Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.075 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:47
Mustang24 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:33:
[...]

De huidige CV ketel werkt nog zeer zeker. Echter is de aanleiding om voortijdig te schakelen de afsluitkosten van de gasleverancier.

Ik zou enkel de vloer willen naisoleren, echter zit denkik het meeste rendement in het glas (standaard dubbel glas)...

Zijn er mensen bekend met onafhankelijke aanbieders die mijn situatie kunnen bekijken en mij op basis van de huidige situatie kunnen adviseren?
Gemeenten hebben vaak verschillende stichtingen die zich inzetten voor onafhankelijk advies m.b.t. verduurzamen van je woning. Daar zou je kunnen nachecken.
Ook kun je zoeken naar een energie/verduurzaming adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46

timovd

Voorsprong door techniek

BertusB404 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:55:
Afsluiten van gas is vandaag de dag gratis in Nederland.
Klopt, maar @Mustang24 heeft het over de leverancier en niet de netbeheerder. Als je nog een lopend contact hebt, betaal je een boete.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
Mustang24 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:33:
De huidige CV ketel werkt nog zeer zeker. Echter is de aanleiding om voortijdig te schakelen de afsluitkosten van de gasleverancier.
Dat snap ik niet. Je kunt toch elk jaar een nieuw jaarcontract afsluiten? Dan kun je ook elk jaar van het gas af.
Ik zou enkel de vloer willen naisoleren, echter zit denkik het meeste rendement in het glas (standaard dubbel glas)...
Vloer heeft zeker zin, vooral ook omdat daar het rendement hoger is dan bijvoorbeeld de EPC voorrekent, omdat het temperatuurverschil het verschil is tussen vloertemperatuur en grondtemperatuur. De EPC rekent daar met het temperatuurverschil tussen ruimtetemperatuur en grondtemperatuur, wat natuurlijk idioot is als tegenwoordig iedereen op de bgg vloerverwarming heeft.

Maar 3-voudig glas biedt t.o.v. van simpel dubbel glas niet alleen een besparing op stookkosten, maar vooral ook een enorme comfortwinst, omdat er geen koudeval meer is. Dit werkt vooral erg goed als je ook geen roosters meer boven de kozijnen hebt, maar ventileert via WTW.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Mustang24 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:43:
Goedemiddag Allen,

Mijn vriendin en ik hebben een bestaande woning aangekocht uit 1997.
De woning heeft een plat dak dus genoeg plek voor zonnepanelen, met dit gegeven zijn we gaan kijken om het maximale uit deze situatie te halen.

Al snel kwam de hybride warmtepomp op ons pad, beneden laten we VV infrezen waardoor we beschikken op LTV.

Warm water in de keuken komt uit een kleine keukenboiler en we gaan koken op inductie.
Het warmwater voor het douche zou dan wel via de reguliere CV gaan.
Het blijft echter aan mij vreten dat we de ketel en daarmee de gasaansluiting hiermee blijven behouden (inc de vastrecht kosten). Daarom overwegen we wellicht een volwaardige warmtepomp + een losse boiler oid?

Ons CV hok is slechts 80 bij 90 CM dus er is beperkte ruimte beschikbaar. Met een warmtepompboiler zou de ruimte al vrij vol staan.

Welke oplossing / combinatie zou in deze situatie het beste uitkomen? Is een elektrische boiler een goede oplossing?
Ik zou dan een monoblock warmtepomp met een boiler in je cv hok toepassen, split gaat niet passen icm de beschikbare ruimte.
Een COP1 boiler kan heel veel electriciteit verstoken, bij een normaal huishoudelijk gebruik is dit al snel > 2000 kWh per jaar, energietechnisch kan dat veel beter met een warmtepomp.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Ik zou dan een monoblock warmtepomp met een boiler in je cv hok toepassen, split gaat niet passen icm de beschikbare ruimte.
Zijn cv-hok is 80x90 cm. Daar zou net een cylinder-unit van ME in moeten passen toch? Maar eerst moet ie maar eens bepalen (door er te wonen en te meten) wat zijn benodigde vermogen is, en of het afgiftesysteem wel geschikt is om dat vermogen bij WP-vriendelijke temperaturen af te geven aan de woning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:59
timovd schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Klopt, maar @Mustang24 heeft het over de leverancier en niet de netbeheerder. Als je nog een lopend contact hebt, betaal je een boete.
Met mijn vorige energieleverancier kunnen regelen dat ze de boete niet in rekening zouden brengen. Boete is immers bedacht om tussentijds overstappen naar een ander te belemmeren, dat doe je met afsluiten niet. Onder het mom van energietransitie vonden zij dit een goed argument. Ik ging iimmers pv gas meer elektra bij ze afnemen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Je hebt toch geen 100en zakken liggen ? Gewoon een paar voor de backup ?
Gelukkig vraagt mijn vrouw nooit wat de (momenteel) werkloze doorstroomverwarmer aan de muur doet, die hebben we dus al 3x gebruikt.
800kg / 15kg ....

Sommige vrouwen zijn blond.
Die van mij korte zwarte stekels, en als die overeind komen :? :? pfffffff :-( :-(

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:53
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Dat snap ik niet. Je kunt toch elk jaar een nieuw jaarcontract afsluiten? Dan kun je ook elk jaar van het gas af.

[...]

Vloer heeft zeker zin, vooral ook omdat daar het rendement hoger is dan bijvoorbeeld de EPC voorrekent, omdat het temperatuurverschil het verschil is tussen vloertemperatuur en grondtemperatuur. De EPC rekent daar met het temperatuurverschil tussen ruimtetemperatuur en grondtemperatuur, wat natuurlijk idioot is als tegenwoordig iedereen op de bgg vloerverwarming heeft.

Maar 3-voudig glas biedt t.o.v. van simpel dubbel glas niet alleen een besparing op stookkosten, maar vooral ook een enorme comfortwinst, omdat er geen koudeval meer is. Dit werkt vooral erg goed als je ook geen roosters meer boven de kozijnen hebt, maar ventileert via WTW.
Het ging om het verwijderen van de gasaansluiting. Naar mijn weten probeert de netbeheerder hier altijd kosten voor in rekening te brengen. Als je er komt wonen en je hebt nooit ergens voor getekend gaat dit een stuk makkelijker.

Wel hebben wij op de bg grond relatief weinig glas 4,4 + 5 + 1,2 m2.

In je andere post heb je het over het meten van de komende periode, hoe bedoel je dit exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mustang24 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Het ging om het verwijderen van de gasaansluiting. Naar mijn weten probeert de netbeheerder hier altijd kosten voor in rekening te brengen. Als je er komt wonen en je hebt nooit ergens voor getekend gaat dit een stuk makkelijker.
Volgens mij speelt dit niet meer. Loopt een speciaal topic over en is uitgebreid in het nieuws geweest. Even zoeken dus.
Wel hebben wij op de bg grond relatief weinig glas 4,4 + 5 + 1,2 m2.
In je andere post heb je het over het meten van de komende periode, hoe bedoel je dit exact?
M.b.v. slimme meter dagelijks verbruik loggen. Aan de hand van het gasverbruik in de koudste dagen (zonder zon!) in de winter kun je dan bepalen welk vermogen je nodig hebt om bij -10 (of -7 als je aan de westkust woont) je keet warm te houden.
Verder je watertemperatuur (op de CV-ketel) terugschroeven naar bijvoorbeeld 35 graden (liever nog lager) en kijken of je met die watertemperatuur je huis warmt kunt houden. Lukt dat niet, dan moet je je afgiftesysteem verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb even voor je getest, koelen met mijn suz-swm80va.
Hij start dus op ca. 5 kw en uiteindelijk heb ik 'm niet lager gezien dan 3.6 kw. Ik kon het overigens prima kwijt met een delta t van 3 graden en 16.47 aanvoer (17 ingesteld), de wp draait op een sukkeldrafje.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:44:
[...]
Hij start dus op ca. 5 kw en uiteindelijk heb ik 'm niet lager gezien dan 3.6 kw. Ik kon het overigens prima kwijt met een delta t van 3 graden en 16.47 aanvoer (17 ingesteld), de wp draait op een sukkeldrafje.
Dat doet ie dan beter dan de mijne.
Gisterenmiddag heeft de WP bij ons ook nog 4 uurtjes gekoeld (thermostaat meet de temperatuur op de overloop, met setpoint 23°C). Bij een buitentemperatuur van rond de 27°C blijft de frequentie van de WP constant 36Hz, terwijl de Ta urenlang op 17 graden zat (18 graden ingesteld). Vermogen is dan 4.7 kW.
Ben er nog steeds niet achter waarom de SW75YAA zich bij koelen niet aan de specs uit het databook houdt.
Gelukkig levert het bij ons door het grote vloeroppervlak met vvw geen problemen op, maar ik kan me voorstellen dat je hier aardig last van kan hebben als je (veel) minder oppervlak hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:05
[...]

