LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Casper de Boer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:52:
[...]

Heb je toevallig de mogelijkheid bepaalde gedeeltes te "knijpen" of dicht te zetten anders?
Zodat de pomp dan eerst dat op gaat warmen ipv de volle 900m2
ja 3 verdelers, elk met aparte afsluiter, zal er eens 2 dichtgooien zo
de retourtemp stijgt niet waardoor de pomp zich niet op kan werken lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:16
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:50:
[...]

ok eerder zat de wp rechtstreeks op de vloerverdelers, toen kwam hij ook niet boven de 30 graden.. staat de ext pomp uit dan is het vat zo 40 graden indien ik de LG dit vraag....ik zal de LG eens op 90% pomp capaciteit zetten, kijken of dit invloed heeft. hij staat nu op optimaal nl.
Zet de LG ten eerste maar eens op een veel hogere flow. Bijv. maximaal. Als hij dan nog steeds 4 graden temperatuur verschil haalt bij het draaien van de externe pomp, dan haalt hij bijna 13 kW. Probeer dan de externe pomp in ieder geval uren achter elkaar in bedrijf te houden met zeker 70 m2 vloer open. Dan gaat hij het huis heus wel warm krijgen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:53:
[...]

ja 3 verdelers, elk met aparte afsluiter, zal er eens 2 dichtgooien zo
de retourtemp stijgt niet waardoor de pomp zich niet op kan werken lijkt het.
Let wel dat het een tijdje gaat duren voordat de vloer wat opwarmt en de retour oploopt.
Als je dit ziet gebeuren kan je er weer wat meer groepen bijschakelen.

Als je op een gegeven moment ziet dat de retour niet meer oploopt lijkt het of je op je maximaal vermogen van de wp zit. Dan zou je nog kunnen spelen om sommige lussen te knijpen waardoor er meer warmte naar de belangrijke lussen gaat.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Piet!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-03 18:51
Jojan265 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:43:
[...]

Dat betekent dus dat je warmtepomp telkens uit is gegaan op een hysterese overschrijding en na een paar minuten er weer onder komt. Met andere woorden een aan/uit regeling wat zeker niet wenselijk is.
Ik heb geen problemen met de lg ,ik reageerde op de vraag.
Moduleert goed , vandaar dat ik dacht laat ik die instelling eens aanpassen om uit te proberen,daarna ging de pomp veel te laat weer aan toen er warmte vraag nodig was.
Heb het maar 1 dag geprobeerd.
Mischien had ik de lg (7kw)na verandering naar 2 -4 even moeten rebooten.
Na terug zetten op standaard heb ik dat wel gedaan.
Ben wel tervreden over de lg
,alleen de defrost had wel wat minder gekund.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Doordat mijn pomp heel hard moet werken (door het vermoedelijke gas gebrek), heb ik nu wel veel vaker een defrost.
Ik ben bang dat we het de komende dagen t veel af gaat koelen in huis.
Gisteren na de defrost van 13:00 uur leek de pomp even zin te hebben om rond de doel temperatuur water te maken, dat duurde helaas to de volgende defrost (rond 16:00 uur).

Mijn elektrisch verbruik past wel bij dit gedrag, en zal ik op dit moment moeten accepteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE_aJsRFJkRAGq_JxBPFeWQAMIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I7YUY3fdddSpDkwBWHPMu9h2.png?f=user_large

Ik heb nog niemand gevonden die spoedig mijn gas kan meten en eventueel bij kan vullen.
Als iemand een idee heeft van een persoon/bedrijf, in de buurt van Wageningen die dit op koste termijn zou kunnen doen.
ik heb nu een afspraak staan voor 7 december, maar ik hoop eigenlijk dat dit probleem eerder opgelost is.

LG-HM163MR-U34

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:55
Piet! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:03:
[...]

Ik heb geen problemen met de lg ,ik reageerde op de vraag.
Moduleert goed , vandaar dat ik dacht laat ik die instelling eens aanpassen om uit te proberen,daarna ging de pomp veel te laat weer aan toen er warmte vraag nodig was.
Heb het maar 1 dag geprobeerd.
Mischien had ik de lg (7kw)na verandering naar 2 -4 even moeten rebooten.
Na terug zetten op standaard heb ik dat wel gedaan.
Ben wel tervreden over de lg
,alleen de defrost had wel wat minder gekund.
Klinkt of je alleen op water regelt?
Als je ook op lucht regelt of een externe thermostaat hebt is er nog een andere parameter die 'm weer op kan starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

kazemo schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:04:
[...]

:'( hoge luchtvocht RLV speelt parten(geen droog vriesweer) ijsvorming is groter....of inderdaad condenswater afvoer is niet goed als je rubber afdicht heb geplaatst die weg halen!!......verwarmingslint op bodemplaat gaat wel aan??schakeld in bij 4gr (vorst beveiliging).....een afdakje zou wel goed zijn heb ik ook!!
Ik heb gemeten of de WP waterpas stond. Nu wel, dus tijdens het probleem was de WP iets naar voren geleund.
Het is niet meer voorgekomen.

Verder zijn alle afvoergaten open aan de onderkant en ik heb niet kunnen bepalen of de verwaringslint het wel deed. Denk ook niet dat hier het probleem ligt. Gezien het geluid weg was toen ik op de bovenkant van de fan guard klapte om het ijs af te breken.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Kip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb gemeten of de WP waterpas stond. Nu wel, dus tijdens het probleem was de WP iets naar voren geleund.
Het is niet meer voorgekomen.

Verder zijn alle afvoergaten open aan de onderkant en ik heb niet kunnen bepalen of de verwaringslint het wel deed. Denk ook niet dat hier het probleem ligt. Gezien het geluid weg was toen ik op de bovenkant van de fan guard klapte om het ijs af te breken.
fijn om te horen dat dat het waarschijnlijk heeft opgelost.
goed om te weten dat waterpas dus wel belangrijk is.

LG-HM163MR-U34

• Piet!
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-03 18:51
BernieW schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:12:
[...]

Klinkt of je alleen op water regelt?
Als je ook op lucht regelt of een externe thermostaat hebt is er nog een andere parameter die 'm weer op kan starten.
Lucht en water regelt hij.
Temp instelling luchtverwarming 20-24
Waterverwarming instelling 20-35max
Buiten temp voor auto modus -10-35
Binnenlucht temp voor auto modus 19-22 max
Lwt voor auto modus 20-35
Warmte lucht aan/uit type 0 en water ook.
Maar draai niet op auto, warmte dus
Draait hier goed dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:00
The_KnarF schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:10:
Doordat mijn pomp heel hard moet werken (door het vermoedelijke gas gebrek), heb ik nu wel veel vaker een defrost.
Ik ben bang dat we het de komende dagen t veel af gaat koelen in huis.
Gisteren na de defrost van 13:00 uur leek de pomp even zin te hebben om rond de doel temperatuur water te maken, dat duurde helaas to de volgende defrost (rond 16:00 uur).

Mijn elektrisch verbruik past wel bij dit gedrag, en zal ik op dit moment moeten accepteren
[Afbeelding]

Ik heb nog niemand gevonden die spoedig mijn gas kan meten en eventueel bij kan vullen.
Als iemand een idee heeft van een persoon/bedrijf, in de buurt van Wageningen die dit op koste termijn zou kunnen doen.
ik heb nu een afspraak staan voor 7 december, maar ik hoop eigenlijk dat dit probleem eerder opgelost is.
Je bent niet de enige met zoveel defrosts, wellicht biedt dit troost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXmmPcSDnjpux53dT-zF95c1Ik4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSbHd3h03xUneLHZF5XVwmEt.png?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

Ok, niet lachen he?

