Ik heb zelf een thermostaat geknutseld in Home Assistant, die stuurt met MQTT commando’s de Heishamon aan.Japie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:51:
Wellicht inmiddels nieuwe inzichten.. Heb het al eens eerder gevraagd, maar nog niet uit gekomen. ik wil een thermostaat die:
Must:
- betrouwbaar is
- aan/uit schakelt
- een instelbare schakelhysterese heeft van 0,2
- draadloos met een potentiaal vrij schakelende ontvanger
Mooie bijkomstigheid
- koelvraag mogelijkheid
- programmeerbaar voor nachtverlaging
Ik gebruik nu een Watts bt-d03 met een Watts potentiaal vrije aan uit schakelaar ontvanger unit (900006674). Op papier doet deze wat ik wil maar in de praktijk is de hystereses van 0,2 geen 0,2 maar 0,4. Of dit bewust is of een bug is kom ik niet achter (het ‘vraag’ icoontje verdwijnt namelijk wel met 0,2 hystereses maar de daadwerkelijke schakeling gaat bij 0,4..). Watts krijg ik nul respons van op deze vraag.
Wie kent de (mijn) ultieme thermostaat..
wellicht moet ik dat ook maar doen. Die Panasonic uit de ts is me echt veel te duur voor wat hij moet doen. Alleen bij zelfbouw komt betrouwbaarheid wel om de hoek kijken..dirkdeman schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:33:
[...]
Ik heb zelf een thermostaat geknutseld in Home Assistant, die stuurt met MQTT commando’s de Heishamon aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 26-09-2021 22:44 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Panasonic PAW-RT-Wired of hoe dat ding ook heet.Japie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:51:
Wellicht inmiddels nieuwe inzichten.. Heb het al eens eerder gevraagd, maar nog niet uit gekomen. ik wil een thermostaat die:
Must:
- betrouwbaar is
- aan/uit schakelt
- een instelbare schakelhysterese heeft van 0,2
- draadloos met een potentiaal vrij schakelende ontvanger
Mooie bijkomstigheid
- koelvraag mogelijkheid
- programmeerbaar voor nachtverlaging
Ik gebruik nu een Watts bt-d03 met een Watts potentiaal vrije aan uit schakelaar ontvanger unit (900006674). Op papier doet deze wat ik wil maar in de praktijk is de hystereses van 0,2 geen 0,2 maar 0,4. Of dit bewust is of een bug is kom ik niet achter (het ‘vraag’ icoontje verdwijnt namelijk wel met 0,2 hystereses maar de daadwerkelijke schakeling gaat bij 0,4..). Watts krijg ik nul respons van op deze vraag.
Wie kent de (mijn) ultieme thermostaat..
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Eens, maar de Pana blijft hier gewoon doordraaien, ook al zou mijn Home Assistant het even niet doen. Hij is ook via de wandunit te bedienen. Dat is ook mijn filosofie over Home Automation: alles hier is ook ‘analoog’ te bedienen, HA zorgt alleen voor het automatiseren, comfort en gemak.Japie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:42:
[...]
wellicht moet ik dat ook maar doen. Die Panasonic uit de ts is me echt veel te duur voor wat hij moet doen. Alleen bij zelfbouw komt betrouwbaarheid wel om de hoek kijken..
Ik ga aan de slag met een semi-zelfbouw oplossing. Een OpenTherm thermostaat + OpenTerm ESP Slave shield + 2 relais die het verwarmen / koelen contact schakelt van de WP. Zou 1/3 moeten kosten van de Panasonic die ik ook nog eens een stuk lelijker vind.Japie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:42:
[...]
wellicht moet ik dat ook maar doen. Die Panasonic uit de ts is me echt veel te duur voor wat hij moet doen. Alleen bij zelfbouw komt betrouwbaarheid wel om de hoek kijken..
Ik vind dat verwaarloosbare zelfbouw. Ik vind microcontrollers betrouwbaar genoeg i.t.t. reguliere software domotica.
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 26-09-2021 23:01 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
En @koevlaas2.Andrehj schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:56:
Of hij een dwtw kan plaatsen kun je niet stellen zonder dat je de specifieke situatie van zijn woning kent. Hangt er o.a. helemaal vanaf hoe het riool loopt, en of je douche en toilet van de badkamer kunt scheiden.
En of een doorstroomverwarmer slim is hangt ook helemaal van de situatie af. Misschien is het wel een gezin van vier personen, of willen ze snel een bad kunnen vullen.
Zover ik weet zijn er hier op het forum mensen die een L/W warmtepomp hebben die dmv een doorstroomverwarmer (en hulp van een dwtw) SWW maken zonder vat, maar ik weet zo snel even niet wie ook al weer.
In onze situatie zou de afvoer van de douche afgekoppeld moeten worden van de wc (of de wc afgekoppeld van douche/bad) wat zover ik weet wel kan maar waarvoor openbreken van het plafond in de wc nodig is. Vervolgens is de koof waar de leidingen en afvoer lopen vrij ideaal voor een verticale dwtw. Als die doorstroomverwarmer in plaats van de warmtewisselaar kan in de meterkast dan zou dat ook prima werken.
Enige puntje is dan waar de L/W warmtepomp komt. Mogelijk in de tuin met een leiding door de kruipruimte naar de meterkast waar de verdeling zit voor waar alle leidingen in het huis heen gaan.
Een bad kunnen vullen is idd wel een vereiste voor de vrouw des huizes
Er is geen haast dit op enige termijn te regelen maar het is wel prettig om in kaart te brengen wat mogelijk is. Met stijgende gasprijs wordt de stadsverwarming nl niet goedkoper en die is al niet enorm goedkoop. Verder is het huis prima voor LTV via vloerverwarming overal. Mogelijk op korte termijn ook L/L voor koelen (en dus ook verwarmen).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb hier voor mijn schuur een Emos thermostaat van Amazon die kostte 2 tientjes, ondersteund zowel verwarmen als koelen. Alleen ik weet niet of de hysteresys 0.2 graden is, maar kijk anders hier eens naarJapie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 22:42:
[...]
EMOS P5604
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
nee dit kan niet op de manier die je beschrijft (of in elk geval niet makkelijk). je zult ergens een voorraadje warm.water moeten hebben wil je de combinatie wp + doorstroomverwarmer gebruiken. alleen al nodig omdat je wp langzaam reageert, duurt zo een paar min voordat die opstart.Termy schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:06:
[...]
En @koevlaas2.
Zover ik weet zijn er hier op het forum mensen die een L/W warmtepomp hebben die dmv een doorstroomverwarmer (en hulp van een dwtw) SWW maken zonder vat, maar ik weet zo snel even niet wie ook al weer.
In onze situatie zou de afvoer van de douche afgekoppeld moeten worden van de wc (of de wc afgekoppeld van douche/bad) wat zover ik weet wel kan maar waarvoor openbreken van het plafond in de wc nodig is. Vervolgens is de koof waar de leidingen en afvoer lopen vrij ideaal voor een verticale dwtw. Als die doorstroomverwarmer in plaats van de warmtewisselaar kan in de meterkast dan zou dat ook prima werken.
Enige puntje is dan waar de L/W warmtepomp komt. Mogelijk in de tuin met een leiding door de kruipruimte naar de meterkast waar de verdeling zit voor waar alle leidingen in het huis heen gaan.
Een bad kunnen vullen is idd wel een vereiste voor de vrouw des huizes.
Er is geen haast dit op enige termijn te regelen maar het is wel prettig om in kaart te brengen wat mogelijk is. Met stijgende gasprijs wordt de stadsverwarming nl niet goedkoper en die is al niet enorm goedkoop. Verder is het huis prima voor LTV via vloerverwarming overal. Mogelijk op korte termijn ook L/L voor koelen (en dus ook verwarmen).
je kunt wel een kleiner vat aanhouden, bijv een 80L nibe pcu-r ofzo en dan daar een doorstromer achter. dat is een combo die een paar mensen gebruiken.
Een WP boiler past ook niet in een meterkast. Probleem bij stadsverwarming huizen is dat ze op zolder geen cv ketel hebben waar normaliter alle aansluitingen zitten zodat je daar dan de installatie kwijt kan.Fr33z schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:17:
[...]
nee dit kan niet op de manier die je beschrijft (of in elk geval niet makkelijk). je zult ergens een voorraadje warm.water moeten hebben wil je de combinatie wp + doorstroomverwarmer gebruiken. alleen al nodig omdat je wp langzaam reageert, duurt zo een paar min voordat die opstart.
je kunt wel een kleiner vat aanhouden, bijv een 80L nibe pcu-r ofzo en dan daar een doorstromer achter. dat is een combo die een paar mensen gebruiken.
Vaak word het dan een monoblock aangesloten in de meter kast en dan maar leidingen naar boven trekken om daar een Atlantic Explorer V4 neer te zetten.
Uit de beschrijving:koevlaas2 schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:10:
[...]
Ik heb hier voor mijn schuur een Emos thermostaat van Amazon die kostte 2 tientjes, ondersteund zowel verwarmen als koelen. Alleen ik weet niet of de hysteresys 0.2 graden is, maar kijk anders hier eens naar
EMOS P5604
Temperatuurregeling/temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C / strooiing (hysterese): ± 0,2 °C
dus duidelijk = 0,2 en - 0,2*C, niet wat @Japie.G zocht
[ Voor 39% gewijzigd door Naalroc op 26-09-2021 23:41 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Voor die 2 tientjes moet hij natuurlijk niet zeurenNaalroc schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:37:
[...]
Uit de beschrijving:
Temperatuurregeling/temperatuurbereik 5 °C tot 35 °C, elk 0,5 °C / strooiing (hysterese): ± 0,2 °C
dus duidelijk = 0,2 en - 0,2*C, niet wat @Japie.G zocht
Allereerst, dank voor je reactie! Even per punt ;-)Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:15:
[...]
Waarom is gebundelde aansturing zo handig dan? Ik zie die dingen juist als systemen die heel goed los kunnen bestaan, scheelt veel geld waarschijnlijk en geeft je waarschijnlijk meer controle.
Even het lijstje:
WTW --> enige mate van sturing die je daar wilt is vaak op CO2-level, heeft nul interactie met de rest van je klimaatsysteem vaak (tenzij je een actief te schakelen bypass hebt en daarmee bijv. snachts wilt koelen in de zomer met buitenlucht, maar dat is wat excotischer.
Vloerverwarming-zones --> meestal gewoon 1x inregelen van flow/verdeling en dan ben je klaar. Je kunt nog kiezen voor kleppen die te sturen zijn maar dit systeem is traag, dus bedenk goed of dat gaat helpen. Meestal zet je vloerverwarming in in de belangrijkste leefruimtes en is het zo dat ALS er warmtevraag is dat je vloerverwarming gewoon altijd aan is
L/W --> heeft meestal alleen sturing van een thermostaat nodig, is vrij basic
Aircos (of L/L WPs ;-) ) --> zijn snelle systemen, superhandig voor naregeling.
Ik kan me dus voorstellen dat je het meeste in huis laat doen door je vloerverwarming met de L/W wp en dan eventuele tweaks / bijsturing doet met de airco's waar nodig.
maar ik ken je huis niet natuurlijk![]()
- De WTW wordt ook CO2 (en vocht) gestuurd. Ik wil alleen niet én de kanalen/uitblaas van de kanaalairco én de WTW uit/inblaas apart in het zicht hebben, maar dit via één gedeeld luchttraject en inblaasrooster doen. Dan is het wel handig als de WTW/ERV (Daikin VAM-J) kan communiceren met de kanaalairco, zodat ze elkaar niet in de weg zitten en de ventilatoren op elkaar afregelen. Ook kan ik dan vanuit de WTW met één aanvoer naar het airzone plenum (1 per verdieping), waarna de boel verdeeld wordt over de leefruimtes. De ruimtes met wtw-aanvoer en airco zijn hetzelfde, dus dat is dan mooi te combineren.
