LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 112 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 16:10
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:29:
Ben nog wat aan het klooien geweest met defrost-herstarts (voortbordurend op scripts die al dan niet functioneren, of niet meer het doel halen)

Kort door de bocht kun je alleen tegen de wp zeggen dat ie effe normaal moet doen met opstarten :+
Zo te zien moet ofwel de doel temp onder een grens liggen waardoor de daadwerkelijke start lager uitvalt (volgens mij maken wp een berekening bij het starten waarin allerlei parameters worden meegewogen), ofwel het vermogen begrenzen middels stille modus; dat is immers een harde grens.

Gisteravond dat gedaan dus met stille modus:
[Afbeelding]
Als je die aan laat tijdens de opstartpiek, maar hem daarna ook uitzet heb je in wezen het hoogst haalbare. Eenvoudig en doeltreffend. Geen gedoe met stooklijnen of doeltemperatuur.

Mocht bijv 36Hz (of 45 oid afhankelijk van je model) te laag zijn, dan kun je het ook tijdafhankelijk zelf regelen door de stooklijn te plussen of minnen. Er zijn diverse methodes; je kunt de AI + of - doen, ik zelf stuur de offset van de stooklijn. Uitwerking is hetzelfde.

Heb 2 varianten geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat, net als de methode met de stille modus. Verschil hier is dat ie 4Hz harder loopt en ik directer meer vermogen ter beschikking heb. COP-technisch maakt het geen drol uit. (COP 3.5 in alle gevallen uit de voorbeelden)
[Afbeelding]

Of het toeval is of afhankelijk van de omstandigheden dat de interval ook wat groter is, kan ik zo niet zeggen. Bij het onderste screenshot buigt de Ta ook elke keer. Het is momenteel ook redelijk mistig dus niet helemaal zelfde situatie als gisteravond.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: uit de defrost
description: test 1
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.defrosting
    from: "off"
    to: "on"
condition: []
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "-2"
    target:
      entity_id: number.stooklijn_offset
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 8
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    data:
      value: "-1"
    target:
  - delay:
      minutes: 10
    data:
      value: "0"
    target:
mode: single

Dit is de laatste variant. Je kan ook meer stapjes/trapjes er in zetten, maar het heeft in mijn geval iig totaal geen nut / doel.

Uiteindelijk kan ik al die paarse (Ta) lijntje van elke defrost op elkaar leggen is het allemaal same same.
toon volledige bericht
Mooi! Maar ik heb (helaas) toch wel een iets andere ervaring. Toevallig vanavond de stille-mode-tijd na defrost ingekort van 15 minuten naar 5 minuten. Met goed zichtbare effecten: Positief is dat het thermisch (piek) vermogen gelijk oploopt naar 9 kW. Maar negatief is dat de COP in elkaar kakt tot nog maar 1,5 vlak voor de volgende defrost. Uurverbruik van 2 kWh naar 3 kWh bij gelijkblijvende kamertemperatuur.
Groot verschil met jouw situatie is dat we gemiddeld een hogere watertemperatuur stoken, nu merk je echt het verschil tussen vvw en radiatoren. Maar van een COP van 1,5 word ik niet erg gelukkig. Eerst maar eens proberen om de heatfans een tikje hoger te zetten, die staan nog in de laagste stand.
Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG26SAPdQuUslRt-xYrGCB0veY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2qFLSaVItcQlJ9hW4gU8JzF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9qhAxx7jn7GtlhS06T0g5BgA7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8KsDRvYA4epYsoFtiN9kCLGT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FI2oyVdO9ZIRGShvXmqssDujxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNqOYRro39UAMkHwD4NxgsFX.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:52
gerlag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:22:
[...]

Mooi! Maar ik heb (helaas) toch wel een iets andere ervaring. Toevallig vanavond de stille-mode-tijd na defrost ingekort van 15 minuten naar 5 minuten. Met goed zichtbare effecten: Positief is dat het thermisch (piek) vermogen gelijk oploopt naar 9 kW. Maar negatief is dat de COP in elkaar kakt tot nog maar 1,5 vlak voor de volgende defrost. Uurverbruik van 2 kWh naar 3 kWh bij gelijkblijvende kamertemperatuur.
Groot verschil met jouw situatie is dat we gemiddeld een hogere watertemperatuur stoken, nu merk je echt het verschil tussen vvw en radiatoren. Maar van een COP van 1,5 word ik niet erg gelukkig. Eerst maar eens proberen om de heatfans een tikje hoger te zetten, die staan nog in de laagste stand.
Plaatjes:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
probeer dan eens mijn automation voorbeeld.
Wel echt van stille modus afhalen dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hldKI-eStHsbSAjhKPWi-5tYY-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWj5ytVxDw6OeaSaCQzXK3P0.png?f=fotoalbum_large

Dit is dit met 4 stapjes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
alias: uit de defrost 2
description: test 2
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
      value: "-4"
    target:
  - delay:
      minutes: 6
    data:
      value: "-3"
    target:
  - delay:
      minutes: 4
    data:
    target:
  - delay:
    data:
    target:
  - delay:
    data:
    target:

Overigens geloof ik dat COP van -1.5 ook niet hoor ;)
Gekke Kamstrup :P

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 30-11-2023 23:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
Die negatieve COP moet ik nog eens uitfilteren. Ik kap de live COP nu maar even af, anders zie ik helemaal geen grafiek meer. Geen Kamstrup, maar gewoon de 'live' COP berekening of basis van flow en deltaT . Met defrosts wordt dat een negatief getal.
Dank voor het delen van de code! 'uitdedefrost' moet ik nog eens naar kijken. . Op dit moment ben ik zoals gezegd bezig met een regeling op de externe kamerTemperatuursensor in Toon waarbij de WP in AI mode staat. Die plus en min ik dan automatisch. Dat dat eerst maar eens afronden. Moet ook nog de HA leercurve door. Ik kom uit een heel andere wereld. Maar het gaat steeds beter hoor.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:43

sanzut

It's always christmas time

De LG lijkt niet goed te defrosten, zie al een hele dag een ijsplaat en lijkt daardoor te pendelen. Hij staat op het dag van de garage waar ik met mn trap ook niet goed bij kan dus emmertje warmwater is ook uitgesloten. Heeft iemand tips hoe ik een goede defrost vanaf de rmm kan forceren/triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07 17:28
sanzut schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:26:
De LG lijkt niet goed te defrosten, zie al een hele dag een ijsplaat en lijkt daardoor te pendelen. Hij staat op het dag van de garage waar ik met mn trap ook niet goed bij kan dus emmertje warmwater is ook uitgesloten. Heeft iemand tips hoe ik een goede defrost vanaf de rmm kan forceren/triggeren?
Ijsplaat op het dak is heel normaal, dat water kan niet weg.
Pas wel op dat het niet te veel wordt, er staan hier fotos op het forum waarbij er een hele berg ijs onder de lg ligt, een nog wat voorbeelden, als dat te veel wordt kun je lekkages krijgen.
Om die reden zou ik een wp op plat dak nooit adviseren, maar soms kan het niet anders.
Defrost met dit weer, bij mij iedere 45 minuten, en daar is niet zo veel tegen te doen.
Het moet kouder of warmer worden of de luchtvochtigheid moet flink omlaag.
Helaas hebben alleen de weergoden hier invloed op.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-07 09:40
tebogo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:10:
[...]

Er zijn twee instellingen:
  1. Onder Algemeen/General --> Voorrangsregeling/Forced operation: Waterpomp laten draaien om vastlopen te voorkomen waneer WP uitstaat. B.v ingesteld op elke 24 uur 2 minuten draaien
  2. Onder Kamerverwarming/Room Heating --> Pompinstelling in verwarming/Pumpsetting in heating: Waneer en hoelang draait de waterpomp in verwarmingsmodus maar de WP nog niet verwarmt, om de temperatuur van het water te meten. B.v. ingesteld op elke 28 minuten 2 minuten draaien.
Twee settings, verschillend doel :)

Zie ook: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

@David Kun je misschien deze in het starttopic opnemen?
Je mag mij ook wel opnemen in de lijst @Tebogo: LG Therma V HM123MR.U34, omgeving Eindhoven
toon volledige bericht
:) klopt helemaal,een opmerking s,zomers als men wp uit zet met knop op RMC loopt de pomp 1x per 24uur automatisch (tegen vast lopen).....dan heeft men niet misschien hinderlijk stromings geluid s,zomers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07 23:31
kazemo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:53:
[...]

