Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:06:
[...]

Waar gaat die warmte dan naar toe volgens jou?
Niet mijn vloer in maar je krijgt een hogere retour. Een hogere retour is bij mij een hogere aanvoer ( elga wil altijd dT 3 houden.) Ik wil juist een zo laag mogelijke dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 19:44
remcoVer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:35:
[...]

Nu rest mijn een vraag. (met introductie) Ik heb een aparte groepenkast voor alleen de WP nu, met een eigen 3-fasen meter. Hierachter zit een 3-fasen zekerautomaat voor de buiten unit, een 1-fase zekerautomaat voor de binnenunit (en alvast een 3-fasen zekerautomaat for een electrische auto). In mijn mitsubishi display zie ik ook de geproduceerde en gebruikte energie. DIe geproduceerde geloof ik wel, maar de gebruikte klopt niet met die in mijn meterkast. Ik verwacht/gok dat dit alleen de verbruikte energie van de binnen unit is. Als ik de KWu meter verbruik pak en dat deel door de geproduceerde energie zit ik op een SCOP van 3.4 ongeveer. 3.4 is aardig OK gezien ik nog aan het inregelen ben, spelen met stooklijn, SWW-legionella duur etc. SWW temp.

Mijn vraag is dan: klopt jouw 'gebruikte energie' getal en hoe weet hij dat dan van de buitenunit?
Als de interne meter alleen het gebruik van de binnenunit zou meten, zit er wel een hele grote circulatiepomp in.
Want dat is in de binnenunit het enige wat stroom pakt. En een regelprintje.
Of het element moet altijd aan staan.

Maar om de situatie hier weer te geven.
De buitenunit is op 3 fasen aangesloten en deze buitenunit heeft een voedingskabel naar de binnenunit.
Die zit op een eigen 3 fasen groep.
Als ik die uitzet is alles spanningsloos.
De binnenunit krijgt zijn spanning vanuit de kabel die via de koelleiding binnenkomt.

Daarnaast zit er nog een aparte stekker (op eigen groep) voor het electrische element.
Deze gaat alleen aan bij legionella run. Laatste 5 graden.

Dus ik ga ervan uit, dat deze interne meter toch wel degelijk alles meeneemt.

Maar ik neem gerust aan, dat er een afwijking in zit. Dat zit in alles.
En of het nou COP 3,9 of 4,2 is. Tja, daar kun je een hele bak geld aan uitgeven om dat met gecertificeerde meet apparatuur te achterhalen. Maar wat win je daarmee?
Zie dat maar weer terug te verdienen....

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:03
Twan dz schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:46:
[...]

Niet mijn vloer in maar je krijgt een hogere retour. Een hogere retour is bij mij een hogere aanvoer ( elga wil altijd dT 3 houden.) Ik wil juist een zo laag mogelijke dT.
Als de ta blijft stijgen is dat toch wat de stook lijn wil?
Maarja elga ga ik toch nooit snappen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-10 22:13
biljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:16:
[...]

Als de interne meter alleen het gebruik van de binnenunit zou meten, zit er wel een hele grote circulatiepomp in.

De buitenunit is op 3 fasen aangesloten en deze buitenunit heeft een voedingskabel naar de binnenunit.
De binnenunit krijgt zijn spanning vanuit de kabel die via de koelleiding binnenkomt.

Daarnaast zit er nog een aparte stekker (op eigen groep) voor het electrische element.

En of het nou COP 3,9 of 4,2 is. Tja, daar kun je een hele bak geld aan uitgeven om dat met gecertificeerde meet apparatuur te achterhalen. Maar wat win je daarmee?
Als ik binnen kijk krijg ik de 1-fase ook voor de booster heater (ECB1) welke voor legionella runs wordt gebruikt, hoewel ik ook al heb gezien dat de SWW hem soms erbij pakte (55c). Nu staat die op 53c en doet hij dat niet meer, alleen voor legionella. En hij kan het als support for Defrost gebruiken.
Dan krijg ik ook draadjes van de buitenunit (3 stuks, s1, s2, s3) en deze aangesloten op de juiste plaats (lijkt het). De COP vanaf het display is 6,5 en dat lijkt me sterk en 3,5 als ik de meterkast meter pak. En 3,5 geloof ik eerder. De buitenunit zal aan de binnenunit moeten vertellen hoeveel die verbruikt voor het complete plaatje. Heb je toevallig een input op IN8 of IN9 (TBI.3 1-2 / 3-4)? vanuit de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
Is er ergens een richtlijn hoeveel kW of % je extra moet nemen om op te kunnen warmen tov stabiel blijven (=verlies door de schil). Als mijn schil bij -7C, 5kWh verliest, wat neem je dan extra om op te kunnen warmen, als de temperatuur even te laag is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:55
Dapdodo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:39:
Is er ergens een richtlijn hoeveel kW of % je extra moet nemen om op te kunnen warmen tov stabiel blijven (=verlies door de schil). Als mijn schil bij -7C, 5kWh verliest, wat neem je dan extra om op te kunnen warmen, als de temperatuur even te laag is geworden.
Dat noem je in de warmteverliesberekening een opwarmtoeslag. Google daar maar even op, daar zijn richtlijnen voor.

De vraag voor jezelf is echter welke snelheid je acceptabel vind. Is dat 1 graad per uur of 1 graad per dag. Dat kan het verschil zijn tussen 1kw per uur extra of 100w per uur extra, bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
https://imgur.com/a/KAEYGVV

Dit is de verdeler die ik heb. Aan de rechterzijde (achter het kastje) zit een LTC ventiel, eentje die werkt op basis van druk.
https://qualifloor.nl/qualifloor.html

Deze site geeft hier uitleg over. Betekent dit dat ik mijn pomp uit zou kunnen zetten? Dit belemmert toch de flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:14
Twan dz schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:17:
https://imgur.com/a/KAEYGVV

Dit is de verdeler die ik heb. Aan de rechterzijde (achter het kastje) zit een LTC ventiel, eentje die werkt op basis van druk.
https://qualifloor.nl/qualifloor.html

Deze site geeft hier uitleg over. Betekent dit dat ik mijn pomp uit zou kunnen zetten? Dit belemmert toch de flow?
Nee want jouw verdeler is compleet verkeerd qua ventielen, te dunne aanvoerleidingen e.d

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
Elektrische kachel van 2kW

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:24:
[...]

Nee want jouw verdeler is compleet verkeerd qua ventielen, te dunne aanvoerleidingen e.d
Dit is iets wat gewoon aangepast moet worden? Of maak ik meer flow door de vv pomp aan zetten? Ik ben alsnog van plan m te vervangen door een gesloten verdeler en 22mm diameter buis. Maar dan wil ik eigenlijk eerst de winter door zijn.

Wat bedoel je compleet verkeerd qua ventielen. Het feit dat het geen inregelventielen zijn? Of nog andere dingen waar ik op moet letten met een toekomstige gesloten verdeler

[ Voor 16% gewijzigd door Twan dz op 05-12-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Japie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:44:
[...]

Hmm toch wel eens leuk om te proberen. Dat terugmoduleren doet ie nu ook met mijn vaste Ta op ruimtethermostaat regeling. Alleen schakelt de thermostaat nu de warmtepomp uit als de ruimte op temperatuur is.

Zou dan dus in zo’n WAR only modus de ta naar beneden moeten gooien om in 24 uur dezelfde thermische energie in te pompen als waf ik nu zegmaar in 12 uur doe. In ideale situatie exact zoveel inpompen in 24 uur wat er in 24 uur ook uit vliegt? Dat zal wel een partijtje proberen worden🤪
Hou dan je stooklijn (helling en verschuiving) in de gaten. Hier net van 75% war naar 100% war overgestapt, werd toch wel erg warm binnen. WP volgt de ingestelde stooklijn en dat leverde een hogere Ta op dan met minder/geen war.

Wel meer warmte in huis dus hogere waf. Was mij te warm, dus stooklijn wat naar beneden verschoven. Ff kijken of dat genoeg is of nog verdere verschuiving naar beneden of afvlakkong van helling nodig is. ;)

Nu trouwens eerste serieuze defrosts van dit seizoen. Vriest hier en is mistig/vochtig, de bekende cocktail. oOo

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 12:39
Het gaat hier in hoog tempo met de berichten, met best interessante discussies maar ik weet nog niet in hoeverre CV-ketelgebruikers op zoek naar een warmtepomp (zoals ik) hier echt op z'n plek zijn. Ik probeer het gewoon weer met wat specifieke vragen.
- Open/gesloten verdeler: ik snap als natuurkundige wel dat mengen koud/warm water zonde is (ik laat ook niet mijn koelkast open staan; een warmtepomp is juist een apparaat die koud en warm scheid). Maar wat is het moeilijke van een gesloten verdeler nu? Is het niet gewoon een kwestie van al het water door je vloer pompen? Of is het vooral moeilijker in te regelen?
- Buffervat: is dat nu aan te raden? Is in feite ook een plek waar koud en warm gemengd kan worden maar ik kan me voorstellen dat het prettig is als warmtepomp ontkoppeld is van water door vloer..
- Defrosts: wat is hiervan het probleem? Maken ze herrie? Doen ze het rendement teniet? Is het vervelend voor comfort? Kun je er wat tegen doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Qua verdelers vrij eenvoudig, gesloten is het goedkoopst en het beste voor een WP.

Buffervat eigenijk alleen nodig als je te weinig systeeminhoud hebt of zone regeling.

Defrosts kun je weinig aan doen, part of the deal.

