PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Heb dat eens gedaan na een weekje weg eind december. 1 januari 36 m³ gas moeten verstoken om de boel weer een beetje op temperatuur te krijgen. Weg besparingBo0bz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:50:
[...]
Ja als ik zo nadenk scheelt het sowieso al een stuk verbruik omdat we geen SWW gebruiken deuren en ramen gesloten blijven. Lastig te zien denk ik dus wat de verlaging daadwerkelijk bijdraagt aan besparing van kilowatt uren. Jullie zetten me wel aan het denken
Mooie discussie net als die met nachtverlaging; zinvol of niet!? Maar @reneeke1970 met twee weken loont het toch wel om de boel te verlagen en dan bijv. rustig om te starten de dag voor je thuis komt?

Is nu met de Elga een stuk goedkoper om die gewoon lekker door te laten gaan 24/7 altijd lekkerrrrrr warm
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
@Maikie18, haha, je kan het systeem "overnemen" van wie die was. Daar kwam ik pas achter toen ik de mijne verkocht aan een mede tweaker
Niet corona proof, wel toegestaan
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Jij hebt een groot vrijstaand huis en 22c oid binnen, vind ik het nog niet eens zo'n gek verbruik.Maikie18 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:33:
Ik ben toch eigenlijk best wel geschrokken van het gebruik de afgelopen maand (COP lijkt me wel goed).
Opgenomen 451
Geproduceerd 2150
Deze maand lijkt het nog veel gekker te gaan worden, ik zit momenteel namelijk al op
Opgenomen 278
Geproduceerd 1052
Gisteren eerst maar eens even de tijd genomen om naar de instellingen te kijken die @Robindd en @Andrehj al een paar keer eerder had aangedragen. Die heb ik nu op normal en 60minuten staan.
Beeld voor de aanpassing
[Afbeelding]
Beeld na de aanpassing. Lijkt er in eerste instantie een stuk beter uit te zien
[Afbeelding]
Op verzoek van @BarryH de buitentemperatuur toegevoegd
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Top, zojuist je advies aangenomen en de maximale temperatuur ingesteld op 45 graden. We gaan het eens even in de gaten houden.BarryH schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:53:
@Cor-Jan Als ik jou was zou ik eens wat testen met een lagere Ta.
in mijn jaren 70 woning met de oude radiatoren (dus geen LTV, maar "HTV") werkt het goed met 35 graden aanvoer tot het vriespunt, daaronder ca. 45
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
@Maikie18 Hier vorige maand 427kWh, incl SWW. Dat vind ik eerlijk gezegd ook nog niet zo gek (groot huis & gezin). En het was nu een stuk minder dan vorig jaar in zelfde maand, ook omgerekend per graaddagkoevlaas2 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:36:
[...]
Jij hebt een groot vrijstaand huis en 22c oid binnen, vind ik het nog niet eens zo'n gek verbruik.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Mijn vader is timmerman dus qua werk valt dat wel mee. We zoeken qua duurzaamheid echter liever iets van rvs. Bv een afdek van een luchtrooster.Ivow85 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:04:
[...]
Zelf een rozet maken van een houten plankje?
Plankje pakken, met de juiste tussenafstanden en diameters gaten boren voor de leidingen, plankje doormidden zagen t.h.v. de gaten. Vervolgens de beide helften tegen de muur schroeven/lijmen en naar wens afwerken met plamuur, verf etc.
Het zal even wat werk zijn om de gaten écht op de juiste plek te krijgen. Wellicht is het handig om het proces eerst met karton uit te voeren. Om dan wanneer je met karton een goed resultaat hebt, dit als mal te gebruiken om het houten plankje af te tekenen.
Welk bewijs moet je trouwens allemaal meesturen voor de subsidie? Ik gok de facturen maar verder nog iets?
Foto van de monteur naast de unit?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Factuur en foto van de unit heb ik gedaan. Was binnen 7 weken al uitbetaald.icecreamfarmer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:57:
[...]
Mijn vader is timmerman dus qua werk valt dat wel mee. We zoeken qua duurzaamheid echter liever iets van rvs. Bv een afdek van een luchtrooster.
Welk bewijs moet je trouwens allemaal meesturen voor de subsidie? Ik gok de facturen maar verder nog iets?
Foto van de monteur naast de unit?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Met de lampjes aan of is dat niet nodig?Bo0bz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:00:
[...]
Factuur en foto van de unit heb ik gedaan. Was binnen 7 weken al uitbetaald.
Want alles ligt er maar elektra is nog niet in de groepenkast aangesloten.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ik heb deze foto gebruikt. Oordeel zelf zou ik zeggenicecreamfarmer schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:32:
[...]
Met de lampjes aan of is dat niet nodig?
Want alles ligt er maar elektra is nog niet in de groepenkast aangesloten.
:strip_exif()/f/image/0tctSay1WSaH7sRsXN8RVYON.jpg?f=fotoalbum_large)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Inmiddels is het HR Solar vat vervangen door een Fujitsu Waterstage. De witte gateway van de LISA plugwise thermostaat ook retour en vervangen door een Honeywell thermostaat.Bo0bz schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:33:
[...]
Ik heb deze foto gebruikt. Oordeel zelf zou ik zeggen![]()
[Afbeelding]
Zou eigenlijk moeten/willen vergelijken tegen historisch gasgebruik, die ga ik even opvragen bij de vorige bewoners, dit is afgelopen nacht, opgenomen vermogen lijkt me nog steeds best hoog, wat is eigenlijk de max dat hij kan want dan kan ik misschien inschatten of ik bij -10 ook nog goed zitoverwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:27:
[...]
@Maikie18 Hier vorige maand 427kWh, incl SWW. Dat vind ik eerlijk gezegd ook nog niet zo gek (groot huis & gezin). En het was nu een stuk minder dan vorig jaar in zelfde maand, ook omgerekend per graaddag![]()

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb hetzelfde. Bij mij staat hij op pompstand 2. 3 en 4 zijn veel te luid. Sowieso hoor je bij ons het suizen van 1 verdeler wel meer omdat hij op zijn kop hangt. Overigens heb ik overal VVW.overwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:56:
[...]
Staat hier standaard op snelheid 2 rond 20 l/min). Gisteren hele dag op 3 (rond 24 l/min) gezet op te testen, maakt voor dT en defrosts niet veel uit. 's avonds weer naar 2 gezet; in een stil huis is stand 3 nl wel behoorlijk goed hoorbaar, door geruis in leidingen/systeem.
Iemand trouwens een suggestie waar dit in kan zitten/(of) wat aan dit geruis te doen valt?
Setting: hoofdleiding is alupex 28 mm, tot aan gesloten verdeler vv op begane grond en eerste stuk in kruip. Vanaf vv verdeler x honderd meter 16 mm vv buis. Van de hoofdleiding gaat boven nog 2x een 16 mm alupex naar 2 slaapkamers elk (Jaga's) en een aftak naar badkamer (15 mm wicu vv + gewone grote plaatradiator). Beneden nog een aftakking naar 1x slaapkamer (Jaga) en 1x badkamer (grote gewone radiator), beide 16 mm alupex. Systeem is waterzijdig ingeregeld, wel op pompstand 2. In stand 2 is het geheel stil, in stand 3 of 4 hoor je water door leidingen/systeem stromen met bijbehorend geruis.
Verder mijn TA op 33 en 100% WAR. Voor 2e zone TA op 30 en ook 100% WAR.
Heb mijn nachtverlaging aangepast, omdat we gewoon veel meer thuis zijn nu.
Zone 1:
- 23:00-11:00 - 19,5 veranderd naar 20
- 11:00-17:00 - 20 veranderd naar 20,5
- 17:00-22:00 - 20,5 (dit was al zo
- 22:00-23:00 - 19 (geforceerd even uit)
Zone 2 heeft een ander verloop, doel is om op de kamer waar de thermostaat staat het altijd rond de 18c te houden (kinderkamer).
Omdat het kan, even mijn verbruik van de Lora deze week:
Maandag: 23,86
Dinsdag: 18,65
Woensdag: 37,42
Donderdag: 26,65
:strip_exif()/f/image/0nN1RuLJTz1adKfPSg3vwKwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Boeie op 11-12-2020 10:32 ]
Het zou handig zijn om bij profielgegevens forum onder signature even op te nemen wat je precies voor installatie hebt. Maar dat geldt wel voor veel personen hier op het forum!Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:56:
[...]
Zou eigenlijk moeten/willen vergelijken tegen historisch gasgebruik, die ga ik even opvragen bij de vorige bewoners, dit is afgelopen nacht, opgenomen vermogen lijkt me nog steeds best hoog, wat is eigenlijk de max dat hij kan want dan kan ik misschien inschatten of ik bij -10 ook nog goed zit
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Inderdaad vergeten toe te voegen. Dit omdat ik na de verhuis nog niks nieuws had dus toen had ik de oude data verwijderd.t.oswald schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:27:
[...]
Het zou handig zijn om bij profielgegevens forum onder signature even op te nemen wat je precies voor installatie hebt. Maar dat geldt wel voor veel personen hier op het forum!
Max kun je volgens mij gewoon aflezen/uitrekenen:Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:56:
[...]
Zou eigenlijk moeten/willen vergelijken tegen historisch gasgebruik, die ga ik even opvragen bij de vorige bewoners, dit is afgelopen nacht, opgenomen vermogen lijkt me nog steeds best hoog, wat is eigenlijk de max dat hij kan want dan kan ik misschien inschatten of ik bij -10 ook nog goed zit
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y0Kwv3egMYLYdT0QbgSAzhx2.jpg?f=user_large)
Ik draai meestal rond de 1kW~1,3kW momenteel in deze omstandigheden, met een opwek van ergens rond de 4kW thermisch. Maar we hadden al bepaald dat jouw huis een tikkeltje groter is dan mijn hoekhuisje
/f/image/7igFpFz3Cqy9Kw34yE1yTQ7r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Robindd op 11-12-2020 10:59 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ik merk dus helemaal niets van de verschillende pompsnelheden... behalve dat er minder/meer water doorheen gaat. Geen extra geluiden.Boeie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:27:
[...]
Ik heb hetzelfde. Bij mij staat hij op pompstand 2. 3 en 4 zijn veel te luid.
Wat me opviel is dat hij het elektrisch element wil gebruiken. Deze heb ik niet aangesloten, had deze middels dip switch uit moeten zetten zodat hij weet dat deze niet beschikbaar is of als nog aansluiten.
Tevens kwam ik in de service manual nog de optie low-leven sound priority mode tegen. Heeft iemand ervaring met deze modes? Brengt het veel qua geluidsreductie volgens de manual 3/4 dB. Nadeel dat deze middels dezelfde CNDM aansluiting gaat dus waarschijnlijk of/of.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NyJjHq942U0581tgKTw2ozYq.png?f=user_large)
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Max zit dacht ik rond 4kW elektrisch vermogen excl CV element voor Loria 6010 (weet niet welk type je hebt, de 6008 en lager hebben lagere vermogens).Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:56:
[...]
[Afbeelding]
Mijn beeld van afgelopen 24 uur zag er zo uit, incluis SWW element voor anti legionalla run. Met veel mist/RV, ook tijdens een anti legionella run vannacht

