Goedemorgen Tweakers,
Ben normaal niet zo van meedoen op forums maar zie dat er hier voor de LG Therma V toch wel heel wat goede hulp voorbij komt. En dat is net iets wat ik nodig heb, loop namelijk tegen een aantal dingen aan.
Het betreft de 9kW uitvoering met firmware 3.0.6.6. aangesloten op een SWW van 500Liter met 3wegklep en vloerverwarming. Totaal ~300m2 verdeeld over 3 groepen van 9, 11 en 17 zones. Lengtes rond de 80 meter met een 16mm leiding. Alles met kunststof aangesloten van 32mm + extra pomp voor stroming.
De WP moet een boerderij verwarmen welke nog deels in renovatie is, in zijn geheel wordt deze geïsoleerd naar de laatste normen. Dak RC 8.xx, wand RC 5.xx en vloer ook 5.xx. Nu hebben we het meeste geïsoleerd, nog wat kleine stukjes en kieren, en de ramen moeten nog naar voorzetglas. Ook de typische staldeuren worden voorzien van triple glas, wat komende week geplaatst wordt. Dus het is mij duidelijk dat actueel het berekende vermogen van 9Kw. (zowel door mijzelf als extern) op dit moment te weinig is doordat we verliezen hebben. Hier kan ik mee leven.
Echter de pomp destijds gekozen vanwege zijn vermogen van 9kW tot -7, hier dus ook niet het wetbulb/drybulb "vermogensprobleem" gezien, alsmede de kaart met 6kw. ALs ik alles doorreken (huis is berekend op 21gr. C) met een aantal andere temperaturen (21gr.C is bij ons echt hoog, alsook de verbeterde waarde voor het glas, kan ik wegkomen met de mindere capaciteit......
Echter:
zit ik met het volgende: met de buiten temperaturen van de laatste week zakt de pomp dus in onder de ca. 6-7gr. C. met als gevolg dat mijn intrede en uittrede temperatuur zakken naar ca. 22-25 gr. C. is en deze kan ik met geen mogelijkheid hoger krijgen. Zodra de SWW temperatuur vraagt, knalt de WP er zonder problemen 52-54 graden uit om de SWW te verwarmen, dus het kan wel....
Kan het zijn dat er ergens een instelling fout staat? Ik heb afgelopen dagen vanalles veranderd, van inlaat naar uitlaat temperatuur, van AI naar heat, op water en/of lucht schakelen.
Actueel staat die op inlaattemperatuur. met een vaste delta T van 10gr. C. maar nog niet met enig extra gevolg.
UIteraard ook de nodige defrost cycles.... waarvoor ik denk aan de wifi module van @
mouse86 en daarnaast een backup heater. Is een Econo doorstroomheater hetzelfde als de LG unit?
Hoop op een paar reacties!