Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
xoror schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:24:
Ik wilde wel een soort omkasting om de WP (sw75yaa) doen die in de tuin gaat staan vol in de zon dus. Maar als ik de verhalen boven lees is dat niet z'n goed idee? Als je voor en achter open laat, zou het toch geen probleem moeten zijn?
Deze WP zuigt ook veel lucht vanaf de linker zijkant aan, dus die moet ook open zijn. Maar wat vooral belangrijk is, is dat er in die kast een afdichting zit, die ervoor zorgt dat de uitgeblazen lucht alléén aan de voorkant de kast uit kan, en dus niet langs de zijkanten, bovenkant of onderkant weer naar achteren kan. Dan krijg je namelijk lucht kortsluiting, en de problemen zoals die hier inmiddels veelvuldig zijn benoemd.
Verder wil je geen belemmering van de luchtstromen. Een rooster wat 50% open is, maar bestaat uit vele relatief kleine gaten, zorgt al voor een erg grote weerstand, door de turbulentie rond die gaten.
Bovendien is zo'n kast bij onderhoud ook nog onhandig.
Waarom wil je er eigenlijk een kast omheen? Moderne techniek mag best gezien worden toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:33:
[...]

Deze WP zuigt ook veel lucht vanaf de linker zijkant aan, dus die moet ook open zijn. Maar wat vooral belangrijk is, is dat er in die kast een afdichting zit, die ervoor zorgt dat de uitgeblazen lucht alléén aan de voorkant de kast uit kan, en dus niet langs de zijkanten, bovenkant of onderkant weer naar achteren kan. Dan krijg je namelijk lucht kortsluiting, en de problemen zoals die hier inmiddels veelvuldig zijn benoemd.
Verder wil je geen belemmering van de luchtstromen. Een rooster wat 50% open is, maar bestaat uit vele relatief kleine gaten, zorgt al voor een erg grote weerstand, door de turbulentie rond die gaten.
Bovendien is zo'n kast bij onderhoud ook nog onhandig.
Waarom wil je er eigenlijk een kast omheen? Moderne techniek mag best gezien worden toch?
In de handleiding staat dat hij liever niet in de volle zon moet staan. Hij komt hier op het zuid/west te staan, dus de hele dag in de zon.

[edit]
hmmm meen ergens gelezen te hebben, maar nu kan ik het niet meer terug vinden. Gewoon in volle zon is dan verder geen probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 25-11-2020 09:42 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:42:
[...]

Toch nog even terugkomend op deze bijzondere constructie: Weet je heel zeker dat de aanvoer van de WTW in die schoorsteen zit?
[...]
Waarschijnlijk zit die achter dat vierkante gat aan de smalle zijde onder de unit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byTBGQ94XQszG8iZJ5lXl3tCRpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5PDNxobWCAN5eeqUCa7pLNU.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Remco45 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:37:
[...]
Waarschijnlijk zit die achter dat vierkante gat aan de smalle zijde onder de unit?
[Afbeelding]
Dat zou het probleem in de winter een stuk verminderen (maar met de WP er vlak naast zal de lucht daar alsnog flink afgekoeld zijn, afhankelijk van de windrichting en -snelheid), maar ook dat is in de zomer een veel te warme plek, zo vlak boven de hete dakpannen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:34:
[...]
In de handleiding staat dat hij liever niet in de volle zon moet staan. Hij komt hier op het zuid/west te staan, dus de hele dag in de zon.
Je zou er een dakje boven kunnen maken.
Maar dat probleem speelt bij mij ook. WP staat tegen een oost-gevel (die 30° naar het zuiden is gedraaid), waardoor de WP tot 14u in de zon staat. Soms gaat het qua opstelling niet anders.
Overigens is die positie ook vaak best gunstig: Op dit moment meet ik daar (met draaiende WP) een 1° hogere buitentemperatuur dan aan de andere kant van de woning, en tijdens SWW maken (om 12 uur) loopt dat verschil op naar wel 5°, wat goed is voor de COP.
Enig nadeel wat ik van deze opstelling kan bedenken is de WAR regeling, die nu met een te hoge temperatuur werkt. Maar die temperatuur is alleen maar te hoog als de zon schijnt, en die schijnt door de ramen ook naar binnen, waardoor er toch al minder warmtebehoefte van de WP is.
Maar wellicht dat experts @koevlaas2 of @Oxellaar een reden kunnen geven waarom je een WP niet in de zon mag opstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Ik meende het in de installatie handleiding gelezen te hebben, maar kan het niet meer terugvinden. Misschien had ik het bij het verkeerde eind hoor. Dat van SWW is inderdaad handing om in de zon overdag te doen.

In de zomer als je gaat koelen is het misschien handiger dat ie in de schaduw staat (makkelijker warmte kwijt?)

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 25-11-2020 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Andrehj dit zal vooral voor koelbedrijf gelden. Dan is vol in de zon nadelig.
Maar in de winter, tijdens verwarmen, zal een unit geen last van zon hebben.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:56:
@Andrehj Ik meende het in de installatie handleiding gelezen te hebben, maar kan het niet meer terugvinden.
Het staat er wel in hoor. Deze regel staat bijvoorbeeld in het Planungshandbuch 2018:
• Vermeiden Sie Standorte, an denen das Gerät direkter Sonneneinstrahlung oder anderen Wärmequellen ausgesetzt ist.
Misschien had ik het bij het verkeerde eind hoor. Dat van SWW is inderdaad voordeel van overdag doen.

In de zomer als je gaat koelen is het misschien handiger dat ie in de schaduw staat (makkelijker warmte kwijt?)
Yep. Maar naar koelen gaat maar een klein deel van je energieverbruik, dus dat is (wat mij betreft) ondergeschikt. En bovendien gaat koelen veel beter met LL (oftewel een airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robeeert
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-12-2024
Excavator schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:12:
[...]

Betreft dit een MorgenWonen woning van de volkerwessels groep? Ik heb namelijk dezelfde soort constructie
De techniek is identiek aan MorgenWonen huizen, het is namelijk gebouwd onder de vlag van VolkerWessels. Alleen dan weer net een andere aannemer, maar de installateur is dezelfde.

Dus de kans bestaat dat jij ook ditzelfde euvel hebt, omdat de kap hier waarschijnlijk roet in het eten gooit. Althans als ik zo een beetje onze kap vergelijk met de andere kap die hier wordt getoond, is de dichtheid veel groter en kan het wegstromen van de koude lucht daardoor lastiger zijn.

@Andrehj Helaas hadden we geen keus in de geleverde apparatuur, dit was voor iedereen in het project gelijk. De buitenunit maakt idd een hoop herrie, zeker omdat hij vaak tijden achter elkaar op vol vermogen aan het draaien is en dat een zware brom binnen geeft. Ook het geluid van de defrosts is storend, aangezien ik zelf de laatste tijd veel op de zolder werk. Dat was ook één van de redenen om eens wat meer onderzoek te gaan verrichten naar de werking van het apparaat.

Het is nu te hopen dat de installateur thuis geeft en mee wil denken/werken aan een oplossing.

Met betrekking tot de WTW heb ik ook nog even goed gekeken en ik heb het inderdaad fout. De afvoer zit in de schoorsteen verwerkt. Overigens is het mij niet duidelijk waar dan precies de lucht eruit komt, ik zou verwachten dat het verwerkt zit in het schuine gedeelte van de schoorsteen. Waar @Remco45 volgens mij ook al op wijst.

Overigens heeft dat wel tot gevolg dat de aanvoer van de lucht voor de WTW onder de zonnepanelen aan de zuidkant is verwerkt. Al met al dus helemaal geen ideale situatie, aangezien de lucht daar dus flink opwarmt als de zon schijnt (in de winter heeft het dan wel een licht voordeel).

[ Voor 0% gewijzigd door robeeert op 25-11-2020 10:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:02:
[...]

Het staat er wel in hoor. Deze regel staat bijvoorbeeld in het Planungshandbuch 2018:

[...]

[...]

Yep. Maar naar koelen gaat maar een klein deel van je energieverbruik, dus dat is (wat mij betreft) ondergeschikt. En bovendien gaat koelen veel beter met LL (oftewel een airco).
Ik probeer ff met L/W. Genoeg vloeren opp genoeg namelijk. Ik heb 11k Watt piek, dus energie in de zomer is geen probleem ;-) Wel spannend, eind van de maand wordt ie geinstalleerd, over maandje kan ik echt spelen dan krijg ik ws sleutel. nog even subsidie aanvraag indienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
robeeert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:02:
[...]
Overigens heeft dat wel tot gevolg dat de aanvoer van de lucht voor de WTW onder de zonnepanelen aan de zuidkant is verwerkt. Al met al dus helemaal geen ideale situatie, aangezien de lucht daar dus flink opwarmt als de zon schijnt (in de winter heeft het dan wel een licht voordeel).
Wacht even: Heb jij de aanvoer van de WTW in je schuine dak, op de zuidzijde, onder de zonnepanelen? Maar dat is nog veel erger! Dan zuig jij in de zomer lucht van 60 of 70 graden naar binnen. Kun je die temperatuur op je WTW aflezen? Hoe warm werd je woning afgelopen zomer dan wel niet?
Ik zou die casus eens bij de fabrikant van je WTW neerleggen, wellicht dat zij eens contact met de ontwerper op willen nemen.

Edit: Als idd de aanvoer onder je panelen zit en de afvoer aan de noordzijde onderin die toren zou ik dit door de installateur laten omdraaien. Je kunt beter in de winter ietsje meer verwarmen, dan in de zomer die hete lucht onder je panelen naar binnen zuigen. Dan is het aanzuigen van de warme lucht boven de pannen aan de noordzijde altijd beter (maar nog steeds suboptimaal).

