verhaal. Ik verwarm meer ruimtes en op een hogere temperatuur. Als dat zuiniger dan wel net zo zuinig kan dan met gas dan ben ik blij. Duurzaamheid heeft ook waarde op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maikie18 schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:42:
[...]

@Andrehj volgens mij heb je gezien dat je Ta geen 24 is ;)
In deze post van mij zie je toch duidelijk dat mijn Ta 24.5 graden was. Op de binnenunit wordt dat weergegeven als 24. Lijkt me dat ik met mijn 24 graden dan aardig in de buurt zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Naalroc schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:54:
[...]

Klopt; maar de boiler heeft een inhoud van 2 of 300 Liter die afstraalt, en een veel hogere temperatuur dan de inhoud van de binnen unit, die maar een paar liter water inhoud heeft, en mogelijk ook nog eens veel stil staat, dus geen warmte meer afstraalt, zodra die paar liter water is afgekoeld.
Vandaar dat die binnenunit ook nauwelijks geïsoleerd is, niet nodig dus!
Plaatsen van een binnenunit in een ongeïsoleerde garage is trouwens wel degelijk af te raden: Want wat gebeurt er als in de kerstvakantie bij strenge vorst de stroom uitvalt en jij lekker op wintersport bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
https://www.installatie.n...merken-van-markt-gehaald/

Vast Artel oid en wellicht dat andere euroshopper merk waar er hier ook 1 was, die 'm in zijn schuur had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:53
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:53:

Vast Artel oid en wellicht dat andere euroshopper merk waar er hier ook 1 was, die 'm in zijn schuur had.
Ben wel heel benieuwd welke merken het betreft. Dit klinkt namelijk heel erg als Hewalex/Solmax:
Bij de 2 andere merken ging het om hetzelfde product dat door 1 Nederlands bedrijf onder zowel de merknaam van de Poolse fabrikant als onder eigen merknaam in Nederland werd verkocht. Het Nederlandse bedrijf was niet bekend met de wettelijke eisen. Het Nederlandse bedrijf verkocht deze warmtepompen voor ruimteverwarming, maar dit type was door de oorspronkelijke producent alleen beoordeeld voor tapwaterverwarming.
Het Nederlandse bedrijf heeft daarop een conformiteitsbeoordeling uitgevoerd waarbij de warmtepomp is getest door een geaccrediteerd laboratorium. Het bedrijf heeft ook de productinformatie aangepast aan de specifieke toepassing waarop het product is beoordeeld. Het product mag daardoor inmiddels wel op de markt gebracht worden voor ruimteverwarming. Door de aangepaste productinformatie is het nu voor installateurs en eindgebruikers duidelijker in welke omstandigheden de warmtepomp toegepast kan worden en welke prestaties de warmtepomp levert.

[ Voor 35% gewijzigd door Heronimo op 15-12-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:32:
[...]

Ben wel heel benieuwd welke merken het betreft. Dit klinkt namelijk heel erg als Hewalex/Solmax:
Die weddenschap durf ik inderdaad ook wel aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 10:26
CurlyMo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:27:
[...]

Eens, hier hetzelfde verhaal. Ik verwarm meer ruimtes en op een hogere temperatuur. Als dat zuiniger dan wel net zo zuinig kan dan met gas dan ben ik blij. Duurzaamheid heeft ook waarde op zichzelf.
Met andere woorden: je gaat voor groen of voor poen. Voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
[...]

Bij de 2 andere merken ging het om hetzelfde product dat door 1 Nederlands bedrijf onder zowel de merknaam van de Poolse fabrikant als onder eigen merknaam in Nederland werd verkocht. Het Nederlandse bedrijf was niet bekend met de wettelijke eisen. Het Nederlandse bedrijf verkocht deze warmtepompen voor ruimteverwarming, maar dit type was door de oorspronkelijke producent alleen beoordeeld voor tapwaterverwarming.
Het Nederlandse bedrijf heeft daarop een conformiteitsbeoordeling uitgevoerd waarbij de warmtepomp is getest door een geaccrediteerd laboratorium. Het bedrijf heeft ook de productinformatie aangepast aan de specifieke toepassing waarop het product is beoordeeld. Het product mag daardoor inmiddels wel op de markt gebracht worden voor ruimteverwarming. Door de aangepaste productinformatie is het nu voor installateurs en eindgebruikers duidelijker in welke omstandigheden de warmtepomp toegepast kan worden en welke prestaties de warmtepomp levert.

Recent artikel: van markt gehaald
Drie warmtepompmerken, van Poolse en Chinese makelij, zijn van de Nederlandse markt gehaald omdat ze niet konden voldeden aan de wettelijke eisen.
Lees verder Nieuwsbrief Installatie.nl
15-12-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ron6363 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:48:
[...]

Met andere woorden: je gaat voor groen of voor poen. Voor ieder wat wils.
Volgens mij is het geen of/of, maar waarschijnlijk en/en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 13:25
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:53:

Link naar pdf van de rapportage: https://www.ilent.nl/bina...pen+def+2-12-2020+def.pdf

Helaas staan de merken niet genoemd, ook niet van de 11 die wel goed waren (14 totaal, 3 gefaald).