Hoe 'lawaaiig' vind je deze? Vanuit de specificaties is het een van de meest lawaaiige namelijk, benieuwd hoe je dat in de praktijk ervaart :)

Deze staat ook nog steeds op onze shortlist. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kees_frl schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Hoe 'lawaaiig' vind je deze? Vanuit de specificaties is het een van de meest lawaaiige namelijk, benieuwd hoe je dat in de praktijk ervaart :)

Deze staat ook nog steeds op onze shortlist. :)
Super stil is hij niet maar vergeleken met de oude ecodan die ik eerst had is deze een stuk stiller. Als hij draait hoor ik 'm niet meer als ik op de bank zat, vroeger kon ik de run's prima volgen.
Komende winter gaan we het meemaken maar ik verwacht dus geen geluidsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
Vraagje aan de nibe gebruikers.

Na een SWW run zie ik dat de graadminuten voor koeling weer op 0 gezet worden.
Dit kan als gevolg hebben dat er zo een paar koel runs gemist worden.

Is dit iets wat jullie ook terug zien? Of heb ik misschien een configuratie foutje?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Niks mis met de heerlijke warmte van een pelletkachel :)

Die van ons zal straks alleen maar af en toe in de avond aangaan nu @koevlaas2 de wp heeft geïnstalleerd voor komend seizoen :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:40
Het valt mij op dat de laatste tijd de back-up heater van het SWW aan gaat.

Dit doet hij de laatste 2 graden. SWW staat op 55 graden.

Hij heeft dit naar mijn weten niet eerder gedaan. Komt dit omdat het nu warmer is buiten?
Lijkt mij dat het juist eerder in de winter zou gebeuren. In de winter ging hij zover ik weet nooit aan.
De heater mag pas aan gaan na 30 minuten. Langer instellen kan niet.
Ik kan deze ook uitzetten, maar weet niet of deze dan met LP run (65 graden) wel aan gaat.

Zou er iets mis zijn met de hoeveelheid koudemiddel.

Het gaat om een PUHZ SW75 yaa

Systeem werkt sinds oktober.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
biljoenblik schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:55:

Hij heeft dit naar mijn weten niet eerder gedaan. Komt dit omdat het nu warmer is buiten?
Lijkt mij dat het juist eerder in de winter zou gebeuren. In de winter ging hij zover ik weet nooit aan.
Ik kan deze ook uitzetten, maar weet niet of deze dan met LP run (65 graden) wel aan gaat.

Zou er iets mis zijn met de hoeveelheid koudemiddel.

Het gaat om een PUHZ SW75 yaa

Systeem werkt sinds oktober.
Zou best kunnen, moet je installateur maar even bekijken.
Waarom zo heet sww eigenlijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
koevlaas2 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:00:
[...]

Zou best kunnen, moet je installateur maar even bekijken.
Waarom zo heet sww eigenlijk ?
Ik ben bang om zonder heet water te zitten. Dat vind ik zo armoedig.

En ik ben bang van legionella’s.

Maar ik heb het inmiddels op de standaard instellingen gezet. 50 graden met 2 wekelijks 65 graden.
Dan gaat het element niet aan.

Zal eens contact opnemen met de aannemer. Zit nog in de garantie.
Bij de installateur heb ik nog geen onderhoud contract, deze vraagt 326 euro daarvoor.
Maar ja, niemand reageerd nu, als je een aanvraag tot onderhoud doet…..

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
€326,- dat is best duur onderhoud, maar kan natuurlijk dat de WP dan met civetkat koffie word gewassen wat deze prijs rechtvaardigt.

Bij normaal gebruik en zelfs het water op 45 graden is legionella niet zo snel een probleem, ik heb de boiler nu al jaren op 45 en LPP run's 1x per half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Dat doet ie dan beter dan de mijne.
Gisterenmiddag heeft de WP bij ons ook nog 4 uurtjes gekoeld (thermostaat meet de temperatuur op de overloop, met setpoint 23°C). Bij een buitentemperatuur van rond de 27°C blijft de frequentie van de WP constant 36Hz, terwijl de Ta urenlang op 17 graden zat (18 graden ingesteld). Vermogen is dan 4.7 kW.
Ben er nog steeds niet achter waarom de SW75YAA zich bij koelen niet aan de specs uit het databook houdt.
Gelukkig levert het bij ons door het grote vloeroppervlak met vvw geen problemen op, maar ik kan me voorstellen dat je hier aardig last van kan hebben als je (veel) minder oppervlak hebt.
Vandaag even in de gaten gehouden, vanaf uur of 12.00 koeling aan.
Ta = 18. Net even gekeken, en temp koelmiddel is 16, en buiten 22.
Compressor snort op 43hz. Bij mij wil ie niet echt onder 40.

Ligt het misschien aan setpoint, die staat hier op 21. ik zal dat eens naar 23 veranderen.

Ben ik verder een van de weinigen die 50 graden sww, en elke week 60 graden legionella doet? Consensus lijkt 45 sww en heel lang wachten op legionella?

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 19-07-2021 17:41 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
xoror schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:31:
[...]

Ligt het misschien aan setpoint, die staat hier op 21. ik zal dat eens naar 23 veranderen.

Ben ik verder een van de weinigen die 50 graden sww, en elke week 60 graden legionella doet? Consensus lijkt 45 sww en heel lang wachten op legionella?
Hier 45 sww, max 1 keer per dag laden (komt altijd goed uit, 300 liter).
70 graden legionella, maximaal 1 keer per week op het moment dat er voldoende overschot is en/of de uurprijs zeer laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:31:
[...]
Gebruik je de thermostaat van Mitsubishi?
Hier SWW temp 47 graden, maar die wordt een uurtje voor de legionellarun via Domoticz en het Melcloud2Domoticz-script @alberthakvoort automatisch verhoogd naar 57 graden, en daarna weer naar beneden. Daardoor (en door het feit dat ik een 4.5 kW verwarmingselement in het vat gebruik) gaat de legionellarun best vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
Gisteren (bij buitentemperatuur rond 29 graden) ging ie ineens wel naar 26 Hz (en een opgenomen vermogen van zo'n 560W).
Wie het snapt mag het zeggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
biljoenblik schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:55:
Ik heb hetzelfde (met dezelfde WP). Zie deze post. Oorzaak is nog steeds onduidelijk. Ik dacht aan een kapot gaande compressor of tekort aan koelmiddel, maar de WP haalt zijn vermogen nog ruimschoots en ook de COP's zijn prima in orde. Ik hou het in ieder geval in de gaten.
Kun je gewoon uitzetten, want bij de legionellarun schakelt ie hem toch in, dan kijkt ie niet naar die tijd van 30 minuten.
Maar waarom staat je SWW-temperatuur zo hoog? Hier werkt het prima met 47 graden. Gewoon het tijdslot langer maken (bij mij van 12 tot 22 uur). Dan doet ie normaal alleen een SWW-run om 12 uur, behalve als er iemand uitgebreid in bad is geweest (meestal 's middags of aan het begin van de avond). Dan doet ie er soms nog eentje. Zo zit je gegarandeerd nooit zonder warm water, zonder dat die temperatuur zo hoog hoeft te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
Andrehj schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:22:
[...]

Ik heb hetzelfde (met dezelfde WP). Zie deze post. Oorzaak is nog steeds onduidelijk. Ik dacht aan een kapot gaande compressor of tekort aan koelmiddel, maar de WP haalt zijn vermogen nog ruimschoots en ook de COP's zijn prima in orde. Ik hou het in ieder geval in de gaten.

