nico base schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 16:03:
Thanks Pete,
En hoe kan ik dan juist weten of zien wanneer hij aan en uitvalt of niet?
Als er een langere periode is neem ik aan. Maar hoe lang moet deze periode dan zijn?
Of vanaf welke tussenperiode spreken we van pendelen?
Rare is dat ik in mijn app nu wel ineens info mis van 14 tot 15u. Geen verbruik en geen warmteopbrengst te zien.
Wat wil dit exact zeggen Pete? "Dit op hetzelfde tijdstip aan/uit gaan is niet het pendelen, maar het inschakelen van de WP."
Hoe kan ik eventueel het pendelen laten stoppen met mijn settings?
Ik denk dat mijn toch wel redelijk hoge verbruik hier wel eens kan aan liggen.
Nogmaals heel veel dank en mvg,
Zoals ik schreef, meer dan drie keer per uur, minder dan 20 minuten telkens stoppen.
Als je op het scherm van de rmc kijkt dan staat er wanneer de WP toestel actief is. Als hij uit staat dan staat er alleen Warmtepomp bediening (als je hem op Nederlands hebt staan).
Nu zal er vaak staan Ontdooiing, dan is het niet te zien of de WP pendelt.
Ontdooiing begint ongeveer elke 45 minuten, daarna zou op het scherm weer moeten staan toestel actief.
Na de ontdooiing gaat de WP maximaal, daarom zul je een hoog verbruik hebben. Deze ontdooiing is een vast gedrag van een warmtepomp daar kun je weinig aan doen.
Dat je niets op de app ziet, kan zijn dat de WP uit gegaan is, of dat er een verbinding storing is geweest.
Bij de gegevensregistratie staat niet bij wat er gebeurt, en bij < aan > wil niet zeggen dat de WP helemaal werkt. Er zijn verschillende onderdelen die kunnen werken of niet werken als de WP aan staat (lampje op rmc brand), bijvoorbeeld de compressor of de waterpomp kunnen dan toch uit staan.
De WP start de pomp op bepaalde tijden, na ongeveer een minuut weet hij de temperatuur en afhankelijk van de temperatuur (van het water en eventueel ook van de lucht) start hij ook de compressor. Bij een opstart gaat een LG WP meteen maximaal, hierdoor komt hij snel bij de grenzen van de instellingen en op eens kan hij besluiten om te stoppen, als hij het bijvoorbeeld te warm vind worden en je afgifte systeem hierop niet reageert (verschil in de IN en UIT temperatuur wordt hoger dan 5 graden, zie je rmc scherm).
Je kunt bij Warmte (oranje bolletje) een temperatuur instellen (van het water of als je daar voor gekozen hebt de lucht). Ook kun je een hysterese instellen, hoever de ingestelde temperatuur af mag wijken, bijvoorbeeld -2 en +4. Als je nu de temperatuur zou instellen op 25 graden, dan start de WP bij 23 graden en stopt hij bij 29 graden. Om de WP zo lang mogelijk door te laten lopen wordt hier altijd +4 geadviseerd.
Ik heb heel veel tijd gestoken in het afstellen van mijn radiatoren, zodat deze zo veel mogelijk warmte afgeven. Ik heb ook vloerverwarming waardoor ik geen hoge temperatuur instel. Ik gebruik mijn WP pas sinds oktober en heb de temperatuur telkens wat lager gezet totdat hij niet meer stopte. Op deze dagen is mijn doeltemperatuur ongeveer 30 graden. Deze temperatuur is afhankelijk van je WP vermogen en je afgifte systeem. Ik heb namelijk ook geen warmwater. Ik gebruik daarvoor een andere wp-boiler.
Het zoeken naar de juiste instellingen is "even" zoeken, pas nooit meer dan een instelling aan zodat je weet hoe de WP op elke instelling reageert.