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

Jawel, de nieuwe ISDE is gepubliceerd. Relevante sectie voor dit topic.
Artikel 4.5.3. Hoogte subsidie investeringen voor de productie van duurzame energie
1. De subsidie voor een investering voor de productie van duurzame energie als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, bedraagt voor:
a. een verwarmingstoestel dat is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdeel a, bij een thermisch vermogen ten behoeve van ruimteverwarming bij bivalente temperatuur:
- 1. tot 1 kW: € 500;
- 2. vanaf 1 kW: € 1.100, vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;

2. De subsidie, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, wordt verhoogd met:
a. € 150, indien de warmtepomp blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A+;
b. € 300, indien de warmtepomp blijkens het etiket behoort tot de energie-efficiëntieklasse A++ of hoger.
Ik heb nog geen chocolade kunnen maken van alle overige voorwaarden, maar als ik dit zo snel zie zou dat voor een Atlantic Explorer V4 betekenen: 500+150=650€ (ongewijzigd) en voor een Panasonic monoblok 5kW: 1100+400+300=1800€ (gelijk?).

Iemand meer in de materie thuis die 'even' een blik op de aanvullende eisen werpt?

[ Voor 6% gewijzigd door Cr3ator op 15-12-2020 19:49 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Wieowie vergelijkt de oude en de nieuwe subsidielijst even met elkaar, dan rollen ze er wel uit.
iig de hewalex kan je nog bestellen bij zonneboilermagazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:11:
[...]

Wieowie vergelijkt de oude en de nieuwe subsidielijst even met elkaar, dan rollen ze er wel uit.
iig de hewalex kan je nog bestellen bij zonneboilermagazijn.
De Hewalex/Solmax heeft er even voor een lager bedrag opgestaan als WPB. Maar sinds december weer voor 1600 euro, dus dat moet hem wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Heronimo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:15:
[...]

De Hewalex/Solmax heeft er even voor een lager bedrag opgestaan als WPB. Maar sinds december weer voor 1600 euro, dus dat moet hem wel zijn.
Is ie nu weg dan ?
Edit: misschien dat @Oxellaar het weet ?

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 15-12-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ward85 schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:09:
Ten eerste, bedankt allen voor het meedenken ✌🏻

[...]

De garage is 6,5m x 3m (één zijde aan het huis vast) en heeft slechts een halfsteens buitenmuurtje, geen vloer en dak isolatie en een "oude" garage deur. Twijfel nog of de investering van de gehele garage isoleren wil maken, maar dat gaan we ook zeker overwegen.
Ik heb van een schuur van 3.5x3.5 7.9 x 3.5 gemaakt met binnen pir isolatie, rc 3.63 in de wanden en 7.26 op het dak. Dat schuurtje was altijd ijskoud in de winter en bloedheet in de zomer, nu blijft ie in de zomer koel en als ik de vloerverwarming aangesloten heb vast ook wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koevlaas2 In het WPB topic was het volgens mij @CurlyMo die druk bezig was met de Hewalex discussie. Die had inderdaad problemen met de papieren en kwam later terug op 1600 toen de papieren weer op orde waren. Te veel overeenkomsten om een andere WPB te verdenken. Alsnog is dat maar 2 v/d 3... ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
CurlyMo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:36:
[...]

460.10580.171611.36
470.15790.16527.51
480.14560.25708.56
490.18150.257014.50
500.23170.234515.90
ik snap best wat je zegt en een paar jaar geleden zou ik je wellicht ook nog gelijk geven.
Per heden geef ik de voorkeur om de ruwe data te geven zodat mensen dit zelf kunnen uitrekenen.
Het basistation wat het dichst bij is, is die van volkel.

Pak je vervolgens gewogen of ongewogen graaddagen, zegt een graaddag wel genoeg of moet je ook zaken als zon en wind meenemen? wie het weet mag het zeggen... mijn conclusie na er meerdere jaren naar gekeken te hebben, jaar op jaar scheelt het allemaal niet zo heel veel (los van heel af en toe een extreem jaar). Zelfde vlieger voor opbrengst zonnecellen. Het is allemaal beetje rommelen in de marge en voor diegene die wil checken of zijn installatie naar behoren werkt of wil berekenen wat zijn verwachte kwh danwel m3 gasverbruik gaat worden is het allemaal schijnzekerheid omdat andere veriablene een veel grotere impact hebben.

Dus los van wat andere vinden heb ik besloten voor zover mogelijk ruwe data te posten waar iedereen zijn eigen sausje over mag gieten in dit geval O-)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Exigence schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:52:
Iemand tips voor een betaalbaar 200-300 liter boilervat (staal, geemailleerd) voor mijn 11 kW Hitachi?

Zat nu te kijken naar een TWL SWP 200 of 300 liter (https://www.alternative-h...?number=AH-SWP0200&c=1652), echter lijken die de aansluiting voor het electrisch element (1 1/4") helemaal bovenin te hebben. Niet handig lijkt me? Inspectieluikje zit wel beneden, kunnen daar ook elementen in? Kan het niet vinden, maar misschien zoek ik niet naar de juiste termen.

Daarnaast, wat voor oppervlakte heb ik minimaal nodig voor de warmtewisselaar in het vat? De 200 liter variant heeft een 2 m² spiraal, maar dat lijkt me wat aan de krappe kant? Of valt dat mee.