Afgelopen dagen zat ik in mezelf te schelden dat jullie van die nette COP haalden. Ik zat met een verbruik dat ik meet via DIN kwh meter op wp groep en uitlees via youless. Dat elektraverbruik zat bijna chronisch op de 3 kw of hoger. Nu keek ik vanmorgen op de 3F meter direct na de hoofdschakelaar en zag een belachelijk verschil tussen de beide meters. Blijkt dat de kwh uur meter van de wp 2 pulsen mer wh uitstuurd ipv verlangde 1 puls per wh.

Direct maar een juist type besteld.

Gevalletje van weet wat je meet....

LG 9KW U44 (3.064)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

maomanna schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:31:
[...]

Je bent niet de enige met zoveel defrosts, wellicht biedt dit troost.
[Afbeelding]
Ongeveer hetzelfde gedrag hier. Een matig geïsoleerde jaren 30 hoekwoning.
Silent mode aan vs uit lijkt het grootse verschil te maken om de defrost periodes te verlengen. Een flow van 15LPM of 20LPM lijkt geen merkbaar verschil te maken.

Ik draai nog met silent mode aan in de nacht. De woning koelt dan met 1 graden af met dit weer. Even kijken of dit overdag weer bijtrekt. Ben bang dat ik anders silent mode uit moet gaan zetten.

Pardon my dutch

• Johan-1986
  • Nu online
dev-random schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:31:
[...]

Ik had voorheen een 9kw Panasonic aan een 30cm kelder/funderings muur hangen onder de veranda (hele grote klankkast).
Nooit iets van compressorgeluid gehoord.

Na verhuizing een 12kw LG op een betonplaat 1.5 meter van de gevel geplaatst.
Wat. een. herrie. De resonantie van de compressor door de behuizing heen is enorm! Ventilatorgeluid zonder silent mode zal niet veel verschillen met de zwaarste modus van de Panasonic (die had 3 of 4 standen).
Maar vanwege die compressor komt er zsm een hoop massa omheen zodat ik weer rustig kan slapen O+
Dank je!
Fijn dat je een goede vergelijking hebt.
Het komt wel een beetje overeen met mijn verwachting.
Wel bijzonder dat de LG op papier maar 1dB luizer zou moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan-1986 op 30-11-2023 09:55 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:44:
[...]

voordat ik een vat had zal alles rechtstreeks op de verdelers aangesloten, toen kwam hij ook niet boven de 29-30 graden met dit weer....ik vrees dat de capaciteit vd lg te laag is, de 600 liter vat is in 20 minuten op 38 graden nl. als de externe pomp niet aan is
:| ja 16KW WP =te klein voor 400m2 vvw (zijn onderhand 5normale huizen) daar krijg je niet alles mee warm...dus grotere WP of 2 LG 16KW in caskade(parallel)......hoogte van de ruimtes speelt ook een rol(aantal m3) en de isolatie........of niet elke ruimte open zetten.......kortom 16KW riemt het gewoonweg niet!!!!......gebruik je het pand bedrijfsmatig horeca etc,????

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 10:33 ]

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:00
Kip schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:40:
[...]

Ongeveer hetzelfde gedrag hier. Een matig geïsoleerde jaren 30 hoekwoning.
Silent mode aan vs uit lijkt het grootse verschil te maken om de defrost periodes te verlengen. Een flow van 15LPM of 20LPM lijkt geen merkbaar verschil te maken.

Ik draai nog met silent mode aan in de nacht. De woning koelt dan met 1 graden af met dit weer. Even kijken of dit overdag weer bijtrekt. Ben bang dat ik anders silent mode uit moet gaan zetten.
aan geeft dan vaker defrosts?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:30
in ieder geval (nog) sneller.

Maar ipv van 60 of 70Hz te gaan blijft de compressor wel lager lopen....iets met lood en ijzer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
maomanna schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:49:
[...]

aan geeft dan vaker defrosts?
Bij mij komen de defrosts minder snel achter elkaar wanneer silent uit staat.

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:29
pure100100 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:30:
hallo allemaal ik gebruik een 16kw LG 3 fase warmtepomp, sinds kort met 600 liter buffer. de lg loopt met buffervat een stuk rustiger maar met dit koude weer komt hij niet boven de 31 graden wat ik ook instel. is dit een capaciteits probleem, of moet ik het elders zoeken?
Vorig jaar hebben we al meermaals berekend en uitgelegd dat jouw 16kW LG WP gewoon ook 16kW levert. Je WP capaciteit is te klein voor jouw situatie, vandaar ook dat we hier zeiden dat een buffervat en/of heatpipes plaatsen zinloos zou zijn, en zo blijkt.

Nu een jaar verder, heb je inmiddels betere mogelijkheden om data te verzamelen? (Tin, Tuit, flow, electrisch opgenomen vermogen)

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• kazemo
sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
[...]

Vorig jaar hebben we al meermaals berekend en uitgelegd dat jouw 16kW LG WP gewoon ook 16kW levert. Je WP capaciteit is te klein voor jouw situatie, vandaar ook dat we hier zeiden dat een buffervat en/of heatpipes plaatsen zinloos zou zijn, en zo blijkt.

Nu een jaar verder, heb je inmiddels betere mogelijkheden om data te verzamelen? (Tin, Tuit, flow, electrisch opgenomen vermogen)
:) mee eens.....de vraag is wat had hij voorheen gas CV ketel met hoeveel KW???? mischien wel 70KW

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:50:
[...]

ok eerder zat de wp rechtstreeks op de vloerverdelers, toen kwam hij ook niet boven de 30 graden.. staat de ext pomp uit dan is het vat zo 40 graden indien ik de LG dit vraag....ik zal de LG eens op 90% pomp capaciteit zetten, kijken of dit invloed heeft. hij staat nu op optimaal nl.
Als je de externe pomp uitzet logisch dat dan de buffer snel warm wordt, er is dan namelijk geen (of heel weinig) afgifte meer.
Om je huis warm te krijgen en de LG maximaal vermogen te laten draaien moet je LG op maximale flow draaien en je externe pomp ook.
Beter is nog om de buffer in zijn geheel weer weg te halen en je WP direct op de VVW, deze buffer heeft geen enkele toegevoegde waarde in jouw situatie met zo veel vloerverwarming, tenzij je bijvoorbeeld nog een 2e WP of een andere warmtebron op de buffer gaat aansluiten.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

PvdB_BL1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:57:
[...]

Dit bedoel ik idd.

Pardon my dutch

• Casper de Boer
@pure100100
Misschien iets om een keer te testen:
Haal je het om je pomp fixed op 46L/min te zetten met een temperatuur van maximaal 35 graden?
Volgens de performance tabel hieronder zou je dan het maximale er uit moeten kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnHKY-WcJNkcbZ969-WOJMakCwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8NrBQENcl1c7XRVCkw9X34R.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:57:
[...]

:) bij mij staat silentmode(lager vermogen) alleen s,nachts aan tijd gestuurd met RMC...(word het in de nacht uren minder warm, alleen vanaf 7.00u gaat hij harder werken)

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:23
PvdB_BL1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:36:
[...]

Maar dat wil dus zeggen dat het wijzigen van deze instelling wel effect gaat hebben op het gedrag van mijn wp. Wanneer hij er pas na 30 minuten achter komt dat het water te ver is afgekoeld of al na bijvoorbeeld 10 minuten….wezenlijk verschil toch?
Dat klopt :) Als je water zo snel afkoelt dat het onder je hysterese uitkomt gaat de WP weer verwarmen...
Bij mij (24mˆ2 vloerverwarming, rest radiatoren, zonder buffervat, totaal ca. 300l) zakt het in een uur niet onder de hyserese..

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
Alleen is die setting niet de oorzaak, en al helemaal niet 2 min meer of minder.
Hooguit toeval.

