LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 105 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
PeteSplit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:18:
[...]

Ja, geldt ook voor split.
Ik heb de WP inmiddels ingesteld op type 2, dan staat de pomp nooit < altijd AAN >
Het binnendeel hangt op zolder, daar wordt het nooit minder dan 15 graden.
8)7 het gaat hoofdzakelijk over het buitendeel dat kan nl wel bevriezen onder omstandigheden daarom belangrijk af en toe circulatiepomp aan........corectie ik heb het mis je hebt split. buiten deel heeft dan waterzijdig niets(wel condenswater)

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 22-11-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03 06:12
Goedemorgen Tweakers,

Ben normaal niet zo van meedoen op forums maar zie dat er hier voor de LG Therma V toch wel heel wat goede hulp voorbij komt. En dat is net iets wat ik nodig heb, loop namelijk tegen een aantal dingen aan.

Het betreft de 9kW uitvoering met firmware 3.0.6.6. aangesloten op een SWW van 500Liter met 3wegklep en vloerverwarming. Totaal ~300m2 verdeeld over 3 groepen van 9, 11 en 17 zones. Lengtes rond de 80 meter met een 16mm leiding. Alles met kunststof aangesloten van 32mm + extra pomp voor stroming.

De WP moet een boerderij verwarmen welke nog deels in renovatie is, in zijn geheel wordt deze geïsoleerd naar de laatste normen. Dak RC 8.xx, wand RC 5.xx en vloer ook 5.xx. Nu hebben we het meeste geïsoleerd, nog wat kleine stukjes en kieren, en de ramen moeten nog naar voorzetglas. Ook de typische staldeuren worden voorzien van triple glas, wat komende week geplaatst wordt. Dus het is mij duidelijk dat actueel het berekende vermogen van 9Kw. (zowel door mijzelf als extern) op dit moment te weinig is doordat we verliezen hebben. Hier kan ik mee leven.

Echter de pomp destijds gekozen vanwege zijn vermogen van 9kW tot -7, hier dus ook niet het wetbulb/drybulb "vermogensprobleem" gezien, alsmede de kaart met 6kw. ALs ik alles doorreken (huis is berekend op 21gr. C) met een aantal andere temperaturen (21gr.C is bij ons echt hoog, alsook de verbeterde waarde voor het glas, kan ik wegkomen met de mindere capaciteit......

Echter:
zit ik met het volgende: met de buiten temperaturen van de laatste week zakt de pomp dus in onder de ca. 6-7gr. C. met als gevolg dat mijn intrede en uittrede temperatuur zakken naar ca. 22-25 gr. C. is en deze kan ik met geen mogelijkheid hoger krijgen. Zodra de SWW temperatuur vraagt, knalt de WP er zonder problemen 52-54 graden uit om de SWW te verwarmen, dus het kan wel....

Kan het zijn dat er ergens een instelling fout staat? Ik heb afgelopen dagen vanalles veranderd, van inlaat naar uitlaat temperatuur, van AI naar heat, op water en/of lucht schakelen.

Actueel staat die op inlaattemperatuur. met een vaste delta T van 10gr. C. maar nog niet met enig extra gevolg.

UIteraard ook de nodige defrost cycles.... waarvoor ik denk aan de wifi module van @mouse86 en daarnaast een backup heater. Is een Econo doorstroomheater hetzelfde als de LG unit?

Hoop op een paar reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:18

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:27:
[...]
8)7 het gaat hoofdzakelijk over het buitendeel dat kan nl wel bevriezen onder omstandigheden daarom belangrijk af en toe circulatiepomp aan........corectie ik heb het mis je hebt split. buiten deel heeft dan waterzijdig niets(wel condenswater)
Ja, daarom snap ik deze functie ook niet voor een split (geen water buiten, alleen koelmiddel)

Wat ik begrepen heb zijn dit de functie instellingen waar je uit kan kiezen voor de pomp:

Als de WP uit staat (lampje aan/uit brand niet) heb je voor de pomp:

- Voorrangsregeling - Forced operation, zodat de pomp niet vast komt te zitten (vergelijkbaar met pompschakelaar bij vloerverwarming)

- Antivries optie - Anti-freezing option, zodat het water niet bevriest, doordat het in beweging wordt gebracht en wordt opgewarmd (vanuit buffervat)

Als de WP aan staat (lampje aan/uit brand wel) heb je voor de pomp:

- Pomp voor/overloop - Pump pre/overrun, voordat de WP aangaat en nadat de WP uitgaat, zodat de temperatuur gemeten wordt en dat er warmte uitgewisseld kan worden

- Pompstand bij verwarming - pump setting in heating, zodat de pomp uitgezet wordt als de WP niet verwarmt (bijv. niet verwarmt tijdens pendelen. Als de pomp dan uitstaat kan de temperatuur niet gemeten worden, waardoor de WP ook niet opstart, als de temperatuur onder hysterese komt).
Deze Pompstand kun je ook instellen bij Koeling.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:44:
[...]

Ja, daarom snap ik deze functie ook niet voor een split (geen water buiten, alleen koelmiddel)

Wat ik begrepen heb zijn dit de functie instellingen waar je uit kan kiezen voor de pomp:

Als de WP uit staat (lampje aan/uit brand niet) heb je voor de pomp:

- Voorrangsregeling - Forced operation, zodat de pomp niet vast komt te zitten (vergelijkbaar met pompschakelaar bij vloerverwarming)

- Antivries optie - Anti-freezing option, zodat het water niet bevriest, doordat het in beweging wordt gebracht en wordt opgewarmd (vanuit buffervat)

Als de WP aan staat (lampje aan/uit brand wel) heb je voor de pomp:

- Pomp voor/overloop - Pump pre/overrun, voordat de WP aangaat en nadat de WP uitgaat, zodat de temperatuur gemeten wordt en dat er warmte uitgewisseld kan worden

