Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Als jou signature klopt dan gebruik je de LG alleen voor verwarmen van CV water? Dan vindt ik je verbruik wel erg hoog met 5 jaga's met DBE. Wat zijn de specs van je woning?
Ik heb een 2-onder-1 kap woning die ik op de BG verwarm op 21,5 met vloerverwarming. Mijn gehele woning heeft op mijn slechtste dag so far (30 november) 32kwh verbruikt. Zelf nog even de wasmachine en droger aangehad en om het uur een defrost.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Defrosts worden minder als de luchtvochtigheid minder wordt (als je tenminste een WP hebt die "normaal" defrost, en niet defrost adhv een timer icm buitentemperatuur).JanAllElectric schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:43:
Ik heb een LG monoblock 9KW 1 fase. Tot een buitentemperatuur van ca 5 graden werkt de LG goed. Redelijk snel opwarmen naar 21 graden en makkelijk constant houden op 20,5.
Nu onder de 5 graden zijn er de hele dag zoveel defrosts (gemiddeld iets minder dan 1 uur) dat de capaciteit zoveel minder is dat opwarmen nauwelijks gaat en de temperatuur met moeite 20,5 blijft als ik daar eindelijk ben aangekomen. (as we speak is het nu 19,9 graden binnen, wel na gebruik silent mode tot 06:00) Verder ligt het verbruik dan rond 42kWh per dag.
Ik heb 2 vragen:
- Bij welke buitentemperatuur nemen de defrosts eigenlijk af? Kortom is het maar een tijdelijk probleem?
- Ik heb piekbeperking aanstaan. Dan zou de LG moeten werken tot 17A. In de praktijk lijkt dat 15A te zijn. De LG zou zonder piekbeperking 23A kunnen trekken. Nu is het zo dat bij mij de LG op een verder lege fase is aangesloten (zolang ik op gas blijf koken). Ik zou de 16A automaat kunnen vervangen door een 25A automaat. De bedrading is 2,5 mm2. Mijn vraag kan en mag dat?
Als het bijv. 5 graden vriest en het mooi helder weer is heb je veel minder last van defrosts als bij Tbuiten +3 graden en mistig weer.
Op dit moment is het in Twente 3 graden, en sinds start run 10.00 1 x een defrost gehad om 10.30, nu loopt hij alweer 1,5 uur te "snorren" op zo'n 8KW thermisch vermogen.
RV (buiten) is op dit moment 98% bij mij thuis
Een 25A automaat op een 25A fase mag in principe niet ivm met risico voor de hoofdzekering om er uit te klappen.
Ik heb het wel voor mijn laadpaal
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Grolsch Gisteren zag ik hier (ook met de 9kw LG) dat ik vanaf ca. 4 uur 's middags iedere ca. 50 minuten een defrost. Dat doet hij tot nu nog steeds. Niet op tijd, want ik zie hem staan door het keukenraam en hij vriest echt helemaal dicht voordat hij de defrost begint.
Hier was het gisteren 3.5 graden en 97% luchtvochtigheid. Dat is daarna afgenomen tot -0.5 graden en 96% luchtvochtigheid. Nu is het hier sowieso altijd wel vrij vochtig op de Utrechtse Heuvelrug heb ik het idee. Echter als ik zie dat bij jou het toch ook 98% luchtvochtigheid is bij 3 graden met maar 1 defrost, vraag ik mij toch af hoe het komt dat de LG veel sneller dichtvriest. Mogelijk mijn Ta van 37 graden?
Dan nog een andere vraag: omdat ik niet altijd mijn volledige vermogen haal door gebrek aan flow wil ik de wp volledig hydraulisch gaan scheiden van mijn afgiftesysteem. Op dit moment pompt de wp nog via het buffervat het water door de radiatoren.
Nu heb ik geen idee wat voor capaciteit circulatiepomp ik het beste kan kopen.
De WP heeft de Grundfos UPM3K 20-75 CHBL, die krijgt het water dus wel redelijk rond zo lang hij maar op 100% draait
De CV ketel heeft de Bosch UPS15-50 TTAO (is ook een Grundfos pomp), welke op stand 3 ook alles net aan warm kreeg.
Ik denk dus dat ik minimaal een Grundfos Alpha2 25-60 nodig heb, of zou ik mogelijk nog een zwaardere moeten nemen?
Er zitten hier grotere experts, maar in al het defrost geweld zakt je post snel weg, dus even wat mij opvalt....Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:43:
Ook heb ik de installatie even uitgetekend, dat vind ik wat makkelijker kijken, hier heb ik ook op gezet welke pijltjes er op die hendeldingen staan:
[Afbeelding]
Je expansievat zitten tussen de keerklep en je CV ketel in. Zolang de 3-wegklep in de ketel in verwarmingsbedrijf staat geen probleem, maar als hij in warm water (SWW) bedrijf staat heb je een cv-systeem zonder expansievat (tenzij er één in de Elga ingebouwd zit). Dat is denk ik niet de oorzaak van je problemen, maar ook niet wenselijk en gaat ook zeker drukwisselingen geven.
Hoe meer vermogen wordt gevraagd van de WP hoe eerder deze dichtvriest.rykers158 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:11:
@JanAllElectric Herkenbaar. Hier heb ik hetzelfde. Wel valt het mij op dat ik nu niet altijd de 9kw haal doordat ik soms niet voldoende flow heb door mijn hele installatie heen.
@Grolsch Gisteren zag ik hier (ook met de 9kw LG) dat ik vanaf ca. 4 uur 's middags iedere ca. 50 minuten een defrost. Dat doet hij tot nu nog steeds. Niet op tijd, want ik zie hem staan door het keukenraam en hij vriest echt helemaal dicht voordat hij de defrost begint.
Hier was het gisteren 3.5 graden en 97% luchtvochtigheid. Dat is daarna afgenomen tot -0.5 graden en 96% luchtvochtigheid. Nu is het hier sowieso altijd wel vrij vochtig op de Utrechtse Heuvelrug heb ik het idee. Echter als ik zie dat bij jou het toch ook 98% luchtvochtigheid is bij 3 graden met maar 1 defrost, vraag ik mij toch af hoe het komt dat de LG veel sneller dichtvriest. Mogelijk mijn Ta van 37 graden?
Dan nog een andere vraag: omdat ik niet altijd mijn volledige vermogen haal door gebrek aan flow wil ik de wp volledig hydraulisch gaan scheiden van mijn afgiftesysteem. Op dit moment pompt de wp nog via het buffervat het water door de radiatoren.
Nu heb ik geen idee wat voor capaciteit circulatiepomp ik het beste kan kopen.
De WP heeft de Grundfos UPM3K 20-75 CHBL, die krijgt het water dus wel redelijk rond zo lang hij maar op 100% draait
De CV ketel heeft de Bosch UPS15-50 TTAO (is ook een Grundfos pomp), welke op stand 3 ook alles net aan warm kreeg.
Ik denk dus dat ik minimaal een Grundfos Alpha2 25-60 nodig heb, of zou ik mogelijk nog een zwaardere moeten nemen?
Een grotere WP zoals ik heb (11,2KW Zubadan, met zo'n dubbele ventilator) heeft ook een grotere verdamper en zal bij 5 KW thermisch vermogen heel laag/rustig draaien en dus veel minder snel aanvriezen als een kleine 5KW WP die bij 5KW vermogen dus op zijn max draait.
Ik kan niet beoordelen wat voor een verdamper de LG heeft.
Op zich zegt het getal Ta op zich niets. Iemand met weinig afgiftevermogen kan met Ta 45 graden minder thermisch vermogen genereren als iemand met vloerverwarming op Ta 30.