[...]

Kun je gewoon uitzetten, want bij de legionellarun schakelt ie hem toch in, dan kijkt ie niet naar die tijd van 30 minuten.
Maar waarom staat je SWW-temperatuur zo hoog? Hier werkt het prima met 47 graden. Gewoon het tijdslot langer maken (bij mij van 12 tot 22 uur). Dan doet ie normaal alleen een SWW-run om 12 uur, behalve als er iemand uitgebreid in bad is geweest (meestal 's middags of aan het begin van de avond). Dan doet ie er soms nog eentje. Zo zit je gegarandeerd nooit zonder warm water, zonder dat die temperatuur zo hoog hoeft te staan.
Ik was dus bang om zonder genoeg warm water te zitten. En ook legionella.

Maar inmiddels heb ik het op 50 graden ingesteld. De lehionella staat nog op 65 graden. Maar wat ik lees moet een half uur op 60 ook prima zijn.
Een boiler van 200 liter met 2kw 10 graden omhoog brengen dat kost wel wat tijd denk ik.

Ik weet niet of het toeval is. Maar kan het ook zo zijn dat de warmtepomp niet goed werkt nu het behoorlijk warm is buiten. Dat hij dan moeite heeft met 55 graden water te maken.
In de winter en voorjaar ging dat moeiteloos.

Maar goed, mijn verzoek tot controle is doorgezet naar de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Andrehj Ik heb de uponor pulse matrix sets met bijbehorende thermostaten. Net even gekeken, en hij draait nu 35hz. Zou het met setpoint te maken hebben? Ik denk zelf dat het nu kouder is en minder warmte afgevoerd hoeft te worden. Zo laag heb ik de compressor nog niet gezien iig. Maar heb de vorige keren ook niet echt aan het einde van de run gekeken.

tb=20
ta=18
temp koumiddel=14

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
xoror schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:51:
@Andrehj Ik heb de uponor pulse matrix sets met bijbehorende thermostaten. Net even gekeken, en hij draait nu 35hz. Zou het met setpoint te maken hebben? Ik denk zelf dat het nu kouder is en minder warmte afgevoerd hoeft te worden. Zo laag heb ik de compressor nog niet gezien iig. Maar heb de vorige keren ook niet echt aan het einde van de run gekeken.

tb=20
ta=18
temp koumiddel=14
Die set van Uponor zal de WP wel via z'n thermostaat-ingang aansturen. Dan maakt het setpoint voor het gedrag van de WP niet uit, want de WP weet niet of ie 1 of 10 graden van setpoint verwijderd is maar zal uitsluitend proberen Ta te handhaven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 18:32
Wat zien we hier?

De Daikin Altherma LT3 (R32). In de uitvoering 7.5kW met 300liter RVS boiler. :)

Denk wel dat hij zijn warmte goed kwijt gaat kunnen met nieuwe vloerverwarming. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWL1YWAGIBtGxzcPdpBi8q-0cJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnBQpHDs1ZNUaBICBDGrraNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQHbLSo2W77Qjpcr4MM6pbWtYqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MksEfubwv8ffrTP63CiszbAH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Noord27 op 20-07-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44

Japie.G

Colour Classic

Noord27 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:49:
Wat zien we hier?

De Daikin Altherma LT3 (R32). In de uitvoering 7.5kW met 300liter RVS boiler. :)

Denk wel dat hij zijn warmte goed kwijt gaat kunnen met nieuwe vloerverwarming. 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar het defrost gedrag van deze unit. Heb je ook een foto van de buitenunit? Houd ons op de hoogte hier. Deze staat ook enigszins op mijn lijstje (Als hij niet zo idioot defrost als de altherma2 unit die in mijn hybride systeem zit..)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Noord27 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:49:
Wat zien we hier?

Wat grappig. Die Daikin 300 liter boiler exact zelfde als de panasonic 300 liter boiler.

https://www.daikin.nl/con...m/highrespackshot/img.png

https://www.climadirect.c...ducten/paw-td20c1e5-1.jpg

edit: met het verschil dat de daikin een 'hercirculatie' ingang heeft voor het warme water (zodat je, met een pomp, altijd warm water in je leidingen hebt)

[ Voor 13% gewijzigd door thehog op 20-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vandermark schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Hier denk ik ook aan. Ook omdat vochtige lucht lichter is dan droge lucht --> Ontvochtiger op zolder bij overloop en daarmee proberen in hele huis dauwpunt naar beneden te krijgen. Zou dat (een beetje) werken? Heb geen groot huis, 130m2 maar wel gehele huis vloerverwarming dus koeling overal. Op zolder is meestal hoogste dauwpunt.

Op zolder kan ik de slang aansluiten op afvoer wasmachine, dat is ook makkelijk. Ik denk aan deze: https://www.coolblue.nl/product/827238/qlima-d630p.html

Die is voor max 200m3 en kan max 30liter/dag afvoeren. Zou toch best wat moeten doen. Is wel stuk goedkoper en simpeler dan airco installeren.
Boven alleen ontvochtigen werkt door het hele huis. Als ik mijn unit op zolder ( kantoor ) aan zet op ontvochtigen en uiteraard de deur open zet dan heeft dat effect op mijn hele trappenhuis en alle aangesloten kamers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 00:17
mkleinman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Boven alleen ontvochtigen werkt door het hele huis. Als ik mijn unit op zolder ( kantoor ) aan zet op ontvochtigen en uiteraard de deur open zet dan heeft dat effect op mijn hele trappenhuis en alle aangesloten kamers.
Dat is mooi, kun je wat inzicht geven in de unit die je hebt, het aantal m3 aan ruimte, en hoe snel de ontvochtiging verloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Batilan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Dat is mooi, kun je wat inzicht geven in de unit die je hebt, het aantal m3 aan ruimte, en hoe snel de ontvochtiging verloopt?
Kan daar ook wat over roepen gezien ik een airco (5 KW) boven heb staan. Als die aan staat op ontvochtigen of koelen kan ik het hele huis daarmee op acceptabel niveau houden. Mijn BG die ik daarmee koel/ontvochtig is ca. 90 m2 (x 3 = 270 m3). Duurt natuurlijk wel enkele uren, en met een ventilator help ik af en toe dat de gekoelde en ontvochtigde lucht sneller de ruimtes op de BG worden ingeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 15:16
mkleinman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Ik merk dat ontvochtingen niet heel erg lekker werkt met fancoils vooralsnog. aanvoer heb ik op -3K t.o.v. dauwpunt ingesteld en de stalen kranen werden goed vochtig. De vochtigheid van de lucht die uit de fancoils komt steeg echter van 60%RL naar 85%?! IPV droge lucht krijg ik juiste koude lucht (17 graden bij een temperatuur van de ruimte van 26 graden) die vochtiger is?
Heb getest bij de oude mobiele AC, daar komt koude lucht met LV van <10% uit!

Mocht ik nog kouder met de TA gaan zitten?
PS er onstaat wel wat condens in de fancoil, maar niet overdreven veel.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
_Piwi_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Kan daar ook wat over roepen gezien ik een airco (5 KW) boven heb staan. Als die aan staat op ontvochtigen of koelen kan ik het hele huis daarmee op acceptabel niveau houden. Mijn BG die ik daarmee koel/ontvochtig is ca. 90 m2 (x 3 = 270 m3). Duurt natuurlijk wel enkele uren, en met een ventilator help ik af en toe dat de gekoelde en ontvochtigde lucht sneller de ruimtes op de BG worden ingeblazen.
OK, goed om te weten (y) , we zijn bezig met het ontwerpen van een nieuwbouwwoning, ik wil voor koelen ook de warmtepomp met vloerverwarming (op bgg en 1e verd.) gebruiken. Wat ik zo lees is daarvan de capaciteit meestal beperkt tot een soort van "topkoeling", als ik het goed begrijp met name vanwege het hoge dauwpunt bij hoge buitentemperaturen. Ik vraag me af of je dan weg kunt komen met 1 airco unit in je huis die dus bijdraagt aan de koelcapaciteit, maar met name ook aan het ontvochtigen van de lucht in de woning waardoor je wellicht ook net weer wat verder kunt gaan met het verlagen van de temperatuur van de vloerverwarming?