- Pompstand bij verwarming - pump setting in heating, zodat de pomp uitgezet wordt als de WP niet verwarmt (bijv. niet verwarmt tijdens pendelen. Als de pomp dan uitstaat kan de temperatuur niet gemeten worden, waardoor de WP ook niet opstart, als de temperatuur onder hysterese komt).
Deze Pompstand kun je ook instellen bij Koeling.
8)7 ja je hebt gelijk er zijn duidelijk verschillen voor instellingen tussen split en monobloc....conclusie instellingen kan men niet 1 op1 overnemen van een monobloc wat betreft circulatiepomp......als het nu goed werkt bij jou zou ik het voorlopig zo laten tot dat er betere inzichten zijn....die weet ik ook ff niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:41:

Echter:
zit ik met het volgende: met de buiten temperaturen van de laatste week zakt de pomp dus in onder de ca. 6-7gr. C. met als gevolg dat mijn intrede en uittrede temperatuur zakken naar ca. 22-25 gr. C. is en deze kan ik met geen mogelijkheid hoger krijgen. Zodra de SWW temperatuur vraagt, knalt de WP er zonder problemen 52-54 graden uit om de SWW te verwarmen, dus het kan wel....

Kan het zijn dat er ergens een instelling fout staat? Ik heb afgelopen dagen vanalles veranderd, van inlaat naar uitlaat temperatuur, van AI naar heat, op water en/of lucht schakelen.

Actueel staat die op inlaattemperatuur. met een vaste delta T van 10gr. C. maar nog niet met enig extra gevolg.

UIteraard ook de nodige defrost cycles.... waarvoor ik denk aan de wifi module van @mouse86 en daarnaast een backup heater. Is een Econo doorstroomheater hetzelfde als de LG unit?

Die module gaat er niet komen ;)

Wat is je doeltemperatuur voor de inlet?
En wat is je instel-window voor watertemperatuur? (bij kamerverwarming geloof ik)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Goedemorgen Tweakers,

Ben normaal niet zo van meedoen op forums maar zie dat er hier voor de LG Therma V toch wel heel wat goede hulp voorbij komt. En dat is net iets wat ik nodig heb, loop namelijk tegen een aantal dingen aan.

Het betreft de 9kW uitvoering met firmware 3.0.6.6. aangesloten op een SWW van 500Liter met 3wegklep en vloerverwarming. Totaal ~300m2 verdeeld over 3 groepen van 9, 11 en 17 zones. Lengtes rond de 80 meter met een 16mm leiding. Alles met kunststof aangesloten van 32mm + extra pomp voor stroming.

De WP moet een boerderij verwarmen welke nog deels in renovatie is, in zijn geheel wordt deze geïsoleerd naar de laatste normen. Dak RC 8.xx, wand RC 5.xx en vloer ook 5.xx. Nu hebben we het meeste geïsoleerd, nog wat kleine stukjes en kieren, en de ramen moeten nog naar voorzetglas. Ook de typische staldeuren worden voorzien van triple glas, wat komende week geplaatst wordt. Dus het is mij duidelijk dat actueel het berekende vermogen van 9Kw. (zowel door mijzelf als extern) op dit moment te weinig is doordat we verliezen hebben. Hier kan ik mee leven.

Echter de pomp destijds gekozen vanwege zijn vermogen van 9kW tot -7, hier dus ook niet het wetbulb/drybulb "vermogensprobleem" gezien, alsmede de kaart met 6kw. ALs ik alles doorreken (huis is berekend op 21gr. C) met een aantal andere temperaturen (21gr.C is bij ons echt hoog, alsook de verbeterde waarde voor het glas, kan ik wegkomen met de mindere capaciteit......

Echter:

O-) waar heb je de RMC hangen.....gebruik je deze ook als kamer thermostaat??? dan sturen op lucht+water !!! voor te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:10:
[...]

Die module gaat er niet komen ;)

Wat is je doeltemperatuur voor de inlet?
En wat is je instel-window voor watertemperatuur? (bij kamerverwarming geloof ik)
Dank. Jammer van de module :(

Ik heb hem in het Engels staan water hearing set temp 20-45
Hydteris -1.0 1.0

Inlaat is nu 23 staat op 30gr.C
Uitlaat is 26 gr.c actueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
Goedemorgen Tweakers,

Echter:

Is de betonnen plak al helemaal op temperatuur?

Welke generatie pomp heb je, 3 of 4?
Hoe staat je WP nu ingesteld?
Ai, Heat, (cool)
welke temperatuur
welke hysterese
welke pomp instelling

Gezien je een los vat hebt, wat gebeurd er als je de hoofd circulatie uitschakelt, komt dan het vat wel op temperatuur? Zou je mooi even kunnen testen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:17:
[...]

O-) waar heb je de RMC hangen.....gebruik je deze ook als kamer thermostaat??? dan sturen op lucht+water !!! voor te beginnen
Aan een binnenmuur midden in de kamer.

Pakt die dan mijn stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:19:
[...]

s....probeer maar eerst handmatig op warmte rode bolletje.......stooklijn is voor later een zorg

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 22-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:19:
[...]

Ik zou zelf eerst even beginnen met sturen op alleen water en het gedrag van je systeem een beetje aanvoelen.
Hoe minder variabelen hoe makkelijker daar achter te komen is.

Zoals @kazemo wel zegt, als je nu op lucht+water stookt heeft dat invloed op het gedrag.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Stooklijn:
nu op 34c naar 30C
temp 20 naar 18

buitentemp -7 naar 18C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]
s....probeer maar eerst handmatig op warmte rode bolletje.......stooklijn is voor later een zorg
dat was ook mijn idee, maar ook dan trekt die hem niet verder dan 26c bij 23 inlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:30:
[...]

dat was ook mijn idee, maar ook dan trekt die hem niet verder dan 26c bij 23 inlaat.
Wat staat er bij dat bolletje?
Een huisje met een thermometer? Of een warmtepompje met een pijltje naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:30:
[...]

O-) hysterise??? instelling ik zou zeggen ruimer maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Casper de Boer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:18:
[...]

Is de betonnen plak al helemaal op temperatuur?

