Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 128 Laatste
Acties:
  • 725.074 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:03
Adriaan71 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:30:
[...]

Leuk als je een keer problemen hebt of een lekkage. Kan je alles demonteren op er bij te komen. Mensen willen het steeds vaker. 2m2 werk in een 0,5m2 proppen. En als er problemen zijn zuren ze over de kosten om het op te lossen om er bij te kunnen.
zo klein is het gelukkig dan ook weer niet. En kan gelukkig veel zelf, heb alleen een f-gassen monteur nodig voor vacuumeren en afpersen.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:44
daansan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:54:
[...]
😂🤪 dat wordt straks nog lachen dan, in die wand hangen twee vloerverwarming verdelers met in totaal 25 groepen, dan moet de binnenunit, buffervat en het sww vat er nog bij. Het is een hele wand in mn bijkeuken.

En helemaal links bovenin hangt mn 19 inch kastje met switch, router en nas. Wellicht moet ik daar wat koeling gaan regelen
Nog meer reden om een vat met fatsoenlijke isolatie te regelen, anders loopt de temperatuur in jouw kast helemaal uit de hand, vooral na een legionellarun, als de watertemperatuur in het vat naar ca 65 graden is gebracht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Grolsch schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:06:
[...]

Ik bedoel niet de combinatie elga - evo home, dat zal wel werken, maar ik bedoel de Elga op zich, en dan met name het hybride verhaal.

Je kunt voor hetzelfde geld helemaal van de cv ketel af (full Electric), misschien dat de sww voorziening het iets duurder maakt, maar dan bespaar je wel de hele gasleiding weg.

De Elga's voor de Ace heb ik heel veel problemen over gelezen, moet eerlijk Zijn dat ik over de ace nog niet echt klachten heb gelezen.
Kan je een voorbeeld geven? Ik kom all electric minimaal op 11.000 uit, een elga ace met nieuwe cv kan ik voor 6000 laten plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://www.instaladorate...hz-sw75yaa-ersc-vm2c.html

WP = +3835
Subsidie = -1900 (Meldcode = KA12446 )

= netto 1935 euro

Dan hou je 6000-1935=4065 over voor installatie, SWW vat en benodigde componenten.

Je bent dan gasloos, en bespaart dus jaarlijks honderden euro's aan vastrecht/gaskosten.

Het is wel appels met peren vergelijken, de mitsu doet zelfs bij -15 nog rond de 8KW, dat gaat de Elga Ace (bij lange na) niet redden verwacht ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 31-07-2021 12:12 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Grolsch Niet iedere installateur zal de WP in spanje halen. :>
Swenno in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Wat zijn hier eigenlijk de meningen wat betreft all-in-one versus los boilervat? Wat zijn de voor en nadelen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel bij all in is het aantal liters, ik heb 400 liter, deze heeft mitsu niet all in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:56
Grolsch schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:08:
Nadeel bij all in is het aantal liters, ik heb 400 liter, deze heeft mitsu niet all in
Mitsubishi heeft all-in-one tot 300L, voor mij zou 200L als het goed is ook ruim voldoende moeten zijn.

Wat blijft er dan over? All-in-one makkelijker installeren en ziet er mooiere uit. Maar; hoe zit het met onderhoud en eventuele problemen met boiler?

De installateur die ik op bezoek gehad heb had in ieder geval een sterke voorkeur voor all-in-one.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 31-07-2021 13:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
assje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Mitsubishi heeft all-in-one tot 300L, voor mij zou 200L als het goed is ook ruim voldoende moeten zijn.

Wat blijft er dan over? All-in-one makkelijker installeren en ziet er mooiere uit. Maar; hoe zit het met onderhoud en eventuele problemen met boiler?

De installateur die ik op bezoek gehad heb had in ieder geval een sterke voorkeur voor all-in-one.
Dat is logische. Het is een grote koelkast neerzetten en wat leidingen aansluiten , stekker erin en instellen en draaien.
Dat is het meest makkelijke om te installeren.

Maar niks mis mee hoor. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
Ik zelf ben erg blij alles los te hebben.
Zo heb ik het vat wat bij de behoefte past. Maar ook alles verdeeld over 1 wand, dat kwam hier aanzienlijk beter uit dan 1 grote kast,

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-10 01:21
Ik ben voor losse componenten gegaan zodat het makkelijker is om dingen los van elkaar te vervangen. Mocht het 300L vat niet groot genoeg zijn dan kan ik makkelijk deze afkoppelen en een 500L vat koppelen. Mocht de Waterpomp aan vervanging toe zijn, hoef ik niet het SWW vat te vervangen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:05
Zou ook liefst alles los hebben - maar de Mitsubishi Mono met R32 leveren ze alleen alles in één helaas.
Weet ook niet hoe goed geïsoleerd het vat is.

Maar alles in één heeft voordelen en los ook.

Iemand hier trouwens al ervaring met een Vaillant Warmtepomp?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:19
Hoelang gaat een los SWW vat mee?

Kan het aantrekkelijk zijn om je warmtepomp na bijv. 15 jaar te vervangen, terwijl het SWW vat dan onder normale omstandigheden nog makkelijk bijvoorbeeld 10 jaar mee kan?
Of is de levensduur van de warmtepomp en het SWW vat ongeveer gelijk?

Bij een significant verschil in de te verwachten levensduur kan de keuze voor een los SWW vat op termijn flink verschil maken in de vervangingskosten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:26
Voor mij was de keuze makkelijker, all-in one paste niet in de ruimte onder het dak. In losse onderdelen wel. Hoewel het dan gezamenlijk vanwege extra pijperij meer plek lijkt in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Lang geleden hadden mijn ouders een gasketel met daarbij een voorraad vat voor het warm water. Dat vat is zeker 40 jaar in gebruik geweest. Levensduur is denk ik dan ook weinig te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:40
biljoenblik schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:55:
Het valt mij op dat de laatste tijd de back-up heater van het SWW aan gaat.

Dit doet hij de laatste 2 graden. SWW staat op 55 graden.

Hij heeft dit naar mijn weten niet eerder gedaan. Komt dit omdat het nu warmer is buiten?
Lijkt mij dat het juist eerder in de winter zou gebeuren. In de winter ging hij zover ik weet nooit aan.
De heater mag pas aan gaan na 30 minuten. Langer instellen kan niet.
Ik kan deze ook uitzetten, maar weet niet of deze dan met LP run (65 graden) wel aan gaat.

Zou er iets mis zijn met de hoeveelheid koudemiddel.

Het gaat om een PUHZ SW75 yaa

Systeem werkt sinds oktober.
Inmiddels is de installateur langsgekomen voor dit ‘probleem’

Hij kwam al binnen met de mededeling ‘even een instelling nakijken’

Hij heeft ter plaatse met Alklima gebeld en het probleem doorgegeven.

Alklima wilde exact weten welke buitenunit er aangesloten is op de cilinderunit.
Dat is dus de PUHZ-SW75-YAA

Volgens Alklima heeft deze unit geen extra heaters nodig. En deze heaters konden uitgeschakeld worden.
Anders gaat er standaar een timer (van miximaal 30 minuten) lopen. En springt de heater bij.
Dus de heaters staan nu uit. Worden alleen gebruikt voor de LP.

Maar goed, waarom dat de heater in de zomer wel bijkomt, en in de winter niet? Daar heb ik dus geen antwoord op.

Maar ik had alles dus op fabrieksinstellingen gezet. En deze bevallen tot nu toe ook prima.
Dus laat het daar nu maar op staan.

@Andrehj Heb jij de SWW op eco of normaal staan?? En merk jij verschil in rendement?
Ik heb hem sinds kort op normaal staan. Het enige wat ik merk, is dat de buitenunit harder aan het werk gaat.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
format5 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:52:
Lang geleden hadden mijn ouders een gasketel met daarbij een voorraad vat voor het warm water. Dat vat is zeker 40 jaar in gebruik geweest. Levensduur is denk ik dan ook weinig te voorspellen.
Dat was waarschijnlijk ook nog een roodkoperen vat. Die gaan inderdaad erg lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
biljoenblik schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
Volgens Alklima heeft deze unit geen extra heaters nodig. En deze heaters konden uitgeschakeld worden.
Anders gaat er standaar een timer (van miximaal 30 minuten) lopen. En springt de heater bij.
Dus de heaters staan nu uit. Worden alleen gebruikt voor de LP.
Dat had ik jou ook al gezegd. Bij mij staat de bijverwarming ook uitgeschakeld voor SWW, maar wordt deze alleen voor legionellacyclus gebruikt (dan kun je ze niet uitzetten).
@Andrehj Heb jij de SWW op eco of normaal staan?? En merk jij verschil in rendement?
Ik heb hem sinds kort op normaal staan. Het enige wat ik merk, is dat de buitenunit harder aan het werk gaat.
Bij mij staat ie op Eco, maar ik heb via het beroemde 0-50-75-100%-kabeltje de buitenunit begrensd op 50%, wat in de zomer prima werkt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:32

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Goedemorgen ! Volgend jaar medio juni wordt mijn nieuwbouw woning opgeleverd.
Betreft een woning, 3 etages (bg, 1e en zolder) op bg en 1e volledig voorzien van vloerverwarming. ruimtes zonder vloerverwarming worden bij verwarmd door een elektrische radiatoren. Betreft een nieuwbouwwoning met garage aan de woning.

woning wordt gasloos opgeleverd. Verwarming en tapwater komt door een Mitshubishi Ecodan 8 KW met een 300 liter boiler. Buitenunit komt op het dak van de garage. Totale oppervlak woning is 240m2 en 625m3.