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:05:
[...]
Ik probeer ff met L/W. Genoeg vloeren opp genoeg namelijk. Ik heb 11k Watt piek, dus energie in de zomer is geen probleem ;-) Wel spannend, eind van de maand wordt ie geinstalleerd, over maandje kan ik echt spelen dan krijg ik ws sleutel. nog even subsidie aanvraag indienen...
Dat wordt dan een teleurstelling, want subsidie krijg je bij nieuwbouw alleen als je hem voor 1 januari 2020 hebt aangeschaft en de WP voor 1 juli 2020 was geïnstalleerd. Daar voldoe jij helaas niet meer aan. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 20:35
Remco45 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:56:
@Mortel

Hierbij nog wat technische overpeinzingen :+

Jouw kap komt zo te zien van Hydrotopworks uit Deventer.
Die van @robeeert herken ik niet, mogelijk van een andere fabrikant.

Op deze webpagina staan twee links naar een tekening en een installatiehandleiding:
https://www.hydrotopworks.nl/producten/hydrocap/

Op de tekening staat bij de Uitgangspunten:
"(Lucht)afdichting door derden"

Op youtube staat een recente film (10 nov 2020) en daar is te zien vanaf 1:37 tot ca 2:00...
https://www.youtube.com/w...RBp3eGRE&feature=emb_logo

...dat je dwars door de kap heen kunt kijken aan de linkerzijde.
Er lijkt geen enkele vorm afdichting in te zitten, zie ook deze screen shot:

[Afbeelding]

Dat betekent dat de derde partij dit (nog) niet heeft onderkend en/of aangepast.

De kap is ook aan de bovenzijde dicht, dus bij zoninstraling en weinig wind zal de temperatuur in de kap - en dus ook gemeten waarde van de Tbuiten sensor - hoger zijn dan werkelijk.
Een goede afdichting aan de uitblaaszijde is noodzakelijk.

Vraag is of de Tbuiten sensor aan de achterzijde zonder afdichting wel voldoende wordt omstroomd met buitenlucht en zo bij bedrijf de werkelijke Tbuiten aan zal geven. Vooral als er weinig tot geen wind staat.

Mogelijk is een externe sensor noodzakelijk, zeker als er ook een afdichting aan de achterzijde rondom de aanzuigopening wordt gemonteerd.
Ik heb inderdaad een externe Tbuiten sensor gemonteerd. De originele Tbuiten sensor gaf inderdaad een mega afwijking zodra de WP aan ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH5D4KK2zktO70g_UjfZNf_gTR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79mdQz0JFXuye5vruKmAeGw1.jpg?f=fotoalbum_large

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robeeert
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:07:
[...]

Wacht even: Heb jij de aanvoer van de WTW in je schuine dak, op de zuidzijde, onder de zonnepanelen? Maar dat is nog veel erger! Dan zuig jij in de zomer lucht van 60 of 70 graden naar binnen. Kun je die temperatuur op je WTW aflezen? Hoe warm werd je woning afgelopen zomer dan wel niet?
Ik zou die casus eens bij de fabrikant van je WTW neerleggen, wellicht dat zij eens contact met de ontwerper op willen nemen.
Ik heb een monitoringssysteem en kan daarin ook de WTW zien. Ik heb even gezocht naar 8 augustus 2020 (warmste dag van het jaar) en op dat moment halen we rond 16.30 idd lucht naar binnen van bijna 75 graden (=groene lijn). De toevoerlucht in de woning is rond die tijd 35 graden (=gele lijn).

Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet eerder aandacht aan besteed. Maar ook dit lijkt me een punt voor de installateur.

https://ibb.co/QJdCSpf - plaatje v/d temperatuur op 8 augustus 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
robeeert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:21:
[...]
Ik heb een monitoringssysteem en kan daarin ook de WTW zien. Ik heb even gezocht naar 8 augustus 2020 (warmste dag van het jaar) en op dat moment halen we rond 16.30 idd lucht naar binnen van bijna 75 graden (=groene lijn). De toevoerlucht in de woning is rond die tijd 35 graden (=gele lijn).
Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet eerder aandacht aan besteed. Maar ook dit lijkt me een punt voor de installateur.
https://ibb.co/QJdCSpf - plaatje v/d temperatuur op 8 augustus 2020.
Lekkere installateur overigens, dat ie dit überhaupt zo durft te installeren. 8)7
Ik heb hierboven net al een voorstel voor verbetering gegeven. Wellicht heb je er wat aan.
Even ter vergelijking: Bij ons zit de aanvoer in de noord-oost gevel, en nagenoeg de hele dag in de schaduw. De inblaastemperatuur in de woning is door de WTW praktisch gelijk aan de afzuigtemperatuur, dus tijdens de hitte in augustus zo'n 24 graden. Dat scheelt nogal met jouw 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robeeert
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:37:
[...]

(..)
Ik heb hierboven net al een voorstel voor verbetering gegeven. Wellicht heb je er wat aan.
Even ter vergelijking: Bij ons zit de aanvoer in de noord-oost gevel, en nagenoeg de hele dag in de schaduw. De inblaastemperatuur in de woning is door de WTW praktisch gelijk aan de afzuigtemperatuur, dus tijdens de hitte in augustus zo'n 24 graden. Dat scheelt nogal met jouw 35 graden.
Ik ga de installateur hier op wijzen en vragen om een oplossing. Mochten ze zelf met niets komen, dan kan ik ze wijzen op de door jou voorgestelde oplossing. Dat klinkt als een relatief simpele oplossing. Misschien wordt de lucht in de kap aangezogen op een punt waar de koude lucht van de WP geen invloed heeft.

Dank voor de input!

[ Voor 4% gewijzigd door robeeert op 25-11-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
robeeert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:50:
[...]
Ik ga de installateur hier op wijzen en vragen om een oplossing. Mochten ze zelf met niets komen, dan kan ik ze wijzen op de door jou voorgestelde oplossing. Dat klinkt als een relatief simpele oplossing. Misschien wordt de lucht in de kap aangezogen op een punt waar de koude lucht van de WP geen invloed heeft.
Dank voor de input!
Hou wel in je achterhoofd dat mijn voorstel geen oplossing is, maar hooguit een verbetering. De aanvoer van een WTW hoort nou eenmaal niet in/op het dak, maar in een gevel in de schaduw.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:55:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat mijn voorstel geen oplossing is, maar hooguit een verbetering. De aanvoer van een WTW hoort nou eenmaal niet in/op het dak, maar in een gevel in de schaduw.
Succes!
Misschien is de beste oplossing voor de Wp om die eruit te halen en gewoon in de tuin te zetten? Voorstel aan de installateur dit als goedmaken gratis te verzorgen? En anders meer publiciteit zoeken zodat VolkerWessels, de aannemer en de installateur hun verantwoordelijkheid nemen en honderden toekomstige gevallen worden voorkomen?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:11:
[...]

Kun je de eTwist aansturen via domotica? Dan kun je als de thermostaat net boven setpoint staat en de warmtepomp nog draait, de setpoint met 0.5 verhogen. Dan maak je een eigen variant op de aanloop verhoging richting setpoint.
de eTwist ondersteund IFTTT dus dat is idd mogelijk. Andere optie is om een OTGW er tussen te plaatsen en het setpoint daar aan te passen. Dan kan het denk ik wel met 0.1 graad nauwkeurig :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:56
robeeert schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:02:
[...]

De techniek is identiek aan MorgenWonen huizen, het is namelijk gebouwd onder de vlag van VolkerWessels. Alleen dan weer net een andere aannemer, maar de installateur is dezelfde.

Dus de kans bestaat dat jij ook ditzelfde euvel hebt, omdat de kap hier waarschijnlijk roet in het eten gooit. Althans als ik zo een beetje onze kap vergelijk met de andere kap die hier wordt getoond, is de dichtheid veel groter en kan het wegstromen van de koude lucht daardoor lastiger zijn.

@Andrehj Helaas hadden we geen keus in de geleverde apparatuur, dit was voor iedereen in het project gelijk. De buitenunit maakt idd een hoop herrie, zeker omdat hij vaak tijden achter elkaar op vol vermogen aan het draaien is en dat een zware brom binnen geeft. Ook het geluid van de defrosts is storend, aangezien ik zelf de laatste tijd veel op de zolder werk. Dat was ook één van de redenen om eens wat meer onderzoek te gaan verrichten naar de werking van het apparaat.

Het is nu te hopen dat de installateur thuis geeft en mee wil denken/werken aan een oplossing.

Met betrekking tot de WTW heb ik ook nog even goed gekeken en ik heb het inderdaad fout. De afvoer zit in de schoorsteen verwerkt. Overigens is het mij niet duidelijk waar dan precies de lucht eruit komt, ik zou verwachten dat het verwerkt zit in het schuine gedeelte van de schoorsteen. Waar @Remco45 volgens mij ook al op wijst.

Ik ben mij sinds kort ook gaan verdiepen in de warmtepomp installatie, en toevallig zag ik dit bericht met dezelfde soort constructie voorbij komen als wat mijn huis heeft. Dus vandaar dat ik het herkende. Ik ga vanavond een Melcloud module ophalen bij @Robindd (hoiiii) dus dan hoop ik ook wat meer waardes te kunnen zien en zeer waarschijnlijk kom ik er dan ook achter dat het systeem niet optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Excavator schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:19:
[...]

