De uitkomst van het script is nu ergens dusdanig dat je doeltemperatuur by far niet hoog genoeg komt.
Maar dat terzijde; ik begin steeds meer te geloven dat dit, of welk script dan ook, helemaal niet werkt om een defrost piek in te dammen. Of op zijn best maar zeer beperkt.
De opstartcyclus is iets in de software van de LG. Daar kunnen we als gebruiker helemaal geen invloed op uitoefenen. Tweaker Mouse was eens bezig met reverse engineering en leek dat aardig voor elkaar te hebben, maar is teruggefloten door LG.
Wat we als gebruiker zelf kunnen doen is:
A. de doeltemperatuur wijzigen
B. de stille modus inschakelen
doeltemperatuur
Of je die nu handmatig wijzigt, via je stooklijn in AI en dan + of -, of via HA, of via een script, dan maakt uiteindelijk allemaal niet uit. De uitwerking is steeds dezelfde: op enig moment (kan 3 min zijn, kan 11 min zijn) reageert / acteert de warmtepomp daarop middels het wijzigen van de frequentie van de compressor.
stille modus
Dit is het enige (naast uitschakelen) dat we kunnen doen wat direct effect heeft. De compressorfrequentie wordt dan onmiddellijk begrensd.
Er is nog -met potlood- een C.
flowrate
Tot ongeveer 10 min na een defrost draait de waterpomp 100%, daarna toert die terug naar whatever debietsturing je gebruikt. Door de flow wat te verhogen (of minder te laten zakken) oefen je indirect invloed uit op de overshoot van Ta.
Hier zo wat voorbeelden.
De lichtblauwe lijn is de doeltemperatuur.
De paarse lijn (Ta) maakt min of meer steeds dezelfde beweging.
Het enige verschil dat ik opmerk bij de derde, stille modus geheel uit, is dat ik eerder een hoger thermisch vermogen heb. Ta en Tr lopen ook eerder parallel, nog tijdens het stijgen. Voor COP maakt dat overigens weer compleet niets uit; voor comfort, wanneer je van defrost naar defrost gaat, waarschijnlijk wel.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.