Mooi! Maar ik heb (helaas) toch wel een iets andere ervaring. Toevallig vanavond de stille-mode-tijd na defrost ingekort van 15 minuten naar 5 minuten. Met goed zichtbare effecten: Positief is dat het thermisch (piek) vermogen gelijk oploopt naar 9 kW. Maar negatief is dat de COP in elkaar kakt tot nog maar 1,5 vlak voor de volgende defrost. Uurverbruik van 2 kWh naar 3 kWh bij gelijkblijvende kamertemperatuur.paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:29:toon volledige bericht
Ben nog wat aan het klooien geweest met defrost-herstarts (voortbordurend op scripts die al dan niet functioneren, of niet meer het doel halen)
Kort door de bocht kun je alleen tegen de wp zeggen dat ie effe normaal moet doen met opstarten
Zo te zien moet ofwel de doel temp onder een grens liggen waardoor de daadwerkelijke start lager uitvalt (volgens mij maken wp een berekening bij het starten waarin allerlei parameters worden meegewogen), ofwel het vermogen begrenzen middels stille modus; dat is immers een harde grens.
Gisteravond dat gedaan dus met stille modus:
[Afbeelding]
Als je die aan laat tijdens de opstartpiek, maar hem daarna ook uitzet heb je in wezen het hoogst haalbare. Eenvoudig en doeltreffend. Geen gedoe met stooklijnen of doeltemperatuur.
Mocht bijv 36Hz (of 45 oid afhankelijk van je model) te laag zijn, dan kun je het ook tijdafhankelijk zelf regelen door de stooklijn te plussen of minnen. Er zijn diverse methodes; je kunt de AI + of - doen, ik zelf stuur de offset van de stooklijn. Uitwerking is hetzelfde.
Heb 2 varianten geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat, net als de methode met de stille modus. Verschil hier is dat ie 4Hz harder loopt en ik directer meer vermogen ter beschikking heb. COP-technisch maakt het geen drol uit. (COP 3.5 in alle gevallen uit de voorbeelden)
[Afbeelding]
Of het toeval is of afhankelijk van de omstandigheden dat de interval ook wat groter is, kan ik zo niet zeggen. Bij het onderste screenshot buigt de Ta ook elke keer. Het is momenteel ook redelijk mistig dus niet helemaal zelfde situatie als gisteravond.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 alias: uit de defrost description: test 1 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.defrosting from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: number.set_value data: value: "-2" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 8 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-1" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "0" target: entity_id: number.stooklijn_offset mode: single
Dit is de laatste variant. Je kan ook meer stapjes/trapjes er in zetten, maar het heeft in mijn geval iig totaal geen nut / doel.
Uiteindelijk kan ik al die paarse (Ta) lijntje van elke defrost op elkaar leggen is het allemaal same same.
Groot verschil met jouw situatie is dat we gemiddeld een hogere watertemperatuur stoken, nu merk je echt het verschil tussen vvw en radiatoren. Maar van een COP van 1,5 word ik niet erg gelukkig. Eerst maar eens proberen om de heatfans een tikje hoger te zetten, die staan nog in de laagste stand.
Plaatjes:
/f/image/Y2qFLSaVItcQlJ9hW4gU8JzF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8KsDRvYA4epYsoFtiN9kCLGT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZNqOYRro39UAMkHwD4NxgsFX.png?f=fotoalbum_large)
9kW U44