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2020 22:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Twan dz schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:27:
[...]

Dit is iets wat gewoon aangepast moet worden? Of maak ik meer flow door de vv pomp aan zetten? Ik ben alsnog van plan m te vervangen door een gesloten verdeler en 22mm diameter buis. Maar dan wil ik eigenlijk eerst de winter door zijn.

Wat bedoel je compleet verkeerd qua ventielen. Het feit dat het geen inregelventielen zijn? Of nog andere dingen waar ik op moet letten met een toekomstige gesloten verdeler
Als je leidingen richting de ruimte waar je verdeler zit 22 mm zijn, je de verdeler vervangt door een hydraulisch actief exemplaar dan ben je al helemaal klaar voor dat stuk.
Wat je verder nog in huis aan afgifte systeem en zijn temperaturen is ook van belang, wil je bijvoorbeeld op 35 - 40c draaien ivm radiatoren elders dan is een open verdeler (met eventueel lichte modificatie) misschien een beter idee.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-10 12:39
Ik heb nu twee open verdelers van 4+6 groepen aan mijn cv ketel hangen, in totaal ca 90m2. Daar kan ik flow van warmtepomp wel in kwijt ga ik vanuit (vermoedelijk 7 kW). Kun je die eenvoudig ombouwen? En ga je defrosts voelen in de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
remcoVer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:02:
[...]

Als ik binnen kijk krijg ik de 1-fase ook voor de booster heater (ECB1) welke voor legionella runs wordt gebruikt, hoewel ik ook al heb gezien dat de SWW hem soms erbij pakte (55c). Nu staat die op 53c en doet hij dat niet meer, alleen voor legionella. En hij kan het als support for Defrost gebruiken.
Dan krijg ik ook draadjes van de buitenunit (3 stuks, s1, s2, s3) en deze aangesloten op de juiste plaats (lijkt het). De COP vanaf het display is 6,5 en dat lijkt me sterk en 3,5 als ik de meterkast meter pak. En 3,5 geloof ik eerder. De buitenunit zal aan de binnenunit moeten vertellen hoeveel die verbruikt voor het complete plaatje. Heb je toevallig een input op IN8 of IN9 (TBI.3 1-2 / 3-4)? vanuit de buitenunit?
Ja COP 6,5 zou ik ook aan teijfelen. Maar de waardes die mijn unit geeft komen wel geloofwaardig over.
Dus ik twijfel daar niet echt aan.

Ik weet sinds eergisteren pas hoe ik de binnenunit open moet maken.
Dus weet niet waar die aansluitingen zitten.

Maar ik denk dat er wat verkeerd is aangesloten. En daardoor iets niet meegeteld wordt.

Misschien dat @koevlaas2 wel weet hoe het aangesloten hoort te zitten.

PS
Die booster mag pas na 30 minuten bij springen voor sww bij mij. Als de warmtepomp 30 minuten lang niet genoeg warmte kan genereren gaat de booster pas aan. Standaard is kwartier.
Heb sww ook op eco staan. Dan begint deze niet op volle bak.

Voor ruimteverwarming mag deze niet aan gaan. (instelling)

[ Voor 10% gewijzigd door biljoenblik op 05-12-2020 22:57 ]

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:20
StiefelPaul schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:27:
Het gaat hier in hoog tempo met de berichten, met best interessante discussies maar ik weet nog niet in hoeverre CV-ketelgebruikers op zoek naar een warmtepomp (zoals ik) hier echt op z'n plek zijn. Ik probeer het gewoon weer met wat specifieke vragen.
- Open/gesloten verdeler: ik snap als natuurkundige wel dat mengen koud/warm water zonde is (ik laat ook niet mijn koelkast open staan; een warmtepomp is juist een apparaat die koud en warm scheid). Maar wat is het moeilijke van een gesloten verdeler nu? Is het niet gewoon een kwestie van al het water door je vloer pompen? Of is het vooral moeilijker in te regelen?
- Buffervat: is dat nu aan te raden? Is in feite ook een plek waar koud en warm gemengd kan worden maar ik kan me voorstellen dat het prettig is als warmtepomp ontkoppeld is van water door vloer..
- Defrosts: wat is hiervan het probleem? Maken ze herrie? Doen ze het rendement teniet? Is het vervelend voor comfort? Kun je er wat tegen doen?
Reken voor de grap eens uit hoeveel kWh je nodig hebt om de beton massa van je vloer een graad op te warmen. En vergelijk dat eens met een buffervat. Dan zal je zien dat de vloer zelf al een enorme buffer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 23:10
StiefelPaul schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:27:
zie hierboven, wat @Grolsch al schreef
buffervat is nodig als je externe temperatuur regelaars hebt, en meerdere kringen daardoor gelijk kunnen dicht lopen; ook nodig als je onvoldoende systeem inhoud hebt
Probleem is dat het energie kost, waaraan je niets hebt, en dus het rendement omlaag brengen; typisch een probleem als het net boven het vriespunt is, en hoge relatieve vochtigheid in de buitenlucht; kan je niets aan doen

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-10 20:52

Copitano

Hoorn NH

Wolly schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:31:
Vanochtend met mijn pana 6kW, net als vorige week, weer defrosts om de 40 minuten. Moet er wel bij zeggen dat de wp van 2300-0700 uit stond.

Ta rond de 30, Tr 26. Debiet 930l/hr.

Wat kan ik doen om minder defrosts te hebben? Is dat puur alleen de Ta verlagen en/of ook in de nacht te draaien?

De buitenunit staat op het dak, op 11m hoogte in stedelijke omgeving, kan het ook met deze opstelling te maken hebben?
Doet mijn ELGA ook ca. elke 45 min. defrost bij buitentemperatuur van ca. 2 graden. Ta 29,4 graden Tr 25,2 graden. 800 l/h. Opgenomen vermogen 927 Watt geleverd vermogen tussen twee defrosts ca. 4 kWh. COP vandaag tot nu toe 4,12. Setpoint 21 graden Kamertemperatuur 20,9 graden constant. Geleverd vermogen lijkt dus mooi in balans met de vraag. Geen vloerverwarming behalve de badkamers. Overal Jaga's met zelf gemaakte boosters. Buitenunit staat ook bij ons hoog op dak (meter of 10 boven maaiveld).

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 05-12-2020 23:06 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dapdodo Realiseer je dat een Panasonic 5kW ook ~ 10kW weet te genereren met behulp van het elektrisch element, maar dan zit je wel richting de COP 1,5 ~ 2 te produceren. Dat doet die immers ook met defrosts. Niet dat je dat moet willen, maar er is wel iets van speelruimte bij die zeldzame hele koude dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:26
biljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:16:
[...]

Hier hangt een gecertificeerde meter aan binnen en buiten unit. Met de pas 2 maanden serieus gebruik, zie ik verschillen van 7-14%, die de interne meter te weinig aangeeft. (n=2 en t=2 maanden; nog te vroeg voor conclusies)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb sinds woensdag een elga ace 6kw.
Nu staat deze langs het huis in een bak met kiezels.

Nu was het gisteravond zo dat we niet konden slapen van het lage gezoem van buitenunit. Toen heb ik de stille modus maar aangezet en was de herrie over.

Ik had alleen niet verwacht dat de warmtepomp zo'n gezoem naar binnen zou brengen aangezien hij los staat van het huis.

Nu vraag ik me af waar de trillingen vanaf komen en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Bijvoorbeeld:
- trillingsdempers
- de kiezels uit de bak verwijderen zodat er geen koppeling is.

Hier nog een foto van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvmXkmktuJY4MFqDRSA8shHVtSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOsVcHRVMith1y0W5IF7egfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:40
silverheijen schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:43:

Nu was het gisteravond zo dat we niet konden slapen van het lage gezoem van buitenunit. Toen heb ik de stille modus maar aangezet en was de herrie over.

Ik had alleen niet verwacht dat de warmtepomp zo'n gezoem naar binnen zou brengen aangezien hij los staat van het huis.

Nu vraag ik me af waar de trillingen vanaf komen en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen?

Bijvoorbeeld:
- trillingsdempers

[Afbeelding]
Ik zou proberen het contactgeluid te beperken door de verbinding met de buitenmuur en de kiezels te beperken. Hoe is de ondergrond onder de kiezels?

Je kunt denk ik ook beter even het gat met je koelleiding etc afdichten mocht je dat nog niet gedaan hebben. Kou en water hebben zo vrij spel lijkt mij.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
@remcoVer @biljoenblik @RRM

In het Installation Manual van de Mitsubishi staan twee meetmethodes beschreven.
De eerste - interne berekening - is slechts bedoeld als "a guide" ofwel het is een niet zo nauwkeurige berekening.
Either one of the following two method is used for monitoring.
Note: Method 1 should be used as a guide. If a certain accuracy is required, the 2nd method should be used.

1. Calculation internally
Electricity consumption is calculated internally based on the energy consumption of outdoor unit, electric heater, water pump(s) and other auxiliaries. Maar dan moet dat elektrisch wel op elkaar zijn aangesloten. Zodra de units separaat worden gevoed, klopt de globale berekening nog minder.

De tweede methode gaat uit van zelf aan te schaffen en te installeren elektriciteitsmeters en eventueel een warmteenergiemeter.

