Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.591 views

Onderwerpen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:51:
[...]

Wat dacht je van het dispuutsfeestje in het naburige studentenhuis?
Ok, goed punt...

Zelfs elke week een feest in je eigen huis zou nog relatief weinig kwaad kunnen. Maar het helpt inderdaad niet om bij elkaars feesten langs te gaan.

Gelukkig mijn studententijd ver van die onzin weg gebleven ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:59:
wel is het typisch Nederlands om dingen ter discussie te stellen en eerst bewijs te willen zien.
Zo slecht is dat nog niet. "Doe nu maar omdat ik het zeg" is een nogal slechte motivator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
CMD-Snake schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:08:
[...]

Zo slecht is dat nog niet. "Doe nu maar omdat ik het zeg" is een nogal slechte motivator.
Overal eerst bewijs van willen zien is anders ook niet de beste motivator.

Er is duidelijk aangetoond dat de stroming van aerosolen veel minder ver komt mét een mondkapje op dan zonder. Daarnaast is de stroming meer verticaal dan horizontaal.

Maar dan opeens verspringen we van de bewijs vraag naar of het ook daadwerkelijk helpt met aantallen besmettingen.

Zo kun je door blijven vragen over bewijs. Dat laatste is overigens slecht te meten! En heel lastig te bewijzen.

Er is altijd wel een drogreden te verzinnen om het niet te doen.

Ik houd 1,5 meter afstand, dus in mijn arm niezen of hoesten is niet meer nodig, toch?!

Overigens weet ik niet of je de laatste tijd nog in winkels bent geweest, maar 1,5 meter afstand wordt steeds minder gehanteerd. Mensen pakken gewoon direct naast je een product, lopen gewoon dicht langs je.

[ Voor 25% gewijzigd door BlakHawk op 18-09-2020 06:59 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:16
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:25:
[...]

Er is duidelijk aangetoond dat de stroming van aerosolen veel minder ver komt mét een mondkapje op dan zonder. Daarnaast is de stroming meer verticaal dan horizontaal.
Dit geldt alleen voor de grote deeltjes, terwijl er steeds meer bewijs is dat het juist om de kleinere deeltjes gaat. En die gaan simpelweg om een mondkapje heen. Daarnaast klopt dit alleen als je je niet aan de gestelde regels houdt (in je elleboog niezen/hoesten+1.5m).
Maar dan opeens verspringen we van de bewijs vraag naar of het ook daadwerkelijk helpt met aantallen besmettingen.
De praktijk lijkt me altijd de beste manier om te bewijzen dat iets werkt. Je kunt 100 onderzoeken doen die aantonen dat iets werkt, maar als het in de praktijk helemaal niets doet, moet je toch de conclusie trekken dat je nog niet genoeg kennis hebt.
Zo kun je door blijven vragen over bewijs. Dat laatste is overigens slecht te meten! En heel lastig te bewijzen.
Dat is juist helemaal niet zo slecht te meten. Er zijn verschillende landen die mondkapjes verplichten en verschillende landen die dat juist niet doen. Kijk naar gelijkwaardige demografische gebieden en bepaal of het impact heeft of niet. Kijk ook naar de proef in Amsterdam en bedenk waarom dat gelijk weer is afgeschoten en je er niets meer over hoort. Dat is echt niet omdat het zo'n groot succes is geweest.
Er is altijd wel een drogreden te verzinnen om het niet te doen.
Er is ook altijd wel een drogreden om het wel te moeten doen. Je moet dus goed nadenken of iets werkt of niet en niet zomaar iets doen.
Ik houd 1,5 meter afstand, dus in mijn arm niezen of hoesten is niet meer nodig, toch?!
Jawel, want die 2 moet je combineren. Die 1.5m is gebaseerd op hoesten/niezen in je elleboog. Dit is ook precies de reden waarom mondkapjes zo weinig toevoegen. Die helpen juist alleen bij niezen/hoesten en dan werkt in je elleboog niezen/hoesten veel beter.

Daarnaast als je aan het niezen en hoesten bent moet je gewoon thuis blijven ;)
Overigens weet ik niet of je de laatste tijd nog in winkels bent geweest, maar 1,5 meter afstand wordt steeds minder gehanteerd. Mensen pakken gewoon direct naast je een product, lopen gewoon dicht langs je.
Daar gaat inderdaad iets fout. Alleen ga je die afstand niet groter krijgen door mondkapjes te gebruiken. En heel simpel, die afstand is het belangrijkste samen met je handen regelmatig wassen. Mondkapjes om deze reden invoeren heeft dus heel weinig nut.

Het gebrek aan afstand houden kan trouwens wel een reden zijn dat mondkapjes een keer ingevoerd gaan worden in b.v. de supermarkt. Ondanks dat de andere maatregelen eigenlijk veel effectiever zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:02
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:07:
[...]

Ok, goed punt...

Zelfs elke week een feest in je eigen huis zou nog relatief weinig kwaad kunnen. Maar het helpt inderdaad niet om bij elkaars feesten langs te gaan.

Gelukkig mijn studententijd ver van die onzin weg gebleven ;)
Ja, wat we nodig hebben is wat meer sociale controle van de buren dan. Is er ergens een groot feest, hoppa handhaving/politie bellen. Zelfs onder het motto geluidsoverlast kun je dat dan wel bestrijden :)

Als mensen zelf geen verantwoordelijkheid nemen, dan moet de omgeving maar gaan corrigeren.

We zijn veel te ver doorgeschoten met individuele vrijheden en meningen in z'n algemeenheid.

Social Media is daar trouwens ook wel een versterker van. De nieuwe editie (deel 3 alweer) komt in oktober. Die gaat ook influencers bespreker :)

Fuchs schiet wel weer door naar een ander uiterste.
Maar ook Roel beschrijft wel het 1 en ander

[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 18-09-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
redwing schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:18:
[...]

Dit geldt alleen voor de grote deeltjes, terwijl er steeds meer bewijs is dat het juist om de kleinere deeltjes gaat. En die gaan simpelweg om een mondkapje heen. Daarnaast klopt dit alleen als je je niet aan de gestelde regels houdt (in je elleboog niezen/hoesten+1.5m).

[...]

De praktijk lijkt me altijd de beste manier om te bewijzen dat iets werkt. Je kunt 100 onderzoeken doen die aantonen dat iets werkt, maar als het in de praktijk helemaal niets doet, moet je toch de conclusie trekken dat je nog niet genoeg kennis hebt.

[...]

Dat is juist helemaal niet zo slecht te meten. Er zijn verschillende landen die mondkapjes verplichten en verschillende landen die dat juist niet doen. Kijk naar gelijkwaardige demografische gebieden en bepaal of het impact heeft of niet. Kijk ook naar de proef in Amsterdam en bedenk waarom dat gelijk weer is afgeschoten en je er niets meer over hoort. Dat is echt niet omdat het zo'n groot succes is geweest.

[...]

Er is ook altijd wel een drogreden om het wel te moeten doen. Je moet dus goed nadenken of iets werkt of niet en niet zomaar iets doen.

[...]

Jawel, want die 2 moet je combineren. Die 1.5m is gebaseerd op hoesten/niezen in je elleboog. Dit is ook precies de reden waarom mondkapjes zo weinig toevoegen. Die helpen juist alleen bij niezen/hoesten en dan werkt in je elleboog niezen/hoesten veel beter.

Daarnaast als je aan het niezen en hoesten bent moet je gewoon thuis blijven ;)

[...]

Daar gaat inderdaad iets fout. Alleen ga je die afstand niet groter krijgen door mondkapjes te gebruiken. En heel simpel, die afstand is het belangrijkste samen met je handen regelmatig wassen. Mondkapjes om deze reden invoeren heeft dus heel weinig nut.

Het gebrek aan afstand houden kan trouwens wel een reden zijn dat mondkapjes een keer ingevoerd gaan worden in b.v. de supermarkt. Ondanks dat de andere maatregelen eigenlijk veel effectiever zijn.
Maar is er wel bewijs voor het handen wassen?
We zijn zo selectief met het vragen naar bewijs...

Oppervlakte besmetting lijkt juist minder aan de orde te zijn namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Adlermann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:19:
[...]

