Goedenavond,
Ik ben met onze LG Therma V monoblock (HM091MRU44 (9 kW)) aan het stoeien. Ik wil deze graag met ons Honeywell Evohome systeem met zoneregeling bedienen (vloerverwarming en zo nu en dan een (extra grote) radiator (met speedcomfort) op de kinderslaapkamer of op zolder). Echter Honeywell heeft mij aangegeven, dat ik daarvoor een nieuw ketelrelais moet gebruiken (BDR91T), welke minimaal één keer per uur schakelt. (de variant die bij onze CV ketel geleverd is, heeft minimaal 3 schakelingen per uur. Ik snap dit minimale aantal schakelingen per uur van dit ketelrelais niet helemaal (of helemaal niet….). Volgens mij werkt de warmtepomp het meest efficiënt (en daarnaast is het ook beter voor de compressor) als deze in deellast draait (dus voor langere tijd) en dus niet op hoog vermogen moet opstarten en daarna weer stil staat en daarna weer aan gaat. M.a.w. als er een warmtevraag is, laat de warmtepomp dan gewoon doordraaien, dan gaat deze ook eerder moduleren…. Of zie ik dat verkeerd?
Een aantal vragen, die ik heb en die hiermee samenhangen zijn:
• Wat is het aantal schakelingen, waarvoor een (LG) warmtepomp is uitgelegd, of wat goed is voor deze warmtepomp?
• Wat is de minimale “aan”-tijd van de warmtepomp?
• En wat is het toelaatbaar aantal schakelingen van de warmtepomp per uur/dag?
Momenteel zet ik de WP nog handmatig aan ’s ochtends en stuurt deze alleen op de water temperatuur. De temperatuursturing in de zones gebeurt met een zoneregelklep (vloerverwarming) of thermostatische radiatorkraan (radiografisch) via de Honeywell Evohome. Op het moment dat de zones dichtlopen, slaat de WP uit op het moment dat de bovengrens van de ingestelde watertemperatuur wordt bereikt. Het stroomverbruik van de pomp ziet er als volgt uit:
Is dit een acceptabel aantal schakelingen over de dag gezien? Frequentie is ongeveer één keer per uur en daarbij is de aan-tijd ongeveer een half uur. Ik ben benieuwd of de schakelingen, als ik de LG RMC zou gebruiken en hiermee ook op luchttemperatuur ga regelen, er dan veel anders uitziet (ik kan de LG RMC nu alleen niet in de woonkamer hangen; nadeel is ook dat ik niet onafhankelijk warmte in de andere zones kan krijgen…). Wie kan zijn ervaringen met het aantal schakelingen per dag (met of zonder de LG RMC) delen?
Voor zover dat relevant is, heb ik onderstaande gegevens van mijn configuratie nog even aangegeven en wat mijn (belangrijkste) settings zijn:
• LG Therma V monoblock: HM091MRU44 (9 kW)
• Ongeveer 60-70 m2 vloerverwarming in 7 groepen.
• Een 7-tal radiatoren, waarvan er zo nu en dan slecht één of twee openstaan (via Honeywell Evohome systeem met radiografisch gestuurde thermostaatkranen)
• Buffervat 120 L (parallel)
• In het secundaire circuit een tweede (Grundfoss) pomp
• Peak Control mode aan (middels dip switch), waardoor de WP maximaal 15 A “vraagt”.
• In principe nu dagelijks in “silent mode”
• T aanvoer 36 gr. C
• Hysteresis Heating Water: -9 +4 gr. C. Ik heb de bandbreedte aardig hoog gezet, zodat de radiatoren relatief lang gebruik kunnen maken van de warmte in het buffervat, voordat de WP weer aanspringt)
Ik overweeg nog om in de toekomst mijn Honeywell Evohome de ketel ook aan te laten sturen, middels het nieuwe ketelrelais (BDR91T). Maar nu eerst dit maar eens optimaliseren.
Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van de vragen
Hartelijke groeten,
Sander