Mooie terugkoppeling. Die dip is inderdaad een defrost. Ziet er bij mij precies zo uit, momenteel om de 5 kwartier eentje.tehfnz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:19:
Korte update van de problematiek van mijn net geinstalleerde Ecodan.
Heb de leidingen (Wp > buffervat > collectoren) geïsoleerd, dit reduceerde de delta tussen enerzijds THW1/2 en anderzijds THW6/7 iets maar het probleem was hiermee niet van de baan.
Vervolgens heb ik nagegaan of de sensoren van THW6/7 geen foutieve waarde doorgaven een de unit. Hiervoor heb ik beide sensoren in mijn sous-vide bad gelegd met een watertemperatuur van 35°C (deze temperatuur werd gemeten de sous-vide stick, Thermapen mk4 en nog een andere thermometer die ik liggen heb). En jawel, beide sensoren rapporteerden een te lage waarde. Tenslotte in het servicemenu de betreffende thermistoren aangepast (+3°C). Na dit een week gemonitored te hebben lijkt dit de oplossing te zijn voor het probleem.
Stooklijn inmiddels ook nog wat verder afgeregeld (volgens warmteverliesberekening met een ΔT van 2°C) : Ta 30°C bij -5 en kouder naar Ta 25°C bij 7 en warmer. Dit houdt bij grijs / mistig weer de woning mooi op de gewenste kamertemperatuur van 21°C. Zodra het zonnetje begin te schijnen loopt de kamertemperatuur op en stuurt de draadloze thermometer / remote controller het signaal dat de unit mag stoppen met verwarmen.
Is mijn veronderstelling dat de dip rond 10u30 een defrost is correct? (Tb=1 / mist in overvloed)
[Afbeelding]
Graag nog een dankjewel aan @koevlaas2 & @Grolsch voor het meedenken.
Welke thermostaat gebruik je? Want uit je tekst maak ik op dat dat een remote controller van Mitsubishi is, maar hoe stel je die in dat ie bij WAR regeling de binnentemperatuur begrenst? Ik wist niet dat dat kon.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gewoon door je machine op war te zetten met in de basic settings nog de RC1 als thermostaat.Andrehj schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:10:
[...]
Mooie terugkoppeling. Die dip is inderdaad een defrost.
Welke thermostaat gebruik je? Want uit je tekst maak ik op dat dat een remote controller van Mitsubishi is, maar hoe stel je die in dat ie bij WAR regeling de binnentemperatuur begrenst? Ik wist niet dat dat kon.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik stel ze ook weleens in op thermostaat only, ik herken een hele hoge Ta niet meestal is het systeem dan heel zuinigjes met temperatuur. Wel is het zo dat het systeem zelflerend is dus enige tijd nodig heeft om het wiel goed uit te vinden.tehfnz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:17:
@Andrehj wat @koevlaas2 zegt. De installateur had bij levering van de controller (Mitsu PAR-WT50R-E) het systeem op ruimtetemperatuur gezet met als gevolg dat Ta als een raket omhoog ging om dan weer te stoppen. Zelf naar WAR veranderd, works like a charm!
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Stond alles wel goed ingesteld dan? Ik (zelfde WP) heb namelijk mijn thermostaat nog steeds niet opgehangen, en draai al die tijd nog RAR, en dat werkt boven verwachting goed. Ta gaat helemaal niet snel omhoog, maar blijft perfect rond de 24 a 25 hangen. Ruimtetemperatuur varieert ook nauwelijks (20.7 ±0.1 graden). Stond jouw tijdsconstante wel op max (60 minuten) voor vloerverwarming en de dipswitch voor de adaptieve regeling actief?tehfnz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:17:
@Andrehj wat @koevlaas2 zegt. De installateur had bij levering van de controller (Mitsu PAR-WT50R-E) het systeem op ruimtetemperatuur gezet met als gevolg dat Ta als een raket omhoog ging om dan weer te stoppen. Zelf naar WAR veranderd, works like a charm!
Ik gebruik overigens niet de draadloze controller, maar de Mitsubishi ruimtetemperatuurvoeler (PAC-SE41S-E), maar dat zou niet veel uit moeten maken voor de RAR regeling.
Deze adaptieve RAR regeling is ook wat Mitsubishi momenteel aanraadt als meest zuinige en comfortabele variant.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Interessant weer, en bedankt!Tomexergie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:35:
Definitieve resultaten Monitoring November 2020
Een aantal WP's springen er uit t.o.v. de trendlijn:
Hoge COP t.o.v. Ta bij Tb=2. Meetfouten? Technologische verbetering?
Lage COP t.o.v. Ta bij Tb=2 Kunnen meetfouten zijn maar mogelijk draait de WP niet optimaal! Syteem evaluatie aanbevelenswaardig.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een PM gestuurd, foutje bij mijn CV waarden
Wel interessant om te zien/horen hoe sommige aan die hoge COP waarden komen, meten ze anders? Hebben ze het gewoon goed voor elkaar qua instellingen?
Zo zie ik bijv. @jaari @Baapje327 als Pana gebruikers er echt bovenuit springen.
Ook heeft @doek55 het wel netjes voor elkaar met een Ecodan 75 unit.
Nemen jullie standby/additioneel verbruik bijv. wel mee? Ben gewoon benieuwd, misschien kunnen we er wat van leren?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Blijf jezelf en je warmtepomp ontwikkelen tot het perfect is.tehfnz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:26:
@koevlaas2 misschien was ik te ongeduldig en heb ik het niet voldoende tijd gegeven
@Andrehj hoe de instelling precies waren weet ik niet, installateur heeft dit gedaan.
Wie weet geef ik het later nog wel eens een kans.
Wellicht iets te maken met stookgedrag en warmte verlies van woning?Bo0bz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:10:
[...]
Hier nu twee defrosts gehad (2:00 & 9:25). Het is hier enorm mistig en een buiten temp van 1-2 graden. Nu snap ik niets meer van de defrost logica.
@stuffer ik herken wel ventilator geluiden buiten. De WP staat hier op garage dak tussen twee woningen in.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ja ik neem alles (binnen- en buitenunit) mee. Alleen in de zomer als er niet gekoeld wordt staat de automaat uit. Ik heb om alles uit te sluiten mijn MID meter al vergeleken met de slimme meter, maar die komen overeen. De Kamstrup is geijkt dus daar kan niet veel fout gaan.Robindd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:25:
[...]
Interessant weer, en bedankt!
Heb je een PM gestuurd, foutje bij mijn CV waarden![]()
Wel interessant om te zien/horen hoe sommige aan die hoge COP waarden komen, meten ze anders? Hebben ze het gewoon goed voor elkaar qua instellingen?
Zo zie ik bijv. @jaari @Baapje327 als Pana gebruikers er echt bovenuit springen.
Nemen jullie standby/additioneel verbruik bijv. wel mee? Ben gewoon benieuwd, misschien kunnen we er wat van leren?
In november heeft mijn SW75YAA voornamelijk lange runs gemaakt van 10 uur (pendelen is verboden
:strip_exif()/f/image/5Kn4QxBVMiO14zkMN3sOuQa8.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VTKwbRRME2yGdsoNfAgbXs6z.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VFJGk7yy3RQ0Mh4G2VnixJuL.png?f=user_large)
Vanaf 14:30 uur daait alles weer.
Terwijl ik dit schrijf lijkt het zich te herhalen
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ik zie alleen om 12:10 een defrost (Ta duikt onder Tr) de andere dipjes lijken meer op een stop van de warmtepomp, maar er gaat duidelijk iets fout.Copitano schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:12:
Hier de bevroren Toshiba buitenunit van mijn Elga. Is Waarschijnlijk rond 13:00 niet helemaal uit een defrost gekomen. Vermogen nog maar 1500 Watt bij elektra opname van 750 Watt. Heb er om 14:00 naast gestaan tijdens een volgende defrost poging. De leidingen tekenden zich niet eens af in het ijs. Maar even de föhn er op gezet. [Afbeelding][Afbeelding]Vervelend is wel dat de CV ook niet opstart.