2. Actual measurement by external meter (locally supplied)
FTC has external input terminals for 2 ‘Electric energy meters’ and a ‘Heat meter’.
If two ‘Electric energy meters’ are connected, the 2 recorded values will be combined at the FTC and shown on the main remote controller.
(e.g. Meter 1 for H/P power line, Meter 2 for heater power line)

Zelf heb ik voor het monitoren een kWh meter en een Kamstrup geïnstalleerd en zo kon ik methode 1 vergelijken met de daadwerkelijke gegevens.
Resultaat: de interne meting mag je met flink wat zout nemen.

Het goede nieuws is dat de Mitsubishi werkt conform de Performance gegevens uit het Databook: ben er nog altijd heel blij mee. Ook de WAF is 9 van de 10 punten *O*

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex

Bijvoorbeeld:
- trillingsdempers

[Afbeelding]
Weet je zeker dat het gezoem niet uit je binnendeel komt? Dat wil ook nog wel eens voorkomen, resonanties worden dan via de koelleidingen doorgegeven. Aan wat voor wand hangt het binnendeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bijvoorbeeld:
- trillingsdempers

[Afbeelding]
Je buitenunit is niet verbonden met je woning, dus ik verwacht niet dat het contactgeluid is.

Je hebt natuurlijk een vrij kleine WP, die dus met deze temperaturen waarschijnlijk flink aan de bak moet om vermogen te leveren. Loopt de buitenunit gewoon niet op zijn max met het bijbehorende geluid :?

Het zou inderdaad ook nog de binnenunit of de koelleidingen kunnen zijn die het geluid veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
Remco45 schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:28:

In het Installation Manual van de Mitsubishi staan twee meetmethodes beschreven.
De eerste - interne berekening - is slechts bedoeld als "a guide" ofwel het is een niet zo nauwkeurige berekening.
Note: Method 1 should be used as a guide. If a certain accuracy is required, the 2nd method should be used.

Electricity consumption is calculated internally based on the energy consumption of outdoor unit, electric heater, water pump(s) and other auxiliaries. Maar dan moet dat elektrisch wel op elkaar zijn aangesloten. Zodra de units separaat worden gevoed, klopt de globale berekening nog minder.

De tweede methode gaat uit van zelf aan te schaffen en te installeren elektriciteitsmeters en eventueel een warmteenergiemeter.

FTC has external input terminals for 2 ‘Electric energy meters’ and a ‘Heat meter’.
If two ‘Electric energy meters’ are connected, the 2 recorded values will be combined at the FTC and shown on the main remote controller.

Zelf heb ik voor het monitoren een kWh meter en een Kamstrup geïnstalleerd en zo kon ik methode 1 vergelijken met de daadwerkelijke gegevens.

Het goede nieuws is dat de Mitsubishi werkt conform de Performance gegevens uit het Databook: ben er nog altijd heel blij mee. Ook de WAF is 9 van de 10 punten *O*
Die had ik ook gelezen. Nu heb ik een modbus meter, maar de WP wil een pulse x-tal per KWU. Dus nu 2 opties: De led van de meter opto-koppelen als pulse teller, of modbus omvormen naar een pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Of de derde optie: Modbus converter en uitlezen met een Microcomputer (raspberry Pi o.i.d.) en dan mooie grafieken bouwen in Grafana of soortgelijke programma's. Ook daarover is in dit forum veel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Remco45 schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:28:

En met hoeveel zout mag ik die interne meter nemen?

Maakt de mitsu het veel positiever of negatiever? Of meer random?

En 10% afwijking vind ik persoonlijk nou eigenlijk best wel pinda’s.
Zeker in vergelijk tov een gasketel.

En met mijn lab achtergrond mag je heel blij zijn als analyses minder dan 10% afwijking hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
StiefelPaul schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:51:
Ik heb nu twee open verdelers van 4+6 groepen aan mijn cv ketel hangen, in totaal ca 90m2. Daar kan ik flow van warmtepomp wel in kwijt ga ik vanuit (vermoedelijk 7 kW). Kun je die eenvoudig ombouwen? En ga je defrosts voelen in de vloer?
1: ja
2: nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
CurlyMo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:10:
@Dapdodo Realiseer je dat een Panasonic 5kW ook ~ 10kW weet te genereren met behulp van het elektrisch element, maar dan zit je wel richting de COP 1,5 ~ 2 te produceren. Dat doet die immers ook met defrosts. Niet dat je dat moet willen, maar er is wel iets van speelruimte bij die zeldzame hele koude dagen.
Zit te twijfelen tussen 5 en 7kW. Want de omzetting van radiatoren naar vloerverwarming heeft blijkbaar meer invloed dan ik dacht.
- Nu geeft de warmtemeter bij opwarmen 6,4kW aan (0,5 C/h) tb=4C gemiddeld (knmi westdorpe).
- Terwijl het huis bij ongeveer 3kW stabiel blijft in temperatuur (2,5kW volgens abakus.de berekening).
- Echter alle andere formules zoals Koevlaas enz. Geven 3,5 a 4 kW aan op 700m3 gasverbruik (toen nog met radiatoren) waarvan 50m3 SWW en in de zomer zonneboiler.
- Zal er vanaf hangen of ik de ventilatiewarmtepomp zo gek krijg om badkamer warm te houden en SWW te doen (ander topic).
Kan ook zonder ventilatiewarmtepomp en alles op 1 WP is financieel wel het goedkoopst.
Maar stuit me een beetje tegen de borst dat de MV dan de buitenlucht loopt te verwarmen.
WTW krijg ik er niet in van de WAF, die hebben ze met een fout aangesloten installatie op kantoor ooit, hele slechte ervaring bezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bijvoorbeeld:
- trillingsdempers

[Afbeelding]
Mooi klein ding..
Ik zou even om het gat in de muur vliegengaas oid doen.
Zorg dat hij dicht zit, met dit weer willen de muisjes warm zitten en voor je het weet hele familie in je spouw

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
biljoenblik schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:35:
[...]

En met hoeveel zout mag ik die interne meter nemen?

Maakt de mitsu het veel positiever of negatiever? Of meer random?

En 10% afwijking vind ik persoonlijk nou eigenlijk best wel pinda’s.
Zeker in vergelijk tov een gasketel.

En met mijn lab achtergrond mag je heel blij zijn als analyses minder dan 10% afwijking hebben.
Bij mijn systeem waren de maandtotalen vaker minder dan meer met Methode 1 t.o.v. die van de gecertificeerde Kamstrup.
Elektrisch gemeten verbruik week sterk af bij een heel laag maandtotaal: zo'n 44%.
Zodra het kouder werd en de maandtotalen stijgen, nam dat af tot 1,2.

De geleverde energie: bij lage totalen 7,5% afnemend naar ca 1,5 - 5,5% (tamelijk random) bij hoge maandtotalen in de wintermaanden.

Maar goed: Mitsubishi geeft dat zelf ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Grolsch schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:08:
[...]

Je buitenunit is niet verbonden met je woning, dus ik verwacht niet dat het contactgeluid is.

Je hebt natuurlijk een vrij kleine WP, die dus met deze temperaturen waarschijnlijk flink aan de bak moet om vermogen te leveren. Loopt de buitenunit gewoon niet op zijn max met het bijbehorende geluid :?

Het zou inderdaad ook nog de binnenunit of de koelleidingen kunnen zijn die het geluid veroorzaken.
Het klopt zeker dat dit een warmtepomp is die hard moet werken om mijn woning warm te krijgen.
Daarom is hij natuurlijk ook hybride, als het echt koud wordt mag er altijd nog een gasketel bijspringen.

Ik denk zelf niet dat het de binnenunit is. Deze maakte eerder wel een flink geluid maar dit was echt een geluid van water door een vernauwing persen (beetje lastig uitleggen). Nou bleek dus dat de binnenunit zijn debiet niet haalde (17l/min) op vloerverwarming open verdeler en 1 radiator op de badkamer.
Nu heb ik alle radiatoren open staan en hoor ik aan de binnen unit niets meer.

De buitenunit staat in een bak met kiezel, de kiezel ligt gewoon op de zwarte aarde. Alleen de zijkanten van de kiezel liggen tegen het huis/de bestrating.

Ik verwacht zelf wel dat het de buitenunit is omdat gisteravond de warmtepomp wel echt flink stond te draaien. En omdat in huis, in verschillende kamers, de resonantie echt wel goed te horen was.
Heb om 23:30 de elga parameter 'stille modus' maar aangezet. Toen was het geluid gelijk een heel stuk minder.

Nu heb ik de wamtepomp, conpleet met rubberen voeten, op 4 blokjes hout geplaatst, welke dan weer in het grind staan. Ook heb ik de warmtepomp iets verder van de muur gezet. En de functie 'stille modus' staat niet meer aan.

Vanavond is kijken of we nog overlast hebben.

Zou een geluids isolerende omkasting nog iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dapdodo schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:02:
[...]

Zit te twijfelen tussen 5 en 7kW. Want de omzetting van radiatoren naar vloerverwarming heeft blijkbaar meer invloed dan ik dacht.
Ik had hier een vergelijkbaar verbruik met alleen radiatoren in een aardig geïsoleerd jaren '30 huis. Met deze dagen heb ik zo'n 3kW (warmte) nodig om mijn huis warm te krijgen. Zie https://pv.pilight.nl/wp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:45:
[...]

Ik had hier een vergelijkbaar verbruik met alleen radiatoren in een aardig geïsoleerd jaren '30 huis. Met deze dagen heb ik zo'n 3kW (warmte) nodig om mijn huis warm te krijgen. Zie https://pv.pilight.nl/wp.html
Bij 18.5 graden in huis zou ik geen WAF meer hebben.. dat heeft voordelen maar ook heel veel nadelen :+
Vindt 21.5 toch een stuk lekkerder

Maargoed best netjes.
Ik heb nog een stukje minder nodig gelukkig anders zou de ELGA het niet redden :+
Met deze dagen zit ik rond de 1.9 a 2 kw per uur (thermisch).