Verder nog tips/webshops met betaalbare vaten?
Heb je hier al iets voor gevonden/antwoorden gekregen? ik zit met een vergelijkbare vraag en kwam na zoeken op "spiraal oppervlakte" jouw post tegen, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Fr33z schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:02:
[...]
Heb je hier al iets voor gevonden/antwoorden gekregen? ik zit met een vergelijkbare vraag en kwam na zoeken op "spiraal oppervlakte" jouw post tegen, vandaar.
Als je dit topic (en evt zijn voorganger) helemaal zou hebben gelezen zou je mijn link naar de vaten van Evenes hebben gevonden. Het vat wat ik heb gekocht heb (de Evenes WP-TWS-1W 300):
  • heeft energielabel A (slechts 49W verlies),
  • 75mm isolatie
  • 3.8 m² spiraal
  • 300l inhoud
  • het verwarmingselement onderin
  • is helaas niet van RVS
  • maar wel goed betaalbaar.
https://shop.solarprofi-2...r-75-mm-isolierung?c=1575
Dit vat wordt ook verkocht onder de merknaam Thermic Energy.
Exigence schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:52:
Iemand tips voor een betaalbaar 200-300 liter boilervat (staal, geemailleerd) voor mijn 11 kW Hitachi?

Zat nu te kijken naar een TWL SWP 200 of 300 liter (https://www.alternative-h...?number=AH-SWP0200&c=1652), echter lijken die de aansluiting voor het electrisch element (1 1/4") helemaal bovenin te hebben. Niet handig lijkt me? Inspectieluikje zit wel beneden, kunnen daar ook elementen in? Kan het niet vinden, maar misschien zoek ik niet naar de juiste termen.
1 1/4 is sowieso een gekke maat voor een verwarmingselement omdat 1 1/2" veel gangbaarder is.
Daarnaast, wat voor oppervlakte heb ik minimaal nodig voor de warmtewisselaar in het vat? De 200 liter variant heeft een 2 m² spiraal, maar dat lijkt me wat aan de krappe kant? Of valt dat mee.
Voor een 11 kW warmtepomp lijkt me die 2m² erg weinig. Sowieso voor een WP trouwens. Dit lijkt ook niet een vat voor een WP, maar eentje voor een gewone CV-installatie (op gas of olie).
Verder nog tips/webshops met betaalbare vaten?
Zie boven.

[ Voor 47% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

Exigence

dnkroz

Andrehj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:09:
[...]

Als je dit topic (en evt zijn voorganger) helemaal zou hebben gelezen zou je mijn link naar de vaten van Evenes hebben gevonden. Het vat wat ik heb gekocht heb (de Evenes WP-TWS-1W 300):
  • heeft energielabel A (slechts 49W verlies),
  • 75mm isolatie
  • 3.8 m² spiraal
  • 300l inhoud
  • het verwarmingselement onderin
  • is helaas niet van RVS
  • maar wel goed betaalbaar.
https://shop.solarprofi-2...r-75-mm-isolierung?c=1575
Dit vat wordt ook verkocht onder de merknaam Thermic Energy.

[...]

1 1/4 is sowieso een gekke maat voor een verwarmingselement omdat 1 1/2" veel gangbaarder is.

[...]

Voor een 11 kW warmtepomp lijkt me die 2m² erg weinig. Sowieso voor een WP trouwens. Dit lijkt ook niet een vat voor een WP, maar eentje voor een gewone CV-installatie (op gas of olie).

[...]

Zie boven.
Thanks! Was hem niet tegengekomen in de topics, maar nu heb ik ook niet elke individuele post gelezen. Zie dat die 1 1/4" aansluiting bedoeld is voor de anode. Verwarmingselement moet in het inspectiedeksel onderin. Zijn niet wijd verspreid.

Die Evenes lijkt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ze zijn de buiten unit (sw75yaa) aan het installeren. Is het nog raadzaam om dit op betonnen iets te doen?
Het staat nu op een soort rubberen voetjes.

Verder kreeg ik nog een opmerking dat een van de leiding grootte tussen de sw75yaa <-> ersd-vm2d niet dezelfde maat was. Heel apart aangezien dit gewoon een 'setje' is. Ze gaan een verloopstukje maken/lassen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 16-12-2020 15:00 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 30-09 09:08
xoror schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:58:

Verder kreeg ik nog een opmerking dat een van de leiding grootte tussen de sw75yaa <-> ersd-vm2d niet dezelfde maat was. Heel apart aangezien dit gewoon een 'setje' is. Ze gaan een verloopstukje maken/lassen.
Die vraag is vaker voorbij gekomen. Moeten ze idd even de juiste aan solderen aan de binnenunit kant.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Staat die trouwens niet heel dicht tegen de muur aan? Of is dit volgens de manual?
Of misschien lijkt dat alleen maar zo :+

[ Voor 20% gewijzigd door Robindd op 16-12-2020 15:14 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Robindd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:13:
Staat die trouwens niet heel dicht tegen de muur aan? Of is dit volgens de manual?
Of misschien lijkt dat alleen maar zo :+
staat op meer dan 30cm van de muur, handleiding zegt min 20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@xoror :
Verloopstukje is bij deze combi standaard nodig, en inderdaad vlak onder de binnenunit. Doet die installateur dit voor de eerste keer? Volgens mij hoef je dat verloopstukje niet te lassen, maar kun je die gewoon kopen. @koevlaas2 had em gewoon bij zich.
Rubber voeten zijn prima, maar ik weet niet hoe goed het plaatsen direct op de grond werkt ivm condenswater. Ik heb er uit voorzorg een grindbak van een halve meter diep onder gegraven...

