LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 109 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
tijdens/na defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYXV2aadM313kz73fSVUDvapivU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSxtFpN2gzDw7v9FPZZcVkTt.jpg?f=fotoalbum_large
lamellen weer netjes schoon.

@Jojan265 ,
hoe moet de scale en precision zijn van deze 2 sensoren?
ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
      - name: Suction temp
        scale: 1
        precision: 1
        scan_interval: 5
        address: 18
        slave: 1
        unit_of_measurement: °C
        input_type: input    

- name: HEX temp
        address: 20

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:58:
tijdens/na defrost.
[Afbeelding]
lamellen weer netjes schoon.

@Jojan265 ,
hoe moet de scale en precision zijn van deze 2 sensoren?
ik heb nu dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
      - name: Suction temp

- name: HEX temp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- name: lg_suction_temp
        scale: 0.1
        scan_interval: 30
        unique_id: id_lg_suction_temp

- name: lg_hex_temp
        unique_id: id_lg_hex_temp

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
Jojan265 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:03:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- name: lg_suction_temp
        unique_id: id_lg_suction_temp

- name: lg_hex_temp
        unique_id: id_lg_hex_temp
Zie hier de waarden uitgelezen in LGMV:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2Fu-zN-sygaMR1nLvkgKAL5pO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyBqG9hkqF30pdhhmKzkkBqy.jpg?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
tebogo schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:01:
Even iets anders, ik probeer de laatste versie van @Devil code te laden, hier te vinden.
https://github.com/altrnate32/esp-lg-control
Maar krijg steeds aan het eind van het compilen de volgende melding
Laatste paar regels van het compile-log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Linking .pioenvs/esp-wp-control/firmware.elf
RAM:   [=         ]   8.9% (used 29324 bytes from 327680 bytes)
Flash: [====      ]  44.8% (used 821289 bytes from 1835008 bytes)
Building .pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin
Creating esp32 image...
Successfully created esp32 image.
esp32_create_combined_bin([".pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin"], [".pioenvs/esp-wp-control/firmware.elf"])
Wrote 0xd9ea0 bytes to file /data/build/esp-wp-control/.pioenvs/esp-wp-control/firmware-factory.bin, ready to flash to offset 0x0
======================== [SUCCESS] Took 3514.85 seconds ========================
INFO Successfully compiled program.
INFO Resolving IP address of esp-wp-control.local
INFO  -> 192.168.1.124
INFO Uploading /data/build/esp-wp-control/.pioenvs/esp-wp-control/firmware.bin (827040 bytes)
Uploading: [============================================================] 100% Done...

INFO Waiting for result...
INFO OTA successful
INFO Successfully uploaded program.
ERROR No remote or local logging method configured (api/mqtt/logger)

Het gaat dus om de laatste regel "ERROR No remote or local logging method configured (api/mqtt/logger)"

Nadat het compilen dus is voltooid, zie ik vervolgens dus niks meer, geen logging of iets. Dit terwijl ik dit voorheen wel kreeg. Het script lijkt ook verder gewoon te werken, ik kan de ESP ook middels de Webserver bereiken, en zie daar alle sensoren etc.

Ik heb al van alles geprobeerd aan te passen in het stukje code wat over logging gaat, en wat ik heb kunnen vinden. Volgens mij staat het allemaal goed, volgens https://esphome.io/components/logger.html?highlight=logger
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Enable logging. Disable modbus controller debug messages
logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
#    dallas.sensor: WARN #disable if dallas is not used
    number: WARN

Gevolg lijkt dus ook dat HA dus geen info binnen krijgt, want alle sensoren zijn nu allemaal "Niet beschikbaar"...

Versie HomeAssistant:
  • Core 2023.11.3
  • Supervisor 2023.11.3
  • Operating System 11.1
  • Frontend 20231030.2
Versie ESPHome:
  • Current version: 2023.11.4
Iemand een idee, wat aan te passen onder logger: ?
Bedankt!
Kan iemand me hier nog even mee helpen?

Ik krijg de "ERROR No remote or local logging method configured (api/mqtt/logger)" in de logging van ESPHome in HA niet weg...
Daardoor ook geen info meer in HA :(

Edit: opgelost.... ;)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
dus dit lijkt er meer op m.b.t. het uitlezen van die sensors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9U5VlfYj0CelsSlWaYPTzUo8jg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2h0JBRGlojr4tTMOk4Qhou87.png?f=user_large

zijn deze waardes goed/acceptabel van de suction en de HEX temp?
nu tikt de temperatuur toch wel even de 33,2 aan
maar met een flow van 25l/m en DT van 5,4 klopt het natuurlijk niet dat opgenomen vermogen 3.2KW is

klinkt heel aannemelijk dat er te weinig koelmiddel in de LG zit.
kan je dat ergens uitlezen/inzien?

[ Voor 9% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 11:19 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:23
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:16:
[Afbeelding]

maar met een flow van 25l/m en DT van 5,4 klopt het natuurlijk niet dat opgenomen vermogen 3.2KW is

klinkt heel aannemelijk dat er te weinig koelmiddel in de LG zit.
kan je dat ergens uitlezen/inzien?
Met deze flow en Delta T is je afgegeven vermogen ongeveer 9,5kW. Dat houdt niet over bij 3,2kW opgenomen.

Tekort aan koelmiddel kan je indirect afleiden aan de hand van superheat en subcool van koudemiddel. Daarvoor zou ik niet vertrouwen op gegevens van de sensoren van LG zelf.
Je kan natuurlijk ook laten leegpompen, wegen en terug vullen met juiste hoeveelheid.

Dan de vraag, is er een lekkage, of zat er af fabriek altijd al te weinig in? Laatste is helaas ook niet altijd uitgesloten.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:16:
[Afbeelding]

Waarom zou dat niet kunnen? Het is ca. 9.35 kWth en met 3.2 kWe is dat een cop van 2.9. Kan heel goed met deze temperaturen.

Waardes zijn acceptabel, maar zouden nog iets op moeten lopen, anders zit alles zo weer dicht gevroren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 28-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
na de herstart lijkt de LG zijn doel temp ook wel te behalen.(helaas was dat alleen de opstartpiek)
ik ga even wat tijd aan mijn werkgever besteden, ik houd het in de gaten en ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals mijn complimenten voor dit forum, geweldig hoe iedereen meedenkt. _/-\o_
We gaan er uiteindelijk achter komen wat hier het probleem is.
gelukkig schijnt de zon nu volle bak, dat maakt het nog behaaglijk in huis gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 12:56 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet precies waar de sensoren zitten, maar ik merk wel dat als de lamellen aanvriezen, de suction temp onder 0 is gekomen. Ook merk ik, dat op stille modus, deze temperatuur ca. 1.5 graden lager is. Vandaar na de opstart dat ik hem van stille modus afhaal. Dit scheelt tijd tussen de defrosts.Als de suction temp naar beneden gaat en ca. 6 graden onder de buitentemperatuur is en onder 0 dan weet je dat de defrost niet ver weg is.

De HEX temp ligt bij mij ongeveer 1 graad onder de buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqaeR-JyAJY9zIMCHpf-xPHjdoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zi7Y4e9ZogycK2ER7lG090kw.png?f=user_large
Het komt niet helemaal overeen met wat jij schetst, maar lijkt er i.i.g. een beetje op.
volgens jou theorie zou er dan een defrost aanstaande zijn, net even buiten gekeken, de lamellen zijn nog niet aangevroren sinds de herstart vanochtend.

de compressor is een beetje tot rust gekomen, maar helaas, na de initiële opstartpiek (raakte even de 34 aan) word doel temp weer niet gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VGdQbW7uVnhdRr9Nt5acxBoiNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lyaeEI3CWLwCD1WNpRMVmuIW.png?f=user_large

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:40:
na de herstart lijkt de LG zijn doel temp ook wel te behalen.(helaas was dat alleen de opstartpiek)
ik ga even wat tijd aan mijn werkgever besteden, ik houd het in de gaten en ik houd jullie op de hoogte.

Nogmaals mijn complimenten voor dit forum, geweldig hoe iedereen meedenkt. _/-\o_
We gaan er uiteindelijk achter komen wat hier het probleem is.
gelukkig schijnt de zon nu volle bak, dat maakt het nog behaaglijk in huis gelukkig.
Wat ik niet begrijp is waarom de compressor niet gewoon optoert. Als het doel niet gehaald wordt op max vermogen, dan is er wat aan de hand, maar de regeling lijkt het gewoon allemaal wel goed te vinden en de compressor helemaal niet de opdracht te geven harder te gaan werken.

Toevallig een vorm van begrenzing ingesteld? Peak current control? Silent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:33:
[...]

Wat ik niet begrijp is waarom de compressor niet gewoon optoert. Als het doel niet gehaald wordt op max vermogen, dan is er wat aan de hand, maar de regeling lijkt het gewoon allemaal wel goed te vinden en de compressor helemaal niet de opdracht te geven harder te gaan werken.

Toevallig een vorm van begrenzing ingesteld? Peak current control? Silent?
Silent staat uit bij deze buitentemperaturen
verder ben ik me niet bewust dat ik begrenzer of i.d. heb geactiveerd.
Het vreemde is dat de pomp het wel heeft gedaan, zie plaatje hieronder van de afgelopen dagen.
Echter het uit en weer aanzetten heeft na die eerste keer niet meer gewerkt helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpxEwoCdzLlWUorGZVb2hm7MoW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQr8TIcy9opUgBjy9hdOtizF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 14:11 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:09:
[...]

