LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
de pomp is een MGE71 van Grundfos, een echte industriepomp. De plus en min doen het echter niet op het paneel, de pomp loopt altijd op t zelfde toerental, aan de display te zien op haleve kracht. de documentatie van grundfos vertelt me weinig over het paneel. iemand er ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2cWA6i7N5GTR6VRt3BFPmmMy_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ldeTCCqcCCD0XMsGHf8pJiR.jpg?f=fotoalbum_large
PeteSplit schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:58:
[...]

Ik heb zelf een kleine buffer. Normaal wil je dat je geen menging van warm en koud water hebt, dus gelijke flow. Maar dat lukt niet altijd goed, tweede optie is dan, dat het water altijd van boven naar beneden gaat in het buffervat. Dus geen retourwater die het afgiftecircuit ingaat. Dan moet je externe pomp langzamer draaien dan de pomp in de WP. Ik heb mijn WP op 18 LPM en de pomp op 13 LPM staan. Als jij een sterke pomp hebt (drie standen of traploos ?) Zet hem dan op de laagste aanbevolen stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 16:04
AppieK schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:29:
[...]

Het eerste heb ik ook (Silent mode aan bij T<= 4) maar het tweede twijfel ik nog over. Is het nu wel of niet handig om de eerste 15-17 minuten de silent mode aan te doen na een defrost?
De stille modus kan voorkomen dat de warmtepomp niet in staat is om de energie te compenseren die aan het systeem wordt onttrokken door het ontdooiproces bij het opstarten met "verse" lamellen -> het wordt kouder in huis.
Ik ontdooi ook elke 45 minuten, het is een hel. COP<3 bij 32° Ta.
Mijn COP "break even" met de gasverwarming is 4, dus ik denk erover om de Therma uit te schakelen tussen 2 en -1°.
Zou het zinvol kunnen zijn om de gasketel in te schakelen tussen het ontdooien en de verloren energie te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
AppieK schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:29:
[...]

Het eerste heb ik ook (Silent mode aan bij T<= 4) maar het tweede twijfel ik nog over. Is het nu wel of niet handig om de eerste 15-17 minuten de silent mode aan te doen na een defrost?
of je bij opstart silent mode aan moet hebben hangt van je afgifte af, heb je voldoende afgifte dan zou ik silent mode uit laten.
Maar als je dan na een defrost niet door je opstart komt, dan toch het eerste kwartier i.i.g. silent mode aan zetten.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
Nu mijn HA het weer doet, weer eens een ochtend gemonitord...
3 maal een defrost, maar COP schommelt zo rond de 2.2 berekend met de standaard LG sensoren en HomeWizard electrisch vermogen meter.
Ben bang dat het met dit weer niet veel beter gaat worden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPG58KW7gmFREFJgMmomxm5j3EM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxHykAIze53Q8JJZAehx9zBZ.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
kazemo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:35:
[...]
O-) het verbruik bij jouw is nu 1300x24=31,kwh per dag,ik heb een jaar ervaring met 1winter met als het echt koud is een verbruik ook wel gezien van 50KWH het is eenmaal niet anders....Een WP kan je niet vergelijken met gas CV ketel(die heeft geen defrosts)....ik ben van mening dat elk ander merk WP dit gedrag en verbruik vertoont....mijn rekensommetje is onder streep is dat een WP goedkoper als op gas stoken
De vorige winter bij ons is 15 dec de dag geweest met het hoogste verbruik met 37,29kw met een gemiddelde temp van -6.3. Tov gas alsnog een besparing van +- 15 euro.

winter 2022
5 dagen met een verbruik >30kw
26 dagen <20kw - >30kw
totaal verbruik van 1okt - 30 apr. 2199kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kan je dat parallel aansluiten eens uitleggen aub? ik had eerder de wp rechtstreeks op de verdelers maar toen hield het met 30 graden ook wel op. wanneer de externe pomp niet loopt is het water in het vat zo 38 graden als ik dat wil, de temperatuurmeter op het vat geeft dit dan ook aan, dus niet alleen het water in het spiraal zal dan deze temperatuur hebben neem ik aan toch?
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:57:
[...]

@pure100100 Heb je de WP echt aangesloten op het extra spiraal in het buffervat? Als dit zo is, ben je afhankelijk van de warmteafgifte van deze warmtewisselaar en die zou zomaar eens te laag kunnen zijn om je hele vermogen van je 16 kW kwijt te kunnen.

Je kunt de buffer toch ook gewoon parallel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jirure1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:30:
[...]

De vorige winter bij ons is 15 dec de dag geweest met het hoogste verbruik met 37,29kw met een gemiddelde temp van -6.3. Tov gas alsnog een besparing van +- 15 euro.

winter 2022
26 dagen <20kw - >30kw
mooie gegevens, lees je dat ergens uit, of houd je zelf een excelsheetje bij?
nu met mijn (vermoedelijk) te weinig koelmiddel, ga ik helaas ver over deze waardes heen.
van mijn powermeter heb ik het modbus rigister nog niet kunnen vinden van het totaal verbruik helaas.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 08-09 08:43
The_KnarF schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:37:
[...]

mooie gegevens, lees je dat ergens uit, of houd je zelf een excelsheetje bij?
nu met mijn (vermoedelijk) te weinig koelmiddel, ga ik helaas ver over deze waardes heen.
van mijn powermeter heb ik het modbus rigister nog niet kunnen vinden van het totaal verbruik helaas.
homewizard (Wi-Fi kWh meter 1-fase MID), Excel, mindergas.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50SXgW6L6y_yMVRsZYPvoMk6GMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tqz3hcAgDinmuE5VKbgDpvO4.png?f=fotoalbum_large
Ik kan toch haast wel de conclusie trekken dat mijn probleem gas druk is (te veel of te weinig?)
mijn verbruik de afgelopen 24 uur (maar de dagen daarvoor waren nagenoeg ook zo (ik schat rond de 50kWh per dag voor de LG)
Deze waardes verwachte ik op de koudste dag, maar niet nu al.
mijn cop is regelmatig ook onder de 1 (gemeten met LG,sensoren, dus korreltje zout toevoegen)
temperatuur gaat gewoon niet omhoog en uiteindelijk is de dT minder dan 1.
Ik overweeg om maar ieder uur een stop/start te doen, het verbruik zal dan hoger zijn, maar het water word dan tijdelijk ook wat warmer (maar tussendoor ook kouder), maar of dat gaat helpen, weet ik niet,

