Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Als ik dit allemaal zo lees, dan is van c.v. overstappen naar een warmtepomp nog niet zo simpel in het gebruik. Mooi dat jullie je ervaringen hier delen. Zelf zou ik nog snel een wp aanschaffen voor 1 januari vanwege de subsidie. Maar nu toch nog maar even wachten. Misschien een l/l wp om de extra pv stroom weg te werken. Alhoewel, als de saldering er af is, dit dan wel een erg zuinige airco moet zijn. Of wachten op de thermo- akoestische warmtepomp van Blue heart energy?http://www.platformwarmtepompen.nl/Media/view/15983/7.%20Michel-Hartman.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15

Japie.G

Colour Classic

Tja dit soort dagen is voor veel warmtepompen erg inefficiënt blijkt wel. Mijn nog lopende run geeft een totaal COP van 2,87.. Ik reken daarin mee de verbruikte energie bij defrost, maar ook de warmte die hij uit de vloer heeft gehaald (de 'koelrun') trek ik af van de totaal thermische opbrengst.

Das dan toch akelig dicht bij het break even point voor gas gebruik als ik uitga van 22cent voor een kWh elektriciteit en 70 cent voor een m3 gas..

[ Voor 46% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 15:54 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:29
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:51:
Tja dit soort dagen is voor veel warmtepompen erg inefficiënt blijkt wel. Mijn nog lopende run geeft een totaal COP van 2,87.. Ik reken daarin mee de verbruikte energie bij defrost, maar ook de warmte die hij uit de vloer heeft gehaald (de 'koelrun') trek ik af van de totaal thermische opbrengst.

Das dan toch akelig dicht bij het break even point voor gas gebruik als ik uitga van 22cent voor een kWh elektriciteit en 70 cent voor een m3 gas..
Alleen moet je het niet per dag bekijken maar per jaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:08:
[...]

Alleen moet je het niet per dag bekijken maar per jaar....
zeker. Alleen ik heb een hybride systeem. Moet dus wel kijken wanneer ik beter de boel op gas kan stoken ;) Als we de hele maand december tussen de 0 en de 5 graden gaan hangen dan ga ik wel dikke problemen krijgen met mn 2018 huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-10 22:27
koevlaas2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:32:
[...]

Afgelopen nacht was gewoon het meest slechte weer wat je voor een wp kan hebben, verder onder 0 gaat het juist weer beter.
Zelf had ik ook de nodige defrosts, maar belangrijkste het huis bleef warm.
Bij 10 graden vorst en een lekker zonnetje wil de warmtepomp inderdaad gewoon lekker doorstampen zonder defrosts. De lucht is dan doorgaans zo droog, dat er niets aanvriest. Kijk ook maar naar autoruiten die bij dergelijk winterweer nauwelijks aanvriezen (tenzij het sneeuwt).

Vochtig weer rond het vriespunt is gewoon het slechtste scenario voor de efficiëntie van de warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:18:
[...]

zeker. Alleen ik heb een hybride systeem. Moet dus wel kijken wanneer ik beter de boel op gas kan stoken ;) Als we de hele maand december tussen de 0 en de 5 graden gaan hangen dan ga ik wel dikke problemen krijgen met mn 2018 huis.
Ja maar dat zal niet vaak voorkomen, straks met -5 gaat het weer beter.
Hoeveel kWh trek je er nu per dag doorheen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:28:
[...]

Ja maar dat zal niet vaak voorkomen, straks met -5 gaat het weer beter.
Hoeveel kWh trek je er nu per dag doorheen?
Vannacht was het toch echt een hele poos -5 hier. Gezellig elke 25 minuten defrost.

Zit nu al aan 25kwh voor vandaag, still running, en met al die defrosts gaat ie ook niet snel ophouden met lopen 8)7 Heb daar maar liefst 70kwh aan warmte voor terug gekregen. :/

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:12
@Japie.G en die 70ct/m3, weet je zeker dat dat incl. alle toeslagen is? en vanaf 1/1/2021?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:35:
@Japie.G en die 70ct/m3, weet je zeker dat dat incl. alle toeslagen is? en vanaf 1/1/2021?
Nog niet goe naar gekeken, zal vast wel hoger liggen ;-) Ik draai sowieso stug op de warmtepomp door totdat het echt niet meer te doen is qua binnentemp :+ Alles voor de statistieken. Daarover gesproken. Mn Netatmo Api weigert al sinds vannacht. Heb nu geen Netatmo data in Grafana verdorie.

[ Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:31:
[...]

Vannacht was het toch echt een hele poos -5 hier. Gezellig elke 25 minuten defrost.

Zit nu al aan 25kwh voor vandaag, still running, en met al die defrosts gaat ie ook niet snel ophouden met lopen 8)7 Heb daar maar liefst 70kwh aan warmte voor terug gekregen. :/
Ja dat is wel aardig inderdaad, ik zit op 17.
Maar je kunt toch eenvoudig vergelijken, op de volgende mistige dag zet je de wp uit en kijk je hoeveel gas je verbruikt.
Rond de 15 kuub zou ik dan verwachten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:41:
[...]

Ja dat is wel aardig inderdaad, ik zit op 17.
Maar je kunt toch eenvoudig vergelijken, op de volgende mistige dag zet je de wp uit en kijk je hoeveel gas je verbruikt.
Rond de 15 kuub zou ik dan verwachten....
en hoeveel thermisch heb je terug gekregen voor de 17kwh? En hoe kom je bij die 15 kuub? Je haalt toch zo'n 8 a 9 kWh warmte uit een kuubje gas? Of heb ik dat fout? Heb nu 70kwh warmte opgewekt, dus dat had me zo'n dikke 8 kuub gas gekost denk ik dan?

[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:55
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:35:
Zo gek is dat niet hoor :) Van de zomer ben ik geswitcht en zit op: 67,379 eurocent inclusief alles. Per 2021 komt 2,64 eurocent bij. Dus voor rond de 70cent kan je prima aan kuub gas komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ok, dan zit ik met 0,76 wat slechter (gelukkig maar ~100m3/jr)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:41:
[...]

en hoeveel thermisch heb je terug gekregen voor de 17kwh? En hoe kom je bij die 15 kuub? Je haalt toch zo'n 8 a 9 kWh warmte uit een kuubje gas? Of heb ik dat fout? Heb nu 70kwh warmte opgewekt, dus dat had me zo'n dikke 8 kuub gas gekost denk ik dan?
Geen idee, naar die flauwekul kijk ik niet.
Ik weet dat ik vroeger wel eens 15 kuub per dag gebruikte, en nu is dat tot 30 kWh per dag, alleen wel veel meer comfort en meer ruimtes verwarmt, eigenlijk volledige huis....
Die factor 2 komt ook terug in mijn jaar gebruik, van 1350 kuub naar 2600 kWh.
Dus deze slechte dagen kosten me niet echt veel extra heb ik het idee.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
M.B.te L. schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:17:
Als ik dit allemaal zo lees, dan is van c.v. overstappen naar een warmtepomp nog niet zo simpel in het gebruik. Mooi dat jullie je ervaringen hier delen. Zelf zou ik nog snel een wp aanschaffen voor 1 januari vanwege de subsidie. Maar nu toch nog maar even wachten. Misschien een l/l wp om de extra pv stroom weg te werken. Alhoewel, als de saldering er af is, dit dan wel een erg zuinige airco moet zijn. Of wachten op de thermo- akoestische warmtepomp van Blue heart energy?http://www.platformwarmtepompen.nl/Media/view/15983/7.%20Michel-Hartman.pdf
Valt best mee, op een enkeling na gaat dat juist prima mits je je maar goed inleest en de juiste uitgangsvoorwaarden hebt c.q. creëert.
Vandaag zelfs met 17 defrosts een elektrisch verbruik van 32,167 kWh waarvoor 102 kWh aan warmte het huis in werd gepompt, en dat is inclusief het opwarmen van een 400 l boiler.
COP voor de boiler 2,36 en voor verwarming laatste run vanmiddag 3,82.
Het huis is lekker warm, het douchewater ook, dus ik ben blij.
Waar je als Tweaker naar zoekt, zijn mogelijkheden om dit juist nog verder te verbeteren.

Een acoustische WP zie ik voorlopig nog niet zitten.
Heb daar ooit eens wat wetenschappelijke testverslagen over gelezen, maar dat was nog lang niet veel belovend. Systeem van @Grolsch gebruikte vandaag een piek van 5,2 kW...als je dat als akoestische bron moet gaan leveren, zijn de geluidsproblemen van een heel andere orde dan de voorgestelde limiet van 40 dB. :+

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:01
M.B.te L. schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:17:
Je hebt hier ook wel de hobbyisten/fanatiekelingen te pakken he. Genoeg mensen die zo'n ding laten installeren, de controller instellen en verder gewoon niet meer naar omkijken. Kan ook, scheelt je waarschijnlijk wat rendement.

Airco kun je ook doen, als je koeling goed kunt gebruiken kan dat heel fijn zijn.

Wachten op technische innovaties is een kwestie van heeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben. Ik vind het mooi dat TNO dat soort dingen doet, maar voor het zover is dat je het gewoon in een webshop kan bestellen en binnen een week geleverd hebt (zoals een pana monoblock of LG therma V nu, waarvan er jaarlijks miljoenen van de band rollen) zijn we gewoon 2025 en verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Remco45 schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:05:
[...]

Valt best mee, op een enkeling na gaat dat juist prima mits je je maar goed inleest en de juiste uitgangsvoorwaarden hebt c.q. creëert.
Vandaag zelfs met 17 defrosts een elektrisch verbruik van 32,167 kWh waarvoor 102 kWh aan warmte het huis in werd gepompt, en dat is inclusief het opwarmen van een 400 l boiler.
COP voor de boiler 2,36 en voor verwarming laatste run vanmiddag 3,82.
Het huis is lekker warm, het douchewater ook, dus ik ben blij.
Waar je als Tweaker naar zoekt, zijn mogelijkheden om dit juist nog verder te verbeteren.

Een acoustische WP zie ik voorlopig nog niet zitten.
Heb daar ooit eens wat wetenschappelijke testverslagen over gelezen, maar dat was nog lang niet veel belovend. Systeem van @Grolsch gebruikte vandaag een piek van 5,2 kW...als je dat als akoestische bron moet gaan leveren, zijn de geluidsproblemen van een heel andere orde dan de voorgestelde limiet van 40 dB. :+
Ik wil ook deze getallen 😭

Het gaat bij mij uitstekend hoor, alleen tussen -5 en +3 buiten (voor zover ik nu weet) is het gewoon niks. Maar ligt meer aan het type warmtepomp dan het principe warmtepomp in mijn geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:58
@M.B.te L. waar lees je dat je de subsidie voor 1 januari moet aanvragen? Ik dacht dat de subsidies sowieso nog 5 jaar waren verlengd.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
15.8kWh in tot dusverre en 44.2kWh warmte uit; COP van 2.8 vandaag. Komt hoofdzakelijk door de paniekruns in de ochtend om van 19 naar 20 graden te komen.

De COP was vannacht, in stille modus, tusen de 3 en 3.3. Nu met de oplopende buitentemperatuur zie ik ook de COP heel hard verbeteren. 3.3 om 12 uur en nu rond de 4.5

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

fmb schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:33:
[...]

[...]
Ik zal het gedrag van de warmtepomp in de gaten houden met wat nieuwe settings en na een paar dagen ook de stooklijn aanpassen (advies van @Heronimo hier).

Niet teveel tegelijk veranderen, zeker niet met een "traag" :) systeem.
Weinig nieuws te melden over de Warmtepomp hier. Ik zie wel wat vaker lange runs, maar dat is dan alleen als één van de ruimtes ver genoeg onder de ingestelde temperatuur is (wat op zich logisch is natuurlijk). Ik kan nog niet uit data terugkijken wanneer de warmtepomp zichtzelf uitschakelt terwijl de thermostaat wel warmte vraagt. Zijn de ruimtes goed op temperatuur, dan zet de Evohome thermostaat de warmtepomp uit. Verder op dit moment geen zicht op aantal defrosts.

Voor de geïnteresseerden in de ontwikkelingen met Honewell Evohome: zie deze post.

Zonder plaatje is ook zo saai, dus hierbij de afgelopen 24u.
Let op, alle dipjes gaan gewoon naar 0. Dat laat de grafiek helaas niet zien,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW_iryAbp5_2EjEv7Q_aRkTfJV4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iSAwT777CdoOUqpq7mFs2gs8.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 24% gewijzigd door fmb op 30-11-2020 17:57 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-01 09:56
Hopelijk kan hier iemand mij helpen :)

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik problemen heb met de elga hybride pomp. Wanneer de buitentemperatuur laag is verandert er iets in de druk van het cv circuit. Hierdoor valt constant de ketel uit en lekt er water uit de bypass.
Omdat dit alleen bij vorst gebeurt en pas sinds de elga ertussen zit vermoed ik dat het misschien iets met de buitenunit te maken heeft. Ik lees hier dingen over defrost, weet iemand hier of Elga dit automatisch doet? Of wat het probleem hier zou kunnen zijn? Ik weet wel dat de loodgieter had ingesteld dat de Elga tot -4 zou moeten werken...
Sidenote: als het echt heel koud is stoken we de houtkachel en slaat de thermostaat dus uren lang niet aan. Dat hebben we gisteravond gedaan en vanochtend dus de ketel uit, druk <1 en een plas water bij de bypass

Iets meer info: ketel: Bosch HRC 30 II, Elga van 2018, zie fotootje voor situatieschets, de laatste 'oplossing' was dus het plaatsen van de bypass. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gN_lgORD90bn6dy0wjiMGOQPH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YTPwIuHDhOFz33AHifQomms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Novagoat schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:28:

Ik heb een nieuw topic aangemaakt omdat ik problemen heb met de elga hybride pomp. Wanneer de buitentemperatuur laag is verandert er iets in de druk van het cv circuit. Hierdoor valt constant de ketel uit en lekt er water uit de bypass.
Omdat dit alleen bij vorst gebeurt en pas sinds de elga ertussen zit vermoed ik dat het misschien iets met de buitenunit te maken heeft. Ik lees hier dingen over defrost, weet iemand hier of Elga dit automatisch doet? Of wat het probleem hier zou kunnen zijn? Ik weet wel dat de loodgieter had ingesteld dat de Elga tot -4 zou moeten werken...
Sidenote: als het echt heel koud is stoken we de houtkachel en slaat de thermostaat dus uren lang niet aan. Dat hebben we gisteravond gedaan en vanochtend dus de ketel uit, druk <1 en een plas water bij de bypass

Iets meer info: ketel: Bosch HRC 30 II, Elga van 2018, zie fotootje voor situatieschets, de laatste 'oplossing' was dus het plaatsen van de bypass. [Afbeelding]
Tijdens een defrost wordt de flow iets verhoogd (wist ik voordat ik een kamstrup had ook niet).. alle spikes in onderstaande grafiek zijn defrosts (ja het was toch uiteindelijk defrostmania hier)
https://snapshot.raintank...KtEL2n5gJxyR5T1Ee2ZaQlazH

Dit zou natuurlijk normaal gesproken geen lekkages moeten veroorzaken maar misschien is het in jouw geval net de spreekwoordelijke en tevens letterlijke druppel

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2020 18:36 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
@possible,@Fr33z,@Remco45. Bedankt voor informatie. Het is dus niet noodzakelijk een lucht/water pomp voor 31 december 2020 te installeren om in aanmerking te komen voor de subsidie. Dan lijkt me vanwege de prijs een lg split van 5 KW erg interessant. De HU051.u43 met HN 1616-NK3. Zijn deze codes voor alle warmtepompen van 5 KW hetzelfde, of wordt er een nieuwe code gegeven als er iets verandert, of gaat dit per jaar? Ik zie namelijk nog al wat verschil in prijs bij dezelfde codes. Met zo'n set kan ik wel even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat je cv circuit stopt in de binnenunit van de ELGA, gaat niet door naar de buitenunit (daar lopen leidingen met koelgas naar toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Daannn1987 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:36:
[...]

Tijdens een defrost wordt de flow iets verhoogd (wist ik voordat ik een kamstrup had ook niet).. alle spikes in onderstaande grafiek zijn defrosts (ja het was toch uiteindelijk defrostmania hier)
https://snapshot.raintank...KtEL2n5gJxyR5T1Ee2ZaQlazH

Dit zou natuurlijk normaal gesproken geen lekkages moeten veroorzaken maar misschien is het in jouw geval net de spreekwoordelijke en tevens letterlijke druppel
Aha! Dat is wel handig dat je een inzicht krijgt in wat het ding eigenlijk doet. Is dat een apparaatje wat het meet?
En wel heel vervelend dan dat er echt zoveel water uit die bypass komt en het hele systeem dan plat ligt, dan bespaar ik nog geen euro erop want in de ochtend moet de CV van 0 graden gaan opstoken. Heb je een idee hoe dit op te lossen zou zijn als het daadwerkelijk aan die pieken zou liggen?
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:49:
@Novagoat je cv circuit stopt in de binnenunit van de ELGA, gaat niet door naar de buitenunit (daar lopen leidingen met koelgas naar toe)
Hmm ja ik maakte die link eigenlijk alleen omdat het alleen gebeurt bij vorst. Toen ik alleen de CV had was dit niet het geval, pas sinds de Elga en omdat deze een buitenunit heeft heb ik het vermoeden dat die dus iets doet bij vorst wat de druk in het circuit verstoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:44
Ik heb de vraag ook in het LG specifieke topic lopen, maar omdat hier meer mensen meekijken wil ik graag gebruik maken van de extra expertise:

Ik heb een LG 9kw monobloc. Tot nu toe deed deze het altijd goed. Ik draaide standaard op de AI stand (op basis van stooklijn), maar dan geregeld puur op de water outlet temperatuur (niet op een binnen temperatuur). 1x per dag deed ik een SWW run naar 50 graden, en dan 1x per week naar 58 graden.

Echter sinds (eer)gisteren doet mijn warmtepomp het niet goed meer:
- Op de SWW stand wil hij de outlet temperatuur niet warmer dan 35-40 graden maken (dus uiteindelijk SWW temperatuur ook 36-40 graden). Dan gaat hij ook soms nog even dippen naar 15 graden, wat de SWW weer iets kouder maakt (circa 35 graden)
- Bij de normale verwarming (vloerverwarming) wil hij niet warmer dan 22-25 graden stoken (wisselt daar een beetje tussen). Dit heb ik beide geprobeerd op basis van stooklijn, maar ook om gewoon de warmtevraag op een outlet temperatuur van bv 30-35 graden te zetten. Niks werkt.
- De ventilator lijkt wel gewoon goed te draaien
- Op de verwarming stand staat de flow van de vloerverwarmingsverdelers wel gewoon ok
- De compressor is echt volle bak bezig (zelfs bij het maken van 22 graden water klinkt hij alsof hij 58 graden water aan het maken is, of met een defrost bezig is

Helaas heeft het stroom er voor een minuut afhalen niks geholpen. En in het logbestand staan geen foutmeldingen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of wat ik zou kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 12:30
Geen koude middel meer?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 10:26

Iets meer info: ketel: Bosch HRC 30 II, Elga van 2018, zie fotootje voor situatieschets, de laatste 'oplossing' was dus het plaatsen van de bypass. [Afbeelding]
In het plaatje met aansluiting Elga- Bosch mis ik de terugslagkleppen :zie installatuershandleiding onder 4.3.3:

Posities terugslagkleppen bij parallel aansluiten Elga .
Voor een juiste werking van zowel Elga als CV-ketel worden twee terugslagkleppen meegeleverd. Deze worden gebruikt wanneer er sprake is van parallelle opstelling van Elga en CV-ketel. De positie van de terugslagkleppen is belangrijk voor een goede werking en is afhankelijk van de gebruikte CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Ron6363 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:24:
[...]

In het plaatje met aansluiting Elga- Bosch mis ik de terugslagkleppen :zie installatuershandleiding onder 4.3.3:

Posities terugslagkleppen bij parallel aansluiten Elga .
Voor een juiste werking van zowel Elga als CV-ketel worden twee terugslagkleppen meegeleverd. Deze worden gebruikt wanneer er sprake is van parallelle opstelling van Elga en CV-ketel. De positie van de terugslagkleppen is belangrijk voor een goede werking en is afhankelijk van de gebruikte CV-ketel.
Dit heeft de monteur na contact met Techneco veranderd maar dat is inmiddels 2 jaar geleden omdat ze dachten dat het eerst met de kleppen te maken had. Dit heeft hij toen gedaan:
Keerklep is verplaatst van aanvoer naar retour (omdat driewegklep in onze ketel in retour zit moest hier ook de keerklep komen).
Na het verplaatsen van de keerklep is de is de ketel weer uitgevallen, dat werd eigenlijk pas minder sinds de bypass is geplaatst (andere loodgieter dacht namelijk aan een vacuüm in het circuit). Nu voor het eerst sinds een jaar dat dit dus weer gebeurde, maar ook weer voor het eerst dat het zo koud is buiten.

Dit zijn opstellingen die ook al geprobeerd zijn om het probleem te verhelpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo2R1iAnXkdbjJCb9AMrjQER_Ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w05daqJc0O4yx4rA1U3QJBAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYrrqD6Lawz9Bxsrfvc9plV5L7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rshs1CjRv9H3qfHumglJqp9c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Novagoat op 30-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Volgens mij heeft @koevlaas2 hem met water gevuld. Of bedoel je in het monobloc zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:18:
[...]

Volgens mij heeft @koevlaas2 hem met water gevuld. Of bedoel je in het monobloc zelf?
Hij bedoelt inderdaad in de unit zelf. Klinkt wel als iets dergelijks.. Morgen ook weer even checken als de buitentemp weer wat hoger ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:18:
[...]

Een monoblock die koudemiddel verliest zou wel vreemd zijn, maar uiteraard niet onmogelijk.

Kan je ergens iets van een druk zien van het koudemiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@Japie.G @Heronimo
Normaal is dat een gesloten circuit toch? Als dat lekt dan zou de warmtepomp in no time kapot moeten zijn?

Zover ik weet is dit helaas niet zo af te lezen in de unit :( (al ben ik zeker geen expert dus misschien kan het wel maar weet ik het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:42:
@Japie.G @Heronimo
Normaal is dat een gesloten circuit toch? Als dat lekt dan zou de warmtepomp in no time kapot moeten zijn?

Zover ik weet is dit helaas niet zo af te lezen in de unit :( (al ben ik zeker geen expert dus misschien kan het wel maar weet ik het niet)
Anders even @koevlaas2 vragen of hij toevallig tijd heeft om even te komen kijken?

Gelukkig is het weer de komende dagen ietwat milder dan afgelopen paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat Wat is de druk op het moment dat de CV ketel uitvalt? En klopt dit met de informatie uit de handleiding van de ketel?

Daarnaast zou de bypass niet moeten lekken (hoewel ik de functie daarvan niet goed begrijp, maar dat is bijzaak voor jou vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:44:
@Novagoat Wat is de druk op het moment dat de CV ketel uitvalt? En klopt dit met de informatie uit de handleiding van de ketel?

Daarnaast zou de bypass niet moeten lekken (hoewel ik de functie daarvan niet goed begrijp, maar dat is bijzaak voor jou vraag).
De druk is ongeveer dan waar het blauwe streepje staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtRkHdl-llton3b2YScyEHToLSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMfRYxQXFEyISfQ1uspgZM5p.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra dat gebeurt slaat de ketel op een CE storing (meestal het 's nachts). Maar nu is de druk dus gewoon weer goed nadat ik de ketel vanochtend bij had gevuld na de lek in de bypass. De bypass was geplaatst met de gedachte van een installatiebedrijf dat er een vacuüm werd getrokken en dit de druk zou verlagen in dat gedeelte (zoals bij vloerverwarming?). Maar ik heb werkelijk geen verstand ervan en dat vind ik zo frustrerend, ik probeer het te begrijpen maar iedere monteur vertelt me wat anders en nog niks heeft het probleem verholpen. Het probleem treed ook echt alleen in de winter op bij vorst, dat maakt het ook zo lastig een nieuwe optie te testen omdat ik pas weet of het wat doet als het gevroren heeft. Die bypass is trouwens ook verstelbaar in bar.'
Vanochtend vulde ik hem bij tot 2 bar, maar toen het systeem weer op gang kwam bouwde de druk tot over de 3 op, vandaar dat hij nu op 1,5 staat ongeveer want ik heb hem wat leeg gelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Novagoat op 30-11-2020 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
@Novagoat Zou je expansie vat lek zijn (inwendig dus): dan is er geen expansie ruimte, en bij verwarmen zet het water uit, en blaast je overdruk ventiel af; na het afkoelen 'krimpt' het water weer, en dàn is de druk te laag, waardoor je CV in storing valt, en niet weer aan kan slaan door te weinig water druk.

Dat expansie vat kan veel te weinig luchtdruk onder het membraan hebben, of er zit een scheur in het membraan; in het eerste geval kan de luchtdruk via het Schräder ventiel op druk gezet worden, in het andere geval is het een nieuw vat, paar tientjes aan onderdelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Naalroc schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:02:
@Novagoat Zou je expansie vat lek zijn (inwendig dus): dan is er geen expansie ruimte, en bij verwarmen zet het water uit, en blaast je overdruk ventiel af; na het afkoelen 'krimpt' het water weer, en dàn is de druk te laag, waardoor je CV in storing valt, en niet weer aan kan slaan door te weinig water druk.

Dat expansie vat kan veel te weinig luchtdruk onder het membraan hebben, of er zit een scheur in het membraan; in het eerste geval kan de luchtdruk via het Schräder ventiel op druk gezet worden, in het andere geval is het een nieuw vat, paar tientjes aan onderdelen.
Heb ik ook aan gedacht, maar zou dit dan niet het gehele jaar een probleem moeten zijn en niet alleen bij vorst? Daarnaast heb ik twee weken geleden de ketel nog laten reinigen, checken die mensen dan niet ook het expansievat of is dat van de buitenkant niet te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
rolandmegens schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:42:
@Japie.G @Heronimo

Het hoort inderdaad een gesloten circuit te zijn, maar koudemiddel kan heel goed ergens lekken.

Dit gebeurt regelmatig, ook bij andere "warmtepomp" apparaten zoals airco in de auto, koelkast, diepvries, etc.

Als je te weinig koudemiddel hebt krijg je exact de problemen die jij ervaart (geen vermogen meer, en serieus E-verbruik).

Om dit te controleren moet je een STEK figuur laten komen, die kan metingen verrichten en het koudemiddel uit het systeem halen en wegen. Dat is zover ik weet de enigste manier om met 100% zekerheid te weten of er voldoende koudemiddel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
stuffer schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:53:
[...]

Hoe heb je de settings nu staan? Volgens handleiding zou je parameter 30 omhoog kunnen zetten.

Hier heeft ie bij het defrost-spectakel van vandaag ook wel wat warmte verloren maar het is niet koud of zo.
Heb P30 nu op 0.5 gezet (stond op 0.4). Blijkbaar stond na het vervangen van mijn sww vat ook de tweede run voor sww water weer aan... Zucht.. van 03:00-06:00. Gelijk maar even uitgezet. Hopelijk nu beter :-)

Meen me te herinneren dat jij alle instellingen in een Excel vastlegt? Care to share? :D

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:02:

Hey..wacht eens even :o

Bij mij loopt de druk op de manometer op als er verwarmd wordt (ongeveer met 0,2 bar), begrijp ik nu goed dat dit eigenlijk niet de bedoeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:22

Stook je weersafhankelijk? Of de thermostaat ver van de houtkachel af.
Je geeft aan dat je een houtkachel hebt en ook thermostaatknoppen? Deze kunnen dan dicht lopen de ketel wil dan doorstoken en kan zijn druk niet kwijt en kan het water er door de overstort uitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:44:
[...]

Anders even @koevlaas2 vragen of hij toevallig tijd heeft om even te komen kijken?

Gelukkig is het weer de komende dagen ietwat milder dan afgelopen paar dagen.
Koevlaas2 is vandaag helemaal plat gebeld en gewhatsappt, dat in de meest drukke week van het jaar voor mij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:36:
[...]

Koevlaas2 is vandaag helemaal plat gebeld en gewhatsappt, dat in de meest drukke week van het jaar voor mij.
Hoezo, ben je ook hulpsinterklaas :+

Ik kreeg vandaag ook aardig wat berichtjes van diverse tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:22:
[...]

Bij mij loopt de druk op de manometer op als er verwarmd wordt (ongeveer met 0,2 bar), begrijp ik nu goed dat dit eigenlijk niet de bedoeling is?
Dat hij iets oploopt is normaal. Het gas in het expansievat geeft wel tegendruk als het samengeperst word. Als je geen expansievat zou hebben dan ga je veel grotere swings krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
Novagoat schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:07:
[...]

Heb ik ook aan gedacht, maar zou dit dan niet het gehele jaar een probleem moeten zijn en niet alleen bij vorst? Daarnaast heb ik twee weken geleden de ketel nog laten reinigen, checken die mensen dan niet ook het expansievat of is dat van de buitenkant niet te zien?
Heb je al eens getest wat er gebeurd als je de ketel een flinke slinger geeft. Als je expansievat stuk zou zijn verwacht ik dat je dan heel snel de druk op ziet lopen, dat de bypass gaat druppelen en dat als je de ketel daarna uitzet de druk flink gezakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:36:
[...]

Welkom in defrost mania!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:39:
[...]

Echt niet normaal, ik kwam bijna niet aan werken toe.

Zelf heb ik trouwens ook een probleem, al een paar weken af en toe code L9. Gisteren ook en die heb ik gereset maar toen ik naar huis reed keek ik even via Melcloud en toen stond er weer een L9 melding (1 dag later).

Volgens internet:
Outdoor Unit HT & LT: Malfunction of inverter start up, defect compressor or differential, stall prevention (R410A)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
L9 betekent toch geen flow?

Flowsensor defect? Heb ik al vaker gelezen.

Error Code Text
L9
Description
Flow sensor or flow switch detecting low flow rate on primary circuit
Cause
Water circulation issue, air in the primary circuit, zone valve/pump not energising, flow sensor reading abnormal value
Check Procedure
Check pump/zone valve operation, check connections/wiring of flow sensor and/or switch, check FTC dip switch settings

Wat zegt code 540?

[ Voor 72% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:48:
L9 betekent toch geen flow?

Flowsensor defect? Heb ik al vaker gelezen.

Error Code Text
L9
Description
Flow sensor or flow switch detecting low flow rate on primary circuit
Cause
Water circulation issue, air in the primary circuit, zone valve/pump not energising, flow sensor reading abnormal value
Check Procedure
Check pump/zone valve operation, check connections/wiring of flow sensor and/or switch, check FTC dip switch settings

Wat zegt code 540?
540 bekijk ik met enige regelmaat, die geeft 19 L p/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:36:
[...]

Nog niet goe naar gekeken, zal vast wel hoger liggen ;-) Ik draai sowieso stug op de warmtepomp door totdat het echt niet meer te doen is qua binnentemp :+ Alles voor de statistieken. Daarover gesproken. Mn Netatmo Api weigert al sinds vannacht. Heb nu geen Netatmo data in Grafana verdorie.
That's the spirit, doorgaan tot het einde.
Ik heb makkelijk lullen, ik heb nog 10.5 kW airco vermogen + een volledige uitwijk voor douchen, no worries here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is toch wel vreemd. Je hebt een recent huis, dus dat is ongetwijfeld veel beter geisoleerd dan dat van de meeste tweakers hier. Je benodigde vermogen zou dan toch niet zo heel hoog moeten zijn en je wp moet dat makkelijke redden. Je ziet bij @Andrehj en bij mij ook dat je bij een goed geisoleerd huis met een lage Ta af kunt.
[...]

Ja, dit is de tijd waarin het voor l/w wp bezitters spannend(er) is. Liep een rondje door de nieuwbouw wijk hier en ik begrijp nu wel beter dat het geluidsoverlast kan opleveren. Je hoort wel dat het heel verschillend is, dus er zit wel veel verschil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:52:
[...]

540 bekijk ik met enige regelmaat, die geeft 19 L p/m
L9 betekent toch echt geen flow. Omdat je het ook af en toe hebt verdenk ik je sensor.

Iemand heeft ooit geschreven hoe je die schoon kunt maken....

Gevonden :)

mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Wolly schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:22:
[...]

Dat ligt aan de capaciteit van het expansie vat: als er een hele grote aan hangt, dan zal je geen drukopbouw moeten zien bij opwarmen van de ketel/wp, maar of die 0,2 bij jou niet goed is, kan je zo niet zeggen, dat ligt ook hoeveel graden je opwarmt, de systeem inhoud en de voorspanning van je expansievat (de 'lucht' kant dus, of eigenlijk de stikstof zijde).

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:15:
Het was gewoon defrost weer volgens mij, zie ook de logging van @Dylantje2
Defrost manie weer toch..
Lage temp met hoge luchtvochtigheid.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:03:
[...]

L9 betekent toch echt geen flow. Omdat je het ook af en toe hebt verdenk ik je sensor.

Iemand heeft ooit geschreven hoe je die schoon kunt maken....

Gevonden :)

mightym in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Het is hier gekomen na het vervangen van de 3weg klep en het toevoegen van een kamstrup, de 3weg klep zit niet helemaal zoals de heer het bedoeld heeft dus ik ga denk ik daar beginnen met de 'oplossing'.

Edit: ik heb wel alle symptomen als ik het verhaal van @mightym zo lees.

'Ik wil jullie nog even deelgenoot maken van een toevalstreffer.
Vorig jaar rond deze tijd had mijn Ecodan plotseling kuren. Uiteindelijk hebben we deze kunnen herleiden tot een vervuilde flowsensor. Hoe herken je een vervuilde flow sensor? In eerste instantie zie je een geleidelijke afname van de COP, doordat de sensor af en toe geen flow meet. Vervolgens gaat de warmtepomp plotseling pauzeren, omdat hij geen flow meet en daardoor in de beveiliging schiet.

Vorig jaar heb ik de sensor gereinigd en toen ging het weer een maand of 10 goed.
Een paar weken geleden begon de warmtepomp weer te pauzeren en toen ben ik op zoek gegaan naar een verse sensor. Mitsubishi vraagt de hoofdprijs voor deze sensor, maar ik dacht bij een dezelfde sensor voor veel minder geld gevonden te hebben. Dat bleek net een iets andere uitvoering te zijn.

Af fabriek zit in mijn ecodan de Grundfos VFS 5-100LG V1.0 (barcode: 98173896-02-531-01466)
Ik heb het volgende type besteld: Grundfos VFS1 5-100S V1.0 (barcode: 98664900-02-013-00139)

Ik heb contact opgenomen met Grundfos en die hebben op mijn verzoek uitgezocht wat de verschillen zijn tussen deze sensoren. Allereerst moet ik de service van Grundfos alle lof geven, wat een geweldig bedrijf is dat!
Volgens Grundfos is het verschil tussen mijn oude sensor en de sensor die ik had gekocht een rubber hoesje om de sensor, die de sensor beschermt tegen vervuiling. Precies wat er bij mij aan de hand was!

Ik heb de nieuwe sensor inmiddels geplaatst en de warmtepomp draait als een zonnetje! Met wat geluk hoef ik mijn sensor voorlopig niet meer te reinigen!

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee ;)'

[ Voor 59% gewijzigd door koevlaas2 op 30-11-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
H143 schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:35:
[...]

Stook je weersafhankelijk? Of de thermostaat ver van de houtkachel af.
Je geeft aan dat je een houtkachel hebt en ook thermostaatknoppen? Deze kunnen dan dicht lopen de ketel wil dan doorstoken en kan zijn druk niet kwijt en kan het water er door de overstort uitgooien.
Ja, als het erg koud is of als ik de hele dag thuis ben stook ik hout. In alle andere gevallen staat de thermostaat op 19,5. Die stel ik altijd met max 1 graden hoger. Thermostaatknoppen heb ik niet, dat systeem staat altijd open. Edit: ik zie dat weersafhankelijk schijnbaar een instelling is en niet letterlijk haha Maar ik denk het niet dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Novagoat op 30-11-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Heronimo schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:42:
[...]

Heb je al eens getest wat er gebeurd als je de ketel een flinke slinger geeft. Als je expansievat stuk zou zijn verwacht ik dat je dan heel snel de druk op ziet lopen, dat de bypass gaat druppelen en dat als je de ketel daarna uitzet de druk flink gezakt is.
Ben ik nu aan het testen, de ketel gaat van 29 op inmiddels 60 graden en de druk blijft gewoon 1,5 bar (misschien een micro verhoging maar bijna niet zichtbaar). Ook geen druppel aan de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 14:18
Is de lekkage alleen als de Elga en ketel samen draaien, 2 pompen versterken elkaar...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat kunnen bij jou ELGA en cv ketel tegelijk draaien? ik moest nadat ik de elga op cop geoptimaliseerd had door een hoge stand van de pomp, ook de pomp stand van de cv verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Je had mij ook al gemaild en jij had mij wat meer foto's gestuurd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2l1DBWwJ8NdM3y_VFH5p8gwz3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VGuLfVX9SbcRiilBneRiQJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik opvallend vind is dat je twee, schijnbare, inlaatcombinaties hebt zitten in je CV circuit. Bij [1] zit een inlaatcombinatie ( aanvoer van je ELGA ) en in de retour van je CV lijkt er eentje te zitten. Weet iemand toevallig of een inlaatcombinatie ook meteen als keerklep kan dienen?

Ik vraag mij ook af wat [2] is. Is dit een keerklep in het systeem?

Wat ik gek vind is dat je bypass begint met lekken op het moment dat hij wordt aangesproken, die bypass is juist bedoeld om die overdruk in goede banen te leiden. Je druk valt nu weg in het systeem wanneer zowel de ELGA als je CV draaien, en dat duidt ergens op een druk/flowprobleem als beide pompen draaien.

Hoe is je verwarmingssysteem verder? Heb je radiatoren die altijd open staan? Of zit overal een thermostaatknop op en heb je vloerverwarming?

Heb je ook een foto van de pomp van je ELGA en de instelling van de pomp van je CV ketel?

Mijn idee is dat je beide pompen volop tegen elkaar in aan het pompen zijn en hun debiet niet kwijt kunnen in je verwarmingssysteem, die overdruk moet ergens heen en zorgt ergens voor een lek in je CV systeem waardoor je water kwijt raakt, en dus druk.

Dat lek lag eerst ergens anders en is nu je bypass zelf geworden waar die dan lekt omdat hij de druk niet weg kan.

Het is achterhalen of je inderdaad een flowprobleem in je systeem hebt zitten ( blokkade ) of dat je veel te veel flow hebt als beide pompen draaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
mkleinman schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:32:
[...]

Je had mij ook al gemaild en jij had mij wat meer foto's gestuurd :)

[Afbeelding]

Wat ik opvallend vind is dat je twee, schijnbare, inlaatcombinaties hebt zitten in je CV circuit. Bij [1] zit een inlaatcombinatie ( aanvoer van je ELGA ) en in de retour van je CV lijkt er eentje te zitten. Weet iemand toevallig of een inlaatcombinatie ook meteen als keerklep kan dienen?

Ik vraag mij ook af wat [2] is. Is dit een keerklep in het systeem?

Wat ik gek vind is dat je bypass begint met lekken op het moment dat hij wordt aangesproken, die bypass is juist bedoeld om die overdruk in goede banen te leiden. Je druk valt nu weg in het systeem wanneer zowel de ELGA als je CV draaien, en dat duidt ergens op een druk/flowprobleem als beide pompen draaien.

Hoe is je verwarmingssysteem verder? Heb je radiatoren die altijd open staan? Of zit overal een thermostaatknop op en heb je vloerverwarming?

Heb je ook een foto van de pomp van je ELGA en de instelling van de pomp van je CV ketel?

Mijn idee is dat je beide pompen volop tegen elkaar in aan het pompen zijn en hun debiet niet kwijt kunnen in je verwarmingssysteem, die overdruk moet ergens heen en zorgt ergens voor een lek in je CV systeem waardoor je water kwijt raakt, en dus druk.

Dat lek lag eerst ergens anders en is nu je bypass zelf geworden waar die dan lekt omdat hij de druk niet weg kan.

Het is achterhalen of je inderdaad een flowprobleem in je systeem hebt zitten ( blokkade ) of dat je veel te veel flow hebt als beide pompen draaien.
Zeer waarschijnlijk verhaal alleen 1 is geen inlaatcombinatie maar een afsluiter met keerklep/terugstroombeveiliging, waarschijnlijk is je advo lek waardoor hij lekt ik zal deze maar eens een keer vervangen blijft het probleem zich nog voordoen dan de pomp van de ketel lager zetten ook moet je de avdomverplaatsen tot na het het t stuk waar de elga op het systeem komt of een keerklep na de advo plaatsen.. Heb je dan nog het probleem dan zou ik een open verdeler toepassen, ik denk dat de oude Elga dit vaker heeft gehad en ze daarom de nieuwe hebben voorzien van een openverdeler intern

[ Voor 3% gewijzigd door H143 op 30-11-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
vanderv schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:26:
Is de lekkage alleen als de Elga en ketel samen draaien, 2 pompen versterken elkaar...
Hoe weet ik wanneer ze beiden draaien? Net stond het groene lampje aan op de elga en dan gebruikt de ketel geen gas. Als het vlammetje erop staat is de ketel aan dus dan werkt die pomp denk ik dan, wanneer draaien de pompen dan tegelijk?
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:30:
@Novagoat kunnen bij jou ELGA en cv ketel tegelijk draaien? ik moest nadat ik de elga op cop geoptimaliseerd had door een hoge stand van de pomp, ook de pomp stand van de cv verhogen
Dat weet ik dus niet :) Hoe kom ik hierachter?

@mkleinman bedankt voor je reactie! Ik ga even proberen om het een en ander duidelijker te maken:
Ik vraag mij ook af wat [2] is. Is dit een keerklep in het systeem? Ik denk het niet, dat is het gedeelte wat de loodgieter aangepast had toen techneco aangaf dat er iets niet goed zat. De eerste keer had de installateur het zo gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYSnPazBTVhjogkgaO2-8kSZ_A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Clyiob7xGzJbJOd3lYUXpOxQ.jpg?f=fotoalbum_large
Daar zie je dus een klep met een blauwe hendel. Volgens techneco was dit niet goed en die heeft hij ertussenuit gehaald en het huidige ding ingezet, ik vermoed dat dit geen klep meer is.

Wat ik gek vind is dat je bypass begint met lekken op het moment dat hij wordt aangesproken, die bypass is juist bedoeld om die overdruk in goede banen te leiden. Je druk valt nu weg in het systeem wanneer zowel de ELGA als je CV draaien, en dat duidt ergens op een druk/flowprobleem als beide pompen draaien. De bypass heb ik nu voor het eerst echt zien lekken, maar het is dan ook de eerste keer sinds een jaar dat het systeem er weer uit lag. Toen de Elga net nieuw ertussen zat gebeurde het constant, zelfs een keer toen ik douche(tap)water aansprak viel de ketel in een CE storing. Toen heeft de monteur die klep aangepast, was het probleem nog niet verholpen, toen de bypass ertussen en dat ging goed. Tot vannacht helaas.

Hoe is je verwarmingssysteem verder? Heb je radiatoren die altijd open staan? Of zit overal een thermostaatknop op en heb je vloerverwarming? Ja, het is een oud huis en op een enkele radiator zit een thermostaatknop maar op de meeste geen (alleen knop open/dicht). Sommige ruimtes staan altijd dicht en anderen altijd open. Daar verander ik nooit wat aan. Ik heb geen vloerverwarming

Ik heb ze even open gemaakt, mij zegt het allemaal niks maar ik hoop dat dit de pompen zijn :+
Dit zat in de Elga:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz8jcunyMZf7Cuqr63CfdiOSXmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gy5SCTPZvAijc6XeuZ6OfxKK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_JjCtXB9CvW1r0TCPNeM_1wTss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3A7lDNqnRNZbTHKvSYpxEdU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Frc0XlUtaVYGJYrI6JpdjLYdYIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaYWa9JUb6REi3QeJyCSx0qs.jpg?f=fotoalbum_tile

En ik denk dat dit de pomp van de CV is (met een rood dingetje, volgens mij kan je eraan draaien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScQLePzI-lGwERv2aoIVliqhkV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Af4UDyFlrUe4YawZjzspsWln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqJJA0Rd1QzfmqXEVE0QIseA8bg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwm8Vju03wShIaQpIT5GYm1O.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou niet best zijn, maar een onopgemerkt lek zou in theorie kunnen. We hebben een huis van 1918 met veel aanbouwen waar ook radiatoren zitten die ik eigenlijk nooit open heb want het is niet echt leefruimte, eerder van die hobbyruimtes/bergingen

[ Voor 4% gewijzigd door Novagoat op 30-11-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
H143 schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:41:
[...]

Zeer waarschijnlijk verhaal alleen 1 is geen inlaatcombinatie maar een afsluiter met keerklep/terugstroombeveiliging, waarschijnlijk is je advo lek waardoor hij lekt ik zal deze maar eens een keer vervangen blijft het probleem zich nog voordoen dan de pomp van de ketel lager zetten ook moet je de avdomverplaatsen tot na het het t stuk waar de elga op het systeem komt of een keerklep na de advo plaatsen.. Heb je dan nog het probleem dan zou ik een open verdeler toepassen, ik denk dat de oude Elga dit vaker heeft gehad en ze daarom de nieuwe hebben voorzien van een openverdeler intern
Wat is een advo :) Ik heb even gegoogled, maar die bypass waar die emmer onder staat is nieuw, die zit er pas sinds een jaar. Maargoed, zou natuurlijk kunnen maar zou deze dan niet altijd moeten lekken?

[ Voor 11% gewijzigd door Novagoat op 30-11-2020 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
Avdo bedoel ik dat is een bypass ventiel als het deze is dan zou ik die vervangen deze mag namelijk niet lekken dan is hij lek.
Kun jij op de foto aangeven waar het lekt?
Er worden hier veel benamingen gegeven aan componenten die niet kloppen, dat geeft niet maar kan wel voor verwarring zorgen 1 is namelijk ook geen inlaatcombinatie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
H143 schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:10:
[...]

Avdo bedoel ik dat is een bypass ventiel als het deze is dan zou ik die vervangen deze mag namelijk niet lekken dan is hij lek.
Kun jij op de foto aangeven waar het lekt?
Er worden hier veel benamingen gegeven aan componenten die niet kloppen, dat geeft niet maar kan wel voor verwarring zorgen 1 is namelijk ook geen inlaatcombinatie,
Ahh :) Hij lekt uit het sleufje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kecWsaJ6PTVk6gtkW4CwpnNH4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDOntDl6az3ZF1s8XTy3TNv6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@mkleinman bedankt voor je reactie! Ik ga even proberen om het een en ander duidelijker te maken:
Ja, daar zit altijd een keerklep in verwerkt, om terugstroming in het net/toevoerleiding te verhinderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H143
Die mag niet lekken dan is hij stuk. Als je deze vervangt moet het goed zijn of er tussen uit halen en verderop in je circuit 1 plaatsen dat is nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 02:25
[...]

Ook oplossende berichten toch 8)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:54

stuffer

Ondertietel

Bo0bz schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:21:
[...]

Heb P30 nu op 0.5 gezet (stond op 0.4). Blijkbaar stond na het vervangen van mijn sww vat ook de tweede run voor sww water weer aan... Zucht.. van 03:00-06:00. Gelijk maar even uitgezet. Hopelijk nu beter :-)

Meen me te herinneren dat jij alle instellingen in een Excel vastlegt? Care to share? :D
Zeker, zal hem vanmiddag eens er bij pakken.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

jerh schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:58:
[...]

Dat is toch wel vreemd. Je hebt een recent huis, dus dat is ongetwijfeld veel beter geisoleerd dan dat van de meeste tweakers hier. Je benodigde vermogen zou dan toch niet zo heel hoog moeten zijn en je wp moet dat makkelijke redden. Je ziet bij @Andrehj en bij mij ook dat je bij een goed geisoleerd huis met een lage Ta af kunt.

[...]
Wat vind je laag dan. Ik kan prima af met ta 28/30. Totdat de defrost mania die de daikin doet onder de 5 graden roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
@Tomexergie Is het alweer tijd voor de oproep voor het inleveren van data over de maand november voor de monitoring?

Edit: had de oproep gemist :z

[ Voor 12% gewijzigd door Heronimo op 01-12-2020 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 05-10 10:15
Heronimo schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 07:07:
@Tomexergie Is het alweer tijd voor de oproep voor het inleveren van data over de maand november voor de monitoring?
Ja heeft hij gisteren nog gepost

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
Tomexergie schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:11:
Deelnemers MONITORING WARMTEPOMPEN: Meters opnemen s.v.p.
Via PM doorgeven.
@Heronimo deze? :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Nu online
Helemaal gemist in al het defrost geweld :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@Novagoat

Je kunt op YouTube eens filmpjes bekijken van John Visser cv optimalisatie. Vast verhelderend qua werking.(staat volgens mij ook 1 van Elga tussen)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
H143 schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:23:
[...]

Die mag niet lekken dan is hij stuk. Als je deze vervangt moet het goed zijn of er tussen uit halen en verderop in je circuit 1 plaatsen dat is nog beter
Als het dit zou zijn dan hoop ik dat het hiermee verholpen is, maar hij heeft sinds dat hij gisternacht is uitgevallen niet meer gelekt, hoe zou dit dan kunnen? En ik las inderdaad ergens dat een bypass beter niet zo dicht bij de ketel geplaatst kan worden inderdaad, wat is hier dan eigenlijk de reden van?

En ik ben ook wel benieuwd of de pompen niet te hoog staan ingesteld?

Dankjewel @vanderv, ga ik eens opzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat de pomp vaan de ELGA moet zo hoog mogelijk zonder dat je ruis hoort in leidingen. Vervolgens de cv pomp aanpassen zodat ze onderling niet storen (lees :onvoldoende flow)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
BarryH schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:30:
@Novagoat de pomp vaan de ELGA moet zo hoog mogelijk zonder dat je ruis hoort in leidingen. Vervolgens de cv pomp aanpassen zodat ze onderling niet storen (lees :onvoldoende flow)
De pomp op de cv is zo te zien een 3 standen pomp, deze moet niet te laag pompen, anders kan de ketel zijn vermogen niet kwijt. Of ketel terug in vermogen zetten en anders maar niet aankomen en vervolgens de Elga pomp bij gezamenlijk draaien zover terug draaien dat het flowswitch lampje op de printplaat uitgaat en dan vervolgens weer iets omhoog toeren.

Dat hij afgelopen nacht niet heeft gelekt komt waarschijnlijk doordat de Elga en ketel niet samen hebben gedraaid?

Is er een monteur van Techneco bij geweest?

De ketel lijkt ook smerig van binnen, krijgt hij wel onderhoud?

Als je John Visser op bezoek kreeg, dan ging hij vast huilen, als het zo werkt prima maar het installatie werk verdient niet de schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
vanderv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:00:
[...]

De pomp op de cv is zo te zien een 3 standen pomp, deze moet niet te laag pompen, anders kan de ketel zijn vermogen niet kwijt. Of ketel terug in vermogen zetten en anders maar niet aankomen en vervolgens de Elga pomp bij gezamenlijk draaien zover terug draaien dat het flowswitch lampje op de printplaat uitgaat en dan vervolgens weer iets omhoog toeren.

Dat hij afgelopen nacht niet heeft gelekt komt waarschijnlijk doordat de Elga en ketel niet samen hebben gedraaid?

Is er een monteur van Techneco bij geweest?

De ketel lijkt ook smerig van binnen, krijgt hij wel onderhoud?

Als je John Visser op bezoek kreeg, dan ging hij vast huilen, als het zo werkt prima maar het installatie werk verdient niet de schoonheidsprijs.
De ketel is twee weken geleden nog schoongemaakt door een installateur, er is toen een pakking vervangen enzo. Maar we zijn aan het verbouwen op zolder, echt een stofnest dus vandaar dat alles er zo vies uit ziet.
Monteur van Techneco wil mij niets rechtstreeks vertellen maar alleen aan een erkend installatiebedrijf uit de buurt. Dat hebben ze destijds gedaan maar het lukte ze niet het probleem op te lossen en lieten vervolgens vrijwel niets meer horen. Toen heb ik zelf de suggestie van de bypass gedaan omdat iemand mij dit aanraadde, die zijn ze er nog tussen komen zetten en sindsdien al een jaar geen problemen gehad.

Ik heb al eerder gehoord dat het installatiewerk niet optimaal is maar niemand kan me precies zeggen wat er dan niet goed is, dus ik kan het ook niet laten aanpassen.

Net even naar de Elga gaan kijken maar die staat op groen, die voert nu de ketel aan en er hangt geen druppel aan de bypass. Vannacht is er niks gebeurd, maar we hebben ook niet de houtkachel gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Novagoat schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:27:
[...]

De ketel is twee weken geleden nog schoongemaakt door een installateur, er is toen een pakking vervangen enzo. Maar we zijn aan het verbouwen op zolder, echt een stofnest dus vandaar dat alles er zo vies uit ziet.
Monteur van Techneco wil mij niets rechtstreeks vertellen maar alleen aan een erkend installatiebedrijf uit de buurt. Dat hebben ze destijds gedaan maar het lukte ze niet het probleem op te lossen en lieten vervolgens vrijwel niets meer horen. Toen heb ik zelf de suggestie van de bypass gedaan omdat iemand mij dit aanraadde, die zijn ze er nog tussen komen zetten en sindsdien al een jaar geen problemen gehad.

Ik heb al eerder gehoord dat het installatiewerk niet optimaal is maar niemand kan me precies zeggen wat er dan niet goed is, dus ik kan het ook niet laten aanpassen.

Net even naar de Elga gaan kijken maar die staat op groen, die voert nu de ketel aan en er hangt geen druppel aan de bypass. Vannacht is er niks gebeurd, maar we hebben ook niet de houtkachel gestookt.
Misschien de kap op de ketel schroeven, in twee weken zo vies gaat een keer fout. Lekker als ie al dat vuil aan zuigt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Weet iemand of een hybride warmtepomp de CV aanzet tijdens het doen van een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
DanTm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:41:
Weet iemand of een hybride warmtepomp de CV aanzet tijdens het doen van een defrost?
Hangt van de omstandigheden af. Bij de ELGA ACE wordt de CV ketel erbij geschakeld als het CV water voor de defrost te koud wordt. Dat gebeurd in de praktijk zelden of nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier nu een serieuze WTF grafiek van mijn ELGA ACE van vandaag.

Mijn stooklijn staat ingesteld op voetpunt 31 met helling 0,1. Bij 8 graden buiten kom je dan op een stooklijn van om en nabij de 33 graden.

Mijn ELGA deed dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3uiZEcTORrGRcdpmvfz6oDE_WY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmcfEZXE72rR3yR67yNvy9v7.png?f=fotoalbum_large

Ik zie meerdere malen dat de 40 graden aanvoer wordt bereikt, ook over hele lange periode. Vanochtend zelfs een dikke overshoot op de thermostaat naar 21.2 graden.

Ik dacht de regeling aardig in de smiezen te hebben maar blijkbaar weet ik nog minder van de regeling dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Johann0r schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:42:
Ik probeer mijn vraag eerst hier even. Ik heb een Altherma 3 8 KW WP die 80m2 vloerverwarming aanstuurt en ik gebruik een weersafhankelijke stooklijn. Temperatuur in huis op thermostaat staat op 21.5.

Nou heb ik het idee dat mijn WP veel langer doorstookt en niet uitslaat als die temperatuur is bereikt. Hij heeft gisteren een run van 24 uur gedaan en na 18 uur was het al 23 graden op de thermostaat in huis. Maar ik begreep dat dit by design is dat ze er wel een graad boven kunnen zitten?

Nu dacht ik is het misschien niet beter om de watertemperatuur omhoog te gooien zodat hij wel eerder uit slaat? Ik heb het idee dat de watertemperatuur te laag staat en hij het niet warm kan krijgen.

Ik heb de stooklijn al wel wat aangepast.
Probleem is opgelost. Modulatie die normaal op Ja en 5 staat uitgezet.

21 graden aan en met 22 uit. Dus de hysteresis van 1 :)

Edit :Daikin langsgeweest, thermostaat vervangen. Dit loste het niet op.

Mijn instellingen in een ander apparaat zetten en zo is leverancier erachter gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Johann0r op 01-12-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:25:

Mijn stooklijn staat ingesteld op voetpunt 31 met helling 0,1. Bij 8 graden buiten kom je dan op een stooklijn van om en nabij de 33 graden.

Mijn ELGA deed dit:

[Afbeelding]

Ik zie meerdere malen dat de 40 graden aanvoer wordt bereikt, ook over hele lange periode. Vanochtend zelfs een dikke overshoot op de thermostaat naar 21.2 graden.

Ik dacht de regeling aardig in de smiezen te hebben maar blijkbaar weet ik nog minder van de regeling dan ik had verwacht.
volgens mij draai je ook geen WAR toch? als je geen WAR gebruikt wordt de stooklijn toch helemaal niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
DanTm schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:32:
[...]

volgens mij draai je ook geen WAR toch? als je geen WAR gebruikt wordt de stooklijn toch helemaal niet gebruikt?
De afgelopen periode ( met nachtverlaging ) hield de ELGA zich wel netjes aan de stooklijn, althans dat leek zo .

Vandaag lijkt de eerste keer dat hij zich er absoluut niet aan houd. ik ga de rest van de data nog even controleren of hij dat vaker gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
...

...
Ik heb dit ook gezien bij mijn Elga Ace icm eTwist, dit gebeurt bij mij vaak met het "aanwarmen". Dus de periode voor een schakelpunt in het klokprogramma. Hij schiet dan ver en onnodig over de gevraagde temperatuur heen. Was dit bij jou ook met het aanwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Laatst online: 17:08

Mijn ELGA deed dit:

[Afbeelding]

Bij ruimteregeling negeert de Elga Ace en ook de Mercuria blijkbaar de stoonlijn. Al meerdere keren tegenaan gelopen. Aanvoertemperatuur wordt meteen opgeschaald naar maximum aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Novagoat Ik denk dat je installateur 1 ding over het hoofd heeft gezien (uit de Nibe Savent handleiding, anders schema, maar wel 1 hele duidelijke instructie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7Z9dfSQA1ogF0gImosFX30hsiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gqk9jEyniPYC7R0PVFbtUdoo.png?f=user_large

Het probleem wat je nu hebt is dat als je CV niet draait (en de 3-wegklep richting SWW staat) het expansievat enkel water kan opnemen, maar niet meer kan afgeven. Als je CV water dus een keer goed warm is geweest (koude periode) dan zal bij het afkoelen je druk al gauw naar 0 bar terugvallen.

Daarnaast is een lekkende bypass natuurlijk ook niet goed en moet gewoon vervangen worden. Ik denk dat je namelijk een combinatie hebt: Je expansievat kan geen waterverlies opvangen en als er dus ook maar een beetje water uit de bypass ontsnapt (vanwege een te snel draaiende pomp of 2) gaat de druk al gauw naar 0. Nou is het wel zo dat op het moment dat de CV gaat draaien dat je expansievat weer water kan afgeven, maar blijkbaar gaat dat niet altijd goed.

Het viel mij trouwens op dat ik nergens een overstort zie behalve in de CV zelf. Is dat voldoende in de huidige opstelling of zou er eigenlijk nog ergens 1 extern moeten zitten? Ik kan namelijk niet goed zien of die interne overstort voor of na de driewegklep zit.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:50
TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:13:
[...]

Bij ruimteregeling negeert de Elga Ace en ook de Mercuria blijkbaar de stoonlijn. Al meerdere keren tegenaan gelopen. Aanvoertemperatuur wordt meteen opgeschaald naar maximum aanvoertemperatuur.
En wat is de invloed van parameter cp 240?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ramon_1984 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:44:
[...]

En wat is de invloed van parameter cp 240?
Voor zover ik nu constateer, worden alle stooklijn gerelateerde parameter genegeerd bij ruimteregeling en wordt alleen parameter CP000 (maximum aanvoertemperatuur) gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:06

Wuursj

want worst is al bezet

TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:13:
[...]

TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:

[...]

Voor zover ik nu constateer, worden alle stooklijn gerelateerde parameter genegeerd bij ruimteregeling en wordt alleen parameter CP000 (maximum aanvoertemperatuur) gecontroleerd.
Volgens mij klopt dat en doet hij dat bij mijn mercuria ook. Hij schaalt bij mij de Ta echter later weer zoveel mogelijk terug als de ruimte temperatuur eenmaal een keer behaald is. Of hij dan wel waardes gebruikt uit de stooklijn is ook mij niet helemaal duidelijk maar werkt dan niet meer met Ta=Max.

Hier begint ie (op stand binnen en buiten) altijd met Ta=max als hij uit de nachtverlaging komt (nu 40 graden) maar gaat weer terug naar waarden tussen 32 en 38 in als de boel eenmaal op temperatuur is. De binnen temp blijft uitermate keurig op de insgestelde temp staan. Nooit een overshoot.

Overigens kan je bij mijn moeder met een normale rehema Cv ketel waar niet eens een buitensensor aan hangt, ook spelen met een stooklijn. Doet volledig niets maar de eTwist laat je wel lekker spelen met de placebo functie in de app 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 01-12-2020 12:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Wuursj schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:55:
[...]

[...]

Volgens mij klopt dat en doet hij dat bij mijn mercuria ook. Hij schaalt hem echter later weer Ta terug als de ruimte temperatuur eenmaal een keer behaald is. Of hij dan wel waardes gebruikt uit de stooklijn is ook mij niet helemaal duidelijk maar werkt dan niet meer met Ta=Max.

Hier begint ie altijd met Ta=max als hij uit de nachtverlaging komt (nu 40 graden) maar gaat weer terug naar waarden tussen 32 en 38 in als de boel eenmaal op tempratuur is. Op zich wel blij mee dat hij niet op Ta=Max blijft bij ruimte regeling.
In combinatie met vloerverwarming is ruimteregeling totaal niet efficient. Na nachtverlaging duurt het ongeveer 2 uur voordat de nieuwe kamertemperatuur behaald is. In die 2 uur schiet bij mij het verbruik naar 2000 watt+ met het nodige pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:50
TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:
[...]

CP 240 volgens de handleiding is ruimte invloed op de stooklijn, instelbaar van 1 tot 10 default op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:02:
[...]

In combinatie met vloerverwarming is ruimteregeling totaal niet efficient. Na nachtverlaging duurt het ongeveer 2 uur voordat de nieuwe kamertemperatuur behaald is. In die 2 uur schiet bij mij het verbruik naar 2000 watt+ met het nodige pendelen.
Het gekke is dat hij in mijn geval wel de gewenste stooklijn leek te volgen. Als in 33 maximaal en bij 33 graden aanvoer moduleerde hij netjes terug.

Overigens zag ik het gisteren ook al op het display van de ELGA. Intern setpoint stond op 41 graden ( maximaal ingesteld ), alleen bleef hij hangen op 36 graden aanvoertemperatuur.

Ik ben nu geneigd om mijn maximale aanvoertemperatuur te verlagen naar 35 graden. Meer heb ik in mijn huis niet nodig namelijk. Straks met een nieuwe vloerverdeler kan deze mogelijk nog verder naar beneden.

Ik heb alleen nu een test lopen om 1 week lang niet aan de thermostaat te zitten ( 20.0 continu stoken ) en dan te kijken wat voordeliger is, mbt nachtverlaging.

Als ik nu die waarde aanpas is mijn vorige test niets meer waard ( met nachtverlaging ), en is de huidige test ook niet veel meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ik ga bij mij ook de macimum aanvoertemperatuur verlagen. Met de gestripte vloerverwarming verdeler heb ik niet meer nodig dan 30 graden. Kijken in hoeverre dan ruimteregeling wel interessant wordt ten opzichte van weersafhankelijke regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Ramon_1984 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:08:
[...]

CP 240 volgens de handleiding is ruimte invloed op de stooklijn, instelbaar van 1 tot 10 default op 3.
Wat ik heb geconstateerd:

Bij ruimteregeling wordt alleen paramater CP000 gebruikt
Bij weersafhankelijke regeling wordt parameter CP000, CP210, CP220 en CP230 gebruikt.
Bij weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie komt daar parameter CP240 bij.

Parameter CP780 is mij ook nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novagoat
Rimco schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:14:
@Novagoat Ik denk dat je installateur 1 ding over het hoofd heeft gezien (uit de Nibe Savent handleiding, anders schema, maar wel 1 hele duidelijke instructie):

[Afbeelding]

Het probleem wat je nu hebt is dat als je CV niet draait (en de 3-wegklep richting SWW staat) het expansievat enkel water kan opnemen, maar niet meer kan afgeven. Als je CV water dus een keer goed warm is geweest (koude periode) dan zal bij het afkoelen je druk al gauw naar 0 bar terugvallen.

Daarnaast is een lekkende bypass natuurlijk ook niet goed en moet gewoon vervangen worden. Ik denk dat je namelijk een combinatie hebt: Je expansievat kan geen waterverlies opvangen en als er dus ook maar een beetje water uit de bypass ontsnapt (vanwege een te snel draaiende pomp of 2) gaat de druk al gauw naar 0. Nou is het wel zo dat op het moment dat de CV gaat draaien dat je expansievat weer water kan afgeven, maar blijkbaar gaat dat niet altijd goed.

Het viel mij trouwens op dat ik nergens een overstort zie behalve in de CV zelf. Is dat voldoende in de huidige opstelling of zou er eigenlijk nog ergens 1 extern moeten zitten? Ik kan namelijk niet goed zien of die interne overstort voor of na de driewegklep zit.
Volgens mij is dit ook de strekking die ik van een ander forumlid per pb heb gekregen (maar daar kreeg ik het advies om voordruk aan te brengen, is dat dan ook genoeg zonder het vat te verplaatsen?). Maar even ter verduidelijking: het gebeurt dus voornamelijk als ik de hele avond kachel heb gestookt. Dan vraagt de thermostaat geen warmte want die hangt zowat tegenover de houtkachel. En als de temp dan in de nacht daalt zal het teveel vermogen zijn om voor de Elga weer op te warmen en gaat de ketel stoken en dab ontstaat het drukvervlies (misschien teveel afgekoeld dan?).

Ik weet dat de driewegklep in de retour zit want deze instructie kreeg de loodgieter van techneco:
Keerklep is verplaatst van aanvoer naar retour (omdat driewegklep in onze ketel in retour zit moest hier ook de keerklep komen).

Maar wat is SWW?
En die bypass zal dan inderdaad wel stuk zijn, ik heb me daar een week of 3 geleden aan gestoten en het kan zijn dat toen iets kapot is gegaan.

Wat betreft je vraag van de overstort; ik heb werkelijk geen idee. Dat is dat dingetje waar een afvoer zit toch? Naar mijn weten is dat de enige.

Zoals je wellicht merkt snap ik het systeem niet helemaal, ik weet wel wat het ongeveer doet maar niet waar elk element voor dient. Probeer me in te lezen maarja het is niet mijn vak :)
Ik wil dus het liefste iemand inschakelen die ik precies kan zeggen wat er moet gebeuren. Wat ik tot nu toe heb begrepen uit de adviezen:

> Nieuwe bypass en deze liever verderop in het circuit, dus verder van de ketel?
> Een voordruk voor het expansievat van een halve bar creeeren
> En jij geeft aan dat het expansievat sowieso op een verkeerde plek zit, begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Novagoat heb je getest wat er gebeurt als je je thermostaat flink omhoog zet?
Normaal start dan de elga, die vrij snel de cv-ketel aanzet.
Zodra de retour ca 45 graden wordt schakelt de elga uit, CV gaat door

Pagina: 1 ... 34 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.