Het vreemde is dat de pomp het wel heeft gedaan, zie plaatje hieronder van de afgelopen dagen.
Echter het uit en weer aanzetten heeft na die eerste keer niet meer gewerkt helaas.

[Afbeelding]
Ik heb niet alles terug gelezen en weet verder ook niet hoe jouw systeem eruit ziet, maar al eens met alleen de WP zelf begonnen? Dus al de extraatjes eraf, op stand warmte, sturing water, en gewoon de RMC aflezen? Weet je ook zeker dat je niet per ongeluk vanuit Modbus iets anders vraagt dan je wilt en denkt te vragen van de WP. Lijkt mij sterk dat een 16kW niet even 35c water kan maken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]
:? zijn de 3fase aanwezig(aan werkschakelaar meten 3x400v en tegen nul 230v)

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 28-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@thido ja, ik heb (toen ik het voor het eerst merkte een etmaal AI er af gehaald en alleen op water vraag verwarmt.
modbus er af heb ik nog niet geprobeerd. daar is meer voor nodig dan de waveshare uitzetten (dan moet de dipswitch ook weer terug)
ik gebruik exact dezelfde modbus koppeling als voordiem met mijn 5KW.
ik gebruik modbus alleen om te monitoren en ik heb wat automations die iets met de silentmode doen, maar die zijn niet afgegaan in die periode, en sinds vanochtend staan die automations disabled. (just to be sure)

het meest vreemd is dat de LG soms gewoon wel zijn doel haalt (i.i.g. heb ik gezien dat die een tijdje op doel 34 graden dobberde)

Omdat ik het vermoeden heb dat in de gevallen de doel temperatuur niet zo hoog is, laat zeggen 30 graden of minder, dat mijn COP ook niet echt goed is, dat de oorzaak best wel eens te weinig koelmiddel zou kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 14:39 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
voor zover ik heb kunnen zien zijn de fases juist aangesloten 1 op 1, 2 op 2 en 3 op 3
anders krijg je denk ik ook een melding als dat niet het geval is.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:37:
[...]

voor zover ik heb kunnen zien zijn de fases juist aangesloten 1 op 1, 2 op 2 en 3 op 3
zal best zo zijn voor de zekerheid meten misschien los contact ergens in de voeding(onder belasting verbrand) je schreef na uit en aanzetten niet meer gedaan ik neem aan met werkschakelaar die kan misschien niet meer goed doorverbinden( waggel contact!!!!)

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 28-11-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
nu opeens:
wel een enorm elektrisch verbruik
compressor is heel druk
de suction en HEX temp, zijn mij nog een raadsel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8qi_7ZvjsffrR1f2yBoVnc9i4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uZtTB3dmtCP9AgbCwAx4RzX3.png?f=user_large
even buiten kijken, nog geen ijsvorming op de lamellen

edit:
Ah, dit (de hoge TA temperatuur)was net voor een defrost, maar waarom een defrost terwijl er nog helemaal geen ijsvorming zichtbaar was?

[ Voor 16% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 14:55 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:45:
nu opeens:
wel een enorm elektrisch verbruik
compressor is heel druk
de suction en HEX temp, zijn mij nog een raadsel
[Afbeelding]
even buiten kijken, nog geen ijsvorming op de lamellen

edit:
Ah, dit (de hoge TA temperatuur)was net voor een defrost, maar waarom een defrost terwijl er nog helemaal geen ijsvorming zichtbaar was?
COP lager dan 3 buitentemperatuur boven 0 is niet zoals het hoort.
M.b.t. defrost, het systeem ziet of meet niet daadwerkelijk ijs op de wisselaar. Defrost wordt geactiveerd aan de hand van een samenspel tussen buitentemperatuur en verdampingstemperatuur van het koudemiddel en wellicht nog wat variabelen.

MHI (en wellicht anderen ook) geven in hun technische handleiding van de airco's heel mooi weer wanneer exact een defrost gestart wordt. Dat heb ik bij andere merken nog niet gezien, wil niet zeggen dat het niet beschikbaar is.

Ik heb vandaag ook 2 'onnodige' defrosts gehad, gebeurt soms, hoort erbij.

Verdampingstemperatuur die bijna 10 graden lager ligt dan buitentemperatuur terwijl de unit zeker niet op vol vermogen draait (9kW, van de 16) is niet gangbaar. Eerste 2 reacties zijn: tekort aan koudemiddel of knik in leiding. 2e lijkt me onwaarschijnlijk omdat het geen split is, maar je weet het nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door M_AW op 28-11-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:36:
@thido ja, ik heb (toen ik het voor het eerst merkte een etmaal AI er af gehaald en alleen op water vraag verwarmt.
modbus er af heb ik nog niet geprobeerd. daar is meer voor nodig dan de waveshare uitzetten (dan moet de dipswitch ook weer terug)
ik gebruik exact dezelfde modbus koppeling als voordiem met mijn 5KW.
ik gebruik modbus alleen om te monitoren en ik heb wat automations die iets met de silentmode doen, maar die zijn niet afgegaan in die periode, en sinds vanochtend staan die automations disabled. (just to be sure)

het meest vreemd is dat de LG soms gewoon wel zijn doel haalt (i.i.g. heb ik gezien dat die een tijdje op doel 34 graden dobberde)

Omdat ik het vermoeden heb dat in de gevallen de doel temperatuur niet zo hoog is, laat zeggen 30 graden of minder, dat mijn COP ook niet echt goed is, dat de oorzaak best wel eens te weinig koelmiddel zou kunnen zijn.
Welke dipswitch zou terug moeten dan? Ik kan mijn Modbus deel gewoon eraf laten, geen probleem (wel even de WP uitzetten als je hem eraf haalt, niet tijdens verwarmingsbedrijf).
Ik zie in een ouder bericht een overzicht van jouw systeem met verschillende v.v.w. delen en radiatoren, geschakeld door kleppen. Het deel wat je nu verwarmt is verder ook gewoon op temperatuur? (kan mij voorstellen dat als je 45mtr v.v.w. bijschakelt hij dan wel even nodig heeft om dat stuk beton op temperatuur te krijgen bij een Tb van 2-3c).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:01
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:37:
[...]

Klopt, 1 fase niet aangesloten of verkeerde draairichting geeft een foutmelding en de WP zal niet starten.

Bij mijn 3 fase WP draait vrijwel nooit op exact de ingestelde Ta, meestal 1 a 2 C eronder (LG sensor uitgelezen via de modbus). Zal er eens op letten wat ie op de RMC aangeeft, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op.

[ Voor 22% gewijzigd door BernieW op 28-11-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-07 09:28

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

ThunderStorm schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:57:
[...]

Beetje late reactie, maar hoe heb jij dit 'opgelost'? Ik heb hetzelfde probleem dat jij in AI niet aan wil slaan, maar wel als jij op 'warmte' staat. Of iemand anders een idee waar ik moet zoeken?
Had hem ongeveer 1,5 dag op 'warmte' laten draaien, tussendoor een aantal keer op AI geprobeerd op te starten zonder geluk en ineens reageerde hij weer normaal op AI. Tot nu toe geen problemen meer mee gehad gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Laatst online: 19:33
markklok schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:57:
[...]

Ik ben (na verkoop woning) geswitched van een 9kw panasonic naar een 9kw LG (beide 1fase)

Grote verschillen
- LG heeft een flinke opstartvermogen die je kwijt moet kunnen in je huis/buffer. Hier had de panasonic geen last van.
- Panasonic heeft een minimale verbruik van 470 a 490 watt tegenover de LG 290-300
Wat is het verschil qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Johan-1986 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:41:
[...]

Wat is het verschil qua geluid?
Dat is een goeie. Kan hier helaas weinig over zeggen.

De panasonic stond op de carpoort naast het huis
De LG staat letterlijk aan de andere kant van het raam van m'n slaapkamer

Heb de LG nu wel op balken gezet met daaronder veren. Om zoveel mogelijk resonatie te voorkomen. Erg tevreden mee

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
thido schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:17:
[...]

Welke dipswitch zou terug moeten dan? Ik kan mijn Modbus deel gewoon eraf laten, geen probleem (wel even de WP uitzetten als je hem eraf haalt, niet tijdens verwarmingsbedrijf).
Ik zie in een ouder bericht een overzicht van jouw systeem met verschillende v.v.w. delen en radiatoren, geschakeld door kleppen. Het deel wat je nu verwarmt is verder ook gewoon op temperatuur? (kan mij voorstellen dat als je 45mtr v.v.w. bijschakelt hij dan wel even nodig heeft om dat stuk beton op temperatuur te krijgen bij een Tb van 2-3c).
Ik heb gelezen dat als je Waveshare ontkopeld dan kan de LG zijn modbus lijn niet kwijt en gaat over zijn nek, maar ik heb het nooit geprobeerd

m.b.t. kleppen: alles staat al dagen open, dus daarin geen verschil.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BernieW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:18:
[...]

Klopt, 1 fase niet aangesloten of verkeerde draairichting geeft een foutmelding en de WP zal niet starten.

Bij mijn 3 fase WP draait vrijwel nooit op exact de ingestelde Ta, meestal 1 a 2 C eronder (LG sensor uitgelezen via de modbus). Zal er eens op letten wat ie op de RMC aangeeft, maar daar kijk ik eigenlijk nooit op.
ik heb ook getracht de doel temperatuur nog veel hoger te zetten, maakte geen verschil

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:13:
[...]

COP lager dan 3 buitentemperatuur boven 0 is niet zoals het hoort.
.........

