Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.254 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:21
daansan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:18:
[...]

We gaan geen risico nemen, hier had ik al zo’n onderbuik gevoel bij.

In de manuals staat nergens beschreven hoe je exact moet bijvullen en wat de vereisten daarvoor zijn.

Waterzijdig is het hier nog niet klaar, hopelijk morgen einde dag wel.

Worst case kan er morgen alleen maar gevacumeerd worden en de leidingen tussen binnen en buitenunit worden aangesloten.

Dan kan de hele installatie pas onder stroom nadat waterzijdig alles gevuld en ontlucht is. Eventueel koelmiddel bijvullen daarna pas.

Als ik het zo doe lopen we toch geen risico neem ik aan? Gaat het een probleem zijn de installatie in bedrijf te nemen zonder die 0,6kg en die later pas toe te voegen?
Je vacumeerd het systeem, perst af met 38 bar stikstof en test op lekken. Daarna weer vacumeren en dan vul je je 600 gram bij, daarna kunnen de kranen open op de buitenunit.
Iets half doen heeft geen zin want dan moet je de volgende keer weer extra werk doen, het moet in 1x goed.
Je stek monteur kan wel de leidingen aansluiten, maar misschien moet je hem afbestellen tot je er echt klaar voor bent.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
never mind

[ Voor 122% gewijzigd door HammieDuDe op 21-09-2021 23:01 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
HammieDuDe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:53:
[...]

Waar zie jij die 600 gram? Ik zie in de handleiding van de buitenunit 11-20 meter op 150 gram toevoegen staan…. 21-30 meter 300 gram en in mijn geval 31-40 meter 600 gram… of heb ik nou wéér de verkeerde handleiding..

[Afbeelding]

Let niet op de cirkels, die waren bedoeld voor mijn monteur die de gassen gaat doen,… heb trouwens mijn nieuwe leidingen binnen, morgen gaat het weer gebeuren…
Het boekje zit bij de buitenunit, daar staat het in.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 21-09-2021 22:59 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:15
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:56:
[...]

Jij kijkt bij een Suz model ?
Met R32 zit er veel minder in dus ook minder bijvullen.
Ik zie het hier: https://alklima.nl/servic...leiding-puhz-sw75-yaa.pdf, pagina 43

@koevlaas2 dank voor je advies, neem het ter harte!

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
daansan schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 22:59:
[...]

Ik zie het hier: https://alklima.nl/servic...leiding-puhz-sw75-yaa.pdf, pagina 43

@koevlaas2 dank voor je advies, neem het ter harte!
Heb mn post weggehaald, gaat lekker hier… boekje er bij gepakt en inderdaad,…

Mijn digitale manual was van de HA/KA serie. Weg er mee

[ Voor 7% gewijzigd door HammieDuDe op 21-09-2021 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
HammieDuDe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 23:03:
[...]

Heb mn post weggehaald, gaat lekker hier… boekje er bij gepakt en inderdaad, wel raar die discrepantie…
Volgens mij had jij de waarden voor model PUHZ-SW75VHA voor ogen, die had 3.2 kg basis vulling (meer dan de nieuwe die even uit mijn hoofd 3.0 kg heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
ASW1 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:45:
[...]

Lijkt me echt sterk dat je die 30% minder uit tochtstrips zou halen. Als je ventilatie type C hebt dan is het toch al geen luchtdicht pand en zou het er niet veel meer door moeten gaan tochten dan normaal lijkt me. Tenzij je de roosters altijd dichthoudt...
Franciesco schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:56:
[...]

30% reductie van de warmtevraag door kierdichting klinkt wel erg fors. Hoe heb je dit aangepakt? Warmtebeeldcamera ofzo?
Ik heb dit jaar wel een warmtebeeldcamera tot mijn beschikking gehad, en daarmee nog een paar puntjes gevonden (lek bij schoorsteenpijp met name), maar de meeste winst heb ik daarvoor ws al gehaald op basis van de temperatuurvoelers in mijn vingers. Daarnaast zal een deel van de besparing ook wel zitten in CV-ketel instellingen.

En bij een nieuwbouwhuis kan het ook wel zijn dat er nog wat meer vocht in de muren zit de eerste jaren waardoor je in het begin meer moet stoken, dus ik kan idd natuurlijk niet hard maken dat die hele besparing met name door kierdichting komt, maar 20% besparing alleen al in het afgelopen stookseizoen per graaddag vind ik niet verkeerd, ongeacht de oorzaak.

[ Voor 22% gewijzigd door RulazZ op 22-09-2021 08:49 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:47:
[...]

Volgens mij heb je er nog een hydrobox bij nodig a € 12xx en zo'n multimatic thermostaat incl buitenvoeler. Vergeet ook het aansluiten niet, maat 32mm dat loopt in de papieren.
1500 euro voor de warmwateroptie dan ben je alweer aan het beknibbelen op hardware, dan is een warmtepompboiler misschien een beter idee, daar zit nog wat subsidie op.
Als je 2 jaar geleden dit had gedaan kreeg je de boiler cadeau van de subsidie (€1250,-).
Klopt vrees ik.
Consumentenbond komt op pakweg 4500 euro incl installatie. En dan nog de warmtepompboiler natuurlijk. Dus 6000 euro zal het zeker wel kosten. Maar als dat in de hypotheek kan, uitgesmeerd over tal van jaren en tegen 1% rente, dan is dat prima te doen.

Met 1500 euro dacht ik, na subsidie, een warmtepompboiler te hebben. Misschien iets optimistisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMYio-Vn0dIUuJ-YkVvG-NXW8CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HjQ5qJNYI8LIMmhw8bQfTge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 22-09-2021 09:01 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
marteltor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:55:
[...]
Met 1500 euro dacht ik, na subsidie, een warmtepompboiler te hebben. Misschien iets optimistisch.
Waarom?
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector € 1806,28 - € 650 subsidie + € 100 aan installatiemateriaal zit je op ~ € 1250.

https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector € 1640,00 - € 650 + € 100 = ~ € 1100

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• RulazZ
CurlyMo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:22:
[...]

Waarom?
https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector € 1806,28 - € 650 subsidie + € 100 aan installatiemateriaal zit je op ~ € 1250.

https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector € 1640,00 - € 650 + € 100 = ~ € 1100
Dat valt inderdaad wel mee. Als je zelf niet handig bent, en het laat doen, wat zijn dan de installatiekosten ongeveer?

• CurlyMo
RulazZ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:27:
[...]

Dat valt inderdaad wel mee. Als je zelf niet handig bent, en het laat doen, wat zijn dan de installatiekosten ongeveer?
Dat moet je aan @koevlaas2 vragen. Waarbij ik je kan verzekeren dat wanneer je hem alvast op zijn plek heb gezet (helemaal op zolder) @koevlaas2 je een stuk liever vind.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
Uit interesse: installeert @koevlaas2 door het gehele land? B.v. ook regio Zwolle? :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
RulazZ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:27:
[...]
Zonder jouw specifieke situatie te kennen is daar natuurlijk niets van te zeggen. Bovendien stel je deze vraag in het verkeerde topic. Er zijn diverse topics specifiek over warmtepompboilers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Franciesco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:28:
Uit interesse: installeert @koevlaas2 door het gehele land? B.v. ook regio Zwolle? :)
Ook buiten Nederland :)

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:01
ArjoK schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:27:
Vraag aan de defrost experts

Ik betrapte mijn WP vanmorgen kort na het starten van een SWW runnetje op het schakelen naar een defrost cyclus. Kennelijk voldeed het systeem een tijdje aan de randvoorwaarden die bij mij stonden op > 20 seconden buiten kouder dan 12°C en lage druk < 5.0 barg. Leuk die run maar geen druppel water door de afvoer dus ik vermoed ook geen ijsvorming, zonder van de energie.