Ik ben in mijn omgeving (Wageningen) aan het zoeken naar iemand die gas kan meten en eventueel bijvullen, tot nu toe nog zonder succes.
Ik heb een aanbod gekregen van iemand van dit forum die dat wel wil doen, maar die woont niet naast de deur en heeft deze week ook geen tijd.
is er iemand (of ken je iemand) die dit voor mij zou kunnen doen?

de kWh bij "Total Activ Power" moet W zijn moet ik nog een keer aanpassen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Jirure1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:30:
[...]

winter 2022
26 dagen <20kw - >30kw
:) ik kom tot die zelfde conclusie(eenvoudig op de harde schijf in mijn hoofd) ik had eerst een torenhoge gasrekening nu niet meer, ik krijg zelfs geld terug(saldering teruglevering....hoelang nog??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
The_KnarF schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:51:
[Afbeelding]
Ik kan toch haast wel de conclusie trekken dat mijn probleem gas druk is (te veel of te weinig?)
mijn verbruik de afgelopen 24 uur (maar de dagen daarvoor waren nagenoeg ook zo (ik schat rond de 50kWh per dag voor de LG)
mijn cop is regelmatig ook onder de 1 (gemeten met LG,sensoren, dus korreltje zout toevoegen)
Ik overweeg om maar ieder uur een stop/start te doen, het verbruik zal dan hoger zijn, maar het water word dan tijdelijk ook wat warmer (maar tussendoor ook kouder), maar of dat gaat helpen, weet ik niet,

Ik ben in mijn omgeving (Wageningen) aan het zoeken naar iemand die gas kan meten en eventueel bijvullen, tot nu toe nog zonder succes.
Ik heb een aanbod gekregen van iemand van dit forum die dat wel wil doen, maar die woont niet naast de deur en heeft deze week ook geen tijd.

de kWh bij "Total Activ Power" moet W zijn moet ik nog een keer aanpassen.
Lijkt mij dat iedere airco monteur dit moet kunnen doen?
Vul hoeveelheid is bekend natuurlijk uit de databoeken.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:53

ewf

kazemo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:56:
[...]

:) ik kom tot die zelfde conclusie(eenvoudig op de harde schijf in mijn hoofd) ik had eerst een torenhoge gasrekening nu niet meer, ik krijg zelfs geld terug(saldering teruglevering....hoelang nog??)
Is het niet Kwh??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:51:
[Afbeelding]

:) je kan proberen bij www.fisec4u.nl....t 085-3012360.....heeft bij mij inbedrijf stelling gedaan(liessel NB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:? ik begrijp je niet ik had eerst een gasketel..nu een warmtepomp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:53

ewf

Sorry was voor de post erboven, die sprak over jaarverbruik van zoveel Kw en dat moet natuurlijk Kwh zijn. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
ewf schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:11:
Sorry was voor de post erboven, die sprak over jaarverbruik van zoveel Kw en dat moet natuurlijk Kwh zijn. >:)
:) ja duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:33:
kan je dat parallel aansluiten eens uitleggen aub? ik had eerder de wp rechtstreeks op de verdelers maar toen hield het met 30 graden ook wel op. wanneer de externe pomp niet loopt is het water in het vat zo 38 graden als ik dat wil, de temperatuurmeter op het vat geeft dit dan ook aan, dus niet alleen het water in het spiraal zal dan deze temperatuur hebben neem ik aan toch?

[...]
Parallel twee voorbeelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1ZBZyPoygyoD0rgoLp3fwIbU3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AWvs3ib7ajyCWzolZ166tyU0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwqPzlb4ZyxaxikfzDDdVmQt-b8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D0SnlUaIbAwtbo1O7Sf4KcA2.png?f=user_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

*verkeerd gelezen*

[ Voor 98% gewijzigd door markklok op 29-11-2023 13:43 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:35

[...]
Ik zal vanavond even kijken of ik een tekeningetje kan maken.

Kun je ook aangeven met welke flow en met welke delta T je buffer wordt verwarmd op de momenten dat je externe pomp niet in bedrijf is en wanneer de externe pomp wel in bedrijf is. Dit kan namelijk een idee geven wat de capaciteit is van de spiraal in je buffervat.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kan ik de delta T aflezen op het LG display?
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:50:
[...]

Ik zal vanavond even kijken of ik een tekeningetje kan maken.

Kun je ook aangeven met welke flow en met welke delta T je buffer wordt verwarmd op de momenten dat je externe pomp niet in bedrijf is en wanneer de externe pomp wel in bedrijf is. Dit kan namelijk een idee geven wat de capaciteit is van de spiraal in je buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
volgens mij is bij mij nu alles aangesloten volgens parallel, jouw bovenste schets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:54:
volgens mij is bij mij nu alles aangesloten volgens parallel, jouw bovenste schets

[...]
Schets 3 heeft de voorkeur. Dan weet je ook zeker, dat de warmte uit de WP meteen naar de externe pomp gaat, als deze in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:54:

[...]
Ik heb dezelfde aansluiting waarbij het boven in het vat warm en onderin koud water zit.
Jouw pomp lijkt mij erg zwaar (tussen 500 en 1500 W) misschien een keer vervangen voor een labelA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:52:
kan ik de delta T aflezen op het LG display?

[...]
Ja, je kunt de retour en aanvoer temperatuur aflezen op het scherm. Dit is misschien nog beter, aangezien we dan ook de retour temperatuur weten. Delta T is het verschil tussen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

[...]
:? de spiraal diameter is duidelijk te klein...oplossing las1,5 duims moffen op het bestaande vat en laat spiraal vervallen ...en sluit aan in serie warm in en weer uit in de aanvoer .....een duimse pijp gewoonweg kan niet genoeg energie verplaatsen met lage temperaturen bij vloeroppervlakte van 400m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
ja logischerwijs heb je dan het minste verlies, mee eens. ik ga eerst zien dat ik de pomp minder hard kan laten draaien. het is een enorm zware pomp. eerder had ik de wp rechtstreeks op de verdeler en deed de pomp van de lg de complete doorvoer. de grundfos mge71 zat er al tussen toen ik de woning kocht en het paneel is geblokt op een of andere manier...
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:58:
[...]