Verdampingstemperatuur die bijna 10 graden lager ligt dan buitentemperatuur terwijl de unit zeker niet op vol vermogen draait (9kW, van de 16) is niet gangbaar. Eerste 2 reacties zijn: tekort aan koudemiddel of knik in leiding. 2e lijkt me onwaarschijnlijk omdat het geen split is, maar je weet het nooit.
De COP hier is inderdaad niet goed, ook als het buiten warmer is, maar ik kon er nog niet echt de vinger op leggen. maar nu lijkt e.a. toch wel duidelijk te worden.

Te weinig koelmiddel lijkt aannemelijk, maar waarom lukt het dan net voor een defrost wel om tot boven de doel temp te gaan?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

@The_KnarF Ik ben deze week niet thuis, maar normaal gesproken hebben airco's en warmtepompen een kijkglas. In dat kijkglas mogen geen belletjes zichtbaar zijn, behalve misschien net na het starten van de compressor. Als er wel belletjes te zien zijn, heb je te weinig koudemiddel in je systeem. Het kijkglas moet normaal glashelder zijn. Heb je een soort 'mist' dan zijn dat zeer veel kleine belletjes.

Ik heb een jaar of 10 geleden een F-gassen Cat 1 opleiding gehad, is wat roestig, maar ik weet nog wel het één en ander op te hoesten :)

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:36:
[...]

De COP hier is inderdaad niet goed, ook als het buiten warmer is, maar ik kon er nog niet echt de vinger op leggen. maar nu lijkt e.a. toch wel duidelijk te worden.

Te weinig koelmiddel lijkt aannemelijk, maar waarom lukt het dan net voor een defrost wel om tot boven de doel temp te gaan?
Ik heb hier een 5kW 1fase staan die zonder silent opstart op 55Hz, 10,5kW thermisch, 2200w Elektrisch. Overnemen? Delta T hoger dan 5 op flow van bijna 23LPM. Prima prestaties toch.

Gekkigheid, geen normale cijfers toch voor een 5kW. "Het ziet er naar uit dat je warmtepomp z'n warmte niet goed kwijt kan", zeggen ze dan. No shit Sherlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:00:
[...]

Ik heb hier een 5kW 1fase staan die zonder silent opstart op 55Hz, 10,5kW thermisch, 2200w Elektrisch. Overnemen? Delta T hoger dan 5 op flow van bijna 23LPM. Prima prestaties toch.

Gekkigheid, geen normale cijfers toch voor een 5kW. "Het ziet er naar uit dat je warmtepomp z'n warmte niet goed kwijt kan", zeggen ze dan. No shit Sherlock.
haha, ik heb hier nog een goed wekende 5KW staan, kopen ;-) maar dat is een Monobloc

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrK7kTluWPTTVQHfoeOczwh0gJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b4UQUY5iVENl7A7sjuUw44gQ.png?f=user_large

lijkt rustig te lopen nu, maar wel 3 a 4 graden onder target
ik ga eens proberen om die target op die 30/31 graden te zetten, kijken of dan het verbruik nog zo hoog is.

Als je de targetlijn negeert en niet kijkt naar de COP en verbruik, lijkt die gewoon rustig door te pruttelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3d0aV6Aw5L-njltAbkdvDurAhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KYneam3hNd2cqf0H2Qo2inkX.png?f=user_large

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:08:
[Afbeelding]

lijkt rustig te lopen nu, maar wel 3 a 4 graden onder target
ik ga eens proberen om die target op die 30/31 graden te zetten, kijken of dan het verbruik nog zo hoog is.

Als je de targetlijn negeert en niet kijkt naar de COP en verbruik, lijkt die gewoon rustig door te pruttelen.
[Afbeelding]
Heb je hem op Water of Water+Lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Swerfer schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:51:
@The_KnarF Ik ben deze week niet thuis, maar normaal gesproken hebben airco's en warmtepompen een kijkglas. In dat kijkglas mogen geen belletjes zichtbaar zijn, behalve misschien net na het starten van de compressor. Als er wel belletjes te zien zijn, heb je te weinig koudemiddel in je systeem. Het kijkglas moet normaal glashelder zijn. Heb je een soort 'mist' dan zijn dat zeer veel kleine belletjes.

Ik heb een jaar of 10 geleden een F-gassen Cat 1 opleiding gehad, is wat roestig, maar ik weet nog wel het één en ander op te hoesten :)
Geen idee of zon kijkglas ook op een Therma V zit.
ik zal morgen bij daglicht eens kijken (of eerst even google-en of dat er is)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@Jojan265 , op water (stooklijn LG), de controller hangt in de werkplaats

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
hallo allemaal ik gebruik een 16kw LG 3 fase warmtepomp, sinds kort met 600 liter buffer. de lg loopt met buffervat een stuk rustiger maar met dit koude weer komt hij niet boven de 31 graden wat ik ook instel. is dit een capaciteits probleem, of moet ik het elders zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:00:
[...]

Ik heb ook 55Hz 2200W max. Vind ik wat veel tussen alle defrosts en heb hem nu op stille mode 45Hz 1800W max. Delta T nu 4 graden (doel 30 temp 30 inlet) 18 LPM vast.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:34:
[...]

Ik heb ook 55Hz 2200W max. Vind ik wat veel tussen alle defrosts en heb hem nu op stille mode 45Hz 1800W max. Delta T nu 4 graden (doel 30 temp 30 inlet) 18 LPM vast.
Ik vind het gewoon dramatisch slecht. LG heeft in hun brochure staan 'max vermogen, 5,5kW'.
En dan dit.
Kom niet aan optimaliseren van mn systeem toe omdat ALLES moet worden geoptimaliseerd om de start door te komen.

Ik heb ongeveer 3 tot 4kW warmtevraag. Ik wil een debiet van 12LPM en een hysterese van -1 +0,5. Dát zou wel een goed ingeregeld systeem zijn
Dat is bij andere merken gewoon mogelijk en is echt niks abnormaals. Maar is voor ons helaas niet haalbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door M_AW op 28-11-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:43:
[...]

Ik vind het gewoon dramatisch slecht. LG heeft in hun brochure staan 'max vermogen, 5,5kW'.
En dan dit.
Ik dacht altijd (ik heb ook een LG airco) dat ze de thermische energie bedoelen als ze over kW schrijven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:46:
[...]

Ik dacht altijd (ik heb ook een LG airco) dat ze de thermische energie bedoelen als ze over kW schrijven 8)7
Dat is ook zo.
Maar ergens gaat er in de ThermaV gewoon iets mis in de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:47:
[...]

Dat is ook zo.
Maar ergens gaat er in de ThermaV gewoon iets mis in de regeling.
Ik heb zo'n idee (wat ik hier veel lees) dat het mis gaat met alle afrondingen en afwijkingen van de sensors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:48:
[...]

Ik heb zo'n idee (wat ik hier veel lees) dat het mis gaat met alle afrondingen en afwijkingen van de sensors.
Dat een 5kW ook 10kW kan leveren vind ik prima. Boeit me niet.
Ik kan er gewoon oprecht met mn hoofd niet bij dat het ding niet moduleert zodra setpoint is bereikt. Integendeel, nadat setpoint bereikt is, doet hij er nog 3 tot 5x een extra schepje bovenop. Ik begrijp niet hoe je dat zo kan programmeren. Dat grenst voor mij gewoon aan een product dat niet doet wat je redelijkerwijs mag verwachten en heeft niks met "uw afgiftesysteem lijkt de warmte niet kwijt te kunnen" te maken.

Stel je eens voor dat alle tijd die op dit forum al is besteed aan bespreken van hoe de start door te komen en het maken van scripts daarvoor, besteed zou zijn aan het daadwerkelijk tweaken en tunen van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:55:
[...]

Dat een 5kW ook 10kW kan leveren vind ik prima. Boeit me niet.
Ik kan er gewoon oprecht met mn hoofd niet bij dat het ding niet moduleert zodra setpoint is bereikt. Integendeel, nadat setpoint bereikt is, doet hij er nog 3 tot 5x een extra schepje bovenop. Ik begrijp niet hoe je dat zo kan programmeren. Dat grenst voor mij gewoon aan een product dat niet doet wat je redelijkerwijs mag verwachten en heeft niks met "uw afgiftesysteem lijkt de warmte niet kwijt te kunnen" te maken.