Ja, wat we nodig hebben is wat meer sociale controle van de buren dan. Is er ergens een groot feest, hoppa handhaving/politie bellen. Zelfs onder het motto geluidsoverlast kun je dat dan wel bestrijden :)
Dat gebeurd gelukkig ook, net een paar minuten hiervoor las ik dit artikel;

Studenten drommen samen in park Leiden, politie grijpt in
LEIDEN - Tientallen, misschien een honderdtal studenten hebben zich donderdagnacht verzameld in het Van der Werfpark in Leiden voor een spontaan feest. De politie heeft, na boosheid in de buurt, een einde aan het feest gemaakt.

Na afloop bleef een enorme puinhoop achter, zagen buurtbewoners.

Dat melden Leidsch Dagblad en nieuwssite Sleutelstad. Er waren tientallen studenten die drank nuttigden en zich volgens omstanders niet aan de coronamaatregelen hielden. Ook was er lawaai.

[ Voor 30% gewijzigd door RodeStabilo op 18-09-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:24:
[...]

Ja, daar is bewijs voor en er is inderdaad ook bewijs dat oppervlakte-besmettingen met het huidige virus niet veel voor komen. Dit is echter iets dat niet verplicht is maar alleen wordt aangeraden (eigenlijk altijd al). Niet te vergelijken dus met een mondkap-plicht waar we het hier over hebben. Zou het wel om een verplichting gaan zou ik er net zo goed op tegen zijn, omdat het weinig tot niets toevoegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RodeStabilo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:30:
[...]

Dat gebeurd gelukkig ook, net een paar minuten hiervoor las ik dit artikel;

Studenten drommen samen in park Leiden, politie grijpt in

[...]
Wel zo fair dat ze dan buiten gaan zitten. Kan er tenminste opgetreden worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Nu online

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:24:
[...]

Komop joh, geen enkele actie (handenwassen, mondkapje, 1.5m etc.) zorgt voor 100% probleemoplossing. Het gaat er hierbij om dat je de kans pp besmetting verkleint.

Daar dragen deze allemaal iets aan bij, al is het (in het geval van het mondkapje) maar via een stukje bewustzijn creëren (zichtbaarheid).

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:19
MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:37:
[...]

Wel zo fair dat ze dan buiten gaan zitten. Kan er tenminste opgetreden worden :X
Met een politie die ook alle corona maatregelen aan de laars lapt... :X

Ik vind de maatregelen die vooralsnog zijn uitgelekt idd symboolpolitiek. Dat uurtje maakt echt niets uit, maatregelen ook niet. Wat je voor elkaar moet krijgen is dat studenten luisteren en zich een beetje (maatschappelijk) bewust worden van deze hele pandemie. Maar goed dat is misschien wel een uitvloeisel van onze 'scheit aan alles, ikke ikke ikke' cultuur van tegenwoordig. Zal het woord dienstplicht maar niet noemen... O-)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
caspervc schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:42:
[...]

Ik vind de maatregelen die vooralsnog zijn uitgelekt idd symboolpolitiek. Dat uurtje maakt echt niets uit, maatregelen ook niet. Wat je voor elkaar moet krijgen is dat studenten luisteren en zich een beetje (maatschappelijk) bewust worden van deze hele pandemie. Maar goed dat is misschien wel een uitvloeisel van onze 'scheit aan alles, ikke ikke ikke' cultuur van tegenwoordig. Zal het woord dienstplicht maar niet noemen... O-)
Da's niet de cultuur van tegenwoordig. Jeugd heeft dat altijd gehad en het is iets dat erbij hoort en waar je weinig aan kunt veranderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
[...]

Niet alleen studenten. Overal waar ik kom zie ik mensen van allerlei leeftijden met regelmaat regels aan de laars lappen, zij het zowel bewust als onbewust. Is het wel niet op de roltrap op Utrecht Centraal, waarbij een volwassen iemand twee treden achter je staat, dan is het wel een senior die bij de viskraam pal naast je komt staan.

Logisch ook, want niemand kan zich honderd procent aan de regels houden. Dus geen verwijt op dat gebied. Wel zie ik, voor zover ik dat kan beoordelen, echt wel een tendens dat de afgelopen paar weken mensen het wel lijken te geloven, daar waar het een maand of drie geleden duidelijk anders was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Family Guy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:40:
[...]

Komop joh, geen enkele actie (handenwassen, mondkapje, 1.5m etc.) zorgt voor 100% probleemoplossing. Het gaat er hierbij om dat je de kans pp besmetting verkleint.

Daar dragen deze allemaal iets aan bij, al is het (in het geval van het mondkapje) maar via een stukje bewustzijn creëren (zichtbaarheid).
Dat was mijn punt, mondkapjes dragen wel degelijk bij.

Ik sta nu toevallig in dode supermarkt en een man in een scootmobiel hoest, niet in hand, niet in elleboog.

Ik denk dat een mondkapje zeker zou bijdragen.

Daarmee zeg ik niet dat er een plicht moet komen. Maar impliceren dat het niets bijdraagt en zelfs een NL universiteit die een verbod wilde op mondkapjes is gewoon pure Nederlandse arrogantie en eigenwijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:34
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:09:
[...]

Ik sta nu toevallig in dode supermarkt en een man in een scootmobiel hoest, niet in hand, niet in elleboog.

Ik heb dat in Duitsland en Oostenrijk meegemaakt, keurig mondkapje op zodra je naar binnen gaat. Deze af (En dan om de elleboog hangen) zodra je naar buiten gaat. En dan bij de volgende gelegenheid weer om. Iedereen deed dat zo.
Mondkapjes gaan dagenlang mee op die manier, dus lekker goedkoop en je voldoet aan de eisen.
Of het wat helpt? Vraag het me af. Ik ben er in ieder geval zeker van dat deze manier van mondkapjes-gebruik nooit is getest qua effectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DaWayne schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:28:
[...]

Ik heb dat in Duitsland en Oostenrijk meegemaakt, keurig mondkapje op zodra je naar binnen gaat. Deze af (En dan om de elleboog hangen) zodra je naar buiten gaat. En dan bij de volgende gelegenheid weer om. Iedereen deed dat zo.
Mondkapjes gaan dagenlang mee op die manier, dus lekker goedkoop en je voldoet aan de eisen.
Of het wat helpt? Vraag het me af. Ik ben er in ieder geval zeker van dat deze manier van mondkapjes-gebruik nooit is getest qua effectiviteit.
Zoals die man net in de supermarkt. Ik ben ervan overtuigd dat een mondkapje de verspreiding fors zou verminderen. Die man zat echt in de open lucht te hoesten. Nu zat hij in een scootmobiel, geen idee of hij iets aan zijn armen, spieren, gewrichten heeft, waardoor het een opgave voor hem zou zijn om in een elleboog te hoesten. Of dat hij het uberghaubt kan. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
DaWayne schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:28:
[...]

Ja dit. Vond het na 2 weken Duitsland ook erg vreemd hoe we hier met zijn allen in de supermarkt hutje_mutje op elkaar staan. Hier doe ik nu ook een mondkapje op in de supermarkt. Best bizar: de helft van de mensen kijkt naar je alsof je een melaatse bent... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kom net (woensdag) terug van 2 weken vakantie, vond het wel interessant hoe ze in Frankrijk omgaan met mondkapjes, die verplicht zijn in publiek toegankelijke ruimtes (zoals supermarkten of andere winkels).

Zeker, het merendeel van de Fransen draagt een mondkapje. Probleem is dat 80 procent die wel onder de kin draagt, dus niet voor de mond of neus. Alleen bij het binnenlopen van de supermarkt, waar iemand staat te controleren, gaat hjij snel even omhoog. En na de controle gewoon weer onder de kin.

Idem voor de markten en straten waar mondkapjes verplicht waren (sommige stadjes): 80 procent draagt hem onder de kin, alleen als men een polieiagent ziet (die er niet heel veel waren) ging het kapje snel even omhoog. En daarna weer terug onder de kin.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:37:
Ik kom net (woensdag) terug van 2 weken vakantie, vond het wel interessant hoe ze in Frankrijk omgaan met mondkapjes, die verplicht zijn in publiek toegankelijke ruimtes (zoals supermarkten of andere winkels).

Zeker, het merendeel van de Fransen draagt een mondkapje. Probleem is dat 80 procent die wel onder de kin draagt, dus niet voor de mond of neus. Alleen bij het binnenlopen van de supermarkt, waar iemand staat te controleren, gaat hjij snel even omhoog. En na de controle gewoon weer onder de kin.