Schets 3 heeft de voorkeur. Dan weet je ook zeker, dat de warmte uit de WP meteen naar de externe pomp gaat, als deze in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
tebogo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:22:
Nu mijn HA het weer doet, weer eens een ochtend gemonitord...
3 maal een defrost, maar COP schommelt zo rond de 2.2 berekend met de standaard LG sensoren en HomeWizard electrisch vermogen meter.
Ben bang dat het met dit weer niet veel beter gaat worden..

[Afbeelding]
Wees gerust. Ik zie net dat ik de "oude" COP meting gebaseerd op LG sensoren + SDM630 nog heb lopen. Huidige COP: 1.81.
Echter de COP gebaseerd op Kampstrup data + SDM630 is nu 4.78. (vannacht 1 defrost gehad).

Die sensoren van de LG zijn killing voor je COP berekening :X

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06:39
@tinusit Bedenk wel dat de Kamstrup niet achteruit telt. Dus de energie die weer uit het huis gehaald wordt tijdens een defrost zie je niet. Tenzij je een Kamstrup hebt die ook koelenergie kan registreren, maar dat is volgens mij wel een aparte teller die je zelf moet verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
tinusit schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:01:
[...]

Wees gerust. Ik zie net dat ik de "oude" COP meting gebaseerd op LG sensoren + SDM630 nog heb lopen. Huidige COP: 1.81.
Echter de COP gebaseerd op Kampstrup data + SDM630 is nu 4.78. (vannacht 1 defrost gehad).

Die sensoren van de LG zijn killing voor je COP berekening :X
Ik merk weinig tot amper verschil met externe sensoren vs die van LG.
Beide kut COP :+. (bijv vandaag met reeds 8 defrosts 3.1 voor de externe, 2.9 voor de interne)

Maar verder dan 10% voordeel voor de externe sensoren kom ik niet.
Het is ook wel eens <1%
(in thermische energie per dag)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 14:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
KarsS schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:08:
@tinusit Bedenk wel dat de Kamstrup niet achteruit telt. Dus de energie die weer uit het huis gehaald wordt tijdens een defrost zie je niet. Tenzij je een Kamstrup hebt die ook koelenergie kan registreren, maar dat is volgens mij wel een aparte teller die je zelf moet verrekenen.
Klopt, daar heb je gelijk in en daar moet ik nog iets mee in mijn dag COP berekening. Echter de huidige COP berekening maak ik per 5 minuten. Als ik hier het moment van defrost tot nu pak schommelt deze tussen de 4 en de 4.8) Mijn inziens is deze waarde representatief voor de afgelopen uren. :)

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tinusit schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:14:
[...]

Klopt, daar heb je gelijk in en daar moet ik nog iets mee in mijn dag COP berekening. Echter de huidige COP berekening maak ik per 5 minuten. Als ik hier het moment van defrost tot nu pak schommelt deze tussen de 4 en de 4.8) Mijn inziens is deze waarde representatief voor de afgelopen uren. :)
Elke 5 minuten je eigen datapunt aanmaken kan heel wat ruis veroorzaken denk ik. Zie het verschil wat je hebt. 1.81 vs 4.75 is echt GIGA.
Actuele totalen delen is denk ik de enige juiste wijze om je dag-COP (op elk moment gedurende de dag) vast te stellen. Maar dan moet je idd wel bij een defrost, en ook bij een start (is soort van hetzelfde) achteruit tellen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:14:
[...]

Ik merk weinig tot amper verschil met externe sensoren vs die van LG.
Beide kut COP :+

Maar verder dan 10% voordeel voor de externe sensoren kom ik niet.
Het is ook wel eens <1%
(in thermische energie per dag)
Wat ik vooral bijzonder vind is dat de "retour" sensor van de LG wel redelijk accuraat is tov de Kamstrup. maar de uitgaande sensor zit er altijd 2 graden naast..

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tinusit schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:17:
[...]

Wat ik vooral bijzonder vind is dat de "retour" sensor van de LG wel redelijk accuraat is tov de Kamstrup. maar de uitgaande sensor zit er altijd 2 graden naast..
Dan zou je wp ook 2 graden 'ernaast' een stooklijn volgen.
wel eens met IR ofzo gemeten?

De sensoren in de LG, komen nagenoeg spot-on overeen met mijn (4) analoge thermometers op de vloerverdelers. De externe sensoren heb ik over de duur van enkele dagen 'gemiddeld' tot alles met elkaar overeen kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lVXmurf337ZGV5pezehGNWMerY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZRsmFgk9qvV4Y6PZ4n9zKUct.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Ik heb hier in huis ook schets 3 gerealiseerd. Werkt prima.
Flow vanuit de WP iets hoger dan wat het huis in gaat. Dit zorgt weer voor extra warmte in de buffer voor het opvangen van een Defrost.

Defrost gaat 40% over het huis en 60% door de buffer (hoge flow tijdens defrosten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbn4LEYlQOcAADlSFuaqBj71zHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZAQMUVR5cBBj0Irf1zVCvg6.jpg?f=fotoalbum_large

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:16:
[...]

Elke 5 minuten je eigen datapunt aanmaken kan heel wat ruis veroorzaken denk ik. Zie het verschil wat je hebt. 1.81 vs 4.75 is echt GIGA.
Actuele totalen delen is denk ik de enige juiste wijze om je dag-COP (op elk moment gedurende de dag) vast te stellen. Maar dan moet je idd wel bij een defrost, en ook bij een start (is soort van hetzelfde) achteruit tellen.
Dit doe ik inderdaad bij de dag COP. Maar heb de data net even terug gekeken van vorige week (21 op 22 november).

LG COP fluctueert tussen de 4 en 1,5 terwijl de Kamstrup rond de 5 hangt.

Voor de DAG COP deel ik het dag totaal aan thermische energie door het dagelijks elektrisch verbuik. (Ik kijk hierin niet naar de status van de compressor. Maar de gedachte is: hoe efficient hou ik mijn huis warm).
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:19:
[...]

