LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 106 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:00:
Heb ik een instelling over het hoofd gezien?
Het lijkt er op dat de aanvoer temperatuur niet boven de 30,8 wil komen.
zie plaatje
In de nacht van dinsdag op woensdag voor het eerst dit seizoen defrosts gehad.
dat was ook het moment dat er voor het eerst water van 31 graden of meer werd gevraagd
je ziet als de doel temperatuur boven de 31 graden gaat dat dan de outlet_temp niet mee gaat.
een uur geleden bewust de doel target_temp op 33 gezet (stooklijn +3 nu) maar de outlet_temp blijft tussen de 30,1 en 30,8 schommelen. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
[Afbeelding]
stille modus nog aan staan?
Hij gaat wel hoor, maar lijkt de kans niet te krijgen vanwege defrosts.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:43
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:43:
[...]

Doorgaans -niet altijd- vergroot je de interval wat als je hem van stille modus afhaalt.
En zodra de temp weer boven de +5 komt, dan stille modus inschakelen.
Dat kan ik onderstrepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YekU_XzF3BoSDuaLibA4aZsJ-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhVS639yWFDx5ltrnw7rZt0d.png?f=fotoalbum_large

De aanzuigtemperatuur voor de verdamper gaat ca. 1.5 graden naar beneden op Stille modus en dus ook 1.5 graden omhoog als je hem van Stille modus afhaalt. Dit kan net genoeg zijn om de defrosts uit te stellen.

Via een ander warmtepomp topic vernomen dat er een defrost ontstaat als de aanzuigtemperatuur ca. 10 graden onder de buitentemperatuur komt (zijn nog iets meer voorwaarden, maar dit is de belangrijkste):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-2wd9EgwZ0lKWHPt0vqm01feeo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1nECvE6Y5Toi8N0kFe2pbsH8.jpg?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• paQ
Jojan265 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:07:
[...]

Dat kan ik onderstrepen:

[Afbeelding]

De aanzuigtemperatuur voor de verdamper gaat ca. 1.5 graden naar beneden op Stille modus en dus ook 1.5 graden omhoog als je hem van Stille modus afhaalt. Dit kan net genoeg zijn om de defrosts uit te stellen.

Via een ander warmtepomp topic vernomen dat er een defrost ontstaat als de aanzuigtemperatuur ca. 10 graden onder de buitentemperatuur komt (zijn nog iets meer voorwaarden, maar dit is de belangrijkste):

[Afbeelding]
zag het ook toevallig :+ In Pana topic toch?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:43

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Overigens gaat het opgenomen vermogen wel ca 70W omhoog als je hem van stille modus afhaalt.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:07:
[...]

stille modus nog aan staan?
ik besefte in de ochtend dat ik toen inderdaad de defrost automatisering nog uit had staan, dus tot de laatste defrost stond stille modus aan *wat niet de bedoeling was.

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:07:
[...]

Hij gaat wel hoor, maar lijkt de kans niet te krijgen vanwege defrosts.
dat dacht ik ook, maar daarom vanochtend de test gedaan, en nu komt die ook niet boven de 30,8 terwijl doel 33 is (als test extra hoog gezet) Zie laatste deel van grafiekje.

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:15:
[...]

dat dacht ik ook, maar daarom vanochtend de test gedaan, en nu komt die ook niet boven de 30,8 terwijl doel 33 is (als test extra hoog gezet) Zie laatste deel van grafiekje.
niet op AI staan?
of via RMC geplust, terwijl je nog wat modbus hebt lopen?

• The_KnarF
staat op AI, ik plus/min via modbus, ik kom niet aan de RMC normaal gesproken.
Ik gebruik modbus voornamelijk om te monitoren

[ Voor 24% gewijzigd door The_KnarF op 23-11-2023 09:23 ]

LG-HM163MR-U34

• The_KnarF
Ik zie niets veranderen als ik de doel temp hoger zet.
het lijkt er wel op dat de LG iets wil doen ik zie dat de fanspeed op dat moment van 570 naar 660 ging (maar dat kan ook toeval zijn). maar inverter blijft op 26hz staan

[ Voor 8% gewijzigd door The_KnarF op 23-11-2023 09:26 ]

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:21:
staat op AI, ik plus/min via modbus, ik kom niet aan de RMC normaal gesproken.
Ik gebruik modbus voornamelijk om te monitoren
Werkt het dan niet tegen elkaar in?
Komt je stooklijn ook uit de modbus?

maw: als het paarse streepje in je grafiek modbus is, en de AI vrolijk zijn eigen (RMC) stooklijn volgt, dan gebeurt er niets.

• The_KnarF
nee, stooklijn is LG, (daarom staat die ook op AI)

als toevoeging, de LG staat niet in silentmode op dit moment

[ Voor 39% gewijzigd door The_KnarF op 23-11-2023 09:29 ]

LG-HM163MR-U34

• paQ
en op de RMC zie je de paarse bol dan ook op +3 staan?

Want dan zou het gewoon moeten functioneren natuurlijk :S

• The_KnarF
ja, ben even wezen kijken, die staat op +3 inderdaad
die paarse lijn zijn gegevens uit de LG, dus dat komt wel overeen.
het moet een setting zijn of dat ding is stuk, ik hoop wel dat ik dit duideljik heb voordta het echt koud gaat worden }:|

Als doel temp ruim onder de 31 is dan werkt het plus/minnen ook wel gewoon zoals verwacht

[ Voor 15% gewijzigd door The_KnarF op 23-11-2023 09:41 ]

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:38:
ja, ben even wezen kijken, die staat op +3 inderdaad
die paarse lijn zijn gegevens uit de LG, dus dat komt wel overeen.
het moet een setting zijn of dat ding is stuk, ik hoop wel dat ik dit duideljik heb voordta het echt koud gaat worden }:|

Als doel temp ruim onder de 31 is dan werkt het plus/minnen ook wel gewoon zoals verwacht
weird... niet een setting aanstaan dat je niet boven de 31 kan?
Bereik van warmte.

• The_KnarF
Ik zal eens naar de RMC lopen, maar geen idee welke instelling dat zou kunnen zijn.
..en dat zou betekenen dat die daar af fabriek al op zou staan.

LG-HM163MR-U34

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

BernieW schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:57:
[...]

Hier als eens gekeken en berekend hoeveel energie die radiator kwijt kan?

Als je begint met vloerverwarming, leg dit aan zodat het geschikt is voor een WP. Als je geen gasketel meer gaat gebruiken dus een verdeler zonder pomp, kleine hoh afstand, relatief korte lussen en voldoende diameter in de slangen.
1700 Watt op de piek van mijn huidige temperatuurinstellingen. (Misschien meer als 12 speedcomforts meer luchtverplaatsing leveran dan een climate booster.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G1bgRZMqtSl7b-Msv0LjvZlioY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OqFvb1mBhD87oHQkiUGsMjCi.png?f=user_large

Erg weinig dus, maar voor nu is het ruim voldoende, al gaat de warmtepomp daardoor nauwlijks moduleren.

[ Voor 5% gewijzigd door Swerfer op 23-11-2023 09:57 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• The_KnarF
een instelling gevonden die er mee te maken zou kunnen hebben en dat is Room heating/Water heating set temp, maar die staat op 20/55 dat lijkt mij te zeggen dat ik tot 55 graden kan instellen.
Als test 10 minuten geleden de LG van AI afgehaald en de doel temp op 34 gezet.
ik zie nu nog niets veranderen, maar ik houd het in de gaten.

LG-HM163MR-U34

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:04:
een instelling gevonden die er mee te maken zou kunnen hebben en dat is Room heating/Water heating set temp, maar die staat op 20/55 dat lijkt mij te zeggen dat ik tot 55 graden kan instellen.
Als test 10 minuten geleden de LG van AI afgehaald en de doel temp op 34 gezet.
ik zie nu nog niets veranderen, maar ik houd het in de gaten.
die setting bedoel ik idd

Wat geeft het oranje bolletje voor een icoontje?
Huisje of warmtepompje?

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:17
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:50:
[...]
ik zou zeggen kies de middenweg voorlopig 30gr.....de vloer mag niet te warm worden 1e keer is de vl oer goed droog ivm scheuren
@Dablock Voor nieuwe vloeren opwarmen om te voorkomen dat ze scheuren is er volgens mij de instelling onder Kamerverwarming/Room heating; Vloerdroging/Screed drying.

Uit mijn overzicht...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0sXxio8ffJyn9CarMXhG-jSna8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpkrLSeSImA6XHnuQdGqI0Aj.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Swerfer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:56:
[...]
1700 Watt op de piek van mijn huidige temperatuurinstellingen. (Misschien meer als 12 speedcomforts meer luchtverplaatsing leveran dan een climate booster.
[Afbeelding]

Erg weinig dus, maar voor nu is het ruim voldoende, al gaat de warmtepomp daardoor nauwlijks moduleren.
:? het probleem bij jou is je hebt te weinig warmte afgifte(vooral bij lage water temp) met 1 radiator,je hebt welliswaar een geisoleerd buffer vat maar dat geeft in principe geen warmte af en is met de WP in no-time op gewarmd duurt misschien 10min.......een 5KW is nog te groot.....dus remedie is afgifte vergroten met bijv. vvw

• kazemo
tebogo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:03:
[...]

@Dablock Voor nieuwe vloeren opwarmen om te voorkomen dat ze scheuren is er volgens mij de instelling onder Kamerverwarming/Room heating; Vloerdroging/Screed drying.