Nu wordt mijn woning zonder PV-panelen opgeleverd. Zijn er op voorhand tips/ trucs waar ik straks rekening mee dien te houden ? Nu kan ik mbt de installatie nog zaken veranderen. Tevens zit ik met de vraag of het rendabel is om eventueel een aantal PVT panelen te installeren.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:06:
Nu kan ik mbt de installatie nog zaken veranderen. Tevens zit ik met de vraag of het rendabel is om eventueel een aantal PVT panelen te installeren.
(Vervolg op je post in het L/L topic) Heb je je nou al in die PVT panelen verdiept en weet je wat ze doen? Want het is totaal onduidelijk wat je ermee wilt als je al een L/W WP hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Andrehj schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

(Vervolg op je post in het L/L topic) Heb je je nou al in die PVT panelen verdiept en weet je wat ze doen? Want het is totaal onduidelijk wat je ermee wilt als je al een L/W WP hebt.
Ja ik heb me enigszins ingelezen. Ik lees hierbij dat het voornamelijk wa/wa wp units zijn gebruik maken van de pvt-panelen en dat het dan wordt gebruikt voor warmtevoorziening en tapwater maar dat het ook mogelijk is om eventueel je tapwater voor te verwarmen waardoor je minder elektrische energie nodig hebt. Dit zou ook mogelijk kunnen zijn met een lu/wa wp. Vandaar dat ik hier vraag, aangezien er hier ervaring met de WP is.

Kijk als het niet kan, dan is het voor mij ook eenvoudig. Dan gooi ik mn dak vol met PV-panelen. Alleen zijn het zaken die ik nu allemaal nog kan wijzigen en ook financieel kan inplannen. Vandaar mn vraag en ja ik ben een totale leek op dit gebied. Het inlezen doe ik zo veel mogelijk maar soms zie je ook door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:11
@Gri77ie zou eens een kijken hou duur z'n PVT systeem is. Toen ik mij aan het oriënteren was naar PV en warmtepompen kwam het ook naar boven als een fantastisch systeem, maar daar zat ook een fantastische prijs (35k) bij voor een stuk minder capaciteit (12 panelen en 3,5kw warmte) dan ik nu heb met gewoon loze panelen een losse L/W warmtepomp (21 panelen en 6kw) voor 15k.

[ Voor 9% gewijzigd door aegis op 04-08-2021 11:52 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Ja ik heb me enigszins ingelezen. Ik lees hierbij dat het voornamelijk wa/wa wp units zijn gebruik maken van de pvt-panelen en dat het dan wordt gebruikt voor warmtevoorziening en tapwater maar dat het ook mogelijk is om eventueel je tapwater voor te verwarmen waardoor je minder elektrische energie nodig hebt. Dit zou ook mogelijk kunnen zijn met een lu/wa wp. Vandaar dat ik hier vraag, aangezien er hier ervaring met de WP is.

Kijk als het niet kan, dan is het voor mij ook eenvoudig. Dan gooi ik mn dak vol met PV-panelen. Alleen zijn het zaken die ik nu allemaal nog kan wijzigen en ook financieel kan inplannen. Vandaar mn vraag en ja ik ben een totale leek op dit gebied. Het inlezen doe ik zo veel mogelijk maar soms zie je ook door de bomen het bos niet meer.
PVT panelen worden gebruikt als bron voor een warmtepomp. Vaak een aangepaste bodemwarmtepomp. Maar jij hebt al een lucht-water warmtepomp. Je kunt dus niets met PVT panelen. En daar moet je blij mee zijn, want het is echt een ruk-systeem. Waanzinnig duur, er worden functies gecombineerd (PV en verwarming) die je niet wilt combineren en bij lage buitentemperaturen (als je je verwarming het hardst nodig hebt) is het rendement ook nog eens belabberd. Voeg daarbij de ellende met bevriezing (zie afgelopen februari) en het drama is compleet.
Dus vergeet die PVT panelen alsjeblieft. Gewoon normaal PV op je dak en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Andrehj schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

PVT panelen worden gebruikt als bron voor een warmtepomp. Vaak een aangepaste bodemwarmtepomp. Maar jij hebt al een lucht-water warmtepomp. Je kunt dus niets met PVT panelen. En daar moet je blij mee zijn, want het is echt een ruk-systeem. Waanzinnig duur, er worden functies gecombineerd (PV en verwarming) die je niet wilt combineren en bij lage buitentemperaturen (als je je verwarming het hardst nodig hebt) is het rendement ook nog eens belabberd. Voeg daarbij de ellende met bevriezing (zie afgelopen februari) en het drama is compleet.
Dus vergeet die PVT panelen alsjeblieft. Gewoon normaal PV op je dak en klaar ben je.
Kijk ! verhelderend. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Los van dat zo'n installatie veel geld kost vind ik het wel een beetje kort door de bocht om het af te zeiken van je dat het helemaal niks is.

Als je met ruimte gebrek zit kwa dak oppervlak is het wel een optie. Immers PVT panelen als daar in de winter klein beetje zon op staat is het onder de panelen zo en zo al wat warmer waardoor je rendement omhoog gaat van je W WP dan de koude open buitenlucht van je L WP.

Ten tweede ben je ook een partij herrie kwijt van je L WP die in de winter ook hard staat te looien op het dak of in de tuin. Met een W WP heb je die herrie ook niet.

Kan ik de stad drukt bebouwd wel grote voordeel hebben.

En kijk eens hoeveel mono blokken er bevroren waren afgelopen winter. Dan hebben die woningen ook geen warmte meer als hij staat te ontdooien. Zeker om de 10 a 15 minuten wat hier wel te lezen was.

Dat bevriezen kan je met je PVT panelen oplossen met glycol toevoeging als ik het goed had.

Dus al met al heb alles zo zijn voor en nadelen maar dat het niks is klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Adriaan71 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:52:
[...]
Los van dat zo'n installatie veel geld kost vind ik het wel een beetje kort door de bocht om het af te zeiken van je dat het helemaal niks is.
Als je met ruimte gebrek zit kwa dak oppervlak is het wel een optie.
Waarom zou PVT een optie zijn als je ruimtegebrek op je dak hebt? Dat snap ik niet.
Immers PVT panelen als daar in de winter klein beetje zon op staat is het onder de panelen zo en zo al wat warmer waardoor je rendement omhoog gaat van je W WP dan de koude open buitenlucht van je L WP.
Mijn WP staat in de luwte, mooi in de zon. Daar is het een stuk warmer dan op het dak. Bovendien: ze zeggen heel mooi dat je tot een bepaalde COP kan halen, maar niet hoe ze aan die cijfers komen.
Ten tweede ben je ook een partij herrie kwijt van je L WP die in de winter ook hard staat te looien op het dak of in de tuin. Met een W WP heb je die herrie ook niet.
Kan ik de stad drukt bebouwd wel grote voordeel hebben.
Als geluid (mijn warmtepomp draait zo rustig dat je em op een paar meter al niet meer hoort) of ruimte een probleem is, kun je voor minder geld een veel mooier systeem komen, namelijk een bodem-warmtepomp. Zit je ook niet met zo'n lastig installatie op je dak, het rendement is hoger, en kakt bovendien niet in bij lage temperaturen.
En kijk eens hoeveel mono blokken er bevroren waren afgelopen winter. Dan hebben die woningen ook geen warmte meer als hij staat te ontdooien. Zeker om de 10 a 15 minuten wat hier wel te lezen was.
Dan heb je niet goed gelezen. De warmtepompen die afgelopen winter problemen hadden, waren warmtepompen die hun dooiwater niet goed kwijt konden (te laag boven de grond / dak gemonteerd) of die anders fout gemonteerd waren (waardoor ze bijvoorbeeld hun eigen uitblaaslucht weer aan stonden te zuigen). Goed gemonteerde en gedimensioneerde warmtepompen hadden geen problemen.
Dat bevriezen kan je met je PVT panelen oplossen met glycol toevoeging als ik het goed had.
Dat heb je niet goed. Glycol heb je sowieso nodig in je leidingen en werkt als koelmiddel (om warmte van de buitenlucht naar binnen te brengen). Maar dat helpt niet aan de buitenkant. Het bevriezingsprobleem ontstond doordat de panelen bij lage temperaturen en hoge luchtvochtheid gaan aanvriezen, ook sneeuw vriest er dan op vast, waardoor er een isolatielaag ontstaat en de WP niet of nauwelijks nog warmte van het dak kan halen.