:) klopt helemaal,een opmerking s,zomers als men wp uit zet met knop op RMC loopt de pomp 1x per 24uur automatisch (tegen vast lopen).....dan heeft men niet misschien hinderlijk stromings geluid s,zomers
Klopt, dat is de 1e instelling die ik noem. ;)

Daarbij is er nog een derde, die schakelt vanzelf in bij Antivries, die gaat veel vaker.

Zie hier onder (rechts) resultaat van de 2de instelling die ik benoem (bij mij elke 28min, 2min) en links de Antivries, die draait elke 12 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nieXsMqCobyEmuy3en2yqLB3bu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lfo1Z3QBJLH5kzdnQsrrxpLQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door tebogo op 01-12-2023 08:08 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:01:
[...]

:) er zijn in feite 3 settings knop uit op uit/aan op RMC komt er dan bij....+voorloop/naloop+temp meting als knop op RMC aanstaat en WP niet loopt

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 01-12-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:45
Het was vanochtend even goed schrikken hier. Nadat de wekker ging gelijk even in Homeassistant kijken hoe de nacht was verlopen. Zie ik daar tot mijn schrik een verbruik van 12W en een waterpomp die uit staat. De compressor stond uit en de warmtepomp stond niet te verwarmen.

Oorzaak bleek te zitten in de buiten temperatuur sensor die gaf 1747 graden aan. Door deze hoge waarde had de ESP de doel temperatuur naar 25 graden verlaagt en daar zat hij meer dan 4 graden boven dus ging de boel uit. Gelukkig was dit maar 32 minuten aan de gang en dus geen schade (denk ik) aan de machine.

Wat wel vreemd is dat de RMC gewoon 0 graden aan gaf maar de waterpomp en bodemplaat verwarming niet zijn aangegaan. ( 12W lijkt mij daar te laag voor)

Na 1,5 uur is de buiten temperatuur weer naar een normale waarde gezakt van 0,7 graden.

Heb de RMC nu maar even op continu pompen gezet en de temperatuur van het water vast op 30 graden.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

Daarbij is er nog een derde, die schakelt vanzelf in bij Antivries, die gaat veel vaker.

Zie hier onder (rechts) resultaat van de 2de instelling die ik benoem (bij mij elke 28min, 2min) en links de Antivries, die draait elke 12 min.

[Afbeelding]
:) die laatste antivries die wist ik niet(wijzer geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:05:
[...]

Lijkt me nogal logisch. Een vat van 600 liter opwarmen is wel even iets anders dan een huis opwarmen. Hoeveelheid energie voor zo'n vat staat niet in verhouding tot wat je nodig bent om je huis op te warmen.
Het zou het meest ideaal zijn als je tweede pomp hetzelfde debiet heeft als de LG pomp, maar is niet nodig, En zo te zien is het debiet van die pomp royaal voldoende, als het te laag zou zijn zou je buffervat (te) warm blijven.
8)7 wat ik niet begrijp hij schreef vroeger was het een WP met aardwarmte (zomer en winter bron??) dus water/water WP....nu lucht/water WP........waarom gebruikt hij die bronnen niet meer????....dat geeft toch een beter rendement!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-07 09:32
paQ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:29:
Ben nog wat aan het klooien geweest met defrost-herstarts (voortbordurend op scripts die al dan niet functioneren, of niet meer het doel halen)

Kort door de bocht kun je alleen tegen de wp zeggen dat ie effe normaal moet doen met opstarten :+
Zo te zien moet ofwel de doel temp onder een grens liggen waardoor de daadwerkelijke start lager uitvalt (volgens mij maken wp een berekening bij het starten waarin allerlei parameters worden meegewogen), ofwel het vermogen begrenzen middels stille modus; dat is immers een harde grens.

Gisteravond dat gedaan dus met stille modus:
[Afbeelding]
Als je die aan laat tijdens de opstartpiek, maar hem daarna ook uitzet heb je in wezen het hoogst haalbare. Eenvoudig en doeltreffend. Geen gedoe met stooklijnen of doeltemperatuur.

Mocht bijv 36Hz (of 45 oid afhankelijk van je model) te laag zijn, dan kun je het ook tijdafhankelijk zelf regelen door de stooklijn te plussen of minnen. Er zijn diverse methodes; je kunt de AI + of - doen, ik zelf stuur de offset van de stooklijn. Uitwerking is hetzelfde.

Heb 2 varianten geprobeerd, beiden geven hetzelfde resultaat, net als de methode met de stille modus. Verschil hier is dat ie 4Hz harder loopt en ik directer meer vermogen ter beschikking heb. COP-technisch maakt het geen drol uit. (COP 3.5 in alle gevallen uit de voorbeelden)
[Afbeelding]

Of het toeval is of afhankelijk van de omstandigheden dat de interval ook wat groter is, kan ik zo niet zeggen. Bij het onderste screenshot buigt de Ta ook elke keer. Het is momenteel ook redelijk mistig dus niet helemaal zelfde situatie als gisteravond.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: uit de defrost
description: test 1
trigger:
    entity_id:
action:
    data:
    target:
  - delay:
      minutes: 8
    data:
    target:
  - delay:
      minutes: 10
    data:
    target:

Dit is de laatste variant. Je kan ook meer stapjes/trapjes er in zetten, maar het heeft in mijn geval iig totaal geen nut / doel.

Uiteindelijk kan ik al die paarse (Ta) lijntje van elke defrost op elkaar leggen is het allemaal same same.
toon volledige bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff584z2zYMpDxRp8YtUy3cJIfW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1x5hoygg8I9NcwOcwIZ4Xmar.png?f=fotoalbum_large

Voor mij eindigt de geactiveerde stille modus in een ramp. Ik heb hem 10 minuten geactiveerd aan het begin van de laatste run en de energie is veel lager dan bij de andere runs. (groen hierboven).
Het rode licht onderaan is de compressorfrequentie. Je kunt zien dat aan het einde de warmtepomp de frequentie sterk verhoogt, maar aan de bovenkant daalt de uitlaattemperatuur door de zware ijsvorming.
Onderaan kun je de drukken zien, zodat je kunt zien dat de ijsvorming al vergevorderd is.

De omstandigheden zijn ook erg moeilijk. Luchtvochtigheid 99% bij 1° en sneeuwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Weet iemand waar deze setting voor is en of hij zo goed staat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl_6QrJBFxZyW_r0Trv4AEkCzrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rne8az7kfLmlDVdVnMwoOvOF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05-2024
Jgroothedde schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:04:
Weet iemand waar deze setting voor is en of hij zo goed staat? [Afbeelding]
Is gisteren uitgebreid besproken hier. Lees even terug en je bent weer wat wijzer ;)

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

PvdB_BL1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:05:
[...]

Is gisteren uitgebreid besproken hier. Lees even terug en je bent weer wat wijzer ;)
Ja excuses zag het net kon er alleen nog niet helemaal uit halen wat dan de beste instelling is sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Jgroothedde schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ja excuses zag het net kon er alleen nog niet helemaal uit halen wat dan de beste instelling is sorry
Net zoals bij alle andere instellingen: dat is afhankelijk van jouw situatie/voorkeuren.
Bij mij staat deze op 28 uit, 2 aan. Daarmee slaat elk half uur de pomp aan en voelt de sensor vervolgens hoe warm het water is. Is er vraag naar warmte dan gaat de compressor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

PvdB_BL1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:13:
[...]

