LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 107 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja mensen, belangrijk tip: tune je niet suf op een periode van een paar dagen. Je zult zien dat je het dan helemaal perfect hebt voor de herfst en dan wordt het ineens koud en kun je weer opnieuw beginnen. Met gematigd weer heb je relatief meer gependel, rond de 5 a 6 loopt hij lekker. Dan is het ineens weer defrost drama. En onder de 0 staat hij te stampen, maar wel lekker constant. En dan is het bij -10 opeens een soort COP=1 verwarming.
Tune tot het ok is en verzamel dan eerst eens een seizoen data.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 13-09 19:10
paQ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:06:
Nou, nachtje oilreturns met externe sensoren...
Welke heeft nou gelijk?
de externe gaat keurig mee met de bewegingen van de compressor
[Afbeelding]
Na 7:30 blijft hij echter wel een halve graad boven de interne zweven, maar na de oilreturn van 8:30 gaat hij net zo diep mee terug. Maar, bij de eerstgenoemde is de compressorsnelheid ook hoger dan bij die daarna.

Als ik dan aanneem dat de externe (beter) klopt, dan is de COP ook hoger dan bij de interne bij op- en aftoeren van de compressor iig. Bij een hele dag snaarstrak lopen maakt het niets uit.

dit is vandaag 00:00 - 10:00
[Afbeelding]

24.2kW vs 21.64kW
opgenomen 6kW rond.

[Afbeelding]

Kan ik op basis hier van stellen dat de externe sensor niet te traag is?
1: om 2:15 zakt de compressor 2 Hz, externe sensor zakt vrijwel direct mee.
[Afbeelding]

2:
[Afbeelding]
Mooie strak bedrijf hoor!
Ik denk dat, als de watertemperatuur een half graadje lager had gelegen, de conclusie dat het 'niets' uitmaakt een andere was geweest. De interne sensor maakt sprongen van bijna een graad zo te zien. Als je er een dag lang een halve graad naast zit, dan kom je die tegen in je warmteberekening.
Ik denk dat je met je eigen sensor de meeste kans maakt dat je meting van thermische energie het meest in de buurt komt van de werkelijkheid...

[ Voor 129% gewijzigd door gerlag op 25-11-2023 10:45 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:06
gerlag schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:43:
[...]
Mooie strak bedrijf hoor!
Ik denk dat, als de watertemperatuur een half graadje lager had gelegen, de conclusie dat het 'niets' uitmaakt een andere was geweest. De interne sensor maakt sprongen van bijna een graad zo te zien. Als je er een dag lang een halve graad naast zit, dan kom je die tegen in je warmteberekening.
Ik denk dat je met je eigen sensor de meeste kans maakt dat je meting van thermische energie het meest in de buurt komt van de werkelijkheid...
Ik heb om 10:00 uur voor de vorm de externe 0.1 verlaagd. Dan kijk ik de komende uurtjes aan hoe dat is.
De stille modus is intussen ook weer aan, en zojuist zelfs teruggemoduleerd tot 10Hz. (doel naar Ta 26)

Sja, what can I say
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op6BL5Y6Ft7EbzrAyS1Db3V6CEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LeF7KuLoTRSVUV6QmqagnYU1.png?f=fotoalbum_large

Zie de compressor snelheid van 10:00-10:24. Die is strak 19 Hz.
De externe sensor meet daar 28~28,5 graden;
de interne 27~28,5.

En 0 defrosts, ondanks 2.7~3.5 graden , en RLV 92% afgelopen nacht *O*.
Efficiënter dan dit ga ik de wp niet krijgen. Met Ta27 de hele nacht is het huis maar 0.2 afgekoeld (tot 21.7)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-11-2023 11:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:42:
Ik heb de radiator in de gang verder open gedraaid en in de voorslaapkamer ook iets meer open gezet. Afgelopen nacht eerste lange run tot even na 10 uur. Dat is ook het moment dat ik alles een graadje omlaag heb gezet, dus logisch dat de run eindigde.

Ik ben voorlopig happy.

Instellingen:
  • AI
  • Watertemperatuur auto
  • Stille modus
  • Lucht/water gestuurd
  • Debiet: Optimale flow
  • Hyst. Water: -2, +4
  • Hyst. Lucht: -0.5, +1,5
  • Stooklijn:
  • -10 --> 45 / 19 (daadwerkelijk 20) --- +20 --> 24 / 18 (daadwerkelijk 19)
LG Therma V Monoblock 5kW HM051MR.U44
Buffervat van 80L in serie op warme kant.
34m2 woonkamer verwarmd met warmtepomp.
Gang matig verwarmd met warmtepomp.
Voorslaapkamer vorstvrij met warmtepomp.
Slaapkamer/badkamer IR-paneel (bijna nooit aan).
Jaren 20 vorige eeuw woning.
Triple glas, 12cm Pir-isolatie in wanden, vloer 4cm pir.
1 Lage temperatuur radiator met 12 speedcomforts.

[Afbeelding]
:) ja het is duidelijk beter je hebt de afgifte veranderd (grotergemaakt) nu kan de WP zijn gemaakte warmte duidelijk beter kwijt en blijft dus doorlopen(hij pendeld niet meer) en slaat pas af als de kamer temp. bereikt is wat je ingesteld hebt....wel vraag ik me af of de radiator(1) in woonkamer wel groot genoeg is als het echt koud word dat is ff afwachten,anders een bijplaatsen........bij jou werkt de debiet regeling(optimal flow) schijnbaar ook goed

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 25-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sorry, ik wil een stapje verder gaan door een Shelly aan te sluiten op de groep van de warmtepomp.
Helaas kom ik niet helemaal uit de engelse handleiding.
Moet ik de L (rode lijn) aansluiten op een aftakblokje met de bruine draad (linkerzijde automaat) en
de N (zwarte lijn) aansluiten met een aftakblokje met de blauwe draad (N rechter zijde) en
de 0 blauwe lijn aansluiten aan de aarde ? Of is de N de aarde en de 0 de N op de automaat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovJgNPE_o0lqR0ZtZglK8xLUeXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puJgGHRQYy01ltU4rBvEPVbF.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:10:
Sorry, ik wil een stapje verder gaan door een Shelly aan te sluiten op de groep van de warmtepomp.
Moet ik de L (rode lijn) aansluiten op een aftakblokje met de bruine draad (linkerzijde automaat) en
de N (zwarte lijn) aansluiten met een aftakblokje met de blauwe draad (N rechter zijde) en
de 0 blauwe lijn aansluiten aan de aarde ? Of is de N de aarde en de 0 de N op de automaat ?

[Afbeelding]
De blauwe hoef je niet aan te sluiten, die is om een de stroom af of aan te schakelen als je dat zo instelde in de shelly.

Let er wel op dat de shelly eigenlijk onbruikbaar is. Hij geeft ook de consinus phi weer en daarmee niet het juiste vermogen. Je kunt daar niet fatsoenlijk het vermogen mee berekenen omdat als alleen de waterpomp draait, het vermogen zelfs negatief wordt weergegeven en de met de consinus phi Kom je nog steeds niet op het werkelijke vermogen uit waar je voor betaald bij de energiemaatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfEp2M2aJFKw0hd__26hinlukNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I099JXA1ADv2e39DGeHXjgZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3js5cLzOO86bIcCeNkFxRK8RawY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jYLTMHMfFLTAdg53iRENKNK.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet geeft hij zelfs returned vermogen weer, wat dus niet het geval is.

Ik ga op zoek naar een andere sensor.