Dan zou je wp ook 2 graden 'ernaast' een stooklijn volgen.
wel eens met IR ofzo gemeten?
Ja zowel de analoge temperatuurmeter op de verdeler als een IR meter geven +/- dezelfde waarde als de Kamstrup.

Afgelopen stookseizoen was het huis lekker warm (+/- 21 graden) en het elektra gebruik was niet buitensporig ondanks de beroerde LG sensoren COP berekening die ik maakte.

So far so good. Maar om het zeker te weten toch maar een Kamstrup aangeschaft. (Ergens zou het natuurlijk zonde zijn als deze installatie de komende 10? jaar inefficiënt staat te vewarmen).

[ Voor 28% gewijzigd door tinusit op 29-11-2023 14:33 ]

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
Leonp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:18:
Beste tweakers,
Ik poog de discussie te volgen aangaande het tegengaan of beperken van defrost. Mijn installatie heeft tot een buitentemperatuur van 4-5 graden zeer stabiel gedraaid. Ingesteld op een vaste delta T van 5 graden wat een flow van 11,5 ltr geeft. Echter nu het kouder wordt ieder uur een defrost. Kan mij iemand aangeven of dit een " normaal" gedrag is bij temperaturen omstreeks of onder 0 graden. De woning komt goed op temperatuur. Wil voorkomen zoals ook wel in de discussie gezegd wordt dat ik spijkers op laag water aan het zoeken ben.
Nogmaals wanneer dit een redelijk normaal gedrag is van een LG 7 kW monobloc is dat voor mij voldoende. Bijgevoegd de E-meting. Helaas kan ik verder niet meten.[Afbeelding]
Jouw grafiek lijkt wel een kopie van die van mij. @kazemo gaf op die van mij vanochtend commentaar.

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tinusit schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:24:
[...]

Dit doe ik inderdaad bij de dag COP. Maar heb de data net even terug gekeken van vorige week (21 op 22 november).

LG COP fluctueert tussen de 4 en 1,5 terwijl de Kamstrup rond de 5 hangt.

Voor de DAG COP deel ik het dag totaal aan thermische energie door het dagelijks elektrisch verbuik. (Ik kijk hierin niet naar de status van de compressor. Maar de gedachte is: hoe efficient hou ik mijn huis warm).
nee prima, maar dan moet elke start, defrost, voorloop ook wel meegewogen worden, En een Kamstrup meter, of 'nutsmeter' die alleen kan optellen (collecten) geeft dan verkeerd beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9KTz_uwwmAREpS3QL8XG1c30ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G35AuqKkbXUTGywVuFpG2Eln.png?f=fotoalbum_large

Allemaal zelfde hierboven.
lila externe sensoren
turquoise interne sensoren
rood is een nutsmeter op basis van de externe sensoren

Als een kamstrup zich gedraagt zoals het rood, dan scheelt dat met defrosts, starts, voorloop best een boel.
in dit voorbeeld ca 4.2 vs 3.75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Heb mijne besteld :-) uiteindelijk gegaan voor het grotere model dan ik initieel wilde 9 kw monobloc LG-HM091MR-U44. Ze wordt donderdag al geleverd dan ga ik beginnen met platform te maken waar ze komt op te staan en boring te doen voor de leidingen. Benieuwd of het allemaal zo eenvoudig is om werkend te krijgen op mijn bestaande radiatoren en boiler. #spannend wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
HaerdenCliff schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:26:
Heb mijne besteld :-) uiteindelijk gegaan voor het grotere model dan ik initieel wilde 9 kw monobloc LG-HM091MR-U44. Ze wordt donderdag al geleverd dan ga ik beginnen met platform te maken waar ze komt op te staan en boring te doen voor de leidingen. Benieuwd of het allemaal zo eenvoudig is om werkend te krijgen op mijn bestaande radiatoren en boiler. #spannend wel
Succes er mee

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Is het met dit weer verstandig om stille modus uit of aan te hebben ivm bevriezing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Jgroothedde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:18:
Is het met dit weer verstandig om stille modus uit of aan te hebben ivm bevriezing
Ik heb stille modus aan, 4 defrosts afgelopen 24 uur, woon in Zaanstreek.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:54:
dan zul je aan parameters in het script moeten trekken
@thido ?
De Ta volgt wel mooi de doeltemperatuur :-)
Waarom die uiteindelijk niet overeenkomt met de stooklijn doeltemperatuur is voor mij ook gokken. Zou dat ook een moeten testen met een wat hogere Ta om te bekijken of dat hier ook voorkomt, heb het nog niet gezien maar plot de stooklijn doeltemperatuur ook niet in mijn Grafana, zie dat alleen in het HA overzicht.

Edit: stuur je toevallig op inlaat ipv uitvoer?

[ Voor 4% gewijzigd door thido op 29-11-2023 18:24 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

butterkeks schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:07:
[...]

De stille modus kan voorkomen dat de warmtepomp niet in staat is om de energie te compenseren die aan het systeem wordt onttrokken door het ontdooiproces bij het opstarten met "verse" lamellen -> het wordt kouder in huis.
Ik ontdooi ook elke 45 minuten, het is een hel. COP<3 bij 32° Ta.
Mijn COP "break even" met de gasverwarming is 4, dus ik denk erover om de Therma uit te schakelen tussen 2 en -1°.
Zou het zinvol kunnen zijn om de gasketel in te schakelen tussen het ontdooien en de verloren energie te compenseren?
Dat klinkt toch wel als erg hoog voor het break even punt. Had je voorheen zo weinig gasverbruik dat het nu niet makkelijk uit kan?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Helpt het om de stille modus uit te zetten om zo minder bevriezingen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jgroothedde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:09:
Helpt het om de stille modus uit te zetten om zo minder bevriezingen te krijgen?
onder de ca 4 wel ja
je voorkomt ze niet, maar de interval wordt wat groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:22:
[...]

onder de ca 4 wel ja
je voorkomt ze niet, maar de interval wordt wat groter
En laatste vraag om het moduleren wat tegen te gaan en de wp wat mooier te laten draaien wat is dan beter een hoge hysterese van +4 - 4 bijvoorbeeld of juist laag?

Stook op uitvoer van water temperatuur 32 graden met radiatoren met speedcomfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jgroothedde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:29:
[...]