Net zoals bij alle andere instellingen: dat is afhankelijk van jouw situatie/voorkeuren.
Bij mij staat deze op 28 uit, 2 aan. Daarmee slaat elk half uur de pomp aan en voelt de sensor vervolgens hoe warm het water is. Is er vraag naar warmte dan gaat de compressor aan.
Heb een 9kw stook op water uitvoer momenteel 38 graden en heb radiatoren met speedcomfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

PvdB_BL1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:13:
[...]

Zo dus? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc13IjMnoio3wVI-bM_jUeG10_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ugDJhOakN1pbTmyfREXdIGo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-07 17:52
[...]

[Afbeelding]
Ik heb die van mij zelfs op continue staan, moet op zich ook geen probleem zijn lijkt mij.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Moeten we ons hier zorgen over maken? Advies/ervaring elders?
(is overigens niet de onze, maar van familie, omgeving Zeist)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKkdvaszSObuW_dkIX6eGwO0Pec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0B51HimqbUWVrBsRqRoJxfC.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_KnarF
Casper de Boer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb die van mij zelfs op continue staan, moet op zich ook geen probleem zijn lijkt mij.
maar dan heb je ook continue verbruik van je waterpomp als er geen warmtevraag is ( in de lauwe periodes in het jaar)moet je dat ook meenemen in je COP berekening.
(stel , er is af en aan in totaal 6 uur warmtevraag op een dag, dan verbruikt je WP in die ander uren relatief veel stroom, die niet word omgezet in warmte)

bij mij staat die op 1-59, dat werkt ook prima, het is maar net wat je wilt.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:11
jvanderkroon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:10:
Het was vanochtend even goed schrikken hier. Nadat de wekker ging gelijk even in Homeassistant kijken hoe de nacht was verlopen. Zie ik daar tot mijn schrik een verbruik van 12W en een waterpomp die uit staat. De compressor stond uit en de warmtepomp stond niet te verwarmen.

Oorzaak bleek te zitten in de buiten temperatuur sensor die gaf 1747 graden aan. Door deze hoge waarde had de ESP de doel temperatuur naar 25 graden verlaagt en daar zat hij meer dan 4 graden boven dus ging de boel uit. Gelukkig was dit maar 32 minuten aan de gang en dus geen schade (denk ik) aan de machine.

Wat wel vreemd is dat de RMC gewoon 0 graden aan gaf maar de waterpomp en bodemplaat verwarming niet zijn aangegaan. ( 12W lijkt mij daar te laag voor)

Na 1,5 uur is de buiten temperatuur weer naar een normale waarde gezakt van 0,7 graden.

Heb de RMC nu maar even op continu pompen gezet en de temperatuur van het water vast op 30 graden.
Ik vraag me af of een vorm van vorst beveiliging in de LG in werking treedt wanneer de watertemperatuur onder niveau x komt, ongeacht de buitenlucht temperatuur.

Hoe hebben ander hier nu de vorstbeveiliging geregeld? Ik heb momenteel geen vorstbeveiliging bij stroomuitval. Mogelijk valt zoiets wel onder de opstalverzekering

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvanderkroon
@gerlag wat mij vooral opvalt is het ontbreken van de isolatie op de leidingen. En maar 1 vorstbeveiligingsklep wat niet werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door jvanderkroon op 01-12-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
gerlag schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:30:
[Afbeelding]
Ik denk dat dit nog wel gaat, maar ik zou wat meer ruimte vrij maken achter de pomp, en stroom aanvoer kabel kan zo wel water de LG in laten stromen.
Het transport rooster verwijderen, is niet de oorzaak van wat er nu gebeurd, maar is wel beter (kan een blad of takje in blijven hangen en dat gaat aanvriezen, en dat word met een defrost niet ontdooit).

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
gerlag schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:30:
[Afbeelding]
Als het wat warmer wordt ook even het randje onderin tussen verdamper en behuizing schoonmaken, grote kans dat daar bladeren in liggen welke dan het startpunt worden voor ijsvorming.

Let op, de lamellen zijn gevoelig voor buiging dus ga niet zomaar met een borstel aan de gang :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:36:
[...]

[Afbeelding]

Voor mij eindigt de geactiveerde stille modus in een ramp. Ik heb hem 10 minuten geactiveerd aan het begin van de laatste run en de energie is veel lager dan bij de andere runs. (groen hierboven).
Het rode licht onderaan is de compressorfrequentie. Je kunt zien dat aan het einde de warmtepomp de frequentie sterk verhoogt, maar aan de bovenkant daalt de uitlaattemperatuur door de zware ijsvorming.
Onderaan kun je de drukken zien, zodat je kunt zien dat de ijsvorming al vergevorderd is.

De omstandigheden zijn ook erg moeilijk. Luchtvochtigheid 99% bij 1° en sneeuwval.
Dan kun je beter helemaal geen stille modus gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Het achterrooster is eigenlijk alleen een transportbescherming en moet worden verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
The_KnarF schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:31:
[...]

maar dan heb je ook continue verbruik van je waterpomp als er geen warmtevraag is ( in de lauwe periodes in het jaar)moet je dat ook meenemen in je COP berekening.
(stel , er is af en aan in totaal 6 uur warmtevraag op een dag, dan verbruikt je WP in die ander uren relatief veel stroom, die niet word omgezet in warmte)

bij mij staat die op 1-59, dat werkt ook prima, het is maar net wat je wilt.
Ik snap je punt, ik heb alleen een parallel vat van 165 liter en naregeling op de vloerverwarming zitten.
De LG gebruik ik dus als circulatie pomp voor het hele huis :+

In de toekomst wil ik wel gaan kijken om meer te kunnen regelen / sturen maar voor nu heb ik het systeem zo simpel mogelijk opgebouwd zonder "slimme" regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
SalexSun schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:32:
[...]

Ik vraag me af of een vorm van vorst beveiliging in de LG in werking treedt wanneer de watertemperatuur onder niveau x komt, ongeacht de buitenlucht temperatuur.

Hoe hebben ander hier nu de vorstbeveiliging geregeld? Ik heb momenteel geen vorstbeveiliging bij stroomuitval. Mogelijk valt zoiets wel onder de opstalverzekering
zie hier: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
SalexSun schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:32:
[...]

Ik had verwacht dat aan de hand van de buiten temperatuur de vorst beveiliging (continu water pompen onder 4 graden en het warmtelint op de bodemplaat) aan zouden gaan.

Echter was mijn verbruik 32 minuten lang 12W met een stilstaande pomp en dus geen warmtelint. Al kan dat komen omdat de sensor een verkeerde waarde gaf van +1000 graden. Hoop dat er toch wat meer beveiliging in de machine zit anders slaap ik de komende nachten slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:46:
[...]

Dan kun je beter helemaal geen stille modus gebruiken toch?
Nee, ik heb geen stille modus nodig bij het opstarten. Zelfs niet als het buiten warm is.
Ik gebruik hem alleen om de piek op te vangen wanneer de warmtepomp tijdens het gebruik gewoon doordraait. Dit is vaak het geval vanaf 3° wanneer hij probeert te compenseren voor een gebrek aan warmte, hij draait gewoon op volle toeren. Ik zal echter nog testen of dit echt nodig is.
Ik heb mijn mixer op een vaste waarde ingesteld en sindsdien is het hele systeem veel stiller en stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12
tebogo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:03:
[...]

@Dablock Voor nieuwe vloeren opwarmen om te voorkomen dat ze scheuren is er volgens mij de instelling onder Kamerverwarming/Room heating; Vloerdroging/Screed drying.

Uit mijn overzicht...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[Afbeelding]
Dank, dit is allemaal al gedaan. gaat puuur om de verwarming van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12
Ik blijf tegen problemen aanlopen.... maar denk dat ik het voornamelijk kan toeschrijven aan de capacititeit.

gisteren de pomp naar vaste flow toegezet... en waarempel ik krijg 35graden wateruitlaat temp. echter maar ca. 11 l/pm. Dan lijkt het mij dat de 25 l/pm volgens de datasheet hoort bij de 9kw (dus onder 0 of boven 7gr) en dus de 11 l/pm overeenkomt met de 6,8kw die de pomp daadwerkelijk levert.

