13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
En ja hoor, de WP draait in Twente, gisteren hele dag al tamelijk bewolkt, en nu buiten +- 12 graden en volle bak regen.
@Tomexergie Het WP overzicht seizoen is weer bijna begonnen, gaan we net zoals vorig jaar de periode mei t/m september pakken
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ik heb nu een klassieke CV ketel en recent een airco geinstalleerd in een multi-split config.
4 binnen units, 1 buiten unit.
Nu heeft mijn LG buitenunit nog 1 extra aansluting (hij is bedoeld als 5-in-1).
Als ik in de toekomst een hybride CV zou overwegen, kan ik dan niet mijn bestaande LG buitenunit (van de airco) gebruiken ipv dat de hybride CV weer zijn eigen buitenunit heeft?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
BenEco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"GarBaGe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:45:
Vraagje... Is een mix van lucht/lucht en lucht/water warmtepomp ook mogelijk?
Ik heb nu een klassieke CV ketel en recent een airco geinstalleerd in een multi-split config.
4 binnen units, 1 buiten unit.
Nu heeft mijn LG buitenunit nog 1 extra aansluting (hij is bedoeld als 5-in-1).
Als ik in de toekomst een hybride CV zou overwegen, kan ik dan niet mijn bestaande LG buitenunit (van de airco) gebruiken ipv dat de hybride CV weer zijn eigen buitenunit heeft?
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Bedankt.
Dat is wel in samenwerking met Samsung (en ik heb LG), maar het idee begint kennelijk al tastbare vormen aan te nemen.
Verder zag ik ook al Daikin + Intergas samenwerking, maar daarvan is het voor mij nog niet duidelijk of deze ook lucht/lucht binnenunits ondersteunen
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Jij zou er zoiets aan willen hangen: https://www.lgklimaat.nl/producten/multi-v/lg-hydro-kit/GarBaGe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:58:
[...]
Bedankt.
Dat is wel in samenwerking met Samsung (en ik heb LG), maar het idee begint kennelijk al tastbare vormen aan te nemen.
Verder zag ik ook al Daikin + Intergas samenwerking, maar daarvan is het voor mij nog niet duidelijk of deze ook lucht/lucht binnenunits ondersteunen
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ja ik, ik heb weleens speciaal verdamperreinigingsmiddel over van een klant en dat spuit ik dan op de mijne.Japie.G schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:59:
Maakt iemand de buitenunit wel eens schoon? Kan dat zelf? En zo ja, hoe dan het best? Met het stookseizoen voor de deur misschien maar eens naar kijken na 3 jaar..
Ook een poetsbeurt van de buitenkant doe ik af en toe.
Als er van de pluisjes op je verdamper zitten eerst met een zachte borstel afborstellen van boven naar beneden en vice versa.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dank. Kun je dat middel ook ergens kopen?koevlaas2 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:15:
[...]
Ja ik, ik heb weleens speciaal verdamperreinigingsmiddel over van een klant en dat spuit ik dan op de mijne.
Ook een poetsbeurt van de buitenkant doe ik af en toe.
Als er van de pluisjes op je verdamper zitten eerst met een zachte borstel afborstellen van boven naar beneden en vice versa.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Zal wel zoiets zijnJapie.G schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:57:
[...]
Dank. Kun je dat middel ook ergens kopen?
https://www.koel-service.nl/c-1326174/reinigingsproducten/
Goed moment @Grolsch om weer de oproep te doen:Grolsch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:43:
Duidelijk verhaal @PentaClover![]()
En ja hoor, de WP draait in Twente, gisteren hele dag al tamelijk bewolkt, en nu buiten +- 12 graden en volle bak regen.
@Tomexergie Het WP overzicht seizoen is weer bijna begonnen, gaan we net zoals vorig jaar de periode mei t/m september pakken
We gaan na de zomer weer beginnen met monitoring.
MONIORING WARMTEPOMPEN:
De periode mei t/m september nemen we als een periode omdat de geleverde warmte i.h.a. laag is bij goed geisoleerde woningen. Dus 30 september weer de meters doorgeven, daarna iedere maand t/m april 2002.
Hierbij nog aanvullende informatie voor nieuwe deelnemers en deelnemers die het format van de aan te leveren informatie vergeten zijn:
Monitoring energieprestatie warmtepompen.
Toch weer een heel verhaal vooral bedoeld voor nieuwe forumleden die mee willen doen met onze monitoring .
Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:
MCOP Maandelijks= Geleverde warmte kWh/ Toegevoerde elektriciteit kWh
EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
Eventueel het koudemiddel erbij vermelden R410A of R32 enz
2)Thermisch vermogen bij 35/7 volgens specificatie producent.
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.
Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.
S: Externe flow- en temperatuurmeters met integrator (Meestal zelfbouw)
Toelichting WARM TAPWATER (DHW) monitoren:
Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties om dit te meten:
1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen met een externe warmtemeter Mse:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.
Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.
PER MAAND OPGEVEN: (Opgave via PM!!!)
1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.
2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.
3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.
4) Indien van toepassing de kWh(e) en kWh(w) voor de DHW opgeven.
Indien DHW inclusief de warmte voor CV is, dit bij 2) en 3) vermelden.
Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie van de WP meters monteren, dat is goedkoper dan later voorzieningen aanbrengen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a. 180 Euro.
@Grolsch ik meen gelezen te hebben dat jij zoiets op je CF2 systeem hebt, heb je daar iets voor moeten doen of was dat standaard zo?
I love it when a plan comes together!
Waarom gaat je installatie pendelendaansan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 05:59:
Weet iemand hier hoe ik op een danfoss icon de minimale uit periode instel om te voorkomen dat de installatie gaat pendelen op de thermostaat? Ik kan het in alle documentatie van danfoss nergens vinden.
@Grolsch ik meen gelezen te hebben dat jij zoiets op je CF2 systeem hebt, heb je daar iets voor moeten doen of was dat standaard zo?
Voor die eerste optie kent mijn Danfoss een minimale wachttijd, dat wil zeggen dat stel setpoint is 21, temperatuur wordt 21,1 WP gaat uit, en dan blijft hij ook 20 minuten uit, ook als er een andere thermostaat binnen 3 minuten warmte vragat.
Als het de 2e optie is (WP gaat pendelen door te weinig afgifte) daar heeft de thermostaat natuurlijk geen eens weet van, dus kan hij ook niets mee.
De oplossing is je afgiftevermogen vergroten, dat kan door Ta verhogen, of meer niet naregelede groepen te gebruiken.
Kun je wat beter omschrijven wat het probleem exact is, wat je is je stooklijn/TA, wat de het aantal m2 vloeroppervlakte in het "slechtste" scenario (kleinste ruimte vraagt alleen warmte).
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-09-2021 07:12 ]
Huidige situatie:
- totaal ca 200 m2 vloerverwarming, 18x2 HoH 10, 25 groepen van ca 80 meter
- van 6 groepen zijn de thermische motoren verwijderd, staan dus altijd open. Dat betekent dat de WP (SW75) zijn minimale vermogen echt kwijt moet kunnen op de ca 50 m2 die er mee gemoeid is.
- 100 liter buffervat, parallel aangesloten
- nu dus nog Honeywell naregeling
kWh gedrag van vanacht zag er als volgt uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsFaOV4oPVD7wmiig232Zu5v.png?f=user_large)
Het is niet perfect leesbaar maar t komt neer op 3 a 4 starts per uur. Ik heb vanochtend vroeg ook even bij de binnenunit en naregeling staan kijken en het valt gewoon op dat in veel gevallen de badkamer thermostaat al weer uitschakelt voordat de WP goed en wel begonnen is.
Heb de thermostaat van de badkamer nu van 21 naar 20 gezet en sindsdien is het rustig. (Al heb ik het daar liever wel 21 graden) Ook hangt er nog een handdoek radiator in die badkamer, daarvan heb ik de thermostatische kraan maar even helemaal open gezet om maximale afgifte te krijgen in die ruimte. Wat hier niet meehelpt is dat mijn CO2 gestuurde ventilatie 's-nachts behoorlijk wat warmte onttrekt aan de badkamer omdat het CO2 level in de slaapkamers oploopt. Bijverwarmen vind ik niet erg, maar het liefst niet met 3 a 4 starts per uur.
Nu hoop ik eigenlijk dat de Honeywell vervangen door Danfoss al wat rust gaat brengen (Danfoss op aan/uit instellen en niet op PWM naar wat ik er over lees). Echter mis ik dus de optie (ik kan hem niet vinden in ieder geval) om die wachttijd in te stellen.
Mijn stooklijn is overigens nu als volgt:
- Tbuiten -13 = Ta 35 gr, verloopt lineair naar
- Tbuiten +10 = Ta 30 gr, en blijft dan 30 gr
[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 30-09-2021 08:55 ]
Die optie is er helaas ook niet (ook niet met de uitbreidingsmodule). Wat ik heb gedaan is een arduino tussen de thermostaatuitgang en de warmtepomp zetten, die er voor zorgt dat er minimaal 10 minuten warmtevraag is (al zegt de Danfoss van niet). De groepen van de badkamer en de hal staan bij ons altijd open, dus de warmte kan de WP wel kwijt.daansan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:21:
Vanacht heeft de installatie puur staan pendelen op de thermostaat in de badkamer. Ik ga mijn naregeling (Honeywell HCE20) vervangen door Danfoss Icon maar kan geen enkele optie vinden om de wachttijd in te stellen die jij op je CF2 hebt.
Na een jaar dit gemonitord te hebben zag ik dat er vrijwel nooit korter dan 10 minuten een warmtevraag was, dus nu is de Arduino er weer tussenuit
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik denk dat ik er in dat geval ook maar eens een Arduino tussen knutsel, helpt ook met de monitoring het eerste jaar.Rockster schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:07:
[...]
Die optie is er helaas ook niet (ook niet met de uitbreidingsmodule). Wat ik heb gedaan is een arduino tussen de thermostaatuitgang en de warmtepomp zetten, die er voor zorgt dat er minimaal 10 minuten warmtevraag is (al zegt de Danfoss van niet). De groepen van de badkamer en de hal staan bij ons altijd open, dus de warmte kan de WP wel kwijt.