:strip_exif()/f/image/WLKtpGcsa68dXOmjpneMwx1x.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is precies hetzelfde als de 0/50/75/100 % aansluiting die je nu hebt, maar met slechts 2 standen in plaats van 4.webje1982 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:49:
................
Tevens kwam ik in de service manual nog de optie low-leven sound priority mode tegen. Heeft iemand ervaring met deze modes? Brengt het veel qua geluidsreductie volgens de manual 3/4 dB. Nadeel dat deze middels dezelfde CNDM aansluiting gaat dus waarschijnlijk of/of.
[Afbeelding]
Dus niets nieuws.
Ik meen dat dit in feite is bedoeld voor airco's.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Geen Loria dusMaikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:53:
[...]
Inderdaad vergeten toe te voegen. Dit omdat ik na de verhuis nog niks nieuws had dus toen had ik de oude data verwijderd.
Toevallig heb ik net een test gedaan met mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ERSD-VM2C. Ik heb de Ta op 60°C (Ta werkelijk = 35°C) gezet en alle radiatoren open (flow 21l/min). Tb was op dat moment 3°C en lekker vochtig.Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:03:
@Robindd maar max opgenomen vermogen bedoel ik
De sessie start met een defrost en daarna dus maximaal rendement. Er komt maximaal 10,5kW warmte uit en dat kost 2,75kW (COP=3,8). Naarmate de warmtepomp dichtvriest neemt de afgifte af tot 8,5kW en na 50 minuten volgt er weer een defrost.
https://snapshot.raintank...grZyLwJbzlgxGTh97koyp7twh
@Robindd Mitsubishi lijkt in de tabel bij MAX dus het vermogen kort voor een defrost op te geven .
[ Voor 10% gewijzigd door doek55 op 11-12-2020 14:00 ]
(ik ken het panasonic WP topic maar dat is vooral een mono topic en het zou mooier zijn als ik even bij een split kan luisteren)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Wat is jouw dagverbruik dan de afgelopen periode? Dit ziet er best stevig uit
In dec tot nu toe gemiddeld 26,7 kWh/dag met dal/piek tussen 17,8 en 36,8 kWh/d. Incl SWW en anti legionella runs en met defrostgedrag dan me lief is...wervisser schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:00:
[...]
Wat is jouw dagverbruik dan de afgelopen periode? Dit ziet er best stevig uit
En veel, ach... groot jaren 70 huis op de vlakte met groot gezin, in een periode met vorst en (extreem) hoge luchtvochtigheid.
Maar ik zie waardes ruim boven de 3000W?doek55 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:35:
[...]
Toevallig heb ik net een test gedaan met mijn Mitsubishi PUHZ-SW75YAA ERSD-VM2C. Ik heb de Ta op 60°C (Ta werkelijk = 35°C) gezet en alle radiatoren open (flow 21l/min). Tb was op dat moment 3°C en lekker vochtig.
De sessie start met een defrost en daarna dus maximaal rendement. Er komt maximaal 10,5kW warmte uit en dat kost 2,75kW (COP=3,8). Naarmate de warmtepomp dichtvriest neemt de afgifte af tot 8,5kW en na 50 minuten volgt er weer een defrost.
https://snapshot.raintank...grZyLwJbzlgxGTh97koyp7twh
@Robindd Mitsubishi lijkt in de tabel bij MAX dus het vermogen kort voor een defrost op te geven .
Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Dat kan als de compressor harder moet werken. Bijvoorbeeld bij een hogere Ta / lagere Tb. Vanuit de Mitsubishi tabel lijkt de limiet op 4.500W te liggen.Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:41:
[...]
Maar ik zie waardes ruim boven de 3000W?
En waarom dan wel? Je was och altijd helemaal tevreden met je set up?Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:58:
Ik ben weer eens een dagje 24*7 aan het testen
Of is dat door thuiswerken van je vrouw in deze kou?
Wat wil je bereiken met je test?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik ben er zeker tevreden over, maar ik verveelde me gisteravond en dacht "Wat als ik nu gewoon die nachtverlaging eens uit zet"Naalroc schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:20:
[...]
En waarom dan wel? Je was och altijd helemaal tevreden met je set up?
Of is dat door thuiswerken van je vrouw in deze kou?
Wat wil je bereiken met je test?
Nu ik er goed over na denk kan ik het resultaat wel raden eigenlijk, maar soms heb je van die momenten dat je eens wat wilt proberen
Verwijderd
Ik ben ook al een paar weken aan het testen met mijn Remeha Eria Tower.Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:58:
Ik ben weer eens een dagje 24*7 aan het testen
Probeer het ding te doorgronden en inmiddels diverse defaults aangepast om het stroomverbruik te optimaliseren.
Had gehoopt dat ie 'set en forget' vanuit de installateur was, maar er zitten inmiddels al heel wat uurtjes optimalisatie in.
Gewoon een lekker warm huis?Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:25:
[...]
Ik ben er zeker tevreden over, maar ik verveelde me gisteravond en dacht "Wat als ik nu gewoon die nachtverlaging eens uit zet"
Nu ik er goed over na denk kan ik het resultaat wel raden eigenlijk, maar soms heb je van die momenten dat je eens wat wilt proberen
Hier 24/7 22gr tegenwoordig
Ik heb sinds kort ook een SW75YAA draaien rechtstreeks de vloerverwarming in (huis uit 2018 184m2 waarvan 140m2 voorzien is van vloerverwarming en iets van 120 m2 open staat) en moet zeggen zit nog in de uitprobeer/ontdekkingsfase..
Ik maak er overigens ook SWW mee. Warmteverliesberekening gaf 7928 Watt verlies aan bij -10.
Ben er achter dat je niet heel gek moet doen omdat hij anders achter de feiten t.o.v. een CV ketel aanloopt.. Zeker als je 15 defrosts op een dag hebt.. Had niet verwacht dat die dingen zo'n impact zouden hebben op het warm krijgen in het huis/halen van je Ta..
Vraag vooral @Grolsch en @roelzadh het hemd van het lijf thx guys
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ik verwarm zo'n 67m2 momenteel. Huis uit 2016. Denk een inhoud van rond de 500m3 totaal en 135m2, hoekhuis en niet op de windkant. Tegenwoordig een dichte veranda over de hele breedte aan de achterkant, dat scheelt ook wel aardig qua kou in de woonkamer. Heb dan met mijn huis ook voldoende over om met defrosts en Ta30/31 nog lekker 22gr binnen te houden. Sochtends is het vaak 21,6~21,8 beneden. Maar zodra we zelf beneden zijn is het zo 22gr weer.ThaDude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:43:
@Maikie18 @Robindd Hoe groot zijn jullie huizen?
Ik heb sinds kort ook een SW75YAA draaien rechtstreeks de vloerverwarming in (huis uit 2018 184m2 waarvan 140m2 voorzien is van vloerverwarming en iets van 120 m2 open staat) en moet zeggen zit nog in de uitprobeer/ontdekkingsfase..
Ik maak er overigens ook SWW mee. Warmteverliesberekening gaf 7928 Watt verlies aan bij -10.
Ben er achter dat je niet heel gek moet doen omdat hij anders achter de feiten t.o.v. een CV ketel aanloopt.. Zeker als je 15 defrosts op een dag hebt.. Had niet verwacht dat die dingen zo'n impact zouden hebben op het warm krijgen in het huis/halen van je Ta..
Het is wat puzzelen met welke Ta je de boel warm houdt. Alternatief kun je de controller of draadloze controller als thermostaat inzetten en de WP de temp. laten bepalen. Lijkt me overigens best handig. @Andrehj heeft er tot dus ver best goede ervaring mee dacht ik.
https://www.vaillant.nl/c...-66368.html#specification
Vind dat het vermogen aardig inkakt rond de 7 graden bij Ta 35.
[ Voor 97% gewijzigd door Boutersewalter op 11-12-2020 19:01 ]
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
Was mijn idee ook, moet alleen nog eens puzzelen met +2/W35 vermogen (laag) en veiligheidszone, want die is best groot.Boutersewalter schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:10:
Een kennis van mijn ouders gaan onderstaande wp kopen. Wat vinden jullie ervan? Is met propaan, erg stil.
Vind dat het vermogen aardig inkakt rond de 2 graden bij Ta 35.
Is een mooie nieuwen WP van vailliant. En de spilt is inderdaad erg stil. Spreek uit ervaring. Staat op mijn uitbouw met houten constructie.Boutersewalter schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:10:
Een kennis van mijn ouders gaan onderstaande wp kopen. Wat vinden jullie ervan? Is met propaan, erg stil.
Maar als je op hoge temperatuur gaat draaien kost hij veel stroom.
Heb zelf een Arotherm split de VWL 75/5 AS 230 draaien met een VWLK 77/5 is draaien. Ze kunnen ook tot 30% terug moduleren
Ben er zeer tevreden over.
Draai op WAR met de Senso Comfort.
Laatste dagen aT op 28 graden. Uiteraard genoeg aanpassingen gedaan in de woning.
In de specs staat dat het vermogen aardig afneemt rond de 2 tot 7 graden. Hoe is dat bij jou?Adriaan71 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:28:
[...]
Is een mooie nieuwen WP van vailliant. En de spilt is inderdaad erg stil. Spreek uit ervaring. Staat op mijn uitbouw met houten constructie.
Maar als je op hoge temperatuur gaat draaien kost hij veel stroom.
Heb zelf een Arotherm split de VWL 75/5 AS 230 draaien met een VWLK 77/5 is draaien. Ze kunnen ook tot 30% terug moduleren
Ben er zeer tevreden over.
Draai op WAR met de Senso Comfort.
Laatste dagen aT op 28 graden. Uiteraard genoeg aanpassingen gedaan in de woning.
Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb door heel het huis vloerverwarming. 23 groepen voor +- 190m2 / 730m3ThaDude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:43:
@Maikie18 @Robindd Hoe groot zijn jullie huizen?
Dit weekend eens kijken of we de WTW unit aangesloten en aan de praatkrijgen
Ben ook nog op zoek naar een goede zoneregeling zodat we boven een beetje kunnen gaan knijpen