En laatste vraag om het moduleren wat tegen te gaan en de wp wat mooier te laten draaien wat is dan beter een hoge hysterese van +4 - 4 bijvoorbeeld of juist laag?

Stook op uitvoer van water temperatuur 32 graden met radiatoren met speedcomfort
Hysterese staat compleet los van 'moduleren'; het bepaalt alleen maar de buitengrenzen van de water temperatuur tijdens werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:39:
[...]

Hysterese staat compleet los van 'moduleren'; het bepaalt alleen maar de buitengrenzen van de water temperatuur tijdens werking.
Oké bedankt misschien domme vraag maar wat is het voor en nadeel van een een hoge of lagere hysterese

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Jgroothedde schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:46:
[...]

Oké bedankt misschien domme vraag maar wat is het voor en nadeel van een een hoge of lagere hysterese
kan alleen maar nadelen hebben ;)

De linker kant (thermo ON) is de verschilgrootte vanaf de daadwerkelijke watertemperatuur en de ingestelde watertemperatuur. M.a.w. setpoint is bijv 30 graden, hysterese -4.5 en de wp staat uit, dan springt hij pas weer aan als het water 25.5 of kouder is.

De rechter kant (thermo OFF) doet het omgekeerde. Max daar is +4, maar zou ik ook altijd op +4 zetten. Maak je dat verschil te klein, en er ontstaat een overshoot, dan heb je kans dat de overshoot buiten die hysterese treedt. M.a.w. setpoint 30, overshoot tot 33.2 bijv, dan slaat de wp bij Hysterese 3 af.
Zet je hem op 4, dan blijft hij lopen en geef je hem kans tterug te moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 09:30
Hallo,

Vandaag had LG weer een verrassing voor me in petto, normaal heb ik een plaatje met een boiler. Maar nu even niet... Iemand die dit herkent? staat al een jaar hier te draaien, maar kennerlijk was deze uitgeschakeld. Lang verhaal kort, na een hard reset is deze weer beschikbaar. Het enig nadeel is dat de DHW run nu vandaag niet is gestart. Na m'n restart kon ik deze weer activeren:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6It2vxzT2QQH1WKOnxF1yvvtcXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/At77wcm9HfHbn4HBY6pYJV5W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUOvI-kjFl7eK9s5S7WwHdscibk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u0qklPEsmqVtb8GvfUv52sHb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhrgjAlTMB3yrgmwl1YAFOC3xjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y4vFwYvqRqbYrVSfkmV3bTDi.jpg?f=user_large

Na herstart (weer beschikbaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkKNz9uRlpxNHuUHnCuR3oF4ln8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wzzw693MOl3f7mPWmtV071M6.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPgwjiSQfc886cfaveadSsJox_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AKRDywIKo8tkIQxCpiaYRGqT.jpg?f=user_large

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:52:
[...]

De linker kant (thermo ON) is de verschilgrootte vanaf de daadwerkelijke watertemperatuur en de ingestelde watertemperatuur. M.a.w. setpoint is bijv 30 graden, hysterese -4.5 en de wp staat uit, dan springt hij pas weer aan als het water 25.5 of kouder is.

De rechter kant (thermo OFF) doet het omgekeerde. Max daar is +4, maar zou ik ook altijd op +4 zetten. Maak je dat verschil te klein, en er ontstaat een overshoot, dan heb je kans dat de overshoot buiten die hysterese treedt. M.a.w. setpoint 30, overshoot tot 33.2 bijv, dan slaat de wp bij Hysterese 3 af.
oke bedankt voor de info. enige nadeel is dat mijn wp alleen maar type kent die vast geprogrammeerd zijn.Type 0 t/m 3 en die zijn vast van -0.5 tot +0.5 en zo door r/m -3 +3. Wat zou dan wijsheid zijn. Hij stond vanuit de fabriek op -0.5 +0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Voor lucht zo klein mogelijk
Voor water zo groot mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:52:
[...]

Helder verhaal. Wat ik bij die van mij zie gebeuren is dat setpoint bijvoorbeeld 30 is bij een bepaalde buitentemperatuur, de kamerthermostaat vraagt om warmte maar dat de invoer/uitvoer op 24/24 staat….en de warmtepomp is dan nog wel actief…waarom houdt hij hem dan niet dichterbij de 30?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:47:
[...]

Helder verhaal. Wat ik bij die van mij zie gebeuren is dat setpoint bijvoorbeeld 30 is bij een bepaalde buitentemperatuur, de kamerthermostaat vraagt om warmte maar dat de invoer/uitvoer op 24/24 staat….en de warmtepomp is dan nog wel actief…waarom houdt hij hem dan niet dichterbij de 30?
dan loopt de compressor niet
Kan zijn dat hij tijdens de voorloop nog te warm water meet. (dus hysterese aan de linker kant)
Op den duur is het inlet water even warm als het outlet water.

Dus als je hysterese dan op bijv -5.5 / xx staat, dan zal hij net wel of net niet aanspringen.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:49:
[...]

dan loopt de compressor niet
Kan zijn dat hij tijdens de voorloop nog te warm water meet. (dus hysterese aan de linker kant)
Op den duur is het inlet water even warm als het outlet water.

Dus als je hysterese dan op bijv -5.5 / xx staat, dan zal hij net wel of net niet aanspringen.
Hmm…ja met die 24 krijg ik mijn woonkamer niet lekker op temperatuur. Dus dan de hysterese maar wat “minder” zetten toch? Om hem dichterbij de 30 te houden, en eerder weer aan te springen? Bijvoorbeeld -3/x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 21:55
Johan-1986 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:41:
[...]

Wat is het verschil qua geluid?
Ik had voorheen een 9kw Panasonic aan een 30cm kelder/funderings muur hangen onder de veranda (hele grote klankkast).
Nooit iets van compressorgeluid gehoord.

Na verhuizing een 12kw LG op een betonplaat 1.5 meter van de gevel geplaatst.
Wat. een. herrie. De resonantie van de compressor door de behuizing heen is enorm! Ventilatorgeluid zonder silent mode zal niet veel verschillen met de zwaarste modus van de Panasonic (die had 3 of 4 standen).
Maar vanwege die compressor komt er zsm een hoop massa omheen zodat ik weer rustig kan slapen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:01:
[...]