Fancoils i.c.m. de WP is natuurlijk ook nog een mogelijkheid, maar ik vrees dat dan het koelcircuit wat complexer wordt i.v.m. de verschillende te hanteren water temperaturen (om met een fancoil te ontvochtigen zul je toch een flink lagere temperatuur water er in moeten sturen? Wellicht ook niet optimaal voor de SEER?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Kird03 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Ik merk dat ontvochtingen niet heel erg lekker werkt met fancoils vooralsnog. aanvoer heb ik op -3K t.o.v. dauwpunt ingesteld en de stalen kranen werden goed vochtig. De vochtigheid van de lucht die uit de fancoils komt steeg echter van 60%RL naar 85%?! IPV droge lucht krijg ik juiste koude lucht (17 graden bij een temperatuur van de ruimte van 26 graden) die vochtiger is?
Heb getest bij de oude mobiele AC, daar komt koude lucht met LV van <10% uit!

Mocht ik nog kouder met de TA gaan zitten?
PS er onstaat wel wat condens in de fancoil, maar niet overdreven veel.
Op zich lijkt me dat wel te kloppen, door te koelen gaat de RH natuurlijk omhoog, maar doordat er condens ontstaat en afgevoerd wordt zal de absolute luchtvochtigheid lager worden, waardoor je dauwpunt toch lager komt te liggen lijkt me. Hoe kouder hoe meer vocht er onttrokken kan worden.

Als ik het zo lees lijkt de ontvochtigingscapaciteit van een (jouw) Airco wel een heel stuk groter dan van een (jouw) fancoil, maar ik kan me ook voorstellen dat de -3K onder dauwpunt gewoon te weinig is om serieus te ontvochtigen?. Leuke discussie voor op het fancoil topic :) EDIT: waarvan je zelf een van de topicstarters bent zie ik nu :D

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 20-07-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Batilan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Edit: Domdomdom, ik dacht dat dit het L/L topic was. Dat gaat met ontvochtigen uiteraard perfect. Fout van mij.

[ Voor 60% gewijzigd door mkleinman op 20-07-2021 14:03 . Reden: Meer sensoren. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
Batilan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:47:
[...]

OK, goed om te weten (y) , we zijn bezig met het ontwerpen van een nieuwbouwwoning, ik wil voor koelen ook de warmtepomp met vloerverwarming (op bgg en 1e verd.) gebruiken. Wat ik zo lees is daarvan de capaciteit meestal beperkt tot een soort van "topkoeling", als ik het goed begrijp met name vanwege het hoge dauwpunt bij hoge buitentemperaturen. Ik vraag me af of je dan weg kunt komen met 1 airco unit in je huis die dus bijdraagt aan de koelcapaciteit, maar met name ook aan het ontvochtigen van de lucht in de woning waardoor je wellicht ook net weer wat verder kunt gaan met het verlagen van de temperatuur van de vloerverwarming?
Topkoeling is inderdaad een koeling die slechts enkele graden er vanaf kan halen, zie je vaak in bedrijfsgebouwen die (te) goedkoop zijn gebouwd ;) daar kun je het dus wel mee vergelijken (lees: verwacht er niet teveel van, dan valt het ook niet tegen).
Wil je echt koelen dan is naar mijn mening een airco plaatsen de enige goede oplossing. Je kunt dan alsnog vloerkoeling gebruiken voor erbij. Nog geen ervaring mee, mijn WP komt pas over 2-3 maanden.
Gezien nieuwbouw is mijn ervaring dat je met een stevige airco op de overloop alles goed kan koelen. Na stevige renovatie (wat zeker niet de nieuwbouw isolatiewaarden haalt maar wel zo goed als mogelijk benaderd) lukt het mij prima om bij 30+ graden de BG op zo'n 22 graden te houden. Moet daarbij wel zeggen dat ik geen megagrote glaspartijen heb, scheelt ook ;)

Maar dit is het lucht/water warmtepomp topic dus mocht je dieper op je eigen situatie in willen gaan adviseer ik je een apart topic te openen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Piwi_ op 20-07-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:47:
Ik vraag me af of je dan weg kunt komen met 1 airco unit in je huis die dus bijdraagt aan de koelcapaciteit, maar met name ook aan het ontvochtigen van de lucht in de woning waardoor je wellicht ook net weer wat verder kunt gaan met het verlagen van de temperatuur van de vloerverwarming?
Ja, dat werkt, hierover het ik in dit topic reeds een aantal maal bericht. Maar ik heb gezien de milde zomertemperaturen dit jaar nog geen ervaring met buitentemperaturen van boven de 30 graden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
_Piwi_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:10:
Wil je echt koelen dan is naar mijn mening een airco plaatsen de enige goede oplossing.
Of een fancoil waar je ook gewoon met 7 graden in gaat, zelfde effect?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Of een fancoil waar je ook gewoon met 7 graden in gaat, zelfde effect?
Geen ervaring mee, wellicht dat iemand anders je die vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
_Piwi_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Geen ervaring mee, wellicht dat iemand anders je die vraag kan beantwoorden.
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

(in het algemeen, ja dat is hetzelfde effect)

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 20-07-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

He...mijn Pana 5 Kw
Zie nu dat als de wp spanningloos is, alles echt uit is.
Maar als ik hem onder spanning zet, maar toch uit.

Schijnt er een flow te zijn, volgens pana......

Is er iemand met een flowmeter die dat kan bevestigen?
Lijkt me voor die paar watjes per dag best goed, dat er beweging blijft in het water..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:44:
He...mijn Pana 5 Kw
Zie nu dat als de wp spanningloos is, alles echt uit is.
Maar als ik hem onder spanning zet, maar toch uit.

Schijnt er een flow te zijn, volgens pana......

Is er iemand met een flowmeter die dat kan bevestigen?
Lijkt me voor die paar watjes per dag best goed, dat er beweging blijft in het water..
Volgens pana of of volgens heishamon? die 0,13 flow is de laagste waarde die heishamon kan ontvangen van panasonic en dat is voor zover ik weet gewoon stilstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
Hi!

Wij hebben onlangs een huis gekocht waarbij de CV ketel in ieder geval economisch einde verhaal is. Het huis is uit 2002 en volledig geïsoleerd. Om een of andere duistere reden vonden de eigenaren het een goed idee om de balansventilatie weg te halen. Daarvoor zal dus sowieso een nieuwe komen (met wtw uiteraard), maar het liefst willen we eigenlijk ook meteen van het gas af.

Nu zijn we op zoek naar installateurs die hiervoor advies kunnen geven en was benieuwd of mensen hier goede ervaringen met bepaalde installateurs hebben.

Wat ik, als leek, nu kan inschatten zou het gaan om:
  • Installeren wtw unit
  • Installeren warmtepomp L/W
  • Vervangen alle radiatoren door (Jaga) convectoren, er is helaas geen vloerverwarming. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling op de begane grond, maar vindt nu maar eens een aannemer :p
  • Installeren zonnepanelen
Als iemand tips heeft voor een goede installateur in regio Amersfoort hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Laatst online: 07-10 15:02
balfnl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:15:
Hi!

Wij hebben onlangs een huis gekocht waarbij de CV ketel in ieder geval economisch einde verhaal is. Het huis is uit 2002 en volledig geïsoleerd. Om een of andere duistere reden vonden de eigenaren het een goed idee om de balansventilatie weg te halen. Daarvoor zal dus sowieso een nieuwe komen (met wtw uiteraard), maar het liefst willen we eigenlijk ook meteen van het gas af.

Nu zijn we op zoek naar installateurs die hiervoor advies kunnen geven en was benieuwd of mensen hier goede ervaringen met bepaalde installateurs hebben.

• Installeren wtw unit
  • Vervangen alle radiatoren door (Jaga) convectoren, er is helaas geen vloerverwarming. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling op de begane grond, maar vindt nu maar eens een aannemer :p
Als iemand tips heeft voor een goede installateur in regio Amersfoort hoor ik het graag :)
Net als het vinden van een aannemer, is het vinden van een installateur net zo'n uitdaging ( al dan niet lastiger ). Succes met de zoektocht! ( kan je helaas niet helpen, andere regio )

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Kan je de vloerverwarming niet gewoon laten infrezen, dan heb je alleen te doen met 1 specialistisch bedrijf, dat ook de slangen kan leggen en de verdelers installeren, lijkt me.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:07
balfnl schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:15:
Hi!