Ik zou vooral kijken naar -7. Bij +7 heb je minder dan de helft daarvan nodig.Boutersewalter schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:49:
Had een iets uitgebreidere tabel van hem gekregen maar die gaat ook maar ban +7 tot -7.
Dus als je 100W/graad hebt met een stookgrens van 18 graden kom je bijvoorbeeld op:
+7 = 1.1kW
+2 = 1.6kW
-7 = 2.5kW
Zet hem dan ook een graadje lager in TaGrolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:25:
[...]
Ik ben er zeker tevreden over, maar ik verveelde me gisteravond en dacht "Wat als ik nu gewoon die nachtverlaging eens uit zet"
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Is bij alle propaan machines gevaarlijk om dat te doen.Heronimo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:56:
[...]
Ik zou vooral kijken naar -7. Bij +7 heb je minder dan de helft daarvan nodig.
Dus als je 100W/graad hebt met een stookgrens van 18 graden kom je bijvoorbeeld op:
+7 = 1.1kW
+2 = 1.6kW
-7 = 2.5kW
-7/W35 is 7 kW
2/W35 is 3,1 kW en deze dip zie je bij alle R290 propaan merken/types
7/W35 is 4,6 kW
Als we dan even uitgaan van -7 heb je 6kW nodig excl warm water
En bij 18 0 kW
Dan is bij 2 graden nodig (18- -7)/6 = 25/6 = (18 - 2)/ ? gr/kw resulteert in 3,8 kW en dan heb je mooi te weinig vermogen
Heb je een plaatje van die curve? Meestal is het nooit lang achter elkaar exact 2 graden. Dus met de buffer werking van de vloer zou je dan wel een eind moeten komen.Dapdodo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:22:
[...]
Is bij alle propaan machines gevaarlijk om dat te doen.
-7/W35 is 7 kW
2/W35 is 3,1 kW en deze dip zie je bij alle R290 propaan merken/types
7/W35 is 4,6 kW
Als we dan even uitgaan van -7 heb je 6kW nodig excl warm water
En bij 18 0 kW
Dan is bij 2 graden nodig (18- -7)/6 = 25/6 = (18 - 2)/ ? gr/kw resulteert in 3,8 kW en dan heb je mooi te weinig vermogen
Daarnaast moet je dan eigenlijk ook wel weten wat hij bij verschillende aanvoer temperaturen doet. Want 35 graden bij -7 is nog maar iets van 30 graden bij +2.
Website geeft helaas niet meer. Wel voor hogere temperatuur, maar dan alleen bij 7 grHeronimo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:27:
[...]
Heb je een plaatje van die curve? Meestal is het nooit lang achter elkaar exact 2 graden. Dus met de buffer werking van de vloer zou je dan wel een eind moeten komen.
Daarnaast moet je dan eigenlijk ook wel weten wat hij bij verschillende aanvoer temperaturen doet. Want 35 graden bij -7 is nog maar iets van 30 graden bij +2.
zoals A7/W65 6,3kW dT=10K COP 3,6
A7/W55 5kW dT = 8K COP 2,9
A7/W45 4,2kW dT=5K COP 3,6
Dat nadat ik de warmtepomp stop zet middels input IN1 dat het display van de warmtepomp komt dan standby. Maar de waterpomp blijft door lopen ook na de doorloop tijd. Is dit normaal en kan dat ook anders?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Je hebt de vorstbeveiliging aanstaan, snel uitzetten als je de binnenunit binnen hebt hangen en geen kans hebt op bevriezing CV water.webje1982 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:33:
Even een vraagje over mijn Mitsubishi het valt me nu ineens op zins ik bezig ben met waterzijdig inregelen.
Dat nadat ik de warmtepomp stop zet middels input IN1 dat het display van de warmtepomp komt dan standby. Maar de waterpomp blijft door lopen ook na de doorloop tijd. Is dit normaal en kan dat ook anders?
Als ik Ta lager zet krijg ik gependel vanwege mijn Zubadan en zoneregeling, dat is dus geen optie.Rol-Co schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:18:
[...]
Zet hem dan ook een graadje lager in Ta24/7 heb je wat lager nodig.
En daarbij, resultaat van 24 * 7 in mijn situatie.
WP begint te lopen als het buiten koud word en ik in bed lig.
Tegen de tijd dat de buitentemperatuur op begint te lopen gaat de WP uit (setpoint gehaald).
Als het weer donker wordt (en dus kouder) gaat de WP weer aan.
Eigenlijk precies in de verkeerde volgorde
Als ik lekker in m'n bed liggen is de vloer warm, en als ik 's avonds thuis kom heeft de WP uren niet gedraaid

En bijna 30kWh weggefakkeld met name in de nacht terwijl ik lekker onder de dekens lag
Moraal van het verhaal, never change a winning team, en als je stevig aan de bier gezeten hebt ga dan niet je WP strategie waar je 3 jaar over nagedacht hebt veranderen
* Grolsch heeft weer 1 graad nachtverlaging toegepast