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 06-12-2020 14:11 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Daannn1987 schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:09:
[...]

Bij 18.5 graden in huis zou ik geen WAF meer hebben.. dat heeft voordelen maar ook heel veel nadelen :+
Vindt 21.5 toch een stuk lekkerder
Mijn (zelfbouw) thermostaat staat afgesteld op 19.75 - 20.25 met een nacht shift van -1.5. Meestal geeft dat een mooie hele graad aan bereik. Vandaag even de buitendeur open gehad en dan voelt de sensor dat direct. Vandaar dat die soms wat pieken danwel dalen geeft. Er zit echter een vertraging op het aanspringen van de thermostaat. Als er 6 minuten lang een temperatuur wordt gemeten dan schakelt de thermostaat aan danwel uit.

Comfort is hier prima alleen wel een hele graad kouder dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-10 07:42
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:16:
[...]

Mijn (zelfbouw) thermostaat staat afgesteld op 19.75 - 20.25 met een nacht shift van -1.5. Meestal geeft dat een mooie hele graad aan bereik. Vandaag even de buitendeur open gehad en dan voelt de sensor dat direct. Vandaar dat die soms wat pieken danwel dalen geeft. Er zit echter een vertraging op het aanspringen van de thermostaat. Als er 6 minuten lang een temperatuur wordt gemeten dan schakelt de thermostaat aan danwel uit.

Comfort is hier prima alleen wel een hele graad kouder dan bij jou.
Zolang het maar comfortabel is, daar gaat het om :)
We rekenen toch ongeveer met 10% extra verbruik per graad, dus dan zou je op 3,3 zitten. Wat zeker niet slecht is voor een jaren 30 woning

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:52:
[...]

Nee dat zag hij mede aan zijn opgenomen vermogen, heb je geen warmte meter voor nodig.
En die lijst van @Tomexergie vind ik inderdaad totaal nutteloos, heb er nog nooit naar gekeken want je weet toch niet of er goed gemeten word.
De monitoring opzet is van de forumleden zelf en niet van mij!!!!

De metingen zijn indicatief, echte praktijk metingen die een trend weergeven. 40 WP's hebben gemiddelde SCOP van 4,1. Als jouw installatie daar behoorlijk onder zit weet je dat er wat te verbeteren valt. Daarnaast zie je ook installaties die het erg goed doen waar we wat van kunnen leren of bij renovatie je system aanpassen.

Als je niet meet, weet je niet of de warmtepomp je bankrekening aan het plunderen is. Warmte is onzichtbaar, je zal het met een warmtemeter moeten doen. We geven aan of het een geijkte meter is (Mse) of van de WP zelf (Mhp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
Remco45 schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:32:
Of de derde optie: Modbus converter en uitlezen met een Microcomputer (raspberry Pi o.i.d.) en dan mooie grafieken bouwen in Grafana of soortgelijke programma's. Ook daarover is in dit forum veel te vinden.
Dat was mijn initiële reden om een modbus te nemen. Wist niet at de WP ook pulsen kon tellen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomexergie
Concept monitoring Nov 2020
S.v.p. correctie doorgeven via PM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lyB-GDXGWDSJIc99ytEejYXpKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xk9ychMdxFyHdQ9gNOSkNOk8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi2x3Bxalu70diXRF-T2hjBbPv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qlI0hNAUGLVbTPopHFMmTLtU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28
Tomexergie schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:19:
Concept monitoring Nov 2020
S.v.p. correctie doorgeven via PM
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie tabel, kleine opmerking: De verklaringen boven de zes laatste kolommen ontbreken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
Ik heb mijn probleem weten te reproduceren maar ik heb geen flauw idee meer wat die drukval kan veroorzaken, zouden jullie nog eens mee willen denken?
Wat ik in ieder geval heb gedaan gisteren is het ventiel van het expansievat vervangen en hem weer op een druk van 0,5 bar gezet. Ketel weer op 1,5 bar druk gebracht en alles in orde.

Gisteravond dus houtkachel gestookt, ketel was inmiddels afgekoeld tot 28 graden. Toen de thermostaat een halve graad hoger gezet dan de kamertemperatuur en boven gaan kijken wat de Elga en ketel zouden doen. Elga gaf knipperend vlammetje en besefte dat hij niet aan de warmtevraag kon voldoen en toen sprong het vlammetje op constant. Wat er toen gebeurde: ketel koelde op tijd van een minuut af naar 24 graden en ik zag zeker 0,2 bar minder op de manometer. Paar minuten later sloeg hij aan en begon op te warmen totdat de druk weer netjes naar de 1,5 bar klom. Bypass lekte niet.
Het lijkt er dus op dat ik geen water verlies heb want anders zou hij niet zelf weer tot 1,5 bar moeten komen, maar wanneer de Elga op vlammetje springt lijkt het wel alsof er koud water de ketel in wordt geschoten waardoor hij ineens afkoelt voordat hij opwarmt. Nu was het gisteren nog niet dusdanig dat het drukverlies tot een storing leidde, maar als de ketel nóg kouder is en hij krijgt nóg kouder water ingeblazen zit ik dus met een storing wanneer de Elga ketel inschakelt.

Iemand énig idee waarom mijn ketel flink afkoelt wanneer de Elga hem inschakelt? Of nog beter, wat kan ik hieraan doen?

Ps; ik heb Elga nagevraagd of expansievat op huidige plek hoort te zitten en dat is inderdaad niet wenselijk maar "Echter is de ruststand van de driewegklep altijd op de c.v kant en zou er geen rare druk schommelingen mogen plaats vinden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Andrehj schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:28:
[...]

Mooie tabel, kleine opmerking: De verklaringen boven de zes laatste kolommen ontbreken.
de tabel is nog niet compleet, is concept

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:16
Er wordt vaak gezegd en gedacht dat je voor 24/7 constante temperatuur in huis geen aanwarmvermogen nodig hebt. Maar stel het is buiten +7c en de temperatuur daalt 's nachts snel naar -3c, moet de vloertemperatuur omhoog voor meer afgifte. Dat omhoog brengen van de vloertemperatuur (massa) kost veel energie.

Maar als de warmtepomp te krap is en hij ook nog elk uur een defrost moet doen (waardoor je effectief gemiddeld 75 tot 80% van je maximum overhoudt, ca. 5.5 tot 6kW voor een 7kW warmtepomp), dan kan het maar zo gebeuren dat er geen vermogen 'over' is om de temperatuur omhoog te krijgen (of het duurt heel erg lang), afgifte neemt niet toe en het huis koelt af.

Ik zou bij vloerverwarming, zeker als die qua afgifte krap is, en je dus veel temperatuur nodig hebt, een marge nemen. Bij moderne woningen waarbij de vloertemperatuur niet zoveel varieert speelt dit probleem denk ik wat minder.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Novagoat schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:56:
Ik heb mijn probleem weten te reproduceren maar ik heb geen flauw idee meer wat die drukval kan veroorzaken, zouden jullie nog eens mee willen denken?
Wat ik in ieder geval heb gedaan gisteren is het ventiel van het expansievat vervangen en hem weer op een druk van 0,5 bar gezet. Ketel weer op 1,5 bar druk gebracht en alles in orde.

Gisteravond dus houtkachel gestookt, ketel was inmiddels afgekoeld tot 28 graden. Toen de thermostaat een halve graad hoger gezet dan de kamertemperatuur en boven gaan kijken wat de Elga en ketel zouden doen. Elga gaf knipperend vlammetje en besefte dat hij niet aan de warmtevraag kon voldoen en toen sprong het vlammetje op constant. Wat er toen gebeurde: ketel koelde op tijd van een minuut af naar 24 graden en ik zag zeker 0,2 bar minder op de manometer. Paar minuten later sloeg hij aan en begon op te warmen totdat de druk weer netjes naar de 1,5 bar klom. Bypass lekte niet.
Het lijkt er dus op dat ik geen water verlies heb want anders zou hij niet zelf weer tot 1,5 bar moeten komen, maar wanneer de Elga op vlammetje springt lijkt het wel alsof er koud water de ketel in wordt geschoten waardoor hij ineens afkoelt voordat hij opwarmt. Nu was het gisteren nog niet dusdanig dat het drukverlies tot een storing leidde, maar als de ketel nóg kouder is en hij krijgt nóg kouder water ingeblazen zit ik dus met een storing wanneer de Elga ketel inschakelt.

Iemand énig idee waarom mijn ketel flink afkoelt wanneer de Elga hem inschakelt? Of nog beter, wat kan ik hieraan doen?

Ps; ik heb Elga nagevraagd of expansievat op huidige plek hoort te zitten en dat is inderdaad niet wenselijk maar "Echter is de ruststand van de driewegklep altijd op de c.v kant en zou er geen rare druk schommelingen mogen plaats vinden."
Eerst begint water pomp te lopen voordat ketel werkelijk aan gaat, vandaar daling in Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Grolsch schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:59:
[...]