• Installeren wtw unit
Als je op termijn van plan bent om vvw te nemen kan ik je uit ervaring van harte aanbevelen om dit gelijk te doen, zeker als je een wp wil aanschaffen. Toen we ons huis betrokken zo'n 16 jaar terug was ik ook van plan om er gelijk vvw in te gooien maar door tijdgebrek kon dit niet en toen er wel tijd en gelegenheid was, was het zonde om de nieuwe kurkvloer op te offeren. Twee jaar geleden was mijn wederhelft zat van de kurkvloer en toen gelijk vvw in laten frezen door Waaienberg uit Nijkerk. Zelden zo'n lekker comfortabele temperatuur gehad in huis. Tevens in januari een wp in gebruik genomen en zonder problemen de koude februari weken door gekomen. Voor de boven verdieping zou je dan gelijk wandverwarming kunnen installeren of fancoils i.p.v. dure jaga's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
De ruimte waar de vvw moet komen moet echt nog compleet verbouwd worden, staan nog wanden in die eruit moeten en zo, vandaar dat dat later gebeurd. Ik heb/had me nog niet zo verdiept in fancoils. Ik wist dat de Jaga's mooie wandmodellen hebben, maar sta zeker open voor andere merken ^^. Is wandverwarming overigens niet veel duurder? Aangezien je dan ook de muur weer moet afwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door balfnl op 22-07-2021 15:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
koevlaas2 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:33:
€326,- dat is best duur onderhoud, maar kan natuurlijk dat de WP dan met civetkat koffie word gewassen wat deze prijs rechtvaardigt.

Bij normaal gebruik en zelfs het water op 45 graden is legionella niet zo snel een probleem, ik heb de boiler nu al jaren op 45 en LPP run's 1x per half jaar.
Ik weet nu wel waarom dat onderhoud zo duur is. Het bedrijf dat hier de installaties heeft geplaatst die bied het onderhoud aan. Maar die moet voor de koeltechnische zaken een ander bedrijf inhuren. Die dus het buitenunit controleerd.
Ja ze moeten er dan ook nog wat aan verdienen.

Maar volgende week komt dus iemand van dat 2e bedrijf langs welke dus ook de stek installatie heeft gedaan aan de buiten unit.
Ben benieuwd.

Maar inmiddels ook iemand gevonden voor het onderhoud. Deze vond een contract te duur, voor dat keline beetje werk wat hij eraan heeft. Dus die komt voor de winter even controleren en dan alleen het uur tarief betalen. Zou nog geen 100 euro bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
biljoenblik schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:39:
[...]

Ik weet nu wel waarom dat onderhoud zo duur is. .......
Vaillant is daarin wel bijzonder !
( uit deze post: https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596 )

All-risc service
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Voor het eerst dat ik dat zie bij een leverancier.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7ku5nkx1u1R-elVCjuEx4iG05o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABWW0JUtvE0lZuvLPYfoE3Wg.jpg?f=user_large

Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Vermoedelijk, maar niet expliciet genoemd, inclusief anode onderhoud voor de geëmailleerde uniTower boiler.

Let ook op de restrictie:
maximale belasting van de compressor: aantal draaiuren + aantal starts < 120.000 (b.v.
30.000 draaiuren + 90.000 starts).
Dat mag de onderhoudsmonteur bewaken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 18:32
Domosapiens schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Vaillant is daarin wel bijzonder !
( uit deze post: https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596 )

All-risc service
Vaillant heeft een aantrekkelijk service concept.
Voor het eerst dat ik dat zie bij een leverancier.
Kijk naar comfortGARANT, een all-risc service voor €165 per jaar.

[Afbeelding]

Voor €1650 extra, ca 5% van de installatie kosten, heb je voor de WP levensduur een all-risc service (over 10 jaar lachen we om de huidige WP's).
Dus geen printplaten van €1600, geen 3 of 4 weg kleppen van €400, geen sensoren van €200
Vermoedelijk, maar niet expliciet genoemd, inclusief anode onderhoud voor de geëmailleerde uniTower boiler.

Let ook op de restrictie:

[...]

Dat mag de onderhoudsmonteur bewaken _/-\o_
Een leverancier die dit aan bied is redelijk uniek. Komen ze dan ook zelf opdragen bij storingen? Of besteden ze het uit aan een lokale installateur?

Installateurs die deze service bieden zijn er legio. In ons geval kiezen we voor een all-inn service via een lokale installateur voor net €20,- in de maand. Daarbij is alles inbegrepen. Dus onderhoud, reparaties, voorrijkosten, arbeid, etc. Maar ook de garantie als er een storing is en deze voor 15:00 gemeld wordt, het dezelfde dag nog wordt verholpen. En let wel: zonder restricties zoals Vaillant in de kleine lettertjes op neemt.. ;)

Dat staat in groot contrast met de tijdelijke huurwoning waar we nu nog in zitten. Men zou goed onderhandeld hebben met de ruim 200 woningen die elk een Nibe WP hebben staan. Maar het all-inn onderhoudscontract zit rond de €80,- per maand. Dat is dus een factor 4 zo duur! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Noord27 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Een leverancier die dit aan bied is redelijk uniek. Komen ze dan ook zelf opdragen bij storingen? Of besteden ze het uit aan een lokale installateur?
Wat ik ervan begrijp, is dit een dienst die de installateur kan inkopen/verkopen en die door Vaillant wordt uitgevoerd.
Net zo iets als Vaillant's "setting-to-work" service.

Beiden een prima initiatief om reputatie schade te voorkomen, omdat bij vele installateurs de kennis op WP gebied nog beperkt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Laatst online: 03-11-2024
Noord27 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Installateurs die deze service bieden zijn er legio. In ons geval kiezen we voor een all-inn service via een lokale installateur voor net €20,- in de maand. Daarbij is alles inbegrepen. Dus onderhoud, reparaties, voorrijkosten, arbeid, etc. Maar ook de garantie als er een storing is en deze voor 15:00 gemeld wordt, het dezelfde dag nog wordt verholpen. En let wel: zonder restricties zoals Vaillant in de kleine lettertjes op neemt.. ;)

Dat staat in groot contrast met de tijdelijke huurwoning waar we nu nog in zitten. Men zou goed onderhandeld hebben met de ruim 200 woningen die elk een Nibe WP hebben staan. Maar het all-inn onderhoudscontract zit rond de €80,- per maand. Dat is dus een factor 4 zo duur! 8)7
Monteurs van Valliant komen zelf langs. Ze kunnen hem ook in bedrijf stellen voor je en eventueel bij een spilt de F-gas handelingen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Laatst online: 06-10 15:16
Adriaan71 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Monteurs van Valliant komen zelf langs. Ze kunnen hem ook in bedrijf stellen voor je en eventueel bij een spilt de F-gas handelingen uitvoeren.
Kun je dit ook direct (dus als particulier) bij Vaillant afsluiten?

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
Kird03 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Ga maandag informeren voor je dat hoor je nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-10 16:33
Gisteren klapte opeens de aardlek van de F2040-16 eruit, in de SMO20 zie ik uiteraard een communicatiefout maar als ik de aardlek weer omzet een PCA 154 melding (Compressor is blocked). Neem aan dat dit een loze melding is omdat ik die dan waarschijnlijk ook als eerste melding had moeten hebben.

Iemand dit eerder meegemaakt of tips in welke hoek te zoeken?

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
Water in de werkschakekaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hallo allemaal,

Na wat jaren meelezen en puzzelen/voorbereiden ben ik zo ver dat ik mijn plannen om mijn cv-ketel te vervangen door een L/W-warmtepomp ver genoeg uitgewerkt heb. Ik denk dat ik overal aan gedacht heb, maar er zit hier ook wel heel veel kennis waar ik graag gebruik van zou maken.

