BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:25:
[...]
Overal eerst bewijs van willen zien is anders ook niet de beste motivator.
Er is duidelijk aangetoond dat de stroming van aerosolen veel minder ver komt mét een mondkapje op dan zonder. Daarnaast is de stroming meer verticaal dan horizontaal.
Dit geldt alleen voor de grote deeltjes, terwijl er steeds meer bewijs is dat het juist om de kleinere deeltjes gaat. En die gaan simpelweg om een mondkapje heen. Daarnaast klopt dit alleen als je je niet aan de gestelde regels houdt (in je elleboog niezen/hoesten+1.5m).
Maar dan opeens verspringen we van de bewijs vraag naar of het ook daadwerkelijk helpt met aantallen besmettingen.
De praktijk lijkt me altijd de beste manier om te bewijzen dat iets werkt. Je kunt 100 onderzoeken doen die aantonen dat iets werkt, maar als het in de praktijk helemaal niets doet, moet je toch de conclusie trekken dat je nog niet genoeg kennis hebt.
Zo kun je door blijven vragen over bewijs. Dat laatste is overigens slecht te meten! En heel lastig te bewijzen.
Dat is juist helemaal niet zo slecht te meten. Er zijn verschillende landen die mondkapjes verplichten en verschillende landen die dat juist niet doen. Kijk naar gelijkwaardige demografische gebieden en bepaal of het impact heeft of niet. Kijk ook naar de proef in Amsterdam en bedenk waarom dat gelijk weer is afgeschoten en je er niets meer over hoort. Dat is echt niet omdat het zo'n groot succes is geweest.
Er is altijd wel een drogreden te verzinnen om het niet te doen.
Er is ook altijd wel een drogreden om het wel te moeten doen. Je moet dus goed nadenken of iets werkt of niet en niet zomaar iets doen.
Ik houd 1,5 meter afstand, dus in mijn arm niezen of hoesten is niet meer nodig, toch?!
Jawel, want die 2 moet je combineren. Die 1.5m is gebaseerd op hoesten/niezen in je elleboog. Dit is ook precies de reden waarom mondkapjes zo weinig toevoegen. Die helpen juist alleen bij niezen/hoesten en dan werkt in je elleboog niezen/hoesten veel beter.
Daarnaast als je aan het niezen en hoesten bent moet je gewoon thuis blijven

Overigens weet ik niet of je de laatste tijd nog in winkels bent geweest, maar 1,5 meter afstand wordt steeds minder gehanteerd. Mensen pakken gewoon direct naast je een product, lopen gewoon dicht langs je.
Daar gaat inderdaad iets fout. Alleen ga je die afstand niet groter krijgen door mondkapjes te gebruiken. En heel simpel, die afstand is het belangrijkste samen met je handen regelmatig wassen. Mondkapjes om deze reden invoeren heeft dus heel weinig nut.
Het gebrek aan afstand houden kan trouwens wel een reden zijn dat mondkapjes een keer ingevoerd gaan worden in b.v. de supermarkt. Ondanks dat de andere maatregelen eigenlijk veel effectiever zijn.