LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 108 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:23
Jaloers :)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:19
Ben benieuwd of jullie tips hebben voor de volgende situatie.

LG Therma V hm071m.u43, settings:
- stooklijn -15/35 —> 14/26
- sturen op water
- inlet temperatuur
- stille mode aan
- AI

Afgifte: vloerverwarming + radiatoren, geen buffervat.

Bij buitentemperaturen rond de 10 graden draaide de warmtepomp rustig op minimaal vermogen. Sinds het kouder wordt, ontstaan er pieken met uiteindelijk een hoge piek waarna de warmtepomp afslaat. Tijdens deze pieken schiet de watertemperatuur regelmatig door tot 42 graden, ver boven de stooklijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqp8hHZCknlek9lo-supDBglbVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaiBrLvTCi38uf5qKTIawRO1.jpg?f=fotoalbum_large

Sturen op outlet resulteert in het eerder afslaan door de pieken. Ook met silent mode uit schiet de warmtepomp ver door waardoor hij uitschakelt.

Tips wat ik kan veranderen?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:29
Vanavond heb ik het startalgoritme gewijzigd zoals aanbevolen. Ik activeerde de stille modus na het ontdooien en schakelde deze na 17 minuten uit.
Het resultaat was ontnuchterend. Ik had geen langere looptijd - het systeem slaagde er ook niet in om op de doeltemperatuur (31°) te blijven, maar zat er 's ochtends ongeveer 2° onder.

Toen ik de diagrammen bekeek, realiseerde ik me dit:
In de startfase gaat de compressor alleen naar 40Hz in stille modus en blijft daar.
Maar omdat de energie niet voldoende is om het doel te bereiken, slaat de compressor na de startfase weer aan zodra de stille modus weer wordt uitgeschakeld. De warmtepomp was tijdens de startfase echter al weer licht bevroren, zodat de verhoging van de compressorfrequentie niet meer voldoende was om het doel te bereiken en de lamellen vrij snel weer bevroren.
Als de stille modus uit staat bij het starten na een ontdooiing, dan start de warmtepomp met verse lamellen en wordt de ingestoken energie efficiënter omgezet in warmte. Na de startfase wordt de frequentie verlaagd, wat efficiënter is als de lamellen lichtjes bevroren zijn.
De COP was vanavond slechts iets meer dan 3, wat niet geweldig is.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
SCG schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:02:
[...]

Heb nu nog een gesloten verdeler met eigen pomp. Deze vervang ik komende week door een open verdeler. Ik heb wel gemerkt door de temperatuur van de gesloten verdeler op 40 graden te zetten, dat de thermostaat 'm niet smoort.

Hij komt inderdaad niet door de opstartpiek heen. Mijn gevoel zegt me, dat er ook niet super veel energie nodig is om de temperatuur in de kamer constant te houden en dat ie dat daarom maar (ongeveer) één keer per uur aangaat. Of zeg jij met jouw reactie, dat de opstartpiek lager wordt, als je de temperatuur op 30 graden zet, maar dat de WP dan langer aangaat en uiteindelijk terug gaat moduleren?

Gr. Sander
Ik heb er een paar keer mee lopen testen en mijn eigen conclusie was dat de wp eerst kijkt wat de huidige water temperatuur is, vervolgens kijkt welk doel hij moet gaan halen en zijn start cyclus begint.

Als ik de doel temperatuur dan lager hield was de start piek ook lager.
Mooie voor jou om dit idee nogmaals te testen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Is er al wat meer bekent over de nieuwe serie R290 van LG ?

ben verhuist naar een Boerderij en de warmtelast is hier bij -5 al rond de 16Kw

staat nu een 43Kw biomassa ketel op pellets
verbruikt nu 6500Kg per jaar...
1kg pellets geeft ongeveer 3,75Kwh volgens de Kampstrup 303

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
Wodan89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:56:

Casper de Boer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
en
hwopereis in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

:)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 09:05
En de 3-fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
Geen idee, die zijn er momenteel (en sinds heel kort 9) sowieso pas vanaf 12 kW.
Dubbel fan units.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Oilman schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:24:
[...]

Dit issue speelt enkel bij de 1-fasige modellen, het maakt het koelen niet onmogelijk, maar de regeling functioneert slecht. Met 3-fase model geen enkel probleem om te koelen.
Dit klopt idd meer. Ik weet even niet meer of je de 1-fasige modellen kon laten afslaan als een bepaalde koel-temp was bereikt. Als nadelig effect zorgt dit voor een veelvoud van compressor starts.
De vraag blijft wel of de 3-fasige 9KW model zich meer gaat gedragen als de 5-9KW modellen of de zwaardere 3-fasige modellen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 09:05
Nog vraagje voor electrische heater, gezien ik bestaande boiler wil blijven gebruiken. Denk dus niet dat daar een heater in kan... Kan die buiten de tank in doorstroom ? Of heb ik die niet nodig voor de legionella run ?

[ Voor 59% gewijzigd door GeertV78 op 27-11-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

BulMi schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:46:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om een warmtepomp aan te schaffen. Probeer dit topic ook te volgen (sommige details gaan mij op dit moment nog iets boven het hoofd met de instellingen)

Ik heb een aantal offertes opgevraagd en daar viel het mij op dat bijna iedereen een hybride opstelling aanpraat. Maar na toch soort van bevestiging hier L/W warmtepomp advies
heb ik het idee dat ik voor het verwarmen het alleen af moet kunnen met een warmtepomp.
De LG en Panasonic lijken heel geliefd op tweakers.
Ik ben op dit moment aan het afweging voor welke warmtepomp monoblock ik zal gaan. Bij de panasonic zag ik dat de 5,7 en 9KW allemaal hetzelfde minimale vermogen hebben. Als ik dan voor een 9KW ga dan kan het net zover terug moduleren als de 5kw en zal ik niet snel een overcapiciteit hebben.
Hoe zit dat met de LG warmtepompen, ik kan het nog niet helemaal opmaken uit de documentatie. Ergens zag ik voorbij komen 20% van het maxvermogen?
Wat ik allemaal lees ben ik zelf eigenlijk heel enthousiast over de hm093mr u44 omdat het een 3 fase apparaat is. Echter ook bang dat het misschien net te groot is voor mijn start situatie en het daardoor juist niet alle warmte goed kan afgeven op mijn vloerverwarming van 90m2
Ik ben (na verkoop woning) geswitched van een 9kw panasonic naar een 9kw LG (beide 1fase)

Grote verschillen
- LG heeft een flinke opstartvermogen die je kwijt moet kunnen in je huis/buffer. Hier had de panasonic geen last van.
- Panasonic heeft een minimale verbruik van 470 a 490 watt tegenover de LG 290-300

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:32:
Vanavond heb ik het startalgoritme gewijzigd zoals aanbevolen. Ik activeerde de stille modus na het ontdooien en schakelde deze na 17 minuten uit.
Het resultaat was ontnuchterend. Ik had geen langere looptijd - het systeem slaagde er ook niet in om op de doeltemperatuur (31°) te blijven, maar zat er 's ochtends ongeveer 2° onder.