Hmm…ja met die 24 krijg ik mijn woonkamer niet lekker op temperatuur. Dus dan de hysterese maar wat “minder” zetten toch? Om hem dichterbij de 30 te houden, en eerder weer aan te springen? Bijvoorbeeld -3/x.
Als jij 24/24 ziet staan is er geen delta en denk ik niet de de wp actief is. Of nog maar net gestart is bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:35:
[...]

Als jij 24/24 ziet staan is er geen delta en denk ik niet de de wp actief is. Of nog maar net gestart is bijv.
Dat zou apart zijn. Kamerthermostaat vraagt al heel de dag om warmte (want blijkbaar was m’n stooklijn niet juist bij het weer van vandaag) en volgens de KWH meter is hij niet uit gegaan vandaag. Dus waarom hij dan op die 24/24 kwam om circa 21:15…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFsYs1KEtcxo18EFyiuXMkIeOJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GqorYRen5fKuN8Ixt2QKxUh8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 16:38
ondanks veel meelezen heb ik toch ook nog wat gekke dingen. het niet doorstoken waar ik vanochtend om vroeg opgelost door voor nu de overshoot control uit te schakelen. heb echter nog wel gekke dalen in de WP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcuJtTf8cz-X2-D6UyjYOH8m-5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPaiYgD0yRz6YzZg84c1f3hp.png?f=fotoalbum_large

kan er 1 verklaren, daar is de wp even uit gegaan door de thermostaat. bij de rest is de kamertemperatuur niet bereikt (niet zichtbaar in grafieken) en de watertemperatuur bereikt het setpoint niet. WP houdt ook status aan volgens modbus, vanwaar dan die dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 15:03
Kortste start die ik tot op heden heb gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7xjSkExyRPNyncMoxGLi6glDTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPlXKzObmNZwUeplYTleeaha.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:54:
[...]

Dat zou apart zijn. Kamerthermostaat vraagt al heel de dag om warmte (want blijkbaar was m’n stooklijn niet juist bij het weer van vandaag) en volgens de KWH meter is hij niet uit gegaan vandaag. Dus waarom hij dan op die 24/24 kwam om circa 21:15…

[Afbeelding]
misschien was hij net in of uit een defrost / herstart en precies toen 24/24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nico95 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:58:
ondanks veel meelezen heb ik toch ook nog wat gekke dingen. het niet doorstoken waar ik vanochtend om vroeg opgelost door voor nu de overshoot control uit te schakelen. heb echter nog wel gekke dalen in de WP:

[Afbeelding]

kan er 1 verklaren, daar is de wp even uit gegaan door de thermostaat. bij de rest is de kamertemperatuur niet bereikt (niet zichtbaar in grafieken) en de watertemperatuur bereikt het setpoint niet. WP houdt ook status aan volgens modbus, vanwaar dan die dalen?
is heel toevallig op die momenten je warmtepomp helemaal wit aan de achterkant? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:11:
[...]

misschien was hij net in of uit een defrost / herstart en precies toen 24/24
Zou kunnen…
Kan het niets te maken hebben met de instelling “pompinstelling in verwarming”?
Die staat nu op type: tijdinstelling en aan: 2 en uit: 28 (afgekeken van instellingen @tebogo ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:20:
[...]

Zou kunnen…
Kan het niets te maken hebben met de instelling “pompinstelling in verwarming”?
Die staat nu op type: tijdinstelling en aan: 2 en uit: 28 (afgekeken van instellingen @tebogo ).
nah.. wat zie je bijv nu voor een temperaturen op het display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:12:
[...]

is heel toevallig op die momenten je warmtepomp helemaal wit aan de achterkant? :+
ha, ik heb nog niet buiten gekeken, maar hij geeft geen defrost aan, die had ik al bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsoosterwijk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-08-2024
Nico95 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:58:

[Afbeelding]

Hier exact hetzelfde beeld, ik begrijp de dalen ook niet, waarom blijft de warmtepomp niet stabiel het water op temp houden als de kamertemp nog niet is bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsoosterwijk
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-08-2024
kazemo schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:38:
[...]

:) ik lees radiatoren met speedfans die heb ik zelf ook (die gaan in bij 35gr) ik heb water temp hoger+- 40gr bij deze buiten temp (stooklijn hoger zetten) het is niet anders.......deltaT van 7
Ik heb gedeeltelijk radiator fans van jaga die gaan al bij lage temp aan, staan eigenlijk bijna altijd aan, en deels speedcomfort welke ik gewoon altijd aan heb staan.

Met de water temp van 37 graden lukte het me niet de woning op temp te houden, nu de temp op 40 graden staat blijft de kamer temperatuur stabiel op 20 graden, setpoint is 21 maar dat haalt hij (nog) niet.

Verbruik begint wel erg hoog te worden, 50 kWh al vandaag met een warmteafgifte van 145 kW, vind dit toch wel erg hoog bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik toch dat jullie beiden naar defrosts zitten te kijken, zoals de rest van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb de defrost ook (ongeveer) om de 45 minuten, zo'n 13x in 10 uur.
Daar tussen in draait de WP op hoog vermogen (45Hz / 1750W / met stille mode).

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 29-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:47:
Ik toch dat jullie beiden naar defrosts zitten te kijken, zoals de rest van het land.
je zou toch verwachten dat de WP dan ook status defrost geeft? het is niet dat die het niet doet, ik heb ze namelijk wel eens voorbij zien komen.

is dit nog te zien in de controller zelf ergens wellicht?

het klinkt wel logisch dat dat het is..

[ Voor 5% gewijzigd door Nico95 op 29-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nico95 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:56:
[...]

je zou toch verwachten dat de WP dan ook status defrost geeft? het is niet dat die het niet doet, ik heb ze namelijk wel eens voorbij zien komen.

is dit nog te zien in de controller zelf ergens wellicht?

het klinkt wel logisch dat dat het is..
Weet ik eigenlijk niet, lijkt me wel, maar dat komt dan voorbij als een soort verticale lichtkrant rechts in beeld.
Bijv

Waterpomp actief

Buitenunit actief

Thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:06:
de pomp is een MGE71 van Grundfos, een echte industriepomp. De plus en min doen het echter niet op het paneel, de pomp loopt altijd op t zelfde toerental, aan de display te zien op haleve kracht. de documentatie van grundfos vertelt me weinig over het paneel. iemand er ervaring mee?