[Afbeelding]
Yep, inmiddels de installateur maar gebeld. Ze komen morgenmiddag. Dit is iets wat ik zelf waarschijnlijk toch niet een twee drie op kan lossen. Mogelijk zelfs iets met de printplaat, omdat de CV ook niet meer bij komt. Nu de Elga met de knop op de binnen unit uitgeschakeld. De CV doet het gelukkig wel zonder dat de binnen unit van de Elga ingeschakeld staat.doek55 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:33:
[...]
Ik zie alleen om 12:10 een defrost (Ta duikt onder Tr) de andere dipjes lijken meer op een stop van de warmtepomp, maar er gaat duidelijk iets fout.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Netjes!doek55 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:06:
[...]
Ja ik neem alles (binnen- en buitenunit) mee. Alleen in de zomer als er niet gekoeld wordt staat de automaat uit. Ik heb om alles uit te sluiten mijn MID meter al vergeleken met de slimme meter, maar die komen overeen. De Kamstrup is geijkt dus daar kan niet veel fout gaan.
In november heeft mijn SW75YAA voornamelijk lange runs gemaakt van 10 uur (pendelen is verboden) op het warmste moment van de dag met een Ta van 27-29°C. Tot 20-11 had ik nog een maand COP van 6,2, maar toen werd het kouder en deze maand heb ik een COP van slechts 4,5. Volgende week wordt het warmer, gaat de nachtverlaging weer aan en vanaf Tb 10°C draai ik met een COP > 6.
Ik zie vooral over November hier dat wanneer die eindelijk netjes terug gemoduleerd is, hij af slaat door de thermostaat. Heb niet voldoende afgifte om te Ta omlaag te gooien. Grote kans dat daar een stuk efficiency in zit. Had hem toen ook vanaf 5 uur aan laten slaan voor een warme badkamer
Wat heb jij aan vloeroppervlakte verwarmd als ik vragen mag?
EDIT
Even terug gezocht, COP>=6 draaide ik ook met Tb 10gr+ zie ik.
Het is allemaal nog wat nieuw, dus leuk om te vergelijken en te zien waar verbetering mogelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door Robindd op 09-12-2020 16:08 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Zo'n 110m² met grotendeels parket erop. Dit is erg traag. Met het huidige weer heb ik Ta 30°C (zonder nachtverlaging) nodig om stabiel te blijven. Nachtverlaging wordt weer interessant als er grotere temperatuurverschillen zijn. Defrosts kan ik er nu ook niet mee vermijden, want die had ik tussen 03:00 en 13:00 met een interval van 70 minuten.Robindd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:05:
[...]
Netjes!
Ik zie vooral over November hier dat wanneer die eindelijk netjes terug gemoduleerd is, hij af slaat door de thermostaat. Heb niet voldoende afgifte om te Ta omlaag te gooien. Grote kans dat daar een stuk efficiency in zit. Had hem toen ook vanaf 5 uur aan laten slaan voor een warme badkamerResultaat is wel Ta30 door Tb van 3-5 ofzo destijds.
Wat heb jij aan vloeroppervlakte verwarmd als ik vragen mag?
EDIT
Even terug gezocht, COP>=6 draaide ik ook met Tb 10gr+ zie ik.
Het is allemaal nog wat nieuw, dus leuk om te vergelijken en te zien waar verbetering mogelijk is.
Vaak is het gedurende de dag warmer dan 's nachts en daarmee is de COP ook een stuk hoger. Daarnaast lijkt mijn Mitsubishi het ook fijner te vinden als ie net wat meer vermogen mag leveren, anders wordt de regeling wat nerveus. Daar helpt de wat afgekoelde vloer dan weer bij.tehfnz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:30:
@doek55 kan je even uitleggen waarom nachtverlaging dan interessant wordt?
De buitentemperatuur is gemiddeld het laagst op / net na zonsopkomst.
Dus als je in de ochtend je huis warm wil hebben is nachtverlaging niet heel zinvol. Dan moet je juist bij lage Tb veel warmte maken.
Als je pas na 1600 je huis op temperatuur hoeft te hebben werkt nachtverlaging prima...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat klopt. Ik start als compromis altijd vanaf 10:00 en dan staat de warmtepomp vol in de zon (als die schijnt) en hij mag tot 24:00 doorgaan, of als het warm genoeg is al stoppen om 21:00. Dit werkt alleen als je een trage vloerverwarming hebt, anders is het 's ochtends te koud.BarryH schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:38:
@doek55
De buitentemperatuur is gemiddeld het laagst op / net na zonsopkomst.
Dus als je in de ochtend je huis warm wil hebben is nachtverlaging niet heel zinvol. Dan moet je juist bij lage Tb veel warmte maken.
Als je pas na 1600 je huis op temperatuur hoeft te hebben werkt nachtverlaging prima...
Straks moet ik kiezen (of een extra vuilafscheider kopen):
1) in de retour van de buffer naar de warmtepomp of
2) in de retour van de radiatoren naar de warmtepomp.
Voordeel van de eerste plek is dat de warmtepomp natuurlijk optimaal beschermd is. Nadeel is dat de de nieuwe circulatiepomp dan niet beschermd is.
Voordeel van de tweede plek is dat de nieuwe circulatiepomp wel beschermd is, maar dat er nog wat vuildeeltjes los zouden kunnen komen in het stalen buffervat of vanuit de CV ketel die ook over het buffervat kan draaien.
Ik zit hier op iets meer dan de helft, met laminaatdoek55 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:29:
[...]
Zo'n 110m² met grotendeels parket erop. Dit is erg traag. Met het huidige weer heb ik Ta 30°C (zonder nachtverlaging) nodig om stabiel te blijven. Nachtverlaging wordt weer interessant als er grotere temperatuurverschillen zijn. Defrosts kan ik er nu ook niet mee vermijden, want die had ik tussen 03:00 en 13:00 met een interval van 70 minuten.
Ik snap het probleem niet. Ergens komen die twee retouren toch bij elkaar, in een T-stuk oid? Dan kun je je vuilafscheider toch tussen dat T-stuk en de retouraansluiting van de WP plaatsen?rykers158 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:51:
Straks moet ik kiezen (of een extra vuilafscheider kopen):
1) in de retour van de buffer naar de warmtepomp of
2) in de retour van de radiatoren naar de warmtepomp.
Overigens begrijp ik ook niet waarom de retour van je radiatoren niet via je buffervat loopt, maar daar zul je wel een goede reden voor hebben.
In alle gevallen is de juiste plek van zo'n filter vlak voor de retouraansluiting van de warmtepomp. En onafhankelijk van je configuratie is die plek er altijd.
Hetzelfde geldt voor de microbellenontluchter, die zet je altijd op de warmste plek van je installatie, dus net na de uitgang van de warmtepomp.
[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 09-12-2020 17:02 ]
Ik merk wel dat de eTwist gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ik ben er nog niet achter waarom. Verder doet de eTWist het hier nu prima.harry.rb schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:55:
[...]
Hoe is jou ervaring met de nieuwe eTwist? Die van mij wordt omgeruild, kan zo maar in een half uur tijd 1,5 graden omhoog schieten, terwijl de 2 andere temp. meters die ik er bij gezet heb niet variëren... Vervolgens daalt hij dan ook zo maar weer in een korte periode.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zie inderdaad dat je ook maar de helft aan warmte nodig hebt gehad. COP is handig voor analyses, maar het gaat uiteindelijk om het elektra verbruikRobindd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:56:
[...]
Ik zit hier op iets meer dan de helft, met laminaatVerklaard wel een boel in ieder geval. Voordeel van het kleinere huis is dat hij vaak snel weer af slaat doordat de zon het warm maakt. Niet perse goed voor de COP, maar het totale energieverbruik is dan ook weer laag.
En we hebben de eerste defrost alweer te pakken, dat is vroeg vandaag.
[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 09-12-2020 17:17 ]
Dat is een beste ijsklomp.. je zou hem ook eens een half uurtje op koelen kunnen zetten om te ontdooien en dan weer op verwarmen..Copitano schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:12:
Hier de bevroren Toshiba buitenunit van mijn Elga. Is Waarschijnlijk rond 13:00 niet helemaal uit een defrost gekomen. Vermogen nog maar 1500 Watt bij elektra opname van 750 Watt. Heb er om 14:00 naast gestaan tijdens een volgende defrost poging. De leidingen tekenden zich niet eens af in het ijs. Maar even de föhn er op gezet. [Afbeelding][Afbeelding]Vervelend is wel dat de CV ook niet opstart.