Welke generatie pomp heb je, 3 of 4?
Hoe staat je WP nu ingesteld?
Ai, Heat, (cool)
welke temperatuur
welke hysterese
welke pomp instelling

Gezien je een los vat hebt, wat gebeurd er als je de hoofd circulatie uitschakelt, komt dan het vat wel op temperatuur? Zou je mooi even kunnen testen :)
Die zal inmiddels weer wat afgekoeld zijn maar die was dus goed op temperatuur

Waar kan ik zien welke gen het is?

Nu net teruggezet naar Heat (met lucht en water temp, misschien zo weer terug naar alleen water)
Temp 28 op invoertemp
Hysterese -1 _+1
Pomp pre/post run 1 1
pomp in verwarming 2 -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:32:
[...]
O-) hysterise??? instelling ik zou zeggen ruimer maken
watertemp bedoel je dan? heb hem net naar -4 + 4 gezet om te kijken wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:37:
[...]

watertemp bedoel je dan? heb hem net naar -4 + 4 gezet om te kijken wat er gebeurt
:) ja die wacht maar af wat er gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:31:
[...]

Wat staat er bij dat bolletje?
Een huisje met een thermometer? Of een warmtepompje met een pijltje naar binnen?
warmtepompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK dan stook je iig gewoon op water.
Vreemd dat ie niet hoger gaat dan :S

Wat is je opgenomen vermogen op zo'n moment?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:39:
[...]

nou, met -4, voorlopig niets :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:39:
[...]

maar dat lijkt niet logisch omdat die moet schakelen als die buiten de hysterese valt.. dus hoe groter hoe meer er binnen en dus niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:41:
[...]

maar dat lijkt niet logisch omdat die moet schakelen als die buiten de hysterese valt.. dus hoe groter hoe meer er binnen en dus niet?!
precies

zou het dan bijv op -1.5 / +4 zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
maar hij lijkt nu wel op te pakken...

23 in 28 uit (ingesteld op 35c met alleen water als temperatuur.

opgenomen vermogen was net 3.1kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:41:
[...]

waar stuur je op in of uitlaat(aanvoer)???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:33:
[...]

Die zal inmiddels weer wat afgekoeld zijn maar die was dus goed op temperatuur

Waar kan ik zien welke gen het is?

Nu net teruggezet naar Heat (met lucht en water temp, misschien zo weer terug naar alleen water)
Temp 28 op invoertemp
Hysterese -1 _+1
Pomp pre/post run 1 1
pomp in verwarming 2 -1
Het laatste getal van je typenummer (bijvoorbeeld LG-HM123MR-U34)
Het op 1 na laatste getal gaat over de chassis uitvoering, 1 fan (4) of 2 fans (3)

Als je een SWW run hebt, wat is je ingaande temperatuur dan ongeveer denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
heb hem nu net op uitvoer gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:

waarom dT10 trouwens?

28 uit, 18 in, gaat hem niet worden....

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
probeer gewoon eens idd uitvoer 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:46:

:) naar vermogen te zien is hij voluit aan het verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:49:
[...]

:) naar vermogen te zien is hij voluit aan het verwarmen
of op vol vermogen aan het opstarten
Daar kunnen we pas over 30-45 min wat over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Casper de Boer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:48:
[...]

Het laatste getal van je typenummer (bijvoorbeeld LG-HM123MR-U34)
Het op 1 na laatste getal gaat over de chassis uitvoering, 1 fan (4) of 2 fans (3)

Als je een SWW run hebt, wat is je ingaande temperatuur dan ongeveer denk je?
U44 dus gen 4 met 1 fan.

Als die hem doet dan zit die vaak op 48C (DT is 5 graden voor de SWW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:48:
[...]

waarom dT10 trouwens?

28 uit, 18 in, gaat hem niet worden....
Omdat ik graag mret de knopjes speel haha. nee dacht juist om hem meer ruimte te geven om de temperatuur omhoog te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
[...]

Omdat ik graag mret de knopjes speel haha. nee dacht juist om hem meer ruimte te geven om de temperatuur omhoog te zetten.
;)

Als je je debiet regelt op dT10, dan gaat ie enorm traag water pompen om daar aan te gaan voldoen.
Ik zou 'safe' beginnen, en bijv sturen op vast debiet van 15~17l/min, pompcapaciteit op 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Ik zal zo alles opnemen qua waardes. Gaat zoals het eruit ziet in defrost modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
[...]

8)7 niet te veel in een keer veranderen dan raak je overzicht kwijt.....en wij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:57:
Ik zal zo alles opnemen qua waardes. Gaat zoals het eruit ziet in defrost modus.
ow... ja da's ook niet handig.
Hoe koud is het bij je momenteel?
Als je boven de 4-5 graden zit, dan zou ik stille modus anders gewoon even aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:58:
[...]

8)7 niet te veel in een keer veranderen dan raak je overzicht kwijt.....en wij ook
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
Zo defrost bezig.

Nu ingesteld op:

verwarmen met water gestuurd op uitlaattemp. Delta T van waterflow op 5 gezet.

Uitlaat temp op 32 gr. C gezet. Met hysterese van -2 +4
Buitentemp is 3gr. C

actueel 16gr. binnen

Waterinvoer 23gr. C

Defrost klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
idee van de 2grC hyseterese is dat die dan hopelijk naar 30 graden gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:06:

verwarmen met water gestuurd op uitlaattemp. Delta T van waterflow op 5 gezet.
De ingestelde debiet sturingsmethode is wellicht nog belangrijker, alhoewel je met slechts 16 binnen, nu de dT5 wel zult halen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kijk ik straks naar, eerst maar eens laten lopen nu.

2.1kw opgenomen vermogen. temp uit net 26gr. C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:13:
kijk ik straks naar, eerst maar eens laten lopen nu.

2.1kw opgenomen vermogen. temp uit net 26gr. C
:) ja laat maar lopen temp stijging water en binnen temp. zal wel een tijdje duren en dan later fine tunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
hoe lang mag die erover doen om naar die 30 te komen?

nu op 27gr. C met 2,8kw opgenomen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:08:
[...]