Na een jaar dit gemonitord te hebben zag ik dat er vrijwel nooit korter dan 10 minuten een warmtevraag was, dus nu is de Arduino er weer tussenuit
Heb je nog wat details over je implementatie liggen (arduino wiring, code, etc..?)
Ik denk dat je thermostaat de oorzaak van het hele gependel is, mijn Danfoss doet niet van die "gekke" dingen, ik lees het vaker met Honeywell thermostaten.daansan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:21:
Vanacht heeft de installatie puur staan pendelen op de thermostaat in de badkamer. Ik ga mijn naregeling (Honeywell HCE20) vervangen door Danfoss Icon maar kan geen enkele optie vinden om de wachttijd in te stellen die jij op je CF2 hebt.
Huidige situatie:Mijn monitoring is nog niet af, heb slechts beperkt inzage in mijn kWh meter, kamstrup en procon zijn nog niet aangesloten.
- totaal ca 200 m2 vloerverwarming, 18x2 HoH 10, 25 groepen van ca 80 meter
- van 6 groepen zijn de thermische motoren verwijderd, staan dus altijd open. Dat betekent dat de WP (SW75) zijn minimale vermogen echt kwijt moet kunnen op de ca 50 m2 die er mee gemoeid is.
- 100 liter buffervat, parallel aangesloten
- nu dus nog Honeywell naregeling
kWh gedrag van vanacht zag er als volgt uit:
[Afbeelding]
Het is niet perfect leesbaar maar t komt neer op 3 a 4 starts per uur. Ik heb vanochtend vroeg ook even bij de binnenunit en naregeling staan kijken en het valt gewoon op dat in veel gevallen de badkamer thermostaat al weer uitschakelt voordat de WP goed en wel begonnen is.
Heb de thermostaat van de badkamer nu van 21 naar 20 gezet en sindsdien is het rustig. (Al heb ik het daar liever wel 21 graden) Ook hangt er nog een handdoek radiator in die badkamer, daarvan heb ik de thermostatische kraan maar even helemaal open gezet om maximale afgifte te krijgen in die ruimte. Wat hier niet meehelpt is dat mijn CO2 gestuurde ventilatie 's-nachts behoorlijk wat warmte onttrekt aan de badkamer omdat het CO2 level in de slaapkamers oploopt. Bijverwarmen vind ik niet erg, maar het liefst niet met 3 a 4 starts per uur.
Nu hoop ik eigenlijk dat de Honeywell vervangen door Danfoss al wat rust gaat brengen (Danfoss op aan/uit instellen en niet op PWM naar wat ik er over lees). Echter mis ik dus de optie (ik kan hem niet vinden in ieder geval) om die wachttijd in te stellen.
Mijn stooklijn is overigens nu als volgt:
- Tbuiten -13 = Ta 35 gr, verloopt lineair naar
- Tbuiten +10 = Ta 30 gr, en blijft dan 30 gr
Je levert alleen onvoldoende info om dit met 100% zekerheid te zeggen, dan moeten we nauwkeurigere grafieken hebben.
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar bij mijn Danfoss CF2+ regel ik het zo:

Misschien dat @Oxellaar het weet met een Icon, die is aardig bekend met Danfoss systemen, alleen heb ik @Oxellaar al een heel tijdje niet (online) gezien.
Maar nogmaals, ik denk dat Honeywell je probleem is, en dat als je Danfoss eenmaal draait je dit probleem niet meer hebt, ongeacht bovenstaande instelling.
Ik had het inderdaad gevonden in de handleiding van je CF2, helaas heeft de Icon dat niet - althans zo lijkt het. Ga straks nog even met Danfoss bellen om dat bevestigd te krijgen. Anders zit er niets ander op dan daar inderdaad een arduino tussen te knopen, maar is wel suboptimaal.Grolsch schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je thermostaat de oorzaak van het hele gependel is, mijn Danfoss doet niet van die "gekke" dingen, ik lees het vaker met Honeywell thermostaten.
Je levert alleen onvoldoende info om dit met 100% zekerheid te zeggen, dan moeten we nauwkeurigere grafieken hebben.
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar bij mijn Danfoss CF2+ regel ik het zo:
[Afbeelding]
Misschien dat @Oxellaar het weet met een Icon, die is aardig bekend met Danfoss systemen, alleen heb ik @Oxellaar al een heel tijdje niet (online) gezien.
Maar nogmaals, ik denk dat Honeywell je probleem is, en dat als je Danfoss eenmaal draait je dit probleem niet meer hebt, ongeacht bovenstaande instelling.
Hopelijk ontvang ik vandaag de 24v motortjes, dan kan ik het hele Icon systeem installeren.
Deze winter gaan we een warmtebeeld scan laten doen om te kijken of er nog plekken zijn die extra aandacht behoeven (mogelijk de kruipruimte ivm de vloerverwarming die onder de dekvloer ligt).
De eerste over gedimensioneerde Jaga covenctorradiator wordt binnenkort ook aangesloten op de zolder verdieping
CV ketel inmiddels ingesteld op max. 7 kW voor verwarming en een begrensde aanvoertemperatuur van 45 graden. Kijken hoe we het deze winter doen ook qua gasverbruik.
We koken al op inductie dus de stap voelt klein om 'door te pakken'. Als ik snel reken zou ik bij een aanschaf/installatieprijs (excl. subsidie) van € 6.500 en een SCOP van 4,5 uitkomen op een terugverdientijd van 14 jaar. Er zitten nog veel aannames hierin (o.a. een betere schatting van ons gasverbruik).
Zou ik wachten tot een natuurlijk vervang moment wordt het plaatje nog gunstiger maar qua duurzaamheid(sgevoel) zou ik idealiter het vervang/gasloos naar voren halen als dat gewoon 'uit komt'.
Nu zie ik online steeds meer volgens mij overzichtelijke lucht warmte pompen met een binnenunit met geïntegreerd boilervat + een buitenunit/monoblock. Bijvoorbeeld van Nibe of Nefit.
Wat nog lastig is dat duidelijke prijzen bijna niet te vinden zijn en ook ben ik benieuwd naar goede installateurs (t.z.t.). omdat je bijvoorbeeld nog kunt uitbreiden met een ventilatie terugwin unit (Nibe F135) en rechtstreeks zonnepanelen kan aansluiten..?
Heb ik ook niet direct antwoord op nodig natuurlijk dus ga hier graag meelezen. Wie weet is volgend stookseizoen (september 2022) dan wel met een warmtepomp, we gaan het zien :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 30-09-2021 10:24 ]
Ik verwacht dat je die Arduino helemaal niet nodig gaat hebben, geen problemen zien die er nog niet zijndaansan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:32:
[...]
Ik had het inderdaad gevonden in de handleiding van je CF2, helaas heeft de Icon dat niet - althans zo lijkt het. Ga straks nog even met Danfoss bellen om dat bevestigd te krijgen. Anders zit er niets ander op dan daar inderdaad een arduino tussen te knopen, maar is wel suboptimaal.
Hopelijk ontvang ik vandaag de 24v motortjes, dan kan ik het hele Icon systeem installeren.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Die heb ik inderdaad weggestreept in de businesscase. Maar ik reken nog heel conservatief denk ik. Qua stroomprijs reken ik nu gewoon met € 0,24/kWh. Dit omdat we ook nog een elektrische auto rijden die onze huidige capaciteit PV panelen grotendeels opneemt (en waar ik van de werkgever natuurlijk een vergoeding voor krijg).sjimmie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:50:
@Banjy 14 jaar lijkt me lang, reken je ook het flinke voordeel mee van het opzeggen van je gasaansluiting? want als je toch al elektrisch kookt kan de gasaansluiting weg en bespaar je daarmee een hoop vastrecht enzo. en icm zonnepanelen, uitgaande van nog een aantal jaren volledige/grotendeels saldering levert dat ook nog ruim voordeel op. enne, reken je de subsidie dan ook mee dan scheelt dat ook een aantal jaren.
Grootste vraagteken is denk ik gewoon totale installatiekosten. Hoe hoger die zijn, des te hoger de afschrijfkosten. Durft hier iemand een ruwe schatting aan voor een 8-10 kW warmtepomp met (geintegreerd) boilervat? Ik kan ook offertes gaan opvragen maar ga toch pas volgend jaar knopen doorhakken en dat is wel zonde van hun tijd. Hangt ook vast af wat voor apparaat ik wil en dat vind ik dus ook nog lastig te zeggen.
Da's geen handige manier om een businesscase te maken.Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:47:
[...]
Die heb ik inderdaad weggestreept in de businesscase.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Excuus in de vergelijking op € 0,- gezet t.o.v. scenario CV-ketel. Zie hier mijn huidige concept ter idee waar ik nu mee rekensjimmie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:02:
[...]
Da's geen handige manier om een businesscase te maken.
En het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre de stroomprijs laag blijft. Als je nu kijkt naar Duitsland, en inkoopprijzen MW's, dan verwacht ik ook zeker daar een stijging. Voordeel van stroom is dat je veel zelf kunt opwekken. Nadeel van een klein dak hebben is dat daar ook harde grenzen aan zitten.Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:47:
[...]
Die heb ik inderdaad weggestreept in de businesscase. Maar ik reken nog heel conservatief denk ik. Qua stroomprijs reken ik nu gewoon met € 0,24/kWh.
Ik zie nergens je totale installatiekosten van de CV verrekenen met je WP. Dat is namelijk je baseline bedrag dat je sowieso kwijt zou zijn bij vervanging van je verwarmingsbron.Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
[...]
Excuus in de vergelijking op € 0,- gezet t.o.v. scenario CV-ketel. Zie hier mijn huidige concept ter idee waar ik nu mee rekenFeedback/input natuurlijk van harte welkom.
Subsidie is ook wel conservatief.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2021 13:57 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Gezien de nieuwe Energy Taxation Directive vanuit de EU verwacht ik eerder dat de elektriciteitsprijzen voor consumenten omlaag gaan. Dit vanwege twee redenen.Zwartoog schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:27:
[...]
