WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Mooi concept, maar als je al een Panasonic WP hebt niet echt logisch om in te investeren. Gewoon wand model fan coils i.p.v. muur model zoals inderdaad @thehog me weer op wees.
Recap, twee geïsoleerde leidingen naar boven en een kabel voor communicatie tussen WP en fancoil. Dan moet ik er volgens mij zijn om een fancoil te kunnen plaatsen
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als je gewenste fancoil een uitgang voor warmtevraag heeft wel ja.CurlyMo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 08:16:
[...]
Mooi concept, maar als je al een Panasonic WP hebt niet echt logisch om in te investeren. Gewoon wand model fan coils i.p.v. muur model zoals inderdaad @thehog me weer op wees.
Recap, twee geïsoleerde leidingen naar boven en een kabel voor communicatie tussen WP en fancoil. Dan moet ik er volgens mij zijn om een fancoil te kunnen plaatsen
En natuurlijk de stroom voor de fancoil niet vergeten.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Stroom en afvoer zit er al inderdaad, maar goed dat je die aanname even toetstformat5 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Als je gewenste fancoil een uitgang voor warmtevraag heeft wel ja.
En natuurlijk de stroom voor de fancoil niet vergeten.
Fans voor fancoilsCees-JanH schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:36:
Wellicht het handig om een fancoil topic aan te gaan maken
Soms kun je (in elk geval bij ons net over de Duitse grens) bij de LIDL of ALDI in de aanbieding een luchtdroger kopen voor minder dan € 200,-
Deze apparaten zijn feitelijk ook complete warmtepompen. De verdamper koelt en droogt de lucht, de warmte van de condensor wordt vervolgens weer afgegeven aan de gedroogde lucht. Er zit een opvangbak in voor een aantal liters water.
Vaak kunnen dit soort apparaten tot 200 m3/uur lucht ontvochtigen.
Als je zo'n apparaat in huis zet (of nog mooier in je ventilatiesysteem [toevoerkant]) opneemt, kun je vervolgens gewoon koelen met je vloer zonder condensatieproblemen, omdat de luchtvochtigheid al door deze droger fors is gereduceerd.
Zwerius Kriegsman
"Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"Cees-JanH schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:36:
Wellicht het handig om een fancoil topic aan te gaan maken
Wie doet een aanzet? Volgens mij hebben in ieder geval de volgende tweakers er eentje draaien @thehog @doek55 @Heronimo @Zwerius @Cees-JanH @Kird03 @Leudal
De Vaillant Arovair heeft hier inmiddels test gedraaid. Het geluid valt me in positieve zin erg mee. Het installeren was uiteindelijk ook vrij simpel. Wel heb je om het binnen rond de 21 graden te krijgen bij 2kW temperaturen rond de 9 tot 10 graden nodig.
Heb hem inmiddels weer uitgezet omdat ik het met 21-23 graden binnen nog wel best vind. Ben benieuwd hoe het straks gaat als het echt weer 25+ word buiten. Eerder liepen hier op de tweede verdieping waar de fancoil hangt de temperaturen binnen dan ook snel op tot 25+ graden.
Qua flow lukt het om de boel goed te laten draaien met de enkele WN (hoog aan de muur) fancoil van de grootste maat. Ik weet niet of je nog genoeg flow zou houden als je een enkele unit in serie met de rest van je systeem hangt. Waarschijnlijk lukt het wel, maar dan moet in de rest van het systeem niet al te veel weerstand zitten.
Ik heb nu een paar offertes, klopt het dat de besturing altijd bijgekocht moet worden?
Het beste wat ik tot nu toe aangeboden heb gekregen is 1350 voor 2x sls600, inc verzend en controle paneel.
Daar schrok ik wel licht van aangezien ik op voorhand dacht voor circa 1000 wel klaar te kunnen zijn
CurlyMo in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Rimco z'n Chinook WP
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ziet er mooi uit.Rimco schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:37:
[...]
Werkt wel, al moet ik nog even verder met de L/L binnenunits
De eerste hangt![]()
[Afbeelding]
(Zonder stroom gaat het klepje nu nog even niet verder dicht.)
Die klepjes hangen altijd op half 11 als je eraan zit en dat komt idd pas weer goed als de stroom erop gaat.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
- Geschakelde tussenwoning uit 1982
- Geschat gas jaarverbruik ongeveer 1100 m3
- waarvan de ramen in keuken en slaapkamer zijn vervangen door hr++ en de overige ramen dubbel glas zijn
- Kruipruimteisolatie op zeer korte termijn op de planning
- 12 Zonnepannelen op het (plat) dak, met een flink overschot dat ik momenteel teruglever
- CV ketel is door ouderdom en gebrekkig onderhoud van vorige bewoner aan vervanging toe
Het financiele kant van de warmtepomp spreekt me erg aan: Mogelijkheid om van het gas af te gaan, overschot van zonnepannelen nuttig gebruiken, flinke subsidie.
Maar helaas zit ik ook nog wel met wat vraagtekens:
- Krijg ik mijn huis wel warm met mijn huidige radiatoren of moet ik die ook nog vervangen?
- Hoe hoog moet ik vloerverwarming in de woonkamer/keuken als prioriteit/vereiste zien?
- Koelt een L/W warmtepomp genoeg dat ik geen aparte airconditioning nodig heb?
[ Voor 3% gewijzigd door cellcote op 12-07-2021 13:56 ]
Primaire vraag, heb je al eens in de winter met laag temperatuur vanuit je CV ketel proberen te verwarmen (max 40 graden)? Dat is de meest makkelijke manier om te bepalen of je het warm kan houden.cellcote schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:56:
Ik zit een beetje te stoeien met de vraag of mijn huis is geschikt voor een L/W warmtepomp. Een korte schets van mijn situatie:Een deel van de dubbel glas kozijnen moeten op korte termijn ook vervangen worden dus dan ga ik uiteraard ook voor hr++/tripple glas.
- Geschakelde tussenwoning uit 1982
- Geschat gas jaarverbruik ongeveer 1100 m3
- waarvan de ramen in keuken en slaapkamer zijn vervangen door hr++ en de overige ramen dubbel glas zijn
- Kruipruimteisolatie op zeer korte termijn op de planning
- 12 Zonnepannelen op het (plat) dak, met een flink overschot dat ik momenteel teruglever
- CV ketel is door ouderdom en gebrekkig onderhoud van vorige bewoner aan vervanging toe
Het financiele kant van de warmtepomp spreekt me erg aan: Mogelijkheid om van het gas af te gaan, overschot van zonnepannelen nuttig gebruiken, flinke subsidie.
Maar helaas zit ik ook nog wel met wat vraagtekens:Zijn er hier meer mensen die deze twijfel hebben gehad en wat zouden jullie aanraden?
- Krijg ik mijn huis wel warm met mijn huidige radiatoren of moet ik die ook nog vervangen?
- Hoe hoog moet ik vloerverwarming in de woonkamer/keuken als prioriteit/vereiste zien?
- Koelt een L/W warmtepomp genoeg dat ik geen aparte airconditioning nodig heb?
Koelen kan alleen op een geschikte medium (normale radiatoren niet geschikt, vloerverwarming minder geschikt, fancoils (Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) uitermate geschikt). Gezien deze vraag en je vorige vraag: Installeer een fancoil unit in je woonkamer/huis. Die kan dan koelen maar ook verwarmen en dan krijg je echt je huis wel warm (en koel).
Het exacte model is nog niet bekend gemaakt maar de specificaties zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nF99cyABLRIgTI1dS0Mu1bQO.jpg?f=user_large)
Omdat we met vijf personen zijn en we ook een ligbad hebben gekozen, vermoeden we dat de warmwatervoorziening van de ketel niet toereikend is.
Wij vragen ons af wat nu de beste optie is. De keuze om voor een andere ketel te gaan is er niet, dus het zal moeten met de bestaande configuratie en een aanvulling (extra voorraadvat?).