Ik heb een apart topic gemaakt waar het hele verhaal staat:
Advies warmtepomp jaren 70 woning

Graag zou ik jullie uitnodigen om mee te denken en sta ik open voor suggesties om dingen anders/beter te doen! Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Kird03 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Net Vaillant gesproken en bedrijven kunnen het alleen aanvragen voor particulieren.
Dus dat houd in dat een bedrijf die partner van Vaillant is wel een afspraak kan maken en Vaillant naar werkadres kan sturen voor inbedrijfsnamen of f-gassen handelingen.
Alles moet wel aangesloten zijn!

Voordeel is dat je dan ook meteen een factuur hebt voor je subsidie aanvraag omdat hij door Vaillant in bedrijf genomen is.
Zodoende heb je daar ook geen gezeur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Gecontroleerd maar deze is kurkdroog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
martgom schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:01:
[...]

Gecontroleerd maar deze is kurkdroog
Kun je de voedingen naar de verschillende delen van de WP splitsen? Dan kun je zaken uitsluiten en makkelijker zoeken.
Wat zegt je installateur?
En wat zegt Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martgom
Andrehj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Kun je de voedingen naar de verschillende delen van de WP splitsen? Dan kun je zaken uitsluiten en makkelijker zoeken.
Wat zegt je installateur?
En wat zegt Nibe?
Er loopt een aparte groep naar de buiten unit, hier zit een werk schakelaar op de F2040 gemonteerd, vanuit hier gaat de kabel naar binnen. Als ik de werk schakelaar uit zet en de aardlekschakelaar omzet blijft deze aan, dus probleem zit in de WP en niet in de aardlekschakelaar zelf.

Installateur gisteren gebeld maar ivm vakantietijd en lage prio (WP doet alleen verwarming van woning) dus nog niet langs geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmLFh-TOwrjFtwbThugNAl1deGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GCaDcAIQL0ygaZJGLpHgyNd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Vraagje over de "fundering/verharding" voor onder de split buitenunit. Ik heb de afspraak met de installateur gemaakt dat ik zorg dat de juiste ondergrond aanwezig is om de buitenunit op te zetten. De aannemer had een offerte gemaakt om voor 400 euro een betonnen vloertje te storten waar hij op kan komen staan. Dit vind ik wel erg veel geld en zo'n gestorte vloer lijkt mij ook een beetje overkill. Hebben jullie nog tips hoe ik dit op een goede en goedkope manier zelf kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Sunri5e schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:19:
Vraagje over de "fundering/verharding" voor onder de split buitenunit. Ik heb de afspraak met de installateur gemaakt dat ik zorg dat de juiste ondergrond aanwezig is om de buitenunit op te zetten. De aannemer had een offerte gemaakt om voor 400 euro een betonnen vloertje te storten waar hij op kan komen staan. Dit vind ik wel erg veel geld en zo'n gestorte vloer lijkt mij ook een beetje overkill. Hebben jullie nog tips hoe ik dit op een goede en goedkope manier zelf kan doen?
Zelf wat beton storten? ;) Speciekuip pakken, wat cement, betonkies en water, mengen (dat kan met een schep), klaar :). 20cm dik is genoeg. Leg er eventueel een klein stalen matje in.
120 x 80 x 20 = 0,2 kuub, goed zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
_Piwi_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Zelf wat beton storten? ;) Speciekuip pakken, wat cement, betonkies en water, mengen (dat kan met een schep), klaar :). 20cm dik is genoeg. Leg er eventueel een klein stalen matje in.
120 x 80 x 20 = 0,2 kuub, goed zelf te doen :)
Kant en klare mortel niet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Sunri5e schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:39:
[...]

Kant en klare mortel niet nemen?
Dat zal ook wel werken lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Signor Doekie
Voor de fundatie van mijn Panasonic mono heb ik twee tegels van 60x40 ingegraven en hier bovenop twee beton bielzen van 12x12x50 gelijmt met steenlijm (polymeerkit). Geen geklieder met beton mixen en bekisting maken. Het staat als een huis. Ik heb ook nog trillingsdempers gebruikt.
Zet hem ook hoog genoeg ivm sneeuw. Die van mij staat ruim 25cm van de grond en dit gaf geen problemen in februari.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKppYIwkWQfGktFBn6JD_DijbSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SMlNOfCkZ7xgRqL1Azyhk6E.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv5k8K4lZQbXz37ZckEtZn8nkus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvzeTcAxtnwEY3yEoHoPY1Pp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Signor Doekie op 27-07-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Mijn buitenunit staat gewoon op straatklinkers...
Niks speciaals voor gedaan, gewoon op de standaard bestrating gezet en waterpas gesteld.

Tot op heden nog geen problemen mee gehad. Zou zo ook niet weten waarom het anders zou moeten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De Pana mono van mij staat verhoogd op vier rechtopstaande betonnen sluitbanden waarop twee 60x40cm grindtegels zijn bevestigd, de mono staat daarop (nog steeds) gewoon los op 2 stroken rubber.
Kosten niet meer dan 40 Euro, plus 4 gratis grindtegels, rubberplaat had ik nog liggen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Op dit moment heb ik een Intergas ketel (2017) HRE 36/30A die wordt aangestuurd door een Evohome systeem met 9 zones. We hebben een jaarlijks gasverbruik van ongeveer 1050m3 / 172m2 vloeroppervlakte. We hebben overal vloerverwarming. Evohome heeft de laatste update met mogelijkheid voor koelen.
Ik zit er aan te denken om het systeem te upgraden naar een hybride systeem en denk daarbij aan een Elga ace. Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met Evohome icm de Elga ace.
Ik twijfel nog wel omdat ik me afvraag of ik hier zoveel mee bereik (behalve dan de verminderde CO2 uitstoot en de mogelijkheid van beperkt koelen).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 8% gewijzigd door Jos-P op 27-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet doen, ga aub direct voor een fatsoenlijke WP, zoek maar eens op elga in deze topicreeks.

Bijv. Mitsu sw75yaa

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 27-07-2021 20:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Bedankt voor je antwoord. Ik ga er nog meer de tijd voor nemen om een goede afweging te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Grolsch schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:43:
Niet doen, ga aub direct voor een fatsoenlijke WP, zoek maar eens op elga in deze topicreeks.

Bijv. Mitsu sw75yaa
Ik heb hier anders prima ervaringen met de Elga Ace en de Evohome!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Jos-P schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:13:

Zijn er hier tweakers die ervaring hebben met Evohome icm de Elga ace.
Ik twijfel nog wel omdat ik me afvraag of ik hier zoveel mee bereik (behalve dan de verminderde CO2 uitstoot en de mogelijkheid van beperkt koelen).
Jazeker!
Wat heb je zelf al gevonden?
In dit topic is er meer te vinden (oa van mij) en er is ook een apart topic met Evohome.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fmb schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:07:
[...]

Ik heb hier anders prima ervaringen met de Elga Ace en de Evohome!
Ik bedoel niet de combinatie elga - evo home, dat zal wel werken, maar ik bedoel de Elga op zich, en dan met name het hybride verhaal.

Je kunt voor hetzelfde geld helemaal van de cv ketel af (full Electric), misschien dat de sww voorziening het iets duurder maakt, maar dan bespaar je wel de hele gasleiding weg.

De Elga's voor de Ace heb ik heel veel problemen over gelezen, moet eerlijk Zijn dat ik over de ace nog niet echt klachten heb gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Grolsch schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:06:
[...]
Je kunt voor hetzelfde geld helemaal van de cv ketel af (full Electric), misschien dat de sww voorziening het iets duurder maakt, maar dan bespaar je wel de hele gasleiding weg.
Wat functioneren betreft heb ik geen enkele klacht over de Elga Ace. Hoewel ik de cv ketel nog als backup unit heb aangesloten, heb ik dat eigenlijk niet nodig gehad. Dus standalone verwarmen gaat prima.