En het is natuurlijk ook de vraag in hoeverre de stroomprijs laag blijft. Als je nu kijkt naar Duitsland, en inkoopprijzen MW's, dan verwacht ik ook zeker daar een stijging. Voordeel van stroom is dat je veel zelf kunt opwekken. Nadeel van een klein dak hebben is dat daar ook harde grenzen aan zitten.
1: aardgas moet een energiebelasting hebben die per GJ >= elektriciteit (momenteel wordt elektriciteit 3x zo zwaar belast)
2: de energiebelasting mag niet meer degressief worden vormgegeven (kortom: grote verbruikers moeten net zoveel betalen als huishoudens)
Daar komt nog bij dat er ook CO2 emissierechten komen voor aardgas in de gebouwde omgeving, waar dat nu alleen voor elektriciteit het geval is.
Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Klopt, zoals ik schreef reken ik hier 'voortijdige' vervanging uit en is het nog conservatief. In hoeverre ik dan een baseline correctie kan toepassen is in mijn optiek (maar ben geen controller) dan discutabel. CV ketel kan zo nog 10 jaar mee, of 5 of 20, zeg het maar..CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:46:
[...]
Ik zie nergens je totale installatiekosten van de CV verrekenen met je WP. Dat is namelijk je baseline bedrag dat je sowieso kwijt zou zijn bij vervanging van je verwarmingsbron.
Ik wil dus rekenen vanuit de situatie; wat als ik nu vervang? Het gaat dan om een paar honderd euro maximaal die al afgeschreven is op de huidige ketel en die ik dus potentieel bespaar door het naar voren halen van het vervangmoment.
Daarbij vind ik het wel 'fair' om de afschrijving (die veel lager is voor een CV ketel) mee te nemen in de verdere overweging versus de afschrijving van de duurdere WP. Bij die laatste weet ik ook niet of je na 15-20 jaar alles vervangt (binnenunit en buitenunit) (denk het wel), zou de buitenunit kunnen blijven staan scheelt dat ook enorm maar ergens moeten we grenzen trekken
Verder zal ik wel eens met iets lagere stroomkosten gaan rekenen. Stroomkosten voor de auto reken ik tegen de afneem tarieven af met mijn werkgever en ik heb nog wel wat plek voor een paar extra panelen. Als je de PV-installatiekosten deelt door de opgewekte stroom van 20 jaar heb je natuurlijk een lagere kWh prijs dan je nu betaalt bij afnemen van het net.
Waar ik wel al erg benieuwd naar ben; zijn er indicaties van onderhoudscontracten voor een Monoblock versus Split-unit gebaseerd systeem?
De buitenunit komt op een meter of 6-8 van de CV-ketelruimte te staan (voldoende ruimte op een plat stukje dak). Ik heb begrepen dat Monoblocks vaak nog een iets hogere SCOP halen en stiller zijn (dat laatste is wel belangrijk) maar zijn ze ook goedkoper te onderhouden (geen F-gassen etc.) ?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik ook, heb 'm even laten draaien want ik had 'm sinds de installatie nog niet de ruimte laten verwarmen.kmf schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:01:
zo. net maar even warmtepomp weer aangezwengeld om het systeem te checken. alles lijkt te werken behalve mijn vvw sensoren op zolder. die moet ik weer aan elkaar solderen
Gaat per 5L can, verkrijgbaar bij o.a wasco (alleen zakelijk) en moet 1 op 8 worden verdunt.Japie.G schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:57:
[...]
Dank. Kun je dat middel ook ergens kopen?
Een plantenspuitmodel fles hebben ze ook, die heb ik weleens naar een dhz-er gestuurd.
Dit heb ik (onder andere).Grolsch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:41:
[...]
Zal wel zoiets zijn
https://www.koel-service.nl/c-1326174/reinigingsproducten/
https://www.mijnklimaatsh...d-engineering-vertex.html
Verdunnen 1:8 anders smelt je buitenunit weg.
Was van de week ff in de tuin aan het klussen en mijn oog viel op een lichte scheefstand van de unit (103 kg) De compressorzijde stond 12 mm lager na 3 jaar. Even een latje er onder om te testen en met 12 mm onder de granulaat balk stond de zaak weer recht. Zit nu op 19,5 C in de woonkamer, mevrouw Gasschuif wil 19 C dus het duurt nog ff voor ie start.

Beide montagebalken staan onder 4 tegels 40*40 cm. Deze liggen ingesloten door opsluitranden op een zandbed van 15 cm. Dit heb ik voor plaatsing 2 maanden laten inklinken met flink wat water er over.

We zitten hier op veengrond, en dat klinkt altijd in de loop der jaren in (woon hier 28 jaar ervaringsdeskundige) Zoveel had ik niet verwacht echter.
Onderstaand het latje 12 mm hardhout, 23 cm lang, steunt af in het midden van de tegel. Achteraf had ik beter 50*50 tegels kunnen nemen, maar deze had ik liggen. Kan ook dat het jonge boompje op 50 cm achter de unit aan de linkerzijde deze ietsje omhoog heeft gedrukt met wortelvorming. Onderstaand aan de zijkant gezien. De unit staat ook nog 4 meter van de teen van de dijk waar wij aan wonen, met lichte kwel onder de dijk door. Heeft wellicht ook invloed. Geen idee echter.
Moraal van het verhaal, op veengrond de compressor zijde af montage ietsje hoger leggen. Zal na een tijdje vanzelf inklinken.

Onderstaand net na plaatsing (nog niet aangesloten) voor het totaal plaatje.

Zit op een jaarverbruik van normaal c.a.1200 kWh, afgelopen jaar ietsje meer door de koudere winter 1500 kWh. Ben echter zeer in mijn nopjes met mijn 8 kW Zubadan. Huis bj 1972, wel fors geïnvesteerd in isolatie en triple voor en achter.
[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 30-09-2021 21:35 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik woon in Waterland, ook stront/veengrond en we zakken ongeveer 1cm per jaar.Gasschuif schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:59:
Hier ook even een proefstartje gemaakt. Beide pompen starten en de WP uiteraard. Minuutje of 10 laten lopen. We zijn er klaar voor. Heel de zomer op spanning laten staan Heeft hier 75 kWh verbruikt. Stand-by verbruik elektronica (20 W) en alle naaldjes van de carterverwarming.
Was van de week ff in de tuin aan het klussen en mijn oog viel op een lichte scheefstand van de unit (103 kg) De compressorzijde stond 12 mm lager na 3 jaar. Even een latje er onder om te testen en met 10 mm onder de granulaat balk stond de zaak weer recht
[Afbeelding]
Beide montagebalken staan onder 4 tegels 40*40 cm. Deze liggen ingesloten door opsluitranden op een zandbed van 15 cm. Dit heb ik voor plaatsing 2 maanden laten inklinken met flink wat water er over.
[Afbeelding]
We zitten hier op veengrond, en dat klinkt altijd in de loop der jaren in (woon hier 28 jaar) Zoveel had ik niet verwacht echter.
Momenteel hangt er een CV ketel en een Brink WTW gecombineerd met een Brink Elan 10 2.0 luchtverwarming (begane grond en 1e verdieping zijn gescheiden dmv 2 seperate units)
Ik heb nog geen exact gas verbruik. De Elan 10 heeft een nominaal verwarmingscapaciteit van 8,7 kW met een max van 10,2 kW.
Zou een 7,5/8 kW Mitsubishi voldoende zijn, of stapje richting de 10kW? In mijn huidige woning vond ik de 5kW net aan (bij 0 graden en SWW)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik wilde eigenlijk meteen van het gas af, ook gezien de huidige gas prijzenBarryH schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:30:
@alberthakvoort gewoon 1 winter ervaring opdoen met de huidige setup?
Dan was je woning ook niet zo passief.alberthakvoort schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:10:
In mijn huidige woning vond ik de 5kW net aan (bij 0 graden en SWW)
Beter iets teveel dan iets teweinig, heeft je toekomstige woning een EPC dan staat het antwoord daarin.
[ Voor 95% gewijzigd door Gijs007 op 30-09-2021 23:44 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Verwarming was geen probleem, 300 liter SWW had hij rond 0 graden door aantal defrost wel lang werk mee.koevlaas2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:37:
[...]
Dan was je woning ook niet zo passief.
Ik krijg vandaag het gasverbruik van de huidige bewoners. Ook nog even naar de specs van de Elan gekeken.

Bij 30 graden aanvoer is de capaciteit per unit 1,1 kW, dus totaal maar 2,2 kW.
[ Voor 31% gewijzigd door alberthakvoort op 01-10-2021 10:04 ]
DoorgegevenTomexergie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:29:
[...]
Goed moment @Grolsch om weer de oproep te doen:
MONIORING WARMTEPOMPEN:
De periode mei t/m september nemen we als een periode omdat de geleverde warmte i.h.a. laag is bij goed geisoleerde woningen. Dus 30 september weer de meters doorgeven, daarna iedere maand t/m april 2002.
Hierbij nog aanvullende informatie voor nieuwe deelnemers en deelnemers die het format van de aan te leveren informatie vergeten zijn:
Monitoring energieprestatie warmtepompen.
Toch weer een heel verhaal vooral bedoeld voor nieuwe forumleden die mee willen doen met onze monitoring .
Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de lucht/water warmtepompen te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door omstandigheden o.a. : woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Datzelfde geldt voor weersafhankelijke- of ruimteregeling. Berekend wordt:
MCOP Maandelijks= Geleverde warmte kWh/ Toegevoerde elektriciteit kWh
EENMALIG OPGEVEN: Opgave via PM!!!!
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
Eventueel het koudemiddel erbij vermelden R410A of R32 enz
2)Thermisch vermogen bij 35/7 volgens specificatie producent.
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten" dus geen rekenmethode toepassen.
Codering warmtemeters:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van een interne warmtepomp meting , dus de producent heeft geen invloed heeft op de warmtemeting.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; een aantal producenten bouwen warmtemeting standaard in de WP. Op zichzelf een goede zaak maar om te vergelijken met externe meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen. Mse heeft de voorkeur.