De ingestelde debiet sturingsmethode is wellicht nog belangrijker, alhoewel je met slechts 16 binnen, nu de dT5 wel zult halen verwacht ik.
waarom over debiet en niet over DT?

ivm de warmte die die kan overdragen aan het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
inmiddels 28 gr.C uitgangstemp met opgenomen vermogen van 2.8kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:24:

O-) dat licht gewoon aan de installatie en de groote van de ruimte m2 wat hij moet verwarmen en de actuele binnentemp./buiten temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:24:

Ik vind het fors hoor, maar goed, ook afhankelijk natuurlijk van de retour temperatuur (WP IN)
Dit is dus ook waar het (hoge) delta roet in het eten kan gooien.

Als hij zo hard staat te stampen met 2 graden en hoog RLV, ligt de volgende defrost al weer op de loer.

wat is er tegen om hem gewoon eens 28 of 30 te laten worden ipv direct 32?
delta 5 = delta 5
afgifte = afgifte

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:29:
[...]

Ik vind het fors hoor, maar goed, ook afhankelijk natuurlijk van de retour temperatuur (WP IN)

Als hij zo hard staat te stampen met 2 graden en hoog RLV, ligt de volgende defrost al weer op de loer.
wat precies? Hij staat inderdaad al weer redelijk onder het ijs... maar kan nog wel even. Temp is al wel hoger dan ik vanochtend erop had. inmiddels 23 in tegen 29 uit...

Wat is jouw idee qua DT? Lager houden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:33:
[...]

wat precies? Hij staat inderdaad al weer redelijk onder het ijs... maar kan nog wel even. Temp is al wel hoger dan ik vanochtend erop had. inmiddels 23 in tegen 29 uit...

Wat is jouw idee qua DT? Lager houden dan?
Hangt af van je CV systeem.
Radiatoren? vvw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:29:
[...]

wat is er tegen om hem gewoon eens 28 of 30 te laten worden ipv direct 32?
delta 5 = delta 5
afgifte = afgifte
Hij staat op 32 graden... was/is ook om te kijken of hij nu wel doorzet ipv 25 uit 23 in en dat lijkt die te doen. dus kan hem ook naar 30 zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Dablock op 22-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:34:
[...]

Hangt af van je CV systeem.
Radiatoren? vvw?
Alles vvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
nu lijkt die aan zijn volgende defrost toe. Vermogen loopt terug alsook de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat lijkt me dat 28 vandaag ruim voldoende is :S
Maar met (slechts) 16 binnen, duurt het dan idd wel even. (uren / hele dag)
Maar met dT zal het wellicht wat sneller opwarmen wel.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:39:
nu lijkt die aan zijn volgende defrost toe. Vermogen loopt terug alsook de temperatuur.
:) lijkt me normaal gedrag bij defrost......als hij ondooit is start hij weer op met hoger vermogen.....delta 5 lijkt me wel OK met vloerverwarming kan men altijd nog wel veranderen mocht het nodig zijn

[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 22-11-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
wat is wijsheid, laten doorlopen op de 32, of terugzetten naar bijvoorbeeld 28 met andere delta t of flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:49:
wat is wijsheid, laten doorlopen op de 32, of terugzetten naar bijvoorbeeld 28 met andere delta t of flow?
ik zou zeggen kies de middenweg voorlopig 30gr.....de vloer mag niet te warm worden 1e keer is de vl oer goed droog ivm scheuren

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 22-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
kazemo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:50:
[...]
ik zou zeggen kies de middenweg voorlopig 30gr
30 it is...

andere parameters niet veranderd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:52:
[...]

30 it is...

andere parameters niet veranderd.....
:) ja langzaam opstoken is ook belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:49
Dablock schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:49:
Je hebt vvw en al flink geisoleerd. Je enige probleem is nu dat het binnen nog niet zo warm is.
Normaal gesproken, met een huis op temperatuur, zul je met een veel lagere Ta toe kunnen (die van mij staat nu op 27 C met een mix van vvw, T33 radiatioren en groot deel nog matige isolatie). Maar als je de toko wat sneller warm wilt hebben is een hogere Ta een optie. Rendement is dan wat lager en meer kans op defrosts.

Keuze dT instelling of vast debiet moet je uiteindelijk zelf uitzoeken. Met vvw zul je die dT=5 niet vast kunnen houden als je huis eenmaal op temperatuur is. Je moet dan even afwachten hoe de WP gaat reageren. Bij mij draait ie nog steeds het meest rustig/stabiel op vast debiet maar is op optimal flow onrustig. Bij andere tweakers draait ie perfect in optimal flow. Om dat uit te zoeken heb je nog een hele winter voor je :)

[ Voor 3% gewijzigd door BernieW op 22-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
BernieW schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:56:
[...]

Je hebt vvw en al flink geisoleerd. Je enige probleem is nu dat het binnen nog niet zo warm is.
Normaal gesproken, met een huis op temperatuur, zul je met een veel lagere Ta toe kunnen (die van mij staat nu op 27 C met een mix van vvw, T33 radiatioren en groot deel nog matige isolatie). Maar als je de toko wat sneller warm wilt hebben is een hogere Ta een optie. Rendement is dan wat lager en meer kans op defrosts.

Keuze dT instelling of vast debiet moet je uiteindelijk zelf uitzoeken. Met vvw zul je die dT=5 niet vast kunnen houden als je huis eenmaal op temperatuur is. Je moet dan even afwachten hoe de WP gaat reageren. Bij mij draait ie nog steeds het meest rustig/stabiel op vast debiet maar is op optimal flow onrustig. Bij andere tweakers draait ie perfect in optimal flow. Om dat uit te zoeken heb je nog een hele winter voor je :)
dank... isolatiewerkzaamheden ook hier nog flink aan de gang, dus ben wat dat betreft al heel blij dat het al 16 graden blijft.... dat zal alleen maar verbeteren.