Later vandaag nog even SWW gestart toen het buiten > 12°C was en meegekenen naar de druk en zag idd dat deze bij aanvang een tijdje op 4.2-4.5 barg zit maar gelijdelijk oploopt. (nu natuurlijk geen defrost omdat het buiten >12°C was)

Wie kan er meer vertellen over de defrost en afhankelijke parameters in het algemeen.

Specifiek zou leuk zijn, mijn WP gebruiikt een regeling van CAREL. en ik heb de mogelijkheid bijna alle parameters naar mijn hand te zetten. Temperatuurgrens staat volgens mij goed omdat onder de 12°C buiten de condensor kan afkoelen tot onder het vriespunt. Ik kan natuurlijk de meetperiode verlengen naar bijv 60 seconden en eens kijken of dat voldoende ik op de druk op te bouwen tot boven 5.0 barg, ik zou ook de low pressure start kunnen verlagen naar bijv. 4.0 barg maar welk effect kan dit nog meer hebben?
Ik denk te zien wat er gebeurt, mijn extotische WP binnenopstelling heeft in silstand een Tbuiten ≈ Tbinnen. Bij aanvoer van de koudere buitenlucht zal daardoor altijd de druk snel zakken en heeft de regeling tijd nodig hierop te reageren en deze te verhogen. Daarom startte mijn systeem bij Tbuiten < 12°C eigenlijk altijd met een overbodige defrost cyclus. Nu nog zien uit te vinden wat de beste meetperiode is, ik zet 'm voorlopig van 20 naar 60 seconden.

Van de Pressure start moet ik maar afblijven R410a onder de 8 bar is onder 0°C en dan wordt het zeer aannemelijk dat bij 5 barg (ca. 6 bar ≈ -10°C) er wel ijsvorming zal zijn ontstaan.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• marteltor
CurlyMo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:22:
[...]

Waarom?

Dat zijn inderdaad prima prijzen. M'n gokje van 1500 euro komt zo best aardig uit :D
Wel apart dat de prijzen in Nederland zoveel hoger zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 22-09-2021 15:27 ]

• CurlyMo
marteltor schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:27:
[...]

Dat zijn inderdaad prima prijzen. M'n gokje van 1500 euro komt zo best aardig uit :D
Wel apart dat de prijzen in Nederland zoveel hoger zijn.
Daarom halen vele tweakers hun spullen uit omringende landen.

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Ik zie dat er een aantal Tweakers zijn met de Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05J3E5 of aanverwante versies.

Nu zie ik deze KIT in twee varianten op internet. De KIT-WC05JE5 (veelal Spanje) en de KIT-WC05J3E5. Bij vergelijk blijkt dat de binnen en buitenunit voor beide "KIT"s gewoon WH-SDC0305J3E5 en WH-UD05JE5 zijn.

Waar komt dit verschil in de naam van de KIT vandaan? Ik heb hier wel eens een uiteenzetting van de Pansonic product code voorbij zien komen maar kan deze zo snel niet vinden. Ik vraag me ook af of de "KIT" daarin te vergelijken is of dat dit alleen voor de losse producten geldt. Op de subsidielijst staat overigens alleen de KIT-WC05J3E5.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
ijhas schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:23:
Ik zie dat er een aantal Tweakers zijn met de Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05J3E5 of aanverwante versies.

Nu zie ik deze KIT in twee varianten op internet. De KIT-WC05JE5 (veelal Spanje) en de KIT-WC05J3E5. Bij vergelijk blijkt dat de binnen en buitenunit voor beide "KIT"s gewoon WH-SDC0305J3E5 en WH-UD05JE5 zijn.

Waar komt dit verschil in de naam van de KIT vandaan? Ik heb hier wel eens een uiteenzetting van de Pansonic product code voorbij zien komen maar kan deze zo snel niet vinden. Ik vraag me ook af of de "KIT" daarin te vergelijken is of dat dit alleen voor de losse producten geldt. Op de subsidielijst staat overigens alleen de KIT-WC05J3E5.
Misschien heb je wat aan het lijste die heishamon kent: https://github.com/IgorYb...blob/main/HeatPumpType.md

Ik vermoed dat die versie zonder '3' gewoon een type fout is maar zeker weten doe ik niet.

• koevlaas2
Franciesco schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:28:
Zeker, was laatst nog in de achterhoek (Zieuwent).
Maar de pleuris is weer uitgebroken, ik ben weer behoorlijk druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:50
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:33:
[...]

Dank voor je reactie. Goed om te weten dat regio Zwolle mogelijk is.
Ik ben nog niet zover om over te schakelen naar een WP, wellicht in de loop van 2022 wel. Dus geen haast van mijn kant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daansan
Vandaag een heel eind gekomen met de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mrxmkl-5x682CYjGMB9OUSqYjSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4rmWpIJe6kaqFvGe2Ozq9N1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXuxqv7dCVKNS-QDhU3ivB4KxxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnUEB30FOPMKnXLBWxJYyQqm.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen waterzijdig alles aangesloten en vast een eerste keer ontlucht.

Buitenunit ook aangesloten, afgeperst en gevacumeerd.

Morgen verder met alle elektrische aansluitingen: 3-wegklep, pomp, SWW sensor, aansluiting buitenunit naar binnenunit, etc.. Riool en afvoer moet ook nog.

@koevlaas2 zoals gisteren al door jou gesuggereerd nog niet aan in bedrijfsstelling toe gekomen. Mijn stek monteur deed de suggestie om hem eerst met de standaard 3kg koudemiddel te laten draaien en dan volgende week op een rustig moment bij te vullen met de 0,6 kg R410a. Ik ben hier uiteraard nog niet akkoord mee gegaan, maar denk je dat het schadelijk zou kunnen zijn voor de machine om tijdelijk op te weinig koudemiddel te draaien.

• HammieDuDe
daansan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:48:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen verder met alle elektrische aansluitingen: 3-wegklep, pomp, SWW sensor, aansluiting buitenunit naar binnenunit, etc.. Riool en afvoer moet ook nog.

@koevlaas2 zoals gisteren al door jou gesuggereerd nog niet aan in bedrijfsstelling toe gekomen. Mijn stek monteur deed de suggestie om hem eerst met de standaard 3kg koudemiddel te laten draaien en dan volgende week op een rustig moment bij te vullen met de 0,6 kg R410a. Ik ben hier uiteraard nog niet akkoord mee gegaan, maar denk je dat het schadelijk zou kunnen zijn voor de machine om tijdelijk op te weinig koudemiddel te draaien.
Kijk aan, mooi werk! Welke diameter heb je gebruikt voor je cv gedeelte? 28mm?

Die zelfde vuilafscheider en microbellenontluchter heb ik hier ook klaar liggen

• daansan
HammieDuDe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:52:
[...]

Kijk aan, mooi werk! Welke diameter heb je gebruikt voor je cv gedeelte? 28mm?
Yes, 28mm op aanraden van een aantal mensen op dit fantastische forum.

• koevlaas2
daansan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:53:
[...]

Yes, 28mm op aanraden van een aantal mensen op dit fantastische forum.
Svp tzt nog even de leidingen isoleren, zo bloot verlies je erg veel warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:54:
[...]

Svp tzt nog even de leidingen isoleren, zo bloot verlies je erg veel warmte.
Zeer zeker, maar eerst maar eens een paar weken gaan draaien en kijken of alles waterdicht is en blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:33:
[...]

Als je weer in de buurt bent, zwaai dan even ;-) ik zit op nog geen kwartier van Zieuwent af

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit zeg ik als leek. Schrik wel beetje van de benodigde ruimte :/ :)

Hoeveel is dit op de muur?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• daansan
Kees_frl schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:59:
[...]