[ Voor 24% gewijzigd door Swerfer op 25-11-2023 12:23 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:10:

[Afbeelding]
:? die 50A en 1r20A zijn dat stroomtrafo,s welke men om een draad klikt zg omvormers???......nul is nooit ook aarde.......contactor betekent aansluiting voor een magneetschakelaar/relais max 2A

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 25-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

kazemo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:25:
[...]

:? die 50A en 1r20A zijn dat stroomtrafo,s welke men om een draad klikt zg omvormers???......nul is nooit ook aarde.......contactor betekent aansluiting voor een magneetschakelaar/relais max 2A
@PeteSplit
De Shelly heeft stroom nodig, dat zijn de fase (rood) en de nul (zwart). De sensor(en) moeten inderdaad om de te meten fase en daarbij moet op de pijl gelet worden in welke richting de stroom loopt, ondanks dat het wisselspanning is. Hij kan dus ook teruggeleverd vermogen meten.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:19:
[...]
De blauwe hoef je niet aan te sluiten, die is om een de stroom af of aan te schakelen als je dat zo instelde in de shelly.

Zoals je ziet geeft hij zelfs returned vermogen weer, wat dus niet het geval is.

Ik ga op zoek naar een andere sensor.
Wat ik al gevonden heb, als je negatieve uitkomst hebt, dan moet je de klem omdraaien (richting veranderen door de klem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:25:
[...]

Ik heb een video gevonden in het nederlands. L / N voeding voor de Shelly (kan ik overal vanaf pakken).
0 schakelen van de Shelly
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:36:
[...]

Wat ik al gevonden heb, als je negatieve uitkomst hebt, dan moet je de klem omdraaien (richting veranderen door de klem).
Klopt, maar als alleen de waterpomp aanstaat meet je negatief en dat is niet fout. Slaat de compressor aan, dan wordt hij nemelijk positief. Ik kan er geen betrouwbare vermogens uithalen in Home Assistant, omdat de consinus phi niet als sensor in Home Assistant wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:19:
[...]

Let er wel op dat de shelly eigenlijk onbruikbaar is. Hij geeft ook de consinus phi weer en daarmee niet het juiste vermogen. Je kunt daar niet fatsoenlijk het vermogen mee berekenen omdat als alleen de waterpomp draait, het vermogen zelfs negatief wordt weergegeven en de met de consinus phi Kom je nog steeds niet op het werkelijke vermogen uit waar je voor betaald bij de energiemaatschappij.
Kan ik hiermee niet het werkelijk opgenomen elektrische vermogen van de warmtepomp mee meten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:40:
[...]

Kan ik hiermee niet het werkelijk opgenomen elektrische vermogen van de warmtepomp mee meten ?
:? het ding is eigenlijk bedoeld voor echt hoge vermogens te meten 120A en 50A volgens mij!!! kan men beter een digitale KWH meter voor gebruiken(met pulsen) maar cos-phi blijft bestaan (blind vermogen is niet meetbaar)

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 25-11-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:39:
[...]
Klopt, maar als alleen de waterpomp aanstaat meet je negatief en dat is niet fout. Slaat de compressor aan, dan wordt hij nemelijk positief. Ik kan er geen betrouwbare vermogens uithalen in Home Assistant, omdat de consinus phi niet als sensor in Home Assistant wordt weergegeven.
Dus de waarde in de Shelly app of website is niet goed. Welke meter met wifi is dan beter te gebruiken ?

Was (vanwege black friday ?) in de aanbieding voor nog geen 60 euro (duo circuit meting / twee klemmen)

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 25-11-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:32:
[...]
@PeteSplit
De Shelly heeft stroom nodig, dat zijn de fase (rood) en de nul (zwart). De sensor(en) moeten inderdaad om de te meten fase en daarbij moet op de pijl gelet worden in welke richting de stroom loopt, ondanks dat het wisselspanning is. Hij kan dus ook teruggeleverd vermogen meten.
:) klopt teruglevering meet hij ook en saldeerd dat als de wp loopt....mits de zonnepanelen op dezelfde fase zitten.....maw dan weet je nog niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
hwopereis schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:17:
[...]
Ik zie in de manual (P117) dat de 75°C dus alsnog met een elektrische heater gedaan wordt maar dan van LG zelf. Zonder heater komt hij volgens zijn menu settings alsnog bij 58°C uit. Dan kan ik net zo goed een heater in een boilervat plaatsen. Ik had ergens de hoop dat hij met R290 legionella runs kon doen zonder elektrische heater.
Volgens de specsheet pdf pg 39, 8.Operation limits is de max DHW zonder heater 65 graden. Vreemder is een minimale Ta van 25 graden.

@BernieW welke units vergelijk je, dat de sCOP van de R290 variant lager uitkomt dan de R32?
Verschillen in sCOP kunnen ook komen door ander modulatiegedrag, ik zie helaas geen COP cijfers van deellast.

Wel leuk dat de R290 units ook EVI hebben. Dat scheelt een heleboel, mijn unit kakt nogal in op lage temperaturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:42:
[...]

Dus de waarde in de Shelly app of website is niet goed. Welke meter met wifi is dan beter te gebruiken ?

Was (vanwege black friday ?) in de aanbieding voor nog geen 60 euro (duo circuit meting / twee klemmen)
:) ik zou zeggen die van homewissard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

[...]

Ik weet zo niet welke beter is. Ik ben nog aan het zoeken. Mijn oog is nu gevallen op een Wem3080. Maar ik moet nog uitzoeken welke vermogens hij weergeeft in HA.

Ga jij hem ook voor HA gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

kazemo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:10:
[...]

:) ik zou zeggen die van homewissard
Hmm... Nog een stuk goedkoper ook. Waarom ben ik die niet tegen gekomen met mijn zoektermen 8)7

Nadeel is wel dat hij niet met een clamp werkt en in serie moet worden geplaatst. Wordt lastiger aansluiten in mijn meterkast.

[ Voor 20% gewijzigd door Swerfer op 25-11-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:11:
[...]
Ik weet zo niet welke beter is. Ik ben nog aan het zoeken. Mijn oog is nu gevallen op een Wem3080. Maar ik moet nog uitzoeken welke vermogens hij weergeeft in HA.

Ga jij hem ook voor HA gebruiken?
Ik heb sinds drie maanden een LG WP en sinds kort hier (via het forum) een ESP32 bordje, waarmee ik de WP gegevens kan zien, behalve het vermogen.
Ik heb verder geen slimme apparaten en een windows11 computer. Voor HA zou je een nuc / rpi moeten hebben ? Ik zag al een aanbieding voor een hass geinstalleerde nuc voor 250 euro, maar dan ben ik er nog niet. Ik denk dat dat voor mij allemaal iets te veel wordt, ik weet er te weinig van hoe alles werkt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:22:
[...]

Ik heb sinds drie maanden een LG WP en sinds kort hier (via het forum) een ESP32 bordje, waarmee ik de WP gegevens kan zien, behalve het vermogen.
Ik heb verder geen slimme apparaten en een windows11 computer. Voor HA zou je een nuc / rpi moeten hebben ? Ik zag al een aanbieding voor een hass geinstalleerde nuc voor 250 euro, maar dan ben ik er nog niet. Ik denk dat dat voor mij allemaal iets te veel wordt, ik weet er te weinig van hoe alles werkt. :?
Als je naar HA wilt gaan, kijk dan hier:

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:14:
[...]

Hmm... Nog een stuk goedkoper ook. Waarom ben ik die niet tegen gekomen met mijn zoektermen 8)7

Nadeel is wel dat hij niet met een clamp werkt en in serie moet worden geplaatst. Wordt lastiger aansluiten in mijn meterkast.
Is die ook zonder HomeWizard te gebruiken ? Of moet je voor gegevens de website of app van HW gebruiken.
Kan deze ook op HA geintegreerd worden?