In de startfase gaat de compressor alleen naar 40Hz in stille modus en blijft daar.
Maar omdat de energie niet voldoende is om het doel te bereiken, slaat de compressor na de startfase weer aan zodra de stille modus weer wordt uitgeschakeld. De warmtepomp was tijdens de startfase echter al weer licht bevroren, zodat de verhoging van de compressorfrequentie niet meer voldoende was om het doel te bereiken en de lamellen vrij snel weer bevroren.
Als de stille modus uit staat bij het starten na een ontdooiing, dan start de warmtepomp met verse lamellen en wordt de ingestoken energie efficiënter omgezet in warmte. Na de startfase wordt de frequentie verlaagd, wat efficiënter is als de lamellen lichtjes bevroren zijn.

Die stille modus inschakelen bij een defrost heeft ook alleen maar nut als je anders buiten de hysterese treedt (of er heel dicht bij de buurt komt) Als je voldoende afgifte hebt, dan voegt het niet veel toe, of-zoals bij jou- schiet het zelfs te kort omdat je het vermogen te veel inperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
laagste dat ik gezien heb bij mij is 480w

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
luckremers schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:03:
Ben benieuwd of jullie tips hebben voor de volgende situatie.

LG Therma V hm071m.u43, settings:
- stooklijn -15/35 —> 14/26
- sturen op water
- inlet temperatuur
- stille mode aan
- AI

Afgifte: vloerverwarming + radiatoren, geen buffervat.

Bij buitentemperaturen rond de 10 graden draaide de warmtepomp rustig op minimaal vermogen. Sinds het kouder wordt, ontstaan er pieken met uiteindelijk een hoge piek waarna de warmtepomp afslaat. Tijdens deze pieken schiet de watertemperatuur regelmatig door tot 42 graden, ver boven de stooklijn

[Afbeelding]

Sturen op outlet resulteert in het eerder afslaan door de pieken. Ook met silent mode uit schiet de warmtepomp ver door waardoor hij uitschakelt.

Tips wat ik kan veranderen?
Zonder verdere informatie denk ik dat de LG zijn warmte niet kwijt kan. of het zijn gewoon defrosts.
hoe liep dit vorig seizoen?
bij welke buitentemp/luchtvochtigheid speelt dit?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
butterkeks schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:32:

Het opstarten in stille modus tijdens een defrost is denk ik alleen maar een hulpmiddel als je niet voldoende afgifte hebt. vorig jaar had ik geen buffervat en gebruikte ik dit ook, maar sinds dit seizoen gebruik ik die automatisering niet meer. en heb ik gen last meer van "overshoots"

edit, wat PaQ zegt i.d.d.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvtYd7Rc5KxrJ9kDJl1OtmpazWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/afkJlZWKv79pX8Zfy8VTUhyC.png?f=fotoalbum_large

Dit is nu het gedrag van onze LG 9kw, lijkt op pendelen en nog steeds koude voeten.
De temp staat standaard op 20 of zelfs 21, maar dat lijkt die nu niet te halen. In de nacht zakt hij behoorlijk terug ipv het op peil te houden.

RMC staat op warmte en er zitten geen automations aan vast. iemand tips om het comfortabeler te krijgen?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:57:
[Afbeelding]

Dit is nu het gedrag van onze LG 9kw, lijkt op pendelen en nog steeds koude voeten.
De temp staat standaard op 20 of zelfs 21, maar dat lijkt die nu niet te halen. In de nacht zakt hij behoorlijk terug ipv het op peil te houden.

RMC staat op warmte en er zitten geen automations aan vast. iemand tips om het comfortabeler te krijgen?
Lijkt op defrosts.
maar aan je grafiek te zien , stook je te warm en heb je de helft van de dag de WP uit staan.
-> koude voeten , dus vloerverwarming, neem ik even aan.
De LG lijkt vanaf gisteravond 20 uur uit gestaan tot vanochtend, dan is het niet gek dat je huis afkoelt.
Als je iets meer info geeft over je situatie, dan kan er misschien wat zinneger antwoord gegeven worden.

[ Voor 5% gewijzigd door The_KnarF op 27-11-2023 11:04 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Inderdaad vloerverwarming. 8 groepen met 18mm hoh 10.

wat bedoel je met, je stookt te warm? te hoge aanvoer en retour? Hieronder info voer de stooklijn.

ik gebruik de modbus integratie via de waveshare RS485.
De Yaml van deze pagina:
https://rodmcbain.com/mas...tion-with-home-assistant/

De yaml en automations van Jojan gebruikt, maar die heb ik nu op disabled staan.
Waarom de pomp uit gaat, geen idee. er is geen automation die dat zou doen.

Wat extra info uit de RMC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59D3M_bdlqsO68HC3b75jWGK8J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iM9O5yanRjSEfHkFCPsUu8mt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbSvp_Hsy8kliHjHtV8xV4LxyuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xycebFBeqvGGKEhmF2WXfv8u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3IqSXzpNMkzA1kJkYOSGGjB8O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOTnrd1b0QT5UFtnURlbh1v1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi9jFsRwekuerdQ2uxdmUEICilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYHTjOkqKHFUP5XGLFEoIBgy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6Kftq-jsGd4aNm20ze_wP915OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JjoeWPVv8ZjfAuS2D8XjFYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxWx6pkX-BqdfnIWaobI5ZJg-VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYdwJSt4I2SN5wAqNbQjJxe5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
ik heb net alle automations van Jojan geactiveerd, eens kijken wat dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:27:

wat bedoel je met, je stookt te warm? te hoge aanvoer en retour? Hieronder info voer de stooklijn.

De Yaml van deze pagina:

De yaml en automations van Jojan gebruikt, maar die heb ik nu op disabled staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je water temperatuur staat op 20-40 graden, je stooklijn staat tot 40 graden.
Bij 0 graden zit je dus rond de 37 graden uitvoer al. Met een hysterese van +2 kom je dan op 39 graden.
Tijdens een opstart kan de piek nog hoger zijn en loop je tegen je maximale temperatuur aan waarop hij afslaat.

Je kan je water temperatuur verhogen naar 20-45 zodat hij daar niet op af slaat.
Of je stooklijn verlagen zoals @The_KnarF zegt zodat je verder van je bovengrens af blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09

De Yaml van deze pagina:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
ik heb net alle automations van Jojan geactiveerd, eens kijken wat dat gaat doen.
:) hysterese water temp uitvoer zet die maar eens op 4 ......dus ruimer maakt hij een langere run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:36

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Edit:
Ik heb een 5 kW met drie groepen en zeven radiatoren en heb de temperatuur stooklijn -10/32 en 18/25.
Ik denk ook dat je de temperatuur zou kunnen verlagen...

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Heb nu dit er van gemaakt.
Hopelijk zakt die nu niet zo ver meer in.
Het activeren van de automations zal ik dan maar ongedaan maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnvYDeeytAHde4vrOGc-iWZ-Ndk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecwdIgUzDxpT9Oajgn7AnKix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5j4vVeZG5u5RCgVrBiZQo8LJNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQPsBBUzmmpNW35mhJbkgVOS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:55:
Heb nu dit er van gemaakt.
Hopelijk zakt die nu niet zo ver meer in.
Het activeren van de automations zal ik dan maar ongedaan maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) deze hysteryse is veel beter blijft hij langer doorlopen....die 35 kan ook iets hoger evt(uitproberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
thanks! ik kijk het even een paar dagen aan en hou de grafieken in de gaten.