Je hebt nu in het beste geval de interval van het 'pollen' van de watertemperatuur met 2 min ingekort, om te zien of je (weer) buiten je hysterese bent gekomen voor Thermo ON.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 30-11-2023 11:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• tebogo
Piet! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:29:
[...]

Lucht en water regelt hij.
Temp instelling luchtverwarming 20-24
Waterverwarming instelling 20-35max
Buiten temp voor auto modus -10-35
Binnenlucht temp voor auto modus 19-22 max
Lwt voor auto modus 20-35
Warmte lucht aan/uit type 0 en water ook.
Maar draai niet op auto, warmte dus
Draait hier goed dus
Wat zijn je hysteresis instellingen voor water en lucht?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• PvdB_BL1
tebogo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:08:
[...]

Dat klopt :) Als je water zo snel afkoelt dat het onder je hysterese uitkomt gaat de WP weer verwarmen...
Bij mij (24mˆ2 vloerverwarming, rest radiatoren, zonder buffervat, totaal ca. 300l) zakt het in een uur niet onder de hyserese..
Ik heb helaas geen mogelijkheid om bij te houden/na te kijken hoe snel het water bij mij afkoelt (of ik moet zelf continue naar het scherm van de wp gaan kijken). Is het laten draaien van de pomp energie-intensief? Maw, nu doe ik dat 1x per half uur (aan: 2 / uit: 28), stel ik zet hem op 2x per half uur (aan: 2 / uit: 13), niet wetende of dit echt nodig is, is dat dan “zonde” of is dit te verwaarlozen.

• pure100100
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:47:
[...]

:| ja 16KW WP =te klein voor 400m2 vvw (zijn onderhand 5normale huizen) daar krijg je niet alles mee warm...dus grotere WP of 2 LG 16KW in caskade(parallel)......hoogte van de ruimtes speelt ook een rol(aantal m3) en de isolatie........of niet elke ruimte open zetten.......kortom 16KW riemt het gewoonweg niet!!!!......gebruik je het pand bedrijfsmatig horeca etc,????
hoi nee het is een grote woning, wel zeer goede isolatie, er zat eerder ook een warmtepomp in, oud systeem, aardwarmte met een cv voor naverwarming maar dat was een halve fabriek qua installatie met een priva besturing erin, die is weg nu. ik heb nu 2 vd 3 vloerverdelers openstaan en de woonkamer 2 groepen die onder de bank zitten dicht gedraaid. de pomp in de LG op 95% gezet, die stond op optimaal en kwam niet verder dan rond de 18L/minuut, even kijken wat ie nu doet, als ie dan wel goed opwarmt, ik vraag nu 35 graden dan wissel ik straks van groep zodat alles 35 graden is en zet hem dan weer open, kijken of hij het vasthoudt. anders ga ik idd naar een 26 of 30kw wp kijken, bosch heeft net een nieuwe lijn uitgebracht, nadeel: unit weegt maar liefst 180kg, subisidiebedrag is nog niet bekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:03:
[...]

hoi nee het is een grote woning, wel zeer goede isolatie, er zat eerder ook een warmtepomp in, oud systeem, aardwarmte met een cv voor naverwarming maar dat was een halve fabriek qua installatie met een priva besturing erin, die is weg nu. ik heb nu 2 vd 3 vloerverdelers openstaan en de woonkamer 2 groepen die onder de bank zitten dicht gedraaid. de pomp in de LG op 95% gezet, die stond op optimaal en kwam niet verder dan rond de 18L/minuut, even kijken wat ie nu doet, als ie dan wel goed opwarmt, ik vraag nu 35 graden dan wissel ik straks van groep zodat alles 35 graden is en zet hem dan weer open, kijken of hij het vasthoudt. anders ga ik idd naar een 26 of 30kw wp kijken, bosch heeft net een nieuwe lijn uitgebracht, nadeel: unit weegt maar liefst 180kg, subisidiebedrag is nog niet bekend...
je moet wel de sturing van optimal afhalen en op vast zetten max is dacht ik 38l/m bij een 16kw
ik zou het nog kleiner aanpakken nu, gooi zoveel mogelijk groepen dicht en kijk dan wat er met de TA en TR gebeurd
pomp moet na de startfase dus doorblijven draaien op die 38l/m en popm op 100% zetten

LG-HM163MR-U34

• kazemo
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:03:
[...]

:? waarom 95% zet hem gewoon op 100% van optimaal afzetten naar max debiet van een 16KW.....en niet alles opzetten alleen daar waar je het echt warm wil hebben bijv. woonkamer en keuken ik ken je indeling niet hoeveel m2 en m3......die 18ltr moet toch meer kunnen bij een 16KW WP.......ook geen silent mode....ook geen stooklijn alleen op warmte handmatig aansturen.....voor te beginnen 1 verdeler openzetten en dan later als dat goed gaat 1 bijzetten(dus 2).......die 2e pomp kan je ook voorlopig weghalen dus alleen met circulatie pomp van WP die moet het ook wel aan kunnen....het kan zijn dat de 2e pomp juist tegen werkt

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 12:31 ]

• pure100100
Casper de Boer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:49:
@pure100100
Misschien iets om een keer te testen:
Haal je het om je pomp fixed op 46L/min te zetten met een temperatuur van maximaal 35 graden?
Volgens de performance tabel hieronder zou je dan het maximale er uit moeten kunnen halen.

[Afbeelding]
dank je ik ga dit testen, al denk ik dat de pomp gewoon te licht is

• pure100100
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
[...]

:? waarom 95% zet hem gewoon op 100% van optimaal afzetten naar max debiet van een 16KW.....en niet alles opzetten alleen daar waar je het echt warm wil hebben bijv. woonkamer en keuken ik ken je indeling niet hoeveel m2 en m3......die 18ltr moet toch meer kunnen bij een 16KW WP.......ook geen silent mode....ook geen stooklijn alleen op warmte handmatig aansturen.....voor te beginnen 1 verdeler openzetten en dan later als dat goed gaat 1 bijzetten(dus 2).......die 2e pomp kan je ook voorlopig weghalen dus alleen met circulatie pomp van WP die moet het ook wel aan kunnen....het kan zijn dat de 2e pomp juist tegen werkt
ja ga 1 verdeler open laten, de rest dicht, hij staat altijd al op water en warmte handmatig, zal de pomp op max zetten, er zit wel een buffervat tussen, dus de 2e pomp moet wel aan. het vat is zo op een gewenste temp, dat ishet probleem niet. ,maar zodra de 2e pomp gaat draaien kakt ie in naar max 30 output (input 25)

• pure100100
sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
[...]

klopt, nu met een buffervat is de lg wel stiller en houdt hij 30 graden wel vast als max, dus een verbetering is het wel. maar idd 16kw is te klein, nu bosch met een 26 en 30kw variant komt ga ik dat eens laten uitrekenen en dan maar doorpakken. het is ook leuk om eea te proberen vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Voor diegenen die nog moeten beginnen.
Deze plaatsing en methode nog niet eerder gezien. Interessant alternatief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EB0Px4DyRkF7HI3pG_hzdZumxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZHBLmD3nU7PWx1kaQvJtskx.jpg?f=fotoalbum_large

Ps foto vertekend, staat wel waterpas

• kazemo
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:33:
[...]

ja ga 1 verdeler open laten, de rest dicht, hij staat altijd al op water en warmte handmatig, zal de pomp op max zetten, er zit wel een buffervat tussen, dus de 2e pomp moet wel aan. het vat is zo op een gewenste temp, dat ishet probleem niet. ,maar zodra de 2e pomp gaat draaien kakt ie in naar max 30 output (input 25)
8)7 dat bedoel ik nou 2e pomp kan juist tegen werken is maar net hoe hij in het leiding systeem zit(hij drukt tegen het debiet van circulatie pomp van de WP) mijn advies is laat een installateur er naar kijken die ervaring heeft met grote gebouwen

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 12:47 ]

• pure100100
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:13:
[...]