- Vloerverwarming per zone regelen is inderdaad misschien niet nodig. En dit kan ik altijd achteraf nog toevoegen. Dus die ga vooralsnog laten zitten denk ik, dank voor deze suggestie. De badkamer komt er als aparte zone bij, maar dat is ook anders ook wel aan te sturen (e.g. 1 of 2 zonemotoren op een DIN-tijdklok oid)
- Omdat ik L/L boven met airzone ga doen, moet ik op de bovenverdiepingen sowieso al met hun thermostaten per ruimte en webserver/app gaan werken. Dan is het wel handig om dit voor de benedenverdieping in hetzelfde systeem te hebben. De webserver heb ik dan al, dus het kost me alleen één extra ruimte-thermostaat en de interface richting de warmtepomp. Dan heb ik alles in één app en kan je vanuit elke ruimte in huis alle overige ruimtes bedienen. Dus ook alles in één keer uit of aan.
Airzone is geen goedkoop systeem, maar ik kan het voordelig inkopen en ik bespaar ook weer heel veel door geen 2-3 binnenunits per verdieping te hebben maar slechts één. Ik vind het ook wel prettig dat dit een oplossing is die door een willekeurige installateur geserviced kan worden. Ik heb nu een zelfgebouwde constructie met API's en wifi modules, maar dat is niet iets wat je makkelijk kan meeverkopen met je huis.
Beneden komt dus L/W met vloerverwarming, maar als ik zo teruglees in dit topic ga je met vloerkoeling al snel een (te) hoge luchtvochtigheid krijgen. Ik overweeg dus om hier ook een kleine airco te plaatsen, die kan dan in de winter ook gebruikt worden om even snel van 18-21 te stoken als we maar een uurtje per dag thuis zijn op een dag.
In de ervaring bij anderen op dit forum en in mijn omgeving zie ik dat het niet bepaald makkelijk is om een L/W of CV én een L/L in één ruimte lekker te laten samenwerken omdat de sturing anders is en elkaar in de weg gaat zitten. Daar heb ik hiermee totaal geen last van, het is gemaakt om water en luchtverwarming in één ruimte te kunnen combineren.
Duidelijk!Grolsch schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:55:
@Ethirty Het is dus gewoon een verkapte hygiëne boiler, en ik heb daar nog nooit de voordelen van gezien.
Tsjah, geen LPP roepen ze dan, maar daar heb ik met mijn "normale" SWW boiler ook geen "last" van
Met een Hygiëne boiler moet je onnodig hoge (COP onvriendelijke) temperaturen stoken, je hebt zo ongeveer het dubbele aantal liters nodig, en in vergelijking met een normale SWW boiler heb je een waterdebiet waarmee je nog geen frikandel uit een zakje trekt.
[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 27-09-2021 10:40 ]
All-electric.
Als aanvulling op deze reactie heb ik ook even gekeken wat ik in mijn huidige energiecontract kwijt zou zijn geweest als ik nog op gas gestookt zou hebben (dus nog de vriendelijke gasprijzen). Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat ik ~ 1000m3 gas nodig zou hebben gehad, wat wel aardig relateert aan gas verbruik van vorig jaar van 8603 - zonder die strenge winter - en aan het verbruik van de WP + WPB. Dat levert me een besparing op van € 450,-. Het totale meerverbruik elektra was ~ 2400kWh.CurlyMo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:35:
Eergisteren de afrekening gehad van mijn energieleverancier. Van € 45,- naar € 18,- gegaan. Nog een klein beetje te gaan dus, maar wel tevreden. Toch een besparing van € 324,-. Dan is met de oude prijzen toch al een TVT van ~ 10 jaar. Met de nieuwe energieprijzen wordt die TVT alleen maar lager.
CP780 zou ook nog wel eens interessant kunnen zijn om te checken en eventueel aan te passen. In de link lijkt het erop dat de automatische regeling inderdaad vrij agressief kan zijn. En als deze setting op Ruimteregeling staat, zal hij inderdaad waarschijnlijk precies doen waar de Tado om vraagt.MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:20:
[...]
Nog op de default 70c. Ik kan me voorstellen dat het verlagen daarvan de kortste klap is. Echter, ik heb boven nog wel radiatoren (met slimme knoppen er op) en die zullen straks als het echt kouder gaat worden ook wel gebruikt worden.
Kan ik het op een of andere manier zo inregelen dat de Elga de benedenverdieping mooi met 32c warm houdt en dat hij alleen een hogere aanvoertemp (bijv. 50c) pakt als een van de radiatoren aan staan? Of denk ik dan heel raar?
[ Voor 17% gewijzigd door RulazZ op 27-09-2021 10:23 ]
Ga ik binnenkort proberen, dank! Ik koppel m'n bevindingen hier later terug.RulazZ schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:20:
[...]
CP780 zou ook nog wel eens interessant kunnen zijn om te checken en eventueel aan te passen. In de link lijkt het erop dat de automatische regeling inderdaad vrij agressief kan zijn. En als deze setting op Ruimteregeling staat, zal hij inderdaad waarschijnlijk precies doen waar de Tado om vraagt.
Ik ben zelf ook wel benieuwd, het stookseizoen is bij ons thuis nog niet begonnen, de ELGA is bij ons afgelopen juli geïnstalleerd.MitchellHearth schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:31:
[...]
Ga ik binnenkort proberen, dank! Ik koppel m'n bevindingen hier later terug.
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/3217AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:37:
@daansan
Dan is nog belangrijk welke firmware er op zit.
Anders werkt hij nog niet volledig. Stond er iets vermeld in de advertentie?

Als ik de handleiding lees zou het wel moeten kunnen? Of geven ze de firmware file niet vrij?
Afgelopen week is deze geinstalleerd. Ik hoop hem komende week een beetje te kunnen testen als het wat kouder wordt.DanTm schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:22:
Ik heb eindelijke de knoop ook maar doorgehakt, en een bestelling geplaatst voor een hybride warmtepomp.
Het gaat de Atag Energion Hybrid 7T worden (3 fase 7kW LW warmtepomp).
Hier nog niet veel over gelezen op het forum, dus zodra hij draait zal ik eens wat info posten.
Mochten er vragen over zijn, laat maar weten.
Waarom heb je deze gekozen en wat ben je inclusief installatie kwijt?DanTm schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:02:
[...]
Mochten er vragen over zijn, laat maar weten.
Ik zou zelf denk ik als eerste kijken naar de Bosch Compress want monoblock, stil en goed rendement. Ik krijg de indruk dat dit de volgende stap in kostenreductie is. Ik kende deze ATAG niet, maar zo te zien is dat ook monoblock, is dit dan ook een nieuwe generatie bij ATAG?
Welke opentherm thermostaat heb je gekozen?CurlyMo schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:00:
[...]
Ik ga aan de slag met een semi-zelfbouw oplossing. Een OpenTherm thermostaat + OpenTerm ESP Slave shield + 2 relais die het verwarmen / koelen contact schakelt van de WP. Zou 1/3 moeten kosten van de Panasonic die ik ook nog eens een stuk lelijker vind.
Ik vind dat verwaarloosbare zelfbouw. Ik vind microcontrollers betrouwbaar genoeg i.t.t. reguliere software domotica.
De th8210m1003. Heb de shield nog niet binnen.iwhnm89 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]
Welke opentherm thermostaat heb je gekozen?
Hier deelde je hele andere cijfers?CurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:30:
[...]
Als aanvulling op deze reactie heb ik ook even gekeken wat ik in mijn huidige energiecontract kwijt zou zijn geweest als ik nog op gas gestookt zou hebben (dus nog de vriendelijke gasprijzen). Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat ik ~ 1000m3 gas nodig zou hebben gehad, wat wel aardig relateert aan gas verbruik van vorig jaar van 8603 - zonder die strenge winter - en aan het verbruik van de WP + WPB. Dat levert me een besparing op van € 450,-. Het totale meerverbruik elektra was ~ 2400kWh.
CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Welk cijfer? Die 2112kWh? Daar was de WPB nog niet bij opgeteld.Daannn1987 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:54:
[...]
Hier deelde je hele andere cijfers?
CurlyMo in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Gas verbruik vorig jaar klopte niet. Energienota was hoger. Conclusies qua besparing blijven ongemoeid
Ook die reactie even aangepast.
[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 27-09-2021 15:01 ]
aha en die 860m3 is exc sww?CurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:56:
[...]
Welk cijfer? Die 2112kWh? Daar was de WPB nog niet bij opgeteld.
Gas verbruik vorig jaar klopte niet. Energienota was hoger. Conclusies qua besparing blijven ongemoeid
Ook die reactie even aangepast.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Nee, gewoon de energienota gas.
Let wel op, ik ken geen enkele warmtepomp die opentherm als thermostaat ondersteund.iwhnm89 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:06:
[...]
Welke opentherm thermostaat heb je gekozen?
De Elga kan er wel iets mee volgens mij, maar de andere merken zover ik weet niet, en werken ze allemaal met aan/uit thermostaten.
Dat is een andere versie dan die wij hebben.alberthakvoort schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:19:
Als ik de handleiding lees zou het wel moeten kunnen? Of geven ze de firmware file niet vrij?
Wij hebben de mini versie https://library.mitsubish...=MELCOBEMS+MINI&x=21&y=16
Je opentherm thermostaat een stappenmotor laten aansturen die op zijn beurt aan de thermostaatknop draaitGrolsch schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:19:
[...]
Let wel op, ik ken geen enkele warmtepomp die opentherm als thermostaat ondersteund.
De Elga kan er wel iets mee volgens mij, maar de andere merken zover ik weet niet, en werken ze allemaal met aan/uit thermostaten.
omdat ik op de bgg vloerverwarming heb en boven op de radiatoren nooit aan staan stook ik op een lage temperatuur maximaal 34 graden.
de badkamer is helaas niet voorzien van vloerverwarming en wil deze toch straks wel mee laten verwarmen
met 34 graden cv water blijft deze te koud
hebben jullie nog tips om de badkamer toch behagelijk warm te kunnen krijgen
het liefste wil ik geen elektrische radiator dan kan ik financien net zo goed de woning op gas blijven verwarmen.
de badkamer is helaas niet voorzien van vloerverwarming en wil deze toch straks wel mee laten verwarmen
het liefste wil ik geen elektrische radiator dan kan ik financien net zo goed de woning op gas blijven verwarmen.
Grotere/meer radiator(en), infraroodpaneel, pelletkachel in de badkamer.H143 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:50:
omdat ik op de bgg vloerverwarming heb en boven op de radiatoren nooit aan staan stook ik op een lage temperatuur maximaal 34 graden.
Nieuwe badkamer met vloerverwarming, heb ik hier gedaan.
Deze thuis plaatsen. Heb ik ook in de badkamer. Op standje 1 gewoon 22 graden met Wp.H143 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:50:
https://www.jaga.nl/producten/vertiga-hybrid/
Inclusief installatie 5300 (daar gaat subsidie dan nog af). Dat was goedkoper dan een Elga (had ik ook naar gekeken) en integreerde mooi met mijn ATAG ketel.robhuls schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:13:
[...]