Ziet er netjes uit zeg ik als leek. Schrik wel beetje van de benodigde ruimte :/ :)

Hoeveel is dit op de muur?
De totale breedte van die wand is ongeveer 2,6 meter breed.
Het gedeelte met de binnenunit, buffervat en SWW boiler is ca 185 cm breed.

Mijn vloerverwarming verdelers zitten wel helemaal links.

• koevlaas2
Waarom zou je in godsnaam een R410A Remeha Mecuria warmtepomp kopen, dat is gewoon een oude VHA Ecodan.
De nieuwe R32 Mecuria is een Mitsubishi SUZ model.

https://imgur.com/bAO3aEd

Kost overigens meer als dat je een Ecodan koopt.

[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 22-09-2021 21:24 ]

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:25
Ziet er goed uit, is het een must om alles met koper aan te sluiten of kan dit ook met akb buis (alu/kunststof)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• koevlaas2
brutus26 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:42:
Ziet er goed uit, is het een must om alles met koper aan te sluiten of kan dit ook met akb buis (alu/kunststof)

[...]
Kunststof is beter, oxideert niet en kent minder warmteverlies.
Wel behoorlijk duur overigens.

• brutus26
Kunststof (akb) is toch goedkoper dan koper, welk merk buis gebruikt jij ?
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:44:
[...]

Kunststof is beter, oxideert niet en kent minder warmteverlies.
Wel behoorlijk duur overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
brutus26 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:47:
Kunststof (akb) is toch goedkoper dan koper, welk merk buis gebruikt jij ?

[...]
Uponor unipipe, met VSH multipress koppelingen.

• brutus26
Lijkt op het Comap muliskin systeem toch ?
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:48:
[...]

Uponor unipipe, met VSH multipress koppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
brutus26 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:55:
Lijkt op het Comap muliskin systeem toch ?

[...]
Ongetwijfeld dat je met Comap ook een waterdicht systeem kan maken, ik heb er de persspullen niet voor dus even overstappen op dit product gaat niet zomaar.
Sowieso lood om oud ijzer, ik word niets beter/slechter van overstappen.

• brutus26
Zo is dat, dus geen overweging om het met koper te maken dit is gewoon een adere keuze duidelijk
koevlaas2 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:58:
[...]

Ongetwijfeld dat je met Comap ook een waterdicht systeem kan maken, ik heb er de persspullen niet voor dus even overstappen op dit product gaat niet zomaar.
Sowieso lood om oud ijzer, ik word niets beter/slechter van overstappen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Iemand anders ook een week of 7 geleden de subsidie aangevraagd voor een WP? Vandaag 'de' brief dat de termijn met nogmaals 8 weken verlengd gaat worden voor de ISDE.

Wat kan er moeilijk zijn aan dit binnen 8 weken toe te kennen..? Het indienen is enorm zwart/wit gebonden.

Achja: bijna 1 oktober. Dan kan de BTW teruggave van de PV de deur uit.

😏

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 23-09-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 09:56
Verleden week vrijdag ook hier een brief ontvangen met verlenging van 8 weken ISDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
Korte update:
Vandaag de warmtepomp operationeel gekregen. Met dank aan @Remco45 op het spoor gekomen van een ontluchtingsprocedure die @Grolsch en @Naalroc in deel6 gedeeld hebben. Met behulp van deze procedure is het na een paar uur klooien gelukt om de luchtbel tussen de interne pomp en de warmtewisselaar weg te krijgen waardoor de binnenunit niet steeds in foutcode L9 schoot.

Heb inmiddels een vat SWW verwarmd en een testrun CV gedaan.

Nog een hoop te finetunen: stooklijn, naregeling, monitoring, etc.

Maar fijn te weten dat de pomp goed is.
In de buitenunit hoor ik nog wel een zacht getril alsof er een los schroefje ligt te resoneren op het plaatstaal. Geen idee nog wat dat is.

Morgen eerst maar eens achter de extra R410a vulling aan!

• koevlaas2
daansan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:58:
Korte update:
Vandaag de warmtepomp operationeel gekregen. Met dank aan @Remco45 op het spoor gekomen van een ontluchtingsprocedure die @Grolsch en @Naalroc in deel6 gedeeld hebben. Met behulp van deze procedure is het na een paar uur klooien gelukt om de luchtbel tussen de interne pomp en de warmtewisselaar weg te krijgen waardoor de binnenunit niet steeds in foutcode L9 schoot.

In de buitenunit hoor ik nog wel een zacht getril alsof er een los schroefje ligt te resoneren op het plaatstaal. Geen idee nog wat dat is.

Bij de nieuwe modellen (VM-2D) zit gewoon een ontluchtingsventiel op het bovenste pijpje boven de circulatiepomp.
Edit: En via menu optie 'handmatige bediening' kan je alleen de cv pomp laten draaien waardoor je geen L9 meldingen krijgt. Tevens is hier je drieweg klep handmatig om te zetten is dat stuk ook meteen ontlucht.
Voor de volgende keer zullen we maar zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 24-09-2021 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:58:
Korte update:

En @Remco45 had ook nog een hulplijn ingeschakeld >:)

Maar goed om te horen dat het gelukt is!!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
koevlaas2 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:22:
[...]

Bij de nieuwe modellen (VM-2D) zit gewoon een ontluchtingsventiel op het bovenste pijpje boven de circulatiepomp.
Edit: En via menu optie 'handmatige bediening' kan je alleen de cv pomp laten draaien waardoor je geen L9 meldingen krijgt. Tevens is hier je drieweg klep handmatig om te zetten is dat stuk ook meteen ontlucht.
Voor de volgende keer zullen we maar zeggen.
De pomp en driewegklep had ik inderdaad al manueel bediend, echter wilde de lucht daardoor zelfs na meermaals de pomp te hebben gedraaid niet weg. Vandaar dat we de procedure zoals hierboven aangehaald gevolgd hadden. Ik wist dan alleen niet van de ontluchter bovenop de pomp in de ftc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
Grolsch schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 00:44:
[...]

En @Remco45 had ook nog een hulplijn ingeschakeld >:)

Maar goed om te horen dat het gelukt is!!
Waarvoor dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Noord27 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:16:
Iemand anders ook een week of 7 geleden de subsidie aangevraagd voor een WP? Vandaag 'de' brief dat de termijn met nogmaals 8 weken verlengd gaat worden voor de ISDE.

Wat kan er moeilijk zijn aan dit binnen 8 weken toe te kennen..? Het indienen is enorm zwart/wit gebonden.

Achja: bijna 1 oktober. Dan kan de BTW teruggave van de PV de deur uit.

😏
Wij hebben de subsidie 29 juli aangevraagd en vorige week is het geld overgemaakt. Vreemd dus dat dit bij jullie niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
@RulazZ Hij is hier ingediend op 5 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:52
Weet iemand hier of er al meer bekend is over de subsidie voor 2022? Wordt de regeling gewoon aangehouden voor 2022 of is er al meer bekend over de veranderingen? Lees al wel veel over extra subsidie voor hybride warmtepompen, maar wordt niet echt duidelijk of er nog iets gaat wijzigen voor de full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
Ik heb sinds kort een Remeha Elga Ace. Vanochtend was het wat frisjes in huis en heb ik de thermostaat (Tado) een graad omhoog gezet.

Wat er dan gebeurt vind ik toch vreemd. De warmtepomp slaat aan, dat gaat prima, maar gaat het water vervolgens verwarmen tot dik 50c. Terwijl mijn vloerverwarming beneden staat ingesteld op 32c. Hij staat nu al een paar uur op die hogere temp. Het is inmiddels hier nu warm dus hij zal vast zo gaan terugschakelen maar waarom verwarmt de Elga niet het water gewoon tot de 32c? Dan werkt hij toch veel efficiënter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:39
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:32:
Ik heb sinds kort een Remeha Elga Ace. Vanochtend was het wat frisjes in huis en heb ik de thermostaat (Tado) een graad omhoog gezet.