Het gaat om het thermisch vermogen, en hoe hard de compressor dus moet werken.
Het andere nadeel van een kleine WP is dat deze direct na een defrost weer als een idioot gas moet geven om setpoint te halen. Het mooiste voorbeeld vind ik bij @Dylantje2 , je ziet in zijn logging terug dat het op een gegeven moment dweilen met de kraan open wordt, defrosts volgen steeds sneller, thermisch vermogen kakt in, ruimtetemperatuur zakt, afgegeven vermogen stijgt, nog meer defrosts, etc. etc.
Ik zie net dat ik rond 12.00 de 2e defrost te pakken had, zat dus 1,5 uur tussen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 08-12-2020 12:23 ]
Hier een 2 onder 1 kap isolatie conform 1991, met grote uitbouw met plat dak. Open verbinding keuken, eetkamer, zitkamer en kantoor in totaal ca 120 m2 open ruimte. VVW 1991 maatstaven, wel inderdaad plaatradiatoren vervangen door jaga's met (zelfbouw) DBE's. Helaas 50m2 platdak . Ik heb daar een dubbel plafond, maar dat kan niet zondermeer worden gevuld met isolatiekorrels vanwege mogelijke vochtproblemen in het houten dakbeschotBo0bz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:57:
@JanAllElectric De defrosts komen het meeste voor bij temperaturen van rond het vriespunt met een hoge luchtvochtigheid. Een strenge vorst met blauwe lucht geeft juist minder defrosts.
Als jou signature klopt dan gebruik je de LG alleen voor verwarmen van CV water? Dan vindt ik je verbruik wel erg hoog met 5 jaga's met DBE. Wat zijn de specs van je woning?
Ik heb een 2-onder-1 kap woning die ik op de BG verwarm op 21,5 met vloerverwarming. Mijn gehele woning heeft op mijn slechtste dag so far (30 november) 32kwh verbruikt. Zelf nog even de wasmachine en droger aangehad en om het uur een defrost.

3 seizoen Elga + gas gehad. Zeer tevreden. Comfort en maar 200M3 gasverbruik. Waarschijnlijk weinig gemerkt toen van defrosts omdat de CV ketel het dan overnam (betergezegd bijsprong). Daarbij kan de Elga maar max 21 kWh op een dag verbruiken
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
De LG staat op balkon. Dat is natuurlijk wel een "bak", maar muurtje is >100 cm weg en maar 50 cm hoog. Wel meet ik dat de temperatuur achter de LG ca 1 graden lager wordt dan de buitentemperatuur.BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:00:
@JanAllElectric Ik zie defrosts pas bij ca. 2-4 graden. Is de aanvoer en afboer van lucht naar de buitenunit voldoende vrij? of zijn er obstakels?
Een 25A automaat op een 25A fase mag in principe niet ivm met risico voor de hoofdzekering om er uit te klappen.
Ik heb het wel voor mijn laadpaal. Maar ik heb dan ook nog smeltzekeringen, en die zijn langzamer dan een 25A type B automaat.
Ik heb nu zelf ook een dubbele "beveiliging" . 16B vlak bij de LG en 16 smeltzekering in meterkast. Ik zou die -net zoals jij bij de laadpaal- beiden kunnen vervangen door 25A.
Dat zie ik ook bij mijn 12KW panasonic (ook dubbele ventilatoren). Bij de aanschaf twijfel gehad tussen de 9 en 12, blij dat ik voor de 12 gekozen heb. Ik vandaag 3 defrost gehad, steeds 2 uur ertussen (laatste om 10.00)Grolsch schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:20:
[...]
Hoe meer vermogen wordt gevraagd van de WP hoe eerder deze dichtvriest.
Een grotere WP zoals ik heb (11,2KW Zubadan, met zo'n dubbele ventilator) heeft ook een grotere verdamper en zal bij 5 KW thermisch vermogen heel laag/rustig draaien en dus veel minder snel aanvriezen als een kleine 5KW WP die bij 5KW vermogen dus op zijn max draait.
Ik zie net dat ik rond 12.00 de 2e defrost te pakken had, zat dus 1,5 uur tussen.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Thanks, dit gaf rimco inderdaad ook al aan. Nu heb ik ook even gebeld met het bedrijf dat destijds de ketel geplaatst heeft, maar zij denken dan weer dat als de expansievat ná de keerklep in de retour wordt geplaatst, dat de ketel dan niet meer bij het expansievat komt omdat die keerklep voorkomt dat er water bij komt? Is dit zo?llevering schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:16:
[...]
Er zitten hier grotere experts, maar in al het defrost geweld zakt je post snel weg, dus even wat mij opvalt....
Je expansievat zitten tussen de keerklep en je CV ketel in. Zolang de 3-wegklep in de ketel in verwarmingsbedrijf staat geen probleem, maar als hij in warm water (SWW) bedrijf staat heb je een cv-systeem zonder expansievat (tenzij er één in de Elga ingebouwd zit). Dat is denk ik niet de oorzaak van je problemen, maar ook niet wenselijk en gaat ook zeker drukwisselingen geven.
Ik heb ook even gevraagd in welke ruststand de driewegklep staat bij mijn ketel, en dat was richting tapwater volgens bedrijf. Nu staat er dit in de handleiding van de Elga:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cxi4SddMZ7Fkc5N5clxezEar.jpg?f=user_large)
De driewegklep zit dus in de retour, in rust naar tapwater, en als ik dan in kolom drie kijk zou er dan helemaal geen terugslagklep tussen moeten? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Het is altijd een afweging tussen veel vermogen en ver kunnen terugmoduleren.MarFan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:33:
[...]
Dat zie ik ook bij mijn 12KW panasonic (ook dubbele ventilatoren). Bij de aanschaf twijfel gehad tussen de 9 en 12, blij dat ik voor de 12 gekozen heb. Ik vandaag 3 defrost gehad, steeds 2 uur ertussen (laatste om 10.00)
Persoonlijk heb ik liever dat mijn WP bij Tbuiten +13 wat vaker zou pendelen, dan dat ik mijn woning niet warm zou kunnen krijgen / houden op koudere dagen.
Men is dan bang voor start/stops die de levensduur zouden beïnvloeden, maar mijn WP is minder vaak gestopt vanwege pendelen afgelopen stookseizoen dan dat een eventueel kleinere WP had lopen de defrosten de afgelopen week.
En daarbij, een compressor schijnt 100.000 start/stops te kunnen maken zonder problemen, daar kom je zelfs met af en toe pendelen niet aan binnen 15 jaar.
De ideale WP met een modulatiebereik van 1 tot 15KW bij alle buitentemperaturen bestaat niet.
Wat iemand met een wat krappe WP zou kunnen doen is het element erbij aan zetten, dan verbruik je op de echt koude dagen wat extra stroom COP = 1, en dan kun je in de zachte periode wel gebruik maken van het lage modulatie niveau.
[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 08-12-2020 12:53 ]
...hmm.. een tweede wp bijplaatsen?? (met dit weer moet ik nu de gasketel laten bijspringen voor 1-3m3 per dag.. (30/11, 6,7,8 dec)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja als het zeker is dat de 3-wegklep naar tapwater staat standaard, dan moet de keerklep eruit, of de optie met extra zekerheid is dat de keerklep in de aanvoer gezet wordt. Dit is in ieder geval niet goed.Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:36:
[...]
Thanks, dit gaf rimco inderdaad ook al aan. Nu heb ik ook even gebeld met het bedrijf dat destijds de ketel geplaatst heeft, maar zij denken dan weer dat als de expansievat ná de keerklep in de retour wordt geplaatst, dat de ketel dan niet meer bij het expansievat komt omdat die keerklep voorkomt dat er water bij komt? Is dit zo?