Waarom heb je deze gekozen en wat ben je inclusief installatie kwijt?
Ik zou zelf denk ik als eerste kijken naar de Bosch Compress want monoblock, stil en goed rendement. Ik krijg de indruk dat dit de volgende stap in kostenreductie is. Ik kende deze ATAG niet, maar zo te zien is dat ook monoblock, is dit dan ook een nieuwe generatie bij ATAG?
Het is idd een monoblock.
Hoezo? Gewoon meer isolerenPossible schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:46:
Komende nachten kunnen de warmtepompen weer draaien? Ik ben er klaar voor
Ik zal wel wat achtergrondinfo missen, maar hoe kom je op zo'n pagina? Want je kunt een Procon toch alleen maar via Modbus benaderen? Hier zie ik een mooie grafische interface....alberthakvoort schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:19:
[...]
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/3217
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Huh? Hier is het nog bijna 23 graden binnen, en de bypass van de WTW staat nog steeds open, in een poging het binnen onder de 22 graden te krijgen.Possible schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:46:
Komende nachten kunnen de warmtepompen weer draaien? Ik ben er klaar voor
Verwarmen gaat de komende weken zeker nog nog niet nodig zijn.
En verwarmen 's nachts al helemaal niet. Dat is alleen nodig als de temperaturen langer onder nul blijven. Tot die tijd is het veel efficiënter én comfortabeler om alleen overdag de wp te laten draaien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hier ook, maar vind het wel lekker omAndrehj schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:59:
[...]
Huh? Hier is het nog bijna 23 graden binnen, en de bypass van de WTW staat nog steeds open, in een poging het binnen onder de 22 graden te krijgen.
En verwarmen 's nachts al helemaal niet. Dat is alleen nodig als de temperaturen langer onder nul blijven. Tot die tijd is het veel efficiënter én comfortabeler om alleen overdag de wp te laten draaien.
Sochtends beneden te komen en dat ik dan warme voetjes heb. Ook al is het nog 22-23 graden in huis. Het is puur voor de Fun / omdat het kan
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
In vent type c huis 2017 ga ik het geen weken meer volhouden hoor. Ik denk over een weekje ook hier de eerste nachtelijke runs weer. Smorgens beneden komen in een afkoelend huis vind ik juist zeer oncomfortabel 🥴. Hier voelt 21 graden terwijl de vloer warm is veel beter dan diezelfde 21 graden in een huis waar geen warmte toegevoerd wordt..Andrehj schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:59:
[...]
Huh? Hier is het nog bijna 23 graden binnen, en de bypass van de WTW staat nog steeds open, in een poging het binnen onder de 22 graden te krijgen.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zijn ook zat mensen die 1 druppel water 10x gebruiken voor hij op de grond valt. Maar een tegelvloer voelt gauw koud aan op je blote voeten of sokken . Ook al is het 21 a 22 graden in huisJapie.G schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:48:
[...]
In vent type c huis 2017 ga ik het geen weken meer volhouden hoor. Ik denk over een weekje ook hier de eerste nachtelijke runs weer. Smorgens beneden komen in een afkoelend huis vind ik juist zeer oncomfortabel 🥴. Hier voelt 21 graden terwijl de vloer warm is veel beter dan diezelfde 21 graden in een huis waar geen warmte toegevoerd wordt..
Hier heeft de WP vorige week 1 x gelopen 's ochtends na het Twentse nachtvorstje, maar gezien de voorspellingen gaat het hier ook geen weken meer duren voordat de WP aan gaat.
Is ook helemaal niets mis mee toch, lekker warm vloertje
Is ook helemaal niets mis mee toch, lekker warm vloertje
Mijn ELGA ACE hangt alweer een jaar bedacht ik mij vandaag. Na een jaar staat het vast dat de ELGA ACE zuiniger is dan de ELGA met Carrier unit.
/f/image/aW7liPTKS5zCj8gyqQ06l5Cu.png?f=fotoalbum_large)
Scatterplot van de ELGA/Carrier en de ELGA ACE.
Mijn wiskunde is nogal roestig, is er iemand die kan berekenen hoeveel procent de ACE zuiniger is op basis van deze data?
/f/image/aW7liPTKS5zCj8gyqQ06l5Cu.png?f=fotoalbum_large)
Scatterplot van de ELGA/Carrier en de ELGA ACE.
Mijn wiskunde is nogal roestig, is er iemand die kan berekenen hoeveel procent de ACE zuiniger is op basis van deze data?
[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 27-09-2021 20:21 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@mkleinman Wiskunde hebben we tegenwoordig computers voor 
/f/image/33Y9HT9iE3pjZov70qmlqZZs.png?f=fotoalbum_large)
Ofwel bij graaddag van 10:
:fill(white):strip_exif()/f/image/0HZw6GuYxAqPRALIrkytQvp2.png?f=user_large)
Is het dus ongeveer 21% lager verbruik...
/f/image/33Y9HT9iE3pjZov70qmlqZZs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0HZw6GuYxAqPRALIrkytQvp2.png?f=user_large)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
DIe WP van mij was vrijdag al bijna aangeslagen. De gemiddelde temperatuur was voor 2 etmalen onder de 16 graden geraakt en dan snapt hijzelf dat het nodig is. Omdat het zaterdag en zondag weer warm was, heb ik het handmatig even voorkomen, maar morgen of overmorgen zal hij toch wel weer aangaan. Dan is het ook echt nodig. Dat vertelt iets over mijn HR kwaliteit ramen en wellicht muurisolatie (alles 2001)
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Komt omdat je verdamper groter is, de buitenunit is groter dan die van Carrier.mkleinman schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:21:
Mijn ELGA ACE hangt alweer een jaar bedacht ik mij vandaag. Na een jaar staat het vast dat de ELGA ACE zuiniger is dan de ELGA met Carrier unit.
Kun je met een warmtepomp dan wel op een of andere manier de temperatuur per kamer instellen? Bijv met ander merk dan Tado, bijv Netatmo of iets van Honeywell?Grolsch schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:19:
[...]
Let wel op, ik ken geen enkele warmtepomp die opentherm als thermostaat ondersteund.
Dat heeft niets met een warmtepomp te maken, maar met thermostaat / naregeling. En ja, dat wil perfect, ik heb bijv. Een danfoss regeling.marteltor schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:06:
[...]
Kun je met een warmtepomp dan wel op een of andere manier de temperatuur per kamer instellen? Bijv met ander merk dan Tado, bijv Netatmo of iets van Honeywell?
Een wp is een apparaat dat warmte maakt, net zoals een cv ketel, hout of pellet kachel, solar tubes, dat maakt allemaal niet uit.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 27-09-2021 21:09 ]
Daarom noemde ik ook expliciet de OpenTherm ESP Slave. Juist om OpenTherm om te zetten naar iets anders, in dit geval twee relais voor de aan / uit. Als je de bekabeling hebt liggen kan je natuurlijk beter direct een hoog voltage thermostaat ophangen.marteltor schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:06:
[...]
Kun je met een warmtepomp dan wel op een of andere manier de temperatuur per kamer instellen? Bijv met ander merk dan Tado, bijv Netatmo of iets van Honeywell?
Sinds begin 2019 woon ik in een nieuw gebouwde 2 onder 1 kap woning. Een van de laatste die nog is gebouwd met gas. Naast een Intergas HRE 28/24 ketel met een LT/HT regeling beschikken we over een gashaard in de woonkamer.
De ketel heeft in onze situatie 2 thermostaat ingangen in gebruik: 1 voor het LT circuit (vloerverwarming beneden + badkamer) en een thermostaat voor het HT circuit (slaapkamers boven + zolder). Vorig jaar heb ik de regeling uitgebreid met een EvoHome systeem (2 evohome systemen, 1 per "circuit"). Zodende zijn keuken en woonkamer op prima temperatuur te regelen onafhankelijk van zon (woonkamer op zuiden) en gebruik van de gashaard. Afgelopen winter werkte deze opzet prima. Verwarming boven staat nauwelijks aan, af en toe kortstondig voor gebruik in kantoor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BirM789zGBq7SU9r17b23sBC.png?f=user_large)
Onlangs raakte ik in gesprek met een ketelmonteur die aangaf dat gezien de isolatie van het huis en feit dat we in ieder geval voor de benedenverdieping een LT circuit hebben, een warmtepomp best interessant zou kunnen zijn. Zodoende kwam ik initieel op ik de Elga Ace uit, maar al lezend oa. hier ook op de Panasonic Monobloc, omdat die wellicht ook nog (deels) zelf te installeren is en goedkoper te verkrijgen is (nog even los van subsidie verhaal en installateursdiscussie).
Afgelopen dagen zit ik me wat in te lezen en uit te rekenen wat voor mij nu een interessante opzet zou kunnen zijn. Een Elga Ace 4/6 KW toevoegen? Maar hoe dan om te gaan met de LT/HT regeling van de ketel? Of een Panasonic Monobloc, initieel alleen voor verwarming van het LT circuit en de ketel verder laten voor wat het is voor tapwater en het HT circuit? En later wellicht een keer uitbreiden met boiler voor tapwater? Of nu al een "bivalente" opstelling kiezen met een Panasonic Monobloc zodat ik deze in combinatie met een open verdeler kan inzetten voor LT/HT (of is dit onzin wat ik nu zeg)?
De ketel staat op zolder. Een buitenunit zou ik kunnen/willen plaatsen op het dak van mijn garage (beton). Dus er zal een leiding (koudemiddel/water) vanaf ketel via knieschot naar de andere zijde van het huis kunnen en dan buitenlangs naar beneden. Betekent wel een koof aan de buitenzijde helaas en bij gebruik wat een monobloc wel een paar meter water buitenshuis? Alternatief is omlaag de garage in en dan via de kruipruimte naar de verdeler van de vloerverwarming op de bgg vloer. Echter dan heb ik maar 1 (bestaande) leiding richting ketel.
Ik wil op dit moment eigenlijk nog geen grote investering doen maar richting toekomst ook wel enigszins flexibiliteit houden om later alsnog dingen te kunnen toevoegen. Ergens voel ik wel wat voor een Panasonic icm de ketel. Hebben jullie suggesties/tips hoe dit aan te pakken mede gezien mijn huidige situatie?
De ketel heeft in onze situatie 2 thermostaat ingangen in gebruik: 1 voor het LT circuit (vloerverwarming beneden + badkamer) en een thermostaat voor het HT circuit (slaapkamers boven + zolder). Vorig jaar heb ik de regeling uitgebreid met een EvoHome systeem (2 evohome systemen, 1 per "circuit"). Zodende zijn keuken en woonkamer op prima temperatuur te regelen onafhankelijk van zon (woonkamer op zuiden) en gebruik van de gashaard. Afgelopen winter werkte deze opzet prima. Verwarming boven staat nauwelijks aan, af en toe kortstondig voor gebruik in kantoor.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BirM789zGBq7SU9r17b23sBC.png?f=user_large)
Onlangs raakte ik in gesprek met een ketelmonteur die aangaf dat gezien de isolatie van het huis en feit dat we in ieder geval voor de benedenverdieping een LT circuit hebben, een warmtepomp best interessant zou kunnen zijn. Zodoende kwam ik initieel op ik de Elga Ace uit, maar al lezend oa. hier ook op de Panasonic Monobloc, omdat die wellicht ook nog (deels) zelf te installeren is en goedkoper te verkrijgen is (nog even los van subsidie verhaal en installateursdiscussie).