Hij is wel goedkoper maar als je HW moet gebruiken is er een abonnement nodig van 1 euro per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:37:
[...]

Is die ook zonder HomeWizard te gebruiken ? Of moet je voor gegevens de website of app van HW gebruiken.

Hij is wel goedkoper maar als je HW moet gebruiken is er een abonnement nodig van 1 euro per maand.
Er is een HomeWizard integratie in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxtOdxSSn3ZV8985kb4mLS6NrRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7wPS5i3TxDTp5IN9Lf6Tv1z.jpg?f=fotoalbum_large

Meer weet ik er nog niet van, maar ik heb hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Je meet Amperage. Over de dag heen wisselt het Voltage nogal op een fase, dus daarmee ook de uitkomst van het Wattage. Amepere meter dus, ongeschikt om (nauwkeurig) een Wattage te achterhalen, tenzij je hetVoltage constant afleest uit je P1 meter bijv.

Als je het heel zeker wilt weten, gewoon een HW MID meter in je groepenkast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:37:
[...]

:P je kan hem direct in de wp plaatsen in voeding volgens mij ,hoef niet in de meterkast te rommelen inderdaad het kost 1euro per maand,alleen p1 meter kost niets alleen aanschaf ....nadeel die saldeerd met zonnepanelen(terug levering),maar je hebt wel altijd de p1 meter ook nodig ......alles uitlezen )met app(is gratis)......voorwaarde is wel je moet een slimme meter hebben

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 25-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Proton_ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:07:
[...]

Volgens de specsheet pdf pg 39, 8.Operation limits is de max DHW zonder heater 65 graden. Vreemder is een minimale Ta van 25 graden.

@BernieW welke units vergelijk je, dat de sCOP van de R290 variant lager uitkomt dan de R32?
Verschillen in sCOP kunnen ook komen door ander modulatiegedrag, ik zie helaas geen COP cijfers van deellast.

Wel leuk dat de R290 units ook EVI hebben. Dat scheelt een heleboel, mijn unit kakt nogal in op lage temperaturen.
't Is al weer een paar weken geleden, heb toen even heel snel gekeken. Heb even snel de testresultaten voor de 14 kW variant op basis van EN 14511-2 en EN 14825 op de site met Keymark tests vergeleken.
Maar ken de standaarden niet, weet dus ook niet hoe klimaatinvloeden in deze test voor SCOP meegenomen worden.

Zag ze toen ook al op de site van een webshop (niet NL), indicatie toen was leverbaar leverbaar in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
[...]

Ik heb wat verder gegraven, en toen vond ik precies wat ik zocht. De specsheet. https://partner.lge.com/e...Key=20231103091615355.zip
@mischa402 kan je eens kijken de LG R290 monoblock toe te voegen aan je grafieken?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ja, vind ik ook, vraagt veel ruimte..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfq4vPCsahxDyCKgw1N9MHwwn7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9eejnrF5PxLRTr1oERLLx3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:14:
[...]

Ja, vind ik ook, vraagt veel ruimte..

[Afbeelding]
:P hoeft niet perse in meterkast kan ook direct in de wp tussen de voeding.......toevoeging een beetje oftopic we blijven zoeken voor energie besparing oplossingen ongeacht wat ze in den Haag doen wand als we daar op moeten wachten word het langdurige geschiedenis!!!!

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 25-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
[...]

Goede vondst zeg! (+1) _/-\o_ _/-\o_

Ik zie in de manual (P117) dat de 75°C dus alsnog met een elektrische heater gedaan wordt maar dan van LG zelf. Zonder heater komt hij volgens zijn menu settings alsnog bij 58°C uit. Dan kan ik net zo goed een heater in een boilervat plaatsen. Ik had ergens de hoop dat hij met R290 legionella runs kon doen zonder elektrische heater.

Ik heb wat verder gegraven, en toen vond ik precies wat ik zocht. De specsheet. https://partner.lge.com/e...Key=20231103091615355.zip

Nu maar eens even vergelijken of het het wachten waard gaat zijn.

Edit:
Ter referentie, de vergelijkbare specsheet van de R32 variant: https://partner.lge.com/e...Key=20230221164241969.pdf
Zeker een goede vondst!. Zag op een duitse site dat deze wel een stuk duurder is.
En dat hij ook zonder binnenunit te krijgen is. Vraag me alleen of hij dan ook zoals de huidige monobloc te gebruiken is, dus zonder binnenunit. Iemand een idee?

Met binnenunit: € 6650,--
https://www.fachklima24.d...er-neues-modell-2024.html

Zonder binnenunit: € 5110,--

Huidge HM093MR.U44: € 4025,--
https://www.fachklima24.d...er-neues-modell-2023.html

[ Voor 7% gewijzigd door tebogo op 25-11-2023 21:40 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
[...]

Hoe bereken jij die dag-COP, kun je dat stukje code delen? _/-\o_
Even terugkomend hierop:

De aangemaakte sensor zomaar in Powercalc zetten geeft niet de juiste uitwerking kom ik achter bij een defrost; hij telt namelijk niet 'achteruit'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA4E3dOBG8Bh0MygBqqjYm4NheI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MEiDSHCrCmY6R1ihY6KMP6wd.png?f=fotoalbum_large

Je moet van de aangemaakte Thermisch vermogen sensor eerst een Riemann som maken
(integraties > helpers)
Die telt ook terug: (een defrost kost dus ca 0.33kWh in dit geval)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGeiSKlBXikMQVudwtiq5PvxQxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpk6MzTNOX2XVRbFNYiDP1Jn.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik alleen nog uitvissen of Powercalc hem nu ook daadwerkelijk mee terugtelt. Zo niet, dan moet ik wat anders verzinnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:23
Is er iemand die de LG gebruikt in combinatie met zonnecollectoren ?
Er is een solarkit, maar die bevat enkel een sensor, het is me dus niet helemaal duidelijk he en of dit werkt...
Op de schema's staat een 3-weg klep maar dat is eerder ongebruikelijk.
Graag jullie hulp ?

[ Voor 20% gewijzigd door GeertV78 op 26-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ik heb een tijd lang andere KWH meters gebruikt die werkt met pulsen bijv 100 pulsen=1kwh.....heel makkelijk aan te sluiten heeft geen losse clamps voedings draden worden direct door de meter gelust en is tevens voeding voor de meter(prikkabel systeem) en hij heeft ook 2 aansluitingen voor de pulsen af te takken welke ik nooit heb gebruikt(misschien is daar iets mee te doen) koste destijds +- 15 euro op aliexpress........nadeel hij saldeerd ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
kazemo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:33:
[...]

:) als ik het goed begrijp 8thermostaten die 8 zone ventielen (gemonteerd op verdelers) aansturen open/dicht dus voor iedere ruimte appart????........die verdelers hebben die elk ook een pomp(mengverdeler met flowmeters)......ik weet het niet ik probeer het uit te vinden...RMC gebruik je niet als ruimtethermostaat???....als dat zo is denk ik dat het niet mogelijk is hem 24/7 te laten lopen......maak maar eens 1foto van die verdelers.......hoeveel groepen(aangesloten slangen)
@kazemo Hierbij een foto van één van de twee verdelers. De andere is precies hetzelfde aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDunpl0UxitEhsZH36_nxiYXn6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPGBZOwgydw2G4zPz7mDcaJy.jpg?f=fotoalbum_large

@paQ Op donderdagavond de instellingen van de pomp gewijzigd naar vast waterdebiet van 15 en de watertemperatuur op 26 gezet. De buitentemperatuur op dat moment was 13. Gedurende de nacht koelde het buiten af naar 7 graden om 7:00 uur in de ochtend. In de woonkamer was het toen mooi 19,4 graden. Invoer/uitvoer op 25/26.