De kopers begeleider heeft me doorverwezen naar het installatiebedrijf, maar daar krijg ik nog geen contact mee. Wie heeft ervaring en of tips voor aanpassing/uitbreiding van de installatie?
Wat op die foto staat is een panasonic all-in-one. Dan heb je een buitenunit en binnen heb je dan 1 apparaat met zowel binnenunit als boiler-vat. (let op, dat is iets anders dan een buffer, net zoals een warmtepomp geen ketel is!)Ronald-K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
Mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een Panasonic warmtepomp van 5 of 7 KW, welke deels wordt geplaatst in een hydrotop systeem zodat er minder geluidsoverlast zal worden veroorzaakt.
Het exacte model is nog niet bekend gemaakt maar de specificaties zijn:[Afbeelding]
Omdat we met vijf personen zijn en we ook een ligbad hebben gekozen, vermoeden we dat de warmwatervoorziening van de ketel niet toereikend is.
Wij vragen ons af wat nu de beste optie is. De keuze om voor een andere ketel te gaan is er niet, dus het zal moeten met de bestaande configuratie en een aanvulling (extra voorraadvat?).
De kopers begeleider heeft me doorverwezen naar het installatiebedrijf, maar daar krijg ik nog geen contact mee. Wie heeft ervaring en of tips voor aanpassing/uitbreiding van de installatie?
De all-in-one heeft een beperking in de grootte/inhoud van die boiler. Als je geen all-in-one neemt maar een gewone split of een monoblock dan kan daar een losse boiler van bijvoorbeeld 300 liter aan worden gekoppeld. Zo groot zal jouw bad niet zijn.
(ps, de grootte van de boiler is niet 1 op 1 gekoppeld aan de inhoud van jouw bad want als de boiler bv 50 graden is dan meng je daar nog koud water bij)
[ Voor 0% gewijzigd door sjimmie op 12-07-2021 16:00 . Reden: 30 -> 300 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Over die hydrotop zeker even contact opnemen met @Mortel of zijn Posts nazoeken Mortel in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"Ronald-K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
Mijn nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een Panasonic warmtepomp van 5 of 7 KW, welke deels wordt geplaatst in een hydrotop systeem zodat er minder geluidsoverlast zal worden veroorzaakt.
Het exacte model is nog niet bekend gemaakt maar de specificaties zijn:[Afbeelding]
Dan weet je waar je heel goed op moet letten. Hij zit met meer dan 100 nieuwbouw eigenaren met niet correct geïnstalleerde systemen. Ik weet niet hoe de afhandeling momenteel is verlopen
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Moi hoop ik, maar moet even opzoeken wat ie kost.bbn_ldp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:19:
Iemand een idee waar ik de Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS goedkoper kan bestellen dan in NL?
Wij hebben ook een ligbad en een regendouche. Dat gaat prima met een 7kW all in one (180L). Wel altijd event timen en kijken of er genoeg warm water in de tank zit.Ronald-K schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:56:
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Same here met een 190L. kan het bad laten vullen en de 8kw slaat vanzelf aan als het nodig is.timovd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:59:
[...]
Wij hebben ook een ligbad en een regendouche. Dat gaat prima met een 7kW all in one (180L). Wel altijd event timen en kijken of er genoeg warm water in de tank zit.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Maar hier gaat een lange douche net wel/niet goed, en niet goed na het bad (180cm ligbad) gevuld te hebben.
Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat veel echt af hangt van de ingestelde temperatuur (ivm terug mengen) en het gebruik (hier bijv douchen met 38 graden en redelijk lang met een regen douche (een echte, en dus niet alleen een grote douchekop welke regendouche genoemd wordt, het gebruik is dan ook 28L/min)).
Huh? hier de hele winter met 190 liter op 46 graden gedraaid en doorgaans geen probleem met 1 lange + 1 korte douche per dag (met daarna pas weer de opwarm-run). Soms kon er zelfs nog een derde hele korte douche achteraan.format5 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:53:
Hier een 400L vat (waarbij de temp misschien wat lager staat (46graden uitgezonderd legionella preventie run)).
Maar hier gaat een lange douche net wel/niet goed, en niet goed na het bad (180cm ligbad) gevuld te hebben.
Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat veel echt af hangt van de ingestelde temperatuur (ivm terug mengen) en het gebruik (hier bijv douchen met 38 graden en redelijk lang met een regen douche (een echte, en dus niet alleen een grote douchekop welke regendouche genoemd wordt, het gebruik is dan ook 28L/min)).
Dus ja, het verschilt nogal per situatie.
Hier wellicht? Ex VAT en verzendkosten. Draai er zelf al 2 jaar mee, erg tevreden.bbn_ldp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:19:
Iemand een idee waar ik de Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS goedkoper kan bestellen dan in NL?
Zeer kleine differentie van 0,2 C instelbaar.
https://www.pmcoppack.com...6188060&limit=10&orderby=
[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 13-07-2021 16:59 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ben je er van bewust dat je elke (aan/uit) thermostaat kan gebruiken mits hij maar 230v potientiaal vrij kan schakelen?bbn_ldp schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:19:
[ Voor 22% gewijzigd door Sturmer93 op 13-07-2021 20:27 ]
Via kabel neem ik aan, maar ik heb liever draadloos.thehog schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:49:
[...]
Ben je er van bewust dat je elke (aan/uit) thermostaat kan gebruiken mits hij maar 230v potientiaal vrij kan schakelen?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Neem aan dat er nog belasting bovenop komt nu ze uit de eu zijn. Staat nu 131p met delivery & vatGasschuif schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:56:
[...]
Hier wellicht? Ex VAT en verzendkosten. Draai er zelf al 2 jaar mee, erg tevreden.
Zeer kleine differentie van 0,2 C instelbaar.
https://www.pmcoppack.com...6188060&limit=10&orderby=
Er zijn ook wel draadloze versies, de thermostaat uit de OP is er ook in draadloze variant:bbn_ldp schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:42:
[...]
Via kabel neem ik aan, maar ik heb liever draadloos.
https://www.amazon.de/dp/...TG67?_encoding=UTF8&psc=1
In mijn overstap naar deze Loria was de keuze niet heel lastig, aangezien er niet veel ruimte was en er gebruik gemaakt werd van stadsverwarming. De Loria in combinatie met een SWW boilervat was eigenlijk een no-brainer.
Nu weet ik het gasverbruik van de nieuwe woning niet, maar wel dat er zo'n €200 per maand wordt neergelegd voor gas en elektra.
Qua opties zit ik een beetje met de WAF factor. Die vind het 'even' de kachel opschroeven een enorm gemis. De keren dat we na een bad te weinig water over hadden om te douchen is met wat finetuning eenvoudig verholpen, maar het opschroeven van een kachel wordt wel wat lastig.
Mijn intentie is om hier zonder gas te gaan wonen voor in elk geval het verwarmen van de woning, maar ik zit nog wel een beetje met de opties. Een lucht/water warmtepomp is in mijn ogen een goede keuze en lijkt mij een haalbare, maar met de verwarmingswens opteer ik een pelletkachel (ja, 't is vloeken in de kerk).
Hey! Deze kende ik nog niet. Zag alleen die panasonic in de op staan. Deze lijkt ook voor mij wel aan alle wensen te voldoen. Behalve dan dat de kamertemp slechts per 0,5graad instelbaar is. Al is daar wel vaak met calibratie omheen te werken.. Hebben er mensen ervaring met deze thermostaat?lampy25 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:13:
[...]