Ben blij dat het nu lijkt also die snapt dat het op deze temperatuur moet lopen.... daar laten we hem eerst maar eens op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dablock
medeforummers alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik kom in de buurt met mijn instellingen. Als het nu kouder wordt dan komt mijn warmtepomp door de opstart heen en gaat keurig moduleren. Bij temperaturen boven ongeveer 6 graden is de opbrengst in stille modus te hoog en kom ik daarom niet door de opstart heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84ylkPdTx0t3veLsWhJkmN1_O1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJFy0pTnDuzbnzfsjsHXb4Nh.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Laatst online: 13-09 20:03
lijkt me meer dat alles dichtstaat? je retour is hoger dan de aanvoer.
Thermostaat kranen een allemaal open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
thepixel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:27:
lijkt me meer dat alles dichtstaat? je retour is hoger dan de aanvoer.
Thermostaat kranen een allemaal open zetten?
Dat is de laatste meting: wp staat uit.

Maar @Swerfer je Ta is echt veel te hoog
Stoken op 42 - 43 graden is echt onwenselijk; een doel van 32 onnodig (bij 9 graden buiten)
En zo te zien staat je pompcapaciteit ook niet op 100%

Ik zou echt de flow omhoog gooien en daarop sturen (bijv 14l/min) en de pompcapaciteit op 100%

[ Voor 119% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:06
BernieW schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:32:
[...]

Ook met Koevlaas kom je op een kleine 10 kW uit. Richt je voor de keuze niet alleen op de koudere dagen, maar ook op de normale winterdagen. Voor normale winterdagen is kleiner beter, maar de LG's kunnen gelukkig vrij ver terrugmoduleren (12 en 14 kW tot min 15 Hz (< 500W elektrisch)). Maar als je nog andere vormen van bijverwarmign hebt zou je misschien ook voor de 9kW variant kunnen gaan.

Ander punt van overweging, heb je nog andere plannen om je huis verder te verduurzamen? Ga je bv nog naisoleren? In dat geval zou je zelfs nog een kleinere WP kunnen overwegen.
Na-isoleren is niet echt een optie. We kwamen van 4000 m3.
Praktisch alles is pir80 of meer. Verder overal dubbel glas 1.0/1.1. En ik heb een Comfoair Q600 WTW geïnstalleerd.

De 9kW variant lijkt me vrij tricky, gezien de U44 variant in Nederland op sommige momenten slechts als 6kW werkt in wet-bulb omstandigheden, wat ook ongeveer mijn dagelijkse verbruik per uur in kW is wanneer het buiten zo richting de 4°C gemiddeld gaat.
We hebben verder geen bijverwarming, het zal nog wel even duren voordat er airco's komen.

Wat betreft vermogen zit ik met de 12kW zeker wel goed, daar twijfel ik niet aan. De vraag was vooral omdat het prijsverschil zo ontzettend klein is, en beide pompen aardig ver terug (lijken te) kunnen moduleren. Maar het wordt dus de 12kW. Kan niet meteen nadelen bedenken voor de 14kW, maar nodig is ie ook niet. Waarom zou ik het moeilijker maken dan nodig is....

Ik heb in mijn vloerverwarming zo'n 240 liter water zitten. Dat correspondeert mooi met de 20 liter / kW. Dus buffervat lijkt me ook niet nodig.
Dank voor het antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
hwopereis schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:38:
[...]

Na-isoleren is niet echt een optie. We kwamen van 4000 m3.
Praktisch alles is pir80 of meer. Verder overal dubbel glas 1.0/1.1. En ik heb een Comfoair Q600 WTW geïnstalleerd.

De 9kW variant lijkt me vrij tricky, gezien de U44 variant in Nederland op sommige momenten slechts als 6kW werkt in wet-bulb omstandigheden, wat ook ongeveer mijn dagelijkse verbruik per uur in kW is wanneer het buiten zo richting de 4°C gemiddeld gaat.
We hebben verder geen bijverwarming, het zal nog wel even duren voordat er airco's komen.

Wat betreft vermogen zit ik met de 12kW zeker wel goed, daar twijfel ik niet aan. De vraag was vooral omdat het prijsverschil zo ontzettend klein is, en beide pompen aardig ver terug (lijken te) kunnen moduleren. Maar het wordt dus de 12kW. Kan niet meteen nadelen bedenken voor de 14kW, maar nodig is ie ook niet. Waarom zou ik het moeilijker maken dan nodig is....

Ik heb in mijn vloerverwarming zo'n 240 liter water zitten. Dat correspondeert mooi met de 20 liter / kW. Dus buffervat lijkt me ook niet nodig.
Dank voor het antwoord!
Vraag maar aan @tebogo hoe het is om een overbemeten wp te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is de laatste meting: wp staat uit.

Maar @Swerfer je Ta is echt veel te hoog
Stoken op 42 - 43 graden is echt onwenselijk; een doel van 32 onnodig (bij 9 graden buiten)
En zo te zien staat je pompcapaciteit ook niet op 100%

Ik zou echt de flow omhoog gooien en daarop sturen (bijv 14l/min) en de pompcapaciteit op 100%
Als ik de Ta omlaag breng gaat de warmtepomp meteen pendelen. Mijn radiatoren met speedcomfort kunnen niet snel genoeg de warmte kwijt. Als de flow hoger is, dan nog meer. Ik stuur bewust al op inlaat. Op uitlaat slaat de pomp nog sneller af. 5kW is gewoon te hoog, waarbij de stille modus al te veel vermogen levert tijdens de opstartfase. Ik wou dat hij meteen op 15% kon....

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Je pendelt omdat de warmte niet snel genoeg wordt afgevoerd van de wp weg. Een hoog delta verergert dat alleen maar.
Als je de pompcapaciteit op 100% zet, kan de eerste 10min na opstart iig al die hoge piekwarmte je systeem in worden geslingerd, ipv dat het blijft hangen en een enorme overshoot maakt; wat het nu doet.
Ik bedoel: doel 33 inlet, wordt 42 outlet.
Met dergelijke temperaturen maakt de doeltemperatuur ook verder helemaal niets meer uit, omdat je er ver boven zit. 3 graden boven je doel.
Je compressor blijft vervolgens steken op 14Hz, waar dat met gemak 10 kan zijn. Dat is nou juist een van de pluspunten van de Therma-V

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sorry even er tussen door

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnhOmjVhzDTZWFF3qG_vdYehsyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRPvpnIv4wDsO4A9HFuD9xgm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een ESP32 aangesloten, met dank aan @AUijtdehaag

Volgende stap (een keer) om de bovenstaande lijst aan te passen (flashen ??)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Hahaha hey mijn lijstje :D
Die fan rpm moet je even wijzigen in
INV discharge temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:26:
Hahaha hey mijn lijstje :D
Die fan rpm moet je even wijzigen in
INV discharge temp
even ik weet nog niet hoe dat gaat met flashen. Het programma van esphome heeft een locatie (apparaat) nodig ?? Ik moet me even nog inlezen. Yaml is niet zo moeilijk lijkt wel een beetje op java.