Iemand hier wat meer gegevens van en eventueel datasheets met wetbulb vermogen? want de 11 liter p/m gaat hem zeker niet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
jvanderkroon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:34:
@gerlag wat mij vooral opvalt is het ontbreken van de isolatie op de leidingen. En maar 1 vorstbeveiligingsklep wat niet werkt.
Die isolatie is idd iets waar hij naar moet kijken. Vorstbeveiliging, daar lees ik twee stromingen over. De ene zegt 'laagste punt voldoet', de ander zegt 'doe er altijd twee'. In onze pomp zit er overigens ook maar één, maar de leiding is wel netjes geisoleerd.

Dank overigens iedereen voor de snelle reacties en tips!

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:35:
[...]

Ik denk dat dit nog wel gaat, maar ik zou wat meer ruimte vrij maken achter de pomp, en stroom aanvoer kabel kan zo wel water de LG in laten stromen.
Het transport rooster verwijderen, is niet de oorzaak van wat er nu gebeurd, maar is wel beter (kan een blad of takje in blijven hangen en dat gaat aanvriezen, en dat word met een defrost niet ontdooit).
:) kabel invoer ik heb rubber tules vervangen voor wartels en inderdaad kabel invoer met lus naar onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Allen ik heb een 7 kw u44 lg
In stille modes gaat ie in dhw wel naar het doel temperatuur 50 graden.
Maar moet ie gewoon naar de vloerverwarming doel temperatuur 38 graden .
Maar hij gaat niet hoger dan 32 graden.
Alle instellingen staan hoger.
Wie weet raad ?.
Ps en nee hij kan niet van stille modes af ivm met lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-07 21:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jvanderkroon schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:34:
Wat mij opvalt is dat het ijs alleen aan de onderzijde zit, waar eigenlijk een warmtelint zou moeten zitten in monoblocks.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:21:
[...]

Wat mij opvalt is dat het ijs alleen aan de onderzijde zit, waar eigenlijk een warmtelint zou moeten zitten in monoblocks.
:) volgens mij is het niet alleen bij monoblocs bij split ook die maakt bij defrost ook condenswater

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:21:
[...]

Het warmtelint ligt in de onderste pan van de unit, het transportrooster en de behuizing liggen daar te ver van af om te ontdooien. Uiteindelijk zie je dat de condensor wel schoon is maar het ijs dus aan het rooster zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UuQsryhfXliYOlmo-U1w1DytDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3OqP446u2bxTtIggzlJJhMf.png?f=fotoalbum_large

Vandaag even aan het spelen. Stille modus uit gezet om te kijken wat er dan gebeurd met de defrosts.
Echter lijkt de WP op hol te slaan (16kW U33). Alle data in de snip is MODBUS (via waveshare) data. Ik snap niet waarom na het uitzetten van stille modus hij soms maximaal optoert.
Ik stuur op alleen water (uit) met een stooklijn. De stooklijn SP heeft soms ook rare pieken, zou het daarmee te maken kunnen hebben?

@paQ jij misschien een idee?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Casper de Boer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:37:
[...]

Het warmtelint ligt in de onderste pan van de unit, het transportrooster en de behuizing liggen daar te ver van af om te ontdooien. Uiteindelijk zie je dat de condensor wel schoon is maar het ijs dus aan het rooster zit.
Zo ziet het buitendeel er nu bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3eXaTHCrQhyaF6hWlZcExIjDb8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKkZX4PS0zoe9AOx88xKqZiT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Bengaalse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:20:
Wie weet raad ?.
hoe lang heb je de LG al? wat was het gedrag vorig seizoen?
ik gebruik zelf geen DHW, maar ik denk dat tijdens DHW run de silent mode niet gebruikt word.
Wat is je systeem inhoud en wat is je flow en dT op dat moment?
Het kan best zijn dat die 7kw in silent aan zijn max zit dan met 32 graden.
Niet van silent af?, ook niet nu als test, om te kijken of die dan wel omhoog gaat?
de herrie zou wel eens minder kunnen zijn in deze periode (veel vocht rond de 0 graden) als je silent mode uit zet.
minder defrosts=minder herrie. (gaat waarschijnlijk niet helemaal op)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
:) ik zie op de achtergrond nog een staan is die ook van jouw of van de buren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
In dhw vraag run gaat in stille modes .
Ik heb het getest ja dan gaat de lg een paar graden meer geven.
Maar veel te veel lawaai.. is geen optie.
Vorig seizoen het zelfde probleem.
En nee het is niet zijn max .
Hij staat in instellingen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:50:
[...]

:) ik zie op de achtergrond nog een staan is die ook van jouw of van de buren??
Die zijn van de buren (rijtje van 8 woningen totaal). Hebben allemaal airco's (en zonnepanelen op het zuiden). Ik en mijn andere buren hebben een warmtepomp. De andere buren hebben een Remeha Elga hybride (Toshiba buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:
[...]

Die zijn van de buren (rijtje van 8 woningen totaal). Hebben allemaal airco's (en zonnepanelen op het zuiden). Ik en mijn andere buren hebben een warmtepomp. De andere buren hebben een Remeha Elga hybride (Toshiba buiten).
:) interessant ,hou zijn de ervaringen van de buren met een ander merk in het zelfde type woning(wat verbruik betreft) goed referentiepunt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Bengaalse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:53:
In dhw vraag run gaat in stille modes .
Ik heb het getest ja dan gaat de lg een paar graden meer geven.
Maar veel te veel lawaai.. is geen optie.
Vorig seizoen het zelfde probleem.
En nee het is niet zijn max .
Hij staat in instellingen hoger.
met je huidige instellingen is dat dan blijkbaar wel de max

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@sparkly wat bedoel je met stooklijn SP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Sorry, beetje warrig neergezet .

Dat is de paarse lijn. De temperatuur die Tuit moet zijn aan de hand van de stooklijn. het SetPoint van de WP als het ware. LG noemt het de Target Temp in de handleiding. Holding register, register 40003.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:00:
[...]

met je huidige instellingen is dat dan blijkbaar wel de max
O-) hoe is zijn opstelling buiten ivm lawaai staat hij wel op rubber(resonantie) het geluid van een 9kw (vol vermogen) bij mij valt best wel mee staat bij mij zelfs onder raam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@sparkly ja dat is zeer goed mogelijk. Maar wat is de reden dat ie met 5 graden open en neer springt?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 01-12-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:19:
@sparkly ja dat is zeer goed mogelijk. Maar wat is de reden dat ie met 5 graden open en neer springt?
Hele goede vraag. Ik heb de waveshare en dus modbus gegevens pas sinds een week, en sindsdien zie ik het continu. Hij springt structureel heel even 4 graden omhoog en weer terug naar normale target. Daarvoor zag ik het niet maar dat betekent niet dat het niet zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:22:
[...]

Hele goede vraag. Ik heb de waveshare en dus modbus gegevens pas sinds een week, en sindsdien zie ik het continu. Hij springt structureel heel even 4 graden omhoog en weer terug naar normale target. Daarvoor zag ik het niet maar dat betekent niet dat het niet zo was.
Maar heb je dan iets van een script lopen ofzo?
en dan de wp op AI, flip flop flip flop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-07 14:04

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Warmtepomp :
Buitendeel : LG-HU051MR-U44 5,0kW
Binnendeel : HN091MR.NK5

Voor Warm water hebben we hier een 200L Boiler aangekoppeld zitten via een drieweg klep.
Op dit moment zit er geen buffervat tussen.

Ons gas gebruik was 420m3 per jaar gemiddeld over de vorige drie jaren.
De CV Ketel die we toen hadden stond in de LTV modus en kon maximaal 35 graden aanvoer leveren.
Als afgifte systeem hebben we 10 Jaga Tempo Convectoren met daarop Fans.
Daarmee wordt ons huis netjes warm.

Met de warmtepomp nu krijgen we het huis ook warm.
Echter pendeld deze zeer veel en hebben we veel defrosts.
Wat zou ik kunnen doen om dit pendelen te verminderen?

