Je vacumeerd het systeem, perst af met 38 bar stikstof en test op lekken. Daarna weer vacumeren en dan vul je je 600 gram bij, daarna kunnen de kranen open op de buitenunit.daansan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:18:
[...]
We gaan geen risico nemen, hier had ik al zo’n onderbuik gevoel bij.
In de manuals staat nergens beschreven hoe je exact moet bijvullen en wat de vereisten daarvoor zijn.
Waterzijdig is het hier nog niet klaar, hopelijk morgen einde dag wel.
Worst case kan er morgen alleen maar gevacumeerd worden en de leidingen tussen binnen en buitenunit worden aangesloten.
Dan kan de hele installatie pas onder stroom nadat waterzijdig alles gevuld en ontlucht is. Eventueel koelmiddel bijvullen daarna pas.
Als ik het zo doe lopen we toch geen risico neem ik aan? Gaat het een probleem zijn de installatie in bedrijf te nemen zonder die 0,6kg en die later pas toe te voegen?
Iets half doen heeft geen zin want dan moet je de volgende keer weer extra werk doen, het moet in 1x goed.
Je stek monteur kan wel de leidingen aansluiten, maar misschien moet je hem afbestellen tot je er echt klaar voor bent.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).