Eerst begint water pomp te lopen voordat ketel werkelijk aan gaat, vandaar daling in Ta.
Ah, dus dat is helemaal niks geks?
Ik heb drie radiatoren die naar een niet geïsoleerd bijgebouw geleid zijn door de vorige eigenaar. Daar wordt het aardig koud. Zou het kunnen dat het water daar zo koud is dat wanneer die pomp aangaat daardoor de druk ook in eens daalt? Wel vreemd dat hij dit pas sinds de Elga doet. Zie afbeelding voor drukverschil, of is dit ook niet zo vreemd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfnCalf6UUXLZAUBJCksIpV2sOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrFlXWDywZa3zvGh6ZDWC0MQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Novagoat schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:
[...]

Ik heb drie radiatoren die naar een niet geïsoleerd bijgebouw geleid zijn door de vorige eigenaar. Daar wordt het aardig koud. Zou het kunnen dat het water daar zo koud is dat wanneer die pomp aangaat daardoor de druk ook in eens daalt? Wel vreemd dat hij dit pas sinds de Elga doet. Zie afbeelding voor drukverschil, of is dit ook niet zo vreemd?
[Afbeelding]
De keerkleppen hebben een te kleine doorlaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

silverheijen schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:17:
[...].

Nu heb ik de wamtepomp, conpleet met rubberen voeten, op 4 blokjes hout geplaatst, welke dan weer in het grind staan. Ook heb ik de warmtepomp iets verder van de muur gezet. En de functie 'stille modus' staat niet meer aan.

Vanavond is kijken of we nog overlast hebben.

Zou een geluids isolerende omkasting nog iets doen?
Hoe lopen de leidingen binnen de woning? Bij mij viel het op dat die veel geluid geven, zowel de vloeistof zelf als (denk ik) wat geluid vanaf de buitenunit.

Inmiddels alle leidingen achter ombouwtjes/ koofjes geplaatst, en het is niet storend meer.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Novagoat schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:
[...]

[Afbeelding]
Nee, dat is niets geks.

Normaal gesproken begint eerst de waterpomp te lopen, dus het water wat in je koude radiatoren zit gaat richting je CV ketel, pas nadat de pomp ff loopt begint de CV te verwarmen.
Bij de WP is het zelfs een voorwaarde dat er flow is, anders start de WP niet eens op.

Dat druk verschil kan ik zo geen antwoord op geven, lijkt mij niet zo heel schokkend een drukval van 0,2 bar :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novagoat
@Grolsch dan ga ik het nog even in de gaten houden, misschien is het goed zo en heeft het opnieuw op druk brengen van het expansievat geholpen :) Die drie radiatoren ga ik wel afkoppelen, hebben totaal geen nut en maken het water onnodig koud.

Overigens ben ik verder wel tevreden over de Elga, ik heb er 900 kuub gas mee bespaard. We hebben een oud huis uit 1918 (geen spouw) en geen lage temperatuur verwarming, zitten nu op een verbruik van 1400 kuub per jaar met een constante warmte van 20 graden in huis.

@koevlaas2 zijn hier verschillende maten in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:04:
@Grolsch dan ga ik het nog even in de gaten houden, misschien is het goed zo en heeft het opnieuw op druk brengen van het expansievat geholpen :) Die drie radiatoren ga ik wel afkoppelen, hebben totaal geen nut en maken het water onnodig koud.

Overigens ben ik verder wel tevreden over de Elga, ik heb er 900 kuub gas mee bespaard. We hebben een oud huis uit 1918 (geen spouw) en geen lage temperatuur verwarming, zitten nu op een verbruik van 1400 kuub per jaar met een constante warmte van 20 graden in huis.

Hangen die radiatoren dan op een plek waar je het niet warm wil hebben? Anders lekker mee laten lopen, ze doen namelijk altijd iets.

En het is juist de bedoeling van radiatoren dat ze het water koud maken, daar zijn ze voor gemaakt 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Grolsch schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:46:
[...]

Hangen die radiatoren dan op een plek waar je het niet warm wil hebben? Anders lekker mee laten lopen, ze doen namelijk altijd iets.

En het is juist de bedoeling van radiatoren dat ze het water koud maken, daar zijn ze voor gemaakt 8) :+
Ja, ze leiden naar een ongeïsoleerde schuur, zelfs nog geen dakbeschot dus daar is het steenkoud. Als ik daar ben dan stook ik met een petroleumkachel de ruimte warm, ik gebruik die ruimte maar 1x per week dus vind het eigenlijk onzin om daar constant te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is dan inderdaad jammer van de energie, en kun je ze beter dicht draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:12:
[...]

Ja, ze leiden naar een ongeïsoleerde schuur, zelfs nog geen dakbeschot dus daar is het steenkoud. Als ik daar ben dan stook ik met een petroleumkachel de ruimte warm, ik gebruik die ruimte maar 1x per week dus vind het eigenlijk onzin om daar constant te stoken.
Dichtdraaien klinkt logisch. Let alleen wel even op dat de leidingen naar de schuur en de radiatoren in de schuur niet gaan bevriezen. Als je dat risico niet wilt lopen is het handig om ze ofwel iets open te laten ofwel de boel binnen dicht te zetten en af te laten lopen. Het zou vervelend zijn als je ineens lekkage hierdoor krijgt en de rest van je huis dan ook niet kunt verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Heronimo schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:44:
[...]

Dichtdraaien klinkt logisch. Let alleen wel even op dat de leidingen naar de schuur en de radiatoren in de schuur niet gaan bevriezen. Als je dat risico niet wilt lopen is het handig om ze ofwel iets open te laten ofwel de boel binnen dicht te zetten en af te laten lopen. Het zou vervelend zijn als je ineens lekkage hierdoor krijgt en de rest van je huis dan ook niet kunt verwarmen.
Ouderwets thermostaatkraantje op de vorst stand is ideaal voor dit soort ruimtes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 23:10
Dat beschermd dan wel de ruimte, maar niet de lange leidingen onder de grond....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:38
Radiatoren die het cv-water laten afkoelen, hebben zeker enig nut. Als ze het water 'koud' maken, geven ze warmte af aan hun omgeving.

Wellicht niet genoeg om het comfortabel warm te stoken. Maar das wat anders dan geen nut hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Oh ik wilde eigenlijk de leiding helemaal afkoppelen zodat er helemaal geen water meer richting die ruimte gaat 😁 Hier zie je een beetje wat ik bedoel, dit is het zijaanzicht van mijn huis. De ketel hangt dus op zolder van het woonhuis, dan een aanbouw zonder verdieping waar de keuken inzit, en dan voormalige stallen die erg slecht geïsoleerd zijn. Het gaat om heel wat meters extra onnodig circuit denk ik, wilde ze bij de rode kruisjes helemaal afkoppelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78T4dL_pt-Tt_LHOZEbaHXNUhCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0Uvj6w61YSpm9oC3hiB10lT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Wel zo veilig bij vorst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28
Totaal off-topic hier, maar heb je in die stallen geen waterleidingen die bevriezen als je daar de verwarming weghaalt?
Persoonlijk zou ik trouwens die ruimtes uitgebreid gaan isoleren en gebruiken als klushok, garage of mancave >:) .

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Andrehj schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:23:
[...]

Totaal off-topic hier, maar heb je in die stallen geen waterleidingen die bevriezen als je daar de verwarming weghaalt?
Persoonlijk zou ik trouwens die ruimtes uitgebreid gaan isoleren en gebruiken als klushok, garage of mancave >:) .
Nah, achter dit gebouw lopen de bijgebouwen nog door in een aantal garages (daar heeft mijn man al een timmerwerkplaats in) en een hooizolder met waterleidingen maar zonder verwarming, die zijn nooit bevroren. En in die stallen op de tekening hebben ik mijn keramiekatelier en sportruimte, in het atelier wordt het vanzelf wel warm als ik mijn oven stook en boven sport ik, dan heb ik die petroleumkachel aan die het wel tot 14 graden krijgt wat prima is voor een sportruimte :) Het is trouwens wel de bedoeling dit nog te gaan isoleren, maar eerst moeten we een ander project afmaken en aangezien er geen dakbeschot zit daar is het best een klus. Als dat geïsoleerd is ga ik kijken voor een ander soort verwarming in die ruimtes, misschien een elektrische radiator ofzo. Maar het is een beetje een raar huis met heel veel bijbouw, beetje Belgisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Novagoat schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:56:
[...]
Wat er toen gebeurde: ketel koelde op tijd van een minuut af naar 24 graden en ik zag zeker 0,2 bar minder op de manometer.
[...]
Op wat voor max Ta staat je ketel ingesteld? Gek dat je ELGA het niet gewoon oppakt, of staat de ELGA uit bij jou nog op 4 graden? Dat is helemaal niet nodig ;) Ketel mag bij mij pas helpen bij Tbuiten <2 graden en dan maximaal Ta 45. Dan krijgt de ELGA nooit water retour van meer dan 40 graden en blijft lekker meedoen. Zolang COP niet < 2 prima met de huidige gasprijs. P63 staat hier dus op -38 P62 op 14 (Tbuiten -10). Alleen als het heel hard waait zet ik P63 terug naar 34 (Tbuiten 6 graden).

Dat de druk iets inzakt als het water afkoelt is niet raar. Bij mij is het normal 1,9 bar en bij opwarmen tot 45 graden wordt het 2,0. Hangt ook naast een ELGA. Kan mij nog herinneren dat het verschil wel 0,3 of meer was toe ik nog zonder ELGA alleen met de plofketel stookte op 90 graden. Water zet uit als het warm wordt :+
zie de antwoorden hiervoor.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Copitano schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:55:
[...]
Op wat voor max Ta staat je ketel ingesteld? Gek dat je ELGA het niet gewoon oppakt, of staat de ELGA uit bij jou nog op 4 graden? Dat is helemaal niet nodig ;) Ketel mag bij mij pas helpen bij Tbuiten <2 graden en dan maximaal Ta 45. Dan krijgt de ELGA nooit water retour van meer dan 40 graden en blijft lekker meedoen. Zolang COP niet < 2 prima met de huidige gasprijs. P63 staat hier dus op -38 P62 op 14 (Tbuiten -10). Alleen als het heel hard waait zet ik P63 terug naar 34 (Tbuiten 6 graden).