Stel je eens voor dat alle tijd die op dit forum al is besteed aan bespreken van hoe de start door te komen en het maken van scripts daarvoor, besteed zou zijn aan het daadwerkelijk tweaken en tunen van het systeem.
Ik heb hem nu een paar maanden en ik vind het niets, zeker nu met lage temperaturen. Vorige week was het een dag 12 graden toen deed hij het goed en mooi lange tijd op 300 W. Onder de 10 graden vind hij het te koud worden. Onder de 5 graden weet hij niet meer wat hij moet doen en blijft tussen defrosts gewoon op 1700W door rammelen (45Hz). Met tot gevolg een verbruik van 1300 W gemiddeld per uur. Op zich toch minder dan een elektrisch kacheltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
..
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:21:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi, ik gebruik ook een LG-HM163MR-U34, met 600 liter buffer. toen het buiten 10 graden was was het prima in huis, echter de laatste dagen is de wateroutput steeds 30/31 graden wat net te weinig is. ben erg benieuwd hoe de gashoeveelheid te meten is want LG krijg ik slecht in beweging. Ik zag dat Bosch een 20, 26 en 30kw monoblock uitbrengt een dezer dagen. zodra de subsidiebedragen bekend zijn ga ik dat overwegen want met de LG blijf ik ergenis houden lijkt het.
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:21:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:03
Weet iemand wat het verschil is tussen regelen op lucht en lucht+water wanneer hij op warmte staat? Dus geen AI, dus geen stooklijn, wat is de water dan in lucht+water?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:31:
Weet iemand wat het verschil is tussen regelen op lucht en lucht+water wanneer hij op warmte staat? Dus geen AI, dus geen stooklijn, wat is de water dan in lucht+water?
Als je hem op uitvoer hebt staan is water de aanvoer temperatuur (met de hysterese die je voor water hebt ingesteld) en lucht de ruimte temperatuur (met de hysterese voor lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:30:
hallo allemaal ik gebruik een 16kw LG 3 fase warmtepomp, sinds kort met 600 liter buffer. de lg loopt met buffervat een stuk rustiger maar met dit koude weer komt hij niet boven de 31 graden wat ik ook instel. is dit een capaciteits probleem, of moet ik het elders zoeken?
Dat hangt van je huis af. Wat was vroeger je gasverbruik in de woning? Verder; 16kW is een (erg) forse pomp, ik houd met een 5kW Panasonic onze vrijstaande (nageisoleerde) woning warm.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
het huis is wel goed geisoleerd, gasverbruik is onbekend omdat de wp erin gekomen is toen ik het huis kocht. vorige winter had ik hem zonder buffervat draaien, toen maakte hij wel veel toeren, maar werd de woning net een stukje warmer. ik had met buffervat gehoopt dat de wp nu iets meer rendement zou geven. ik heb hem ingesteld op warmte, temperatuur op output. toen het buiten minder koud was haalde hij wel makkelijk de 35 graden had ik het idee. maar aangezien er veel mensen last hebben met deze LG en evt een gastekort blijf ik toch wel sceptisch over dit apparaat en de matige service en uitleesmogelijkheden van LG. de nieuwe Bosch monoblock spreekt me dan ook erg aan, subsidiebedragen worden spoedig bekend begreep ik van ze, dan ga ik me eens even beramen....
lbreman schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:49:
[...]

Dat hangt van je huis af. Wat was vroeger je gasverbruik in de woning? Verder; 16kW is een (erg) forse pomp, ik houd met een 5kW Panasonic onze vrijstaande (nageisoleerde) woning warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:41:
[...]

Als je hem op uitvoer hebt staan is water de aanvoer temperatuur (met de hysterese die je voor water hebt ingesteld) en lucht de ruimte temperatuur (met de hysterese voor lucht)
Staat op uitvoer idd. Op welke watertemperatuur is de hysterese voor water dan van toepassing? Bij lucht+water en mode warmte (oranje bolletje) stel je namelijk de luchttemperatuur in op de rmc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:56:
het huis is wel goed geisoleerd, gasverbruik is onbekend omdat de wp erin gekomen is toen ik het huis kocht. vorige winter had ik hem zonder buffervat draaien, toen maakte hij wel veel toeren, maar werd de woning net een stukje warmer. ik had met buffervat gehoopt dat de wp nu iets meer rendement zou geven. ik heb hem ingesteld op warmte, temperatuur op output. toen het buiten minder koud was haalde hij wel makkelijk de 35 graden had ik het idee. maar aangezien er veel mensen last hebben met deze LG en evt een gastekort blijf ik toch wel sceptisch over dit apparaat en de matige service en uitleesmogelijkheden van LG. de nieuwe Bosch monoblock spreekt me dan ook erg aan, subsidiebedragen worden spoedig bekend begreep ik van ze, dan ga ik me eens even beramen....

[...]
Veel mensen last van gas tekort?
Voor zover mij bekend speelt dit nu alleen bij mij, en dat is op dit moment nog niet 100% zeker of dat de oorzaak is.

Terug naar jou probleem.
Hoe is het buffet aangesloten?
Er is serieus een probleem als je lg nu al geen water van 35 graden kan maken.
Wat is je ta en tr?
Kun je ook grafiekjes laten zien?
Wat is je opgenomen vermogen of je CoP op dat moment?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:02:
[...]

Staat op uitvoer idd. Op welke watertemperatuur is de hysterese voor water dan van toepassing? Bij lucht+water en mode warmte (oranje bolletje) stel je namelijk de luchttemperatuur in op de rmc
Ja, maar je selecteert lucht+water dan gelden beide. De WP gaat aan, als zowel aan water en lucht voldaan is.
Lucht is de afstandsbediening als je geen andere (externe) thermostaat hebt en water is dan de uitvoer temperatuur.

Je kunt ook beide hystereses instellen bij kamer water verwarming en kamer lucht verwarming.

lucht + warmte = warmte ingesteld op 20 graden hysterse -1 / +1 dan gaat de WP aan bij 19 graden.

Je moet voor water de instelling op Auto zetten en de temperatuur die wil hebben voor water erbij.

Instelling watertemperatuur
Als u kiest voor de regeling van de lucht + watertemperatuur, wordt deze optie weergegeven op
het scherm met de functie-instelling. Het is de functie om de bovengrens van de watertempertatuur in te stellen terwijl de eenheid wordt geregeld op basis van de kamertemperatuur.

Uit gebruikershandleiding = Gebruikersmenu > Functies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:05:
[...]

Ik heb hem nu een paar maanden en ik vind het niets, zeker nu met lage temperaturen. Vorige week was het een dag 12 graden toen deed hij het goed en mooi lange tijd op 300 W. Onder de 10 graden vind hij het te koud worden. Onder de 5 graden weet hij niet meer wat hij moet doen en blijft tussen defrosts gewoon op 1700W door rammelen (45Hz). Met tot gevolg een verbruik van 1300 W gemiddeld per uur. Op zich toch minder dan een elektrisch kacheltje ;)
O-) het verbruik bij jouw is nu 1300x24=31,kwh per dag,ik heb een jaar ervaring met 1winter met als het echt koud is een verbruik ook wel gezien van 50KWH het is eenmaal niet anders....Een WP kan je niet vergelijken met gas CV ketel(die heeft geen defrosts)....ik ben van mening dat elk ander merk WP dit gedrag en verbruik vertoont....mijn rekensommetje is onder streep is dat een WP goedkoper als op gas stoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:56:

[...]
Kun je wat meer vertellen over je installatie en de instellingen van je WP. Nu weten we te weinig om je wat gerichte tips te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:24:
[...]

Ja, maar je selecteert lucht+water dan gelden beide. De WP gaat aan, als zowel aan water en lucht voldaan is.
Lucht is de afstandsbediening als je geen andere (externe) thermostaat hebt en water is dan de uitvoer temperatuur.

Je kunt ook beide hystereses instellen bij kamer water verwarming en kamer lucht verwarming.

lucht + warmte = warmte ingesteld op 20 graden hysterse -1 / +1 dan gaat de WP aan bij 19 graden.

Je moet voor water de instelling op Auto zetten en de temperatuur die wil hebben voor water erbij.

Instelling watertemperatuur
Als u kiest voor de regeling van de lucht + watertemperatuur, wordt deze optie weergegeven op
het scherm met de functie-instelling. Het is de functie om de bovengrens van de watertempertatuur in te stellen terwijl de eenheid wordt geregeld op basis van de kamertemperatuur.

Uit gebruikershandleiding = Gebruikersmenu > Functies
Thx, weet je toevallig welke watertemperatuur van toepassing is wanneer de water instelling in gebruikers menu > functies op auto staat? Pakt die dan de stooklijn? Zo ja, is dat dan effectief hetzelfde als AI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Laatst online: 20:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McmecYyUhiNG67GLkhj_LqUVhe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjC2yeWxKAZAhy9YDDYHUYLt.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand had het zwaar vandaag 😂 het is maar goed dat de wpboiler te weinig zon overschot had om aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:45:
[...]

Thx, weet je toevallig welke watertemperatuur van toepassing is wanneer de water instelling in gebruikers menu > functies op auto staat? Pakt die dan de stooklijn? Zo ja, is dat dan effectief hetzelfde als AI?
Op warmte (oranje bolletje) dan de temperatuur die je instelt in het gebruikersmenu als maximum.

Op Auto / AI de stooklijn van water en van lucht, dus niet vergeten ook de stooklijn voor lucht in te stellen, als je voorheen op water de stooklijn gebruikt hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aISodTy4AY_hsa8-E4d8AAQ1FV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCuUMcFUTGhCePtT42lXHFQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:45:
[...]

Ik heb de WP op alleen water staan, even gekeken.

Inderdaad alleen handmatig dan stel je een temperatuur in. Op auto volgt de WP de ingestelde stooklijn voor water.

Verschil is dan dat alleen de lucht handmatig is en op AI beide automatisch geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:01:
[...]

Inderdaad alleen handmatig dan stel je een temperatuur in. Op auto volgt de WP de ingestelde stooklijn voor water.

Verschil is dan dat alleen de lucht handmatig is en op AI beide automatisch geregeld worden.
Thx, duidelijk

[ Voor 61% gewijzigd door SalexSun op 28-11-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:00

bvw

Dus naar aanleiding van de berichten over het verlengen van de defrost, heb ik nu ook de stille modus eraf na het opstarten. Alleen nu kreeg ik heel ander gedrag:

Uit het niets na een poosje draaien gaat de compressor harder draaien. Doet ie altijd op weg naar een defrost, maar nu bleef ie langere tijd harder draaien, waarbij de Tout steeds verder oploopt, ver boven zijn target... (Target loopt ook omhoog door overshoot-logica). Ik heb 'm zelf op stillen modus gezet, en dan na een paar minuten ging ie in de defrost.