Dan kom je met het verhaal van een defrost: Bij een L/W warmtepomp gaat dat eenvoudig, omdat je met het koelmiddel rechtstreeks de verdamper verwarmt, waardoor het ijs snel smelt, omdat je maar relatief weinig warmte in het systeem hoeft te brengen. Met PVT gaat dat niet: Je moet eerst met de compressor via koelgas en een warmtewisselaar het glycol/water-circuit verwarmen, en dan nog met dat circuit de zware panelen verwarmen. Daar gaat enorm veel warmte in zitten, die je allemaal aan je woning moet onttrekken. In al die jaren dat PVT hier langs komt heeft nog niemand mij uit kunnen leggen hoe dat wordt opgelost. En gezien de foto's van be-ijsde panelen die hier afgelopen winter langskwamen heb ik het idee dat ze het helemaal niet oplossen. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. Tot die tijd blijf ik sceptisch.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 04-08-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
Bij mijn buren zijn ze vandaag begonnen met de installatie van een Nefit Bosch lucht/water warmtepomp ( monblock ) en de installateur heeft me er een bult koperen leidingen 28 ingemaakt ( binnenunit > boiler > vvw ). Ik vroeg hem waarom ze koper gebruikten, dit was vanwege eventuele oxidatie/condensatie bij koelbedrijf en dat ze daarom altijd koper gebruiken.

Over het algemeen wordt toch staal gebruikt? Ik had dit hier al eerder aangehaald maar toen is het woord koper niet echt gevallen. Het ziet er trouwens wel super slick en gaaf uit, maja, er komen deuren voor en bij mij komt alles op zolder…

Beetje too much?

[ Voor 11% gewijzigd door HammieDuDe op 04-08-2021 22:14 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:45

martijn v o

Certified by Enphase.

klinkt inderdaad niet echt profie. Omdat we koelen en de leiding kan condenseren en dan gaat roesten gebruiken we lekkere dure koper.
Dat is om het probleem heen werken. Je moet de leiding goed isoleren.
Veel gebruikt wordt tegenwoordig kunststof maar staal ook.
Koper gebruik ik in de badkamer en keuken voor het water maar daar heb je tegenwoordig ook kunststof voor.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
HammieDuDe schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:12:
Bij mijn buren zijn ze vandaag begonnen met de installatie van een Nefit Bosch lucht/water warmtepomp ( monblock ) en de installateur heeft me er een bult koperen leidingen 28 ingemaakt ( binnenunit > boiler > vvw ). Ik vroeg hem waarom ze koper gebruikten, dit was vanwege eventuele oxidatie/condensatie bij koelbedrijf en dat ze daarom altijd koper gebruiken.

Over het algemeen wordt toch staal gebruikt? Ik had dit hier al eerder aangehaald maar toen is het woord koper niet echt gevallen. Het ziet er trouwens wel super slick en gaaf uit, maja, er komen deuren voor en bij mij komt alles op zolder…

Beetje too much?
Nee. Die installateur is goed bezig. Hier is het leidingwerk in de technische ruimte (onder de warmtepomp) ook van koper. De aansluitleidingen naar het SWW-vat zijn zelfs van RVS, om zo weinig mogelijk warmte uit het vat te trekken.
Staal zou ik niet in een installatie die ook kan koelen willen hebben. Want dat gaat gegarandeerd een keer roesten. Helemaal dicht krijg je die isolatie namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
Maar waarom zou je/men dan niet gewoon alles met uponor/henco meerlagenbuis maken ( wordt ook wel gedaan, i know ) maar wat is de no-go hier van?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik heb hier de leidingen die in het huis zitten (ingestort/ingemetseld) van henco meerlagenbuis (ik wil geen koppelingen ontoegankelijk hebben).
Echter alle leidingen in de technische ruimte allemaal van koper, afhankelijk van waar het voor is tussen de 15 en 28mm diamater.

Alles van staal heb ik er destijds uit gesloopt (inderdaad om roest te voorkomen, zowel binnen als buiten de buis).

Om een af andere reden voelt koper voor mij fijner ivm mogelijke aanpassingen etc, ook vind ik dat makkelijker mooi recht af te werken dan alu-pex.
Ik heb bij mij de keuze puur op persoonlijk gevoel gedaan.

En, totdat de leidingen geisoleerd zijn, ziet het koper er ook wel erg imposant uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:05:
[...]

Waarom zou PVT een optie zijn als je ruimtegebrek op je dak hebt? Dat snap ik niet.

[...]

Mijn WP staat in de luwte, mooi in de zon. Daar is het een stuk warmer dan op het dak. Bovendien: ze zeggen heel mooi dat je tot een bepaalde COP kan halen, maar niet hoe ze aan die cijfers komen.

[...]

Als geluid (mijn warmtepomp draait zo rustig dat je em op een paar meter al niet meer hoort) of ruimte een probleem is, kun je voor minder geld een veel mooier systeem komen, namelijk een bodem-warmtepomp. Zit je ook niet met zo'n lastig installatie op je dak, het rendement is hoger, en kakt bovendien niet in bij lage temperaturen.

[...]

Dan heb je niet goed gelezen. De warmtepompen die afgelopen winter problemen hadden, waren warmtepompen die hun dooiwater niet goed kwijt konden (te laag boven de grond / dak gemonteerd) of die anders fout gemonteerd waren (waardoor ze bijvoorbeeld hun eigen uitblaaslucht weer aan stonden te zuigen). Goed gemonteerde en gedimensioneerde warmtepompen hadden geen problemen.

[...]

Dat heb je niet goed. Glycol heb je sowieso nodig in je leidingen en werkt als koelmiddel (om warmte van de buitenlucht naar binnen te brengen). Maar dat helpt niet aan de buitenkant. Het bevriezingsprobleem ontstond doordat de panelen bij lage temperaturen en hoge luchtvochtheid gaan aanvriezen, ook sneeuw vriest er dan op vast, waardoor er een isolatielaag ontstaat en de WP niet of nauwelijks nog warmte van het dak kan halen.

Dan kom je met het verhaal van een defrost: Bij een L/W warmtepomp gaat dat eenvoudig, omdat je met het koelmiddel rechtstreeks de verdamper verwarmt, waardoor het ijs snel smelt, omdat je maar relatief weinig warmte in het systeem hoeft te brengen. Met PVT gaat dat niet: Je moet eerst met de compressor via koelgas en een warmtewisselaar het glycol/water-circuit verwarmen, en dan nog met dat circuit de zware panelen verwarmen. Daar gaat enorm veel warmte in zitten, die je allemaal aan je woning moet onttrekken. In al die jaren dat PVT hier langs komt heeft nog niemand mij uit kunnen leggen hoe dat wordt opgelost. En gezien de foto's van be-ijsde panelen die hier afgelopen winter langskwamen heb ik het idee dat ze het helemaal niet oplossen. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. Tot die tijd blijf ik sceptisch.
Ik was begin dit jaar ook enthousiast over PVT panelen -- op papier lijkt het heel mooi te zijn. Ik heb toen Bij Triple Solar een beetje goed doorgevraagd (in eerste instantie krijg je alleen antwoorden die ge-copy-paste zijn uit de brochure). Mijn twee voornaamste vragen die overbleven waren:
- Hoe wordt ervoor gezorgd dat er genoeg verse lucht langs de panelen gaat om warmte uit te onttrekken (bij windstil weer).
- Hoe worden inderdaad de defrosts gedaan (hun eerste antwoord was dat dit niet nodig was vanwege de glycol, maar niets over hoe de ijsafzetting op de lamellen wordt voorkomen / gecorrigeerd).

Op beide vragen heb ik tot de dag van vandaag geen antwoord gekregen; hoe langer ik erover nadacht, des te meer dat ik (ook) tot de conclusie kwam dat het allemaal te mooi klonk om waar te zijn....

Claude

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
Ook mijn ervaring met het uitzoeken van de specificaties.
Niet geschikt voor de wintermaanden
Daarmee onduidelijk wat het bestaansrecht is

[ Voor 43% gewijzigd door BarryH op 05-08-2021 14:52 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:09
@reinhrst Denk je niet te veel in L/W ipv W/W? Het gaat bij PVT om de afgifte van de omgevingstemperatuur aan het glycolmengsel, niet om een enorm luchtdebiet. Het debiet van het glycolmengselcircuit (waar vervolgens overdract naar het koudemiddel moet plaatsvinden) is dan toch de bepalende factor, niet het luchtdebiet over de lamellen. Door het enorme oppervlak en voldoende ruimte onder de panelen kan ik me niet voorstellen afgekoelde lucht lang onder de panelen blijft hangen, het mengt direct op met de omgeving, je hebt immers een open systeem met de buitenlucht. Mocht je dan toch bang zijn voor ophoping van lucht die niet mengt, dan wordt die afgekoelde lucht wel naar beneden verdreven door de warmere omgevingslucht.

Is eventuele ijsvorming op de lamellen een groot probleem? Ik heb google aan het werk gezet maar kan er maar weinig over vinden. Je secundaire bron is dan ijs geworden ipv lucht, daaraan kan je nog steeds warmte onttrekken met als gevolg waarschijnlijk meer aangroei van ijs, Dat lijkt mij niet een best gegeven. Tripple Solar gaat er vanuit dat overdag de warmte van de panelen het werk wel doet (dus geen defrost zoals bij een L/W systeem) maar hoe moet dat als deze lekker geisoleerd liggen onder 10 cm sneeuw?