Uit mijn overzicht...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[Afbeelding]
:) ja klopt

• paQ
@Swerfer bedoel het niet rot, maar hoe klein is je huis als je maar 1 radiator hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:28:
[...]

die setting bedoel ik idd

Wat geeft het oranje bolletje voor een icoontje?
Huisje of warmtepompje?
ik verwarm water, niet het huis, icoontje is inderdaad een WP(achtige) icoontje

probleem lijkt verholpen door een tijdje het stroom er af te houden en weer opnieuw opstarten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u45Tj_9ptTb7KZWSZstVF-RLGFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/itXRBJHJ78ZJ2sC8gXwxJb4N.png?f=user_large
bij die paarse drop (om 10 uur), heb ik pomp van AI naar water gezet (water stond nog op 26 toen)
10:15 uur de pomp 10 minuten van het stroom gehad, daarna de opstart......

De pomp is inmiddels terug gemoduleerd en temp blijft rond de 34 graden.

ik laat deze rustig even lopen zo, en zet vanmiddag de LG weer op AI.

ik laat het resultaat wel weten

LG-HM163MR-U34

• paQ
Shit happens

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:43:
[...]

Doorgaans -niet altijd- vergroot je de interval wat als je hem van stille modus afhaalt.
En zodra de temp weer boven de +5 komt, dan stille modus inschakelen.
Top!, bedankt voor de tip. Dit ga ik proberen!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
butterkeks schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:12:
[...]

Geen probleem, het werkt voor mij.
Hij heeft iets meer vermogen dan de Grundfos, maar vanaf 90% vermogen wordt hij vrij luid.

Misschien is het filter ervoor verstopt?
Helaas zal het aan een filter niet liggen, ik kan met een andere circulatiepomp namelijk wel beweging in het water van het hele systeem krijgen. Ben bang dat ik hier toevallig domme pech heb en een kapot exemplaar heb ontvangen...

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:27:
[...]

Ik snap het. En dan is inderdaad een 9 kW 3 f een gemakkelijke vervanging. Misschien zou je zelfs een 7 kW 1 f kunnen overwegen. Als je nu namelijk met 16.5 L/min. de winter door kunt, dan is dat bij delta T van 5 graden ca. 6 kW.
Beste tweakers, na erg veel berichten op dit forum gelezen te hebben, wil ik graag aanhaken op deze post en mijn situatie + vraag aan jullie voorleggen:

Installatie

Binnen unit: HN091MR met daarnaast een 100 l buffervat en een Wilo circulatiepomp
Buiten unit: LG Therma V Split hydrokit 7 kW warmtepomp
Ik gebruik geen technische hulpmiddelen enkel de HomeWizard p1 meter in de meterkast

Woning

Bungalow met circa 160 m2 vloerverwarming in de cementdekvloer
2 verdelers (1 met woonkamer/keuken en kantoor en 1 voor 3 slaapkamers, 2 badkamers en een hal)
In iedere ruimte een thermostaat (waarbij de meeste op 16.5 graden staan, enkel de woonkamer/keuken staat op 19.5)

Instellingen

Waterdebiet
Besturing: optimale debiet
Pomp cap.: 100%
Vast waterdebiet: 17
Vaste dT 5
Verwarming temp.instelling: Uitvoer
Waterverwarming temp.: 15/35
Memgcircuit: niet gebruiken
Hysteresis verwarmingswater: -4 en +4
Pompinstelling in verwarming: 2/28
Stille modus staat altijd aan

De warmtepomp heb ik sinds maart van dit jaar in gebruik. Het wordt nu dus uitzoeken welke stooklijn ik in de koudere maanden kan gaan gebruiken. Op dit moment ‘’speel’’ ik op de HEAT stand met verschillende watertemperaturen bij verschillende buitentempersturen. Helaas krijg ik tot op heden de warmtepomp niet ‘’rustig’’ draaiend. Ik zie vooral veel pieken (van 1800/2000) en de pomp daarna afslaan.

Een voorbeeld van vandaag: buiten circa 12 graden, de thermostaat in de woonkamer/keuken laat dan zien dat de 19.5 graden is gehaald (vaak 19.8) maar de grafiek van de warmtepomp toont vooral veel pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vthxDE9JHYrWeBeDG3CzziIPlV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gzHuMUWkV58HoAqiIfP6Zsux.png?f=fotoalbum_large

Kunnen jullie mij advies geven hoe ik een rustiger beeld kan krijgen? Is het de hysteresis of sturen op een vast waterdebiet?

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
hoe hoog is je water outlet temp nu?
meestal begin je veel te hoog
ik snap deze niet

wat bedoel je daarmee?

LG-HM163MR-U34

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:19:
@Swerfer bedoel het niet rot, maar hoe klein is je huis als je maar 1 radiator hebt?
Vrijstaande woning 80m2 vloeroppervlak over 2 verdiepingen, benedenverdieping 34m2 woonkamer/keuken en 6m2 gang/toilet. Jaren 20 woning, maar die heb ik volledig gerenoveerd en geïsoleerd met 12cm PIR in de wanden en alles voorzien van triple glas.

Overigens nog een lage temperatuurradiator in de gang die op een laag standje staat om net de kou een beetje uit de gang/trappenhuis/overloop te houden. Ongebruikte slaapkamer ook 2 lage temperatuurradiatoren die op anti-vriesstand staan. Slaapkamer 2 met IR-paneel en eigen thermostaat die op 16 graden staat. Badkamer IR-spiegel met eigen thermostaat die ook op 16 graden staat. Zolder 20m2 onverwarmd.

Dus (zeer) goed geisoleerd waarbij als ik de oven aan heb staan de temperatuur al lichtjes begint op te lopen in de woonkamer met de huidige warmtepompinstellingen (alleen water regeling).

De berekening van de capaciteit van de warmtepomp heb ik op het gasverbruik gedaan, niet rekening houdend met warm water. Warm water heb ik sinds een maand of 4 al met een warmtepompboiler. Dus de warmtepomp is er verder alleen voor verwarming.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• paQ
Dus er zijn 4 radiatoren?
Als je die allemaal open zet op een beetje knappe flow, dan moet het ding toch gewoon kalm kunnen lopen :S

• The_KnarF
Swerfer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:25:
[...]

Vrijstaande woning 80m2 vloeroppervlak .....
das wel heel weinig afgifte voor een WP.
bij deze temperatuur buiten, de WP een paar keer per dag aanzetten, of de oven ;-)
ook met vloerverwarming zal het een lastig verhaal worden, ben ik bang, of je moet extra veel ventileren :o omdat je huis zo goed geïsoleerd is.

ik heb niet al je berichten gelezen, heb je een buffervat en zo ja hoe groot en hoe aangesloten?

Maar zoals PAQ al aangaf, probeer eens alles open te zetten en dan rustig opstarten.
als je WP rustig kan draaien, behoef je al die 1-op-1 COP dingen (IR paneel etc.) niet meer te gebruiken, scheelt een hoop in de kosten, verwacht ik.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:08:
[...]

Beste tweakers, na erg veel berichten op dit forum gelezen te hebben, wil ik graag aanhaken op deze post en mijn situatie + vraag aan jullie voorleggen:

Installatie

Binnen unit: HN091MR met daarnaast een 100 l buffervat en een Wilo circulatiepomp
Buiten unit: LG Therma V Split hydrokit 7 kW warmtepomp
Geen externe thermostaat, ik gebruik geen technische hulpmiddelen enkel de HomeWizard p1 meter in de meterkast

Woning

Bungalow met circa 160 m2 vloerverwarming in de cementdekvloer
2 verdelers (1 met woonkamer/keuken en kantoor en 1 voor 3 slaapkamers, 2 badkamers en een hal)
In iedere ruimte een thermostaat (waarbij de meeste op 16.5 graden staan, enkel de woonkamer/keuken staat op 19.5)

Instellingen

Waterdebiet
Besturing: optimale debiet
Pomp cap.: 100%
Vast waterdebiet: 17
Vaste dT 5
Verwarming temp.instelling: Uitvoer
Memgcircuit: niet gebruiken
Hysteresis verwarmingswater: -4 en +4
Pompinstelling in verwarming: 2/28

De warmtepomp heb ik sinds maart van dit jaar in gebruik. Het wordt nu dus uitzoeken welke stooklijn ik in de koudere maanden kan gaan gebruiken. Op dit moment ‘’speel’’ ik op de HEAT stand met verschillende watertemperaturen bij verschillende buitentempersturen. Helaas krijg ik tot op heden de warmtepomp niet ‘’rustig’’ draaiend. Ik zie vooral veel pieken (van 1800/2000) en de pomp daarna afslaan.

Een voorbeeld van vandaag: buiten circa 12 graden, de thermostaat in de woonkamer/keuken laat dan zien dat de 19.5 graden is gehaald (vaak 19.8) maar de grafiek van de warmtepomp toont vooral veel pieken.