Er zijn ook wel draadloze versies, de thermostaat uit de OP is er ook in draadloze variant:
https://www.amazon.de/dp/...TG67?_encoding=UTF8&psc=1
(Waarom is er niet een simpele thermostaat die:
- draadloos is
- aan/uit schakelt
- per 0,1 graad instelbare kamertemp
- 0,2graad instelbare hysterese
Zo moeilijk kan het toch niet zijn zou je denken. Maargoed, bovenstaande thermostaat voldoet aan 3 van de 4 punten, en het 4e punt is via een omweg wel haalbaar.. dus lijkt me een goede optie wel😀)
[ Voor 42% gewijzigd door Japie.G op 14-07-2021 08:02 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Wellicht een combinatie maken van vloerverwarming en luchtverwarming? Het luchtverwarming deel kan je dan ofwel doen met een fancoil (zie het nieuwe fancoil topic) of een airco (lucht lucht warmtepomp). Door de vloerverwarming creëer je een constant prettig klimaat waarbij je de lucht verwarming als booster in kan zetten om even snel de lucht een paar graden warmer of kouder te krijgen. Ook met het oog op effectief kunnen koelen lijkt me dit een interessante setup.wervisser schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:37:
Sinds 2017 maak ik gebruik van een Loria 6008 in mijn woning van 505m3. Nu ga ik op korte termijn verhuizen naar een woning uit de jaren '20 met een D energielabel. Deze is in de laatste 10-15 jaar wel geïsoleerd, maar hierover heb ik nog geen informatie over de bijbehorende waardes. De woning is met bijna 1500m3 wel iets groter.
In mijn overstap naar deze Loria was de keuze niet heel lastig, aangezien er niet veel ruimte was en er gebruik gemaakt werd van stadsverwarming. De Loria in combinatie met een SWW boilervat was eigenlijk een no-brainer.
Nu weet ik het gasverbruik van de nieuwe woning niet, maar wel dat er zo'n €200 per maand wordt neergelegd voor gas en elektra.
Qua opties zit ik een beetje met de WAF factor. Die vind het 'even' de kachel opschroeven een enorm gemis. De keren dat we na een bad te weinig water over hadden om te douchen is met wat finetuning eenvoudig verholpen, maar het opschroeven van een kachel wordt wel wat lastig.
Mijn intentie is om hier zonder gas te gaan wonen voor in elk geval het verwarmen van de woning, maar ik zit nog wel een beetje met de opties. Een lucht/water warmtepomp is in mijn ogen een goede keuze en lijkt mij een haalbare, maar met de verwarmingswens opteer ik een pelletkachel (ja, 't is vloeken in de kerk).
Gokje, met 3000kWh en 2000m3 gas per jaar zit je op zo'n 200 euro per maand volgens de prijsvergelijkers. Dan kom je als snel op 10 tot 12kW qua warmtepomp, zeker als je direct all electric wilt zonder het exacte verbruik te weten en daardoor wat marge aan moet houden.
In plaats van een enkele 12kW warmtepomp zou je dan bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor een 9kW lucht-water monoblock in combinatie met een 5kW lucht-lucht multisplit. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit, heb je minder risico op problemen als een van beide dienst weigert en kan je effectiever koelen. Enig nadeel is dat je twee buitenunits hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door Heronimo op 14-07-2021 08:13 ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar👍Japie.G schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:45:
[...]
Hey! Deze kende ik nog niet. Zag alleen die panasonic in de op staan. Deze lijkt ook voor mij wel aan alle wensen te voldoen. Behalve dan dat de kamertemp slechts per 0,5graad instelbaar is. Al is daar wel vaak met calibratie omheen te werken.. Hebben er mensen ervaring met deze thermostaat?
- draadloos is
- aan/uit schakelt
Zo moeilijk kan het toch niet zijn zou je denken. Maargoed, bovenstaande thermostaat voldoet aan 3 van de 4 punten, en het 4e punt is via een omweg wel haalbaar.. dus lijkt me een goede optie wel😀)
Met een verbruik van 28l/min zit je ook wel aan de bovenkant van het waterverbruik, veel regendouches zitten op zo'n 15-20l/min terwijl een "normale douche" op zo'n 6-10l/min zit. Zelf denk ik er aan om een doorstroomverwarmer vlak bij de douche te plaatsen, zal in de meeste gevallen niet gebruikt worden, maar wel prettig als het een keer nodig is (bij gasten of gewoon zin in een lekker lange douche), al ga je een stortdouche van 28l/min daarmee niet vullen. COP=1 natuurlijk, maar comfort mag ook wat kosten.sjimmie schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Huh? hier de hele winter met 190 liter op 46 graden gedraaid en doorgaans geen probleem met 1 lange + 1 korte douche per dag (met daarna pas weer de opwarm-run). Soms kon er zelfs nog een derde hele korte douche achteraan.
Dus ja, het verschilt nogal per situatie.
Dat maakt niet uit toch? Het is de draadloze technologie van de thermostaat. Die heeft dan een kastje staan naast de warmtepomp om de bedrade schakeling te maken. Dat is ook bij de PAW wireless zo.bbn_ldp schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:42:
[...]
Via kabel neem ik aan, maar ik heb liever draadloos.
Volgens mij haalt de gemiddelde Nederlandse aansluiting geen debiet van 28l/min, dat is 1,68m3/uur terwijl er normaal gesproken zo'n 1 á max 1,5m3/uur uit de waterleiding komt.Batilan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:30:
[...]
Met een verbruik van 28l/min zit je ook wel aan de bovenkant van het waterverbruik, veel regendouches zitten op zo'n 15-20l/min terwijl een "normale douche" op zo'n 6-10l/min zit. Zelf denk ik er aan om een doorstroomverwarmer vlak bij de douche te plaatsen, zal in de meeste gevallen niet gebruikt worden, maar wel prettig als het een keer nodig is (bij gasten of gewoon zin in een lekker lange douche), al ga je een stortdouche van 28l/min daarmee niet vullen. COP=1 natuurlijk, maar comfort mag ook wat kosten.
Hier denk ik ook aan. Ook omdat vochtige lucht lichter is dan droge lucht --> Ontvochtiger op zolder bij overloop en daarmee proberen in hele huis dauwpunt naar beneden te krijgen. Zou dat (een beetje) werken? Heb geen groot huis, 130m2 maar wel gehele huis vloerverwarming dus koeling overal. Op zolder is meestal hoogste dauwpunt.Zwerius schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:18:
Misschien handig om ook eens te overwegen voor iedereen die met de vloer wil koelen, maar bang is voor een te hoge luchtvochtigheid en/of condensatieproblemen:
Soms kun je (in elk geval bij ons net over de Duitse grens) bij de LIDL of ALDI in de aanbieding een luchtdroger kopen voor minder dan € 200,-
Deze apparaten zijn feitelijk ook complete warmtepompen. De verdamper koelt en droogt de lucht, de warmte van de condensor wordt vervolgens weer afgegeven aan de gedroogde lucht. Er zit een opvangbak in voor een aantal liters water.
Vaak kunnen dit soort apparaten tot 200 m3/uur lucht ontvochtigen.
Als je zo'n apparaat in huis zet (of nog mooier in je ventilatiesysteem [toevoerkant]) opneemt, kun je vervolgens gewoon koelen met je vloer zonder condensatieproblemen, omdat de luchtvochtigheid al door deze droger fors is gereduceerd.
Op zolder kan ik de slang aansluiten op afvoer wasmachine, dat is ook makkelijk. Ik denk aan deze: https://www.coolblue.nl/product/827238/qlima-d630p.html
Die is voor max 200m3 en kan max 30liter/dag afvoeren. Zou toch best wat moeten doen. Is wel stuk goedkoper en simpeler dan airco installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door vandermark op 14-07-2021 10:21 ]
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Waarom dan niet een fancoil op zolder? Ontvochtig je en koel je tegelijk.vandermark schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Hier denk ik ook aan. Ook omdat vochtige lucht lichter is dan droge lucht --> Ontvochtiger op zolder bij overloop en daarmee proberen in hele huis dauwpunt naar beneden te krijgen. Zou dat (een beetje) werken? Heb geen groot huis, 130m2 maar wel gehele huis vloerverwarming dus koeling overal. Op zolder is meestal hoogste dauwpunt.