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 16-12-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:36:
@xoror:
Verloopstukje is bij deze combi standaard nodig, en inderdaad vlak onder de binnenunit. Doet die installateur dit voor de eerste keer? Volgens mij hoef je dat verloopstukje niet te lassen, maar kun je die gewoon kopen. @koevlaas2 had em gewoon bij zich.
Rubber voeten zijn prima, maar ik weet niet hoe goed het plaatsen direct op de grond werkt ivm condenswater. Ik heb er uit voorzorg een grindbak van een halve meter diep onder gegraven...
Hier hebben ze “gewoon” de juiste aansluiting er aan gesoldeerd. Werkt prima kennelijk :)
Maar een verloopje is wat netter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
xoror schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:14:
[...]

staat op meer dan 30cm van de muur, handleiding zegt min 20cm.
Dat is prima idd, staat hier ook op zo’n 30cm. Schijn bedriegt dan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@xoror :
Het verloop stukje maakt ie bij de binnen unit. Hij zei dat ze vaker dit zo moeten doen. Heb je link naar kant en klaar verloop stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
https://www.installatie.n...r-bij-hybride-warmtepomp/

Ik haal 90 % met mn ELGA

[ Voor 14% gewijzigd door amarkest op 16-12-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Is heel relatief, Alles heeft met elkaar te maken. Immers zijn het allemaal verschillende woningen waar ze in hangen. En bij de een zou het 6%0 zijn en bij de andere 100%. En de rest zit daartussen.

Zelf heb ik nu nog geen gas gebruik sinds in mijn installatie in gebruik genomen heb 28 Augustes, Gebruik nu alleen gas voor koken en douche. Dat gaan we aankomende jaar aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
xoror schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:19:
[...]
Het verloop stukje maakt ie bij de binnen unit. Hij zei dat ze vaker dit zo moeten doen. Heb je link naar kant en klaar verloop stuk?
Dat solderen is prima, maar dat is natuurlijk wel hard solderen, met zilver of koper/messing draad, niet met tin/lood.

En wat die foto betreft, daar staat hij echt geen 30 cm van de muur, als je naar de schaduw van het hoofd van de fotograaf kijkt; maar goed, als die nu wèl 30 cm van de muur staat, en er is tenminste 1 meter ruimte boven, dan is dat mooi.

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 16-12-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:02:
[...]

Dat solderen is prima, maar dat is natuurlijk wel hard solderen, met zilver of koper/messing draad, niet met tin/lood.
Hij zei dat hij het gaat lassen :) niet solderen.

@Naalroc is echt ruim 30cm hoor :) foto is van boven benomen. Zal van de week meetlatje naast leggen. Boven is onbeperkte ruimte (als in er zit verder niets boven)

[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 16-12-2020 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:39
Een las kan ook gesoldeerd zijn maar solderen is niet lassen. En lassen aan een Koelleiding wordt lastig.

Zal gewoon hardgesoldeerd zijn.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Banninger Maxi Pro koppelingen 2 tellen pers werk.

http://www.conexbanninger...b1c71bff5aa7f9b44f2c9.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QKFC4P25lf0gd_CwU93Krr81Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdhQE8pXbi5PB62Qbn4clrTQ.jpg?f=fotoalbum_large
Mezelf een kadotje gedaan :*)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Ik heb de rothenberger maxi pro. Heb daar ook mijn installatie mee gemaakt. Werkt super. Koelleidingen en cv gedeelte met Mapress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ze zijn de buiten unit (sw75yaa) aan het installeren. Is het nog raadzaam om dit op betonnen iets te doen?

***members only***
Bij de binnenunit verlopen naar de juiste maat, van buiten naar binnen hou je de maten van de buitenunit aan (3/8 en 5/8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
@xoror :
Ik heb daar persverlopen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 18:38:
Ik heb de rothenberger maxi pro. Heb daar ook mijn installatie mee gemaakt. Werkt super. Koelleidingen en cv gedeelte met Mapress.
Maxipro is niet iets wat de gemiddelde doe het zelver even zelf doet, daar komt nog wel wat kennis en ervaring bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363

***members only***
Die mismatch in leiding-diameter is zelfs te lezen in de “set-aanbod” op de website......!? Eigenlijk niet te rijmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Ron6363 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:28:
[...]

Die mismatch in leiding-diameter is zelfs te lezen in de “set-aanbod” op de website......!? Eigenlijk niet te rijmen.
Dan had je er een ersc binnenunit bij moeten bestellen, die kost wel ca. 500 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:46:
[...]

Dan had je er een ersc binnenunit bij moeten bestellen, die kost wel ca. 500 meer.
Even kort door de bocht maar wat is het verschil tussen een ersc en ersd binnenunit opdat er een verschil in aansluit diameter moet zijn van de gasleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:08:
[...]

Maxipro is niet iets wat de gemiddelde doe het zelver even zelf doet, daar komt nog wel wat kennis en ervaring bij kijken.
Daar heb je ook gelijk in. Moet ook certificaat halen voor garantie op je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Ron6363 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:59:
[...]

Even kort door de bocht maar wat is het verschil tussen een ersc en ersd binnenunit opdat er een verschil in aansluit diameter moet zijn van de gasleiding?
ERSD is voor buitenunits t/m 7,5kW en ERSC is vanaf 7,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:46:
[...]

