Ik heb de plannen om een nieuw huis te bouwen even in de ijskast gezet. Nu dus aan het kijken naar het verder verduurzamen van onze huiidge woning. tezijner tijd zal ik een project topic starten.
Als eerste complimenten aan iedereen die de verduurzamingstopics verrijkt! Super goed om te zien dat er op tweakers zoveel kennis is op dit gebied en dat die kennis wordt gedeeld met anderen.
Nu het uitreiken van die doos met veren, nu toch wat vragen :
Onze woning is uit 2015. Isolatie prima. Helaas geen balansventilatie, maar een machanische ventilatie (en dus roosters boven de ramen). We hebben overal vloerverwarming. Oppervlakte is 171m2 (twee onder 1 kap). 2000m3 gas per jaar verbruik, want mijn vrouw is een tropisch visje die 22C nodig heeft om te functioneren.
Ik probeer me zo goed in te lezen in de topics, maar er zijn zoveel opties en adviseurs gaan snel richting 1 merk. Ik wil eerst een conceptueleoplossing en later beslissen welke wp daarin het beste past.
We hebben geen inductie, maar een gasfornuis. Het liefst wil ik niet in 1 keer over op gasloos, maar een WP installeren die goed genoeg is om dit later te kunnen doen (zonder een nieuwe WP aan te schaffen). De criteria zijn voor nu als volgt:
1. Hybride oplossing, maar met mogelijkheid om op full electric te gaan later.
2. Geluid zo min mogelijk. Ik wil geen gedoe met de buren. De airco leverde al de nodige discussies op.
3. Terugverdientijd is een belangrijke factor.
4. Ik ga zonnepanelen aanschaffen. Iets van 5500-6000wp past op een dak.
5. Onze electra verbruik is al hoog ivm electrisch rijden. 7000kwh (3500 dal en 3500 normaal).
6. Het liefst een systeem wat (nu) weinig ruimte binnen inneemt. De CV ruimte is ook de wasruimte en we hangen daar kleding om te drogen. De ruimte is niet heel erg groot. We hebben nog geen (grote) boiler/vat nodig.
7. Zo min mogelijk lelijk leidingwerk zichtbaar (maar dat iets voor de installatie)
8. Warm water kan voor nu via de CV. Dat is vooral voor het douchen. Keuken heeft een Grohe Red.
9. De buurman van de twee-onder-1-kap is ook geintereseerd. Misschien maakt dit W/W aantrekkelijk.
Qua oplossingsrichtingen zie ik het volgende:
1. WP op basis van ventilatielucht. Dit gaat natuurlijk later nooit als full electric werken. Doen mensen dit toch naast een reguliere L/W WP?
2. W/W lijkt extreem duur. Dat het een stille oplossing is, maakt dit het weer mooi. Blijven de kosten bij het delen van de warmteput met de buren alsnog 10k+?
3. L/W als monoblock lijkt een mooie tussenweg. Stiller dat binnen/buiten-units en neemt binnen minste ruimte.
Ik zag eerder een formule van @
koevlaas2 voor het berekenen van het vermogen van de wp. Ik zou dan 9,5kw komen, dus 10kw als ik dit naar boven afrond.Dat is jammer, want dat valt de Bosch 7400i 8kw dus af. Ik las dat deze super stil is. Maar goed, ik zou nu nog niet moeten denken aan specifieke wp's, maar eerst het soort WP (of oplossing) kiezen.
Mis ik nog vragen of anderen variabelen om de beslissing te kunnen maken? Dan kan ik dat namelijk in kaart brengen, voordat ik jullie ga inzetten om een gedegen keuze te maken ;-)
Verder de kosten. Ik zie wp's met deze vermogen van rond de 5000 euro (grof afgerond). Wat komt erbij kijken bij een gemiddelde installatie? Ik wil dit het liefst laten doen en niet zelf uitvoeren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Alfa159 op 04-10-2021 16:25
]