13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nefit Enviline Tower T-S 9.0 - WAR only icm Uponor Smatrix Pulse zoneregeling
De installatiehandleiding is nogal vaag. Het lijkt mij dat er op de S0- en S0+ contacten dan pulsen van 24VDC uitkomen? (24V is wel raar hoog).
Normaal wordt S0- en S0+ toch gewoon potentiaal vrij geschakeld? Waarom noemen ze dan een specificatie van de energiemeter.
/f/image/otdtCmykjrLRuJ2jNRBtxjNq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jbp64gr46EQFeHMK2Xg7Mb1B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 03-12-2020 21:26 ]
Niet doen. De 75xAA verdient gedurende zijn levensduur zijn meerprijs terug door zijn lagere energieverbruik, en als bonus een hoger vermogen, betere looks en veel minder geluid.zineddine schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:08:
Is dit nog een goede keus? Of loop ik achter...
Ecodan 5Kw (3857 excl. verzending, hoeveel zijn de verzendkosten?)
https://www.instaladorate...sw50vka-ehst20d-vm2c.html
En inmiddels zijn er nog nieuwere R32 modellen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat klinkt heel makkelijk. Maar ik zie aan het frontpaneel geen schroefjes.Maikie18 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:52:
[...]
2 schroefjes los aan de voorkant en dan optillen? Makkelijker kan niet
Of zitten die schroefjes ergens verstopt?
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Helemaal onderaan rechts en links.biljoenblik schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:06:
[...]
Dat klinkt heel makkelijk. Maar ik zie aan het frontpaneel geen schroefjes.
Of zitten die schroefjes ergens verstopt?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb bijv. maar 7 groepen die altijd open staan, en nog een design radiator + soms 1 groep voor kantoor hok.
Op stand 5 red ik net aan 18l/min. Heb altijd gedacht dat is krap aan dus laat hem daar staan.
Minder flow geeft meestal een nog lagere afgifte toch en gaat dan weer eerder pendelen? Of is mijn gedachten daarin niet juist? Kan eens pompstand 4 proberen morgen bijv.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Enfin, het gaat om een bi-bloc van 7 kW: de KIT-WC07H3E5. Dat is dus de H-serie en ik heb gezien dat er inmiddels een J-serie uit is. Weet iemand of het verschil significant is? Ik zie wel betere prestaties van de J-serie en hij is een stuk minder klimaatbelastend met R32 als koelmiddel dus dat klint goed, maar volgens Panasonic produceert de buitenunit 59 dB ipv "50/48" dB! Aangezien lawaai van een warmtepomp wel een issue is bij sommige installaties gaan daardoor mijn alarmbellen rinkelen, maar misschien is het een nieuwe meetmethode ofzo? Helaas kan ik daar niks over vinden.
- KIT-WC07H3E5: https://www.aircon.panaso...6293_778075/56293_778153/
- KIT-WC07J3E5: https://www.aircon.panaso...58821_793854/58821_793880
Sinds een aantal jaren hebben wij een Panasonic warmtepomp. Type ADC0309H3E5 (all-in-one) bestaande uit een WH-ADC0309G3E5 indoorunit (met 200l boilertank) en een 5kW WH-UD05EE5 buitenunit.
Sinds een paar maanden verliest de warmtepomp steeds druk op het cv-systeem. Als ik het bijvul tot circa 2 bar, dan is na een aantal dagen de druk gedaald naar 0,5 bar. @koevlaas2 is er al bij geweest en die dacht dat het lag aan het expansievat (deze is ook vervangen), maar helaas heeft dat niks uitgemaakt. Het probleem is er dus nog steeds.
Iemand hier een idee wat het kan zijn? Steeds bijvullen is ook niet te doen, ik wil het graag oplossen
Slechts een kleine lekkage kan veel druk verlies geven
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
We gaan nog even verder zoeken, kan van alles zijn zelf het nieuwe expansievat wat lek is oid.Rebunted schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:16:
Vraagje aan de experts hier.
Sinds een aantal jaren hebben wij een Panasonic warmtepomp. Type ADC0309H3E5 (all-in-one) bestaande uit een WH-ADC0309G3E5 indoorunit (met 200l boilertank) en een 5kW WH-UD05EE5 buitenunit.
Sinds een paar maanden verliest de warmtepomp steeds druk op het cv-systeem. Als ik het bijvul tot circa 2 bar, dan is na een aantal dagen de druk gedaald naar 0,5 bar. @koevlaas2 is er al bij geweest en die dacht dat het lag aan het expansievat (deze is ook vervangen), maar helaas heeft dat niks uitgemaakt. Het probleem is er dus nog steeds.
Iemand hier een idee wat het kan zijn? Steeds bijvullen is ook niet te doen, ik wil het graag oplossen
:strip_exif()/f/image/3Qkk3uE6zWD7Ph5v3MrvYWYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DOBK0HA99vUGArwb8NxLWJDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier twee plaatjes van de plofkachel die even bij moet komen. Dat regel ik handmatig via de Chromotherm thermostaat met de temperatuur waarbij de CV mee mag doen. Ik laat de ELGA zoveel mogelijk het werk alleen doen. CV aan staat normaal op 0 graden (P63=40) en die zet ik dan even naar 6 graden (P63=34). Setpoint graadje omhoog en gaan. vorige week kreeg ik eerst een mooie run was het snel weer aangenaam en ging de ketel pas veel later pendelen.
Vandaag heb ik hem weer even en por moeten geven omdat het wat kil werd in huis maar begon het pendelen eigenlijk meteen en wordt het ook maar heel langzaam warmer. Kwartiertje aan kwartiertje uit. Nu is het vandaag zelfs een paar graden warmer buiten en waait het niet harder dan vorige week. Het lijk net of de CV zijn vermogen vandaag niet kwijt kan ondank stevige warmtevraag (kamer temperatuur 20,5 setpoint 22). Voor de rest is er helemaal niets veranderd sinds vorige week.
Ketel staat op max 45 graden. Ta
De pomp van de ELGA op 800 l/h
Ik heb convectoren met overal boosters boven de lamellen.
Twee badkamers met vloerverwarming (samen ca. 20 m²) hoh weet ik niet. Lag er in toen ik het huis kocht.
Als de ketel aanstaat is de delta T ca. 10 graden zowel voor de ketel als de ELGA. De flow van de ELGA kakt dan in naar iets meer dan 500 l/h
Kan een van de deskundigen hier iets zinnigs over zeggen?
Wat kan ik doen om de situatie te verbeteren
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Wat kan is; of de flow van de ketel is te laag, waardoor die zijn vermogen niet kwijt kan.
Je hebt de Ta van de ketel ook omlaag gezet, maar zijn vermogen ook? Volgens mij kun je makkelijk terug naar 8Kw?
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Lagere flow geeft inderdaad minder afgifte.Robindd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:24:
Hoe kom je nu eigenlijk achter de optimale flow?
Ik heb bijv. maar 7 groepen die altijd open staan, en nog een design radiator + soms 1 groep voor kantoor hok.
Op stand 5 red ik net aan 18l/min. Heb altijd gedacht dat is krap aan dus laat hem daar staan.
Minder flow geeft meestal een nog lagere afgifte toch en gaat dan weer eerder pendelen? Of is mijn gedachten daarin niet juist? Kan eens pompstand 4 proberen morgen bijv.
Afgifte is afhankelijk van de temperatuur van je afgifteapparaat (radiator/vloerverwarming).
Bij Ta 30 Tr 25 (lage flow) is de "gemiddelde" temperatuur 27,5 graden.
Bij Ta 30 Tr 27 (hoge flow) is de "gemiddelde" temperatuur 28,5 graden.
Stel dat ruimtetemperatuur 21 graden is, dan heb je dus met 28,5 graden afgiftetemperatuur +- 15% meer afgifte.
Wat de ideale pompstand is dat is afhankelijk van je leidingweerstand.
Bij mij zit er geen verschil in debiet tussen stand 4 en 5 (alle 2 26 ltr/minuut) pas op pompstand 3 gaat het debiet naar 23 ltr/minuut.
Daarom heb ik hem op stand 4 staan.
Stand 5 maakt aanzienlijk meer geluid als stand 4, je kunt dus goed horen dat de pomp harder werkt terwijl dit dus geen nut heeft.
Ik hoor het trouwens alleen als ik voor de binnenunit sta, deur dicht hoor ik niets meer, ook niet op stand 5.
Omdat ik de laatste dagen toch wel schrik van ons energieverbruik wil ik weten wat de warmtepomp precies doet. Ik zou graag de input en output willen monitoren en de uitkomsten daarvan visualiseren. De input wil ik vastleggen d.m.v. een Youless energiemeter welke ik op een 3-fase kWh meter wil bevestigen die aangesloten is op de warmtepomp groep. Op deze manier kan ik het energieverbruik vanuit de slimme meter en de warmtepomp separaat loggen.