Wat er dan gebeurt vind ik toch vreemd. De warmtepomp slaat aan, dat gaat prima, maar gaat het water vervolgens verwarmen tot dik 50c. Terwijl mijn vloerverwarming beneden staat ingesteld op 32c. Hij staat nu al een paar uur op die hogere temp. Het is inmiddels hier nu warm dus hij zal vast zo gaan terugschakelen maar waarom verwarmt de Elga niet het water gewoon tot de 32c? Dan werkt hij toch veel efficiënter?
Gebruikt de Tado toevallig Opentherm?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
The Lord schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:46:
[...]

Gebruikt de Tado toevallig Opentherm?
Ja, hij is geloof ik ook met OpenTherm aangesloten op aanraden van de installateur.

Inmiddels is het 20.2 graden (ingesteld op 20c) maar de WP is nog volop aan het verwarmen...

[ Voor 16% gewijzigd door MitchellHearth op 24-09-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Droplollie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:48:
Weet iemand hier of er al meer bekend is over de subsidie voor 2022? Wordt de regeling gewoon aangehouden voor 2022 of is er al meer bekend over de veranderingen? Lees al wel veel over extra subsidie voor hybride warmtepompen, maar wordt niet echt duidelijk of er nog iets gaat wijzigen voor de full electric.
Nog helemaal niets bekend.
Alleen dat er geld apart wordt gezet voor de subsidie maar nog niet hoe het gaat uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Vraagje: Heeft iemand hier toevallig positieve danwel negatieve ervaringen met de ECH2O "energy stores"? Ik kan er zo snel niets over vinden via de zoekfunctie. Het concept spreekt me wel aan, één tank als "buffervat" en SWW-oplossing in één, waarbij het drinkwater pas verwarmd wordt op het moment van vraag. En daarmee dus ook geen onderhoud meer aan het boilervat en geen extra verbruik voor legionella runs. Het rendement lijkt ook redelijk gelijk aan een "klassieke" all-in-one met watervat.

Context:
Ik ben me aan het oriënteren op een all-in-one L/W warmtepomp voor mijn binnenkort te verbouwen en betrekken jaren-30 woning. Ik ben momenteel erg tevreden over Daikin airco's in mijn huidige huis en ben voornemens om in de nieuwe woning vloerverwarming voor de begane grond en badkamer + SWW met een L/W te verwarmen, aangevuld met kanaalairco's met airzone op de alle verdiepingen. Het liefst heb ik dan alles van één fabrikant.

Ik twijfel nu tussen een ECH2O oplossing of een klassiek warmwatervat voor de L/W. E.g. een Daikin Altherma 3 R ECH2O of een Daikin Altherma 3 R F, maar ik kan nergens echt ervaringen vinden met die thermal stores, alleen in de UK.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 24-09-2021 12:46 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:39
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:49:
[...]

Ja, hij is geloof ik ook met OpenTherm aangesloten op aanraden van de installateur.

Inmiddels is het 20.2 graden (ingesteld op 20c) maar de WP is nog volop aan het verwarmen...
Grote kans dat de Tado om die aanvoer temperatuur vraagt. Netjes binnen het condensatie bereik van een HR ketel. :+

Kan zo een Tado niet een warmtepomp profiel gebruiken o.i.d.?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:56:
Vraagje: Heeft iemand hier toevallig positieve danwel negatieve ervaringen met de ECH2O "energy stores"? Ik kan er zo snel niets over vinden via de zoekfunctie. Het concept spreekt me wel aan, één tank als "buffervat" en SWW-oplossing in één, waarbij het drinkwater pas verwarmd wordt op het moment van vraag. En daarmee dus ook geen onderhoud meer aan het boilervat en geen extra verbruik voor legionella runs. Het rendement lijkt ook redelijk gelijk aan een "klassieke" all-in-one met watervat.

Context:
Ik ben me aan het oriënteren op een all-in-one L/W warmtepomp voor mijn binnenkort te verbouwen en betrekken jaren-30 woning. Ik ben momenteel erg tevreden over Daikin airco's in mijn huidige huis en ben voornemens om in de nieuwe woning vloerverwarming voor de begane grond en badkamer + SWW met een L/W te verwarmen, aangevuld met kanaalairco's met airzone op de bovenverdiepingen. Het liefst heb ik dan alles van één fabrikant.

Ik twijfel nu tussen een ECH2O oplossing of een klassiek warmwatervat voor de L/W. E.g. een Daikin Altherma 3 R ECH2O of een Daikin Altherma 3 R F, maar ik kan nergens echt ervaringen vinden met die thermal stores, alleen in de UK.
Ik ken het principe niet, maar het bold gedeelte kan natuurlijk niet.

Een "normale" WP onder de 10KW heeft ruimschoots onvoldoende vermogen om "live" warm water te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:56:
[...]
Ik ken het principe niet, maar het bold gedeelte kan natuurlijk niet.
Een "normale" WP onder de 10KW heeft ruimschoots onvoldoende vermogen om "live" warm water te maken.
Volgens mij is het gewoon een hygieneboiler. De folder van Daikin vermeldt er alleen niet bij dat die minder capaciteit heeft dan een gewoon SWW-vat, waardoor je het vat groter moet maken waardoor je dus weer meer standby-verlies hebt, en daarmee een hoger energieverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Denk RonJ bedoelt dat je sww water wordt opgewarmd in een wisselaar met de bufferwarmte als bron?

De warmtepomp heeft dan maar 1 taak: voldoende warmte in het buffervat houden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ethirty schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:12:
Denk RonJ bedoelt dat je sww water wordt opgewarmd in een wisselaar met de bufferwarmte als bron?

De warmtepomp heeft dan maar 1 taak: voldoende warmte in het buffervat houden.
@Grolsch: Dat dus, de tank houdt de warmte gegenereerd door de buitenunit vast (=buffer voor zowel SWW als warmte) en geeft deze dmv een extra warmtewisselaar af aan het drinkwater op het moment dat er SWW gevraagd wordt.

Edit: meer info vanaf p16.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 24-09-2021 12:21 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:07
RonJ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:56:

Context:
Ik ben me aan het oriënteren op een all-in-one L/W warmtepomp voor mijn binnenkort te verbouwen en betrekken jaren-30 woning. Ik ben momenteel erg tevreden over Daikin airco's in mijn huidige huis en ben voornemens om in de nieuwe woning vloerverwarming voor de begane grond en badkamer + SWW met een L/W te verwarmen, aangevuld met kanaalairco's met airzone op de bovenverdiepingen. Het liefst heb ik dan alles van één fabrikant.

tsja. het dingetje van daikin is gewoon een buffervat en hygieneboiler ineen. best geinig, maar gaat niet heel veel.uitmaken in jouw situatie. grote kans dat je helemaal geen buffervat nodig hebt omdat je systeem genoeg inhoud heeft door de vloerverwarming.

blijft over hoe je SWW maakt. 2 opties:

boilervat met 1 spiraal die door de wp wordt opgewarmd. is goedkoper en kleiner maar heeft wel.legionelleruns nodig.

hygieneboiler met juist 2 spiralen, 1 die door de wp opwarmt en 1 waar je SWW uit.komt. voordeel is geen legionellaruna nodig. nadeel is.minder vermogen dus groter vat nodig en daardoor weer meer stilstandsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:20:
[...]

tsja. het dingetje van daikin is gewoon een buffervat en hygieneboiler ineen. best geinig, maar gaat niet heel veel.uitmaken in jouw situatie. grote kans dat je helemaal geen buffervat nodig hebt omdat je systeem genoeg inhoud heeft door de vloerverwarming.

blijft over hoe je SWW maakt. 2 opties:

boilervat met 1 spiraal die door de wp wordt opgewarmd. is goedkoper en kleiner maar heeft wel.legionelleruns nodig.

hygieneboiler met juist 2 spiralen, 1 die door de wp opwarmt en 1 waar je SWW uit.komt. voordeel is geen legionellaruna nodig. nadeel is.minder vermogen dus groter vat nodig en daardoor weer meer stilstandsverlies.
In dit geval eigenlijk 3 spiralen/warmtewisselaars dus, één om het vat op te warmen vanaf de WP. Een tweede circuit voor warmte vanaf solar of een kachel, en een derde om je SWW op te warmen met de warmte uit het vat.