Was even zoeken in de handleiding maar gevonden Anti-vries modus moet op ** gezet worden. Ga het vanavond meemaken of het werkt.Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:26:
[...]
Je hebt de vorstbeveiliging aanstaan, snel uitzetten als je de binnenunit binnen hebt hangen en geen kans hebt op bevriezing CV water.
[...]
Dat hoef je niet af te wachten, dat werkt gewoonwebje1982 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:51:
[...]
Was even zoeken in de handleiding maar gevonden Anti-vries modus moet op ** gezet worden. Ga het vanavond meemaken of het werkt.
https://imgur.com/a/AMIxrQH
[ Voor 26% gewijzigd door Twan dz op 11-12-2020 22:37 ]
Op 9-12 heb ik in verstookt 12,8 kWh + 4.5 kWh warm water, cop weet ik niet want mijn flowmeter heb ik uitgezet ivm vervuiling (nog geen tijd gehad te repareren).ErikRe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:
[...]
Hier in groningen, gisteren 31 kWh verstookt (incl SWW), begin al een beetje te wennen aan het verbruik van een WP![]()
Lijkt erop dat hoge RV komende dagen het nieuwe normaal gaat worden, dus om het uur een mooie damp wolk....is toch een prachtig stukje techniek die defrosts
Uitgetweakt hier er valt niks meer aan te verbeteren denk ik. (Alleen nog een pomploze verdeler project).
Edit en dan draait dat ding ook nog eens bijna altijd in de nacht.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 11-12-2020 22:57 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
SWW moet wel beter kunnen toch? Komt heel de straat bij jou douchen?koevlaas2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:54:
[...]
Op 9-12 heb ik in verstookt 12,8 kWh + 4.5 kWh warm water, cop weet ik niet want mijn flowmeter heb ik uitgezet ivm vervuiling (nog geen tijd gehad te repareren).
Uitgetweakt hier er valt niks meer aan te verbeteren denk ik. (Alleen nog een pomploze verdeler project).
Edit en dan draait dat ding ook nog eens bijna altijd in de nacht.
In etappes 5 mensen die gedoucht hebben dan warmt dat ding na iedere beurt op, ik vind het nog meevallen.Maikie18 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:03:
[...]
SWW moet wel beter kunnen toch? Komt heel de straat bij jou douchen?
Gisteren was het maar 1.2 kWh en 1 strekkend kadaver die gedoucht heeft.
Pendelen met de temperaturen van afgelopen week?Grolsch schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:26:
[...]
Je hebt de vorstbeveiliging aanstaan, snel uitzetten als je de binnenunit binnen hebt hangen en geen kans hebt op bevriezing CV water.
[...]
Als ik Ta lager zet krijg ik gependel vanwege mijn Zubadan en zoneregeling, dat is dus geen optie.
En daarbij, resultaat van 24 * 7 in mijn situatie.
WP begint te lopen als het buiten koud word en ik in bed lig.
Tegen de tijd dat de buitentemperatuur op begint te lopen gaat de WP uit (setpoint gehaald).
Als het weer donker wordt (en dus kouder) gaat de WP weer aan.
Eigenlijk precies in de verkeerde volgorde
Als ik lekker in m'n bed liggen is de vloer warm, en als ik 's avonds thuis kom heeft de WP uren niet gedraaid
[Afbeelding]
En bijna 30kWh weggefakkeld met name in de nacht terwijl ik lekker onder de dekens lag
Moraal van het verhaal, never change a winning team, en als je stevig aan de bier gezeten hebt ga dan niet je WP strategie waar je 3 jaar over nagedacht hebt veranderen![]()
![]()
* Grolsch heeft weer 1 graad nachtverlaging toegepast
Ik heb hem eergisteren 1 graadje naar beneden gezet en guess what, het is warmer in huis, ja echt!
alles open gezet dus kan lekker doorlopen, verbruik is gezakt.
https://pvoutput.org/list...12038&sid=48485&v=5&est=1
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Minder defrosts dus netto meer warmte output.Rol-Co schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:17:
[...]
Pendelen met de temperaturen van afgelopen week?
Ik heb hem eergisteren 1 graadje naar beneden gezet en guess what, het is warmer in huis, ja echt!
Gaat dat over D. ?Boutersewalter schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:10:
Die is meer gefocust op het geluid dan op de prestaties.
Verwijderd
Gemeten vanaf gisteren 18:30 (20.5 C) tot vanmorgen 6:30 (19.5 C) heeft hij niet gelopen (buitentemperatuur tussen de 4 en 6 graden),1 graad verloren is huis zonder verwarming hoe zit dat bij jullie!?
Kijken hoe lang het duurt voordat de temperatuur weer 20.5 graden is en hoeveel KWH dat haast kosten.
Dit is mijn eerste winter met mijn systeem en ben nog aan het uitvogelen hoe alles werkt, cq moet werken.
:strip_exif()/f/image/nwfDkq4y9rqVhiDWjKfih7hI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ni5MK7wtPcVpc8qjyHxwar4h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2020 07:29 . Reden: ... ]
Yup, want blijkbaar (kom ik nu achter met de procon) is het minimale modulatie niveau bij temperaturen tussen 0 en 5 graden 36Hz.Rol-Co schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:17:
[...]
Pendelen met de temperaturen van afgelopen week?
Minder defrosts, dus meer energie in de vloer.Ik heb hem eergisteren 1 graadje naar beneden gezet en guess what, het is warmer in huis, ja echt!
Ik pas ook 12 uur nachtverlaging toe (van 22.00 tot 10.00) en met deze temperaturen zakt bij mij de temp zo'n 0,4 graden in een nacht. Maar mijn huis is low & slow, gaat langzaam naar beneden, maar ook langzaam naar boven.Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:23:
Hier klein beetje aan het goochelen met nachtverlaging; warmtepomp staat hier namelijk naast de slaapkamer. Hoewel hij niet veel lawaai maakt heb ik liever dat hij ‘s nachts niet onnodig loopt.
Gemeten vanaf gisteren 18:30 (20.5 C) tot vanmorgen 6:30 (19.5 C) heeft hij niet gelopen (buitentemperatuur tussen de 4 en 6 graden),1 graad verloren is huis zonder verwarming hoe zit dat bij jullie!?
Kijken hoe lang het duurt voordat de temperatuur weer 20.5 graden is en hoeveel KWH dat haast kosten.
Dit is mijn eerste winter met mijn systeem en ben nog aan het uitvogelen hoe alles werkt, cq moet werken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat doet een Atlantic Explorer een stuk beter dan? Gisten 3 personen gedoucht en dan draait hij +-4 uur met een verbruik van 300 - 450Wkoevlaas2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:11:
[...]
In etappes 5 mensen die gedoucht hebben dan warmt dat ding na iedere beurt op, ik vind het nog meevallen.