Ik had de vm2c erbij besteld, maar die was niet meer leverbaar en vervangen door vm2d.
Ik had dus de esrc ook kunnen nemen zo te horen. hmmmm :) Maakt verder niet zoveel uit denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 16-12-2020 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:17:
[...]

Daar heb je ook gelijk in. Moet ook certificaat halen voor garantie op je werk.
Wat een wassen neus was dat, 10 vragen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ron6363 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:59:
[...]

Een ersc binnenunit heeft een grotere warmtewisselaar, met grotere aansluitingen.
Een ersd is officieel voor 5 - 7.5 kW en een ersc voor 7.5 - 14 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
xoror schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:21:
[...]

Ik had de vm2c erbij besteld, maar die was niet meer leverbaar en vervangen door vm2d.
Ik had dus de esrc ook kunnen nemen zo te horen. hmmmm :) Maakt verder niet zoveel uit denk ik.
Nee, de 7.5 kW kan op beiden, groter (meer vermogen) moet op ersc.
Een vm2d heeft nieuwe software waarmee je meer en betere bestaande dingen kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:09:
[...]

Wat een wassen neus was dat, 10 vragen beantwoorden.
Lache he . :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Belangrijkste is dat je goed ontbraamd, buitenzijde afkanten, opschuren en stofvrij maken. Verder zorg je ervoor dat de koppeling er ten allen tijde helemaal opzit.

Edit: heb @Rimco zijn vrf er vandaag nog mee gedaan, met o.a 7/8 leidingwerk.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 16-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:29:
[...]

Belangrijkste is dat je goed ontbraamd, buitenzijde afkanten, opschuren en stofvrij maken. Verder zorg je ervoor dat de koppeling er ten allen tijde helemaal opzit.

Edit: heb @Rimco zijn vrf er vandaag nog mee gedaan, met o.a 7/8 leidingwerk.
Aftekenen met je malletje met de juiste maat. Zit je altijd goed in je koppeling.

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:33
Goedemorgen allen,

Ik heb al hier en daar wat geprobeerd te zoeken naar een oplossing van mijn probleem, maar helaas nog zonder succes. Hopelijk kan een van jullie mij hierbij helpen.

Ik heb 2 jaar geleden een warmtepomp laten plaatsen van ecoteq (product van nrgteq). Warmtepomp doet z'n ding, houdt 1 buffervat voor tapwater op temperatuur en 1 buffervat voor de verwarming, geen problemen tot dusver. Destijds is mij aangeraden om een pelletkachel te pakken met cv-aansluiting en deze op het buffervat van de vloerverwarming aan te sluiten om op die manier ervoor te zorgen dat, wanneer de warmtepomp ooit dienst zou weigeren, we het toch nog behaaglijk warm zouden hebben. Dat leek me een goed plan + het opslaan van de warmte van de palletkachel leek me ook wel een verstandig besluit.

Helaas bleek al snel na ingebruikname dat juist daar het probleem zit. Wanneer we nu de pelletkachel aan zetten gaat deze het water verwarmen. Als de watertemperatuur in het buffervat oploopt tot een graad of, laten we zeggen, 70 (ja, er zit een mengventiel tussen het buffervat en de vloerverwarming) en we zouden dan de pelletkachel stoppen, dan wil deze zichzelf gaan koelen met behulp van dat water totdat de temperatuur van de pelletkachel onder de 50 graden is. Helaas duurt dat een eeuwigheid, aangezien het water op dat moment verder geen warmteafgifte heeft buiten het leidingwerk waar hij continue doorheen wordt gepompt.

Nu ben ik dus genoodzaakt om op de thermostaat de temperatuur van het buffervat te bekijken wanneer ik de pelletkachel uitschakel. Indien deze temperatuur boven de 50 graden zit, gooi ik handmatig de ingestelde kamertemperatuur omhoog om ervoor te zorgen dat de pomp van de vloerverwarming ingeschakeld wordt. Op die manier krijg ik 'koel' water in mijn buffervat en kan mijn pelletkachel zich koelen tot onder de 50 graden. Wanneer dat dat gelukt is schakelt hij de toch wel goed hoorbare pomp midden in mijn woonkamer uit. Zoals je zult raden ben ik wel eens vergeten om de kamertemperatuur weer terug te zetten met de volgende dag een warmtepomp die overuren moet draaien als gevolg.

Al met al geen wenselijke situatie. Nou heb ik contact gehad met de service afdeling van de warmtepomp (NRGTeq schijnt zijn lucht/water warmtepompen afgestoten te hebben aan een derde partij die nu de service in handen hebben) in de hoop een softwarewijziging door te kunnen voeren. Met 1 regeltje code, die ervoor zorgt dat de pomp van de vloerverwarming automatisch ingeschakeld wordt wanneer de temperatuur in het buffervat boven de 50 graden is gekomen, zou het hele probleem opgelost zijn. Helaas blijkt dit niet mogelijk aangezien die pomp aangestuurd wordt vanuit de thermostaat. Nou heb ik de thermostaat eens goed bekeken, en dit is een Siemens QAA74.611/101 (aka Albatros2 aka UI400 als ik tenminste goed gegoogled heb). Daar zit een hele rits parameters in, ook voor het betreffende buffervat. Helaas kon ik daar zelf nog niet 1, 2, 3 wijs uit en ik hoop dan ook hier in contact te komen met iemand die er meer verstand van heeft. (pagina een, twee, drie, vier, vijf en zes)

En alternatieve oplossing zou nog kunnen zijn om m.b.v. een aanlegthermostaat op de leiding van het buffervat naar de pelletkachel de pomp van de vloerverwarming te schakelen. Echter heb ik dan 2 voedingsbronnen die 1 pomp kunnen schakelen. Dat is elektrisch gezien volgens mij ook niet de meest eenvoudige oplossing.