Maar als ik je goed begrijp heeft dit dus totaal geen zin omdat je dan een veel groter vat nodig hebt en dus weer veel meer stilstandsverliezen krijgt? Dat is wel een belangrijk tegenargument dan.

De iets hogere aanschaf neem ik wel weer graag voor lief als ik niet meer jaarlijks het vat hoef te spoelen en anodes hoef te vervangen zoals nu, is nogal een rotklusje en die anodes elke 2-3 jaar zijn ook niet goedkoop.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:32:

Waar staat parameter cp000 op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Ramon_1984 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:30:
[...]

Waar staat parameter cp000 op?
Nog op de default 70c. Ik kan me voorstellen dat het verlagen daarvan de kortste klap is. Echter, ik heb boven nog wel radiatoren (met slimme knoppen er op) en die zullen straks als het echt kouder gaat worden ook wel gebruikt worden.

Kan ik het op een of andere manier zo inregelen dat de Elga de benedenverdieping mooi met 32c warm houdt en dat hij alleen een hogere aanvoertemp (bijv. 50c) pakt als een van de radiatoren aan staan? Of denk ik dan heel raar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
RonJ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:28:
[...]
Maar als ik je goed begrijp heeft dit dus totaal geen zin omdat je dan een veel groter vat nodig hebt en dus weer veel meer stilstandsverliezen krijgt? Dat is wel een belangrijk tegenargument dan.
Ik zie een veel groter probleem in de temperatuur. Een buffervat voor cv staat normaliter op een temperatuur van 25 a 30 graden. Hier gaat het grootste deel van de warmte doorheen, met een hoog rendement, vanwege de lage temperatuur.
Een SWW-vat, en zeker een hygieneboiler, staat op een veel hogere temperatuur, rond de 50 graden. Om die temperatuur te bereiken is het rendement van je WP veel lager. Bij mij scheelt dat rond een factor 2. Maar omdat maar een klein deel van je warmtebehoefte naar SWW gaat (grootste deel gaat naar CV) is het deel SWW van je energieverbruik relatief gering.
Als je nu al je water eerst naar die hoge SWW-temperatuur moet brengen (omdat ze het immers in 1 vat combineren) keldert je rendement (COP).
Voor ik überhaupt zou overwegen om dit vat te kopen, zou ik eerst van Daikin willen weten hoe ze dat probleem oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RonJ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:28:
[...]

Vind het wel een interessante casus omdat ik ook naar die Daikin zat te kijken. Vooral de 60x60 footprint leek me wel wat, maakt de verbouwing een stuk simpeler.

Ergens had ik al in mijn achterhoofd dat dat wellicht wel wat optimistisch was voor een huis van 250m2 en 2 badkamers :+

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:20:
[...]

Nog op de default 70c. Ik kan me voorstellen dat het verlagen daarvan de kortste klap is. Echter, ik heb boven nog wel radiatoren (met slimme knoppen er op) en die zullen straks als het echt kouder gaat worden ook wel gebruikt worden.

Kan ik het op een of andere manier zo inregelen dat de Elga de benedenverdieping mooi met 32c warm houdt en dat hij alleen een hogere aanvoertemp (bijv. 50c) pakt als een van de radiatoren aan staan? Of denk ik dan heel raar?
Ik verwacht niet dat de elga dit kan, de elga ondersteunt maar 1 zone.
Probeer voorlopig om cp000 op 35 te zetten en kijk een tijdje aan hoe dit gaat, verhogen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Ramon_1984 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:32:
[...]

Ik verwacht niet dat de elga dit kan, de elga ondersteunt maar 1 zone.
Probeer voorlopig om cp000 op 35 te zetten en kijk een tijdje aan hoe dit gaat, verhogen kan altijd nog.
Bedankt voor je reactie. Voor nu kan ik hem idd op 35 zetten, aangezien de radiatoren toch niet boven aan staan.

Vind het wel vreemd. Voor de winter krijg ik de volgende situatie:

Beneden staat de vloerverwarming aan (90% van de warmtevraag) op lage temp
Boven staat soms een radiator aan (laten we zeggen de overige 10%) op hogere temp

De Elga kan hier niet mee overweg en gaat dan in principe op volle kracht knallen om die aanvoertemp maar omhoog te gooien. Terwijl ik maar in 10% van de tijd die hogere aanvoertemp daadwerkelijk benut. Ik zal ook nog wel eens contact met Tado opnemen. Misschien dat ik iets kan instellen dat Tado standaard 35c "vraagt" en voor de radiatorknoppen 55c vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]

Ik zie een veel groter probleem in de temperatuur. Een buffervat voor cv staat normaliter op een temperatuur van 25 a 30 graden. Hier gaat het grootste deel van de warmte doorheen, met een hoog rendement, vanwege de lage temperatuur.
Een SWW-vat, en zeker een hygieneboiler, staat op een veel hogere temperatuur, rond de 50 graden. Om die temperatuur te bereiken is het rendement van je WP veel lager. Bij mij scheelt dat rond een factor 2. Maar omdat maar een klein deel van je warmtebehoefte naar SWW gaat (grootste deel gaat naar CV) is het deel SWW van je energieverbruik relatief gering.
Als je nu al je water eerst naar die hoge SWW-temperatuur moet brengen (omdat ze het immers in 1 vat combineren) keldert je rendement (COP).
Voor ik überhaupt zou overwegen om dit vat te kopen, zou ik eerst van Daikin willen weten hoe ze dat probleem oplossen.
Goed punt. Ons verbruik zit m ook vooral in het verwarmen en maar heel weinig in het SWW, we zijn (vooralsnog ;) ) met 2 personen en er komt een douche-WTW. Daardoor sprak deze optie me juist aan, dan doet dat vat ook nog wat nuttigs als buffer voor de verwarming, ipv alleen maar veel te veel water warm houden). Ik zal deze vraag toch eens stellen aan Daikin zelf. De SCOP opgave bij 35 graden aanvoer is wel weer nagenoeg gelijk (4,47 bij een watervat, 4,48 bij de ECH2O), daar zou hiermee toch ook al rekening gehouden moeten zijn.

Een ander puntje waardoor ik nu toch weer richting de normale/"watervat" optie neig, is dat deze volledig compatible is met Airzone en de ECH2O variant voorlopig niet, zo hoor ik net vanuit Airzone zelf. Ik ga namelijk het liefst voor volledig geintegreerde aansturing van alle klimaatsystemen in huis (WTW, Airco, L/W én de vloerverwarming zones) dmv airzone, en dan zou er alleen een aan/uit regeling mogelijk zijn met ECH2O optie, terwijl voor de normale variant een Daikin gateway beschikbaar is voor een modulaire aansturing.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor je reactie. Voor nu kan ik hem idd op 35 zetten, aangezien de radiatoren toch niet boven aan staan.