Maar wat ik alleen nog niet snap, is waarom die op een gegeven moment uit gaat en op een gegeven moment weer aan.

[ Voor 43% gewijzigd door maomanna op 27-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zou hem juist niet verhogen, en gewoon de hysterese (idd) op +4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
@maomanna
Als je de pomp net hebt, zou ik beginnen om op water te stoken, dan kun je goed zien welke temperatuur aan water je nodig hebt bij welke buiten temperatuur (schrijf het op of maak scherafdrukjes van HA
Nu hebben we geen idee waarom de pomp denkt dat die niet aan moet gaan, ik denk dat dat voor nu het belangrijkste is om te achterhalen.
Als je alleen op water (eventueel op stooklijn) stookt dan is jou "Target_temp_circuit1" jou target water temperatuur, nu zie je daar de target lucht temp.

Het lijkt haast dat dat de trigger is nu, als "Water_outlet_temp" zakt tot 20, dan gaat de LG pas aan.
maar dat zou raar zijn.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:05:

Maar wat ik alleen nog niet snap, is waarom die op een gegeven moment uit gaat en op een gegeven moment weer aan.
uit: hysterese overschreden (water outlet temperatuur hoger dan jij toelaat in de settings)
aan: er is warmtevraag, en verschil met doel temp is geringer dan 1.5 graden (je thermo on hysterese)

ik zou de thermo off altijd op maximaal zetten. Er is gewoon geen valide reden om dat niet te doen :+
(Naja, tenzij je in een uitzonderlijk geval 39 graden 'moet' halen, maar de aanvoer temp absoluut niet boven de 41 mag komen bijv :S )

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:05:
thanks! ik kijk het even een paar dagen aan en hou de grafieken in de gaten.

Aangaan is volgens hysterese en uitgaan is als hij zijn warmte/energie niet kwijt kan en vaak ook gaat pendelen (uit/aan 5 keer per uur). Dit kan ook aan je afgifte systeem liggen (niet alles open).

edit zie uitleg paQ

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ok dan.

Hij is nu vol aan t pompen, aanvoer is nu 37 graden en retour is 29.
Kan genoeg warmte in dus :)
De ruimte temp staat weer 21 graden, dus ik begin weer te ontdooien.
Nu even zien hoe we de lijn stabiel kunnen krijgen voor lange runs.

ik heb trouwens een vast debiet van 16l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
37 graden in je vloer met ca 4 graden buiten is echt wel... warm ;)
28~32 Ta moet prima volstaan mijns inziens

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 03:49
markklok schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:57:
[...]

Ik ben (na verkoop woning) geswitched van een 9kw panasonic naar een 9kw LG (beide 1fase)

Grote verschillen
- LG heeft een flinke opstartvermogen die je kwijt moet kunnen in je huis/buffer. Hier had de panasonic geen last van.
- Panasonic heeft een minimale verbruik van 470 a 490 watt tegenover de LG 290-300
Ik ben wel benieuwd, als je nog een keer zou switchen voor welke zou je dan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:47:
ok dan.

Hij is nu vol aan t pompen, aanvoer is nu 37 graden en retour is 29.
Kan genoeg warmte in dus :)
De ruimte temp staat weer 21 graden, dus ik begin weer te ontdooien.
Nu even zien hoe we de lijn stabiel kunnen krijgen voor lange runs.

ik heb trouwens een vast debiet van 16l/m
:) debiet lijkt OK,je zou ook kunnen proberen met optimaal debiet(je kan altijd terug) hoger debiet maakt minder warm water kan je ook proberen!!.....je hebt nu een deltaT van +-8.....deltaT van 5 lijkt me beter.. .maar laat eerst de vloer maar op warmen dat duurt een tijdje (0/5 dag).....je hebt hem wel op stooklijn neem ik aan(auto) anders word het water ook te warm(ta)

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 27-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
The_KnarF schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:46:
[...]

Ik nog niet lager dan 560w

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:57:
[Afbeelding]

Is dit een 1 of 3 fase model?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:00
The_KnarF schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:46:
[...]

Ik zit op een minimum van 700W met mijn 12kW, 3 fase machine.
Het voordeel van een dubbele fan lijkt wel dat ik (afkloppen) nog geen enkele defrost heb meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
tebogo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:13:
[...]

Is dit een 1 of 3 fase model?
1 fase.
kazemo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:02:
[...]

:) debiet lijkt OK,je zou ook kunnen proberen met optimaal debiet(je kan altijd terug) hoger debiet maakt minder warm water kan je ook proberen!!.....je hebt nu een deltaT van +-8.....deltaT van 5 lijkt me beter.. .maar laat eerst de vloer maar op warmen dat duurt een tijdje (0/5 dag)
Hoge delta T inderdaad. ik kan sturen op een vaste delta van 5. Vloer is inmiddels al warm.
Dit is wat er nu gebeurd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9h3IhUtN9XY1Kp7evyyzy-C49I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5h2xbffTDWARcJbhWOUNLQlk.png?f=fotoalbum_large

Hij pruttelt rustig door op de vaste flow, maar wel hoge temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door maomanna op 27-11-2023 13:27 . Reden: plaatje gecorrigeerd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ik zie geen waardes, maar waarom 37 graden :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok

markklok

BulMi schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:01:
[...]

Ik ben wel benieuwd, als je nog een keer zou switchen voor welke zou je dan gaan?
LG vanwege het lagere "minimale verbruik"

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:24:
Ik zie geen waardes, maar waarom 37 graden :S
plaatje aangepast.

geen idee waar die 37 vandaan komt. Hoe kan ik dat zien?

edit:

de temp van 37 graden komt weg van de target temp.
ik heb de instelling aangepast, sturen op water ipv lucht en water.
die 40 ga ik eens verlagen naar 34

[ Voor 26% gewijzigd door maomanna op 27-11-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:27:
[...]

plaatje aangepast.

edit:

je hebt iets op 40 of 37 ingesteld :S

Wat staat er op je scherm in dat oranje bolletje?
Een warmtepompje, of een huisje met thermometer? (en welke kant wijst het pijltje op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:27:
[...]

plaatje aangepast.

edit:

:? niet te veel (settings) veranderen aub.....dan raak je het overzicht kwijt en wij ook!!...hou je aan de aanwijzingen van@P&Q

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 27-11-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:32:
[...]

je hebt iets op 40 of 37 ingesteld :S

Wat staat er op je scherm in dat oranje bolletje?
Een warmtepompje, of een huisje met thermometer? (en welke kant wijst het pijltje op)
kazemo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:44:

een warmtepompje met een pijl naar rechts.

[...]