Hopelijk kunnen jullie mij van advies zien om van dit euvel af te komen en de pelletkachel zorgeloos te kunnen gebruiken.

Alvast vriendelijk bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:19:
Goedemorgen allen,

Ik heb al hier en daar wat geprobeerd te zoeken naar een oplossing van mijn probleem, maar helaas nog zonder succes. Hopelijk kan een van jullie mij hierbij helpen.

Ik heb 2 jaar geleden een warmtepomp laten plaatsen van ecoteq (product van nrgteq). Warmtepomp doet z'n ding, houdt 1 buffervat voor tapwater op temperatuur en 1 buffervat voor de verwarming, geen problemen tot dusver. Destijds is mij aangeraden om een pelletkachel te pakken met cv-aansluiting en deze op het buffervat van de vloerverwarming aan te sluiten om op die manier ervoor te zorgen dat, wanneer de warmtepomp ooit dienst zou weigeren, we het toch nog behaaglijk warm zouden hebben. Dat leek me een goed plan + het opslaan van de warmte van de palletkachel leek me ook wel een verstandig besluit.

Helaas bleek al snel na ingebruikname dat juist daar het probleem zit. Wanneer we nu de pelletkachel aan zetten gaat deze het water verwarmen. Als de watertemperatuur in het buffervat oploopt tot een graad of, laten we zeggen, 70 (ja, er zit een mengventiel tussen het buffervat en de vloerverwarming) en we zouden dan de pelletkachel stoppen, dan wil deze zichzelf gaan koelen met behulp van dat water totdat de temperatuur van de pelletkachel onder de 50 graden is. Helaas duurt dat een eeuwigheid, aangezien het water op dat moment verder geen warmteafgifte heeft buiten het leidingwerk waar hij continue doorheen wordt gepompt.

Nu ben ik dus genoodzaakt om op de thermostaat de temperatuur van het buffervat te bekijken wanneer ik de pelletkachel uitschakel. Indien deze temperatuur boven de 50 graden zit, gooi ik handmatig de ingestelde kamertemperatuur omhoog om ervoor te zorgen dat de pomp van de vloerverwarming ingeschakeld wordt. Op die manier krijg ik 'koel' water in mijn buffervat en kan mijn pelletkachel zich koelen tot onder de 50 graden. Wanneer dat dat gelukt is schakelt hij de toch wel goed hoorbare pomp midden in mijn woonkamer uit. Zoals je zult raden ben ik wel eens vergeten om de kamertemperatuur weer terug te zetten met de volgende dag een warmtepomp die overuren moet draaien als gevolg.

Al met al geen wenselijke situatie. Nou heb ik contact gehad met de service afdeling van de warmtepomp (NRGTeq schijnt zijn lucht/water warmtepompen afgestoten te hebben aan een derde partij die nu de service in handen hebben) in de hoop een softwarewijziging door te kunnen voeren. Met 1 regeltje code, die ervoor zorgt dat de pomp van de vloerverwarming automatisch ingeschakeld wordt wanneer de temperatuur in het buffervat boven de 50 graden is gekomen, zou het hele probleem opgelost zijn. Helaas blijkt dit niet mogelijk aangezien die pomp aangestuurd wordt vanuit de thermostaat. Nou heb ik de thermostaat eens goed bekeken, en dit is een Siemens QAA74.611/101 (aka Albatros2 aka UI400 als ik tenminste goed gegoogled heb). Daar zit een hele rits parameters in, ook voor het betreffende buffervat. Helaas kon ik daar zelf nog niet 1, 2, 3 wijs uit en ik hoop dan ook hier in contact te komen met iemand die er meer verstand van heeft. (pagina een, twee, drie, vier, vijf en zes)

En alternatieve oplossing zou nog kunnen zijn om m.b.v. een aanlegthermostaat op de leiding van het buffervat naar de pelletkachel de pomp van de vloerverwarming te schakelen. Echter heb ik dan 2 voedingsbronnen die 1 pomp kunnen schakelen. Dat is elektrisch gezien volgens mij ook niet de meest eenvoudige oplossing.

Hopelijk kunnen jullie mij van advies zien om van dit euvel af te komen en de pelletkachel zorgeloos te kunnen gebruiken.

Alvast vriendelijk bedankt :)
Om te beginnen zit het probleem in je pellets kachel, die moet door middel van een thermostaat je buffer vat opwarmen tot max 50 graden, hoger is gevaarlijk voor je wp. Koelen tot 50 graden is onzin en is vast ergens in te stellen in je kachel.
Verder dient inderdaad je kachel, of een kamer thermostaat je secundaire pomp in te schakelen, met een relais ertussen kunnen meerdere bronnen die pomp in schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24
Momenteel verwarmen we nog met gas, maar ik zit wel te spelen met het idee om over te stappen naar een warmtepomp en volledig van het gas af te gaan. Nu probeer ik in te schatten hoe groot (capaciteit) die warmtepomp dan zou moeten zijn.