Ben nog eens een keer door de instellingen van de unit heengelopen en zo staat het nu
ECO instelling pomp = 10min
Elektrische weerstand verw = uit
Debietsensor min = 5l/min, max = 100l/min
Warmtebron = Bivalent
Pompsnelheid = 5
Bereik voorloop = 25 - 35
Interval = normaal, 60min
Verschil w/p thermo = aan boven +5 onder -5
Antivries = wwatert 20, omgeving **
Simultaan = uit
Koud weer = uit
Controle debiet = uit
@Grolsch parameter 003 staat inmiddels op 3 nu.
[ Voor 32% gewijzigd door Maikie18 op 12-12-2020 12:10 ]
Wat moet ik me daar bij voorstellen?koevlaas2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:11:
....
Gisteren....... en 1 strekkend kadaver die gedoucht heeft.
Bedoel je met nachtverlaging een verlaging van de stooklijn? Of een verlaging van de temperatuur op de thermostaat?Grolsch schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:43:
Ik pas ook 12 uur nachtverlaging toe (van 22.00 tot 10.00) en met deze temperaturen zakt bij mij de temp zo'n 0,4 graden in een nacht. Maar mijn huis is low & slow, gaat langzaam naar beneden, maar ook langzaam naar boven.
Verwijderd
Ik heb in ieder geval een Eria Tower met een AWHP 8 MR-2 buitenunit. (op het noorden naast huis uit de wind) Op dagen dat het buiten vriest is gebruikte deze wel erg veel energie, (6000 a 7000 KwH) om te verwarmen. Gek genoeg werkte SWW wel normaal.
Het bleek dat naast dat de warmtepomp zelf 100% draaide ook de 1e en 2e elektrische bijverwarming element 100% meewerkten. Daarna oversteeg de temperatuur de gevraagde waarde van 20 graden ruimschoots (ondanks een zeer conservatieve stooklijn) daarna bleef de WP de rest van de dag uit.
Maar alle warmte was helaas wel met COP 1.5 gemaakt, niet echt best.
Het resultaat is een gigantisch verbruik dat volledig afwijkt van mijn verwachtingspatroon.
Het betreft overigens een goed geïsoleerde dit jaar opgeleverde hoekwoning EPC 0.4 / (125m2) die als de verwarming (bij 0 graden) 24 uur uitstaat terugloopt van 20 naar 18.5 graden.
/f/image/SbYhaQHUABD9qfa1vBYGXwS9.png?f=fotoalbum_large)
Na meerdere keren contact opgenomen met het installatie bedrijf en de leverancier, 30 minuten geappt met de installateur en een link ontvangen naar (Stappenplan-voor-inbedrijfstelling-Mercuria-Eria-Tower.pdf) echter stonde alle instellingen conform de aanbevelingen in dit document of de fabrieksinstellingen.
Uiteindelijk hebben we de HP000 parameter aangepast en van 10 Celsius (fabriekinstelling) op -10 Celsius gezet. Sindsdien blijft de elektrische bijverwarming uit, behalve voor enkele korte (5 min) durende ontdooi sessies als ie ’s morgens nog niet op temperatuur is. Maar ik heb geen idee of dit een gewenste instelling is!?
Ben toch ook wel een beetje verbaasd dat de default instellingen van de fabrikant zo fout zijn, een argeloze (non tweaker) zou op die manier 2 / 3 keer zoveel stroom als gebruiken. Op die manier gaan warmtepompen de energietransitie niet echt helpen!
Helaas ook niet voldoende uitleg / ondersteuning gehad bij het inregelen van de Warmtepomp.
Maar ik denk hij hier nu voldoende getweaked is en dat hij nu beter draait.
/f/image/CxGa1LRi2TJ9XAqGLzDbkPwr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1F0DCrw9P2GhnuG449tFld6f.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2020 12:35 ]
Verlaging op de thermostaat, wp gaat echt 12 uur uit.Wolly schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:25:
[...]
Bedoel je met nachtverlaging een verlaging van de stooklijn? Of een verlaging van de temperatuur op de thermostaat?
die met installateurs te maken heeft welke de instellingen van een wp (nog) niet onder de knie hebben.
Trouwens ook cv-ketels worden op deze manier geïnstalleerd/opgehangen (met fabrieksinstellingen - aanvoertemperatuur 80°C etc.) - Tweaken, dat doen we hier.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Verwijderd
dunklefaser schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:34:
- Tweaken, dat doen we hier.
Inderdaad, maar had op meer gehoopt vanuit de branche en leverancier. De fabrikant (Remeha) neemt principieel niet eens vragen direct van een warmtepomp bezitter aan, alles moet via de leverancier lopen.
Maar die laatste heeft druk, heeft geen tijd en 100 andere excuses. Heb gelukkig wel netjes een en ander kunnen tweaken met tips van de installateur.
Oh Ja aanvoer temperatuur stond hier ook op 70 graden en heb deze op 40 gezet.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2020 12:56 ]
Goed dat je dit gespot en uitgevlooid hebt.
Nog wat verder optimaliseren wellicht:
Het lijkt erop dat je met nachtverlaging werkt en dan tussen 0600 en 0800 het huis weer opwarmt?
Rond zonsopgang is het gemiddeld genomen het koudste op de dag.
Dus of pas gaan stoken na ca. 10 uur Of geen nachtverlaging kan heel goed tot lager verbruik leiden. (betere COP met wat meer warmteverlies), bij jou isolatiegraad zal de COP het wel winnen.)
Daarnaast is het in de middag 1500-1700 het warmste, dus dan kan je het beste de SWW run inplannen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hij heeft zijn tekkel onder de douche gehad
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
TnxBarryH schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:40:
@Verwijderd
Goed dat je dit gespot en uitgevlooid hebt.
Nog wat verder optimaliseren wellicht:
Het lijkt erop dat je met nachtverlaging werkt en dan tussen 0600 en 0800 het huis weer opwarmt?
Rond zonsopgang is het gemiddeld genomen het koudste op de dag.
Dus of pas gaan stoken na ca. 10 uur Of geen nachtverlaging kan heel goed tot lager verbruik leiden. (betere COP met wat meer warmteverlies), bij jou isolatiegraad zal de COP het wel winnen.)
Daarnaast is het in de middag 1500-1700 het warmste, dus dan kan je het beste de SWW run inplannen.
SWW run inplannen is inderdaad de volgende uitdaging, op zich kan dat via de eTwist maar dat werkt op basis van gewenste temp per tijdsblok. Liefst zou ik hem inderdaad bepaalde periode uitzetten zodat hij gedwongen overdag SSW gaat doen.
Denk dat ik 's avonds iets langer ga doorstoken om inderdaad 's ochtends pas rond 10 uur weer warmte nodig te hebben.
? SWW 40 graden tot 1500 (= koude douche voorkomen) en 55-60 graden daarna (standaard opwarm moment)?
Verwijderd
48 graden vinden we hier voldoende voor warmwater.BarryH schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:57:
@Verwijderd ok ,
? SWW 40 graden tot 1500 (= koude douche voorkomen) en 55-60 graden daarna (standaard opwarm moment)?
Maak er voorlopig van:
42 tot 18:00 tot 13:00
48 van 13:00 tot 18:00
Eens kijken of dat bevalt.
Op zich denk ik wel dat ik het verder tweaken kan.
/f/image/3pHj79MSj6mBDTZG32jQQQYu.png?f=fotoalbum_large)
Maar die instellingen moet ik nog bekijken en de gebruikers-handleiding is nogal vaag cq blinkt niet uit in duidelijkheid.
https://www.oeg.net/solar...n-length-1-dn15-512200106
Hij kan ook zonder PWM werken (zoals nu de bedoeling is).
Als ik het mode knopje ingedrukt houd dan laat hij alleen maar "AC" zien in de display. Maar er is niks mis met de stroomaansluiting en de handleiding biedt ook geen soelaas. Heb al geprobeerd de pomp te ontluchten, en te resetten. Maar helaas. Er gebeurt niks.
Het zal wel niet, maar iemand heel toevallig een idee wat het kan zijn en wat ik nog kan doen?
[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 12-12-2020 14:05 ]
Wel is het een ander type met een display op de voorkant. Maar ga er even vanuit dat dit voor het PWM idee niks uit maakt.
Het lijkt op een fout in de pomp. Misschien dat er iets mis is met de controller. Dan maar terug voor garantie...TriLithium schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:12:
Ik heb de Wita (OEG is Wita voor zover ik weet) variant met PWM. Deze draait prima zonder PWM. Draad hangt nog steeds los.
Wel is het een ander type met een display op de voorkant. Maar ga er even vanuit dat dit voor het PWM idee niks uit maakt.
OEG is Wita inderdaad. Waar heb je die Wita gekocht eigenlijk? Ik kan ze nergens vinden online.
www.pumpendiscounter.deTimoDimo schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:33:
[...]
Waar heb je die Wita gekocht eigenlijk? Ik kan ze nergens vinden online.
https://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p12644h710s1455-WITA-Hocheffizienzpu.htm
N.B.
Heb er nog 2 te koop van 180mm, 3mnd gebruikt, nu verdeler pomploos
[ Voor 29% gewijzigd door Domosapiens op 12-12-2020 15:08 ]
1 persoon die gedoucht heeft in normaal Nederlands.
Domosapiens schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:06:
[...]
www.pumpendiscounter.de
https://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-p12644h710s1455-WITA-Hocheffizienzpu.htm
N.B.
Heb er nog 2 te koop van 180mm, 3mnd gebruikt, nu verdeler pomploos
https://snapshot.raintank...lcUJBWn4OfDAPkxU3Xz0IZjPF
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dat is ook bij mij het “probleem”...heb al fatale fout gemaakt om SWW alleen in de middag te laten opwarmen.....dat gaf partij kwade gezichten😅.koevlaas2 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:11:
[...]
In etappes 5 mensen die gedoucht hebben dan warmt dat ding na iedere beurt op, ik vind het nog meevallen.
Boilervat van 300l op temp van 48 graden wordt dan leeggetrokken met douchen (denk dat verbruik 5p x 5min x10l/m =250l is) restantje van 50 liter vermengt zich met koud water......maar dat gebeurt tussentijds natuurlijk al dus de laatste die gaat douchen heeft water wat minder warm is.
Snel maar waar de instellingen terug gezet.
Volgens mij is dat toch (48/36)x300=400L aan 36 gradenErikRe schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:51:
[...]
Dat is ook bij mij het “probleem”...heb al fatale fout gemaakt om SWW alleen in de middag te laten opwarmen.....dat gaf partij kwade gezichten😅.
Boilervat van 300l op temp van 48 graden wordt dan leeggetrokken met douchen (denk dat verbruik 5p x 5min x10l/m =250l is) restantje van 50 liter vermengt zich met koud water......maar dat gebeurt tussentijds natuurlijk al dus de laatste die gaat douchen heeft water wat minder warm is.
Die berekening klopt niet. Het koude water zal geen 0 graden zijn toch? Meestal zit dat rond de 10 graden.Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:34:
[...]
Volgens mij is dat toch (48/36)x300=400L aan 36 graden
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
?? Dus je WP probeerde 's nachts van 1 uur tot 7 uur met een waanzinnig elektrisch vermogen van zo'n 6.5 kW je huis warm te stoken met 70 graden water, om vervolgens de hele dag niet meer aan te slaan?Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:39:
[...]
Oh Ja aanvoer temperatuur stond hier ook op 70 graden en heb deze op 40 gezet.
Dat klinkt als een buitengewoon slecht ingeregeld systeem. (Zacht uitgedrukt).
Omdat het om een nieuwbouwwoning gaat, neem ik even aan dat je overal vloerverwarming hebt. Dan is 40 graden aanvoertemperatuur nog steeds veel te hoog, zeker met de huidige buitentemperaturen.
Hier lukt het momenteel met 24 graden, maar wij hebben dan ook erg veel vloerverwarmingsoppervlak.
Ik zou als ik jou was eens beginnen met een graad of 28 en kijken hoe je dan uit komt.
Maar wat voor regeling gebruik je? Constante aanvoertemperatuur met naregeling? Of WAR met naregeling? Of WAR met thermostaat? Of een ruimteregeling in je WP zonder naregeling?
Even ter vergelijking over stroomverbruik: Onze goed geïsoleerde woning (totaal ca 1200 m3) met WTW verwarmen we met een Mitsubishi Ecodan WP. Die verbruikt op een dag als vandaag (ca 7 graden) continu zo'n 480 W. Dus per dag zo'n 11 kWh in 23.5 uur (dat andere halve uurtje is voor SWW).
Jouw hoekwoning zou makkelijk onder zo'n dagverbruik moeten kunnen blijven.
Je haalt kWh (energie) en W (vermogen) door elkaar. Je warmtepomp vroeg 6000 a 7000 Watt aan vermogen. Gedurende 6 uur is dat ca 6.5 kW maal 6 uur = 39 kWh elektrische energie.Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:26:
Ik weet niet in hoeverre andere warmtepomp bezitters hier ook mee te maken hebben?
Ik heb in ieder geval een Eria Tower met een AWHP 8 MR-2 buitenunit. (op het noorden naast huis uit de wind) Op dagen dat het buiten vriest is gebruikte deze wel erg veel energie, (6000 a 7000 KwH) om te verwarmen.
Hier beschrijf je een stooklijn. Dat strookt niet met je andere melding van 70° water. En die stooklijn was bepaald niet conservatief, maar veel en veel te hoog want anders zou de WP wel rustiger lopen.Het bleek dat naast dat de warmtepomp zelf 100% draaide ook de 1e en 2e elektrische bijverwarming element 100% meewerkten. Daarna oversteeg de temperatuur de gevraagde waarde van 20 graden ruimschoots (ondanks een zeer conservatieve stooklijn) daarna bleef de WP de rest van de dag uit.
Dat blijf ik ook vreemd vinden. Die Panasonic monoblocks doen dat ook, maar de Mitsubishi ecodans hebben geen enkele moeite met defrosten zonder elektrisch element. Ik zie ook niet waarom dat nodig zou zijn voor een defrost.Uiteindelijk hebben we de HP000 parameter aangepast en van 10 Celsius (fabriekinstelling) op -10 Celsius gezet. Sindsdien blijft de elektrische bijverwarming uit, behalve voor enkele korte (5 min) durende ontdooi sessies als ie ’s morgens nog niet op temperatuur is. Maar ik heb geen idee of dit een gewenste instelling is!?
Ikke niet, zie deze grafiek:Maar ik denk hij hier nu voldoende getweaked is en dat hij nu beter draait.
[Afbeelding]
(iemand een idee hoe ik een plaatje van iemand anders in mijn post krijg?
Daarin zie je dat de WP 's ochtends nog altijd 1.5 kW verbruikt om heel snel de woning te verwarmen naar de gewenste 20 graden. 1.5 kW is bij de huidige buitentemperaturen voor een moderne hoekwoning een enorm verbruik voor een WP.
Hieruit blijkt volgens mij dat je stooklijn nog steeds veel te hoog staat.
Als ik jou was zou ik eerst eens beginnen met je woning gewoon op continue temperatuur warm te stoken. Dan zou de WP continu op een heel laag pitje moeten pruttelen.
Als dat goed werkt, kun je eventueel een beetje nachtverlaging gaan toepassen, maar dan niet veel, bijvoorbeeld een halve of een hele graad.
[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2020 11:58 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
12,5 graden volgens mijn boilerAndrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:15:
[...]
Die berekening klopt niet. Het koude water zal geen 0 graden zijn toch? Meestal zit dat rond de 10 graden.