[Afbeelding]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
De eerste?doek55 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:15:
[...]
Ik zie inderdaad dat je ook maar de helft aan warmte nodig hebt gehad. COP is handig voor analyses, maar het gaat uiteindelijk om het elektra verbruik. Van mij mag de temperatuur door instraling best 1°C doorschieten, dat is warmte die mijn huis snel weer kwijt is en het afgiftevermogen daalt vanzelf dankzij de zon verwarmde vloer.
En we hebben de eerste defrost alweer te pakken, dat is vroeg vandaag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xMAiTuzy5lHE7GVJtkRxZizQ.jpg?f=user_large)
Hmmm, die had ik nog niet bedacht bij deze temperaturenDaannn1987 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:21:
[...]
Dat is een beste ijsklomp.. je zou hem ook eens een half uurtje op koelen kunnen zetten om te ontdooien en dan weer op verwarmen..
EDIT: Buiten unit was inderdaad na een uurtje spontaan weer ontdooit. Gisteravond had ik de flow iets teruggedraaid van 800 l/h naar 720 l/h om de CV meer ruimte te geven (minder pendelen). Dat heb ik teruggedraaid en het probleem van de defrost lijkt daarmee opgelost. Althans ik zie alweer de eerste geslaagde defrost en de ketel komt ook weer bij. Komt kennelijk er nauw met de flow. Morgen de monteur maar weer afbellen en eens experimenteren met flows tussen 720 en 800 l/h.
:strip_exif()/f/image/Cx3oCxtvVBHdre4pCLibwe6G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/78hW8L4RrMPZjuIL8Ibesyys.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/M5lMTI0sAP5fZ9mBsFCIigBn.png?f=user_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Copitano op 09-12-2020 18:48 ]
Die twee retouren komen bij elkaar in het buffervat, dus niet in een T-stuk.Andrehj schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:59:
[...]
Ik snap het probleem niet. Ergens komen die twee retouren toch bij elkaar, in een T-stuk oid? Dan kun je je vuilafscheider toch tussen dat T-stuk en de retouraansluiting van de WP plaatsen?
Overigens begrijp ik ook niet waarom de retour van je radiatoren niet via je buffervat loopt, maar daar zul je wel een goede reden voor hebben.
In alle gevallen is de juiste plek van zo'n filter vlak voor de retouraansluiting van de warmtepomp. En onafhankelijk van je configuratie is die plek er altijd.
Hetzelfde geldt voor de microbellenontluchter, die zet je altijd op de warmste plek van je installatie, dus net na de uitgang van de warmtepomp.
Mijn situatie is nu:
wp uit -> buffervat -> radiatoren -> wp in
Verder zit op het buffervat ook de CV nog aangesloten.
Op deze manier kan ik nu indien dat nodig bleek (Wat het geval was, de CV bijschakelen als de wp onvoldoende warmte kon leveren). Nu pompt de pomp in de wp nog alles rond. Buffervat is nu een soort overbemeten openverdeler
Nu had ik eerder ook al een vuilafscheider voor de CV zitten en ook die verzamelde al aardig wat vuil. Dus ik wil graag maximaal vuil opvangen. Als ik hem alleen voor de wp zet, is alleen de wp beschermd en niet de extra circulatiepomp. Want het komt eerst door die pomp in het buffervat. Pas na eventuele menging wordt alleen dat deel van het water gefiltert dat via de warmtepomp loopt.
[ Voor 7% gewijzigd door rykers op 09-12-2020 17:44 ]
Mijn verbruik is incl stand-by en defrosts.Robindd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:25:
[...]
De COP is hoog omdat de WP de hele maand 'snachts uitstaat tussen 03:00 en 09:00. Door de bufferwerking van de vloerverwarming merk je dat nauwelijks in de kamertemperatuur.
Verder heb ik weinig defrosts gehad in november. En ik zit aan de kust, wat meestal een paar graden gunstiger is dan het oosten van het land.
Door het grote oppervlak van de vloerverwarming kan ik met een lage Ta uit. Hoewel het meeste gelegd is met HOH 15cm.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik ga op basis van jouw advies en een uitgebreide studie van de Itho documentatie eens wat aanpassingen maken. Ik hou jullie op de hoogte.. thnx!koevlaas2 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:26:
[...]
ik ken je huis natuurlijk niet maar probeer eens +10c 28 > 0c 30 > -10c 32
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
Mocht je tijd hebben, zou je eens een linkje willen plaatsen met de site(s) voor verdelers?Naalroc schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:29:
[...]
Kijk naar de Duitse sites die hier regelmatig voorbij komen; zelf heb ik er ook 1 daarvandaan, maar als je wilt, kan ik dat morgen wel even opzoeken
Kan ik voor de aanvoer van de verdeler 22mm buigbare leiding voor gebruiken? Neem aan dat dat beter is dan een knietje.
Ik had hem hier vandaan, in de vijfvoudige uitvoering:Twan dz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:27:
[...]
Mocht je tijd hebben, zou je eens een linkje willen plaatsen met de site(s) voor verdelers?
Kan ik voor de aanvoer van de verdeler 22mm buigbare leiding voor gebruiken? Neem aan dat dat beter is dan een knietje.
https://www.pumpendiscoun...hp/user/ReigaGbR/suche/1/
Ik had deze gekozen omdat ik zelf nog de kogelkranen had liggen, die wil je er ook wel bij hebben, denk ik. en er zijn ook haakse kogelkranen....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nu heb ik hier wel een flamco vuilafscheider zitten, is dit ook voldoende?
Of foutjes van jouTomexergie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:35:
Lage COP t.o.v. Ta bij Tb=2 Kunnen meetfouten zijn maar mogelijk draait de WP niet optimaal! Syteem evaluatie aanbevelenswaardig.
Ik geef 197,5 verbruik op met 900 kWh warmte maar in je lijstje staat 178 kWh verbruik.
Misschien zijn er meer verkeerd ?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ben daar vanavond nog eens mee bezig geweest. Op zich is de instelling vrij eenvoudig te vinden via het installateursmenu. Stond niet op Auto, maar op 22 kW. Terug gezet naar 12 kW om eens wat te proberen en opgeslagen en toen...................ketel uit, Elga uit. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen in eerste instantie. Okay, vermogen weer naar 22 kW, Elga opnieuw starten, geen verschilvanderv schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:26:
@Copitano
Wat kan is; of de flow van de ketel is te laag, waardoor die zijn vermogen niet kwijt kan.
Je hebt de Ta van de ketel ook omlaag gezet, maar zijn vermogen ook? Volgens mij kun je makkelijk terug naar 8Kw?

Dat was ff spannend
Morgen een nieuwe poging. Eerst alles netjes uit vermogen aanpassen stekkers er uit en opnieuw opstarten. Misschien is dat de truc?
In dit geval een 9 voor een 7 aangezien.Rol-Co schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:01:
[...]
Of foutjes van jou![]()
Ik geef 197,5 verbruik op met 900 kWh warmte maar in je lijstje staat 178 kWh verbruik.
Misschien zijn er meer verkeerd ?
[...]
Ik heb een concept gestuurd, daarop had je kunnen reageren. Nu worden wijzigingen in de december monitoring meegenomen.
S,v.p via PM reageren
Oei, idd spannend, wat vreemd dat de Elga daar op reageert. Ik meende dat je had geschreven dat de cv pomp ook pwm werd aangestuurd door de ketel?Copitano schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:11:
[...]
Ben daar vanavond nog eens mee bezig geweest. Op zich is de instelling vrij eenvoudig te vinden via het installateursmenu. Stond niet op Auto, maar op 22 kW. Terug gezet naar 12 kW om eens wat te proberen en opgeslagen en toen...................ketel uit, Elga uit. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen in eerste instantie. Okay, vermogen weer naar 22 kW, Elga opnieuw starten, geen verschil. Goed tijd voor rigoureuze maatregelen
, stekker van de Elga er uit ff wachtte, stekker er weer in. Aansluitfout op het display van de thermostaat. Stekker er weer uit en opnieuw er in... Elga knippert met al z'n leds, hoera er is weer leven....maar nog geen draaiende compressor of reactie van de CV ketel. Okay thermostaat omhoog naar 22 en eureka de Elga en de Ketel werken weer gebroederlijk samen
Dat was ff spannend![]()
Morgen een nieuwe poging. Eerst alles netjes uit vermogen aanpassen stekkers er uit en opnieuw opstarten. Misschien is dat de truc?