Volgens de formule uit de topicstart kom ik uit op:
Gassverbruik april 2019 - april 2020: 616 m3 inclusief SWW (0.23 m3/ graaddag)
(616 * 8 ) /1650 = 2.99 kW

Dit klink aan de lage kant, maar het was dan ook best een zachte periode met 2721 graaddagen in die periode.
Momenteel zitten we over het afgelopen half jaar (april-nu) op 0.26 m3/graaddag (inclusief SWW).
Dit verschil (+15%) is hoogstwaarschijnlijk te verklaren door het thuiswerken waardoor de verwarming meer aan staat.

Dan dus de vraag: hoe groot dient de (all-electric) warmtepomp te zijn als ik ons huis hiermee wil verwarmen en wil voorzien in SWW.

Verdere info:

- hoekhuis uit 2002 (~140 m2)
- CV ketel staat ingesteld op een aanvoertemperatuur van 45 graden.
- vloerverwarming benedenverdieping (10 cm hoh)
- momenteel nog 'gewone' radiatoren boven die heel weinig aan staan. Het plan is om deze in de toekomst te vervangen door LTV radiatoren/convectoren.

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:38:
[...]

Om te beginnen zit het probleem in je pellets kachel, die moet door middel van een thermostaat je buffer vat opwarmen tot max 50 graden, hoger is gevaarlijk voor je wp. Koelen tot 50 graden is onzin en is vast ergens in te stellen in je kachel.
Verder dient inderdaad je kachel, of een kamer thermostaat je secundaire pomp in te schakelen, met een relais ertussen kunnen meerdere bronnen die pomp in schakelen.
Het betreft een nieuwbouwwoning, ik ben vanaf fundinging al met de pelletkachelleverancier bezig geweest over de aanschaf van cv-pelletkachel en de aanleg van het rookkanaal. Toen ik achteraf met dit probleem bij hem aan kwam zetten vroeg hij me doodleuk of ik dan geen sensor op mijn buffervat (op zolder) had aangesloten vanaf mijn pelletkachel (woonkamer). Kon die man wel wat doen...

Anyway, hij kwam met een draadloze oplossing van zo'n 300 euro dacht ik, daar had ik geen zin in. Bijkomend nadeel is dan ook dat de pelletkachel zichzelf (relatief snel?) uitschakelt.

Eigenlijk hoort zo'n cv-pelletkachel z'n warmte meteen af te kunnen geven aan de radiatoren/vloerverwarming volgens mij, dan heb je dit probleem sowieso niet.

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:57:
[...]

Het betreft een nieuwbouwwoning, ik ben vanaf fundinging al met de pelletkachelleverancier bezig geweest over de aanschaf van cv-pelletkachel en de aanleg van het rookkanaal. Toen ik achteraf met dit probleem bij hem aan kwam zetten vroeg hij me doodleuk of ik dan geen sensor op mijn buffervat (op zolder) had aangesloten vanaf mijn pelletkachel (woonkamer). Kon die man wel wat doen...

Anyway, hij kwam met een draadloze oplossing van zo'n 300 euro dacht ik, daar had ik geen zin in. Bijkomend nadeel is dan ook dat de pelletkachel zichzelf (relatief snel?) uitschakelt.

Eigenlijk hoort zo'n cv-pelletkachel z'n warmte meteen af te kunnen geven aan de radiatoren/vloerverwarming volgens mij, dan heb je dit probleem sowieso niet.
Dat zie jij goed, je vloer verwarming moet ook gewoon mee draaien, neem aan kamer thermostaat gestuurd, en een sensor met thermostaat in je buffer stuurd je kachel aan, aan bij 30 en uit bij 50.
Geeft dit teveel aan uit voor je kachel is je buffer te klein, je kunt temp van buffer verhogen naar 70/80 maar dan moet je de wp beschermen dat hij niet kan starten bij die temperaturen in het vat

1 PVoutput . Dongen NB

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:25:
[...]

Dat zie jij goed, je vloer verwarming moet ook gewoon mee draaien, neem aan kamer thermostaat gestuurd, en een sensor met thermostaat in je buffer stuurd je kachel aan, aan bij 30 en uit bij 50.
correct
Geeft dit teveel aan uit voor je kachel is je buffer te klein, je kunt temp van buffer verhogen naar 70/80 maar dan moet je de wp beschermen dat hij niet kan starten bij die temperaturen in het vat
Wij zetten onze kachel slechts af en toe aan, voor de sfeer. En in die gevallen is 't dan jammer als ie ineens uit zou springen omdat hij op temperatuur is, terwijl we hem voor de sfeer nog aan willen hebben.... Dus echt aan/uit doet de kachel niet. Ofja, nu sowieso niet omdat hij dus 0 koppeling heeft met de temperatuur in het buffervat.

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:39:
[...]

correct

[...]

