Beste tweakers,
Na 20 jaar actief meegelezen te hebben, is hier mijn eerste officiele tweakers bericht. Ik ben de trotse eigenaar van een LG Therma V. Deze is vorig jaar geinstalleerd. Helaas heeft hij nooit echt goed gewerkt. Met name rond het vriespunt lijkt de warmtempomp het niet goed te trekken terwijl het huis prima is geisoleerd. Helaas is mijn installateur ermee gestopt. Achteraf heb ik spijt van mijn keuze voor deze installateur, maar zo gaat het helaas soms.
Situatie:
• LG Therma V Split met binnenunit HN091MR NK5 (9kw)
• In hybride opstelling met hulp van CV ketel.
• De dip swich 6 en 7 zijn beiden ingesteld op “On”. Als ik dit verander reageerd de circuit breaker niet meer, dus ik denk dat die switches goed staan.
• Ik lees in de manuals dat er opties zijn om gebruik te maken van “elektrische heaters” en ook dat je gebruik kan maken van een “ketel van derde”. De unit is nu zo ingericht dat de CV ketel bij zou moeten springen bij een bepaalde temperatuur. Hiervoor wordt echter gebruik/misbruik gemaakt van de opties voor “external heater”. De thermostaatdraad van de ketel ergens komt ergens binnen in de binnenunit en loopt naar een circuit breaker. De overgang van warmtepomp naar CV ketel wordt echter ingesteld via de controller onder “kamerverwarming” => “elektrische verwaming op temperatuur”. Als ik daar de drempelwaarde verander, dan zie ik dat de circuitbreaker daarop reageert.
Probleem
• Warmtepomp heeft moeite met draaien rondom het vriespunt. Afgifte temperatuur is dan rond 28 graden, invoer 24 graden. Dat is onvoldoende om het huis dan warm te krijgen.
• De ketel sprint ook niet aan op de ingestelde drempelwaarde. Er lijkt dus iets aan de hand te zijn met de bedrading en instellingen vermoed ik.
Heeft er iemand suggesties? Of zijn er misschien tweakers in de buurt van Hilversum die eens me zouden willen kijken?
[
Voor 23% gewijzigd door
burnj op 03-12-2023 13:17
. Reden: plaatje bijgevoegd ]