Voor het warm water wilde ik nog even geen aanpassingen doen. Dat was voor mij dus geen eis die meespeelde bij de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 07-10 01:21
Grappig, mijn warmtepomp installateur die wilde een grindbak waar de buitenunit op kwam te staan zodat de condens goed en snel afgevoerd kon worden.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Casejunkie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Grappig, mijn warmtepomp installateur die wilde een grindbak waar de buitenunit op kwam te staan zodat de condens goed en snel afgevoerd kon worden.
Dat vind ik ook de beste manier en heb ik dus ook bij ons zo gemaakt:
Onderin een drainagebuis aangesloten op de hemelwaterafvoer. Daarbovenop een halve meter diepe grindbak, dmv. betonbandjes afgescheiden van de grond. En daarop de WP op die rubber blokken van een meter lang.
Beton storten is volgens mij nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 07-10 01:21
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Onderin een drainagebuis aangesloten op de hemelwaterafvoer. Daarbovenop een halve meter diepe grindbak, dmv. betonbandjes afgescheiden van de grond. En daarop de WP op die rubber blokken van een meter lang.
Ik heb er geen drainage in liggen. Zou behoorlijk knap zijn als een bak van 80 x 80 x 80 grind vol water komt te staan en de grond er onder/ er omheen het water niet snel genoeg zou kunnen afvoeren

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het wel, maar achteraf bekeken is het niet echt nodig naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 21:03
Ik ben voornemens langzaam van het gas af te gaan en wil starten met SWW van het gas af te halen. Ik zie hiervoor twee mogelijke routes:
1. Plaatsen losse warmtepompboiler (in mijn geval ivm ruimte is een split noodzakelijk, bijvoorbeeld Atlantic Calypso Split) --> investering en terugverdientijd vrij hoog ivm geringe subsidie en dure aanschaf
2. Plaatsen los boilervat met twee spiralen (een spiraal voor een warmtepomp - later aan te sluiten, en een tweede spiraal voor zonnecollectoren) --> hoogstwaarschijnlijk meer subsidie op te krijgen, kortere tvt en geen tweede warmtepomp buitenshuis nodig.

In geval van optie 2 zou ik het zo voor me zien om de warmtepompspiraal nu niet te gebruiken en te reserveren voor als er ooit een warmtepomp voor CV komt. Wel een zonneboiler op de 2e kortere spiraal aansluiten en de warme uitgang van het boilervat voor naverwarming door de CV ketel leiden (zolang de CV er nog hangt).

Nu ben ik zowiezo benieuwd hoe jullie tegen beide opties aankijken, maar specifiek voor optie 2 ben ik benieuwd of jullie het volgende OEG boilervat zien zitten: https://www.oeg.net/nl/oe...armtewisselaars-516005190

Een DJG boilervat kan ik door de diameter helaas niet kwijt, en een joule vat lijkt me gezien de risico's op lekkage ook niet zo slim. Nadeel van dit OEG vat is helaas dat de spiraal voor de warmtepomp (de bovenste hier) slechts 2,44 m2 is. Als ik straks een 8.5 of 11.2 KW warmtepomp plaats is die 2.44 m2 dan niet te kort?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Casejunkie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Ik heb er geen drainage in liggen. Zou behoorlijk knap zijn als een bak van 80 x 80 x 80 grind vol water komt te staan en de grond er onder/ er omheen het water niet snel genoeg zou kunnen afvoeren
Dat klopt, maar ik zit op kleigrond, daar gaat het water niet zo makkelijk doorheen, en ik had maar één keer de kans om het goed te doen. De hemelwaterafvoer loopt er toch al onderdoor. Achteraf nog zo'n aansluiting maken is bijna niet te doen, en zeker een factor 100 moeilijker. Dus ik heb die paar tientjes er maar in gestopt. Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:24:
Ik ben voornemens langzaam van het gas af te gaan en wil starten met SWW van het gas af te halen. Ik zie hiervoor twee mogelijke routes:
1. Plaatsen losse warmtepompboiler (in mijn geval ivm ruimte is een split noodzakelijk, bijvoorbeeld Atlantic Calypso Split) --> investering en terugverdientijd vrij hoog ivm geringe subsidie en dure aanschaf
2. Plaatsen los boilervat met twee spiralen (een spiraal voor een warmtepomp - later aan te sluiten, en een tweede spiraal voor zonnecollectoren) --> hoogstwaarschijnlijk meer subsidie op te krijgen, kortere tvt en geen tweede warmtepomp buitenshuis nodig.

In geval van optie 2 zou ik het zo voor me zien om de warmtepompspiraal nu niet te gebruiken en te reserveren voor als er ooit een warmtepomp voor CV komt. Wel een zonneboiler op de 2e kortere spiraal aansluiten en de warme uitgang van het boilervat voor naverwarming door de CV ketel leiden (zolang de CV er nog hangt).

Nu ben ik zowiezo benieuwd hoe jullie tegen beide opties aankijken, maar specifiek voor optie 2 ben ik benieuwd of jullie het volgende OEG boilervat zien zitten: https://www.oeg.net/nl/oe...armtewisselaars-516005190

Een DJG boilervat kan ik door de diameter helaas niet kwijt, en een joule vat lijkt me gezien de risico's op lekkage ook niet zo slim. Nadeel van dit OEG vat is helaas dat de spiraal voor de warmtepomp (de bovenste hier) slechts 2,44 m2 is. Als ik straks een 8.5 of 11.2 KW warmtepomp plaats is die 2.44 m2 dan niet te kort?
Ik snap je doel niet. Waarom zou je met SWW willen beginnen? Daar is door de hoge watertemperatuur bijna niets op te besparen tov een CV-ketel, maar je krijgt er wel een boel nadelen voor terug, zoals het ruimtebeslag van het vat, niet meer eindeloos warm water door het veel lagere vermogen en (meestal) een lagere watertemperatuur.
Door de zeer lage energiebesparing is de investering in de praktijk niet terug te verdienen, vooral omdat die CV-ketel er toch al hangt voor het verwarmen van je woning.
De grote winst van een WP zit bij het verwarmen van je woning (mits die vooral qua afgiftesysteem daarvoor geschikt is).
Over zonneboilers in het algemeen: Als je PV hebt, is het interessanter om dat uit te breiden en het maken van warm water via de WP te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Ik snap je doel niet. Waarom zou je met SWW willen beginnen? Daar is door de hoge watertemperatuur bijna niets op te besparen tov een CV-ketel, maar je krijgt er wel een boel nadelen voor terug, zoals het ruimtebeslag van het vat, niet meer eindeloos warm water door het veel lagere vermogen en (meestal) een lagere watertemperatuur.
Door de zeer lage energiebesparing is de investering in de praktijk niet terug te verdienen, vooral omdat die CV-ketel er toch al hangt voor het verwarmen van je woning.
De grote winst van een WP zit bij het verwarmen van je woning (mits die vooral qua afgiftesysteem daarvoor geschikt is).
Over zonneboilers in het algemeen: Als je PV hebt, is het interessanter om dat uit te breiden en het maken van warm water via de WP te laten lopen.
fair point, financieel heb je ook helemaal gelijk. Mijn redenatie om dit te doen was tweeledig:
1. jaartje enkel met gas op CV draaien om tot een goede sizing voor warmtepomp te komen, maar dat is eigenlijk een beetje onzin want ik kan in de zomer precies kijken hoeveel gas ik verbruik voor SWW en kan dat van het totaal jaarverbruik afhalen
2. Het hele systeem in 1 keer omgooien kan ook maar geeft wat meer downtime met betrekking tot SWW, echter wel het overwegen waard.

Nu heb ik PV overschot zat. Dus laten we even aannemen dat we wel beginnen met een grote warmtepomp, dan heb ik wel nog de volgende concrete vragen:
1. Vinden jullie een aparte warmtepompboiler voor SWW wenselijk? of gewoon met een driewegklep over de nieuwe 'hoofd' warmtepomp draaien?
2. In geval van werking met driewegklep: wat denken jullie van bovengenoemd OEG vat met een spiraal van 2.44 m2? Ik ben bang dat die spiraal te klein is om SWW te maken met een 8.5 of 11.2KW warmtepomp Ik kan moeilijk vinden hoe je het spiraaloppervlak goed berekend. Ik kan max een boilervat met diameter 61.5cm kwijt (vandaar dat DJG afvalt)

Nadeel van OEG zie ik trouwens dat die geen RVS is, misschien nog eens verder zoeken naar RVS boilers die hier wel passen.