Wij zetten onze kachel slechts af en toe aan, voor de sfeer. En in die gevallen is 't dan jammer als ie ineens uit zou springen omdat hij op temperatuur is, terwijl we hem voor de sfeer nog aan willen hebben.... Dus echt aan/uit doet de kachel niet. Ofja, nu sowieso niet omdat hij dus 0 koppeling heeft met de temperatuur in het buffervat.
Oke, je kunt hem de buffer warmer laten maken, maar dan moet je een opleg thermostaat plaatsen die de aansturing van je wp blokkeerd.
Als die 80 graden binnen krijgt is het einde wp

Probleem is dat die kachels gewoon teveel vermogen hebben, ik maak daarom nu gebruik van hout CV, dan kan ik het water onder 34 houden en de woonkamer onder 23 graden als het buiten koud genoeg is.

1 PVoutput . Dongen NB

• Heronimo
Xqlusive schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:44:
Momenteel verwarmen we nog met gas, maar ik zit wel te spelen met het idee om over te stappen naar een warmtepomp en volledig van het gas af te gaan. Nu probeer ik in te schatten hoe groot (capaciteit) die warmtepomp dan zou moeten zijn.

Volgens de formule uit de topicstart kom ik uit op:
Gassverbruik april 2019 - april 2020: 616 m3 inclusief SWW (0.23 m3/ graaddag)
(616 * 8 ) /1650 = 2.99 kW

Dit klink aan de lage kant, maar het was dan ook best een zachte periode met 2721 graaddagen in die periode.
Momenteel zitten we over het afgelopen half jaar (april-nu) op 0.26 m3/graaddag (inclusief SWW).
Dit verschil (+15%) is hoogstwaarschijnlijk te verklaren door het thuiswerken waardoor de verwarming meer aan staat.

Dan dus de vraag: hoe groot dient de (all-electric) warmtepomp te zijn als ik ons huis hiermee wil verwarmen en wil voorzien in SWW.

Verdere info:

- hoekhuis uit 2002 (~140 m2)
- CV ketel staat ingesteld op een aanvoertemperatuur van 45 graden.
- vloerverwarming benedenverdieping (10 cm hoh)
- momenteel nog 'gewone' radiatoren boven die heel weinig aan staan. Het plan is om deze in de toekomst te vervangen door LTV radiatoren/convectoren.
Aangezien 5kW bij de meeste merken de kleinste maat is die verkocht word zou dat een prima keuze zijn.

Met 0.26m3 per graaddag kom je grofweg op 3kW als het buiten -10 is. Neem nog wat marge voor SWW en kunnen opwarmen en 4 tot 5kW bij -10 zou genoeg moeten zijn.

Radiatoren boven zou je nog kunnen boosten. Zie het topic daarover: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:47:
[...]

Oke, je kunt hem de buffer warmer laten maken, maar dan moet je een opleg thermostaat plaatsen die de aansturing van je wp blokkeerd.
Als die 80 graden binnen krijgt is het einde wp

Probleem is dat die kachels gewoon teveel vermogen hebben, ik maak daarom nu gebruik van hout CV, dan kan ik het water onder 34 houden en de woonkamer onder 23 graden als het buiten koud genoeg is.
Achteraf had ik nooit een CV-model gepakt. Een gewone palletkachel had precies hetzelfde doel gediend, minder geluid gemaakt, minder geld gekost en vooral minder kopzorgen opgeleverd....

• reneeke1970
karazz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:55:
[...]

Achteraf had ik nooit een CV-model gepakt. Een gewone palletkachel had precies hetzelfde doel gediend, minder geluid gemaakt, minder geld gekost en vooral minder kopzorgen opgeleverd....
Een gewone......heeft meer ruimte vermogen, dus vaker aan uit, heeft juist meer lawaai omdat het water niet dempt. En is, uh was goedkoper vanwege meer subsidie, ik kreeg zelfs geld toe.... En daarvan is rook kanaal en thermostaat betaald

1 PVoutput . Dongen NB

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:24
Heronimo schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
[...]

Aangezien 5kW bij de meeste merken de kleinste maat is die verkocht word zou dat een prima keuze zijn.

Met 0.26m3 per graaddag kom je grofweg op 3kW als het buiten -10 is. Neem nog wat marge voor SWW en kunnen opwarmen en 4 tot 5kW bij -10 zou genoeg moeten zijn.

Radiatoren boven zou je nog kunnen boosten. Zie het topic daarover: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Wat ik veel zie is dat warmtepompen hun vermelde vermogen vaak leveren bij 7 graden buiten, en aardig inzakken bij lagere temperaturen. Klopt het dan dat ik een warmtepomp moet kiezen die bij -7 (wordt vaak opgegeven) nog 5kW kan leveren? Of is het voor die extremen de bedoeling dat je terugvalt op het eventuele elektrische element?

[ Voor 5% gewijzigd door Xqlusive op 17-12-2020 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Xqlusive schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:00:
[...]

Wat ik veel zie is dat warmtepompen hun vermelde vermogen vaak leveren bij 7 graden buiten, en aardig inzakken bij lagere temperaturen. Klopt het dan dat ik een warmtepomp moet kiezen die bij -7 (wordt vaak opgegeven) nog 5kW kan leveren? Of is het voor die extremen de bedoeling dat je terugvalt op het eventuele elektrische element?
Bij -10 heb je 3kW nodig volgens de berekening. Als je iets marge neemt zou 4kW bij -7 genoeg moeten zijn. Dat is dus de minimale waarde. Een 5kW J serie monoblock van Panasonic haalt dit met gemak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVNTcbnsv6oUdkKx96VnsYjtg0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 41 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.