Ik snap deze even niet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tm4LvpnhYjyB4oKoGtZYrCxvSpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nByEeKHq3e8NUi2suoftdJX7.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:02:
[...]

ALS ik het goed begrijp is lucht+water met warmte met auto dus praktisch hetzelfde als enkel lucht, maar dan met een maximale watertemperatuur
Sorry / herstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi ik heb er geen extra uitlees apparatuur aanhangen. heb nu de externe pomp naar de vloerverdelers uitgezet en de wp ingesteld op 38 graden. hij verwarmt nu alleen de buffer van 600 liter. de aanvoer en retour van de wp zijn beide aangesloten op het vat evenals de vloerverdelers natuurlijk. na 20 minuten draaien zijn we nu bijna op 38 graden, dus dat doet hij wel. de grote grundfos die er gemonteerd is als externe pomp draait op halve kracht, het bedieningspaneel reageert niet, anders kon ik de circulatie nog wat terug zetten naar de verdelers wat wellicht ook iets zou doen met de temperatuur?
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:15:
[...]

Veel mensen last van gas tekort?
Voor zover mij bekend speelt dit nu alleen bij mij, en dat is op dit moment nog niet 100% zeker of dat de oorzaak is.

Terug naar jou probleem.
Hoe is het buffet aangesloten?
Er is serieus een probleem als je lg nu al geen water van 35 graden kan maken.
Wat is je ta en tr?
Kun je ook grafiekjes laten zien?
Wat is je opgenomen vermogen of je CoP op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
kazemo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:35:
[...]
O-) het verbruik bij jouw is nu 1300x24=31,kwh per dag,ik heb een jaar ervaring met 1winter met als het echt koud is een verbruik ook wel gezien van 50KWH het is eenmaal niet anders....Een WP kan je niet vergelijken met gas CV ketel(die heeft geen defrosts)....ik ben van mening dat elk ander merk WP dit gedrag en verbruik vertoont....mijn rekensommetje is onder streep is dat een WP goedkoper als op gas stoken
Ik kan dit beamen. Hier in de regio Eindhoven is het momenteel 0 graden. (de WP denkt trouwens dat het 1.5 graad is maar goed). Mijn huidige COP is nu 3.78. Uitgaande van mijn huidige energie prijzen is het pas interessant om de CV ketel aan te steken zodra de COP onder de 1,82 zakt. Vorige week toen het kwik tussen de 7 en 10 graden schommelde lag mijn COP tussen de 6.5 en de 7. Die paar dagen dat de LG echt een KWH vreter is kon ik vorig jaar op 1 hand tellen.

Edit:
voor de liefhebbers: Verschil waardes tussen LG en Kamstrup sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB-NFUpyiRle0xgpJllmLIknDhE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FOTAxkfvcySrSwv8XHNMpBbM.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door tinusit op 28-11-2023 21:45 ]

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi hij staat op warmte, water, optimale debiet en verwarmt het water in het 600 liter vat in 20 minuten naar 38 graden maar staat de externe pomp aan dat houdt het met 31 graden echt op, het toerental van de Grundfos MGE 71 staat op 50% en de regelaar plus/min reageert niet dus de pomp draait altijd op t zelfde toerental, wellicht gaat het beter wanneer deze wat lager draait?
BernieW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:37:
[...]

Kun je wat meer vertellen over je installatie en de instellingen van je WP. Nu weten we te weinig om je wat gerichte tips te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsoosterwijk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-08-2024
Hoi mede tweakers,

Dit is mijn eerste winter met een warmtepomp, zomer/najaar periode is allemaal goed verlopen, maar op dit moment loop ik toch een beetje vast met de instellingen, ik heb nog geen connectie met WiFi of HA, dus moet het doen met de data op het schermpje van de warmtepomp, momenteel lijkt het dat ik regelmatig met defrosts te maken heb, en mijn kamer temperatuur blijft steken op 19,5 graden.

Dit is mijn set-up
LG therma V 9 kW split unit
Verwarming continu aan in woonkamer, hal, keuken (70 m2) , vide, overloop boven (40 m2), totaal ongeveer 110m2 oppervlak
Verwarming beneden vloerverwarming met 5 groepen (bijverwarming)
convector put met speedfans en 2 convector radiatoren waarvan 1 met speedfan.
Op de overloop 2 grote convector radiatoren 110 cm met speedfans.

Instellingen warmtepomp:
temperatuursensor: lucht water
sensor locatie: afstandsbediening (thermostaat hangt in woonkamer)
verwarmings temp instelling uitvoer
Stooklijn 31 graden water bij 20graden en 37 bij -10
Hysteresis verwarmingswater -1.5 en 4
Pompcapaciteit 100%
Besturingsmethode pomp: optimale debiet
pompinstelling verwarming aan: 3 uit: 15

Ik kan dus niks trenden, wel gaat voor mn gevoel de verwarming vaak uit, water temperatuur zakt weg, en gaat na enige tijd weer aan.
Waterdebiet is ook nogal wisselend soms 25.6l/min bij 1.2 bar en soms 9.3 l/min bij 1.3 bar
vermogen schiet soms naar 3+ kW en geeft dan iets aan van ontdooien, weet niet meer precies wat er stond.

watertemperatuur uitvoer geeft zon 34 graden en invoer 28. Verwacht eigenlijk wel met een water temp rond de 35 mijn huis te kunnen verwarmen (bouwjaar 2000 en energielabel A).

Met de huidige aangegeven buiten temp van 4 graden haalt hij in ieder geval de ingestelde 21 graden niet en blijft de temp al de hele dag rond de 19.5 graden hangen, het verhogen van de water temperatuur zorgt ook weer voor meer defrosts neem ik aan, dat wil ik uiteraard voorkomen.

Voor mijn gevoel zit het probleem ergens in de hoek dat de warmtepomp te vaak en te lang afschakeld, zou graag een stabiele flow/verwarming zien, heb al aardig wat pagina's terug gelezen maar zie even door de bomen het bos niet meer, hoor graag als jullie iets vreemds in de settings zien, of tips hebben om stabieler te stoken en de temp wat omhoog te krijgen.

Energie verbruik vandaag is 28.9 kW en warmteafgifte is 104.1 kW, dat vind ik dan weer niet zo gek voor deze temperaturen,

Ik stook overigens niet op stille modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Nielsoosterwijk schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:49:
Hoi mede tweakers,

Dit is mijn eerste winter met een warmtepomp, zomer/najaar periode is allemaal goed verlopen, maar op dit moment loop ik toch een beetje vast met de instellingen, ik heb nog geen connectie met WiFi of HA, dus moet het doen met de data op het schermpje van de warmtepomp, momenteel lijkt het dat ik regelmatig met defrosts te maken heb, en mijn kamer temperatuur blijft steken op 19,5 graden.

Dit is mijn set-up
LG therma V 9 kW split unit
Verwarming continu aan in woonkamer, hal, keuken (70 m2) , vide, overloop boven (40 m2), totaal ongeveer 110m2 oppervlak
Verwarming beneden vloerverwarming met 5 groepen (bijverwarming)
convector put met speedfans en 2 convector radiatoren waarvan 1 met speedfan.
Op de overloop 2 grote convector radiatoren 110 cm met speedfans.

Instellingen warmtepomp:
temperatuursensor: lucht water
sensor locatie: afstandsbediening (thermostaat hangt in woonkamer)
verwarmings temp instelling uitvoer
Stooklijn 31 graden water bij 20graden en 37 bij -10
Hysteresis verwarmingswater -1.5 en 4
Pompcapaciteit 100%
Besturingsmethode pomp: optimale debiet
pompinstelling verwarming aan: 3 uit: 15

Ik kan dus niks trenden, wel gaat voor mn gevoel de verwarming vaak uit, water temperatuur zakt weg, en gaat na enige tijd weer aan.
Waterdebiet is ook nogal wisselend soms 25.6l/min bij 1.2 bar en soms 9.3 l/min bij 1.3 bar
vermogen schiet soms naar 3+ kW en geeft dan iets aan van ontdooien, weet niet meer precies wat er stond.

watertemperatuur uitvoer geeft zon 34 graden en invoer 28. Verwacht eigenlijk wel met een water temp rond de 35 mijn huis te kunnen verwarmen (bouwjaar 2000 en energielabel A).

Met de huidige aangegeven buiten temp van 4 graden haalt hij in ieder geval de ingestelde 21 graden niet en blijft de temp al de hele dag rond de 19.5 graden hangen, het verhogen van de water temperatuur zorgt ook weer voor meer defrosts neem ik aan, dat wil ik uiteraard voorkomen.

Voor mijn gevoel zit het probleem ergens in de hoek dat de warmtepomp te vaak en te lang afschakeld, zou graag een stabiele flow/verwarming zien, heb al aardig wat pagina's terug gelezen maar zie even door de bomen het bos niet meer, hoor graag als jullie iets vreemds in de settings zien, of tips hebben om stabieler te stoken en de temp wat omhoog te krijgen.