Ik heb ook even gevraagd in welke ruststand de driewegklep staat bij mijn ketel, en dat was richting tapwater volgens bedrijf. Nu staat er dit in de handleiding van de Elga:
[Afbeelding]
De driewegklep zit dus in de retour, in rust naar tapwater, en als ik dan in kolom drie kijk zou er dan helemaal geen terugslagklep tussen moeten? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Probleem is meer de defrost. Boven 5 graden capaciteit genoeg, tussen 4 en -xxx graden ineens te weinig. Waarschijnlijk onder -xxx weer genoeg. Ik denk niet dat de WP het externe element dan op de juiste momenten inschakelt. Ik heb er over na zitten denken dat met externe rules te besturen (ik heb nog geen extern element, dus in mijn geval de CV bijschakelen. Die zit nog in het circuitGrolsch schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:50:
[...]
Het is altijd een afweging tussen veel vermogen en ver kunnen terugmoduleren.
Persoonlijk heb ik liever dat mijn WP bij Tbuiten +13 wat vaker zou pendelen, dan dat ik mijn woning niet warm zou kunnen krijgen / houden op koudere dagen.
Men is dan bang voor start/stops die de levensduur zouden beïnvloeden, maar mijn WP is minder vaak gestopt vanwege pendelen afgelopen stookseizoen dan dat een eventueel kleinere WP had lopen de defrosten de afgelopen week.
En daarbij, een compressor schijnt 100.000 start/stops te kunnen maken zonder problemen, daar kom je zelfs met af en toe pendelen niet aan binnen 15 jaar.
De ideale WP met een modulatiebereik van 1 tot 15KW bij alle buitentemperaturen bestaat niet.
Wat iemand met een wat krappe WP zou kunnen doen is het element erbij aan zetten, dan verbruik je op de echt koude dagen wat extra stroom COP = 1, en dan kun je in de zachte periode wel gebruik maken van het lage modulatie niveau.
[ Voor 5% gewijzigd door JanAllElectric op 08-12-2020 13:03 ]
Ik denk dat we nog wel een test kunnen doen om de theorie te bevestigen, maar daar kom ik later op terug (wellicht via DM om dit topic wat on-topic te houden).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Het is wel een probleem, want als de 3-wegklep naar tapwater gaat is het expansievat niet bereikbaar via de warme kant.Rimco schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:01:
@Novagoat/@llevering Dat is geen probleem want het expansievat blijft altijd bereikbaar via de "warme" kant. Enkel in het extreme geval dat al je radiatoren dicht zouden staan is het minder triviaal, maar daarvoor heb je je ADVO. Ik vind de handleiding van de Elga nogal een geval apart, die zou namelijk exact het tegenovergestelde doen dan die van de NIBE Savent. Ook zou je in dat geval bij een afkoelende ketel in de tapwater stand onderdruk kunnen genereren.
Ik denk dat we nog wel een test kunnen doen om de theorie te bevestigen, maar daar kom ik later op terug (wellicht via DM om dit topic wat on-topic te houden).
Ik heb daarbij het voordeel dat ik er een 1000L vat aan heb zitten, pendelen doet ie dus niet. Gaat periodes lang uit.Grolsch schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:50:
[...]
Het is altijd een afweging tussen veel vermogen en ver kunnen terugmoduleren.
En inderdaad, het moet warm zijn, WAF voor 500 euro extra was beter dan 'misschien redden we het net (niet)'
Pana WC12H9E8 / 1000L
Mijn doorslag voor de LG gaf dat die al R32 had en de Panasonic T-Cap 9kw nog R410a.
Gezien de hoeveelheid defrosts nu was de dubbel zo grote verdamper wel fijn geweest denk ik. Zeker als ik de reacties lees van degenen die dit wel hebben.
Net als @JanAllElectric heb ik ook een flink stuk plat dak in een aanbouw. 30 m2, jaren 80 aanbouw. Geen fanastische isolatie. Alleen het dak heb ik destijds wel laten isoleren. Helaas is het uiteindelijk wat minder geisoleerd dan de bedoeling was door een fout van de dakdekker om eerst het afschot te vergeten. Daardoor heb ik nu alleen in het midden RC5 aflopend naar RC4 ipv over het hele dak minimaal RC5.
@BarryH hier springt de gasketel ook af en toe nog bij. Omdat ik toch ook nog op gas kook laat ik het voor nu dus maar even zo. Eens zien hoeveel het totale gasverbruik deze winter gaat worden. Een alternatief zou ook kunnen zijn om toch een element bij te plaatsen. Mijn belangrijkste doel voor nu was om het gas verbruik sterk te verminderen. Dat lukt wel. Helaas dus nog niet helemaal van het gas los. Nu al de overstap naar een andere WP is een brug te ver, misschien over een jaar of 5 als we het acceptabel vinden om het keukenblad te vervangen voor het inbouwen van een elektrische kookplaat.
[ Voor 14% gewijzigd door rykers op 08-12-2020 13:11 ]
Ik ben niet happig op complexe cascade opstellingen, maar zeker, het zou kunnen.BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:56:
Of dan toch in cascade. Met beide WP in serie zodat je met 1 cv circuit pomp toe kan...
...hmm.. een tweede wp bijplaatsen?? (met dit weer moet ik nu de gasketel laten bijspringen voor 1-3m3 per dag.. (30/11, 6,7,8 dec)
Dat is ook al zo'n hardnekkig broodje aap verhaalMarFan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:03:
[...]
Ik heb daarbij het voordeel dat ik er een 1000L vat aan heb zitten, pendelen doet ie dus niet. Gaat periodes lang uit.
En inderdaad, het moet warm zijn, WAF voor 500 euro extra was beter dan 'misschien redden we het net (niet)'
Een buffervat voorkomt geen pendelgedrag veroorzaakt door te weinig afgifte.
Het duurt iets langer voordat de WP voor de eerste keer thermisch uit gaat, maar als het goed is dan is een buffervat geïsoleerd en heeft een buffervat zelf (nagenoeg) geen afgifte. Dus het voorkomt geen pendelen door te weinig afgifte (niet ver genoeg terug kunnen moduleren).
Mijn totaal verbruik is op basis van vrijstaand woning met iets meer VVW-oppervlakte namelijk 170m2. Huis heeft 3 woonlagen met overall VVW deels 10/10 en 15/15 hoh gelegd. Huis ziet er op de uitbouw na vergelijkbaar uit. Stook hier 24/7. Misschien is de lokatie het verschil, want ik zag dat je aannemer in noord Limburg zit. In het westen is het gemiddeld een stuk warmer in het stookseizoen.
Koelen kan onze WP, maar dat hebben we tot nu toe nog niet gedaan, want dan moet je in de zomer het huis dicht houden en daar hebben we geen zin in.
Heb ter compensatie 36x 280Wp panelen op ons dak gelegd. Hiermee dek ik het volledig gebruik van onze woning. Hou zelfs pog een honderd of 3 a 4 aan over
[ Voor 8% gewijzigd door Wimhaw op 08-12-2020 13:36 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Broodje aap of welGrolsch schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:11:
Dat is ook al zo'n hardnekkig broodje aap verhaal
Een buffervat voorkomt geen pendelgedrag veroorzaakt door te weinig afgifte.
Het duurt iets langer voordat de WP voor de eerste keer thermisch uit gaat, maar als het goed is dan is een buffervat geïsoleerd en heeft een buffervat zelf (nagenoeg) geen afgifte. Dus het voorkomt geen pendelen door te weinig afgifte (niet ver genoeg terug kunnen moduleren).