De huidige instelling zijn als volgt :
Alles standaard behalve:
Temp. sensor selection : water
Air heating set temp. 16/30
Water heating set temp. 20/45
Heater on Temp -10
Pump in heating Time setting 2 28
Hysteresis water -4/4
Hysteresis air -1.5/0.5
Pump Prerun/Overrun 2/2
Optimal Flow
Flow max 17 instead of 26 which is the max

SW2 Switches
6 ON
7 OFF
(Only half capacity electric heater is used)

Mijn Huis heeft 420m3 inhoud.
Alleen de bergruimtes op de zolder worden niet verwarmd.
Als ik een buffervat zou plaatsen hoe groot is dan nodig en dient deze paralel of in serie te worden geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door RVerheijden op 01-12-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:24:
[...]

Maar heb je dan iets van een script lopen ofzo?
en dan de wp op AI, flip flop flip flop :+
Nee helemaal niets aan scripts of andere kunstmatige ingrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:
[...]

mja dat is wel zeer merkwaardig...
wel een stooklijn ingesteld staan? Desnoods die dan gewoon op een vaste temperatuur zetten ofzo?
(Op water outlet)
Of doet je RMC mee als luchtsensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:30:
[...]

Als de warmtepomp eerder in de stille modus draaide en deze nu is uitgeschakeld, is het heel goed mogelijk dat de warmtepomp te weinig warmte leverde en dit nu probeert te compenseren. Misschien moet de verwarmingscurve opnieuw worden aangepast?

(vertaald met deepl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Wie weet raad ?.
Iemand idee?
??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:31:
[...]

mja dat is wel zeer merkwaardig...
wel een stooklijn ingesteld staan? Desnoods die dan gewoon op een vaste temperatuur zetten ofzo?
(Op water outlet)
Of doet je RMC mee als luchtsensor?
Wel een stooklijn inderdaad. Luchtsensor doet niet mee. Staat op water + outlet.
Zal hem eens op een vaste temperatuur zetten op 'heating'. Kijken of die spikes dan weg zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 01-12-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Bengaalse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
Wie weet raad ?.
Iemand idee?
??
Tsss, gewoon nog een keer vragen, terwijl je mijn wedervragen nog niet hebt beantwoord..
zonder die antwoorden kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Ik had het beantwoord.
Sorry waarschijnlijk niet doorgestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
butterkeks schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:34:
[...]

Als de warmtepomp eerder in de stille modus draaide en deze nu is uitgeschakeld, is het heel goed mogelijk dat de warmtepomp te weinig warmte leverde en dit nu probeert te compenseren. Misschien moet de verwarmingscurve opnieuw worden aangepast?

(vertaald met deepl)
Te zien is aan de 'flatline' dat de compressor in stille modus inderdaad 'maximaal' draaide om target te halen, en dat ging nog maar net, maar wat ik zo gek vind is dat met stille modus uit de compressor plotseling als een malle naar maximaal optoert, 120hz. De afgite lijkt me in orde met dT van 5-7 op dat moment.
Een start later op niet-stille modus gaat dan vervolgens weer prima, de piek is dan 87hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Maar goed het vorig jaar hetzelfde probleem.
Ik had het al geprobeerd zonder silentmode.
Te veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Bengaalse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:46:
Maar goed het vorig jaar hetzelfde probleem.
Ik had het al geprobeerd zonder silentmode.
Te veel lawaai.
:? wat is je definitie te veel lawaai,heb je er zelf last van of misschien wel je buren....mijn vraag is hoe is de opstelling op rubber(resonantie) en waar bijv. platdak of onder raam ....ik zelf heb 9kw wp zelfs onder raam en valt best wel mee op vol vermogen....binnen hoor ik hem nauwelijks .......ik zou zeggen pak je telefoon en meet het geluid in Decibel dan weten we wat meer

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 01-12-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBG9PpUGaoBSvsGRT_QU13kZbAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piPDmz8jf14vz2elF38HfiL1.png?f=fotoalbum_large

Hier is het bewijs waarom het belangrijk is om de stille modus uit te schakelen tijdens de ontdooifasen!

Ik meet hier de doeltemperatuur en vergelijk die met de werkelijke uitlaattemperatuur (elke 30 seconden en bereken een totaal uit het verschil).

Je kunt zien dat er vanavond minder energie het huis in is gegaan dan eigenlijk nodig zou zijn geweest, d.w.z. het wordt kouder dan het eigenlijk zou moeten zijn via de verwarmingscurve! Deze is pas correct vanaf 10 uur vanochtend.

De oorzaak was een fout in de programmering van mijn Node Red. Ik activeer altijd de stille modus als de compressorfrequentie lager is dan 15Hz. Dit betekent dat hij ook op stil staat in de ontdooistand. En de warmtepomp start dan ongeveer 1 minuut in stille modus totdat de frequentie boven de 15Hz komt en de stille modus wordt uitgeschakeld.
Deze ene minuut is echter waarschijnlijk genoeg om het regelsysteem zodanig te beïnvloeden dat het niet langer het vermogen levert dat nodig zou zijn geweest voor constante warmte. De pieken zijn nu veel hoger aan het begin.

(vertaald met Deepl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:45:
[...]

Te zien is aan de 'flatline' dat de compressor in stille modus inderdaad 'maximaal' draaide om target te halen, en dat ging nog maar net, maar wat ik zo gek vind is dat met stille modus uit de compressor plotseling als een malle naar maximaal optoert, 120hz. De afgite lijkt me in orde met dT van 5-7 op dat moment.
Een start later op niet-stille modus gaat dan vervolgens weer prima, de piek is dan 87hz.
Laat de warmtepomp langere tijd draaien zonder stille modus.
Ik vermoed dat elke keer dat de warmtepomp stopt, de warmtesom wordt gereset naar 0 en verloren energie niet meer wordt gecompenseerd bij de volgende run.

Ik hoop dat de vertalingen per deepl redelijk begrijpelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Hij staat buiten op dikke rubberen sokkes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39K7Pd14VGNUU8ZC5MYYRQCmIK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXv84Rpeu4UJ8IwMACBap3YD.jpg?f=fotoalbum_largel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
En voor mijn buren teveel lawaai.
Als ik 'm van silend haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:08:
[Afbeelding]

Hier is het bewijs waarom het belangrijk is om de stille modus uit te schakelen tijdens de ontdooifasen!

Ik meet hier de doeltemperatuur en vergelijk die met de werkelijke uitlaattemperatuur (elke 30 seconden en bereken een totaal uit het verschil).

Je kunt zien dat er vanavond minder energie het huis in is gegaan dan eigenlijk nodig zou zijn geweest, d.w.z. het wordt kouder dan het eigenlijk zou moeten zijn via de verwarmingscurve! Deze is pas correct vanaf 10 uur vanochtend.

De oorzaak was een fout in de programmering van mijn Node Red. Ik activeer altijd de stille modus als de compressorfrequentie lager is dan 15Hz. Dit betekent dat hij ook op stil staat in de ontdooistand. En de warmtepomp start dan ongeveer 1 minuut in stille modus totdat de frequentie boven de 15Hz komt en de stille modus wordt uitgeschakeld.
Deze ene minuut is echter waarschijnlijk genoeg om het regelsysteem zodanig te beïnvloeden dat het niet langer het vermogen levert dat nodig zou zijn geweest voor constante warmte. De pieken zijn nu veel hoger aan het begin.

(vertaald met Deepl)
toon volledige bericht
Ik denk ook inderdaad dat de parameters bij het STARTEN van de wp van belang zijn.
Dat heeft me de fabrikant van mijn zwembad warmtepomp ook al eens op het hart gedrukt. Dat bij het inschakelen de gemeten temperaturen, rlv en setpoint samen een “opstartmethode” vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:15:
[...]

Laat de warmtepomp langere tijd draaien zonder stille modus.
Ik vermoed dat elke keer dat de warmtepomp stopt, de warmtesom wordt gereset naar 0 en verloren energie niet meer wordt gecompenseerd bij de volgende run.