Hij draait nu op 40 liter, dat is 100 procent. In 26 en uit 28 graden...kijken of ie nu omhoog klimt

• pure100100
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:43:
[...]

8)7 dat bedoel ik nou 2e pomp kan juist tegen werken is maar net hoe hij in het leiding systeem zit(hij drukt tegen het debiet van circulatie pomp van de WP)
Wanneer die pomp niet aan staat komt er geen warm water in de vloer. De wp zit op een buffervat aangesloten

• Casper de Boer
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:45:
[...]

Hij draait nu op 40 liter, dat is 100 procent. In 26 en uit 28 graden...kijken of ie nu omhoog klimt
Nu ben ik ook benieuwd met vaste flow, en 1 verdeler open :)

• kazemo
[...]

:) lijkt een verbetering laat maar een tijdje draaien dit duurt ff tot je resultaat ziet...met 2e pomp weghalen bedoel ik een bypass erover maken

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 12:54 ]

• The_KnarF
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:49:
[...]

:) lijkt een verbetering laat maar een tijdje draaien dit duurt ff tot je resultaat ziet...met 2e pomp weghalen bedoel ik een bypass erover maken
dat zal niet werken, die pomp heb je altijd nodig omdat buffer vat er op deze manier tussen zit

LG-HM163MR-U34

• sparkly
[...]

Je staart je blind op de uitlaattemperatuur. Feit is dat als je meer afgifte heb dan de WP genereert dat de temperatuur niet zal stijgen, wellicht zelfs zakken terwijl de WP op hoger vermogen draait.

15l/min met Tin 26 en Tuit 35 = 9.4kW
40l/min met Tin 26 en Tuit 29 = 11.1 kW

Als je een hogere uitlaattemperatuur wil zul je echt groepen in je VVW moeten knijpen of helemaal dicht zetten.

Beste settings voor jou:
WP flow maximaal
Externe pomp flow maximaal
Stille modus UIT
Alleen de VVW groepen gebruiken die je ECHT nodig hebt.

• kazemo
The_KnarF schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:55:
[...]

dat zal niet werken, die pomp heb je altijd nodig omdat buffer vat er op deze manier tussen zit
:) OK,ik ken de buffer installatie niet!!....daar heb je meer ervaring mee op deze manier(heb je zelf ook dacht ik).....ik zelf heb een kleine buffer in serie in de aanvoer

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:49:
[...]

Het zijn twee hydraulische cricuits die beide aan het parallel buffervat zitten. Maakt niet uit of het 4 of 2 pijps aansluiting is, het blijven twee hydraulische circuits. Om afgifte in huis te hebben, heb je dus die tweede pomp nodig. Gisteren zijn hier al plaatjes van de parallel buffervat aansluitngen lansggekomen.
Het kan alleen zonder tweede pomp werken als als je het buffervat met bv een kraan afsluit en op die manier weer 1 hydraulisch circuit maakt.

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:09:
[...]

Het zijn twee hydraulische cricuits die beide aan het parallel buffervat zitten. Maakt niet uit of het 4 of 2 pijps aansluiting is, het blijven twee hydraulische circuits. Om afgifte in huis te hebben, heb je dus die tweede pomp nodig. Gisteren zijn hier al plaatjes van de parallel buffervat aansluitngen lansggekomen.
Het kan alleen zonder tweede pomp werken als als je het buffervat met bv een kraan afsluit en op die manier weer 1 hydraulisch circuit maakt.
:) oke ik begrijp het,alternatief voor hem is dan te testen met buffer afsluiten en pomp weg met bypass?......pomp weg stuk pijp er tussen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Nico95 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:53:
@paQ ik gebruik jouw ESP script, inclusief de overshoot control. deze loopt echter niet door tot aan de stooklijn target, heb jij, of iemand anders, wellicht enig idee hoe dit komt?

ter verduidelijking:

[Afbeelding]
De uitkomst van het script is nu ergens dusdanig dat je doeltemperatuur by far niet hoog genoeg komt.
Maar dat terzijde; ik begin steeds meer te geloven dat dit, of welk script dan ook, helemaal niet werkt om een defrost piek in te dammen. Of op zijn best maar zeer beperkt.
De opstartcyclus is iets in de software van de LG. Daar kunnen we als gebruiker helemaal geen invloed op uitoefenen. Tweaker Mouse was eens bezig met reverse engineering en leek dat aardig voor elkaar te hebben, maar is teruggefloten door LG.

Wat we als gebruiker zelf kunnen doen is:
A. de doeltemperatuur wijzigen
B. de stille modus inschakelen

doeltemperatuur
Of je die nu handmatig wijzigt, via je stooklijn in AI en dan + of -, of via HA, of via een script, dan maakt uiteindelijk allemaal niet uit. De uitwerking is steeds dezelfde: op enig moment (kan 3 min zijn, kan 11 min zijn) reageert / acteert de warmtepomp daarop middels het wijzigen van de frequentie van de compressor.

stille modus
Dit is het enige (naast uitschakelen) dat we kunnen doen wat direct effect heeft. De compressorfrequentie wordt dan onmiddellijk begrensd.

Er is nog -met potlood- een C.
flowrate
Tot ongeveer 10 min na een defrost draait de waterpomp 100%, daarna toert die terug naar whatever debietsturing je gebruikt. Door de flow wat te verhogen (of minder te laten zakken) oefen je indirect invloed uit op de overshoot van Ta.

Hier zo wat voorbeelden.
De lichtblauwe lijn is de doeltemperatuur.
De paarse lijn (Ta) maakt min of meer steeds dezelfde beweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQmUEt0N1nFWbTPD1bCSD9dqd3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WTvvIILaxZBYflhZyNIRcJg.png?f=fotoalbum_large

Het enige verschil dat ik opmerk bij de derde, stille modus geheel uit, is dat ik eerder een hoger thermisch vermogen heb. Ta en Tr lopen ook eerder parallel, nog tijdens het stijgen. Voor COP maakt dat overigens weer compleet niets uit; voor comfort, wanneer je van defrost naar defrost gaat, waarschijnlijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:59:
[...]

Ik heb helaas geen mogelijkheid om bij te houden/na te kijken hoe snel het water bij mij afkoelt (of ik moet zelf continue naar het scherm van de wp gaan kijken). Is het laten draaien van de pomp energie-intensief? Maw, nu doe ik dat 1x per half uur (aan: 2 / uit: 28), stel ik zet hem op 2x per half uur (aan: 2 / uit: 13), niet wetende of dit echt nodig is, is dat dan “zonde” of is dit te verwaarlozen.
Dat hangt er dus vanaf. Als je water snel onder de hysteresis daalt, en je dat vaak (elke 5, 10 , 15 minuten) meet, dan zal je WP dus steeds aanslaan en opwaren tot bovengrens van je hysteresis.

Als dat ook nog eens snel gebeurt (kleine inhoud) dan gaat je warmtepomp steeds snel aan en uit, pendelelen. En dat is niet effectief, en energie-intensief.

Nogmaals, wat zijn je hysteresis instellingen voor lucht en water?
Hoe groter, hoe meer ruimte om warmte kwijt te kunnen en je warmtepomp dus door kan draaien. En tegelijkertijd hoe langer het kan duren om af te koelen en je warmtepomp je warmtepomp weer aangaat..

Mooiste is een balans zoeken waardoor hij netjes blijft draaien, een lange run noemen we dat 8)

• pure100100
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:43:
[...]