Op zolder kan ik de slang aansluiten op afvoer wasmachine, dat is ook makkelijk. Ik denk aan deze: https://www.coolblue.nl/product/827238/qlima-d630p.html
Die is voor max 200m3 en kan max 30liter/dag afvoeren. Zou toch best wat moeten doen. Is wel stuk goedkoper en simpeler dan airco installeren.
Zonde om de lucht te koelen om te ontvochtigen en dan weer warm er uit laten stromen, en vervolgens door de vloer weer te laten koelen.
:strip_exif()/f/image/07G9uoNl4sQWCJFOVMIlIJES.jpg?f=fotoalbum_large)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
https://www.amazon.nl/dp/B0163DSGEE/ref=emc_b_5_mob_tJapie.G schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:45:
[...]
Hey! Deze kende ik nog niet. Zag alleen die panasonic in de op staan. Deze lijkt ook voor mij wel aan alle wensen te voldoen. Behalve dan dat de kamertemp slechts per 0,5graad instelbaar is. Al is daar wel vaak met calibratie omheen te werken.. Hebben er mensen ervaring met deze thermostaat?
- draadloos is
- aan/uit schakelt
Momenteel gebruik ik deze nadat ik eerst een Emos aangesloten had. Deze is per dag programeerbaar, hysterese per 0,1 graad instelbaar en de kamertemperatuur per halve graad, wat voor mij meer dan voldoende is. Je kan deze ook gebruiken voor zone verwarming tot vier zones. De Emos was niet erg nauwkeurig met het weergeven van de kamertemperatuur en week op diverse temperaturen een paar tiende af van de werkelijke temperatuur. De computherm is veel nauwkeuriger en draadloos en schakeld vier zones op 230v en is aan / uit.
Het akkefietje met @jens1211 is 'opgelost', er is een voor beide partijen bevredigende oplossing gekomen en daarmee is de kous af.
Heb je dit topic al eens doorgelezen? Deze vraag komt zo'n beetje elke week langs... En wat nou als je zelf gewoon even uitrekent hoeveel warm water je nodig hebt aan de hand van je comfortwensen en hoe vaak je de WP wilt laten bijverwarmen?Sturmer93 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:25:
Ik ben momenteel bezig met het aanschaffen van een monoblock set-up, ik ben inmiddels beland bij een boilervat. Welk vat raden jullie aan wat een beetje betaalbaar is en wat voor formaat is een beetje gebruikelijk voor twee tot vier personen met een regendouche die ongeveer 12 liter per minuut doet? Overig warm water gaat via een Quooker.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op korte termijn verhuizen -> dus niet meer uitgebreid verbouwen?wervisser schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:37:
Sinds 2017 maak ik gebruik van een Loria 6008 in mijn woning van 505m3. Nu ga ik op korte termijn
Ik denk dat er ook in 2017 betere WP's waren dan de Loria, maar dat is nu niet meer relevant.verhuizen naar een woning uit de jaren '20 met een D energielabel. Deze is in de laatste 10-15 jaar wel geïsoleerd, maar hierover heb ik nog geen informatie over de bijbehorende waardes. De woning is met bijna 1500m3 wel iets groter.
Hier is maar één juist advies mogelijk: Ga er eerst maar eens een jaar (of twee) wonen. Kijk met welke CV-watertemperatuur je toe kunt. Zorg dat je een slimme meter hebt, die per dag het gasverbruik bijhoudt, zodat je van de koudste winterdagen het verbruik weet en daarmee het benodigde WP-vermogen kunt uitrekenen.Nu weet ik het gasverbruik van de nieuwe woning niet, maar wel dat er zo'n €200 per maand wordt neergelegd voor gas en elektra.
Check vooral ook of je afgiftesysteem geschikt is voor lagetemperatuurverwarming.
Als bovenstaande allemaal duidelijk is (en als wellicht ook de huidige, nog werkende, CV-ketel aan vervanging toe is) kun je rustig op zoek naar een eventuele verwarming met warmtepompen.
Verwarming met een pelletkachel is alleen maar af te raden, want:
- Vergeleken met een schone CV-ketel braakt die enorm veel zooi uit (roet, stank, fijnstof).
- Daardoor slecht voor je gezondheid (en die van de buren)
- Zeker niet CO2-neutraal (wat denk je waar die pellets vandaan komen?)
- Onderhoudsgevoelig door het pellet-aanvoermechanisme, en afvoer van as.
- En je moet zelf de pellets naar binnen sjouwen. Bij gas en stroom heb je dat niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De gehele wijk is vorige week aangepakt. Er is een vergelijkbare plaat geplaats als in de afbeelding hieronder.t.oswald schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:55:
[...]
Over die hydrotop zeker even contact opnemen met @Mortel of zijn Posts nazoeken Mortel in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Dan weet je waar je heel goed op moet letten. Hij zit met meer dan 100 nieuwbouw eigenaren met niet correct geïnstalleerde systemen. Ik weet niet hoe de afhandeling momenteel is verlopen
:fill(white):strip_exif()/f/image/M8iT1dXYhMpSRVnuWL2leI3I.png?f=user_large)
Maar dan is de plaat van metaal gemaakt. de uitsparing in de plaat is voorzien van een dikke rubbere band zodat er wel afsluiting plaats vindt tegen de warmtepomp, maar geen resonatie.
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Heb deze aangeschaft, dus van de winter kan ik het je zeggenJapie.G schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:45:
[...]
- draadloos is
- aan/uit schakelt
Via het tweedekans programma was die best gunstig geprijst, zeker in vergelijking met de Panasonic wireless.
Ik ga deze winter ook maar eens zoiets proberen. De thermostat van @Signor Doekie ’s link is ook wel een hele mooie.. even kijken hoe die multi zone werkt.lampy25 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:55:
[...]
Heb deze aangeschaft, dus van de winter kan ik het je zeggen![]()
Via het tweedekans programma was die best gunstig geprijst, zeker in vergelijking met de Panasonic wireless.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
http://docplayer.nl/10582...tal-kamerthermostaat.html
[ Voor 21% gewijzigd door Signor Doekie op 14-07-2021 13:31 ]
In principe is deze woning instapklaar. Er kan nog 1 kamer worden aangesloten op vloerverwarming, aangezien nog 1 groep beschikbaar is, maar dan houdt het wel op.Andrehj schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:35:
Op korte termijn verhuizen -> dus niet meer uitgebreid verbouwen?
Achteraf sprekende denk ik dat je hier wel gelijk in hebt. Met de kennis van nu zal ik een andere overwegen, maar onder de streep doet hij wel waarvoor hij bedoelt is.Ik denk dat er ook in 2017 betere WP's waren dan de Loria, maar dat is nu niet meer relevant.
Mooie opsomming. Dit waren ook wel de breekpunten in mijn beoordeling. Een pelletkachel heeft het voordeel dat het heet water levert, zoals de CV, maar wel met een redelijke vervuiling.Hier is maar één juist advies mogelijk: Ga er eerst maar eens een jaar (of twee) wonen. Kijk met welke CV-watertemperatuur je toe kunt. Zorg dat je een slimme meter hebt, die per dag het gasverbruik bijhoudt, zodat je van de koudste winterdagen het verbruik weet en daarmee het benodigde WP-vermogen kunt uitrekenen.
Check vooral ook of je afgiftesysteem geschikt is voor lagetemperatuurverwarming.
Als bovenstaande allemaal duidelijk is (en als wellicht ook de huidige, nog werkende, CV-ketel aan vervanging toe is) kun je rustig op zoek naar een eventuele verwarming met warmtepompen.
Verwarming met een pelletkachel is alleen maar af te raden, want:
- Vergeleken met een schone CV-ketel braakt die enorm veel zooi uit (roet, stank, fijnstof).