Ik zag dat de lijst automatisch op alfabet staat, dat wil ik ook graag veranderen (op nummer zetten) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGZWjXp0dIIklDgtnHkjZnkmlBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sn1N7aA6610Q5lnMa71tv21x.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer 26 graden
vaste debiet van 15 lpm

Vandaag begonnen met een vloer waarvoor de WP 1,5 tot 2 dagen niet heeft aangestaan. Dus lekker afgekoeld.

Gestart met 3 defrosts en daarna toch wel een schommeling. Zodra hij op 10hz springt is de uitvoer temp te laag en schakelt hij weer bij.

Vraag me af of dit beter kan worden opgevangen met een hogere flow

edit: Flow toegevoegd

[ Voor 17% gewijzigd door markklok op 22-11-2023 16:03 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ennuh... wat zijn je debiet-settings nu dan?
doe even grafiekje flowrate erbij

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 22-11-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:
Je pendelt omdat de warmte niet snel genoeg wordt afgevoerd van de wp weg. Een hoog delta verergert dat alleen maar.
Als je de pompcapaciteit op 100% zet, kan de eerste 10min na opstart iig al die hoge piekwarmte je systeem in worden geslingerd, ipv dat het blijft hangen en een enorme overshoot maakt; wat het nu doet.
Ik bedoel: doel 33 inlet, wordt 42 outlet.
Met dergelijke temperaturen maakt de doeltemperatuur ook verder helemaal niets meer uit, omdat je er ver boven zit. 3 graden boven je doel.
Je compressor blijft vervolgens steken op 14Hz, waar dat met gemak 10 kan zijn. Dat is nou juist een van de pluspunten van de Therma-V
Ik heb dat wat jij zegt al allemaal ingesteld gehad. Met een laag doel schiet de Ta omhoog en is in 5 tot 10 minuten het doel gehaald, ook met hoge flow (zelfs sneller bij Ti regelen). Op Ta regelen werkt ook niet omdat dan ook de Ta ruim voordat de warmtepomp gaat moduleren het doel al bereikt. De capaciteit van de warmtepomp is gewoon te hoog. Ik had het vermogen wat ik nodig had berekend en kwam op iets meer dan 4kW uit. De warmte kan ook niet snel genoeg worden afgegeven door mijn radiator met 12(!) speedcomforts. Ik ga waarschijnlijk ergens volgend jaar vloerverwarming aanleggen en dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:50:
ennuh... wat zijn je debiet-settings nu dan?
doe even grafiekje flowrate erbij
Heb het plaatje en info geupdate.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Swerfer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:01:
[...]
Ik heb dat wat jij zegt al allemaal ingesteld gehad. Met een laag doel schiet de Ta omhoog en is in 5 tot 10 minuten het doel gehaald, ook met hoge flow (zelfs sneller bij Ti regelen). Op Ta regelen werkt ook niet omdat dan ook de Ta ruim voordat de warmtepomp gaat moduleren het doel al bereikt. De capaciteit van de warmtepomp is gewoon te hoog. Ik had het vermogen wat ik nodig had berekend en kwam op iets meer dan 4kW uit. De warmte kan ook niet snel genoeg worden afgegeven door mijn radiator met 12(!) speedcomforts. Ik ga waarschijnlijk ergens volgend jaar vloerverwarming aanleggen en dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.
Dat is niet gek natuurlijk met maar 1 radiator eraan (dat buffervat in retour helpt daar nauwelijks aan mee, en al helemaal niet meer als hij reeds op temperatuur is gebracht). Hoe groot is die radiator eigenlijk?
Met vvw gaat het zeker lukken ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar met flow 8l maak je het jezelf heel moeilijk schat ik in. Je start is ook maar max 13.7l
Volgens mij kun je rond de 23 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
markklok schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:03:
[...]

Heb het plaatje en info geupdate.
Probeer eens 1 of 2 liter minder bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:04
Wie weet er een bekwame installateur voor een LG Monobloc voor de regio Amsterdam?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

thido schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:19:
[...]

Dat is niet gek natuurlijk met maar 1 radiator eraan (dat buffervat in retour helpt daar nauwelijks aan mee, en al helemaal niet meer als hij reeds op temperatuur is gebracht). Hoe groot is die radiator eigenlijk?
Met vvw gaat het zeker lukken ;-)
Het is een dubbele radiator van 2,4 meter. Voor CV was hij prima, maar nu net niet genoeg.

Het buffervat zit overigens in de aanvoer. Dat heb ik bewust gedaan, omdat het vat onder mijn trap staat en de 'lekwarmte' verwarmt nu lichtjes mijn toilet, die ook onder de trap zit. (Wel een wandje ertussen met niet zichtbare ventilatieopening naar ruimte waar het buffervat staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PeteSplit
Deze twee bestanden kopieren naar je esphome directory (via samba share addon of file editor addon)
https://github.com/fonske...ree/main/LG/mh-et-live-V1

Dan verschijnt het in de esphome addon
secrets.yaml aanpassen naar je eigen wifi gegevens.

Wees voorzichtig met geregenereerde (door esphome gemaakte) bestanden.
Daar kan wel eens encryption keys inzitten, of verkeerde esp code.
Je kan wel een nieuwe bestand maken in esphome en alles vervangen door de lg.yaml code.