Gedurende de dag was het 8 graden buiten. Binnen bleef het mooi 19,5-19,7 graden (ook door invloed van zon door de ramen). Invoer/uitvoer 27/28.

Buitenunit zit op de fase met blauwe kleur (enige met relatief fors verbruik in deze fase dus representatief voor verbruik buitenunit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kso9OT1w01APSoKQI6OkDeWWKRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tHM8VRLtxyrkZi1TCEgCwSC.png?f=fotoalbum_large

De nacht van vrijdag op zaterdag daalde de buitentemperatuur naar 4 graden (4:30 uur). Woonkamertemperatuur was toen gedaald naar 19. Ik heb daarom de watertemperatuur een graad verhoogd naar 27 (invoer/uitvoer was toen 24/26).
Om 7:00 uur had dit nog weinig effect, woonkamer was verder gedaald naar 18,9. Ik heb daarom de watertemperatuur verder verhoogd naar 28 (invoer/uitvoer was nog steeds 24/26).
Om 12:30 uur zorgde dit ervoor dat de woonkamer weer op 19,5 was beland. Buiten temperatuur was inmiddels ook verhoogd naar 9. Invoer/uitvoer toen 29/29.
Om 21:30 uur was het buiten 5 graden, binnen mooi 19,5 en invoer/uitvoer stond op 26/30.

Zaterdag zie je wel weer een aantal hogere pieken en onrustiger gedrag. Mogelijk dat ik de watertemperatuur langer op 27 had moeten laten staan i.p.v. verder verhogen naar 28...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE6m_aap_sinP8b1m5oZNkBT43A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bej4FNYYHNsky459D7ZGYKpg.png?f=fotoalbum_large

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[quote]PvdB_BL1 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:19:
[...]

@kazemo Hierbij een foto van één van de twee verdelers. De andere is precies hetzelfde aangesloten.

[Afbeelding]

@paQ Op donderdagavond de instellingen van de pomp gewijzigd naar vast waterdebiet van 15 en de watertemperatuur op 26 gezet. De buitentemperatuur op dat moment was 13. Gedurende de nacht koelde het buiten af naar 7 graden om 7:00 uur in de ochtend. In de woonkamer was het toen mooi 19,4 graden. Invoer/uitvoer op 25/26.

Gedurende de dag was het 8 graden buiten. Binnen bleef het mooi 19,5-19,7 graden (ook door invloed van zon door de ramen). Invoer/uitvoer 27/28.

Buitenunit zit op de fase met blauwe kleur (enige met relatief fors verbruik in deze fase dus representatief voor verbruik buitenunit).

[Afbeelding]

De nacht van vrijdag op zaterdag daalde de buitentemperatuur naar 4 graden (4:30 uur). Woonkamertemperatuur was toen gedaald naar 19. Ik heb daarom de watertemperatuur een graad verhoogd naar 27 (invoer/uitvoer was toen 24/26).
Om 7:00 uur had dit nog weinig effect, woonkamer was verder gedaald naar 18,9. Ik heb daarom de watertemperatuur verder verhoogd naar 28 (invoer/uitvoer was nog steeds 24/26).
Om 12:30 uur zorgde dit ervoor dat de woonkamer weer op 19,5 was beland. Buiten temperatuur was inmiddels ook verhoogd naar 9. Invoer/uitvoer toen 29/29.
Om 21:30 uur was het buiten 5 graden, binnen mooi 19,5 en invoer/uitvoer stond op 26/30.

Zaterdag zie je wel weer een aantal hogere pieken en onrustiger gedrag. Mogelijk dat ik de watertemperatuur langer op 27 had moeten laten staan i.p.v. verder verhogen naar 28...

inderdaad iedere groep/slang heeft een appart 24v zone ventiel(aangestuurd door ruimte thermostaat welke is niet aangesloten is op WP staat los ervan).........+iedere groep heeft instelbare flow meter(regel baar)........daar is ook iets mee te doen maw inregelen.....ik neem aan dat een installateur dit aan heeft gelegd laat die dat ook doen!!!!

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 26-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@PvdB_BL1 Op zich is een wat groter delta (rond de 2,5~3 graden) lekker voor de efficiency bij zulke lage temperaturen, maar met te weinig inhoud is dat lastig te bereiken. Ergo: meer kranen open levert met min of meer hetzelfde vermogen van de warmtepomp een beter rendement.
Ik heb ook zo'n dynamisch / statisch systeem. Maar dan per verdeler ipv per lus.
Zodra je de systeeminhoud vergroot (meer kranen opent dus) heb je (voor de warmtepomp) een veel beter afgiftesysteem.

noot: Delta aflezen op de RMC is leuk bij deltaT> 6 bijv. Nu kan het 1.4 zijn, he kan ook 2.2 zijn...

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 26-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:30:
@PvdB_BL1 Op zich is een wat groter delta (rond de 2,5~3 graden) lekker voor de efficiency bij zulke lage temperaturen, maar met te weinig inhoud is dat lastig te bereiken. Ergo: meer kranen open levert met min of meer hetzelfde vermogen van de warmtepomp een beter rendement.
Ik heb ook zo'n dynamisch / statisch systeem. Maar dan per verdeler ipv per lus.
Zodra je de systeeminhoud vergroot (meer kranen opent dus) heb je (voor de warmtepomp) een veel beter afgiftesysteem.

noot: Delta aflezen op de RMC is leuk bij deltaT> 6 bijv. Nu kan het 1.4 zijn, he kan ook 2.2 zijn...
:) hij moet het zoeken/veranderen met die flowmeters/instelbaar per groep....een installateur heeft dat waarschijnlijk gemaakt ik zou zeggen laat die dat dan ook doen(nazorg) dat noemen ze inregelen.....een x aantal zone ventielen zijn waarschijnlijk parallel aan gesloten op 1 thermostaat (bijv woonkamer zone).......is wel een zg open verdeler zonder pomp dat is dan ook goed.......ventielen gaan random open/dicht als teveel ventielen dicht staan stopt de WP te weinig flow(kan zijn warmte niet kwijt!!!! dat veroorzaakt dan pieken daar is weinig aan te doen!!........zo te zien is het een danfoss regeling kleppen/+ regelkast ook weer instelbaar

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 26-11-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb mijn RMC op AI staan. Via de RMC kan ik eenvoudig de temperatuur omhoog of omlaag zetten (+1 of -1 stappen). Hoe kan ik datzelfde in HA doen met Modbus-verbinding? Als ik in de thermostaat op het dashboard de temperatuur aanpas, dan springt hij direct terug naar de 'stooklijntemperatuur'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Swerfer schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:11:
Ik heb mijn RMC op AI staan. Via de RMC kan ik eenvoudig de temperatuur omhoog of omlaag zetten (+1 of -1 stappen). Hoe kan ik datzelfde in HA doen met Modbus-verbinding? Als ik in de thermostaat op het dashboard de temperatuur aanpas, dan springt hij direct terug naar de 'stooklijntemperatuur'.
:? dat is de crux @paQ is dat uit aan het zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Afgelopen nacht weer het vervelende dat boven de 31 graden de target temp. niet gehaald word.
Toen ik dat besefte de "disable/enable heating" uit een er aan gezet.
Daarna pruttelt die weer rustig verder op target.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vb_Y6G9XuRRi8I-TnicZScjVGKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY2CDaz6zR6gthEwccYu7ZSR.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat na de laatste defrost de target niet meer gehaald wordt.
Daarna een stop start gedaan, daarna wordt de target wel gehaald.