8)7 dat bedoel ik nou 2e pomp kan juist tegen werken is maar net hoe hij in het leiding systeem zit(hij drukt tegen het debiet van circulatie pomp van de WP) mijn advies is laat een installateur er naar kijken die ervaring heeft met grote gebouwen
ja we gaan er even iemand bijhalen met ervaring, nu met 1 groep open en pomp op 100% in de wp is het 26/31 graden, terwijl wanneer hij alleen 600 liter in het buffervat moet opwarmen dit er in 20 minuten doorbrult, er is iets niet goed met die pomp al draait ie wel, maar hij draait te snel of te langzaam denk ik.

• pure100100
[...]

ik snap je, de installateur komt binnenkort langs...

• sparkly
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
[...]

ja we gaan er even iemand bijhalen met ervaring, nu met 1 groep open en pomp op 100% in de wp is het 26/31 graden, terwijl wanneer hij alleen 600 liter in het buffervat moet opwarmen dit er in 20 minuten doorbrult, er is iets niet goed met die pomp al draait ie wel, maar hij draait te snel of te langzaam denk ik.
Tin 26 gr
Tuit 31 gr
Er van uitgaande dat de LG nu 40 l/min doet

Q=m x c x dT geeft 13.9kW geleverd thermisch vermogen.

Temperatuur ivm afronding kan ook zijn:
Tin 25.6 (wat LG afrond)
Tuit 31.4
40l/min

Q=m x c x dT geeft 16.2kW geleverd thermisch vermogen.

Met deze weersomstandigheden is dat dus gewoon dikke prima voor jouw 16kW., maar blijf gerust doorrommelen en kosten maken :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:49:
[...]

Tin 26 gr
Tuit 31 gr
Er van uitgaande dat de LG nu 40 l/min doet

Q=m x c x dT geeft 13.9kW geleverd thermisch vermogen.

Temperatuur ivm afronding kan ook zijn:
Tin 25.6 (wat LG afrond)
Tuit 31.4
40l/min

Q=m x c x dT geeft 16.2kW geleverd thermisch vermogen.

Met deze weersomstandigheden is dat dus gewoon dikke prima voor jouw 16kW., maar blijf gerust doorrommelen en kosten maken :9~
de kosten zijn hier minder van belang, het is een leuk projectje zo om wat wijzer van te worden in mijn vele vrije tijd....

• Casper de Boer
[...]

Even een gek idee:
Als het buffervat nu echt parallel wordt aangesloten en niet, zoals nu, als een open verdeler.
Dan kan je met kranen bepalen hoeveel warmte er door het vat gaat en hoeveel er de loop ingedrukt wordt.

Gezien vorig jaar de LG met zijn eigen pomp de flow ook al voor elkaar kreeg kan de andere pomp er dan ook tussenuit.

Hoe meer loops er dan gesloten worden, hoe meer er door het buffervat gaat lopen als een soort overstort.
Zal lastig zijn om goed in te stellen maar het is maar een gedachte :)

Ik draai deze setup (met succes) maar dan met een veel kleiner systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pveT_KHBdq2cxk8iw2JHZcIZgLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQpgWfa0dRmuUkH1cYW6fqgc.png?f=fotoalbum_large

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Wat is wijsheid met radiatoren met dit weer de in en uitvoer zo dicht mogelijk op elkaar of mag daar rustig 5/6 graden verschil in zitten?

• pure100100
Casper de Boer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:54:
[...]

Even een gek idee:
Als het buffervat nu echt parallel wordt aangesloten en niet, zoals nu, als een open verdeler.
Dan kan je met kranen bepalen hoeveel warmte er door het vat gaat en hoeveel er de loop ingedrukt wordt.

Gezien vorig jaar de LG met zijn eigen pomp de flow ook al voor elkaar kreeg kan de andere pomp er dan ook tussenuit.

Hoe meer loops er dan gesloten worden, hoe meer er door het buffervat gaat lopen als een soort overstort.
Zal lastig zijn om goed in te stellen maar het is maar een gedachte :)

Ik draai deze setup (met succes) maar dan met een veel kleiner systeem.

[Afbeelding]
ja de pomp hoeft niet heel zwaar te zijn idd, de LG boxte het ook al voor elkaar,. de huidige pomp zal te zwaar zijn, maar de regellaar doet niks, de bypass is een leuk idee om te proberen

• kazemo
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:54:
Wat is wijsheid met radiatoren met dit weer de in en uitvoer zo dicht mogelijk op elkaar of mag daar rustig 5/6 graden verschil in zitten?
delta T van 6 a 7 is prima dan is de afgifte ook goed....delta T van 2 is de afgifte niet goed

• sparkly
5/6 graden verschil haal ik hier niet eens op een JAGA van 250cm met 15 fans van 15cm op maximaal vermogen. op pak m beet 3l/min voor die radiator en aanvoertemp 30gr.
pure100100 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:56:
[...]

ja de pomp hoeft niet heel zwaar te zijn idd, de LG boxte het ook al voor elkaar,. de huidige pomp zal te zwaar zijn, maar de regellaar doet niks, de bypass is een leuk idee om te proberen
De externe pomp moet minstens hetzelfde doen als die van de LG. Zwaarder maakt in principe geen ene moer uit ivm je buffervat, behalve dat het iets meer stroom vreet.

Het enige probleem wat jij hebt is dat je WP niet genoeg vermogen kan leveren omdat je huis meer warmte opsnoept dan je WP kan leveren. Of je dan met 10.000 l/min of 40/min met je afgiftesysteem circuleert op je buffervat maakt praktisch niets uit.

Een te lichte externe pomp kan wel problemen geven en je LG feitelijk begrenzen. Maar aan de waarde's die jij net doorgeeft is te zien dat de LG zijn vermogen haalt, daarnaast zou dan je buffervat zonder problemen warm moeten worden.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:40:

[Afbeelding]

Lijkt wel een Bosch Compresso :)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo allemaal,

Momenteel draai mijn LG therma v 9 KW monoblock op optimaal debiet maximaal verwarming temperatuur outlet is ingesteld op 45 graden maar dit haalt die niet, hij haalt max 32 graden (hij staat in stilte modus) klopt dit?

kan iemand uitleggen hoe de IA modus werkt en instelt (+1 of -1)

het verbruik van dit apparatuur is momenteel +/- 27 kWh per dag
Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Jeffvdv op 30-11-2023 14:31 ]

LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
Volgens de 3 online tools die ik kan vinden, geeft een zo klein mogelijke delta T, een zo hoog mogelijk vermogen:
- https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming
- https://henrad.eu/be-nl/radiatoren/alto-plan/warmteafgifte
- Danfoss Installer App

Dusja, het hangt af van hoeveel vermogen je nodig hebt. Ik zou gokken bij dit weer zo veel mogelijk ;).

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• sparkly
Jeffvdv schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:28:
Hallo allemaal,

Momenteel draai mijn LG therma v 9 KW monoblock op optimaal debiet maximaal verwarming temperatuur outlet is ingesteld op 45 graden maar dit haalt die niet, hij haalt max 32 graden (hij staat in stilte modus) klopt dit?

kan iemand uitleggen hoe de IA modus werkt en instelt (+1 of -1)

het verbruik van dit apparatuur is momenteel +/- 27 kWh per dag
Alvast bedankt!
Hoe hoog is de flow, wat is Tin en Tuit.

Haal je LG eens van stille modus af, kijk wat er gebeurd met de Tuit. Stille modus begrenst het vermogen namelijk.