[ Voor 8% gewijzigd door daansan op 28-07-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Die rubberen blokken zitten bij de WP? Of moet je die apart aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sunri5e schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:24:
[...]
Die rubberen blokken zitten bij de WP? Of moet je die apart aanschaffen?
Bij een WP zit (helaas) helemaal niks. Er wordt nog geen schroefje meegeleverd. Je moet alles erbij apart aanschaffen. Daar verkijken veel mensen zich op, want al die kleine beetjes zijn samen toch een erg groot bedrag.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
daansan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Nu heb ik PV overschot zat. Dus laten we even aannemen dat we wel beginnen met een grote warmtepomp, dan heb ik wel nog de volgende concrete vragen:
1. Vinden jullie een aparte warmtepompboiler voor SWW wenselijk? of gewoon met een driewegklep over de nieuwe 'hoofd' warmtepomp draaien?
Losse wp-boiler heeft enkel nadelen tov SWW-vat aan de WP:
Duurder, véél minder vermogen (factor 5+), geluid binnen ipv buiten etc.
2. In geval van werking met driewegklep: wat denken jullie van bovengenoemd OEG vat met een spiraal van 2.44 m2? Ik ben bang dat die spiraal te klein is om SWW te maken met een 8.5 of 11.2KW warmtepomp Ik kan moeilijk vinden hoe je het spiraaloppervlak goed berekend. Ik kan max een boilervat met diameter 61.5cm kwijt (vandaar dat DJG afvalt)
Des te groter de spiraal, des te hoger het rendement, en des te hoger de SWW-temperatuur die je kan halen zonder elektrisch bij te verwarmen. In jouw geval zou ik minimaal 3 (maar liefst 4) m² willen. Maar 61.5 cm (zo precies?) is wel erg weinig. Dat zal wel een uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:18:
Maar 61.5 cm (zo precies?) is wel erg weinig. Dat zal wel een uitdaging worden.
Ik heb hier een technische wand waar alles in moet, er zitten schuifdeuren voor en de absolute diepte van achterwand tot achterzijde schuifdeur is 63,2 cm. Dus 61.5 leek me nog net mooi wat speling geven, vandaar..

Maar ik zoek verder, dat Joule vat (wel RVS maar kans op lekkage) past, evenals de OEG (geemailleerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
daansan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Nadeel van OEG zie ik trouwens dat die geen RVS is, misschien nog eens verder zoeken naar RVS boilers die hier wel passen.
Ik denk dat je de spiraal oppervlakte moet relateren aan de boiler inhoud, en niet aan de capaciteit van de WP.

Als je de spiraal oppervlakte boven de 1 m^2 per 100L inhoud kunt houden, dan zit je wel goed; maar natuurlijk, hoe groter de spiraal opp. hoe beter.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
daansan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:20:
[...]
Maar ik zoek verder, dat Joule vat (wel RVS maar kans op lekkage) past, evenals de OEG (geemailleerd).
Voor zover mij bekend zijn de lekkages voorgevallen bij de 300 liter RVS vaten.
Het 400 liter Joule vat is van iets dikker materiaal. Zowel @Grolsch als ik hebben zo'n vat al enkele jaren.
Als je er conform de handleiding een 4 bar drinkwater expansievat aan monteert (of zoals ik wat goedkoper heb gedaan een drinkwaterveiligheidsventiel van 4 bar) moet dat prima gaan.
Andere oplossing is een DJG vat via @koevlaas2

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:52
[...]

Ik heb hier een technische wand waar alles in moet, er zitten schuifdeuren voor en de absolute diepte van achterwand tot achterzijde schuifdeur is 63,2 cm. Dus 61.5 leek me nog net mooi wat speling geven, vandaar..

Enerzijds zo groot mogelijk spiraal, ben ik ook voorstander van.
Maar als je echt minimaal moet denken om andere redenen, zoek dan het minimum vermogen waarbij de wp op traject 30-55 C water continue draait bij een slechte buitentemperatuur (meestal de hoogste). En pak dat als vermogen voor de berekening. Is minder ideaal, maar hij mag niet gaan pendelen want dan gaat je COP helemaal om zeep.
HRsolar heeft wel kleine vaten, maar de coil gaat ook maar tot 2,5m2 of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 28-07-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 22:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Niet veel speling, maar sommige modellen van Termica passen ook nog net (met 62,5cm):

Afbeeldingslocatie: https://www.technika-grzewcza-sklep.pl/files/store/2018/03/dane_1522315584.jpg

De andere varianten speciaal voor warmtepompen zijn wel al weer 64cm.
Die zijn ook allemaal RVS.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
[...]

Ik weet niet voor welke boiler inhoud je wil gaan. Maar Nibe heeft de BA-ST9022, dit is een 220L (206 effectief) vat, welke bedoeld is voor bij een WP. Dit vat heeft een diameter van 600mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
format5 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:46:
[...]

Ik weet niet voor welke boiler inhoud je wil gaan. Maar Nibe heeft de BA-ST9022, dit is een 220L (206 effectief) vat, welke bedoeld is voor bij een WP. Dit vat heeft een diameter van 600mm
ik kijk ivm een ligbad eigenlijk wel naar een 300 liter boiler, zal er nog eens aan rekenen of dat met een 220L zou kunnen maar t wordt krap denk ik
Rimco schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Niet veel speling, maar sommige modellen van Termica passen ook nog net (met 62,5cm):
De andere varianten speciaal voor warmtepompen zijn wel al weer 64cm.
Die zijn ook allemaal RVS.
Ik vind nog deze termica:
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-5870.html?l=en

Volgens de termica website zelf is dit ook een warmtepompboiler, spiraal van 3.2 meter en 296 liter inhoud.
Ziet er wel veel belovend uit en ik kan hem net kwijt..

Zal nu nog eens zoeken naar ervaringen met termica boilers hier op t forum.

[ Voor 24% gewijzigd door daansan op 29-07-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 22:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@daansan Ik heb er 1 gekocht, maar hij staat nog droog ;) @koevlaas2 gaf volgens mij in het verleden aan dat het wat beter was dan Joule.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@daansan : Hou wel in je achterhoofd dat die echt smalle boilers zo smal zijn, omdat er nauwelijks isolatie omheen zit....
Onder de 65cm vind je gewoon nagenoeg niets fatsoenlijks van 300 liter, en zeker niet iets waar ook nog een beetje isolatie omheen zit.
Mijn vat van Evenes (label A) is met 66 cm al zo'n beetje het minimale.
Ik zou als ik jou was gaan kijken of je die schuifwand niet lokaal iets kan modificeren (ter hoogte van het vat een niet schuivend maar uitneembaar deel maken?), zodat er 68 cm ruimte is. Dan zijn er ineens legio vaten die gewoon passen en hoef je geen concessies te doen aan je warmwatercomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het in een dichte kast zit wordt het daar wel zo heet dat isolatie ook niet veel meer helpt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Grolsch schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:31:
Als het in een dichte kast zit wordt het daar wel zo heet dat isolatie ook niet veel meer helpt >:)
😂🤪 dat wordt straks nog lachen dan, in die wand hangen twee vloerverwarming verdelers met in totaal 25 groepen, dan moet de binnenunit, buffervat en het sww vat er nog bij. Het is een hele wand in mn bijkeuken.

En helemaal links bovenin hangt mn 19 inch kastje met switch, router en nas. Wellicht moet ik daar wat koeling gaan regelen

[ Voor 42% gewijzigd door daansan op 30-07-2021 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adriaan71
daansan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:54:
[...]

😂🤪 dat wordt straks nog lachen dan, in die wand hangen twee vloerverwarming verdelers met in totaal 25 groepen, dan moet de binnenunit, buffervat en het sww vat er nog bij. Het is een hele wand in mn bijkeuken.

En helemaal links bovenin hangt mn 19 inch kastje met switch, router en nas. Wellicht moet ik daar wat koeling gaan regelen
Leuk als je een keer problemen hebt of een lekkage. Kan je alles demonteren op er bij te komen. Mensen willen het steeds vaker. 2m2 werk in een 0,5m2 proppen. En als er problemen zijn zuren ze over de kosten om het op te lossen om er bij te kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 30-07-2021 11:31 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.