Ik hoop dat de vertalingen per deepl redelijk begrijpelijk zijn.
Leuke theorie :)

Ben wel benieuwd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb overigens hier wel een compleet ander beeld dan gister. Temp is zelfde (0-1°C), RLV paar procent lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-QU1yXJKsDdKndl109JvQ_Ygt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etYpCDHXOn4MPcfM5rtDVjDl.png?f=fotoalbum_large
Geheel zonder silent mode. Zou @butterkeks zijn post onderstrepen. Of het is toeval. Dat kan natuurlijk ook nog.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 01-12-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Bengaalse schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:16:
Hij staat buiten op dikke rubberen sokkes
[Afbeelding]l.
:+ ik zou zeggen contact op nemen met diegene die hem geleverd heeft dan is er iets mis mee(garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:20:
[...]

Leuke theorie :)

Ben wel benieuwd inderdaad.
Hmm. Klinkt als een aannemelijke theorie. Is het proberen waard uiteraard. Vraag me dan wel af waarom na het uitzetten van stille modus:
- Na defrost 1 probleemloze opstart
- Na defrost 2 een op hol geslagen opstart, compressor schiet omhoog precies op spike-moment van target-temp
- Herstart hiervan weer probleemloos

Ik heb hem inmiddels niet op stille modus staan en niet op AI, maar sinds 11:26 op verwarmen, target 32.
Spikes in Target -trend zijn verdwenen, na defrost super rustige opstart. maar ik kijk het nog een paar uurtjes aan.
Daarna gaat hij weer op AI een paar uurtjes, kijken of de spikes in target-temp weer terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:51:
[...]

Hmm. Klinkt als een aannemelijke theorie. Is het proberen waard uiteraard. Vraag me dan wel af waarom na het uitzetten van stille modus:
- Na defrost 1 probleemloze opstart
- Na defrost 2 een op hol geslagen opstart, compressor schiet omhoog precies op spike-moment van target-temp
- Herstart hiervan weer probleemloos

Ik heb hem inmiddels niet op stille modus staan en niet op AI, maar sinds 11:26 op verwarmen, target 32.
Spikes in Target -trend zijn verdwenen, na defrost super rustige opstart. maar ik kijk het nog een paar uurtjes aan.
Daarna gaat hij weer op AI een paar uurtjes, kijken of de spikes in target-temp weer terugkomen.
Weird, want AI volgt stooklijn die je ingegeven hebt. Er is totaal geen reden om die met 4 graden te laten springen zo. Is er echt niets in je modbus settings aanwezig dat invloed uitoefent op de AI ? (+/-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:53:
[...]

Weird, want AI volgt stooklijn die je ingegeven hebt. Er is totaal geen reden om die met 4 graden te laten springen zo. Is er echt niets in je modbus settings aanwezig dat invloed uitoefent op de AI ? (+/-)
Ik zou nog niet eens weten hoe ik het zou moeten aansturen met modus, slechts een waveshare gekocht en aangesloten zoals hier in het forum is gedeeld. Met wat yaml-code copy paste en voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VZfLY_1mTpnC46QK6wMTtYxLrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTxbVEYMI3FnL3bkvx4DlQYt.png?f=fotoalbum_large

Ik zou me echt kunnen ergeren aan mijn fout. Maar je leert alleen iets nieuws met de Therma...

Je kunt zien dat de loopjes veel stiller zijn zonder silent. Helaas niet langer, maar ze zouden een betere COP moeten hebben.
Want met de Silent probeert de warmtepomp de compressorfrequentie te verhogen als het ijskoud is, wat veel energie kost maar geen warmte oplevert. Dit is niet langer het geval in de nieuwste versies.

Ook schiet het hete gas (lichtblauw) niet meer zo hoog omhoog en is de temperatuur bij de verdamper (oranje) niet meer zo koud aan het einde van de run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:56:
[...]

Ik zou nog niet eens weten hoe ik het zou moeten aansturen met modus, slechts een waveshare gekocht en aangesloten zoals hier in het forum is gedeeld. Met wat yaml-code copy paste en voila :)
In bijna al die yamls zit namelijk wel iets om invloed uit te oefenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:06:
[...]

In bijna al die yamls zit namelijk wel iets om invloed uit te oefenen :+
Dit is het enige wat ik heb gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.178.133
    port: 26
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code_lgmodbus
        scan_interval: 120
        address: 0
        slave: 1
        input_type: input

- name: lg_water_inlet_temp_lgmodbus
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 15
        address: 2
        unit_of_measurement: °C

- name: lg_water_outlet_temp_lgmodbus
        scan_interval: 15
        address: 3

- name: lg_room_air_temp_circuit1_lgmodbus
        scan_interval: 60
        address: 7

- name: lg_current_flow_rate_lgmodbus
        scan_interval: 30
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: lg_outdoor_air_temp_lgmodbus
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp_lgmodbus
        address: 16

- name: lg_Fan_speed_lgmodbus
        scale: 1
        precision: 0
        address: 19
        unit_of_measurement: rpm

- name: lg_high_press_lgmodbus
        address: 22
        unit_of_measurement: mBar

- name: lg_low_press_lgmodbus
        address: 23
        unit_of_measurement: mBar

- name: lg_inverter_lgmodbus
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

##holding
      - name: lg_operation_mode_lgmodbus
        input_type: holding

- name: lg_control_method_lgmodbus
        address: 1

- name: lg_target_temp_circuit1_lgmodbus

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding_lgmodbus

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1_lgmodbus
        address: 4

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2_lgmodbus

- name: lg_dhw_target_temp_lgmodbus

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status_lgmodbus   
        input_type: discrete_input

- name: lg_water_pump_status_lgmodbus   

- name: lg_ext_water_pump_status_lgmodbus   

- name: lg_compressor_status_lgmodbus   

- name: lg_defrosting_status_lgmodbus   

- name: lg_dhw_heating_status_lgmodbus
        address: 5

- name: lg_DHW_tank_disinfection_status_lgmodbus   
        address: 6

- name: lg_silent_mode_status_lgmodbus   

- name: lg_cooling_status_lgmodbus   

- name: lg_error_status_lgmodbus   
        address: 13

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling_lgmodbus
        write_type: coil
        verify:

- name: lg_enable_disable_dhw_lgmodbus
        verify:

- name: lg_silent_mode_set_lgmodbus
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation_lgmodbus
        verify:

- name: lg_emergency_stop_lgmodbus
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation_lgmodbus
        address: 5
        verify:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Beste,

Met deze om te vragen of mijn warmtepomp LG Therma V U44 met 7kw wel naar behoren werkt.
Mijn Wp is enkel voor vloerverwarming op gelijkvloers en een 1ste verdieping.
Dit met een Type D ventilatiesysteem dat 18° lucht terug inblaast.

Met een buitentemp van 0° is het 20° binnen.
Stooklijn:
-10 OAT op 37° LWT
18 OAT op 23° LWT

Verbruik van 32kWh die dag. Met warmteopbrengst van 102kWh en pieken van 2kWh per uur.
November 2023 was een verbruik van 380kWh.

Kan dit zoal kloppen volgens jullie aub?

Ik denk dat de stooklijn nu redelijk goed staat aangezien de 20° binnen nu redelijk stabiel blijft.
Dit wel bij een stabiele 0° buitentemperatuur. Geen idee welk effect dut nu zal hebben als deze buitentemp terug zal schommelen.
Ook weet ik niet of mijn WP aan het pendelen is of niet... In de LG ThinQ app geeft hij alvast voor elk uur stroomverbruik weer. Of, hoe kan ik nu dit pendelen nakijken of hij dit doet of niet?

En of er iemand een idee heeft van het +- jaarlijks verbruik van de LG Therma V 7KW U44 warmtepomp met enkel vloerverwarming?

Ps. Eerlijk. Van mijn plaatser en vertegenwoordiger krijg ik maar weinig info. Alsook niet van LG zelf.

Heel veel dank en mvg,

Nico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
nico base schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:29:
Beste,

Met deze om te vragen of mijn warmtepomp LG Therma V U44 met 7kw wel naar behoren werkt.