Ik ben mij sinds kort ook gaan verdiepen in de warmtepomp installatie, en toevallig zag ik dit bericht met dezelfde soort constructie voorbij komen als wat mijn huis heeft. Dus vandaar dat ik het herkende. Ik ga vanavond een Melcloud module ophalen bij @Robindd (hoiiii) dus dan hoop ik ook wat meer waardes te kunnen zien en zeer waarschijnlijk kom ik er dan ook achter dat het systeem niet optimaal werkt.
Via MP toch hier terecht komen, grappig! Hi :)
Ik vraag me alleen af of je de Tb kunt aflezen via Melcloud, bedenk me net dat ik dat toen niet kon volgens mij. Wellicht dat iemand dat hier wel kan zeggen. Manueel op de controller sowieso wel.

EDIT
Via temperatuurhistorie kun je die wel achterhalen zie ik. Heb alleen geen grafieken meer daar, slechts van mijn AC :)

[ Voor 7% gewijzigd door Robindd op 25-11-2020 14:19 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
BertusB404 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:12:
Is hier al iemand die ervaring heeft met een Vaillant arotherm plus systeem?

R290 koelgas maakt schijnbaar temperaturen tot 75C mogelijk. Voor vloerverwarming niet heel interessant, maar wellicht wel voor SWW. Maakt een kleiner boilervat mogelijk bij dezelfde watervraag.

Betreft een "monobloc", maar volgens de documentatie altijd in combinatie met een all-in-one boilerunit of hydraulische module.
Ik ben ook naar deze constructie aan het kijken (naast anderen). Deze is stil, en kan waar nodig hoge temp. leveren (handig voor SWW) en heeft laag minimum vermogen (wat zuinig is/geen pendelen). Minimum vermogen zoek ik nog bevestiging van. Verder kijk ik ook naar Panasonic J-series, maar die heeft relatief hoog minimum en is minder stil zover ik dat op papier kan beoordelen.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Ik heb met een gokje een 160 liter boilervat gekocht op een veiling. Zitten twee spiralen in: de bovenste RVS en de onderste van gladde stalen buis. Vat is niet gecoat van binnen.
Klopt mijn redenering dat de bovenste spiraal voor SWW is en de onderste voor een zonneboiler? Vat zelf is gevuld met CV/warmtepomp water?
Heb er niet zo op gelet bij het aansluiten van mijn 800L boiler, toen gewoon de handleiding gevolgd.

Plan is om het grote vat te gebruiken voor de vloerverwarming en voorverwarmen SWW. Kleine vat wordt dan buffervat voor tweede WP op radiatoren (warmer water nodig) en om SWW op eindtemperatuur brengen.

Wordt een leuke uitdaging om dit in de Resol te programmeren. Met weinig zon: vloerverwarming/800L voorverwarmen, met veel zon 160L vat naar douchetemperatuur. Maar eerst zeker weten dat het vat hiervoor geschikt is, ik hoor het graag.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:09:
[...]

Dat wordt dan een teleurstelling, want subsidie krijg je bij nieuwbouw alleen als je hem voor 1 januari 2020 hebt aangeschaft en de WP voor 1 juli 2020 was geïnstalleerd. Daar voldoe jij helaas niet meer aan. ;w
Oh jawel ;-) Ben de verplichting al in 2019 aangegaan namelijk. Voor de installatie heb je tot eind van het jaar...

https://www.rvo.nl/actuee...et-aardgasvrije-nieuwbouw

[edit] quote aangepast

[ Voor 51% gewijzigd door xoror op 25-11-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:30:
[...]

Oh jawel ;-) Ben de verplichting al in 2019 aangegaan namelijk. Voor de installatie heb je tot eind van het jaar...

https://www.rvo.nl/actuee...et-aardgasvrije-nieuwbouw
OK. Hebben ze de regeling weer aangepast. Lucky you! Maar je quote het verkeerde bericht...

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:32:
[...]

OK. Hebben ze de regeling weer aangepast. Lucky you! Maar je quote het verkeerde bericht...
al heeft mijn installateur de unit al gekocht en eind juni al gefactureerd hoor ;-) ff quote gefixed.

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 25-11-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Geodenmiddag allemaal,

Al heel lang loop ik alle forums na over warmtepompen. Lucht/lucht en lucht/water. Ik heb een overschot aan stroom, wat ik weg wil werken met l/l of l/w of beiden. Mijn verbruik is ongeveer 1000 kuub. In oktober was het verbruik 84 kuub en november tot nu toe 93 kuub. Om te vergelijken: afgelopen zondag 4,8 m3, maandag 4,6 m3, dinsdag 5,5 m3. Eigenlijk zijn er 2 ruimtes te verwarmen: 1 atelier en de woonkamer. Atelier is 20 m2 en 3 meter hoog. Woonkamer is 55 m2 en 2,7 meter hoog. In de kamer 3 radiators van 1090 1170 en 1250 watt bij 45 ta,43 tr en 20 temp thermostaat. De ketel is een AWH thermomaster 3HR 28T uit 2004, die al 3 maanden is ingesteld op max 50 graad C en vermogen teruggedraaid naar het laagste op 5 KW. De pomp staat op stand 1. Van 17 graad naar 19,5 graad duurt nu ongeveer een uur. Overdag zijn de radiators vaak niet warmer dan 26 graden. Gisteren bijvoorbeeld was het gasverbruik vanaf 9 uur per uur: 0,6-0,4-0,3-0,2-0,2-0,4-0,2-0,4-0,3-0,2-0,4 enz.voor beide vertrekken. Dus een warmtepomp met 800 watt nominaal vermogen zou een mooie tijd door kunnen pruttelen. Of zie ik dit verkeerd? Op internet kwam ik een monosplit inverter van LG tegen, de LG therma V con split van 5 KW. Deze zou ik rechtstreeks op de radiatoren willen aansluiten. De ketel eerst nog laten zitten voor SWW. Eventueel een lucht/lucht warmtepomp erbij van 3,5 KW. En in het atelier waar een radiator hangt met een capaciteit van 1263 watt bij 54/43/20 een l/l van 2 KW. Momenteel laat ik de boel hier 's morgens ook opwarmen. Mijn vraag: kan de warmtepomp op een simpele manier op het bestaande systeem worden aangesloten? Is deze warmtepomp buurvriendelijk om in een steeg van 130 cm breed tegen de muur aan te hangen, of moeten er dan geluidsabsorberende platen geplaatst worden? Deze warmtepomp kost € 1965,00 en er zit € 1900,00 subsidie op. Als dus de rest - wat er verder nog bij komt aan apparatuur - niet de pan uitrijst, dan is het 't proberen waard. Ben benieuwd naar de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:46:
[...]

Je plaatst hiervoor een verloop bij de binnenunit. Dat is standaard bij die combi (en de mijne).
Nieuwe ronde, nieuwe vragen.
Ik ben van plan om twee groepen aan te leggen:
1. Naar de binnenunit (boosterverwarming);
2. Naar de buitenunit;

Echter lees ik ook nog een aparte aansluiting voor de dompelweerstand, maar dit zit toch helemaal niet in die unit? Die moet er toch los bijgekocht worden? En de cilinderunit wordt toch (pompen en dergelijke) gevoed door de buitenunit?

Of zitten er voordelen aan om de binnenunit apart te voeden?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
icecreamfarmer schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:22:
[...]
Nieuwe ronde, nieuwe vragen.
Ik ben van plan om twee groepen aan te leggen:
1. Naar de binnenunit (boosterverwarming);
2. Naar de buitenunit;
Dat is prima. Je zou zelfs kunnen overwegen om die van de boosterverwarming niet aan te leggen, maar ik heb dat wel gedaan, zo kan ik die altijd voor nood nog een keer gebruiken.
Echter lees ik ook nog een aparte aansluiting voor de dompelweerstand, maar dit zit toch helemaal niet in die unit? Die moet er toch los bijgekocht worden? En de cilinderunit wordt toch (pompen en dergelijke) gevoed door de buitenunit?
Dompelweerstand zit (optioneel) in je SWW vat. Let op, je hebt ook een extra relais nodig om die te schakelen. Maar als je een legionella-cyclus wil draaien gaat dat echt veel beter met zo'n verwarmingselement in je vat dan met de boosterverwarming in de binnenunit.
Helaas heb ik hier wel weer in bug in mijn Mitsubishi ERSD-VM2D binnenunit ontdekt: De WP begint pas weer met verwarmen van de woning als de legionellacyclus helemaal is afgelopen. Hij wacht dus tot het SWW-vat op temperatuur is, terwijl hij al bij het inschakelen van dat verwarmingselement weer de woning zou kunnen gaan verwarmen.
Of zitten er voordelen aan om de binnenunit apart te voeden?
Nee. Dan moet je bovendien een extra groep monitoren om het energieverbruik van je WP bij te houden.

edit:
Ik bedenk me nu pas dat jij een binnenunit met ingebouwd SWW -vat wilde kopen. Daarvan weet ik niet of er zo'n dompelweerstand in zit of kan. Zo'n unit zou ik alleen bij ruimtegebrek willen hebben, omdat hij slechter geisoleerd is dan een vat wat je kunt kopen, en ook nog (meestal) een kleinere inhoud heeft. Je moet dus de temperatuur verhogen, of meerdere keren per dag dat vat opwarmen.
Binnenunit met ingebouwd vat heeft overigens wel als voordeel dat installatie wat makkelijker is, omdat je minder leidingwerk zelf hoeft te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 25-11-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:32:
[...]

Dat is prima. Je zou zelfs kunnen overwegen om die van de boosterverwarming niet aan te leggen, maar ik heb dat wel gedaan, zo kan ik die altijd voor nood nog een keer gebruiken.