Voor de output ben ik nog opzoek naar een geschikte oplossing. De warmtepomp, een Alpha Innotec LWDV-91-1/3 12M3 kan real time de output laten zien. Echter is er naar mijn weten niet direct de mogelijkheid om de output te loggen naar een extern device. Dit heb ik ook te horen gekregen van de leverancier (Nathan).
Wat een eventuele oplossing is dat ik maandelijks de output zelf vastleg en op basis van de Youless meter de COP van die betreffende maand bereken. Echter is dat natuurlijk minder leuk dan een real time overzicht.
Heeft iemand tips om de output alsnog te monitoren?
Met de youles kun je het gedrag perfect volgen, cop is daar een logisch gevolg van, hoef je verder niet te loggenAartvZ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:23:
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag m.b.t. het loggen van een warmtepomp.
Omdat ik de laatste dagen toch wel schrik van ons energieverbruik wil ik weten wat de warmtepomp precies doet. Ik zou graag de input en output willen monitoren en de uitkomsten daarvan visualiseren. De input wil ik vastleggen d.m.v. een Youless energiemeter welke ik op een 3-fase kWh meter wil bevestigen die aangesloten is op de warmtepomp groep. Op deze manier kan ik het energieverbruik vanuit de slimme meter en de warmtepomp separaat loggen.
Voor de output ben ik nog opzoek naar een geschikte oplossing. De warmtepomp, een Alpha Innotec LWDV-91-1/3 12M3 kan real time de output laten zien. Echter is er naar mijn weten niet direct de mogelijkheid om de output te loggen naar een extern device. Dit heb ik ook te horen gekregen van de leverancier (Nathan).
Wat een eventuele oplossing is dat ik maandelijks de output zelf vastleg en op basis van de Youless meter de COP van die betreffende maand bereken. Echter is dat natuurlijk minder leuk dan een real time overzicht.
1 PVoutput . Dongen NB
Een warmtemeter (bijv van Kamstrup) in de leidingen (laten) installeren en die automatisch uitlezen. Is wel wat werk...AartvZ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:23:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
volgens mij mis je dan nog de helft van de benodigde info, namelijk hoeveel warmte er is gemaakt.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:29:
[...]
Met de youles kun je het gedrag perfect volgen, cop is daar een logisch gevolg van, hoef je verder niet te loggen
Youless = input meten (elektriciteit in kWhs)
warmtemeter = output meten (thermische energie in kWhs of GJs of...)
COP = warmte / elektriciteit
dus een youless geeft je wel inzicht, en op zich ook het belangrijkste inzicht omdat je uiteindelijk toch de elektriciteit af moet rekenen, maar niet het volledige plaatje
Kamstrup (302) met meterbus aansluiting aanschaffen en uitlezen via meterbus.AartvZ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:23:
Hoi, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag m.b.t. het loggen van een warmtepomp.
Diverse tweakers hebben het in domoticz en home assistant en Grafana
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Maar als ik google op alpha home modbus tcp/ip kom ik vanalles tegen.
https://www.nathan.nl/wp-...5700cNL_alpha_connect.pdf
Willen ze je dom houden?
Edit: byzondere woning trouwens
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2020 10:07 ]
Thanks. Ik ga Nathan weer eens bellen. Als ik het laatste document even snel door scan moet het dus wel mogelijk zijn om de gewenste data uit de WP te krijgen via modbus. Klopt het dat ik dan ook een meterbus nodig heb?AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:45:
[...]
Kamstrup (302) met meterbus aansluiting aanschaffen en uitlezen via meterbus.
Diverse tweakers hebben het in domoticz en home assistant en Grafana
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Maar als ik google op alpha home modbus tcp/ip kom ik vanalles tegen.
https://www.nathan.nl/wp-...5700cNL_alpha_connect.pdf
Willen ze je dom houden?(niet oneerbiedig bedoeld)
Edit: byzondere woning trouwens
Stand 5 geeft hier 18-19 l/min, waar stand 4 direct terug gaat tot 16,3l/min +-.Grolsch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:39:
[...]
Lagere flow geeft inderdaad minder afgifte.
Afgifte is afhankelijk van de temperatuur van je afgifteapparaat (radiator/vloerverwarming).
Bij Ta 30 Tr 25 (lage flow) is de "gemiddelde" temperatuur 27,5 graden.
Bij Ta 30 Tr 27 (hoge flow) is de "gemiddelde" temperatuur 28,5 graden.
Stel dat ruimtetemperatuur 21 graden is, dan heb je dus met 28,5 graden afgiftetemperatuur +- 15% meer afgifte.
Wat de ideale pompstand is dat is afhankelijk van je leidingweerstand.
Bij mij zit er geen verschil in debiet tussen stand 4 en 5 (alle 2 26 ltr/minuut) pas op pompstand 3 gaat het debiet naar 23 ltr/minuut.
Daarom heb ik hem op stand 4 staan.
Stand 5 maakt aanzienlijk meer geluid als stand 4, je kunt dus goed horen dat de pomp harder werkt terwijl dit dus geen nut heeft.
Ik hoor het trouwens alleen als ik voor de binnenunit sta, deur dicht hoor ik niets meer, ook niet op stand 5.
Minder afgifte dus, maar heb wel het idee dat hij verder terug gaat zakken dan in frequentie en wellicht wat langer en rustiger draait. Alleen totale afgifte kan dan een dingetje worden natuurlijk. Ik ga het eens proberen.
Vanochtend sloeg hij even af omdat Ta te ver op liep, maar hij was op 40Hz aan het draaien. Ik begrijp dan niet zo goed waarom die niet terug zakt. Zie hem vaak tussendoor dippen naar 28Hz om dan heel snel weer omhoog te gaan. Pas zei @Remco45 dat hij vermoed dat het aan de regelstrategie zou kunnen leggen. Dan moet je wel wat meer data (en tijd!) hebben om daar iets van te begrijpen
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
FLow, Taanvoer en Tretour = afgegeven energieAartvZ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:17:
[...]
Thanks. Ik ga Nathan weer eens bellen. Als ik het laatste document even snel door scan moet het dus wel mogelijk zijn om de gewenste data uit de WP te krijgen via modbus. Klopt het dat ik dan ook een meterbus nodig heb?
Dat kun je volgens mij wel uit je Alpha home halen (maar men zal de hoofdprijs wel vragen voor uitlezing)
Uitlezing van die alpha home geschied via modbus tcp/ip (denk ik? niet doorgelezen)
En dat kan met iedere willekeurige SBC, pi of odroid en node-red
Tesamen met de gegevens uit de kWh meter maakt dat Cop.
Meterbus adapter heb je nodig als je de kamstrup met meterbus uit gaat lezen.
Maar niet die adapter... (heb er 2 van draaien en kost ook een rib uit mijn lijf)
Er zijn chinese varianten die ook prima werken. Ook te vinden in dat topic.
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2020 10:33 ]
Zoals je zegt, het geen waar je op afgerekend word is wat telt.Fr33z schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:32:
[...]
volgens mij mis je dan nog de helft van de benodigde info, namelijk hoeveel warmte er is gemaakt.
Youless = input meten (elektriciteit in kWhs)
warmtemeter = output meten (thermische energie in kWhs of GJs of...)
COP = warmte / elektriciteit
dus een youless geeft je wel inzicht, en op zich ook het belangrijkste inzicht omdat je uiteindelijk toch de elektriciteit af moet rekenen, maar niet het volledige plaatje
Cop is zinloze info en weg gegooid geld om te meten
1 PVoutput . Dongen NB
Laat het @Tomexergie maar niet horen. Foei
Edit: ben wel benieuwd naar de Alpha Innotec LWDV-91-1/3 12M3 prestaties...
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2020 10:37 ]
Nee dat zag hij mede aan zijn opgenomen vermogen, heb je geen warmte meter voor nodig.AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:26:
@reneeke1970 Kwam @Rol-Co er niet achter dat er te weinig koelmiddel in zat aan de hand van de Cop?
En die lijst van @Tomexergie vind ik inderdaad totaal nutteloos, heb er nog nooit naar gekeken want je weet toch niet of er goed gemeten word.
1 PVoutput . Dongen NB
Je kunt er zeker trends uithalen.
Dat was Copitano. Kan nu goed zien dat alles weer Okay isAUijtdehaag schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:26:
@reneeke1970 Kwam @Rol-Co er niet achter dat er te weinig koelmiddel in zat aan de hand van de Cop?
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Daarom gisteren en vandaag aantal tests uitgevoerd:
Initiele situatie:
Alleen stoken op vloerverwarming met gesloten vloerverwarming verdeler. 7 groepen en ongeveer 65 m2 oppervlakte. 16x2 buizen op 10 cm HOH
Stooklijn: voetpunt 25 graden met hellingshoek 0,3
Pompsnelheid warmtepomp begrensd op 70%, ongeveer 10,5 lpm debiet
Resultaat: Elke twee uur herstart buitenunit, gemiddeld warmtepomp verbruik 1500 watt
Wijziging 1, gisteravond 23 uur
Pompsnelheid verhoogd naar 85%, ongeveer 15 lpm debiet
Nachtverlaging uitgeschakeld
Resulaat: Elk uur herstart buitenunit. gemiddeld warmtepomp verbruik gaat nog omhoog
Wijziging 2: vanmorgen 07:30 uur
Radiator in de garage een slag opengezet.