Dat de druk iets inzakt als het water afkoelt is niet raar. Bij mij is het normal 1,9 bar en bij opwarmen tot 45 graden wordt het 2,0. Hangt ook naast een ELGA. Kan mij nog herinneren dat het verschil wel 0,3 of meer was toe ik nog zonder ELGA alleen met de plofketel stookte op 90 graden. Water zet uit als het warm wordt :+

[...]
zie de antwoorden hiervoor.
Hij staat op 75 graden. De Elga staat ingesteld dat hij nog tot -4 werkt. Maar volgens mij heeft hij een intelligentie dat wanneer hij beseft dat de ruimte binnen een bepaalde tijd niet warm gestookt krijgt, hij de ketel inschakelt. En aangezien de ketel 28 graden was denk ik dat hij daarom de ketel aanstuurde?

Edit; het probleem is 2 jaar geleden begonnen maar toen viel de druk echt weg naar 0 bar (direct al op de dag dat de pomp werd geplaatst, buitenunit zou toen de dag erna komen). Als je dan de ketel resette of aan een kraantje kwam schoot hij weer naar 1,5-2 bar. Sinds die bypass gaat het goed, totdat dit dus weer gebeurde in die koude nacht. Misschien een gekke gedachte, maar kan het zijn dat een ijsklontje de druk in het systeem beïnvloede? Dat bijvoorbeeld toch ijsvorming ontstond in het gedeelte van de stal?

[ Voor 16% gewijzigd door Novagoat op 07-12-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Dat kan.
Het klopt dat de elga uit zichzelf de ketel gaat opstarten. Bij een elga met carrier buitenunit is dit vast ingesteld en kan je alleen een stooklijn kiezen (voor opentherm protocol). Bij een nieuwere elga kan je zelf meer instellen.
Overigens: als je cv standaard op 75 graden staat valt daar wellicht ook nog wat aan te tunen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
BarryH schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:13:
Dat kan.
Het klopt dat de elga uit zichzelf de ketel gaat opstarten. Bij een elga met carrier buitenunit is dit vast ingesteld en kan je alleen een stooklijn kiezen (voor opentherm protocol). Bij een nieuwere elga kan je zelf meer instellen.
Overigens: als je cv standaard op 75 graden staat valt daar wellicht ook nog wat aan te tunen.
Mijn man vindt het idee van het ijsklontje onwaarschijnlijk :+ Ik zal eens meten in een koude nacht in die ruimte of het er daadwerkelijk vriest.
Hij stond eerst op 90 graden dus ik vond dat ik hem al getuned had haha Maar wat valt daar nog aan te doen dan behalve gewoon de keteltemperatuur lager zetten?
De Elga is van 2018, zelf heb ik er niks bij ingesteld ik weet alleen dat degene die hem plaatste die begrenzer eraf heeft gehaald. Volgens mij staat 1 dipswitch op on en dat is de A8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Zeker, ik monteer (als ik ze toepas) altijd 1" en dan met een verloop naar 22 of 28 knelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:23:
[...]

Mijn man vindt het idee van het ijsklontje onwaarschijnlijk :+ Ik zal eens meten in een koude nacht in die ruimte of het er daadwerkelijk vriest.
Hij stond eerst op 90 graden dus ik vond dat ik hem al getuned had haha Maar wat valt daar nog aan te doen dan behalve gewoon de keteltemperatuur lager zetten?
De Elga is van 2018, zelf heb ik er niks bij ingesteld ik weet alleen dat degene die hem plaatste die begrenzer eraf heeft gehaald. Volgens mij staat 1 dipswitch op on en dat is de A8.
Dan staat de Elga op CV aan of cv uit. Dan jaagt hij de ketel naar 75 graden en als dip A2 op off staat mag alleen de ketel of alleen de Elga aan en dus niet samen. Kan niet alle omstandigheden inschatten, maar ik den dat je veel gas verstookt waar bij de huidige buitentemperatuur niet nodig is. Elga kan veel meer dan je denkt😉
By the way, je kunt dip A8 niet zomaar omzetten naar Opentherm. Er moeten dan ook wat draadjes verwisseld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 07-12-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Copitano schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:06:
[...]

Dan staat de Elga op CV aan of cv uit. Dan jaagt hij de ketel naar 75 graden en als dip A2 op off staat mag alleen de ketel of alleen de Elga aan en dus niet samen. Kan niet alle omstandigheden inschatten, maar ik den dat je veel gas verstookt waar bij de huidige buitentemperatuur niet nodig is. Elga kan veel meer dan je denkt😉
By the way, je kunt dip A8 niet zomaar omzetten naar Opentherm. Er moeten dan ook wat draadjes verwisseld worden.
Ik ga me er eens over inlezen, klinkt wel interessant. Maar ligt het niet aan je ketel en thermostaat of opentherm überhaupt mogelijk is? En wat gebeurt er dan als ze samen werken, verwarmt de elga dag de eerste 40 en de ketel de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
koevlaas2 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
[...]

Zeker, ik monteer (als ik ze toepas) altijd 1" en dan met een verloop naar 22 of 28 knelkoppeling.
Ik zal morgen eens kijken of ik op de keerkleppen kan ontdekken wat de maat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Novagoat kijk ook even wat het type van de buitenunit is. Dat bepaalt wat je hoe kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
BarryH schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:42:
@Novagoat kijk ook even wat het type van de buitenunit is. Dat bepaalt wat je hoe kan instellen.
Dat is in ieder geval een toshiba, maar zal het precieze type eens nakijken :) Maken jullie die eigenlijk ook schoon? Daar is me nooit iets over verteld maar ik vind hem afgelopen najaar beter te horen dan voorheen. Is dat makkelijk zelf te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
@Novagoat

Kijk bij de buiten unit ook eens aan de zijkant waar de leidingen heen lopen en kijk eens bij die langs naar binnen, grote kans dat je daar de leidingen ziet zonder isolatie.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:28:
[...]

Ik zal morgen eens kijken of ik op de keerkleppen kan ontdekken wat de maat is :)
Wat er bij jou inzit zo heb ik het nog nooit gezien, ik gebruik https://www.greentradingx...4mRmOAgEnMZBoCwCUQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Ok daar gaat mijn ijsblokjestheorie... het is 2 graden en het is wederom gebeurd.

Ik heb een filmpje gemaakt, misschien dat iemand a.d.v. het geluid nog een idee heeft van wat het kan zijn, hopeloos word ik ervan 😥
Hier staat het filmpje: storing ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
koevlaas2 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:04:
[...]

Wat er bij jou inzit zo heb ik het nog nooit gezien, ik gebruik https://www.greentradingx...4mRmOAgEnMZBoCwCUQAvD_BwE
Ik weet ook niet of die bij de Elga zaten of dat de loodgieter die op eigen initiatief ertussen heeft gezet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:11:
[...]

Ik weet ook niet of die bij de Elga zaten of dat de loodgieter die op eigen initiatief ertussen heeft gezet :S
Ik vermoed dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 heb jij nu ook je pelletkachel aan of lijkt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Novagoat ik blijf bij mijn theorie, er zijn volgens mij namelijk maar weinig ketels die echt de klep in de CV stand laten staan. Kan je de klep zien en of die van stand veranderd als de druk weer terug komt? Een reset zal de klep wel verplaatsen, wat past bij mijn theorie.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Rimco schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:57:
@Novagoat ik blijf bij mijn theorie, er zijn volgens mij namelijk maar weinig ketels die echt de klep in de CV stand laten staan. Kan je de klep zien en of die van stand veranderd als de druk weer terug komt? Een reset zal de klep wel verplaatsen, wat past bij mijn theorie.
Jij denkt dat expansievat op de verkeerde plek zit toch? Daar komt in ieder geval woensdag de installateur voor kijken die hem zo aangesloten heeft. Lekkere bedoeling trouwens want hij komt alleen 'kijken', daarna moet ik maar een afspraak maken zodat hij ook daadwerkelijk wat doet, man man man..

Bedoel je de driewegklep? Ik ken de term alleen van papier dus ik zal morgen fysiek eens kijken waar hij zit 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Novagoat schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:48:
[...]