Toch maar eens melden bij leverancier

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Modbus + AI op de RMC gaat niet.
Als je de modbus stooklijn gebruikt, moet de RMC op warmte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Op de RMC de stooklijn uit zetten en een stooklijn in HA maken. Je regelt dan alleen op water, water temperatuur instellen doe je via de modbus.
Heb ook zoiers draaien, maar dan op een ESP32 gekoppeld aan HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:26:
[...]

Hmm... Ik zag al een screenshot van jouw langskomen met een HA stooklijn. Is daar een integratie voor, of hoe is deze gemaakt? Of is dat geen HA?

Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRyzNcsOcHzxFJE31od5rR3aj3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6QaDad8EfyYYBqAwJH7s6Ssi.png?f=user_large

Ik neem aan dat daar een automation aan vast zit, omdat je geen directe stooklijn registers hebt in modbus?

[ Voor 31% gewijzigd door Swerfer op 26-11-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:31:
[...]
Hmm... Ik zag al een screenshot van jouw langskomen met een HA stooklijn. Is daar een integratie voor, of hoe is deze gemaakt? Of is dat geen HA?

Deze:

[Afbeelding]

Ik neem aan dat daar een automation aan vast zit, omdat je geen directe stooklijn registers hebt in modbus?
Dat is modbus via esp en esphome in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is modbus via esp en esphome in HA
Ok, maar dat moet dan ook zonder esp kunnen lijkt mij. Ik wil pas later een keer met esp(home) aan de slag gaan. Heb je voor mij de esp-yaml?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Swerfer schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:44:
[...]
Ok, maar dat moet dan ook zonder esp kunnen lijkt mij. Ik wil pas later een keer met esp(home) aan de slag gaan. Heb je voor mij de esp-yaml?
Staan er veel op dit topic en ook op github zie
https://github.com/fonske...ions-esphome/tree/main/LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Casper de Boer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:14:
[...]

Wat voor verdeler heb je voor de vloerverwarming, Open of gesloten met eigen pomp?

Volgens mij kom je je opstart piek niet eens voorbij.
Probeer eens 30 graden als uitvoer.
Als de pomp zijn warmte niet meer kwijt kan gaat hij toch verhogen naar 34
Heb nu nog een gesloten verdeler met eigen pomp. Deze vervang ik komende week door een open verdeler. Ik heb wel gemerkt door de temperatuur van de gesloten verdeler op 40 graden te zetten, dat de thermostaat 'm niet smoort.

Hij komt inderdaad niet door de opstartpiek heen. Mijn gevoel zegt me, dat er ook niet super veel energie nodig is om de temperatuur in de kamer constant te houden en dat ie dat daarom maar (ongeveer) één keer per uur aangaat. Of zeg jij met jouw reactie, dat de opstartpiek lager wordt, als je de temperatuur op 30 graden zet, maar dat de WP dan langer aangaat en uiteindelijk terug gaat moduleren?

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 13-09 19:10
paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:26:
[...]

Volgens mij kan je wel degelijk vanuit HA de stooklijn plussen en minnen als de RMC op AI staat. Althans, ik doe dat al een aantal maanden. Ik leg nu de laatste hand aan een PID regeling met externe kamersensor (bij mij: Toon) en externe temperatuurinstelling (bij mij: Toon, maar kan ook een invoerveld HA zelf zijn natuurlijk) ) , dat in combinatie met een overdeheuvelhulp van de startpiek. Alles gebaseerd op AI in 'water' regeling volgens de stooklijn zoals die in de RMC zit. Zit in de testfase. Het resultaat komt hopelijk eerdaags hier in het forum. Vanilla Yaml in HA (ik heb een odroid systeem, kan uiteraard ook een op een in een rpi)

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 26-11-2023 13:37 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:28:
[...]

Volgens mij kan je wel degelijk vanuit HA de stooklijn plussen en minnen als de RMC op AI staat. Althans, ik doe dat al een aantal maanden. Ik leg nu de laatste hand aan een PID regeling met externe kamersensor (bij mij: Toon) en externe temperatuurinstelling (bij mij: Toon, maar kan ook een invoerveld HA zelf zijn natuurlijk) ) , dat in combinatie met een overdeheuvelhulp van de startpiek. Alles gebaseerd op AI in 'water' regeling volgens de stooklijn zoals die in de RMC zit. Zit in de testfase. Het resultaat komt hopelijk eerdaags hier in het forum. Vanilla Yaml in HA (ik heb een odroid systeem, kan uiteraard ook een op een in een rpi)
Dat zou kunnen maar niet als je twee stooklijnen tegen elkaar gebruikt. En dat is wat het screenshot doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Afgelopen nacht voor het eerst een hele rits defrosts gehad. Ben benieuwd hoe het bij anderen is verlopen.
Uitgaande water temp is rond de 30 graden. dT van 3. Sturing op LPM. 15 LPM . Silentmode aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5r_JC7m8g8AwI_bXigvwfZH7NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s5quTEndYyzt4KLy2Yd8s6OU.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:12
Kip schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:52:
Afgelopen nacht voor het eerst een hele rits defrosts gehad. Ben benieuwd hoe het bij anderen is verlopen.
Uitgaande water temp is rond de 30 graden. dT van 3. Sturing op LPM. 15 LPM . Silentmode aan.

[Afbeelding]
Het beste is om tijdens de defrost periode na de opstart geen Silent mode meer te gebruiken. Hiermee verleng je de tussenpozen van de defrosts. Ik heb maar 1 defrost gehad vannacht (in het weekend geen nachtverlaging).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:03:
[...]

Het beste is om tijdens de defrost periode na de opstart geen Silent mode meer te gebruiken. Hiermee verleng je de tussenpozen van de defrosts. Ik heb maar 1 defrost gehad vannacht (in het weekend geen nachtverlaging).
Hoe heb je dat geregeld?
HA of Esp?
Welke code?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:03:
[...]

Ik had vandaag en gisteren defrosts om 9:20 - 10:30 - 11:20 met stille mode aan.
Als ik de stille mode uit zet (onder 5 graden), worden de tussenpozen dan langer en misschien de derde defrost dan niet meer ?

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 26-11-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:38:
[...]

Hoe heb je dat geregeld?
HA of Esp?
Welke code?
HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- if:
    - condition: trigger
      id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    then:
    - service: switch.turn_on
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.lg_silent_mode_set
    - delay:
        hours: 0
        minutes: 17
        seconds: 0
        milliseconds: 0
    - service: switch.turn_off
      target:

Als de buitentemperatuur daarna weer hoger wordt, gaat de Silent mode weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ik had vandaag en gisteren defrosts om 9:20 - 10:30 - 11:20 met stille mode aan.
Als ik de stille mode uit zet (onder 5 graden), worden de tussenpozen dan langer en misschien de derde defrost dan niet meer ?
Klopt. Je moet dan wel tijdens de opstart na een defrost de stille mode inschakelen en dan na 17 minuten weer uitschakelen. Op die wijze, kan ik de tussenpozen verdubbelen en ook defrosts voorkomen. Ik heb gemerkt dat de suction temp ca. 1.5 graden hoger wordt als de stille mode wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
tebogo schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:34:
[...]

Zeker een goede vondst!. Zag op een duitse site dat deze wel een stuk duurder is.
En dat hij ook zonder binnenunit te krijgen is. Vraag me alleen of hij dan ook zoals de huidige monobloc te gebruiken is, dus zonder binnenunit. Iemand een idee?