Energie verbruik vandaag is 28.9 kW en warmteafgifte is 104.1 kW, dat vind ik dan weer niet zo gek voor deze temperaturen,

Ik stook overigens niet op stille modus
O-) wat is je hysterise lucht ( kamer temp) bijv dit zou goed moeten zijn 0,5/1,5 ......is 0,5gr eronder WP aan.......1,5 erboven WP uit.........je kan ook proberen 1/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:
hoi hij staat op warmte, water, optimale debiet en verwarmt het water in het 600 liter vat in 20 minuten naar 38 graden maar staat de externe pomp aan dat houdt het met 31 graden echt op, het toerental van de Grundfos MGE 71 staat op 50% en de regelaar plus/min reageert niet dus de pomp draait altijd op t zelfde toerental, wellicht gaat het beter wanneer deze wat lager draait?

[...]
In de RMC kun je ook de actuele flow en de aan/afvoer temperatuur zien. Ik heb de 14kW variant, maar in optimale flow blijft ie hier meestal op de minimale flow (17 l/min) hangen.

Even speculeren; als dit bij jou ook zo is, kan het zijn dat ie gewoon niet meer energie het huis in krijgt. Dan kun je op vaste flow gaan werken. Hoeft niet direct op 40 l/min, maar om te beginnen eerst richting 25 - 30 l/min. Als je alleen vloerverwarming hebt, vind ik een Ta van 38 C best hoog. Hij is hier de afgelopen tijd nog onder de 30C gebleven (combi vvw benedenverdieping en radiatoren in slaapkamers ZO Friesland minimum vanochtend was rond 0C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsoosterwijk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-08-2024
kazemo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:00:
[...]

O-) wat is je hysterise lucht ( kamer temp) bijv dit zou goed moeten zijn 0,5/1,5 ......is 0,5gr eronder WP aan.......1,5 erboven WP uit
Check, die stond al zo ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi ik zit ook in zuidwest friesland, de flow is rond de 18 L/minuut, in 26 en uit 31, soms 32 graden. op de verdeler heb ik een temperatuurmeter gezet, deze is steeds net onder de 30 graden, dus tussen het vat en de verdeler een minimaal verlies ook al is het 20 graden in die ruimte en zijn de leidingen geisoleerd. de wp loopt de hele dag maar vandaag werd het niet warmer dan 20,6 graden in de woonkamer. een graadje meer zou prettig zijn, dit is net te fris in een woonkamer van dik 70m2. ik kijk al naar een wat zwaardere wp, bosch heeft een nieuwe lijn monoblocks uitgebracht tot 30kw, wellicht een goed alternatief
BernieW schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:04:
[...]

In de RMC kun je ook de actuele flow en de aan/afvoer temperatuur zien. Ik heb de 14kW variant, maar in optimale flow blijft ie hier meestal op de minimale flow (17 l/min) hangen.

Even speculeren; als dit bij jou ook zo is, kan het zijn dat ie gewoon niet meer energie het huis in krijgt. Dan kun je op vaste flow gaan werken. Hoeft niet direct op 40 l/min, maar om te beginnen eerst richting 25 - 30 l/min. Als je alleen vloerverwarming hebt, vind ik een Ta van 38 C best hoog. Hij is hier de afgelopen tijd nog onder de 30C gebleven (combi vvw benedenverdieping en radiatoren in slaapkamers ZO Friesland minimum vanochtend was rond 0C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Nielsoosterwijk schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:49:

1.2 bar is te laag zou ca. 2.0 bar moeten zijn.

Dit lijken inderdaad defrosts te zijn. Daar heeft nu bijna iedereen last van met deze buitentemperaturen en vochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:14
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:12:
hoi ik zit ook in zuidwest friesland, de flow is rond de 18 L/minuut, in 26 en uit 31, soms 32 graden. op de verdeler heb ik een temperatuurmeter gezet, deze is steeds net onder de 30 graden, dus tussen het vat en de verdeler een minimaal verlies ook al is het 20 graden in die ruimte en zijn de leidingen geisoleerd. de wp loopt de hele dag maar vandaag werd het niet warmer dan 20,6 graden in de woonkamer. een graadje meer zou prettig zijn, dit is net te fris in een woonkamer van dik 70m2. ik kijk al naar een wat zwaardere wp, bosch heeft een nieuwe lijn monoblocks uitgebracht tot 30kw, wellicht een goed alternatief

[...]
Woonkamer van 70m2 op 16kw zou het met gemak (zelfs te makkelijk) moeten kunnen doen, ik heb enkele 16kw draaien bij klanten die werken met radiatoren in een slechte tot niet geïsoleerde woning (woonkamer vergelijkbaar als jou, grootste schat ca 100m2)
Je moet het niet zoeken bij de warmtepomp vermoed ik, eerder bij jouw pomp/afgifte of de instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:48:

[...]
Kun je deze 38 graden aflezen voor of na het buffervat ?
Heb je een thermometer bij de verdelers ?
Staat het buffervat rechtop en zijn de uitgang van de Warmtepomp en de ingang van de verdelers aan de bovenkant aangesloten (warm water loopt door het buffervat van warmtepomp naar verdeler).
Retour (koud) water loopt van de uitgang van de verdelers naar de ingang van de warmtepomp (door het buffervat onderzijde) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ik verwacht dat jouw probleem niet met het vermogen van de WP te maken heeft. Als je regeling van de afgifte zo grillig is, dat hij een soort van aan/uit is (buffer van 38 in een mum van tijd verlagen tot 31), dan kan zelfs een 16 kW WP dit niet bijhouden.

Ik weet niet wat je nog meer warm moet houden, maar een woonkamer van 70m2 moet zelfs met een 5 kW nog kunnen. Onze woonkamer/keuken/hal is ca. 100 m2 en dit lukt onze 7 kW prima.

Je moet er eigenlijk voor zorgen, dat de WP het water steeds ca. 3..5 graden moet verwarmen. Je afgifte en pomp dus zodanig inregelen dat dit mogelijk is. Dit betekent dat het water in je vloer steeds een klein beetje warmer moet worden. Het kan wel uren duren,voordat de vloer dan op warmte is. Eenmaal op warmte moet de temperatuur vast gehouden worden. Met de huidige buitentemperaturen zou de WP de hele dag in bedrijf moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW

[...]
Met een goed geisoleerd huis en maar 70 m2 heb je een goede kans dat een 16 kW al overbemeten is. Voor zover ik weet probeert ie ook bij een optimaal debiet een dT van 5C te houden, en dat doet ie zo te zien ook.
Komt er dus op neer dat je nog geen 6 kW aan warmtevermogen je huis iin pompt. Wil je het warmer krijgen zul je echt je debiet moeten verhogen. Ik zou dus de instelling aanpassen naar vast debiet, als je 'm instelt op 30 l/min krijg je met een dt=5 een 10kW aan warmtevermogen.
Als je zelf wilt spelen met cijfers, dit is de formule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpvghzYOg7PeD8Z464JIV9I22mo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dHvFmSRH9usbPtEuPJoFAmjI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]
Heb je deze 18 LPM vast staan, dus debiet niet op optimaal maar op vast debiet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi die 38 lees ik op de LG rc, op alle verdelers zitten thermometers, zodra dus de externe pomp loopt houd het bij 30/31 op, het water uit de vloer gaat dan ook meestromen.

aansluitingen op het buffervat: (600 liter, staat rechtop, aansluitingen op zijkant)
Onderste retour wp
Die daar biven retour vloer
Daarboven aanvoer wp
Daarboven aanvoer vloer
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:28:
[...]

Kun je deze 38 graden aflezen voor of na het buffervat ?
Heb je een thermometer bij de verdelers ?
Staat het buffervat rechtop en zijn de uitgang van de Warmtepomp en de ingang van de verdelers aan de bovenkant aangesloten (warm water loopt door het buffervat van warmtepomp naar verdeler).
Retour (koud) water loopt van de uitgang van de verdelers naar de ingang van de warmtepomp (door het buffervat onderzijde) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Nielsoosterwijk schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:11:
[...]

Check, die stond al zo ingesteld
:) ik lees radiatoren met speedfans die heb ik zelf ook (die gaan in bij 35gr) ik heb water temp hoger+- 40gr bij deze buiten temp (stooklijn hoger zetten) het is niet anders.......deltaT van 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
totaal is het 370-400m2, de wp loopt inderdaad de hele dag. wanneer de externe pomp niet loopt is het vat idd zo warm maar moet het warme water door de vloer dan is het met 31 graden gedaan met dit koude weer. ik gebruik de wp alleen voor huisverwarming, niet voor tapwater
Jojan265 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:29:
[...]

Ik verwacht dat jouw probleem niet met het vermogen van de WP te maken heeft. Als je regeling van de afgifte zo grillig is, dat hij een soort van aan/uit is (buffer van 38 in een mum van tijd verlagen tot 31), dan kan zelfs een 16 kW WP dit niet bijhouden.

Ik weet niet wat je nog meer warm moet houden, maar een woonkamer van 70m2 moet zelfs met een 5 kW nog kunnen. Onze woonkamer/keuken/hal is ca. 100 m2 en dit lukt onze 7 kW prima.