Dat is in ieder geval een toshiba, maar zal het precieze type eens nakijken :) Maken jullie die eigenlijk ook schoon? Daar is me nooit iets over verteld maar ik vind hem afgelopen najaar beter te horen dan voorheen. Is dat makkelijk zelf te doen?
Als de boel goed ingeregeld is stuurt de Elga de ketel aan (dat kan zowel met Opentherm als aan/uit). Alleen als de Elga het zelf niet aankan volgens de geprogrammeerde parameters zal de ketel worden bijgeschakeld. Het water uit de Elga en de ketel zullen mengen en iets hoger van temperatuur het systeem ingaan dan wanneer de Elga het alleen moet doen. De retour temperatuur zal over het algemeen ook iets hoger zijn.
In mijn situatie komt de Elga bij Tbuiten nu van 3 graden tot een graad of 32 à 33 Ta bij een flow van 800l/h. Als de Elga het net niet op temperatuur kan houden (hier binnen 21 graden) dan schakelt de CV bij. Zolang het retourwater maar onder de ca. 42 graden blijft, blijft de Elga gewoon meedoen. Wel een iets lagere COP, maar nog altijd voordeliger dan alleen gas verstoken. Daarom staat mijn CV ingesteld op max 45 graden aanvoer. 50 zou ook nog wel kunnen, maar blijk ik de afgelopen 3 winters niet nodig te hebben gehad. Je weet dan zeker dat de retourtemperatuur niet boven de afschakeltemperatuur van de Elga komt. Als het ooit nog weer eens een paar dagen snoeikoud wordt kan Ta ketel zo weer omhoog, maar nu mag de Elga hier gewoon op z'n tenen lopen. Instellingen veranderen kun je onder andere met een Honeywell Chronotherm Touch Modulation thermostaat of de servicetool op je laptop en een speciaal kabeltje doen.
Nu zijn de voorgeprogrammeerde parameters voor mij niet heilig. Daarom knijp ik de mogelijkheden van de ketel om te starten zoveel mogelijk af. De Elga draait hier gewoon 24/7 op een setpoint van 21 graden in een huis van 760 kuub bouwjaar 2000. Afgelopen 2 winters heb ik maximaal nog 100 m³ gas bij moeten stoken op heel koude of winderige dagen. Voor het onderhoud heb ik een contract bij de installateur. Die komt elk jaar even langs voor de ketel en de warmtepomp. Bij de warmtepomp spuiten ze met een soort plantenspuit een goedje tussen de lamellen tegen algen dacht ik. Met een speciaal kammetje strijkt hij eventueel verbogen lamellen van de warmtewisselaar weer recht. Een klusje dat je volgens mij ook wel prima zelf kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:55:
@Dylantje2 heb jij nu ook je pelletkachel aan of lijkt dat zo?
Staat af en toe aan... ;)

De natte jasen van de kids drogen :-) ;(

En de 1.5 ton, langzaam aan op maken, voordat er niets meer van over is. O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Registratie: September 2012
  • Nu online

JHe

Goede dag allemaal,
Wij gaan binnenkort beginnen met een nieuw huis en wij staan voor de keuze bodemwarmtepomp (gesloten bron) of luchtwarmtepomp (lucht/water).
We hebben al wat informatie van een installateur gehad over de bodemwarmtepomp (zie afbeelding), let wel op dat koeling daar niet in is meegenomen. De installatiekosten zouden in totaal €27.000,- kosten.
We zijn nu ook aan het kijken voor een luchtwarmtepomp, maar hebben jullie een indicatie in het verbruik zo op jaarbasis? Ook qua koeling.
De installatiekosten zijn zo rond de €10.000,- voor een luchtwarmtepomp en voor €17.000,- kun je heel wat kilowatt uurtjes verstoken. Wij willen ook 27 panelen van 325W op het dak leggen om de engergiekosten te gaan drukken.
Graag ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de luchtwarmtepomp (geluid, onderhoud, levensduur, etc.)
Alvast heel erg bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w65r743VXCBVPg2dpx7HVCIqu-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JDPn0qZoSlKQ2yIrpBVFDLPf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JHe op 08-12-2020 08:21 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:10:
[...]

Staat af en toe aan... ;)

De natte jasen van de kids drogen :-) ;(

En de 1.5 ton, langzaam aan op maken, voordat er niets meer van over is. O-)
Zodra het wat kouder begint te worden kijk ik altijd ff hoe het bij jou gaat :P
En als je toch 1,5 ton hebt liggen zou je gek zijn als je dat niet op maakt.

Bij temperaturen <5 gaat het "mis" bij jou thuis, vooral bij defrost omstandigheden.

Het was de hele dag +- 21 graden in je woning, en ik zag je temperatuur vanaf 17.00 omhoog "schieten" naar 22 graden, en dat verbaasde mij al gezien de historie, ik dacht eerst nog dat je misschien een gezellige verjaardag had, maar dat mag natuurlijk niet :+

In je laatste grafiek zag ik dat de palletkachel tegen 17.00 is aangezet, en dat verklaart e.e.a.

Iets na 22.00 is je pelletkachel uitgegaan en was de ruimtetemperatuur 22,3 graden. Vanaf dan zakt je ruimtetemperatuur en krijgt je WP rond 00.30 de eerste defrost, en vanaf dan is het elke +- elke 45 á 60 minuten "bingo".

Ondanks stijgende vraag (Tbuiten daalt, Ta setpoint gaat omhoog, WP loopt constant vol gas) zakt je ruimtetemperatuur +- 1 graad afgelopen nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@JHe Is dit incl. de vloerverwarming?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
JHe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:19:
Goede dag allemaal,
Wij gaan binnenkort beginnen met een nieuw huis en wij staan voor de keuze bodemwarmtepomp (gesloten bron) of luchtwarmtepomp (lucht/water).
We hebben al wat informatie van een installateur gehad over de bodemwarmtepomp (zie afbeelding), let wel op dat koeling daar niet in is meegenomen. De installatiekosten zouden in totaal €27.000,- kosten.
We zijn nu ook aan het kijken voor een luchtwarmtepomp, maar hebben jullie een indicatie in het verbruik zo op jaarbasis? Ook qua koeling.
De installatiekosten zijn zo rond de €10.000,- voor een luchtwarmtepomp en voor €17.000,- kun je heel wat kilowatt uurtjes verstoken. Wij willen ook 27 panelen van 325W op het dak leggen om de engergiekosten te gaan drukken.
Graag ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen met de luchtwarmtepomp (geluid, onderhoud, levensduur, etc.)
Alvast heel erg bedankt.

[Afbeelding]
Heel kort samengevat, een WW WP is financieel nooit interessant ten opzichte van een LW WP.

Lang samengevat.

Een LW WP heeft een SCOP van 4 (negatief gedacht), stel dat je een goed geisoleerde woning bouwt die 1000m3 gas zou verbruiken is dit 8000kWh thermische energie, met een COP van 4 verbruik je dan dus 2000kWh á € 0,22 = € 440,00 per jaar

Stel dat een WW WP een SCOP heeft van 6 (en dat betwijfel ik, volgens mij is het eerder 5) dan zou je verbruik 1333kWh per jaar * 0.22 = € 293,26 per jaar.

Je bespaart dan € 146,74 per jaar.

17.000 / 146.74 = tvt van ruim 115 jaar.

Ik heb al 4 seizoen gekoeld met mijn LW WP en in het warmste jaar heb ik 200kWh verbruikt voor koelen, reken maar eens uit hoe lang het duurt voordat je dat hebt terugverdiend :P

Er is naar mijn idee maar 1 goede reden om voor een WW WP te kiezen, namelijk het ontbreken van het geluid van een buitenunit. Voor de rest is een WW WP niet interessant.

Mijn totale energieverbruik van de WP (verwarmen / koelen / SWW) is zo'n 3500kWh per jaar.

Stel dat je een 4000WP op je dak legt voor 4000 euro (wederom negatief gedacht) dan heb je helemaal geen energiekosten voor de WP, dus ga maar eens rekenen hoe je die 17K gaat weer verdienen ..... 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 08-12-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@JHe wat @Grolsch zegt. Wij hadden initieel ook een grond pomp in de planning, maar nadat we de prijzen te zien kregen en uitgerekend hoe lang dat gaat duren, toch maar een LW pomp genomen.

Je heb een zwik zonnepanelen, dus koelen is ook semi gratis, enige voordeel is dat je geen lelijke buiten unit heb icm evt geluid. Overigens klaagt mijn buurman dat zijn grond unit binnen best wat lawaai maakt...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:22:
@JHe wat @Grolsch zegt. Wij hadden initieel ook een grond pomp in de planning, maar nadat we de prijzen te zien kregen en uitgerekend hoe lang dat gaat duren, toch maar een LW pomp genomen.

Je heb een zwik zonnepanelen, dus koelen is ook semi gratis, enige voordeel is dat je geen lelijke buiten unit heb icm evt geluid. Overigens klaagt mijn buurman dat zijn grond unit binnen best wat lawaai maakt...
Ook logisch, want bij een WW WP zit de compressor binnen in je woning, wederom een reden om niet voor een WW WP te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bij ons zou alles in de garage komen, dus dat valt wel mee.
Wij hadden iets van max 5k over als meerprijs voor grond pomp vanwege de lelijke buiten unit, maar het bleek wel 15k meer te zijn. Dat prijs verschil snap ik dus echt niet, gaatje boren, lusje erin gooien, vullen, tadaa! (maar dat is wellicht een andere discussie).

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 14:49
@JHe Mocht je voor L/W gaan kijk dan goed naar de lokatie van de buitenunit. In ons vorige (huur) huis hadden we een soort schoorsteentje op het dak waar de unit in zat maar dat maakte best veel lawaai binnne vanwege vibratie. Nu hebben we zelf een huis laten bouwen en staat hij op dempende blokken op het platte dak van de garage en horen we hem binnen alleen wanneer hij op vol vermogen draait en je in de aangrenzende slaapkamer alles stil hebt en het raam open.

Gezien dat raam in de winter meestal dicht is met alleen de roosters open. Geen last van geluid.

In de zomer zou het kunnen zijn dat je hem hoort wanner hij koeltde, maar ja dan laat je ook de ramen zo goed als dicht vanwege isolatie :)

[ Voor 17% gewijzigd door UdiBenLudi op 08-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Wat me opvalt in de offerte is de gem. bron temperatuur van 6 graden.
Daarmee onderscheid W/W zich niet van L/W. Het enige voordeel van W/W is dan dat bij harde vorst de bron warmer is. Maar dus niet seizoensgemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Novagoat schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:09:
[...]