Idem voor de markten en straten waar mondkapjes verplicht waren (sommige stadjes): 80 procent draagt hem onder de kin, alleen als men een polieiagent ziet (die er niet heel veel waren) ging het kapje snel even omhoog. En daarna weer terug onder de kin.
Grappig, mijn ervaring in Frankrijk was totaal anders, mij viel het juist op dat het merendeel (zo goed als iedereen behalve een verdwaalde toerist hier of daar) hun mondkapjes correct droeg.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 23:50

Barrycade

Through the...

caspervc schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:33:
[...]

Ja dit. Vond het na 2 weken Duitsland ook erg vreemd hoe we hier met zijn allen in de supermarkt hutje_mutje op elkaar staan. Hier doe ik nu ook een mondkapje op in de supermarkt. Best bizar: de helft van de mensen kijkt naar je alsof je een melaatse bent... :X
Omdat je de enige bent val je op, ik zou ook denken: of hij heeft wat onder de leden waardoor hij vatbaar is voor Corona óf hij is verkouden. In any way een soort melaatse ;)

Ik draag alleen in de auto momenteel een mondkapje als ik met een vriend naar sport rij.
Aangezien ik in de auto geen afstand kan houden.

Supermarkt ga ik vrijwel niet heen (Albert abonnement afgesloten bij begin pandemie) en als ik heen moet (je vergeet wel eens wat) ga ik heen als Google zegt dat het rustig is in de super. Als ik er dan ben zijn er max 5 mensen binnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Dat veel mensen zich niet aan de regels houden, heeft niets met een schijt aan alles-cultuur te maken. Het is gewoon niet realistisch om van iemand te vragen zich aan regels te houden die die persoon in zijn eigen leven als zinloos ervaart. De meeste mensen zijn nu eenmaal niet getroffen door corona, en hun vrienden en kennissen evenmin. In het begin is er nog de schok van een onbekende dreiging, maar als die dreiging geen werkelijkheid wordt (zelf ziek worden, vrienden die ziek worden en overlijden), wordt het op den duur een vage abstractie en verliezen de regels draagvlak. De enig mogelijke effectieve manier om de regels op lange termijn te handhaven is pure repressie. Zware straffen, verklikkers op elke straathoek en de politie die je huis binnenvalt, zoals we uit schurkenstaten kennen.
Hoe het dan wel moet? Uiteindelijk is de enige remedie om de ouderen en kwetsbaren zichzelf te laten beschermen, zoals bij alle andere ziekten de dagelijkse praktijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door prijk op 18-09-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

anandus schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:40:
[...]

Grappig, mijn ervaring in Frankrijk was totaal anders, mij viel het juist op dat het merendeel (zo goed als iedereen behalve een verdwaalde toerist hier of daar) hun mondkapjes correct droeg.
Die waren er ook wel hoor, maar het overgrote merendeel had schijt aan alles.

Ook dingen als verplichte looprichtingen in supermarkt (met felrode of rel-oranja pijlen op de grond) werd totaal niet nageleefd, alles liep kris-kras door elkaar heen.

Zal misschien ook wel van gebied tot gebied verschillen, mijn ervaringen zijn uit de Provence (en dan specifiek de regio Vaucluse). Die is dus Code Rood voor de Fransen (code Oranje voor Nederland).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:43:
[...]

Ook dingen als verplichte looprichtingen in supermarkt (met felrode of rel-oranja pijlen op de grond) werd totaal niet nageleefd, alles liep kris-kras door elkaar heen.

Zal misschien ook wel van gebied tot gebied verschillen, mijn ervaringen zijn uit de Provence (en dan specifiek de regio Vaucluse). Die is dus Code Rood voor de Fransen (code Oranje voor Nederland).
Grappig, hoor, dat jouw ervaring zo anders is dan de mijne :)
Ik was overigens in Berry en in de Auvergne, volgens mij beiden nog groen (al gaat het nu rap in Frankrijk). Eind augustus (31e terug).

Verder niet heel belangrijk, natuurlijk, en ook beetje offoptic allemaal :P maar wel interessant :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

prijk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:40:
[...]

Dat veel mensen zich niet aan de regels houden, heeft niets met een schijt aan alles-cultuur te maken. Het is gewoon niet reëel om van iemand te vragen zich aan regels te houden die die persoon in zijn eigen leven als zinloos ervaart. De meeste mensen zijn nu eenmaal niet getroffen door corona, en hun vrienden en kennissen evenmin. In het begin is er nog de schok van een onbekende dreiging, maar als die dreiging geen werkelijkheid wordt (zelf ziek worden, vrienden die ziek worden en overlijden), wordt het op den duur een vage abstractie en verliezen de regels draagvlak. De enig mogelijke effectieve manier om de regels op lange termijn te handhaven is pure repressie. Zware straffen, verklikkers op elke straathoek en de politie die je huis binnenvalt, zoals we uit schurkenstaten kennen.
Inderdaad het directe gevolg van niet naleven is niet zichtbaar voor de meeste mensen.
Als je na iedere sigaret meteen kanker zou krijgen zou je het wel uit je hoofd laten. Of dan je meteen 5 kg zwaarder bent na een super size me hamburger meal.

Bij Corona is het minder zichtbaar, als je pa en ma bezocht met je snotneus en die daarna bij opa en oma in het verzorgingshuis langs gaan, of dat je met die lekkere geriatisch verpleegkundige in de kroeg hebt gebekt en 3 weken later zijn opa en oma dood is de link er niet echt dat het komt omdat je lekker je studenten leven leefde.

En dan helpt het ook niet mee dat je frontaalkwab nog niet rijp genoeg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

wildhagen schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:43:
[...]

Mijn ervaring in Ain is best anders. Hier droegen al redelijk wat mensen een mondkapje in winkels voordat het uberhaubt verplicht werd. En nu het verplicht is, doet eigenlijk iedereen het. In winkels zie ik vrij weinig mensen die het mondkapje op een incorrecte manier dragen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rannasha schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:58:
[...]

Mijn ervaring in Ain is best anders. Hier droegen al redelijk wat mensen een mondkapje in winkels voordat het uberhaubt verplicht werd. En nu het verplicht is, doet eigenlijk iedereen het. In winkels zie ik vrij weinig mensen die het mondkapje op een incorrecte manier dragen.
Dat zal dan kunnen en zoals gezegd wellicht varieren van regio tot regio. Ik noteer alleen mijn eigen waarnemingen maar.

Heb daarom ook het bezoek tot supermarkt ook zoveel mogelijk beperkt, puur uit voorzorg.

Ook de lokale markt in het dorp waar ik zat (Bédoin) heb ik maar niet bezocht, ondanks dat ik toch graag een keer een Provencaalse markt zou willen zien. Daar was het echt schouder-aan-schouder lopen qua drukte, niet normaal. Dat vond ik het risico niet waard.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Rannasha schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:58:
[...]

Dat beeld had ik van Duitsland (zwarte woud) ook. Altijd netjes op, in de supermarkt, in de dierentuin en bovenin een bijna lege dubbeldekkertrein (met 30 graden zonder airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

caspervc schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:00:
[...]

Dat beeld had ik van Duitsland (zwarte woud) ook. Altijd netjes op, in de supermarkt, in de dierentuin en bovenin een bijna lege dubbeldekkertrein (met 30 graden zonder airco).
Maar in Duitsland hebben ze een iets andere hoeveelheid besmettingen dan in Frankrijk ook heet het niets voor niet de Franse Slag en Duitse degelijkheid.

Mijn schoonmoeder was 2 weken terug in Frankrijk en heeft een aantal keer waargenomen dat de mensen mondkapjes droegen en waar ze kennissen op straat tegen kwamen de maskers afgingen en er gekust werd.

Tja waarom doe je het dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Barrycade schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:04:
[...]

Maar in Duitsland hebben ze een iets andere hoeveelheid besmettingen dan in Frankrijk ook heet het niets voor niet de Franse Slag en Duitse degelijkheid.

Mijn schoonmoeder was 2 weken terug in Frankrijk en heeft een aantal keer waargenomen dat de mensen mondkapjes droegen en waar ze kennissen op straat tegen kwamen de maskers afgingen en er gekust werd.

Tja waarom doe je het dan.
Wist je niet dat je alleen corona krijgt van vreemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
dus....je geeft morgen een prachtig huwelijksfeest in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Leiden met 125 familieleden en vrienden.

Er mogen er direct 75 naar huis gestuurd worden (ivm nieuwe maatregel 50 pers. max).

Wie stuur je naar huis?

de bruid en haar familie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:51:
[...]