Stooklijn:
-10 OAT op 37° LWT
18 OAT op 23° LWT

Verbruik van 32kWh die dag. Met warmteopbrengst van 102kWh en pieken van 2kWh per uur.

Ik denk dat de stooklijn nu redelijk goed staat aangezien de 20° binnen nu redelijk stabiel blijft.
Dit wel bij een stabiele 0° buitentemperatuur. Geen idee welk effect dut nu zal hebben als deze buitentemp terug zal schommelen.
Ook weet ik niet of mijn WP aan het pendelen is of niet... In de LG ThinQ app geeft hij alvast voor elk uur stroomverbruik weer. Of, hoe kan ik nu dit pendelen nakijken of hij dit doet of niet?

En of er iemand een idee heeft van het +- jaarlijks verbruik van de LG Therma V 7KW U44 warmtepomp met enkel vloerverwarming?

Ps. Eerlijk. Van mijn plaatser en vertegenwoordiger krijg ik maar weinig info. Alsook niet van LG zelf.

Heel veel dank en mvg,

Nico
toon volledige bericht
ziet er goed uit, nette cijfers volgens mij.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Beste,

Stooklijn:
-10 OAT op 37° LWT
18 OAT op 23° LWT

Heel veel dank en mvg,

Nico
toon volledige bericht
ter vergelijk:

U44 7kW
Type C ventilatie
120m2 vvw
-10 / 33
+11 / 26

altijd 21.5 - 22 gr

November:
IN 292 kWh
UIT 1270 kWh
(4.4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:54:
[...]

ter vergelijk:

Type C ventilatie
120m2 vvw
-10 / 33
+11 / 26

altijd 21.5 - 22 gr

November:
IN 292 kWh
UIT 1270 kWh
(4.4)
toon volledige bericht
Wat ik me dan afvraag wanneer ik jouw stooklijn zie: wanneer het buiten boven de 11 graden schiet, dan houdt jouw wp 26 als target temp. aan? Hij slaat dan niet af neem ik aan, boven de 11 graden buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:08:
[...]

Wat ik me dan afvraag wanneer ik jouw stooklijn zie: wanneer het buiten boven de 11 graden schiet, dan houdt jouw wp 26 als target temp. aan? Hij slaat dan niet af neem ik aan, boven de 11 graden buiten?
Ik kan niet lager stoken dan 26 (bij die temperaturen). Hij draait dan 10Hz met soms <300W. As low as it'll go.
Dus vanaf daar zijn het inderdaad de thermostaten die de boel overnemen. Ergo: wordt het te warm in huis, dan slaat ie af ja.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-12-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:54:
[...]

Beste PaQ.

Hoe kom jij dan aan zo een laag verbruik van 292 kWh aan warmteopbrengst van 1270aub?

Dank en mvg,

ter vergelijk:

U44 7kW
Type C ventilatie
120m2 vvw
-10 / 33
+11 / 26

altijd 21.5 - 22 gr

November:
IN 292 kWh
UIT 1270 kWh
(4.4)
toon volledige bericht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-07 20:53

Swerfer

Hmm...

Zo, mijn LG een jasje gegeven (voorzijde is gewoon open, dus zonder lamellen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SWCUgMW49FaMDQ8ZSG0UjV2T7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkYsy1H9xlyihYbbgLo7hMIu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Swerfer op 01-12-2023 14:52 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste,

Nico
Pendelen is als de WP meer dan drie keer per uur (wordt vaak geschreven op internet) uit en weer aan gaat (gaat aan als de doeltemperatuur minus hysterese bereikt is). Je kunt dit nakijken op het informatie overzicht op de afstandsbediening in het installatie menu.

Een voorbeeld van pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQBEWOCTzX-Mpdr-pXJt_8GxhFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abfHpVGmdz91OIND8jhOrGDp.jpg?f=fotoalbum_large

WP gaat uit om 14:11 en weer aan om 14:33 en weer uit om 14:45

Je ziet bij 14:33 drie keer hetzelfde staan aan + uit + aan

Nu deze dagen gaat de WP ontdooien - defrost dan zie je vier keer hetzelfde staan uit + aan + uit + aan

Dit op hetzelfde tijdstip aan/uit gaan is niet het pendelen, maar het inschakelen van de WP.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 01-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunno :S
Ik ben geen zuinige stoker, en woon in een vrijstaande na-geïsoleerde oude hut :+

De laatste paar dagen hebben er wel flink ingehakt hoor. Zat ws aan een hoger COP :'(

Want vandaag:
IN 13.5
UIT 40.8
= 3

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 01-12-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ik kan niet lager stoken dan 26 (bij die temperaturen). Hij draait dan 10Hz met soms <300W. As low as it'll go.
Dus vanaf daar zijn het inderdaad de thermostaten die de boel overnemen. Ergo: wordt het te warm in huis, dan slaat ie af ja.
Begrijp ik het dan goed dat jij bij buitentemp. onder de 11, de kamerthermostaten buiten spel hebt gezet? Dus dat die altijd warmte vragen en jouw wp dus altijd draait, maar jij jouw stooklijn zo hebt ingesteld dat de temperatuur binnen niet te hoog wordt voor jou om het lekker te hebben?
Of is deze beredenering veel te kort door de bocht en spelen er in jouw set-up nog veel meer dingen die ik niet weet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOcCOEzAQbotIEp4a7d4rvRBZrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLGrQAy6vZRD6gOoYqd5Rbdc.png?f=fotoalbum_large

@paQ
Iets na 14:00 de WP weer op AI 0 gezet, target die daarbij hoort is 31 gr C.
De spikes zijn weer terug, weliswaar nu maar 1 graad.

Als iemand weet wat dit kan veroorzaken, let me know.

Wellicht is er iets van een conflict met de WiFi module die ik ook heb? Modus verandering doe ik daarin. In Home-Assistant ziet de AI mode er dan zo uit:

15gr C = -2
16 gr C = -1
17gr C = 0
17gr C = 1
19 gr C = 2
etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rns7diKlC496lfnlse1sVrs7C4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yaRFQRyXb1z7g9GYt8ZYcBcX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:49:
[...]

Beste Pete,

Waar exact in welk menu kan ik dit vinden voor mijn U44 type?
In de app kan ik dit alvast niet terugvinden.

Heeft er ook iemand een idee welk het jaarlijks verbruik zoal zou zijn per jaar voor een 7Kw Therma V warmtepomp voor enkel vloerverwarming op gelijkvloers (+-80m2) en eerste verdieping (ook +- 80m2) voor +- 160m2 in totaal aub?

Nogmaals veel dank en mvg,

Pendelen is als de WP meer dan drie keer per uur (wordt vaak geschreven op internet) uit en weer aan gaat (gaat aan als de doeltemperatuur minus hysterese bereikt is). Je kunt dit nakijken op het informatie overzicht op de afstandsbediening in het installatie menu.

Een voorbeeld van pendelen:

[Afbeelding]

WP gaat uit om 14:11 en weer aan om 14:33 en weer uit om 14:45

Je ziet bij 14:33 drie keer hetzelfde staan aan + uit + aan

Nu deze dagen gaat de WP ontdooien - defrost dan zie je vier keer hetzelfde staan uit + aan + uit + aan

Dit op hetzelfde tijdstip aan/uit gaan is niet het pendelen, maar het inschakelen van de WP.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

RVerheijden schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:25:
Warmtepomp :

Voor Warm water hebben we hier een 200L Boiler aangekoppeld zitten via een drieweg klep.

De CV Ketel die we toen hadden stond in de LTV modus en kon maximaal 35 graden aanvoer leveren.

Echter pendelt deze zeer veel en hebben we veel defrosts.

Alles standaard behalve:
Heater on Temp -10
Hysteresis water -4/4
Hysteresis air -1.5/0.5
Pump Prerun/Overrun 2/2
Optimal Flow

Als ik een buffervat zou plaatsen hoe groot is dan nodig en dient deze parallel of in serie te worden geplaatst.
toon volledige bericht
Pendelen gebeurd vaak als de WP zijn warmte niet kwijt kan. Hij gaat uit en als de temperatuur ver genoeg gezakt is, gaat hij weer aan.
Een oplossing zou kunnen zijn om je afgiftesysteem eens goed te bekijken.