Met binnenunit: € 6650,--

Zonder binnenunit: € 5110,--

Huidge HM093MR.U44: € 4025,--
https://www.fachklima24.d...er-neues-modell-2023.html
Ik heb een leaflet gevonden die duidelijkheid verschaft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzA1i79BytkWa44_NZ7rlhKNYnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jsM7MxkPTikWNEUk3iZXBUzA.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er denk ik toch maar op wachten. Ik vind het apparaat er mooier uitzien, hij is stiller, hij kan de hogere temperatuur halen en hij is efficiënter. Is me de extra prijs wel waard.
Nogmaals dank aan degene die met de data aankwam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:52:
[...]

Klopt. Je moet dan wel tijdens de opstart na een defrost de stille mode inschakelen en dan na 17 minuten weer uitschakelen. Op die wijze, kan ik de tussenpozen verdubbelen en ook defrosts voorkomen. Ik heb gemerkt dat de suction temp ca. 1.5 graden hoger wordt als de stille mode wordt uitgeschakeld.
Heb jij nog meer van deze wijsheden? Zou je die in mensentaal met ons kunnen delen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:42:
[...]

zou kunnen

Ik heb vanochtend ook maar 1 defrost gehad.

Wat ik doe in HA:
- onder de 3.5 sowieso silent uit
- boven 4.5 sowieso silent aan

Als een defrost komt, dan 15 min silent aan, dan start iig de compressor niet meer op boven de 36Hz (7kW)
Daarna schakelt de silent mode weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:03:
[...]

zou kunnen

Ik heb vanochtend ook maar 1 defrost gehad.

Wat ik doe in HA:
- onder de 3.5 sowieso silent uit
- boven 4.5 sowieso silent aan

Als een defrost komt, dan 12 min silent aan, dan start iig de compressor niet meer op boven de 36Hz (7kW)
Daarna schakelt de silent mode weer uit.
Ja, in jou yaml bestand kun je ook de temperatuur instellen (standaard 2 en 6) alleen niet de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hwopereis schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:58:
[...]

Ik heb een leaflet gevonden die duidelijkheid verschaft. [Afbeelding]

Ik ga er denk ik toch maar op wachten. Ik vind het apparaat er mooier uitzien, hij is stiller, hij kan de hogere temperatuur halen en hij is efficiënter. Is me de extra prijs wel waard.
Nogmaals dank aan degene die met de data aankwam!
Maken veel reclame op instagram

https://www.instagram.com/p/Cz_g8ZgIVlx/?hl=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:09:
[...]

Ja, in jou yaml bestand kun je ook de temperatuur instellen (standaard 2 en 6) alleen niet de tijd
klopt, is een automation in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
hupie679 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:00:
[...]

Heb jij nog meer van deze wijsheden? Zou je die in mensentaal met ons kunnen delen?
Misschien wel. Waar wil je iets over weten? En definieer even mensentaal. Ik dacht dat ik zoveel mogelijk Jip en Janneke probeer te schrijven, maar misschien ervaar je dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:? als ik het doe op RMC AI + of-(ik heb geen HA) doet hij dat tijdelijk voor 1run bij de 2 e run staat hij danweer op 0 wa t ikvreemd vind (doe ik iets verkeerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:33:
[...]

:? als ik het doe op RMC AI + of-(ik heb geen HA) doet hij dat tijdelijk voor 1run bij de 2 e run staat hij danweer op 0 wa t ikvreemd vind (doe ik iets verkeerd)
Volgens mij reset dat elke dag naar 0
Hetgeen eigenlijk nog niet zo gek bedacht is. Nieuwe dag, nieuwe gevoelstemperatuur :)

*disclaimer: dag kan ook run zijn, dat laat ik even in het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:33:
[...]

Heb je een rooster/schedule ingesteld ? 's Nachts om middernacht begint het nieuwe rooster volgens de geprogrammeerde instellingen. Als je tijdens de dag iets wijzigt, zou dat niet moeten veranderen, want het rooster wordt dan niet meer gevolgd.
Geen modbus aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:35:
[...]

Volgens mij reset dat elke dag naar 0
Hetgeen eigenlijk nog niet zo gek bedacht is. Nieuwe dag, nieuwe gevoelstemperatuur :)

*disclaimer: dag kan ook run zijn, dat laat ik even in het midden
:) bij mij schakeld hij meerdere malen op een dag aan/uit vandaar mijn vraag(het was maar een constatering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:39:
[...]

Heb je een rooster/schedule ingesteld ? 's Nachts om middernacht begint het nieuwe rooster volgens de geprogrammeerde instellingen. Als je tijdens de dag iets wijzigt, zou dat niet moeten veranderen, want het rooster wordt dan niet meer gevolgd.
Geen modbus aangesloten ?
:) ja s,nachts nachtverlaging 18gr en op stillemode tijdgestuurd met RMC,overdag random aan/uit met klokkamerthermostaat(nacht verlaging middels klok thermostaat)......zou niet moeten veranderen toch doet hij het zo!!

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 26-11-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:43:
[...]

:) ja s,nachts nachtverlaging 18gr en op stillemode tijdgestuurd met RMC,overdag random aan/uit met klokkamerthermostaat(nacht verlaging middels klok thermostaat)
Zou het kunnen dat door het in en uit schakelen van de thermostaat de WP weer op nul gaat staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:58:
[...]

Zou het kunnen dat door het in en uit schakelen van de thermostaat de WP weer op nul gaat staan ?
:) ja dat denk ik......voor de duidelijkheid het is een externe thermostaat

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 26-11-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:59:
[...]

:) ja dat denk ik......voor de duidelijkheid het is een externe thermostaat
Hoe dan ook; het is een feature, geen defect oid.
Als je het standaard +1 wil hebben, dan klopt je stooklijn gewoon niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:09:
[...]

Hoe dan ook; het is een feature, geen defect oid.
Als je het standaard +1 wil hebben, dan klopt je stooklijn gewoon niet :+
seren
:) daar heb je gelijk .........juist dat wil je automatiseren dat + en- dan krijg je er toch ook mee te maken,,,of denk ik te ver door??

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 26-11-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
Ik lees dat meerdere mensen onder x graden de stille modus uitzetten. Is dit alleen omdat je dan meer vermogen beschikbaar krijgt of heeft het ook nog andere positieve effecten?

Tot dusver staat hij hier altijd op 10Hz te pruttelen. Al is het nog niet onder de 4 graden geweest.

Vrees een beetje voor het geluid in de normale modus. Is hier altijd vrij stil in huis.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:13:
Ik lees dat meerdere mensen onder x graden de stille modus uitzetten. Is dit alleen omdat je dan meer vermogen beschikbaar krijgt of heeft het ook nog andere positieve effecten?

Tot dusver staat hij hier altijd op 10Hz te pruttelen. Al is het nog niet onder de 4 graden geweest.

Vrees een beetje voor het geluid in de normale modus. Is hier altijd vrij stil in huis.
net boven vriespunt + hoge RLV = defrost galore :+
Door de stille modus dan niet te gebruiken vergroot je de interval van de defrosts (iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:50:
[...]

HA.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:

Als de buitentemperatuur daarna weer hoger wordt, gaat de Silent mode weer aan.
Om dit te gebruiken alleen de code in automations.yaml toevoegen !

Klopt het dat de werking als volgt is:
Mijn Silent mode staat standaard aan maar wanneer er een Defrost wordt gestart gaat voor 17 minituten Silent modus AAN en daarna UIT.
Nu blijft Silent mode UIT.
Dit blijft zich vervolgens herhalen bij iedere Defrost
Moet je hem dan handmatig op Silent mode zetten wanneer de temperatuur bv boven de 5 graden blijft?