Pana WC12H9E8 / 1000L
Het kan ook nog een instelling op je ketel zijn, om het ingewikkeld te maken...Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:07:
Oh nu ik zelf contact heb gezocht met Bosch zeggen ze dat de ruststand van de klep richting CV staat bij deze ketel 🙄 Heerlijk die eenduidigheid haha
Hoe kan ik nu het beste bepalen welke circulatiepomp te kopen?
Ik zie dat de twee pompen die tot nu toe het water hebben rondgepompt het net aan redden. Is dat dan goed genoeg of is het handig om een zwaardere te gebruiken?
Tot nu toe:
CV pomp (pompt nu alleen nog over de buffer): Bosch UPS15-50 TTAO (op stand 3)
De WP heeft de Grundfos UPM3K 20-75 CHBL (op 100%)
Zelf zat ik te denken aan de Grundfos Alpha2 25-60.
hogere Ta van de WP neem ik aan?
Ik heb ook een buffervat, en ik ben er ook heel blij mij, en bij mij werkt het ook heel goed, maar hij voorkomt geen pendelgedrag door te weinig afgifteMarFan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:54:
[...]
Broodje aap of wel, mijn opstelling werkt (goed) en ik ben er blij mee
Het geeft vooral inhoud en dus rust in het systeem, en vooral bij naregeling wat ik heb is het eigenlijk een must.
Mijn doel is dat de WP dan over de buffer gaat lopen en niet meer door mijn hele cv systeem hoeft te pompen. Daarmee hoop ik dat de WP wel altijd voldoende flow heeft, wat nu af en toe inzakt doordat een groep dichtloopt en later weer open.BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:23:
@rykers158 Wat wil je bereiken door deze aanpassing (meer flow door je afgiftesysteem? of meer flow over je WP?) en wat levert dat dan op?
hogere Ta van de WP neem ik aan?
Verder moet de circulatiepomp ook wat harder kunnen pompen als meer radiatoren open staan, zodat er dan veel flow is waardoor ik de 9kw ook goed kwijt kan in de afgifte. Dus ook daar moet hij iets harder kunnen pompen.
Ik denk dat het totaal van het systeem mogelijk net te veel van het goed is voor de pomp van de WP. de CV had het er ook altijd wel moeilijk mee om alles goed warm te krijgen. Dat duurde vaak lang, ik vermoed door te weinig flow. Vanwege dit laatste ook de twijfel of de 25-60 voldoende is. Anderzijds lijkt de 25-80 mij weer erg veel van het goede voor een woning.
[ Voor 6% gewijzigd door rykers op 08-12-2020 16:42 ]
Rc 4 voor het dak is best behoorlijk hoor. Komt neer op ca. 10 cm PIR. Nog dikker isoleren levert nog maar beperkt winst op. Bij een cm of 12 ligt economisch het optimale punt bij een aangenomen (all-in) gasprijs van €0,80/m³ over een periode van 20 jaar. Dat kan per soort isolatiemateriaal een heel klein beetje anders liggen.rykers158 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:07:
Net als @JanAllElectric heb ik ook een flink stuk plat dak in een aanbouw. 30 m2, jaren 80 aanbouw. Geen fanastische isolatie. Alleen het dak heb ik destijds wel laten isoleren. Helaas is het uiteindelijk wat minder geisoleerd dan de bedoeling was door een fout van de dakdekker om eerst het afschot te vergeten. Daardoor heb ik nu alleen in het midden RC5 aflopend naar RC4 ipv over het hele dak minimaal RC5.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CYZwtQwLNQWiTivyyzq3OYuF.jpg?f=user_large)
Platte daken best aan de buitenkant isoleren met ballast er op (als de constructie dat kan dragen).
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Vanaf 1 december heb ik een experiment gestart met de volgende aanpassingen:assje schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:06:
Inmiddels draai ik vanaf oktober (1e stookdag) tot nu met een aanvoertemperatuur van 40 graden (40/35/20). Vooralsnog werk ik wel met een nachtverlaging, ik heb een Nest thermostaat en die staat als we er niet zijn altijd op 15 graden. De grootste temperatuurdaling die ik tot nu toe gezien heb is tot 18,5 graden. Als we 's ochtends direct weg gaan zet ik de verwarming in principe niet aan dus in het extreemste geval is de afkoeling over een periode van zo'n 20 uur.
- Verlaging aanvoertemperatuur van 40 naar 38 graden
- 24/7 op 20 graden ipv schema via Nest
Met een gemiddelde temperatuur van 5 graden (MTD december) hebben we het dus over een delta T van 15 of 14 graden, een verschil van 7%. Echter treed dit verschil slechts 60% van de tijd op dus hebben we het nog over iets meer dan 4%. Dit hogere verbruik zou voor een klein deel goedgemaakt kunnen worden door verbeterde efficientie van de ketel (door lagere aanvoertemperatuur).
Maar, MTD na een week is dit wat ik zie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7sqIY7OpTmQt74Wfo8LtDnW.jpg?f=user_large)
Ik begrijp er dus niets van hoe dit verschil zo groot kan zijn, het verbruik per graaddag is 50% hoger dan het gemiddelde van de twee maanden ervoor?
Nu zit er wat variatie in de data door SWW/koken en zoninstraling maar dit kan nooit het hele verschil verklaren. Iemand een idee hoe dit zit? Ik kan natuurlijk heel eenvoudig weer met een klokschema gaan werken maar dit is wel nogal relevant voor een toekomstige situatie met warmtepomp en dimensionering ervan.
Vanuit de Nest zie ik stookgedrag dat keurig in lijn is met verwachting en geen indicatie dat de afgifte een probleem is oid:
:strip_exif()/f/image/N43Cq1J9THYEkZuzd3zAnDUh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 08-12-2020 18:01 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Was naar aanleiding van dit geneuzel op zoek naar de fotos (van het opgenomen vermogen van de warmtepomp) van het pendelen met een open verdeler, wat dus direct weg was een gesloten verdeler, maar kon ze niet terug vinden helaas.Mag ik hier aan vast koppelen dat dit een beter rendement geeft?reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Ja je begint gelijk met tegenspreken net als de rest.....
Beetje jammer dat degene die ook extra energie verbruik ervaren hebben nu stil houden. Blijkbaar vermijden die de discussie graag.
Maar Daan, ik kan het niet simpeler zeggen, ik had een goed ingeregelde open verdeler, zonder flow problemen. En die heb ik vervangen door een gesloten versie.
En vooral in de kwakkel periode waarin de wp nog 5 keer op een dag aan uit gaat heb ik een toename van 5 procent extra kWh op de meter.
Nu draai ik gewoon run van 24 uur en dan merk ik geen nadeel. Maar ook geen voordeel want mijn ta is gewoon hetzelfde gebleven, het is nog steeds geen sauna, gewoon 21.4 momenteel zoals altijd.
Dus als iemand zijn verdeler wil vervangen zeg ik nee niet doen, de flow problemen oplossen, goed in regelen met flow meters op alle slangen en uitgang verdeler en klaar. Scheelt weer paar honderd euro
iig geen pompkosten meer!
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Is je systeem al eens waterzijdig goed ingeregeld? Dat scheelde bij ons dag en nacht! (Zelf gedaan, is niet zo moeilijk maar wel een geduld werkje).rykers158 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:42:
[...]
Ik denk dat het totaal van het systeem mogelijk net te veel van het goed is voor de pomp van de WP. de CV had het er ook altijd wel moeilijk mee om alles goed warm te krijgen. Dat duurde vaak lang, ik vermoed door te weinig flow. Vanwege dit laatste ook de twijfel of de 25-60 voldoende is. Anderzijds lijkt de 25-80 mij weer erg veel van het goede voor een woning.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ja, heb ik ook zelf gedaan. Destijds voor de ketel, nu met de wp diverse radiatoren wat meer open gezet voor meer flow en kleinere dT.Copitano schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:16:
[...]