- Daardoor slecht voor je gezondheid (en die van de buren)
- Zeker niet CO2-neutraal (wat denk je waar die pellets vandaan komen?)
- Onderhoudsgevoelig door het pellet-aanvoermechanisme, en afvoer van as.
- En je moet zelf de pellets naar binnen sjouwen. Bij gas en stroom heb je dat niet.
Thanks
Dat snap ik niet. Als je je VVW wilt uitbreiden is het vervangen / uitbreiden van de verdeler volgens mij verreweg de kleinste klus. Leggen van de leidingen is veel lastiger.wervisser schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:59:
In principe is deze woning instapklaar. Er kan nog 1 kamer worden aangesloten op vloerverwarming, aangezien nog 1 groep beschikbaar is, maar dan houdt het wel op.
Ik heb die functie nog nooit gebruikt.t.oswald schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:41:
[...]
De functie “drogen” met de airco werkt nog beter dan “koelen” vind ik. Slaapkamer 45 % rlv.
De verdeler heeft nog een vrije aansluiting en toevallig zit deze verdeler ook in de ruimte waar de vloerverwarming niet is aangelegd. Het frezen van de leidingen is dus wel wat werk, maar de aansluiting kan dan relatief gemakkelijk worden gerealiseerd.Andrehj schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Dat snap ik niet. Als je je VVW wilt uitbreiden is het vervangen / uitbreiden van de verdeler volgens mij verreweg de kleinste klus. Leggen van de leidingen is veel lastiger.
Vochtiger lucht is weliswaar iets lichter dan droge lucht (als je kijkt naar de absolute vochtigheid), maar dat is zo minimaal, dat ik daarvan geen wonderen zou verwachten qua transport van lucht naar boven.vandermark schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Hier denk ik ook aan. Ook omdat vochtige lucht lichter is dan droge lucht --> Ontvochtiger op zolder bij overloop en daarmee proberen in hele huis dauwpunt naar beneden te krijgen. Zou dat (een beetje) werken? Heb geen groot huis, 130m2 maar wel gehele huis vloerverwarming dus koeling overal. Op zolder is meestal hoogste dauwpunt.
Zwerius Kriegsman
Mijn vriendin en ik hebben een bestaande woning aangekocht uit 1997.
De woning heeft een plat dak dus genoeg plek voor zonnepanelen, met dit gegeven zijn we gaan kijken om het maximale uit deze situatie te halen.
Al snel kwam de hybride warmtepomp op ons pad, beneden laten we VV infrezen waardoor we beschikken op LTV.
Warm water in de keuken komt uit een kleine keukenboiler en we gaan koken op inductie.
Het warmwater voor het douche zou dan wel via de reguliere CV gaan.
Het blijft echter aan mij vreten dat we de ketel en daarmee de gasaansluiting hiermee blijven behouden (inc de vastrecht kosten). Daarom overwegen we wellicht een volwaardige warmtepomp + een losse boiler oid?
Ons CV hok is slechts 80 bij 90 CM dus er is beperkte ruimte beschikbaar. Met een warmtepompboiler zou de ruimte al vrij vol staan.
Welke oplossing / combinatie zou in deze situatie het beste uitkomen? Is een elektrische boiler een goede oplossing?
[ Voor 4% gewijzigd door Mustang24 op 15-07-2021 12:45 ]
Ook een electrische boiler neemt die ruimte in. Enige wat minder ruimte in neemt is een doorstroom verwarmer maar daar mag een flinke aansluiting op om het enigsinds warm te krijgen en natuurlijk niet erg zuinig. Is je ruimte niet voldoende voor een all-in warmtepomp (inclusief boiler dus) zoals de https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-all-in-one/Mustang24 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:43:
Goedemiddag Allen,
De woning heeft een plat dak dus genoeg plek voor zonnepanelen, met dit gegeven zijn we gaan kijken om het maximale uit deze situatie te halen.
Al snel kwam de hybride warmtepomp op ons pad, beneden laten we VV infrezen waardoor we beschikken op LTV.
Warm water in de keuken komt uit een kleine keukenboiler en we gaan koken op inductie.
Het blijft echter aan mij vreten dat we de ketel en daarmee de gasaansluiting hiermee blijven behouden (inc de vastrecht kosten). Daarom overwegen we wellicht een volwaardige warmtepomp + een losse boiler oid?
Ons CV hok is slechts 80 bij 90 CM dus er is beperkte ruimte beschikbaar. Met een warmtepompboiler zou de ruimte al vrij vol staan.
Welke oplossing / combinatie zou in deze situatie het beste uitkomen? Is een elektrische boiler een goede oplossing?
Ik houd al een paar jaar de meterstanden bij, en van daaruit kan ik benaderen wat de gemiddelde energiebehoefte is over een periode van een maand. Maar ik vraag me af of ik die getallen kan gebruiken om de capaciteit van een warmtepomp kan bepalen.
e.g.:
Ons piek verbruik zit op ongeveer 0.8m3 gas per dag per graad Kelvin voor verwarmen, dat is ~27MJ/dag/Kelvin, en dat is ~330 Watt/Kelvin continue. Bij een buitentemperatuur van -10, en binnen +20 (30 graden), heb ik dan 10kW aan continue verwarmingsvermogen nodig.
Wat zijn hiervoor de marges? Reken je met een buitentemperatuur van -10? Of minder? Kun je gasverbruik uberhaupt als betrouwbare indicator gebruiken voor het dimensioneren van een WP?
Bedankt voor je reactie, wellicht is zon soort opgestelling een goede investering.thehog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Ook een electrische boiler neemt die ruimte in. Enige wat minder ruimte in neemt is een doorstroom verwarmer maar daar mag een flinke aansluiting op om het enigsinds warm te krijgen en natuurlijk niet erg zuinig. Is je ruimte niet voldoende voor een all-in warmtepomp (inclusief boiler dus) zoals de https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-all-in-one/
Alleen als ik kijk naar de maatvoeringen is het hok hiermee direct vol (we gaan het hok vegroten naar 1,2x0,8 echter willen we ook hier de wasmachine nog kwijt..).
Meerdere split units die we kunnen ophangen zou wellicht qua ruimte beslag het meest inpasbaar zijn...
Ik heb een foto bijgevoegd waarop de huidige CV ruimte zichtbaar is..
:strip_exif()/f/image/CfCTNfkeiqw2WsHYfeeorMOx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een warmtepomp als deze; https://www.klimate.nl/pa...rmtepomp-singlesplit.html mooi op de plaats passen van de huidige CV ketel. Een boiler zouden we dan recht tegen de muur/plafond kunnen ophangen o.i.d. (vandaar ook de eerdere verwijzing naar een e-boiler..).
Of je zet een monoblock op je dak aan de noordkant (of in de tuin) en dan zet je in die CV kast een losse warmtepompboiler.Mustang24 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:43:
Goedemiddag Allen,
Heb je al pagina 1 gelezen van dit topic? grote kans dat je je antwoorden dáár vind, er zijn trouwens meerdere topic's over warmtepompen voor verwarmen, sommige niet zo actief als deze, blader die komend weekend maar door.boxlessness schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:30:
Hoe kom ik er achter hoe ik een WP moet dimensioneren?
Ik houd al een paar jaar de meterstanden bij, en van daaruit kan ik benaderen wat de gemiddelde energiebehoefte is over een periode van een maand. Maar ik vraag me af of ik die getallen kan gebruiken om de capaciteit van een warmtepomp kan bepalen.
e.g.:
Ons piek verbruik zit op ongeveer 0.8m3 gas per dag per graad Kelvin voor verwarmen, dat is ~27MJ/dag/Kelvin, en dat is ~330 Watt/Kelvin continue. Bij een buitentemperatuur van -10, en binnen +20 (30 graden), heb ik dan 10kW aan continue verwarmingsvermogen nodig.