+1/ -1 werkt als volgt,
AI volgt een stooklijn. +1 verhoogt de hele stooklijn met 1 graad, +2 met 2 graden.
-1, -2 idem dito maar dan verlaagt het de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

8)7 nog een opmerking voor vandaag het hele spul moet wel goed ontlucht zijn.....je kan pompen wat je wil ,als er een grote luchtbel in je systeem zit werkt het ten ene male niet goed !!!!!!!...buffervat ook op hoogste punt ontluchten......2e pomp ontluchten......verdelers ontluchten......systeemdruk op 2bar

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Ik zit een beetje te spelen met de stooklijn wat ik eigenlijk wil is dat bij een buitentemperatuur van boven de 8 graden de watertemperatuur 31 graden is en vanaf -2 op 38 hoe stel ik dat dan het beste in?

• sparkly
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:48:
Ik zit een beetje te spelen met de stooklijn wat ik eigenlijk wil is dat bij een buitentemperatuur van boven de 8 graden de watertemperatuur 31 graden is en vanaf -2 op 38 hoe stel ik dat dan het beste in?
Stooklijn kan alleen lineair.
Of je moet in Home Assistant een script schrijven ofzo zodat je hem via modbus of de WiFi module aan kan sturen.

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Hoe bedoel je dat precies? Ik kan hem op ai setting zetten toch en dan minimale en maximale buitentemperatuur instellen met water temperatuur toch?

• sparkly
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:51:
Hoe bedoel je dat precies? Ik kan hem op ai setting zetten toch en dan minimale en maximale buitentemperatuur instellen met water temperatuur toch?
Zeker, precies zo kun je dat dus instellen in de controller. Ik dacht dat je niet-lineair bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ja, bij seizoensgeb. temperatuur

• sparkly
Zie foto's, hoe ik mijn stooklijn heb ingesteld en bepaald. Overigens draai ik diedan weer op AI -2.. Zou het nog eens aan moeten passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1ajAQQBmjUVgyXtH5bMFlSupUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVKe8c7agSKRD2tGwqcL0Uvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atT5BhDl9flmIAPMJBd8NrrRCVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQJEcPoegf96Qpyou3EPWjpt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VSFbu4y0Yy4au07En_ukOXu7Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LE0v5hmubXxQhGI70OEecDgr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJDpIXymLefrCLdKL9rDnAAaSxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zaf9WXiX0pBNquqeL4YSGp90.png?f=fotoalbum_large

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:52:
[...]

Zeker, precies zo kun je dat dus instellen in de controller. Ik dacht dat je niet-lineair bedoelde.
Ja dat heb ik nu alleen het lijkt alsof er geen buiten temperatuur sensor in de WP zit. Heb hem nu zo staan:
buitentemp: 10 tot -2
Watertemperatuur 31 - 40

wanneer ik hem nu op ai zet zakt tie helemaal naar 31 terug en doet hij niks...

• sparkly
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
[...]

Ja dat heb ik nu alleen het lijkt alsof er geen buiten temperatuur sensor in de WP zit. Heb hem nu zo staan:
Watertemperatuur 31 - 40

Staat AI op 0?
Hoe warm is het buiten bij je?
Wat doet hij als je hem van AI af haalt en op Verwarmen zet op bijvoorbeeld 40gr?

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:00:
[...]

Staat AI op 0? JA

Hoe warm is het buiten bij je? momenteel graad of 2 gok ik

Wat doet hij als je hem van AI af haalt en op Verwarmen zet op bijvoorbeeld 40gr? Springt hij direct aan

• sparkly
Ok dus je bedoelt als je hem op AI zet gaat hij helemaal UIT, dwz de compressor UIT.
Dan moet je hem gewoon even laten staan. Soms kan het even duren na modus verandering. Mogelijk moet de temperatuur ook eerst buiten de hysterese vallen, hoe staat die?
Maak eens een foto van hoe de instellingen staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
En op Alleen water zetten

Als je lucht+water hebt, moet je ook de luchtsensor op dezelfde wijze instellen.

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:10:
En op Alleen water zetten

Als je lucht+water hebt, moet je ook de luchtsensor op dezelfde wijze instellen.
Heb hem nu op sensor water even kijken dit zijn de instellingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFrtJVJan7uxUCi6dQ17k2Lkev0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnYxmiFMCKejP2tv1biQLqDW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv6U86mqWgKJIlG7pBrEQL2xYYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaFoa077FM78Ctm91pGUkfSM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo2J-GOxhRL8WPJ0QECNumVUtug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiMoO493JM2EdoGab4s8PJpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMOVkRWiuGG4dRaDLciuBvWjbDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDrhqnqyfembybiy11Fz68U1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KYuaZLM0nVMvruL9l_7hKOzYzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJgtV0M3WfDt8ZrFBaF1VlwE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNkIMhpSRnJ1GpIgoGKPvuCuCLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yom9GS3hv6eZqvLDyiTsDOO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMD13vlU0bpzFgQhGa3r74U7gqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ma6ME26Cfr2X6C3rkdzo90jj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSqGEWboOMTNMsDnLqy3x_G537k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNHQfgBjya27AJ6CNFRXuuL9.jpg?f=fotoalbum_large

• paQ
Oh dat is het oudere type zo te zien?
Lijkt verder wel te kloppen zo :)

dat "type" is dat je hysterese?

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 30-11-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:21:

Bij mij is dat type idd hysterese. In de handleiding staat dan vervolgens hoeveel het is. Om het makkelijk te maken....

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:21:

ja klopt is een oudere type is hysterese staat nu op -3 + 3

hij lijkt nu op warmte wat meer te doen. Misschien stomme vraag maar stel dat hij in stille modus de doeltemperatuur haalt van 39 graden waarom zou je dan stille modus uitzetten? Aangezien die dan aanzienlijk meer stroom verbruikt...

• paQ
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:30:
[...]

ja klopt is een oudere type is hysterese staat nu op -3 + 3

hij lijkt nu op warmte wat meer te doen. Misschien stomme vraag maar stel dat hij in stille modus de doeltemperatuur haalt van 39 graden waarom zou je dan stille modus uitzetten? Aangezien die dan aanzienlijk meer stroom verbruikt...
Zal ca 90W schelen, maar je krijgt hoogstwaarschijnlijk een kortere interval tussen je defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:32:
[...]

Zal ca 90W schelen, maar je krijgt hoogstwaarschijnlijk een kortere interval tussen je defrosts.
ah oke dan laat ik hem eens zo draaien hij lijkt nu goed te gaan.. bedankt voor de snelle en duidelijke reacties!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

[...]

allerlaatste vraag ik heb radiatoren met speedcomfort wat is nu beter want krijg verschillende antwoorden. In en uitvoer dichter op elkaar of juist andersom. Kan dat aansturen met de pomp capaciteit....

• Jeffvdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-12-2024
wat verbruiken jullie aan kWh per dag (monoblock)

LG therma V 9KW u44 monoblock- LG WH20.s WPboiler

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Weet iemand wat het verschil tussen deze opties is? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMGtfQv8StxoZJCv3X2pHJv2Aeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Myu4mLu2FN8Red7CXUn0lH6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KemXgY0QpUkyV2kipzoa0A2zz2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpcQjwU8ekfAl0zPFES1ImwS.jpg?f=fotoalbum_large

• sparkly
[...]

Hij wordt wel wat onrustiger is mijn ervaring. Soms als ik hem van stil naar niet-stil zet gaat de compressor naar maximaal en dit verandert pas wanneer de hysterese (4) is overschreden. Om vervolgens weer op te starten en dat gaat dan normaal.
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:35:
[...]

allerlaatste vraag ik heb radiatoren met speedcomfort wat is nu beter want krijg verschillende antwoorden. In en uitvoer dichter op elkaar of juist andersom. Kan dat aansturen met de pomp capaciteit....
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:35:
[...]

Pompcapaciteit verlagen bespaart je een klein beetje energie maar je kunt er ook allerlei pendel problemen door krijgen. een dT van 1,5 a 2 op de radiatoren hier werkt in ieder geval prima. Speedcomforts gewoon maximaal zetten, of in ieder geval zo hoog als mogelijk is.
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:38:
Weet iemand wat het verschil tussen deze opties is? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Goeie. vraag ik me al 2 jaar af. Bij mijn WP (16kWW U33, 3.0.5.6a) doet het in ieder geval NIETS.