Misschien stelt de ketel zichzelf al lager in als je de Ta wijzigd, dan hoef je niks te doen.
Anders misschien even hulp vragen in het cv tuning topic
[ Voor 3% gewijzigd door vanderv op 10-12-2020 03:04 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Met een COP 3.2 toch goedkoper dan gas
Verbruik 18,41 kWh, thermisch 59,1 kw Dat is inclusief defrosts uiteraard.. die ga ik er niet afhalen.. Part of the deal
[ Voor 32% gewijzigd door Daannn1987 op 10-12-2020 09:38 ]
Hoi,Robindd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:25:
[...]
ah het COP verhaal, altijd al onderwerp van discussie. let wel, er gaat hier alsnog 400 KWH doorheen in november, en ik vind dat behoorlijk wat nog. al was het ook qua weer niet zo best, dus ZB deed wss vrij weinig. PV was iig waardeloos. Ik meet het verbruik met een youless op de 3fase groep, die klopt wel. en opwekking meet de pana zelf. schijnt vrij accuraat te zijn, maar kan best dat ie er wat af zit. kamstrups ga ik er niet tussen zetten. levert mij niks op.
maar puur qua COP spelen een paar facetten spelen mee:
Mijn thermostaat en WP draaien los van elkaar. WP verwarmt het buffervat, en thermostaat bestuurt de pomp naar de vvw vanaf het buffervat. even kort voor de situatie. dit betekent dat de WP ongeveer 400L buffer warm houdt, hierdoor kan ie lekker rustig draaien (stille stand 3 staat permanent aan) en hoeft ie nooit harder te draaien dan nodig.
Ik heb een vrij dikke betonnen vloer, gok 30m3, en de (oude tyleen) vloerverwarming ligt vrij diep. dr ligt sowieso een dekvloer, dikke plavuizen, egalisatiespul en daarop de huidige pvc vloer. verwarmen gaat daardoor zeer traag, al helemaal met de 25-35 graden waarmee hier verwarmd wordt. 1 graad per dag is al best veel als het beton koud is. (bijv. na de zomer). kan ik vrij makkelijk harder laten gaan, gewoon de WP qua temperatuur opdraaien, maar liever niet ivm cop natuurlijk.
ik verwarm voornamelijk overdag. mijn thermostaat verwarmd gedurende de dag steeds iets warmer (Daardoor draait ie de hele dag). einde van de dag weer iets minder. dit is eigenlijk een trucje omdat ik daarmee geforceerd stook.
daarnaast draait de WP op WAR, en daaroverheen zit een stooklijn correctie. 's nachts is dat -2 op de stooklijn, en gedurende de dag gaat ie naar +2. op het warmste moment van de dag (tussen 12 en 17u). hierdoor gaat er de meeste warmte de vloer in, met de hoogste COP. mocht ie snachts nog even aanslaan (komt wel eens voor, bijv bij heel helder weer) dan doet ie dat dus met een -2 op de stooklijn, dus niet al te veel inbreuk op de COP. doel is voornamelijk om de afkoeling iets tegen te gaan. overdag duwt ie wel weer genoeg warmte in de vloer.
de kamertemp schommelt hier iets tussen de 20 en 21 graden. meestal 20.5 (dat is ook het doel).
Achteraf had ik wss makkelijk met een 9 KW model uit gekund, ipv een 12 TCAP, maar ok, dat wist ik niet van te voren. de vorige bewoners verstookten 3500m3 gas per jaar, en ik doe 3000KWH per jaar. ik heb wel wat geïsoleerd, maar het verschil is vrij fors. (vrijstaand huis uit '79)
volgend jaar komt er nog een dakkapel over de hele breedte van het huis en dan isoleer is direct de rest van het dak. dat gaat wel schelen, nu is er 2cm oude troep isolatie onder de pannen. dat merk je wel boven. (ventilatie moet er dan ook bij).
ook de keuken deur en de voordeur tochten nog, dat gaat ook nog behoorlijk schelen.
helpt dat wat?
situatie is niet ideaal, maar je kan maar zoveel doen zonder je huis opnieuw te bouwen. WAF is ook een dingetje zeg maar
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Klopt, en in de concept was hij nog goed zover ik weet, alleen stonden de regels verschoven.Tomexergie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:56:
[...]
In dit geval een 9 voor een 7 aangezien.
Ik heb een concept gestuurd, daarop had je kunnen reageren. Nu worden wijzigingen in de december monitoring meegenomen.
S,v.p via PM reageren
Maar ik bedoel er alleen mee dat de extreem hoge en lage misschien ook zo zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Opgenomen 451
Geproduceerd 2150
Deze maand lijkt het nog veel gekker te gaan worden, ik zit momenteel namelijk al op
Opgenomen 278
Geproduceerd 1052
Gisteren eerst maar eens even de tijd genomen om naar de instellingen te kijken die @Robindd en @Andrehj al een paar keer eerder had aangedragen. Die heb ik nu op normal en 60minuten staan.
Beeld voor de aanpassing

Beeld na de aanpassing. Lijkt er in eerste instantie een stuk beter uit te zien

Op verzoek van @BarryH de buitentemperatuur toegevoegd

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 10-12-2020 12:09 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Bedankt weer voor de lijst,Tomexergie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:35:
Is het een idee om voor de trendlijn de grote afwijkingen niet mee te rekenen ?
Pana WC12H9E8 / 1000L
Even een kleine verhoging in de temperatuur vermindert de defrosts al flink.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat ziet er goed uit! Welke aanpassingen heb je gedaan?Maikie18 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:33:
Ik ben toch eigenlijk best wel geschrokken van het gebruik de afgelopen maand (COP lijkt me wel goed).
Opgenomen 451
Geproduceerd 2150
Deze maand lijkt het nog veel gekker te gaan worden, ik zit momenteel namelijk al op
Opgenomen 278
Geproduceerd 1052
Gisteren eerst maar eens even de tijd genomen om naar de instellingen te kijken die @Robindd en @Andrehj al een paar keer eerder had aangedragen. Die heb ik nu op normal en 60minuten staan.
Op welke pompsnelheid heb je je Loria staan?wervisser schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:31:
Zal mij ook weer eens melden
Best veel defrosts afgelopen nacht, maar mijn dT loopt inmiddels op van 1,5 graad naar 2 graden. Lijkt dus weer wat meer afgifte te zijn dan normaal.
[Afbeelding]
En eigenlijk ook de RV. Lage Tb met droge lucht is beter in voorkomen van defrosts dan net boven 0 en dikke mist zoals afgelopen dagen (en nu nog steeds hier --> defrost festijn is nog niet voorbij;)).BarryH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:07:
@Maikie18 om dit te kunnen beoordelen moet je ook je buitentemperatuur erbij zetten.
Even een kleine verhoging in de temperatuur vermindert de defrosts al flink.
Edit: tel net 34

[ Voor 17% gewijzigd door overwinteraar op 10-12-2020 12:26 ]
Het is niet eens erg koud (vlak boven 0), maar die akelige mist zorgt ervoor dat hij vaak aan het defrosten is.
Vandaag lijkt al weinig "beter" te gaan, nog steeds erg mistig, temperatuur +1 graad, RV 99% en elke 45 minuten defrosten.
[ Voor 10% gewijzigd door timovd op 10-12-2020 12:37 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik weet dat mijn huis (1912, nog slechte isolatie en nog radiatoren) eigenlijk nog ongeschikt was voor een WP en dat het een slecht plan is om zo'n huis zomaar van een WP te voorzien. Dat is hopelijk volgende winter al een stuk beter naarmate de verbouwing vordert.
Bij gebrek aan COP gebruik ik kwh/graaddag als indicatie of dingen goed gaan. Zo kan ik ook wat vergelijken met de gas-historie.