Wat zijn hiervoor de marges? Reken je met een buitentemperatuur van -10? Of minder? Kun je gasverbruik uberhaupt als betrouwbare indicator gebruiken voor het dimensioneren van een WP?
één antwoord is standaard: isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
Een moderne 2 onder één kap woning kan volstaan met wp van 5 KW, óók voor een vrijstaande woning zonder al te veel sanitair warm water productie.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Zitten bij -10 op 7,2 KW verlies.
Dat is dan berekend met beneden 21 - berging 17 - slaapkamers 20 - badkamer 22 - zolder twee kamers 20 graden.
Ik zit dan weer te denken - ook op basis van de informatie hier - hoeveel dagen is het nu echt -10 in Nederland.
Natuurlijk wil je het dan niet koud hebben maar dan zet ik de verwarming op zolder uit en de slaapkamers wil ik niet eens op 20 graden hebben.
Vriendin leest zich wat minder in maar wil dan een warmtepomp liefst zo 'zwaar mogelijk' Minimaal 7,2 KW bij -10 maar liever nog 8KW bij -10 haha.
Proberen uit te leggen dat een te zware warmtepomp in de overige dagen ook vermogen kwijt moet kunnen.
Iemand nog tips wat jullie zouden aanhouden?
Overigens zat ik bij Vaillant VWL 75/6 A 230V te kijken en daar staat bij -7 het volgende:
Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K staan: 2,4 - 8,0KW - lijkt me een groot verschil - 2,4 op de warmtepomp en de rest met hulpelementen of interpreteer ik dat verkeerd.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
het is wel verwarrend dat de ene fabrikant een waarde noemt bij - 7 of - 10 en de andere een vermogensbereik noemt. Ik dacht dat de stappen vanaf 2,4 naar de 8 KW met behulp van een warmte hulp element worden gedaan.BertusB404 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:07:
VWL 75/6 moduleert dan ergens tussen de 2.4 en 8 kW, afhankelijk van wat nodig is.
Thnx voor je reactie/input
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
zorg ook dat je die 8KW kunt afgeven in je huis (dus veel vloerverwarming oppervlak). Die verliesberekeningen zijn normaal gesproken ook ruim bemeten (zeg maar soort van worst case scenario) en zoals je zelf al zegt, je kunt je altijd nog "terugtrekken" in een kleiner verblijf die ene keer dat het ook overdag -10 wordt.Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:18:
[...]
het is wel verwarrend dat de ene fabrikant een waarde noemt bij - 7 of - 10 en de andere een vermogensbereik noemt. Ik dacht dat de stappen vanaf 2,4 naar de 8 KW met behulp van een warmte hulp element worden gedaan.
Thnx voor je reactie/input
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Heb je al uitgerekend of je met die vvw op de bgg genoeg vermogen hebt om je woning bij -10°C warm te houden? Bij veel bestaande woningen is dat nl. het grootste probleem.Mustang24 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:43:
Goedemiddag Allen,
Daarom geldt voor jou hetzelfde advies als dat wat ik een paar dagen geleden al aan iemand anders gaf: Ga er wonen en ga meten. En pas daarna een WP aanschaffen. Kun je ook mooi rustig nadenken over een handige plek voor je SWW-vat. (Hint: all-in-one)
-10 in het binnenland, -7 aan de westkustboxlessness schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:30:
Hoe kom ik er achter hoe ik een WP moet dimensioneren?
e.g.:
Wat zijn hiervoor de marges? Reken je met een buitentemperatuur van -10? Of minder?
En vergeet niet dat je ook nog SWW wil maken. Daar is je WP ook een uurtje mee bezig. Dus nog eens maal 24/23 doen. Dan heb je dus een WP nodig die bij -10°C ca 11 kW kan leveren.
Ja.Kun je gasverbruik uberhaupt als betrouwbare indicator gebruiken voor het dimensioneren van een WP?
Maar voor dat je overhaast tot aanschaf overgaat: Is je afgiftesysteem wel geschikt? Oftewel, kun je met 35°C water je keet warm stoken bij -10? Zo nee: isolatie verbeteren en/of afgifte verhogen.
Zo werkt dat natuurlijk niet. De buitenschil van een nieuwbouwwoning is zo waanzinnig veel beter geïsoleerd dan je verdiepingsvloeren (factor 100 of zo), dat het enige effect van het uitzetten van de verwarming op zolder is dat de verwarming op de lagere verdiepingen harder moet werken om de temperatuur in je huis te handhaven. Benodigd vermogen wordt er (nagenoeg) niet minder van.Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:55:
Dat is dan berekend met beneden 21 - berging 17 - slaapkamers 20 - badkamer 22 - zolder twee kamers 20 graden.
Ik zit dan weer te denken - ook op basis van de informatie hier - hoeveel dagen is het nu echt -10 in Nederland.
Natuurlijk wil je het dan niet koud hebben maar dan zet ik de verwarming op zolder uit en de slaapkamers wil ik niet eens op 20 graden hebben.
Vriendin is een stuk wijzer dan jij en heeft groot gelijk. Want je WP is ook nog een uurtje per dag bezig met SWW maken, en dat zit niet in die warmteverliesberekening. 8kW bij -10 lijkt dus een prima uitgangspunt.Vriendin leest zich wat minder in maar wil dan een warmtepomp liefst zo 'zwaar mogelijk' Minimaal 7,2 KW bij -10 maar liever nog 8KW bij -10 haha.
Dat is geen enkel probleem. Want je nieuwbouwwoning zal voorzien zijn van vloerverwarming. En er zit toch een thermostaat op die WP? Als setpoint binnen is bereikt gaat ie gewoon uit. De bufferwerking van je vloer(en) is sowieso gigantisch. Gewoon werken met een kleine hysterese en je merkt niet eens dat de WP aan of uit gaat. Combineren met bijv 0.5 graad nachtverlaging maakt het helemaal af.Proberen uit te leggen dat een te zware warmtepomp in de overige dagen ook vermogen kwijt moet kunnen.
Beter naar je vriendin luisteren.Iemand nog tips wat jullie zouden aanhouden?
Dat klopt misschien in een jaren 30 doortochtwoning zonder isolatie. Maar iemand die ooit in een moderne goed geïsoleerde en luchtdichte woning (zeker als deze ook nog is voorzien van WTW) heeft gewoond weet dat dat niet meer klopt. Die worden gewoon overal even warm.Kird03 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:42:
[...]
en zoals je zelf al zegt, je kunt je altijd nog "terugtrekken" in een kleiner verblijf die ene keer dat het ook overdag -10 wordt.
Thnx voor je reactie - je moest eens weten hoeveel meningen en adviezen ik al heb gekregen (waar ik zelf ook om vraag natuurlijk)Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:42:
[...]
Zo werkt dat natuurlijk niet. De buitenschil van een nieuwbouwwoning is zo waanzinnig veel beter geïsoleerd dan je verdiepingsvloeren (factor 100 of zo), dat het enige effect van het uitzetten van de verwarming op zolder is dat de verwarming op de lagere verdiepingen harder moet werken om de temperatuur in je huis te handhaven. Benodigd vermogen wordt er (nagenoeg) niet minder van.
[...]
Vriendin is een stuk wijzer dan jij en heeft groot gelijk. Want je WP is ook nog een uurtje per dag bezig met SWW maken, en dat zit niet in die warmteverliesberekening. 8kW bij -10 lijkt dus een prima uitgangspunt.
[...]
Dat is geen enkel probleem. Want je nieuwbouwwoning zal voorzien zijn van vloerverwarming. En er zit toch een thermostaat op die WP? Als setpoint binnen is bereikt gaat ie gewoon uit. De bufferwerking van je vloer(en) is sowieso gigantisch. Gewoon werken met een kleine hysterese en je merkt niet eens dat de WP aan of uit gaat. Combineren met bijv 0.5 graad nachtverlaging maakt het helemaal af.
