Even los van of de te nemen maatregelen inderdaad effectief zijn,
als er geen effectieve maatregelen genomen kunnen worden, dan lijkt het mij inderdaad op alle manieren een slecht idee om dan maar ineffectieve maatregelen te nemen "omdat je toch iets moet doen".
Ten eerste jaag je mensen die last hebben van die maatregelen zonder reden tegen je in het harnas, maar ook onder mensen die
niet getroffen worden door die maatregelen neemt je geloofwaardigheid af.
Iemand noemde eerder dat we ook iedereen kunnen verplichten met een paarse krokodil rond te gaan lopen. Als zoiets zou worden ingevoerd (kijk, we
doen tenminste iets!) dan kan ik me best voorstellen dat er weinig vertrouwen is in maatregelen die daarna getroffen (moeten) worden (terwijl die misschien wel effectief zijn, maar verdergaand - zoals het sluiten van scholen, OV, regionale lockdowns, etcetera).
Het idee "baat het niet dan schaadt het niet" en "alle beetjes helpen" komt bij veel mensen onderhand, zeer begrijpelijk, de neus uit.
Ik heb er persoonlijk niet zoveel moeite mee om in de metro (waar ik sporadisch in zit) een mondkapje op te doen. Ik zal erg weinig merken van kroegen die "al" om 1 uur dicht gaan.
Maar ik begrijp wel het groeiende sentiment dat mensen graag wat onderbouwing willen zien die het op zijn minst aannemelijk maakt dat de maatregelen effectief zijn (met de mondkapjes is dat nooit verder gekomen dan "tsja, het zou een klein positief effect kunnen hebben, dus we verplichten het maar - maar je mag geen
[echt mondkapje gebruiken, hoor!"
Alsof we morgen besluiten om een helmplicht voor fietsers in te voeren (want dat zou misschien wel eens veiliger kunnen zijn), maar er aan toe te voegen dat je vooral geen helm mag gebruiken die op veiligheid getest en gekeurd is. Je mag een pet opzetten, of een pan op je hoofd binden, maar veilige helmen zijn voorbehouden aan professionele renners, want die hebben ze nodig.
Waarbij je vervolgens gewoon probeert dood te zwijgen dat er gedegen onderzoek is dat aantoont dat een helmplicht fietsen mogelijk
onveiliger maakt omdat fietsers roekelozer worden.
Ik zou niet de politicus willen zijn die dat gaat proberen te verdedigen, maar het is exact de hoek waar Rutte c.s. zich ingeschilderd hebben. Tel daar een Grapperhausje bij op en het is haast een wonder te noemen dat er nog draagvlak overblijft en dat het journaille Mark en Hugo niet ronduit uitlacht bij de volgende persco...