Resultaat: Nette constante run zonder herstart en een gemiddels verbruik van ongeveer 650 watt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xEP2LsJ7lt3QcmecmivgBMVY.jpg?f=user_large)
Ik had verwacht dat met een gesloten vloerverwarming verdeler en 65 m2 oppervlakte er voldoende flow zou zijn om de warmtepomp rustig op gang te houden. Blijkbaar niet dus.
Dank je wel Andre. Ik denk dat je deze bedoeld:Andrehj schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:35:
[...]
Niet doen. De 75xAA verdient gedurende zijn levensduur zijn meerprijs terug door zijn lagere energieverbruik, en als bonus een hoger vermogen, betere looks en veel minder geluid.
En inmiddels zijn er nog nieuwere R32 modellen.
https://www.instaladorate...sw75vaa-erst20c-vm2c.html
Scheelt 1400,-... Ga ik dat echt terugverdienen? Of heb je een goedkoper adresje
Ik heb ook spijt van mijn gesloten verdeler, kost gewoon energie. Gelukkig heb ik er radiators bij.TweakersOnly schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:21:
Afgelopen periode heb ik gebruik gemaakt van nachtverlaging. 's Morgens duurde het echter erg lang voordat vloerverwarming redelijk op temperatuur was gekomen met daarnaast 1500 watt energierverbruik en elke 2 uur afschakelen van de buitenunit.
Initiele situatie:
Alleen stoken op vloerverwarming met gesloten vloerverwarming verdeler. 7 groepen en ongeveer 65 m2 oppervlakte. 16x2 buizen op 10 cm HOH
Resultaat: Elke twee uur herstart buitenunit, gemiddeld warmtepomp verbruik 1500 watt
Resulaat: Elk uur herstart buitenunit. gemiddeld warmtepomp verbruik gaat nog omhoog
Resultaat: Nette constante run zonder herstart en een gemiddels verbruik van ongeveer 650 watt.
[Afbeelding]
Ik had verwacht dat met een gesloten vloerverwarming verdeler en 65 m2 oppervlakte er voldoende flow zou zijn om de warmtepomp rustig op gang te houden. Blijkbaar niet dus.
1 PVoutput . Dongen NB
waren dat vannacht niet gewoon defrosts?TweakersOnly schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:21:
Afgelopen periode heb ik gebruik gemaakt van nachtverlaging. 's Morgens duurde het echter erg lang voordat vloerverwarming redelijk op temperatuur was gekomen met daarnaast 1500 watt energierverbruik en elke 2 uur afschakelen van de buitenunit.
Initiele situatie:
[Afbeelding]
Jammer genoeg is domoticz voor grafieken prut..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik zag het meer door het geproduceerde vermogen bij 700W AC.AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:26:
Bij een bepaalde buiten temperatuur moet dat bijv 3,5-4kW zijn en was nog geen 3, maar dan is automagisch de COP ook slecht natuurlijk.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heeft niets met de verdeler te maken, maar met te weinig afgifte of te grote warmtepomp. Ik heb altijd radiators erbij open en in de badkamer en woonkamer vvw.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:10:
[...]
Ik heb ook spijt van mijn gesloten verdeler, kost gewoon energie. Gelukkig heb ik er radiators bij.
Heeft jou Alpha Innotec een Luxtronik besturing, die je met een utp kabel aan je interne netwerk kunt hangen?
In dat geval kun je hem uitlezen en loggen met Home Assistant of DomoticZ.
Ik heb zelf een w/w wp van hetzelfde merk en dat functioneert prima icm Home Assistant.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Als je die radiators maar flink knijpt, anders loopt de Tr snel op en moet je WP harder werken.Rol-Co schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:06:
[...]
Heeft niets met de verdeler te maken, maar met te weinig afgifte of te grote warmtepomp. Ik heb altijd radiators erbij open en in de badkamer en woonkamer vvw.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Staan met een thermostaat kraan op 2,5 ongeveer, dat zou een 22 graden moeten zijn.LangeFries schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:21:
[...]
Als je die radiators maar flink knijpt, anders loopt de Tr snel op en moet je WP harder werken.
Kun je dat uitleggen? Waarom kost een gesloten verdeler meer energie dan een open verdeler?reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:10:
[...]
Ik heb ook spijt van mijn gesloten verdeler, kost gewoon energie. Gelukkig heb ik er radiators bij.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Koud retour vind een wp niet fijn. Nu ik continu aan het draaien ben valt het wel mee omdat dan alles door en door warm word.Fullpower schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:32:
[...]
Kun je dat uitleggen? Waarom kost een gesloten verdeler meer energie dan een open verdeler?
Maar in de kwakkel periode waarbij hij door war of thermostaat telkens op pauze gaat, kost iedere herstart extra energie. Een open verdeler gaat veel langzamer naar dat koude retour toe, warmt uiteraard ook langzamer op, maar bij 24/7 merk je daar niks van.
Ik schat dat het hier 5 procent extra stroom kost. Heb alleen maar gewisseld van open naar gesloten, verder niks veranderd, ook stook lijn is hetzelfde
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 96% gewijzigd door Fut41 op 04-12-2020 19:35 ]
Hoge retour heeft inderdaad een negatief effect op je cop. Een te lage flow ook, je haalt het gewenste vermogen niet. En de thermostaat knoppen heb ik een paar week geleden op de radiatoren welke voor mij regel technisch belangrijk zijn (elektriche kamer thermostaat) verwijdert.Rol-Co schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:30:
[...]
Staan met een thermostaat kraan op 2,5 ongeveer, dat zou een 22 graden moeten zijn.
Thermostaat knoppen bemoeiden zich uiteindelijk met de flow en op die manier negatief t.o.v. de kamer thermostaat. Thermostaat knoppen horen ook niet in de ruimte waar zich de regelgever bevind. Wij stoken af en toe een blok hout, dan maak je af en toe verkeerde keuzes.
Met hogere flow kan je weer met lagere delta t uit de voeten.
Keuzes zijn soms lastig te bepalen en voor elke situatie op afstand soms lastig te bepalen.
Ik zit met een open verdeler met een drukventiel ingebouwd om het retourwater niet te laten mengen. Als ik mijn badkamer radiator dicht draai (lees alleen vloerverwarming begane grond open) krijg ik een flow probleem. Beneden verdieping heeft 45m2 10cm HoH. Nadeel van die ene open verwarming is hoge retour en dus meer gevraagd vermogen. Dan is bij mij een gesloten verdeler toch wel gunstiger?Fut41 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:33:
[...]
Hoge retour heeft inderdaad een negatief effect op je cop. Een te lage flow ook, je haalt het gewenste vermogen niet. En de thermostaat knoppen heb ik een paar week geleden op de radiatoren welke voor mij regel technisch belangrijk zijn (elektriche kamer thermostaat) verwijdert.
Thermostaat knoppen bemoeiden zich uiteindelijk met de flow en op die manier negatief t.o.v. de kamer thermostaat. Thermostaat knoppen horen ook niet in de ruimte waar zich de regelgever bevind. Wij stoken af en toe een blok hout, dan maak je af en toe verkeerde keuzes.
Met hogere flow kan je weer met lagere delta t uit de voeten.
Keuzes zijn soms lastig te bepalen en voor elke situatie op afstand soms lastig te bepalen.
Ik snap je redenatie niet. Met een gesloten verdeler kun je juist een lagere Ta hanteren terwijl je dezelfde afgifte hebt wat beter is voor de COP omdat er niet onnodig retour water wordt gemengd zoals met een open verdeler?reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:42:
[...]
Koud retour vind een wp niet fijn. Nu ik continu aan het draaien ben valt het wel mee omdat dan alles door en door warm word.
Maar in de kwakkel periode waarbij hij door war of thermostaat telkens op pauze gaat, kost iedere herstart extra energie. Een open verdeler gaat veel langzamer naar dat koude retour toe, warmt uiteraard ook langzamer op, maar bij 24/7 merk je daar niks van.
Ik schat dat het hier 5 procent extra stroom kost. Heb alleen maar gewisseld van open naar gesloten, verder niks veranderd, ook stook lijn is hetzelfde
Als je het hogere vermogen een nadeel vindt moet je de Ta lager zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2020 21:14 ]
Afhankelijk van de warmtepomp die je hebt, mijne doet niets met de retour.Fut41 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:33:
[...]
Hoge retour heeft inderdaad een negatief effect op je cop.
Alles waar te voor staat is sowieso niet goed toch? Flow moet je afstellen op de hoeveelheid waar je het meest op draait. Dat is hier op zijn laagst dus is 880 liter per uur genoeg, al kan hij de 6kW die hij soms draait ook kwijt.Een te lage flow ook, je haalt het gewenste vermogen niet.