[Afbeelding]
[...]
Ik zie de handleiding zitten op het paneel. Kun je daar niets mee?

Soms moet je 5 sec. lang op beide knoppen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 11:11
Vandaag ook hier zo ieder uur wel een defrost. In tegenstellling tot wat @paQ eerder liet zien telt de negatief 'opgewekte' thermische energie toch gewoon omlaag. Of moet ik er toch anders naar kijken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtTJrzGWHtET042WjYJE5A_ECD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gZ7ujKhanIkoCPEonfSrBI9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door gerlag op 29-11-2023 23:06 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Nee helaas niets werkt. Alles al geprobeerd
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:59:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
gerlag schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:05:
Vandaag ook hier zo ieder uur wel een defrost. In tegenstellling tot wat @paQ eerder liet zien telt de negatief 'opgewekte' thermische energie toch gewoon omlaag. Of moet ik er toch anders naar kijken?[Afbeelding]
Een vermogensmeter telt ook terug, zeker.
Alleen kun je dat stukje wat je daar laat zien niet zomaar 'eruit knippen' om mee te rekenen.
Dat kan alleen als je er een nutsmeter van maakt die elke dag reset, maar een nutsmeter laat ipv dalletjes naar beneden dus vlakke lijnen zien ;)

edit:
Ik denk als je dat stukje in een nutsmeter zet, hij een vlakke lijn geeft van 15:06-15:10, en dan vrolijk weer gaat optellen. Dus in wezen trekt ie er dan een lijn parallel boven. Elke keer opnieuw ook! Dus de afwijking wordt elke (her)start almaar groter.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 29-11-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@gerlag beetje lastig uitleggen,
maar eigenlijk doet de nutsmeter (en een kamstrup ook schijnbaar @KarsS :+ ) dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLamfogdGeBOaZP2UTwcni5DWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large

En zo heb je aan het eind van de dag 10 kWh afwijking :P

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Blijf defrosts tellen, cop waardes blijven wel ok bij mij.

Vriest het nog niet hard genoeg, of is het toch nog te vochtig?

De unit krijgt niet echt zichtbare ijsvorming...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdKC9LuFrm45mXbQ3hA82GHFx1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiZeElyEWHRs7G2YbX9RK97I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Kenwood960 op 30-11-2023 02:08 ]

• PvdB_BL1
paQ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:23:
[...]

nah.. wat zie je bijv nu voor een temperaturen op het display?
Ik had de hysterese gewijzigd naar -2/4. Daarna zag ik voornamelijk 28/31 in beeld. Kamertemperatuur helaas vanochtend nog steeds niet op de gewenste temperatuur dus stooklijn zal weer wat omhoog moeten.
Maar nog even over die pompinstelling in verwarming. Wanneer ik die op doorlopend zet, gaat hij dan een totaal ander gedrag vertonen? Wil niet te veel blijven spelen met allerlei instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nee. Dat is voor als hij niet actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-03 18:51
En toch loopt de warmte pomp bij mij stabieler toen ik hem weer op 2 minuten aan en 1 minuut uit zette(standaard,versie 3056a.
Had hem zelf op 2 aan 4 minuten uit.
De pomp ging met de 2 op 4 instellingen veel te laat weer aan.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:15
Wat voor cop halen jullie deze dagen met defrosts?

Dinsdag 3,01 met 1 defrost
Woensdag 2,98 met 3 defrosts
Donderdag 1,6 (tot 8:00 uur) met 4 defrosts

Elektra verbruik valt gelukkig wel mee met 10,05 kWh 11,34kWh en vandaag 4,87 kWh (tot 8:00 uur)

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:02
Piet! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:54:
En toch loopt de warmte pomp bij mij stabieler toen ik hem weer op 2 minuten aan en 1 minuut uit zette(standaard,versie 3056a.
Wat bedoel je met veel te laat aan.

Met deze instelling geef je aan hoelang de pomp uit en aan staat als de Warmte of AI wel aanstaat, maar dus niet verwarmt (compressor draait niet) om de temperatuur van het water te bepalen.

Bij mij staat deze op 28 uit, 2 aan. Daarmee slaat elk half uur de pomp aan, en voelt de sensor hoe warm het water is, en of daarmee er dus warmte vraag is en de compressor dus aanslaat.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 11:11
jvanderkroon schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:16:
Wat voor cop halen jullie deze dagen met defrosts?

Dinsdag 3,01 met 1 defrost
Woensdag 2,98 met 3 defrosts
Donderdag 1,6 (tot 8:00 uur) met 4 defrosts

Elektra verbruik valt gelukkig wel mee met 10,05 kWh 11,34kWh en vandaag 4,87 kWh (tot 8:00 uur)
Nou... Zo'n laag verbruik gaan wij lange na niet redden.. COP over de afgelopen dagen zo tegen de 3, dat is nog steeds hoog genoeg om niet op gas over te moeten schakelen, maar ons verbruik is toch wel een tikkie (wel meer dan één) hoger. Het gaat hard nu. Gisteren om het uur een defrost. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6WwMFQ0cCAm7ME8MlCGQX73064=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oyxpCUAan4rmPWTTmVmoKXvs.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door gerlag op 30-11-2023 08:32 ]

9kW U44

• PvdB_BL1
Dat die 2 minuten zoveel verschil maken!

[ Voor 8% gewijzigd door PvdB_BL1 op 30-11-2023 08:39 ]

• PvdB_BL1
tebogo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:23:
[...]

Met deze instelling geef je aan hoelang de pomp uit en aan staat als de Warmte of AI wel aanstaat, maar dus niet verwarmt (compressor draait niet) om de temperatuur van het water te bepalen.

Bij mij staat deze op 28 uit, 2 aan. Daarmee slaat elk half uur de pomp aan, en voelt de sensor hoe warm het water is, en of daarmee er dus warmte vraag is en de compressor dus aanslaat.
Maar dat wil dus zeggen dat het wijzigen van deze instelling wel effect gaat hebben op het gedrag van mijn wp. Wanneer hij er pas na 30 minuten achter komt dat het water te ver is afgekoeld of al na bijvoorbeeld 10 minuten….wezenlijk verschil toch?

