Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:54:
[...]
Ik snap je doel niet. Waarom zou je met SWW willen beginnen? Daar is door de hoge watertemperatuur bijna niets op te besparen tov een CV-ketel, maar je krijgt er wel een boel nadelen voor terug, zoals het ruimtebeslag van het vat, niet meer eindeloos warm water door het veel lagere vermogen en (meestal) een lagere watertemperatuur.
Door de zeer lage energiebesparing is de investering in de praktijk niet terug te verdienen, vooral omdat die CV-ketel er toch al hangt voor het verwarmen van je woning.
De grote winst van een WP zit bij het verwarmen van je woning (mits die vooral qua afgiftesysteem daarvoor geschikt is).
Over zonneboilers in het algemeen: Als je PV hebt, is het interessanter om dat uit te breiden en het maken van warm water via de WP te laten lopen.
fair point, financieel heb je ook helemaal gelijk. Mijn redenatie om dit te doen was tweeledig:
1. jaartje enkel met gas op CV draaien om tot een goede sizing voor warmtepomp te komen, maar dat is eigenlijk een beetje onzin want ik kan in de zomer precies kijken hoeveel gas ik verbruik voor SWW en kan dat van het totaal jaarverbruik afhalen
2. Het hele systeem in 1 keer omgooien kan ook maar geeft wat meer downtime met betrekking tot SWW, echter wel het overwegen waard.
Nu heb ik PV overschot zat. Dus laten we even aannemen dat we wel beginnen met een grote warmtepomp, dan heb ik wel nog de volgende concrete vragen:
1. Vinden jullie een aparte warmtepompboiler voor SWW wenselijk? of gewoon met een driewegklep over de nieuwe 'hoofd' warmtepomp draaien?
2. In geval van werking met driewegklep: wat denken jullie van bovengenoemd OEG vat met een spiraal van 2.44 m2? Ik ben bang dat die spiraal te klein is om SWW te maken met een 8.5 of 11.2KW warmtepomp Ik kan moeilijk vinden hoe je het spiraaloppervlak goed berekend. Ik kan max een boilervat met diameter 61.5cm kwijt (vandaar dat DJG afvalt)
Nadeel van OEG zie ik trouwens dat die geen RVS is, misschien nog eens verder zoeken naar RVS boilers die hier wel passen.
[
Voor 8% gewijzigd door
daansan op 28-07-2021 15:07
]