Ik heb helemaal geen radiatoren in de woonkamer, thermostaat heb ik ook niet.En de thermostaat knoppen heb ik een paar week geleden op de radiatoren welke voor mij regel technisch belangrijk zijn (elektriche kamer thermostaat) verwijdert.
Hoge flow en lage dt geeft alleen maar hoog rpm van de compressor wat ik niet wil.Met hogere flow kan je weer met lagere delta t uit de voeten.
Ja, daarom kijken hoe het voor jou het beste uit pakt, ik heb er wel maanden over gedaan om hem naar mijn zin te krijgen.Keuzes zijn soms lastig te bepalen en voor elke situatie op afstand soms lastig te bepalen.
Eens.Grolsch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:13:
[...]
Ik snap je redenatie niet. Met een gesloten verdeler kun je juist een lagere Ta hanteren terwijl je dezelfde afgifte hebt wat beter is voor de COP omdat er niet onnodig retour water wordt gemengd zoals met een open verdeler?
Ik heb deze zomer een 8-groeps open verdeler vervangen door een gesloten versie. Het water giert nu door de vloer, meer warmte afgifte, hogere COP. WP wil flow. De Ta heb ik al paar keer iets naar beneden moeten bijstellen. WP verwarmt op water temperatuur.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zoals je hebt kunnen lezen is stook lijn ongewijzigd. En wie zegt dat mengen onnodig is?Grolsch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:13:
[...]
Ik snap je redenatie niet. Met een gesloten verdeler kun je juist een lagere Ta hanteren terwijl je dezelfde afgifte hebt wat beter is voor de COP omdat er niet onnodig retour water wordt gemengd zoals met een open verdeler?
1 PVoutput . Dongen NB
Mengen met WP is verlies van warmte?reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:10:
[...]
Zoals je hebt kunnen lezen is stook lijn ongewijzigd. En wie zegt dat mengen onnodig is?
Een gesloten verdeler zorgt er juist voor (dat is meestal het doel) dat je met dezelfde Ta veel meer afgifte kunt creeëren omdat er veel minder verlies is door bijmenging van retour water wat wel het geval is bij een open verdelerreneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:10:
[...]
Zoals je hebt kunnen lezen is stook lijn ongewijzigd. En wie zegt dat mengen onnodig is?
Nogmaals, ik snap niet wat je probleem is.
Je schrijft eerder dat een WP koud water niet "fijn" vindt
Het thermische vermogen is bij een gelijk flow even groot bij Ta 50 / Tr 45 als bij Ta 30 / Tr 25, maar de COP is bij Ta 30 vele malen beter.
Als je bij een verandering van open verdeler naar gesloten verdeler de Ta (stooklijn) gelijk houdt snap ik het probleem, je pompt veel meer thermisch vermogen in je woning, omdat het warme water veel efficiënter in je vloer krijgt omdat er niet onnodig bij gemengd wordt met retour water zoals met een open verdeler gebeurt.
Maar dat is toch juist het voordeel
Watertemperatuur = Ta, dus hij regelt op Ta, dus kan een vaste Ta zijn, maar waarschijnlijker bedoelt hij WARJapie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:00:
Hoe werkt zo’n regeling op watertemperatuur? Zie dat mijn daikin dat ook kan (regeling op aanvoerwater temp). Kan alleen nergens vinden wat hij dan gaat doen... zomaar experimenteren is nu het moment niet voor ivm waf
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2020 22:24 ]
Okee.. war only dus..Grolsch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:19:
[...]
Watertemperatuur = Ta, dus hij regelt op Ta, dus kan een vaste Ta zijn, maar waarschijnlijker bedoelt hij WAR
Tot dusver alleen vaste ta met ruimteregeling en war met ruimteregeling gebruikt. Dus even voor mijn begrip, war only zonder ruimtethermostaat.
Stel stooklijn zegt bij tbuiten x aanvoertemp y. Wp gaat draaien draaien draaien totdat ta gehaald is en dan? Dan gaat ie uit? Laat de cv pomp lopen en blijft meten. Ta gezakt tot een bepaalde waarde en dan weer aan? Dan draait je cv pomp dus 24/7 en als je de boel lekker afregelt draait de warmtepomp ook echt 24/7?
En ehh.. ik kan met alle geweld van de wereld niet bedenken waarom een open verdeler minder energie zou kosten. Als er te koud water terug komt (grote dT) dan pompt ie een hoog vermogen met nadelige gevolgen wellicht.. maar al dat vermogen gaat dan wel de vloer in. Ipv met een open verdeler je warmtepomp te ‘foppen’ kun je ook gewoon je Ta naar beneden zetten wat een win-win situatie geeft. Of je flow omhoog knallen zo je wilt..
[ Voor 82% gewijzigd door Japie.G op 04-12-2020 22:39 ]
Nee, hij probeert continu de gewenste ta te bereiken. Wordt Ta overschreden dan moduleert hij terug. Net zo lang tot dat de wp niet verder terug kan moduleren, dat noemen we pendelen. Sommige wp's hebben aanvullende parameters die het gedrag kunnen beïnvloeden.Japie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:31:
[...]
Okee.. war only dus.. stel stooklijn zegt bij tbuiten x aanvoertemp y. Wp gaat draaien draaien draaien totdat ta gehaald is en dan? Dan gaat ie uit? Laat de cv pomp lopen en blijft meten. Ta gezakt tot een bepaalde waarde en dan weer aan? Dan draait je cv pomp dus 24/7 en als je de boel lekker afregelt draait de warmtepomp ook echt 24/7?
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2020 22:38 ]
Dat snap jij helemaal goed.Japie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:31:
[...]
En ehh.. ik kan met alle geweld van de wereld niet bedenken waarom een open verdeler minder energie zou kosten. Als er te koud water terug komt (grote dT) dan pompt ie een hoog vermogen met nadelige gevolgen wellicht.. maar al dat vermogen gaat dan wel de vloer in. Ipv met een open verdeler je warmtepomp te ‘foppen’ kun je ook gewoon je Ta naar beneden zetten wat een win-win situatie geeft. Of je flow omhoog knallen zo je wilt..
De Panasonic kan je op watertemperatuur instellen. De WP meet en regelt dan de watertemperatuur en niet de ruimtetemperatuur. Om dat te kunnen doen draait waterpomp 24/7. De stooklijn bepaalt de hoogte van temperatuur van het water. Als je deze op de WAR instelt, daalt of stijgt de watertemperatuur met de buitentemperatuur mee.Japie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:31:
[...]
Okee.. war only dus..
Tot dusver alleen vaste ta met ruimteregeling en war met ruimteregeling gebruikt. Dus even voor mijn begrip, war only zonder ruimtethermostaat.
Stel stooklijn zegt bij tbuiten x aanvoertemp y. Wp gaat draaien draaien draaien totdat ta gehaald is en dan? Dan gaat ie uit? Laat de cv pomp lopen en blijft meten. Ta gezakt tot een bepaalde waarde en dan weer aan? Dan draait je cv pomp dus 24/7 en als je de boel lekker afregelt draait de warmtepomp ook echt 24/7?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Hmm toch wel eens leuk om te proberen. Dat terugmoduleren doet ie nu ook met mijn vaste Ta op ruimtethermostaat regeling. Alleen schakelt de thermostaat nu de warmtepomp uit als de ruimte op temperatuur is.Grolsch schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:37:
[...]
Nee, hij probeert continu de gewenste ta te bereiken. Wordt Ta overschreden dan moduleert hij terug. Net zo lang tot dat de wp niet verder terug kan moduleren, dat noemen we pendelen. Sommige wp's hebben aanvullende parameters die het gedrag kunnen beïnvloeden.
Zou dan dus in zo’n WAR only modus de ta naar beneden moeten gooien om in 24 uur dezelfde thermische energie in te pompen als waf ik nu zegmaar in 12 uur doe. In ideale situatie exact zoveel inpompen in 24 uur wat er in 24 uur ook uit vliegt? Dat zal wel een partijtje proberen worden🤪
De spijker op zijn kopJapie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:44:
[...]
Hmm toch wel eens leuk om te proberen. Dat doet je nu ook met mijn vaste Ta op ruimtethermostaat regeling. Alleen schakelt de thermostaat nu de warmtepomp uit als de ruimte op temperatuur is.