S: Externe flow- en temperatuurmeters met integrator (Meestal zelfbouw)
Toelichting WARM TAPWATER (DHW) monitoren:
Het verbruik van warmtapwater varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en bedraagt c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.
Er zijn een aantal situaties om dit te meten:
1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.
2) Verwarming + DHW samen met een externe warmtemeter Mse:
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW veel lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.
3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh. Het zal een afschatting blijven maar iets is beter dan niets.
Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp.
PER MAAND OPGEVEN: (Opgave via PM!!!)
1) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp en je kunt er CV installatie mee vergelijken. Als dit nog niet bekend is, dan wachten tot dat de buitentemperatuur rond de 2C is en daarbij de CV aanvoertemperatuur meten. Deze kan bij iedere maand opgave worden aangepast.
2) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft. Bij deze meting is het de bedoeling om hulp energie, pomp van de WP ook mee te nemen.
3) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w). De defrost energie wordt bij veel systemen niet gemeten en behoeft niet te worden opgegeven. In de praktijk blijkt dit slecht enkele procenten van de totale energie te verbruiken te zijn.
4) Indien van toepassing de kWh(e) en kWh(w) voor de DHW opgeven.
Indien DHW inclusief de warmte voor CV is, dit bij 2) en 3) vermelden.
Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie van de WP meters monteren, dat is goedkoper dan later voorzieningen aanbrengen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a. 180 Euro.
(voor anderen: ter herinnering
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het bestand heet 'All electric vs Hyrbide' maar volgens mij vergelijk je All electric met een 'traditionele' cv ketel?Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
[...]
Excuus in de vergelijking op € 0,- gezet t.o.v. scenario CV-ketel. Zie hier mijn huidige concept ter idee waar ik nu mee rekenFeedback/input natuurlijk van harte welkom.
In elk geval een mooie basis, ik ga er dankbaar gebruik van maken!
Tnx voor de tip, info is verstuurd.
De maand is voorbij, trommelgeroffel.... tijd voor de resultaten.Grolsch schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:44:
Na al bijna 2 á 3 jaar niets aan mijn instellingen te hebben veranderd, werd het toch eens tijd om te experimenteren.
Zoals velen van jullie weten heb ik een 400 liter SWW boilervat, en deze is ook noodzakelijk aangezien deze bij stevig badderen bijna helemaal leeg gaat.
Maar er zijn ook dagen dat er niet, of slechts eenmaal gedoucht wordt.
Nu zat ik me te bedenken dat elke keer op hoge temperaturen SWW vat verwarmen (dat gebeurt als je vat nog warm is) ook niet bevorderlijk is voor de COP.
Ik verwarmde altijd eenmaal per dag om 14.00 mijn vat naar 48 graden, nu laat ik hem 24*7 verwarmen met een SWW daling van 20 graden. Dus bij gemeten 28 graden (in het midden) begint hij met de SWW run.
Wat betekent dit in de praktijk:
- Vat zal niet meer om 14.00 verwarmd worden, maar waarschijnlijk meestal in de avond (qua buitentemperatuur slechter voor de COP)
- Omdat het vat in de avond verwarmd wordt geen / weinig direct PV gebruik (Nu nog niet interessant, aangezien we nog mogen salderen).
- Minder runs, ik verwacht soms wel 2 á 3 dagen met het boilervat te kunnen doen
- Langere runs, aangezien het vat bij elke run toch 3/4 leeg is.
- Minder standbyverlies, vanwege gemiddeld gezien lagere boilertemperatuur.
- Mogelijk nadeel is dat wij redelijk vaak gaan douchen voor we naar bed gaan (ergens tussen 2200 en 2300) waardoor de WP dus op dat tijdstip gaat draaien, met evt. geluidsoverlast tot gevolg.
Ik ga dit eens een maandje aanzien, en aan de hand van de meetresultaten bekijken of het nut heeft.
September 30 dagen, normaal gesproken dus 30 runs, met bovenstaande "tactiek" +- 20 runs gehad in september.
Gegevens voorgaande jaren (jaar - KWH elektrisch - KWH thermisch)
sep-17 49 130
sep-18 41 159
sep-19 41 177
sep-20 42 153
Gemiddeld 43,25 - 154.75 (COP = 3.58)
sep-21 36 147 (COP = 4)
Dus we kunnen stellen dat ik 15% stroom bespaard heb met deze tactiek, nu was september (denk ik) ook bovengemiddeld warm
Ik blijf het oktober ook nog wel ff zo proberen.
Je noemt het niet expliciet, maar aangezien je ook niets zegt over koud water neem ik aan dat de 20oC temperatuursdaling in het midden van het vat, nog voldoende warmte boven in het vat liet om te doucen en badderen, of is er alleen gedouched als het vat al een tijdje niet was opgewarmd ?Grolsch schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
De maand is voorbij, trommelgeroffel.... tijd voor de resultaten.
September 30 dagen, normaal gesproken dus 30 runs, met bovenstaande "tactiek" +- 20 runs gehad in september.
sep-17 49 130
sep-18 41 159
sep-19 41 177
sep-20 42 153
sep-21 36 147 (COP = 4)
Dus we kunnen stellen dat ik 15% stroom bespaard heb met deze tactiek, nu was september (denk ik) ook bovengemiddeld warm
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Hmmm...maar je hebt ook zonnepanelen.Grolsch schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
sep-17 49 130
sep-18 41 159
sep-19 41 177
sep-20 42 153
sep-21 36 147 (COP = 4)
Dan is de vraag of de SWW runs door de zonnepanelen van gratis stroom werden voorzien of slechts deels of in het geheel niet. Vooral zodra het salderen wordt afgeschaft is dat van belang.
Voordeel van een SWW run overdag is dat je vrijwel altijd gratis zonnestroom hebt.
Zo was onze SWW run gisteren ondanks de regen vrijwel geheel gratis:
Groen is totaalverbruik (negatief is terugleveren); geel is warmtepompverbruik.
:strip_exif()/f/image/O2fLfYFyryA8yMVlGbqUjNlN.jpg?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Interessant materiaal, ik kom wel op soortgelijke getallen uit. Ik reken wel met wat hogere installatiekosten (E1500, bijvoorbeeld van https://www.samangroep.nl...5-kw-binnendeel-wandmodel) en ik verwacht dat een offerte nog wel een stuk hoger gaat worden (gezien de krapte op de installateursmarkt, de specials die toch altijd opduiken en hoe lang ze hier verderop in de straat bezig waren).Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
[...]
Rekenen met gas/electriciteit tarieven voor de komende 15 jaar is uiteraard zeer onbetrouwbaar, maar ik verwacht niet dat gas goedkoper gaat worden en elektriciteit duurder, dus dat je businesscase eerder beter dan slechter wordt. Wat voor mij ook een afweging is, is dat je minder CO2 schaamte hebt en vaker het warme gevoel dat je zo lekker goed bezig bent :-).
(ik las het draadje nog wat terug). Jouw situatie lijkt veel op die van mij, alleen is mijn huis tien jaar jonger (maar wij doen ook ruwweg 1500m3 gas per jaar). Als ik zo vrij mag zijn om te vragen, wat was je kwijt voor de vloerverwarming? Reden dat ik het vraag is dat dit de eerste operatie is die we hier gaan doorvoeren (we zijn de donkere eiken vloer zat en 1 van de radiatoren lekt). Als deze niet in de t.v.t. van een warmtepomp hoeft scheelt dat fors.Banjy schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:22:
Hoogste tijd om dit topic te volgen :-) . Begin dit jaar verhuisd naar een tussenwoning uit de jaren 90 en meteen beneden vloerverwarming laten installeren en naar 3 fase (3x25a) geupgrade. Inmiddels ligt er ook 6kWp aan PV panelen op het platte dak. En kunnen we er vermoedelijk nog drie op het schuine dak waar de cv-ketel staat kwijt voor een warmtepomp.
Deze winter gaan we een warmtebeeld scan laten doen om te kijken of er nog plekken zijn die extra aandacht behoeven (mogelijk de kruipruimte ivm de vloerverwarming die onder de dekvloer ligt).
De eerste over gedimensioneerde Jaga covenctorradiator wordt binnenkort ook aangesloten op de zolder verdieping
CV ketel inmiddels ingesteld op max. 7 kW voor verwarming en een begrensde aanvoertemperatuur van 45 graden. Kijken hoe we het deze winter doen ook qua gasverbruik.
We koken al op inductie dus de stap voelt klein om 'door te pakken'. Als ik snel reken zou ik bij een aanschaf/installatieprijs (excl. subsidie) van € 6.500 en een SCOP van 4,5 uitkomen op een terugverdientijd van 14 jaar. Er zitten nog veel aannames hierin (o.a. een betere schatting van ons gasverbruik).
Zou ik wachten tot een natuurlijk vervang moment wordt het plaatje nog gunstiger maar qua duurzaamheid(sgevoel) zou ik idealiter het vervang/gasloos naar voren halen als dat gewoon 'uit komt'.
Nu zie ik online steeds meer volgens mij overzichtelijke lucht warmte pompen met een binnenunit met geïntegreerd boilervat + een buitenunit/monoblock. Bijvoorbeeld van Nibe of Nefit.
Wat nog lastig is dat duidelijke prijzen bijna niet te vinden zijn en ook ben ik benieuwd naar goede installateurs (t.z.t.). omdat je bijvoorbeeld nog kunt uitbreiden met een ventilatie terugwin unit (Nibe F135) en rechtstreeks zonnepanelen kan aansluiten..?
Heb ik ook niet direct antwoord op nodig natuurlijk dus ga hier graag meelezen. Wie weet is volgend stookseizoen (september 2022) dan wel met een warmtepomp, we gaan het zien :-)
Tweede is wellicht een Jaga op de kamer van zoonlief, de enige kamer die boven goed verwarmd moet kunnen worden. Wat was je daar inclusief installatie voor kwijt?
Als je ergens in de buurt van Zwolle zit heb ik nog wel een installateur tip voor je per PM.