Afgelopen dagen zit ik me wat in te lezen en uit te rekenen wat voor mij nu een interessante opzet zou kunnen zijn. Een Elga Ace 4/6 KW toevoegen? Maar hoe dan om te gaan met de LT/HT regeling van de ketel? Of een Panasonic Monobloc, initieel alleen voor verwarming van het LT circuit en de ketel verder laten voor wat het is voor tapwater en het HT circuit? En later wellicht een keer uitbreiden met boiler voor tapwater? Of nu al een "bivalente" opstelling kiezen met een Panasonic Monobloc zodat ik deze in combinatie met een open verdeler kan inzetten voor LT/HT (of is dit onzin wat ik nu zeg)?
De ketel staat op zolder. Een buitenunit zou ik kunnen/willen plaatsen op het dak van mijn garage (beton). Dus er zal een leiding (koudemiddel/water) vanaf ketel via knieschot naar de andere zijde van het huis kunnen en dan buitenlangs naar beneden. Betekent wel een koof aan de buitenzijde helaas en bij gebruik wat een monobloc wel een paar meter water buitenshuis? Alternatief is omlaag de garage in en dan via de kruipruimte naar de verdeler van de vloerverwarming op de bgg vloer. Echter dan heb ik maar 1 (bestaande) leiding richting ketel.
Ik wil op dit moment eigenlijk nog geen grote investering doen maar richting toekomst ook wel enigszins flexibiliteit houden om later alsnog dingen te kunnen toevoegen. Ergens voel ik wel wat voor een Panasonic icm de ketel. Hebben jullie suggesties/tips hoe dit aan te pakken mede gezien mijn huidige situatie?
ik besef me dat de warmtepomp los staat van van de thermostaat en de radiatorknopGrolsch schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:07:
[...]
Dat heeft niets met een warmtepomp te maken, maar met thermostaat / naregeling. En ja, dat wil perfect, ik heb bijv. Een danfoss regeling.
Een wp is een apparaat dat warmte maakt, net zoals een cv ketel, hout of pellet kachel, solar tubes, dat maakt allemaal niet uit.
Ik moet me denk ik maar eens beter inlezenCurlyMo schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:12:
[...]
Daarom noemde ik ook expliciet de OpenTherm ESP Slave. Juist om OpenTherm om te zetten naar iets anders, in dit geval twee relais voor de aan / uit. Als je de bekabeling hebt liggen kan je natuurlijk beter direct een hoog voltage thermostaat ophangen.
Ik heb nu gewoon een CV ketel, met beneden vloerverwarming en meerdere radiatoren door het huis (vooral boven). En ik dacht vast een Tado systeem te installeren nu. We willen volgend jaar e.e.a. verbouwen en dan direct een warmtepomp nemen (...Bosch compress trekt me). Dus zou fijn als ik nu iets koop wat straks nog nuttig is
Ondersteund de tado dan geen aan/uit regeling?marteltor schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:45:
[...]
ik besef me dat de warmtepomp los staat van van de thermostaat en de radiatorknopmaar omdat je aangaf dat opentherm (wat ik in dit geval las als: de Tado thermostaat die ik op het oog heb) door bijna geen enkele warmtepomp ondersteunt wordt...
Ik heb een vraagje over mijn oude elga icm Toshiba buitenunit. Deze hangt aan een Anna thermostaat.
Kan ik van deze elga de Maximale taanvoer verlagen? Zojuist even de thermostaat wat hoger gezet om te kijken of alles nog goed loopt. Aanvoer schiet naar 38 graden of zelfs nog hoger en blijft daar tot t ruimte is bereikt. In mijn ogen mag die IPV op 80% ook wel op 40% modulatie niveau werken.
Of moduleert de oude elga op Tr. Dan heeft het met flow te maken. Dt is ongeveer 6 graden en die blijft gedurende verwarmen ongeveer het zelfde.
Kan ik van deze elga de Maximale taanvoer verlagen? Zojuist even de thermostaat wat hoger gezet om te kijken of alles nog goed loopt. Aanvoer schiet naar 38 graden of zelfs nog hoger en blijft daar tot t ruimte is bereikt. In mijn ogen mag die IPV op 80% ook wel op 40% modulatie niveau werken.
Of moduleert de oude elga op Tr. Dan heeft het met flow te maken. Dt is ongeveer 6 graden en die blijft gedurende verwarmen ongeveer het zelfde.
[ Voor 15% gewijzigd door Twan dz op 27-09-2021 23:32 ]
@Twan dz de elga (Carrier) regelde de Taanvoer vanuit de buitenunit op basis van Tretour van het CVcircuit + een delta op basis van het verschil tussen ruimte temperatuur en gewenste ruimtetemperatuur.
Ik heb de pomp op maximaal debiet gezet (en dan iets lager om geen ruisende leidingen te hebben).
Hierdoor zakt Ta en daarmee ook Tr en Ta dus ook weer wat verder.
Ik heb de pomp op maximaal debiet gezet (en dan iets lager om geen ruisende leidingen te hebben).
Hierdoor zakt Ta en daarmee ook Tr en Ta dus ook weer wat verder.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wij hebben een huis uit 2017 en de originele opstelling lijkt erg veel op die van jullie. Wij hebben van de zomer een Elga Ace laten installeren, en er uiteindelijk voor gekozen om de LT/HT regeling te laten vervallen aangezien de bovenverdieping ook warm genoeg werd zonder de HT regeling te gebruiken. In ons geval stond de HT zone altijd open en werd de LT zone dichtgezet dmv een tweewegklep als de HT (aan-uit) thermostaat in control was, zodoende kon ik het goed testen afgelopen februari.petermdevries schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:35:
Op zolder (thuiswerkplek) heb ik wel SpeedComforts op de radiator gemonteerd om iets meer vermogen uit de radiator te halen, en mocht dat niet goed genoeg zijn kan ik altijd lokaal bijverwarmen met een elektrisch kacheltje van 25 euro, zij het dan wel met COP=1.
Wow, dat had ik niet verwacht. Die grafiek tussen 5 en 20 graaddagen ziet er ook interessant uit waarbij zelfs nog bij 20 graaddagen er een redelijke winst is door de grotere condensor, zoals @koevlaas2 ook al aangeeftRimco schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:37:
@mkleinman Wiskunde hebben we tegenwoordig computers voor
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dan is dus overdimensioneren helemaal niet zo'n gek idee...koevlaas2 schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:54:
[...]
Komt omdat je verdamper groter is, de buitenunit is groter dan die van Carrier.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het is niet voor niets dat de COP op laag/midden vermogen vaak aanzienlijk beter is dan op hoog vermogen.BarryH schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:12:
[...]
Dan is dus overdimensioneren helemaal niet zo'n gek idee...
Bij een 8KW WP zal bij een warmtevraag van 5KW de COP beter zijn dan een 5KW die 5KW (vol gas dus) moet leveren.
Hier een huis uit 2017 met vvw beneden en radiatoren boven. Zelf panasonic aangeschaft, installatie door de huisinstallateur van Tweakerspetermdevries schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:35:
Sinds begin 2019 woon ik in een nieuw gebouwde 2 onder 1 kap woning. Een van de laatste die nog is gebouwd met gas. Naast een Intergas HRE 28/24 ketel met een LT/HT regeling beschikken we over een gashaard in de woonkamer.
[Afbeelding]
Wij hebben de Panasonic op een houten garage staan. Maakt iets bromgeluid in de garage bij SWW bedrijf. Maar is de garage dus voor ons niet storend, wel een aandachtspuntje (geen idee of het bij beton ook het geval is). De leiding gaat in zo'n 'airco koof' via buiten naar boven en dan achter de knieschotten langs naar de plaats waar de ketel zat. Denk al gauw een meter of 15 leiding (waarvan 3 buiten). De boel is daar aangesloten op de bestaande aansluitingen en nieuwe boiler van 300L. Ketel aan de schoonouders gegeven want die van hun was aan vervanging toe
Boven en benden werd gescheiden door een klep geschakeld door de CV ketel. We hebben de uitbreidingsprint voor de Panasonic (nog) niet, dus we kunnen (nog) niet beide zones verwarmen. Boven hebben we alleen slaapkamers (onverwarmd) en een werkkamertje. Komt erop neer dat in de februariweek met -12 ff een vest aan moest trekken maar verder blijft het redelijk goed zonder verwarming
Geen gas, scheelt vastrecht, veel zonnepanelen etc. Erg tevreden over de warmtepomp.
[quote]Grolsch schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:20:
[...]
Het is niet voor niets dat de COP op laag/midden vermogen vaak aanzienlijk beter is dan op hoog vermogen.
Bij een 8KW WP zal bij een warmtevraag van 5KW de COP beter zijn dan een 5KW die 5KW (vol gas dus) moet leveren.
[/q
Zou het dan mogelijk zijn om de Toshiba buitenunit RAV-SM304 behorende bij de Elga wp te vervangen door een iets zwaardere buitenunit bijvoorbeeld de RAS-3M18U2AVG (6,8 kW). Zie ik iets over het hoofd behalve het aanpassen van gas/vloeistof leidingen van wp naar binnenunit?
[...]
Het is niet voor niets dat de COP op laag/midden vermogen vaak aanzienlijk beter is dan op hoog vermogen.
[/q
Zou het dan mogelijk zijn om de Toshiba buitenunit RAV-SM304 behorende bij de Elga wp te vervangen door een iets zwaardere buitenunit bijvoorbeeld de RAS-3M18U2AVG (6,8 kW). Zie ik iets over het hoofd behalve het aanpassen van gas/vloeistof leidingen van wp naar binnenunit?
Sinds de aankoop van ons huis, hebben wij direct een warmtepomp als stip op de horizon gezet voor de toekomst. Op dit moment zijn we bezig met een grondige verbouwing, waarbij langzaam het huis klaar wordt gemaakt om uiteindelijk een warmtepomp te installeren (alle ruimtes voorzien van LTV en isolatie naar moderne standaarden verbeteren).
Nu hebben wij nog niet het budget om direct een warmtepomp te installeren, maar wil ik wel de elektrische installatie gereed hebben voor deze toekomstige uitbreiding. Als ik realistisch kijk naar ons totale vloeroppervlakte (160 m2) en het feit dat het een oudere woning betreft (jaren 70 woning), heb ik niet de illusie dat ik met een kleine warmtepomp afkan. Ik kan een hoop doen met de isolatie, maar feit blijft dat het isoleren van spouwmuren maar een beperkt effect zullen hebben en het nooit zo goed zal worden als een nieuwbouw woning. Kortom, ik denk dat een zeer grove schatting zal zijn dat een 10 kW of zelfs 12 kW warmtepomp mogelijk wel noodzakelijk zal zijn.
Het huis is voorzien van een 3 fase aansluiting, maar het is mij niet duidelijk of een warmtepomp van dit vermogen ook een 3 fase aansluiting nodig heeft of dat een reguliere 1 fase of 2 aparte groepen voldoende zijn.
De andere vraag is dat in ons geval de buitenunit vrij ver komt te staan van de binnenunit. Ik heb lang gepuzzeld dat in de toekomst de meest ideale opstelling zal zijn, maar het liefst zet ik deze achter ons tuinhuis, dus op zo'n 30 meter afstand (ik heb gezien dat dit bij bepaalde modellen prima mogelijk is). Natuurlijk hebben zowel de binnen als buitenunit een stroomaansluiting nodig, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke unit nou de grootste verbruiker is en waar eventueel groepen voor gereserveerd moeten worden.