[ Voor 20% gewijzigd door gigabit op 26-11-2023 17:40 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:29:
[...]

Om dit te gebruiken alleen de code in automations.yaml toevoegen !

Klopt het dat de werking als volgt is:
Mijn Silent mode staat standaard aan maar wanneer er een Defrost wordt gestart gaat voor 17 minituten Silent modus AAN en daarna UIT.
Nu blijft Silent mode UIT.
Dit blijft zich vervolgens herhalen bij iedere Defrost
Moet je hem dan handmatig op Silent mode zetten wanneer de temperatuur bv boven de 5 graden blijft?
Ook daar heb ik een automation voor in HA. Langere tijd boven de 5 graden buitentemperatuur gaat hij weer op Silent mode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- if:
      id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
      state: 'off'
    then:
      target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
jvanderkroon schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:13:

Als je kunt voorkomen dat je defrosts krijgt, dan scheelt dat veel meer in geluid dan dat hij niet op Stille modus staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb gisteravond en vannacht een defrost gehad. Die duurden 3 tot 4 minuten in stille modus. De laagste temperatuur was 3 graden. Is 3 tot 4 minuten een beetje vergelijkbaar met jullie defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Swerfer schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:23:
Ik heb gisteravond en vannacht een defrost gehad. Die duurden 3 tot 4 minuten in stille modus. De laagste temperatuur was 3 graden. Is 3 tot 4 minuten een beetje vergelijkbaar met jullie defrosts?
Jahoor:

code:
1
2
3
4
5
6
01:30:19 - lg_defrosting_status uitgezet
01:25:19 - lg_defrosting_status aangezet

25 november 2023
19:36:55 - lg_defrosting_status uitgezet
19:32:25 - lg_defrosting_status aangezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:47:
[...]

Ook daar heb ik een automation voor in HA. Langere tijd boven de 5 graden buitentemperatuur gaat hij weer op Silent mode:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- if:
      id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
      entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
    then:
      target:
Ik heb nu onderstaande code onder ###### in automations toegevoegd maar iets klopt er nog niet want ik krijg de volgende foutmelding:
Automatisering is niet beschikbaar
Triggers: extra keys not allowed @ data['condition']
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
- id: lg_holding3
  alias: Target water temperatuur
  description: Instellen gewenste water temperatuur
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
    - input_number.slider_lg3
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      address: 2
      slave: 1
      hub: lg_modbus
      value: '{{ (states.input_number.box_lg3.state) | float * 10  }}'
  mode: single
- id: lg_holding3_update
  alias: Update LG Target water temperatuur
  description: Update LG Target water temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.Huiskamer_doel_temp
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ (states.sensor.Huiskamer_doel_temp.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg3

##########################  
- id: '1676731122476'
  alias: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit'
  description: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling'
  trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
      minutes: 0
    from: 'off'
    to: 'on'
    entity_id:
    - switch.silent_mode
    from: unavailable
    to: 'off'
    id: 'Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar'
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.buiten_temp
    above: 5
  action:
  - if:
    then:
      target:
        entity_id: switch.silent_mode
    - delay:
      target:
  - if:
      entity_id: binary_sensor.silent_mode
    - condition: numeric_state
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: Silent mode switch
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID03: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
paQ schreef op zondag 26 november 2023 @ 01:20:
[...]

Even terugkomend hierop:

De aangemaakte sensor zomaar in Powercalc zetten geeft niet de juiste uitwerking kom ik achter bij een defrost; hij telt namelijk niet 'achteruit'

Je moet van de aangemaakte Thermisch vermogen sensor eerst een Riemann som maken
(integraties > helpers)
Die telt ook terug: (een defrost kost dus ca 0.33kWh in dit geval
Ik was nog niet zover gekomen. Loop nog vast op het toevoegen van de aangemaakte Thermisch vermogen sensor in PowerCalc.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:37:
[...]

Ik heb nu onderstaande code onder ###### in automations toegevoegd maar iets klopt er nog niet want ik krijg de volgende foutmelding:
Triggers: extra keys not allowed @ data['condition']
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  action:
    data:
  trigger:
    entity_id:
  action:
    data:
    target:

trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
    entity_id:
    - switch.silent_mode
  action:
  - if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:
  - if:
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: Silent mode switch
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:
regel 60 moet niet inspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:52:
[...]

Ik was nog niet zover gekomen. Loop nog vast op het toevoegen van de aangemaakte Thermisch vermogen sensor in PowerCalc.
Ja en dat moet je dus ook niet doen.
Die telt alleen op, niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:23:
Het gaat bij de niet stille modus om de interval. Niet om de duur van de defrost zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:16:
[...]

Misschien wel. Waar wil je iets over weten? En definieer even mensentaal. Ik dacht dat ik zoveel mogelijk Jip en Janneke probeer te schrijven, maar misschien ervaar je dat anders.
In de startpost wordt gelinkt naar jouw post (Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1") waar je heel uitgebreid beschrijft hoe je een modbus verbinding moet opzetten. Daarbij heb je ook heel veel automations beschreven. Ik kan vanuit de automations niet begrijpen wat die doen. Maar als jij bijvoorbeeld zegt:

Automation 1
- Boven de 12 graden
- Met vochtigheid meer dan 90%
Dan zet ik stille modus aan

Of bijvoorbeeld:
Automation 2
- Na een defrost
- Onder de 10 graden
Dan zet ik stille modus uit

Dan begrijp ik welke condities er zijn, en welke acties er worden gedaan. Dan begrijp ik wat er gebeurt. Verder vind ik jouw posts altijd heel erg duidelijk hoor :D

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
Ik ben al een tijdje aan het kijken om een warmtepomp aan te schaffen. Probeer dit topic ook te volgen (sommige details gaan mij op dit moment nog iets boven het hoofd met de instellingen)

Ik heb een aantal offertes opgevraagd en daar viel het mij op dat bijna iedereen een hybride opstelling aanpraat. Maar na toch soort van bevestiging hier L/W warmtepomp advies
heb ik het idee dat ik voor het verwarmen het alleen af moet kunnen met een warmtepomp.
De LG en Panasonic lijken heel geliefd op tweakers.
Ik ben op dit moment aan het afweging voor welke warmtepomp monoblock ik zal gaan. Bij de panasonic zag ik dat de 5,7 en 9KW allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben. Als ik dan voor een 9KW ga dan kan het net zover terug moduleren als de 5kw en zal ik niet snel een overcapiciteit hebben.
Hoe zit dat met de LG warmtepompen, ik kan het nog niet helemaal opmaken uit de documentatie. Ergens zag ik voorbij komen 20% van het maxvermogen?
Wat ik allemaal lees ben ik zelf eigenlijk heel enthousiast over de hm093mr u44 omdat het een 3 fase apparaat is. Echter ook bang dat het misschien net te groot is voor mijn start situatie en het daardoor juist niet alle warmte goed kan afgeven op mijn vloerverwarming van 90m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
hupie679 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:39:
[...]

In de startpost wordt gelinkt naar jouw post (Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1") waar je heel uitgebreid beschrijft hoe je een modbus verbinding moet opzetten. Daarbij heb je ook heel veel automations beschreven. Ik kan vanuit de automations niet begrijpen wat die doen. Maar als jij bijvoorbeeld zegt:

Automation 1
- Boven de 12 graden
- Met vochtigheid meer dan 90%
Dan zet ik stille modus aan

Of bijvoorbeeld:
Automation 2
- Na een defrost
- Onder de 10 graden
Dan zet ik stille modus uit

Dan begrijp ik welke condities er zijn, en welke acties er worden gedaan. Dan begrijp ik wat er gebeurt. Verder vind ik jouw posts altijd heel erg duidelijk hoor :D
Ik snap het. Helaas kan ik in de visuele editor van Automatiseringen en Scenes in HomeAssistant geen commentaar toevoegen. Ik probeer daarom via de ID een zo duidelijk mogelijke naam te maken.