Is je systeem al eens waterzijdig goed ingeregeld? Dat scheelde bij ons dag en nacht! (Zelf gedaan, is niet zo moeilijk maar wel een geduld werkje).
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 08-12-2020 19:12 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
En ik maar denken dat mn Loria het slecht deed. (13x vooral in de ochtend sinds half 03.00 tot nu net nog één) Maar even zonder gekheid hoorde ik hem wel een paar keer goed brullen vanochtend in de mist bij 0,5 graden. Zijn er Loria bezitters die weten of dat wat beperkt kan worden?Japie.G schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:00:
24 defrosts vandaag. Man man man.. daikin powerrrrr 😥
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Vloerverwarming neem ik aan?Naalroc schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:05:
hier 2, vannacht: Mitsubishi....
Ik draai op convectoren nog.
@Bo0bz , jij hebt ook een 6008 toch? Hoe ging het bij jou met VVW?
[ Voor 14% gewijzigd door stuffer op 08-12-2020 20:07 ]
*** NIKS ***
Heb inderdaad vloerverwarming. De afgelopen 24 uur heb ik 8 defrost gehad. Bij jou defrost mania?stuffer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:06:
[...]
Vloerverwarming neem ik aan?
@Bo0bz , jij hebt ook een 6008 toch? Hoe ging het bij jou met VVW?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
18 hier.. jij wintJapie.G schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:00:
24 defrosts vandaag. Man man man.. daikin powerrrrr 😥
Maar wees maar gerust ik kan best goed tegen m'n verlies
[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 08-12-2020 20:19 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
een vraag van een warmtepomp noob waar jullie me hopelijk bij kunnen helpen :-)
Onze nieuwbouwwoning voorzien van lucht/water warmtepomp is vorige week opgeleverd en sindsdien draait de warmtepomp.
Ik zie een behoorlijk energieverbruik door de warmtepomp, maar bij gebrek aan referentiekader weet ik niet of ik me hier zorgen om moet maken of dat het een normaal verbruik in de opstartfase van ons huis betreft.
Het huis:
Houtskeletbouw en zeer goed geisoleerd
230m2
Beganegrond vloerverwarming (8 groepen)
1ste en 2de verdieping - ltv radiatoren
De warmtepomp:
Itho daalderop HPS-95 met 200 liter SSW boiler
het verbruik van de afgelopen week:
02-12-2020 - 13,80kWh
03-12-2020 - 9,70kWh
04-12-2020 - 11,70kWh
05-12-2020 - 15,30kWh
06-12-2020 - 33.80kWh
07-12-2020 - 54,10kWh
08-12-2020 - 30,49kWh
van 6 op 7 december hebben we het huis opgewarmd van 15 naar 19.5 graden, een lange run dus ik verwacht wel een hoger verbruik. maar ook de dag daarop, waarop de temp gewoon constant op 19.5 heeft gestaan is het verbruik ruim 30kWh en de dag is nog niet afgelopen.
Gaat hier iets mis.. is dit normaal bij een leeg koud nieuw huis dat nog moet opwarmen of is er iet anders aan de hand?
dank alvast
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
Bij mij zijn de defrosts ook echt wel nodig.. ze zijn op t hoogtepunt om de 26 minutenJapie.G schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:20:
Hier ook gewoon vloerverwarming hoor met lage ta van 30 graden. Daikin vindt het gewoon grappig om op timer te defrosten afh van de buitentemp. Heb daikin ingeschakeld om hiernaar gaan kijken. Ze mogen me zwart op wit komen vertellen dat dit de bedoeling is van hun unit. Kan toch gewoon niet waar zijn. Ben benieuwd wanneer ze me bellen voor de afspraak..
Je ziet gewoon het afgegeven vermogen inkakken
https://snapshot.raintank...VQyEhkgWlR4gUbVjNpTHEiFi8
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Waarschijnlijk is het een combinatie van het warm stoken en de instellingen. Vaak zijn stellen installateurs de boel nogal ruim en daardoor inefficiënt af omdat ze geen gedoe willen met klanten die de boel niet goed warm krijgen.Snoekieboe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:21:
hoi allemaal,
Onze nieuwbouwwoning voorzien van lucht/water warmtepomp is vorige week opgeleverd en sindsdien draait de warmtepomp.
Ik zie een behoorlijk energieverbruik door de warmtepomp, maar bij gebrek aan referentiekader weet ik niet of ik me hier zorgen om moet maken of dat het een normaal verbruik in de opstartfase van ons huis betreft.
Het huis:
230m2
De warmtepomp:
02-12-2020 - 13,80kWh
03-12-2020 - 9,70kWh
04-12-2020 - 11,70kWh
05-12-2020 - 15,30kWh
06-12-2020 - 33.80kWh
07-12-2020 - 54,10kWh
08-12-2020 - 30,49kWh
van 6 op 7 december hebben we het huis opgewarmd van 15 naar 19.5 graden, een lange run dus ik verwacht wel een hoger verbruik. maar ook de dag daarop, waarop de temp gewoon constant op 19.5 heeft gestaan is het verbruik ruim 30kWh en de dag is nog niet afgelopen.
Gaat hier iets mis.. is dit normaal bij een leeg koud nieuw huis dat nog moet opwarmen of is er iet anders aan de hand?
dank alvast
Kan je zien welke stooklijn er staat ingesteld? En is de verdeler voor de vloerverwarming met of zonder pomp?
Bij mij dus niet, das het domme van het verhaal. Levert prima vermogen en dan klabangs, defrost.. gek ding. Of ik nu minimaal of maximaal vermogen vraag van de unit. Defrosts komen gewoon om de 25 minuten als de temp buiten onder de 3 graden is.Daannn1987 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:22:
[...]
Bij mij zijn de defrosts ook echt wel nodig.. ze zijn op t hoogtepunt om de 26 minuten
Je ziet gewoon het afgegeven vermogen inkakken
https://snapshot.raintank...VQyEhkgWlR4gUbVjNpTHEiFi8
Wordt vannacht/morgen dus weer de hele dag feest😎 Ga voor een nieuw record.
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 08-12-2020 20:32 ]
Ik heb net de 25ste van vandaag te pakken gehad met mijn LG 9kw. Biedt er nog iemand meerDaannn1987 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:19:
[...]
18 hier.. jij wint
Met 13 X mag je dat wel zeggen maar ben blijkbaar nog geen kampioenBo0bz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:16:
[...]
Heb inderdaad vloerverwarming. De afgelopen 24 uur heb ik 8 defrost gehad. Bij jou defrost mania?
Huis bleef wel op temperatuur maar de stoomwolken gingen mooi naar boven
*** NIKS ***
Daikin heeft dit blijkbaar al een tijdje in hun producten zitten https://harizanov.com/2012/02/defrost/Japie.G schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:31:
[...]
Bij mij dus niet, das het domme van het verhaal. Levert prima vermogen en dan klabangs, defrost.. gek ding. Of ik nu minimaal of maximaal vermogen vraag van de unit. Defrosts komen gewoon om de 25 minuten als de temp buiten onder de 3 graden is.
Wordt vannacht/morgen dus weer de hele dag feest😎 Ga voor een nieuw record.
Ik snap even de logica er niet van als ik eerlijk ben. Zonde van alle energie en als gebruiker zit je misschien wel met een afkoelend huis.