Inderdaad het directe gevolg van niet naleven is niet zichtbaar voor de meeste mensen.
Als je na iedere sigaret meteen kanker zou krijgen zou je het wel uit je hoofd laten. Of dan je meteen 5 kg zwaarder bent na een super size me hamburger meal.

Bij Corona is het minder zichtbaar, als je pa en ma bezocht met je snotneus en die daarna bij opa en oma in het verzorgingshuis langs gaan, of dat je met die lekkere geriatisch verpleegkundige in de kroeg hebt gebekt en 3 weken later zijn opa en oma dood is de link er niet echt dat het komt omdat je lekker je studenten leven leefde.

En dan helpt het ook niet mee dat je frontaalkwab nog niet rijp genoeg is :P
Ik begrijp je cynisme op mijn opmerkingen, maar feit is nu eenmaal dat 99,99% van de studenten de situatie zoals jij die schetst niet heeft meegemaakt en ook niet zal meemaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Geert1976 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:13:
dus....je geeft morgen een prachtig huwelijksfeest in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Leiden met 125 familieleden en vrienden.

Er mogen er direct 75 naar huis gestuurd worden (ivm nieuwe maatregel 50 pers. max).

Wie stuur je naar huis?

Perfecte smoes om die vervelende schoonmoeder te lozen toch? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Ben ik de enige die denkt dat het probleem veel erger wordt? Steeds meer mensen kennen personen die covid19 hebben gehad en er goed vanaf zijn gekomen, waaronder voornamelijk studenten. Als al jouw vrienden een loopneusje hebben gehad, dan houd je je helemaal niet meer aan de regels denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:56
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:24:
[...]

Dat is een pleonasme! :D

(Sorry! :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Mr.Joker schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Ben ik de enige die denkt dat het probleem veel erger wordt? Steeds meer mensen kennen personen die covid19 hebben gehad en er goed vanaf zijn gekomen, waaronder voornamelijk studenten. Als al jouw vrienden een loopneusje hebben gehad, dan houd je je helemaal niet meer aan de regels denk ik.
Dat je jong bent betekent nog niet dat je immuun bent. Je bent alleen minder vatbaar voor het virus dan mensen die ouder zijn. Maar mocht je lichaam wel een sterke reactie oproepen, dan blijft het echt niet bij een loopneusje hoor. Het kan ook gewoon jonge mensen treffen.

Van elk virus kun je goed ziek worden. Het is de mate waarin je lichaam welke response geeft en of je onderliggende factoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:13:

Wie stuur je naar huis?

Als je een huwelijksfeest met 125 man gaat geven in deze tijden heb je sowieso boter op je hoofd als je het mij vraagt.

Denk overigens zomaar dat deze regel niet 'grote steden only' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:36:
[...]

Denk overigens zomaar dat deze regel niet 'grote steden only' wordt.
Want het heeft zin om extra maatregelen te treffen in Drenthe terwijl de grote problemen in de grote steden voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:41:
[...]

Want het heeft zin om extra maatregelen te treffen in Drenthe terwijl de grote problemen in de grote steden voorkomen?
De mensen op feesten komen alleen uit de buurt?
Juist bruiloften en feesten en partijen lenen zich om mensen uit verschillende delen bij elkaar te brengen.

Bij onze bruiloft was elke provincie wel vertegenwoordigd.

Sterker nog; ik gok zomaar dat juist feesten en partijen buiten de randstad zorgen voor randstedelingen die op reis gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 18-09-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:09:
[...]

En je denkt dat zo iemand die zich al aan geen enkele regel houdt wel een mondkapje om gaat doen? En dan ook nog op een goede manier zodat het daadwerkelijk helpt ipv de boel erger maakt? Want dat is wat er tot nu toe bewezen is, mits goed gedragen helpt het iets, mits verkeerd gedragen veroorzaakt het juist veel meer risico. Precies waarom we er in Nederland niet aan willen.

En even heel simpel, als mondkapjes echt significant zouden helpen, waarom zijn de griepcijfers van b.v. Z-Korea en andere Aziatische landen dan niet veel lager? Die dragen overal een mondkapje zodra ze ook maar iets aan het snotteren zijn.
Daarmee zeg ik niet dat er een plicht moet komen. Maar impliceren dat het niets bijdraagt en zelfs een NL universiteit die een verbod wilde op mondkapjes is gewoon pure Nederlandse arrogantie en eigenwijsheid.
Bedenk wel wat de reden is dat ze mondkapjes wilden verbieden. Andere gezichtbedekkende kleding is verboden en mondkapjes vallen daaronder. En wat te denken van iemand met een Boerka die nu aangeeft dat het haar mondkapje is? Oftewel door mondkapjes toe te staan of zelfs te verplichten krijg je hele rare juridische conflicten. Dat verbod bij de uni was dus niet zozeer omdat ze mondkapjes zo'n onzin vonden, maar juist om dit soort discussies tegen te gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:41:
[...]

Omdat er mogelijk mensen gaan reizen om maatregelen te ontwijken. Nu zal iemand uit Amsterdam niet zo snel naar Drenthe gaan voor een feestje, maar even een plaats verderop zie ik zo gebeuren.

Je zag dit soort dingen ook in het voorjaar, toen de regels in België eerder strenger werden dan in Nederland en er opeens een boel Belgen naar Nederland kwamen om in NL te doen wat in BE niet meer mocht.

Hoewel niet alle maatregelen meteen landelijk gemaakt hoeven te worrden, zal men een breder net uit moeten gooien om maatregel-ontwijkers te ontmoedigen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:36
Mr.Joker schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Maar dat is misschien omdat ze de gevolgen nog niet doorhebben. Vorige woensdag verscheen een artikel in Nature over COVID-19 en beschadigingen aan het centrale zenuwstelsel. Wat dus opvalt is dat men meer gevallen met schade aan het centrale zenuwstelsel vaststelt bij jonge, asymptomatische dragers. Een beroerte zou dan één van de eerste symptomen zijn.
Wat men nog niet weet, is dat de schade rechtstreeks veroorzaakt wordt door het virus, of door het jonge, stevige afweersysteem dat out-of-control gaat.

Dus de jongeren maar laten doen ("goed voor de groepsimmuniteit"), blijft blijkbaar niet ongestraft.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:44:
[...]

Sterker nog; ik gok zomaar dat juist feesten en partijen buiten de randstad zorgen voor randstedelingen die op reis gaan.
En de enige plek waar je dat weer aan kan pakken is, opnieuw, de horeca.

Landelijke maatregelen betekenen alleen maar dat de plekken waar mensen zich goed hebben gedragen en waar al heel lang geen dramatische uitbraken zijn, er nu bij worden genaaid zonder duidelijke reden.

Bovendien staat het haaks op de eerdere berichtgeving van het kabinet dat ze zich juist willen concentreren op lokale maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Arator schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:47:
[...]
Dus de jongeren maar laten doen ("goed voor de groepsimmuniteit"), blijft blijkbaar niet ongestraft.
Wat wil je dan als alternatief? Heel krampachtig proberen alle besmettingen te minimaliseren en het land een half jaar ophokken tot er een vaccin is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
[...]

Dat is te kort door de bocht. Wat er werkelijk staat:

Er is heel veel onduidelijk, maar het is mogelijk dat een besmetting neurologische gevolgen heeft. Hoe dit werkt weten we niet en we weten ook nog niet in hoeveel gevallen dit dan voor komt. We adviseren dit te onderzoeken.
Daarbij vind ik het woord “straf” in dit verband onzin. Het is geen evangelie. Er zijn acties en consequenties. En die zijn vaak vaag, grijs en complex. Het is geen strijd tussen goed en kwaad.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 18-09-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
[...]

Maar dat is misschien omdat ze de gevolgen nog niet doorhebben. Vorige woensdag verscheen een artikel in Nature over COVID-19 en beschadigingen aan het centrale zenuwstelsel. Wat dus opvalt is dat men meer gevallen met schade aan het centrale zenuwstelsel vaststelt bij jonge, asymptomatische dragers. Een beroerte zou dan één van de eerste symptomen zijn.
Wat men nog niet weet, is dat de schade rechtstreeks veroorzaakt wordt door het virus, of door het jonge, stevige afweersysteem dat out-of-control gaat.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel met pathogenen.... Dat is ook met influenza bijvoorbeeld. Het gaat er m.i. om over welk percentage wij het hebben.