Oktober en november vond ik best OK gaan met circa 0,75-1 kwh/graaddag wat redelijk overeenkomt met de gemiddelden uit vorig jaar met gas. Iets meer dan met gas maar te behappen. Ik was tevreden.
Maar deze week kan ik wel redelijk drama noemen met 1,72 kwh/graaddag voor de wp only. Dat is bijna 2x zoveel kwh/graaddag vergeleken met gas, vorig jaar.
Dat het een hoop energie kost, is OK en lijkt normaal te zijn gezien de andere ervaringen hier (en ingecalculeerd in de keuze om nu al naar WP te gaan ipv verderop in de verbouwing) maar de rest van de huishouding begint ook te klagen over gebrek aan comfort omdat het systeem ook na een hele dag persen pas net op de ingestelde 19 graden komt.
Eigenlijk alleen maar defrost waarna meteen volle capaciteit gevraagd wordt omdat de boel nog niet op tempratuur is, loeiende WP die dan weer meteen in een defrost terecht komt. Nachtverlaging was al minder gemaakt en maar helemaal uitgezet. Het lijkt niet in de afgifte te zitten aangezien de ingestelde max ta gewoon niet gehaald wordt.
Ik vrees voor echte koude dagen maar hopelijk helpt de drogere lucht dan de hoeveelheid defrost wat in te dammen want dat lijkt nu vooral het probleem te zijn dat er te weinig vermogen is. Voor mij mag de winter een beetje laf blijven dit jaar
Eens kijken of met de tips die hier al gegeven zijn, de boel nog wat beter te tweaken valt. Bekend is dat de Mercuria (te) veel paramaters heeft.
Edit: net maar eens het dak opgeklommen om eens te kijken en vond dat er best wat ijs op zat. Gelukkig vond ie dat zelf ook en was ik getuige van een defrost. Grappig om te zien hij hij dat ijs in 30 sec. weg krijgt:

Voor jullie gesneden koek waarschijnlijk maar voor mij niet
[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 10-12-2020 13:44 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Hier in groningen, gisteren 31 kWh verstookt (incl SWW), begin al een beetje te wennen aan het verbruik van een WPGrolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:31:
Bij mij in Twente is er gisteren bijna 30kWh doorgegaan.(en 8 blokken hout 's avonds)
Het is niet eens erg koud (vlak boven 0), maar die akelige mist zorgt ervoor dat hij vaak aan het defrosten is.
Vandaag lijkt al weinig "beter" te gaan, nog steeds erg mistig, temperatuur +1 graad, RV 99% en elke 45 minuten defrosten.
Lijkt erop dat hoge RV komende dagen het nieuwe normaal gaat worden, dus om het uur een mooie damp wolk....is toch een prachtig stukje techniek die defrosts
Ik vind het ook wel wat hebben, maar efficiënt is het nietErikRe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:
[...]
Hier in groningen, gisteren 31 kWh verstookt (incl SWW), begin al een beetje te wennen aan het verbruik van een WP![]()
Lijkt erop dat hoge RV komende dagen het nieuwe normaal gaat worden, dus om het uur een mooie damp wolk....is toch een prachtig stukje techniek die defrosts
Toen ik de WP net had kreeg ik berichtjes van mijn buurman "JE VERWARMINGSDING STAAT IN BRAND!!"
Dan valt het hier (regio Arnhem) nog mee. Gisteren 23.9 kWh uit het net gehaald + 2.6 van PV is 26.5 kWh totaal. Daarvan gaat ca 10 kWh naar het huishouden, dus zo'n 17 kWh voor de WP.Grolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:31:
Bij mij in Twente is er gisteren bijna 30kWh doorgegaan.(en 8 blokken hout 's avonds)
Gisteren ook mistig, maar nu is het al een stuk beter. Vanochtend scheen zelfs de zon.
Ja maar die gebruik ik niet. Verbruik is alleen verwarming huis.BarryH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:34:
@Wuursj heeft jou mercuria ook SWW ondersteuning?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Die draait nu met een behoorlijke lager opgenomen vermogen zo te zien!Maikie18 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:33:
Ik ben toch eigenlijk best wel geschrokken van het gebruik de afgelopen maand (COP lijkt me wel goed).
Opgenomen 451
Geproduceerd 2150
Opgenomen 278
Geproduceerd 1052
Beeld voor de aanpassing
[Afbeelding]
Beeld na de aanpassing. Lijkt er in eerste instantie een stuk beter uit te zien
[Afbeelding]
Op verzoek van @BarryH de buitentemperatuur toegevoegd
[Afbeelding]
Hier vorige maand opgenomen 185kWh en tot dus ver op 132 kWh.
Mijn huis is vermoedelijk heel wat kleiner
Verwarm standaard nu zo'n 65m2 (badkamer, woonkamer + garage en minikantoor tegenwoordig). Heb defrosts korter dan 1 uur na elkaar nog bijna niet gezien. Mijn 75YAA is dan ook redelijk overbemeten voor mijn woning, dat zal ook schelen.
Tis koud en daar hoort verbruik bij. Ik had 18 kWh, komt niet heel vaak voor dat er meer dan 10 kWh doorheen gaat.Grolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:31:
Misschien moet je pas vanaf volgende week experimenteren als het weer 10 graden is. Als het dan niet meer werkt, zit je niet gelijk heel erg in de kou.....Copitano schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:11:
[...]
Ben daar vanavond nog eens mee bezig geweest. Op zich is de instelling vrij eenvoudig te vinden via het installateursmenu. Stond niet op Auto, maar op 22 kW. Terug gezet naar 12 kW om eens wat te proberen en opgeslagen en toen...................ketel uit, Elga uit. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen in eerste instantie. Okay, vermogen weer naar 22 kW, Elga opnieuw starten, geen verschil. Goed tijd voor rigoureuze maatregelen
, stekker van de Elga er uit ff wachtte, stekker er weer in. Aansluitfout op het display van de thermostaat. Stekker er weer uit en opnieuw er in... Elga knippert met al z'n leds, hoera er is weer leven....maar nog geen draaiende compressor of reactie van de CV ketel. Okay thermostaat omhoog naar 22 en eureka de Elga en de Ketel werken weer gebroederlijk samen
Dat was ff spannend![]()
Hier 25kWh incl. SWW dus ik vind het best meevallen hier.ErikRe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:
[...]
Hier in groningen, gisteren 31 kWh verstookt (incl SWW), begin al een beetje te wennen aan het verbruik van een WP
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
ja die is echt funny.Grolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:51:
[...]
Ik vind het ook wel wat hebben, maar efficiënt is het niet
Toen ik de WP net had kreeg ik berichtjes van mijn buurman "JE VERWARMINGSDING STAAT IN BRAND!!"![]()
Mijn buurman stond al met 112 ingetypt te kijken of ik wel thuis was

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Hier (ook in TwenteGrolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:31:
Kijk rond die 30 sec maar eens wat je Ta doet, is stuk minder grappigWuursj schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:38:
Ik moet zeggen dat ik deze week ook behoorlijk vind tegenvallen met zo'n 30kwh per dag voor wp only (effectief staat ie dus altijd aan op max electric vemogen). Ook al was dat verwacht.
Ik weet dat mijn huis (1912, nog slechte isolatie en nog radiatoren) eigenlijk nog ongeschikt was voor een WP en dat het een slecht plan is om zo'n huis zomaar van een WP te voorzien. Dat is hopelijk volgende winter al een stuk beter naarmate de verbouwing vordert.
Bij gebrek aan COP gebruik ik kwh/graaddag als indicatie of dingen goed gaan. Zo kan ik ook wat vergelijken met de gas-historie.
Oktober en november vond ik best OK gaan met circa 0,75-1 kwh/graaddag wat redelijk overeenkomt met de gemiddelden uit vorig jaar met gas. Iets meer dan met gas maar te behappen. Ik was tevreden.
Maar deze week kan ik wel redelijk drama noemen met 1,72 kwh/graaddag voor de wp only. Dat is bijna 2x zoveel kwh/graaddag vergeleken met gas, vorig jaar.