Boven staat soms een radiator aan (laten we zeggen de overige 10%) op hogere temp

De Elga kan hier niet mee overweg en gaat dan in principe op volle kracht knallen om die aanvoertemp maar omhoog te gooien. Terwijl ik maar in 10% van de tijd die hogere aanvoertemp daadwerkelijk benut. Ik zal ook nog wel eens contact met Tado opnemen. Misschien dat ik iets kan instellen dat Tado standaard 35c "vraagt" en voor de radiatorknoppen 55c vraagt.
Als de radiatoren op een lage temperatuur te weinig afgifte geven om de ruimtes warm te houden , dan zou je ze kunnen vervangen voor grotere exemplaren.
Denk bijvoorbeeld aan T33 radiatoren, voor nu een winter proef gaan draaien en in het voorjaar van 2022 weet je de knelpunten in je woning.
Die gaan aanpakken en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
foutje..

[ Voor 97% gewijzigd door Naalroc op 24-09-2021 15:36 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Heeft iemand hier nog een idee over het volgende:

Sinds de in gebruik name van de Boiler van 280liter bij de warmtepomp hebben we last van een lagere druk op de douche kraan.

Voorheen: Nefit CW5 Ketel
Nu: OSO Boiler

De OSO Boiler heeft 3/4 aansluitingen, de koud water aanvoer is uitgevoerd in 22mm koper met een 3/4 inlaatcombinatie. Uitgaand ook 22mm koper naar exact hetzelfde warm water verdeelblok op de muur waar de afgaande leidingen richting de verbruikers op zitten.

Ik heb al een test gedaan met de boiler op 45 graden en een test met hem op 65 graden, dat lijkt niet heel veel te schelen.

Eigenlijk had ik verwacht juist meer druk op de douchekraan over te houden omdat er nu geen beperkende factor meer is, terwijl de ketel dat wel was.

Iemand een idee?

Edit:
Nog wat testen gedaan, maar het lijkt aan de douche mengkraan te liggen. De andere kranen in de badkamer geven geen mindere druk als er warm water gevraagd wordt. De thermostatische mengkraan (Grohe Grohterm 3000) moet nu dus wel procentueel veel meer warm water bijmengen om de doeltemperatuur te halen dan voorheen (ketel geeft heter water).... Kan zo'n kraan hierdoor knijpen? lijkt me vreemd niet?

[ Voor 20% gewijzigd door daansan op 24-09-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:01
Andrehj schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:21:
[...]

@RonJ
dan kom je al snel op een oplossing zoals bij mij. SWW is een menging van vers water door een warmtewisselaar over de buffer en dan opgemengd met warmwater uit een kleine e-boiler. Voordeel dat dit ruimtebesparend is en geen legionella runs (Stilstand is nl alleen de kleine e-boiler die je op 60°C kan houden). Nog een voordeel is dat CV niet lang onderbroken hoeft teworden voor een SWW run alleen tijdens SWW vraag staat CV stil. Nadeel e-boiler heeft COP 1 en twee plekken met stilstand verlies boiler en buffer dus meer stroomverbruik dan een groot Boilervat. (Dit is de werking van de Monotech pro van TCB https://www.tcbbv.nl/producten/monotec-pro)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Ethirty schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:27:
[...]

Vind het wel een interessante casus omdat ik ook naar die Daikin zat te kijken. Vooral de 60x60 footprint leek me wel wat, maakt de verbouwing een stuk simpeler.

Ergens had ik al in mijn achterhoofd dat dat wellicht wel wat optimistisch was voor een huis van 250m2 en 2 badkamers :+
Maar waarom zou je niet een gewoon SWW-vat (boilervat, ding met 1 spiraal, noem het zo je wilt) nemen dan? Heeft ook een footprint van 60x60 cm en is goedkoper en simpeler. Je kunt zelfs gewoon een losse warmtepompboiler nemen en je L/W WP gewoon alleen ruimteverwarming laten doen. Dat is nog makkelijker qua instellen etc.

Die oplossing van daikin lijkt alleen leuk als je EN per se een buffervat nodig hebt (en let wel, dat is alleen nuttig als je systemen hydraulisch wilt ontkoppelen maar helpt geen zier met pendelen) EN je ook nog een andere warmtebron hebt zoals ene zonneboiler oid (Want dat vat heeft 3 dure spiralen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
RonJ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:46:
[...]

Goed punt. Ons verbruik zit m ook vooral in het verwarmen en maar heel weinig in het SWW, we zijn (vooralsnog ;) ) met 2 personen en er komt een douche-WTW. Daardoor sprak deze optie me juist aan, dan doet dat vat ook nog wat nuttigs als buffer voor de verwarming, ipv alleen maar veel te veel water warm houden). Ik zal deze vraag toch eens stellen aan Daikin zelf. De SCOP opgave bij 35 graden aanvoer is wel weer nagenoeg gelijk (4,47 bij een watervat, 4,48 bij de ECH2O), daar zou hiermee toch ook al rekening gehouden moeten zijn.

Een ander puntje waardoor ik nu toch weer richting de normale/"watervat" optie neig, is dat deze volledig compatible is met Airzone en de ECH2O variant voorlopig niet, zo hoor ik net vanuit Airzone zelf. Ik ga namelijk het liefst voor volledig geintegreerde aansturing van alle klimaatsystemen in huis (WTW, Airco, L/W én de vloerverwarming zones) dmv airzone, en dan zou er alleen een aan/uit regeling mogelijk zijn met ECH2O optie, terwijl voor de normale variant een Daikin gateway beschikbaar is voor een modulaire aansturing.
Waarom is gebundelde aansturing zo handig dan? Ik zie die dingen juist als systemen die heel goed los kunnen bestaan, scheelt veel geld waarschijnlijk en geeft je waarschijnlijk meer controle.

Even het lijstje:

WTW --> enige mate van sturing die je daar wilt is vaak op CO2-level, heeft nul interactie met de rest van je klimaatsysteem vaak (tenzij je een actief te schakelen bypass hebt en daarmee bijv. snachts wilt koelen in de zomer met buitenlucht, maar dat is wat excotischer.

Vloerverwarming-zones --> meestal gewoon 1x inregelen van flow/verdeling en dan ben je klaar. Je kunt nog kiezen voor kleppen die te sturen zijn maar dit systeem is traag, dus bedenk goed of dat gaat helpen. Meestal zet je vloerverwarming in in de belangrijkste leefruimtes en is het zo dat ALS er warmtevraag is dat je vloerverwarming gewoon altijd aan is

L/W --> heeft meestal alleen sturing van een thermostaat nodig, is vrij basic

Aircos (of L/L WPs ;-) ) --> zijn snelle systemen, superhandig voor naregeling.

Ik kan me dus voorstellen dat je het meeste in huis laat doen door je vloerverwarming met de L/W wp en dan eventuele tweaks / bijsturing doet met de airco's waar nodig.

maar ik ken je huis niet natuurlijk :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:15:
[...]

Vloerverwarming-zones --> meestal gewoon 1x inregelen van flow/verdeling en dan ben je klaar. Je kunt nog kiezen voor kleppen die te sturen zijn maar dit systeem is traag, dus bedenk goed of dat gaat helpen. Meestal zet je vloerverwarming in in de belangrijkste leefruimtes en is het zo dat ALS er warmtevraag is dat je vloerverwarming gewoon altijd aan is

L/W --> heeft meestal alleen sturing van een thermostaat nodig, is vrij basic

Aircos (of L/L WPs ;-) ) --> zijn snelle systemen, superhandig voor naregeling.

Ik kan me dus voorstellen dat je het meeste in huis laat doen door je vloerverwarming met de L/W wp en dan eventuele tweaks / bijsturing doet met de airco's waar nodig.

maar ik ken je huis niet natuurlijk :+ 8)
Nu met thuiswerken zit ik de hele dag op zolder, en dan zou ik het fijn vinden als de woonkamer niet ook verwarmd wordt. Maar goed, ik ken zijn/haar huis ook niet.