Als 1 op de 100.000 jongeren inderdaad schade ondervindt van covid19 dan is dat niet schrikbarend imo. Deze cijfers zien we ook met medicatie of nogmaals met andere ziektes. Is het percentage echter vele malen hoger met covid dan met andere ziektes, dan heb je inderdaad een probleem.

Er wordt nu wel heel erg gepusht met welke (blijvende) schade jongeren kunnen worden opgescheept door covid19 (ook door bepaalde microbiologen/epidimiologen) maar er wordt voor het gemak. vergeten hoeveel ziektes ook uitzonderlijke complicaties kunnen veroorzaken bij jongeren.

Of was er nooit ook maar één ziekenhuisbed gevuld met een jongere die ernstige complicaties had door een infectie de afgelopen jaren?

Met het vele testen krijg je wel veel meer besmettingen in het vizier en worden de statistieken betrouwbaarder. Die waren in het begin van de epidemie natuurlijk niet betrouwbaar.

Simpel voorbeeld:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4098823/

''Conclusions:
Neurologic complications are relatively common among children admitted with influenza, and can be life-threatening. The lack of specific treatment for influenza-related neurologic complications underlines the importance of early diagnosis, use of antivirals, and universal influenza vaccination in children. Clinicians should consider influenza in children with neurologic symptoms even with a paucity of respiratory symptoms.''

[ Voor 17% gewijzigd door Mr.Joker op 18-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:36
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:48:
[...]
Wat wil je dan als alternatief? Heel krampachtig proberen alle besmettingen te minimaliseren en het land een half jaar ophokken tot er een vaccin is?
Ah ja, jij was van de strekking "als het niet meer kan lopen, mogen we het een spuitje geven".

Ik wil gewoon zeggen dat de wetenschap beter en beter wordt en dat men meer en meer leert over dit virus. Blijkbaar kan er dus ook (permanente) schade aan het centraal zenuwstelsel optreden (dat is dus ruggenmerg en hersenen). En data wijst uit dat dit vooral bij jonge mensen voorkomt. Dus daar waar eerst werd gezegd door sommigen "zet de zwakkeren apart, wij, jongeren zijn sterk genoeg", blijkt nu dat dit niet zonder gevaar is. En dat je gewoon voorzichtig moet zijn.
redwing schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:45:
[...]
Want dat is wat er tot nu toe bewezen is, mits goed gedragen helpt het iets, mits verkeerd gedragen veroorzaakt het juist veel meer risico. Precies waarom we er in Nederland niet aan willen.
Een filmpje hoe je dient te rekenen met mondmaskers. Als 50% van de mensen een masker, dat 50% effectief is (dus niet die N95-maskers), daalt het aantal besmettingen met 44%.
YouTube: Why Masks Work BETTER Than You'd Think

Over het dragen zelf, want de meeste besmettingen gebeuren in de thuissituatie en daar draag je het niet, een reden des te meer om het wel te dragen in het openbaar. Zo zorg je ervoor dat de besmetting in jouw thuissituatie niet wordt overgedragen naar mijn thuissituatie.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Arator schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:04:
[...]

Ah ja, jij was van de strekking "als het niet meer kan lopen, mogen we het een spuitje geven".
Chargeer maar als je wil, maar mijn strekking was meer: Als het niet meer kan lopen, dan gaan we het niet eindeloos kunstmatig duwen. Geen spuitje geven, maar ook niet overeind helpen als het dood neer dreigt te vallen. Natuurlijke selectie.
Ik wil gewoon zeggen dat de wetenschap beter en beter wordt en dat men meer en meer leert over dit virus. Blijkbaar kan er dus ook (permanente) schade aan het centraal zenuwstelsel optreden (dat is dus ruggenmerg en hersenen). En data wijst uit dat dit vooral bij jonge mensen voorkomt. Dus daar waar eerst werd gezegd door sommigen "zet de zwakkeren apart, wij, jongeren zijn sterk genoeg", blijkt nu dat dit niet zonder gevaar is. En dat je gewoon voorzichtig moet zijn.
Ik heb toch de indruk dat die permanente schade bij milde (of asymptomatische) gevallen heel erg uit zijn verband wordt gerukt als excuus om de doelpaal te kunnen verschuiven naar nul besmettingen. Maar dan wel weer nul besmettingen terwijl we de economie gewoon zijn werk laten doen: Dat is een contradictie die je nooit voor elkaar krijgt. Want een situatie met permanent geen besmettingen meer, krijg je pas als je het hele land in lockdown zet, en dat is gewoon niet uitvoerbaar.

Een situatie waarin je nul gevaar, nul risico van het virus hebt zoals vorig jaar, gaat nooit meer terug komen, het is een ziekte waar we vanaf nu mee zullen moeten leven. Ook als dat vaccin er is, want dat is geen magische oplossing voor alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Arator schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:04:
Een filmpje hoe je dient te rekenen met mondmaskers. Als 50% van de mensen een masker, dat 50% effectief is (dus niet die N95-maskers), daalt het aantal besmettingen met 44%.
YouTube: Why Masks Work BETTER Than You'd Think
Leuk, maar heb je ook een filmpje waarbij bij de overige 50% de kans op besmettingen juist met 50% omhoog gaat? Want dat is de praktijk, als je het mondkapje verkeerd omdoet/gebruikt verhoog je het risico voor jezelf enorm, maar ook voor anderen.

Dit filmpje geeft wel precies aan waarom er een groot verschil is tussen simpele onderzoeken en de praktijk en waarom onderzoeken dus wel heel zorgvuldig gedaan moeten worden. In dit geval wordt er b.v. van uit gegaan dat die 50% hun mondmasker perfect dragen. Iets wat in de praktijk duidelijk niet het geval is. Zodra je dat wel meeneemt gaat je effectiviteit van 44% heel hard richting de nul (en dat is iets dat je in de praktijk ook ziet)
Zoals ik in mijn vorige post al neer heb gezet: Kijk naar Z-Korea, als mondkapjes echt zouden zorgen voor 44% minder besmettingen zou een griepgolf daar veel minder erg moeten zijn. En toch zijn die vergelijkbaar met andere landen waar mondkapjes niet gebruikt worden.
Over het dragen zelf, want de meeste besmettingen gebeuren in de thuissituatie en daar draag je het niet, een reden des te meer om het wel te dragen in het openbaar. Zo zorg je ervoor dat de besmetting in jouw thuissituatie niet wordt overgedragen naar mijn thuissituatie.
Tja, dit vindt ik toch een aparte redenatie. Als in zo goed als alle gevallen de besmetting plaats vind op plekken waar mensen toch geen mondkapje draagt, zal dat mondkapje maar weinig effectief zijn. Bedenk ook dat feestjes e.d. ook vallen onder de plek waar veel besmettingen plaats vinden. En daar zie ik mensen echt geen momndkapjes gaan dragen, terwijl dat wel een plek is waar verschillende huishoudens bij elkaar komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:
[...]

Chargeer maar als je wil, maar mijn strekking was meer: Als het niet meer kan lopen, dan gaan we het niet eindeloos kunstmatig duwen. Geen spuitje geven, maar ook niet overeind helpen als het dood neer dreigt te vallen. Natuurlijke selectie.
Dat is zelfs nog erger, veel mensen kunnen dan nog prima een volwaardig leven leiden.

Elke diabetespatient komt dan bv te overlijden. Terwijl die prima kunnen leven met wat hulp.
Moet ik doorgaan?

Maar het motto zwak moet sterven, dat is de natuur is wel eens vaker geprobeerd. Was niet zo heel populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:
[...]

Een situatie waarin je nul gevaar, nul risico van het virus hebt zoals vorig jaar, gaat nooit meer terug komen, het is een ziekte waar we vanaf nu mee zullen moeten leven. Ook als dat vaccin er is, want dat is geen magische oplossing voor alles.
Als er een fatsoenlijk vaccin in, betekent het dat dit virus zich veel meer zal gedragen als een griepvirus en dus dat er geen maatregelen nodig zijn. Het dempt dan nl. weer veel sneller uit en je krijgt niet meer van de pieken zoals in maart.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:16:
[...]

Dat is zelfs nog erger, veel mensen kunnen dan nog prima een volwaardig leven leiden.

Elke diabetespatient komt dan bv te overlijden. Terwijl die prima kunnen leven met wat hulp.
Moet ik doorgaan?
Dat is natuurlijk een behoorlijke ethische discussie waar je lang over kan bomen. Maar bijvoorbeeld diabetes betekent dat je met medicijnen gewoon een normaal leven kan lijden.