In de praktijk denk ik dat het wel zal mee vallen met ijsvorming op de lamellen (ik hoor graag ervaringen). Het luchtdebiet over de lamellen is immers slechts een fractie van wat een L/W systeem nodig heeft over zijn kleine verdamper.

...enkel mijn gedachten...

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 14:16
Dit lijkt mij een mooi alternatief voor PVT: https://www.installatie.n...itenunit-de-nokverdamper/
Heeft iemand die al in het wild gezien?
Ik ben benieuwd of dit problemen geeft tijdens defrost mania. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Skipper-93 op 06-08-2021 13:23 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 00:17
Skipper-93 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:20:
Dit lijkt mij een mooi alternatief voor PVT: https://www.installatie.n...itenunit-de-nokverdamper/
Heeft iemand die al in het wild gezien?
Ik ben benieuwd of dit problemen geeft tijdens defrost mania. ;)
Best een interessant concept, bij het schrijven van het artikel in 2019 was het nog een soort Proof of Concept / prototype begrijp ik, de site wekt de indruk dat het als kant en klaar product te bestellen is, Er staan wel een aantal referenties op de site, maar die zijn allemaal van vóór 2019, deels zonder verdamper, het concept lijkt dus nog niet een hoge vlucht genomen te hebben?

Verder zal het, lijkt me, een aantal van dezelfde nadelen hebben als de PVT panelen, al kun je hier elk type paneel gebruiken, en vanwege de beperktere omvang van de warmtewisselaar / "verdamper" is een benodigde defrost wellicht eenvoudiger. Een hele mooie COP voor warm-water in de zomer moet zeker haalbaar zijn 8). Ze noemen integratie met een warmtepomp, maar als ik de mockups zie van de warmtepomp, dan lijkt het allemaal nog niet heel concreet?

Ook vraag ik me af hoe het met vervuiling in de spouw zal verlopen.

Op de site staat het bezoek adres in Lelystad terwijl het bedrijf statutair (volgens KvK) gevestigd is in Rijssen. Ik heb maar eens wat info aangevraagd via de site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Batilan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:22:
[...]

Best een interessant concept, bij het schrijven van het artikel in 2019 was het nog een soort Proof of Concept / prototype begrijp ik, de site wekt de indruk dat het als kant en klaar product te bestellen is, Er staan wel een aantal referenties op de site, maar die zijn allemaal van vóór 2019, deels zonder verdamper, het concept lijkt dus nog niet een hoge vlucht genomen te hebben?

Verder zal het, lijkt me, een aantal van dezelfde nadelen hebben als de PVT panelen, al kun je hier elk type paneel gebruiken, en vanwege de beperktere omvang van de warmtewisselaar / "verdamper" is een benodigde defrost wellicht eenvoudiger. Een hele mooie COP voor warm-water in de zomer moet zeker haalbaar zijn 8). Ze noemen integratie met een warmtepomp, maar als ik de mockups zie van de warmtepomp, dan lijkt het allemaal nog niet heel concreet?

Ook vraag ik me af hoe het met vervuiling in de spouw zal verlopen.

Op de site staat het bezoek adres in Lelystad terwijl het bedrijf statutair (volgens KvK) gevestigd is in Rijssen. Ik heb maar eens wat info aangevraagd via de site :)
Dit is juist een totaal andere concept dan PVT, want geen PV. Ze hebben bij dit concept gewoon de condensor van de warmtepomp uit die warmtepomp gehaald en in een langerekte vorm op het dak gezet. De rest van de WP staat op zolder. Omdat dit van oorsprong een gewone L/W wp is, kun je nog gewoon defrosts etc uitvoeren. Tot zover al een stuk beter dan PVT.

Ik zie alleen wel een boel andere nadelen:
  • 10 kW compressor op zolder? En daar wil je onder slapen? Moet er niet aan denken.
  • Warmtepomp compleet geïntegreerd met de dakconstructie? Hoe doe je dat als de WP vervangen moet worden? Moet er dan een aannemer met een hijskraan komen? Lijkt me geen handige combinatie en je zit compleet vast aan die ene leverancier. Wat als die failliet gaat?
  • Bereikbaarheid voor schoonmaken is natuurlijk helemaal naadje.
  • Prijs zal ook wel een stuk hoger liggen dan een gewone L/W WP.
  • Als je in de zomer wil koelen is het niet bepaald gunstig dat de hete lucht van onder je PV-panelen langs de condensor/verdamper komt. Koelen zal zeer beperkt kunnen, of met erg slechte COP.
Mijn conclusie: Laat die buitenunit maar mooi in de tuin staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 06-08-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik ben aan het kijken naar een hybride warmtepomp om dat het met de huidige gasprijs wel heel interessant begint te worden om hierin te investeren en onze ketel nog wel wat jaartjes mee kan… maar nu twijfel ik waar de buitenunit zou moeten komen.

Wat is volgens jullie de beste plek voor de buitenunit?

Onderstaande foto is van onze zijgevel vanuit de poort van de buren, de rode stip is de locatie van de ketel op de vliering.
1. Op dit zuid dak liggen al zonnepanelen dus daar kan eigenlijk niks meer bij qua gewicht (en ruimte).
2. Dit noord dak is aan de straatkant en nog volledig vrij maar we wonen in beschermt stadsgezicht dus ik weet niet 100% zeker of het zonder vergunning mag.
3. De poort is zoals gezegd van de buren dus hier iets ophangen kan alleen in overleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpGy2SbsG7FpUgvog2DuFJScjX4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9W1gMtx4MjOnCpQSzVf7Te38.jpg?f=user_large

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:10:
Ik ben aan het kijken naar een hybride warmtepomp om dat het met de huidige gasprijs wel heel interessant begint te worden om hierin te investeren en onze ketel nog wel wat jaartjes mee kan… maar nu twijfel ik waar de buitenunit zou moeten komen.
Geen van de drie. Ze zijn daar voor onderhoud nauwelijks bereikbaar, en bovendien lekt het defrostwater daar voor de poort van de buurman. Dat wordt in de winter een ijsbaan en is ook niet prettig om in je nek te krijgen als je er onderdoor loopt. Daar maak je dus geen vrienden mee bij je buren.
Die buitenunit hoort gewoon in de tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:37
Als je voor 2 toestemming krijgt is het een prima plek.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

Die buitenunit hoort gewoon in de tuin.
Onze tuin is helaas niet helemaal het formaat daarvoor (10m2) en de route ernaartoe is ook niet echt ideaal.
ron321 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:47:
Ik twijfel alleen of dat niet veel issues met geluid gaat geven in zo’n poort van 3m breed?

[ Voor 32% gewijzigd door Voogel op 08-08-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:50:
Onze tuin is helaas niet helemaal het formaat daarvoor (10m2) en de route ernaartoe is ook niet echt ideaal.
Ik snap het probleem van die route niet. Zo'n buitenunit kan toch gewoon door je huis heen?
En qua afmetingen van je tuin: Dat is geen excuus om het probleem dan maar bij je buren neer te leggen. Bovendien: van wie is die grond onder de posities 1-3? Als die van de buurman is, dan mag je daar volgens mij helemaal geen buitenunit plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ron321 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:47:
Check even de posts met afbeeldingen uit dit topic van februari van dit jaar, en dit topic. Dan zie je wat een ijsbaan zich gaat vormen onder zo'n buitenunit bij vorst. Dat wil je echt niet boven een toegangspad hebben, zeker niet als dat niet eens je eigen pad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Ik snap het probleem van die route niet. Zo'n buitenunit kan toch gewoon door je huis heen?
Euh ja dat kan maar dan moet je wel door twee verdiepingen heen en dat werk je ook niet 123 weg.
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:58:
[...]
Bovendien: van wie is die grond onder de posities 1-3? Als die van de buurman is, dan mag je daar volgens mij helemaal geen buitenunit plaatsen.
1 en 2 zou op het platte dak zijn, sorry voor de onduidelijkheid.

[ Voor 35% gewijzigd door Voogel op 08-08-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:10:

Verdiep je ook in de geluidsnormen die per 1 april van toepassing zijn

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:02:
[...]

Check even de posts met afbeeldingen uit dit topic van februari van dit jaar, en dit topic. Dan zie je wat een ijsbaan zich gaat vormen onder zo'n buitenunit bij vorst. Dat wil je echt niet boven een toegangspad hebben, zeker niet als dat niet eens je eigen pad is.
Het is op zijn eigen platte dak.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:50:

[...]

Ik twijfel alleen of dat niet veel issues met geluid gaat geven in zo’n poort van 3m breed?
Als de unit richting het noorden blaast zal je er niet veel van horen in die poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-09 22:01
Hoe goed kan je een L/W warmtepomp regelen?
Ik heb een simulatie gemaakt of een L/W warmtepomp een goede keuze is voor mijn halfopen bebouwing (BE).