Die van mij mag opwarmen van 14.00 - 22.00 uur en dat gaat al jaren goed.ErikRe schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:51:
[...]
Dat is ook bij mij het “probleem”...heb al fatale fout gemaakt om SWW alleen in de middag te laten opwarmen.....dat gaf partij kwade gezichten😅.
Deze rekenwijze is iets te enthousiast omdat:Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:34:
[...]
Volgens mij is dat toch (48/36)x300=400L aan 36 graden
1. De WP meestal door een Tsensor midden of bovenin het wordt gestuurd, de onderkant van het vat komt dus meestal niet op Tset.
2. Tijdens het douchen/warm water gebruik de koude inlaat (hier rond 11,6 graden) zich met warmere bovenlaag vermengt. En zo dus warmte onttrekt, zoals @ErikRe ook al aangaf.
Zelf in het begin dezelfde enthousiaste berekening gemaakt; 300l a 55 graden + 200l a 12 graden = 500l a 38 graden. Praktijk leert dat we op ongeveer 80% van de op die manier berekende douchetijd uitkomen. Tenzij er een paar de 38 graden niet warm genoeg vinden, dan wordt 't korter...
Douche wtw kan dit evt weer positief beïnvloeden.
Een van jullie idee wat dit kan zij e/o vergelijkbare ervaring?
:strip_exif()/f/image/4MwKjFopLZOQy9q1prVVRvgz.jpg?f=fotoalbum_large)
Afhankelijk hoe de boiler gebouwd is dacht ik want heb hier al eerder gelezen dat er een boiler was die door de inlaat onderin alles naar boven “duwde” waardoor dit effect minimaal was.overwinteraar schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:51:
[...]
Deze rekenwijze is iets te enthousiast omdat:
1. De WP meestal door een Tsensor midden of bovenin het wordt gestuurd, de onderkant van het vat komt dus meestal niet op Tset.
2. Tijdens het douchen/warm water gebruik de koude inlaat (hier rond 11,6 graden) zich met warmere bovenlaag vermengt. En zo dus warmte onttrekt, zoals @ErikRe ook al aangaf.
Zelf in het begin dezelfde enthousiaste berekening gemaakt; 300l a 55 graden + 200l a 12 graden = 500l a 38 graden. Praktijk leert dat we op ongeveer 80% van de op die manier berekende douchetijd uitkomen. Tenzij er een paar de 38 graden niet warm genoeg vinden, dan wordt 't korter...![]()
Douche wtw kan dit evt weer positief beïnvloeden.
Ben op zoek naar een zone regeling want het is nu 22,9 boven en dat hoeft voor mij nou ook weer niet (wellicht ook omdat de dubbele deur naar de hal nog geplaatst moet worden). Maar wat een keuze joh, evohome lijkt me een leuk systeem maar komt al snel op 1000 euro voor 3 zones / 9 groepen boven
Kan je boven de flow niet knijpen?Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:07:
[...]
Afhankelijk hoe de boiler gebouwd is dacht ik want heb hier al eerder gelezen dat er een boiler was die door de inlaat onderin alles naar boven “duwde” waardoor dit effect minimaal was.
Ben op zoek naar een zone regeling want het is nu 22,9 boven en dat hoeft voor mij nou ook weer niet (wellicht ook omdat de dubbele deur naar de hal nog geplaatst moet worden). Maar wat een keuze joh, evohome lijkt me een leuk systeem maar komt al snel op 1000 euro voor 3 zones / 9 groepen boven
Even een korte samenvatting, ik ben in de zomer van 2015 komen wonen in een luxe appartement met een water/water warmtesysteem en vanaf dag 1 had ik idioot hoge kosten (130+ euro per maand en 23 GJ verbruik op jaarbasis) en met name een oncomfortabel binnenklimaat.
Ondanks dat dit topic gaat over lucht/water heb ik hier heel veel van kunnen leren omdat mijn systeem, aan mijn kant dus, met water werkt.
De eerste 2-2,5 jaar ben ik met de leverancier (Eteck) en diverse service bedrijven (met name in het begin Van Thiel nietzoOptimaal). Dit heeft na heel veel kosten, heel veel ergernis, niet veel opgeleverd.
Energieverbruik was wel iets gedaald naar 21 GJ alleen had ik in de tussentijd al een elektrisch kacheltje aangeschaft om het bv bij de computer behaaglijk te krijgen. Naar mijn idee gaven de wanden veel koudestraling af wat eigenlijk niet zou moeten kunnen gezien de hoge isolatiewaarde hier.
Enfin, toen ben ik nu 3 winters geleden hier begonnen met bijlezen en begonnen met wat in te regelen en in te stellen op gevoel wat het al iets beter maakte. Lees wel, ik kom oorspronkelijk uit de elektrotechniek (gespecialiseerd Industriële Automatisering) dus wel een technische achtergrond.
Dat gaf dat jaar een flinke besparing naar 18 GJ en al wat meer comfort. Tot het voorjaar 2019 de hoofdschakelaar eruit geklapt was en het donker was binnen, oorzaak bleek een doorgebrande klep te zijn van het verwarmingssysteem die niet geschakeld was via de regelaar, en ook niet afgezekerd...
Wat je dan aantreft ga je echt van huilen:

Vrijdag spullen besteld bij de TU, zaterdagochtend naar Eindhoven spullen halen en aan de gang:

Elektrisch veilig en goed aangesloten en de besparing qua elektra en verbruik was fors. 15 GJ dat jaar...
Dat kwam net name door een verhaal hier en een artikel die ik online gelezen hebt over de delta T (temperatuurverschil) in LTV installaties, lage temperatuur systemen. Hierdoor heb ik de pompsnelheid flink verlaagd tot ik een delta T van 5 graden over mijn VVW had. Aanvoertemperatuur is rond de 35 graden bij de warmtewisselaar, mijn systeem werkt op 25~26 graden om en nabij. Elektraverbruik had dus met de klep en met de pomp te maken die nu wel geschakeld zijn.
Nu is het toeval dat ik eind vorig jaar besloten heb om de elektro achter mij te laten en ik ben in de HVAC gaan werken (klimaattechniek) en daar ben ik nu druk doende mee om de opleiding KLI-A af te ronden.
Dat heeft mij een hoop meer inzicht gegeven. Fast forward naar moment nu dat het stookseizoen weer echt begonnen is.
Iemand hier had de tip gegeven voor een handige infraroodmeter, een ST390 die voor een tientje bij onze vrienden in China te vinden is:

Ja er zit een afwijking in tov de Fluke op het werk, en het oppervlak en de correctiefactor is niet in te stellen, maar op een graad na nauwkeurig vind ik zeer netjes. De meting is meer dan zeker bruikbaar.
Hierdoor was ik in de mogelijkheid om de zones in de vloer een heel stuk strakker af te regelen, en met strakker bedoel ik alles binnen een graad. Hiervoor heb ik de pomp wel iets hoger moeten zetten om de doorvoer in de zones beter te krijgen. Daar zat hiervoor op sommige stukken 1,5 graad verschil in met uiteindelijk op de retour een verschil van 6 graden. Dat was net teveel voor het goeie.
Op de afbeelding hierboven zie je linksboven waar ik gisterochtend mee begonnen ben en rechts onder zie je waar ik op uit ben gekomen qua vloertemperatuur. Een zone heb ik net nog iets verder geknepen maar dat is minimaal.
Naast dus het verbruik en een veel beter werkend systeem mis ik ook de koude van de wanden (wat gewoon door lussen kwam die niet goed doorliepen en verwarmden) en kan ik nu ook bij de computer gewoon met mijn joggingbroek en zomersokken zitten zonder het koud te krijgen...
Dus mijn dank is groot aan de velen hier, en diegene die regelmatige uitleg posten weten wie ik bedoel.
En wat ik zelf heb gedaan, ook omdat ik geen 'slim' VVW systeem heb is een afgeleide meter van Xiaomi Mijia (Cleargrass) geplaatst, de Youpin Qingping vanwege het iets grotere scherm:

Ideale en goedkope manier om het temperatuur (en vochtigheid) verloop op de dag (24H) of over een maand (30 dagen) te kunnen inzien:

Edit: wat trouwens ook een apart fenomeen was, en iets wat ik met moeite kon herleiden is dat met het verder verhogen van de pompsnelheid de totale delta T over de verdeler kleiner werd (3 graden, logisch) maar de delta T over bepaalde lussen juist groter werd tot wel 8 graden aan toe. Het lijkt erop kwam dat dit kwam doordat hij de druk niet goed kwijt kon door het smoren van een aantal groepen en hij daardoor warm werd.
Edit 2: eindresultaat van de fijnafregeling van dit weekend, de temperaturen op verschillende punten op de vloer:

En de temperaturen op de verdeler:

Dit vind ik persoonlijk wat moeilijker te lezen/begrijpen omdat je ook een factor hebt van koude in de vloer zoals bijvoorbeeld bij de slaapkamer. Totaalverschil delta T over de verdeler klopt wel met net geen 5 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 13-12-2020 15:48 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb de groepen boven afzonderlijk op 1,5 gezet maar doordat er ook warmte naar boven gaat mogen ze boven op een gegeven moment helemaal dicht
Verwijderd
De warmtepomp probeerde niet eens met water van 70 graden te verwarmen, meer conform deze stooklijn.Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:26:
[...]
?? Dus je WP probeerde 's nachts van 1 uur tot 7 uur met een waanzinnig elektrisch vermogen van zo'n 6.5 kW je huis warm te stoken met 70 graden water, om vervolgens de hele dag niet meer aan te slaan?
Dat klinkt als een buitengewoon slecht ingeregeld systeem. (Zacht uitgedrukt).
:strip_exif()/f/image/Ni5MK7wtPcVpc8qjyHxwar4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 70 graden was als maximum ingesteld, maar dat getal zou eigenlijk niet veel hoger moeten liggen dan het max van de stooklijn. Hij staat nu op 40 graden maar ik een werkbare stooklijn heb verlaag ik hem wellicht nog verder. Ik heb uiteraard overal vloerverwarming en een keramische vloer daar bovenop die heeft een lage warmte weerstand, dus de overdracht van warmte is redelijk optimaal.
Ik heb de stooklijn wat verder getweaked in de hoop dat ie wat meer gaat sudderen in plaats van met ‘korte’ burst het huis warm stoken.
:strip_exif()/f/image/tGsidgbXoJr2NVLkT3EtxeX5.jpg?f=fotoalbum_large)
De nachtverlaging pas ik overigens alleen maar toe om te voorkomen dat hij ’s nachts ‘lawaai’ gaat maken. We slapen op zolder in de kamer naast de pomp; hoewel ik hem nauwelijks hoor heb ik toch liever dat hij gedurende de nacht niet of zo weinig mogelijk aanslaat.
De Remeha wordt aangestuurd door een Etwist thermostaat, alle vloerverwarming zone’s staan vol open en kunnen verder niet door het systeem bediend worden. (Alleen handmatig). De betekenis van WAR heb ik nog niet kunnen achterhalen!?
Het verbruik in de woning was gisteren voor alles inclusief verwarmen, 3 douchebeurten, gebruik oven, Inductie koken, 2 was beurten en een paar uur 65" OLED TV kijken 11,5 KwH.
Dat valt dus wel mee aangezien de elektrische bijverwarming nu uit blijft.
WAR = Weers Afhankelijke Regeling. Dus regeling a.d.h.v. de buitentemperatuur. Wat jij nu hebt dus. Wordt vaak gecombineerd met een ruimtethermostaat om de temperatuur te kunnen begrenzen, omdat je met alleen WAR niet kunt compenseren voor extra warmteproductie in huis, bijvoorbeeld door bezoek of extra veel gebruik van elektrische apparatuur.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:37:
[...]
De Remeha wordt aangestuurd door een Etwist thermostaat, alle vloerverwarming zone’s staan vol open en kunnen verder niet door het systeem bediend worden. (Alleen handmatig). De betekenis van WAR heb ik nog niet kunnen achterhalen!?
RAR = Ruimte Afhankelijke Regeling. Het systeem wat in de meeste NL huizen de thermostaat van de CV-ketel bedient.
Mitsubishi heeft daar met de adaptieve ruimte-temperatuurregeling iets tussenin verzonnen. Dat gebruik ik momenteel en bevalt prima. Daarin worden zowel de buitentemperatuur als de ruimtetemperatuur meegenomen. Grote voordeel is dat je het alleen maar hoeft in te schakelen en even moet instellen dat je VVW hebt (dus trage regeling). Verder hoef je dus geen WAR curve te bepalen.
Bij mij werkt dit perfect, WP draait de hele dag rustig op laag (meestal minimum) vermogen. Alleen bij veel zoninstraling schakelt ie uit. Enig nadeel is dat ik een behoorlijk deel van de energie 's nachts verbruik, waardoor de COP dan wat lager uitvalt. Maar omdat mijn watertemperatuur dus zeer laag is (nu ca 24 graden) valt dat nadeel wel mee, COP ligt nog altijd tussen de 5 en 6.
11.5 kWh is niet veel. Voor een huis met gezin en WP zelfs erg weinig. Dat hebben wij gisteren zonder de WP al verbruikt. Totaal was gisteren (met veel wassen gedraaid, en een legionellarun) 26 kWh.Het verbruik in de woning was gisteren voor alles inclusief verwarmen, 3 douchebeurten, gebruik oven, Inductie koken, 2 was beurten en een paar uur 65" OLED TV kijken 11,5 KwH.
Dat valt dus wel mee aangezien de elektrische bijverwarming nu uit blijft.
Weet je zeker dat je op een Ta van 24°C draait? Ik kan mij niet voorstellen hoe dat zonder veel pendelen lukt. Zeker niet zonder nachtverlaging en Tb <12°C. Heb je een log van je stroomverbruik per minuut of korter?Andrehj schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:25:
[...]
WAR = Weers Afhankelijke Regeling. Dus regeling a.d.h.v. de buitentemperatuur. Wat jij nu hebt dus. Wordt vaak gecombineerd met een ruimtethermostaat om de temperatuur te kunnen begrenzen, omdat je met alleen WAR niet kunt compenseren voor extra warmteproductie in huis, bijvoorbeeld door bezoek of extra veel gebruik van elektrische apparatuur.
RAR = Ruimte Afhankelijke Regeling. Het systeem wat in de meeste NL huizen de thermostaat van de CV-ketel bedient.
Mitsubishi heeft daar met de adaptieve ruimte-temperatuurregeling iets tussenin verzonnen. Dat gebruik ik momenteel en bevalt prima. Daarin worden zowel de buitentemperatuur als de ruimtetemperatuur meegenomen. Grote voordeel is dat je het alleen maar hoeft in te schakelen en even moet instellen dat je VVW hebt (dus trage regeling). Verder hoef je dus geen WAR curve te bepalen.
Bij mij werkt dit perfect, WP draait de hele dag rustig op laag (meestal minimum) vermogen. Alleen bij veel zoninstraling schakelt ie uit. Enig nadeel is dat ik een behoorlijk deel van de energie 's nachts verbruik, waardoor de COP dan wat lager uitvalt. Maar omdat mijn watertemperatuur dus zeer laag is (nu ca 24 graden) valt dat nadeel wel mee, COP ligt nog altijd tussen de 5 en 6.
[...]
11.5 kWh is niet veel. Voor een huis met gezin en WP zelfs erg weinig. Dat hebben wij gisteren zonder de WP al verbruikt. Totaal was gisteren (met veel wassen gedraaid, en een legionellarun) 26 kWh.
Met zo'n lage Ta zou je nu een COP ruim boven de 6 moeten hebben.
Kan je niet waterzijdig inregelen op je thermostaat knoppen of op je voetventielen. Inderdaad zorgen dat je flow minder wordt.Maikie18 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:07:
[...]
Afhankelijk hoe de boiler gebouwd is dacht ik want heb hier al eerder gelezen dat er een boiler was die door de inlaat onderin alles naar boven “duwde” waardoor dit effect minimaal was.
De verschillen die je nou nog heb zijn de verschillende lus lengte's van je verschillende groepen. Als je dat ook nog correct wil hebben zal je ook nog per groep je flow moeten regelen. Maar als je dat weer gaat doen zal de rest ook weer wat veranderen.Joopieboy schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:29:
Al geruime tijd lees ik hier mee, veel van geleerd en veel praktische tips en tricks gelezen.
Even een korte samenvatting, ik ben in de zomer van 2015 komen wonen in een luxe appartement met een water/water warmtesysteem en vanaf dag 1 had ik idioot hoge kosten (130+ euro per maand en 23 GJ verbruik op jaarbasis) en met name een oncomfortabel binnenklimaat.
Ondanks dat dit topic gaat over lucht/water heb ik hier heel veel van kunnen leren omdat mijn systeem, aan mijn kant dus, met water werkt.
De eerste 2-2,5 jaar ben ik met de leverancier (Eteck) en diverse service bedrijven (met name in het begin Van Thiel nietzoOptimaal). Dit heeft na heel veel kosten, heel veel ergernis, niet veel opgeleverd.
Energieverbruik was wel iets gedaald naar 21 GJ alleen had ik in de tussentijd al een elektrisch kacheltje aangeschaft om het bv bij de computer behaaglijk te krijgen. Naar mijn idee gaven de wanden veel koudestraling af wat eigenlijk niet zou moeten kunnen gezien de hoge isolatiewaarde hier.
Enfin, toen ben ik nu 3 winters geleden hier begonnen met bijlezen en begonnen met wat in te regelen en in te stellen op gevoel wat het al iets beter maakte. Lees wel, ik kom oorspronkelijk uit de elektrotechniek (gespecialiseerd Industriële Automatisering) dus wel een technische achtergrond.
Dat gaf dat jaar een flinke besparing naar 18 GJ en al wat meer comfort. Tot het voorjaar 2019 de hoofdschakelaar eruit geklapt was en het donker was binnen, oorzaak bleek een doorgebrande klep te zijn van het verwarmingssysteem die niet geschakeld was via de regelaar, en ook niet afgezekerd...
Wat je dan aantreft ga je echt van huilen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrijdag spullen besteld bij de TU, zaterdagochtend naar Eindhoven spullen halen en aan de gang:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Elektrisch veilig en goed aangesloten en de besparing qua elektra en verbruik was fors. 15 GJ dat jaar...
Dat kwam net name door een verhaal hier en een artikel die ik online gelezen hebt over de delta T (temperatuurverschil) in LTV installaties, lage temperatuur systemen. Hierdoor heb ik de pompsnelheid flink verlaagd tot ik een delta T van 5 graden over mijn VVW had. Aanvoertemperatuur is rond de 35 graden bij de warmtewisselaar, mijn systeem werkt op 25~26 graden om en nabij. Elektraverbruik had dus met de klep en met de pomp te maken die nu wel geschakeld zijn.
Nu is het toeval dat ik eind vorig jaar besloten heb om de elektro achter mij te laten en ik ben in de HVAC gaan werken (klimaattechniek) en daar ben ik nu druk doende mee om de opleiding KLI-A af te ronden.
Dat heeft mij een hoop meer inzicht gegeven. Fast forward naar moment nu dat het stookseizoen weer echt begonnen is.
Iemand hier had de tip gegeven voor een handige infraroodmeter, een ST390 die voor een tientje bij onze vrienden in China te vinden is:
[Afbeelding]
Ja er zit een afwijking in tov de Fluke op het werk, en het oppervlak en de correctiefactor is niet in te stellen, maar op een graad na nauwkeurig vind ik zeer netjes. De meting is meer dan zeker bruikbaar.
Hierdoor was ik in de mogelijkheid om de zones in de vloer een heel stuk strakker af te regelen, en met strakker bedoel ik alles binnen een graad. Hiervoor heb ik de pomp wel iets hoger moeten zetten om de doorvoer in de zones beter te krijgen. Daar zat hiervoor op sommige stukken 1,5 graad verschil in met uiteindelijk op de retour een verschil van 6 graden. Dat was net teveel voor het goeie.
Op de afbeelding hierboven zie je linksboven waar ik gisterochtend mee begonnen ben en rechts onder zie je waar ik op uit ben gekomen qua vloertemperatuur. Een zone heb ik net nog iets verder geknepen maar dat is minimaal.
Naast dus het verbruik en een veel beter werkend systeem mis ik ook de koude van de wanden (wat gewoon door lussen kwam die niet goed doorliepen en verwarmden) en kan ik nu ook bij de computer gewoon met mijn joggingbroek en zomersokken zitten zonder het koud te krijgen...![]()
Dus mijn dank is groot aan de velen hier, en diegene die regelmatige uitleg posten weten wie ik bedoel.
En wat ik zelf heb gedaan, ook omdat ik geen 'slim' VVW systeem heb is een afgeleide meter van Xiaomi Mijia (Cleargrass) geplaatst, de Youpin Qingping vanwege het iets grotere scherm:
[Afbeelding]
Ideale en goedkope manier om het temperatuur (en vochtigheid) verloop op de dag (24H) of over een maand (30 dagen) te kunnen inzien:
[Afbeelding]
Edit: wat trouwens ook een apart fenomeen was, en iets wat ik met moeite kon herleiden is dat met het verder verhogen van de pompsnelheid de totale delta T over de verdeler kleiner werd (3 graden, logisch) maar de delta T over bepaalde lussen juist groter werd tot wel 8 graden aan toe. Het lijkt erop kwam dat dit kwam doordat hij de druk niet goed kwijt kon door het smoren van een aantal groepen en hij daardoor warm werd.
Edit 2: eindresultaat van de fijnafregeling van dit weekend, de temperaturen op verschillende punten op de vloer:
[Afbeelding]
En de temperaturen op de verdeler:
[Afbeelding]
Dit vind ik persoonlijk wat moeilijker te lezen/begrijpen omdat je ook een factor hebt van koude in de vloer zoals bijvoorbeeld bij de slaapkamer. Totaalverschil delta T over de verdeler klopt wel met net geen 5 graden.
Voetventielen zou ik afblijven, dat is de hoeveelheid vermogen over je plaat. Juist daarom zou je de radiatorknop (thermostaat of gewoon) moeten bedienen.Adriaan71 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:03:
[...]
Kan je niet waterzijdig inregelen op je thermostaat knoppen of op je voetventielen. Inderdaad zorgen dat je flow minder wordt.
Ja precies, je hebt een bepaalde vermogenafgifte en daardoor een temperatuursverschil. Ik heb de flowregelaars nu gebruikt om de temperaturen over de vloer zo gelijk mogelijk te krijgen. Totaal delta T is goed dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.Adriaan71 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:13:
[...]
De verschillen die je nou nog heb zijn de verschillende lus lengte's van je verschillende groepen. Als je dat ook nog correct wil hebben zal je ook nog per groep je flow moeten regelen. Maar als je dat weer gaat doen zal de rest ook weer wat veranderen.
[ Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 13-12-2020 16:19 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
[...]
Voetventielen zou ik afblijven, dat is de hoeveelheid vermogen over je plaat. Juist daarom zou je de radiatorknop (thermostaat of gewoon) moeten bedienen.
Als je je aankomst T meet en je vertrek T en daar zit bijna geen verschil kan je bij de meeste thermostaat kraan achter de knop op de kraan de doorstroom instelling veranderen.
Daar kan je de kraan waterzijden inregen bij de meeste kranen. Echter wel meten wat er met de plaat temperatuur gebeurt dat de Delta T niet te groot gaat worden en dat de hele plaat wel je aanvoer temperatuur behoud.
Mocht je je thermostaatkraan niet in kunnen regel kan je best wel wat je voetventiel knijpen zonder dat dat te kosten gaat van je vermogen va je radiator.
Maar met beide handelingen meten wat er gebeurt en met kleine stapjes over dagen.
Dit topic is gesloten.