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:40:
[...]

Hij wordt wel wat onrustiger is mijn ervaring. Soms als ik hem van stil naar niet-stil zet gaat de compressor naar maximaal en stopt deze pas wanneer de hysterese (4) is overschreden. Om vervolgens weer op te starten en dat gaat dan normaal.
[...]

[...]

Pompcapaciteit verlagen bespaart je een klein beetje energie maar je kunt er ook allerlei pendel problemen door krijgen. een dT van 1,5 a 2 op de radiatoren hier werkt in ieder geval prima. Speedcomforts gewoon maximaal zetten, of in ieder geval zo hoog als mogelijk is.

Kun je op de speedcomfort een snelheid instellen dan? bij mijne nooit gezien namelijk. En wat doe jij snachts qua temperaturen en alles gewoon laten draaien 24/7 net als overdag of heb je savonds een ander programma?

[...]

Goeie. vraag ik me al 2 jaar af. Bij mijn WP (16kWW U33, 3.0.5.6a) doet het in ieder geval NIETS.

• sparkly
Jeffvdv schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:37:
wat verbruiken jullie aan kWh per dag (monoblock)
Gisteren 25.6kWh (3x defrost)
Vandaag nu al 27.1kWh (door 13 defrosts)

16kW model
Datum / verbruik / 24h gem buitentemp

20-11-202314,7 9,8
21-11-202314,5 8,2
22-11-202322,2 6,5
23-11-202311 11,8
24-11-202314,4 7,1
25-11-202319,7 6,1
26-11-202322 5,9
27-11-202315,7 5,2
28-11-202330,8 3
29-11-202325,6 3,4

[ Voor 68% gewijzigd door sparkly op 30-11-2023 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvdB_BL1
tebogo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:32:
[...]

Dat hangt er dus vanaf. Als je water snel onder de hysteresis daalt, en je dat vaak (elke 5, 10 , 15 minuten) meet, dan zal je WP dus steeds aanslaan en opwaren tot bovengrens van je hysteresis.

Als dat ook nog eens snel gebeurt (kleine inhoud) dan gaat je warmtepomp steeds snel aan en uit, pendelelen. En dat is niet effectief, en energie-intensief.

Nogmaals, wat zijn je hysteresis instellingen voor lucht en water?
Hoe groter, hoe meer ruimte om warmte kwijt te kunnen en je warmtepomp dus door kan draaien. En tegelijkertijd hoe langer het kan duren om af te koelen en je warmtepomp je warmtepomp weer aangaat..

Mooiste is een balans zoeken waardoor hij netjes blijft draaien, een lange run noemen we dat 8)
Met hulp van o.a. @paQ en @kazemo en de rest van alle vragen en antwoorden heb ik de laatste week mijn wp al veel “rustiger” gekregen dan dat hij eerst was. Toen waren het hele hoge pieken en periodes uit. Nu, natuurlijk ook door de buitentemp., draait hij al de hele dag met golven.
Sturen op water uitvoer temp., Hysterese -2 en 4, AI -10 34 en 18 24, stille modus niet aan, vast Waterdebiet van 15 en pomp 2 aan en 28 uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phrhkwgHpv3EghXreuuGbFiHIi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JA5OBwE1iowSiD7C8OwMCJJw.png?f=fotoalbum_large

• sparkly
Je reacties zijn moeilijk te zien zo, voortaan even onder of boven de quote je tekst typen.

Als je de snelheid niet kunt instellen dan is dat prima. Bij mijn heatfans gaat dat wel. Zijn ook aangestuurd door Heatboosters van SDR engineering.

Ik laat de instellingen de hele dag en nacht hetzelfde. Geen scripts, ingrijpen of wat dan ook. Heb wel echt heel lang naar de juiste settings gezocht.

Edit: het enige wat ik wel eens aanpas is de AI van -2 naar +4, als ik de 'mancave' wat sneller op wil warmen. Hier staat een Jaga met 15 fans normaal op SP=14 gr C. Als we daar gaan poolen of film kijken wil ik het graag 20gr C hebben en dan moet de aanvoertemperatuur gewoon even flink omhoog om binnen redelijke tijd 50m2 extra warm te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door sparkly op 30-11-2023 15:55 ]

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:53:
[...]

Je reacties zijn moeilijk te zien zo, voortaan even onder of boven de quote je tekst typen.

Als je de snelheid niet kunt instellen dan is dat prima. Bij mijn heatfans gaat dat wel. Zijn ook aangestuurd door Heatboosters van SDR engineering.

Ik laat de instellingen de hele dag en nacht hetzelfde. Geen scripts, ingrijpen of wat dan ook. Heb wel echt heel lang naar de juiste settings gezocht.

Edit: het enige wat ik wel eens aanpas is de AI van -2 naar +4, als ik de 'mancave' wat sneller op wil warmen. Hier staat een Jaga met 15 fans normaal op SP=14 gr C. Als we daar gaan poolen of film kijken wil ik het graag 20gr C hebben en dan moet de aanvoertemperatuur gewoon even flink omhoog om binnen redelijke tijd 50m2 extra warm te krijgen.
Oké duidelijk. Wanneer je die Al aanpast naar bijvoorbeeld +2 is dat dan permanent of tijdelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
PeteSplit schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:25:
[...]

Lijkt wel een Bosch Compresso :)
Inderdaad stond Bosch op. Types ben ik niet in thuis.
Liep heel mooi rustig. Bijna geruisloos
Lucht zijwaarts uitblazen lijkt me ook een gegoede idee

• sparkly
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:59:
[...]

Oké duidelijk. Wanneer je die Al aanpast naar bijvoorbeeld +2 is dat dan permanent of tijdelijk?
Tijdelijk, zodra de ruimte op temperatuur is zet ik hem weer terug. Soms stopt de WP dan even omdat door dit grote verschil (+4 naar -2) de hysterese overschreden wordt.
Dat is hier geen probleem want het buffervat zit dan nog vol warmte die wordt gebruikt om het huis warm te houden, totdat de watertemperatuur weer onder de hystere zit en de WP weer aanspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 11:11
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
[...]

Watertemperatuur 31 - 40

Je kan het beste de 'lijn' doortrekken verder dan de temperaturen die je verwacht. Niet zeker, maar bij jouw voorbeeld zou de WP best eens uit kunnen schakelen bij -3.. Trek het punt van -2 door naar bijvoorbeeld - 20 en reken uit wat de bijbehorende temperatuur dan is zodanig dat 10 nog steeds langs 31 loopt is en -2 nog steeds langs 40. Als voorbeeld onze stooklijn: (wij verwarmen met radiatoren) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX5T7NwEUWEmY_8Duzrm9TwH7Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rg8Dlcn7XuEgSmymwdb8PodG.png?f=fotoalbum_large

en volgens mij moet jouw buitentemp automatische modus flink omlaag. -1 is hoger dan de -2 in je stooklijn.

[ Voor 10% gewijzigd door gerlag op 30-11-2023 17:21 ]

9kW U44

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

gerlag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:02:
[...]

Je kan het beste de 'lijn' doortrekken verder dan de temperaturen die je verwacht. Niet zeker, maar bij jouw voorbeeld zou de WP best eens uit kunnen schakelen bij min-3.. Trek het punt van -2 door naar bijvoorbeeld - 20 en reken uit wat de bijbehorende temperatuur dan is zodanig dat 10 nog steeds langs 31 loopt is en -2 nog steeds langs 40. Als voorbeeld onze stooklijn: (wij verwarmen met radiatoren) [Afbeelding]

en volgens mij moet jouw buitentemp automatische modus flink omlaag. -1 is hoger dan de -2 in je stooklijn.
Bedankt heb hem aangepast nu nog even finetunen. Mijn model heeft helaas niet zon moderne grafiek haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Jgroothedde schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:15:
[...]