[Afbeelding]

Kunnen jullie mij advies geven hoe ik een rustiger beeld kan krijgen? Is het de hysteresis of sturen op een vast waterdebiet?
:? bij mij ongeveer het zelfde beeld(maar niet met zoveel pieken) worden deels ook veroorzaakt door teruglevering van de zonnepanelen het is een keuze wat je maakt je hebt nu aan/uit dat maakt dan meer pieken.........er zijn ook tweakers die het zo instellen dat WP 24/7 aanstaat op laag vermogen dan heb je inderdaad minder pieken alleen bijv. bij een defrost en ook wel een beter rendement(COP)....of het veel uitmaakt weet ik ook niet op de langere termijn

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:23
Nog altijd niet gans duidelijk wat mijn setup best is, na de hulp hier.
Bestaande woning volledig op vloerverwarming, echter momenteel 3 aparte zones met zonekleppen.
Ik zou dus de LG (12 of 14kW 3-fase) aansluiten op een buffervat en na het buffervat de 3 kleppen.
De warmtepomp zou dan gewoon WAR draaien en aan/uit gestuurd als er in een van de zones warmtevraag is.
Enkele vraagjes:
Heb ik altijd een extra pomp nodig na het buffervat ? Druggeregeld ?
Welke grootte buffervat is aanbevolen ? En hoe zet ik die ertussen ?
Ons warmteverlies is net geen 12kW, neem ik dan best de 14 ?
Welke na-regeling gebruiken jullie die werkt met de LG ?

Andere dingen waar ik moet op letten ?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:18

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BernieW schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:21:
[...]

Neem aan dat je HA met ESPhome al op een RPI of zo hebt draaien. Met Python kun je evt offline je bestanden voor ESPhome compileren. Ook handig als je nog es een nieuw ESP bordjes wil toevoegen.
Nee, ik ben helemaal nieuw hierin... Ik heb alleen een LG WP sinds een maand of twee en van AUitdehaag een ESP32 bordje (met een yaml bestand van paQ erop) gekocht. Deze aangesloten op de WP en internet ingesteld en kan nu alle waarden uitlezen. :)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

• The_KnarF
@GeertV78
Heb ik altijd een extra pomp nodig na het buffervat ?

JA

Druggeregeld ?

ja, denk wel het beste, als je groepen hebt die onafhankelijk open/dicht gaan

Welke grootte buffervat is aanbevolen ?

Ik denk dat 200l wel genoeg is, ik heb 500 omdat ik de ruimte heb

En hoe zet ik die ertussen ?

zoals deze lijkt mij de beste optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSI8a1gFg3ESrH7IRXa8DaljHEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gvHV6nvBM6G7ByUuFT8EcoYY.png?f=user_large

Tja, daar zijn de meningen over verdeeld, maar gezien een 12/14 of 16KW allemaal tot 15 Hz kunnen terug moduleren en het prijsverschil niet groot is, zou ik voor de 14 gaan

Niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoeld, maar ik heb op de radiatoren thermostaat kranen en voetventielen en voor de 2 wooneenheden heb ik softwarematige thermostaten die 2weg kleppen open of dicht zetten

edit: sorry, had niet de intentie om te schreeuwen

[ Voor 2% gewijzigd door The_KnarF op 23-11-2023 17:56 . Reden: sorry, had niet de intentie om te schreeuwen ]

LG-HM163MR-U34

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
GeertV78 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:06:
Nog altijd niet gans duidelijk wat mijn setup best is, na de hulp hier.
Bestaande woning volledig op vloerverwarming, echter momenteel 3 aparte zones met zonekleppen.
Ik zou dus de LG (12 of 14kW 3-fase) aansluiten op een buffervat en na het buffervat de 3 kleppen.
De warmtepomp zou dan gewoon WAR draaien en aan/uit gestuurd als er in een van de zones warmtevraag is.
Enkele vraagjes:
Heb ik altijd een extra pomp nodig na het buffervat ? Druggeregeld ?
Welke grootte buffervat is aanbevolen ? En hoe zet ik die ertussen ?

Andere dingen waar ik moet op letten ?
Wil je naar all electric? In dat geval wat voor verdelers heb je voor je vloerverwarming? Als je nu verdelers met pomp hebt, is het ombouwen of vervangen naar pomploos de moeite waard. Scheelt je het verbruik van 3 pompen en je krijgt zonder thermostaatkraan op die verdelers een betere doorstroom.

Weet je zeker dat je die zone regeling wilt houden? In dat geval moet je de energie van je WP wel in 1 zone kwijt kunnen. Als dat geen punt is kun je ook kijken of je de sturing van de warmtepomp van al je zones wil laten komen of van bv slechts een (leeftuimte). Met alleen maar vloerverwarming is het willen vasthouden aan een zoneregeling de engie reden waarom een buffervat nodig zou kunnen zijn.

Als het aan/uit signaal van je zonesysteem voor warmtevraag potentiaal vrij en voldoende geisoleerd voor 230V kun je dit gebruiken voor op de externe thermostaat ingang. Die thermostaat ingang schakelt nl op 230V 8)7

• PvdB_BL1
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:22:
hoe hoog is je water outlet temp nu?
meestal begin je veel te hoog
ik snap deze niet

wat bedoel je daarmee?
Hij stond toen op invoer 32 / uitvoer 32 (bij een HEAT van 32). Toen ik al die pieken zag en de thermostaat in de woonkamer op 19.8 zag staan, heb ik HEAT verlaagd naar 28. De pomp is vanmiddag niet meer aan gegaan (de warmte in huis is behouden, geen enkele thermostaat vraagt om warmte) en op het scherm lees ik nu invoer 25 / uitvoer 24....

met Waterverwarming temp.: 15/35 bedoel ik dat ik dit heb ingesteld bij deze optie in het menu. Onder het kopje ''kamerverwarming'' heb je de optie. Is een soort beveiliging, heeft geen invloed op mn pieken lijkt mij :)

Maar wat bedoel jij met ''meestal begin je veel te hoog''? Qua temperatuur bedoel je? Hoe krijg ik die dan omlaag? Wat pas ik aan?

• PvdB_BL1
kazemo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:22:
[...]

:? bij mij ongeveer het zelfde beeld(maar niet met zoveel pieken) worden deels ook veroorzaakt door teruglevering van de zonnepanelen het is een keuze wat je maakt je hebt nu aan/uit dat maakt dan meer pieken.........er zijn ook tweakers die het zo instellen dat WP 24/7 aanstaat op laag vermogen dan heb je inderdaad minder pieken alleen bijv. bij een defrost en ook wel een beter rendement(COP)....of het veel uitmaakt weet ik ook niet op de langere termijn
Dank voor je antwoord. Hoe regel ik het in dat de warmtepomp 24/7 gaat draaien op laag vermogen? Aan welke optie moet ik dan denken? Dat kwartje is bij mij nog niet gevallen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:35:
[...]

Hij stond toen op invoer 32 / uitvoer 32 (bij een HEAT van 32). Toen ik al die pieken zag en de thermostaat in de woonkamer op 19.8 zag staan, heb ik HEAT verlaagd naar 28. De pomp is vanmiddag niet meer aan gegaan (de warmte in huis is behouden, geen enkele thermostaat vraagt om warmte) en op het scherm lees ik nu invoer 25 / uitvoer 24....

met Waterverwarming temp.: 15/35 bedoel ik dat ik dit heb ingesteld bij deze optie in het menu. Onder het kopje ''kamerverwarming'' heb je de optie. Is een soort beveiliging, heeft geen invloed op mn pieken lijkt mij :)

Maar wat bedoel jij met ''meestal begin je veel te hoog''? Qua temperatuur bedoel je? Hoe krijg ik die dan omlaag? Wat pas ik aan?
Dat is wat ik bedoel, waarom zet je doel temperatuur op 32 bij deze buitentemperaturen?, zet deze eens flink lager, afhankelijk van je mate van isolatie zou ik beginnen bij 26 of 27 graden

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:38:
[...]

Dank voor je antwoord. Hoe regel ik het in dat de warmtepomp 24/7 gaat draaien op laag vermogen? Aan welke optie moet ik dan denken? Dat kwartje is bij mij nog niet gevallen.....
O-) @The_KnarF die probeert het uit te leggen volg zijn aanwijzingen op.....ik heb dit zelf niet om moverende redenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvdB_BL1
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:53:
[...]

Dat is wat ik bedoel, waarom zet je doel temperatuur op 32 bij deze buitentemperaturen?, zet deze eens flink lager, afhankelijk van je mate van isolatie zou ik beginnen bij 26 of 27 graden
Hij stond bij mij op HEAT 32 omdat ik het afgelopen week, bij een HEAT 28 graden, niet op de 19.5 graden kreeg in de woonkamer bij een buiten temperatuur van 6. Dus toen heb ik hem opgeschroefd naar HEAT 32. Maar dat was dus bij een buitentemperatuur van 12/13 weer te hoog (dan wordt het in de woonkamer 19.8).

Begrijp ik het goed dat ik een HEAT moet zoeken waarbij de warmtepomp continue moet werken om de temperatuur in de woonkamer op ongeveer 19.5 te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:06:
[...]

Hij stond bij mij op HEAT 32 omdat ik het afgelopen week, bij een HEAT 28 graden, niet op de 19.5 graden kreeg in de woonkamer bij een buiten temperatuur van 6. Dus toen heb ik hem opgeschroefd naar HEAT 32. Maar dat was dus bij een buitentemperatuur van 12/13 weer te hoog (dan wordt het in de woonkamer 19.8).

Begrijp ik het goed dat ik een HEAT moet zoeken waarbij de warmtepomp continue moet werken om de temperatuur in de woonkamer op ongeveer 19.5 te houden?
8)7 daarvoor is een goed ingestelde stooklijn belangrijk...en die dan ook gebruiken op bijv. Ai....weer afhankelijk

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 23-11-2023 20:20 ]

• PvdB_BL1
kazemo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:15:
[...]