Nu ga ik er in de simulatie vanuit dat iedere watt aan zonneproductie in kan gezet worden voor de warmtepomp door middel van slimme sturing? Is zo een L/W warmtepomp traploos regelbaar ? Of neemt deze altijd zijn vollast vermogen op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwG8c_JZ2UfEbXWRCUzYrrDgrqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VT4bOFsLSJZXb56G4oOH5wgQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door iwhnm89 op 08-08-2021 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
iwhnm89 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:32:
Hoe goed kan je een L/W warmtepomp regelen?
Ik heb een simulatie gemaakt of een L/W warmtepomp een goede keuze is voor mijn halfopen bebouwing (BE).
Nu ga ik er in de simulatie vanuit dat iedere watt aan zonneproductie in kan gezet worden voor de warmtepomp door middel van slimme sturing? Is zo een L/W warmtepomp traploos regelbaar ? Of neemt deze altijd zijn vollast vermogen op?
[Afbeelding]
Wat is een half-open bebouwing? Is dat een kapschuur oid met slechts twee of drie muren? En die wil je verwarmen?
Maar een WP neemt vermogen op naar gelang de vraag naar vermogen, zolang dat tussen zijn min en max vermogen ligt. Mijn Mitsubishi kan tussen 450 en 4500 (?) Watt opnemen, afhankelijk van vermogensvraag, aanvoertemperatuur en buitentemperatuur.
Als je de Ta via een script kunt aanpassen (bij Mitsubishi Electric lukt dat wel, via een Procon of met Melcloud, Melcloud2Domoticz en Domoticz), dan zal je daarmee het vermogen aardig kunnen regelen.
Maar waarom zou je dat doen, ik zie nogal wat bezwaren:
  • Zolang er nog een salderingsregeling is, is het effect sowieso nul. (ik weet niet of dat ook voor België geldt)
  • Dit gaat ten koste van je comfort, ik zou het vermogen van mijn WP liever afstemmen op de behoefte van de woning....
  • In de winter (als je de grootste verwarmingsbehoefte hebt) heb je toch niet genoeg PV vermogen beschikbaar, dus werkt het niet.
  • En in de zomer (als je dit zou willen gebruiken om te koelen) is er toch altijd PV-vermogen in overvloed om die paar 100 Watt die de WP dan nodig heeft te genereren. Dus dan werkt het ook al niet.
Mijn tip: Koop die WP eerst maar eens, doe er wat (paar jaar) ervaring mee op, en overweeg dan nog eens of je een dergelijk script nodig hebt. Ik voorspel je dat je dan inziet dat je je tijd nuttiger kunt besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@Domosapiens Bedankt voor de tip!
ron321 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:30:
Als de unit richting het noorden blaast zal je er niet veel van horen in die poort.
Dus optie 2 zou de betere optie zijn? Op het platte dak aan de noord-/voorzijde met de uitblaas richting de straat?

Kan iemand iets zeggen over hoeveel geluids-/trillingshinder dit geeft in de kamer onder het platte dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:46:
[...]

Wat is een half-open bebouwing? Is dat een kapschuur oid met slechts twee of drie muren? En die wil je verwarmen?
Maar een WP neemt vermogen op naar gelang de vraag naar vermogen, zolang dat tussen zijn min en max vermogen ligt. Mijn Mitsubishi kan tussen 450 en 4500 (?) Watt opnemen, afhankelijk van vermogensvraag, aanvoertemperatuur en buitentemperatuur.
Als je de Ta via een script kunt aanpassen (bij Mitsubishi Electric lukt dat wel, via een Procon of met Melcloud, Melcloud2Domoticz en Domoticz), dan zal je daarmee het vermogen aardig kunnen regelen.
Maar waarom zou je dat doen, ik zie nogal wat bezwaren:
  • Zolang er nog een salderingsregeling is, is het effect sowieso nul. (ik weet niet of dat ook voor België geldt)
  • Dit gaat ten koste van je comfort, ik zou het vermogen van mijn WP liever afstemmen op de behoefte van de woning....
  • In de winter (als je de grootste verwarmingsbehoefte hebt) heb je toch niet genoeg PV vermogen beschikbaar, dus werkt het niet.
  • En in de zomer (als je dit zou willen gebruiken om te koelen) is er toch altijd PV-vermogen in overvloed om die paar 100 Watt die de WP dan nodig heeft te genereren. Dus dan werkt het ook al niet.
Mijn tip: Koop die WP eerst maar eens, doe er wat (paar jaar) ervaring mee op, en overweeg dan nog eens of je een dergelijk script nodig hebt. Ik voorspel je dat je dan inziet dat je je tijd nuttiger kunt besteden.
In België is het salderen reeds afgeschaft voor mensen met een digitale meter waaronder mezelf.

Een halfopen bebouwing = 2 onder 1 kap woning met 3 buitenmuren en 1 gedeelde muur, die wil ik inderdaad gaan verwarmen + SWW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:54

stuffer

Ondertietel

Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:32:

[...]

Dus optie 2 zou de betere optie zijn? Op het platte dak aan de noord-/voorzijde met de uitblaas richting de straat?

Kan iemand iets zeggen over hoeveel geluids-/trillingshinder dit geeft in de kamer onder het platte dak?
Ja zoveel dat ie bij mij heeeeeeel snel naar de tuin verplaatst werd.

Kort door de bocht, ik denk een deel van dit draadje terug was dit al advies vanuit hier naar mij toe maar zo eigenwijs ik was toch op een plat dak laten zetten.

De rest kennen we nu :)

[ Voor 17% gewijzigd door stuffer op 08-08-2021 17:01 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo

[...]

Monobloc in je tuin en op de eerste beste leiding achter de muur aansluiten, niks naar boven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
iwhnm89 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:48:
Een halfopen bebouwing = 2 onder 1 kap woning met 3 buitenmuren en 1 gedeelde muur, die wil ik inderdaad gaan verwarmen + SWW.
Ok duidelijk. Leuke Belgische term.
Maar ik zat nog even naar je tabel met geschat verbruik van je WP te kijken, en dank dat daarvan de verhouding niet klopt. Het verbruik in zomer-voorjaar-herfst is veel te hoog tov de winter.
Hier (ook 8 kW WP) was het verbruik van de WP in januari bijvoorbeeld 8x zo hoog als in mei, terwijl daar in jouw schatting maar een factor 4 tussen zit.
Hoe kom je aan die cijfers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

Zoveel dat je achteraf spijt gaat krijgen dat je het gedaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:34:
[...]

Zoveel dat je achteraf spijt gaat krijgen dat je het gedaan hebt.
Hangt het er ook vanaf waar dat platte dak van is gemaakt? :)

Volgens mij wordt het bij ons beton (kanaalplaat of breedplaat)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:00:
[...]

Hangt het er ook vanaf waar dat platte dak van is gemaakt? :)

Volgens mij wordt het bij ons beton (kanaalplaat of breedplaat)
Dan nog, al is het dak van carbon, titanium, bij voorkeur NIET op een plat dak als je de buitenunit ergens buiten de woning kwijt kunt.

Trillingen = frequentie = resonantie, alles (ook beton) heeft een eigen frequentie, het geeft gewoon een serieuze kans op overlast.

Een WP moduleert ook nog eens, dus een heel groot trilling / frequentie bereik.

Wikipedia: Eigenfrequentie

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2021 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Dan nog, al is het dak van carbon, titanium, bij voorkeur NIET op een plat dak als je de buitenunit ergens buiten de woning kwijt kunt.

Trillingen = frequentie = resonantie, alles (ook beton) heeft een eigen frequentie, het geeft gewoon een serieuze kans op overlast.

Dankjewel, zal het nog eens met de installateur en aannemer bespreken. Dit was één van de weinige plekken om te voldoen aan de geluidseisen. Anders informeren wat ze gaan doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Dankjewel, zal het nog eens met de installateur en aannemer bespreken. Dit was één van de weinige plekken om te voldoen aan de geluidseisen. Anders informeren wat ze gaan doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Als je niet anders kunt zet hem dan op massa (veel beton) en niet boven een slaapkamer, maar bijv. Boven garage ofzo.

@Robindd heeft hem ook boven de garage volgens mij, kun jij het ergens in je woning horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
@mkleinman jij hebt de buitenunit op een dakje staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij zijn hier de beste resultaten behaald met het vervangen van rubber dempers voor metalen veren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsl-bJ3jbbbDC2wD9Vt-k7WZbCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B10yoiUSeVuKdbsYi0P9KkFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wpr4tiwcCepydqR3bhSpJ2iSvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7i8HSV0ZsuOQHBaTxniAlja.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ben ik weer in het bezit van een warmtepomp .
@Grolsch kan je het type bij mijn naam veranderen in een mercuria 6kw

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 08-08-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 22-09 18:13
Kees_frl schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Bij mij staat hij op het platte dak, holle beton plaat met huidige isolatie voorziening, tegels eronder en rubberen voeten. Totaal niets te horen binnen. Buiten op 3 meter stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Hier staat hij ook op het platte dak.

Het platte gedeelte is van de uitbouw can het huis. Dus van beton. Huis komt uit 2003 met extra isolatie 80mm pir in 2019 aangebracht (dakdekkking vernieuwd)

600 mm rubberen voeten en ook extra trildempers aangebracht. Aankomende winter is de eerste keer dat we het gaat horen, maar tijdens koelen van 30/35 hz hoorde ik iig nog niks

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_YCnv0gp4j45ThvLw5Wxm3RKvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H9CTW0DZIDPlPjHuZ8NW7KwD.jpg?f=user_large

Ow ja en achter dat pannendak slaapt m’n zoontje :+

[ Voor 26% gewijzigd door Possible op 08-08-2021 21:09 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:04:
[...]