Deze vraag snap ik ff niet.PentaClover schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
Je noemt het niet expliciet, maar aangezien je ook niets zegt over koud water neem ik aan dat de 20oC temperatuursdaling in het midden van het vat, nog voldoende warmte boven in het vat liet om te doucen en badderen, of is er alleen gedouched als het vat al een tijdje niet was opgewarmd ?
Ik heb max temp daling op 10 graden gezet, setpoint is 48 graden, dus als er midden in het vat 38 graden wordt gemeten gaat de WP verwarmen. Het bovenste gedeelte is en blijft gewoon ruim boven de 38 graden zodat er normaal gedoucht kan worden.
Klopt, maar we mogen nog tot 2023 salderen, dus tot dan maakt het geen fluit uit wanneer je de stroom verbruikt.Remco45 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
Hmmm...maar je hebt ook zonnepanelen.
Dan is de vraag of de SWW runs door de zonnepanelen van gratis stroom werden voorzien of slechts deels of in het geheel niet. Vooral zodra het salderen wordt afgeschaft is dat van belang.
Voordeel van een SWW run overdag is dat je vrijwel altijd gratis zonnestroom hebt.
Zo was onze SWW run gisteren ondanks de regen vrijwel geheel gratis:
Groen is totaalverbruik (negatief is terugleveren); geel is warmtepompverbruik.
[Afbeelding]
Op 1 September schreef je:Grolsch schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:25:
[...]
Deze vraag snap ik ff niet.
Ik heb max temp daling op 10 graden gezet, setpoint is 48 graden, dus als er midden in het vat 38 graden wordt gemeten gaat de WP verwarmen. Het bovenste gedeelte is en blijft gewoon ruim boven de 38 graden zodat er normaal gedoucht kan worden.
Daar had je het over 20 graden, vandaar mijn vraag, en of je ook het bad hebt gebruikt afgelopen maand, of alleen gedouched, aangezien dat minder water nodig heeft.Grolsch schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:44:
...
Ik verwarmde altijd eenmaal per dag om 14.00 mijn vat naar 48 graden, nu laat ik hem 24*7 verwarmen met een SWW daling van 20 graden. Dus bij gemeten 28 graden (in het midden) begint hij met de SWW run.
...
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Hallo allen, graag hoop ik van jullie tips en advies te ontvangen want ik weet het even niet meer.
Vandaag ben ik namelijk redelijk "geschrokken" van de nieuwe energie prijzen, met daarbij in het achterhoofd, dat de kans dat ze verder omhoog gaan best wel groot is.
De huidige goedkoopste aanbieder is bijna 70% (!!) duurder dan waar ik mijn contract 4 maanden geleden voor heb afgesloten.
Dit zit met name in het gastarief; van (all in) 0.8949 naar 1.6445 per m3. (85% verhoging)
Nu is het zo dat wij op zich niet mogen klagen, immers, het verwachte jaar verbruik is 3100 kwh, 150kwh terug (2 zonnepanelen bij oplevering woning) en maar 725m3 gas.
Maartoch, de grote vraag is nu is het interessant om te investeren in een warmtepomp icm zonnepanelen.
Woning in Zierikzee is in 2017/2018 gebouwd, 2018 aan ons opgeleverd en betreft een tussenwoning, Oppervlaktes als volgt: BG 60m2 met vloerverwarming, 1e 50 m2 met radiatoren (ook in de badkamer) zolder 40m2 met radiatoren. Sinds we hier wonen zijn de radiatoren nog nooit aan geweest...
Woning is (gezien nog redelijk nieuw) goed geïsoleerd, ventilatie gaat via een Ducobox Silent icm roosters en we koken op inductie. Beneden hebben wij de thermostaat eigenlijk 24/7 op 21 graden staan. Is sinds deze zomer nog niet weer aan geweest.. Qua SWW is het gebruik ongeveer 15m3 per maand.
Een buiten unit kan eventueel op de uitbouw (1.8 meter) geplaatst worden (vandaar verschil in m2 tussen BG en 1e). Dit betreft wel direct voor slaapkamers, dus hier zal dan vast iets aan gedaan moeten worden voor het geluid.
Vandaag 2 installateurs benaderd voor een afspraak. Bij 1 direct telefonisch al wat vragen kunnen stellen.
Volgens hem moest ik minimaal rekening houden met 8.000 - 10.000kwh extra verbruik door de warmtepomp. Dit staat een behoorlijk eind af van de berekening op: https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/ Daar kom ik uit op net geen 3.000kwh extra. Wat is jullie ervaring?
Tevens gaf hij aan dat ik eigenlijk ook (nu of in de nabije toekomst) alle radiatoren moest vervangen "ook al gebruik jij ze niet, bij verkoop van je huis moet het in orde zijn" Kan ik me iets van indenken, geen idee hoe jullie daar tegenaan kijken (en wat zoiets eventueel kost...)
De andere gaf aan dat een warmtepomp normaal alleen maar geïnstalleerd wordt bij minimaal gas verbruik van 1500m3, omdat het anders niet rendabel zou zijn. Klopt dat?
Wat verder natuurlijk nog een dingetje lijkt, wat je mijn inziens niet los kan zien van deze investering is de saldering. Natuurlijk is het nog niet officieel, maar uiteindelijk gaat die er vast van af.
In de zomer zal de warmtepomp niet veel werk hoeven doen (alleen voor SWW), terwijl ik dan wel veel stroom opwek. Zoveel stroom zolang opslaan (met een eventuele accu) gaat niet, dus dat wordt terug leveren, dat gaat nu nog prima, maar straks niet meer... dan kan je voor een lage prijs terugleveren, en voor een hoge prijs in de winter weer gaan afnemen. Maakt het terugverdien model mijn inziens niet aantrekkelijker, of zie ik dit verkeerd en zijn er andere inzichten?
Verder ben ik benieuwd hoeveel liter we nodig hebben qua boiler. We zijn nu (nog) met z'n 3en maar mijn ouders uit Groningen komen regelmatig een weekend logeren, daar wil ik uiteraard wel enigszins rekening mee houden. Qua badkamer hebben we geen bad, wel een regendouche.
Mijn voorkeur heeft het eventueel om direct over te stappen naar all-electric, is dat wijs?
Daarnaast ben ik van liever in 1x goed dan later denken van, had ik maar.... zijn er nog tips qua nieuwe producten of erg goeie merken/producten op het gebied van warmtepomp/zonnepanelen?
Heel verhaal, hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen...
Bij voorbaat dank!
Arjan
Toevallig net vandaag de balans opgemaakt van 1 jaar meten.Arjan Klok schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:41:
Volgens hem moest ik minimaal rekening houden met 8.000 - 10.000kwh extra verbruik door de warmtepomp. Dit staat een behoorlijk eind af van de berekening op: https://warmtepomp-weetje...uik-warmtepomp-berekenen/ Daar kom ik uit op net geen 3.000kwh extra. Wat is jullie ervaring?
Onze WP heeft in het afgelopen jaar 2262 kWh aan elektriciteit verbruikt.
Daarmee heeft hij een vrijstaande woning van 280 m² + garage warm gehouden. Woning is wel zeer goed geïsoleerd met WTW, tripel glas en vloerverwarming, maar aangezien het bij jou om een tussenwoning gaat met veel minder buitenoppervlak zou je zeker niet hoger mogen uitkomen.
Deze installateur lekker in zijn sop gaar laten koken, want hij heeft er duidelijk geen zin in of verstand van.
Edit: Hoe komt je aan die 3000 kWh, want dat is volgens mij ook nog veel te hoog, zie onder.
Warmtepompen werken gewoon veel beter i.c.m. vloerverwarming, maar aangezien je de radiatoren (ook die in de badkamer niet?) blijkbaar niet nodig hebt zou ik me daar niet al te druk over maken.Tevens gaf hij aan dat ik eigenlijk ook (nu of in de nabije toekomst) alle radiatoren moest vervangen "ook al gebruik jij ze niet, bij verkoop van je huis moet het in orde zijn" Kan ik me iets van indenken, geen idee hoe jullie daar tegenaan kijken (en wat zoiets eventueel kost...)
Daar zit wel wat in. Vooral bij lage verbruiken is dat terugverdienen lastig als je alles moet laten doen.De andere gaf aan dat een warmtepomp normaal alleen maar geïnstalleerd wordt bij minimaal gas verbruik van 1500m3, omdat het anders niet rendabel zou zijn. Klopt dat?
Reken maar mee:
Even rekenend met 1 euro per kuub gas (die prijs zal echt wel weer dalen) en 30 ct per kWh.
Jouw 725 kuub levert zo'n 6162 kWh aan warmte. Met een WP kost je dat (COP 3.5 vanwege relatief veel SWW) zo'n 1760 kWh stroom.
Gas kost je 725 + 200 vastrecht = 925 euro
Stroom 528 euro.
Je verdient dus 400 euro per jaar.
Een complete WP installatie laten doen gaat snel richting de € 10.000. Dat terugverdienen met 400 euro per jaar geeft een terugverdientijd rond de 25 jaar....
Je had toch maar twee panelen op je dak liggen? Die stroom maak je al lang op. Salderingsregeling is voor jouw WP-project nu dus niet interessant.Wat verder natuurlijk nog een dingetje lijkt, wat je mijn inziens niet los kan zien van deze investering is de saldering. Natuurlijk is het nog niet officieel, maar uiteindelijk gaat die er vast van af.
Standaard 300l boiler is prima. Kan altijd tussendoor nog bijverwarmen. Zonder bad kan kleiner (200l) ook nog wel.af.
Verder ben ik benieuwd hoeveel liter we nodig hebben qua boiler. We zijn nu (nog) met z'n 3en maar mijn ouders uit Groningen komen regelmatig een weekend logeren, daar wil ik uiteraard wel enigszins rekening mee houden. Qua badkamer hebben we geen bad, wel een regendouche.
Als je veel / nagenoeg alles zelf doet wel, anders wordt het lastig terugverdienen.Mijn voorkeur heeft het eventueel om direct over te stappen naar all-electric, is dat wijs?