:? niet te veel (settings) veranderen aub.....dan raak je het overzicht kwijt en wij ook!!
Nee niet teveel, maar eerst de eerste suggestie gedaan, sturen op water. daardoor sprong vanalles naar een andere instelling met de volgende uitdaging. De gevraagde watertemp stond op 40 graden, maar toen het voldoende warm was, iets verlaagd naar 34 (als reactie op dat dit veel te warm is en sws niet lekker blijft lopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:54:
[...]

[...]

Nee niet teveel, maar eerst de eerste suggestie gedaan, sturen op water. daardoor sprong vanalles naar een andere instelling met de volgende uitdaging. De gevraagde watertemp stond op 40 graden, maar toen het voldoende warm was, iets verlaagd naar 34 (als reactie op dat dit veel te warm is en sws niet lekker blijft lopen)
8)7 dan zijn we weer terug bij af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
kazemo schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:59:
[...]

8)7 dan zijn we weer terug bij af
|:(

Welke instelling eerst?
Hij staat nu op sturen op water (tip van the_knarf), met een temperatuur van 34 graden uitvoer(tip van PaQ).

Daarmee doet hij dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BAAw15UwZHtraMVx1qkROJik0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGQCUnsXpjt3T1Z0xoNQpZiD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:08:
[...]

|:(

Welke instelling eerst?
Hij staat nu op sturen op water (tip van the_knarf), met een temperatuur van 34 graden uitvoer(tip van PaQ).

Daarmee doet hij dit:

[Afbeelding]
O-) nou dan haak ik af met 3 mensen aanwijzingen geven werkt niet!!....volg die van @paQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
@maomanna ,prima, kijk het nu gewoon even aan, ga niets meer veranderen, morgen overhoring ;-)

kun je elektrisch verbruik ook laten zien in HA?
die is nog niet heel rustig vermoed ik, als ik zo jou flow zie.
je stookt op vaste flow? of optimal flow?

[ Voor 45% gewijzigd door The_KnarF op 27-11-2023 14:18 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
The_KnarF schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:16:
@maomanna ,prima, kijk het nu gewoon even aan, ga niets meer veranderen, morgen overhoring ;-)

kun je elektrisch verbruik ook laten zien in HA?
die is nog niet heel rustig vermoed ik, als ik zo jou flow zie.
je stookt op vaste flow? of optimal flow?
Vast debiet van 16l/m

elektrisch ook, en thermisch ook (jouw van PaQ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mIVrFUlnvjgW2VXkb1uOIafqQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mQEB7Plve4quwtwZVWlhrtU.png?f=fotoalbum_large
kazemo schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:15:
[...]

O-) nou dan haak ik af met 3 mensen aanwijzingen geven werkt niet!!....volg die van @paQ
dank je wel iig voor je moeite! de vraag of die op stooklijn staat, was een nee. vaste kamertemp van 20 - 21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-09 23:16
Wodan89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:56:

Ik ben zojuist teruggebeld door LG Nederland. De hydrobox varianten staan gepland voor januari 2024. De variant zonder hydrobox staat voor mei. De adviesprijzen staan inmiddels ook op de prijslijst bij www.lgklimaat.nl bij de downloads.
Dus vanaf januari kunnen groothandels ze inkopen bij lg nederland.

Ik ga erop wachten. Wil de 12kW variant halen. Maar ga hem dus lekker in het voorjaar laten installeren.
Mijn vrouw gaf de doorslag toen ze het uiterlijk van de R290 zag. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
maomanna schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:23:
[...]

Vast debiet van 16l/m

elektrisch ook, en thermisch ook (jouw van PaQ).
dan vermoed ik dat die schommelingen in flow defrosts zijn, kan dat kloppen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Jojan265 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:03:
[...]

Het beste is om tijdens de defrost periode na de opstart geen Silent mode meer te gebruiken. Hiermee verleng je de tussenpozen van de defrosts. Ik heb maar 1 defrost gehad vannacht (in het weekend geen nachtverlaging).
Thanks. Helaas gebruik ik enkel de RMC. Ik zal kijken wat voor effect een hogere flow van 20 LPM heeft. De komende dagen genoeg koude moment om te testen.
Het liefst laat ik de WP ook op silent mode ivm het geluidsproductie. Op moment is de WP amper waarneembaar op een paar meter afstand.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
The_KnarF schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:45:
[...]

dan vermoed ik dat die schommelingen in flow defrosts zijn, kan dat kloppen?
Dat zijn volgens de entiteiten defrosts inderdaad.
Kan die bij de volgende posts wel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zie 2 defrosts en ik keer uit en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:10:
Ik zie 2 defrosts en ik keer uit en weer aan.
Ja zie ik bij mij ook.
Bij een lange defrost (5 min) blijft de WP aan en bij een kortere defrost (2 min) gaat de WP even heel snel uit en aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Ik ben tegen een (suffe) beperking aangelopen in home assistant :|
Het blijkt dat een nutsmeter / utility meter, alleen maar kan 'collecten'. Hoger worden, en kan niet terugtellen.
Voor de COP berekening over een hele dag met defrosts en/of starts geeft dat dus een vertekend beeld.
Tijdens een defrost lever je namelijk thermische energie in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3iJm7wRZdyAA5JRSdWcUW0y0gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgtNT2qC9qFJmroNlj65gS3t.png?f=fotoalbum_large

Goed, een nutsmeter telt dus niet terug, maar een integral Riemann som wel, alleen die telt (oneindig) door. Dan heb je nog steeds niet de thermische energie van alleen die dag. Dus ik dacht, prima, maak ik van de Riemann som een nutsmeter. En zo zit je weer klem in de (suffe) beperking van de nutsmeter. Een defrost is beweging dus optellen. :S
Daar krijg je dus dit soort verschillen van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9KTz_uwwmAREpS3QL8XG1c30ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G35AuqKkbXUTGywVuFpG2Eln.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt dat de oplossing zit in (toch) powercalc installeren, en de Thermisch vermogen sensor in Powercalc te zetten. Utility meters aanmaken heeft geen zin. (want suffe beperking nutsmeters)

Sensor Thermisch Vermogen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
    - platform: template
      sensors:
        thermisch_vermogen_ext:
            value_template: >
               {% if states('sensor.[bijv HW meter]')|float <25 %}
                    {% set pwg = 0 | float %} 
                   {% elif states('sensor.flow_rate') |float >6 %}
                    {% set t1 = states('sensor.[water outlet]') | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.[water inlet]') | float %}
                    {% set f = states('sensor.flow_rate') | float %}
                    {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                    {{ pwg | float | round(0)}}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %} 
            unit_of_measurement: W
            device_class: energy
            friendly_name: "Thermisch Vermogen Ext"

De Powercalc energy meter (uit je vermogen sensor) is in wezen gewoon een Riemann, die oneindig doortelt, maar Powercalc heeft wel een optie om handmatig de teller op 0 te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6BSjZsmAInb4fy8J6Zx4aqL58c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zmn5HIgiZdYpBTBVUg5c0AFZ.png?f=fotoalbum_large

dan gebeurt dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2ktkayY5xsHPIBocsgAbP2WrE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2s8b51sEEjNdSvDrwKL8a8jf.png?f=fotoalbum_large

Ik ga er nu van uit dat het zo moet gaan werken :)

dus:
1. Thermisch vermogen sensor aanmaken
2. Thermisch vermogen sensor opvoeren in Powercalc, die maakt er een energiemeter van
3. Automation aanmaken waarin je elke avond om bijv 23:59:50, de energiemeter van Powercalc reset.
4. de sensor die voortkomt uit stap 2, dus sensor.jesensornaam_energy, deel je door het opgenomen vermogen van de warmtepomp. Dan heb je als het goed is het echte dag COP :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Thermische energy reset
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "23:59:50"
condition: []
action:
  - service: powercalc.reset_energy
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.w_thermisch_ext_energy
mode: single

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:27:
Het blijkt dat een nutsmeter / utility meter, alleen maar kan 'collecten'. Hoger worden, en niet kan terugtellen.