Dit stuk gaat geloof ik over een l/l wp, maar inderdaad heb ik hier exact dat gedrag. Er zijn soortgelijke stukken te vinden over de l/w units van daikin. Bij de een wordt gezegd dat t normaal is, bij de ander niet. Vandaar dat ik nu Daikin erbij wil hebben om dit zwart op wit vast te stellen. Als het wel abnormaal is wil ik het ook weten. Te veel twijfel. We zullen het binnenkort (hopelijk) horen.Bo0bz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:46:
[...]
Daikin heeft dit blijkbaar al een tijdje in hun producten zitten https://harizanov.com/2012/02/defrost/
Ik snap even de logica er niet van als ik eerlijk ben. Zonde van alle energie en als gebruiker zit je misschien wel met een afkoelend huis.
Ik toch ook wel 9 vanacht / gisteren avond / vanochtend vroeg.Naalroc schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:05:
hier 2, vannacht: Mitsubishi....
Na 10e heeft die uitgestaan op SWW na. om 9:30 weer aangeslagen. We gaan het zien
Ook nu het kouder is de silent modus actief gezien. Zie dat verder niet terug aan data, dus zal vermoedelijk puur de fan zijn die minder draait.
Helaas is dat nu net niet af te lezen met de procon

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Er is een genaamde "vloerdroogfunctie", wat dat exact doet weet ik niet.xoror schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:19:
heeft de ERSD-VM2D ingebouwde stookprotocol? De aannemer wil dat tijdens de kerstvakantie layen draaien, maar vraag me af of dat er in zit
Alternatief is een Melcloud unit halen, dan kun je gewoon op afstand temperaturen regelen.
EDIT:
Gevonden voor je
/f/image/ZluTDSTWW2jPHZnHMYB7z6to.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Robindd op 08-12-2020 21:25 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Inderdaad, maar ook een paar radiatoren, nog.stuffer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:06:
[...]
Vloerverwarming neem ik aan?
........
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb m hier met de Elga hangen. Kan idd uitlezen:Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:44:
Heeft iemand hier eigenlijk de Anna thermostaat? Is dat een aanrader? Zag dat je daarmee ook de Elga kunt uitlezen want ik zie nu eigenlijk helemaal niks.
Modulatie niveau, Ta, Tr, Tb (wel externe voeler), en gewenste temp (berekende waar hij de kamer mee op temperatuur kan houden/verwarmen)
Wat is hier de beste oplossing voor?koevlaas2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:24:
[...]
Nee want jouw verdeler is compleet verkeerd qua ventielen, te dunne aanvoerleidingen e.d
Aanvoerleidingen advies? 22 voldoende of aan de krappe kant? Niet of juist wel met flexibele leidingen werken?
Qua verdeler wil ik graag een gesloten verdeler. Plofketel ingesteld op laagste vermogen met Ta40 graden. Hebben jullie advies voor een verdeler? De prijzen voor 5 groeps schieten uiteen van 69 euro tot 409 euro.
Sorry, Toshiba buiten unit.BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:13:
@Novagoat @Twan dz Goed opletten over welke ELGA versie het gaat. De verschillen zijn heel groot.
De "Carrier" versie laat niets zien, behalve de buitentemperatuur....
https://imgur.com/a/WkR1qR0
Als voorbeeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Twan dz op 08-12-2020 22:19 ]
situatie
Bouwjaar 1993, vloer nageisoleerd, ca 200m2 VVO, vrijstaand. Alleen beneden stoken.
1900m3 gas verbruik per jaar wv 150 koken/SWW
Radiatoren krap bemeten: ca. 10kW bij 75/65/20 maar slechts ca. 4kW bij 45/40/20.
Temperatuur: 0700-2300 20 graden, verder 16 graden
Gaat nog glas van Dubbel naar HR++, waardoor ca. 10-15% bespaart gaat worden.
Mijn inzicht:
voor volledig WP: ca. 10kW nodig, maar de 9kW voor verwarmen gaat er alleen bij hoge temperatuur de woning in en een echte verbouwing zit er niet in. Dus eventueel tCAP, maar geen idee of dat dan een redelijke COP heeft.
SWW met WP boiler niet heel interessant, wellicht wel na salderen.
Hybride WP gaat prima. 6kW ELGA zou optie zijn, makkelijk te installeren en risicoarm/loos. Maar zijn er tegenwoordig interessante alternatieven daarvoor? b.v. van andere leveranciers of een standaard japanse WP die makkelijk hybride werkt?
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 08-12-2020 22:26 ]
Ummme, 30......Daannn1987 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:19:
[...]
18 hier.. jij wint
:fill(white):strip_exif()/f/image/Owdl4HSyWWCXOjH7oAKlaOYR.png?f=user_large)
Als ik het goed zie heeft die een elektrisch element van 2-6 kW =COP 1. Dan kan het verbruik in de opwarmperiode van het huis best kloppen, hoewel houtskelet natuurlijk wel weinig thermische massa heeft.Snoekieboe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:21:
hoi allemaal,
Het huis:
230m2
De warmtepomp:
02-12-2020 - 13,80kWh
03-12-2020 - 9,70kWh
04-12-2020 - 11,70kWh
05-12-2020 - 15,30kWh
06-12-2020 - 33.80kWh
07-12-2020 - 54,10kWh
08-12-2020 - 30,49kWh
dank alvast
Ik hoop volgend jaar of jaar daar op ook vvw neer te kunnen leggen in de woonkamer. Zijn nu aan het oriënteren. Benieuwd hoe het dan draait.Naalroc schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:56:
[...]
Inderdaad, maar ook een paar radiatoren, nog.
*** NIKS ***
Ben eens gaan stoeien met de flow van de Elga. Stond op 800 l/h. Toen naar 970 l/h (om 18:45). Dat was helemaal een pendelfeestje. Nu (vanaf 20:15) 720 l/h en dat lijkt beter. Draait nu in ieder geval een dik uur achter elkaar door. Lijkt dus inderdaad met de flow te maken te hebben.vanderv schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:26:
@Copitano
Wat kan is; of de flow van de ketel is te laag, waardoor die zijn vermogen niet kwijt kan.
Je hebt de Ta van de ketel ook omlaag gezet, maar zijn vermogen ook? Volgens mij kun je makkelijk terug naar 8Kw?
De CV ketel moduleert automatisch terug en regelt ook automatisch de pompsnelheid. Ik meen dat ik daar al eens naar gekeken heb. Het automatisch vermogen terugnemen kun je er uit halen. De pomp is dacht ik minder eenvoudig.
:strip_exif()/f/image/YtkpDqswbRPAn4FNZ2ss8re1.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/bAOwrMDs141dH9io2QfLKR2t.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Copitano op 08-12-2020 23:24 ]
Dat ding staat in de fikmkleinman schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:10:
[Afbeelding]
Vanavond bij het maken van warmtebeeldfoto's bij toeval een foto gemaakt van een defrost ( ELGA/Toshiba )

Verder weinig lekken zo te zien
[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 08-12-2020 23:19 ]
Kijk naar de Duitse sites die hier regelmatig voorbij komen; zelf heb ik er ook 1 daarvandaan, maar als je wilt, kan ik dat morgen wel even opzoekenTwan dz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:16:
[...]
Wat is hier de beste oplossing voor?
Aanvoerleidingen advies? 22 voldoende of aan de krappe kant? Niet of juist wel met flexibele leidingen werken?
Qua verdeler wil ik graag een gesloten verdeler. Plofketel ingesteld op laagste vermogen met Ta40 graden. Hebben jullie advies voor een verdeler? De prijzen voor 5 groeps schieten uiteen van 69 euro tot 409 euro.
Op hoeveel vermogen draait ie dan, tijdens dat brullen?stuffer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:05:
[...]