Iemand die aan een bed gekluisterd is en niet kan overleven zonder (mantel)zorg is een heel ander verhaal. Maar dat lijkt me geen onderwerp wat direct in dit topic moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:58
Redelijk controversiele brief van Belgische artsen :
https://docs4opendebate.be/open-brief/

Ze willen een open discussie over de maatregelen en stellen dat die meer schade als heil aanbrengen.
Allerlei onderwerpen passeren de revue zoals mondkapjes, 1.5m afstand buiten etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mesa57 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:02:

Ze willen een open discussie over de maatregelen en stellen dat die meer schade als heil aanbrengen.
Allerlei onderwerpen passeren de revue zoals mondkapjes, 1.5m afstand buiten etc.
Vooral een handige lijst om te weten te komen welke huisartsen te vermijden. Even gebladerd, geen enkele persoon met expertise in infectieziekten, immunologie, epidemiology of virologie. Halen Didier Raoult aan, dan ben je al ver heen, en komen met de standaard HCQ conspiracy theory aan.

Goede zwarte lijst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
mesa57 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:02:

Ondertussen is er een betaalbare, veilige en werkzame therapie aanwezig voor diegenen die wel zware ziektesymptomen vertonen in de vorm van HCQ (hydroxychloroquine), zink en AZT (azithromycine). Snel toegepast leidt deze tot genezing en verhindert vaak ziekenhuisopname. Quasi niemand hoeft nu nog te sterven.

Dit laat al zien dat ze niet op de hoogte zijn. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BlakHawk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 00:25:
Kritisch denken is een groot goed, zeker in deze tijd. Als we klakkeloos alles moeten geloven kan ook desinformatie vrij spel krijgen. Vragen naar de motivering achter regels is geen slechte zaak.
Dat is niet van de laatste tijd. Ik heb denk ik nooit in de supermarkt en andere plekken de naleving meegemaakt van de 1,5 meter. Die bordjes en hesjes van het personeel zijn versiering voornamelijk.
TrailBlazer schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:06:
Wist je niet dat je alleen corona krijgt van vreemden.
Ik dacht juist van een wc bril...
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:24:
Had Ferd toch een strategie. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Laatst online: 07-10 18:24
gambieter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:17:
[...]

Vooral een handige lijst om te weten te komen welke huisartsen te vermijden. Even gebladerd, geen enkele persoon met expertise in infectieziekten, immunologie, epidemiology of virologie. Halen Didier Raoult aan, dan ben je al ver heen, en komen met de standaard HCQ conspiracy theory aan.

Goede zwarte lijst.
Argumentatie laat ook te wensen over.
- False positives in PCR tests: Uiteraard een issue, maar we moeten niet doen alsof dit uniek is aan Sars-Cov en/of daarmee tests waardeloos zijn. De false positives bij een gemiddelde Ebola test zijn aanzienlijk hoger en daar wordt geen moord en brand geschreeuwd (en terecht)
- Curves gelijk tussen Belgie en Zweden: Klinklare klets, nog los van het feit dat Belgie ruim 40% meer doden kent dan Zweden, terwijl er een verschil van 10% in bevolkingsomvang zit.
- Mortality rate van 0,2%. Zie hier een lijst van John Hopkins. Veelvoud van 0,2% lijkt de realiteit te zijn.
- 'De meest kwetsbare groepen zijn goed te omschrijven'. Dat valt niet te ontkennen, maar daarboven wordt nog geschreven over de psychische impact van maatregelen. Afgaande op de Nederlandse definitie van kwetsbare groepen (kon de Belgische zo 123 niet vinden), valt hier sowieso enkele tientallen procenten van de bevolking onder. Dan is het opeens oke om die maar in een donker doosje op te sluiten ofzo?
- Weer het gelul over HCQ, waar werkelijk 0 bewijs voor is dat het werkt. Voordat er weer iemand met het linkje aankomt en roept heus niet!, de studies waar je naar verwijst hebben een te lage N, geen controle groep, zijn gedaan in retrospect zonder gelijke test en controle groepen te maken, etc. etc. 99% van deze studies is wetenschappelijk gezien broddelwerk
- Gelul over het dragen van mondmaskers en zuurstofgebrek. Is simpelweg niet waar en herhaaldelijk aangetoond.

Volgens mij is er maar 1 conclusie mogelijk: Deze zorg'professionals' zsm uit het medische beroep flikkeren, licenties afnemen en op een zwarte lijst zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BoB_HenK schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:36:
Ik ben blij dat jij de moeite hebt genomen. De brief is het equivalent van een cruise ship in Covid-19 tijden: so wrong.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BoB_HenK
gambieter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:37:
[...]

Ik ben blij dat jij de moeite hebt genomen. De brief is het equivalent van een cruise ship in Covid-19 tijden: so wrong.
De brief is bedroevend in alle opzichten. Als het Belgische OM tanden zou hebben, zou ik zeker onderzoeken of er juridische stappen mogelijk zijn. Dergelijke desinformatie draagt actief bij aan het aantal besmettingen en doden.
Adlermann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:29:
[...]

Ondertussen is er een betaalbare, veilige en werkzame therapie aanwezig voor diegenen die wel zware ziektesymptomen vertonen in de vorm van HCQ (hydroxychloroquine), zink en AZT (azithromycine). Snel toegepast leidt deze tot genezing en verhindert vaak ziekenhuisopname. Quasi niemand hoeft nu nog te sterven.

Dit laat al zien dat ze niet op de hoogte zijn. Klaar.
Wacht maar tot je een stukje verder op de schadelijke leugens over mondkapjes leest ;(

[ Voor 38% gewijzigd door BoB_HenK op 18-09-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar hoeveel anders is dit dan de recent opgestelde brief door Nederlandse 'artsen' dan? Zelfde laken een pak m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
BoB_HenK schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:36:
[...]

- False positives in PCR tests: Uiteraard een issue, maar we moeten niet doen alsof dit uniek is aan Sars-Cov en/of daarmee tests waardeloos zijn. De false positives bij een gemiddelde Ebola test zijn aanzienlijk hoger en daar wordt geen moord en brand geschreeuwd (en terecht)
- Curves gelijk tussen Belgie en Zweden: Klinklare klets, nog los van het feit dat Belgie ruim 40% meer doden kent dan Zweden, terwijl er een verschil van 10% in bevolkingsomvang zit.
- Mortality rate van 0,2%. Zie hier een lijst van John Hopkins. Veelvoud van 0,2% lijkt de realiteit te zijn.
- 'De meest kwetsbare groepen zijn goed te omschrijven'. Dat valt niet te ontkennen, maar daarboven wordt nog geschreven over de psychische impact van maatregelen. Afgaande op de Nederlandse definitie van kwetsbare groepen (kon de Belgische zo 123 niet vinden), valt hier sowieso enkele tientallen procenten van de bevolking onder. Dan is het opeens oke om die maar in een donker doosje op te sluiten ofzo?
- Weer het gelul over HCQ, waar werkelijk 0 bewijs voor is dat het werkt. Voordat er weer iemand met het linkje aankomt en roept heus niet!, de studies waar je naar verwijst hebben een te lage N, geen controle groep, zijn gedaan in retrospect zonder gelijke test en controle groepen te maken, etc. etc. 99% van deze studies is wetenschappelijk gezien broddelwerk
- Gelul over het dragen van mondmaskers en zuurstofgebrek. Is simpelweg niet waar en herhaaldelijk aangetoond.

Volgens mij is er maar 1 conclusie mogelijk: Deze zorg'professionals' zsm uit het medische beroep flikkeren, licenties afnemen en op een zwarte lijst zetten.
De IFR ligt wel stukken lager.

https://www.cebm.net/covi...atality-ratio-in-england/

In Duitsland hebben ze statistieken en leeftijd-gecorrigeerde IFR.

https://www.cebm.net/covi...-analysis-of-german-data/

We moeten ook niet vergeten, des te meer positieve PCR testen er worden geconstateerd en de overlijdens volgen die trend niet 1:1 > CFR en IFR omlaag.

Wat mij eigenlijk verbaast is dat die nummers wel heel erg gedaald zijn de afgelopen maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:48:
Maar hoeveel anders is dit dan de recent opgestelde brief door Nederlandse 'artsen' dan? Zelfde laken een pak m.i.
Ja, net zo erg en triest. Het zijn mensen die zich door Viruswaanzin laten meeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
Mr.Joker schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:49:
[...]