Maar ik zat nog even naar je tabel met geschat verbruik van je WP te kijken, en dank dat daarvan de verhouding niet klopt. Het verbruik in zomer-voorjaar-herfst is veel te hoog tov de winter.
Hier (ook 8 kW WP) was het verbruik van de WP in januari bijvoorbeeld 8x zo hoog als in mei, terwijl daar in jouw schatting maar een factor 4 tussen zit.
Ik heb dit op basis van volgende gegevens gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj43fOyuHTcwrnfaAj74zGIst4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7dm4E1HIv59IJWk1wGsVu2mz.png?f=fotoalbum_large

https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/energieverbruik-warmtepomp-berekenen/

Heb je enig idee van je totaalverbruik voor de WP op jaarbasis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:04:
[...]

Bij mij zat er een factor +-3 tussen 215 vs 668

Zit wel sww bij in ( +- 60kwh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Als je niet anders kunt zet hem dan op massa (veel beton) en niet boven een slaapkamer, maar bijv. Boven garage ofzo.

@Robindd heeft hem ook boven de garage volgens mij, kun jij het ergens in je woning horen?
De nieuwe WP (Daikin LT3 - 8kW) staat hier ook op de garage. Niet te horen. Maar dak is massief beton van circa 22cm. Met houten dakconstructie is het vragen om geluidsoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
iwhnm89 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:17:
[...]
Ik heb dit op basis van volgende gegevens gedaan:
[Afbeelding]
https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/energieverbruik-warmtepomp-berekenen/
Heb je enig idee van je totaalverbruik voor de WP op jaarbasis?
Die tabel klopt niet, want die veronderstelt nog verwarmingsvraag in mei, juni, juli en augustus. Dat had zelfs mijn vorige (jaren 70) woning niet. In die maanden komt er normaliter voldoende warmte van zon en interne warmtebronnen.
Daarvoor moet je corrigeren. Als je een WP zoekt voor een bestaande woning heb je al historische gegevens van je gasverbruik. Dan weet je ook je warmtebehoefte (per maand of zelfs dag). Die deel je door de COP (let op de dagtemperaturen, in de winter is die COP slechter), en je hebt je stroomverbruik.

Op jaarbasis kom ik op zo'n 2400 kWh voor de WP, en dat is incl zo'n 100 kWh voor koelen.
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:45:
[...]
Bijzonder dat daar zo'n verschil in die factor zit. Mijn WP verbruikte in januari 508 kWh (incl ca 55 voor SWW), en in mei nog maar 64 (waarvan 46 voor SWW).
Kan het zijn dat je in januari veel met je houtkachel hebt bijgestookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Bijzonder dat daar zo'n verschil in die factor zit. Mijn WP verbruikte in januari 508 kWh (incl ca 55 voor SWW), en in mei nog maar 64 (waarvan 46 voor SWW).
Kan het zijn dat je in januari veel met je houtkachel hebt bijgestookt?
Ik had in mei 146kWh vs 546kWh in januari cv only.

Houtkachel zou niet heel veel verschillen verwacht ik, maar wss in januari wel wat vaker aan gehad.

Begin mei was het nog ronduit koud, vanaf eind mei wp definitief uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 08-08-2021 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:50:
[...]

De nieuwe WP (Daikin LT3 - 8kW) staat hier ook op de garage. Niet te horen. Maar dak is massief beton van circa 22cm. Met houten dakconstructie is het vragen om geluidsoverdracht.
Jij weet niet of hij niet te horen is want je hebt nog geen winter meegemaakt in dit huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:45:
[...]

En hier liggen de verhouding nog anders...
Januari 940kWh
Mei 165kWh
Dus een verhouding van 5,7 (afgerond)

En dat is inclusief SWW
Opwekking Januari 3762.9kWh CV en 316.9kWh SWW
Opwekking Mei 600.2kWh CV en 244.7kWh SWW

In Mei is hier nog iedere dag een beetje moeten verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door format5 op 09-08-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Voogel schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:49:
@mkleinman jij hebt de buitenunit op een dakje staan toch?
Nee, hij hangt boven dat dakje, en er dus niet op. ( Dan had ik een vergunning nodig |:( )

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Ethirty

Who...me?

Wij zijn bezig met de plannen voor een totaal renovatie/verbouwing van onze nieuwe woning. Zoals het er nu naar uit ziet moeten we genoeg kunnen isoleren om helemaal van het gas af te gaan en komt er dus ook een warmtepomp.

Er gaat waarschijnlijk ook tussen de 5 en 10 kWp aan panelen komen (ONO en WZW), beetje afhankelijk van de energiebehoefte, dus daar wil ik zo optimaal mogelijk gebruik van maken.

Ik wil niet dat een aannemer mij gaat vertellen wat hij altijd doet zonder dat goed te overzien. We krijgen het met de verbouwing niet goed voor elkaar om 1 grote technische ruimte te maken, dus onderdelen worden waarschijnlijk verspreid over bijkeuken, zolder en ruime meterkast/berging.

Wat is een goed punt om even te starten met inlezen? Ik weet ondertussen al wel de nodige dingen over een warmtepomp, maar de juiste samenstelling van binnen- en buitenunit / monoblock en andere componenten duizelt me nog een beetje. Welke keuzes zijn slim, welke absoluut niet?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:44:
Wij zijn bezig met de plannen voor een totaal renovatie/verbouwing van onze nieuwe woning. Zoals het er nu naar uit ziet moeten we genoeg kunnen isoleren om helemaal van het gas af te gaan en komt er dus ook een warmtepomp.

Er gaat waarschijnlijk ook tussen de 5 en 10 kWp aan panelen komen (ONO en WZW), beetje afhankelijk van de energiebehoefte, dus daar wil ik zo optimaal mogelijk gebruik van maken.

Ik wil niet dat een aannemer mij gaat vertellen wat hij altijd doet zonder dat goed te overzien. We krijgen het met de verbouwing niet goed voor elkaar om 1 grote technische ruimte te maken, dus onderdelen worden waarschijnlijk verspreid over bijkeuken, zolder en ruime meterkast/berging.

Wat is een goed punt om even te starten met inlezen? Ik weet ondertussen al wel de nodige dingen over een warmtepomp, maar de juiste samenstelling van binnen- en buitenunit / monoblock en andere componenten duizelt me nog een beetje. Welke keuzes zijn slim, welke absoluut niet?
Je moet eerst het vermogen zien te bepalen, richtgetallen zijn historisch gasverbruik, aantal m2 / aantal m3.

Vervolgens is je afgiftesysteem erg belangrijk. Indien mogelijk (veel) vloerverwarming, korte kringen, grote buisdiameter.

Kies voor (pomploze) gesloten verdelers, en kies voor een grote diameter aanvoerleiding naar de verdeler(s).

Monoblock v.s. Splitunit is veel over geschreven.
Grootste voordeel van de Monoblock is geen binnenunit.
Grootste nadeel van de Monoblock is bevriezingsgevaar, omdat er dan CV leidingen naar buiten lopen.

Heb je al een merk in gedachten welke je wilt toepassen?

Hoe ga je SWW doen zonder gas :? Doorstroomverwarmer is een optie, maar qua verbruik niet goedkoop (COP=1) en een beperkt debiet i.v.m. de hoge vermogens die nodig zijn.

Een SWW boilervat wordt vaak gebruikt icm een WP.
Dit kan een boilervat zijn welke wordt verwarmd door je WP dmv een drie-weg-klep, maar zou ook een WP boiler kunnen zijn.

Je moet eerst een richting kiezen, en het vermogen van de WP bepalen, en zorgen dat je afgifte geschikt is.
Dan komt er een moment dat je kiest voor een bepaald systeem, en vervolgens kies je een merk welke je gaat toepassen.

In dit topic is het vooral Panasonic (Met name monoblocks) en Mitsubishi (Met name split units) wat gebruikt wordt, maar ook Nibe, Nefit, Remeha, Fujitsu, etc. wordt toegepast.
Ramon_1984 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:57:

Afgelopen week ben ik weer in het bezit van een warmtepomp .
@Grolsch kan je het type bij mijn naam veranderen in een mercuria 6kw
Aangepast!

Waarom heb je voor een Remeha gekozen en niet voor een Panasonic als ik vragen mag?

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 09-08-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:44:

Wat ik aan @grolsch zou willen toevoegen is de vraag hoeveel Sanitair warm water je dagelijks denkt te gebruiken.
Er zijn hier die aan 500 liter per dag niet genoeg hebben, die kiezen dan ook voor een SWW (boiler) vat van pakweg 600 liter, dat is echt een groot vat die heel wat ruimte vraagt! ook de vloer moet dat kunnen dragen.

Zelfs een kleine WP- boiler van 270 liter is al zo groot als een flinke koelkast., en heeft daarbij ventilatie aanvoer en afvoer nodig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
Grolsch schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Aangepast!