Nu hebben wij nog niet het budget om direct een warmtepomp te installeren, maar wil ik wel de elektrische installatie gereed hebben voor deze toekomstige uitbreiding. Als ik realistisch kijk naar ons totale vloeroppervlakte (160 m2) en het feit dat het een oudere woning betreft (jaren 70 woning), heb ik niet de illusie dat ik met een kleine warmtepomp afkan. Ik kan een hoop doen met de isolatie, maar feit blijft dat het isoleren van spouwmuren maar een beperkt effect zullen hebben en het nooit zo goed zal worden als een nieuwbouw woning. Kortom, ik denk dat een zeer grove schatting zal zijn dat een 10 kW of zelfs 12 kW warmtepomp mogelijk wel noodzakelijk zal zijn.
Het huis is voorzien van een 3 fase aansluiting, maar het is mij niet duidelijk of een warmtepomp van dit vermogen ook een 3 fase aansluiting nodig heeft of dat een reguliere 1 fase of 2 aparte groepen voldoende zijn.
De andere vraag is dat in ons geval de buitenunit vrij ver komt te staan van de binnenunit. Ik heb lang gepuzzeld dat in de toekomst de meest ideale opstelling zal zijn, maar het liefst zet ik deze achter ons tuinhuis, dus op zo'n 30 meter afstand (ik heb gezien dat dit bij bepaalde modellen prima mogelijk is). Natuurlijk hebben zowel de binnen als buitenunit een stroomaansluiting nodig, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke unit nou de grootste verbruiker is en waar eventueel groepen voor gereserveerd moeten worden.
Daar is helemaal niks van te zeggen zonder cijfers. Mijn jaren '30 huis 125m2 / 390m3 houdt ik prima warm met een 5kW en HTV.frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
Als ik realistisch kijk naar ons totale vloeroppervlakte (160 m2) en het feit dat het een oudere woning betreft (jaren 70 woning), heb ik niet de illusie dat ik met een kleine warmtepomp afkan. Ik kan een hoop doen met de isolatie, maar feit blijft dat het isoleren van spouwmuren maar een beperkt effect zullen hebben en het nooit zo goed zal worden als een nieuwbouw woning. Kortom, ik denk dat een zeer grove schatting zal zijn dat een 10 kW of zelfs 12 kW warmtepomp mogelijk wel noodzakelijk zal zijn.
Mijn warmtepomp draait nu ook; omdat de Vaillant monoblocks (onderscheidend: R290) vaker ter sprake zijn gekomen heb ik daar een eigen topic voor gemaakt:
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Omdat de tuning en software voor het hele merk geldt zijn tips en trucs van andere varianten natuurlijk ook welkom
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Omdat de tuning en software voor het hele merk geldt zijn tips en trucs van andere varianten natuurlijk ook welkom
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uaEmqQ1mXMMXopkEvOI64sNr.jpg?f=user_large)
De data verder verwerkt in een sheet. Meeste dagen dat mijn warmtepomp draait is het tussen de 1 en 11 graden buiten. Rendement van de ACE is in die range tussen de 7 en 50% efficiënter volgens de data van de scatterplot.
Enorm interessante materie zo. En leuk om te zien hoe een grotere warmtepomp efficiënter kan draaien.
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb geen verstand / ervaring met Elga's.Ron6363 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:14:
Zoals @CurlyMo ook al aangeeft, zegt dit allemaal niet zoveel.frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
Sinds de aankoop van ons huis, hebben wij direct een warmtepomp als stip op de horizon gezet voor de toekomst. Op dit moment zijn we bezig met een grondige verbouwing, waarbij langzaam het huis klaar wordt gemaakt om uiteindelijk een warmtepomp te installeren (alle ruimtes voorzien van LTV en isolatie naar moderne standaarden verbeteren).
Wat wel een feit is is dat je 160m2 vloeroppervlakte hebt, bedoel je hier verwarmd vloeroppervlakte mee
Kengetal van een beetje geïsolleerde woning is 40 ~ 50 W/m2, dat zou betekenen +- 8KW maximaal.
Veel meer ga je ook niet kwijt raken in 160M2 vloer bij normale Ta temperaturen.
Hier heeft de WP alleen maar SWW gedraaid de afgelopen maanden. Hij zit nu nog 1 graad boven setpoint momenteel, maar ik vermoed dat hij komende week, dan wel volgende week weer rustig aan gaat.
Ik heb nu nog oude radiatoren boven en die wil ik graag vervangen door convectoren tzt (denk aan begin komende zomer).
Hebben mensen hier ervaring mee? Hoe weet je wat voor een convector je nodig hebt?
Je hebt de Jaga selectietool (https://selectietool.jaga.nl/hoe-werkt-het), is die een beetje betrouwbaar? Het rept ook niets over leidingdikte, waar er nu overal 15mm leidingen hangen. Is dat dik genoeg voor 1 a 2 convectors?
Ik heb nu nog oude radiatoren boven en die wil ik graag vervangen door convectoren tzt (denk aan begin komende zomer).
Hebben mensen hier ervaring mee? Hoe weet je wat voor een convector je nodig hebt?
Je hebt de Jaga selectietool (https://selectietool.jaga.nl/hoe-werkt-het), is die een beetje betrouwbaar? Het rept ook niets over leidingdikte, waar er nu overal 15mm leidingen hangen. Is dat dik genoeg voor 1 a 2 convectors?
Klopt, de warmtewisselaar zat bij ons ook in de meterkast, maar wij zijn ook van de stadsverwarming af gegaan en hebben in de schuur er naast de binnen unit, buffervat en SWW vat geplaatst, paste bij ons opzicht prima.koevlaas2 schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:17:
[...]
@Termy stadsverwarming woningen hebben de technische ruimte in de meterkast, hier kan je geen boiler in kwijt, maar een doorstroomverwarmer zonder begrenzing en een dwtw dat past wel.
Scheelt wel serieus veel geld, stadsverwarming is echt belachelijk duur, koste ons per jaar gemiddeld 1500,- aan stook kosten.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
@ID-College
Off topic
Als je naar convectoren gaat wijzigt je flow niet echt.
De crux van de convector is dat door de ventilatoren de warmte "uit je radiator/convector" getrokken wordt.
Overigens heb je dan dus wel een beetje geluid.
Alternatief hang je een T33 of T22 radiator op.
Of je kijkt in:
DHZ LTV DBE topic
On topic
Off topic
De crux van de convector is dat door de ventilatoren de warmte "uit je radiator/convector" getrokken wordt.
Of je kijkt in:
DHZ LTV DBE topic
On topic
Ik zal hem wat actiever volgen. Ken het topic ja, wellicht is het nu goedkoper om ergens een T22 of T33 op te hangen om eens te testen voordat er allemaal dure Jaga's dienen te komen.. ThanksBarryH schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:51:
@ID-College
Off topic
Of je kijkt in:
DHZ LTV DBE topic
On topic
155 m2 leefbare vloeroppervlakte (520 m3 inhoud), waarvan zeer waarschijnlijk ook het meeste vloeroppervlakte uiteindelijk verwarmd. Ik had op een aantal sites een iets hoger kengetal gevonden, vandaar op mijn misschien (te) hoge schatting van 10 kW. Uiteindelijk moet straks na de renovatie blijken wat er daadwerkelijk nodig is, wat uiteindelijk redelijk afgeschat kan worden met de huidige CV ketel die nog even door blijft branden.Grolsch schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:40:
[...]
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb geen verstand / ervaring met Elga's.
[...]
Zoals @CurlyMo ook al aangeeft, zegt dit allemaal niet zoveel.
Wat wel een feit is is dat je 160m2 vloeroppervlakte hebt, bedoel je hier verwarmd vloeroppervlakte meeHoeveel M3 is de woning
Kengetal van een beetje geïsolleerde woning is 40 ~ 50 W/m2, dat zou betekenen +- 8KW maximaal.
Veel meer ga je ook niet kwijt raken in 160M2 vloer bij normale Ta temperaturen.
Dat zou ik doen, zet er een meter tussen (Bijv. de Youless) en hou je gasverbruik per dag bij.frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:54:
[...]
155 m2 leefbare vloeroppervlakte (520 m3 inhoud), waarvan zeer waarschijnlijk ook het meeste vloeroppervlakte uiteindelijk verwarmd. Ik had op een aantal sites een iets hoger kengetal gevonden, vandaar op mijn misschien (te) hoge schatting van 10 kW. Uiteindelijk moet straks na de renovatie blijken wat er daadwerkelijk nodig is, wat uiteindelijk redelijk afgeschat kan worden met de huidige CV ketel die nog even door blijft branden.
Probeer CV en SWW te onderscheiden.
Zo kun je veel beter een nauwkeurige inschatting maken van het benodigde vermogen.
Gasverbruik per dag op een extreem koude winterdag * 8 / 20 dat is zo ongeveer het vermogen wat je nodig hebt.
Wordt het niet extreem koud dan terugrekenen naar -10 adhv graaddagen.
Ik schat dat je aan een 7,5KW WP voldoende hebt, let wel op dat deze 7,5KW bij de gewenste Ta en T-buiten -10 kan leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 28-09-2021 12:52 ]
Ik zie dat ik niet de enige ben met een soortgelijke vraag: hoe kun je, met een draaiende gasketel, het best gaan inschatten of 1) een WP comfortabel geet zijn, en 2) welk vermogen?
Logische stappen lijken mij:
1) Eerst die CV maar eens tunen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
2) Kijken hoe laag je kunt stoken met behoud van comfort
3) In de meest koude weken meten wat je werkelijke warmtevraag is nav het gasverbruik
Mis ik iets?
1+2 zijn uitvoerig besproken, maar over 3 vind ik vrij weinig. Alleen koevlaas' methode als totaalschatting, maar juist de pieken zijn relevant als je geen bijverwarming hebt.
Een apart punt is het extra vermogen voor de SWW. Stel dat je WP op koude dagen 24/7 moet buffelen om het warm te krijgen, dan blijft er natuurlijk geen capaciteit over voor het SWW. Hoe includeer die je?
Persoonlijke achtergrond: jaren '30 woning, gerenoveerd en (op het glas na) maximaal geïsoleerd, geen vloerverwarming. Nooit gedacht dat een WP haalbaar zou zijn, maar nu met de eerste koudere nachten blijkt dat de woonkamer maar 1 graad afkoelt 's nachts, en we de kachel nog niet aan hebben gehad. Aangezien de ketel op leeftijd is, wil ik komende winter een zo'n goed mogelijke inschatting maken of CV+SWW op WP haalbaar is, en met welke capaciteit. Qua ruimte is een CV-ketel namelijk super-efficiënt.
1) Eerst die CV maar eens tunen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
3) In de meest koude weken meten wat je werkelijke warmtevraag is nav het gasverbruik
Mis ik iets?
1+2 zijn uitvoerig besproken, maar over 3 vind ik vrij weinig. Alleen koevlaas' methode als totaalschatting, maar juist de pieken zijn relevant als je geen bijverwarming hebt.
Een apart punt is het extra vermogen voor de SWW. Stel dat je WP op koude dagen 24/7 moet buffelen om het warm te krijgen, dan blijft er natuurlijk geen capaciteit over voor het SWW. Hoe includeer die je?