En ik maar denken dat mn Loria het slecht deed. (13x vooral in de ochtend sinds half 03.00 tot nu net nog één) Maar even zonder gekheid hoorde ik hem wel een paar keer goed brullen vanochtend in de mist bij 0,5 graden. Zijn er Loria bezitters die weten of dat wat beperkt kan worden?
Hier Loria6010, die blaast nu alleen volop als SWW wordt verwarmd. In CV functie zit ie nu op piek van 1.700 W alleen bij - zo lijkt het - defrosts. Afgelopen nacht stuk of 8 van gehad, ca 1 per uur, bij vochtig/mistig weer rond vriespunt. Overdag pruttelt ie continu, vandaag rond 1 kW. Bij nog steeds vrij koud en vochtig weer.
Wat hier heeft geholpen is naar 100% WAR overschakelen. Sindsdien draait WP veel constanter, met veel minder defrosts en meer constant comfort binnen. De defrost pieken daarbij ook minder, dus met minder lawaai. Mss is dit iets om te proberen pm minder lawaai te krijgen? (Weet niet hoe je het nu ingeregeld hebt?)
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Kan ik trouwens ook nog wel eens proberen. Wellicht zit er een andere defrost regeling in de 100pct war. Denk t niet.. maar ga het toxh eens proberen. Nu wederom daikin-defrost feestoverwinteraar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:07:
[...]
Op hoeveel vermogen draait ie dan, tijdens dat brullen?
Hier Loria6010, die blaast nu alleen volop als SWW wordt verwarmd. In CV functie zit ie nu op piek van 1.700 W alleen bij - zo lijkt het - defrosts. Afgelopen nacht stuk of 8 van gehad, ca 1 per uur, bij vochtig/mistig weer rond vriespunt. Overdag pruttelt ie continu, vandaag rond 1 kW. Bij nog steeds vrij koud en vochtig weer.
Wat hier heeft geholpen is naar 100% WAR overschakelen. Sindsdien draait WP veel constanter, met veel minder defrosts en meer constant comfort binnen. De defrost pieken daarbij ook minder, dus met minder lawaai. Mss is dit iets om te proberen pm minder lawaai te krijgen? (Weet niet hoe je het nu ingeregeld hebt?)
Al met al vallen mij de defrosts tot nu toe nog mee
Draait inderdaad nog steeds standalone en doet het prima. Ik kan alleen even geen grafieken laten zien. Mijn database met al mijn data is op dit moment niet benaderbaar.vanderv schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:50:
@mkleinman
Hoe gaat het met de Elga Ace?
Draai je nog steeds stand alone?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ga ik ook eens mee experimenteren. Mijn installateur heeft nu 90%WAR/10%RAR ingesteld. Toen ik vroeg waarom hij dit deed was het antwoord dat ze dit altijd zo dedenoverwinteraar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:07:
[...]

Hoe is jou ervaring met de nieuwe eTwist? Die van mij wordt omgeruild, kan zo maar in een half uur tijd 1,5 graden omhoog schieten, terwijl de 2 andere temp. meters die ik er bij gezet heb niet variëren... Vervolgens daalt hij dan ook zo maar weer in een korte periode.mkleinman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:38:
[...]
Draait inderdaad nog steeds standalone en doet het prima. Ik kan alleen even geen grafieken laten zien. Mijn database met al mijn data is op dit moment niet benaderbaar.
Zag dat die idd even wel aan het spiken was op 77% bij het starten na een defrost. Daarna daalde die wel naar 40% capiciteit en daarna ben ik weggelopen bij de binnenunitoverwinteraar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:07:
[...]

Ik heb hem om half 8 ook eens op 100% WAR gezet om te testen stond nu op 75% RAR en 25% WAR.
Valt mij wel op dat die minder steil aanslaat maar heb nog niet naar het vermogen kunnen kijken:
Loria | ||
![]() |
Beste antwoordBo0bz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:58:
[...]
Toen ik vroeg waarom hij dit deed was het antwoord dat ze dit altijd zo deden

Zelf nadenken is er niet altijd meer bij heb ik ook gemerkt bij de installateur die mijn Loria heeft geplaatst.
Ben wel benieuwd naar jou bevindingen op 100% WAR
*** NIKS ***
Haha... dan heb je nog geboft. Hier hebben ze 'm destijds op 100% RAR achtergelaten, met ruimtemodule op standaard 20 graden. Ze hadden geen idee van de opties, alleen verstand van hoe ze 'm t technisch moesten aansluiten. Behalve bij de zonneboiler dan, daar ging dit laatste wat moeizamer...Bo0bz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:58:
[...]
Ga ik ook eens mee experimenteren. Mijn installateur heeft nu 90%WAR/10%RAR ingesteld. Toen ik vroeg waarom hij dit deed was het antwoord dat ze dit altijd zo deden

Volgens mij zou die uitspringer ook kunnen duiden op anti legionella programma eens in de x-tijd? Of zijn deze gegevens alleen voor verwarming?Snoekieboe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:21:
hoi allemaal,
Het huis:
230m2
De warmtepomp:
02-12-2020 - 13,80kWh
03-12-2020 - 9,70kWh
04-12-2020 - 11,70kWh
05-12-2020 - 15,30kWh
06-12-2020 - 33.80kWh
07-12-2020 - 54,10kWh
08-12-2020 - 30,49kWh
dank alvast
Dat vind ik wel heel veel. Hier kost een legionella run max 6 kWh extra. Wij hebben een 200 liter SWW boiler.UdiBenLudi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:25:
[...]
Volgens mij zou die uitspringer ook kunnen duiden op anti legionella programma eens in de x-tijd? Of zijn deze gegevens alleen voor verwarming?
Ik zou het eerder gaan zoeken in heel veel defrosts of een elektrisch element dat bijspringt voor de verwarming.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Geen idee wat de instellingen zijn bij de itho, maar sommige standaardinstellingen mbt legionella verwarmen absurd veel (>60) over langere tijd. Dus het is het controleren waard.Joris748 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:37:
[...]
Dat vind ik wel heel veel. Hier kost een legionella run max 6 kWh extra. Wij hebben een 200 liter SWW boiler.
Ik zou het eerder gaan zoeken in heel veel defrosts of een elektrisch element dat bijspringt voor de verwarming.
Kan natuurlijk een combinatie zijn van plotselinge verhoging + legionella ofzo. Vandaar de vraag of dit alleen de gegevens voor verwarmen zijn of ook SWW
Heb m hier ook tijdje op 75/25 war/rar gehad. Nu 100% war, geeft overdag rustiger beeld. S nachts met kou en vocht is het toch lastig om defrosts te voorkomen. Vannacht en vanmorgen stuk of 11 gehad, met pieken tot 1,9 kW = zo'n 40 a 45% van max WP vermogen.stuffer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:11:
[...]
Zag dat die idd even wel aan het spiken was op 77% bij het starten na een defrost. Daarna daalde die wel naar 40% capiciteit en daarna ben ik weggelopen bij de binnenunitIk kan dit helaas niet met een OTGW uit de Loria halen.
Ik heb hem om half 8 ook eens op 100% WAR gezet om te testen stond nu op 75% RAR en 25% WAR.
Valt mij wel op dat die minder steil aanslaat maar heb nog niet naar het vermogen kunnen kijken:
Loria [Afbeelding]
[...]
Beste antwoord![]()
Zelf nadenken is er niet altijd meer bij heb ik ook gemerkt bij de installateur die mijn Loria heeft geplaatst.
Ben wel benieuwd naar jou bevindingen op 100% WAR
Net even gekeken en geluisterd. Geluid binnen en buiten valt erg mee, eigenlijk alleen buiten ventilator en wat geluid van compressor, niet echt spannend.