Jij denkt dat expansievat op de verkeerde plek zit toch? Daar komt in ieder geval woensdag de installateur voor kijken die hem zo aangesloten heeft. Lekkere bedoeling trouwens want hij komt alleen 'kijken', daarna moet ik maar een afspraak maken zodat hij ook daadwerkelijk wat doet, man man man..

Bedoel je de driewegklep? Ik ken de term alleen van papier dus ik zal morgen fysiek eens kijken waar hij zit 😁
Inderdaad dat probleem en die driewegklep. Die stond in dat plaatje onder nummer 88, rechtsonder ergens onder de pomp.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Nu online

JHe

Grolsch schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:07:
[...]

Heel kort samengevat, een WW WP is financieel nooit interessant ten opzichte van een LW WP.

Lang samengevat.

Een LW WP heeft een SCOP van 4 (negatief gedacht), stel dat je een goed geisoleerde woning bouwt die 1000m3 gas zou verbruiken is dit 8000kWh thermische energie, met een COP van 4 verbruik je dan dus 2000kWh á € 0,22 = € 440,00 per jaar

Stel dat een WW WP een SCOP heeft van 6 (en dat betwijfel ik, volgens mij is het eerder 5) dan zou je verbruik 1333kWh per jaar * 0.22 = € 293,26 per jaar.

Je bespaart dan € 146,74 per jaar.

17.000 / 146.74 = tvt van ruim 115 jaar.

Ik heb al 4 seizoen gekoeld met mijn LW WP en in het warmste jaar heb ik 200kWh verbruikt voor koelen, reken maar eens uit hoe lang het duurt voordat je dat hebt terugverdiend :P

Er is naar mijn idee maar 1 goede reden om voor een WW WP te kiezen, namelijk het ontbreken van het geluid van een buitenunit. Voor de rest is een WW WP niet interessant.

Mijn totale energieverbruik van de WP (verwarmen / koelen / SWW) is zo'n 3500kWh per jaar.

Stel dat je een 4000WP op je dak legt voor 4000 euro (wederom negatief gedacht) dan heb je helemaal geen energiekosten voor de WP, dus ga maar eens rekenen hoe je die 17K gaat weer verdienen ..... 8)
Dag Grolsch,

Bedankt voor de informatie. Voornamelijk het koelen was ik een beetje bang voor in de zomer. Ik was ook in de veronderstelling dat een luchtwarmtepomp een lagere COP had voornamelijk omdat hij in de winter moet ontdooien.
Als we een luchtwarmtepomp nemen, dan zouden we hem op of naast de garage zetten. Al een paar luchtwarmtepompen gezien en gehoord die onlangs zijn geinstalleerd en het viel me wel mee qua geluid, alleen je hoort het nog wel. Aan beide kanten van ons komen buren met ook een luchtwarmtepomp, dus ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Een kast eromheen zetten tegen het geluid, werd niet geadviseerd lees ik overal.

De berekeningen zijn duidelijk en omdat wij zoveel panelen op het dak gaan leggen, zouden we het extra verbruik t.o.v. WW WP moeten kunnen opvangen.

Hoe zit het bij jou (en andere) met onderhoud? 1 keer per jaar inspectie net als bij de gas ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JHe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:59:
[...]

Dag Grolsch,

Bedankt voor de informatie. Voornamelijk het koelen was ik een beetje bang voor in de zomer. Ik was ook in de veronderstelling dat een luchtwarmtepomp een lagere COP had voornamelijk omdat hij in de winter moet ontdooien.
Als we een luchtwarmtepomp nemen, dan zouden we hem op of naast de garage zetten. Al een paar luchtwarmtepompen gezien en gehoord die onlangs zijn geinstalleerd en het viel me wel mee qua geluid, alleen je hoort het nog wel. Aan beide kanten van ons komen buren met ook een luchtwarmtepomp, dus ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Een kast eromheen zetten tegen het geluid, werd niet geadviseerd lees ik overal.

De berekeningen zijn duidelijk en omdat wij zoveel panelen op het dak gaan leggen, zouden we het extra verbruik t.o.v. WW WP moeten kunnen opvangen.

Hoe zit het bij jou (en andere) met onderhoud? 1 keer per jaar inspectie net als bij de gas ketel?
Een buitenunit maakt geluid, dat kan in de ene situatie storender zijn dan de andere situatie.

Als je kunt kiezen bevestig de WP niet vast aan de woning, maar zet hem ergens buiten neer op een plek dat je (en de buren) er geen / zo min mogelijk last van hebt.
Dus zet hem niet buiten onder je slaapkamerraam neer, want dat is vragen om problemen.

Onderhoud stelt niets voor bij een WP, eens per jaar schoonmaken met een sopje, en misschien wat filters schoonmaken :?

Zelf maak ik eens per jaar de buitenunit schoon, en het filtertje van de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHe
  • Nu online

JHe

BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:55:
@JHe Is dit incl. de vloerverwarming?
De prijs is exclusief de vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Een omkasting kan goed, maar dan wel een goed bedachte en geplaatste (dus geen recirculatie van lucht om de unit/in de kast)

en Onderhoud:
- elk jaar zelf de waterdruk in je cv systeem controleren, evt. bijvullen
- ik heb nu na 7 jaar 1 keer mn WP laten controleren (legen vuilfilter). In diezelfde tijd is de gasketel 2 keer geserviced.
- Ik monitor wel de performance: dus Electraverbruik. Bij een nieuw huis zou ik een aparte warmtemeter in het systeem plaatsen zodat je icm het aflezen van het verbruik (een kwh meter in je meterkast) de COP kan monitoren. Als die inzakt is er onderhoud nodig...

ps. natuurlijk ook goed om je vraag in het W/W forum te stellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JHe
  • Nu online

JHe

BarryH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:07:
Een omkasting kan goed, maar dan wel een goed bedachte en geplaatste (dus geen recirculatie van lucht om de unit/in de kast)

en Onderhoud:
- elk jaar zelf de waterdruk in je cv systeem controleren, evt. bijvullen
- ik heb nu na 7 jaar 1 keer mn WP laten controleren (legen vuilfilter). In diezelfde tijd is de gasketel 2 keer geserviced.
- Ik monitor wel de performance: dus Electraverbruik. Bij een nieuw huis zou ik een aparte warmtemeter in het systeem plaatsen zodat je icm het aflezen van het verbruik (een kwh meter in je meterkast) de COP kan monitoren. Als die inzakt is er onderhoud nodig...

ps. natuurlijk ook goed om je vraag in het W/W forum te stellen :)
Bedankt voor de informatie en de vraag is inmiddels ook in het W/W forum geplaatst. Altijd goed om wat onafhankelijk advies te krijgen ;)
Zo'n warmtemeter is een goed idee, heb je daar gewoon een apart apparaatje voor? Of meet je de in- en uitgaande water temperaturen inclusief de flow om zo het thermische vermogen te berekenen? Of kan de warmtepomp dit zelf berekenen en dan dit uitspugen via MODbus? Ik wil het huis namelijk ook automatiseren met Loxone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10 17:46
JHe schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:59:
[...]

Dag Grolsch,

Het valt me op dat je blijkbaar nogal wat verwacht van het koelen. Ik zou je aanraden het forum op dat punt goed te bestuderen!

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Zal mij ook weer eens melden :)

Best veel defrosts afgelopen nacht, maar mijn dT loopt inmiddels op van 1,5 graad naar 2 graden. Lijkt dus weer wat meer afgifte te zijn dan normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOITXXJcyMC1JjNAzYDTKXCaVOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yKH66uOMztH6PPeBhetO82t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
@Copitano Bedankt voor je uitleg! Als het probleem van de drukval verlopen is ga ik hier zeker eens naar kijken. Eerst maar eens zorgen dat de basis goed werkt :)

@Rimco Ik heb dit inderdaad zo aangegeven bij de installateur en dat plaatje meegestuurd wat je had gepost. Daar komt hij woensdag naar kijken maar ik heb echt totaal geen vertrouwen in die man. Toen dit twee jaar geleden speelde had hij eerst al helemaal de keerkleppen verkeerd geplaatst en toen ik zelf contact op had genomen met Elga heeft hij deze aanpassing gedaan. Zijn uitspraken 'ja ik weet ook niks van Bosch ketels' en 'nou weet ik het ook niet meer' geven niet echt vertrouwen... Moet het zelf dus maar uitzoeken en hem vertellen wat er veranderd moet worden maar dit lijkt me ook niet echt de bedoeling. Probleem is dat de firma waar ik de Elga heb aangeschaft deze installateur steeds inschakelt voor die dingen te plaatsen. Ik heb er genoeg voor betaalt en verwacht gewoon een goed functionerend systeem dus ik wil nog niet te snel op eigen kosten een andere firma te laten komen 😛

Heb trouwens even gekeken maar die driewegklep en ook even op die keerkleppen. Ik weet niet hoe ik kan zien in welke stand de driewegklep staat maar dit is hem geloof ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzaXqV4v3z5gDqOGtItDgq-rHTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNzyZj3bKtIWHzRo3fQA89sX.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik de installatie even uitgetekend, dat vind ik wat makkelijker kijken, hier heb ik ook op gezet welke pijltjes er op die hendeldingen staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbaZdCDlyjBBYdAzX0siFsgQmlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ9XkF9Q6XrPL9Si5sQOgikC.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 37 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.