[...]
Dat is ook mijn idee. En 2KW is behoorlijk maar mocht het ooit -20 worden dan kan het wel van pas komen.
Dompelweerstand zit (optioneel) in je SWW vat. Let op, je hebt ook een extra relais nodig om die te schakelen. Maar als je een legionella-cyclus wil draaien gaat dat echt veel beter met zo'n verwarmingselement in je vat dan met de boosterverwarming in de binnenunit.
Helaas heb ik hier wel weer in bug in mijn Mitsubishi ERSD-VM2D binnenunit ontdekt: De WP begint pas weer met verwarmen van de woning als de legionellacyclus helemaal is afgelopen. Hij wacht dus tot het SWW-vat op temperatuur is, terwijl hij al bij het inschakelen van dat verwarmingselement weer de woning zou kunnen gaan verwarmen.

[...]

Nee. Dan moet je bovendien een extra groep monitoren om het energieverbruik van je WP bij te houden.

edit:
Ik bedenk me nu pas dat jij een binnenunit met ingebouwd SWW -vat wilde kopen. Daarvan weet ik niet of er zo'n dompelweerstand in zit of kan. Zo'n unit zou ik alleen bij ruimtegebrek willen hebben, omdat hij slechter geisoleerd is dan een vat wat je kunt kopen, en ook nog (meestal) een kleinere inhoud heeft. Je moet dus de temperatuur verhogen, of meerdere keren per dag dat vat opwarmen.
Binnenunit met ingebouwd vat heeft overigens wel als voordeel dat installatie wat makkelijker is, omdat je minder leidingwerk zelf hoeft te doen.
Heb er idd een gekocht met SWW-vat ingebouwd. Die kan overigens de legionellaronde overslaan als er vraag is naar warmte op het primaire circuit. Heb er een met 300liter dat moet meer dan genoeg zijn om voor 4 personen te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevr
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02-2024
Goedenavond!
Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar ben op zoek naar advies over een te plaatsen buffervat. Ik ga een LG therma V 9kw aanschaffen om alleen te gebruiken voor verwarmen en koelen (sanitair warm water via losse warmtepompboiler).

Nu gaat er op alle 3 de etages (140m2 in totaal) vloerverwarming komen. Die op de begane grond staat altijd open, hier komt uiteraard ook de thermostaat.
Nu ga ik de vloerverwarming op de bovenste 2 etages uitrusten met zoneregeling van Alpha Direct. Ik wil van deze serie het systeem waarmee je middels een thermostaat per slaapkamer de relevante groepen op de vv verdeler per kamer open/dicht laten draaien om zo de temperatuur te regelen per kamer.

Echter, als de warmtepomp uitstaat omdat in de woonkamer de temperatuur bereikt is, dan kan de circulatiepomp wel mooi pompen, maar dan wordt de vloer in de slaapkamer niet warm.

Ik dacht, als ik nou eens een oversized buffervat neem, zeg 500 liter, dan zit hier genoeg restwarmte in om in ieder geval 1 slaapkamertje van 15m2 nog even van wat warmte te voorzien.
Het hoeft niet een uur lang op 35 graden te kunnen verwarmen, maar gewoon nog een beetje voor de (zeldzame?) gevallen waarop de warmtepomp uit staat.

Uiteraard wil ik liever de Ta gewoon zo laag mogelijk instellen (bv 30 graden) en hem lekker rustig door laten werken om de temp in de woonkamer op peil te houden, zodat als de thermostatische ventielen boven opengaan de warmtepomp omhoog kan moduleren (heet dat zo) en daarna weer omlaag.
Dan heb je ook geen gedoe met dat alle warmte uit je buffer onttrokken is.

Is dit een gek idee?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:33
M.B.te L. schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:07:
Geodenmiddag allemaal,

Al heel lang loop ik alle forums na over warmtepompen. Lucht/lucht en lucht/water. Ik heb een overschot aan stroom, wat ik weg wil werken met l/l of l/w of beiden. Mijn verbruik is ongeveer 1000 kuub. In oktober was het verbruik 84 kuub en november tot nu toe 93 kuub. Om te vergelijken: afgelopen zondag 4,8 m3, maandag 4,6 m3, dinsdag 5,5 m3. Eigenlijk zijn er 2 ruimtes te verwarmen: 1 atelier en de woonkamer. Atelier is 20 m2 en 3 meter hoog. Woonkamer is 55 m2 en 2,7 meter hoog. In de kamer 3 radiators van 1090 1170 en 1250 watt bij 45 ta,43 tr en 20 temp thermostaat. De ketel is een AWH thermomaster 3HR 28T uit 2004, die al 3 maanden is ingesteld op max 50 graad C en vermogen teruggedraaid naar het laagste op 5 KW. De pomp staat op stand 1. Van 17 graad naar 19,5 graad duurt nu ongeveer een uur. Overdag zijn de radiators vaak niet warmer dan 26 graden. Gisteren bijvoorbeeld was het gasverbruik vanaf 9 uur per uur: 0,6-0,4-0,3-0,2-0,2-0,4-0,2-0,4-0,3-0,2-0,4 enz.voor beide vertrekken. Dus een warmtepomp met 800 watt nominaal vermogen zou een mooie tijd door kunnen pruttelen. Of zie ik dit verkeerd? Op internet kwam ik een monosplit inverter van LG tegen, de LG therma V con split van 5 KW. Deze zou ik rechtstreeks op de radiatoren willen aansluiten. De ketel eerst nog laten zitten voor SWW. Eventueel een lucht/lucht warmtepomp erbij van 3,5 KW. En in het atelier waar een radiator hangt met een capaciteit van 1263 watt bij 54/43/20 een l/l van 2 KW. Momenteel laat ik de boel hier 's morgens ook opwarmen. Mijn vraag: kan de warmtepomp op een simpele manier op het bestaande systeem worden aangesloten? Is deze warmtepomp buurvriendelijk om in een steeg van 130 cm breed tegen de muur aan te hangen, of moeten er dan geluidsabsorberende platen geplaatst worden? Deze warmtepomp kost € 1965,00 en er zit € 1900,00 subsidie op. Als dus de rest - wat er verder nog bij komt aan apparatuur - niet de pan uitrijst, dan is het 't proberen waard. Ben benieuwd naar de reacties
Een eerste reactie:
- met een gasverbruik van 1000m3 kom je op een WP van ongeveer 5kW op basis van de Koevlaas vuistregel
- met een gasverbruik van 5.5m3 op een dag waar het gemiddeld zo'n 8 graden was kom je met een stookgrens van 18 graden op een omgerekend verbruik van 0.55m3/graaddag. Dit betekend dat je bij een dag van -10 zo'n 28*0.55 = 15.4m3 gas zou verbruiken. Oftewel een kleine 150kWh. Als je dat in 24u wilt doen kom je op 6.2kW. Afgerond zou dat betekenen dat je 7kW nodig zou hebben.
- subsidie is alleen op lucht/water warmtepompen en niet op lucht/lucht warmtepompen (ookwel bekend als airco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:33
bdevr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:18:
Goedenavond!
Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar ben op zoek naar advies over een te plaatsen buffervat. Ik ga een LG therma V 9kw aanschaffen om alleen te gebruiken voor verwarmen en koelen (sanitair warm water via losse warmtepompboiler).

Nu gaat er op alle 3 de etages (140m2 in totaal) vloerverwarming komen. Die op de begane grond staat altijd open, hier komt uiteraard ook de thermostaat.
Nu ga ik de vloerverwarming op de bovenste 2 etages uitrusten met zoneregeling van Alpha Direct. Ik wil van deze serie het systeem waarmee je middels een thermostaat per slaapkamer de relevante groepen op de vv verdeler per kamer open/dicht laten draaien om zo de temperatuur te regelen per kamer.

Echter, als de warmtepomp uitstaat omdat in de woonkamer de temperatuur bereikt is, dan kan de circulatiepomp wel mooi pompen, maar dan wordt de vloer in de slaapkamer niet warm.

Ik dacht, als ik nou eens een oversized buffervat neem, zeg 500 liter, dan zit hier genoeg restwarmte in om in ieder geval 1 slaapkamertje van 15m2 nog even van wat warmte te voorzien.
Het hoeft niet een uur lang op 35 graden te kunnen verwarmen, maar gewoon nog een beetje voor de (zeldzame?) gevallen waarop de warmtepomp uit staat.

Uiteraard wil ik liever de Ta gewoon zo laag mogelijk instellen (bv 30 graden) en hem lekker rustig door laten werken om de temp in de woonkamer op peil te houden, zodat als de thermostatische ventielen boven opengaan de warmtepomp omhoog kan moduleren (heet dat zo) en daarna weer omlaag.
Dan heb je ook geen gedoe met dat alle warmte uit je buffer onttrokken is.

Is dit een gek idee?

Bedankt!
Vraag me af of dat nodig is, want bijvoorbeeld:
- 80m2 vloer van 20cm dik is 16 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 44800 kg beton
- beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK
- 44800 * 0.92 = 41216 kJ/K = 11.45 kWh/K

Dit betekend dus dat als de woonkamer vloer warm is deze als buffer kan werken om de andere ruimtes mee op te warmen als je het water circuleert. En ter vergelijk een vat met 500L water die je 5 graden af laat koelen is ongeveer 3kWh. Dat is dus hetzelfde als de vloer zo'n 0.3 graden af laten koelen. Dus in verhouding met de woonkamer vloer doet zo'n vat denk ik niet heel veel.

Maar wellicht is dat te simpel gedacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29
Heronimo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:18:
[...]
- met een gasverbruik van 5.5m3 op een dag waar het gemiddeld zo'n 8 graden was kom je met een stookgrens van 18 graden op een omgerekend verbruik van 0.55m3/graaddag. Dit betekend dat je bij een dag van -10 zo'n 28*0.55 = 15.4m3 gas zou verbruiken. Oftewel een kleine 150kWh. Als je dat in 24u wilt doen kom je op 6.2kW. Afgerond zou dat betekenen dat je 7kW nodig zou hebben.
Of een 5kW + een 2kW straalkachel bij -10. Komt toch max. 2 dagen per jaar voor.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Dus een 5 KW zou dan genoeg zijn. Staat 15.4 m3 gas niet gelijk aan 30.8 KWh verbruik? Wat vinden jullie van de LG? https://www.climaway.it/c...ica_inverter-p203831.html. Herrieschopper of valt dat mee. En komt er nog veel bij te kijken om de boel aan te sluiten op de cv?