Goed, een nutsmeter telt dus niet terug,
Bij het zoeken naar een kWH meter kwam ik bij een MID meter de opmerking tegen dat ze geschikt zijn voor facturatie maar door wettelijke regels niet gereset kunnen worden. Er gaat dus niets af, alleen maar erbij.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:34:
[...]

Bij het zoeken naar een kWH meter kwam ik bij een MID meter de opmerking tegen dat ze geschikt zijn voor facturatie maar door wettelijke regels niet gereset kunnen worden. Er gaat dus niets af, alleen maar erbij.
uh... de warmtepomp levert toch ook geen energie terug aan de meter? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:35:
[...]

uh... de warmtepomp levert toch ook geen energie terug aan de meter? :+
Nee , maar je kunt hem na de winter (of voor jaar stand op 1 januari) niet terug op nul zetten :)

(ze zouden wel salderen)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 27-11-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:38:
[...]

Nee , maar je kunt hem na de winter (of voor jaar stand op 1 januari) niet terug op nul zetten :)
nee, maar waarom zou ik dat willen :?

Het gaat hier om Thermische energie. Niet vermogen, en al helemaal niet het opgenomen vermogen.
Een defrost 'kost' behalve opgenomen vermogen, ook Thermische energie. En dat kan een HA nutsmeter niet registreren. (en dat is supersuf)

anders gesteld:
Je wilt eigenlijk alleen de waarde van dat paarse balkje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9KTz_uwwmAREpS3QL8XG1c30ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G35AuqKkbXUTGywVuFpG2Eln.png?f=fotoalbum_large
Alleen dat is geen sensorwaarde, maar waarschijnlijk een resultaat uit een database. De waarde van het paarse balkje kun je dus niet los gebruiken in HA. (suf)

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 27-11-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:34:
[...]

:P alleen een oude draaischijf meter die kan vooruitdraaien of terugdraaien dus op tellen of aftellen of misschien wel stilstaan bij teruglevering en opname te gelijk met zg slimme meter gaat dat niet die saldeerd gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
Het blijkt dat een nutsmeter / utility meter, alleen maar kan 'collecten'. Hoger worden, en kan niet terugtellen.
Voor de COP berekening over een hele dag met defrosts en/of starts geeft dat dus een vertekend beeld.
[Afbeelding]

Goed, een nutsmeter telt dus niet terug, maar een integral Riemann som wel, alleen die telt (oneindig) door. Dan heb je nog steeds niet de thermische energie van alleen die dag. Dus ik dacht, prima, maak ik van de Riemann som een nutsmeter. En zo zit je weer klem in de (suffe) beperking van de nutsmeter. Een defrost is beweging dus optellen. :S
[Afbeelding]

Het lijkt dat de oplossing zit in (toch) powercalc installeren, en de Thermisch vermogen sensor in Powercalc te zetten. Utility meters aanmaken heeft geen zin. (want suffe beperking nutsmeters)
De Powercalc energy meter (uit je vermogen sensor) is in wezen gewoon een Riemann, die oneindig doortelt, maar Powercalc heeft wel een optie om handmatig de teller op 0 te zetten:

[Afbeelding]

dan gebeurt dus dit:
[Afbeelding]

dus:
2. Thermisch vermogen sensor opvoeren in Powercalc, die maakt er een energiemeter van
3. Automation aanmaken waarin je elke avond om bijv 23:59:50, de energiemeter van Powercalc reset.
4. de sensor die voortkomt uit stap 2, dus sensor.jesensornaam_energy, deel je door het opgenomen vermogen van de warmtepomp. Dan heb je als het goed is het echte dag COP :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
    target:
Ik heb het opgelost door een positieve thermische energie meter en een extra meting die de negatieve thermische energie weergeeft (in positieve getallen). Die waardes van elkaar aftrekken per dag geeft de thermische energie per dag dat door de WP geleverd is.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1

[Afbeelding]

dan gebeurt dus dit:
[Afbeelding]

dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
action:
    target:
Bij mijn experimentele PI(D) controller wilde ik iets verglijkbaars (de I -waarde telt natuurlijk ook terug)
Ik loste dat als volgt op:
(alleen principe aangegeven)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# in config: 
input_number:
  integrator_value_midnight: 
    name: Integrator value midnight
    min: - heel hoog getal
    max: heel hoog getal 
    unit_of_measurement: watjewil

# in automation.  
# bijvoorbeeld at midnight 
  {% set integrator_value_midnight = integrator_value_running  %}

# verschil tussen die twee is de integratie vanaf midnight

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:01:
[...]

Ik heb het opgelost door een positieve thermische energie meter en een extra meting die de negatieve thermische energie weergeeft (in positieve getallen). Die waardes van elkaar aftrekken per dag geeft de thermische energie per dag dat door de WP geleverd is.
Meer wegen naar Rome dus :)

Ik vind het alleen onbegrijpelijk (suf) dat HA niet gewoon voorziet in zoiets "obvious".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Eens. er zijn wel meer rare dingen in HA. HA wordt volwassen maar is zeker nog niet volgroeid. Beetje puber nog

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:04:
Eens. er zijn wel meer rare dingen in HA. HA wordt volwassen maar is zeker nog niet volgroeid. Beetje puber nog
ik bedoel... de waarde is er gewoon .... DAAR!!!! paarse balkje 8)7
Nee... die kun je niet pakken :z

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hij lijkt iig weer gestabiliseerd te zijn. even de nacht afwachten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pUM-YTCtyqtIfd_hPawNch6rec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuAhXO2p4T9ORM9L9TUO1zY9.png?f=fotoalbum_large

Wel vind ik het verbruik aan de hoge kant. zo'n vaste prik op 1500-1700 watt.
Dat moet wel lager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tIma8ENp_EIk2Wcsck-wdRGJYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbyPwoiovZfZOqUlBWLuI0UC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Plot ook even compressor er bij aub en je retour water.

Ik zou echt lager gaan zitten kwa verwarmen. Flow idd even fixed laten op 14-16 l/min ergens.
Zo te zien heb je niet je pompcapaciteit op 100% staan? Kun je gerust doen.
Dan voert ie met opstarten sneller de warmte je systeem in/door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
paQ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:22:
Plot ook even compressor er bij aub en je retour water.