• Piet!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-03 18:51
[...]
Dat klopt wat je zegt wat de lg moet doen,bij mij liep die mooi constant totdat ik de instelling dus veranderde naar 2 aan 4 uit.
Thermostaat gaf op een gegeven moment retour temperatuur 20 graden aan en ging toen pas aan ,normaal is bij mij 26 graden in werking.
Kan er geen verklaring voor geven

• Jojan265
pure100100 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:12:
Nee helaas niets werkt. Alles al geprobeerd

[...]
Zie je ook onderstaand symbooltje op de pomp?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJnTk8YOaur7LgYFUJ7gkIVwHzQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IvSgnsQyD3V38jM06PgOb3zl.png?f=user_large

Dan zou je met een remote unit de instellingen kunnen wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

ja precies
Je waterpomp gaat tijdens verwarmen (of koelen) in bedrijf echt niet aan en uit.
Kijk uit met zomaar aan knoppen draaien en ten onrechte effect toekennen aan de verandering.

• pure100100
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:59:
[...]

Ja, je kunt de retour en aanvoer temperatuur aflezen op het scherm. Dit is misschien nog beter, aangezien we dan ook de retour temperatuur weten. Delta T is het verschil tussen beide.
ow ja die is meestal 26 in 30 uit. zet ik hem boven de 30 dan komt ie soms op 31 maar hoger niet met dit weer. staat de externe pomp uit dan loopt hij zo naar bijv. 38 als ik dat wil. ik een half uur is in en uit beide 38 dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Je moet het zoeken in je hysterese settings.
Dat heb ik op de vorige pagina uitgebreid uitgelegd. (wat die doen)

• pure100100
PeteSplit schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:59:
[...]

Ik heb dezelfde aansluiting waarbij het boven in het vat warm en onderin koud water zit.
Jouw pomp lijkt mij erg zwaar (tussen 500 en 1500 W) misschien een keer vervangen voor een labelA.
ja misschien draait ie wel te hard, ik heb er wel 3 verdelers op, totaal 32 groepen., 900m vloerverwarming dus de pomp moet wel een beetje power hebben denk ik

• markklok

markklok

Ik hoop dat LG toch een keer een firmware uitbrengt waarmee de cooldown van de compressor (na defrost) een stuk sneller zal zijn. 16 tot 20 min nodig om van 40 naar 10hz te komen. Tegen die tijd is hij al weer half bevroren :)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Dat betekent dus dat je warmtepomp telkens uit is gegaan op een hysterese overschrijding en na een paar minuten er weer onder komt. Met andere woorden een aan/uit regeling wat zeker niet wenselijk is.

• pure100100
kazemo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:59:
[...]

:? de spiraal diameter is duidelijk te klein...oplossing las1,5 duims moffen op het bestaande vat en laat spiraal vervallen ...en sluit aan in serie warm in en weer uit in de aanvoer .....een duimse pijp gewoonweg kan niet genoeg energie verplaatsen met lage temperaturen bij vloeroppervlakte van 400m2
voordat ik een vat had zal alles rechtstreeks op de verdelers aangesloten, toen kwam hij ook niet boven de 29-30 graden met dit weer....ik vrees dat de capaciteit vd lg te laag is, de 600 liter vat is in 20 minuten op 38 graden nl. als de externe pomp niet aan is

• pure100100
Jojan265 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:59:
[...]

het hele boekwerk ook al gedownload, het lijkt dat er een programma inzit welke de knoppen overruled...

• pure100100
Jojan265 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:39:
[...]
Zie je ook onderstaand symbooltje op de pomp?
[Afbeelding]

Dan zou je met een remote unit de instellingen kunnen wijzigen.
ook gelezen idd maar dan moet er een tekentje staan op het paneel, soort wifi logo. ik zie wel dat er ook nog een signaal draad (2 st) zit in de pomp naar de priva schakelkast, wellicht is het toerental daar te regelen in de oude software.

• pure100100
kazemo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:59:
[...]

de lg zit rechtstreeks op de buffer, niet op het spiraal volgens de installateur. het spiraal is niet aangesloten op dit moment, hierop zitten zomers de aan en afvoer naar het zwembad om dit te verwarmen. de meters onder en boven op het vat geven ook de temperatuur aan welke de LG display ook aangeeft.

• Jojan265
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:41:
[...]

ow ja die is meestal 26 in 30 uit. zet ik hem boven de 30 dan komt ie soms op 31 maar hoger niet met dit weer. staat de externe pomp uit dan loopt hij zo naar bijv. 38 als ik dat wil. ik een half uur is in en uit beide 38 dan
Met 18 L/min heb je dan dus maar een warmteafgifte van 5 kW. Dan snap ik best dat hij het huis niet warm krijgt. Je moet echt zorgen voor een betere warmteafgifte van de WP. Een 30 kW WP op dezelfde aansluiting van je Buffervat gaat niets brengen!

• pure100100
Jojan265 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:49:
[...]

Met 18 L/min heb je dan dus maar een warmteafgifte van 5 kW. Dan snap ik best dat hij het huis niet warm krijgt. Je moet echt zorgen voor een betere warmteafgifte van de WP. Een 30 kW WP op dezelfde aansluiting van je Buffervat gaat niets brengen!
ok eerder zat de wp rechtstreeks op de vloerverdelers, toen kwam hij ook niet boven de 30 graden.. staat de ext pomp uit dan is het vat zo 40 graden indien ik de LG dit vraag....ik zal de LG eens op 90% pomp capaciteit zetten, kijken of dit invloed heeft. hij staat nu op optimaal nl.

[ Voor 8% gewijzigd door pure100100 op 30-11-2023 08:50 ]

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:50:
[...]

ok eerder zat de wp rechtstreeks op de vloerverdelers, toen kwam hij ook niet boven de 30 graden.. staat de ext pomp uit dan is het vat zo 40 graden indien ik de LG dit vraag....
Heb je toevallig de mogelijkheid bepaalde gedeeltes te "knijpen" of dicht te zetten anders?
Zodat de pomp dan eerst dat op gaat warmen ipv de volle 900m2

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Pagina: 1 ... 110 ... 181 Laatste