Persoonlijke achtergrond: jaren '30 woning, gerenoveerd en (op het glas na) maximaal geïsoleerd, geen vloerverwarming. Nooit gedacht dat een WP haalbaar zou zijn, maar nu met de eerste koudere nachten blijkt dat de woonkamer maar 1 graad afkoelt 's nachts, en we de kachel nog niet aan hebben gehad. Aangezien de ketel op leeftijd is, wil ik komende winter een zo'n goed mogelijke inschatting maken of CV+SWW op WP haalbaar is, en met welke capaciteit. Qua ruimte is een CV-ketel namelijk super-efficiënt.
[ Voor 22% gewijzigd door Zwartoog op 28-09-2021 13:23 ]
Ik zou voor beide punten (waar binnenunit komt en buitenunit komt) een kabel 5x2,5binnen of 4x4as buiten.frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:54:
[...]
155 m2 leefbare vloeroppervlakte (520 m3 inhoud), waarvan zeer waarschijnlijk ook het meeste vloeroppervlakte uiteindelijk verwarmd. Ik had op een aantal sites een iets hoger kengetal gevonden, vandaar op mijn misschien (te) hoge schatting van 10 kW. Uiteindelijk moet straks na de renovatie blijken wat er daadwerkelijk nodig is, wat uiteindelijk redelijk afgeschat kan worden met de huidige CV ketel die nog even door blijft branden.
Dan heb je altijd 3 fasen voor buiten en 3 fasen voor noodverwarming binnen. Nadeel is wel dat je toch een kabel tussen binnen en buiten unit nodig hebt die afhankelijk is van je merk. Maar die leg je dan met de buizen mee.
Mocht het maar 1 fase moeten zijn, kan je nog een subverdeler er tussen hangen en kan je nog meer voedingen aftakken.
@Zwartoog in een slimme meter portal terugzoeken wat je max m3 gas verbruik was. Dat doorvertalen naar -10 (aanname gasm3=0 bij T=15). en dan m3 gas*8/20 = piekvermogen WP bij -10 graden
Dat probeerde ik hierboven juist uit te leggen.Zwartoog schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:18:
Ik zie dat ik niet de enige ben met een soortgelijke vraag: hoe kun je, met een draaiende gasketel, het best gaan inschatten of 1) een WP comfortabel geet zijn, en 2) welk vermogen?
Mis ik iets?
Als je het gasverbruik excl. SWW van de koudste dag weet, en dit * 8 doet (de hoeveelheid energie die je uit gas haalt) en deelt door 20 (uren per dag, 4 uur gereserveerd voor defrosts en SWW) dan weet je hoeveel KW je WP moet zijn.
Laatst kwam ik onderstaande overzicht tegen over kengetallen:frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:54:
[...]
Ik had op een aantal sites een iets hoger kengetal gevonden, vandaar op mijn misschien (te) hoge schatting van 10 kW.
Kengetallen benodigd verwarmingsvermogen per m2 (hoogte 2,4 meter)
40 W/m2 – Een erg goed geïsoleerde ruimte en andere gunstige factoren zoals minimum ventilatieverlies, oriëntatie op het zuiden. Het gebouw komt overheen met een passief huis of energieklasse A+, A++.
60 W/m2 – Een erg goed geïsoleerde ruimte en andere gunstige factoren zoals minimum ventilatieverlies, oriëntatie op het zuiden. Het gebouw komt overheen met een energieklasse A.
80 W/m2 – Een goed geïsoleerde woning. Dit kan een nieuwbouw of renovatie zijn. Er is een gemiddeld verlies aan warmte en ventilatie.
100 W/m2 – Een ruimte met gemiddelde bouw isolatie, maar met een groot verlies van warmte o.a. door ventilatie.
120 W/m2 – Een ruimte met lage isolatie. Bijvoorbeeld een oud gebouw met nieuwe ramen en lichte isolatie in de muren.
140 W/m2 – Ruimte met slechte isolatie. Bijvoorbeeld een oud gebouw met enkel glas.
Puur als algemene info. Meten=weten.
Deze getallen slaan nergens op, ik weet niet waar je die info weg hebt, maar is zwaar verouderd denk ik, vooral voor de bovenste categoriën.Franciesco schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:31:
[...]
Laatst kwam ik onderstaande overzicht tegen over kengetallen:
Kengetallen benodigd verwarmingsvermogen per m2 (hoogte 2,4 meter)
40 W/m2 – Een erg goed geïsoleerde ruimte en andere gunstige factoren zoals minimum ventilatieverlies, oriëntatie op het zuiden. Het gebouw komt overheen met een passief huis of energieklasse A+, A++.
60 W/m2 – Een erg goed geïsoleerde ruimte en andere gunstige factoren zoals minimum ventilatieverlies, oriëntatie op het zuiden. Het gebouw komt overheen met een energieklasse A.
80 W/m2 – Een goed geïsoleerde woning. Dit kan een nieuwbouw of renovatie zijn. Er is een gemiddeld verlies aan warmte en ventilatie.
100 W/m2 – Een ruimte met gemiddelde bouw isolatie, maar met een groot verlies van warmte o.a. door ventilatie.
120 W/m2 – Een ruimte met lage isolatie. Bijvoorbeeld een oud gebouw met nieuwe ramen en lichte isolatie in de muren.
140 W/m2 – Ruimte met slechte isolatie. Bijvoorbeeld een oud gebouw met enkel glas.
Puur als algemene info. Meten=weten.
Pak dan deze tabel:

Dank voor de reactie @Grolsch !
"Jouw" tabel is veel gedetailleerder zie ik. En als je zegt dat deze realistischer/actueler is, dan geloof ik dat direct.
De info uit mijn post kwam van onderstaande web-site. Het blijkt maar weer dat je niet altijd moet geloven wat je op internet ziet/leest
https://www.groenehoedduu...en-voor-een-losse-ruimte/
"Jouw" tabel is veel gedetailleerder zie ik. En als je zegt dat deze realistischer/actueler is, dan geloof ik dat direct.
De info uit mijn post kwam van onderstaande web-site. Het blijkt maar weer dat je niet altijd moet geloven wat je op internet ziet/leest
https://www.groenehoedduu...en-voor-een-losse-ruimte/
@BarryH @Grolsch Oef, nu jullie het zegt: ik herkende het niet als zodanig. Dank voor de herhaling 
Stel, het dagpiekverbruik ligt op 10 m³, hoe kom ik dan op het gecorrigeerde verbruik?
Aangezien het huis vorige winter nog open lag heb ik geen goede schatting. Onze vorige woning was qua bouw vergelijkbaar, maar matig geïsoleerd. Gasverbruik iets over de 1000 m³. Als ik uit ga dat 18% in een koude maand wordt verstookt, kom ik uit op zo'n 6 m³ per koude dag. Volgens bovenstaande vuistregel zou zelfs een kleine WP van <4 kW voldoen. Dat had ik nooit verwacht namelijk
Wat ik verder begrijp is dat de aanvoertemperatuur van de CV geen rol speelt in deze berekening. Zou ik 50 graden Ta nodig hebben, dan zie ik dat alleen terug in het hogere gasverbruik als schatting capaciteit WP?
Dat doorvertalen naar -10 begrijp ik nog niet helemaal.BarryH schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:36:
@Zwartoog in een slimme meter portal terugzoeken wat je max m3 gas verbruik was. Dat doorvertalen naar -10 (aanname gasm3=0 bij T=15). en dan m3 gas*8/20 = piekvermogen WP bij -10 graden
Stel, het dagpiekverbruik ligt op 10 m³, hoe kom ik dan op het gecorrigeerde verbruik?
Aangezien het huis vorige winter nog open lag heb ik geen goede schatting. Onze vorige woning was qua bouw vergelijkbaar, maar matig geïsoleerd. Gasverbruik iets over de 1000 m³. Als ik uit ga dat 18% in een koude maand wordt verstookt, kom ik uit op zo'n 6 m³ per koude dag. Volgens bovenstaande vuistregel zou zelfs een kleine WP van <4 kW voldoen. Dat had ik nooit verwacht namelijk
Wat ik verder begrijp is dat de aanvoertemperatuur van de CV geen rol speelt in deze berekening. Zou ik 50 graden Ta nodig hebben, dan zie ik dat alleen terug in het hogere gasverbruik als schatting capaciteit WP?
Ik ben eens aan het orienteren wat te doen met mijn stroom-overschot. Het toevoegen van een monoblock aan mijn in 2020 geplaatste Nefit Trendline (gasketel) lijkt mij wel wat. Echter lijkt een actie als dit zo in de tweaker-schoenen te staan. Leuk natuurlijk maar ik ben er zelf niet echt in thuis (wel technisch). Ik kan het monoblock ook perfect kwijt aan de andere zijde (buiten) van de muur van waar de CVketel hangt.
Zijn er bedrijven die het zaakje goed kunnen aansluiten? Die toch wel wat kennis over mogelijke afstelling heeft? Ik koop bv een Panasonic Monoblock in Duitsland en een installateur komt het installeren? Daarbij weet ik ook niet wat wel en niet compatible is met elkaar.
Ik denk aan een opstelling als deze en heb geen voornemens van het gas af te gaan.
Zijn er bedrijven die het zaakje goed kunnen aansluiten? Die toch wel wat kennis over mogelijke afstelling heeft? Ik koop bv een Panasonic Monoblock in Duitsland en een installateur komt het installeren? Daarbij weet ik ook niet wat wel en niet compatible is met elkaar.
Ik denk aan een opstelling als deze en heb geen voornemens van het gas af te gaan.
/f/image/C0Y76AYMGKQ2qAzb1Lf0ZQu7.png?f=fotoalbum_large)
Daar kan @PentaClover je wel een antwoord opgeven verwacht ik, die is kampioen (graaddagen) rekenenZwartoog schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:21:
@BarryH @Grolsch Oef, nu jullie het zegt: ik herkende het niet als zodanig. Dank voor de herhaling
[...]
Dat doorvertalen naar -10 begrijp ik nog niet helemaal.
@koevlaas2 kan dat voor je doenTHxZ0NE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:04:
Ik ben eens aan het orienteren wat te doen met mijn stroom-overschot. Het toevoegen van een monoblock aan mijn in 2020 geplaatste Nefit Trendline (gasketel) lijkt mij wel wat. Echter lijkt een actie als dit zo in de tweaker-schoenen te staan. Leuk natuurlijk maar ik ben er zelf niet echt in thuis (wel technisch). Ik kan het monoblock ook perfect kwijt aan de andere zijde (buiten) van de muur van waar de CVketel hangt.
[Afbeelding]
Bij -10c had ik nodig +/- 5 kW, huis uit 1980, 192m2 verwarmd oppervlak.frennek schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
Als hij meteen het juiste vermogen koopt kan hij voor 90% van het gas af
Vaak is er met wat creativiteit het ogenschijnlijk onmogelijke toch mogelijk.ronaldmathies schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:51:
[...]
Klopt, de warmtewisselaar zat bij ons ook in de meterkast, maar wij zijn ook van de stadsverwarming af gegaan en hebben in de schuur er naast de binnen unit, buffervat en SWW vat geplaatst, paste bij ons opzicht prima.
Scheelt wel serieus veel geld, stadsverwarming is echt belachelijk duur, koste ons per jaar gemiddeld 1500,- aan stook kosten.
Ik zal mijn best doen om voor @Zwartoog een versimpeld recept te geven wat toch wel een beetje nauwkeurig is maar geen dagen rekentijd kost op een deftige computerGrolsch schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:05:
[...]