[ Voor 15% gewijzigd door M.B.te L. op 25-11-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
M.B.te L. schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:32:
Dus een 5 KW zou dan genoeg zijn. Staat 15.4 m3 gas niet gelijk aan 30.8 KWh verbruik? Wat vinden jullie van de LG? https://www.climaway.it/c...ica_inverter-p203831.html. Herrieschopper of valt dat mee. En komt er nog veel bij te kijken om de boel aan te sluiten op de cv?
tenzij je een F-gassen monteur bent, kun je deze niet zelf aansluiten.. Alleen monoblocks zijn geschikt voor de doehetzelvert...

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
Deze LG in monoblock is € 550 duurder en kan bevriezen. Voor dat bedrag lijkt mij wel een f-gassen monteur te vinden om de boel aan te sluiten.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42

R290 koelgas maakt schijnbaar temperaturen tot 75C mogelijk. Voor vloerverwarming niet heel interessant, maar wellicht wel voor SWW. Maakt een kleiner boilervat mogelijk bij dezelfde watervraag.

Betreft een "monobloc", maar volgens de documentatie altijd in combinatie met een all-in-one boilerunit of hydraulische module.
(Vanuit Frankrijk)
Ik heb er een aantal geïnstalleerd, ik zou eerst eens bij zo'n monoblock gaan luisteren want die ik gedaan heb waren nou niet bepaald stil.
Ik weet overigens niet uit mijn hoofd of dit toen om R290 exemplaren ging, het kan dus zo zijn dat hier een verbetering in schuilt.

Een Vaillant split is wel heel stil By The Way.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:43
Bo0bz schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
[...]

Zijn die er ook verticaal? Radiator hangt hier namelijk boven het bad ;)
Wel verticaal als aan het plafond

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• robeeert
t.oswald schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:18:
[...]

Misschien is de beste oplossing voor de Wp om die eruit te halen en gewoon in de tuin te zetten? Voorstel aan de installateur dit als goedmaken gratis te verzorgen? En anders meer publiciteit zoeken zodat VolkerWessels, de aannemer en de installateur hun verantwoordelijkheid nemen en honderden toekomstige gevallen worden voorkomen?
Alle techniek, boilervat en WTW, is op zolder geplaatst. Ook nog in het midden van de woning, waardoor het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk wordt om een aanzuigpunt van de WTW op de gevel te realiseren zoals @Andrehj voorstelt (wat eigenlijk de enige juiste oplossing is). Ook het plaatsen van de WP in de tuin gaat een ding worden, omdat dan een forse afstand overbrugd moet worden en dat nu eigenlijk niet meer te realiseren is. Ik ben nu in afwachting van een reactie van de installateur.

Terecht punt voor de toekomstige gevallen. Hopelijk leren ze hier iets van en worden de toekomstige installaties er beter van.

[ Voor 0% gewijzigd door robeeert op 26-11-2020 09:27 . Reden: typo ]

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:46
robeeert schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:27:
[...]

Alle techniek, boilervat en WTW, is op zolder geplaatst. Ook nog in het midden van de woning, waardoor het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk wordt om een aanzuigpunt van de WTW op de gevel te realiseren zoals @Andrehj voorstelt (wat eigenlijk de enige juiste oplossing is). Ook het plaatsen van de WP in de tuin gaat een ding worden, omdat dan een forse afstand overbrugd moet worden en dat nu eigenlijk niet meer te realiseren is. Ik ben nu in afwachting van een reactie van de installateur.

Terecht punt voor de toekomstige gevallen. Hopelijk leren ze hier iets van en worden de toekomstige installaties er beter van.
misschien niet 100% correct, maar het lijkt me als je de aan (of afvoer) van onder de dakpannen voorziet van een pijpje, dan komt het in ieder geval uit op "vrije lucht".

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
Goedemiddag allemaal,

Nu ik al bijna 3 jaar gasloos woon, kan ik heel binnenkort eindelijk mijn vloerverwarming aansluiten. Het betreft ca. 35m2, verdeeld over 5 groepen met per groep zo'n 70-75 meter 16x2 slang.

De leidingafstand tussen de vloerverwarmingsverdeler en de warmtepomp zal 5 tot 6 meter zijn. Bij de warmtepomp zit al een T-stuk op de aanvoer- en retourleiding. Vanaf de T-stukken loopt er al een leiding naar de convectoren + handdoekradiator op de bovenverdieping. Het andere eind van de T is nu afgedopt en zal de vloerverwarming op aangesloten worden.

20mm alupex leiding en bijbehorende perstang heb ik in huis. Zal ik met deze leiding voldoende flow in de vloerverwarming kunnen genereren? En indien het antwoord nee of 'misschien' is, kan ik dan de leiding tussen pomp en verdeler eventueel in 2x20mm uitvoeren, om zo meer flow te genereren? Of gaat dat laatste niet werken en moet er dan echt 25mm of dikker gebruikt gaan worden?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• alaintje
-

[ Voor 99% gewijzigd door alaintje op 26-11-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
Ivow85 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:41:
Goedemiddag allemaal,

Nu ik al bijna 3 jaar gasloos woon, kan ik heel binnenkort eindelijk mijn vloerverwarming aansluiten. Het betreft ca. 35m2, verdeeld over 5 groepen met per groep zo'n 70-75 meter 16x2 slang.

De leidingafstand tussen de vloerverwarmingsverdeler en de warmtepomp zal 5 tot 6 meter zijn. Bij de warmtepomp zit al een T-stuk op de aanvoer- en retourleiding. Vanaf de T-stukken loopt er al een leiding naar de convectoren + handdoekradiator op de bovenverdieping. Het andere eind van de T is nu afgedopt en zal de vloerverwarming op aangesloten worden.

20mm alupex leiding en bijbehorende perstang heb ik in huis. Zal ik met deze leiding voldoende flow in de vloerverwarming kunnen genereren? En indien het antwoord nee of 'misschien' is, kan ik dan de leiding tussen pomp en verdeler eventueel in 2x20mm uitvoeren, om zo meer flow te genereren? Of gaat dat laatste niet werken en moet er dan echt 25mm of dikker gebruikt gaan worden?
35m2 * 60W/m2 =2100watt =2,1kW
q=mcdt; 2,1=m*4,186*2,5 (dus een delta t van 2,5 in je vloer).
Geeft je een flow van 0,2kg/s = 12l/m
12l/m verdeelt over 5 groepen is 2,4l/m per groep. Dat is al een prima waarde.
Dat geeft per groep een drukval van maar 0,15 bar.

Die 12l/m wordt aangevoerd via je 20mm alupex en dat levert een snelheid op van 1,1 -1,2 m/s op.
Dat is geloof ik een beetje aan de hoge kant, maar je kunt waarschijnlijk wel iets lager nog dan 12 l/m lopen.
Als het geluid je stoort limiteer je de wp. Voor maximale flow zal het naar mijn mening waarschijnlijk geen probleem zijn.

hint: https://www.albrand.nl/up..._diagram_Albrand_5_la.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weer wat leuke dingen erbij gemeubeld in mijn eigen domoticasetup.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUE8ETqPqN5W3EFMbcrJ1JJ1_tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9JPcffQCNEmp9FdTgIUridZ1.png?f=fotoalbum_large

Live dials hoe de warmtepomp het doet. Ik ben nog aan het broeden om het startscherm verder uit te breiden met meer grafieken ipv de enorme brij aan data die er nu op staat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

mkleinman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:08:

[Afbeelding]

Live dials hoe de warmtepomp het doet. Ik ben nog aan het broeden om het startscherm verder uit te breiden met meer grafieken ipv de enorme brij aan data die er nu op staat.
Mooi!
De Elga Ace heeft niks handigs om de flow te meten geloof ik hè? Ga binnenkort temperatuursensoren ophangen en de aan/uit signalen meten, dat is in elk geval iets :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-09 11:59
Ik heb nog even een vraagje mbt mijn 'oude generatie' elga. Met name met de bovenstaande posts over flow.

Mijn elga loopt met huidige temperatuur van ongeveer 7/8 graden buiten, 24/7 Ta 32.9 graden en Tr netjes 29.9 graden. De elga wordt bestuurd door een Anna thermostaat die ook 24/7 op 20.5 staat.
Is dit voor deze buiten temperatuur niet een vrij hoge Ta?
De aanvoer temp op de vvw verdeler is 32.5 graden en de retour is 29 graden. Die Dt blijft het zelfde en wordt niet minder. (Blijft dus z'n temp kwijt kunnen)

Kan dit komen door een te lage flow van de vvw?

Of is überhaupt die Ta van 33 niet verkeerd met T buiten 7 graden?

Naast de vvw hebben we ook op de badkamer altijd 1 radiator open staan. That's it. Nu heb ik om te kijken die radiator eens dicht gedraaid. En wat blijkt. De retour temperatuur daalt 2 graden. (Omdat de retour uit de vloer beneden laag is)

Edit 10 min later:

Ik heb denk ik zelf m'n antwoord al. Ik krijg een foutmelding 032. De elga kan te weinig water rond pompen...