Dat het een hoop energie kost, is OK en lijkt normaal te zijn gezien de andere ervaringen hier (en ingecalculeerd in de keuze om nu al naar WP te gaan ipv verderop in de verbouwing) maar de rest van de huishouding begint ook te klagen over gebrek aan comfort omdat het systeem ook na een hele dag persen pas net op de ingestelde 19 graden komt.
Eigenlijk alleen maar defrost waarna meteen volle capaciteit gevraagd wordt omdat de boel nog niet op tempratuur is, loeiende WP die dan weer meteen in een defrost terecht komt. Nachtverlaging was al minder gemaakt en maar helemaal uitgezet. Het lijkt niet in de afgifte te zitten aangezien de ingestelde max ta gewoon niet gehaald wordt.
Ik vrees voor echte koude dagen maar hopelijk helpt de drogere lucht dan de hoeveelheid defrost wat in te dammen want dat lijkt nu vooral het probleem te zijn dat er te weinig vermogen is. Voor mij mag de winter een beetje laf blijven dit jaarMaar met echte kou kan de pelletkachel tenminste nog aan, nu met de mist niet.
Eens kijken of met de tips die hier al gegeven zijn, de boel nog wat beter te tweaken valt. Bekend is dat de Mercuria (te) veel paramaters heeft.
Edit: net maar eens het dak opgeklommen om eens te kijken en vond dat er best wat ijs op zat. Gelukkig vond ie dat zelf ook en was ik getuige van een defrost. Grappig om te zien hij hij dat ijs in 30 sec. weg krijgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor jullie gesneden koek waarschijnlijk maar voor mij niet
Hoe draai je, RAR, WAR, combi? Nachtverlaging? En krijg/ hou je het wel warm binnen?
En... beeld van afgelopen dagen is niet representatief, qua vocht/ mist. Niet teveel extrapoleren / zorgen maken over hele winter.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik heb vorig jaar dagen gehad met 50+ kWh. Maar dat was nog met matige isolatie, radiatoren en een aanvoertemperatuur oplopend tot 53 graden.sjimmie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:55:
Pff, ik schrok al toen onze pana gisteren bijna 16kWh incl sww en de 4 defrosts verstookten in ons eind-jaren-70 huis...
Nu ligt er vloerverwarming, is er aanzienlijk betere isolatie en hoop ik de aanvoertemperatuur onder de 35 graden te kunnen houden. Het huis is nu tochtvrij en voelt met 19,5-20 graden al comfortabeler aan dan vorige winter met de thermostaat op 21 graden. Bij 21 graden hadden we nog behoefte aan een plaid tijdens het stil zitten in de avond (tv kijken/lezen).
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vrijstaande woning met een inhoud van 850m3. Zo'n 25 - 30kWh per dag incl. SWW.
Mijn TA ligt nu op 34 graden en ik draai WAR incl nachtverlaging.
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Hier in Noord Groningen, gisteren 12,01 kWh verstookt.ErikRe schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:46:
[...]
Hier in groningen, gisteren 31 kWh verstookt (incl SWW), begin al een beetje te wennen aan het verbruik van een WP![]()
Verbruik valt wel mee, ben tot nu toe vanaf 2016 elk jaar minder euro's kwijt aan kWh dan de 15 jaren ervoor op gas voor verwarming en SWW.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Pompsnelheid 4. Ik heb hem vorig jaar wel eens even op 2 gehad, maar werkte geen verschil.overwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:19:
[...]
Op welke pompsnelheid heb je je Loria staan?
Als ik trouwens naar de verschillende verbruiken kijk, doe ik het niet zo slecht met nog geen 15kWh per dag. Het huis is daarentegen wel te koud, dus misschien moet ik toch nog eens in de instellingen duiken. Nadeel is dan dat mijn woonkamer te snel warm wordt
[ Voor 32% gewijzigd door wervisser op 10-12-2020 16:15 ]
Combi van RAR en WAR, dat regelde mooi af in de voorgaande maanden met constante binnen temp, geen gependel, weinig geluid en OK verbruik.overwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:55:
[...]
Hoe draai je, RAR, WAR, combi? Nachtverlaging? En krijg/ hou je het wel warm binnen?
Nachtverlaging was 2 graden maar dan was het pas ver in de middag weer op 19 graden. Nu uitgezet. Hij lijkt de boel wel warm te kunnen houden, met een hoop moeite.
Ik had eerst gedacht dat de afgifte het probleem zou gaan worden maar nu lijkt vermogen toch de bottleneck voor de huidige situatie.
Hetzelfde geldt voor de leidingen welke over de grond lopen.
En iets van een rozet voor binnen zou ook mooi zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door icecreamfarmer op 10-12-2020 16:52 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Zelf een rozet maken van een houten plankje?icecreamfarmer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:47:
Iemand hier een idee of oplossing hoe je het gat in de muur waar de koelleidingen en stroom uitkomen mooi af te werken?
Hetzelfde geldt voor de leidingen welke over de grond lopen.
En iets van een rozet voor binnen zou ook mooi zijn.
Plankje pakken, met de juiste tussenafstanden en diameters gaten boren voor de leidingen, plankje doormidden zagen t.h.v. de gaten. Vervolgens de beide helften tegen de muur schroeven/lijmen en naar wens afwerken met plamuur, verf etc.
Het zal even wat werk zijn om de gaten écht op de juiste plek te krijgen. Wellicht is het handig om het proces eerst met karton uit te voeren. Om dan wanneer je met karton een goed resultaat hebt, dit als mal te gebruiken om het houten plankje af te tekenen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dinsdag wordt t warmer dus in jouw geval zou je m naar 20 kunnen zetten.. of je veel bespaar valt te betwijfelen. Zullen geen 10tjes wordenBo0bz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:24:
Ik ga een lang weekend weg. Stook normaal 24/7 op 21,5. Wil voor die vier dagen iets lager zitten anders lijkt het me zonde. Terug naar 20 zetten of beter gewoon laten draaien?
Haha dankjeDaannn1987 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:28:
[...]
Dinsdag wordt t warmer dus in jouw geval zou je m naar 20 kunnen zetten.. of je veel bespaar valt te betwijfelen. Zullen geen 10tjes wordenzuiniger rijden naar de locatie zul je meer mee besparen
Ging er even vanuit dat de ketel op Auto zou staan, dan is dat volgens de beschrijving inderdaad het geval. Ketel start dan hoog op, berekend aan de hand van aanvoer en retour wat nodig is en past dan het vermogen en de pompsnelheid aan. Maar de ketel stond dus op 22 kW en niet op Auto. Oorspronkelijk had de installateur de ketel aan/uit aangesloten op de Elga. Dat heb ik laten veranderen naar Opentherm. Dat moet toch beter werken zou ik zo denken. Waar ik nog aan zit te denken is de ketel helemaal los te koppelen van de Elga en een eigen thermostaat te geven die een half graadje lager staat als de setpoint van de Elga zodat de ketel alleen bij komt als het echt nodig is. De regelstrategie van de Elga is erg ondoorzichtig.vanderv schreef op donderdag 10 december 2020 @ 03:01:
[...]
Oei, idd spannend, wat vreemd dat de Elga daar op reageert. Ik meende dat je had geschreven dat de cv pomp ook pwm werd aangestuurd door de ketel?
Misschien stelt de ketel zichzelf al lager in als je de Ta wijzigt, dan hoef je niks te doen.
Ga daar eens mijn licht op stekenAnders misschien even hulp vragen in het cv tuning topic
Daar ga je van schrikken....Bo0bz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:32:
[...]
Haha dankjelease auto dus daar valt weinig te besparen. Ik ga het gewoon eens proberen en kijken wat het verschil is.
Laat hem hier staan al ga ik twee weken weg
1 PVoutput . Dongen NB
Dat het meer bespaart dan je zou denken bedoel je?reneeke1970 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:43:
Daar ga je van schrikken....
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ja als ik zo nadenk scheelt het sowieso al een stuk verbruik omdat we geen SWW gebruiken deuren en ramen gesloten blijven. Lastig te zien denk ik dus wat de verlaging daadwerkelijk bijdraagt aan besparing van kilowatt uren. Jullie zetten me wel aan het denkenreneeke1970 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:43:
[...]
Daar ga je van schrikken....