Ik heb toch de indruk dat een l/w warmtepomp zonder enig extra vat, plus een warmtepompboiler voor warm water het handigste is voor de gemiddelde rijtjeswoning. Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ethirty Het is dus gewoon een verkapte hygiëne boiler, en ik heb daar nog nooit de voordelen van gezien.

Tsjah, geen LPP roepen ze dan, maar daar heb ik met mijn "normale" SWW boiler ook geen "last" van :P

Met een Hygiëne boiler moet je onnodig hoge (COP onvriendelijke) temperaturen stoken, je hebt zo ongeveer het dubbele aantal liters nodig, en in vergelijking met een normale SWW boiler heb je een waterdebiet waarmee je nog geen frikandel uit een zakje trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:09:
[...]

Maar waarom zou je niet een gewoon SWW-vat (boilervat, ding met 1 spiraal, noem het zo je wilt) nemen dan? Heeft ook een footprint van 60x60 cm en is goedkoper en simpeler. Je kunt zelfs gewoon een losse warmtepompboiler nemen en je L/W WP gewoon alleen ruimteverwarming laten doen. Dat is nog makkelijker qua instellen etc.

Die oplossing van daikin lijkt alleen leuk als je EN per se een buffervat nodig hebt (en let wel, dat is alleen nuttig als je systemen hydraulisch wilt ontkoppelen maar helpt geen zier met pendelen) EN je ook nog een andere warmtebron hebt zoals ene zonneboiler oid (Want dat vat heeft 3 dure spiralen).
Omdat ik nog geen idee heb hoe mijn installatie er straks uit komt te zien, als in fysiek aan units die ruimte innemen. :+

Beneden heb ik geen ruimte voor 2 units en een sww vat van een paar 100l op de vliering vereist denk ik wat bouwtechnische aanpassingen.

Ik wil ook iets om PV overschot in te kunnen dumpen.

Wat ik niet wil is verschillende buitenunits (tenzij airco).

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
marteltor schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:55:
[...]

Nu met thuiswerken zit ik de hele dag op zolder, en dan zou ik het fijn vinden als de woonkamer niet ook verwarmd wordt. Maar goed, ik ken zijn/haar huis ook niet.

Ik heb toch de indruk dat een l/w warmtepomp zonder enig extra vat, plus een warmtepompboiler voor warm water het handigste is voor de gemiddelde rijtjeswoning. Eens?
JA eens, heel vaak wel. Ik snap ook wel wat je zegt dat het leuk is om niet je woonkamer te verwarmen, maar de vraag is of dat gaat. Want je hebt een minimale afgifte nodig (vaak bijv. 2500W thermisch ofzo) bij de meeste L/W wps. Op gewoon 1 zoldertje is dat met 1 radiator lastig te doen, dus kan best zijn dat je dan alsnog beter je woonkamer kunt verwarmen + een beetje de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Eergisteren de afrekening gehad van mijn energieleverancier. Van € 45,- naar € 18,- gegaan. Nog een klein beetje te gaan dus, maar wel tevreden. Toch een besparing van € 324,-. Dan is met de oude prijzen toch al een TVT van ~ 10 jaar. Met de nieuwe energieprijzen wordt die TVT alleen maar lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
daansan schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:51:
Heeft iemand hier nog een idee over het volgende:

Sinds de in gebruik name van de Boiler van 280liter bij de warmtepomp hebben we last van een lagere druk op de douche kraan.

Voorheen: Nefit CW5 Ketel
Nu: OSO Boiler

De OSO Boiler heeft 3/4 aansluitingen, de koud water aanvoer is uitgevoerd in 22mm koper met een 3/4 inlaatcombinatie. Uitgaand ook 22mm koper naar exact hetzelfde warm water verdeelblok op de muur waar de afgaande leidingen richting de verbruikers op zitten.

Ik heb al een test gedaan met de boiler op 45 graden en een test met hem op 65 graden, dat lijkt niet heel veel te schelen.

Eigenlijk had ik verwacht juist meer druk op de douchekraan over te houden omdat er nu geen beperkende factor meer is, terwijl de ketel dat wel was.

Iemand een idee?

Edit:
Nog wat testen gedaan, maar het lijkt aan de douche mengkraan te liggen. De andere kranen in de badkamer geven geen mindere druk als er warm water gevraagd wordt. De thermostatische mengkraan (Grohe Grohterm 3000) moet nu dus wel procentueel veel meer warm water bijmengen om de doeltemperatuur te halen dan voorheen (ketel geeft heter water).... Kan zo'n kraan hierdoor knijpen? lijkt me vreemd niet?
Draai svp bij de volgende douchebeurt eens de thermostaat van de kraan een paar keer van warm naar koud en vice versa, dan is je thermostaat weer even wakker geschud.

Als je de kraan van de muur demonteerd zit er een klein filtertje dat mogelijk een beetje verstopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
MitchellHearth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:44:
[...]

Ook wel eens naar Plugwise (https://www.plugwise.com/) gekeken? Die lijken beter geschikt voor gebruik met warmtepomp dan Tado. Ik heb geen van beide (nog).

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Fr33z schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:19:
[...]

JA eens, heel vaak wel. Ik snap ook wel wat je zegt dat het leuk is om niet je woonkamer te verwarmen, maar de vraag is of dat gaat. Want je hebt een minimale afgifte nodig (vaak bijv. 2500W thermisch ofzo) bij de meeste L/W wps. Op gewoon 1 zoldertje is dat met 1 radiator lastig te doen, dus kan best zijn dat je dan alsnog beter je woonkamer kunt verwarmen + een beetje de zolder.
ah ok, weer wat geleerd. Inderdaad, als er toch iets aan moet naast de zolder, dan graag de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Tiesert schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:34:
[...]

Ook wel eens naar Plugwise (https://www.plugwise.com/) gekeken? Die lijken beter geschikt voor gebruik met warmtepomp dan Tado. Ik heb geen van beide (nog).
Nog niet naar gekeken, ga ik eens doen. Sta er niet om te springen want heb dus nu een Tado Bridge, Thermostaat en 4 radiatorknoppen die ik dan weg zou moeten doen... Bedankt voor de tip want dit zou wel een optie kunnen zijn als het echt niet werkt met Tado.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:59:
[...]

Omdat ik nog geen idee heb hoe mijn installatie er straks uit komt te zien, als in fysiek aan units die ruimte innemen. :+

Beneden heb ik geen ruimte voor 2 units en een sww vat van een paar 100l op de vliering vereist denk ik wat bouwtechnische aanpassingen.

Ik wil ook iets om PV overschot in te kunnen dumpen.

Wat ik niet wil is verschillende buitenunits (tenzij airco).
450 ltr water staat op zolder (grenzend aan de tussenmuur met de buren dus goed ondersteund en op betonnen kanaalplaatvloer) RVS vat met 3 spiralen
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

Pv overschot via aton power to heat regeling.

Ik laat het aton element soms ook geforceerd meewerken op een winterdag, scheelt weer in herrie buiten van de mitsubsidie.5 kW. Die wordt ineens een stuk rustiger.

@Grolsch Alles heeft zijn nadelen, je moet er mee kunnen leven... :>
En dan doel ik op de doorstroomverwarmer. Die staat grotendeels gewoon uit, maar is meer een backup met een doorstroom beperking. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 10:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• daansan
Weet iemand hier wat het artikelnr is van de rs485 connector die in de procon gestoken moet worden? Ik heb een procon binnen van ebay maar daar zit de connector met schroef terminals niet bij…

• AUijtdehaag
  • Niet online
@daansan
Net even getest.
Deze 3 polige rs485 connector past ook in de procon.
https://www.kiwi-electron...nverter-9944?search=rs485
Bestel er dan gelijk 2 :P

Heb je de melcobems mini versie?