8)7 daarvoor is een goed ingestelde stooklijn belangrijk...en die dan ook gebruiken op bijv. Ai
Ik snap dat een perfect ingestelde stooklijn in AI modus het meest efficiënt is. Maar die probeer ik juist nu te vinden door te ''spelen'' met de HEAT bij verschillende buitentemperaturen.

Maar wat ik nog niet goed snap, zoek ik nu een watertemperatuur waarbij mijn thermostaat in de woonkamer continue aan/afslaat en de warmtepomp dus continue weer moet werken of zorgt dat juist voor die grote pieken? Ik begrijp nog niet hoe je de warmtepomp de hele dag door op lage toeren kunt laten draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:24:
[...]

Ik snap dat een perfect ingestelde stooklijn in AI modus het meest efficiënt is. Maar die probeer ik juist nu te vinden door te ''spelen'' met de HEAT bij verschillende buitentemperaturen.

Maar wat ik nog niet goed snap, zoek ik nu een watertemperatuur waarbij mijn thermostaat in de woonkamer continue aan/afslaat en de warmtepomp dus continue weer moet werken of zorgt dat juist voor die grote pieken? Ik begrijp nog niet hoe je de warmtepomp de hele dag door op lage toeren kunt laten draaien?
:) ja dat is nou juist de truc.........hij gaat aan maar kan net niet de kamer temp. bereiken zodat hij afslaat(uit) het is dus zoeken(uitproberen) en dat is overal anders volgens mij.....maar nogmaals ik heb dit niet bij mij is het aan/ uit met thermostaat met nacht verlaging

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@PvdB_BL1
probeer eens:
debietsturing: vast debiet
vast debiet: 15l/min
pompcapaciteit: 100%
watertemp 26 graden

Beide verdelers open, en ook beide thermostaten aan dus, en dan slaapkamers minder flow geven op de lussen, badkamer juist helemaal open. Alleen 60m2 vvw is gewoon te weinig voor een 7kW warmtepomp. Althans als je het maar 19.5 graden wilt hebben.
Je gebruikt geen externe thermostaat, maar wat doen die thermostaten in de ruimtes nu dan?

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 23-11-2023 21:26 ]

• PvdB_BL1
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:25:
@PvdB_BL1
probeer eens:
debietsturing: vast debiet
vast debiet: 15l/min
pompcapaciteit: 100%
watertemp 26 graden

Beide verdelers open, en ook beide thermostaten aan dus, en dan slaapkamers minder flow geven op de lussen, badkamer juist helemaal open. Alleen 60m2 vvw is gewoon te weinig voor een 7kW warmtepomp. Althans als je het maar 19.5 graden wilt hebben.
Je gebruikt geen externe thermostaat, maar wat doen die thermostaten in de ruimtes nu dan?
Dank @paQ, ik ga de instellingen van de warmtepomp aanpassen.

Mijn eerdere opmerking over externe thermostaten klopt idd niet, die zijn er natuurlijk wel, iedere ruimte heeft er 1, dus 8 in totaal.

Verdeler 1 heeft zoals gezegd de woonkamer/keuken (circa 90m2) en het kantoor (circa 20m2) onder zich. Verdeler 2 pakt de 2 badkamers, 3 slaapkamers en de hal. Zoals gezegd doet verdeler 1 vooral het werk omdat ik het in de woonkamer/keuken 19.5 graden wil hebben op de thermostaat. De slaapkamers, badkamers en hal staan op 16.5/17 graden ingesteld en daar zie ik niet vaak dat de temperatuur onder deze waardes komt.

Ik ben helaas niet technisch genoeg om te begrijpen wat jij met minder flow geven bedoelt...of in ieder geval, hoe ik dit zou moeten doen? En met badkamer helemaal open bedoel je, temperatuur fors omhoog gooien? Sorry voor al mijn vragen maar ik wil het echt graag allemaal snappen en ervoor zorgen dat ik een warmtepomp heb draaien die een wat rustiger beeld geeft d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:25:
[...]

Dank @paQ, ik ga de instellingen van de warmtepomp aanpassen.

Mijn eerdere opmerking over externe thermostaten klopt idd niet, die zijn er natuurlijk wel, iedere ruimte heeft er 1, dus 8 in totaal.

Verdeler 1 heeft zoals gezegd de woonkamer/keuken (circa 90m2) en het kantoor (circa 20m2) onder zich. Verdeler 2 pakt de 2 badkamers, 3 slaapkamers en de hal. Zoals gezegd doet verdeler 1 vooral het werk omdat ik het in de woonkamer/keuken 19.5 graden wil hebben op de thermostaat. De slaapkamers, badkamers en hal staan op 16.5/17 graden ingesteld en daar zie ik niet vaak dat de temperatuur onder deze waardes komt.

Ik ben helaas niet technisch genoeg om te begrijpen wat jij met minder flow geven bedoelt...of in ieder geval, hoe ik dit zou moeten doen? En met badkamer helemaal open bedoel je, temperatuur fors omhoog gooien? Sorry voor al mijn vragen maar ik wil het echt graag allemaal snappen en ervoor zorgen dat ik een warmtepomp heb draaien die een wat rustiger beeld geeft d:)b
:) als ik het goed begrijp 8thermostaten die 8 zone ventielen (gemonteerd op verdelers) aansturen open/dicht dus voor iedere ruimte appart????........die verdelers hebben die elk ook een pomp(mengverdeler met flowmeters)......ik weet het niet ik probeer het uit te vinden...RMC gebruik je niet als ruimtethermostaat???....als dat zo is denk ik dat het niet mogelijk is hem 24/7 te laten lopen......maak maar eens 1foto van die verdelers.......hoeveel groepen(aangesloten slangen)

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 23-11-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:26:
Hahaha hey mijn lijstje :D
Die fan rpm moet je even wijzigen in
INV discharge temp
Wat is dat? INV discharge temp?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
hwopereis schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:38:
[...]

Ah ja, ik lees het nu. Ik heb wel ergens het idee dat het niet alleen het over vermogen is, maar ook het afgifte systeem. Maar goed, heb hier geen ervaring mee verder.
Het is twee in balans brengen... te veel vermogen van je WP tijdens opstart wat je afgifte niet kwijt kan...
En/of door een te hoge flow (17l/min), die je niet lager kunt instellen doordat al het minimum is van de 12/14/16 kW modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:26:
[...]

Werkt het dan niet tegen elkaar in?
Komt je stooklijn ook uit de modbus?

maw: als het paarse streepje in je grafiek modbus is, en de AI vrolijk zijn eigen (RMC) stooklijn volgt, dan gebeurt er niets.
Dit had ik ook, zie tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:18:
[...]

Wat is dat? INV discharge temp?
INV staat voor inverter
oef, is dat niet de compressortemperatuur adh waarvan hij af- en optoert?
@BjornHero
Als in: te hoog > trager draaien

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 24-11-2023 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
The_KnarF schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:51:
@GeertV78
Heb ik altijd een extra pomp nodig na het buffervat ?

JA

Druggeregeld ?

ja, denk wel het beste, als je groepen hebt die onafhankelijk open/dicht gaan

Welke grootte buffervat is aanbevolen ?

Ik denk dat 200l wel genoeg is, ik heb 500 omdat ik de ruimte heb

En hoe zet ik die ertussen ?

zoals deze lijkt mij de beste optie.

[Afbeelding]

Tja, daar zijn de meningen over verdeeld, maar gezien een 12/14 of 16KW allemaal tot 15 Hz kunnen terug moduleren en het prijsverschil niet groot is, zou ik voor de 14 gaan

Niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoeld, maar ik heb op de radiatoren thermostaat kranen en voetventielen en voor de 2 wooneenheden heb ik softwarematige thermostaten die 2weg kleppen open of dicht zetten

edit: sorry, had niet de intentie om te schreeuwen
@The_KnarF alvast super bedankt voor de duidelijke hulp !
Is een vat van 200l niet zeer groot ? Ik zou denken dat als er nergens warmtevraag is, de kleppen dichtgaan en er een off signaal aan de WP gegeven wordt, of mis ik hier iets ?
As ik het dan goed bekijk is 1 secundaire pomp ook genoeg ? Hoe dimensioneer ik deze ?
Met naregeling bedoel ik het systeem om de kleppen te sturen, bvb een evohome of tado,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
BernieW schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:36:
[...]

Wil je naar all electric? In dat geval wat voor verdelers heb je voor je vloerverwarming? Als je nu verdelers met pomp hebt, is het ombouwen of vervangen naar pomploos de moeite waard. Scheelt je het verbruik van 3 pompen en je krijgt zonder thermostaatkraan op die verdelers een betere doorstroom.

Weet je zeker dat je die zone regeling wilt houden? In dat geval moet je de energie van je WP wel in 1 zone kwijt kunnen. Als dat geen punt is kun je ook kijken of je de sturing van de warmtepomp van al je zones wil laten komen of van bv slechts een (leeftuimte). Met alleen maar vloerverwarming is het willen vasthouden aan een zoneregeling de engie reden waarom een buffervat nodig zou kunnen zijn.