Daar kan @PentaClover je wel een antwoord opgeven verwacht ik, die is kampioen (graaddagen) rekenen
Stap 1) Warmte uit Gas
Neem het gas verbruik in December + Januari, dat zijn de maanden waarin je de minste invloed van de zon hebt en dus het beste je worst case warmte verlies per graaddag kan bepalen.Bijvoorbeeld: 294+342 = 636 m3
Als het goed is stook je niet in Juli en Augustus, dus als je het Gas verbruik van die 2 maanden eraf haalt heb je het verbruik gecompenseerd voor warmwater en koken.
Bijvoorbeeld: 636 - 16 = 620 m3
Hoeveel warmte de CV ketel uit het gas haalt is afhankelijk van de retour temperatuur van je CV water, als je de retour temperatuur kan meten, meet het gemiddelde en gebruik dat om de warmte per m3 Gas uit onderstaande tabel met benaderingen te halen:
Retour Temperatuur [oC] | Warmte uit 1 m3 Gas [kWh] |
20.0 | 9.583 |
21.0 | 9.557 |
22.0 | 9.53 |
23.0 | 9.504 |
24.0 | 9.477 |
25.0 | 9.451 |
26.0 | 9.425 |
27.0 | 9.398 |
28.0 | 9.372 |
29.0 | 9.346 |
30.0 | 9.319 |
31.0 | 9.275 |
32.0 | 9.231 |
33.0 | 9.187 |
34.0 | 9.143 |
35.0 | 9.099 |
36.0 | 9.055 |
37.0 | 9.011 |
38.0 | 8.967 |
39.0 | 8.924 |
40.0 | 8.88 |
41.0 | 8.809 |
42.0 | 8.739 |
43.0 | 8.669 |
44.0 | 8.598 |
45.0 | 8.528 |
46.0 | 8.458 |
47.0 | 8.387 |
48.0 | 8.317 |
49.0 | 8.247 |
50.0 | 8.176 |
51.0 | 7.886 |
52.0 | 7.86 |
53.0 | 7.833 |
54.0 | 7.807 |
55.0 | 7.781 |
56.0 | 7.754 |
57.0 | 7.728 |
58.0 | 7.701 |
59.0 | 7.675 |
60.0 | 7.649 |
61.0 | 7.622 |
62.0 | 7.596 |
63.0 | 7.57 |
64.0 | 7.543 |
65.0 | 7.517 |
66.0 | 7.49 |
67.0 | 7.464 |
68.0 | 7.438 |
69.0 | 7.411 |
70.0 | 7.385 |
Bijvoobeeld Tr=30.0 --> 9.319 kWh/m3 Gas
Totale Warmte voor verwarmen uit Gas = Warmte/m3 Gas * Aantal kuubs gas
Bijvoorbeeld 9.319 kWh/m3 * 620m3 = 5777.78 kWh
Stap 2) Interne Warmte
Neem het aantal mensen * het aantal uren dat ze gemiddeld in huis aanwezig waren in December en Januari en vermenigvuldig dat met 0.12 kWhBijvoorbeeld: 2 volwassenen * 14 uur per dag * 62 dagen * 0.12 kWh = 208.32 kWh
Neem het electra verbruik in huis gedurende December en Januari dit is vrijwel volledig als warmte in je huis beland.
Bijvoorbeeld 573.2 + 540.2 = 1113.4 kWh
Interne warmte is nu de som van beide.
Bijvoorbeeld: 208.32 + 1113.4 = 1321.72 kWh, dat is per dag 21.318 kWh.
Stap 3) Graaddagen
Neem het verschil tussen de gemiddelde dag temperatuur buiten en binnen in je huis, bij de KNMI kan je historische data downloaden van een naburig KNMI station als je het zelf niet meet. Probeer de temperatuur binnen 24/7 constant te houden door van de thermostaat af te blijven in December en Januari en dan hoef je binnen ook niet te metenVoorbeeld: Mijn Thermostaat stond op 20.5 * 62 dagen = 1271 graad*dagen, gemiddelde dag buiten temperatuur voor elke dag opgeteld = 304.27 graad*dagen, verschil = dus 1271 - 304.27 = 966.73 Graaddagen verschil tussen buiten en binnen temperatuur in December + Januari.
Stap 4) Warmte behoefte per Graaddag
Totale Warmte is de warmte uit Gas van stap 1)+ de totale interne warmte uit Stap 2)Bijvoorbeeld: 5777.78 + 1321.72 = 7099.5 kWh
Warmte / Graaddag = Totale Warmte Behoefte / Totaal aantal graaddagen uit stap 3)
Bijvoorbeeld: 7099.5 [kWh] / 966.73 [oC*dag] = 7.34 [kWh/oC*dag]
Stap 5) Warmte behoefte als functie van buiten temperatuur
Neem de totale interne warmte uit stap 2) per dag, dit is wat je weg moet koelen als de gemiddelde buiten temperatuur gelijk is aan je gemiddelde binnen temperatuur om het binnen niet warmer te laten worden.Deel dit door de Warmte / Graaddag en trek dit van de gemiddelde binnen temperatuur af om op het aantal graden buiten temperatuur te komen waarbij je dus geen Gas hoeft te verbranden om het binnen op je gemiddelde temperatuur te houden.
Bijvoorbeeld: 21.318 / 7.34 = 2.9oC. Dus bij 20.5 - 2.9 = 17.6oC buiten temperatuur is de warmte behoefte voor de verwarming 0 kWh.
Door de gevonden buiten temperatuur te vermenigvuldigen met de warmte / graaddag kom je op de benodigde energie voor 24 uur bij gemiddeld 0oC buiten temperatuur.
Bijvoorbeeld: 17.6oC * 7.34 kWh/oC*dag = 129.184 kWh warmte per dag om de binnen temperatuur gelijk te houden.
De Functie die de Warmte behoefte beschrijft per 24 uur is dan de warmte bij 0oC -TBuiten * Warmte per Graaddag.
Bijvoorbeeld: 129.184 kWh - TBuiten * 7.34 kWh/oC*dag
Stap 6) Warmte behoefte naar Vermogen Bij bepaalde buiten temperatuur
Stel je bent geinteresseerd wat er nodig is bij -10oC Buiten Temperatuur, dan vul je dit in in de gevonden formule van Stap 5 om de warmte behoefte per 24uur uit te rekenen.Bijvoorbeeld: 129.184 kWh - (-10.0) * 7.34 kWh/oC*dag = 202.584 kWh/dag
Maar de vraag was niet warmte, maar vermogen, dus dan moet je een keuze maken hoeveel uren per dag je de WP effectief kan inzetten om te verwarmen. Daar zal je een keuze moeten maken, ik denk dat de 20 uur verwarmen en 4 uur defrosten + warm water maken zoals door Grolsch genoemd een veilige is, dus laten we daar van uit gaan.
Dan deel je dus de gevonden warmte door 20 om bij het vermogen van de WP uit te komen.
Bijvoorbeeld: 202.584 / 20.0 = 10.13 kW
[ Voor 1% gewijzigd door PentaClover op 28-09-2021 22:13 . Reden: Er was wat tekst weggevallen + eenheid typo gefixed ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Wow, @PentaClover Geweldig!
Dat zijn exact de nuances die ik zocht. Ik sla hem op, wacht de winter af, en ga rekenen. Laat die winter maar komen
Is het een idee om deze lap tekst toe te voegen aan de startpost?
Dat zijn exact de nuances die ik zocht. Ik sla hem op, wacht de winter af, en ga rekenen. Laat die winter maar komen
Als we alle berekeningen van @PentaClover aan de startpost willen toevoegen crasht de DB server van GoTZwartoog schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:42:
Wow, @PentaClover Geweldig!![]()
![]()
![]()
@Ep Woody nog aanvullingen? Hij lijkt op de berekening die je ooit met mij doornam om de stooklijn theoretisch te benaderen.
Ik voorspel dat je na een winter rekenen binnen 0.5 kW van de koevlaas2 uitkomst komt 
Maar bij een Tr > 50°C wordt het vervelend om een matchende warmtepomp te vinden.
Mijn 6 kW pomp kan 65 graden maken, maar niet als het -15 is. Over de COP wil je het helemaal niet hebben.
Maar bij een Tr > 50°C wordt het vervelend om een matchende warmtepomp te vinden.
Mijn 6 kW pomp kan 65 graden maken, maar niet als het -15 is. Over de COP wil je het helemaal niet hebben.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ Ben benieuwd, maar ik kon me idd niet voorstellen dat de stooktemperatuur er helemaal niet toe doet. De woning zelf, en ook de staat van de woning (nu geïsoleerd), is helemaal nieuw, dus heb geen idee wat er nodig gaat zijn.
Mijn eerste twee stappen waren idd goed: eerst tunen en de Ta/Tr zo laag mogelijk krijgen zonder klachten van de vrouw. Nu maar hopen dat de ketel het nog een seizoen vol wil houden
Mijn eerste twee stappen waren idd goed: eerst tunen en de Ta/Tr zo laag mogelijk krijgen zonder klachten van de vrouw. Nu maar hopen dat de ketel het nog een seizoen vol wil houden
@Zwartoog Je afgifte systeem bepaald de temperatuur die je nodig hebt om het vermogen dat de CV/WP in het water stopt er ook uit te kunnen halen en in je huis te stoppen. Het is dus inderdaad verstandig om met de CV ketel, door vermogen te begrenzen, deze winter te kijken hoe de relatie is in je huis tussen ta en afgifte vermogen. (Of je kan het bij benadering uitrekenen
)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Tot op zekere hoogte niet nee.BarryH schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:12:
[...]
Dan is dus overdimensioneren helemaal niet zo'n gek idee...
Een laag energievragend huis kan je beter een split wp voor gebruiken.petermdevries schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:35:
[Afbeelding]
@PentaClover Ik reken mezelf daarmee niet te rijk
Zijn bijna allemaal van die oude stalen radiatoren zonder convectievinnen, dus warmteafgifte is beperkt. Enige dat in m'n voordeel werkt is dat ze vroeger flink hebben moeten stoken, dus in de woonkamer 3-4 platen dik, over de volledige buitengevel.
Er zijn eigenlijk 2 troeven die we nog hebben qua warmte: radiatoren vervangen, en enkel glas(-in-lood)/draairamen upgraden naar HR++. Beiden geen goedkope investeringen, en onduidelijke TVT.
Dak is inmiddels met 16 cm steenwol geïsoleerd, en verse dakramen/kapel laten zetten (HR++/+ en Rc 6), dus de warmte is niet meer zomaar weg
Ook de tussenvloeren vol met wol, dus behoorlijke massa nu.
Er zijn eigenlijk 2 troeven die we nog hebben qua warmte: radiatoren vervangen, en enkel glas(-in-lood)/draairamen upgraden naar HR++. Beiden geen goedkope investeringen, en onduidelijke TVT.
Dak is inmiddels met 16 cm steenwol geïsoleerd, en verse dakramen/kapel laten zetten (HR++/+ en Rc 6), dus de warmte is niet meer zomaar weg
@Zwartoog Ik zou gewoon testen met die Ta zo laag mogelijk met je CV ketel. Als je rond de 40 weet te komen dan kan een WP al prima. Alle aanpassingen daarna maken het enkel efficiënter.
Gewoon uit interesse, wat zijn de belangrijkste argumenten om beter split te gebruiken voor een laag energievragend huis?koevlaas2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:22:
[...]