[...]
Beter naar je vriendin luisteren.
Maar het verschil in adviezen is gewoon erg groot - jij ook bedankt voor jouw input, kunnen we ook weer mee verder.
We zitten overigens nu in een bijna niet geïsoleerde woning. De nieuwe woning zal ook beschikken over WTW idd.
[ Voor 54% gewijzigd door Kees_frl op 15-07-2021 21:59 ]
Dank voor je reactie. Maar je hebt de verkeerde tekst gequote...Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:55:
[...]
Thnx voor je reactie - je moest eens weten hoeveel meningen en adviezen ik al heb gekregen (waar ik zelf ook om vraag natuurlijk)![]()
Maar het verschil in adviezen is gewoon erg groot - jij ook bedankt voor jouw input, kunnen we ook weer mee verder.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 15-07-2021 21:57 ]
Als aanvulling, ik lees hier vrij weinig over, wel dat sommige mensen wel en sommige geen legionella run doen.
Ik doe zelf geen legionella run, ik gooi wel altijd na langere periodes van stilstaan al het water eruit om de boel volledig door te spoelen. Onze SWW vat staat ingesteld op 45 graden met een enkele run per dag in de middag.
[ Voor 54% gewijzigd door ronaldmathies op 16-07-2021 10:13 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Mijn ervaring met warm water vaten is dat als de temperatuur niet hoog genoeg komt er toch een slijmerige aanslag op de wanden komt. Dat lijkt mij persoonlijk alles behalve gezond.
Deze aanslag krijg je niet weg met een keertje doorspoelen. Daar is wel iets meer voor nodig.
Misschien dat iemand hier er iets zinnigers over kan zeggen, maar ik ga hier het risico niet nemen. Als het alleen voor mij was zou ik het wel durven, mar ik moet ook aan anderen denken.
welke temperatuur gebruik jij voor je SWW vat @format5format5 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:00:
@ronaldmathies ik betwijfel of dat doorspoelen zin heeft.
Mijn ervaring met warm water vaten is dat als de temperatuur niet hoog genoeg komt er toch een slijmerige aanslag op de wanden komt. Dat lijkt mij persoonlijk alles behalve gezond.
Deze aanslag krijg je niet weg met een keertje doorspoelen. Daar is wel iets meer voor nodig.
Misschien dat iemand hier er iets zinnigers over kan zeggen, maar ik ga hier het risico niet nemen. Als het alleen voor mij was zou ik het wel durven, mar ik moet ook aan anderen denken.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Ik neem aan voor een legionella run er een elektrisch element aanwezig moet zijn, hoe kan ik herkennen of dat aanwezig is, en zit deze dan in het SWW vat (De Jong WPS-300)?format5 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:00:
@ronaldmathies ik betwijfel of dat doorspoelen zin heeft.
En deze zou dan aangesloten moeten zijn op de warmtepomp wat in mijn geval de hydrobox is (Mitsubishi ERSC-VM2CR2).
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dus dan is het een kwestie van het vinkje zetten in het menu bij de Legionella optie en de rest gaat vanzelf?Naalroc schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:13:
Als je bij de Mitsu een legionella run wilt laten maken, dan doet hij dat het laatste stuk op het standaard 2 kWh ingebouwde element in de hydro-box. Maar het is natuurlijk veel efficiënter om dat te laten doen door een spiraal in de boiler, want alleen dáár heb je die hitte nodig, niet in de hydrobox of het pijpenstelsel.
Kan ik nog ergens instellingen doen? bijvoorbeeld:
Doel temperatuur?
Hoelang op doel temperatuur?
Tijdstip?
Interval (wekelijks, twee wekelijks etc...)?
Ik zit in het boekje te kijken maar kom het niet zo snel tegen (alleen die legionella optie kom ik tegen)
Ik ben met spoed opzoek naar een warmtepomp installateur voor een Lucht/water warmtepomp van Nibe (split)
Ik vraag dit voor een familielid (Hendik Ido Ambacht). De huidige installateur heeft alles afgeblazen
Wie o wie, kent iemand, of heeft eventueel tijd om op zeer korte termijn de unit aan te sluiten. Uiteraard wordt hier gewoon voor betaald.
Bedankt voor je eerlijke reactie, hoe zou ik dit het beste kunnen berekenen?Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:30:
[...]
Heb je al uitgerekend of je met die vvw op de bgg genoeg vermogen hebt om je woning bij -10°C warm te houden? Bij veel bestaande woningen is dat nl. het grootste probleem.
Daarom geldt voor jou hetzelfde advies als dat wat ik een paar dagen geleden al aan iemand anders gaf: Ga er wonen en ga meten. En pas daarna een WP aanschaffen. Kun je ook mooi rustig nadenken over een handige plek voor je SWW-vat. (Hint: all-in-one)
De vloer (en het dak/gevels) heeft een RC waarde van 2,5 die wil ik nog ophogen naar 3,5+ voor het maximale rendement.
De reden waarom ik e.e.a. met de warmtepomp wilde oppakken is zodat we in een keer klaar zijn + de verhuis kaart kunnen spelen m.b.t. de afsluitkosten van het gas.
Hiermee kan ik je niet, zo uit de losse hand, antwoorden, want ikzelf doe niet aan de legionella run; mijn boiler gaat wekelijks helemaal leeg, en vind dit onzin, in de privé omgeving.ronaldmathies schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:22:
[...]
Dus dan is het een kwestie van het vinkje zetten in het menu bij de Legionella optie en de rest gaat vanzelf?
Kan ik nog ergens instellingen doen? bijvoorbeeld:
Doel temperatuur?
Hoelang op doel temperatuur?
Tijdstip?
Interval (wekelijks, twee wekelijks etc...)?
Ik zit in het boekje te kijken maar kom het niet zo snel tegen (alleen die legionella optie kom ik tegen)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Soms ben je gewoon te bang. Ik ben blij dat ik al die "je moet dit en je moet dat" een beetje heb genegeerd en afgelopen winter met de hele koude nachten merkte dat het prima ging. Kort daarna is de gasaansluiting verwijderd.Mustang24 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:07:
[...]
Bedankt voor je eerlijke reactie, hoe zou ik dit het beste kunnen berekenen?
De vloer (en het dak/gevels) heeft een RC waarde van 2,5 die wil ik nog ophogen naar 3,5+ voor het maximale rendement.
De reden waarom ik e.e.a. met de warmtepomp wilde oppakken is zodat we in een keer klaar zijn + de verhuis kaart kunnen spelen m.b.t. de afsluitkosten van het gas.
Mijn advies, ga ervoor en laat je niet bangmaken (binnen het redelijke natuurlijk). In het ergste geval moet je de eerstvolgende winter nog creatief zijn en erachter komen waar je verbeterpunten zitten.
Als je mijn verhaal hebt/had gevolgd....Mustang24 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:07:
[...]
Iedereen was ervan overtuigd dat mijn wp TE klein was....
Alleen afgelopen 21 graden 24-7
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vertel je er ook even bij dat je afgelopen februari flink moest bijstoken? (met je hout- (of was het pellet-)kachel, waardoor alle winst voor het milieu direct weer verdwenen is door alle troep die die bijstook in de lucht heeft uitgebraakt?)Dylantje2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:06:
[...]
Als je mijn verhaal hebt/had gevolgd....
Iedereen was ervan overtuigd dat mijn wp TE klein was....
Alleen afgelopen 21 graden 24-7
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 16-07-2021 18:48 ]
Als je gaat na-isoleren zou ik naar Rc 6 gaan.Mustang24 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:07:
[...]
Maar berekenen is best een klusje. Zeker omdat je ook niet weet wat je bij harde wind kwijt raakt via natuurlijke ventilatie (luchtdichtheid woning) en via koudebruggen.
