Ethirty schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:44:
Wij zijn bezig met de plannen voor een totaal renovatie/verbouwing van onze nieuwe woning. Zoals het er nu naar uit ziet moeten we genoeg kunnen isoleren om helemaal van het gas af te gaan en komt er dus ook een warmtepomp.
Er gaat waarschijnlijk ook tussen de 5 en 10 kWp aan panelen komen (ONO en WZW), beetje afhankelijk van de energiebehoefte, dus daar wil ik zo optimaal mogelijk gebruik van maken.
Ik wil niet dat een aannemer mij gaat vertellen wat hij altijd doet zonder dat goed te overzien. We krijgen het met de verbouwing niet goed voor elkaar om 1 grote technische ruimte te maken, dus onderdelen worden waarschijnlijk verspreid over bijkeuken, zolder en ruime meterkast/berging.
Wat is een goed punt om even te starten met inlezen? Ik weet ondertussen al wel de nodige dingen over een warmtepomp, maar de juiste samenstelling van binnen- en buitenunit / monoblock en andere componenten duizelt me nog een beetje. Welke keuzes zijn slim, welke absoluut niet?
Je moet eerst het vermogen zien te bepalen, richtgetallen zijn historisch gasverbruik, aantal m2 / aantal m3.
Vervolgens is je afgiftesysteem erg belangrijk. Indien mogelijk (veel) vloerverwarming, korte kringen, grote buisdiameter.
Kies voor (pomploze) gesloten verdelers, en kies voor een grote diameter aanvoerleiding naar de verdeler(s).
Monoblock v.s. Splitunit is veel over geschreven.
Grootste voordeel van de Monoblock is geen binnenunit.
Grootste nadeel van de Monoblock is bevriezingsgevaar, omdat er dan CV leidingen naar buiten lopen.
Heb je al een merk in gedachten welke je wilt toepassen?
Hoe ga je SWW doen zonder gas

Doorstroomverwarmer is een optie, maar qua verbruik niet goedkoop (COP=1) en een beperkt debiet i.v.m. de hoge vermogens die nodig zijn.
Een SWW boilervat wordt vaak gebruikt icm een WP.
Dit kan een boilervat zijn welke wordt verwarmd door je WP dmv een drie-weg-klep, maar zou ook een WP boiler kunnen zijn.
Je moet eerst een richting kiezen, en het vermogen van de WP bepalen, en zorgen dat je afgifte geschikt is.
Dan komt er een moment dat je kiest voor een bepaald systeem, en vervolgens kies je een merk welke je gaat toepassen.
In dit topic is het vooral Panasonic (Met name monoblocks) en Mitsubishi (Met name split units) wat gebruikt wordt, maar ook Nibe, Nefit, Remeha, Fujitsu, etc. wordt toegepast.
Aangepast!
Waarom heb je voor een Remeha gekozen en niet voor een Panasonic als ik vragen mag?
[
Voor 6% gewijzigd door
Grolsch op 09-08-2021 19:48
]