Na het afronden van de defrost start de WP weer op om te verwarmen, pas dan loopt % op binnenunit even op tot max 82%. Elektrisch vermogen is dan nog steeds max 1,9 kW. Daarmee lijkt je 77% niet zo spannend, alleen het lawaai herken ik niet. Dat kan ook met de opstelling (waar/hoe je buitenunit staat) te maken hebben.
Hier nu twee defrosts gehad (2:00 & 9:25). Het is hier enorm mistig en een buiten temp van 1-2 graden. Nu snap ik niets meer van de defrost logica.overwinteraar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:00:
[...]
Heb m hier ook tijdje op 75/25 war/rar gehad. Nu 100% war, geeft overdag rustiger beeld. S nachts met kou en vocht is het toch lastig om defrosts te voorkomen. Vannacht en vanmorgen stuk of 11 gehad, met pieken tot 1,9 kW = zo'n 40 a 45% van max WP vermogen.
Net even gekeken en geluisterd. Geluid binnen en buiten valt erg mee, eigenlijk alleen buiten ventilator en wat geluid van compressor, niet echt spannend.
Na het afronden van de defrost start de WP weer op om te verwarmen, pas dan loopt % op binnenunit even op tot max 82%. Elektrisch vermogen is dan nog steeds max 1,9 kW. Daarmee lijkt je 77% niet zo spannend, alleen het lawaai herken ik niet. Dat kan ook met de opstelling (waar/hoe je buitenunit staat) te maken hebben.
@stuffer ik herken wel ventilator geluiden buiten. De WP staat hier op garage dak tussen twee woningen in.
Jep die op 0% zetten = 100%WARwervisser schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:32:
@Bo0bz @overwinteraar
Welke parameters hebben jullie aangepast voor deze WAR/RAR instellingen? P33?
Lijkt of die bij het opvoeren van het vermogen net een bepaalde freq heeft die wat staat de bulderen en zeker dat de locatie daar wat aan mee doet. Als die even draait is het wel weg. Staat overigens in een tegeltuin waar nog wel wat valt te verbeteren qua geluidscamouflage.overwinteraar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:00:
[...]
2 is wel magisch beter dan de 10 die ik er al heb gehadBo0bz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:10:
[...]
Hier nu twee defrosts gehad (2:00 & 9:25). Het is hier enorm mistig en een buiten temp van 1-2 graden. Nu snap ik niets meer van de defrost logica.
@stuffer ik herken wel ventilator geluiden buiten. De WP staat hier op garage dak tussen twee woningen in.

Draai nu wel op vol WAR en ben alleen de helling nog wat aan het bijschaven maar ik ga eens kijken hoe dat bevalt.
*** NIKS ***
Buitenunit staat op het platdak van de garage en minimaal 4 meter vrij rondom.Bo0bz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:44:
@Snoekieboe Heeft je WP wel voldoende vrije lucht beschikbaar rondom? Bij beton zou ik zeggen dat er nog veel vocht zit in de woning en dat heeft een forse impact op het verwarmen maar met houtskelet is dat natuurlijk anders.
Verdeler is zonder pomp.Heronimo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:27:
[...]
Waarschijnlijk is het een combinatie van het warm stoken en de instellingen. Vaak zijn stellen installateurs de boel nogal ruim en daardoor inefficiënt af omdat ze geen gedoe willen met klanten die de boel niet goed warm krijgen.
Kan je zien welke stooklijn er staat ingesteld? En is de verdeler voor de vloerverwarming met of zonder pomp?
De volgende stooklijn is ingesteld:
buitentemp1 -10 / aanvoertemp1 40
buitentemp2 -5 / aanvoertemp2 37
buitentemp3 0 / aanvoertemp3 33
buitentemp4 5 / aanvoertemp4 30
buitentemp5 10 / aanvoertemp5 30
Heb de leidingen (Wp > buffervat > collectoren) geïsoleerd, dit reduceerde de delta tussen enerzijds THW1/2 en anderzijds THW6/7 iets maar het probleem was hiermee niet van de baan.
Vervolgens heb ik nagegaan of de sensoren van THW6/7 geen foutieve waarde doorgaven een de unit. Hiervoor heb ik beide sensoren in mijn sous-vide bad gelegd met een watertemperatuur van 35°C (deze temperatuur werd gemeten de sous-vide stick, Thermapen mk4 en nog een andere thermometer die ik liggen heb). En jawel, beide sensoren rapporteerden een te lage waarde. Tenslotte in het servicemenu de betreffende thermistoren aangepast (+3°C). Na dit een week gemonitored te hebben lijkt dit de oplossing te zijn voor het probleem.
Stooklijn inmiddels ook nog wat verder afgeregeld (volgens warmteverliesberekening met een ΔT van 2°C) : Ta 30°C bij -5 en kouder naar Ta 25°C bij 7 en warmer. Dit houdt bij grijs / mistig weer de woning mooi op de gewenste kamertemperatuur van 21°C. Zodra het zonnetje begin te schijnen loopt de kamertemperatuur op en stuurt de draadloze thermometer / remote controller het signaal dat de unit mag stoppen met verwarmen.
Is mijn veronderstelling dat de dip rond 10u30 een defrost is correct? (Tb=1 / mist in overvloed)
/f/image/MOvW4DMdkNRo8sGhmXuBg4V8.png?f=fotoalbum_large)
Graag nog een dankjewel aan @koevlaas2 & @Grolsch voor het meedenken.
Ik ook ongeveer ieder uur, valt mee vergeleken met sommige anderen.DJT schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:34:
Hier (aan de kust) ook enorm mistig en 1~2 graden en vannacht (zoals verwacht) iedere 45~60 minuten een defrost.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Veel te heet joh voor zonder pomp, ik draai momenteel op 29c aanvoer en heb nog een pompverdeler.Snoekieboe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:06:
[...]
Verdeler is zonder pomp.
De volgende stooklijn is ingesteld:
buitentemp1 -10 / aanvoertemp1 40
buitentemp2 -5 / aanvoertemp2 37
buitentemp3 0 / aanvoertemp3 33
buitentemp4 5 / aanvoertemp4 30
buitentemp5 10 / aanvoertemp5 30
Bij -10c 32 Ta is heet zat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hoe zou jij die stooklijn ongeveer vormgeven dan?koevlaas2 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:09:
[...]
Veel te heet joh voor zonder pomp, ik draai momenteel op 29c aanvoer en heb nog een pompverdeler.
Bij -10c 32 Ta is heet zat.
ik ken je huis natuurlijk niet maar probeer eens +10c 28 > 0c 30 > -10c 32Snoekieboe schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:22:
[...]
Hoe zou jij die stooklijn ongeveer vormgeven dan?
Mijn ELGA/Toshiba draait al een paar jaar met de Anna thermostaat tot volle tevredenheid zie voor de instel- en uitlees- mogelijkheden:Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:44:
Heeft iemand hier eigenlijk de Anna thermostaat? Is dat een aanrader? Zag dat je daarmee ook de Elga kunt uitlezen want ik zie nu eigenlijk helemaal niks.
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
overigens heet de app nu Plugwise Home en niet meer Qupit
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Kun je met aanpassen parameters invloed uitoefenen op het aantal defrosts? Op dit moment draai ik 100% WAR met stooklijn 26@20 / 34@-20 op maximaal 70% vermogen warmtepomp, parameter PP016.
Alleen gesloten vloerverwarming verdeler woonkamer, radiator badkamer en blokverwarming badkamer. Andere radiatoren staan uit.
Binnen blijft kamertemperatuur stabiel op 22 graden.
In hoeverre kan ik met aanpassing parameters aantal defrosts omlaag brengen?
Dit topic is gesloten.