Daarom eerst isoleren. Dan een winter meten en aan de hand van je gasverbruik per dag (dus slimme meter nodig) je warmtebehoefte bepalen.
Vervolgens kun je via de bekende afgiftetabellen voor vloerverwarming uitrekenen of je dat vermogen via de vvw bij een beetje redelijke temperaturen kwijt kan.
Na dit weet je pas of je met een WP toe kan, hoeveel vermogen die moet hebben en of je je woning (afgifte) evt. nog moet aanpassen.
Momenteel werkt de CV-ketel toch nog? Dan zou ik die nog gewoon even gebruiken.
Als ie in het vat zit, moet er een draad naar toe lopen... Is niet te missen. En als het goed is heeft je installateur netjes je WP ingesteld, toch? Daar hoort de legionellarun ook bij. Eigenlijk moet je die gewoon hierover lastig vallen, want die horen hun werk gewoon goed te doen.ronaldmathies schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:08:
[...]
Ik neem aan voor een legionella run er een elektrisch element aanwezig moet zijn, hoe kan ik herkennen of dat aanwezig is, en zit deze dan in het SWW vat (De Jong WPS-300)?
Maar een beetje Tweaker komt er met de handleidingen ook wel uit.
Alles afgeblazen, dat vraagt om een nadere verklaring ?DeepM schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:56:
Beste forumleden,
Ik ben met spoed opzoek naar een warmtepomp installateur voor een Lucht/water warmtepomp van Nibe (split)
Ik vraag dit voor een familielid (Hendik Ido Ambacht). De huidige installateur heeft alles afgeblazen, en over 1.5 maand moeten ze er wonen.
Wie o wie, kent iemand, of heeft eventueel tijd om op zeer korte termijn de unit aan te sluiten. Uiteraard wordt hier gewoon voor betaald.
Hoe bedoel je wekelijks leeg? Je laat hem compleet doorlopen totdat het water volledig ververst is? of doordat je gewoon zoveel gebruik heb dat hij elke week wel volledig vers water heeft, of maak je hem letterlijk volledig leeg om daarna te vullen?Naalroc schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:07:
[...]
Hiermee kan ik je niet, zo uit de losse hand, antwoorden, want ikzelf doe niet aan de legionella run; mijn boiler gaat wekelijks helemaal leeg, en vind dit onzin, in de privé omgeving.
Bij ons heeft hij makkelijk in een paar dagen een volledige cyclus. We hebben ook nog eens een ontkalker ervoor zitten die het kalk er volledig uithaalt dus er is ook geen kalk opbouw.
Verklaring is er niet echt. Hun aannemer gaf aan dat die er geen zin in had. Ze snappen ook niet waar het vandaan kwam.koevlaas2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:07:
[...]
Alles afgeblazen, dat vraagt om een nadere verklaring ?
PFFFF Oke...Andrehj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:19:
[...]
Vertel je er ook even bij dat je afgelopen februari flink moest bijstoken? (met je hout- (of was het pellet-)kachel, waardoor alle winst voor het milieu direct weer verdwenen is door alle troep die die bijstook in de lucht heeft uitgebraakt?)
Weet jij wss weer meer zoals ik?
Het was juist een cleane run deze winter, als test, de pellets liggen er nog..
Maar goed, hajeetje wist het natuurlijk ook niet.
mijn pana 5kw heeft een huis uit 2003 warm gehouden.. [ 200M³ ]
En zeker wel 2x de pellets erin gegooid, aangezien de kids doorweekt waren.
maar daar is een droger die we niet hebben natuurlijk beter voor.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee hoor, ik haal mijn info gewoon uit posts als deze (van jouzelf, naar aanleiding van een opmerkingen van Grolsch).Dylantje2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:38:
[...]
PFFFF Oke...
Beter lezen dan..Andrehj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:43:
[...]
Nee hoor, ik haal mijn info gewoon uit posts als deze (van jouzelf, naar aanleiding van een opmerkingen van Grolsch).
Staat er ergens dat de pelletkachel aan is geweest?
Het was iets frisser, had een reden :-)
Ik droog natte schoenen altijd in mijn toevoer (naar de binnenruimte) van mijn ventilatiesysteem, de schoenen zijn de volgende morgen kurkdroog.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:38:
[...]
PFFFF Oke...
Het was juist een cleane run deze winter, als test, de pellets liggen er nog..
Maar goed, hajeetje wist het natuurlijk ook niet.
mijn pana 5kw heeft een huis uit 2003 warm gehouden.. [ 200M³ ]
En zeker wel 2x de pellets erin gegooid, aangezien de kids doorweekt waren.
maar daar is een droger die we niet hebben natuurlijk beter voor.
Mijn boiler heeft 200L inhoud. Een maal in de week ververs ik, na 2 douches, 50% van mijn 600 L aquarium, met een temp van 30*C %, dus dan is de boiler helemaal koud; daarna wordt hij gelijk weer opgewarmdronaldmathies schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:19:
[...]
Hoe bedoel je wekelijks leeg? Je laat hem compleet doorlopen totdat het water volledig ververst is? of doordat je gewoon zoveel gebruik heb dat hij elke week wel volledig vers water heeft, of maak je hem letterlijk volledig leeg om daarna te vullen?
........
Wpboiler op zolder werkt ook prima. Als je ze daar bij hangtkoevlaas2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:16:
[...]
Ik droog natte schoenen altijd in mijn toevoer (naar de binnenruimte) van mijn ventilatiesysteem, de schoenen zijn de volgende morgen kurkdroog.
Alleen die heeft eerlijkheidshalve met dat vochtige weer ook beetje zwaarder..
Dus een shot pellets.. paar uurtjes en droog :-) en de waf zeurt waarom we die dingen ooit gekocht hebben dus pfff vrouwen ]
Je hebt toch geen 100en zakken liggen ? Gewoon een paar voor de backup ?Dylantje2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:19:
[...]
Wpboiler op zolder werkt ook prima. Als je ze daar bij hangt
Alleen die heeft eerlijkheidshalve met dat vochtige weer ook beetje zwaarder..
Dus een shot pellets.. paar uurtjes en droog :-) en de waf zeurt waarom we die dingen ooit gekocht hebben dus pfff vrouwen ]
Gelukkig vraagt mijn vrouw nooit wat de (momenteel) werkloze doorstroomverwarmer aan de muur doet, die hebben we dus al 3x gebruikt.
enne.... Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
en hier
Dylantje2 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
[ Voor 59% gewijzigd door Naalroc op 16-07-2021 21:40 ]
De huidige CV ketel werkt nog zeer zeker. Echter is de aanleiding om voortijdig te schakelen de afsluitkosten van de gasleverancier.Andrehj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:24:
[...]
Als je gaat na-isoleren zou ik naar Rc 6 gaan.
Maar berekenen is best een klusje. Zeker omdat je ook niet weet wat je bij harde wind kwijt raakt via natuurlijke ventilatie (luchtdichtheid woning) en via koudebruggen.
Daarom eerst isoleren. Dan een winter meten en aan de hand van je gasverbruik per dag (dus slimme meter nodig) je warmtebehoefte bepalen.
Vervolgens kun je via de bekende afgiftetabellen voor vloerverwarming uitrekenen of je dat vermogen via de vvw bij een beetje redelijke temperaturen kwijt kan.
Na dit weet je pas of je met een WP toe kan, hoeveel vermogen die moet hebben en of je je woning (afgifte) evt. nog moet aanpassen.
Momenteel werkt de CV-ketel toch nog? Dan zou ik die nog gewoon even gebruiken.
Ik zou enkel de vloer willen naisoleren, echter zit denkik het meeste rendement in het glas (standaard dubbel glas)...
Zijn er mensen bekend met onafhankelijke aanbieders die mijn situatie kunnen bekijken en mij op basis van de huidige situatie kunnen adviseren?
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dit topic is gesloten.