[ Voor 22% gewijzigd door Twan dz op 27-11-2020 07:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
mkleinman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:08:

[Afbeelding]

Het begin is goed, als je 3 weken verder bent :P :

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/02j1ke.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8yo6r60zt80rc.png

Het moge duidelijk zijn dat ik mijn WP beter onder controle heb dan mijn vrouw & kinderen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2020 00:18 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
fmb schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:00:
[...]

Mooi!
De Elga Ace heeft niks handigs om de flow te meten geloof ik hè? Ga binnenkort temperatuursensoren ophangen en de aan/uit signalen meten, dat is in elk geval iets :)
Er zit een flowsensor in de ELGA ACE zelf, alleen kom je daar helaas (nog) niet bij. Je kan met diverse apps van Remeha via Bluetooth connecten met de ELGA en dan die parameters zelf ook uitlezen via die app.

Maar rechtstreeks uitlezen via bijvoorbeeld een PI is mij helaas nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Heeft iemand een link van de Chinese 3-wegkleppen die @koevlaas2 vaker gebruikt? Ik zoek me een bult op het forum hier maar kan ze niet vinden... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:15:
[...]

Het begin is goed, als je 3 weken verder bent :P :

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het moge duidelijk zijn dat ik mijn WP beter onder controle heb dan mijn vrouw & kinderen :+
Mijn hoofdscherm is meer op text gebaseerd.Ik heb dit kleine pareltje nu draaien. ( spoiler: information overkill! )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu4bOTirQRx_rluVJ9iIPLJ_04A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hVIkMR0lhNnaaKPuGhYARMPM.png?f=fotoalbum_large

Hoe lees jij trouwens je luchtdruk en co2 gehalte uit? Via een Netatmo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:04
alaintje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:07:
[...]

35m2 * 60W/m2 =2100watt =2,1kW
q=mcdt; 2,1=m*4,186*2,5 (dus een delta t van 2,5 in je vloer).
Geeft je een flow van 0,2kg/s = 12l/m
12l/m verdeelt over 5 groepen is 2,4l/m per groep. Dat is al een prima waarde.
Dat geeft per groep een drukval van maar 0,15 bar.

Die 12l/m wordt aangevoerd via je 20mm alupex en dat levert een snelheid op van 1,1 -1,2 m/s op.
Dat is geloof ik een beetje aan de hoge kant, maar je kunt waarschijnlijk wel iets lager nog dan 12 l/m lopen.
Als het geluid je stoort limiteer je de wp. Voor maximale flow zal het naar mijn mening waarschijnlijk geen probleem zijn.

hint: https://www.albrand.nl/up..._diagram_Albrand_5_la.pdf
Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp, voorzie je dus wat betreft flow geen probleem. Maar mogelijk een risico op wat ruizen in de leidingen doordat de snelheid in de aanvoerleiding aan de hoge kant is?
Dan ga ik het deze winter gewoon proberen met de 20mm alupex die ik heb liggen. En ga ik me voor het inregelen van de verdeler richten op een flow per groep van ongeveer 2,4l/min.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mkleinman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:03:
[...]

Mijn hoofdscherm is meer op text gebaseerd.Ik heb dit kleine pareltje nu draaien. ( spoiler: information overkill! )
[Afbeelding]

Hoe lees jij trouwens je luchtdruk en co2 gehalte uit? Via een Netatmo?
Dit gaat inderdaad nergens meer over, en ik maar denken dat ik autistisch ben :P :+

Ik zelf ben meer van de tellertjes i.p.v. platte tekst, deze was ik nog vergeten :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lj2s86.jpg

Welke software gebruik jij voor je dashboard :?

Luchtdruk en CO2 gehalte komen inderdaad uit mijn Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:39:
[...]

Dit gaat inderdaad nergens meer over, en ik maar denken dat ik autistisch ben :P :+

Ik zelf ben meer van de tellertjes i.p.v. platte tekst, deze was ik nog vergeten :P

[Afbeelding]

Welke software gebruik jij voor je dashboard :?

Luchtdruk en CO2 gehalte komen inderdaad uit mijn Netatmo.
Ik heb in het menu nog een hele partij aan grafieken, dials en tabellen zitten. :) Alle grafieken die ik hier post komen dus van deze intranet/domotica pagina af.

Hoe heb jij je Netatmo ontsloten om die data er uit te lepelen? Haal je het lokaal bij je sensor zelf weg of doe je het via de koninklijke weg via de website van Netatmo? Ik heb een poging gewaagd met een aantal java API's maar die geven allemaal foutmeldingen bij het ophalen van data vanaf de netatmo website.

Mijn domotica installatie draait met een Oracle XE database als backend. Ik heb een aantal pull interfaces om de data vanuit de DB zelf naar binnen te halen en daarnaast nog een aantal push interfaces die via HTTP/REST data in diezelfde DB kunnen krijgen.

De data zelf ontsluit ik via JSON/REST en ik gebruik een HTML/Bootstrap template met Jquery en highcharts om de frontend in elkaar te zetten en levend te maken. Dwz: Elke 30 seconden wordt alle data ververst inclusief alle charts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mkleinman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:48:
[...]

Ik heb in het menu nog een hele partij aan grafieken, dials en tabellen zitten. :) Alle grafieken die ik hier post komen dus van deze intranet/domotica pagina af.

Hoe heb jij je Netatmo ontsloten om die data er uit te lepelen? Haal je het lokaal bij je sensor zelf weg of doe je het via de koninklijke weg via de website van Netatmo? Ik heb een poging gewaagd met een aantal java API's maar die geven allemaal foutmeldingen bij het ophalen van data vanaf de netatmo website.

Mijn domotica installatie draait met een Oracle XE database als backend. Ik heb een aantal pull interfaces om de data vanuit de DB zelf naar binnen te halen en daarnaast nog een aantal push interfaces die via HTTP/REST data in diezelfde DB kunnen krijgen.

De data zelf ontsluit ik via JSON/REST en ik gebruik een HTML/Bootstrap template met Jquery en highcharts om de frontend in elkaar te zetten en levend te maken. Dwz: Elke 30 seconden wordt alle data ververst inclusief alle charts.
Zelf gebruik ik een aantal verschillende software paketten.
NodeRed verzamelt veruit het meeste, en schiet de data naar HA (Home Assistant) en schiet het rechtstreeks in een influxDB zodat ik er met Grafana mooie grafieken / dashboards van kan maken.

NodeRed verzamelt onderstaande gegevens:
- Info uit de Procon
- Info uit mijn Fronius omvormer
- Info uit mijn Youless LS120
- Info uit mijn eigengemaakte temperatuursensoren (Sonoff bordjes)

Vroeger gebruikte ik Domoticz (NodeRed schoot de info naar Domoticz), en deze draait nog steeds vanwege het Netatmo weerstation, want Domoticz schiet deze waarden weer door naar mijn influxDB.

HA zou dit ook moeten kunnen maar hier ben ik (@AUijtdehaag :+ ) nog niet aan toegekomen.
Netatmo is gewoon "default" te koppelen aan HA en Domoticz.

Mijn interval voor elke waarde is 10 seconden, dus een aardige bak data op dit moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Zitten er nog specifieke voor en nadelen aan een gecombineerde lucht/vuilafscheider?
Of kan ik beter voor losse gaan?

Ik neem aan dat de overdrukventielen van de cilinderunit op het riool moeten worden aangesloten?
Want op het schema staat dat ze naar een kraan moeten maar dat lijkt mij nogal apart.

En welke voeten raden jullie aan om de buitenunit op te zetten? Zijn tevens trillingsdempers aan te bevelen om te installeren op de koelleidingen?

Ook raadt Mitsubishi filters aan op de koelleiding zelf aan maar daar krijg ik helemaal niets voor gevonden.

[ Voor 29% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-11-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Misschien zoek ik verkeerd in dit topic, maar ik lees geen ervaringen over een warmtepomp zonder buiten unit?

https://www.weishaupt.be/...pen-voor-binnenopstelling

We zijn nu bezig met de plannen en aangezien we een kelder meenemen in de planning, zou de unit dus volledig in de kelder kunnen. Voordeel is dat ding niet in je tuin staat en het “lawaai” volledig in je kelder zit ipv in je tuin.

Hebben mensen het hier overwogen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:20
We Are Borg schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:55:
Misschien zoek ik verkeerd in dit topic, maar ik lees geen ervaringen over een warmtepomp zonder buiten unit?

https://www.weishaupt.be/...pen-voor-binnenopstelling

We zijn nu bezig met de plannen en aangezien we een kelder meenemen in de planning, zou de unit dus volledig in de kelder kunnen. Voordeel is dat ding niet in je tuin staat en het “lawaai” volledig in je kelder zit ipv in je tuin.

Hebben mensen het hier overwogen :) ?
Geen lawaai?
Als de benodigde lucht flow door zon klein Flut kanaal word geperst is het onmogelijk om dat stil te houden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:50:
[...]

Geen lawaai?
Als de benodigde lucht flow door zon klein Flut kanaal word geperst is het onmogelijk om dat stil te houden.
Dat denk ik ook. Onze Mitsu hoor je nauwelijks. Moet er niet aan denken dat ie binnen staat. Bovendien krijg je, als je die in de kelder zou plaatsen ook een gigantische koudebrug door dat luchtkanaal. Dan moet je je kelder al bijna buiten je isolatieschil maken, waardoor de bruikbaarheid gigantisch afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:20
Andrehj schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:29:
[...]