Hier staat ook nog wat uitleg (hoewel inmiddels wat verouderd qua werking in esphome)
DaWizza in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:01:
Wie weet er een bekwame installateur voor een LG Monobloc voor de regio Amsterdam?
@koevlaas2 misschien?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:36:
@PeteSplit
Deze twee bestanden kopieren naar je esphome directory (via samba share addon of file editor addon)

Dan verschijnt het in de esphome addon
secrets.yaml aanpassen naar je eigen wifi gegevens.

Je kan wel een nieuwe bestand maken in esphome en alles vervangen door de lg.yaml code.
Ik ben aan het zoeken op internet hoe ik de gegevens van de ESP32 kan 'loggen". Hier al veel gelezen over Home Assistant (en ook Home Wizzard, maar dat blijkt dus wat heel anders te zijn).

Ik heb een ESPhome flasser gevonden en software bij ESPhome, maar deze vragen naar een seriele poort. Bij Home Assistant erachter gekomen, dat de software niet werkt op Windows, maar alleen op Linux. Dus ik zou dan een Linux partitie moeten aanmaken om ook de ESPhome add-on te kunnen laten werken.

Ik weet niet of de Web tool van ESPhome wel op mijn windows browser werkt, moet ik nog uitzoeken. Ik moet dan de ESP32 pcb via een usb kabel verbinden (hangt nu bij de warmtepomp op zolder).

Raar dat ik nergens de aller eerste stappen van HA en mini-pcb's voor beginners kan vinden :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
PeteSplit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:32:
[...]
Raar dat ik nergens de aller eerste stappen van HA en mini-pcb's voor beginners kan vinden :? :)
Informatie over home assistant kan je vinden op https://www.home-assistant.io/ of in het home assistant topic op tweakers. EspHome kan je ook los gebruiken en kan gekoppeld worden met meerdere home automation systemen zoals home assistant maar ook homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:36:
@PeteSplit
https://github.com/fonske...ree/main/LG/mh-et-live-V1

Ik ben al blij dat ik nu meer info kan zien, zonder dat ik naar de zolder moet lopen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feNXO6VrKe2ptW_3AYWv4ppH91Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXxRkgBHaegl2IK79DtKAHk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qis_Hfjez1R7LQ6zaLCGs6HNbzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeZ83ghPWV47RCaOVOOYbwrh.jpg?f=fotoalbum_large

En ik weet nu waarom de WP twee keer aan/uit gaat :) :)

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 22-11-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:32:
[...]

Het is een dubbele radiator van 2,4 meter. Voor CV was hij prima, maar nu net niet genoeg.

Het buffervat zit overigens in de aanvoer. Dat heb ik bewust gedaan, omdat het vat onder mijn trap staat en de 'lekwarmte' verwarmt nu lichtjes mijn toilet, die ook onder de trap zit. (Wel een wandje ertussen met niet zichtbare ventilatieopening naar ruimte waar het buffervat staat.
1 radiator?

:/

Als ik mijn 7kW op alleen de FCU laat draaien, dan wordt het ook knijpen en lastig. (Met prut COP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
Beste LG vrienden, ik bemerkt dat ik de afgelopen 24 uur heel veel defrosts heb. Vannacht iedere 45 minuten, overdag iets minder.

Kan ik de frequentie hiervan laten afnemen door instellingen aan te passen?

7kW LG split unit met 200L buffervat.

Aansturing:
AI met stooklijn -8/33 18/27
Doeltemp lucht 20
Vermogen 100%
Flow 14L/min
Delta 5
Pomp na buffervat continu draaiend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oOb88aAjMdKkxjr5lYQzEMGdng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wltot0v5cSk4MWhW1Golsa3m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
PeteSplit schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:42:
[...]

Ik ben al blij dat ik nu meer info kan zien, zonder dat ik naar de zolder moet lopen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ik weet nu waarom de WP twee keer aan/uit gaat :) :)
Neem aan dat je HA met ESPhome al op een RPI of zo hebt draaien. Met Python kun je evt offline je bestanden voor ESPhome compileren link. Ook handig als je nog es een nieuw ESP bordjes wil toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:07
Een vraagje aan de mensen met dynamisch tarief:
Vaak is het tarief in de nacht lager dan overdag. Nu is het rendement overdag vaak hoger dan ‘s nachts.
Wat doen jullie met het setpoint? Verhogen ivm het lagere energietarief? Verlagen ivm rendement? Gelijk houden ivm combinatie van tarief/rendement?
Setpoint wordt nu PLC-gestuurd (werk/hobby😎), dus ik kan alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
paQ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:42:
[...]

Vraag maar aan @tebogo hoe het is om een overbemeten wp te hebben :+
Ah ja, ik lees het nu. Ik heb wel ergens het idee dat het niet alleen het over vermogen is, maar ook het afgifte systeem. Maar goed, heb hier geen ervaring mee verder.

Maar het wordt dus een 12kW. De comments hebben me wel overtuigd van de kans op nadelen. Ook vanwege het starten op vol vermogen is dat misschien wat veiliger.

Ik vind de 9kW te tricky vanwege de potentie op verminderd vermogen vanwege de wetbulb temperatuur. Ik draai nu al op de CV met een invoer van 29°C op de vvw en een retour van 24 a 24.5°C met 20L per minuut.
Das 4.18*20*60*4.5/3600=6.27kW afgifte. En dan is het nog niet eens zo koud.

Verder is het wellicht prettig om een 12kW te hebben, dan kan deze mooi in silent mode draaien.

Heeft iemand enig idee of het zin heeft om op de nieuwe R290 variant te wachten? Ik zie dat ze deze ook in 12kW uit gaan brengen, maar ik vind nergens wanneer dit zou moeten gaan gebeuren.
Lijkt me een mooi ding, kan schijnbaar tot 75 graden temperatuur halen, R290 is schijnbaar efficienter in koudere klimaten en ik zag ergens ook dat de 9kW variant schijnbaar een stuk stiller is, 49 dB? (Zie: https://centercon.nl/nieu...nieuw-de-lg-r290-monobloc)
Dat lijken me wel voordelen om op te wachten. Maar als de release nog een jaar gaat duren dan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
hwopereis schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:38:
[...]