Bedankt heb hem aangepast nu nog even finetunen. Mijn model heeft helaas niet zon moderne grafiek haha
Mijne ook niet hoor. Ik kan je wel een excel opsturen waarin je instellingen invult en dan een grafiek ziet. Stuur maar PB met je e-mailadres als je dat wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:46:
[...]

Met hulp van o.a. @paQ en @kazemo en de rest van alle vragen en antwoorden heb ik de laatste week mijn wp al veel “rustiger” gekregen dan dat hij eerst was. Toen waren het hele hoge pieken en periodes uit. Nu, natuurlijk ook door de buitentemp., draait hij al de hele dag met golven.
Sturen op water uitvoer temp., Hysterese -2 en 4, AI -10 34 en 18 24, stille modus niet aan, vast Waterdebiet van 15 en pomp 2 aan en 28 uit.

[Afbeelding]
:) lijkt goed te gaan.....pomp 2 aan en 28 uit(wat goed is) heeft verder geen invloed als WP loopt.....dit is alleen wanneer WP uit staat doet dan temp. meting en tevens vorst beveiliging....2x per uur :P doet hij in de zomer ook voorkomt vastzitten pomp......heeft ook nog voorloop/naloop heb ik staan op 1 en 3

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 30-11-2023 16:37 ]

• hvdv11
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-01-2024
Hallo Tweakers, ik heb een eenvoudige configuratie met een 9 kW monoblok met daaraan alleen de vloerverwarming met circa 90 l inhoud. Ik probeer pendelen te voorkomen en in het tussenseizoen lukt dat heel goed door te sturen op retourtemperatuur, dan moduleert hij keurig terug. met de temperaturen van deze week krijg ik heel veel defrosts circa elke 40 minuten. Kan ik in mijn instellingen nog iets aanpassen om dat te voorkomen of hoort dit er gewoon bij?

• sparkly
hvdv11 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
Hallo Tweakers, ik heb een eenvoudige configuratie met een 9 kW monoblok met daaraan alleen de vloerverwarming met circa 90 l inhoud. Ik probeer pendelen te voorkomen en in het tussenseizoen lukt dat heel goed door te sturen op retourtemperatuur, dan moduleert hij keurig terug. met de temperaturen van deze week krijg ik heel veel defrosts circa elke 40 minuten. Kan ik in mijn instellingen nog iets aanpassen om dat te voorkomen of hoort dit er gewoon bij?
Dit hoort er gewoon een beetje bij. Je kan wel stille modus uit zetten, dit wil wel eens helpen om minder defrosts te krijgen.

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-09 23:09
sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:20:
[...]

Dit hoort er gewoon een beetje bij. Je kan wel stille modus uit zetten, dit wil wel eens helpen om minder defrosts te krijgen.
Klopt hoort er inderdaad bij.
Ik heb vooral vandaag veel defrost zo'n beetje elke 45/50 minuten. Heb ook een 9kw lg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

Is de temperatuur al wat opgelopen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:19:
[...]
:) lijkt goed te gaan.....pomp 2 aan en 28 uit(wat goed is) heeft verder geen invloed als WP loopt.....dit is alleen wanneer WP uit staat doet dan temp. meting en tevens vorst beveiliging....2x per uur :P doet hij in de zomer ook voorkomt vastzitten pomp......heeft ook nog voorloop/naloop heb ik staan op 1 en 3
Er zijn twee instellingen:
  1. Onder Algemeen/General --> Voorrangsregeling/Forced operation: Waterpomp laten draaien om vastlopen te voorkomen waneer WP uitstaat. B.v ingesteld op elke 24 uur 2 minuten draaien
  2. Onder Kamerverwarming/Room Heating --> Pompinstelling in verwarming/Pumpsetting in heating: Waneer en hoelang draait de waterpomp in verwarmingsmodus maar de WP nog niet verwarmt, om de temperatuur van het water te meten. B.v. ingesteld op elke 28 minuten 2 minuten draaien.
Twee settings, verschillend doel :)

Zie ook: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

@David Kun je misschien deze in het starttopic opnemen?
Je mag mij ook wel opnemen in de lijst @Tebogo: LG Therma V HM123MR.U34, omgeving Eindhoven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Ben nog wat aan het klooien geweest met defrost-herstarts (voortbordurend op scripts die al dan niet functioneren, of niet meer het doel halen)

Kort door de bocht kun je alleen tegen de wp zeggen dat ie effe normaal moet doen met opstarten :+
Zo te zien moet ofwel de doel temp onder een grens liggen waardoor de daadwerkelijke start lager uitvalt (volgens mij maken wp een berekening bij het starten waarin allerlei parameters worden meegewogen), ofwel het vermogen begrenzen middels stille modus; dat is immers een harde grens.

Gisteravond dat gedaan dus met stille modus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivUdcx_9vop_KNdyanyX4Cp_lb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkWJd9irgV1tL6kuAOerPjzE.png?f=fotoalbum_large
Als je die aan laat tijdens de opstartpiek, maar hem daarna ook uitzet heb je in wezen het hoogst haalbare. Eenvoudig en doeltreffend. Geen gedoe met stooklijnen of doeltemperatuur.

Mocht bijv 36Hz (of 45 oid afhankelijk van je model) te laag zijn, dan kun je het ook tijdafhankelijk zelf regelen door de stooklijn te plussen of minnen. Er zijn diverse methodes; je kunt de AI + of - doen, ik zelf stuur de offset van de stooklijn. Uitwerking is hetzelfde.

Heb 2 varianten geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat, net als de methode met de stille modus. Verschil hier is dat ie 4Hz harder loopt en ik directer meer vermogen ter beschikking heb. COP-technisch maakt het geen drol uit. (COP 3.5 in alle gevallen uit de voorbeelden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6x_eRVNbAhUBbPHlkEwykI87Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1lFIUp1xzIcSfsqjhkq6IKB.png?f=fotoalbum_large

Of het toeval is of afhankelijk van de omstandigheden dat de interval ook wat groter is, kan ik zo niet zeggen. Bij het onderste screenshot buigt de Ta ook elke keer. Het is momenteel ook redelijk mistig dus niet helemaal zelfde situatie als gisteravond.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: uit de defrost
description: test 1
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.defrosting
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "-2"
    target:
      entity_id: number.stooklijn_offset
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 8
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    data:
      value: "-1"
    target:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    data:
      value: "0"
    target:
mode: single

Dit is de laatste variant. Je kan ook meer stapjes/trapjes er in zetten, maar het heeft in mijn geval iig totaal geen nut / doel.

Uiteindelijk kan ik al die paarse (Ta) lijntje van elke defrost op elkaar leggen is het allemaal same same.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 30-11-2023 21:39 ]

• BernieW
montebaldo55 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:40:

[Afbeelding]

Ben benieuwd hoe lang die plankjes mee gaan. Is niet m'n eerste keus met een WP die continu als een oude man staat te druppelen.

• BernieW
[...]

Lijkt me nogal logisch. Een vat van 600 liter opwarmen is wel even iets anders dan een huis opwarmen. Hoeveelheid energie voor zo'n vat staat niet in verhouding tot wat je nodig bent om je huis op te warmen.
Het zou het meest ideaal zijn als je tweede pomp hetzelfde debiet heeft als de LG pomp, maar is niet nodig, En zo te zien is het debiet van die pomp royaal voldoende, als het te laag zou zijn zou je buffervat (te) warm blijven.
Pagina: 1 ... 111 ... 181 Laatste