Als het aan/uit signaal van je zonesysteem voor warmtevraag potentiaal vrij en voldoende geisoleerd voor 230V kun je dit gebruiken voor op de externe thermostaat ingang. Die thermostaat ingang schakelt nl op 230V 8)7
@BernieW ik wil inderdaad naar all-electric. Momenteel heb ik geen extra pompen en wordt alles geregeld door de pomp in de Atag CV, er zijn dus ook geen thermostaatkranen.
Zoneregeling is een must, gezien het 2 aparte entiteiten zijn, niet noodzakelijk beide op zelfde moment in gebruik / bewoond... Als alternatief zou ik 2 aparte WP kunnen nemen, maar dit komt duurder uit en dan heb ik ook minder vermogen voor sanitair WW.
Potentiaal vrij contact geen probleem natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@GeertV78 Ik heb zelf mijn beneden verdieping in 2 zones verdeeld.
1 verdeler voor woonkamer / keuken, ca 70m2
1 verdeler voor kantoor + toilet, ca 50 m2
Afgetakt nog voor de verdelers zit een grote FCU in de hal die verwarmt de hal en blaast de warme lucht naar de vertrekken op de bovenverdiepingen. Die doet dus gewoon mee als de WP draait.
De verdelers open en sluit ik met elk hun eigen thermostaat met daarachter een kogelkraan van Danfoss.
Beide thermostaten geven een signaal aan de WP. ergo: als, of zolang minimaal 1 thermostaat vraag heeft, is de WP aan.

Een van de verdelers sluiten heeft een (ietwat) negatief effect op de COP als de compressor niet verder kan terugmoduleren. Loopt ie in de winter echter op naar 16Hz, dan moduleert hij op zo'n moment terug naar bijv. 12Hz.
Aan de andere kant: het is een veel minder complexe setup dan met een vat en secundaire pomp. Ik kan dus 1 verdeler uitzetten als er geen warmte nodig is (bijv enkele dagen niet op kantoor), of als het te warm wordt in de woonkamer.
Het lager COP compenseer ik weer deels doordat er ook minder energieverbruik is.

Met 7kW heb ik headroom zat.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 24-11-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:39
Weet iemand of er een code is om de defrost per dag te tellen voor in HA?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:34
@gigabit dat zou je zo kunnen doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: history_stats
  name: Defrosts
  entity_id: binary_sensor.defrosting
  state: 'on'
  type: count
  start: '{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}'
  end: '{{ now() }}'

https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/

Misschien trouwens goed als we dit soort vragen in
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 gaan plaatsen? ik vindt het niet erg maar kan mij voorstellen dat het voor de mensen zonder HomeAssistant irritant wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door jvanderkroon op 24-11-2023 10:52 . Reden: link naar documentatie toegevoegd ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-09 20:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPqvSmkDgaKzSCFUXlwEmUoBPBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUyjqdBbPv6fd7Cbxa4DBNqs.png?f=fotoalbum_large

Hallo,

Ik realiseer me vandaag weer dat de AI-modus een extreem slecht algoritme heeft.
Het lijkt erop dat de doelwaarden altijd aankomen in de controller als afgeronde doelwaarden.

Dus vandaag zou ik een berekende doelwaarde van 28,9° hebben, maar de besturingseenheid stelt 28 in als doelwaarde. Het resultaat is dat het te koel is in huis.

Als ik overschakel naar een vaste temperatuur en de waarde via Modbus instel, dan werkt het.

Schema:
Lichtgroen: Berekende streefwaarde
Paars-rood: Richtwaarde warmtepomp

De instelwaarde van de warmtepomp wordt ook altijd afgerond op hele graden. Dit kan via Modbus worden uitgelezen.
Dit betekent dat de warmtepomp in AI-modus vrij ver kan afwijken van de weersgecompenseerde curve en de kamertemperatuur dienovereenkomstig als er geen kleppen of mixers worden gebruikt.

Ik ben nu overgestapt op een vaste temperatuurinstelling en stel de waarde in via Modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
butterkeks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:03:
[Afbeelding]

Hallo,

Ik realiseer me vandaag weer dat de AI-modus een extreem slecht algoritme heeft.
Het lijkt erop dat de doelwaarden altijd aankomen in de controller als afgeronde doelwaarden.

Dus vandaag zou ik een berekende doelwaarde van 28,9° hebben, maar de besturingseenheid stelt 28 in als doelwaarde. Het resultaat is dat het te koel is in huis.

Als ik overschakel naar een vaste temperatuur en de waarde via Modbus instel, dan werkt het.

Schema:
Lichtgroen: Berekende streefwaarde
Paars-rood: Richtwaarde warmtepomp

De instelwaarde van de warmtepomp wordt ook altijd afgerond op hele graden. Dit kan via Modbus worden uitgelezen.
Dit betekent dat de warmtepomp in AI-modus vrij ver kan afwijken van de weersgecompenseerde curve en de kamertemperatuur dienovereenkomstig als er geen kleppen of mixers worden gebruikt.

Ik ben nu overgestapt op een vaste temperatuurinstelling en stel de waarde in via Modbus.
En als je HA oid gebruikt, kun je daar weer een WAR instellen. Hoeft niet eens een lineaire lijn te zijn. ;)
Heb het ook op die manier draaien met de bekende ESP firmware van @Devil, maar kan ook gewoon in Yaml. Die voorbeelden zijn hier ook al eens gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:55:
[...]

En als je HA oid gebruikt, kun je daar weer een WAR instellen. Hoeft niet eens een lineaire lijn te zijn. ;)
Heb het ook op die manier draaine met de bekende ESP firmware van @Devil, maar kan ook gewoon in Yaml. Die voorbeelden zijn hier ook al eens gedeeld.
misschien is de AI stooklijn ook niet geheel lineair
Weten wij veel... misschien zijn er wel meer parameters die meespelen of hij al wel of niet stijgt. Gemiddelde over recente historie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:56:
[...]

misschien is de AI stooklijn ook niet geheel lineair
Weten wij veel... misschien zijn er wel meer parameters die meespelen of hij al wel of niet stijgt. Gemiddelde over recente historie?
Nee, ik kijk hier al heel lang naar, er zit geen AI achter. De lijnen zijn lineair en de doeltemperatuur wordt gewoon ingekort met het laatste cijfer achteraan.

De AI compenseert ook niet voor ontdooien. Ik log de instelwaarde van de regelaar en de werkelijke waarde van de uitblaastemperatuur en tel ze in de loop van de tijd bij elkaar op, en als de warmtepomp ontdooit, komt er op de lange termijn te weinig warmte binnen.

De volgende stap is het programmeren van een compensatieregeling met behulp van een integrale berekening, die dit dan compenseert en de temperatuur iets verhoogt of verlaagt. Daarnaast kan ik dan ook rekenen met gedempte, vertraagde buitentemperaturen. De LG regeling heeft hier niets ingebouwd, het lijkt wel het stenen tijdperk.

Ik heb geen HA draaien maar regel alles via Node Red op een Raspi.

Ik wilde eigenlijk de AI regeling houden en niet de temperatuur opgeven, maar het is echt slecht wat LG hier heeft gedaan.

Ik moet zeggen dat mijn warmtepomp op een schakelaar staat, dus de uitlaattemperatuur is niet de werkelijke systeemtemperatuur. Het systeem mist eigenlijk een schakelsensor, die dan de snelheid van de pomp regelt. Het zou kunnen werken om de uitlaatsensor in de wisselschakelaar te plaatsen en dan met een vaste spreiding te regelen. Maar dat zou een vrij grote ingreep zijn en ik kan niet inschatten wat daarmee gemoeid is.

(Sorry voor de vertaling, ik doe het via DeepL.)

[ Voor 13% gewijzigd door butterkeks op 24-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:13:
[...]

Nee, ik kijk hier al heel lang naar, er zit geen AI achter. De lijnen zijn lineair en de doeltemperatuur wordt gewoon ingekort met het laatste cijfer achteraan.

De AI compenseert ook niet voor ontdooien. Ik log de instelwaarde van de regelaar en de werkelijke waarde van de uitblaastemperatuur en tel ze in de loop van de tijd bij elkaar op, en als de warmtepomp ontdooit, komt er op de lange termijn te weinig warmte binnen.

De volgende stap is het programmeren van een compensatieregeling met behulp van een integrale berekening, die dit dan compenseert en de temperatuur iets verhoogt of verlaagt. Daarnaast kan ik dan ook rekenen met gedempte, vertraagde buitentemperaturen. De LG regeling heeft hier niets ingebouwd, het lijkt wel het stenen tijdperk.

Ik heb geen HA draaien maar regel alles via Node Red op een Raspi.

Ik wilde eigenlijk de AI regeling houden en niet de temperatuur opgeven, maar het is echt slecht wat LG hier heeft gedaan.

(Sorry voor de vertaling, ik doe het via DeepL.)
OK Nou als ik via modbus de stooklijn bepaal, dan zie ik dat die bepaald wordt adhv de interne sensoren die worden afgerond op hele getallen. (dus 26.7 wordt 27, en niet 26)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:15:
[...]

OK Nou als ik via modbus de stooklijn bepaal, dan zie ik dat die bepaald wordt adhv de interne sensoren die worden afgerond op hele getallen. (dus 26.7 wordt 27, en niet 26)
Echt waar? Ik heb een kleine spreiding, als de interne warmtemeter met afgeronde getallen zou werken, zouden de resultaten sterk afwijken van de werkelijke waarde. Ze komen echter vrij goed overeen met de externe warmtemeter.
Ik heb al de indruk dat de warmtemeter met 1/10 van een graad rekent en niets afrondt.