De IFR ligt wel stukken lager.

https://www.cebm.net/covi...atality-ratio-in-england/

In Duitsland hebben ze statistieken en leeftijd-gecorrigeerde IFR.

https://www.cebm.net/covi...-analysis-of-german-data/

We moeten ook niet vergeten, des te meer positieve PCR testen er worden geconstateerd en de overlijdens volgen die trend niet 1:1 > CFR en IFR omlaag.

Wat mij eigenlijk verbaast is dat die nummers wel heel erg gedaald zijn de afgelopen maanden.
Goed, dan ligt deze lager dan dat JH bijhoudt. Laat onverlet dat de 0,2% die in de brief wordt aangehaald vooralsnog totale klets is.

Mij verbaast een daling van de IFR niet, dit is volledig in lijn met de absolute en relatieve stijging van het aantal jongeren dat besmet raakt. Dit is een trend die je in praktisch ieder land terug ziet.

[ Voor 11% gewijzigd door BoB_HenK op 18-09-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:58
Wanneer zijn eigenlijk de scholen/universiteiten weer begonnen? Heb zelf geen kinderen, dus ik zou het bij God niet weten.

Ik blijf me erover verbazen dat we ruim twee weken rond de 500 gevallen per dag schommelen (vrij constante lijn), en ineens gaat het weer stijgen. Ik ben even een (ruim) weekje weg en jullie laten het weer helemaal uit de klauwen lopen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:57:
Wanneer zijn eigenlijk de scholen/universiteiten weer begonnen? Heb zelf geen kinderen, dus ik zou het bij God niet weten.

Ik blijf me erover verbazen dat we ruim twee weken rond de 500 gevallen per dag schommelen (vrij constante lijn), en ineens gaat het weer stijgen. Ik ben even een (ruim) weekje weg en jullie laten het weer helemaal uit de klauwen lopen :P.
twee weken terug toch? Met in de aanloop daarnaartoe al veel activiteit in de zin van verenigingen, hospitaties etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:59:
[...]

twee weken terug toch? Met in de aanloop daarnaartoe al veel activiteit in de zin van verenigingen, hospitaties etc.
Regio noord is half augustus al gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed om te zien dat studentenverenigingen ook hun verantwoordelijkheid pakken bij misdragingen:
https://www.unity.nu/Arti...na-studentenfeest-in-park

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:59:
[...]

Lijkt me toch logischer om het dan in die hoek te zoeken dan in de horeca.

De stelling dat nu alleen jongeren het krijgen is ook een gevaarlijke, want de gemiddelde leeftijd is alweer aan het stijgen. Nog (net) onder de 40, maar we hebben op 36 gezeten. Bovendien lijkt de stijging in de nieuwe gevallen exponentieel te zijn (al is het moeilijk in te schatten omdat de periode van stijging nog vrij kort is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:03:
[...]

Lijkt me toch logischer om het dan in die hoek te zoeken dan in de horeca.

De stelling dat nu alleen jongeren het krijgen is ook een gevaarlijke, want de gemiddelde leeftijd is alweer aan het stijgen. Nog (net) onder de 40, maar we hebben op 36 gezeten. Bovendien lijkt de stijging in de nieuwe gevallen exponentieel te zijn (al is het moeilijk in te schatten omdat de periode van stijging nog vrij kort is).
Tsjah, het is een combinatie van natuurlijk. Weet van vrienden van me die in Delft wonen dat de kroegen daar de afgelopen weken weer afgeladen waren tot in de late uurtjes. Volle beestenmarkt etc. Dat ze dan vervolgens hun roes uitslapen in het studentenhuis maakt de cirkel compleet.

Maargoed, feit blijft dat er binnen de kaders van de wet gezocht wordt naar wat er te handhaven valt. Dus je kunt het wel in een andere hoek zoeken, maar als je er vervolgens niks mee kunt schiet je nog niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
BoB_HenK schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:53:
[...]

Goed, dan ligt deze lager dan dat JH bijhoudt. Laat onverlet dat de 0,2% die in de brief wordt aangehaald vooralsnog totale klets is.

Mij verbaast een daling van de IFR niet, dit is volledig in lijn met de absolute en relatieve stijging van het aantal jongeren dat besmet raakt. Dit is een trend die je in praktisch ieder land terug ziet.
De CFR daalt ook met de nieuwe besmettingen natuurlijk. De IFR alleen harder omdat je defacto voor elke besmetting die je registreert er x10-×20 mist.

Ik zal straks eens even kijken naar de CFR lijn de afgelopen maanden.

Heeft het RIVM trouwens geen leeftijd gecorrigeerde CFR statistieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:35
Ben benieuwd hoe dit nu alsnog is gebeurt, staat verder niets bij.
Maar Grapperhaus heeft alsnog zijn boete gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:13:
Ben benieuwd hoe dit nu alsnog is gebeurt, staat verder niets bij.
Maar Grapperhaus heeft alsnog zijn boete gekregen.
390 euro, dus heel strikt genomen heeft hij nu dus ook een strafblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier staat een regel extra:

https://www.hartvannederl...coronaregels-op-bruiloft/

Had een hoop heisa gescheeld.
Maargoed, nu krijg je de volgende discussie; z’n schoonmoeder dan?

Bijna de 2000 *O*

-O-

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 18-09-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
https://twitter.com/mzelst/status/1306930056124661761?s=19

Bijna 2000...

[ Voor 19% gewijzigd door Mr.Joker op 18-09-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:05:
[...]

Tsjah, het is een combinatie van natuurlijk. Weet van vrienden van me die in Delft wonen dat de kroegen daar de afgelopen weken weer afgeladen waren tot in de late uurtjes. Volle beestenmarkt etc. Dat ze dan vervolgens hun roes uitslapen in het studentenhuis maakt de cirkel compleet.

Maargoed, feit blijft dat er binnen de kaders van de wet gezocht wordt naar wat er te handhaven valt. Dus je kunt het wel in een andere hoek zoeken, maar als je er vervolgens niks mee kunt schiet je nog niets op.
Binnen de kaders van de wet kunnen ze natuurlijk ook het onderwijs weer op afstand gaan doen, zeker op universiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
MikeyMan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:18:
Hier staat een regel extra:

https://www.hartvannederl...coronaregels-op-bruiloft/

Had een hoop heisa gescheeld.
Maargoed, nu krijg je de volgende discussie; z’n schoonmoeder dan?

[Embed]

Bijna de 2000 *O*

-O-
Ik had 1986 voorspeld in de appgroep :) (natte vinger, ik moet weer eens bingo ofzo gaan spelen)

Maar ok; blijft nu flink stijgen. Ik denk over 2 weken weer een lockdown her ender :(

[edit]
Maar damn, ik ga nog steeds niet voor de klas staan (hoger onderwijs). Ook al ben ik sinds vorige week officieel geen risicogroep meer :). Ik ga het niet opzoeken.

Mijn werk v roeg laatst al of ik op locatie X een keer les wilde geven. En dan ff met de trein komen. Dacht het niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Adlermann op 18-09-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
De gelekte maatregelen die gaan komen gaan deze aantallen echt niet doen verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:34
Wat een flater weer:
De maatregelen die het kabinet vanavond gaat aankondigen voor zes regio's waar het aantal besmettingen sterk oploopt, gaan zondag om 18.00 uur in, melden bronnen aan de NOS.

Gisteren werd bekend dat het aantal mensen dat aanwezig mag zijn in een zaal, zoals feestlocaties, wordt teruggebracht van honderd naar vijftig. Vandaag is duidelijk geworden dat begrafenissen, huwelijken, demonstraties en bepaalde voorstellingen worden uitgezonderd van de 50-personenregel. Ook kan er een uitzondering gemaakt worden als een organisator de 1,5 meter heel strikt organiseert.

Verder meldden bronnen gisteren dat het late cafébezoek wordt ontmoedigd. Om middernacht gaan de lampen aan en de muziek uit, en mogen er geen bezoekers meer naar binnen. Een uur later moet de zaak leeg zijn.
Dit zet toch geen zoden aan de dijk? Groot deel van de bijeenkomsten (waar mensen in familiesfeer samenkomen) mogen gewoon doorgaan. Ook is het sluiten van kroegen om 00.00 nou niet echt heel vroeg...