Dat denk ik ook. Onze Mitsu hoor je nauwelijks. Moet er niet aan denken dat ie binnen staat. Bovendien krijg je, als je die in de kelder zou plaatsen ook een gigantische koudebrug door dat luchtkanaal. Dan moet je je kelder al bijna buiten je isolatieschil maken, waardoor de bruikbaarheid gigantisch afneemt.
En een pomp nodig voor het condens en Ontdooi water....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Laatst online: 06:56
dirkdeman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:57:
Heeft iemand een link van de Chinese 3-wegkleppen die @koevlaas2 vaker gebruikt? Ik zoek me een bult op het forum hier maar kan ze niet vinden... :?
@koevlaas2 heeft het hier over de 3weg klep.
Op de tekst na, identiek aan het exemplaar, wat hij er bij mij ingeklust heeft.
Waarschijnlijk is dit hem.
https://www.ebay.com/itm/...ewItem=&item=232493767037

[ Voor 7% gewijzigd door _RRM_ op 27-11-2020 23:05 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

dirkdeman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:57:
Ik heb die ook een flink aantal, maar dan wel rechtstreeks uit China: https://www.aliexpress.com/item/32881690985.html

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rimco schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:40:
[...]

Ik heb die ook een flink aantal, maar dan wel rechtstreeks uit China: https://www.aliexpress.com/item/32881690985.html
Die zijn 24V

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Klopt inderdaad, 12 of 24v (voelt wat veiliger), maar niet altijd direct aan een WP te knopen. Deze verkoper heeft ook 220v, maar dan zijn ze in een andere kleur en formaat. De kogel zelf is bij allemaal hetzelfde, dus je kan ze makkelijk uitwisselen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
2 á 3 graden buiten, mist en RV van 99%, de eerste defrost is een feit 40 minuten na start :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:57:
2 á 3 graden buiten, mist en RV van 99%, de eerste defrost is een feit 40 minuten na start :P
Yep. Hier ook. Had tot vannacht nog nooit een defrost meegemaakt, maar sinds 6 uur vanochtend gelijk om de ongeveer 40 minuten.... Dat komt vooral (denk ik) omdat de WP veel gas geeft na de nachtverlaging van 0.5 graden (ik draai immers volledig op ruimtetemperatuurregeling).
Ik ga dat maar eens een dagje aankijken en anders wordt het wellicht toch tijd om die thermostaat eens op te hangen en een WAR regeling te gaan gebruiken.
@andere-gebruikers-van-een-PUHZ-SW75YAA: Hoe vaak hebben jullie een defrost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Iedere 40 minuten met koud en mistig weer is wel redelijk normaal hoor. Ik zal hem hier eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:24
Ik ben bezig met finetunen van de regelstrategie warmtepomp. Warmtepomp draait nu op WAR-regeling, maar door de eTwist thermostaat 's nachts op 5 graden te zetten, staat de warmtepomp 's nachts toch uit.

Gedurende de nacht daalt de kamertemperatuur van 22 naar 20 graden. Voor gefaseerd opwarmen gebruik ik volgende programma:
08:00 uur: 20 graden
09:00 uur: 21 graden
10:00 uur: 22 graden

Tot na het middaguur draait alles nog met vallen en opstaan::

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqS0nduXEFr4Vk8hjrRc_5T6OkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP4E5dRn15rnpG9NGGJvF9uP.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra DeltaT onder de 5 ligt, loopt alles vrij stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SocxRxSmU_iqHu18oSiTqOD16Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5wwj1qbLeS46XHEYyX73aqu.jpg?f=fotoalbum_large

Parameters:
Voetpunt stooklijn 25 graden bij 20 graden buitentemperatuur met hellingshoek 0,3
Regelen van de groep: Extra langzaam
Maximaal pompsnelheid 60%, debiet daardoor ongeveer 11 liter per minuut

Pompsnelheid moet waarschijnlijk omhoog toch om de dT te verlagen?

[ Voor 15% gewijzigd door TweakersOnly op 28-11-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Laatst online: 06:56
Grolsch schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:10:
Iedere 40 minuten met koud en mistig weer is wel redelijk normaal hoor. Ik zal hem hier eens in de gaten houden.
Laat dit een opvallend patroon in het verbruik zien?
De hele nacht behoorlijk stabiel verbruik en de laatste 2,5u is bijna een rechte lijn op 1080w.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:57:
Vannacht twee runs gehad zonder defrost. Bij de eerste langere run vanochtend had ik ook na 40 minuten mijn eerste defrost ( en enige ) te pakken vandaag tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
Andrehj schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:05:
[...]

Yep. Hier ook. Had tot vannacht nog nooit een defrost meegemaakt, maar sinds 6 uur vanochtend gelijk om de ongeveer 40 minuten.... Dat komt vooral (denk ik) omdat de WP veel gas geeft na de nachtverlaging van 0.5 graden (ik draai immers volledig op ruimtetemperatuurregeling).
Ik ga dat maar eens een dagje aankijken en anders wordt het wellicht toch tijd om die thermostaat eens op te hangen en een WAR regeling te gaan gebruiken.
14 kWh hier, maar nog geen defrosts gezien; draait ook nog op 50%
Ta 32*, geen WAR.
@Grolsch

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Nog nooit een defrost gehad. Was hier op zijn koudst ook 4gr. Vermoed dat de 20/30cm vanaf de gevel daar ook een positief effect op heeft.
Nu al weer 6gr.

Pas wel vv in de garage bij laten frezen en recent zelf dichtgesmeerd, dus de WP zal wat meer moeten gaan werken nu. Voorheen was het echt nog minimaal per dag.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:10:
Dat doet HA al voor je.
Je kan er op klikken he?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mij draait de WP sinds 10.00 en tot nu toe 2 defrosts gehad.

Ik woon in Twente, daar is het gemiddeld gezien altijd wat kouder dan in de rest van NL, en vooral het westen.

@AUijtdehaag ik lees dat tegenwoordig ook uit in Grafana :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rduzxwsca.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cqknbmwff.png

Buitentemperatuur is nu weer 5 graden, dus ik denk dat het nu wel afgelopen is met defrosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
mkleinman schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:03:
[...]
[Afbeelding]
Zou je de opwek PV dial niet net als de COP dial de groene kleur rechts en de rode kleur links willen hebben ... volgens het hoe groener hoe beter principe ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PentaClover schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:43:
[...]

Zou je de opwek PV dial niet net als de COP dial de groene kleur rechts en de rode kleur links willen hebben ... volgens het hoe groener hoe beter principe ?
Lol, dat was mij nog niet eens opgevallen :)

Ga ik aanpassen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uc0AxIc3aAKBkXCea7bXEdxKz_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W1Eybat9LVZi1jsI9VBttNJW.png?f=fotoalbum_large

Grafiek van vandaag. Blauw is de buitentemperatuur, groen de woonkamer en rood de aanvoertemperatuur van de ELGA. Je ziet mooi de vertraging van mijn vloerverwarming t.o.v. de gemeten temperatuur in de woonkamer.

Mijn stooklijn zou nu bijna 34 graden moeten zijn. Ik vermoed omdat de stille modus draait in de nacht en het verschil tussen gemeten en setpoint zo laag is dat de aanvoer lager blijft.

Als ik deze grafiek zo lees dan zou mijn stooklijn nog omlaag kunnen. Agreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06

Wij zijn ook mogelijk naar een R290 warmtepomp aan het kijken. Wolf heeft ook een mooie unit CHA-07: https://nl.wolf.eu/verwar...warmtepomp-cha-monoblock/ . Heeft een betere COP dan vaillant en volgens mij ook stiller. Nibe komt ook met een R290 model eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Hier in Nuland geen defrosts geweest vannacht. Wel een modulatie tot 70% van maximale vermogen met een buiten temp van 4 graden en Ta van 35.2 graden. Anna staat op 20.5 graden en slaat af bij 21 graden. Deze haalt ie helaas niet en blijft op 20.8 graden hangen.

https://imgur.com/a/lCuztrB

Zijn dit een beetje fatsoenlijke grafieken icm met buiten temp? Het is mijne eerste echte winter met de Elga.

[ Voor 15% gewijzigd door Twan dz op 28-11-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:41
mkleinman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:53:
[Afbeelding]

Grafiek van vandaag. Blauw is de buitentemperatuur, groen de woonkamer en rood de aanvoertemperatuur van de ELGA. Je ziet mooi de vertraging van mijn vloerverwarming t.o.v. de gemeten temperatuur in de woonkamer.

Mijn stooklijn zou nu bijna 34 graden moeten zijn. Ik vermoed omdat de stille modus draait in de nacht en het verschil tussen gemeten en setpoint zo laag is dat de aanvoer lager blijft.

Als ik deze grafiek zo lees dan zou mijn stooklijn nog omlaag kunnen. Agreed?
Dit lijkt mij een beetje op hollen en stilstaan. Met dit weer zou de warmtepomp toch mooi rustig continue (met langzaam optoeren / aftoeren) kunnen draaien? Zou de ruimtetemperatuur compensatie invloed te agressief staan?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan dz schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:15:
Hier in Nuland geen defrosts geweest vannacht. Wel een modulatie tot 70% van maximale vermogen met een buiten temp van 4 graden en Ta van 35.2 graden. Anna staat op 20.5 graden en slaat af bij 21 graden. Deze haalt ie helaas niet en blijft op 20.8 graden hangen.

https://imgur.com/a/lCuztrB

Zijn dit een beetje fatsoenlijke grafieken icm met buiten temp? Het is mijne eerste echte winter met de Elga.
Dat is niet helaas maar precies goed !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Grolsch schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:42:
[...]

Dat is niet helaas maar precies goed !
Precies goed om 1 lange run te halen? Vind de Ta nog vrij hoog. Maar dat zal mijn huis uit 1970 wel de oorzaak van zijn:) voor de rest is het hier heerlijk 24/7 de zelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 18:44
Kwam net op zolder zie ik dat het groene lampje van buitenunit in bedrijf knippert.. kan mij niet heugen dit eerder gezien te hebben. Ook kan ik er niets over vinden in de handleiding.. iemand een idee ?

Verder draait de unit prima..

Iets wat ik anders heb dan andere jaren is dat de retour en temperatuur sensor omgedraaid zijn zodat ik met parameter 80/81/82 de aanvoer kan beperken ipv de retour.
Dit is echter al maanden zo en heeft nog nooit voor een knipperend lampje gezorgd :+

Gezien ik hedendaags op zolder werk waar de ELGA ook hangt weet ik dat vrij zeker
YouTube: Elga buitenunit in bedrijf knippert ?! huh

https://snapshot.raintank...DXvuGsszyGFJtI58feZHPHDen

EDIT:
https://techneco.nl/wp-co...leiding-Elga-Techneco.pdf

Hier staat;
Knipperen: Toshiba draait nog niet terwijl er wel vraag is (voordraaitijd of uitgeschakeld wegens
maximale temperatuur).

Wat dus niet klopt met de werkelijkheid...

[ Voor 36% gewijzigd door Daannn1987 op 28-11-2020 17:32 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:03:
Zitten er nog specifieke voor en nadelen aan een gecombineerde lucht/vuilafscheider?

Ik neem aan dat de overdrukventielen van de cilinderunit op het riool moeten worden aangesloten?
Want op het schema staat dat ze naar een kraan moeten maar dat lijkt mij nogal apart.

En welke voeten raden jullie aan om de buitenunit op te zetten? Zijn tevens trillingsdempers aan te bevelen om te installeren op de koelleidingen?

Ook raadt Mitsubishi filters aan op de koelleiding zelf aan maar daar krijg ik helemaal niets voor gevonden.
Niemand?

Hoe hebben jullie dat trouwens in de badkamer opgelost? Middels een driewegklep of handmatig circuit sluiten in het koelseizoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ik koel mijn badkamer ook gewoon :+ Verder heb ik geen vuilafscheider daar ik primair vloerverwarming heb en jaga radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Daannn1987 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:08:
Kwam net op zolder zie ik dat het groene lampje van buitenunit in bedrijf knippert.. kan mij niet heugen dit eerder gezien te hebben. Ook kan ik er niets over vinden in de handleiding.. iemand een idee ?

Verder draait de unit prima..

Iets wat ik anders heb dan andere jaren is dat de retour en temperatuur sensor omgedraaid zijn zodat ik met parameter 80/81/82 de aanvoer kan beperken ipv de retour.
Dit is echter al maanden zo en heeft nog nooit voor een knipperend lampje gezorgd :+

Gezien ik hedendaags op zolder werk waar de ELGA ook hangt weet ik dat vrij zeker
YouTube: Elga buitenunit in bedrijf knippert ?! huh

https://snapshot.raintank...DXvuGsszyGFJtI58feZHPHDen

EDIT:
https://techneco.nl/wp-co...leiding-Elga-Techneco.pdf

Hier staat;
Knipperen: Toshiba draait nog niet terwijl er wel vraag is (voordraaitijd of uitgeschakeld wegens
maximale temperatuur).

Wat dus niet klopt met de werkelijkheid...
Tijdens of vlak na een defrost? Ivm nog niet draaien? Al lijkt het me voor een defrost nog wel redelijk warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb alleen een losse vuil afscheider in de retour van de CV, lucht afscheiden is handmatig, wanneer nodig
Nooit gezien, en idd een overstort ventiel moet zonder belemmeringen naar de afvoer.
Mijn Mitsu staat vast op betonbanden, en dat doet hij prima zo.
Filers in de koelleiding? Nooit iets dergelijks gezien in de documentatie, en zit er bij mij ook niet in.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
icecreamfarmer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:30:

Hoe hebben jullie dat trouwens in de badkamer opgelost? Middels een driewegklep of handmatig circuit sluiten in het koelseizoen?
Handmatig: radiatorkraan dicht, en de ventielen op de verdeler dicht. simpeler kan het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd

Beste zou los zijn. Heb ook bijna alleen maar VV maar wel een vuilafscheider gemonteerd. Komt toch nog wel bewezen wat vuil uit. Wellicht door de badkamer radiator.
Optimaal zou zijn de vuil afscheider vlak voor de binnenunit in de retour, en de lucht afscheider in de uitvoer. Al twijfel ik nog over het nut van die laatste. Kan denk ik ook wel redelijk prima zonder.
icecreamfarmer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:30:
[...]

Niemand?

Ook ik draai het gewoon dicht / van de verdeler af in de zomer. Heb gekeken naar bijv. via een signaal een verdeler aansturen die daar mee kan sturen, maar dat is wel prijzig voor het vervangen van 2x per jaar een handeling van 1 minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 08:41
Sinds vorige week Eigenaar van een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA buiten met een EHST20D-VM2C binnen unit. Het was aardig passen en meten in de voormalige Gas-CV ruimte maar het zit erin. Verder is één radiator vervangen door een U-Low en had ik onze convector put al actief gemaakt. De buitenunit staat op het platte dak en gebruikt CV gas afvoer om de slangen naar binnen te krijgen. In de meterkast is er één aparte kast voor de 3-fasen pomp met een eigen meter (modbus).
Het is nu voornamelijk puzzelen met welke temperaturen, nachtverlaging etc. Daarnaast de temperaturen in Domoticz en de modbus naar domoticz te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

Vanavond / vannacht verwacht ik het toch wel.. 4gr momenteel en mist. Spannend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Filter-droger, maar dat hoeft denk ik niet, ik heb het iig nog nooit ertussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Twan dz schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:50:
[...]

Tijdens of vlak na een defrost? Ivm nog niet draaien? Al lijkt het me voor een defrost nog wel redelijk warm.
Continue.. nu nog steeds heb alleen van morgen een defrost gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
remcoVer schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:11:
Sinds vorige week Eigenaar van een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA buiten met een EHST20D-VM2C binnen unit. Het was aardig passen en meten in de voormalige Gas-CV ruimte maar het zit erin. Verder is één radiator vervangen door een U-Low en had ik onze convector put al actief gemaakt. De buitenunit staat op het platte dak en gebruikt CV gas afvoer om de slangen naar binnen te krijgen. In de meterkast is er één aparte kast voor de 3-fasen pomp met een eigen meter (modbus).
Het is nu voornamelijk puzzelen met welke temperaturen, nachtverlaging etc. Daarnaast de temperaturen in Domoticz en de modbus naar domoticz te krijgen.
Als je dat voor elkaar hebt, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb 8 modbus meters in de meterkast (en een modbus usb stick) en moet die data ook nog in domoticz krijgen, maar ben er nog niet aan toegekomen om dat aan elkaar te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Nou @Andrehj , de eerste defrost is een feit, echter duurde die welgeteld 3 hele minuten. Is dat niet erg kort? :?

Tb ging wel degelijk omhoog door de stoom kortstondig, dus de logging (zelfde als bij @Grolsch :) ) werkt wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:41:
[...]

Als je dat voor elkaar hebt, dan hou ik me aanbevolen. Ik heb 8 modbus meters in de meterkast (en een modbus usb stick) en moet die data ook nog in domoticz krijgen, maar ben er nog niet aan toegekomen om dat aan elkaar te prutsen.
De basis voor de procon heeft @AUijtdehaag al staan in NodeRed, met wat kleine aanpassingen kun je dit zo doorzetten naar Domoticz als je dat wil.

"Wij" werken sinds een tijdje met Home Assistant i.p.v. Domoticz, maar dat is een kwestie van smaak.

@Robindd de 2 defrosts bij mij gisteren duurden 5 en 7 minuten volgens de Procon.

Het is nu wel een paar graden kouder in Twente (0,9 graad op dit moment) maar het is helder weer (niet mistig), dus het aantal defrosts zal wel mee gaan vallen vandaag verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:41:
[...]

Via node red lees ik modbus finder kwh meters uit en stuur die naar domoticz en mqtt en influxdb.
Je moet ergens mee oefenen voor het grote procon werk. ;)

Dit was de basis:
http://domoticx.com/node-...odbus-kwh-meter-uitlezen/

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2020 08:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:20
Goedemorgen wij wonen sinds mei in een nieuwbouwwoning en hebben een Daikin Altherma 3e generatie warmtepomp. Nu merk ik de afgelopen dagen dat de woonkamer niet op de gewenste 21 graden kan worden gebracht. Ik regel dit met een Daikin Madoka thermostaat. De temp schommelt tussen 19,5 en 20,5 graden. De instelpuntmodus is 'vast'. Ik kan in deze modus geen stooklijn aanpassen. Wel kan ik de vloertemperatuur wijzigen. Deze staat nu op 26 graden. Raden jullie aan deze temperatuur te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwd-kevin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:20
Instelpuntmodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lwd-kevin schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:54:
Goedemorgen wij wonen sinds mei in een nieuwbouwwoning en hebben een Daikin Altherma 3e generatie warmtepomp. Nu merk ik de afgelopen dagen dat de woonkamer niet op de gewenste 21 graden kan worden gebracht. Ik regel dit met een Daikin Madoka thermostaat. De temp schommelt tussen 19,5 en 20,5 graden. De instelpuntmodus is 'vast'. Ik kan in deze modus geen stooklijn aanpassen. Wel kan ik de vloertemperatuur wijzigen. Deze staat nu op 26 graden. Raden jullie aan deze temperatuur te verhogen?
Vanzelfsprekend gaat dat helpen, maar niet jet stooklijn maar wel je vloertemperatuur aanpassen? Leg eens uit hoe dat werkt :? Stooklijn is toch vloertemp :?

Zet hem maar eens op 30 graden, dat gaat je zeker helpen. Eerst op 28 kan ook.

Pagina: 1 ... 32 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.