Besteed maar een paar weekenden aan het grondig doorlezen van dit topic en het PV topic, dan weet je al veel meer.Daarnaast ben ik van liever in 1x goed dan later denken van, had ik maar.... zijn er nog tips qua nieuwe producten of erg goeie merken/producten op het gebied van warmtepomp/zonnepanelen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die installateur zou ik maar links laten liggen, 725 m3 Gas levert met een exceptioneel goed afgeregeld CV systeem bij warmte pomp achtige zeer lage temperaturen maximaal 6900 kWh aan warmte, als zijn WP daar tussen de 8000 -10000 kWh electriciteit voor nodig heeft, dan stelt hij hem zo slecht af dat hij zelfs meer stroom verbruikt dan een electrische kachel van €40,- en hebben ze een COP van tussen de 0.69 en 0.86Arjan Klok schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:41:
Nu is het zo dat wij op zich niet mogen klagen, immers, het verwachte jaar verbruik is 3100 kwh, 150kwh terug (2 zonnepanelen bij oplevering woning) en maar 725m3 gas.
Bij 1 direct telefonisch al wat vragen kunnen stellen.
Volgens hem moest ik minimaal rekening houden met 8.000 - 10.000kwh extra verbruik door de warmtepomp.

Laat je niet verkeerd voorlichten, want ik heb een vrijstaande woning uit 2018 en we verbruiken per jaar in het totaal ca. 7500kWh maximaal voor Verwarming L/W WP /SWW en de resterende dingen in het huis zijn allemaal elektrisch. WP is een kleine 3000kWh met SWW.
Dus waar ze het extra verbruik vandaan halen zou ik niet weten.
Boiler je kunt kiezen voor een interne boiler of een externe boiler die beide door de WP worden verwarmd. De interne zijn zo'n 180-240ltr groot afhankelijk van merk en type.
Externe kun je van alles kiezen en ben je vrij welke grote, maar wel afstemmen op je WP.
We zijn een gezin van 4 personen en met een 180ltr boiler gaat het prima hier, behalve als mijn nog thuiswonende dochters achterelkaar gaan douchen. Dan is die na de eerste koud. Maar ja na 25 minuten is onze boiler weer op 52°C. Reden om niet te lang te douchen.
Locatie van het buitendeel zou ik als het mogelijk is ergens in de tuin zetten ipv op het dak van de uitbouw.
Misschien dat @koevlaas2 bij je langs kan komen om je advies te geven.
[ Voor 36% gewijzigd door Wimhaw op 01-10-2021 21:24 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Zaklamp erbij, blijkt er een grote slak (met huisje) zijn nacht te willen doorbrengen in de buitenunit. Totdat de fan aan sloeg was dat misschien een goed idee, maar ik vermoed dat ie ondertussen hoofdpijn heeft...
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ahh kijkaan, valt het toch allemaal weer wat mee...Andrehj schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:07:
Toevallig net vandaag de balans opgemaakt van 1 jaar meten.
Onze WP heeft in het afgelopen 2262 kWh aan elektriciteit verbruikt.
Daarmee heeft hij een vrijstaande woning van 280 m² + garage warm gehouden. Woning is wel zeer goed geïsoleerd met WTW, tripel glas en vloerverwarming, maar aangezien het bij jou om een tussenwoning gaat met veel minder buitenoppervlak zou je zeker niet hoger mogen uitkomen.
Deze installateur lekker in zijn sop gaar laten koken, want hij heeft er duidelijk geen zin in of verstand van.
Als je de berekening volgt op de site zoals ik die heb gestuurd kom ik op 1400kwh voor zowel de vloerverwarming als de SWW uit, dus totaal 2800kwh. Moet ik wel bij vermelden dat ik alles ruim genomen heb... (bereken liever op slechtste scenario dan "als alles mee zit" ....)Edit: Hoe komt je aan die 3000 kWh, want dat is volgens mij ook nog veel te hoog, zie onder.
De badkamer is vrijwel altijd minimaal 20 graden. Deze zit midden in het huis op de 1e verdieping en heeft geen raam, alleen een afzuiging, maar dus wel een radiator. Aangezien we meestal maar even in de badkamer zijn, of onder de douche staan en het nogal verschilt per dag hoe laat dat gebeurt vinden we het niet nodig om deze 20 graden te verhogen naar 23. Bijkomend voordeel is daarmee dat de CV standaard op maar 40 graden staat, wat ruim genoeg is voor de vloerverwarming maar te laag voor de radiatoren, maarja.. die worden niet gebruikt....Warmtepompen werken gewoon veel beter i.c.m. vloerverwarming, maar aangezien je de radiatoren (ook die in de badkamer niet?) blijkbaar niet nodig hebt zou ik me daar niet al te druk over maken.
hmm, en als een gemiddelde warmtepomp zo'n 20 jaar mee gaat moet ik hem dus al vervangen voor ik hem heb terugverdient... kan toch niet de bedoeling zijn...Daar zit wel wat in. Vooral bij lage verbruiken is dat terugverdienen lastig als je alles moet laten doen.
Reken maar mee:
Even rekenend met 1 euro per kuub gas (die prijs zal echt wel weer dalen) en 30 ct per kWh.
Jouw 725 kuub levert zo'n 6162 kWh aan warmte. Met een WP kost je dat (COP 3.5 vanwege relatief veel SWW) zo'n 1760 kWh stroom.
Gas kost je 725 + 200 vastrecht = 925 euro
Stroom 528 euro.
Je verdient dus 400 euro per jaar.
Een complete WP installatie laten doen gaat snel richting de € 10.000. Dat terugverdienen met 400 euro per jaar geeft een terugverdientijd rond de 25 jaar....
Ja klopt, ik heb nu maar 2 panelen liggen. Deze zaten bij de oplevering van het huis er al op.. maar het idee is om deze te verwijderen (en eventueel te verkopen aan buren..) en het dak dan vol te leggen met nieuwe panelen. Het dak zit zuiden en hebben geen schaduw... (dit ook in het kader van, liever in 1x goed...)Je had toch maar twee panelen op je dak liggen? Die stroom maak je al lang op. Salderingsregeling is voor jouw WP-project nu dus niet interessant.
en dan wordt het salderingsverhaal ineens wel een dingetje...
Het idee is dan om +/-16x 400wp neer te leggen (SunPower Maxeon 3)
[...]
Standaard 300l boiler is prima. Kan altijd tussendoor nog bijverwarmen. Zonder bad kan kleiner (200l) ook nog wel.
euhm 2 linker handen... helaas...Als je veel / nagenoeg alles zelf doet wel, anders wordt het lastig terugverdienen.
jaa ga ik zeker doen... dank al tot nu toe....Besteed maar een paar weekenden aan het grondig doorlezen van dit topic en het PV topic, dan weet je al veel meer.
Bijzonder is wel dat deze installateur zijn concurrent, de grootste installateur van Zeeland, (Samangroep) vergeleek met de "Zalando" en zichzelf als echte installateur bestempelde.PentaClover schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:09:
[...]
Die installateur zou ik maar links laten liggen, 725 m3 Gas levert met een exceptioneel goed afgeregeld CV systeem bij warmte pomp achtige zeer lage temperaturen maximaal 6900 kWh aan warmte, als zijn WP daar tussen de 8000 -10000 kWh electriciteit voor nodig heeft, dan stelt hij hem zo slecht af dat hij zelfs meer stroom verbruikt dan een electrische kachel van €40,- en hebben ze een COP van tussen de 0.69 en 0.86

Hmm dan zou ik toch eerder gaan voor 300Ltr denk ik.. hahaWimhaw schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:12:
@Arjan Klok
Laat je niet verkeerd voorlichten, want ik heb een vrijstaande woning uit 2018 en we verbruiken per jaar in het totaal ca. 7500kWh maximaal voor Verwarming L/W WP /SWW en de resterende dingen in het huis zijn allemaal elektrisch. WP is een kleine 3000kWh met SWW.
Dus waar ze het extra verbruik vandaan halen zou ik niet weten.
Boiler je kunt kiezen voor een interne boiler of een externe boiler die beide door de WP worden verwarmd. De interne zijn zo'n 180-240ltr groot afhankelijk van merk en type.
Externe kun je van alles kiezen en ben je vrij welke grote, maar wel afstemmen op je WP.
We zijn een gezin van 4 personen en met een 180ltr boiler gaat het prima hier, behalve als mijn nog thuiswonende dochters achterelkaar gaan douchen. Dan is die na de eerste koud. Maar ja na 25 minuten is onze boiler weer op 52°C. Reden om niet te lang te douchen.
Tja, dat vind ik uiteraard ook prima, wat mij betreft komt hij op het platte dak van het schuurtje maar ik heb geen idee of dat allemaal kan of niet...Locatie van het buitendeel zou ik als het mogelijk is ergens in de tuin zetten ipv op het dak van de uitbouw.
Misschien dat @koevlaas2 bij je langs kan komen om je advies te geven.
enne @koevlaas2 is uiteraard welkom... mare... 160km... kweet niet of ik heel gelukkig word van die voorrijkosten...

Leuk! Even uit de offerte, 7 groepen 100m 15cm HoH (ongeveer 75m2); net geen € 3.000,- Op krimpnetten maar infrezen was vergelijkbaar (minder materiaal maar meer arbeid)robhuls schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:53:
[...]
(ik las het draadje nog wat terug). Jouw situatie lijkt veel op die van mij, alleen is mijn huis tien jaar jonger (maar wij doen ook ruwweg 1500m3 gas per jaar). Als ik zo vrij mag zijn om te vragen, wat was je kwijt voor de vloerverwarming? Reden dat ik het vraag is dat dit de eerste operatie is die we hier gaan doorvoeren (we zijn de donkere eiken vloer zat en 1 van de radiatoren lekt). Als deze niet in de t.v.t. van een warmtepomp hoeft scheelt dat fors.
Tweede is wellicht een Jaga op de kamer van zoonlief, de enige kamer die boven goed verwarmd moet kunnen worden. Wat was je daar inclusief installatie voor kwijt?
Als je ergens in de buurt van Zwolle zit heb ik nog wel een installateur tip voor je per PM.
