Nielsoosterwijk schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:49:
Hoi mede tweakers,
Dit is mijn eerste winter met een warmtepomp, zomer/najaar periode is allemaal goed verlopen, maar op dit moment loop ik toch een beetje vast met de instellingen, ik heb nog geen connectie met WiFi of HA, dus moet het doen met de data op het schermpje van de warmtepomp, momenteel lijkt het dat ik regelmatig met defrosts te maken heb, en mijn kamer temperatuur blijft steken op 19,5 graden.
Dit is mijn set-up
LG therma V 9 kW split unit
Verwarming continu aan in woonkamer, hal, keuken (70 m2) , vide, overloop boven (40 m2), totaal ongeveer 110m2 oppervlak
Verwarming beneden vloerverwarming met 5 groepen (bijverwarming)
convector put met speedfans en 2 convector radiatoren waarvan 1 met speedfan.
Op de overloop 2 grote convector radiatoren 110 cm met speedfans.
Instellingen warmtepomp:
temperatuursensor: lucht water
sensor locatie: afstandsbediening (thermostaat hangt in woonkamer)
verwarmings temp instelling uitvoer
Stooklijn 31 graden water bij 20graden en 37 bij -10
Hysteresis verwarmingswater -1.5 en 4
Pompcapaciteit 100%
Besturingsmethode pomp: optimale debiet
pompinstelling verwarming aan: 3 uit: 15
Ik kan dus niks trenden, wel gaat voor mn gevoel de verwarming vaak uit, water temperatuur zakt weg, en gaat na enige tijd weer aan.
Waterdebiet is ook nogal wisselend soms 25.6l/min bij 1.2 bar en soms 9.3 l/min bij 1.3 bar
vermogen schiet soms naar 3+ kW en geeft dan iets aan van ontdooien, weet niet meer precies wat er stond.
watertemperatuur uitvoer geeft zon 34 graden en invoer 28. Verwacht eigenlijk wel met een water temp rond de 35 mijn huis te kunnen verwarmen (bouwjaar 2000 en energielabel A).
Met de huidige aangegeven buiten temp van 4 graden haalt hij in ieder geval de ingestelde 21 graden niet en blijft de temp al de hele dag rond de 19.5 graden hangen, het verhogen van de water temperatuur zorgt ook weer voor meer defrosts neem ik aan, dat wil ik uiteraard voorkomen.
Voor mijn gevoel zit het probleem ergens in de hoek dat de warmtepomp te vaak en te lang afschakeld, zou graag een stabiele flow/verwarming zien, heb al aardig wat pagina's terug gelezen maar zie even door de bomen het bos niet meer, hoor graag als jullie iets vreemds in de settings zien, of tips hebben om stabieler te stoken en de temp wat omhoog te krijgen.
Energie verbruik vandaag is 28.9 kW en warmteafgifte is 104.1 kW, dat vind ik dan weer niet zo gek voor deze temperaturen,
Ik stook overigens niet op stille modus