Wat ik echter heb gedaan, is warmtegeleidende pasta op de sensoren aanbrengen, die nu precies goed zijn.

De doeltemperatuur wordt opgeslagen in Modbus register 3. Hoewel het getal 3 cijfers heeft (dus x10), wordt er altijd maar een heel getal opgeslagen. Dit is de waarde die de warmtepomp probeert te bereiken.
Ik kan de setpointwaarde ook opgeven als een getal van 3 cijfers via register 6. Ik kan daar een waarde van 287 opgeven, die dan in register 3 als de gewenste waarde 280 wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:25:
[...]

Echt waar? Ik heb een kleine spreiding, als de interne warmtemeter met afgeronde getallen zou werken, zouden de resultaten sterk afwijken van de werkelijke waarde. Ze komen echter vrij goed overeen met de externe warmtemeter.
Ik heb al de indruk dat de warmtemeter met 1/10 van een graad rekent en niets afrondt.

Wat ik echter heb gedaan, is warmtegeleidende pasta op de sensoren aanbrengen, die nu precies goed zijn.

De doeltemperatuur wordt opgeslagen in Modbus register 3. Hoewel het getal 3 cijfers heeft (dus x10), wordt er altijd maar een heel getal opgeslagen. Dit is de waarde die de warmtepomp probeert te bereiken.
Ik kan de setpointwaarde ook opgeven als een getal van 3 cijfers via register 6. Ik kan daar een waarde van 287 opgeven, die dan in register 3 als de gewenste waarde 280 wordt weergegeven.
Voorbeeld.

Als bij Ta 26.4 is/wordt, en doel staat op 27 (hele waarde inderdaad), dan kan het overal tussen 3 en 12 min duren voordat de compressor gaat optoeren om aan 27 te voldoen. (26.4 is immers 26; geen 27)
Wellicht beetje overshoot, naar 27.4 (=27) of 27.1 (=27)

Dat is in elk geval het gedrag dat ik hier opmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:29:
[...]

Voorbeeld.

Als bij Ta 26.4 is/wordt, en doel staat op 27 (hele waarde inderdaad), dan kan het overal tussen 3 en 12 min duren voordat de compressor gaat optoeren om aan 27 te voldoen. (26.4 is immers 26; geen 27)
Wellicht beetje overshoot, naar 27.4 (=27) of 27.1 (=27)

Dat is in elk geval het gedrag dat ik hier opmerk.
Oh, dat is wat ik bedoelde, ja, de afronding is correct.

Maar het probleem is dat volgens de curve de berekende doeltemperatuur bijvoorbeeld 28,9 is, maar het regelsysteem maakt het doel 28,0 en niet 29. En als Ta 27,6 is, verhoogt de warmtepomp het vermogen niet. Dan heb ik een afwijking van 1,3K. Dat is behoorlijk veel in een afgestemd systeem.

Je kunt dit zelf zien: stuur de doelwaarde 289 naar het Modbus-register. Als je het setpoint uit het andere register leest, staat er 280 en niet 290.

Eerst dacht ik dat de warmtepomp dan zou gaan oscilleren, maar ook dat is niet het geval. Vanochtend was het heel constant te laag gedurende vele uren. En het huis was navenant koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:43:
[...]

Maar het probleem is dat volgens de curve de berekende doeltemperatuur bijvoorbeeld 28,9 is, maar het regelsysteem maakt het doel 28,0 en niet 29. En als Ta 27,6 is, verhoogt de warmtepomp het vermogen niet. Dan heb ik een afwijking van 1,3K. Dat is behoorlijk veel in een afgestemd systeem.

Je kunt dit zelf zien: stuur de doelwaarde 289 naar het Modbus-register. Als je het setpoint uit het andere register leest, staat er 280 en niet 290.

Eerst dacht ik dat de warmtepomp dan zou gaan oscilleren, maar ook dat is niet het geval. Vanochtend was het heel constant te laag gedurende vele uren. En het huis was navenant koud.
Dan zou ik de stooklijn die ik in modbus opgeef eens helemaal moeten uittekenen en kijken of die dan (wel) overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:48:
[...]

Dan zou ik de stooklijn die ik in modbus opgeef eens helemaal moeten uittekenen en kijken of die dan (wel) overeenkomt.
Ja, controleer dit.
Ik ben nieuwsgierig.

In principe zou dit ook gecompenseerd kunnen worden met een integrale regeling.
Je hoeft alleen maar te vergelijken of er bijvoorbeeld binnen een uur te veel of te weinig energie is opgewekt en dan het niveau overeenkomstig verhogen of verlagen totdat de balans weer goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:43:
[...]

:? het licht volgens mij aan het regelbereik van de gebruikte sensoren bijv van 0 tot70gr hij is dan onnauw keuriger als bijv koorts thermometer met een regelbereik van 32 tot 42gr (verschil regel bereik 10gr) en dus nauwkeuriger bijv 0,1gr.......bij de WP is dat 0.5gr er onder of er 0,5gr er boven.....dus nauwkeurig op 0.5gr....1tiendes geeft hij niet aan hij rond dat af naarboven/onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jawel hoor, 0.1 geeft hij aan
Althans, die waarden zijn voorhanden...

Het maakt alleen voor een dergelijke regeling nu ook weer niet bijster veel uit. 1 graad meer (of minder) omzetten in je afgiftesysteem is 'marge'.
@butterkeks Ja, @BjornHero kwam ook met die methode toevallig. Als je de historie pakt over het laatste uur bijv, en je baseert daarop of hij (al) wel of niet moet stijgen, dan krijg je (wellicht) een vloeiender / beter anticiperende stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:26:
jawel hoor, 0.1 geeft hij aan
Althans, die waarden zijn voorhanden...

Het maakt alleen voor een dergelijke regeling nu ook weer niet bijster veel uit. 1 graad meer (of minder) omzetten in je afgiftesysteem is 'marge'.
@butterkeks Ja, @BjornHero kwam ook met die methode toevallig. Als je de historie pakt over het laatste uur bijv, en je baseert daarop of hij (al) wel of niet moet stijgen, dan krijg je (wellicht) een vloeiender / beter anticiperende stooklijn.
:) OK als jij het zegt zal het zo zijn je leest af in modbus dit heb ik niet ik lees af op RMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:29:
[...]

:) OK als jij het zegt zal het zo zijn je leest af in modbus dit heb ik niet ik lees af op RMC
Die geeft idd aan op hele graden. Net zoals de setpoint in de RMC.
Maar op de achtergrond gebeurt er dus meer dan alleen regeling op hele graden.

Daarom is delta aflezen op de RMC ook hoogst onnauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@butterkeks Dit is mijn stooklijn.
Draait al uren op 27 graden.
Ik zag de WP zojuist twee keer van doeltemp wijzigen naar 28 en weer terug naar 27; omslagpunt lag bij 5.2~5.3 graden buitentemperatuur. (afkoeling door regen denk ik... het stopte, en kort daarna ging de temperatuur weer met 0.3 naar boven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS_tckjrTFDIp5PAY4OsiS_mLbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K0nouP78ZnOiYGoBq2eSJZQP.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 24-11-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:55:
[...]

Die geeft idd aan op hele graden. Net zoals de setpoint in de RMC.
Maar op de achtergrond gebeurt er dus meer dan alleen regeling op hele graden.
zij
Daarom is delta aflezen op de RMC ook hoogst onnauwkeurig.
alleen lucht temp geeft hij aan in 0.5gr bijv 20,5 kan dan ook zijn 20,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:11:
[...]
alleen lucht temp geeft hij aan in 0.5gr bijv 20,5 kan dan ook zijn 20,8
Bij 20,8 zou hij 21 moeten aangeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:13:
[...]

Bij 20,8 zou hij 21 moeten aangeven ;)
:) ja zou kunnen ik weet niet waar het kantelpunt licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:16:
[...]

:) ja zou kunnen ik weet niet waar het kantelpunt licht
Ik neem aan zoals bij elke afronding…
20.7=20.5
20.8=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@butterkeks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK02AXuaszUD-VhdTrKTyNP4GvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kpneU41Krshkz1B7JRwlp5sA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCEAYWttLMbjKVV1M0QmxZXz_AE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmP5tWd5EeJztpynx2R4vpDO.png?f=fotoalbum_large

Is afgerond op hele getallen 28 *O*

https://www.desmos.com/calculator/wj51hdgsvr

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 24-11-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:17:
[...]

Ik neem aan zoals bij elke afronding…
20.7=20.5
20.8=21
v
:) lijkt me logisch.....toevoeging luchtsensor heeft een kleiner meetbereik bijv 10 tot 30gr en is dus nauwkeuriger als de watersensor die ook de buitentemp. meet of zie ik dat verkeerd....correctie buiten temp word gemeten met aparte sensor die ook een groter meetbereik heeft bijv. -20 tot +40

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 24-11-2023 16:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
Heel interessant, User en installatie manual van de R290 versie O-)

http://partner.lge.com/eu...ad/retrieveManualList.lge
(even zoeken op type HM123HF.UB60)
En de extensie van het bestand even aanpassen naar .pdf)

Tevens een flow meter en 16 pagina's met alleen al uitleg over de menu structuur en samenhang!
Zo te zien ook een "slimme silent mode" die er pas af gaat als de output niet gehaald kan worden.