Mooie discussie net als die met nachtverlaging; zinvol of niet!? Maar @reneeke1970 met twee weken loont het toch wel om de boel te verlagen en dan bijv. rustig om te starten de dag voor je thuis komt?
[ Voor 18% gewijzigd door Bo0bz op 10-12-2020 18:54 ]
Staat hier standaard op snelheid 2 rond 20 l/min). Gisteren hele dag op 3 (rond 24 l/min) gezet op te testen, maakt voor dT en defrosts niet veel uit. 's avonds weer naar 2 gezet; in een stil huis is stand 3 nl wel behoorlijk goed hoorbaar, door geruis in leidingen/systeem.wervisser schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:12:
[...]
Pompsnelheid 4. Ik heb hem vorig jaar wel eens even op 2 gehad, maar werkte geen verschil.
Als ik trouwens naar de verschillende verbruiken kijk, doe ik het niet zo slecht met nog geen 15kWh per dag. Het huis is daarentegen wel te koud, dus misschien moet ik toch nog eens in de instellingen duiken. Nadeel is dan dat mijn woonkamer te snel warm wordt
Iemand trouwens een suggestie waar dit in kan zitten/(of) wat aan dit geruis te doen valt?
Setting: hoofdleiding is alupex 28 mm, tot aan gesloten verdeler vv op begane grond en eerste stuk in kruip. Vanaf vv verdeler x honderd meter 16 mm vv buis. Van de hoofdleiding gaat boven nog 2x een 16 mm alupex naar 2 slaapkamers elk (Jaga's) en een aftak naar badkamer (15 mm wicu vv + gewone grote plaatradiator). Beneden nog een aftakking naar 1x slaapkamer (Jaga) en 1x badkamer (grote gewone radiator), beide 16 mm alupex. Systeem is waterzijdig ingeregeld, wel op pompstand 2. In stand 2 is het geheel stil, in stand 3 of 4 hoor je water door leidingen/systeem stromen met bijbehorend geruis.
Al 100% war en tweaken stooklijn geprobeerd?Wuursj schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:16:
[...]
Combi van RAR en WAR, dat regelde mooi af in de voorgaande maanden met constante binnen temp, geen gependel, weinig geluid en OK verbruik.
Nachtverlaging was 2 graden maar dan was het pas ver in de middag weer op 19 graden. Nu uitgezet. Hij lijkt de boel wel warm te kunnen houden, met een hoop moeite.
Ik had eerst gedacht dat de afgifte het probleem zou gaan worden maar nu lijkt vermogen toch de bottleneck voor de huidige situatie.
Zal hem idd lekker naar 20 zetten. En een paar uur voordat je thuiskomt (via VPN) naar 21,5 zetten.Bo0bz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:24:
Ik ga een lang weekend weg. Stook normaal 24/7 op 21,5. Wil voor die vier dagen iets lager zitten anders lijkt het me zonde. Terug naar 20 zetten of beter gewoon laten draaien?
Toevallig heb ik dat ook op 1 Jaga in huis (woonkamer) op standje 3 dus staat ie op 2. voor de rest een convectorput van 4 meter en 4 radiatoren.overwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:56:
[...]
Iemand trouwens een suggestie waar dit in kan zitten/(of) wat aan dit geruis te doen valt?
[ Voor 32% gewijzigd door stuffer op 10-12-2020 19:28 ]
*** NIKS ***
Inderdaad mooi gezichtGrolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:51:
[...]
Ik vind het ook wel wat hebben, maar efficiënt is het niet
Toen ik de WP net had kreeg ik berichtjes van mijn buurman "JE VERWARMINGSDING STAAT IN BRAND!!"![]()
Qua energie valt zo'n defrost nog wel mee, dat verlaagd de overall COP iets. Heb hier eens 0,2kWh gemeten per defrost. Maar dat hij een tijdje geen warmte produceert is erger; gemiddeld zakt het zo tot 80% van zijn nominale capaciteit in, bij elk uur een defrost.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik heb geen Excel van windows meer op mijn Macbook. Na de update naar Catalina werkte het niet meer. Nu doe ik het met WPS. Dan krijg je verschuivingen van regels. Goed waardeloos.Rol-Co schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:27:
[...]
Klopt, en in de concept was hij nog goed zover ik weet, alleen stonden de regels verschoven.
Maar ik bedoel er alleen mee dat de extreem hoge en lage misschien ook zo zijn.
Heb ik al een keer gedaan. Maar daar moeten de betreffende deelnmers het wel mee eens zijn. Veel communicatie nodig. Beter om dat op het forum te bespreken. Bij 50 deelnemers is de trendlijn redelijk stabiel.MarFan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:07:
[...]
Bedankt weer voor de lijst,
Is het een idee om voor de trendlijn de grote afwijkingen niet mee te rekenen ?
Ik zit vanaf 00:00 s nachts tot 19:00 uur op 30 stuks.
https://imgur.com/a/fO1AoZG
Ondanks dat is het nogsteeds 20.9 graden in de kamer (setpoint 21 graden).
Daarna zijn er 5 waxinelichtjes aan gegaan en 2 mensen in huis. En ineens is het 21.3 graden en staat de WP uit.
[ Voor 21% gewijzigd door Twan dz op 10-12-2020 20:03 ]
De dag ervoor? Je bedoelt drie dagen ervoor. Ta moet veel hoger om te verwarmen, kost veel meer dan warm houden. Heb het één keer gedaan voor een weekje en het is gewoon twee dagen afzien na thuiskomst.Bo0bz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:50:
[...]
Ja als ik zo nadenk scheelt het sowieso al een stuk verbruik omdat we geen SWW gebruiken deuren en ramen gesloten blijven. Lastig te zien denk ik dus wat de verlaging daadwerkelijk bijdraagt aan besparing van kilowatt uren. Jullie zetten me wel aan het denken
Mooie discussie net als die met nachtverlaging; zinvol of niet!? Maar @reneeke1970 met twee weken loont het toch wel om de boel te verlagen en dan bijv. rustig om te starten de dag voor je thuis komt?
Enige wat ik nu zou doen is ta 2 graden verlagen, heb toch een hout kachel staan....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is de helft van het verhaal. Hij onttrekt de rest van de warmte aan je verwarming en moet de eerstvolgende minuten dat weer compenseren. Dus feitelijk kost een defrost ruim 2x zoveel tijd. De transients van verwarmen naar koelen en terug zijn ook niet instantaan.Fullpower schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:32:
[...]
Inderdaad mooi gezicht![]()
Qua energie valt zo'n defrost nog wel mee, dat verlaagd de overall COP iets. Heb hier eens 0,2kWh gemeten per defrost. Maar dat hij een tijdje geen warmte produceert is erger; gemiddeld zakt het zo tot 80% van zijn nominale capaciteit in, bij elk uur een defrost.
Hier een record voor deze herfst, nu al 9 defrosts sinds middernacht. Meestal 7 of 8 per dag tot nu toe. Hier ook steeds rond de 25kWh verbruik.Grolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:07:
In Twente vandaag geeindigd op 26,5kWh voor de WP (incl. SWW) en 7defrosts vanaf 1900 weer de houtkachel aan dus alles is weer in rust @ huize Grolsch
[ Voor 23% gewijzigd door LangeFries op 10-12-2020 20:24 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Zet eerst ff deze aan voor de broodnodige achtergrondmuziek, ff goed zomer sfeertje er in.. Hoppa!
En dan lekker mijn afgelopen 48 uur bekijken:
KLIK HIER VOOR DAIKIN POWERRRR
(ik moet zeggen dat ik gister nadat de run gestopt was de thermostaat een halve graad verhoogt heb omdat de schoonouders vandaag kwamen oppassen en die hebben het snel koud.. ik zag de bui al hangen met de defrost ellende. Dus hij is een 'halve graad' op de ruimte thermostaat eerder gestart met de run van vandaag dan normaal. Hij zou dan moeten afslaan op 22 graden ruimte temperatuur. Dat haalde hij niet, totdat we tosti's gingen bakken vanavond toen we thuis kwamen na werk. Daardoor is de run nu net gestopt..
COP 2,9 als ik alle defrost meereken, evenals de onttrokken energie (negatieve opwekking) afgehaald van de totale opbrengst counter.