Een laag energievragend huis kan je beter een split wp voor gebruiken.
Het is (zoals we van je gewend zijn) een zeer uitgebreide berekeningPentaClover schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:51:
[...]
Ik zal mijn best doen om voor @Zwartoog een versimpeld recept te geven wat toch wel een beetje nauwkeurig is maar geen dagen rekentijd kost op een deftige computerStap 1) Warmte uit Gas
Neem het gas verbruik in December + Januari, dat zijn de maanden waarin je de minste invloed van de zon hebt en dus het beste je worst case warmte verlies per graaddag kan bepalen.
Bijvoorbeeld: 294+342 = 636 m3
Als het goed is stook je niet in Juli en Augustus, dus als je het Gas verbruik van die 2 maanden eraf haalt heb je het verbruik gecompenseerd voor warmwater en koken.
Bijvoorbeeld: 636 - 16 = 620 m3
Hoeveel warmte de CV ketel uit het gas haalt is afhankelijk van de retour temperatuur van je CV water, als je de retour temperatuur kan meten, meet het gemiddelde en gebruik dat om de warmte per m3 Gas uit onderstaande tabel met benaderingen te halen:
Retour Temperatuur [oC] Warmte uit 1 m3 Gas [kWh] 20.0 9.583 21.0 9.557 22.0 9.53 23.0 9.504 24.0 9.477 25.0 9.451 26.0 9.425 27.0 9.398 28.0 9.372 29.0 9.346 30.0 9.319 31.0 9.275 32.0 9.231 33.0 9.187 34.0 9.143 35.0 9.099 36.0 9.055 37.0 9.011 38.0 8.967 39.0 8.924 40.0 8.88 41.0 8.809 42.0 8.739 43.0 8.669 44.0 8.598 45.0 8.528 46.0 8.458 47.0 8.387 48.0 8.317 49.0 8.247 50.0 8.176 51.0 7.886 52.0 7.86 53.0 7.833 54.0 7.807 55.0 7.781 56.0 7.754 57.0 7.728 58.0 7.701 59.0 7.675 60.0 7.649 61.0 7.622 62.0 7.596 63.0 7.57 64.0 7.543 65.0 7.517 66.0 7.49 67.0 7.464 68.0 7.438 69.0 7.411 70.0 7.385
Bijvoobeeld Tr=30.0 --> 9.319 kWh/m3 Gas
Totale Warmte voor verwarmen uit Gas = Warmte/m3 Gas * Aantal kuubs gas
Bijvoorbeeld 9.319 kWh/m3 * 620m3 = 5777.78 kWhStap 2) Interne Warmte
Neem het aantal mensen * het aantal uren dat ze gemiddeld in huis aanwezig waren in December en Januari en vermenigvuldig dat met 0.12 kWh
Bijvoorbeeld: 2 volwassenen * 14 uur per dag * 62 dagen * 0.12 kWh = 208.32 kWh
Neem het electra verbruik in huis gedurende December en Januari dit is vrijwel volledig als warmte in je huis beland.
Bijvoorbeeld 573.2 + 540.2 = 1113.4 kWh
Interne warmte is nu de som van beide.
Bijvoorbeeld: 208.32 + 1113.4 = 1321.72 kWh, dat is per dag 21.318 kWh.Stap 3) Graaddagen
Neem het verschil tussen de gemiddelde dag temperatuur buiten en binnen in je huis, bij de KNMI kan je historische data downloaden van een naburig KNMI station als je het zelf niet meet. Probeer de temperatuur binnen 24/7 constant te houden door van de thermostaat af te blijven in December en Januari en dan hoef je binnen ook niet te meten![]()
Voorbeeld: Mijn Thermostaat stond op 20.5 * 62 dagen = 1271 graad*dagen, gemiddelde dag buiten temperatuur voor elke dag opgeteld = 304.27 graad*dagen, verschil = dus 1271 - 304.27 = 966.73 Graaddagen verschil tussen buiten en binnen temperatuur in December + Januari.Stap 4) Warmte behoefte per Graaddag
Totale Warmte is de warmte uit Gas van stap 1)+ de totale interne warmte uit Stap 2)
Bijvoorbeeld: 5777.78 + 1321.72 = 7099.5 kWh
Warmte / Graaddag = Totale Warmte Behoefte / Totaal aantal graaddagen uit stap 3)
Bijvoorbeeld: 7099.5 [kWh] / 966.73 [oC*dag] = 7.34 [kWh/oC*dag]Stap 5) Warmte behoefte als functie van buiten temperatuur
Neem de totale interne warmte uit stap 2) per dag, dit is wat je weg moet koelen als de gemiddelde buiten temperatuur gelijk is aan je gemiddelde binnen temperatuur om het binnen niet warmer te laten worden.
Deel dit door de Warmte / Graaddag en trek dit van de gemiddelde binnen temperatuur af om op het aantal graden buiten temperatuur te komen waarbij je dus geen Gas hoeft te verbranden om het binnen op je gemiddelde temperatuur te houden.
Bijvoorbeeld: 21.318 / 7.34 = 2.9oC. Dus bij 20.5 - 2.9 = 17.6oC buiten temperatuur is de warmte behoefte voor de verwarming 0 kWh.
Door de gevonden buiten temperatuur te vermenigvuldigen met de warmte / graaddag kom je op de benodigde energie voor 24 uur bij gemiddeld 0oC buiten temperatuur.
Bijvoorbeeld: 17.6oC * 7.34 kWh/oC*dag = 129.184 kWh warmte per dag om de binnen temperatuur gelijk te houden.
De Functie die de Warmte behoefte beschrijft per 24 uur is dan de warmte bij 0oC -TBuiten * Warmte per Graaddag.
Bijvoorbeeld: 129.184 kWh - TBuiten * 7.34 kWh/oC*dagStap 6) Warmte behoefte naar Vermogen Bij bepaalde buiten temperatuur
Stel je bent geinteresseerd wat er nodig is bij -10oC Buiten Temperatuur, dan vul je dit in in de gevonden formule van Stap 5 om de warmte behoefte per 24uur uit te rekenen.
Bijvoorbeeld: 129.184 kWh - (-10.0) * 7.34 kWh/oC*dag = 202.584 kWh/dag
Maar de vraag was niet warmte, maar vermogen, dus dan moet je een keuze maken hoeveel uren per dag je de WP effectief kan inzetten om te verwarmen. Daar zal je een keuze moeten maken, ik denk dat de 20 uur verwarmen en 4 uur defrosten + warm water maken zoals door Grolsch genoemd een veilige is, dus laten we daar van uit gaan.
Dan deel je dus de gevonden warmte door 20 om bij het vermogen van de WP uit te komen.
Bijvoorbeeld: 202.584 / 20.0 = 10.13 kW
Een aantal opmerkingen / vragen.
Ga je nu uit van de gemiddelde warmtebehoefte van december / januari
Net zoals je de factor "interne warmte" meeneemt.
Ook reken je volgens mij met "het op temperatuur houden", het is naar mijn idee ook wel wenselijk dat je kunt verwarmen om welke reden dan ook.
Je wilt volgens mij juist ook op de koudste dag van het jaar, zonder dat er mensen in huis zijn je huis warm houden.
Als ik mijn eigen gegevens erbij pak.
Verbruik WP december / januari voor het CV gedeelte = 986kWh elektrisch, 4046 thermisch (COP 4,1).
Dit zijn 62 dagen, dus 65kWh thermisch per dag gemiddeld. als ik dat zou delen door 20 uur per dag komt ik op 3,26KW uit.
Als ik mijn koudste dag van afgelopen seizoen erbij pak (07-02-2021) dan heb ik +- 48kWh voor CV only gebruikt, zeg tegen een COP van 2,5 = 120kWH thermisch, dus zo ongeveer het dubbele.
Met andere woorden, ik zou niet uitgaan van een 2 maandgemiddelde en interne warmtebronnen zou ik ook niet meenemen. Ik zou uitgaan van de koudste dag, want ook dan wil je het warm hebben.
Kon je er zomaar vanaf? Ik zit nu in het proces van opzeggen, mijn leverancier houdt de maximum afsluittarieven van de warmtewet aan, zo’n €3000,-. (Tot zover het principe ‘nooit meer dan gas’). Als het zo is dan is het zo, alleen wordt de terugverdientijd wat langer.ronaldmathies schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:51:
[...]
Klopt, de warmtewisselaar zat bij ons ook in de meterkast, maar wij zijn ook van de stadsverwarming af gegaan en hebben in de schuur er naast de binnen unit, buffervat en SWW vat geplaatst, paste bij ons opzicht prima.
Nee, je hebt stap 3 overgeslagen, de graaddagen.Grolsch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:42:
[...]
Het is (zoals we van je gewend zijn) een zeer uitgebreide berekening![]()
![]()
Een aantal opmerkingen / vragen.
Ga je nu uit van de gemiddelde warmtebehoefte van december / januariDat geeft toch nog een verkeerd beeld.
Vandaar ook de graaddagen en de warmte als functie van de buiten temperatuur in stap 5, dan kan je daarmee vervolgens op de koudste dag uitrekenen wat je nodig hebt. In het voorbeeld heb ik -10oC gekozen als gemiddelde etmaal buiten temperatuur omdat je met de interne heater van de WP het dan vaak nog tot -15oC gemiddelde etmaal buiten temperatuur red. En veel kouder wordt het niet in Nederland.Grolsch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:42:
[...]
Net zoals je de factor "interne warmte" meeneemt.
Ook reken je volgens mij met "het op temperatuur houden", het is naar mijn idee ook wel wenselijk dat je kunt verwarmen om welke reden dan ook.
Je wilt volgens mij juist ook op de koudste dag van het jaar, zonder dat er mensen in huis zijn je huis warm houden.
(Wel voor een paar uur, maar dan krijg je weer de reken intensieve simulaties per minuut per dag van de vorige keer
Het meenemen van de interne warmte winsten is juist voor de koudste dagen belangrijk, als je ze niet meeneemt krijg je een lagere warmte per graaddag in de formule en kom je lager uit bij koude temperaturen, hoe kouder hoe groter deze fout wordt.
Doe het nu nog eens met graaddagen en ook nog eens inclusief de interne warmte uit stap 2) en de graaddagen en zie het verschil.Grolsch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:42:
[...]
Als ik mijn eigen gegevens erbij pak.
Verbruik WP december / januari voor het CV gedeelte = 986kWh elektrisch, 4046 thermisch (COP 4,1).
Dit zijn 62 dagen, dus 65kWh thermisch per dag gemiddeld. als ik dat zou delen door 20 uur per dag komt ik op 3,26KW uit.
Als ik mijn koudste dag van afgelopen seizoen erbij pak (07-02-2021) dan heb ik +- 48kWh voor CV only gebruikt, zeg tegen een COP van 2,5 = 120kWH thermisch, dus zo ongeveer het dubbele.
Met andere woorden, ik zou niet uitgaan van een 2 maandgemiddelde en interne warmtebronnen zou ik ook niet meenemen. Ik zou uitgaan van de koudste dag, want ook dan wil je het warm hebben.
Edit: Ik heb even met mijn voorbeeld getallen een plaatje gemaakt, zonder en met de interne warmte zodat het verschil duidelijk zichtbaar is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CXLemVzTsQXKNUeozz74Cf7R.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door PentaClover op 29-09-2021 11:34 . Reden: Plaatje Met voorbeeld toegevoegd. ]
Dit topic is gesloten.