Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:54:
[...]

Vanzelfsprekend gaat dat helpen, maar niet jet stooklijn maar wel je vloertemperatuur aanpassen? Leg eens uit hoe dat werkt :? Stooklijn is toch vloertemp :?

Zet hem maar eens op 30 graden, dat gaat je zeker helpen. Eerst op 28 kan ook.
Ik ken Daikin niet, maar vloertemp zou het gemiddelde tussen Ta en Tr kunnen zijn? Of zit er wellicht een sensor in die vloer die de vloertemp meet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:35
AUijtdehaag schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:40:
[...]

Via node red lees ik modbus finder kwh meters uit en stuur die naar domoticz en mqtt en influxdb.
Je moet ergens mee oefenen voor het grote procon werk. ;)

Dit was de basis:
http://domoticx.com/node-...odbus-kwh-meter-uitlezen/
@AUijtdehaag, Ik ben er ook mee bezig maar krijg het vooralsnog niet werkend, mag ik vragen welke converter je gebruikt, en klopt het dat deze op een USB-poort zit (van de PI) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 11:59
Eerste defrosts fest van het jaar zit achter de rug: https://imgur.com/a/g9QJYMl

Zon staat nu op de buiten unit ondanks dat het hier nu 2 graden is buiten verwacht ik geen defrosts meer. Binnen temperatuur gezakt van 20.8 naar 20.5. wp kan helaas de kamer met zo'n nacht niet op temperatuur houden. Net de gordijnen open met t zonnetje naar binnen en het is al weer 21 graden binnen. Heerlijk! Echt heel blij met de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:09:
[...]

Ik ken Daikin niet, maar vloertemp zou het gemiddelde tussen Ta en Tr kunnen zijn? Of zit er wellicht een sensor in die vloer die de vloertemp meet?
Ik verwacht dat hij nog een open v.v. verdeler met pomp heeft en een thermostaatknop die op 26 graden staat.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

Ik heb sinds 2 weken de magneetschakelaar in de hydrobox van de Ecodan vervangen voor een Solid State Relais. Geen brommende/zoemende herrie meer hier en zuiniger! In plaats van de 26 Watt die ik eerst verbruikte zit ik nu zelfs op 24 Watt :) (alle beetjes helpen lol)

Werkt verder helemaal prima! Voor mij een dikke aanrader dus. Ik heb er overigens wel een koelblok achter zitten. Al zal de SSR op alleen het metalen frame wellicht ook afdoende zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTFvoAcdUm7s2rcCkPCFzNewrMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnUwpdQq1emTlR1N4ZZpHfMJ.jpg?f=fotoalbum_large

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:19
Twan dz schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:13:
Eerste defrosts fest van het jaar zit achter de rug: https://imgur.com/a/g9QJYMl

Zon staat nu op de buiten unit ondanks dat het hier nu 2 graden is buiten verwacht ik geen defrosts meer. Binnen temperatuur gezakt van 20.8 naar 20.5. wp kan helaas de kamer met zo'n nacht niet op temperatuur houden. Net de gordijnen open met t zonnetje naar binnen en het is al weer 21 graden binnen. Heerlijk! Echt heel blij met de WP
En als het zonnetje sneeuw word, dan nog blij?
Hier één defrost vamorgen en kamer is boven 21 gebleven.
Wp pruttelt verder met 800/1100 watt.
Ta is 31 nu
Is hier 1.2 graden buiten en hele dunne mist

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:20
Vanochtend de eerste defrosd gehad met de heater erbij.
Huiskamertemp blijft een lekkere 22,5 graden
Ta nu weer naar 28, 36 Hz en rond de 400 watt verbruik. (geen directe meter op wp)
Buiten rond de 1 graad. wel zonnig/helder weer hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Herkz op 29-11-2020 11:11 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:41
Mag ik andere Ecodan cylinder unit (EHST20D-VM2C oid) gebruikers vragen over hun basis instellingen. Nu is ieder huis anders, maar zijn er wel overeenkomsten. We gebruikten ongeveer 500 kuub gas op jaar basis, 300kuub verwarmen en de rest SWW. Ik vind de WP een stuk stiller dan de gas cv welke we hadden.

SWW:
De afgelopen week viel mij op dat wanneer SWW op 55C target staat dat de WP het goed lukt om het de SWW tank naar een graad of 52 te brengen. Maar dan heel graag de 2kW bij-verwarmer erbij pakt voor de laatste 3 a 4 graden. Ik heb nu SWW naar 52 gezet in de hoop dat de bij-verwarmer niet aan gaat. (buiten temperatuur ~5 graden). Legionella heb ik nu eens in de 2 weken staan. 2 keer per week gaan de kinderen in bad en is de doorstroom vrij hoog (temperatuurval van SWW 55 naar 48 graden, bad ongeveer 1/3 vol, = 100L 38 graden).

CV:
Nu hebben we beneden active verwarmings panelen. We hebben alleen in de badkamer pseudo vloerverwarming (de leiding loopt er 2x extra door heen). De rest van het huis heeft gewoon de normale verwarmings panelen voor een huis uit 2000. Verder is het goed geisoleerd. Target voor woonkamer is 20 graden en wordt makkelijk gehaald. Boven staat alleen de kinderkamer 'open' en blijft mooi 18 graden.
Nu had ik eerst het systeem als een klassieke thermostaat aan gezet. Dus houd kamer op 20 graden, dit werkt vrij goed. Nu wil ik echter dat in de nacht de kamer 18 of 19 graden is. Ik had dit ingevoerd in het display bij de week-editor. Alleen nu heeft de WP de hele nacht aan gestaan. Ik zal wat foto's maken later om de instellingen te laten zien. (of hoort dat in een ander topic thuis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Herkz schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:09:
Vanochtend de eerste defrosd gehad met de heater erbij.
Huiskamertemp blijft een lekkere 22,5 graden
Ta nu weer naar 28, 36 Hz en rond de 400 watt verbruik. (geen directe meter op wp)
Buiten rond de 1 graad. wel zonnig/helder weer hier.
Tot nu toe alleen op 5 november een losse defrost gehad. Gelukkig gaat dat hier zonder heater. Mijn Ta (33) is ook wat hoger. Zal morgen wel anders worden. Ben wel benieuwd, want volgens de docs zou de defrost ergens in de tussenliggende versies adaptief geworden zijn en niet meer op tijdgebaseerd. Wellicht voorkomt dat droge defrosts (hoewel die veel minder energie kostten, is dat toch jammer).

[ Voor 72% gewijzigd door LangeFries op 29-11-2020 11:23 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28
ThaDude schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:20:
Ik heb sinds 2 weken de magneetschakelaar in de hydrobox van de Ecodan vervangen voor een Solid State Relais. Geen brommende/zoemende herrie meer hier en zuiniger! In plaats van de 26 Watt die ik eerst verbruikte zit ik nu zelfs op 24 Watt :) (alle beetjes helpen lol)

Werkt verder helemaal prima! Voor mij een dikke aanrader dus. Ik heb er overigens wel een koelblok achter zitten. Al zal de SSR op alleen het metalen frame wellicht ook afdoende zijn.

[Afbeelding]
Daar zou ik ook wel vanaf willen.
Heb je misschien een link naar de onderdelen?
Zit deze in de ecodan unit achter het moederbord met SD kaart?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
mkleinman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Irritatiefactortje: Er begon net voor half 12 een verwarmingsrun, sta ik net bij de ELGA om naar wat parameters te kijken, klik* regelstop. Ik heb namelijk om half 12 een schakelpunt van 20,0 naar 19,5 :X
Die onvoorspelbare pauzes van soms 20 minuten op de ELGA heb ik via OTGW met Wpblock aan/uit opgevangen. Is nu beperkt tot 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:20:

[Afbeelding]
Goed bezig, maar kon je het relais niet gewoon helemaal uitschakelen? Ik heb de grijze connector (aan het andere eind van de grijze draden zichtbaar op jouw foto) losgetrokken van de hoofdprint.
Voor verwarming gebruik ik het verwarmingselement toch niet, en voor SWW (legionella) heb ik een 4.5 kW dompelelement in mijn vat zitten. Werkt een stuk efficiënter en veel sneller.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_RRM_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:28:
[...]

Daar zou ik ook wel vanaf willen.
Heb je misschien een link naar de onderdelen?
Zit deze in de ecodan unit achter het moederbord met SD kaart?
Hij zit naast de hoofdprint (zoals ook op de foto te zien is). Is niet te missen. Kijk wel goed uit, want de spanningsvoerende componenten in de binnenunit zijn bepaald niet aanraakveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:22:
[...]

En als het zonnetje sneeuw word, dan nog blij?
Hier één defrost vamorgen en kamer is boven 21 gebleven.
Wp pruttelt verder met 800/1100 watt.
Ta is 31 nu
Is hier 1.2 graden buiten en hele dunne mist
Het is een ouder huis (1970) en niet perfect geïsoleerd.
Ook dan ben ik nog blij want naast de elga hangt een heerlijke HR ketel die mij dan de warmte brengt. Ik weet dat iedereen hier gasloos wil, maar de intentie met de Elga blijft ELektrisch GAs. En als ik daarmee 3 euro pm aan vaste lasten heb vind ik t prima:) daarbij scheelt voor het milieu die warmte pomp icm 18 zonnepanelen een heleboel.

Heb je tips om met de oude Elga mijn Ta lager te maken en t huis wel warm genoeg houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Twan dz op 29-11-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op zondag 29 november 2020 @ 07:46:
Nou @Andrehj , de eerste defrost is een feit, echter duurde die welgeteld 3 hele minuten. Is dat niet erg kort?
Bij mij zien ze er (in Melcloud) als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SYUX09b3yO4ZaQ0XEmLIVRAnXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N951rciEo5VLytPoCe1PDQLL.jpg?f=fotoalbum_large
Duurt een minuut of 5 dus. Maar ik weet niet welk deel daarvan de output "defrost" hoog is, want die monitor ik niet.
Overigens heb ik mijn WP nu maar op continu verwarmen gezet (ook 's nachts aan dus). Gaat echt veel beter dan gisteren (is ook minder vochtig, dus wel een slecht vergelijk). Gisteravond om 19 uur nog een defrost, en de volgende pas om 8:20 vanochtend.
Gisterochtend draaide de WP vol gas om het huis 0.5°C op te warmen, en dat in de mist... Daardoor rond de 1.5 kW verbruik, terwijl ie nu de heel nacht en ochtend op bijna minimum vermogen pruttelt. Dit is veel stabieler zo.

@LangeFries : Ondanks de lage Ta van zo'n 25 graden gaan de defrosts probleemloos zonder heater (kan ook niet, want die staat uit). Is dat bij jouw Nibe niet altijd zo?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
[b]Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:03:

@LangeFries : Ondanks de lage Ta van zo'n 25 graden gaat dit probleemloos zonder heater (kan ook niet, want die staat uit). Is dat bij jouw Nibe niet altijd zo?
Jawel. Mijn Ta is 34 graden bij 2 graden buiten, dus er is bijna altijd voldoende warmte. Anders verwarmt hij eerst even. Mijn element staat ook uit tot -7 buiten. De opmerking was bedoeld om het verschil duidelijk te maken met het gequote bericht.

[ Voor 8% gewijzigd door LangeFries op 29-11-2020 12:23 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Twan dz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:00:
[...]

Het is een ouder huis (1970) en niet perfect geïsoleerd.
Ook dan ben ik nog blij want naast de elga hangt een heerlijke HR ketel die mij dan de warmte brengt. Ik weet dat iedereen hier gasloos wil, maar de intentie met de Elga blijft ELektrisch GAs. En als ik daarmee 3 euro pm aan vaste lasten heb vind ik t prima:) daarbij scheelt voor het milieu die warmte pomp icm 18 zonnepanelen een heleboel.

Heb je tips om met de oude Elga mijn Ta lager te maken en t huis wel warm genoeg houden?
Mijn huis is 1870 en ook slecht geïsoleerd. Maar van de Elga is bekend dat het onder de vier graden niet veel meer is, dus je zult het ermee moeten doen. Je kunt een hewalex overwegen, is toch gratis door subsidie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:38
Vandaag volgens mij de eerste defrost ervaren met de Loria vanmorgen om 8u. Zag de aanvoer en retour temp binnen no time dalen gevolgd door een tweede dip om 10.30. Duidt op een defrost toch?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:18
@Twan dz @reneeke1970
hier nog geen gas nodig gehad voor verwarming. het oude carrier elgaatje houd het nog goed bij.
Twan, als je een eigen topic aanmaakt met in de OP een goede beschrijving van je situatie en dan een linkje hier plaatst, kunnen we je goed helpen me optimaliseren.
ik heb b.v. de aansturing van mn elga gewijzigd om veel minder snel de gasketel erbij te laten verwarmen. Geeft veel profijt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:27:
[...]

Mijn huis is 1870 en ook slecht geïsoleerd. Maar van de Elga is bekend dat het onder de vier graden niet veel meer is, dus je zult het ermee moeten doen. Je kunt een hewalex overwegen, is toch gratis door subsidie
Voor de ondersteuning van de elga? Komt alleen nog wel een boiler bij denk ik? Dan kan die ook gas besparen icm de hr ketel

Ik heb het vermoeden dat mijn systeem niet zo goed werkt omdat mijn vloerverwarming verdeler het water te traag rond pompt. De Ta is 35 graden en Tr 28 graden op de verdeler. Naast de vloerverwarming op de begane grond heb ik in de badkamer 1 radiator open staan. Doe ik deze dicht krijgt de Elga een flow probleem.

Oppervlakte is 45 M2 vv 10cm Hoh.

In mijn ogen kan het liggen aan de diameter van de aanvoer naar de verdeler (zo'n vervormbare buis) of aan het feit dat er een pomp in zit. Dan ben ik misschien beter f met pomploos. Ik weet alleen niet of de hr ketel pomp het hele circuit kan voorzien van flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:47:
@Twan dz @reneeke1970
hier nog geen gas nodig gehad voor verwarming. het oude carrier elgaatje houd het nog goed bij.
Twan, als je een eigen topic aanmaakt met in de OP een goede beschrijving van je situatie en dan een linkje hier plaatst, kunnen we je goed helpen me optimaliseren.
ik heb b.v. de aansturing van mn elga gewijzigd om veel minder snel de gasketel erbij te laten verwarmen. Geeft veel profijt
Doe ik! Dankjewel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Twan dz schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:52:
[...]

Voor de ondersteuning van de elga? Komt alleen nog wel een boiler bij denk ik? Dan kan die ook gas besparen icm de hr ketel

Ik heb het vermoeden dat mijn systeem niet zo goed werkt omdat mijn vloerverwarming verdeler het water te traag rond pompt. De Ta is 35 graden en Tr 28 graden op de verdeler. Naast de vloerverwarming op de begane grond heb ik in de badkamer 1 radiator open staan. Doe ik deze dicht krijgt de Elga een flow probleem.

Oppervlakte is 45 M2 vv 10cm Hoh.

In mijn ogen kan het liggen aan de diameter van de aanvoer naar de verdeler (zo'n vervormbare buis) of aan het feit dat er een pomp in zit. Dan ben ik misschien beter f met pomploos. Ik weet alleen niet of de hr ketel pomp het hele circuit kan voorzien van flow.
Een open verdeler heeft veel minder weerstand voor de flow dan een gesloten versie, dus daar kan je probleem wel eens zitten. Misschien wat foto plaatsen.
Hewalex heeft geen boiler nodig, komt gewoon in je CV systeem te zitten en is gewoon simpel aan uit, niet moduleren.
Is 2.5 kW en draait op ventilatie of buiten lucht, net wat je wilt. Als je de ruimte hebt wat let je om te proberen, hij is toch gratis

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Laatst online: 19:28
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:55:
[...]

Hij zit naast de hoofdprint (zoals ook op de foto te zien is). Is niet te missen. Kijk wel goed uit, want de spanningsvoerende componenten in de binnenunit zijn bepaald niet aanraakveilig.
Goede tip. Zal binnen en buitenunit uitschakelen, maar nu nog even niet. (zet ik het gezin in de kou, in de eerste "winter" met pomp)
@ThaDude Heb jij deze?

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Goedemiddag,

Inmiddels heb ik enige jaren een Panasonic Monobloc (model WH-MDC05F3E5) draaien en dat bevalt goed. Van het PV overschot is niet meer over en het gas verbruik is van ca 2400 m3 per jaar terug naar ca 800 m3 per jaar (vrijstaande woning). Doel was dan ook het PV overschot goed te gebruiken en de totale stookkosten te verlagen. Ik gebruik een losse thermostaat voor de Panasonic en mijn Remeha ketel heeft ook een losse thermostaat die ca 0,2 graden lager staat. Dit werkt eigenlijk prima de laatste jaren.

Nu dat de buiten temperaturen weer onder de 5 graden zijn heb ik de warmtepomp met de hand uit gezet, immers het rendement bij een buitentemperatuur van een graad of 5 en lager is financieel niet interessant genoeg om de warmtepomp te gebruiken. Helaas gaat dit nu nog met de hand en daar wil ik van af en daar heb ik jullie input bij nodig. Hoe hebben jullie het opgelost dat de warmtepomp niet aan gaat onder een bepaalde temperatuur ?

groeten Cor-Jan

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Cor-Jan schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:09:
Goedemiddag,

Inmiddels heb ik enige jaren een Panasonic Monobloc (model WH-MDC05F3E5) draaien en dat bevalt goed. Van het PV overschot is niet meer over en het gas verbruik is van ca 2400 m3 per jaar terug naar ca 800 m3 per jaar (vrijstaande woning). Doel was dan ook het PV overschot goed te gebruiken en de totale stookkosten te verlagen. Ik gebruik een losse thermostaat voor de Panasonic en mijn Remeha ketel heeft ook een losse thermostaat die ca 0,2 graden lager staat. Dit werkt eigenlijk prima de laatste jaren.

Nu dat de buiten temperaturen weer onder de 5 graden zijn heb ik de warmtepomp met de hand uit gezet, immers het rendement bij een buitentemperatuur van een graad of 5 en lager is financieel niet interessant genoeg om de warmtepomp te gebruiken. Helaas gaat dit nu nog met de hand en daar wil ik van af en daar heb ik jullie input bij nodig. Hoe hebben jullie het opgelost dat de warmtepomp niet aan gaat onder een bepaalde temperatuur ?

groeten Cor-Jan
Waarop baseer je dat de warmtepomp financieel niet meer interessant is onder de 5 graden?

Ik betaal 80 cent voor een kuub gas en 20 cent voor een kwh stroom.
Wanneer ik 9 kw warmte uit een kuub gas haal is het nog interessant tot;

Een COP 2.25 (9 kw / 4 ).
Zon slechte COP heb ik zelfs met de ELGA nog nooit gezien.

Misschien liggen jouw tarieven anders, maar het is een betrekkelijk eenvoudig rekensommetje zolang je de COP maar weet.

De ELGA (Hybride) kun je zelf instellen tot wanneer hij mee moet doen.. Voor andere warmtepompen twijfel ik er of een dergelijke build-in oplossing is.. Zou je al iets met domotica moeten porellen.. temp sensor + relais.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:17

ThaDude

Hang Loose

_RRM_ schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:05:
[...]

Goede tip. Zal binnen en buitenunit uitschakelen, maar nu nog even niet. (zet ik het gezin in de kou, in de eerste "winter" met pomp)
@ThaDude Heb jij deze?
Deze heb ik inclusief bijhorend koelelement

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 21:16
Binnenkort krijg ik een 8 kw hybride warmtepomp onze woning is ongeveer 150m2 op de beganegrond 60m2 gaan we verwarmen met vloerverwarming en boven nog met radiatoren ,(staan eigenlijk bijna altijd dicht).
Nu was mijn idee om een buffer van 100l toe te voegen om het pendelen tegen te gaan nu wilde ik deze volgens het volgende schema aansluitenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BNCXkD-qIfb3Za8-aETct1Vwbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9OQ1Jm3AW0J1twsE6z2cSQy.jpg?f=fotoalbum_large de warmtepomp en cv kunnen helaas niet van elkaar gescheiden worden omdat dit 1 apparaat is, zou dit een goed schema zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Daannn1987 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:19:[...]Waarop baseer je dat de warmtepomp financieel niet meer interessant is onder de 5 graden?

Misschien liggen jouw tarieven anders, maar het is een betrekkelijk eenvoudig rekensommetje zolang je de COP maar weet.

De ELGA (Hybride) kun je zelf instellen tot wanneer hij mee moet doen.. Voor andere warmtepompen twijfel ik er of een dergelijke build-in oplossing is.. Zou je al iets met domotica moeten porellen.. temp sensor + relais.
Mijn energie prijzen zijn vergelijkbaar. Bij wat informatie online heb ik destijds gevonden dat je onder de COP van 3 gaat wanneer je in de buurt van 5 graden komt. Dit komt ook omdat ik mijn uitgaande temperatuur op 55 graden heb staan (wordt zelden gehaald, meestal stopt het op een graad of 45).

Ik heb zitten denken aan een TH10 met een relais er achter om het thermostaat signaal door te laten gaan of te stoppen, maar ik ben vast niet de eerste die zo iets probeert.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
remcoVer schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:13:
Mag ik andere Ecodan cylinder unit (EHST20D-VM2C oid) gebruikers vragen over hun basis instellingen. Nu is ieder huis anders, maar zijn er wel overeenkomsten. We gebruikten ongeveer 500 kuub gas op jaar basis, 300kuub verwarmen en de rest SWW. Ik vind de WP een stuk stiller dan de gas cv welke we hadden.

SWW:
De afgelopen week viel mij op dat wanneer SWW op 55C target staat dat de WP het goed lukt om het de SWW tank naar een graad of 52 te brengen. Maar dan heel graag de 2kW bij-verwarmer erbij pakt voor de laatste 3 a 4 graden. Ik heb nu SWW naar 52 gezet in de hoop dat de bij-verwarmer niet aan gaat. (buiten temperatuur ~5 graden). Legionella heb ik nu eens in de 2 weken staan. 2 keer per week gaan de kinderen in bad en is de doorstroom vrij hoog (temperatuurval van SWW 55 naar 48 graden, bad ongeveer 1/3 vol, = 100L 38 graden).

CV:
Nu hebben we beneden active verwarmings panelen. We hebben alleen in de badkamer pseudo vloerverwarming (de leiding loopt er 2x extra door heen). De rest van het huis heeft gewoon de normale verwarmings panelen voor een huis uit 2000. Verder is het goed geisoleerd. Target voor woonkamer is 20 graden en wordt makkelijk gehaald. Boven staat alleen de kinderkamer 'open' en blijft mooi 18 graden.
Nu had ik eerst het systeem als een klassieke thermostaat aan gezet. Dus houd kamer op 20 graden, dit werkt vrij goed. Nu wil ik echter dat in de nacht de kamer 18 of 19 graden is. Ik had dit ingevoerd in het display bij de week-editor. Alleen nu heeft de WP de hele nacht aan gestaan. Ik zal wat foto's maken later om de instellingen te laten zien. (of hoort dat in een ander topic thuis?)
Hier een EHST20D VM2D met een PUHZ75YAA

Het sww staat op 55 graden. Bij 45 gaat deze weer aan. Heb de backup heater op een 30 minuten vertraging staan. Deze is nog niet bijgesprongen.
De legionella staat 2 wekelijks op 60 graden om 13:00.
Het water wordt dan eerst tot 55 graden verwarmd. Daarna gaat de backup heater aan.

Ik heb na 2 douchebeurten achter elkaar gezien dat het vat 35 graden aangeeft. Maar het water wat eruit komt is nog veel warmer dan dat. Dus denk dat het mooi gelaagd in het vat zit.

Verwarming staat hier op ruimte temperatuur van 21 graden.
De aanvoer van 28 tot max 35 graden.
Ik heb het nog niet warmer gezien dan 28 graden.
Vandaag is de warmtepomp om 4 uur vanacht aan gegaan en om ongeveer 13 uur is deze uit gegaan.
Er staat geen ijs op. Dus heb ook nog geen defrost gezien.
Zojuist heeft deze een sww run gedaan. En toen kwam er wat rijp op. Maar geen defrost.

Het is hier 4 graden met mist. De buitenunit blaast vandaag wel veel harder dan anders.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
H143 schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:05:
Binnenkort krijg ik een 8 kw hybride warmtepomp onze woning is ongeveer 150m2 op de beganegrond 60m2 gaan we verwarmen met vloerverwarming en boven nog met radiatoren ,(staan eigenlijk bijna altijd dicht).
Nu was mijn idee om een buffer van 100l toe te voegen om het pendelen tegen te gaan nu wilde ik deze volgens het volgende schema aansluiten[Afbeelding] de warmtepomp en cv kunnen helaas niet van elkaar gescheiden worden omdat dit 1 apparaat is, zou dit een goed schema zijn dan?
Nee, methode a is de beste

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Cor-Jan schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:31:
[...]

Mijn energie prijzen zijn vergelijkbaar. Bij wat informatie online heb ik destijds gevonden dat je onder de COP van 3 gaat wanneer je in de buurt van 5 graden komt. Dit komt ook omdat ik mijn uitgaande temperatuur op 55 graden heb staan (wordt zelden gehaald, meestal stopt het op een graad of 45).

Ik heb zitten denken aan een TH10 met een relais er achter om het thermostaat signaal door te laten gaan of te stoppen, maar ik ben vast niet de eerste die zo iets probeert.
Ja jij bent de eerste want het is nogal raar om hem uit te zetten, gas is altijd duurder. En je loopt risico op bevriezen.
Maar een thermostaat op koel mode doet hetgeen jij wilt.
Maar zodra jij je CV start gaat de wp toch vanzelf uit op war?
En ook al bedacht om de tweede warmtebron functie in je wp te gebruiken? Indien de ta niet gehaald na x tijd dan schakelt de wp een tweede apparaat in.
Lees je boekje maar eens

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Cor-Jan Waarom heb je de Ta op 55graden staan? en gebruik je geen stooklijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

Naalroc schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:57:
[...]

Handmatig: radiatorkraan dicht, en de ventielen op de verdeler dicht. simpeler kan het niet
Dan gaat hem dat worden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:30:
[...]
Deze heb ik inclusief bijhorend koelelement
Ik haal ik ook wel eens iets bij Ali, maar van alles waar het hoge spanningen of hoge stromen betreft komen er bij mij bij alleen A-merken in. Vergeet niet dat je hiermee lange tijd een hoge stroom van 9A wil gaan sturen. Ik zou het niet aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cor-Jan schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:31:
[...]
Geen idee met welke WP je werkt, maar dat zijn niet bepaald WP-vriendelijke temperaturen. Wat voor afgiftesysteem zit daar achter?
Ter vergelijking: wij draaien rond het vriespunt nog steeds met een Ta van 25 graden (goed geisoleerde woning met alleen VVW), en hebben tot zo'n beetje -5°C nog met de COP van 4 werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
H143 schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:05:
Nu was mijn idee om een buffer van 100l toe te voegen om het pendelen tegen te gaan
Dat gaat niet werken. Een buffervat van slechts 100l voeg je toe om hydraulische ontkoppeling te krijgen tussen je primaire en je secundaire circuit, of om systeeminhoud (voor bijv. defrosts) te vergroten.
Als je pendelen wil tegengaan met een buffervat moet dat vat minimaal een factor 10 groter zijn, wat niet echt praktisch meer is. Reken maar eens uit hoelang je WP er over doet om zo'n vat van bijvoorbeeld 30 naar 35 graden te verwarmen.
Om pendelen tegen te gaan moet je eerst zorgen dat je zoveel mogelijk afgifteoppervlak hebt, en dan je vloer als buffer gebruiken. En zorgen dat er voldoende zones altijd open staan.
Even om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: waarom? Want ondanks dat ik geen ervaring heb met buffervaten (kan er alleen een beetje aan rekenen), lijkt mij die methode C de mooiste oplossing, omdat je dan de minste vermenging van warm en koud water krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ cor-jan; hier radiatoren Ta=35 graden tot het vriespunt / 24 uur per dag 20 graden kamertemperatuur

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Het is echt heerlijk weer om de wp te testen, temperaturen rond het vriespunt, zones lopen open en dicht, wp moduleert keurig mee!

I love it when a plan come's together :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:42:
Het is echt heerlijk weer om de wp te testen, temperaturen rond het vriespunt, zones lopen open en dicht, wp moduleert keurig mee!

Jup! Temp 0,1 gr ELGA loopt op nog geen 40% vermogen begrenst op TA29.
Dikke vette prima, heel waardevol zon Kamstrup.
Dag cop 4,55 not bad

En nog geen defrost gehad _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 29-11-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Robindd schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:52:
[...]

Beste zou los zijn. Heb ook bijna alleen maar VV maar wel een vuilafscheider gemonteerd. Komt toch nog wel bewezen wat vuil uit. Wellicht door de badkamer radiator.
Optimaal zou zijn de vuil afscheider vlak voor de binnenunit in de retour, en de lucht afscheider in de uitvoer. Al twijfel ik nog over het nut van die laatste. Kan denk ik ook wel redelijk prima zonder.
[...]

Ook ik draai het gewoon dicht / van de verdeler af in de zomer. Heb gekeken naar bijv. via een signaal een verdeler aansturen die daar mee kan sturen, maar dat is wel prijzig voor het vervangen van 2x per jaar een handeling van 1 minuut.
Het is een compleet nieuwe installatie met alleen maar plastic vloerverwarmingsslangen. Op een paar kleine delen na (koppelingen en dergelijke). Dus veel vuil zou er niet in mogen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is echt heerlijk weer om de wp te testen, temperaturen rond het vriespunt,
Hier niet. Temperaturen weliswaar ook rond het vriespunt, maar de zon gaf vanmiddag zoveel warmte dat de WP na de SWW-run om 12 uur niet meer aan is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:52:
[...]

Hier niet. Temperaturen weliswaar ook rond het vriespunt, maar de zon gaf vanmiddag zoveel warmte dat de WP na de SWW-run om 12 uur niet meer aan is geweest.
Zon? Niet gezien vandaag 8) maar dan mag je WP zometeen vol aan de bak met een afgekoelde vloer.. dat is ook niet alles

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 29-11-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

koevlaas2 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:26:
[...]

Filter-droger, maar dat hoeft denk ik niet, ik heb het iig nog nooit ertussen gezet.
In het Engels is het een strainer.
Maar mijn monteur dacht ook al dat het onnodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:54:
[...]
Zon? Niet gezien vandaag 8) maar dan mag je WP zometeen vol aan de bak met een afgekoelde vloer.. dat is ook niet alles
Dan hadden wij mazzel. Heb de hele middag met de buurman in de tuin gewerkt (bomen op de erfafscheiding geplant). Was fantastisch weer hier, alleen koud.
Afgekoelde vloer is niet zo'n groot probleem hier, de Tr is toch meestal maar 22 graden, en nu misschien 1 graadje kouder. Daar heeft de WP niet veel last van. Nog een voordeel van kunnen draaien met een lage Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier zie ik voor het eerst nu dat de ACE aan gaat terwijl setpoint nog steeds is behaald ( 20 ). ELGA draait op laag vermogen met Ta = 28 en Tr = 26 naar wat het lijkt puur om het huis warm te houden.

Interessant gedrag. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:30:
[...]

Dat gaat niet werken. Een buffervat van slechts 100l voeg je toe om hydraulische ontkoppeling te krijgen tussen je primaire en je secundaire circuit, of om systeeminhoud (voor bijv. defrosts) te vergroten.
Als je pendelen wil tegengaan met een buffervat moet dat vat minimaal een factor 10 groter zijn, wat niet echt praktisch meer is. Reken maar eens uit hoelang je WP er over doet om zo'n vat van bijvoorbeeld 30 naar 35 graden te verwarmen.
Om pendelen tegen te gaan moet je eerst zorgen dat je zoveel mogelijk afgifteoppervlak hebt, en dan je vloer als buffer gebruiken. En zorgen dat er voldoende zones altijd open staan.

[...]

Even om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: waarom? Want ondanks dat ik geen ervaring heb met buffervaten (kan er alleen een beetje aan rekenen), lijkt mij die methode C de mooiste oplossing, omdat je dan de minste vermenging van warm en koud water krijgt.
Geen menging geeft koud retour water na een start of misschien wel thermostaat kraan die open loopt. En dat vind een wp niet fijn. Dus je wilt juist zoveel mogelijk mengen om de retour een gemiddelde temperatuur te geven.
Ik heb hier een 400 liter buffer en korter dan anderhalf uur zal mijn wp niet draaien, zelfs niet met buiten 15 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17

Japie.G

Colour Classic

Man man man ik word helemaal gek van mn daikin. Een grote defrost ellende. En dag terwijl ie op enorm laag vermogen aan het lopen was. Snap er echt helemaal geen jota van. Heb een filmpje en data. Zal dat straks eens posten met mijn gedachtes erbij. Wellicht hebben jullie ideeën. Wil nog even een testje doen voordat ik conclusies trek.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:34:
Man man man ik word helemaal gek van mn daikin. Een grote defrost ellende. En dag terwijl ie op enorm laag vermogen aan het lopen was. Snap er echt helemaal geen jota van. Heb een filmpje en data. Zal dat straks eens posten met mijn gedachtes erbij. Wellicht hebben jullie ideeën. Wil nog even een testje doen voordat ik conclusies trek.
Dat kan niet, ik krijg al weken reclameboodschappen om mijn oren dat Daikin zo goed is :+
Even inhoudelijk (doorgehaald wat niet van toepassing is):

Kleine WP > Groot afgifte systeem = veel vermogen vragen = veel defrosts
Grote WP > klein afgifste systeem = Weinig defrosts
Hoge temperaturen = veel defrosts (vanwege vragen om groot vermogen), onbekend of de Ta bij jou >30c staat en waar het afgifte systeem uit bestaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

koevlaas2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:39:
[...]

Dat kan niet, ik krijg al weken reclameboodschappen om mijn oren dat Daikin zo goed is :+
Even inhoudelijk (doorgehaald wat niet van toepassing is):

Kleine WP > Groot afgifte systeem = veel vermogen vragen = veel defrosts
Grote WP > klein afgifste systeem = Weinig defrosts
Hoge temperaturen = veel defrosts (vanwege vragen om groot vermogen), onbekend of de Ta bij jou >30c staat en waar het afgifte systeem uit bestaat.
Zal straks uitgebreid posten met daarbij wat ik denk. Maar als ik dan nu postst lees over warmtepompen die met 1 defrost lopen vandaag waar ik er om de 20min een heb word ik gillend gek🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:47:
[...]

Zal straks uitgebreid posten met daarbij wat ik denk. Maar als ik dan nu postst lees over warmtepompen die met 1 defrost lopen vandaag waar ik er om de 20min een heb word ik gillend gek🤪
Post svp Ta, Dt, Tr, Hz, opgenomen vermogen en je type warmtepomp (sticker vermogen) ?

Mijn WP heeft de hele middag standby gestaan, start nu net weer en ik ga het aantal defrosts in de gaten houden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Ik heb er nog maar 2 gehad vandaag. ELGA draait nu op 600W in, 2650W uit, COP 4.5

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
[...]

Hier ca. 40 stk defrost gehad met een Daikin Hybrid 8Kw, buitentemp tussen 3°C en 0°C; dauwpunt 2°C en -2°C. lijkt me dus logisch ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

tingbrouwer schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:56:
[...]

Hier ca. 40 stk defrost gehad met een Daikin Hybrid 8Kw, buitentemp tussen 3°C en 0°C; dauwpunt 2°C en -2°C. lijkt me dus logisch ??
Dat *%#{^*}+{] ding heb ik dus ook. En nee, das niet logisch. Maar ik heb een idee wat dit ding aan het doen is. Ff geduld, ik ben bewijs aan het verzamelen. Ondertussen ook spaarpot geopend om dit meukding er uit te flikkeren. Sorry hoor, ben er klaar mee🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:00:
[...]

Dat *%#{^*}+{] ding heb ik dus ook. En nee, das niet logisch. Maar ik heb een idee wat dit ding aan het doen is. Ff geduld, ik ben bewijs aan het verzamelen. Ondertussen ook spaarpot geopend om dit meukding er uit te flikkeren. Sorry hoor, ben er klaar mee🙁
Denk dat de oppervlakte van je condenser gewoon te klein is waardoor hij snel bevriest.
De pana 5h heeft daar ook last van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:00:
[...]

Tot nu toe E 24kW; T 92kW; COP 3,8
TA gem. 31°C TR gem. 25°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:52:
[...]

Dat geldt bij mij voor de kamers op zuid. Keuken en woonkamer waren binnen no time door de zon opgewarmd, maar de kamers op noord bleven lang koud vanwege de temperatuur.

Totaal 4 defrosts geteld in Twente vandaag.

https://snapshot.raintank...k7mnchRLa1W2Uav9IUhfkxgUu

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

tingbrouwer schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:10:
[...]

Tot nu toe E 24kW; T 92kW; COP 3,8
TA gem. 31°C TR gem. 25°C
Hoe meet je deze? Als ik de defrosts mee meet zijn het zeer inefficiënte runs ;-) Je heelt deze data zeker uit het daikin scherm?

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 29-11-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Hier in Nuland ook puinhoop met de oude elga. Elke dip is een defrost.

https://imgur.com/a/sCWihk8

Ik denk dat ik de plofketel weer aan ga zetten

[ Voor 18% gewijzigd door Twan dz op 29-11-2020 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:20:
[...]

Hoe meet je deze? Als ik de defrosts mee meet zijn het zeer inefficiënte runs ;-) Je heelt deze data zeker uit het daikin scherm?
nee niet van de Daikin, E vanaf kWh meter, T 2x dompelvoeler en een vaste flow van 14,5 l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

tingbrouwer schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:25:
[...]

nee niet van de Daikin, E vanaf kWh meter, T 2x dompelvoeler en een vaste flow van 14,5 l/min.
Dat doe ik ook, haal je de defrost thermische energie wel van je totale opwek af? Kijk dan maar eens naar het resultaat van je run met 40 defrosts. Die cops zijn niet zo fijn. Mijn maandcop is tot nu toe ook nog prima. Maar t was dan ook aardig ‘warm’
Twan dz schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:21:

Ik neig ook naar de plofketel.. lijkt economischer.

[ Voor 25% gewijzigd door Japie.G op 29-11-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:32:
[...]

Dat doe ik ook, haal je de defrost thermische energie wel van je totale opwek af? Kijk dan maar eens naar het resultaat van je run met 40 defrosts. Die cops zijn niet zo fijn. Mijn maandcop is tot nu toe ook nog prima. Maar t was dan ook aardig ‘warm’

[...]

Zie
Daannn1987 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

< Cop 2.25 is de ketel economischer bij mij... Dat kan lang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13

Er gebeurt weer wat. Tot een paar dagen terug was de wp amper aangeweest. Ik denk dat dit de laagste november maand in kWh verbruik gaat worden in 6 jaar. En ik had al veel stroom over, doordat er weinig elektrisch wordt gereden.....

Afgelopen nacht een mooie run gehad van 4 uur bij een brontemperatuur die nog boven de 10 graden zit. Het vriest inmiddels, maar woning is vanmiddag fors opgewarmd door de zon, dus zal wel vannacht weer ergens aanslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Nu online
jerh schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
[...]

Er gebeurt weer wat. Tot een paar dagen terug was de wp amper aangeweest. Ik denk dat dit de laagste november maand in kWh verbruik gaat worden in 6 jaar. En ik had al veel stroom over, doordat er weinig elektrisch wordt gereden.....

Afgelopen nacht een mooie run gehad van 4 uur bij een brontemperatuur die nog boven de 10 graden zit. Het vriest inmiddels, maar woning is vanmiddag fors opgewarmd door de zon, dus zal wel vannacht weer ergens aanslaan.
Ksst verkeerde topic jij speelt vals :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Japie.G schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:32:
[...]

Ben ook benieuwt waar ik einde van de maand op uitkom. De thermisch kWh haal ik dan wel uit de Daikin.
Al met als bespaar ik jaarlijks >35% op de stookkosten tov de eerdere HR-gasketel. (bepaald middels graaddagen)
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou dan:

Gegevens vooraf:
Type: Daikin-Intergas hybrid
Warmtepomp: Daikin Altherma 8kw verwarmen en koelen.
- De evenwichtstemperatuur is ingesteld op -5. Dus pas onder de -5 mag de gas ketel bijkomen.
- Ter begripsvorming na opvallend veel defrost vorig jaar draai ik nu op een vaste Ta van 30 graden.
- Aan uit op ruimte thermostaat. Setpoint 21.0 (wp aan bij 20,5, wp uit bij 21,5)
- Ik heb een woning van 700m3, en 212m2 vloeroppervlak
- Boven is niets verwarmd behalve de badkamer. De gehele benedenverdieping heeft voerverwarming
- 8 groepen (woonkamer en woonkeuken) HoH 10cm met 16/2 buis van +/- 90m per groep
- 2 groepen HoH 15cm in hobbyruimte
- 1 groep badkamer naar boven
- Bij elkaar ongeveer een goede 100m2 verwarmde vloer
- Als het buiten 5 graden+ is is er geen vuiltje aan de lucht. De WP loopt dan geweldig met prima COPs.
- Als de buitentemperatuur onder de 5 zakt begint de ellende. Veel defrost.

Bevindingen nu:

Link naar de data:
https://snapshot.raintank...vG7sXRum9rCX7WkGzTDvITYDY

Gisteren (de 28e) begon omstreeks kwart voor 6 in de ochtend een run (ruimtethermostaat beneden heeft dan de 20.5 aangetikt). Buitentemperatuur is dan rond de 1 graad. Ik zie dan direct defrosts om de 30 minuten. Mij te toevallig dat ze exact elke 30 minuten voorkomen..Vanaf kwart over 11 zie je ineens de tijd tussen defrosts oplopen tot exact een uur. De buitentemperatuur is dan opgelopen tot 2,5/3 graden. Dan ineens is het over met de defrosts. Buitentemperatuur is op dat moment 4 graden +

Dan is er de 29e, vanmorgen dus (de run is nooit geëindigd gisteren) om 01:16 een defrost. Helaas liep de Netatmo API te klooien waardoor ik geen buitentemperatuur heb op dat moment.

Om 03:45 begint het feest weer. De buitentemperatuur is dan weer onder de 3 graden gezakt.

Opvallend is dat de vloer inmiddels een hele aardige temperatuur bereikt heeft (Tr). De wp draait dan op 865w opgenomen en 3,6kw thermisch (goeie COP4) op een laag vermogen voor deze Daikin. Niet echt iets om een defrost feest mee te verwachten. Echter wat gebeurt er..ELKE 20 MIN DEFROST. Temp buiten zakt lekker door, Tot vanmorgen 08:13 aanbreekt. Een defrost is net klaar, buiten is het inmiddels onder de 1 graad gezakt.. En wat schetst mijn verbazing. De WP gaat ineens langere tijd tussen de defrost zetten. TOT de buitentemperatuur weer oploopt en daar is mijn defrost party weer terug...

Nu heb ik een timelaps aangeeft met een gopro vanaf 0830 tot 10:35

Wat schetst mijn verbazing. De defrost van de 'lange run' tijdens de buitentemperatuur onder 1 vind Ike r okee uitzien. Dan de volgende defrost mania cycles vind ik heel bijzonder. De condensor lijkt nog lang niet dicht te zitten.

Frapante.. vorig jaar draaide ik een Ta van 5 graden hoger. EXACT zelfde gedrag. Met andere woorden. Ik krijg sterk het gevoel dat de tijd tussen defrostst op deze unit is ingeprogrammeerd tov de buitentemperatuur....

Nu net even een run handmatig gestart, temperaturen nu ruim onder nul hier. Nu zie ik weer cyclussen komen van exact 30 minuten. Het voelt erg als getimede defrosts ipv een intelligente regeling die kijkt of een defrost ook echt nodig is.

- Zou dat waar kunnen zijn? Hybride all in one systeem, dus wellicht zo geprogrammeerd omdat dit ding in deze temp range normaal al lang op gas aan het draaien is? (default is wp uit onder 5 graden, en das nou net de buitentemp dat dit ding dit gedrag gaat vertonen)

Het erge van dit verhaal is.. Je ziet het ook wel in de grafieken. Mijn retourtemperatuur loopt tijdens zo'n defrost mania feest gewoon terug. Met andere woorden. Mn vloer is aan het afkoelen..

@tingbrouwer mijn maandCOP inc defrosts is nog altijd bijna 4,7. Dus prima! Baal alleen van dit gedrag op het moment dat je de unit het meest nodig hebt..

Edit: bedenk me nu ik mn eigen filmpje kijk dat ik de unit best dicht op de gevel heb staan. Zal daar de specs ook nog eens van nazoeken..

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 29-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb net defrost #3 die is gestart. Tussen twee defrosts zit bij mij bijna exact 2 uur tijd met dit lage vermogen.

Ik verwacht nu overigens wel dat de ELGA harder moet gaan optoeren. 19.6 gemeten in woonkamer, setpoint staat op 20.0

Daarbij begint om 00:00 vannacht de nieuwe test met 20.0 graden continu op de thermostaat. Het zal mij benieuwen.

Edit: 1 defrost kost 0,146kWh :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 21:16
Andrehj schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:30:
[...]

[...]

Als ik je goed begrijp helpt een buffer niet echt om de we rustiger te laten draaien, volgens de site van wp weetjes heb ik ongeveer een buffer van 60l nodig om pendelen te voorkomen. Is deze info verouderd of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Snap er hier geen kut van 8)7 dat ding staat al de hele dag te loeien naar mijn idee. In de app geeft ie aan dat er warm water wordt verbruikt.. Hij heeft aardig veel moeite om de boiler aan te vullen naar 49 graden na het douchen.. is dat heel normaal? Het gaat om een Loria 6010..

Heb geen douche WTW en het is ook weer niet zo dat ik een half uur eronder heb gestaan. Ik vind het wel bijzonder dat ie er zoveel moeite mee heeft want hij vreet zo aardig wat energie..

Heel vervelend dat de app geen historie bij houdt en je dus niet kan zien wat er allemaal exact gebeurt, alleen het huidige moment.. weet niet of dit werkt nee :(

[ Voor 18% gewijzigd door ID-College op 29-11-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@ID-College welke app heb je t over waar je de data leest?

Vannacht hier heel veel defrost waardoor de woonkamer iets is afgekoeld. Draai 24/7 21 graden op de vloerverwarming in de woonkamer. Dit is mijn eerste winter dus alles nog even naar mijn situatie tweaken zal wel nodig zijn. Ik lees verschillende verhalen over defrost. Komt het door te veel vermogen en zal ik meer afgifte moeten creëeren? Heb WAR aan staan en nu met 0 graden staat de Ta op 29,5 graden zie ik. Stooklijn omhoog verschuiven een oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLXz4HlbXL8_KZzIbmQttarVp5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6MV3KkvoH6AaDx9U6lPEB8T.png?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Zou haast gaan denken dat die loria apparaten niet de beste zijn......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het was gewoon defrost weer volgens mij, zie ook de logging van @Dylantje2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:15:
Ja zelfs om het kwartier.....
Denk toch dat het aan oppervlakte van condensor ligt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Of zoals bij mijn daikin, gewoon vast ingeprogrammeerd. Elke 25min defrost. Heb nu ff voor de lol het vermogen naar max gezet. Ook om de 25min defrost. Vermogen naar minimaal? Ook om de 25min defrost: wat een troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:15:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Iag0PWLKP5hr9BCQO3J47_xro8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcL9TycQuAj6nvwYjUfzTmDV.png?f=fotoalbum_large

Je zou het bijna zeggen ja :+

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Bo0bz schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:29:

Vannacht hier heel veel defrost waardoor de woonkamer iets is afgekoeld. Draai 24/7 21 graden op de vloerverwarming in de woonkamer. Dit is mijn eerste winter dus alles nog even naar mijn situatie tweaken zal wel nodig zijn. Ik lees verschillende verhalen over defrost. Komt het door te veel vermogen en zal ik meer afgifte moeten creëeren? Heb WAR aan staan en nu met 0 graden staat de Ta op 29,5 graden zie ik. Stooklijn omhoog verschuiven een oplossing?

[Afbeelding]
Dit is via de Anna app van plugwise. Ik moet mij toch eens wat meer gaan verdiepen in de logging zodat ik meer snap wat ie aan het doen is. Hoe hebben jullie dit exact ingeregeld? Ben wel eens benieuwd wat er nu exact gebeurt want tis aardig lastig zoeken zo als je geen historie hebt of niets kan terug lezen..

Ik heb gisteravond de temp naar 47 graden gezet op de ECO stand en toen stopte ie direct.. volgens de app was het water toen 48 graden.. het lijkt dat de laatste graden temperatuur bizar veel energie kost. Het ging redelijk makkelijk naar 47/48 maar daarna gaat het tergend langzaam... :(

[ Voor 11% gewijzigd door ID-College op 30-11-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
ID-College schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:53:
[...]

Dit is via de Anna app van plugwise. Ik moet mij toch eens wat meer gaan verdiepen in de logging zodat ik meer snap wat ie aan het doen is. Hoe hebben jullie dit exact ingeregeld? Ben wel eens benieuwd wat er nu exact gebeurt want tis aardig lastig zoeken zo als je geen historie hebt of niets kan terug lezen..

Ik heb gisteravond de temp naar 47 graden gezet op de ECO stand en toen stopte ie direct.. volgens de app was het water toen 48 graden.. het lijkt dat de laatste graden temperatuur bizar veel energie kost. Het ging redelijk makkelijk naar 47/48 maar daarna gaat het tergend langzaam... :(
Hier begonnen met plugwise maar kreeg het niet lekker aan de praat. Plugwise bevestigde mij per mail dat de Loria icm plugwise geen gelukkig huwelijk zijn.
Heb je al langer problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Afgelopen 24h een gemiddelde temperatuur van -1°C (minimum -5°C) en geen zon gezien. Sinds gisteren 16:00 iedere 80 min. een defrost. De Ta komt niet hoger dan 31°C, dus de 75% begrenzing maar los gegooid. Kan de SW75YAA echt los gaan. De COP gaat eraan, maar eens kijken wat ie nog in huis heeft bij -2°C.

Trekt nu 2,6kW uit het net, maar produceert 9kW. Dat heeft ie de afgelopen 12 maanden nog nooit hoeven doen, maar Ta schiet omhoog _/-\o_.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Vanaf komende woensdag wordt met woning ook voorzien met een Elga Ace 6kw.
Mijn CV ketel is ook verouderd dus er komt een hele nieuwe installatie met:
- Remeha Elga Ace 6kw
- Remeha Tzerra Ace CW4
- Remeha eTwist

Ik heb op de begane grond vloerverwarming met 10 groepen (100m²).
In de woonkamer wordt het prima warm. Alleen wordt het in de speelkamer niet zo warm.
Dit blijft vaak 1,5 tot 2 graden achter op de woonkamer. Mijn installateur zegt dat dit lastig is.

Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande configuratie en mij kan helpen met de vraag:
Kan ik de eTwist op Rbus aan gesloten houden en bijvoorbeeld op BL1 of BL2 een aan/uit thermostaat aansluiten voor de speelkamer op te warmen.

De groepen openen/sluiten moet ook gebeuren maar dat moet wel lukken.

En dan nog een vraag: Heeft de eTwist echt een toegevoegde waarde aan dit systeem, zoals mijn installateur zegt?

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Twan dz schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:21:

Dit is een bijna een klassieke grafiek van de defrosts van de ELGA. De periode tussen defrosts is bijna exact hetzelfde. De ELGA doet een defrost niet alleen op basis van hoe zijn wisselaar werkt buiten maar ook op een timer.

Je ELGA is bij deze temperaturen simpelweg niet bij machte om je woning warm te houden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Bo0bz schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:12:
[...]

Hier begonnen met plugwise maar kreeg het niet lekker aan de praat. Plugwise bevestigde mij per mail dat de Loria icm plugwise geen gelukkig huwelijk zijn.
Heb je al langer problemen?
Nou hij hangt er pas net dus moet alles nog onderzoeken.. had voorheen een tado en vond die wat prettiger werken. Vind de app ook ruk.

Het echt lastige is dat ik geen grafieken en historie heb. Ik heb dus geen idee wat het ding allemaal aan het uitspoken is. Dat maakt het lastig zoeken. Ook is dit de 1e keer met temperaturen rond het vriespunt dus weet niet of dit normaal gedrag is..

Het zou wel hebben als je wat meer inzicht in historie en actueel gedrag hebt want dat mis ik nu helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
silverheijen schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:25:
Vanaf komende woensdag wordt met woning ook voorzien met een Elga Ace 6kw.
Mijn CV ketel is ook verouderd dus er komt een hele nieuwe installatie met:
- Remeha Elga Ace 6kw
- Remeha Tzerra Ace CW4
- Remeha eTwist

Ik heb op de begane grond vloerverwarming met 10 groepen (100m²).
In de woonkamer wordt het prima warm. Alleen wordt het in de speelkamer niet zo warm.
Dit blijft vaak 1,5 tot 2 graden achter op de woonkamer. Mijn installateur zegt dat dit lastig is.

Is er iemand die ervaring heeft met bovenstaande configuratie en mij kan helpen met de vraag:
Kan ik de eTwist op Rbus aan gesloten houden en bijvoorbeeld op BL1 of BL2 een aan/uit thermostaat aansluiten voor de speelkamer op te warmen.

De groepen openen/sluiten moet ook gebeuren maar dat moet wel lukken.

En dan nog een vraag: Heeft de eTwist echt een toegevoegde waarde aan dit systeem, zoals mijn installateur zegt?

Bedankt voor de hulp
Heb je aparte slangen naar de speelkamer liggen of zitten die op dezelfde vloerverdeler als je woonkamer? Als het een aparte aanvoer is dan zou je serieus een Evohome systeem ( zoneverwarming ) kunnen gaan proberen.

De eTwist heeft toegevoegde waarde. Als je een Opentherm thermostaat gaat aansluiten dan is de thermostaat de baas, die bepaald de stooklijn, aanvoertemperatuur etc van de warmtepomp. Je thermostaat is de master, je warmtepomp de slave.

Hang je een eTwist op dan is de eTwist een soort van afstandbediening voor je warmtepomp. De instellingen in de warmtepomp zijn leidend dan. Dan heb je dus maar 1 master en geen slave.

Ik heb eerst een opentherm thermostaat gehad met mijn ELGA ACE, dat was geen gelukkig huwelijk. Ik heb nu sinds ruim een week een eTwist hangen en de warmtepomp doet het nu echt stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, relatief veel vocht in de lucht en temperatuur rond het vriespunt is niet het mooiste moment om lange runs te hebben:

Loria
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMOquUdTrgIzAAN2XIuQxTKPCog=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/orphsBf5lHg3qoTr9d1wWo6L.png?f=fotoalbum_small
reneeke1970 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:09:
Zou haast gaan denken dat die loria apparaten niet de beste zijn......
Hier ook met een Loria maar zie niet echt in waarom dit met een ander merk niet zou zijn?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:29:
Of zoals bij mijn daikin, gewoon vast ingeprogrammeerd. Elke 25min defrost. Heb nu ff voor de lol het vermogen naar max gezet. Ook om de 25min defrost. Vermogen naar minimaal? Ook om de 25min defrost: wat een troep.
Dat is ook het gedrag wat ik zag met de oude ELGA/Carrier combinatie. De defrosts kwamen exact om een bepaalde interval. Mijn ELGA ACE doet dat trouwens ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw4NZrJpCh3ix8n7X8UveloN4P8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dg1rTDJzONifLtBXnsTb7ucV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
mkleinman schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:37:
[...]

Heb je aparte slangen naar de speelkamer liggen of zitten die op dezelfde vloerverdeler als je woonkamer? Als het een aparte aanvoer is dan zou je serieus een Evohome systeem ( zoneverwarming ) kunnen gaan proberen.

De eTwist heeft toegevoegde waarde. Als je een Opentherm thermostaat gaat aansluiten dan is de thermostaat de baas, die bepaald de stooklijn, aanvoertemperatuur etc van de warmtepomp. Je thermostaat is de master, je warmtepomp de slave.

Hang je een eTwist op dan is de eTwist een soort van afstandbediening voor je warmtepomp. De instellingen in de warmtepomp zijn leidend dan. Dan heb je dus maar 1 master en geen slave.

Ik heb eerst een opentherm thermostaat gehad met mijn ELGA ACE, dat was geen gelukkig huwelijk. Ik heb nu sinds ruim een week een eTwist hangen en de warmtepomp doet het nu echt stukken beter.
@mkleinman bedankt voor de reactie.
Het is 1 vloerverwarmingsverdeler die inderdaad 4 groepen voor de speelkamer/gang doet en 6 voor woonkamer. Hier zullen dan inderdaad servo motortjes op geplaatst dienen te worden.

De vraag was meer of er een contact is wat ik hoog kan maken in de warmtepomp die er voor zorgt dat, ondanks dat de eTwist geen warmtevraag heeft, toch kan zorgen dat er warmte wordt gegenereerd.

Als dat op een of andere manier mogelijk is, dan kan ik een aan/uit thermostaat toepassen en deze de servo motoren + ingang elga laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Over de defrosts met bepaalde regelmaat: Ben benieuwd welke sensoren en logica een WP zou moeten hebben om die meer "intelligent" te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15
mkleinman schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:43:
[...]

Dat is ook het gedrag wat ik zag met de oude ELGA/Carrier combinatie. De defrosts kwamen exact om een bepaalde interval. Mijn ELGA ACE doet dat trouwens ook.

[Afbeelding]
Heb je ter vergelijking ook de input en output van de warmtepomp over de afgelopen nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Afbeelding van een testje:
https://imgur.com/a/6VPxE5Z

Met Ta30 in defrost mania mode. COP 2,94 gemiddeld. Met een gemiddelde power van 4,62kw

Met Ta35 in defrost mania mode. COP 2,77 gemiddeld. Met een gemiddelde power van 5,73kw

Helaas heb ik die extra kw aan power wel nodig hier.. Zal dus gewoon een stooklijn moeten maken die bij 5gr+ Ta 30 (of lager) kiest, en van 5gr- tot 0gr moet de Ta oplopen naar 35. Dan draait de Daikin bitch toch op max power, dus valt er niet meer uit te halen.

Tijd tussen defrosts blijft ongeacht welk vermogen ik vraag hetzelfde..

Ik zie bij wat google werk verschillende Daikin units met hetzelfde gedrag voorbij komen helaas.
- Link
- Link

Dit bevestigt mijn vermoeden dat ik gister door mijn timelapse filmpje al had.. Dat ding defrost gewoon op vooraf ingestelde tijden, ongeacht of de condensor dicht zit of niet.. ;w
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:57:
Over de defrosts met bepaalde regelmaat: Ben benieuwd welke sensoren en logica een WP zou moeten hebben om die meer "intelligent" te doen?
Misschien kijken hoeveel vermogen ie nog levert? En als dat behoorlijk inkakt dan een defrost doen ouzo? Ik weet het niet. Maar wat mijn Daikin doet is nogal een waste of energy..

[ Voor 30% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:57:
In mijn Mitsubishi buitenunit zitten 5 temperatuur sensoren en een druk sensor. Samen met de informatie van compressor en fan moet je wel een slimme regeling kunnen maken.

Bij mij ging de defrost interval van 80 naar 35 min toen ik maximaal vermogen ging vragen. Je ziet de instant COP ook langzaam dalen tot een defrost dit weer verbetert. Nu heb ik de Ta weer wat realistischer gezet en is de interval 55 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
icecreamfarmer schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:56:
[...]

In het Engels is het een strainer.
Maar mijn monteur dacht ook al dat het onnodig was.
Volgens onderstaand schema zitten er 5 strainers in de buitenunit. Dat zal wel voldoende zijn :).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAD904N.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
TweakersOnly schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:02:
[...]

Heb je ter vergelijking ook de input en output van de warmtepomp over de afgelopen nacht?
Iets voor 8 uur vanochtend HP058 ( stille modus ) uit gezet. Dat had ik eerder moeten doen denk ik.

Overigens; Cijfers kloppen niet helemaal. Ik zie nu een afwijking in de interne sensoren van de ELGA ( temperatuur ) en mijn sensoren ).

Watt In en Watt Uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zgr0tyNY1BKXJ7yX1K0nfVml1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6ShpIM6UGfnEdeuRUV5zirk.png?f=fotoalbum_large

Ta en Tr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzYdmq9OOMf9eZkfpl7UV8KUBHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IU4eblQysLhxqKxB6831qjD4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Schijnbaar is er toch historie in de Anna app, maar dus niet via de reguliere app maar alleen via de HTML interface (wie bedenkt dit? 8)7 )

Anyway, momenteel staat het er zo bij
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/x68jNdf/loria-6010.png

Voor mijn gevoel staat de pomp continue te loeien. Nu ben ik nog geen expert in het lezen wat hier allemaal gebeurt, maar vanaf half 8 is het modulatieniveau continue 100%. Dat kan toch nooit kloppen?

Als ik een andere dag pak waar het wat warmer was, dan zie je dat hij alleen "moduleert" tussen 0% en 100%:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sRqTDPB/loria-6010-2.png
Dit kan toch nooit zijn zoals het bedoeld is?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 30-11-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doek55 schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:13:
Afgelopen 24h een gemiddelde temperatuur van -1°C (minimum -5°C) en geen zon gezien. Sinds gisteren 16:00 iedere 80 min. een defrost. De Ta komt niet hoger dan 31°C, dus de 75% begrenzing maar los gegooid. Kan de SW75YAA echt los gaan. De COP gaat eraan, maar eens kijken wat ie nog in huis heeft bij -2°C.

Trekt nu 2,6kW uit het net, maar produceert 9kW. Dat heeft ie de afgelopen 12 maanden nog nooit hoeven doen, maar Ta schiet omhoog _/-\o_.
Hij heeft vanmorgen ook stevig zijn best gedaan, max 5200Watt uit het net en 13700Watt aan thermisch vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gh2q9d.png

Een frequentie van 98Hz heb ik ook nog niet eerder voorbij zien komen 8) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Grolsch schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:31:
[...]

Hij heeft vanmorgen ook stevig zijn best gedaan, max 5200Watt uit het net en 13700Watt aan thermisch vermogen:

Een frequentie van 98Hz heb ik ook nog niet eerder voorbij zien komen 8) :+
Bij mij ging het vanmorgen ook flink te keer, daarom maar snel even de 50/75% regeling inbouwen. Vind het echt teveel geluid voor de buren. Hij moet ook wel aan de bak aangezien ik draai met een Ta 45. En dan zou ik mogelijk ook ook in de nacht kunnen draaien. Stop nu om 11 uur en start weer om 6 uur en dan koelt het huis serieus af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osJc0AJfFTLkBrE1JXI4xKdV4Is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5yesiGvms2YwhB3CIvsd35m.png?f=user_large

Hier vanmorgen bij de start 108Hz en dan trekt hij zeker wel 5Kw uit de muur. Qua defrost zie onderstaand log.
2020-11-30 13:32:06 Off
2020-11-30 13:27:05 Defrost
2020-11-30 12:20:06 Off
2020-11-30 12:15:06 Defrost
2020-11-30 11:08:05 Off
2020-11-30 11:04:05 Defrost
2020-11-30 10:07:06 Off
2020-11-30 10:03:05 Defrost
2020-11-30 08:50:06 Off
2020-11-30 08:46:05 Defrost
2020-11-30 07:42:05 Off
2020-11-30 07:37:05 Defrost
2020-11-30 06:34:06 Off
2020-11-30 06:29:06 Defrost
2020-11-30 06:00:00 Off

Lijkt mij redelijk normaal met dit weer, koud en redelijk vochtig buiten.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Japie.G schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:29:
Afgelopen nacht was gewoon het meest slechte weer wat je voor een wp kan hebben, verder onder 0 gaat het juist weer beter.
Zelf had ik ook de nodige defrosts, maar belangrijkste het huis bleef warm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Het was hier vanochtend 21.5 gr, vs setpoint 22gr. Maar voor sochtends vindt ik dat helemaal niet erg eigenlijk.. Wel de Ta ietsjes omhoog getikt voor 0-5gr.
Tevens de vrouw wat getrickt. Die wilde 22gr, dus heb mijn -0,2 compensatie eraf gehaald en naar 22gr gezet. Netto scheelt dat maar 0,3 gr :+

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Robindd schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:45:
Tevens de vrouw wat getrickt. Die wilde 22gr, dus heb mijn -0,2 compensatie eraf gehaald en naar 22gr gezet. Netto scheelt dat maar 0,3 gr :+
Badass >:) "Placebo effect" :P

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

[Afbeelding]
Hoe heb je de settings nu staan? Volgens handleiding zou je parameter 30 omhoog kunnen zetten.

Hier heeft ie bij het defrost-spectakel van vandaag ook wel wat warmte verloren maar het is niet koud of zo.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Deelnemers MONITORING WARMTEPOMPEN: Meters opnemen s.v.p.
Via PM doorgeven.
Pagina: 1 ... 33 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.