Waarom heb je voor een Remeha gekozen en niet voor een Panasonic als ik vragen mag?
De Remeha was gratis , daarmee was de keuze snel gemaakt. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

De Remeha was gratis , daarmee was de keuze snel gemaakt. 8)
Heb je een linkje, gratis is elke Nederlander gek op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Grolsch schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:43:
[...]

Je moet eerst het vermogen zien te bepalen, richtgetallen zijn historisch gasverbruik, aantal m2 / aantal m3.

Vervolgens is je afgiftesysteem erg belangrijk. Indien mogelijk (veel) vloerverwarming, korte kringen, grote buisdiameter.
Goed punt, alleen is er nu nog geen CV, een 25 jaar oude ketel, gaan we het hele dak eraf halen en een hele nieuwe vloer leggen. :D

Uiteraard komt overal vloerverwarming. Bij budget gaat ook de hele buitenschil op de schop, maar de huidige muren lijken van niveau jaren 90.

Gaan waarschijnlijk richting de 240m2 na verbouwing en er blijft bijna geen binnenmuur overeind.
Kies voor (pomploze) gesloten verdelers, en kies voor een grote diameter aanvoerleiding naar de verdeler(s).

Monoblock v.s. Splitunit is veel over geschreven.
Grootste voordeel van de Monoblock is geen binnenunit.
Grootste nadeel van de Monoblock is bevriezingsgevaar, omdat er dan CV leidingen naar buiten lopen.

Heb je al een merk in gedachten welke je wilt toepassen?
Nibe of Daikin leken me wel wat, verder nog niet echt onderbouwd. Behalve dat Daikin een all-in-one binnenunit heeft, die mooi in de bijkeuken past en er niet uitziet alsof er nergens anders plek was.

Zou mooi zijn als ik iets aan KNX kan knopen.
Hoe ga je SWW doen zonder gas :? Doorstroomverwarmer is een optie, maar qua verbruik niet goedkoop (COP=1) en een beperkt debiet i.v.m. de hoge vermogens die nodig zijn.

Een SWW boilervat wordt vaak gebruikt icm een WP.
Dit kan een boilervat zijn welke wordt verwarmd door je WP dmv een drie-weg-klep, maar zou ook een WP boiler kunnen zijn.
Quooker met doorstroom in de keuken, boilervat voor de rest. Twijfel of we die naar de vliering moeten halen voor de kortste route naar de badkamer. Maar een houten vloer is wellicht niet optimaal daarvoor.

Misschien zonneboiler of een slimme manier om overschot vd zon om te zetten in warmteopslag. Wil daarvoor best een paar panelen meer neerleggen.
Je moet eerst een richting kiezen, en het vermogen van de WP bepalen, en zorgen dat je afgifte geschikt is.
Dan komt er een moment dat je kiest voor een bepaald systeem, en vervolgens kies je een merk welke je gaat toepassen.

In dit topic is het vooral Panasonic (Met name monoblocks) en Mitsubishi (Met name split units) wat gebruikt wordt, maar ook Nibe, Nefit, Remeha, Fujitsu, etc. wordt toegepast.
frisianstar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:01:
[...]

Wat ik aan @grolsch zou willen toevoegen is de vraag hoeveel Sanitair warm water je dagelijks denkt te gebruiken.
Er zijn hier die aan 500 liter per dag niet genoeg hebben, die kiezen dan ook voor een SWW (boiler) vat van pakweg 600 liter, dat is echt een groot vat die heel wat ruimte vraagt! ook de vloer moet dat kunnen dragen.

Zelfs een kleine WP- boiler van 270 liter is al zo groot als een flinke koelkast., en heeft daarbij ventilatie aanvoer en afvoer nodig.
Net als hierboven, lastig vaststellen. We zijn nu met 2, maar ons huidige huis is in niks te vergelijken met waar we straks gaan wonen.

Ontwerp is nog niet helemaal af en de eerste gesprekken met de aannemer moeten we nog voeren, maar ik hoop met een budget van 25-30k toch wel wat keuzevrijheid te hebben. Maar budget is niet zwart-wit omdat veel van de noodzakelijke verbouwing ook extra isolatie oplevert en we ook aan de constructie kunnen sleutelen om bijv een zware boiler op zijn plek te houden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:27:

Ontwerp is nog niet helemaal af en de eerste gesprekken met de aannemer moeten we nog voeren, maar ik hoop met een budget van 25-30k toch wel wat keuzevrijheid te hebben. Maar budget is niet zwart-wit omdat veel van de noodzakelijke verbouwing ook extra isolatie oplevert en we ook aan de constructie kunnen sleutelen om bijv een zware boiler op zijn plek te houden.
25k voor alleen verwarming/water hoop ik dan?

Tip is eerst zo goed mogelijk isoleren en dan nog wat beter. Verwarming klaarmaken voor ltv dus vloerverwarming beneden en boven een degelijke airco (eigenlijk alleen nodig voor koeling), want bij goed isoleren heb je er geen kachels nodig, de warmte trekt wel door het plafond.

Aangezien je aannemer in de arm neemt, die gaan meestal voor de cheapy oplossingen. Dus glaswol en minimale isolatiewaarden. Dak r6 en muur en vloer r5 (en dan moet eigenlijk het glas ook niet te slecht zijn.,

Dan genoeg zonnepanelen om al je verbruik af te dekken Inc toekomst. Dus dat is zeker 7000 a 8000kw.

CV hopelijk nog even laten zitten en dan kan je mooi een jaartje kijken hoeveel gas je in de nieuwe situatie gebruikt.

Er zal nog genoeg subsidie komen ivm het gezellige weertje overal. Zorg wel dat je het met -20 ook een tijd warm kan houden en met +40 lekker koel.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Budget ging inderdaad over water/warmte. Isolatie gaan we proberen boven norm te krijgen. Met houten vloer op zand kan het alleen maar omhoog. :+
Groot deel van kozijnen/glas krijgt ook nog wat tlc. Screens om verdere hitte buiten te houden.

We gaan dusdanig slopen dat ik de huidige gas installatie er gelijk uit trek. Een geiser en 2 gas kachels gaan me niks vertellen en ik hoop geen verhuizing vd aansluiting en een nieuwe ketel te hoeven begroten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:07:
Budget ging inderdaad over water/warmte. Isolatie gaan we proberen boven norm te krijgen. Met houten vloer op zand kan het alleen maar omhoog. :+
In tegendeel!
Ik had ook houten vloeren op zand, en dat geeft je geweldige flexibiliteit qua isolatie: voor elke cm/dm zand die je er uit haalt kan er isolatie schuim terug in, en beton daarop storten, al dan niet met de vloerverwarming daarin al ingestort.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Goed punt, alleen is er nu nog geen CV, een 25 jaar oude ketel, gaan we het hele dak eraf halen en een hele nieuwe vloer leggen. :D

Uiteraard komt overal vloerverwarming. Bij budget gaat ook de hele buitenschil op de schop, maar de huidige muren lijken van niveau jaren 90.

Gaan waarschijnlijk richting de 240m2 na verbouwing en er blijft bijna geen binnenmuur overeind.
Een kengetal is +- 40W/m2 bij woning EPC0,4 en CO2 gestuurde ventilatie, dan zou je dus aan een WP van 9,6KW zitten.
Dit is wel erg natte vingerwerk trouwens, beter is een fatsoenlijke WVB berekening te (laten) maken.
[...]

Nibe of Daikin leken me wel wat, verder nog niet echt onderbouwd. Behalve dat Daikin een all-in-one binnenunit heeft, die mooi in de bijkeuken past en er niet uitziet alsof er nergens anders plek was.

Zou mooi zijn als ik iets aan KNX kan knopen.
Nibe is niet goedkoop maar wel mooi en stil wat ik hier af en toe lees. Qua regeling wel redelijk "complex" met al die graadminuten etc;, maar de mensen die hier een Nibe hebben zijn er erg tevreden over volgens mij. Let wel goed op wat het vermogen is bij Tbuiten -10 en Ta 35 graden. Daar zit veel verschil in bij de verschillende fabricanten.

Zelf heb ik een Mitsu, en die heb ik voorzien van een Procon, waardoor ik via mijn domotica systeem alles kan bedienen / uitlezen.

Zover ik weet heeft elk merk wel binnenunits met een boiler ingebouwd. Dit zjin dan wel split units.
[...]

Quooker met doorstroom in de keuken, boilervat voor de rest. Twijfel of we die naar de vliering moeten halen voor de kortste route naar de badkamer. Maar een houten vloer is wellicht niet optimaal daarvoor.

Misschien zonneboiler of een slimme manier om overschot vd zon om te zetten in warmteopslag. Wil daarvoor best een paar panelen meer neerleggen.
Zonneboiler zou ik niet doen, leg dan extra PV op de beschikbare ruimte, solar tubes doen 's winters ook nagenoeg niets, en zomers ben je alle overtollige energie gewoon "kwijt", bij PV kun je deze (op dit moment nog) salderen, en anders terugleveren.

Er is geen rekensom die een zonneboiler financieel interessant maakt t.o.v. PV.
[...]

[...]

Net als hierboven, lastig vaststellen. We zijn nu met 2, maar ons huidige huis is in niks te vergelijken met waar we straks gaan wonen.