Hierbij was de dekvloer al weggehaald maar de oude vloer wilden we perse weghebben dus staan loos van de vloerverwarmingskosten..
De Jaga heb ik op marktplaats gekocht. Ook nog 2-3 resterende radiatoren wil ik op die manier t.z.t. vervangen. Deze winter bekijken of mijn +-1500m3 een realistische schatting blijkt. Ik wil graag verduurzamen maar wat geduld vind ik wel verstandig.
Ik wou een 9 KW WP zetten voor een hoekwoning van 135 m². Het doel is SWW + klimatisatie.
Wellicht is dat vermogen wat aan de hoge kant, echter een leuke stok achter de deur voor een koude winter.
Ik wou een buffervat nemen met 2 reservoirs. Zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...uffer-tank-6191.html?l=en
Dat geeft 135 voor klimatisatie en 250 voor SWW.
Ik vermoed dat dit in de zomer niet al teveel verlies/problemen geeft als de klimatank koud staat en SWW warm? Of zijn ze niet onderling geïsoleerd?
Verder wou ik een warm handdoekenrek in de badkamer. Dit verwarmen met een elektrische weerstand is dan weer enorm jammer. Om dit toch het jaar rond te kunnen gebruiken kan ik wellicht beter het altijd warme water van de SWW-tank gebruiken middels een aparte pomp en warmtewisselaar.
Hoe zien jullie dit?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Eerste nacht gedraaid met danfoss icon ipv honeywell hce20.Grolsch schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:33:
[...]
Ik verwacht dat je die Arduino helemaal niet nodig gaat hebben, geen problemen zien die er nog niet zijn
Resultaat: 1 nachtelijke run van ca 1.5 uur.
Ziet er dus al veel beter uit dan het gependel door de honeywell ieder kwartier.
Zoals verwacht, die Honeywell thermostaten doen "gekke slimme" dingen die je niet wil met een WP.daansan schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:10:
[...]
Eerste nacht gedraaid met danfoss icon ipv honeywell hce20.
Resultaat: 1 nachtelijke run van ca 1.5 uur.
Ziet er dus al veel beter uit dan het gependel door de honeywell ieder kwartier.
Na voortschrijdend inzicht heb ik de max daling op 10 graden gezet.PentaClover schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:31:
[...]
Op 1 September schreef je:
[...]
Daar had je het over 20 graden, vandaar mijn vraag, en of je ook het bad hebt gebruikt afgelopen maand, of alleen gedouched, aangezien dat minder water nodig heeft.
Wij hebben nogal een wisselend SWW gebruik.
Zondagochtend gaat het hele vat leeg, wordt daarna dus opgewarmd, maandag en dinsdag avond douchen slechts 1 persoon.
De gelaagdheid blijft de eerste +- 12 uur redelijk intact, maar daarna word midden vat/ boven vat toch aardig gemengd.

Ik begin nu toch wel benieuwd te worden wat er bij de installatie van een WP komt kijken. Een 4 kW warmtepomp met SWW vat vind ik tussen 4000-5000 euro, en daar gaat de subsidie nog af.Andrehj schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:07:
[...]
Een complete WP installatie laten doen gaat snel richting de € 10.000.
Ik zou verwachten dat een WP direct op het CV/SWW stelsel aangesloten kan worden as-is (inclusief expansievat, vuilfilter en microontluchter), en je alleen de gasleiding vervangt door een stekker. Aansluiten buitenunit moet wel gecertificeerd gebeuren ivm de koelvloeistof. Alles tezamen lijkt het me geen dag werk voor de vakman.
Ik zie ongetwijfeld 99 dingen over het hoofd, maar 5000 euro voor het installeren klinkt nogal wat.
Klopt, kan prima. Zoals vaker herhaald heeft het hier in totaal ~ € 3700 gekost (iets bijgesteld t.o.v. vorig genoemde bedrag na iets beter rekenen). Ik zou overigens 2 dagen werk rekenen.Zwartoog schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Ik begin nu toch wel benieuwd te worden wat er bij de installatie van een WP komt kijken. Een 4 kW warmtepomp met SWW vat vind ik tussen 4000-5000 euro, en daar gaat de subsidie nog af.
Ik zou verwachten dat een WP direct op het CV/SWW stelsel aangesloten kan worden as-is (inclusief expansievat, vuilfilter en microontluchter), en je alleen de gasleiding vervangt door een stekker. Aansluiten buitenunit moet wel gecertificeerd gebeuren ivm de koelvloeistof. Alles tezamen lijkt het me geen dag werk voor de vakman.
Ik zie ongetwijfeld 99 dingen over het hoofd, maar 5000 euro voor het installeren klinkt nogal wat.
Dat zou ik toch heel zeker willen weten voordat ik die ging kopen. Overigens zijn die vaten van Kotly maar zeer matig geïsoleerd. Dat vind ik wel een groot nadeel.larsg schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 03:58:
Net ingestapt op een nieuwbouwproject. Alle techniek ga ik lekker zelf doen, doe je immers beter, zeker met de mooie ervaringen op tweakers![]()
Ik wou een 9 KW WP zetten voor een hoekwoning van 135 m². Het doel is SWW + klimatisatie.
Wellicht is dat vermogen wat aan de hoge kant, echter een leuke stok achter de deur voor een koude winter.
Ik wou een buffervat nemen met 2 reservoirs. Zoals deze: https://kotly.com.pl/prod...uffer-tank-6191.html?l=en
Dat geeft 135 voor klimatisatie en 250 voor SWW.
Ik vermoed dat dit in de zomer niet al teveel verlies/problemen geeft als de klimatank koud staat en SWW warm? Of zijn ze niet onderling geïsoleerd?
Niet nodig. In een goed geventileerde badkamer in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning zijn die handdoeken sowieso snel droog. Hier hangen we ze gewoon in de badkamer aan een rekje, heb ik de boost-functie op stijgende luchtvochtigheid van de WTW zelfs uitgeschakeld (die maakte me te veel herrie, en blijkt helemaal niet nodig te zijn) waardoor de badkamer continu met zo'n 50 m3/h wordt geventileerd.Verder wou ik een warm handdoekenrek in de badkamer. Dit verwarmen met een elektrische weerstand is dan weer enorm jammer. Om dit toch het jaar rond te kunnen gebruiken kan ik wellicht beter het altijd warme water van de SWW-tank gebruiken middels een aparte pomp en warmtewisselaar.
Hoe zien jullie dit?
Toch zijn de handdoeken na een paar uur al droog.
Overigens zal je pompinstallatie met SWW zodanig veel kosten en zoveel warmte afgeven op plaatsen waar je die niet wilt hebben, dat de energiekosten van een simpel verwarmingelement wat je met een timer maar kort aan zet waarschijnlijk al lager zijn, en dan heb ik het nog niet eens over de terugverdientijd en storingsgevoeligheid van je installatie.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lees dit topic (en het "bouw je eigen huis" topic) maar eens door. Offertes van installateurs liggen zonder uitzondering rond die bedragen.Zwartoog schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Ik begin nu toch wel benieuwd te worden wat er bij de installatie van een WP komt kijken. Een 4 kW warmtepomp met SWW vat vind ik tussen 4000-5000 euro, en daar gaat de subsidie nog af.
Lager kan alleen als je heel veel zelf doet, en vooral zelf je WP gaat importeren.
En niemand kan met 1 mandag werk een complete WP-installatie doen. Dat is echt borrelpraat. Alleen de fundering + condenswaterafvoer (hoe je dat ook oplost) van de buitenunit is al meer werk.
Even om dit met wat getallen te staven: In deze post heb ik precies uitgelegd waar in mijn geval de € 10.400 aan uitgegeven is.
En dan heb ik daarbij de meeste onderdelen zelf zo goedkoop mogelijk ingekocht, en ook nog veel werk zelf gedaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 02-10-2021 10:43 ]
Twee jaar geleden heb ik hier veel bezoekers gehad en die waren uitermate enthousiast om eens bij een tweaker te kijken die met dashboards en alle ins en outs konden vertellen over WP, WPB, PV, logging & isolatie.
Bij mij zijn altijd Tweakers welkom om te kijken, maar doe niet mee aan bovenstaande link.
Ondertussen al aardig wat Tweakers op bezoek gehad
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Tweakers zijn de makkelijke doelgroepGrolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:40:
Volgens mij doet @Zwerius daar ook aan mee.
Bij mij zijn altijd Tweakers welkom om te kijken, maar doe niet mee aan bovenstaande link.
In april tijdens het klussen werkte alles prima, maar dan was het ook kouder en er stonden deuren en ramen open. Sinds ongeveer halverwege mei stond gewenste temperatuur op 18 graden en is er geen verwarming geweest.
Alles staat nog zoals de installateur het heeft ingesteld. Ik heb alleen op aanraden van @Chip2710 "pomp minimaal" op 6V gezet ipv 10V omdat de WP zo nu en dan behoorlijk wat water aan het rondpompen was (zonder te verwarmen).
:strip_exif()/f/image/1snfKI5nAreLwvMZtFzajfEf.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt wellicht gelijk. Dan kan ik beter mikken op een EL handdoekenrek (zit er standaard in) met tijdschakelaar die wat overtollig zonnevermogen affakkelt.Andrehj schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Dat zou ik toch heel zeker willen weten voordat ik die ging kopen. Overigens zijn die vaten van Kotly maar zeer matig geïsoleerd. Dat vind ik wel een groot nadeel.
[...]
Niet nodig. In een goed geventileerde badkamer in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning zijn die handdoeken sowieso snel droog. Hier hangen we ze gewoon in de badkamer aan een rekje, heb ik de boost-functie op stijgende luchtvochtigheid van de WTW zelfs uitgeschakeld (die maakte me te veel herrie, en blijkt helemaal niet nodig te zijn) waardoor de badkamer continu met zo'n 50 m3/h wordt geventileerd.
Toch zijn de handdoeken na een paar uur al droog.