[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 10-12-2020 20:24 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Met dit koude weer merk dat de CV ketel regelmatig aanspringt als back up terwijl het stroom verbruik ook best wel hoog is.
Nu zag ik dat je met de back up parameter HP029 een keus kunt maken tussen ketel, stroom 1 fase/2 fase en ‘geen’.
Nu kan ik die parameter wel vinden in de elga, maar het lukt me niet om dit te verstellen.
Kan iemand mij hier mee verder helpen?
En wat houdt back up met stroom in met 1 of 2 fases, heb toch alleen fase + nul aangesloten, hoe krijg je dan 2 fases?
Voor 'de kou' wel eens geprobeerd maar vond met ruimtetemperatuur er bij net wat netter regelen: naar max Ta als ie uit de nachtverlaging kwam en daarna zoveel mogelijk terug regelen. Vond ik wel een mooie combi van snelheid en efficientie. Ook hield ie de ruimtetemperatuur netjes op exact de ingestelde waarde.overwinteraar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:57:
[...]
Al 100% war en tweaken stooklijn geprobeerd?
Als hij nu de ingestelde Ta niet haalt door de defrosts, zal ie dat ook niet doen bij stooklijn?
Maar op zich draait de boel weer vrolijk rond en gaat het nu weer ok. Gewoon hopen op niet al te veel van die mistige dagen en indien wel, nachtverlaging uit. Of sowieso eens een periode uit houden en kijken naar het verbruik.
Ja zo dacht ik ook slim te zijn toen ik bijna twee weken van huis was. Flinke verlaging ingesteld en weg. 48h voor thuiskomst weer aangezet via de eTwist app.reneeke1970 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:03:
[...]
De dag ervoor? Je bedoelt drie dagen ervoor. Ta moet veel hoger om te verwarmen, kost veel meer dan warm houden. Heb het één keer gedaan voor een weekje en het is gewoon twee dagen afzien na thuiskomst.
Enige wat ik nu zou doen is ta 2 graden verlagen, heb toch een hout kachel staan....
Maar wat blijkt: bij een lage systeemtemp gaat dat ding even starten op de backup heater. Zonder dat doet ie niks.

Dus een steenkoud huis en chagrijnige partner bij thuis komt.
Dan is een back up in de vorm van een pelletkachel wel fijn. Wel 's nachts toch nog even die backup heater aansluiten want ik kreeg het zonder niet aan, ook na wat schuiven met parameters in dat ding. Wie dat verzonnen heeft...

Wel een goede les. Ik hoop toch maar dat de vorstbeveiliging niet ook alleen op het element werkt...
[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 10-12-2020 20:44 ]
Komt die Zubadan eindelijk in zijn element, moet ie uit. Zielig voor dat apparaatjeGrolsch schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:07:
In Twente vandaag geeindigd op 26,5kWh voor de WP (incl. SWW) en 7defrosts vanaf 1900 weer de houtkachel aan dus alles is weer in rust @ huize Grolsch
Hier niet uit de defrosts gekomen vandaag, iedere 80 min. heb ik er een. Dat heeft tot nu toe 20kWh gekost, want de dag COP van 3,4 is een aardig dieptepunt.
Ja een pana doet dat onder 18 graden.Wuursj schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:37:
[...]
Voor 'de kou' wel eens geprobeerd maar vond met ruimtetemperatuur er bij net wat netter regelen: naar max Ta als ie uit de nachtverlaging kwam en daarna zoveel mogelijk terug regelen. Vond ik wel een mooie combi van snelheid en efficientie. Ook hield ie de ruimtetemperatuur netjes op exact de ingestelde waarde.
Als hij nu de ingestelde Ta niet haalt door de defrosts, zal ie dat ook niet doen bij stooklijn?
Maar op zich draait de boel weer vrolijk rond en gaat het nu weer ok. Gewoon hopen op niet al te veel van die mistige dagen en indien wel, nachtverlaging uit. Of sowieso eens een periode uit houden en kijken naar het verbruik.
[...]
Ja zo dacht ik ook slim te zijn toen ik bijna twee weken van huis was. Flinke verlaging ingesteld en weg. 48h voor thuiskomst weer aangezet via de eTwist app.
Maar wat blijkt: bij een lage systeemtemp gaat dat ding even starten op de backup heater. Zonder dat doet ie niks.![]()
En die had ik niet aangesloten op advies van hier
![]()
Dus een steenkoud huis en chagrijnige partner bij thuis komt.
Dan is een back up in de vorm van een pelletkachel wel fijn. Wel 's nachts toch nog even die backup heater aansluiten want ik kreeg het zonder niet aan, ook na wat schuiven met parameters in dat ding. Wie dat verzonnen heeft...
Wel een goede les. Ik hoop toch maar dat de vorstbeveiliging niet ook alleen op het element werkt...
Gewoon afblijven van de machine, evenals expansie laten zitten.
Ook al zon slim advies....
1 PVoutput . Dongen NB
Ga ik met 15 niet winnen....Twan dz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:01:
Ik stem voor een wedstrijdje defrosts van de afgelopen 24 uur.
Ik zit vanaf 00:00 s nachts tot 19:00 uur op 30 stuks.
https://imgur.com/a/fO1AoZG
Ondanks dat is het nogsteeds 20.9 graden in de kamer (setpoint 21 graden).
Daarna zijn er 5 waxinelichtjes aan gegaan en 2 mensen in huis. En ineens is het 21.3 graden en staat de WP uit.
---edit 14 tot 19.00
Maar draai weer 75% RAR en 25% WAR merkte toch dat er veel moeite was om het warm te houden en soms ook een halve graad terug liep.
Dus met mijn opstelling (convectoren en radiatoren) weer terug bij WAR/RAR en het loopt weer rustig.
[ Voor 20% gewijzigd door stuffer op 10-12-2020 21:29 ]
*** NIKS ***
Hier smiddags en vanavond visite = veel warmte = WP uitdoek55 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:43:
[...]
Komt die Zubadan eindelijk in zijn element, moet ie uit. Zielig voor dat apparaatje. Of wacht je tot de flash injectie echt aan kan?
Hier niet uit de defrosts gekomen vandaag, iedere 80 min. heb ik er een. Dat heeft tot nu toe 20kWh gekost, want de dag COP van 3,4 is een aardig dieptepunt.
Blijven hangen tot dus ver op 9 defrosts en dag COP voor alleen CV van 3,85. Not bad eigenlijk.
Van 00:07 tot 12:52 continue gedraaid.
Stille modus uit en de reactietijd naar 60 minuten i.p.v 10 minuten. Temperatuur staat nog steeds op 25 - 35. Zou dus eigenlijk zeggen dat door de stille modus uit te zetten het opgenomen vermogen juist hoger zou worden.TweakersOnly schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:12:
[...]
Dat ziet er goed uit! Welke aanpassingen heb je gedaan?
Dit ziet er volgens mij ook wel goed uit

Het lijkt erop dat de dT kleiner is geworden

Bijna 190m2 hier dus als ik dat vergelijk met jouw opgenomen vermogen dan valt het nog meeRobindd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:40:
[...]
Die draait nu met een behoorlijke lager opgenomen vermogen zo te zien!
Hier vorige maand opgenomen 185kWh en tot dus ver op 132 kWh.
Mijn huis is vermoedelijk heel wat kleinerHoekhuis met ik denk zo een 600m3 of wellicht iets meer. Nooit echt uitgerekend eigenlijk. Volgens mij een stukje minder
![]()
Verwarm standaard nu zo'n 65m2 (badkamer, woonkamer + garage en minikantoor tegenwoordig). Heb defrosts korter dan 1 uur na elkaar nog bijna niet gezien. Mijn 75YAA is dan ook redelijk overbemeten voor mijn woning, dat zal ook schelen.
[ Voor 37% gewijzigd door Maikie18 op 10-12-2020 21:54 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
= niet corona proofRobindd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:29:
[...]
Hier smiddags en vanavond visite = veel warmte = WP uit![]()
Blijven hangen tot dus ver op 9 defrosts en dag COP voor alleen CV van 3,85. Not bad eigenlijk.
Van 00:07 tot 12:52 continue gedraaid.

Dit topic is gesloten.