Budget is groot genoeg, als je het slim aanpakt kun je voor de helft klaar zijn.

M.b.t. de boiler is de belangrijkste vraag, krijg je een groot ligbad? Indien ja, dan heb je zeker minimaal een 300 liter boiler nodig is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:05
Groot deel van kozijnen/glas krijgt ook nog wat tlc. Screens om verdere hitte buiten te houden.

We gaan dusdanig slopen dat ik de huidige gas installatie er gelijk uit trek. Een geiser en 2 gas kachels gaan me niks vertellen en ik hoop geen verhuizing vd aansluiting en een nieuwe ketel te hoeven begroten.
Budget lijkt me vrij ruim genomen dan. Wil je het allemaal in één keer aanbesteden of vind je het het prima om met verschillende installateurs en aannemers te werken op de verschillende onderdelen?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar een 3 fase Mitsubishi warmtepomp zoals @Grolsch heeft dan scheelt het een hoop als je hem uit het buitenland importeert. Alleen zul je dan zelf een installateur zoals @koevlaas2 moeten vinden die hem installeert. Qua hardware zit je dan op iets van 8k (4.5k buitenunit, 3.5k binnenunit met geïntegreerde 300l vat) voor een 11kW versie. Met wat extra installatie materialen en het installeren en met aftrek van de subsidie zou je dan toch wel voor 10k tot 12k klaar moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Het wordt een verbouwing van een maand of 6, dus het is allemaal vrij ingrijpend. :)

Vandaar ook dat het budget vrij ruim is, in het begin was het voor verduurzamen, nu hebben we zoveel meer gepland, dat een verbouw en verduurzaming door elkaar lopen. We gaan na de bouwvak voor het eerst met de aannemer naar kosten kijken en dan wordt er meer duidelijk over de verdeling van het totale budget.
Grolsch schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Een kengetal is +- 40W/m2 bij woning EPC0,4 en CO2 gestuurde ventilatie, dan zou je dus aan een WP van 9,6KW zitten.
Dit is wel erg natte vingerwerk trouwens, beter is een fatsoenlijke WVB berekening te (laten) maken.
Uiteraard volgt er nog rekenwerk, maar we zitten nog te vroeg in het proces.

Ventilatie is nog wel een ding, dat moeten we in een bestaande woning zien in te passen. Een deel van de woning heeft al betonnen verdiepingsvloeren, dus dat kan wel lastig worden met leidingen. Centrale WTW zal wel een uitdaging worden gok ik.
Zonneboiler zou ik niet doen, leg dan extra PV op de beschikbare ruimte, solar tubes doen 's winters ook nagenoeg niets, en zomers ben je alle overtollige energie gewoon "kwijt", bij PV kun je deze (op dit moment nog) salderen, en anders terugleveren.

Er is geen rekensom die een zonneboiler financieel interessant maakt t.o.v. PV.
Twijfelde toch al, schrap ik die gelijk.
Budget is groot genoeg, als je het slim aanpakt kun je voor de helft klaar zijn.

M.b.t. de boiler is de belangrijkste vraag, krijg je een groot ligbad? Indien ja, dan heb je zeker minimaal een 300 liter boiler nodig is mijn ervaring.
Dat is wel een slimme tip. Ms Ethirty wil graag een groot bad.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@Ethirty , @Grolsch , ik moet meer kijken naar -2C en Ta35 dan -10C en Ta35. Die R32 en R290 hebben daar een dip zitten door defrost? Dat nominaal best nog wel eens daar je probleem kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ethirty schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:03:
Dat is wel een slimme tip. Ms Ethirty wil graag een groot bad.
Wij hebben een redelijk groot 300-liter bad, en dat gaat prima met een 300 liter boiler op slechts 47 graden. Voordeel van 300 liter is dat je die (in ieder geval bij Mitsubishi Electric) nog kunt krijgen als all-in-one binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet hoe groot ons bad is, maar met 400 liter op 48 graden is het krap aan als er daarna nog gedouched wordt. 1 x douchen na bad gaat goed, 2e doucher heeft niet heel veel over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 13:21
Grolsch schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:20:
Ik weet niet hoe groot ons bad is, maar met 400 liter op 48 graden is het krap aan als er daarna nog gedouched wordt. 1 x douchen na bad gaat goed, 2e doucher heeft niet heel veel over :)
Dan is ie toch allang weer geladen? Onze 300 liter vat is na een vol bad ook redelijk leeg maar terwijl je in bad ligt te dobberen wordt binnen een uur er weer ruim voldoende warmte in gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 13:39

DJT

In de ideale situatie laat je de boiler maar één keer per dag (als de temperatuur buiten het hoogst is) opwarmen. Ik gok dat Grolsch dat doet, en ik trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ja, dan snap ik wel dat het op een gegeven moment op is, maar dan zijn er ook situaties te bedenken dat zelfs 600 liter niet genoeg is :D

Ik ga er wel vanuit dat het tussentijds gewoon bij verwarmd wordt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:54

stuffer

Ondertietel

Ethirty schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:32:
Ja, dan snap ik wel dat het op een gegeven moment op is, maar dan zijn er ook situaties te bedenken dat zelfs 600 liter niet genoeg is :D

Het zal wel niet het goedkoopst zijn maar gebeurt bij ons regelmatig. Zeker als er een bad wordt gevuld of er meerdere achter elkaar douchen. Een koude douche wordt hier in huis niet getolereerd _O-

Dan weet ik waar ik slaap.

In m'n dromen in bed en de vrouw op de bank maar de werkelijkheid?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DJT schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:18:
In de ideale situatie laat je de boiler maar één keer per dag (als de temperatuur buiten het hoogst is) opwarmen. Ik gok dat Grolsch dat doet, en ik trouwens ook.
Uiteraard. Maar je kunt je opwarmtijd ook instellen van bijvoorbeeld 12 - 22 uur (zoals wij dat hebben). Dan wordt er elke dag netjes om 12 uur een SWW-run gedraaid, behalve als er 's middags of 's avonds iemand in bad gaat (dat gebeurt hooguit 1x per week, en nooit 's ochtends), dan wordt er direct na of nog tijdens het badderen een tweede SWW-run gestart. Op die manier zitten we nooit zonder warm water, en hebben we makkelijk genoeg aan een 300 liter SWW-vat op 47 graden voor een groot (300 L) bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-10 14:10
Grolsch schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Mijn 2 cents:

10 CM masief gewapend beton uitbouw met isolatie uiteraard, plat dak. 12kW panasonic J
op 2 x rubber bigfoots. Naast badkamer raam (zonder opening / roosters)

Resultaat: geen geluid. Geen resonanties zowel boven naast de unit als beneden de unit in de berging. Maakt niet uit wat die unit doet je hoort helemaal niks binnen, ik heb zelfs de mech ventilatie uitgezet maar nog steeds hoor ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Lollercopter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:47:
Resultaat: geen geluid. Geen resonanties zowel boven naast de unit als beneden de unit in de berging. Maakt niet uit wat die unit doet je hoort helemaal niks binnen, ik heb zelfs de mech ventilatie uitgezet maar nog steeds hoor ik niks.
Hoe lang staat die unit daar al? Oftewel, wat waren je ervaringen afgelopen februari, toen je WP hard moest werken en er een massief ijsblok onder de unit ontstond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:05
Lollercopter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

Mijn 2 cents:

10 CM masief gewapend beton uitbouw met isolatie uiteraard, plat dak. 12kW panasonic J
op 2 x rubber bigfoots. Naast badkamer raam (zonder opening / roosters)

Waar heb jij een 12kW J serie gevonden? Dacht dat die maar tot 9kW gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 22-09 18:13
Andrehj schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Hoe lang staat die unit daar al? Oftewel, wat waren je ervaringen afgelopen februari, toen je WP hard moest werken en er een massief ijsblok onder de unit ontstond?
Bij mij geen verschil, toen hoorde ik ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ethirty schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:32:

Een douche wtw kost niet zoveel, geeft extra besparing (ca 60 %) en zorgt ervoor dat je meer kunt douchen met een beperkte boiler. Dus win-win!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:09
KC27 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:45:
[...]

Een douche wtw kost niet zoveel, geeft extra besparing (ca 60 %) en zorgt ervoor dat je meer kunt douchen met een beperkte boiler. Dus win-win!
Douche wtw is voor de regendouche een no-brainer, alleen bij het vullen van een bad heb je niets aan de douch wtw.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

Waar heb jij een 12kW J serie gevonden? Dacht dat die maar tot 9kW gingen.
Bij mij staat het op een houten uitbouw. Dat is dus geen goed idee. Zelfs met veel maatregelen is het nog niet volledig stil te krijgen. Ik moet nog een paar veervoeten kopen. Dat zal wellicht nog een stuk helpen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online

Ik neem aan dat je dan ook een kruipruimte hebt.
Dan is het met schuim beton en XPS gemakkelijk weer op hoogte te krijgen.

25k€ is een goed budget. Voor een dusdanig groot huis is 12kw warmtepomp op een goede plek denk ik geen overbodige luxe. 300liter zou ook wel goed genoeg moeten zijn, met een goed opstook protocol.

Nukezone FTW

Pagina: 1 ... 109 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.