Mijn buffervaatje is parallel aangesloten.

Mijn vraag is waarom heb je Heater on Temp -10 op -10 graden gezet (standaard is -5).
Ik heb hem nu op 0 nul gezet en de back up heater is nog steeds niet aan geweest.
Ik verwacht dat hij bij jou nooit aan zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:02
RVerheijden schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:25:
Warmtepomp :

Echter pendeld deze zeer veel en hebben we veel defrosts.

Alles standaard behalve:
Air heating set temp. 16/30
Water heating set temp. 20/45
Heater on Temp -10
Hysteresis water -4/4
Hysteresis air -1.5/0.5
Pump Prerun/Overrun 2/2
Optimal Flow
Flow max 17 instead of 26 which is the max

SW2 Switches
6 ON
7 OFF
(Only half capacity electric heater is used)

Als ik een buffervat zou plaatsen hoe groot is dan nodig en dient deze paralel of in serie te worden geplaatst.
toon volledige bericht
Ik heb een 5kW split een buffer van 200L. Zoals je een stuk terug kunt lezen, heb ik ook gruwelijk last van pendelen. Bij mij komt het door de agressieve start van LG. Ik zet me dan ook meer en meer af tegen de uitspraak 'je warmtepomp kan de warmte niet kwijt'. De warmtepomp levert het gewoon ongevraagd veel warmte.

Heb je een idee hoe het pendelen bij jou veroorzaakt wordt? Ook door de opstart?

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzBhhq8KK9ZXAsx5ckN4pLjAlcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLKvBQs7F7l514opILnfZseQ.png?f=fotoalbum_large
@paQ
En anderen die het aangaat.

Het vermoedelijke probleem gevonden.

Lichtblauw = doeltemperatuur van de HA integratie via Wi-Fi module
Donkerblauw = Modbus Target temp

De HA integratie ondersteunt AI niet lekker. Als ik van verwarmen naar AUTO (=AI) ga dan lijkt het alsof de WP daadwerkelijk zo nu en dan heel even toch het laatste target van de modus 'verwarmen' doorkrijgt. Zie trend.

Dus vooor allen die in HA met de Wi-Fi module werken. Weet dat je WP raar gedrag kan gaan vertonen in AUTO mode.

Nu maar eens uitvogelen hoe ik dan met modbus de boel kan aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:11:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat jij bij buitentemp. onder de 11, de kamerthermostaten buiten spel hebt gezet? Dus dat die altijd warmte vragen en jouw wp dus altijd draait, maar jij jouw stooklijn zo hebt ingesteld dat de temperatuur binnen niet te hoog wordt voor jou om het lekker te hebben?
Of is deze beredenering veel te kort door de bocht en spelen er in jouw set-up nog veel meer dingen die ik niet weet 8)7
Ik heb 2 nest V3 thermostaten, beide master.
De stooklijn is dusdanig dat het huis iig niet afkoelt (als het goed is). En als het koud aanvoelt (bijv met een hele dag nat weer) dan kan je altijd +1 geven bijv.

Zo boven de 12 graden KAN Ta 26 soms te warm zijn, en dan regelen de thermostaten of er verdelers open of dicht moeten. Als beide thermostaten geen vraag meer hebben slaat de wp af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
sparkly schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:51:
[Afbeelding]
@paQ
En anderen die het aangaat.

Het vermoedelijke probleem gevonden.

Lichtblauw = doeltemperatuur van de HA integratie via Wi-Fi module
Donkerblauw = Modbus Target temp

De HA integratie ondersteunt AI niet lekker. Als ik van verwarmen naar AUTO (=AI) ga dan lijkt het alsof de WP daadwerkelijk zo nu en dan heel even toch het laatste target van de modus 'verwarmen' doorkrijgt. Zie trend.

Dus vooor allen die in HA met de Wi-Fi module werken. Weet dat je WP raar gedrag kan gaan vertonen in AUTO mode.

Nu maar eens uitvogelen hoe ik dan met modbus de boel kan aansturen.
toon volledige bericht
Als je niets stuurt maar alleen maar uitleest, dan zou dat niet moeten uitmaken.
Die 'spikes' van 1 graad krijg je natuurlijk als je sensor van de wp telkens op een grenswaarde balanceert. Soms niets aan te doen. 4 graden is daarbij niet mogelijk. (tenzij er iets stuk is)

edit:
lees nu net dat je weldegelijk (bij) stuurt via HA en dan je LG wifi module integratie zo te zien?

:+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
paQ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:53:
[...]

Als je niets stuurt maar alleen maar uitleest, dan zou dat niet moeten uitmaken.
Die 'spikes' van 1 graad krijg je natuurlijk als je sensor van de wp telkens op een grenswaarde balanceert. Soms niets aan te doen. 4 graden is daarbij niet mogelijk. (tenzij er iets stuk is)
Met de Wi-FI module stuur ik via HA wel aan. Met modbus lees ik alleen maar uit.
Zie grafiek, de integratie ondersteunt AI ook niet lekker.

vooor AI 0 moet je AUTO 17 kiezen
Voor AI 1 moet je AUTO 18 kiezen
etc

En als je dit doet lees je vervolgens via modbus spikes naar precies het target van de laaste instelling op modus 'verwarmen'. Lijkt me echt geen toeval, eerder een bug in de HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Bij de afstandsbediening (remote control RMC)

Je gaat naar MENU en drukt op OK
Je ziet tandwiel INSTELLING daar rechts naast staat een getal 3.0?.?a.
Onthoud dit getal
Boven het tandwiel houd het pijltje omhoog ingedrukt tot je vier cijfers kunt invullen
Vul de cujfers in die je onthouden hebt. 30??

Ga in dit menu helemaal omlaag naar INFORMATIE OK
Ga dan omlaag naar GEGEVENSREGISTRATIE OK

Je ziet nu de laatse acties van de WP
Druk je op het pijltje naar rechts dan zie je eventueel ook foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:57:
[...]

Thanks Pete,

En hoe kan ik dan juist weten of zien wanneer hij aan en uitvalt of niet?
Als er een langere periode is neem ik aan. Maar hoe lang moet deze periode dan zijn?
Of vanaf welke tussenperiode spreken we van pendelen?
Rare is dat ik in mijn app nu wel inneens info mis van 14 tot 15u. Geen verbruik en geen warmteopbrengst te zien.

Wat wil dit exact zeggen Pete? "Dit op hetzelfde tijdstip aan/uit gaan is niet het pendelen, maar het inschakelen van de WP."

Hoe kan ik eventueel het pendelen laten stoppen met mijn settings?

Ik denk dat mijn toch wel redelijk hoge verbruik hier wel eens kan aan liggen.

Nogmaals heel veel dank en mvg,

Bij de afstandsbediening (remote control RMC)

Je gaat naar MENU en drukt op OK
Je ziet tandwiel INSTELLING daar rechts naast staat een getal 3.0?.?a.
Onthoud dit getal
Boven het tandwiel houd het pijltje omhoog ingedrukt tot je vier cijfers kunt invullen
Vul de cujfers in die je onthouden hebt. 30??

Ga in dit menu helemaal omlaag naar INFORMATIE OK
Ga dan omlaag naar GEGEVENSREGISTRATIE OK

Je ziet nu de laatse acties van de WP
Druk je op het pijltje naar rechts dan zie je eventueel ook foutmeldingen.
toon volledige bericht

[ Voor 10% gewijzigd door nico base op 01-12-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik me al langer afvraag, en wat mij nu opvalt op jouw foto. Je gebruik maar 2 van de 3 ondersteuningen van de LG Warmtepomp. Ik neem aan de buitenste 2, en dus niet de middelste. Klopt?
En kan dat geen kwaad? Iemand een idee?

Pagina: 1 ... 112 ... 180 Laatste