Ah ja, ik lees het nu. Ik heb wel ergens het idee dat het niet alleen het over vermogen is, maar ook het afgifte systeem. Maar goed, heb hier geen ervaring mee verder.

Maar het wordt dus een 12kW. De comments hebben me wel overtuigd van de kans op nadelen. Ook vanwege het starten op vol vermogen is dat misschien wat veiliger.

Ik vind de 9kW te tricky vanwege de potentie op verminderd vermogen vanwege de wetbulb temperatuur. Ik draai nu al op de CV met een invoer van 29°C op de vvw en een retour van 24 a 24.5°C met 20L per minuut.
Das 4.18*20*60*4.5/3600=6.27kW afgifte. En dan is het nog niet eens zo koud.

Verder is het wellicht prettig om een 12kW te hebben, dan kan deze mooi in silent mode draaien.

Heeft iemand enig idee of het zin heeft om op de nieuwe R290 variant te wachten? Ik zie dat ze deze ook in 12kW uit gaan brengen, maar ik vind nergens wanneer dit zou moeten gaan gebeuren.
Lijkt me een mooi ding, kan schijnbaar tot 75 graden temperatuur halen, R290 is schijnbaar efficienter in koudere klimaten en ik zag ergens ook dat de 9kW variant schijnbaar een stuk stiller is, 49 dB? (Zie: https://centercon.nl/nieu...nieuw-de-lg-r290-monobloc)
Dat lijken me wel voordelen om op te wachten. Maar als de release nog een jaar gaat duren dan dus niet.
De R290 die LG binnenkort brengt heeft een net even lagere SCOP vergeleken met de R32 variant.
Heb je nog gekeken wat het afgiftevermogen bij -7 C is?
Staar je verder niet blind op de Ta die zo'n pomp kan leveren, het rendement bij 75 C is heel laag. Als je dat nodig zou hebben is het de investering niet waard.
Dat fabrikanten wat aan het geluid doen is logisch, Nederland is vast niet het enige land met geluidslimieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Ik zat vooral met het geluid. 49 dB vs 59 dB is een groot verschil. Het apparaat gaat toch soort van midden bij ons in de tuin staan. Ongeveer 7 meter achter het raam waar ik nu achter de pc zit.
En 75­°C is natuurlijk niet waar ik voor ging, maar het scheelt natuurlijk wel een boiler-heater voor de legionella run als je een output van 63°C kan halen ipv 58°C.

Ik heb helemaal geen specs van het apparaat kunnen vinden eerlijk gezegd. Maar omdat ik max 10kW nodig heb bij -7°C, verwacht ik dat ik met de 12kW variant ook bij -7°C wel goed zit.

Ik heb een paar aanvragen verstuurd naar LG global en naar LG europe. Maar eens kijken wat ze terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb nu toch meerdere van deze warmtepompen geïnstalleerd, tot nu toe werden ze allemaal geleverd met een Grundfos pomp. Nu heb ik er een ontvangen met een "Ho Sung" circulatiepomp en hoeveel kleppen ik ook open zet, tijdens de "Pump test run" hoor ik nooit water lopen en ontvang ik op een gegeven moment de CH14 fout omdat er geen flow is...
Iemand anders ervaring met deze Koreaanse pomp?

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
Zo een zit er bij die van ons ook in volgens mij. Iig geen grundfos. Het enige probleem wat we met de waterpomp hebben gezien is ch14 error net na een defrost, de error verdwijnt dan vanzelf na binnen een minuut

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Swerfer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:32:
[...]

Hier als eens gekeken en berekend hoeveel energie die radiator kwijt kan?

Als je begint met vloerverwarming, leg dit aan zodat het geschikt is voor een WP. Als je geen gasketel meer gaat gebruiken dus een verdeler zonder pomp, kleine hoh afstand, relatief korte lussen en voldoende diameter in de slangen.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:43
bartjeNr.Zoveel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:52:
Ik heb nu toch meerdere van deze warmtepompen geïnstalleerd, tot nu toe werden ze allemaal geleverd met een Grundfos pomp. Nu heb ik er een ontvangen met een "Ho Sung" circulatiepomp en hoeveel kleppen ik ook open zet, tijdens de "Pump test run" hoor ik nooit water lopen en ontvang ik op een gegeven moment de CH14 fout omdat er geen flow is...
Hier net afgelopen weekend een 7kw geïnstalleerd, zit ook een Ho Sung in. Ik kreeg ook een ch14. Mijn vermoeden was dat er nog te veel lucht in de leiding (en dus ook de pomp) zat waardoor de flow niet op gang kwam. Uiteindelijk heb ik de hele unit uit- en aan moeten zetten om de error te clearen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-09 20:29
bartjeNr.Zoveel schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:52:
Geen probleem, het werkt voor mij.
Hij heeft iets meer vermogen dan de Grundfos, maar vanaf 90% vermogen wordt hij vrij luid.

Misschien is het filter ervoor verstopt?

• paQ
Wurmie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:38:
Beste LG vrienden, ik bemerkt dat ik de afgelopen 24 uur heel veel defrosts heb. Vannacht iedere 45 minuten, overdag iets minder.

Kan ik de frequentie hiervan laten afnemen door instellingen aan te passen?
Doorgaans -niet altijd- vergroot je de interval wat als je hem van stille modus afhaalt.
En zodra de temp weer boven de +5 komt, dan stille modus inschakelen.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Heb ik een instelling over het hoofd gezien?
Het lijkt er op dat de aanvoer temperatuur niet boven de 30,8 wil komen.
zie plaatje
In de nacht van dinsdag op woensdag voor het eerst dit seizoen defrosts gehad.
dat was ook het moment dat er voor het eerst water van 31 graden of meer werd gevraagd
je ziet als de doel temperatuur boven de 31 graden gaat dat dan de outlet_temp niet mee gaat.
een uur geleden bewust de doel target_temp op 33 gezet (stooklijn +3 nu) maar de outlet_temp blijft tussen de 30,1 en 30,8 schommelen. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5lwh-_G4H7Krv647FXQFevvNio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zZiOwwJEympEeZ7tBJPZCFec.png?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 105 ... 181 Laatste