Van de week eens wat beter naar kijken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Casper de Boer op 24-11-2023 17:38 . Reden: aanpassen extensie bestand ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ben hier aan het prutsen met externe sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xR81hIiKYacNf-D4WVG_bVnKKow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMkiAEYXWRLrLl2RIezjI154.png?f=fotoalbum_large

So far so good. Ben met name benieuwd of ze snel genoeg meekomen bij een opstart.

Met name het 'bukken en springen' van interne sensoren maken dat je dit soort COP berekeningen krijgt 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOZIBEuKrqW697H1ZenU3iUiWpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIrNazzFWHdo9FTdukV7NHQN.png?f=fotoalbum_large

De vraag is alleen of, en hoeveel je er door de dag heen, ernaast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 19:10
Valt me bij jou nog erg mee, die COP op basis van interne sensoren. Bij mij is het helemaal een drama.
Turquoise is de interne sensor 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WAWbX8VR692EwCK5UXXufZveR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yf5X8rVH4SyhnLRXkenEoe2C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door gerlag op 24-11-2023 19:06 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:54:
Valt me bij jou nog erg mee de COP op bbasis van interne sensoren. Bij mij is het helemaal een drama.
Turquoise is de interne sensor 8)7

[Afbeelding]
ghegehge
maar, merk je verschil in themisch vermogen over ene hele dag?
of is het broekzak vestzak? (of wordt mijn COP veel beter :P)

kijk 's :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJrwJD1b3EEOBdJDTZ5sVjro9vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H3wHNr4ri87k5LSpKoycXNvl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 19:10
Bij mij was de gemiddelde COP over een dag zwaar onder de maat met de interne sensoren. Ik heb de indruk dat er een interne sensor sterk afwijkt. Met eigen sensoren lijkt het ergens op, naar mijn idee nog wat aan de magere kant, maar toch... Wel zie ik dat de WP 9kW 'en een beetje' levert in niet-stille modus en 6 kW 'en een beetje' in stille modus. Dus de thermische meting met eigen sensoren klopt toch wel een beetje.

[ Voor 7% gewijzigd door gerlag op 24-11-2023 19:07 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond,

Ik ben met onze LG Therma V monoblock (HM091MRU44 (9 kW)) aan het stoeien. Ik wil deze graag met ons Honeywell Evohome systeem met zoneregeling bedienen (vloerverwarming en zo nu en dan een (extra grote) radiator (met speedcomfort) op de kinderslaapkamer of op zolder). Echter Honeywell heeft mij aangegeven, dat ik daarvoor een nieuw ketelrelais moet gebruiken (BDR91T), welke minimaal één keer per uur schakelt. (de variant die bij onze CV ketel geleverd is, heeft minimaal 3 schakelingen per uur. Ik snap dit minimale aantal schakelingen per uur van dit ketelrelais niet helemaal (of helemaal niet….). Volgens mij werkt de warmtepomp het meest efficiënt (en daarnaast is het ook beter voor de compressor) als deze in deellast draait (dus voor langere tijd) en dus niet op hoog vermogen moet opstarten en daarna weer stil staat en daarna weer aan gaat. M.a.w. als er een warmtevraag is, laat de warmtepomp dan gewoon doordraaien, dan gaat deze ook eerder moduleren…. Of zie ik dat verkeerd?

Een aantal vragen, die ik heb en die hiermee samenhangen zijn:
• Wat is het aantal schakelingen, waarvoor een (LG) warmtepomp is uitgelegd, of wat goed is voor deze warmtepomp?
• Wat is de minimale “aan”-tijd van de warmtepomp?
• En wat is het toelaatbaar aantal schakelingen van de warmtepomp per uur/dag?

Momenteel zet ik de WP nog handmatig aan ’s ochtends en stuurt deze alleen op de water temperatuur. De temperatuursturing in de zones gebeurt met een zoneregelklep (vloerverwarming) of thermostatische radiatorkraan (radiografisch) via de Honeywell Evohome. Op het moment dat de zones dichtlopen, slaat de WP uit op het moment dat de bovengrens van de ingestelde watertemperatuur wordt bereikt. Het stroomverbruik van de pomp ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9avSNDklRdaE8LuYhQsWTGDYJfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJzI2xzy5uGbkcIMbvu54B1N.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een acceptabel aantal schakelingen over de dag gezien? Frequentie is ongeveer één keer per uur en daarbij is de aan-tijd ongeveer een half uur. Ik ben benieuwd of de schakelingen, als ik de LG RMC zou gebruiken en hiermee ook op luchttemperatuur ga regelen, er dan veel anders uitziet (ik kan de LG RMC nu alleen niet in de woonkamer hangen; nadeel is ook dat ik niet onafhankelijk warmte in de andere zones kan krijgen…). Wie kan zijn ervaringen met het aantal schakelingen per dag (met of zonder de LG RMC) delen?

Voor zover dat relevant is, heb ik onderstaande gegevens van mijn configuratie nog even aangegeven en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:

• LG Therma V monoblock: HM091MRU44 (9 kW)
• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen.
• Een 7-tal radiatoren, waarvan er zo nu en dan slecht één of twee openstaan (via Honeywell Evohome systeem met radiografisch gestuurde thermostaatkranen)
• Buffervat 120 L (parallel)
• In het secundaire circuit een tweede (Grundfoss) pomp
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• In principe nu dagelijks in “silent mode”
• T aanvoer 36 gr. C
• Hysteresis Heating Water: -9 +4 gr. C. Ik heb de bandbreedte aardig hoog gezet, zodat de radiatoren relatief lang gebruik kunnen maken van de warmte in het buffervat, voordat de WP weer aanspringt)

Ik overweeg nog om in de toekomst mijn Honeywell Evohome de ketel ook aan te laten sturen, middels het nieuwe ketelrelais (BDR91T). Maar nu eerst dit maar eens optimaliseren. :)

Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van de vragen

Hartelijke groeten,

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het kan, maar het is inefficient.

Ta 36 is gewoon hoog op alleen maar je vvw terwijl:
"Een 7-tal radiatoren, waarvan er zo nu en dan slecht één of twee openstaan"

Als je van dat laatste niet wilt afstappen, dan sowieso je Ta fors verlagen. (Heb je een mengverdeler?)
Beter is om gewoon enkele radiatoren (minimaal0 gewoon open te zetten. Hoe warm vrees je dat het wordt daar met 32~36 Ta?

Welke regeling voor debietsturing gebruik je? (in de RMC)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 24-11-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
SCG schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:11:
Goedenavond,

Ik ben met onze LG Therma V monoblock (HM091MRU44 (9 kW)) aan het stoeien. Ik wil deze graag met ons Honeywell Evohome systeem met zoneregeling bedienen (vloerverwarming en zo nu en dan een (extra grote) radiator (met speedcomfort) op de kinderslaapkamer of op zolder). Echter Honeywell heeft mij aangegeven, dat ik daarvoor een nieuw ketelrelais moet gebruiken (BDR91T), welke minimaal één keer per uur schakelt. (de variant die bij onze CV ketel geleverd is, heeft minimaal 3 schakelingen per uur. Ik snap dit minimale aantal schakelingen per uur van dit ketelrelais niet helemaal (of helemaal niet….). Volgens mij werkt de warmtepomp het meest efficiënt (en daarnaast is het ook beter voor de compressor) als deze in deellast draait (dus voor langere tijd) en dus niet op hoog vermogen moet opstarten en daarna weer stil staat en daarna weer aan gaat. M.a.w. als er een warmtevraag is, laat de warmtepomp dan gewoon doordraaien, dan gaat deze ook eerder moduleren…. Of zie ik dat verkeerd?

Een aantal vragen, die ik heb en die hiermee samenhangen zijn:
• Wat is het aantal schakelingen, waarvoor een (LG) warmtepomp is uitgelegd, of wat goed is voor deze warmtepomp?
• Wat is de minimale “aan”-tijd van de warmtepomp?
• En wat is het toelaatbaar aantal schakelingen van de warmtepomp per uur/dag?

Momenteel zet ik de WP nog handmatig aan ’s ochtends en stuurt deze alleen op de water temperatuur. De temperatuursturing in de zones gebeurt met een zoneregelklep (vloerverwarming) of thermostatische radiatorkraan (radiografisch) via de Honeywell Evohome. Op het moment dat de zones dichtlopen, slaat de WP uit op het moment dat de bovengrens van de ingestelde watertemperatuur wordt bereikt. Het stroomverbruik van de pomp ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Is dit een acceptabel aantal schakelingen over de dag gezien? Frequentie is ongeveer één keer per uur en daarbij is de aan-tijd ongeveer een half uur. Ik ben benieuwd of de schakelingen, als ik de LG RMC zou gebruiken en hiermee ook op luchttemperatuur ga regelen, er dan veel anders uitziet (ik kan de LG RMC nu alleen niet in de woonkamer hangen; nadeel is ook dat ik niet onafhankelijk warmte in de andere zones kan krijgen…). Wie kan zijn ervaringen met het aantal schakelingen per dag (met of zonder de LG RMC) delen?