Overigens zal je pompinstallatie met SWW zodanig veel kosten en zoveel warmte afgeven op plaatsen waar je die niet wilt hebben, dat de energiekosten van een simpel verwarmingelement wat je met een timer maar kort aan zet waarschijnlijk al lager zijn, en dan heb ik het nog niet eens over de terugverdientijd en storingsgevoeligheid van je installatie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
:strip_exif()/f/image/GEVVAhaoSMqrYDoTCBfcThUp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door mister_S op 02-10-2021 14:46 ]
Ik denk nog minder, 1400 kWh aan warm water is erg veel, hier warm ik een woning op van totaal 192m2, BJ 1980, we wonen met z'n 5en en verbruiken met de warmtepomp ongeveer 2500 kWh per jaar waarvan 600 kWh SWW.Arjan Klok schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:22:
[...]
Als je de berekening volgt op de site zoals ik die heb gestuurd kom ik op 1400kwh voor zowel de vloerverwarming als de SWW uit, dus totaal 2800kwh. Moet ik wel bij vermelden dat ik alles ruim genomen heb... (bereken liever op slechtste scenario dan "als alles mee zit" ....)
Tja, dat vind ik uiteraard ook prima, wat mij betreft komt hij op het platte dak van het schuurtje maar ik heb geen idee of dat allemaal kan of niet...
enne @koevlaas2 is uiteraard welkom... maare... 160km... kweet niet of ik heel gelukkig word van die voorrijkosten...
Afgelopen week was ik nog in Oostburg en Eede dat is wel in de buurt, met dit soort dingen maak ik meestal een offerte en dan rij ik er wel heen met de spullen.
Dit: met weer een ventilatie wtw installatie EN voor een split unit warmte pomp met boiler.pkleingu2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:37:
Wat een hoop ervaringsdeskundige hier.Er zit er heus ook wel een bij de het antwoord heeft op de volgende vraag.Nu heb ik een hybride ketel met ventilatie wtw installatie die vervangen moet worden(650m3 gas per jaar) en ik wil nu ook helemaal van het gas af.Is het dan raadzaam om all electric te gaan met weer een ventilatie wtw installatie of toch te gaan voor een split unit warmte pomp met boiler met standaard mechanischeventilatie?
Je huis opwarmen met de bron van je warmtepomp is een slecht idee, volgens de koevlaasformule heb je 3,15 kW nodig bij -10c dus een standaard ventilatie WP voldoet niet. En ook niet om eerst genoemde reden.
Er zal dus een klein splitje moeten komen.
Met een ventilatie WTW erbij kan je nog wat besparen, wellicht dat je dan net nog een kleinere WP kan.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 02-10-2021 18:05 ]
Heb ik inderdaad een aantal keren aan meegedaan. Ik zit nu nog even te twijfelen....Grolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:40:
Volgens mij doet @Zwerius daar ook aan mee.
Zwerius Kriegsman
kortom: gewoon WTW unit terugplaatsen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aha, vandaar. Het plaatje is heel verhelderend om te zien hoe de warmte in het vat verspreid zit en wat vers "koud" water doet.Grolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
Na voortschrijdend inzicht heb ik de max daling op 10 graden gezet.
Wij hebben nogal een wisselend SWW gebruik.
Zondagochtend gaat het hele vat leeg, wordt daarna dus opgewarmd, maandag en dinsdag avond douchen slechts 1 persoon.
De gelaagdheid blijft de eerste +- 12 uur redelijk intact, maar daarna word midden vat/ boven vat toch aardig gemengd.
[Afbeelding]
Zolang dat bij de LR maar goed gaat.Grolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
[Afbeelding]
Done!Tomexergie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:29:
[...]
Goed moment @Grolsch om weer de oproep te doen:
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Legionella run. Daarbij wil je dat het water onderin het vat ook de 60+ graden aantikt voor tenminste 5 min.
Dat is een Alpha innotec.mister_S schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:46:
De hele stooklijn kan ik niet zien, alleen wat er op de afbeelding hieronder staat. Buitentemp en bron-in staan op 17,9.
[Afbeelding]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nadeel van een tijdslot op je SWW is dat zodra dit vrijgegeven word de WP SWW gaat maken bijna ongeacht de temperatuur. Bij mij ook wel mee ge-experimenteerd maar dan is net het vat weer koud als men gaat douchen dus ik heb de klok erweer op.Grolsch schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
Tnx voor de tip, info is verstuurd.
[...]
sep-17 49 130
sep-18 41 159
sep-19 41 177
sep-20 42 153
sep-21 36 147 (COP = 4)
Ik doe al 4,5 jaar zonder legionella run, iedereen leeft nog (n=4)CurlyMo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:54:
[...]
Legionella run. Daarbij wil je dat het water onderin het vat ook de 60+ graden aantikt voor tenminste 5 min.
Heb jij je al eens verdiept in de legionella bacterie?
In een apart topic is dat inderdaad uitgediept.Grolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:37:
[...]
Ik doe al 4,5 jaar zonder legionella run, iedereen leeft nog (n=4)
Heb nu een tijdschema in gesteld wat de temperatuur rond 14 uur 5 graden hoger zet. Zo heb je geen last van koud water, maar gaat de pomp meestal wel rond de middag draaien. Je voorkomt hiermee wel dat de WP altijd gaat draaien (iig bij de Panasonic)koevlaas2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:19:
[...]
Nadeel van een tijdslot op je SWW is dat zodra dit vrijgegeven word de WP SWW gaat maken bijna ongeacht de temperatuur. Bij mij ook wel mee ge-experimenteerd maar dan is net het vat weer koud als men gaat douchen dus ik heb de klok erweer op.
[ Voor 0% gewijzigd door lampy25 op 02-10-2021 20:44 . Reden: Typefout ]
Waar staat je verwarmingsgrens op ingesteld? Als de gemiddelde buiten temperatuur nietmister_S schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:54:
Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming en mijn AI LWD50 WP, al weet ik niet zeker of het echt een probleem is of dat ik iets niet begrijp. Nu het wat kouder wordt heb ik de gewenste ruimte temperatuur op de RBE van onze AI LWD50 wat hoger gezet. In de nacht wordt de binnentemperatuur ~ 20.8. Gewenste temperatuur had ik op 21.5, 22 en nu 22.5 gezet, alleen lijkt de WP niet aan te slaan. Aanvoer en retour zijn momenteel 20 graden, retour berekend is 19.6 graden. Het is ingeregeld als WAR, dus ik beïnvloed de vraag alleen maar met de gewenste temperatuur, maar ik zou verwachten dat het gaat verwarmen als de binnentemperatuur onder de gewenste temperatuur komt. Dit gebeurt dus niet. Is volgens de stooklijn de buitentemperatuur gewoon te hoog om te verwarmen? Ik had begrepen dat het aanslaan gebeurt als gewenste temperatuur boven de actuele temperatuur wordt ingesteld, en dat de stooklijn alleen maar dient als maat tot hoever de rondgepompte water wordt verwarmd.
In april tijdens het klussen werkte alles prima, maar dan was het ook kouder en er stonden deuren en ramen open. Sinds ongeveer halverwege mei stond gewenste temperatuur op 18 graden en is er geen verwarming geweest.
Alles staat nog zoals de installateur het heeft ingesteld. Ik heb alleen op aanraden van @Chip2710 "pomp minimaal" op 6V gezet ipv 10V omdat de WP zo nu en dan behoorlijk wat water aan het rondpompen was (zonder te verwarmen).
[Afbeelding]
lager is als de ingestelde verwarmingsgrens zal de wp nooit gaan verwarmen.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik lig in een deuk
https://www.nu.nl/economi...970217#coral_talk_wrapper
Welke van de 600 plus reacties bedoel jekoevlaas2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:23:
Beetje offtopic, maar lees voor de gein eens de reakties onder dit nieuwsitem.
Ik lig in een deuk
https://www.nu.nl/economi...970217#coral_talk_wrapper
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Voor mij is 21 graden best aangenaam, maar mijn vrouw begint het toch koud te krijgen
Als je elke dag water gebruikt is het ook geen probleem, of een pomp in het vat die rond pompt om bijv te warmen heb je ook geen last. Alleen uitkijken na een vakantie van 3 weken, dan wel even opstoken of verversen.Grolsch schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:37:
[...]
Ik doe al 4,5 jaar zonder legionella run, iedereen leeft nog (n=4)
Aan de andere kant, je boiler is erna gewoon wat warmer, ook geen ramp toch? Kost alleen een beetje stroom, peanuts.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan zal jje stooklijn wel iets te laag staan bij 18 graden. Schuif je die nu even flink omhoog tot het weer warm in huis is en dan zet je hemeen halve of hele graad hoger dan de 18 graden van nu. Je zult nu eenmaal zelf eenmalig uit moeten vinden wat voor jouw huis de juiste stooklijn is.mister_S schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:31:
@Chip2710 @Proton_ daar dacht ik ook al aan, maar wat doe ik dan precies met de "gewenste temperatuur" instelling? Als ik het binnen bijvoorbeeld 25-30 graden wil hebben en buiten is het 18 graden, zal de WP dus nooit aanslaan. In de handleiding staat dat ik indirect de warmte aanvraag kan aansturen, maar ik snap niet op welke manier ik zo aanstuur dan.
Voor mij is 21 graden best aangenaam, maar mijn vrouw begint het toch koud te krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 02-10-2021 21:46 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik vind bijna iedere mooi.
Zo zie je maar, lang zijn we voor gek verklaard maar het tij is nu aan het keren.
Was trouwens met zonnepanelen vroeger ook zo, hetzelfde scenario speelt zich af.
Als het water inderdaad langer als een week in je boiler zit, dan moet je je beginnen druk te maken over lpp.Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:39:
[...]
Als je elke dag water gebruikt is het ook geen probleem, of een pomp in het vat die rond pompt om bijv te warmen heb je ook geen last. Alleen uitkijken na een vakantie van 3 weken, dan wel even opstoken of verversen.
Aan de andere kant, je boiler is erna gewoon wat warmer, ook geen ramp toch? Kost alleen een beetje stroom, peanuts.
Komt hier niet voor.
Dit topic is gesloten.