Je moet er eigenlijk voor zorgen, dat de WP het water steeds ca. 3..5 graden moet verwarmen. Je afgifte en pomp dus zodanig inregelen dat dit mogelijk is. Dit betekent dat het water in je vloer steeds een klein beetje warmer moet worden. Het kan wel uren duren,voordat de vloer dan op warmte is. Eenmaal op warmte moet de temperatuur vast gehouden worden. Met de huidige buitentemperaturen zou de WP de hele dag in bedrijf moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:37:
hoi die 38 lees ik op de LG rc, op alle verdelers zitten thermometers, zodra dus de externe pomp loopt houd het bij 30/31 op, het water uit de vloer gaat dan ook meestromen.

aansluitingen op het buffervat: (600 liter, staat rechtop, aansluitingen op zijkant)
Onderste retour wp
Die daar biven retour vloer
Daarboven aanvoer wp
Daarboven aanvoer vloer

[...]
Dan is de buffer gelaagd aangesloten, dan gaat het warme water van de tweede van boven naar de verdelers via de bovenste, als de externe pomp draait op dezelfde snelheid (zelfde debiet/flow) als de WP.
De temperatuur zou dan ook 38 graden moeten zijn.
Bij verschillende flow gaat het water altijd mengen (naar een lagere temperatuur) 38 in en 30 retour....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
zet ik de flow hoger op de lg dan zal hij dit niet trekken, de externe pomp welke erg sterk is zal dus geknepen moeten worden bedoel je? of moet ik de leidingen anders aansluiten op de buffer?
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:44:
[...]

Dan is de buffer gelaagd aangesloten, dan gaat het warme water van de tweede van boven naar de verdelers via de bovenste, als de externe pomp draait op dezelfde snelheid (zelfde debiet/flow) als de WP.
De temperatuur zou dan ook 38 graden moeten zijn.
Bij verschillende flow gaat het water altijd mengen (naar een lagere temperatuur) 38 in en 30 retour....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
@pure100100
Had jij vorig jaar niet hetzelfde probleem en toen bleek er uiteindelijk een bypass ergens in de oude leidingen te zitten.
Was dat toen opgelost?
Of verwar ik je nu met iemand anders.
Als je lg dat vat wel op 38 graden kan maken dan is er ergens een waterzijdig probleem.
Is je buffervat een open verdeler?
Die vraag staat hierboven al

[ Voor 5% gewijzigd door The_KnarF op 28-11-2023 22:52 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi je hebt een goed geheugen, dat klopt. daarna is al het oude leidingwerk verwijdert en is de wp rechtstreeks aangesloten op de verdelers. dit jaar is er en buffervat tussengekomen. deze set: https://www.123-kaminofen...-type_collector-standaard
welk type vat dat is staat er niet bij. waterzijdig kan komen door een verschillende pompsnelheid van de wp en de externe pomp zoals iemand anders net noemt?
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:49:
@pure100100
Had jij vorig jaar niet hetzelfde probleem en toen bleek er uiteindelijk een bypass ergens in de oude leidingen te zitten.
Was dat toen opgelost?
Of verwar ik je nu met iemand anders.
Als je lg dat vat wel op 38 graden kan maken dan is er ergens een waterzijdig probleem.
Is je buffervat een open verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:49:
zet ik de flow hoger op de lg dan zal hij dit niet trekken, de externe pomp welke erg sterk is zal dus geknepen moeten worden bedoel je? of moet ik de leidingen anders aansluiten op de buffer?

[...]
Ik heb zelf een kleine buffer. Normaal wil je dat je geen menging van warm en koud water hebt, dus gelijke flow. Maar dat lukt niet altijd goed, tweede optie is dan, dat het water altijd van boven naar beneden gaat in het buffervat. Dus geen retourwater die het afgiftecircuit ingaat. Dan moet je externe pomp langzamer draaien dan de pomp in de WP. Ik heb mijn WP op 18 LPM en de pomp op 13 LPM staan. Als jij een sterke pomp hebt (drie standen of traploos ?) Zet hem dan op de laagste aanbevolen stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
dank je, ik ga morgen met de externe pomp aan de slag.
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:58:
[...]

Ik heb zelf een kleine buffer. Normaal wil je dat je geen menging van warm en koud water hebt, dus gelijke flow. Maar dat lukt niet altijd goed, tweede optie is dan, dat het water altijd van boven naar beneden gaat in het buffervat. Dus geen retourwater die het afgiftecircuit ingaat. Dan moet je externe pomp langzamer draaien dan de pomp in de WP. Ik heb mijn WP op 18 LPM en de pomp op 13 LPM staan. Als jij een sterke pomp hebt (drie standen of traploos ?) Zet hem dan op de laagste aanbevolen stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Ah, je lg verwarmt het vat met een spiraal.
Lijkt mij met jou enorme afgifte systeem niet de juiste keuze.
Maar dat weet ik niet zeker, kan ik niet onderbouwen.
Zijn het allemaal open verdelers, of wordt er nog ergens gemengt

Ik zou de flow op de lg verhogen, kijken wat dat oplevert.
Maar of dat je warmteoverdracht in het vat verbeterd weet ik niet.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:07:
Ah, je lg verwarmt het vat met een spiraal.
Lijkt mij met jou enorme afgifte systeem niet de juiste keuze.
Maar dat weet ik niet zeker, kan ik niet onderbouwen.
Zijn het allemaal open verdelers, of wordt er nog ergens gemengt

Ik zou de flow op de lg verhogen, kijken wat dat oplevert.
Maar of dat je warmteoverdracht in het vat verbeterd weet ik niet.
@pure100100 Heb je de WP echt aangesloten op het extra spiraal in het buffervat? Als dit zo is, ben je afhankelijk van de warmteafgifte van deze warmtewisselaar en die zou zomaar eens te laag kunnen zijn om je hele vermogen van je 16 kW kwijt te kunnen.

Je kunt de buffer toch ook gewoon parallel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
kazemo schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:59:
[...]

:) hij moet het zoeken/veranderen met die flowmeters/instelbaar per groep....een installateur heeft dat waarschijnlijk gemaakt ik zou zeggen laat die dat dan ook doen(nazorg) dat noemen ze inregelen.....een x aantal zone ventielen zijn waarschijnlijk parallel aan gesloten op 1 thermostaat (bijv woonkamer zone).......is wel een zg open verdeler zonder pomp dat is dan ook goed.......ventielen gaan random open/dicht als teveel ventielen dicht staan stopt de WP te weinig flow(kan zijn warmte niet kwijt!!!! dat veroorzaakt dan pieken daar is weinig aan te doen!!........zo te zien is het een danfoss regeling kleppen/+ regelkast ook weer instelbaar
@paQ @kazemo bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Erg waardevol!
Heb mijn installateur op bezoek gehad en de situatie is als volgt. Bij warmtevraag in de woonkamer gaan er daar 7 van de 8 lussen vloerverwarming open. Bij verdeler twee hebben we een lus van de hal volledig open gezet. De slaapkamers van de kinderen (2 lussen) vragen ook regelmatig bij deze buiten temperaturen dus die staan ook vaak open.

Na het bezoek ook mijn KWh meter aangesloten en na gisteren geeft dit het volgende beeld van gisteren tot vanochtend. De kamertemperatuur was wel gedaald van 19.5 naar 18.8 dus mijn water temperatuur zal wat omhoog moeten (stooklijn nu -10 32 / 18 24)…

Is dit verder een “normaal” beeld bij deze buiten temperaturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bakYvPr2Yky8BHg0a1EUfaPHVEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MACpOWFDHN7Eq4dgeaQCV1BK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dq4-5Cq3AZU1nA5EkcUZSZFvBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yr4EqAW6c1lZXIygV04nOWhI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PvdB_BL1 op 29-11-2023 07:13 ]

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Hoi ik heb het zelf niet aangesloten. Hoe zou het aangesloten moeten worden?
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:57:
[...]

@pure100100 Heb je de WP echt aangesloten op het extra spiraal in het buffervat? Als dit zo is, ben je afhankelijk van de warmteafgifte van deze warmtewisselaar en die zou zomaar eens te laag kunnen zijn om je hele vermogen van je 16 kW kwijt te kunnen.

Je kunt de buffer toch ook gewoon parallel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Vannacht heeft mijn WP de hele nacht gedraaid wat heeft geresulteerd tot 7 defrots (omgeving Raalte, buitentemp rond de 2á3 graden met sneeuw). Deze defrost duren niet lang maar het opstarten na die tijd is killing voor mijn COP/kWh.
Ook heb ik net als de meesten hier de silent mode uit staan onder de 4 graden buitentemp. De silent mode gaat voor 17 minuten aan nadat er een defrost is geweest. (sinds gisterenavond verwerkt). De avond ervoor had ik 9 defrost te pakken dus het lijkt wel te helpen.

Echter vraag ik mij af of ik de WP 's nacht wel moet laten draaien. Het huis zal wel erg afkoelen, maar weegt dit op tegen mijn kWh verbruik? Dit zal ik nog moeten uitzoeken de komende dagen.

Wie heeft er nog meer plavuizen (vloertegels) met daaronder vloerverwarming en wat zijn jullie ervaringen met opwarmen/afkoelen van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:45:
Hoi ik heb het zelf niet aangesloten. Hoe zou het aangesloten moeten worden?

[...]
Op de site die je noemde staan wat tekeningen onder downloads. De WP moet aangesloten worden op de aansluitingen A en B van 1 1/2 inch. Als we het hoer goed begrijpen ziet ie nu aan een 1 inch aansluitng van de warmtewisselaar, Zag ergens dat die maar een dikke 6 kW over kunnen brengen, dat verklaart direct je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Thijs90 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:48:
Vannacht heeft mijn WP de hele nacht gedraaid wat heeft geresulteerd tot 7 defrots (omgeving Raalte, buitentemp rond de 2á3 graden met sneeuw). Deze defrost duren niet lang maar het opstarten na die tijd is killing voor mijn COP/kWh.
Ook heb ik net als de meesten hier de silent mode uit staan onder de 4 graden buitentemp. De silent mode gaat voor 17 minuten aan nadat er een defrost is geweest. (sinds gisterenavond verwerkt). De avond ervoor had ik 9 defrost te pakken dus het lijkt wel te helpen.