Zou dan dus in zo’n WAR only modus de ta naar beneden moeten gooien om in 24 uur dezelfde thermische energie in te pompen als waf ik nu zegmaar in 12 uur doe. In ideale situatie exact zoveel inpompen in 24 uur wat er in 24 uur ook uit vliegt? Dat zal wel een partijtje proberen worden🤪
Op ±70 procent vermogen iedere 40 minuten hier.. maar ga nu naar vol vermogen dan heb ik ze elke 26 minuten.Japie.G schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:17:
Hier weer gezellige defrost party. Elke 25 minuten weer feest🙈
Ook lekker dat de ELGA besluit ruim een uur niets te doen vannacht
[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 05-12-2020 08:24 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
zomerse temperaturen bij jouRol-Co schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:37:
Geen last, slechts 4 defrosts.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Hier, na een avondje hout stoken, iedere 25 minuten op 80-85% vermogen. Daarnaast een kamertemperatuur die, vanaf het moment dat de Elga weer is gaan draaien, met 0,6 is gedaald tot 0,3 onder het setpoint.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:23:
[...]
Op ±70 procent vermogen iedere 40 minuten hier.. maar ga nu naar vol vermogen dan heb ik ze elke 26 minuten.
Ook lekker dat de ELGA besluit ruim een uur niets te doen vannachtwat een draak
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Heb in mijn huis een daalderop combinair lucht/water WP..is er iemand die ervaring hier mee heeft of er zelf ook een heeft ?
Ben wel benieuwd naar andere ervaringen.
Goeie vraag, alleen ik weet jouw antwoord niet. Eigenlijk zou je even moeten berekenen hoeveel vermogen je in de vloer kwijt kan. Dat combineren met het vermogen van jouw warmtepomp. Een badkamer radiator als oplossing is in mijn ogen niet handig, ik vindt een badkamer radiator een blok aan het been, minimaal vermogen, vaak grote diameters, dus niet goed in te regelen. Misschien kom je dan al tot conclusies.Twan dz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:55:
[...]
Ik zit met een open verdeler met een drukventiel ingebouwd om het retourwater niet te laten mengen. Als ik mijn badkamer radiator dicht draai (lees alleen vloerverwarming begane grond open) krijg ik een flow probleem. Beneden verdieping heeft 45m2 10cm HoH. Nadeel van die ene open verwarming is hoge retour en dus meer gevraagd vermogen. Dan is bij mij een gesloten verdeler toch wel gunstiger?
Houtstoken voor een nachtje vorst is echt de perfecte cocktail voor een defrost mania met een ELGA.Aziraphale schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 08:45:
[...]
Hier, na een avondje hout stoken, iedere 25 minuten op 80-85% vermogen. Daarnaast een kamertemperatuur die, vanaf het moment dat de Elga weer is gaan draaien, met 0,6 is gedaald tot 0,3 onder het setpoint.
Wij hebben een 3kw bio ethanol haartje (wil geen pijp naar mn dak brengen voor een houtkachel).
Als die aangestaan heeft is het ook vragen om problemen.
Beste is gewoon de ELGA volgas mee laten stoken en als je naar bed gaat terug zetten op originele setpoint.. heb je iig nog wat warmte in de vloer
Moet nog een graadje er af, heeft invloed van het huis, alles is goed wit buiten.
Haha ja geintje.. die graad maakt ook niet veel uitRol-Co schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:03:
[...]
Moet nog een graadje er af, heeft invloed van het huis, alles is goed wit buiten.
Hier ook, dikke laag ijs op alle autoramen.
Hoort er allemaal bij. Ik ben er nu wel over uit.. als de temperaturen rond het vriespunt komen ga ik de ELGA niet meer begrenzen.
En bij meer dan 12 graden buiten gaat die soms maar 1x in de 2 dagen aan.
Wel jammer, want de vloer wordt dan wat frisjes.
Thermostaat staat 24/7 op 20,5. Wat eigenlijk 21 graden ruimte temp geeft.
Aanvoer is nu 28 graden bij 4 graden buiten.
Een defrost heb ik nog niet bewust meegemaakt.
De warmtepomp staat er nu wel mooi wit bij.
Dus misschien ga ik het zien.
:strip_exif()/f/image/FfRZJgUYvUU24O3YvqLasOMa.jpg?f=fotoalbum_large)
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Waar gaat die warmte dan naar toe volgens jou?
1 PVoutput . Dongen NB
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Dat duurt niet lang meer hoorbiljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:06:
Hier staat de warmtepomp meestal maar 4-6 uur per dag aan.
[Afbeelding]
YouTube: ELGA bevriezen tot defrost
Klinkt overigens wel als een erg goed geisoleerd huis of een enorme warmtepomp?
Wat meer details?
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 05-12-2020 09:08 ]
Grappig dat alle wijsneuzen hier allerlei theorien gaan bedenken zoals hun vinden dat het is, om daarmee een praktijk situatie tegen te spreken hahaJapie.G schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:31:
[...]
Okee.. war only dus..
1 PVoutput . Dongen NB
Die gaat straks als hij niet afslaat voor een uurtje.biljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:06:
Hier staat de warmtepomp meestal maar 4-6 uur per dag aan.
[Afbeelding]
Daarom heb ik geen thermostaat, ik had het zelfde probleem, nu warmt ie elk uur een beetje.Wel jammer, want de vloer wordt dan wat frisjes.
Vrij cynisch denigrerende post.. ik wil niet de wijsneus uithangen. Ik kan alleen niet bedenken hoe jouw situatie energiezuiniger kan zijn. Leg het me dan uit ipv een dergelijke post te plaatsen.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:09:
[...]
Grappig dat alle wijsneuzen hier allerlei theorien gaan bedenken zoals hun vinden dat het is, om daarmee een praktijk situatie tegen te spreken haha
Kwestie van al mijn uitleg en ervaring even terug lezen hier.Japie.G schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:14:
[...]
Vrij cynisch denigrerende post.. ik wil niet de wijsneus uithangen. Ik kan alleen niet bedenken hoe jouw situatie energiezuiniger kan zijn. Leg het me dan uit ipv een dergelijke post te plaatsen.
Het is hier om de haverklap zo dat als praktijk eens niet overeen komt met theorie dat iedereen het hier dan maar af gaat zagen want theorie is heilig.
En de hardste praters zijn degene die twee weken een warmtepomp hebben of nog niet eens weten hoe een waterpomp tang er uit ziet....
Ik probeer ook alleen nog maar hier te lezen en te lachen in mezelf, maar het lukt telkens niet....
1 PVoutput . Dongen NB
Het is ook niet bewezen dat degene die weten hoe een waterpomp tang eruit ziet, de regelstrategie snappen van een warmtepomp. Genoeg praktijk voorbeelden dacht ikreneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:24:
[...]
Kwestie van al mijn uitleg en ervaring even terug lezen hier.
Het is hier om de haverklap zo dat als praktijk eens niet overeen komt met theorie dat iedereen het hier dan maar af gaat zagen want theorie is heilig.
En de hardste praters zijn degene die twee weken een warmtepomp hebben of nog niet eens weten hoe een waterpomp tang er uit ziet....
Ik probeer ook alleen nog maar hier te lezen en te lachen in mezelf, maar het lukt telkens niet....
Ik ben blij dat ik m'n VTE verdeler gesloten heb gemaakt, maar moet ook zeggen dat ik niet alleen dat heb gedaan maar ook de aanvoer van 15 naar 22mm gebracht en puntstukken in de verdeler gezet. Heb nu veel meer flow over de vloer waardoor de TR een stuk hoger komt dan voorheen.
Ook bespaar ik weer wat kWh door een pomp minder in het circuit te hebben.
Dusverre is wel bewezen dat je een hogere COP haalt bij een lager TA en dat is wat je afdwingt door niet te mengen.
Maargoed dat het voor jou in de praktijk anders eruit ziet zal prima maar begrijpen doe ik het niet? Ik zal nog eens wat posts van je teruglezen om te kijken wat je theorie hieromtrent is.
Edit**
reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Is dat de theorie? Met een hogere flow wordt je DT ook kleiner.
[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 05-12-2020 09:56 ]
Dus je hebt een open verdeler met flow problemen, waarschijnlijk ook slecht ingeregeld, en als dat verholpen is zeg je dat een open verdeler dus niet goed is en gesloten beter is.....Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:54:
[...]
Het is ook niet bewezen dat degene die weten hoe een waterpomp tang eruit ziet, de regelstrategie snappen van een warmtepomp. Genoeg praktijk voorbeelden dacht ik
Ik ben blij dat ik m'n VTE verdeler gesloten heb gemaakt, maar moet ook zeggen dat ik niet alleen dat heb gedaan maar ook de aanvoer van 15 naar 22mm gebracht en puntstukken in de verdeler gezet. Heb nu veel meer flow over de vloer waardoor de TR een stuk hoger komt dan voorheen.
Ook bespaar ik weer wat kWh door een pomp minder in het circuit te hebben.
Dusverre is wel bewezen dat je een hogere COP haalt bij een lager TA en dat is wat je afdwingt door niet te mengen.
Maargoed dat het voor jou in de praktijk anders eruit ziet zal prima maar begrijpen doe ik het niet? Ik zal nog eens wat posts van je teruglezen om te kijken wat je theorie hieromtrent is.
Edit**
reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Is dat de theorie? Met een hogere flow wordt je DT ook kleiner.
Hele goede beredenering hoor.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vraag me af of dit uitwisselen zomaar kan. Volgens mij moet je de regelstrategie aanpassen om weer optimaal te draaien. Ik draai nog op CV, maar heb het ook gedaan met oog op de toekomst. En ik verbruik nu ook meer. Maar dan komt omdat de regelstrategie van de CV uit 2004 helemaal niet meer past bij het afgiftesysteem. Maar de eerste 2 installateurs hebben geen zin, om huis all-electric te maken. Zoektocht duurt voort.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:42:
[...]
Koud retour vind een wp niet fijn. Nu ik continu aan het draaien ben valt het wel mee omdat dan alles door en door warm word.
Ja je begint gelijk met tegenspreken net als de rest.....Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:23:
[...]
Bedankt man, hier heb ik wat aan
Ik zeg dus helemaal niet dat een gesloten verdeler beter is..
Ik wil graag begrijpen waarom jij van mening bent dat een gelosten verdeler slechter is dan een open verdeler.
Maar goed blijkbaar moet je gelijk in de aanval waar ik totaal niet op uit ben / was.
Beetje jammer dat degene die ook extra energie verbruik ervaren hebben nu stil houden. Blijkbaar vermijden die de discussie graag.
Maar Daan, ik kan het niet simpeler zeggen, ik had een goed ingeregelde open verdeler, zonder flow problemen. En die heb ik vervangen door een gesloten versie.
En vooral in de kwakkel periode waarin de wp nog 5 keer op een dag aan uit gaat heb ik een toename van 5 procent extra kWh op de meter.
Nu draai ik gewoon run van 24 uur en dan merk ik geen nadeel. Maar ook geen voordeel want mijn ta is gewoon hetzelfde gebleven, het is nog steeds geen sauna, gewoon 21.4 momenteel zoals altijd.
Dus als iemand zijn verdeler wil vervangen zeg ik nee niet doen, de flow problemen oplossen, goed in regelen met flow meters op alle slangen en uitgang verdeler en klaar. Scheelt weer paar honderd euro
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb er gisteravond nog een serieuze post aan gewijd maar daar reageer je dan gewoon niet op
Wat jij zegt kan wetenschappelijk/natuurkundig gewoon niet, jij kunt ook wel vinden / ervaren dat een hogere Ta een betere COP geeft (want dat zeg je feitelijk), maar dat druist tegen alle berekeningen in. En als meerdere Tweakers je dan vragen dat te onderbouwen, dan zijn alle overige Tweakers die jouw mening niet delen opeens wijsneuzerige atechnische snotneuzen
Nogmaals zal ik proberen uit te leggen zoals ik denk dat het zit.
Bij een gelijke flow / Ta zal een gesloten (pomploze) verdeler (veel) meer thermische energie in de vloer stoppen, en daardoor is inderdaad je E-verbruik hoger, maar je T-opwek ook!
Als je een identieke Thermische afgifte wil hebben met een gesloten verder dan moet je de Ta naar beneden zetten, dit zorgt voor een betere COP door de lagere Ta.
Als ik onjuistheden vertel hoor ik dat graag, maar dan wel graag gefundeerd / onderbouwd.
Ja je verteld onjuistheden, want ik heb al vier keer gezegd dat mijn ta niet gewijzigd is en dat mijn kamer temperatuur niet stijgt, dus ta kan niet naar beneden, en dus kan er geen energie bespaart worden.Grolsch schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
@reneeke1970 waar geef je dan geen antwoord / reactie op de verklaringen die anderen geven
Ik heb er gisteravond nog een serieuze post aan gewijd maar daar reageer je dan gewoon niet op
Wat jij zegt kan wetenschappelijk/natuurkundig gewoon niet, jij kunt ook wel vinden / ervaren dat een hogere Ta een betere COP geeft (want dat zeg je feitelijk), maar dat druist tegen alle berekeningen in. En als meerdere Tweakers je dan vragen dat te onderbouwen, dan zijn alle overige Tweakers die jouw mening niet delen opeens wijsneuzerige atechnische snotneuzen
Bij een gelijke flow / Ta zal een gesloten (pomploze) verdeler (veel) meer thermische energie in de vloer stoppen, en daardoor is inderdaad je E-verbruik hoger, maar je T-opwek ook!
Als je een identieke Thermische afgifte wil hebben met een gesloten verder dan moet je de Ta naar beneden zetten, dit zorgt voor een betere COP door de lagere Ta.
Als ik onjuistheden vertel hoor ik dat graag, maar dan wel graag gefundeerd / onderbouwd.
En ja hij draait al langer dan een dag, al een maand of twee, dus daar ligt het ook niet aan.
Nog meer theorieën?
1 PVoutput . Dongen NB
Nou je hebt gelijk. Een kwartier later begon de defrost.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:08:
[...]
Dat duurt niet lang meer hoor
YouTube: ELGA bevriezen tot defrost
Klinkt overigens wel als een erg goed geisoleerd huis of een enorme warmtepomp?
Wat meer details?
En dit zal niet de eerste zijn denk ik zomaar.
Ik had verwacht er meer van te merken. Maar binnen merk je niets.
Nu staat die weer te stomen buiten. Ieder uur defrost.
Maar het is een niet al te grote nieuwbouw woning. 105 m2 woon oppervlak.
Alles vloerverwarming. Ventilatie C + CO2 en vocht.
Maar staat nu 24/7 op stand 2.
De warmtepomp is wel wat groot. Want de huizen met extra verdieping hebben dezelfde pomp.
Maar hij maakt mooie lange runs. Meestal rond de 900-1000 watt.
Ik ben er zelf heel blij mee. En het is ook stiller in huis tov een cv met radiators.
Mijn vorige huis was uit 2008.
Voor de volledigheid. Energiemonitor van oktober.
![]() | ![]() |
Beide verdelers hebben andere flow waarden, dus dat kan wijzigingen inhouden. Maar dat komt alleen voor als installateurs besluiten om zonder hydraulische ontkoppeling te draaien. Dan komt het allemaal erg nauw, en dan kan het lijken dat het met gesloten verdeler beter is, maar dat komt simpelweg omdat het water nog maar één kant op kan.Dapdodo schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:38:
[...]
Ik vraag me af of dit uitwisselen zomaar kan. Volgens mij moet je de regelstrategie aanpassen om weer optimaal te draaien. Ik draai nog op CV, maar heb het ook gedaan met oog op de toekomst. En ik verbruik nu ook meer. Maar dan komt omdat de regelstrategie van de CV uit 2004 helemaal niet meer past bij het afgiftesysteem. Maar de eerste 2 installateurs hebben geen zin, om huis all-electric te maken. Zoektocht duurt voort.
Maar hetzelfde resultaat kun je bereiken door een open model goed in te regelen.
Maar wil je perse met nacht verlaging werken dan kan dat je wel tegen werken, want hij is wel trager.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan is de hamvraag, hoe kan het zijn dat ondanks dat je (veel) meer thermische energie in je vloer stopt, je kamertemperatuur niet toeneemtreneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:52:
[...]
Ja je verteld onjuistheden, want ik heb al vier keer gezegd dat mijn ta niet gewijzigd is en dat mijn kamer temperatuur niet stijgt, dus ta kan niet naar beneden, en dus kan er geen energie bespaart worden.
En ja hij draait al langer dan een dag, al een maand of twee, dus daar ligt het ook niet aan.
Nog meer theorieën?
Want je bent het toch wel met mij eens dat de formule voor thermische energie = L/s * 4.2 * Dt = kW
Zoals je zelf aangeeft is je retourtemperatuur aanzienlijk lager sinds je een gesloten verdeler hebt, dan ben je het toch ook met me eens dat de Dt groter is en als Ta gelijk is en dat er dus meer thermische energie je vloer in gaat?
Dan kunnen we niet anders concluderen dat er dus meer energie de vloer in gaat, en als je ruimtetemperatuur dan niet oploopt kan ik ook niet verklaren waarom dit zo is, klopt je thermometer in je woonkamer wel
Nee de tr is niet constant lager, slechts alleen bij de start, laten we zeggen eerste half uur, en daar gaat de energie verloren want de wp geeft extra gas. Zodra hij op temperatuur is loopt het weer constant en rustig.Grolsch schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:00:
[...]
Dan is de hamvraag, hoe kan het zijn dat ondanks dat je (veel) meer thermische energie in je vloer stopt, je kamertemperatuur niet toeneemt
Want je bent het toch wel met mij eens dat de formule voor thermische energie = L/s * 4.2 * Dt = kW
Zoals je zelf aangeeft is je retourtemperatuur aanzienlijk lager sinds je een gesloten verdeler hebt, dan ben je het toch ook met me eens dat de Dt groter is als Ta gelijk is en dat er dus meer thermische energie je vloer in gaat?
Dan kunnen we niet anders concluderen dat er dus meer energie de vloer in gaat, en als je ruimtetemperatuur dan niet oploopt kan ik ook niet verklaren waarom dit zo is, klopt je thermometer in je woonkamer welDie energie gaat toch ergens heen.
En daar zit de winst van een meng verdeler, komt traag op gang, geeft ook trager die koude retour, dus de wp toert rustiger op zonder extra energie verbruik.
Dat kun je weer koppelen aan het feit dat lange rustige runs energie zuiniger zijn. Gaat allemaal om hetzelfde principe
1 PVoutput . Dongen NB
1 PVoutput . Dongen NB
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ta rond de 30, Tr 26. Debiet 930l/hr.
Wat kan ik doen om minder defrosts te hebben? Is dat puur alleen de Ta verlagen en/of ook in de nacht te draaien?
De buitenunit staat op het dak, op 11m hoogte in stedelijke omgeving, kan het ook met deze opstelling te maken hebben?
Van hout krijg je het 3x warm. Tijdens het omhakken van de boom, tijdens het kloven van het hout, en tijdens het stoken van de kachel.KC27 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:25:
Volgens mij heeft een houtkachel een cop van 0,8: 1 kWh hout brengt 0,8 kWh warmte. Als jouw warmtepomp die 0,8 niet haalt, zou ik hem maar naar een ijzerverdeler brengen ipv aan een gesloten verdeler hangen😉.
Hier ook een open verdeler op alle drie de verdiepingen met een pomp erop.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Ja je begint gelijk met tegenspreken net als de rest.....
Beetje jammer dat degene die ook extra energie verbruik ervaren hebben nu stil houden. Blijkbaar vermijden die de discussie graag.
Maar Daan, ik kan het niet simpeler zeggen, ik had een goed ingeregelde open verdeler, zonder flow problemen. En die heb ik vervangen door een gesloten versie.
En vooral in de kwakkel periode waarin de wp nog 5 keer op een dag aan uit gaat heb ik een toename van 5 procent extra kWh op de meter.
Nu draai ik gewoon run van 24 uur en dan merk ik geen nadeel. Maar ook geen voordeel want mijn ta is gewoon hetzelfde gebleven, het is nog steeds geen sauna, gewoon 21.4 momenteel zoals altijd.
Dus als iemand zijn verdeler wil vervangen zeg ik nee niet doen, de flow problemen oplossen, goed in regelen met flow meters op alle slangen en uitgang verdeler en klaar. Scheelt weer paar honderd euro
De mogelijkheid die ik nog zie is dat zoals bij met een pomp er op de flow beter is (ik weet natuurlijk niet of dat echt zo is, maar dat lijkt me een theoretische mogelijkheid).Grolsch schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
@reneeke1970 waar geef je dan geen antwoord / reactie op de verklaringen die anderen geven
Anyway hier is het lekker warm, de wp heeft vannacht 6 uur gelopen (uiteraard geen defrost w/w wp), bron 9.4 graden en al weer een tijdje uit doordat de zon met een cop van 100 naar binnen schijnt
Nou nog wel een paar keer meer: aan je vrouw uitleggen dat je toch meer hout nodig hebt, stapelen in het houthok, houthok reorganiseren en naar binnen slepen..... en dan nog wat gesleep met aanhangersB-lex schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:32:
[...]
Van hout krijg je het 3x warm. Tijdens het omhakken van de boom, tijdens het kloven van het hout, en tijdens het stoken van de kachel.
Dus wordt er bij de start meer energie in de vloer gestopt, wat inderdaad zorgt voor een hoger verbruik, maar ook tot het eerder bereiken van je kamertemperatuur.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:09:
[...]
Nee de tr is niet constant lager, slechts alleen bij de start, laten we zeggen eerste half uur, en daar gaat de energie verloren want de wp geeft extra gas. Zodra hij op temperatuur is loopt het weer constant en rustig.
En daar zit de winst van een meng verdeler, komt traag op gang, geeft ook trager die koude retour, dus de wp toert rustiger op zonder extra energie verbruik.
Dat kun je weer koppelen aan het feit dat lange rustige runs energie zuiniger zijn. Gaat allemaal om hetzelfde principe
Energie die in de woning komt binnen de thermische schil van de woning is naar mijn mening geen verloren energie.
Mijn buffervat doet eigenlijk hetzelfde, die "dempt" de retour wat. Bij starten van de WP wordt er ff gas gegeven tot Ta gehaald wordt (20 minuten) en daarna moduleert de WP terug (stijgt de Tr dus) terwijl de Tr die uit de vloer komt nog aanzienlijk kouder is. Omdat de opwek en afgifte bij mij hydraulisch is, dit is bij een open vloerverwarming verdeler eigenlijk niet anders.
Neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat je zonder buffervat met een lagere Ta af zou kunnen. Bij mij scheelt het een kleine graad (Ta voor buffervat, Ta bij v.v. verdeler) als het systeem op temperatuur is. In het begin is dit verschil groter (graad of 2).
Hout heb ik gelukkig al gezaagd in mijn houthok liggen, sinds kort hebben de kinderen 2 konijnen, dus papa mag het hok weer schoonmakenreneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:12:
En nu ga ik eens wat hout zagen want dat heeft de grootste cop tijdens defrost weer
Nicebiljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:59:
[...]
Nou je hebt gelijk. Een kwartier later begon de defrost.
En dit zal niet de eerste zijn denk ik zomaar.
Ik had verwacht er meer van te merken. Maar binnen merk je niets.
Nu staat die weer te stomen buiten. Ieder uur defrost.
Maar het is een niet al te grote nieuwbouw woning. 105 m2 woon oppervlak.
Alles vloerverwarming. Ventilatie C + CO2 en vocht.
Maar staat nu 24/7 op stand 2.
De warmtepomp is wel wat groot. Want de huizen met extra verdieping hebben dezelfde pomp.
Maar hij maakt mooie lange runs. Meestal rond de 900-1000 watt.
Ik ben er zelf heel blij mee. En het is ook stiller in huis tov een cv met radiators.
Mijn vorige huis was uit 2008.
Voor de volledigheid. Energiemonitor van oktober.
[Afbeelding] [Afbeelding]
No offense; toch lijkt je COP wat laag (3,83 voor CV)
Is 900/100 watt opgenomen is het minimale wat de WP doet?
Bij een TA van 28 bij tb 4 zou je iets meer verwachtne.
Misschien dat er wat afwijkingen zijn in de metingen van de WP.
Hier is de ervaring dat wanneer de ELGA op minimaal vermogen draait (±200watt) ik dus echt een beroerde COP heb. Want relatief gaat het meeste stroomverbruik naar alle elektrische componenten buiten de WP om, E.g. fan, pomp , printplaten etc.
Desalniettemin is het belangrijkste wat je onderaan de streep moet betalen.
Ik was je niet (bewust) aan het tegenspreken, maargoed als dat zo overkomt dan zal dat zo zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Ja je begint gelijk met tegenspreken net als de rest.....
Hier had ik ook een prima ingeregelde open verdeler zonder flow problemen.
Puur uit nieuwschierigheid heb ik voor 20 euro een mengventiel gekocht en hiermee de verdeler gesloten gemaakt. Als dit niet mogelijk was geweest had ik waarschijnlijk nog steeds met een open verdeler gedraaid.
Helaas had ik toen nog geen kamstrup dus de exacte details/effect kan ik niet zien.
Tevens verwarm ik nu de zolder en een babykamer, dus ik heb 0 referentie.
Als ik er zin in heb zal ik hem weer eens open maken (imbus uitdraaien en pomp weer aansluiten) en kijken wat het effect is.
Waarschijnlijk regelt jouw WP meer op de TR waardoor hij harder gas gaat geven?
Vermogensbeperking geen optie tijdens de kwakkelende periodes?
In de kwakkelende periodes beperk ik de TA ook van de ELGA om zo lange stook sessies met goede COP te krijgen.
Tja, dat stuit me dan qua stroomverbruik weer wat tegen de borst, maar is waarschijnlijk wel de beste oplossing. Je ziet namelijk wel dat het allemaal veel rustiger loopt als ik geen hout stook en de vloer dus mooi op temperatuur blijft.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:03:
[...]
Houtstoken voor een nachtje vorst is echt de perfecte cocktail voor een defrost mania met een ELGA.
Wij hebben een 3kw bio ethanol haartje (wil geen pijp naar mn dak brengen voor een houtkachel).
Als die aangestaan heeft is het ook vragen om problemen.
Beste is gewoon de ELGA volgas mee laten stoken en als je naar bed gaat terug zetten op originele setpoint.. heb je iig nog wat warmte in de vloer
Volgas gaat hij overigens toch wel, zelfs als het niet vriest. Vannacht is het minimaal 2,4 geweest en ik had ook geen rijp op het gras, dus grondvorst hebben we ook niet gehad. Iets met te weinig vermogen voor de woning en zo. Komend voorjaar maar eens kijken hoe ik een zwaardere monoblock aan kan sluiten, dat wordt hem nu niet met een vrouw die eind januari uitgerekend is.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Hier zelfde ta ,maar slechts vier keer bevroren met anderhalf uur er tussen.Wolly schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:31:
Vanochtend met mijn pana 6kW, net als vorige week, weer defrosts om de 40 minuten. Moet er wel bij zeggen dat de wp van 2300-0700 uit stond.
Ta rond de 30, Tr 26. Debiet 930l/hr.
Wat kan ik doen om minder defrosts te hebben? Is dat puur alleen de Ta verlagen en/of ook in de nacht te draaien?
De buitenunit staat op het dak, op 11m hoogte in stedelijke omgeving, kan het ook met deze opstelling te maken hebben?
Op 11 meter hoog heb je wel koude wind die mogelijk best sneller bevriezing geeft.
Wachten op windstil weer?
1 PVoutput . Dongen NB
Denk dat iedere wp op tr regelt, hoe groter het gat, des te hoger de frequentie. Als de pomp van vloerverwarming van badkamer aan gaat, geeft die koudere retour een verhoging van 200/300 watt van de wp. Dus de badkamer trekt dan thermisch een 1000 watt of zo.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:15:
[...]
Ik was je niet (bewust) aan het tegenspreken, maargoed als dat zo overkomt dan zal dat zo zijn.
Hier had ik ook een prima ingeregelde open verdeler zonder flow problemen.
Puur uit nieuwschierigheid heb ik voor 20 euro een mengventiel gekocht en hiermee de verdeler gesloten gemaakt. Als dit niet mogelijk was geweest had ik waarschijnlijk nog steeds met een open verdeler gedraaid.
Helaas had ik toen nog geen kamstrup dus de exacte details/effect kan ik niet zien.
Tevens verwarm ik nu de zolder en een babykamer, dus ik heb 0 referentie.
Als ik er zin in heb zal ik hem weer eens open maken (imbus uitdraaien en pomp weer aansluiten) en kijken wat het effect is.
Waarschijnlijk regelt jouw WP meer op de TR waardoor hij harder gas gaat geven?
Vermogensbeperking geen optie tijdens de kwakkelende periodes?
In de kwakkelende periodes beperk ik de TA ook van de ELGA om zo lange stook sessies met goede COP te krijgen.
En na uurtje gaat pompje uit en daalt vermogen wp weer, kan alles precies volgen.
Snap even jou meng ventiel in je verdeler niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Wp zit in midden vat bij mij, mengen zit dus onderin en warmte stijgt naar boven. Wp uit en verdeler in scheelt 0.5 graad. En dat over tien meter niet geïsoleerde stalen CV buis.Grolsch schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:02:
[...]
Dus wordt er bij de start meer energie in de vloer gestopt, wat inderdaad zorgt voor een hoger verbruik, maar ook tot het eerder bereiken van je kamertemperatuur.
Energie die in de woning komt binnen de thermische schil van de woning is naar mijn mening geen verloren energie.
Mijn buffervat doet eigenlijk hetzelfde, die "dempt" de retour wat. Bij starten van de WP wordt er ff gas gegeven tot Ta gehaald wordt (20 minuten) en daarna moduleert de WP terug (stijgt de Tr dus) terwijl de Tr die uit de vloer komt nog aanzienlijk kouder is. Omdat de opwek en afgifte bij mij hydraulisch is, dit is bij een open vloerverwarming verdeler eigenlijk niet anders.
Neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat je zonder buffervat met een lagere Ta af zou kunnen. Bij mij scheelt het een kleine graad (Ta voor buffervat, Ta bij v.v. verdeler) als het systeem op temperatuur is. In het begin is dit verschil groter (graad of 2).
[...]
Hout heb ik gelukkig al gezaagd in mijn houthok liggen, sinds kort hebben de kinderen 2 konijnen, dus papa mag het hok weer schoonmaken
Het extra vermogen verdwijnt denk ik in slechtere cop ,anders zou huis wel warmer worden.
De gedachte van @jerh kan nog wel eens kloppen. Heb nu lage flow van 23/24 uit de verdeler, en voorheen hoge flow met 25 uit. Intern in verdeler was veel hogere flow wat voor dezelfde thermische warmte zorgde.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie net dat dit het overzicht van oktober was. Dat was met opstartprotocol. En de eerste opstart van een koud huis.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:04:
[...]
Nice
No offense; toch lijkt je COP wat laag (3,83 voor CV)
Is 900/100 watt opgenomen is het minimale wat de WP doet?
Bij een TA van 28 bij tb 4 zou je iets meer verwachtne.
Misschien dat er wat afwijkingen zijn in de metingen van de WP.
Hier is de ervaring dat wanneer de ELGA op minimaal vermogen draait (±200watt) ik dus echt een beroerde COP heb. Want relatief gaat het meeste stroomverbruik naar alle elektrische componenten buiten de WP om, E.g. fan, pomp , printplaten etc.
Desalniettemin is het belangrijkste wat je onderaan de streep moet betalen.
Ik dacht dat ik november had bijgevoegd.
Hieronder het overzicht van november.
Voor verwarming een COP van 4,28
![]() | ![]() |
Er zijn heel wat wp's die een vaste DT hanteren, daarom zal de situatie overal anders zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:04:
[...]
Denk dat iedere wp op tr regelt, hoe groter het gat, des te hoger de frequentie. Als de pomp van vloerverwarming van badkamer aan gaat, geeft die koudere retour een verhoging van 200/300 watt van de wp. Dus de badkamer trekt dan thermisch een 1000 watt of zo.
En na uurtje gaat pompje uit en daalt vermogen wp weer, kan alles precies volgen.
Snap even jou meng ventiel in je verdeler niet?
Meen dat Pana een DT van 5 aanhoud?
Ik heb deze verdeler:
https://persleidingsystem...erdeler-met-Wilo-pomp.pdf
Je ziet in de handleiding het zogehete DVR ventiel, die heb ik niet ik heb de voorloper hiervan waarmee je middels een imbus de menging bepaald. echter wanneer je deze imbus helemaal indraait blokkeer je zelfs de volledige menging.
Als je dan de Pomp aan laat staan heb je een hydraulisch actieve verdeler die letterlijk alle warmte naar zich toetrekt.
De pomp staat in mijn geval uit en het ventiel is volledig ingedraaid
Edit gevonden dit is het ventiel dat ik heb
https://vte-smartersoluti...delers/vte-slim-verdeler/
Dat lijkt er meer opbiljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:19:
[...]
Ik zie net dat dit het overzicht van oktober was. Dat was met opstartprotocol. En de eerste opstart van een koud huis.
[ Voor 29% gewijzigd door Daannn1987 op 05-12-2020 14:22 ]
Oh snap hem al, ik zie dat niet als ventiel, maakt niet uit.Daannn1987 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:19:
[...]
Er zijn heel wat wp's die een vaste DT hanteren, daarom zal de situatie overal anders zijn.
Meen dat Pana een DT van 5 aanhoud?
Ik heb deze verdeler:
https://persleidingsystem...erdeler-met-Wilo-pomp.pdf
Je ziet in de handleiding het zogehete DVR ventiel, die heb ik niet ik heb de voorloper hiervan waarmee je middels een imbus de menging bepaald. echter wanneer je deze imbus helemaal indraait blokkeer je zelfs de volledige menging.
Als je dan de Pomp aan laat staan heb je een hydraulisch actieve verdeler die letterlijk alle warmte naar zich toetrekt.
De pomp staat in mijn geval uit en het ventiel is volledig ingedraaid
Edit gevonden dit is het ventiel dat ik heb
https://vte-smartersoluti...delers/vte-slim-verdeler/
[...]
Dat lijkt er meer op
Pana regelt op dt 2/3 en begrenst op 5, moet eerst dalen naar 4 en dan geeft ie pas extra vermogen.
1 PVoutput . Dongen NB
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Nu rest mijn een vraag. (met introductie) Ik heb een aparte groepenkast voor alleen de WP nu, met een eigen 3-fasen meter. Hierachter zit een 3-fasen zekerautomaat voor de buiten unit, een 1-fase zekerautomaat voor de binnenunit (en alvast een 3-fasen zekerautomaat for een electrische auto). In mijn mitsubishi display zie ik ook de geproduceerde en gebruikte energie. DIe geproduceerde geloof ik wel, maar de gebruikte klopt niet met die in mijn meterkast. Ik verwacht/gok dat dit alleen de verbruikte energie van de binnen unit is. Als ik de KWu meter verbruik pak en dat deel door de geproduceerde energie zit ik op een SCOP van 3.4 ongeveer. 3.4 is aardig OK gezien ik nog aan het inregelen ben, spelen met stooklijn, SWW-legionella duur etc. SWW temp.biljoenblik schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:19:
[...]
Ik zie net dat dit het overzicht van oktober was. Dat was met opstartprotocol. En de eerste opstart van een koud huis.
Mijn vraag is dan: klopt jouw 'gebruikte energie' getal en hoe weet hij dat dan van de buitenunit?
Dit topic is gesloten.