Ik zal eens kijken of ik in het voorbeeld wat extra info kan geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 26-11-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:06:
[...]

regel 60 moet niet inspringen.
Helaas nog een foutmelding:
Triggers: required key not provided @ data[3]['platform']

Ik vind het zo moeilijk omdat ik de taal niet vaardig ben om het probleem op te sporen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  action:
    data:
  trigger:
    entity_id:
  action:
    data:
    target:

trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
    entity_id:
    - switch.silent_mode
    action:
  - if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:
  - if:
    then:
      target:
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ik zag discussie over AI plus/min die wordt gereset op een nieuwe dag of bij de volgende run.
Ik kan bevestigen dat dat bij mij niet gebeurd in beide gevallen.
Omdat ik een andere probleem heb heb ik nu al dagen de AI op plus 2 of 3 staan.
Deze springt tussendoor niet terug naar 0 bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adoUSd__ZHhGTG9XC27M6QiI8pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR8TPTzpQtUW2C8rJzYOHjOD.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:09:
Ik zag discussie over AI plus/min die wordt gereset op een nieuwe dag of bij de volgende run.
Ik kan bevestigen dat dat bij mij niet gebeurd in beide gevallen.
Omdat ik een andere probleem heb heb ik nu al dagen de AI op plus 2 of 3 staan.
Deze springt tussendoor niet terug naar 0 bij mij.
[Afbeelding]
modbus....? niet RMC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:52:
[...]

https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Deze moet het denk ik wel kunnen doen :)
Die kun je elke dag laten resetten, en aanvinken dat hij zowel kan op- als aftellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
BulMi schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:46:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om een warmtepomp aan te schaffen. Probeer dit topic ook te volgen (sommige details gaan mij op dit moment nog iets boven het hoofd met de instellingen)

Ik heb een aantal offertes opgevraagd en daar viel het mij op dat bijna iedereen een hybride opstelling aanpraat. Maar na toch soort van bevestiging hier L/W warmtepomp advies
heb ik het idee dat ik voor het verwarmen het alleen af moet kunnen met een warmtepomp.
De LG en Panasonic lijken heel geliefd op tweakers.
Ik ben op dit moment aan het afweging voor welke warmtepomp monoblock ik zal gaan. Bij de panasonic zag ik dat de 5,7 en 9KW allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben. Als ik dan voor een 9KW ga dan kan het net zover terug moduleren als de 5kw en zal ik niet snel een overcapiciteit hebben.
Hoe zit dat met de LG warmtepompen, ik kan het nog niet helemaal opmaken uit de documentatie. Ergens zag ik voorbij komen 20% van het maxvermogen?
Wat ik allemaal lees ben ik zelf eigenlijk heel enthousiast over de hm093mr u44 omdat het een 3 fase apparaat is. Echter ook bang dat het misschien net te groot is voor mijn start situatie en het daardoor juist niet alle warmte goed kan afgeven op mijn vloerverwarming van 90m2
De enkelfasige LG's kunnen tot 10 Hz terugmodulern, dat is rond de 400W opgenomen elektrisch vermogen, de drie fase uitvoering gaan tot 15 Hz, dan heb je zo'n 500 - 550 W opgenomen vrmogen. De 9 kW R32 is hier rnog niet in het wild gespot, maar zal zich waarschijnlijk net zo gedragen.

De onhebbelijkheid van LG is altijd op te willen starten met veel vermogen. Daar moet je voldoende afgiftecapaciteit voor hebben, Veel twekaers hier weten het opstarten ook te temmen met anti-pendel routines; de doel temperatuur van het water wordt langzaam verhoogt naar de gewenste waarde, waardoor de overshoot een stuk lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
*280-300W bij 1-fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
gigabit schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:04:
[...]

Helaas nog een foutmelding:
Triggers: required key not provided @ data[3]['platform']

Ik vind het zo moeilijk omdat ik de taal niet vaardig ben om het probleem op te sporen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  action:
    data:
  trigger:
    entity_id:
  action:
    data:
    target:

trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
    entity_id:
    - switch.silent_mode
    action:
  - if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:
  - if:
    then:
      target:
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:
Het inspringen van regel 60 en 61 moet op dezelfde hoogte dan trigger: (regel 38)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  action:
    data:
  trigger:
    entity_id:
  action:
    data:
    target:

trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
    entity_id:
    - switch.silent_mode
  action:
  - if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:
  - if:
    then:
      target:
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
@gigabit je kan de automation ook grafisch in elkaar klikken dat heb ik net gedaan. Dan hoef je niet aan de yaml te komen.

Al moet je wel 3 keer naar yaml mode wisselen omdat je grafisch geen id kan opgeven 😅.

Vond het zelf wel makkelijk om het zo te doen maar ben programmeur dus misschien wat bevooroordeeld.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

BulMi schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:46:
Als je van plan bent om met de warmtepomp ook te koelen zonder alleen gebruik te maken van fancoils, dan schiet de LG helaas door tot onder het dauwpunt. Dit maakt de LG niet bruikbaar voor koelen met traditionele radiatoren en vloerverwarming. Misschien dat andere warmtepompen beter zijn in dit aspect. Ze waren vanuit LG bezig om te op te lossen met een firmware update. Alleen zijn de firmware updates niet zonder LG-monteur uit te voeren op moment.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Modbus

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Nu online
jvanderkroon schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:27:
@gigabit je kan de automation ook grafisch in elkaar klikken dat heb ik net gedaan. Dan hoef je niet aan de yaml te komen.

Al moet je wel 3 keer naar yaml mode wisselen omdat je grafisch geen id kan opgeven 😅.

Vond het zelf wel makkelijk om het zo te doen maar ben programmeur dus misschien wat bevooroordeeld.
Dat vind ik ook niet echt overzichtelijk. Maar bedankt voor meedenken.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dan blijft het staan (lijkt me)
Een wijziging in AI die je op de RMC maakt is de volgende dag weer gewoon 0. (zover ik weet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
  • Nu online
Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:20:
[...]

Het inspringen van regel 60 en 61 moet op dezelfde hoogte dan trigger: (regel 38)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  action:
    data:
  trigger:
    entity_id:
  action:
    data:
    target:

trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.defrost
    for:
    entity_id:
    - switch.silent_mode
  action:
  - if:
    then:
      target:
    - delay:
      target:
  - if:
    then:
      target:
      komt weer beschikbaar'
  - if:
    then:
      target:
Gevonden het inspringen van de laatste regel was ook niet juist :)
Bedank weer Jojan265

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Kip schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:29:
[...]

Als je van plan bent om met de warmtepomp ook te koelen zonder alleen gebruik te maken van fancoils, dan schiet de LG helaas door tot onder het dauwpunt. Dit maakt de LG niet bruikbaar voor koelen met traditionele radiatoren en vloerverwarming. Misschien dat andere warmtepompen beter zijn in dit aspect. Ze waren vanuit LG bezig om te op te lossen met een firmware update. Alleen zijn de firmware updates niet zonder LG-monteur uit te voeren op moment.
Dit issue speelt enkel bij de 1-fasige modellen, het maakt het koelen niet onmogelijk, maar de regeling functioneert slecht. Met 3-fase model geen enkel probleem om te koelen.
Pagina: 1 ... 107 ... 181 Laatste