Echter vraag ik mij af of ik de WP 's nacht wel moet laten draaien. Het huis zal wel erg afkoelen, maar weegt dit op tegen mijn kWh verbruik? Dit zal ik nog moeten uitzoeken de komende dagen.

Wie heeft er nog meer plavuizen (vloertegels) met daaronder vloerverwarming en wat zijn jullie ervaringen met opwarmen/afkoelen van het huis?
Ik heb de hele beneden verdieping een stenen vloer (ongeveer 50 m2) daaronder ook vloerverwarming in beton. Bij mij zakt de temperatuur ongeveer 3 graden, met deze buitentemperaturen. Het is 's middags dan beneden 20 graden, boven 18 graden en op zolder 16 graden. 's Morgens beneden 17 graden, boven 15 graden en op zolder 13 graden. De WP moet dan een paar uur hard werken, maar dat doet hij toch al vanwege de defrosts. Gisteren scheen vanaf 11 uur de zon tot 14 uur en toen werd het buiten warmer en die uren geen defrosts gehad, waardoor de WP weer even rustig draaide. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:09:
[...]

@paQ @kazemo bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Erg waardevol!
Heb mijn installateur op bezoek gehad en de situatie is als volgt. Bij warmtevraag in de woonkamer gaan er daar 7 van de 8 lussen vloerverwarming open. Bij verdeler twee hebben we een lus van de hal volledig open gezet. De slaapkamers van de kinderen (2 lussen) vragen ook regelmatig bij deze buiten temperaturen dus die staan ook vaak open.

Na het bezoek ook mijn KWh meter aangesloten en na gisteren geeft dit het volgende beeld van gisteren tot vanochtend. De kamertemperatuur was wel gedaald van 19.5 naar 18.8 dus mijn water temperatuur zal wat omhoog moeten (stooklijn nu -10 32 / 18 24)…

Is dit verder een “normaal” beeld bij deze buiten temperaturen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) ik vind het een mooie constante curve(een rechte lijn ga je toch nooit krijgen) defrost speelt daar een rol in......je zou in de woonkamer ook 2lussen permanent(van de 8)open kunnen zetten dus 6 over de thermostaat.....wat binnen themp betreft bij deze buitentemp. meer gas geven (water temp verhogen tijdelijk bij dit weer.......ik vind het overings wel een mooie zone regeling ik zou willen dat ik die ook had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hoi nee op optimale debiet staat hij ingesteld
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:35:
[...]

Heb je deze 18 LPM vast staan, dus debiet niet op optimaal maar op vast debiet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 12-09 16:38
@paQ ik gebruik jouw ESP script, inclusief de overshoot control. deze loopt echter niet door tot aan de stooklijn target, heb jij, of iemand anders, wellicht enig idee hoe dit komt?

ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGWNmXDJ-pTmPtzgHV5M_xblfo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GAipUASKKhzVCjmoDK6Qk9zE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
dan zul je aan parameters in het script moeten trekken
@thido ?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Afgelopen nacht iets ergs vervelend meegemaakt met de monoblock.
Vlak voor het slapen klonk het alsof een vrachtwagen buiten stationair stond te draaien. Na een kijkje buiten, zag ik niks. Raam open gedaan. Het tikkend geluid is wel erg luid. Vervolgens dacht ik, dat kan de warmtepomp zijn. Oei.
Bij nadere inspectie van de WP, was er aanzienlijk wat ijs gevormed op de "fan guard". Ook een laagje bovenop de pomp. Ik vermoed dat er ijs vanaf de guard richting de fan is gaan vormen. Met een lichte klap op de guard brak het ijs en was het geluid weg.

Vervolgens is dit nog een aantal keer in de nacht voorgekomen. Uiteindelijk heb ik iets onder de monoblock geplaatst zodat deze iets naar achteren ging leunen. Daarna is het probleem niet meer voorgekomen. De WP staat langs de gevel en niet onder een afdak OID.

Afgelopen stookseizoen geen enkel last van gehad. Hopelijk is de fan nog OK. Misschien dat de WP niet goed waterpas staat. Of een ongelukkige samenhang van weersomstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW_wbCHyZ9sAjtdjSPD8kMEwvR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9cHb0QD0sQBWx0Mptqf4Y3g.png?f=user_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Kip schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:57:
Afgelopen nacht iets ergs vervelend meegemaakt met de monoblock.
Vlak voor het slapen klonk het alsof een vrachtwagen buiten stationair stond te draaien. Na een kijkje buiten, zag ik niks. Raam open gedaan. Het tikkend geluid is wel erg luid. Vervolgens dacht ik, dat kan de warmtepomp zijn. Oei.
Bij nadere inspectie van de WP, was er aanzienlijk wat ijs gevormed op de "fan guard". Ook een laagje bovenop de pomp. Ik vermoed dat er ijs vanaf de guard richting de fan is gaan vormen. Met een lichte klap op de guard brak het ijs en was het geluid weg.

Vervolgens is dit nog een aantal keer in de nacht voorgekomen. Uiteindelijk heb ik iets onder de monoblock geplaatst zodat deze iets naar achteren ging leunen. Daarna is het probleem niet meer voorgekomen. De WP staat langs de gevel en niet onder een afdak OID.

Afgelopen stookseizoen geen enkel last van gehad. Hopelijk is de fan nog OK. Misschien dat de WP niet goed waterpas staat. Of een ongelukkige samenhang van weersomstandigheden.

[Afbeelding]
:'( hoge luchtvocht RLV speelt parten(geen droog vriesweer) ijsvorming is groter....of inderdaad condenswater afvoer is niet goed als je rubber afdicht heb geplaatst die weg halen!!......verwarmingslint op bodemplaat gaat wel aan??schakeld in bij 4gr (vorst beveiliging).....een afdakje zou wel goed zijn heb ik ook!!

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 29-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-04 12:59
Beste tweakers,
Ik poog de discussie te volgen aangaande het tegengaan of beperken van defrost. Mijn installatie heeft tot een buitentemperatuur van 4-5 graden zeer stabiel gedraaid. Ingesteld op een vaste delta T van 5 graden wat een flow van 11,5 ltr geeft. Echter nu het kouder wordt ieder uur een defrost. Kan mij iemand aangeven of dit een " normaal" gedrag is bij temperaturen omstreeks of onder 0 graden. De woning komt goed op temperatuur. Wil voorkomen zoals ook wel in de discussie gezegd wordt dat ik spijkers op laag water aan het zoeken ben.
Nogmaals wanneer dit een redelijk normaal gedrag is van een LG 7 kW monobloc is dat voor mij voldoende. Bijgevoegd de E-meting. Helaas kan ik verder niet meten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bhe8O8summp-_-CYaC4doD_who=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NN5nFPl9qg0qVvvW21TZHBA8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-09 14:18

Het eerste heb ik ook (Silent mode aan bij T<= 4) maar het tweede twijfel ik nog over. Is het nu wel of niet handig om de eerste 15-17 minuten de silent mode aan te doen na een defrost?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Leonp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
Beste tweakers,
Ik poog de discussie te volgen aangaande het tegengaan of beperken van defrost. Mijn installatie heeft tot een buitentemperatuur van 4-5 graden zeer stabiel gedraaid. Ingesteld op een vaste delta T van 5 graden wat een flow van 11,5 ltr geeft. Echter nu het kouder wordt ieder uur een defrost. Kan mij iemand aangeven of dit een " normaal" gedrag is bij temperaturen omstreeks of onder 0 graden. De woning komt goed op temperatuur. Wil voorkomen zoals ook wel in de discussie gezegd wordt dat ik spijkers op laag water aan het zoeken ben.
Nogmaals wanneer dit een redelijk normaal gedrag is van een LG 7 kW monobloc is dat voor mij voldoende. Bijgevoegd de E-meting. Helaas kan ik verder niet meten.[Afbeelding]
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe hard je je WP laat werken... Aanvoer temperatuur van 30+ graden vereist meer dan 26 / 27 (ik draai op 26 en heb vannacht maar 1 defrost gehad)

Mijn ervaring is dat tussen 0 en 4 graden een soort van hell is als er veel van vraagt.
Lage temperatuur met een hoge luchtvochtigheid. Gevolg: defrosts.

Onder de 0 daalt de luchtvochtigheid en kost je het alleen nog maar meer stroom (compressor zal harder gaan draaien en minder defrosts).

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF

dat is per huis afhankelijk en ook nog per persoon (wat vind jij (je huisgenoten) nog comfortabel?
je komt er achter door het gewoon te doen, maar, nu misschien wel, maar je hebt niet alleen nachts last van defrosts.
Meestal is het niet rendabel om nachtverlaging toe te passen.
je moet gewoon accepteren dat je in Nederland meer last hebt van defrost dan in de meeste andere landen.
met wat spelen met instellingen kun je dat een beetje rekken (wel of niet stille modus aan)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Leonp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
Beste tweakers,
Nogmaals wanneer dit een redelijk normaal gedrag is van een LG 7 kW monobloc is dat voor mij voldoende. Bijgevoegd de E-meting. Helaas kan ik verder niet meten.[Afbeelding]
zonder verdere info lijkt het normaal gedrag inderdaad
je moet gewoon accepteren dat je in Nederland meer last hebt van defrost dan in de meeste andere landen.
met wat spelen met instellingen kun je dat een beetje rekken (wel of niet stille modus aan)

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 109 ... 181 Laatste