Ik zou echt lager gaan zitten kwa verwarmen. Flow idd even fixed laten op 14-16 l/min ergens.
Zo te zien heb je niet je pompcapaciteit op 100% staan? Kun je gerust doen.
Dan voert ie met opstarten sneller de warmte je systeem in/door.
oranje is retour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1a5L1l3boxcOVQHunQYVrN2c3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGtyrHRntfjkenFCSMBrTPtt.png?f=fotoalbum_large

Dit is de compressor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL1S4TNxtjhrsbVJ4mcBPe3mlC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9Oz7EzfQOqoR5NfktYjCvQt.png?f=fotoalbum_large

pomp staat op 60 of 70%, zal die weer op 100 zetten. en de aanvoer verlagen naar 30 (nu op 33)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
30, 29 idd zou ik proberen. Zo lang het huis niet afkoelt zit je iig niet te laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Even iets anders, ik probeer de laatste versie van @Devil code te laden, hier te vinden.
https://github.com/altrnate32/esp-lg-control
Maar krijg steeds aan het eind van het compilen de volgende melding
Laatste paar regels van het compile-log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Linking .pioenvs/esp-wp-control/firmware.elf
RAM:   [=         ]   8.9% (used 29324 bytes from 327680 bytes)
Flash: [====      ]  44.8% (used 821289 bytes from 1835008 bytes)
Building .pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin
Creating esp32 image...
Successfully created esp32 image.
esp32_create_combined_bin([".pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin"], [".pioenvs/esp-wp-control/firmware.elf"])
Wrote 0xd9ea0 bytes to file /data/build/esp-wp-control/.pioenvs/esp-wp-control/firmware-factory.bin, ready to flash to offset 0x0
======================== [SUCCESS] Took 3514.85 seconds ========================
INFO Successfully compiled program.
INFO Resolving IP address of esp-wp-control.local
INFO  -> 192.168.1.124
INFO Uploading /data/build/esp-wp-control/.pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin (827040 bytes)
Uploading: [============================================================] 100% Done...

INFO Waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Successfully uploaded program.
ERROR No remote or local logging method configured (api/mqtt/logger)

Het gaat dus om de laatste regel "ERROR No remote or local logging method configured (api/mqtt/logger)"

Nadat het compilen dus is voltooid, zie ik vervolgens dus niks meer, geen logging of iets. Dit terwijl ik dit voorheen wel kreeg. Het script lijkt ook verder gewoon te werken, ik kan de ESP ook middels de Webserver bereiken, en zie daar alle sensoren etc.

Ik heb al van alles geprobeerd aan te passen in het stukje code wat over logging gaat, en wat ik heb kunnen vinden. Volgens mij staat het allemaal goed, volgens https://esphome.io/components/logger.html?highlight=logger
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Enable logging. Disable modbus controller debug messages
logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
#    dallas.sensor: WARN #disable if dallas is not used
    number: WARN

Gevolg lijkt dus ook dat HA dus geen info binnen krijgt, want alle sensoren zijn nu allemaal "Niet beschikbaar"...

Versie HomeAssistant:
  • Core 2023.11.3
  • Supervisor 2023.11.3
  • Operating System 11.1
  • Frontend 20231030.2
Versie ESPHome:
  • Current version: 2023.11.4
Iemand een idee, wat aan te passen onder logger: ?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 21:55
Wat een brakke modulatie heb ik hier zeg. En ik zie het wel meer tussen afgelopen posts.
Iemand een idee waardoor de software in de LG niet gewoon eerst 1 of 2hz omhoog gaat in plaats van meteen 10hz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcxXzKFE-0sa4dzD6M6cUphgG5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6CnWN4CLMqa7uh1nDcmGlk4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Kip schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:52:
Afgelopen nacht voor het eerst een hele rits defrosts gehad. Ben benieuwd hoe het bij anderen is verlopen.
Uitgaande water temp is rond de 30 graden. dT van 3. Sturing op LPM. 15 LPM . Silentmode aan.

[Afbeelding]
Afgelopen 7 dagen 6 defrosts gehad.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Casper de Boer schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:08:
[...]

@mischa402 kan je eens kijken de LG R290 monoblock toe te voegen aan je grafieken?
Ik heb de 3 fase 9kW (HM093HFX UB60) bij een watertemperatuur van 35C toegevoegd. Op papier geen verkeerde machine. De overige warmtepompen zijn van vergelijkbare vermogens (volgens het type plaatje, niet volgens het maximum vermogen bij bv -15C). De LG levert trouwens ook nog bij -15C 9kW.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o78RHBqNYDWWWQonnFqSX5e5Lak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESFNcII6y3ckHppM5zyU9GVI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGSsCx9Z_0fczIemo4ii7yxCTqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iN4pNjn9NcpWC47nIq9wWjPl.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Jojan265 schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:01:
[...]

Ik heb de delta t, die gebruikt wordt in de COP en warmte output sensors gefilterd, zodat hij enkel positieve waardes geeft.

Op die manier wordt een negatieve delta t (in hoger dan uitgaande temperatuur) niet meegenomen in de berekening.

De energie die wordt teruggenomen is immers al eerder "geleverd" door de wp

Het effectieve verbruik voor de defrost wordt wel nog gewoon gebruikt.

Dit verlaagt de COP waarde, maar geeft naar mijn inziens de meeste accurate waardes.

Het word weer een ander verhaal in de zomer, wanneer je effectief je koeling (seer) wilt meten....

Dat lukt dan niet meer

[ Voor 17% gewijzigd door Kenwood960 op 28-11-2023 03:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
grootkarzijn schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:56:
[...]

Afgelopen 7 dagen 6 defrosts gehad.
@Kip Afgelopen week 6 defrosts en voor deze week nu al 9.

@grootkarzijn Ik denk door jouw dubbele FAN dat je daardoor minder last hebt van defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Afgelopen nacht 4 defrosts bij Ta28, maar bij Ta27 0.
Kan toeval zijn, misschien ook niet.

Buitentemp 1.1~2.1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-1P1JWyNJCX41t7k9-3nUsj56M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fxYgAIr6K4PBR016T1nl7yzu.png?f=fotoalbum_large

Overigens was het verschil gisteren op de externe sensoren slechts 200Wh Thermisch verschil tov de LG sensoren. Het is echt lood om oud ijzer. Eergister had ik bijna 2kWh verschil, maar bij 50~60 kWh Thermisch zit je wel echt te wroeten in de marge.

middernacht to nu (dus screenshot hierboven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4sHpwcf061qMyYL64zssKMarXok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DPFOw4eQiailqCmJQdbhuaxE.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben dan wel een shit resolutie in HA, maar het 'klopt' verder allemaal wel.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 28-11-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:39
De eerste koude nacht dit jaar in Dordrecht. De WP heeft heel de nacht nog op stille modus gedraaid en bleef ook op 10Hz pruttelen. Lijkt er nu wel op dat de stooklijn net te laag is. De woonkamer was naar 19 graden afgekoeld waar hij normaal op 20 blijft.

Is het dan slim om de -10 waarde een naar bijvoorbeeld 33 of 34 op te hogen?

Instellingen zijn:
- optimaal debiet
- op uitvoer sturen
- stooklijn via esphome op -10 (32) tot 14 (25)
- stille modus stond aan heel de nacht (om 6:03 uit gezet)

Kort na het uitzetten van de stille modus volgde ook de defrost. Hij was waarschijnlijk daarvoor al aardig dicht gevroren. De target ging omhoog en de uitvoer omlaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDi0ftd85RBFxrIoFb1KmdHR7es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BE9BcN05zhaPBuygMVMEFqyq.png?f=fotoalbum_large

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zou dan sowieso de Ta bij -10 1 graad verhogen naar 33, en kijken hoe het aankomende nacht verloopt.
Maar zo zie je wat klimaat / buitentemp doet.
Wel nog beetje fatsoenlijk COP gehaald ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoi allemaal,
Sinds een paar weken heb ik een P1 meter bij ons aangesloten om te kijken wat de warmtepomp (LG 5KW) ongeveer aan stroom verbruikt. Daarin zie ik de laatste week sinds het kouder wordt buiten onderstaand patroon terugkomen.

Kan dit kwaad en is hier evt iets aan te doen?
Het gaat voornamelijk om de nacht / ochtend, daarna wordt hij rustiger. Dit is het totale stroomverbruik van het huis, maar er draait niet veel meer dan de warmtepomp behalve koken op inductie.

Hij staat op silent mode en 18 graden binnentemp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbLTOG1RBmaEWurFIXLxo6SxBS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5LqqWondIny3UllJ0mcf0m91.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:39
paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:28:
Wel nog beetje fatsoenlijk COP gehaald ook?
Gemiddelde COP van 2,95 sinds middernacht als ik Homeassistant mag geloven. De defrost zit daar niet bij maar dat is er maar 1tje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JurQFj_sNQrI1ApY20w2lK2ytiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s97HvV433xJe5vin0zlG3mdQ.png?f=fotoalbum_large
bovenste grafiek is de cop over 10 minuten

[ Voor 40% gewijzigd door jvanderkroon op 28-11-2023 09:45 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jvanderkroon schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:11:
[...]

Gemiddelde COP van 2,95 sinds middernacht als ik Homeassistant mag geloven. De defrost zit daar niet bij maar dat is er maar 1tje.
hmm.. dat is dan ook weer minder dan verwacht eigenlijk zo defrost-loos :S
Wellicht toch een te wat beperkt delta / misschien graadje hoger stoken... maar dan krijg je weer defrosts enz enz
we kunnen het nooit winnen :'(

enne COP HA:
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Noeleke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:
Hoi allemaal,
Sinds een paar weken heb ik een P1 meter bij ons aangesloten om te kijken wat de warmtepomp (LG 5KW) ongeveer aan stroom verbruikt. Daarin zie ik de laatste week sinds het kouder wordt buiten onderstaand patroon terugkomen.

Kan dit kwaad en is hier evt iets aan te doen?
Het gaat voornamelijk om de nacht / ochtend, daarna wordt hij rustiger. Dit is het totale stroomverbruik van het huis, maar er draait niet veel meer dan de warmtepomp behalve koken op inductie.

Hij staat op silent mode en 18 graden binnentemp.

[Afbeelding]
gezien het tijdvak; defrosts hoogstwaarschijnlijk. Doe je weinig aan/tegen.
Is bij jou "18 graden binnen" ook echt 18? of eigenlijk 19.2?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-11-2023 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
dev-random schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:06:
Wat een brakke modulatie heb ik hier zeg. En ik zie het wel meer tussen afgelopen posts.
Iemand een idee waardoor de software in de LG niet gewoon eerst 1 of 2hz omhoog gaat in plaats van meteen 10hz?

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde, echt bedroevend.

Warmtepomp draait op P_min. T_actual zakt langzaam naar beneden. Komt onder T_setpoint.
Je zou denken, tandje erbij.
Nee hoor. Blijft op Pmin doordraaien. Totdat T_actual ruim een graad onder setpoint zit. Dan langzaam iedere minuut een Hz erbij, totdat T_actual weer onnodig hoger dan setpoint, om daarna weer op Pmin te gaan pruttelen. Zodat T_actual weer wegzakt

En het is echt geen hogere wiskunde.
Stel, je hebt 22 LPM en je T_out moet 0,3 omhoog.
Dat is 0,1 x 22 x 70 = 462W thermisch extra nodig.
Je meet de buitentemperatuur, je hebt een register ergens staan met COP versus buitentemperatuur. Stel dat dat 4 is op dit punt, Dan heb je dus 462/4 = 115W elektrisch extra nodig. Dat is voor LG 3Hz erbij.

De hardware van de ThermaV is wat mij betreft gewoon prima, 100% tevreden mee. Maar de regeling in het exemplaar dat hier staat, die is om te huilen. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ik heb toch wel serieus een probleem inmiddels met de LG die soms ver onder target blijft steken.
het begint nu af te koelen in huis.
het lijkt er op dat de pomp het wel probeert, het opgenomen vermogen is enorm.
hier wat schermafdrukjes tijdens deze periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dXbX9LfvmSI9euDCbJ-Z1dsVRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GlFVu33xVMHhMXbdw6Vk8LLT.png?f=user_large
eleatisch verbruik afgelopen 24 uur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJKVm6fZtrDWAFGn9LOIDgSrx78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sErpXJqfFJeBdqigBsCrk3XF.jpg?f=fotoalbum_large
meestal is Ta ongeveer 30/31 terwijl die 34/35 zou moeten zijn en de COP is echt top te noemen.
maar hierboven zelfs 28.6 en een COP van 0,85 en elektrisch op dat moment 3kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqZRSU9O2YZ9-aATYIqgy9Dhx7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OD36zkqi12hPNyGSn3RvRGds.jpg?f=fotoalbum_large
soms haal ik een stunning COP van 1,58 dan tikt de temperatuur ook 31,6 aan.

iemand enig idee waar ik het in moeten zoeken?

vorige keer wilde een power cycle dit probleem oplossen, helaas was dat gistrenavond (toen ik ontdekte dat target niet gehaald werd) niet de oplossing.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Gezien het geringe delta en de hoge flow, de hoge flow?
Maar zonder grafiekjes lastig te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
Ik heb toch wel serieus een probleem inmiddels met de LG die soms ver onder target blijft steken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
meestal is Ta ongeveer 30/31 terwijl die 34/35 zou moeten zijn en de COP is echt top te noemen.
[Afbeelding]

vorige keer wilde een power cycle dit probleem oplossen, helaas was dat gistrenavond (toen ik ontdekte dat target niet gehaald werd) niet de oplossing.
Lijkt mij bijna op een te kort aan gas...
Kan je je gas drukken ook uitlezen? (en wat zouden deze moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Jaimygo schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:02:
Sinds vandaag wilt de warmtepomp niet meer opstarten in AI. Op warmte start die gelijk op. Had vanmiddag even de spanning er af gehad om iets te controleren, daarna wilde hij niet meer opstarten.

Alle instellingen gecontroleerd en staan nog goed.
Systeem reboot helpt niet.
Nogmaals de spanning er af helpt ook niet.
Volgens de stooklijn, buitentemperatuur, water temperatuur en hysterese zou die moeten gaat opstarten.

