Ik heb mijn databak nog even bekeken en ik heb legio voorbeelden waarbij de stooklijn niet werd gevolgd. Ik zie zelfs 43,6 graden aanvoer terug in mijn data.TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:04:
[...]
Wat ik heb geconstateerd:
Bij ruimteregeling wordt alleen paramater CP000 gebruikt
Bij weersafhankelijke regeling wordt parameter CP000, CP210, CP220 en CP230 gebruikt.
Bij weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie komt daar parameter CP240 bij.
Parameter CP780 is mij ook nog niet duidelijk.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Waar de WP gisteren aan het buffelen was staat hij vandaag weer het grootste gedeelte van de dag uit.... Grote weersverschillen de laatste dagen
Ga ik nu testenBarryH schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:48:
@Novagoat heb je getest wat er gebeurt als je je thermostaat flink omhoog zet?
Normaal start dan de elga, die vrij snel de cv-ketel aanzet.
Zodra de retour ca 45 graden wordt schakelt de elga uit, CV gaat door
Edit: weer getest en dit gaat gewoon goed. Net stond temp op 19,5 half en groen lampje op Elga. Thermostaat op 24 gezet en toe sprong vlammetje aan op Elga en begon de ketel te verwarmen. Gebeurde niks/heel weinig met de druk op het metertje.
Als dat zo is zou ik mijn Elga toch juist goed moeten begrijpen hahaGrolsch schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:19:
De meeste warmtepompen zijn vrouwelijk (ingewikkeld, eigenwijs en soms moeilijk te doorgronden), maar als ik bovenstaande reacties zo lees spant de Elga / ACE de kroon
Maar is dat zo in mijn installatie? Als SWW het warme water van het sanitair is, zijn dat niet juist die dunne buizen of zie ik dat verkeerd? Ik dacht dat die dikke van de verwarming waren.Rimco schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:14:
@Novagoat Ik denk dat je installateur 1 ding over het hoofd heeft gezien (uit de Nibe Savent handleiding, anders schema, maar wel 1 hele duidelijke instructie):
[Afbeelding]
Het probleem wat je nu hebt is dat als je CV niet draait (en de 3-wegklep richting SWW staat) het expansievat enkel water kan opnemen, maar niet meer kan afgeven. Als je CV water dus een keer goed warm is geweest (koude periode) dan zal bij het afkoelen je druk al gauw naar 0 bar terugvallen.
/f/image/2goDCHMNvVvqQtzJKt3zJ1fm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door Novagoat op 01-12-2020 15:38 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Thanks! Ik wil het graag proberen te reproduceren zodat ik weet wat de issue nu eigenlijk is. Nu heb ik de power van de ketel uitgezet, de Elga staat nog aan en de temp. staat nu op 19.5 continu. Wat bedoel je met het laatste stukje, hoe laat ik de Elga afkoelen? Door de thermostaat flink omlaag te zetten?Rimco schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:43:
@Novagoat Ik kan hier vanavond pas wat uitgebreider op terug komen, maar voor nu is mijn conclusie dat je vooral een probleem hebt als de ketel niet draait. Je zou dit probleem moeten zien als je de CV ketel uit laat, de Elga warm laat worden (en het hele CV systeem zo warm mogelijk) en daarna laat afkoelen.
Edit: ketel staat nu al een tijdje uit maar op de elga blijft het vlammetje branden (dus dat de ketel eigenlijk aangestuurd wordt), maar die staat dus uit? Heb de ketel maar weer aangezet en zag dat de druk bijna een kwart bar lager was dan de 1,5 waar hij gisteren op stond, nu hij op aan het warmen is klimt de druk weer richting 1,5.
[ Voor 17% gewijzigd door Novagoat op 01-12-2020 16:53 ]
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dat is hier vrij goed te zien. Een kraan zit natuurlijk aan een waterleidingNovagoat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:27:
[...]
Maar is dat zo in mijn installatie? Als SWW het warme water van het sanitair is, zijn dat niet juist die dunne buizen of zie ik dat verkeerd? Ik dacht dat die dikke van de verwarming waren.
[Afbeelding]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@NovagoatNaalroc schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:18:
[...]
Ja, daar zit altijd een keerklep in verwerkt, om terugstroming in het net/toevoerleiding te verhinderen
Dat zijn geen inlaatcombinaties, maar kogelkranen met keerklep alleen het blauwe geval op de foto is een inlaatcombinatie.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@koevlaas2 , de vraag was:koevlaas2 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:44:
@Novagoat
Dat zijn geen inlaatcombinaties, maar kogelkranen met keerklep alleen het blauwe geval op de foto is een inlaatcombinatie.
En mijn antwoord was dus :JAWeet iemand toevallig of een inlaatcombinatie ook meteen als keerklep kan dienen?
en ik heb het niet gehad over kogelkranen of iets anders, alleen de vraag beantwoord
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ok dan weet ik in ieder geval wat wat is nu haha Maar wat is dan die driewegklep, is dat dit? Of zit die ín de ketel.CurlyMo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:18:
[...]
Dat is hier vrij goed te zien. Een kraan zit natuurlijk aan een waterleidingEen gas afsluiter is geel dus daarmee weet je ook genoeg. Dan blijf nog één leiding over en dat is volgens mij ook water.
:strip_exif()/f/image/yCttGOmyoDtGeGDhk17Aq3lV.jpg?f=fotoalbum_large)
En betekent dit dan dat het expansievat verkeerd zit of dat hier een voordruk op moet komen? Of beiden
Zover ik kan zien is dat een afsluiter met aftapmogelijkheid.Novagoat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:10:
[...]
Ok dan weet ik in ieder geval wat wat is nu haha Maar wat is dan die driewegklep, is dat dit? Of zit die ín de ketel.
[Afbeelding]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ok dan vraag ik me af waarom die er überhaupt tussen is gezet. Die installateur heeft die later, pas toen die problemen optraden na plaatsing Elga, ertussen gezet. Dat ding heeft er voorheen nooit gezeten.CurlyMo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:13:
[...]
Zover ik kan zien is dat een afsluiter met aftapmogelijkheid.
- ons huis is berekend op 4kW warmtevraag (de vraag is natuurlijk of we dat in de praktijk ook halen). SIP met RC 5,8 voor muren/dak en 5 voor vloer, triple glas
- we hebben een 9kW Nilan Air 9 warmtepomp, geen mogelijkheid om energieverbruik af te lezen (of te zien wat het systeem doet)
- onze vloer wordt momenteel (via weersafhankelijke grafiek) ong 25-30, meestal zie ik zo rond de 27 graden, en het is me nog niet opgevallen dat de buitenunit harder is gaan draaien dan de laagste stand, in huis houden we de temp op 20-21 graden.
Hooguit voelt de vloer daarmee niet koud/lauw aan, comfortabel, maar ik heb niet de indruk dat het systeem daar heel hard voor moet werken.
Gisteren hebben we een verbruik van 33kWh (totaal, via Greenchoice uitgelezen), wat ik best fors vind. Eergisteren 28kWh. Als ik dat doortrek naar een koude maand is dat 30x30= 900kWh in een maand, en dan is het nog niet eens echt koud (al is het wel al enkele dagen richting 0 's nachts)
Ik doe ongetwijfeld ergens een verkeerde redenatie, maar ik denk nu als volgt: ons huis is berekend op 4kW "maximale" warmtevraag. Is dat dat per uur, m.a.w. 24u x 4 = 96kW per dag?
33kWh op één dag: met een COP van 4 (laag gekozen, systeem zou een COP van 5 moeten halen afh. vd omstandigheden) zou ik dan >120kW warmte moeten kunnen opwekken. Mag ik dan concluderen dat onze woning nu dan al >120kW aan warmteverstookt terwijl het nog maar nauwelijks onder 0 is geweest?
Nu weet ik ook dat 4000kWh per jaar zo'n beetje verbruik is wat je mag verwachten van een L/W wp, dus ruim 330kWh gemiddeld per maand, wat natuurlijk in de wintermaanden veel hoger is en in de zomer veel lager.
4x 900kWh (nov, dec, jan, feb) en we zitten al bijna aan 4000kWh
Wat is er verkeerde aan mijn redenatie? Of lijkt dit een redelijk normaal verbruik?
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 01-12-2020 19:27 ]
Een kWh meter op de warmtepomp groep, een tempsensor op je aanvoer en een tempsensor op je retour en je bent al een mooi eind op weg...
[ Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 01-12-2020 19:28 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Dat is al bijzonder. Waarom is je WP meer dan 2x zo groot als je warmtevraag? Of levert die bij -10 veel minder dan 9 kW?stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:17:
- ons huis is berekend op 4kW warmtevraag (de vraag is natuurlijk of we dat in de praktijk ook halen). SIP met RC 5,8 voor muren/dak en 5 voor vloer, triple glas
- we hebben een 9kW Nilan Air 9 warmtepomp, geen mogelijkheid om energieverbruik af te lezen (of te zien wat het systeem doet)
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Als je klaagt over het verbruik van je WP, moet je ook het verbruik van je WP meten, en niet dat van je hele huis. Bovendien zullen je panelen ook nog iets hebben opgebracht (OK, gisteren was wellicht een dieptepunt in de opbrengst van PV, maar toch).Gisteren hebben we een verbruik van 33kWh (totaal, via Greenchoice uitgelezen), wat ik best fors vind. Eergisteren 28kWh.
Deze berekening klopt niet, want die 33 kWh wordt niet alleen door je WP verbruikt. Bovendien is het 120 kWh.33kWh op één dag: met een COP van 4 (laag gekozen) zou ik dan >120kW warmte moeten kunnen opwekken. Mag ik dan concluderen dat onze woning nu dan al >120kW aan warmteverstookt terwijl het nog maar nauwelijks onder 0 is geweest?
Bij welke temperatuur is die 4 kW bepaald? Als die 4 kW bij -10°C is, dan zou je nu rond de 2 kW vermogen nodig moeten hebben, oftewel zo'n 48 kWh aan warmte per dag. Maar dan hou ik geen rekening met de stookgrens.
Even ter vergelijking: Wij hebben een berekend warmteverlies van zo'n 6 a 7 kW en onze Mitsu heeft in de afgelopen 22 uur 12 kWh (elektrisch) verbruikt, wat dus neerkomt op 13 kWh voor de hele dag.
Ongeveer 1 kWh was voor het SWW, dus 12 kWh voor verwarmen. Dat betekent dat zowel het minimum vermogen als de COP-waardes uit het tabellenboek aardig kloppen. Want als ik reken met een COP van 5.7, dan is dat 68.4 kWh thermisch. Delende door 23.5 uur is dat 2911 Watt, wat aardig klopt met het opgegeven minimum vermogen.
Onze Mitsu kan per dag maximaal zo'n 23.5*8.4 = 192 kWh aan warmte de hut inpompen, dus ik heb vertrouwen in de winter.
De rest van ons huis verbruikt nog 9 kWh per dag, dus in totaal vandaag 22 kWh elektrisch verbruikt, waarvan de panelen slechts 4.6 kWh hebben opgebracht.
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2020 19:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die kraan in het blauw is zoals @koevlaas2 al zegt een kogelkraan met keerklep (die zit er in verstopt). De driewegklep zit in je ketel (kan je met wat zoekwerk wel vinden):Novagoat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:10:
[...]
Ok dan weet ik in ieder geval wat wat is nu haha Maar wat is dan die driewegklep, is dat dit? Of zit die ín de ketel.
[Afbeelding]
En betekent dit dan dat het expansievat verkeerd zit of dat hier een voordruk op moet komen? Of beiden

Nummertje 88.
Voor de voordruk vind ik https://flamcogroup.com/m...on/whp_calc-attic_NLD.pdf wel altijd interessant om te lezen. Ik hou standaard 1 bar voordruk en 1,1 tot 1,5 bar vuldruk aan (op het laagste punt). Met een CV op het hoogste punt kan je ook een lagere voordruk en een lagere vuldruk aanhouden, zolang je maar boven de 1 bar vuldruk blijft. De pomp heeft namelijk een minimale druk nodig om cavitatie te voorkomen, al is dat minder snel een probleem met lagere temperaturen. Een voorbeeld uit een Wilo handleiding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/o8mxkrtKuLQxdN7c8wYB2F8y.png?f=user_large)
Alsnog is 1 bar prima om aan te houden, want anders kunnen er wel eens wat ketels gaan zeuren
[ Voor 32% gewijzigd door Rimco op 01-12-2020 19:45 ]
Dat is jammer, maar een produkt niet correct toegepast, geïnstalleerd en/of afgesteld doet de hele mooie folder zo teniet.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:17:
....geen mogelijkheid om energieverbruik af te lezen (of te zien wat het systeem doet)
Het is net zonne-energie, geen dag is hetzelfde en zo zeggen dat je verbruik 4000 kWh is kan ook niet.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:17:
Nu weet ik ook dat 4000kWh per jaar zo'n beetje verbruik is wat je mag verwachten van een L/W wp, dus ruim 330kWh gemiddeld per maand, wat natuurlijk in de wintermaanden veel hoger is en in de zomer veel lager.
Zelf heb ik gisteren 14,9 kWh verstookt, best goed voor een noord hoekhuis uit 1980 al zeg ik het zelf
En heel November een all time low qua verbruik.
Ook het gedrag kan een grote rol spelen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zoals de rest aangeeft zegt dit allemaal niets.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:17:
Vraagje m.b.t. het stroomverbruik van onze warmtepomp: het valt mij op dat we de afgelopen dagen vrij veel kilowatts hebben verbruikt.
- onze vloer wordt momenteel (via weersafhankelijke grafiek) ong 25-30, meestal zie ik zo rond de 27 graden, en het is me nog niet opgevallen dat de buitenunit harder is gaan draaien dan de laagste stand, in huis houden we de temp op 20-21 graden.
Hooguit voelt de vloer daarmee niet koud/lauw aan, comfortabel, maar ik heb niet de indruk dat het systeem daar heel hard voor moet werken.
Gisteren hebben we een verbruik van 33kWh (totaal, via Greenchoice uitgelezen), wat ik best fors vind. Eergisteren 28kWh. Als ik dat doortrek naar een koude maand is dat 30x30= 900kWh in een maand, en dan is het nog niet eens echt koud (al is het wel al enkele dagen richting 0 's nachts)
Ik doe ongetwijfeld ergens een verkeerde redenatie, maar ik denk nu als volgt: ons huis is berekend op 4kW "maximale" warmtevraag. Is dat dat per uur, m.a.w. 24u x 4 = 96kW per dag?
33kWh op één dag: met een COP van 4 (laag gekozen, systeem zou een COP van 5 moeten halen afh. vd omstandigheden) zou ik dan >120kW warmte moeten kunnen opwekken. Mag ik dan concluderen dat onze woning nu dan al >120kW aan warmteverstookt terwijl het nog maar nauwelijks onder 0 is geweest?
Wat is er verkeerde aan mijn redenatie? Of lijkt dit een redelijk normaal verbruik?
Eigenlijk doodzonde dat er 1000'en euro's worden uitgegeven aan dure installatiets, maar zo'n 100 euro voor een Youless en tussenmeter kan er niet uit
Dit is echt gissen, en gissen is missen, maar laten we het eens proberen.
Een gebruik van 10kWh per dag voor regulier elektrisch is redelijk normaal (3650kWh per jaar), dan blijft er 23kWh over.
Bij het weer van gisteren kun je een COP van 5 wel vergeten i.v.m. de mist en defrosts, ik denk dat je blij mag zijn met een COP van 3.
23*3 = 69kWh thermisch, klinkt mij niet gek in de oren, ik neem aan dat het ook SWW bij in zit
Ter vergelijking, gisteren is er bij ons ook 23kWh doorheen gegaan in de WP, en dan heb ik ook nog vanaf 1600 de houtkachel aan gehad.
Ik verbruik per jaar 2500 tot 3000kWh voor verwarming, mijn koudste maand ooit is februari 2018 met 706kWh verbrui in 1 maand (CV only).
SWW kost ons zo'n 650kWh per jaar gemiddeld.
Wat doe je met zo'n woning met een 9KW WP, dat lijkt mij dan zwaar over bemeten
Ik vermoed dat je aardig wat gependel hebt als je een 9KW WP op een 4KW huis aansluit, dus een youless met tussenmeter is de eerste stap die je moet nemen.
Aaaah dus die klep zit ín de ketel, die kraan in het blauw is dus een keerklep wat hetzelfde is als een terugslagklep, en daartussen zit het expansievat wat volgens dit het plaatje van die niet-Elga pomp niet mag. Kan ik ervan uit gaan dat dit voor de Elga ook geldt?Rimco schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:33:
[...]
Die kraan in het blauw is zoals @koevlaas2 al zegt een kogelkraan met keerklep (die zit er in verstopt). De driewegklep zit in je ketel (kan je met wat zoekwerk wel vinden):
[Afbeelding]
Nummertje 88.
Die zit er normaal op, die had ik alleen er af gehaald voor de fotoreneeke1970 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:36:
[...]
Misschien de kap op de ketel schroeven, in twee weken zo vies gaat een keer fout. Lekker als ie al dat vuil aan zuigt?
@Rimco ik ben je verhaal nog eens terug aan het lezen, je vroeg ook of er nog een overstort zat maar ik zie echt alleen dat ene afvoerpijpje.
Klopt het dat het expansievat dan beter kan komen waar ik het blauwe lijntje heb getekend? Dat dat bochtje dan zo'n t-stukje wordt?
:strip_exif()/f/image/JjSEFFhidwdJVbVNqm1QhDeH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan weer een luchtbuffer in het vat creëren.
Kan me iemand ook nog vertellen waarom die bypass eigenlijk verder van de ketel moet komen? Ik las dit elders ook op internet maar ik snap de reden niet zo.
Wij hebben een Air 9 omdat Nilan geen kleinere L/W levert. We zouden eerst een Geo 3 nemen, (officieel 3, officieus 3,8kWh) maar dat vond ik wat risicovol omdat het minder is dan de (theoretische) warmtevraag, een Geo 6 was dermate veel duurder dat we toch maar een Air hebben genomen.
Overigens heb ik het idee als ik de technische gegevens bekijk dat de Air 9 eigenlijk 6kWh levert, maar er staan zoveel verschillende vermogensaanduidingen in de specs en ik weet niet wat wat is. De leverancier weet vaak zelf niet goed waar ie over praat heb ik gemerkt dus die vraag ik het niet eens.
Hier staat bijv die 6,1kWh
https://www.nilan.de/star...-p-serien/compact-p-air-9
Nergens in de specs (andere bronnen) zie ik ergens 9kWh staan als capaciteit
Dat kan wel, maar zover ben ik nog niet.Grolsch schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:56:
[...]
Zoals de rest aangeeft zegt dit allemaal niets.
Eigenlijk doodzonde dat er 1000'en euro's worden uitgegeven aan dure installatiets, maar zo'n 100 euro voor een Youless en tussenmeter kan er niet uit
Als het goed is krijgen we binnenkort meer inzicht in het systeem (via de leverancier), als dat niet via de leverancier komt dan zal ik iig zelf zorgen voor metingen in de meterkast. Ben nog aan t (af)bouwen
Voor de duidelijkheid: ik bouw een heel huis, zelf. Voordat ik dat deed ging ik er nog vanuit dat in ieder geval sommige partijen je nog daadwerkelijk goed willen adviseren, maar als je eenmaal een eigen huis hebt gebouwd is wel duidelijk dat die partijen veruit in de minderheid zijn.
Dus bij sommige dingen laat je je informeren en vertrouw je erop dat partijen ten eerste weten waar ze over praten en ten tweede niet het geld op de eerste plek zetten.
Anyway, ik heb/had de tijd niet om de onderste steen boven te krijgen voor het verwarmingssysteem in t grootste project van mijn leven, dus er staat hier warmtepomp die prima ons huis verwarmt (en idd ook voor warm water zorgt), maar ik ken nog niet alle details.
Daarbij, ik heb wel destijd minimaal 15 partijen aangeschreven voor een verwarmingssysteem, de meesten reageerden niet eens...
[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 01-12-2020 20:18 ]
Dit slaat natuurlijk nergens op, hoe kan Greenchoice in vredesnaam weten hoeveel energie er naar je verwarming heen gaat. Dat is hetzelfde als dat de Shell tegen mij zegt dat ik van de 50 getankte liters er 10 heb gebruikt voor mijn grasmaaier, puur gissen.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:05:
Ja oke, 33kWh is het totaalverbruik, dus wat kort door de bocht inderdaad. Volgens Greenchoice is 36% "verwarming" - dus dat zou dan 10-12kWh zijn - maar ik heb geen idee hoe ze dat meten... (via de slimme meter natuurlijk en alogritmes), maar ik hoop dat van een dag van 33kWh we niet 23kWh aan ledverlichting en de wasmachine verstoken.
Waarom je keuze voor een Nilan WPWij hebben een Air 9 omdat Nilan geen kleinere L/W levert. We zouden eerst een Geo 3 nemen, (officieel 3, officieus 3,8kWh) maar dat vond ik wat risicovol omdat het minder is dan de (theoretische) warmtevraag, een Geo 6 was dermate veel duurder dat we toch maar een Air hebben genomen.
Overigens heb ik het idee als ik de technische gegevens bekijk dat de Air 9 eigenlijk 6kWh levert, maar er staan zoveel verschillende vermogensaanduidingen in de specs en ik weet niet wat wat is. De leverancier weet vaak zelf niet goed waar ie over praat heb ik gemerkt dus die vraag ik het niet eens.
[...]
Dat kan wel, maar zover ben ik nog niet.
Als het goed is krijgen we binnenkort meer inzicht in het systeem (via de leverancier), als dat niet via de leverancier komt dan zal ik iig zelf zorgen voor metingen in de meterkast. Ben nog aan t (af)bouwen
De website is zo verschrikkelijk wazig en niets zeggend, en dit geldt ook voor hun documentatie die ik kan vinden.
Nergens COP tabellen te vinden of andere technische info.
Als ik het goed begrijp is de NIlan air een ventilatiewarmtepomp, deze gebruikt dus warme binnenlucht als bron voor het verwarmen van water
Ik kan trouwens ook nergens normale objectieve recensies van het merk Nilan vinden, lijkt mij een Deens fabrikant ?
Tijd voor een assistent????koevlaas2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:36:
[...]
Koevlaas2 is vandaag helemaal plat gebeld en gewhatsappt, dat in de meest drukke week van het jaar voor mij.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Ik hoop dat Greenchoice dan een gokje waagt, want een beetje privacy is ook wel fijnstefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:05:
Ja oke, 33kWh is het totaalverbruik, dus wat kort door de bocht inderdaad. Volgens Greenchoice is 36% "verwarming" - dus dat zou dan 10-12kWh zijn - maar ik heb geen idee hoe ze dat meten... (via de slimme meter natuurlijk en alogritmes), maar ik hoop dat van een dag van 33kWh we niet 23kWh aan ledverlichting en de wasmachine verstoken.
Wij hebben een Air 9 omdat Nilan geen kleinere L/W levert. We zouden eerst een Geo 3 nemen, (officieel 3, officieus 3,8kWh) maar dat vond ik wat risicovol omdat het minder is dan de (theoretische) warmtevraag, een Geo 6 was dermate veel duurder dat we toch maar een Air hebben genomen.
[...]
Dat kan wel, maar zover ben ik nog niet.
De Nilan Air 9 doet 4,5kW bij -15°C dus dat is net voldoende. Ze zijn daar wel lekker bezig geweest op de marketingafdeling als je zo'n apparaat het cijfer 9 durft mee te geven.
Goedkoop is het vast niet, maar ik wilde ook graag zo'n all-in-one.
Daarnaast kreeg ik nagenoeg geen reacties van bedrijven, of het was een offerte waarvan direct al duidelijk was dat er met een hark geschreven was
[ Voor 55% gewijzigd door Stefke op 01-12-2020 20:33 ]
Nieuwe verdelen lagere Ta?mkleinman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:55:
[...]
Ik ben nu geneigd om mijn maximale aanvoertemperatuur te verlagen naar 35 graden. Meer heb ik in mijn huis niet nodig namelijk. Straks met een nieuwe vloerverdeler kan deze mogelijk nog verder naar beneden.
Ik zit ook te denken aan een nieuwe verdeler. Reden hiervoor is dat toen ik vloer isolatie liet infrezen ik niet wist dat we een 'oude' Elga zouden nemen. Het is een verdeler met pomp. Wel retour met drukventiel dicht gemaakt. Mengt dus geen retour water bij. Maar hoe warm of koud mijn aanvoer ook is. De Tr blijft ongeveer 8 graden kouder.
Heeft het nut om de actieve verdeler te vervangen voor n passieve?
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei 7°C/35°C, gemäß EN 14511:2012 (max. omdr 5400 RPM) 8,4 kW
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei 2°C/35°C, gemäß EN 14511:2012 (max omdr. 5400 RPM) 6,7 kW
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei -7°C/35°C, gemäß EN 14511:2012 (max. omdr 5400 RPM) 5,7 kW
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei -15°C/35°C, gemäß EN 14511:2012 (max. omdr 5400 RPM) 4,5 kW
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei 7°C/45°C, gemäß EN 14511:2012 (max. omdr 5400 RPM) 7,8 kW
Heizleistung PH mit variablem Kompressor bei -7°C/45°C, gemäß EN 14511:2012 (max. omdr 5400 RPM) 5,4 kW
SCOP getestet gemäß EN 14825:2012* 5,11
Pdesign (tAußen - 10°C) 5,21 kW
[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 01-12-2020 20:34 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik weet wat voor een (mooistefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:29:
17k hebben wij ong betaald, maar dat is dan wel een all-in-one oplossing met wtw (met kleine L/L wp in de WTW en dus actieve koeling) en boiler in 1 kast. Wij hebben 0,6m2 nodig voor onze hele klimaat-installatie binnen, incl. boiler.
Daarnaast kreeg ik nagenoeg geen reacties van bedrijven, of het was een offerte waarvan direct al duidelijk was dat er met een hark geschreven was
Als je er de tijd en moeite voor had kunnen en willen nemen weet ik zeker dat je met +- de helft van je geld een beter resultaat had kunnen hebben inclusief installatie, maar dat is voor nu mosterd na de maaltijd.
Je kunt (helaas) niet altijd alles zelf doen en soms moeten kunnen vertrouwen op de kennis van anderen.
Maar als je iets zinnigs wil zeggen over verbruik, dat begint met goed meten. De elektrische energie + een paar sensoren hoeven je niet meer dan 200 euro te kosten, en dan krijg je een beter beeld van je installatie.
Ja, heb eigenlijk 8 armen en 4 hoofden nodig :-)
Inderdaad Deens. Gekozen omdat a) "mooi" compleet systeem in één kast b) één van de weinige leveranciers die een serieuze offerte uitbracht c) ik er vertrouwen in heb dat - in Scandinavie iig - Nilan een serieuze fabrikant is die al even meedoetGrolsch schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:21:
[...]
Dit slaat natuurlijk nergens op, hoe kan Greenchoice in vredesnaam weten hoeveel energie er naar je verwarming heen gaat. Dat is hetzelfde als dat de Shell tegen mij zegt dat ik van de 50 getankte liters er 10 heb gebruikt voor mijn grasmaaier, puur gissen.
[...]
Waarom je keuze voor een Nilan WP
De website is zo verschrikkelijk wazig en niets zeggend, en dit geldt ook voor hun documentatie die ik kan vinden.
Nergens COP tabellen te vinden of andere technische info.
Als ik het goed begrijp is de NIlan air een ventilatiewarmtepomp, deze gebruikt dus warme binnenlucht als bron voor het verwarmen van water
Ik kan trouwens ook nergens normale objectieve recensies van het merk Nilan vinden, lijkt mij een Deens fabrikant ?
COP tabellen zijn er best, alleen de nederlandse site is niet heel erg compleet (net als het dealernetwerk...). Heb die cijfers (diverse brochures zoals die van de link hierboven) ook al lang in mijn bezit (maar lastig te interpreteren)
De Nilan Compact P is een ventilatiewarmtepomp (balansventilatie mét een l/l wp ingebouwd) maar je kunt het systeem uitbreiden met een Air 9 buitenunit (L/W) of Geo 9 (W/W) voor vloerverwarming
Verwarmt inderdaad het water met restantwarmte vd binnenlucht (of electrisch indien niet toereikend)
Maar er zijn ook rare dingen: zo werken Compact P en Air 9 niet echt samen om een binnentemp te bereiken. Ik heb het idee dat het zelfs mogelijk is dat de WTW (passief) gaat koelen omdat de VV eigenlijk net te hoog staat.... omdat je dus tamelijk slecht inzicht hebt in wat het systeem precies doet
Maar je hebt gelijk, ik zal eerst beter moet (kunnen) meten
[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 01-12-2020 20:45 ]
Dat zei ik toch niet? Alleen handig, dan hoeft niet iedereen in de spec's te gaan zoekenstefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:41:
@Naalroc dat zijn toch niet zo'n slechte cijfers?
Dus 3 extra personen erbij. Klinkt als een stap verder van zzp'er naar eigen bedrijf met personeel.koevlaas2 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:36:
[...]
Ja, heb eigenlijk 8 armen en 4 hoofden nodig :-)
Ik zou me nu nog niet al te veel zorgen maken over je systeem, ik denk dat het best prima werkt. Jij moet het alleen nog even gaan begrijpen, geef het een jaar, nu nog veel te druk met andere dingen. Jij zegt overigens nog wel dat het systeem gewoon in laaglast aan het werk was, maar ik vermoed dat je gister ook een groot defrost-festijn gehad hebt bij je buitenunit. Is het je niet opgevallen dat de unit compleet dicht gevroren was ieder uur? Het hele forum klaagde over defrosts en een hoog verbruik gister, dat zal bij jou niet anders geweest zijn. Gister was totaal niet representatief en komt gelukkig niet al te vaak voor. Over een jaar weet je exact hoe alles werkt en heb je een systeem om de unit goed te monitoren, of je bent toch over gestapt op een w/w waterpomp;)stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:41:
@Naalroc dat zijn toch niet zo'n slechte cijfers?
[...]
Inderdaad Deens. Gekozen omdat a) "mooi" compleet systeem in één kast b) één van de weinige leveranciers die een serieuze offerte uitbracht c) ik er vertrouwen in heb dat - in Scandinavie iig - Nilan een serieuze fabrikant is die al even meedoet
COP tabellen zijn er best, alleen de nederlandse site is niet heel erg compleet (net als het dealernetwerk...). Heb die cijfers (diverse brochures zoals die van de link hierboven) ook al lang in mijn bezit (maar lastig te interpreteren)
De Nilan Compact P is een ventilatiewarmtepomp (balansventilatie mét een l/l wp ingebouwd) maar je kunt het systeem uitbreiden met een Air 9 buitenunit (L/W) of Geo 9 (W/W) voor vloerverwarming
Verwarmt inderdaad het water met restantwarmte vd binnenlucht (of electrisch indien niet toereikend)
Maar er zijn ook rare dingen: zo werken Compact P en Air 9 niet echt samen om een binnentemp te bereiken. Ik heb het idee dat het zelfs mogelijk is dat de WTW (passief) gaat koelen omdat de VV eigenlijk net te hoog staat.... omdat je dus tamelijk slecht inzicht hebt in wat het systeem precies doet
Maar je hebt gelijk, ik zal eerst beter moet (kunnen) meten
Je verbruik via Greenchoice gemeten is je totaal energie verbruik van je woning. WP met huishoudelijke apparatuur licht etc, etc. Maar dat zal al verteld zijn. Om je WP verbruik te monitoren kun je een KWh meter installeren met daarop een youless meter die je o.a. via Enelogic website kunt uitlezen. Ook je digitale meter kun je zo monitoren.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:17:
Vraagje m.b.t. het stroomverbruik van onze warmtepomp: het valt mij op dat we de afgelopen dagen vrij veel kilowatts hebben verbruikt.
Mijn verbruik was gisteren 30kWh waarvan een kleine 13kWh door de Wp.
Dit is inclusief SWW.
Dan heb je een vergelijking met jouw Wp. Dus zo veel heb je in het totaal niet verbruikt.
Nou dat is lastig want als ik 1 iemand zou inhuren/aannemen dan moet ik zelf de hele dag van alles gaan regelen en dan schiet ik er financieel niets mee op, integendeel zelfs.Wimhaw schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:55:
[...]
Dus 3 extra personen erbij. Klinkt als een stap verder van zzp'er naar eigen bedrijf met personeel.
Dus voorlopig blijven we nog lekker alleen.
Gisteren was ik buiten aan t werk (tbv grindbakken rond t huis) en toen hoorde ik inderdaad verschillende keren dat ie aan t de-icen was.
Zo'n Youless meet toch ook alleen maar de "pulsen" van het totaal? Hoe ziet die dan wat er specifiek naar een WP gaat of andere apparatuur? (heb de website gescand, maar zie t niet staan).
Er wordt momenteel een systeem ontwikkeld waarmee meer mogelijk zou moeten zijn, dat gaan wij dan krijgen. Maar ik weet niet wat daarvan te verwachten. Een Nilan heeft een modbus aansluiting, dus in principe zou je (volgens mij) daarmee het hele systeem moeten kunnen uitlezen, aansturen en loggen.
Maar dat zal in eerste instantie ook niet compleet zijn.
Mogelijk ga ik met Shelly's aan de kabels meten (van de binnen- en buitenunit) zodat ik iig het stroomverbruik inzichtelijk heb.
edit: temperaturen kan ik wel prima zien (maar geen historie), er zitten tientallen sensoren door het hele systeem, ook aanvoer/retour (en die heb ik ook op de verdeler zitten
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 01-12-2020 21:43 ]
Wat WP cijfers hier (zonder SWW, gekregen uit de Procon):
Ongeveer elk uur een defrost.
27,5 kWh consumption
101,5 kWh production
COP 3,7
Qua COP niet eens zo verkeerd maar ik heb het idee dat er in mijn geval best wat te winnen valt bij een vv-verdeler die niet bijmengt. Wellicht dan ook 1 zonder eigen pomp. Door het bijmengen gaat er toch zo'n 2 tot 4 graden kouder water de vloer in dan dat de WP maakt. Hebben we het dan over een substantiële verbetering in efficiëntie of maak ik dan ergens een denkfout?
Temperatuur verschil is overigens gemeten met de WP modbus output vs. een diy temperatuursensor op de vloerverwarmings slang geplakt. Deze meet methode moet ik dus nog even gelijk maken door ook een diy sensor op de WP output te plakken.
Grafiekje:
/f/image/FBXtALen5HYSzUHPEffew0A7.png?f=fotoalbum_large)
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Op de youles site staat de youles te koop, maar OOK elec. meters, in enkel fase en 3 fase uitvoering; de wp moet dus worden aangesloten met een meter die alleen het verbruik van de WP gaat meten, en dat kan in jouw geval wat complexer zijn dan normaal, omdat je ook WTW hebt, en dat verbruik wil je er mogelijk buiten laten.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:31:
................
Zo'n Youless meet toch ook alleen maar de "pulsen" van het totaal? Hoe ziet die dan wat er specifiek naar een WP gaat of andere apparatuur? (heb de website gescand, maar zie t niet staan).
De teller geeft pulsen, en de youles pikt dat op. Uitlezen doe je op een gratis site genaamd Enelogic.com, met , ik dacht 1 jaar opslag, of voor minder dan 3 tientjes/jaar onbeperkte opslag van je verbruik. Daarbij kan je ook de slimme meter aflezen, die ook pulsen geeft, dus dan heb je het verbruik van je verwarming apart, en je totale energie verbruik; beiden worden opgeslagen in Enelogic.
Werkt voor mij!
Ik heb nu een open verdeler met pomp, ik ga naar een volledig gesloten verdeler zonder pomp. De ELGA heeft pompvermogen zat en ik hoop met de gesloten verdeler meer temperatuur in mijn vloer te krijgen.Twan dz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:33:
[...]
Nieuwe verdelen lagere Ta?
Ik zit ook te denken aan een nieuwe verdeler. Reden hiervoor is dat toen ik vloer isolatie liet infrezen ik niet wist dat we een 'oude' Elga zouden nemen. Het is een verdeler met pomp. Wel retour met drukventiel dicht gemaakt. Mengt dus geen retour water bij. Maar hoe warm of koud mijn aanvoer ook is. De Tr blijft ongeveer 8 graden kouder.
Heeft het nut om de actieve verdeler te vervangen voor n passieve?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Aan welke verdeler zit jij te denken? Ik wil namelijk ook overstappen. Ook omdat de pomp 24/7 draait. Dan wel op het laagste vermogen maar hierdoor trek ik warmte uit de vloer als de wp uit staat:https://imgur.com/a/EYP11eCmkleinman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:40:
[...]
Ik heb nu een open verdeler met pomp, ik ga naar een volledig gesloten verdeler zonder pomp. De ELGA heeft pompvermogen zat en ik hoop met de gesloten verdeler meer temperatuur in mijn vloer te krijgen.
Als de boven geposte specs kloppen is 9KW goed gedimensioneerd, iets meer dan 5kw bij -10, daar is je warmteverlies op berekend. Met pakm beet 20-30% marge in de verliesberekening. Zo'n Nilan kakt wel enorm in qua vermogen richting en onder 0.stefijn schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 20:29:
17k hebben wij ong betaald, maar dat is dan wel een all-in-one oplossing met wtw (met kleine L/L wp in de WTW en dus actieve koeling) en boiler in 1 kast. Wij hebben 0,6m2 nodig voor onze hele klimaat-installatie binnen, incl. boiler. En fluisterstil, dat ook ook wel prettig.
17K is schappelijk, met pak hem beet 4K voor WTW deel hou je 13 over. Is voor scandinavische en duitse merken niet abnormaal. Maar je kan een mercedes ook niet met een jappanner vergeljken, een mitsu of pana is geen lexus.
Je verbruik is wel te hoog, ik zat met een warmteverliesberekening van 11,x KW op een totaalverbruik van 22kw maandag, pak hem beet 80% wp. Geen nilan, maar verschil is te groot.
Kijk in je instellingen, ik heb toevallig vorige week naar Nilan gekeken, elektrisch element schijnt al snel mee te helpen, voor dat deel heb je gewoon cop 1. Als je dat kunt tweaken in instellingen is dst winst.
Mooi systeem, zo'n combi oplossing, jammer van dat inkakkende vermogen.
Pomp schakelaar?Twan dz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:34:
[...]
Aan welke verdeler zit jij te denken? Ik wil namelijk ook overstappen. Ook omdat de pomp 24/7 draait. Dan wel op het laagste vermogen maar hierdoor trek ik warmte uit de vloer als de wp uit staat:https://imgur.com/a/EYP11eC
Opleg thermostaat?
1 PVoutput . Dongen NB
Ach... het is maar hoe je het bekijkt. Hier stookte de Loria 6010 30 nov zo'n 36,7 kWh erdoor (elektrisch), inclusief SWW.Luc S schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:35:
Ik was van plan om gisteren ook snel te vergeten maar kon het toch niet laten om dit topic in de gaten te houden om wat meer te leren over de werking bij mij en anderen. Het is immers ook mijn eerste (leer)jaar![]()
Wat WP cijfers hier (zonder SWW, gekregen uit de Procon):
Ongeveer elk uur een defrost.
27,5 kWh consumption
101,5 kWh production
COP 3,7
Qua COP niet eens zo verkeerd maar ik heb het idee dat er in mijn geval best wat te winnen valt bij een vv-verdeler die niet bijmengt. Wellicht dan ook 1 zonder eigen pomp. Door het bijmengen gaat er toch zo'n 2 tot 4 graden kouder water de vloer in dan dat de WP maakt. Hebben we het dan over een substantiële verbetering in efficiëntie of maak ik dan ergens een denkfout?
Temperatuur verschil is overigens gemeten met de WP modbus output vs. een diy temperatuursensor op de vloerverwarmings slang geplakt. Deze meet methode moet ik dus nog even gelijk maken door ook een diy sensor op de WP output te plakken.
Grafiekje:
[Afbeelding]
Die piek was overigens een stuk lager dan obv afgelopen jaren verwacht. Een paar weken geleden de Loria en de HCTM nl op andere instellingen gezet, waaronder WAR. Daardoor pruttelt de Loria nu 24/7, vannacht rond 600 a 650 W, inmiddels rond 800 W. Tset staat op 20 graden, T schommelt in praktijk tussen 20,3 en 20,5.
Kortom, het kan interessant zijn je settings nog iets te tweaken.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik kan niet goed beoordelen of dat echt iets is wat zich bijvoorbeeld in 1 of 2 winters al terugverdient
Met tweaken aan instellingen ben ik nog niet echt begonnen, dat komt vooral omdat het tot nu toe erg comfortabel is in huis en het verbruik me absoluut niet tegen valt als ik het terugreken (in euro's) naar de dagen waarop ik nog op gas verwarmde
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L
Volgens mij zag ik de overstort verstopt in de ketel, op deze foto in het rood:Novagoat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:57:
@Rimco ik ben je verhaal nog eens terug aan het lezen, je vroeg ook of er nog een overstort zat maar ik zie echt alleen dat ene afvoerpijpje.
Klopt het dat het expansievat dan beter kan komen waar ik het blauwe lijntje heb getekend? Dat dat bochtje dan zo'n t-stukje wordt?
[Afbeelding]
En dan weer een luchtbuffer in het vat creëren.
Kan me iemand ook nog vertellen waarom die bypass eigenlijk verder van de ketel moet komen? Ik las dit elders ook op internet maar ik snap de reden niet zo.
:strip_exif()/f/image/gwm8Vju03wShIaQpIT5GYm1O.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ik niet vaak gezien dat die intern zit, maar het kan voldoende zijn. Je kan inderdaad het expansievat aansluiten zoals in je tekening, maar je kan ook gewoon de keerklep en het T-stuk omwisselen, net wat makkelijker is.
Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met luchtbuffer in het vat creëren, want de voordruk van je vat moet gewoon op orde zijn en dan hoef je er verder niets mee te doen. Wanneer de aansluiting verplaatst wordt is het wel een goed moment om de voordruk te meten, want dat moet je doen zonder waterdruk.
Het verder weg aansluiten van de bypass wordt normaal gedaan om de ketel wat tijd te geven om te reageren. Als de bypass heel dichtbij zit gaat het water zo goed als direct weer terug en loopt je retourtemperatuur heel snel op. Als hij verder weg zit zal dat wat langzamer gaan. Ook is het drukverschil tussen aanvoer en retour het grootst bij de ketel (want daar zit de pomp in), dus als je verder weg zit is het misschien wat makkelijker om de bypass goed in te stellen. Alsnog denk ik niet dat dat direct je probleem is, want je hebt genoeg open staan en de bypass is meer als laatste redmiddel.
Overdruk zit wel vaker in de ketel, alleen dan wel met afvoer slang eraan. Bij deze ketel is er gelijk vette kortsluiting....Rimco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:44:
[...]
Volgens mij zag ik de overstort verstopt in de ketel, op deze foto in het rood:
[Afbeelding]
Heb ik niet vaak gezien dat die intern zit, maar het kan voldoende zijn. Je kan inderdaad het expansievat aansluiten zoals in je tekening, maar je kan ook gewoon de keerklep en het T-stuk omwisselen, net wat makkelijker is.
Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met luchtbuffer in het vat creëren, want de voordruk van je vat moet gewoon op orde zijn en dan hoef je er verder niets mee te doen. Wanneer de aansluiting verplaatst wordt is het wel een goed moment om de voordruk te meten, want dat moet je doen zonder waterdruk.
Het verder weg aansluiten van de bypass wordt normaal gedaan om de ketel wat tijd te geven om te reageren. Als de bypass heel dichtbij zit gaat het water zo goed als direct weer terug en loopt je retourtemperatuur heel snel op. Als hij verder weg zit zal dat wat langzamer gaan. Ook is het drukverschil tussen aanvoer en retour het grootst bij de ketel (want daar zit de pomp in), dus als je verder weg zit is het misschien wat makkelijker om de bypass goed in te stellen. Alsnog denk ik niet dat dat direct je probleem is, want je hebt genoeg open staan en de bypass is meer als laatste redmiddel.
1 PVoutput . Dongen NB
\LittleTycoon schreef op woensdag 2 december 2020 @ 01:39:
[...]
Als de boven geposte specs kloppen is 9KW goed gedimensioneerd, iets meer dan 5kw bij -10, daar is je warmteverlies op berekend. Met pakm beet 20-30% marge in de verliesberekening. Zo'n Nilan kakt wel enorm in qua vermogen richting en onder 0.
17K is schappelijk, met pak hem beet 4K voor WTW deel hou je 13 over. Is voor scandinavische en duitse merken niet abnormaal. Maar je kan een mercedes ook niet met een jappanner vergeljken, een mitsu of pana is geen lexus.
Je verbruik is wel te hoog, ik zat met een warmteverliesberekening van 11,x KW op een totaalverbruik van 22kw maandag, pak hem beet 80% wp. Geen nilan, maar verschil is te groot.
Kijk in je instellingen, ik heb toevallig vorige week naar Nilan gekeken, elektrisch element schijnt al snel mee te helpen, voor dat deel heb je gewoon cop 1. Als je dat kunt tweaken in instellingen is dst winst.
Mooi systeem, zo'n combi oplossing, jammer van dat inkakkende vermogen.
Ja klopt, ik dacht ook dat de warmteberekening op -10 was gebaseerd. Kan het rapport niet goed lezen, maar we zouden 4kW nodig hebben wij -10.
Voor zover ik kan nagaan staat het electrische element niet aan. Helaas kan ik dus niet checken of dat - bijv. 's nachts - wel ingeschakeld wordt. Uitschakelen kan ik volgens mij niet, wel het electrisch element binnen. Dat staat uitgeschakeld (maar wordt wel gebruikt als hulp voor de boiler).
Zal nog eens door de manual struinen.
Ah helder! Ik ga even in overleg met de loodgieter. Ik heb namelijk van Elga een antwoord ontvangen op de vraag of het expansievat tussen driewegklep en keerklep mag zitten omdat dit specifiek vermeld was bij een ander merk dat dit niet mocht. Kreeg ik dit antwoord op terug:Rimco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:44:
[...]
Volgens mij zag ik de overstort verstopt in de ketel, op deze foto in het rood:
Ik wil hier wel even op ingaan dit is niet juist gemonteerd om dat nu het expansievat buiten gesloten kan worden als er warmwater getapt wordt. Dit kan vervelende druk schommelingen veroorzaken in u installatie. Echter is de ruststand van de driewegklep altijd op de c.v kant en zou er geen rare druk schommelingen mogen plaats vinden.
Ik heb nu het bedrijf wat de Elga geïnstalleerd hiervan op de hoogte gesteld, want die keerklep in de retour hebben zij ertussen gezet. Ik merk het overigens wel met douchewater, heb even gisteren foto's gemaakt van het metertje:
:strip_exif()/f/image/ZoxgaLuD89htaUWOc5qynML8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik met voordruk bedoelde was inderdaad de druk van het expansievat. Een andere forumgebruiker heeft me in hele heldere stappen uitgelegd hoe ik het ventiel van het vat kan wisselen en weer op druk kan brengen, hij vermoedt namelijk dat het vat niet meer op druk is. Het vat is denk ik van 2011 en het zou best kunnen dat het wat leeg is gelopen en dat daarom drukverschillen slechter op te vangen zijn als de volledige cv afkoelt (bij kachel stoken is natuurlijk alleen de woonkamer warm) en vervolgens in de nacht de thermostaat weer aanslaat en gaat verwarmen.
Heb nog nooit kortsluiting gehad? Is dat omdat het water op een andere manier weg kan ofzo?reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:53:
[...]
Overdruk zit wel vaker in de ketel, alleen dan wel met afvoer slang eraan. Bij deze ketel is er gelijk vette kortsluiting....
Op die rode dop staat 3 bar vermeld, dat betekend als de druk daarboven komt hij open springt en water spuit. Daarom zit daar altijd een slang aanNovagoat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
[...]
Heb nog nooit kortsluiting gehad? Is dat omdat het water op een andere manier weg kan ofzo?
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, heb hier nog nooit water uit zien lopen. Had dus maandag het systeem gevuld tot 2 bar, toen hij begon te verwarmen stond hij opeens op drie bar en een beetje, dan had hier dus eigenlijk water uit moeten lopen? Of loopt dat nu gewoon weg uit mijn bypass?reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:35:
[...]
Op die rode dop staat 3 bar vermeld, dat betekend als de druk daarboven komt hij open springt en water spuit. Daarom zit daar altijd een slang aan
Denk inderdaad dat je mazzel hebt dat je bypass stuk is, anders spuit het zo de ketel in. Is ie wel gelijk schoon.....Novagoat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:39:
[...]
Ok, heb hier nog nooit water uit zien lopen. Had dus maandag het systeem gevuld tot 2 bar, toen hij begon te verwarmen stond hij opeens op drie bar en een beetje, dan had hier dus eigenlijk water uit moeten lopen? Of loopt dat nu gewoon weg uit mijn bypass?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar wat is dat blauwe ding dan en die slang die naar boven gaat richting ketel?reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:52:
[...]
Denk inderdaad dat je mazzel hebt dat je bypass stuk is, anders spuit het zo de ketel in. Is ie wel gelijk schoon.....
:strip_exif()/f/image/vhh5SQb9HgxLeV0skAp2pXHX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat blauwe ding is een terugstroombeveiliging + overstort in de koudwaterleiding, dat zwarte ding is de condenswaterafvoer van je ketel.Novagoat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:10:
[...]
Maar wat is dat blauwe ding dan en die slang die naar boven gaat richting ketel?
[Afbeelding]
Dank! Als ik dan toch bezig ben zal ik gelijk even kijken of er niet ook een slang aan die overdruk kan komenB-lex schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:29:
[...]
Dat blauwe ding is een terugstroombeveiliging + overstort in de koudwaterleiding, dat zwarte ding is de condenswaterafvoer van je ketel.
Let wel op, die drinkwater overstort mag niet strak (luchtdicht) op het riool aangesloten worden. Daar moet altijd 'open lucht' tussen zitten. Dus zoals het nu zit met dat koperen pijpje in het riool is zoals het hoort. Dat heeft te maken met de garantie dat de overstort altijd moet kunnen spuien, ook als bijvoorbeeld die afvoerpijp verstopt zit (ja dan heb je een natte vloer).Novagoat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:34:
[...]
Dank! Als ik dan toch bezig ben zal ik gelijk even kijken of er niet ook een slang aan die overdruk kan komen
[ Voor 14% gewijzigd door B-lex op 02-12-2020 15:37 ]
Lijkt alleen een t-stuk met overstortventiel.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Het is per definitie geen inlaatcombinatie, dan zou de afsluiter er ook bij in moeten zitten. Verder zie ik in de leiding niet direct iets van een terugslagklep o.i.d., dus ik nam even aan dat die dan wel in die overstort zou zitten.ron321 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:40:
Ik vraag me af of het wel een terugstroombeveiliging (inlaatcombinatie) is.
Op het dopje staat 8bar, 1/2" W-75-8 en twee pijltjes.ron321 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:40:
Ik vraag me af of het wel een terugstroombeveiliging (inlaatcombinatie) is.
Ik ben even onder de ketel gaan kijken en volgens mij zou hier dan eigenlijk een slang aan moeten zitten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSWtTql1ZDiupstVL5CvqU6A.jpg?f=user_large)
Overigens bedankt voor alle input, ik leer er wat van en begin het bijna leuk te vinden. Als die CV het nou eens zou doen als het vriest is het helemaal leuk
De SPRSUN 9kW draait nu een maand en het ziet er uit als verwacht.
Als er geen warmte wordt gevraagd (secundaire pomp uit) verwarmt de WP het 300l vat van 25 naar 35gr.C.
Hier doet ie een uur over.
Als er wel warmte wordt gevraagd (secundaire pomp aan) zijn de runs ongeveer 2 uur of langer.
De schuur met vloerverwarming blijft mooi op 15 graden.
Heb geen warmtemeter dus kan niet nauwkeurig de cop bepalen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=25851&sid=80496
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Of gewoon direct een gesloten verdeler zonder pomp? Ik verwarm toch alleen op lage temp. Scheelt de 5 tientjes van een pomp schakelaar weer.
Wat dacht je van een tientje?Twan dz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:50:
[...]
Of gewoon direct een gesloten verdeler zonder pomp? Ik verwarm toch alleen op lage temp. Scheelt de 5 tientjes van een pomp schakelaar weer.
Is beter dan zeker 100 euro voor verdeler
1 PVoutput . Dongen NB
Dat je de problemen vooral ervaart bij vorst kan er misschien ook nog mee te maken hebben dat je CV ketel bij lage temperaturen uit voorzorg water gaat circuleren. Ik vermoed dat je Elga is ingesteld dat deze en de CV niet gelijktijdig mogen werken (een dip switch instelling meen ik), dan gaat het dus mis als de Elga verwamt en de CV ketel daarbij ook gaat pompen (als vorst beveiliging).Novagoat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:50:
[...]
Overigens bedankt voor alle input, ik leer er wat van en begin het bijna leuk te vinden. Als die CV het nou eens zou doen als het vriest is het helemaal leuk
Het anders plaatsen van het expansievat gaat dat waarschijnlijk nog niet oplossen, dan moet je kijken naar een passende flow van beide pompen.
Ik zie de goedkoopste bij warmte service voor 44.50. Heb jij tips waar ze voor een 10tje te krijgen zijn?reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:18:
[...]
Wat dacht je van een tientje?
Is beter dan zeker 100 euro voor verdeler
De leverancier van mijn 2e vloerverwarming in de kelder heeft de bestaande verdeler voor de begane grond achteraf pomploos gemaakt met 2 doppen tussen de grote blauwe wartels; de onderste dop is met ontluchting. De standaard Nefit projectketel pomp uit 2008 trekt nu 10 groepen of 150m2 vloer met gemak naar de juiste temperatuur.Twan dz schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:34:
[...]
Aan welke verdeler zit jij te denken? Ik wil namelijk ook overstappen. Ook omdat de pomp 24/7 draait. Dan wel op het laagste vermogen maar hierdoor trek ik warmte uit de vloer als de wp uit staat:https://imgur.com/a/EYP11eC
:strip_exif()/f/image/o6JaSqzLiRc0cfHuaHuolVkQ.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je het ventiel rechtsboven op de bovenste blauwe balk ook vervangt en de leiding rechtstreeks aansluit, heb je een nog betere flow.Retro-PC schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:29:
[...]
De leverancier van mijn 2e vloerverwarming in de kelder heeft de bestaande verdeler voor de begane grond achteraf pomploos gemaakt met 2 doppen tussen de grote blauwe wartels; de onderste dop is met ontluchting. De standaard Nefit projectketel pomp uit 2008 trekt nu 10 groepen of 150m2 vloer met gemak naar de juiste temperatuur. [Afbeelding]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ik moet eerlijk toegeven dat de goedkoopste vanaf dertig graden in te stellen zijn, degene vanaf twintig kom ik zo snel niet goedkoper tegen dan dezeTwan dz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:03:
[...]
Ik zie de goedkoopste bij warmte service voor 44.50. Heb jij tips waar ze voor een 10tje te krijgen zijn?
https://www.bol.com/nl/p/...telbaar/9300000001038388/
1 PVoutput . Dongen NB
Productbeschrijvingreneeke1970 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 04:39:
[...]
Ik moet eerlijk toegeven dat de goedkoopste vanaf dertig graden in te stellen zijn, degene vanaf twintig kom ik zo snel niet goedkoper tegen dan deze
https://www.bol.com/nl/p/...telbaar/9300000001038388/
De OEG-contactthermostaat met externe aanpassing is geschikt voor het meten van de temperatuur in verwarmingssystemen. Als een opgegeven temperatuur wordt overschreden, schakelt de thermostaat het systeem uit.
Tenzij ik m andersom ook kan gebruiken heb ik er niet heel veel aan, de pomp moet pas aan als Ta groter is dan25/26/27 graden. Niet uit bij een bepaalde temperatuur (ja onder de 25 natuurlijk)
Hoe loggen jullie dit systeem?
Ik heb sinds gisteren een elga ace, maar zou ook graag het verbruik loggen.
Er zitten drie contacten in, zowel maak als verbreek. Heb de mijne destijds voor 9 euro gekocht, dus misschien wat snuffelen hier en daar. Kunt ook digitale bij Ali bestellen maar dan krijg je losse sensor die je goed tegen leiding moet plakkenTwan dz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:08:
[...]
Productbeschrijving
De OEG-contactthermostaat met externe aanpassing is geschikt voor het meten van de temperatuur in verwarmingssystemen. Als een opgegeven temperatuur wordt overschreden, schakelt de thermostaat het systeem uit.
Tenzij ik m andersom ook kan gebruiken heb ik er niet heel veel aan, de pomp moet pas aan als Ta groter is dan25/26/27 graden. Niet uit bij een bepaalde temperatuur (ja onder de 25 natuurlijk)
1 PVoutput . Dongen NB
Andere oplossing is de pomp schakelen via de driewegklep aansluiting: die is meestal 24V of 230V.reneeke1970 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:15:
Er zitten drie contacten in, zowel maak als verbreek. Heb de mijne destijds voor 9 euro gekocht, dus misschien wat snuffelen hier en daar. Kunt ook digitale bij Ali bestellen maar dan krijg je losse sensor die je goed tegen leiding moet plakken
Bij mijn Avanta was het 24V en daar heb ik een relais op aangesloten dat de pomp bediende.
Wij hadden een nieuwe HR ketel geïnstalleerd en deze moduleerde waardoor ook de T aanvoer varieerde tussen 28 en 55 graden.
De pompschakelaar kon maar op 1 temperatuur worden ingesteld en reageerde traag.
Bij te hoge instelling startte de pomp te laat waardoor de ketel al weer uit was gegaan. Gevolg was dat in de ochtend 2 tot 3 starts nodig waren voordat de boel aan bleef.
Bij een lage instelling van 28 graden bleef de pomp soms nog uren na draaien. Dat tikte bij de toenmalige 245W pomp toch aan.
Deze doet het bij mij al tijdje goed, voor paar euro meer heb je een dubbele versie eventueelTwan dz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:36:
Ik heb thuis de vorige generatie Elga hangen. Die heeft intern een optie om een externe pomp aan te zetten. 1 nadeel, De elga hangt op zolder en de pomp hangt 2 verdiepingen lager in de keuken. Ik ben bang dat ik het echt op temperatuur van de buizen moet doen. Ik zal op Ali eens rondsnuffelen:)
€ 6,58 28%OFF | Digitale Temperatuurregelaar Thermostaat Thermoregulator Incubator Relais Led 10A Verwarming Cooling STC-1000 Stc 1000 12V 24V 220V
https://a.aliexpress.com/_mLwyg01
1 PVoutput . Dongen NB
Hi Martin,mkleinman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:55:
[...]
Het gekke is dat hij in mijn geval wel de gewenste stooklijn leek te volgen. Als in 33 maximaal en bij 33 graden aanvoer moduleerde hij netjes terug.
Overigens zag ik het gisteren ook al op het display van de ELGA. Intern setpoint stond op 41 graden ( maximaal ingesteld ), alleen bleef hij hangen op 36 graden aanvoertemperatuur.
Ik ben nu geneigd om mijn maximale aanvoertemperatuur te verlagen naar 35 graden. Meer heb ik in mijn huis niet nodig namelijk. Straks met een nieuwe vloerverdeler kan deze mogelijk nog verder naar beneden.
Ik heb alleen nu een test lopen om 1 week lang niet aan de thermostaat te zitten ( 20.0 continu stoken ) en dan te kijken wat voordeliger is, mbt nachtverlaging.
Als ik nu die waarde aanpas is mijn vorige test niets meer waard ( met nachtverlaging ), en is de huidige test ook niet veel meer waard.
In deze video op ongeveer 33:45 wordt benoemd dat de Elga Ace alleen zijn interne stooklijn volgt als er een aan/uit thermostaat op is aangesloten. Dit stukje in de video gaat specifiek over regeling per vertrek maar het feit dat de stooklijn niet wordt gevolgd, behalve bij aan/uit dus niet.
Verder is 30:45 - 31:45 wellicht interessant. Daar wordt benoemd dat CP210 en CP220 op 15 dienen te staan zodat er naar de eTwist geluisterd wordt (in jouw geval dus). "15 graden betekent: luister naar de etwist" aldus de presentator.
YouTube: Webinar Verdieping technische training Elga Ace - Remeha
Mogelijk wist je het al, anders bij deze en hopelijk heb je er wat aan. Het is in ieder geval nergens heel duidelijk beschreven...
Vandaag viel het mij op dat het opgenomen vermogen van onze WP continu rond de 500W schommelt (varieert een beetje tussen 490 en 510 W). Gemeten op een geijkte ABB 3-fasen meter.
En dat bij een constante (grijze) buitentemperatuur van 6 graden en een Ta van 24 graden.
Echter, dat lage vermogen zou volgens het databook niet moeten kunnen. Want volgens dat databook zou de COP bij deze temperaturen 5.5 moeten zijn, en het minimum vermogen ca 3.2 kW.
Echter 5.5 maal 500 is 2.75 kW.
Het lijkt er dus op dat het minimum vermogen van de unit lager is dan opgegeven. Helaas heb ik geen Kamstrup gemonteerd, dus ik kan het afgegeven vermogen zelf niet meten.
Wat zijn de ervaringen van anderen met het werkelijke minimum vermogen van deze WP? @Robindd ?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Onder de 3,6/3,7 kW opgewekt vermogen vindt die niet zo leuk hier..Andrehj schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:25:
Minimum vermogen PUHZ-SW75YAA?
Vandaag viel het mij op dat het opgenomen vermogen van onze WP continu rond de 500W schommelt (varieert een beetje tussen 490 en 510 W). Gemeten op een geijkte ABB 3-fasen meter.
En dat bij een constante (grijze) buitentemperatuur van 6 graden en een Ta van 24 graden.
Echter, dat lage vermogen zou volgens het databook niet moeten kunnen. Want volgens dat databook zou de COP bij deze temperaturen 5.5 moeten zijn, en het minimum vermogen ca 3.2 kW.
Het lijkt er dus op dat het minimum vermogen van de unit lager is dan opgegeven. Helaas heb ik geen Kamstrup gemonteerd, dus ik kan het afgegeven vermogen zelf niet meten.
Wat zijn de ervaringen van anderen met het werkelijke minimum vermogen van deze WP? @Robindd ?
https://snapshot.raintank...vN4jC3EKFGZWCByl23ZgRGT2Y
Ik vergelijk het af en toe met de tabel, maar nog niet op betrapt hoor dat die lager zit. Komt vaak aardig overeen.
Ik heb niet super veel groepen / m2, en jij hebt volgens mij wel een stuk groter huis. Wellicht kan die dan wat verder terug moduleren?
EDIT
Ik kan bijv. al bij lange na niet op 24gr draaien (al lijkt me dat sowieso heel laag?).
Heb al moeite om geen gependel te krijgen rond 30 gr aanvoer
[ Voor 5% gewijzigd door Robindd op 03-12-2020 15:38 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
In de tabel Min is dit bij de minimale compressor frequentie, maar ook de flow speelt een belangrijke rol.
Tweakers constateren dat een WP gaat pendelen onder het minimum vermogen. Probleem is dan wat de definitie is van pendelen: wanneer pendelt de WP te veel?
[ Voor 30% gewijzigd door Remco45 op 03-12-2020 15:39 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y0Kwv3egMYLYdT0QbgSAzhx2.jpg?f=user_large)
Even wat visualisatie
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Het laagste waar ik hem op heb kunnen krijgen was 350W elektrisch (pompstand 2), maar dat lukt alleen bij Tb > 12°C. Normaal draai ik minimaal op 400W (pompstand 4) bij Tb > 12°C, maar echt onder 3kW thermisch krijg ik hem niet. Hoe kouder het wordt, hoe hoger het minimale vermogen. Waarschijnlijk omdat anders de compressor inefficiënt gaat werken.Andrehj schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:25:
Minimum vermogen PUHZ-SW75YAA?
Volgens het databook zijn dit de minimale vermogens bij verschillende buitentemperaturen. Ik denk dat dat op pompstand 5 is.

Deze cijfers op Ta 30°C zijn het gemiddelde tussen Ta 25°C en Ta 35°C.
Ik draai standaard op pompstand 4 (19 lpm), dat zal idd iets elektrisch verbruik schelen. Alleen SWW op stand 5. Die Ta 24 kan ik idd halen door het grote oppervlak. Behalve in de gebruikelijke ruimtes staan nu ook de zones in 3 van de 5 slaapkames open (vanwege thuiswerken en een kind wat het ook graag wat warmer wilde hebben).
In totaal verwarmen we met de WP zo'n 900m3 huis en nog 300 m3 nagenoeg vrijstaande garage (waar het nu ca 18 graden is, dus daar iets meer afgifte). In de woonkamer is het 20.7 graden (varieert nagenoeg niets).
Als regeling gebruik ik de adaptieve ruimteregeling, zonder nachtverlaging. Deze regeling maakt volgens het webinar van Alklima van afgelopen dinsdag ook gebruik van de buitensensor.
Voorlopig ben ik in ieder geval wel tevreden over zowel de WP als de regeling.
Bij Tbuiten +13 zakt de WP naar 20Hz minimaal
Tussen +5 en +12 zakt de WP naar 30 Hz minimaal
Ik heb ook al buitentemperaturen gehad (ik weet niet meer exact wat) dat de WP niet verder terug ging dan 36Hz.
Op dagen als vandaag komt hij niet bij minimum in de buurt, loopt de hele dag zo'n beetje op 7 ~ 8KW thermisch te pruttelen (42 ~ 48Hz) bij Ta 30.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2020 16:22 ]
[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 03-12-2020 22:49 ]
Zwerius Kriegsman
Zet maar gewoon op marktplaats te koop. Straks loopt het topic vol met iedereen die z'n T11 radiatortjes wilt verkopen of vloerverwarmingsslangen. Ik zie de relatie dus ook niet met L/W warmtepompen, en dit forum lijkt me niet de juiste plek.
Radiatoren verkopen best goed via Marktplaats is mijn ervaring.
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 03-12-2020 17:16 ]
Nou, ik had gedacht dat deze speciale LT-convectoren toch wel een bepaalde connectie hebben met warmtepompsystemen. Maar goed, als dit niet de plek is, dan wil ik jullie daar natuurlijk niet mee lastig vallen.Dre schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:15:
@Zwerius
Zet maar gewoon op marktplaats te koop. Straks loopt het topic vol met iedereen die z'n T11 radiatortjes wilt verkopen of vloerverwarmingsslangen. Ik zie de relatie dus ook niet met L/W warmtepompen, en dit forum lijkt me niet de juiste plek.
Radiatoren verkopen best goed via Marktplaats is mijn ervaring.
Zwerius Kriegsman
Bij ons (nu Tb 5 graden en 508 Watt opgenomen vermogen) draait de compressor nu op 25 Hz. Geen idee of dat nog lager kan.Grolsch schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:19:
Omdat ik een procon heb en dus de frequentie terug kan zien kan ik bevestigen dat (in ieder geval bij de *HA modellen) vanaf Tbuiten 12+ graden lagere frequenties worden vrijgegeven.
Bij Tbuiten +13 zakt de WP naar 20Hz minimaal
Tussen +5 en +12 zakt de WP naar 30 Hz minimaal
Ik heb ook al buitentemperaturen gehad (ik weet niet meer exact wat) dat de WP niet verder terug ging dan 36Hz.
Op dagen als vandaag komt hij niet bij minimum in de buurt, loopt de hele dag zo'n beetje op 7 ~ 8KW thermisch te pruttelen (42 ~ 48Hz) bij Ta 30.
Wat ik bij jou niet snap: als jij nu bij een graad of 5 al 7 tot 8 kW nodig hebt om je woning te verwarmen, dan heb je toch te weinig vermogen als het ooit eens echt koud wordt? Ik kan me nog een nacht in Enschede herinneren uit 1995 dat het -22 was....
Zat nu te kijken naar een TWL SWP 200 of 300 liter (https://www.alternative-h...?number=AH-SWP0200&c=1652), echter lijken die de aansluiting voor het electrisch element (1 1/4") helemaal bovenin te hebben. Niet handig lijkt me? Inspectieluikje zit wel beneden, kunnen daar ook elementen in? Kan het niet vinden, maar misschien zoek ik niet naar de juiste termen.
Daarnaast, wat voor oppervlakte heb ik minimaal nodig voor de warmtewisselaar in het vat? De 200 liter variant heeft een 2 m² spiraal, maar dat lijkt me wat aan de krappe kant? Of valt dat mee.
Verder nog tips/webshops met betaalbare vaten?
Daar stond hij standaard op (dacht ik), maar kan hem zo terugzetten naar 50 of 45. Heb er geen vloerverwarming achter maar een aantal LTV convectoren dus wil de tempertuur niet te laag maken. Gebruik inderdaad een thermostaat ipv een stooklijn, dus aan de hand van een programma in de thermostaat gaat de WP aan (en ook weer uit).BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:23:
@Cor-Jan Waarom heb je de Ta op 55graden staan? en gebruik je geen stooklijn?
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Hoi Andrehj, maak gebruik van een panasonic WH-MDC05F3E5. Helaas heb ik er geen boiler achter (geen ruimte) en pomp hij dus het warme water zo de LTV convectoren in. Helaas heb ik geen vloerverwarming. Mijn woning is van 1992 en dus "redelijk" voorzien van isolatie. Zeker niet ideaal, maar afgelopen jaren heb ik naast de WP ook 3 voudig glas en extra vloer isolatie geplaatst. Dat alles bij elkaar doet wel wat.Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:24:
[...]Geen idee met welke WP je werkt, maar dat zijn niet bepaald WP-vriendelijke temperaturen. Wat voor afgiftesysteem zit daar achter? Ter vergelijking: wij draaien rond het vriespunt nog steeds met een Ta van 25 graden (goed geisoleerde woning met alleen VVW), en hebben tot zo'n beetje -5°C nog met de COP van 4 werken.
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Als ik jou was zou ik eens wat testen met een lagere Ta.
in mijn jaren 70 woning met de oude radiatoren (dus geen LTV, maar "HTV") werkt het goed met 35 graden aanvoer tot het vriespunt, daaronder ca. 45
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk dat jullie WP ook terug gaat tot 20Hz bij T buiten 13 graden, maar gewoon eens proberen.Andrehj schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:43:
[...]
Bij ons (nu Tb 5 graden en 508 Watt opgenomen vermogen) draait de compressor nu op 25 Hz. Geen idee of dat nog lager kan.
Bij Tbuiten 5 graden is bij mijn WP dus het minimale modulatieniveau 36 Hz, terwijl dit bij 5 graden 30 Hz is.
Mijn huis was al enige tijd op temperatuur, maar mijn vrouw heeft het raam in de garage open gezet omdat de droger aan stond, en daardoor alleen verwarmingsbehoefte in de garage, en daardoor runnetjes van 30 minuten, en daardoor "pendelgedrag'. Heb ik ook nog niet eerder gezien dit stookseizoen met mijn nieuwe settings.
Als het maar 6 graden was geweest dan had de WP terug gemoduleerd naar 30Hz, dan was er niets aan de hand geweest
Ik verwarm in het meest ongunstige geval slechts 12 uur per dag.Wat ik bij jou niet snap: als jij nu bij een graad of 5 al 7 tot 8 kW nodig hebt om je woning te verwarmen, dan heb je toch te weinig vermogen als het ooit eens echt koud wordt? Ik kan me nog een nacht in Enschede herinneren uit 1995 dat het -22 was....
Vandaag 16kWh in de WP gegaan voor CV, met een COP van 4
Als ik 24 uur per dag zou verwarmen komt dat neer op 2,66kWh thermisch continu.
Vandaag van 10.00 tot 20.00 WP aan geweest, morgenvroeg om 10.00 mag hij weer opnieuw
[edit]
Ter info:

Dipjes om 12.00 en 20.00 zijn defrosts.

Temperatuur binnen is gewoon rete stabiel
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2020 20:30 ]
Niet dat er wat mis mee is. Maar ik ben nogal nieuwsgierig.
Het gaat om de mitsubishi EHST20D VM2D
Ik zie in de boekjes wel aangegeven waar alles zit. Maar niet hoe je het front kan openen.
Alvast bedankt.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Dat is waar ook, ik was helemaal vergeten dat je slechts een deel van de dag verwarmt. Dan heb je inderdaad vermogen zat.Grolsch schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:24:
Ik verwarm in het meest ongunstige geval slechts 12 uur per dag.
Vandaag 16kWh in de WP gegaan voor CV, met een COP van 4dat maakt 64kWh thermisch.
Als ik 24 uur per dag zou verwarmen komt dat neer op 2,66kWh thermisch continu.
Vandaag van 10.00 tot 20.00 WP aan geweest, morgenvroeg om 10.00 mag hij weer opnieuw
2 schroefjes los aan de voorkant en dan optillen? Makkelijker kan nietbiljoenblik schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:38:
Kan iemand mij vertellen (of laten zien) hoe ik het frontpaneel van mijn binnenunit open kan maken?
Niet dat er wat mis mee is. Maar ik ben nogal nieuwsgierig.
Het gaat om de mitsubishi EHST20D VM2D
Ik zie in de boekjes wel aangegeven waar alles zit. Maar niet hoe je het front kan openen.
Alvast bedankt.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ecodan 5Kw (3857 excl. verzending, hoeveel zijn de verzendkosten?)
https://www.instaladorate...sw50vka-ehst20d-vm2c.html
Dit topic is gesloten.