Edit: ben bezig met deze gateway https://www.antratek.nl/rs485-modbus-gateway
Echter laat die niet zoveel modbus connecties toe, dus mijn node-red flow ben ik aan het herschrijven voor de procon. (en andere modbus devices die er ook op komen)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:21:
@daansan
Net even getest.
Deze 3 polige rs485 connector past ook in de procon.
https://www.kiwi-electron...nverter-9944?search=rs485
Bestel er dan gelijk 2 :P

Heb je de melcobems mini versie?
Yes, deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ujrQ4t0mRFWicTp4nWbOco5mM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahtiEDAPyHgxmZV3oQmqLRa1.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
@daansan
Dan is nog belangrijk welke firmware er op zit.
Anders werkt hij nog niet volledig. Stond er iets vermeld in de advertentie?

• daansan
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:37:
@daansan
Dan is nog belangrijk welke firmware er op zit.
Anders werkt hij nog niet volledig. Stond er iets vermeld in de advertentie?
Nee er stond niets bij vwb firmware versie, hopelijk zit er de goede op.

De link bij kiwi wijst naar een hele converter en niet naar een stekker, klopt dat?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@daansan Klopt.
Ik weet geen code nummer van de stekker, maar die adapter had ik liggen om het groene stekkertje te proberen en die past.

• daansan
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:40:
@daansan Klopt.
Ik weet geen code nummer van de stekker, maar die adapter had ik liggen om het groene stekkertje te proberen en die past.
Ah helder, ik ga kiwi wel effe contacten, waarschijnlijk een phoenix stekkertje ofzo.

Ik heb een waveshare usb rs485 adapter al liggen, een iets grotere/luxere uitvoering dan diegene die je linkte. Ik heb straks 4 modbus devices, hopelijk gaat dat goed met die usb converter.

Weet je of de firmware van de procon upgradable is?

[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 25-09-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Deze stekker is het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFKLUzNAxyqU3zjOzjTbI5ZSAAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1v90ZGzR4prXU7LNza0e28p.jpg?f=fotoalbum_tile

Nee firmware is niet upgradable denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 17:51 ]

• daansan
Is het uberhaupt te achterhalen welke firmware er op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
daansan schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:57:
Is het uberhaupt te achterhalen welke firmware er op staat?
Ja, als hij verbonden is, kan je die uitlezen. (FC3: 10)

Deze stekker is het (geloof ik)
https://www.distrelec.nl/...ontact-1803581/p/14836029
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqoy97PDzRW1pO7cBjjtqXVEt9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLbeQm3VFMaTlmyqRyED61Hq.jpg?f=fotoalbum_tile

of Degson 15EDGK-3.81-03P-14-00AH (zelfde uitvoering)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2021 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:35:
Eergisteren de afrekening gehad van mijn energieleverancier. Van € 45,- naar € 18,- gegaan. Nog een klein beetje te gaan dus, maar wel tevreden. Toch een besparing van € 324,-. Dan is met de oude prijzen toch al een TVT van ~ 10 jaar. Met de nieuwe energieprijzen wordt die TVT alleen maar lager.
Met het huidige prijspeil woekertarief zou je maandbedrag stijgen naar €75,- als je niks gedaan zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Termy schreef op zondag 26 september 2021 @ 01:07:
Ik heb geen idee of we hier ooit overgaan op een warmtepomp voor SWW ipv stadsverwarming, maar zo ja, dan is het zeer waarschijnlijk zonder de mogelijkheid van een buffervat vanwege ruimtegebrek. In zo'n situatie lijkt een dwtw de haalbaarheid best substantieel te verhogen.
Even een reactie in een topic waar deze vraag meer op zijn plek is: Ik begrijp niet hoe jij met een een warmtepomp je SWW wil maken zonder gebruik te maken van een SWW-vat. Voor zover ik weet gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 26 september 2021 @ 18:44:
[...]

Even een reactie in een topic waar deze vraag meer op zijn plek is: Ik begrijp niet hoe jij met een een warmtepomp je SWW wil maken zonder gebruik te maken van een SWW-vat. Voor zover ik weet gaat dat niet.
@Termy stadsverwarming woningen hebben de technische ruimte in de meterkast, hier kan je geen boiler in kwijt, maar een doorstroomverwarmer zonder begrenzing en een dwtw dat past wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

Japie.G

Colour Classic

Wellicht inmiddels nieuwe inzichten.. Heb het al eens eerder gevraagd, maar nog niet uit gekomen. ik wil een thermostaat die:

Must:
- betrouwbaar is
- aan/uit schakelt
- een instelbare schakelhysterese heeft van 0,2
- draadloos met een potentiaal vrij schakelende ontvanger
Mooie bijkomstigheid
- koelvraag mogelijkheid
- programmeerbaar voor nachtverlaging

Ik gebruik nu een Watts bt-d03 met een Watts potentiaal vrije aan uit schakelaar ontvanger unit (900006674). Op papier doet deze wat ik wil maar in de praktijk is de hystereses van 0,2 geen 0,2 maar 0,4. Of dit bewust is of een bug is kom ik niet achter (het ‘vraag’ icoontje verdwijnt namelijk wel met 0,2 hystereses maar de daadwerkelijke schakeling gaat bij 0,4..). Watts krijg ik nul respons van op deze vraag.

Wie kent de (mijn) ultieme thermostaat..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:17:
[...]
@Termy stadsverwarming woningen hebben de technische ruimte in de meterkast, hier kan je geen boiler in kwijt, maar een doorstroomverwarmer zonder begrenzing en een dwtw dat past wel.
Of hij een dwtw kan plaatsen kun je niet stellen zonder dat je de specifieke situatie van zijn woning kent. Hangt er o.a. helemaal vanaf hoe het riool loopt, en of je douche en toilet van de badkamer kunt scheiden.
En of een doorstroomverwarmer slim is hangt ook helemaal van de situatie af. Misschien is het wel een gezin van vier personen, of willen ze snel een bad kunnen vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Japie.G schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:51:
Wellicht inmiddels nieuwe inzichten.. Heb het al eens eerder gevraagd, maar nog niet uit gekomen. ik wil een thermostaat die:

Must:
- betrouwbaar is
- aan/uit schakelt
- een instelbare schakelhysterese heeft van 0,2
- draadloos met een potentiaal vrij schakelende ontvanger
Mooie bijkomstigheid
- koelvraag mogelijkheid
- programmeerbaar voor nachtverlaging

Ik gebruik nu een Watts bt-d03 met een Watts potentiaal vrije aan uit schakelaar ontvanger unit (900006674). Op papier doet deze wat ik wil maar in de praktijk is de hystereses van 0,2 geen 0,2 maar 0,4. Of dit bewust is of een bug is kom ik niet achter (het ‘vraag’ icoontje verdwijnt namelijk wel met 0,2 hystereses maar de daadwerkelijke schakeling gaat bij 0,4..). Watts krijg ik nul respons van op deze vraag.

Wie kent de (mijn) ultieme thermostaat..
De Panasonic die in de ts staat?

Panasonic PAW-A2W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Een Arduino met SHT31 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:56:
[...]

Of hij een dwtw kan plaatsen kun je niet stellen zonder dat je de specifieke situatie van zijn woning kent. Hangt er o.a. helemaal vanaf hoe het riool loopt, en of je douche en toilet van de badkamer kunt scheiden.
En of een doorstroomverwarmer slim is hangt ook helemaal van de situatie af. Misschien is het wel een gezin van vier personen, of willen ze snel een bad kunnen vullen.
Ja eens, hangt per geval af of dit kan, maar dit is ook maar 1 van de opties.

Pagina: 1 ... 117 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.