Voor zover dat relevant is, heb ik onderstaande gegevens van mijn configuratie nog even aangegeven en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:

• LG Therma V monoblock: HM091MRU44 (9 kW)
• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen.
• Een 7-tal radiatoren, waarvan er zo nu en dan slecht één of twee openstaan (via Honeywell Evohome systeem met radiografisch gestuurde thermostaatkranen)
• Buffervat 120 L (parallel)
• In het secundaire circuit een tweede (Grundfoss) pomp
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• In principe nu dagelijks in “silent mode”
• T aanvoer 36 gr. C
• Hysteresis Heating Water: -9 +4 gr. C. Ik heb de bandbreedte aardig hoog gezet, zodat de radiatoren relatief lang gebruik kunnen maken van de warmte in het buffervat, voordat de WP weer aanspringt)

Ik overweeg nog om in de toekomst mijn Honeywell Evohome de ketel ook aan te laten sturen, middels het nieuwe ketelrelais (BDR91T). Maar nu eerst dit maar eens optimaliseren. :)

Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van de vragen

Hartelijke groeten,

Sander
Wat voor verdeler heb je voor de vloerverwarming, Open of gesloten met eigen pomp?

Volgens mij kom je je opstart piek niet eens voorbij.
Probeer eens 30 graden als uitvoer.
Als de pomp zijn warmte niet meer kwijt kan gaat hij toch verhogen naar 34

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
Casper de Boer schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:36:
Heel interessant, User en installatie manual van de R290 versie O-)

http://partner.lge.com/eu...ad/retrieveManualList.lge
(even zoeken op type HM123HF.UB60)
En de extensie van het bestand even aanpassen naar .pdf)

Tevens een flow meter en 16 pagina's met alleen al uitleg over de menu structuur en samenhang!
Zo te zien ook een "slimme silent mode" die er pas af gaat als de output niet gehaald kan worden.

Van de week eens wat beter naar kijken :)
Goede vondst zeg! (+1) _/-\o_ _/-\o_

Ik zie in de manual (P117) dat de 75°C dus alsnog met een elektrische heater gedaan wordt maar dan van LG zelf. Zonder heater komt hij volgens zijn menu settings alsnog bij 58°C uit. Dan kan ik net zo goed een heater in een boilervat plaatsen. Ik had ergens de hoop dat hij met R290 legionella runs kon doen zonder elektrische heater.

Ik heb wat verder gegraven, en toen vond ik precies wat ik zocht. De specsheet. https://partner.lge.com/e...Key=20231103091615355.zip

Nu maar eens even vergelijken of het het wachten waard gaat zijn.

Edit:
Ter referentie, de vergelijkbare specsheet van de R32 variant: https://partner.lge.com/e...Key=20230221164241969.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door hwopereis op 24-11-2023 21:27 . Reden: Link naar specsheet R32 varianten toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
BernieW schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:56:
[...]

De R290 die LG binnenkort brengt heeft een net even lagere SCOP vergeleken met de R32 variant.
Heb je nog gekeken wat het afgiftevermogen bij -7 C is?
Staar je verder niet blind op de Ta die zo'n pomp kan leveren, het rendement bij 75 C is heel laag. Als je dat nodig zou hebben is het de investering niet waard.
Dat fabrikanten wat aan het geluid doen is logisch, Nederland is vast niet het enige land met geluidslimieten.
Ik heb hier nu dus de algemene specsheets (zie links hierboven) voor me van beide varianten, maar die 12kW R290 variant heeft dus een SCOP van 5.45 voor 35°C uitgaande water temperatuur, terwijl de 12kW R32 variant een SCOP van 4.67 heeft. Dus niet in lijn met wat je hierboven zegt. Maar kijk ik naar het lijkt er wel op dat het klopt wat je zegt.

Kijk ik naar de COP waarden dan klopt het wel wat je zegt, want deze zijn vanaf -7°C en hoger bij de R32 variant efficienter dan bij de R290 variant.

Hoe kan dat?
Is die SCOP dan op zo'n lage gemiddelde buiten temperatuur gebaseerd dat die waarde voor de R290 variant hoger uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Vraagje ik heb met de warmtepomp waarbij ik stuur op water hysterese - 4 +4 en water temperatuur op 32 dat hij heel vaak rond de 35/36 gaat en dus steeds pieken in het stroomverbruik. Iemand enig idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Ik heb hetzelfde probleem. Boven de 7 graden heb ik dit niet. Dan loop de wp zeer rustig en heb ik een vlakke lijn. Zodra het onder de 7 graden is de wp onrustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Ja dat klopt dan loopt hij inderdaad rustiger laatste toevoeging draai op stille modus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

kuv schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:45:
Ik heb hetzelfde probleem. Boven de 7 graden heb ik dit niet. Dan loop de wp zeer rustig en heb ik een vlakke lijn. Zodra het onder de 7 graden is de wp onrustig.
Welke instellingen heb jij staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv

kuv

hysterese - 4 +4 en water temperatuur op 29 graden. Sensor op retour.
Pomp cap 80%
Stille modus
Type u33 16KW
Ik draai op radiatoren met speedfans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

kuv schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:15:
hysterese - 4 +4 en water temperatuur op 29 graden. Sensor op retour.
Pomp cap 80%
Stille modus
Type u33 16KW
Ik draai op radiatoren met speedfans.
Dan hebben we inderdaad dezelfde situatie. Heb alleen de 9kw en stuur op uitvoer met 32 graden en speedfans onder de radiatoren. Word heerlijk 21 graden. Alleen die pieken kan ik niet verklaren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyPUYMVhD9oDG3KOpfuPMXZfhM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DwWxrwZZnnWq8TiqZvGjQBNB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv

kuv

Hier hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNoqVr2SwCkDmzXfP_EmxqSm7T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzjg3UA4eZvullvFmgmzWtXJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:07
Hier ook hetzelfde, onder de 10 graden een onrustige wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBLcpmkYIbz17FSAPnzRHvCZal0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALlLmyaYrQ2xmt6Qk6XUNFoi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nou, nachtje oilreturns met externe sensoren...
Welke heeft nou gelijk?
de externe gaat keurig mee met de bewegingen van de compressor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVHmEKEew6Zm1_Sv-Wx8N3VsYh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jK70OICQaIN22TQWFlt4o6nx.png?f=fotoalbum_large
Na 7:30 blijft hij echter wel een halve graad boven de interne zweven, maar na de oilreturn van 8:30 gaat hij net zo diep mee terug. Maar, bij de eerstgenoemde is de compressorsnelheid ook hoger dan bij die daarna.

Als ik dan aanneem dat de externe (beter) klopt, dan is de COP ook hoger dan bij de interne bij op- en aftoeren van de compressor iig. Bij een hele dag snaarstrak lopen maakt het niets uit.

dit is vandaag 00:00 - 10:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkvvES8Q6IZcnpddn8nveYdh-14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0YiufajVkD5bdWpM61MdMfOq.png?f=fotoalbum_large

24.2kW vs 21.64kW
opgenomen 6kW rond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOV_Wai_JE_OPjZLiD0gmByksGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCY8mTZ5oX64sK8R4Zf0Xfju.png?f=fotoalbum_large

Kan ik op basis hier van stellen dat de externe sensor niet te traag is?
1: om 2:15 zakt de compressor 2 Hz, externe sensor zakt vrijwel direct mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEZHWZLC3QwmnQkvOVBagewO9MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAV4cU3FWTmViIdYaOeyNoIn.png?f=fotoalbum_large

2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE-iMJkoWxObFgxSKSe3T5PnHdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWlVFSAdXTqf2NNjZv93I6H7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 25-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jgroothedde schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:22:
[...]

Dan hebben we inderdaad dezelfde situatie. Heb alleen de 9kw en stuur op uitvoer met 32 graden en speedfans onder de radiatoren. Word heerlijk 21 graden. Alleen die pieken kan ik niet verklaren [Afbeelding]
:) nou ja ik vind het een mooie gelijkmatige curve(niks mis mee) met om de 10/12u een piekje(olie return) bij onder de 7gr zal dit veranderen dat is bij iedere WP zo ongeacht merk dus ook bij LG en bij vorst komt er het fenomeen defrost bij dat geeft dan een heel onrustig beeld(het is all in de game)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb de radiator in de gang verder open gedraaid en in de voorslaapkamer ook iets meer open gezet. Afgelopen nacht eerste lange run tot even na 10 uur. Dat is ook het moment dat ik alles een graadje omlaag heb gezet, dus logisch dat de run eindigde.

Ik ben voorlopig happy.

Instellingen:
  • AI
  • Watertemperatuur auto
  • Stille modus
  • Lucht/water gestuurd
  • Debiet: Optimale flow
  • Hyst. Water: -2, +4
  • Hyst. Lucht: -0.5, +1,5
  • Stooklijn:
  • -10 --> 45 / 19 (daadwerkelijk 20) --- +20 --> 24 / 18 (daadwerkelijk 19)
LG Therma V Monoblock 5kW HM051MR.U44
Buffervat van 80L in serie op warme kant.
34m2 woonkamer verwarmd met warmtepomp.
Gang matig verwarmd met warmtepomp.
Voorslaapkamer vorstvrij met warmtepomp.
Slaapkamer/badkamer IR-paneel (bijna nooit aan).
Jaren 20 vorige eeuw woning.
Triple glas, 12cm Pir-isolatie in wanden, vloer 4cm pir.
1 Lage temperatuur radiator met 12 speedcomforts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QruDYkFBR6LzADknKkJEpi96cT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwmjRSWsE6HF8HOHEqE8dpV4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 25-11-2023 11:18 ]

Pagina: 1 ... 106 ... 181 Laatste