Iemand een idee? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Update 16-11-2023:
Lijkt nu weer normaal te reageren op AI, niks aangepast in de instellingen, zelfde buitentemperatuur. Even afwachten of die blijft werken :S
Beetje late reactie, maar hoe heb jij dit 'opgelost'? Ik heb hetzelfde probleem dat jij in AI niet aan wil slaan, maar wel als jij op 'warmte' staat. Of iemand anders een idee waar ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@paQ Flow: ook bij minimal (17l/m) heeft die dit gedrag, ik probeer nu een hogere flow, om te kijken wat dat met mijn COP zou doen, normaal heb ik optimal flow aan staan en dan pruttelt die rond de 17l/m

@Casper de Boer , gas, dat zou kunnen, maar hoe meet je dat, kun je dat meten met zo'n LGMV ding kunnen zien?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ontdooit hij wel goed?

Kun je de suction temp en de hex temp ook eens weergeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
ik zal even zoeken in modbus voor suction temp en de hex temp
edit:
found, even toevoegen.......

[ Voor 23% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 10:11 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Au!
vannacht de eerste defrosts van dit jaar. 'het Warme Westen' zullen we maar zeggen ;) . Maar als de COP dan tot onder de 2 zakt, word je even niet zo blij. Met elektrisch 4 kW ingaand vermogen (inverter 82 Hz (!) moest onze WP wel wel even stampen hoor. Hij staat gelukkig op een plek waar niemand last heeft van het geluid, maar hard werken moest ie wel. Binnenshuis gewoon 21 graden plus en min een paar tienden, dus dat zit wel goed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvMiZpFSHLPeLPYgtmdYrwp4kf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w34Qc6veXUvEUY97C3VeKiZZ.png?f=fotoalbum_large[/URLAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYIDHBliOdNxX4Lefayv40uDvT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6aG181wgEI80r4STpY69PCQ.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@Jojan265
Hoe moet ik die suction temp en de hex temp interpreteren?
Welke waardes zouden die moeten hebben?

ik heb zojuist het stroom er even af gehad, laat de LG weer even opstarten tussen door.

zou inderdaad kunnen zijn dat deze niet goed defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP1Ut7AUHMq26MLI31qZf_enWRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YJlleAu6sKDw5fExKofoTAqc.png?f=user_large
Nu tijdens opstart: geen idee of dat goed is of niet.
hij probeert i.i.g. volle bak iets te doen

[ Voor 47% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 10:42 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:27:
@Jojan265

ik heb zojuist het stroom er even af gehad, laat de LG weer even opstarten tussen door.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. De panasonic heeft een pipe out sensor die een minus temperatuur kan weergeven. Dit was de indicator dat hij bevriest en richting defrost gaat

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
@Jojan265

Ik weet niet precies waar de sensoren zitten, maar ik merk wel dat als de lamellen aanvriezen, de suction temp onder 0 is gekomen. Ook merk ik, dat op stille modus, deze temperatuur ca. 1.5 graden lager is. Vandaar na de opstart dat ik hem van stille modus afhaal. Dit scheelt tijd tussen de defrosts.Als de suction temp naar beneden gaat en ca. 6 graden onder de buitentemperatuur is en onder 0 dan weet je dat de defrost niet ver weg is.

De HEX temp ligt bij mij ongeveer 1 graad onder de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
paQ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:17:
[...]

gezien het tijdvak; defrosts hoogstwaarschijnlijk. Doe je weinig aan/tegen.
Is bij jou "18 graden binnen" ook echt 18? of eigenlijk 19.2?
Hij vertoonde dit gedrag ook toen het buiten (volgens buienradar) nog 5 graden was. Is er een bepaalde range dat hij defrosts draait?

Ik gebruik de LG controller als thermostaat, maar die is niet heel accuraat merk ik. Gedurende de dag schommelt hij tussen 17.5 en 19, als hij op 18 staat ingesteld.
Ik heb er nog geen andere thermostaat langs gehouden, dus de temperatuur zeker weten doe ik niet. Maar het is in elk geval al die tijd nog behaaglijk binnen dus mij hoor je niet klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
@Jojan265

zou inderdaad kunnen zijn dat deze niet goed defrost

[Afbeelding]
Nu tijdens opstart: geen idee of dat goed is of niet.
hij probeert i.i.g. volle bak iets te doen
Ik hoop voor je dat de suction temp en de HEX temp een factor 10 teveel aanwijzen. 8)7

Maar ook -19 bij een opstart is veel te laag als de buitentemperatuur ca. 1 graad is. Ook 93 Hz heb ik nog nooit gezien. Het zou best eens kunnen zijn, dat er te weinig koudemiddel aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
de LG begint nu aan een defrost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0on_NlEQlrLeL-FbvZnJd70tgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXBPVVZRwJBEDlph62HD1xRs.png?f=user_large

zal straks als die is afgerond eens buiten kijken.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:46:
de LG begint nu aan een defrost
[Afbeelding]

zal straks als die is afgerond eens buiten kijken.
Maak maar even een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:45:
[...]
. Het zou best eens kunnen zijn, dat er te weinig koudemiddel aanwezig is.
Hoe kom je daar achter?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Noeleke schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:42:
[...]

Hij vertoonde dit gedrag ook toen het buiten (volgens buienradar) nog 5 graden was. Is er een bepaalde range dat hij defrosts draait?
daar is zonder grafieken of gelogde data weinig over te zeggen.
Je HW meter rondt nogal af grafisch, en is sowieso niet alleen je wp.
Ik gebruik de LG controller als thermostaat, maar die is niet heel accuraat merk ik. Gedurende de dag schommelt hij tussen 17.5 en 19, als hij op 18 staat ingesteld.
Ik heb er nog geen andere thermostaat langs gehouden, dus de temperatuur zeker weten doe ik niet. Maar het is in elk geval al die tijd nog behaaglijk binnen dus mij hoor je niet klagen :)
Dat komt ook mede door het ruime hysterese van de RMC als thermostaat.
Je kan kijken of je de hysterese dan niet beter op -0.5/+1.5 kunt zeggen bijv. Het niet te warm worden moet ie immers zelf voor zorgen, maar met slechts -0.5 moet het iig nooit te koud kunnen worden. (in theorie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Jojan265 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:45:
[...]

Ik hoop voor je dat de suction temp en de HEX temp een factor 10 teveel aanwijzen. 8)7

Maar ook -19 bij een opstart is veel te laag als de buitentemperatuur ca. 1 graad is. Ook 93 Hz heb ik nog nooit gezien. Het zou best eens kunnen zijn, dat er te weinig koudemiddel aanwezig is.
Suction temperatuur van -19 bij deze omstandigheden zou inderdaad een teken kunnen zijn van tekort aan koudemiddel. @The_KnarF Allebei de fans draaien wel gewoon neem ik aan?

Een vastzittende EEV (Electronic Expansion Valve) zou ook dit gedrag kunnen vertonen. Lees je die ook ergens uit?

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 28-11-2023 10:51 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 181 Laatste