Denk dat de besmettingen gewoon met hetzelfde tempo doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42
Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:28:
De gelekte maatregelen die gaan komen gaan deze aantallen echt niet doen verminderen.
Ik vrees er ook voor. Waarom pas zondagavond in laten gaan? Zodat we met zijn allen nog 1 weekendje ervan kunnen genieten? Ook komen er weer allerlei uitzonderingen zo te zien.... Om het overzichtelijk te houden zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:28:
Ben ik het mee eens, maar op een gegeven moment ben je natuurlijk ook door je gereedschappen heen.

Tenzij je dan echt op grondrechten van mensen in gaat grijpen zoals achter de voordeur handhaven. Maar is dat echt de prijs die je wil betalen? Want dat achteraf terug draaien is nog moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Damn Rotterdam, Den haag en met name Amsterdam is echt enorme puinhoop zeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:34
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:31:
[...]

Ben ik het mee eens, maar op een gegeven moment ben je natuurlijk ook door je gereedschappen heen.

Tenzij je dan echt op grondrechten van mensen in gaat grijpen zoals achter de voordeur handhaven. Maar is dat echt de prijs die je wil betalen? Want dat achteraf terug draaien is nog moeilijker.
tja, we kunnen natuurlijk altijd terug naar hoe het was in april qua maatregelen (horeca etc compleet dicht).

Ben bang dat we nu "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" krijgen. Halfbakse regels die ervoor zorgen dat we straks een veel strengere lockdown moeten, omdat dit nu geen echt verschil gaat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Basekid op 18-09-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Draagvlak, Draagvlak, Draagvlak......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verontrustender:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2CPgDnBgp5-DsQ5ctNnfy7Tv0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAF8I0mgYSNLcyGYRuC8F78u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 18-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Regionale lockdowns zoals ze bv. in Antwerpen gedaan hebben is het enige dat echt werkt.
Blijf thuis, werk thuis tenzij vitaal beroep, scholen dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
In augustus leek een persconferentie en nieuw advies (max 6 mensen thuis) genoeg om de besmettingen weer te doen stabiliseren.
Wat dat betreft zou het genoeg kunnen zijn nu weer een persconferentie met lichte verscherpingen
En dat is ook maar te hopen, alternatief is terug naar de situatie van 1 juni (horeca/kerken/verenigingen max 30 man binnen) en om daar nu al weer mee te strooien wil je ook niet (en qua ziekenhuisopnames/IC is er ook nog wel wat tijd).

[ Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 18-09-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Wat bedoelen ze met "recente datum" want als je bij NICE de grafieken bekijkt moet je toch meerdere dagen optellen om dat bewezen aantal te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06:59

basvn

Breezand - NHN

Basekid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:30:
Wat een flater weer:

[...]

Dit zet toch geen zoden aan de dijk? Groot deel van de bijeenkomsten (waar mensen in familiesfeer samenkomen) mogen gewoon doorgaan. Ook is het sluiten van kroegen om 00.00 nou niet echt heel vroeg...

Denk dat de besmettingen gewoon met hetzelfde tempo doorgaan.
De jeugd die naar kroegen gaat, gaat na 12e gewoon verder maar dan bij iemand in de woonkamer
waar ze nog dichter op elkaar zitten, zonder ventilatie ect.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Basekid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:35:
[...]

tja, we kunnen natuurlijk altijd terug naar hoe het was in april qua maatregelen (horeca etc compleet dicht).
Ik weet niet eens of dat veel verschil gaat maken, vooral niet als iedereen thuisfeestjes gaat organiseren.

Dan kun je nog kijken naar dingen als kerken dicht gooien, maar dat mag dan weer niet vanwege vrijheid van godsdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:44:
[...]

Wat bedoelen ze met "recente datum" want als je bij NICE de grafieken bekijkt moet je toch meerdere dagen optellen om dat bewezen aantal te krijgen.
Gaat om de verpleegafdeling, inclusief verdachte meldingen (zo telt NICE nu eenmaal) is daar een stijging van 67 gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat LCPS een betere graadmeter is. Deze is meer actueel. Echter laten zij de netto in of uitstroom zien.

Die is ook belangrijker denk ik.

''Het aantal COVID-patiënten dat op de Intensive Care verblijft, bedraagt 58. Dat zijn 9 patiënten meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 615 non-COVID-patiënten op de IC, 21 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt 673, 12 minder dan de dag ervoor. Het aantal COVID-opnames buiten de IC bedraagt 230, 18 meer dan gisteren. Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt daarmee 288.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Jovatov schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:45:
[...]

Gaat om de verpleegafdeling, inclusief verdachte meldingen (zo telt NICE nu eenmaal) is daar een stijging van 67 gisteren.
De tweet heeft het over bewezen en in de grafieken zie je zowel bewezen als verdacht apart vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
basvn schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:44:
[...]

De jeugd die naar kroegen gaat, gaat na 12e gewoon verder maar dan bij iemand in de woonkamer
waar ze nog dichter op elkaar zitten, zonder ventilatie ect.
Iedereen maar over die thuisfeestjes altijd. Als mijn zoon om middernacht dronken thuiskomt mag hij meteen door z'n nest in.... Denk je nou echt dat hij nog door mag trekken tot 4 uur 'snachts met zijn maten in mijn woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
stylezzz schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:48:
[...]

Iedereen maar over die thuisfeestjes altijd. Als mijn zoon om middernacht dronken thuiskomt mag hij meteen door z'n nest in.... Denk je nou echt dat hij nog door mag trekken tot 4 uur 'snachts met zijn maten in mijn woonkamer?
En thuisfeestjes kan je prima onder het m otto geluidsoverlast bestrijden.

Want die gaan vaak wel hand in hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:49:
[...]

En thuisfeestjes kan je prima onder het m otto geluidsoverlast bestrijden.

Want die gaan vaak wel hand in hand ;)
Je denkt dat de buren in een studentenflat gaan klagen over geluidsoverlast? Die trekken een pak bier uit de koelkast en lopen een deur verder om mee te zuipen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
Stoney3K schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:50:
[...]

Je denkt dat de buren in een studentenflat gaan klagen over geluidsoverlast? Die trekken een pak bier uit de koelkast en lopen een deur verder om mee te zuipen.
Niet iedereen woont op een campus! Veel studenten wonen gewoon in woonwijken, klaar. Kun je prima als buren over klagen.

Jij zoekt echt alleen maar tegenvoorbeelden die op unieke situaties toepasbaar zijn.

Op de campus van de UT rijddt bv wel gewoon security rond elke avond. Dus die kunnen ook geluidsoverlast identificeren.

En ook daar wonen maar een beperkt aantal studenten.

Niks zal 100% dekken, maar als je het gros maar pakt. Elk beetje helpt gewoon, klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:47:
[...]

De tweet heeft het over bewezen en in de grafieken zie je zowel bewezen als verdacht apart vermeld.
Een tweet later geeft uitleg, gaat kennelijk om vandaag gemelde opnames over afgelopen week:

Dus toch een optelsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
De getallen van afgelopen weken bewijst ook wel weer hoeveel 1000'den per dag er in maart/april erbij kwamen... Wat een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
Plenkske schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:55:
De getallen van afgelopen weken bewijst ook wel weer hoeveel 1000'den per dag er in maart/april erbij kwamen... Wat een verschil.
Met dit tempo halen we dat wel binnen een paar weken. Als je kijkt naar de grafiek van besmettingen; loopt verdorie bijna recht omhoog!

Dit is een exponentiële curve aan het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:53:
[...]

Niet iedereen woont op een campus! Veel studenten wonen gewoon in woonwijken, klaar. Kun je prima als buren over klagen.
Mijn punt is vooral dat je echt niet alle besmettingen aan kan pakken met alleen de horeca. De enige reden waarom horeca nu zo zwaar getroffen wordt is omdat het door het kabinet als laaghangend fruit wordt gezien, als 'niet essentieel' en als sluitpost op de begroting.

De grote besmettingsbronnen, namelijk besloten bijeenkomsten, gebedshuizen en thuissituaties, kúnnen ze niet aanpakken omdat het inbreuk maakt op grondrechten. Dan blijft het aanpakken van horeca en vermaak alleen nog maar over als middel om mensen schrik aan te jagen en te treiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Denk je dat nou echt ja? Dat rutte en de jonge gisteravond nog even in het torentje hebben gezeten? Waarmee kunnen we ze de komende week treiteren?
Pagina: 1 ... 70 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic