Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.622 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:38
@Stoney3K als je zoekt naar tekenen dat het slecht(er) gaat dan ga je die vinden. En het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Ik heb zelf nogal een positieve bias en daar vind ik gelukkig ook voldoende voer voor. Ik hoop dat mensen met een wat negatievere bias af en toe op het dashboard kijken en zien dat het momenteel allemaal nog wel meevalt en we het nog steeds met z'n allen best goed doen.

[ Voor 52% gewijzigd door blissard op 24-08-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 17:15

Bloodclot

Jawier!

TrailBlazer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:33:
Cijfers weer wat slechter vandaag

Positief getest 67.128, toename: 574
Ziekenhuisopnames 12.111 (18,0% van positief getest), toename: 4
IC-opnames 3.021 (4,5% van positief getest)
Overleden 6.202 (9,2% van positief getest), toename: 2

Amsterdam scoort heel veel slechter dan gisteren.
Ondanks deze (tweede golf(je)? ) al sinds begin augustus aan de gang is. is er nog niet echt sprake van een tweede golf qua ziekenhuis opnames en overleden. IC stroomt ook niet vol.

Ziekenhuisopnames toename 4.....
Overleden, 2
IC opnames toename, zal wel +1 of -1 oid zijn.

Of is het verstandig om de dinsdag weer af te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
DiedX schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

En laat ik die laatste persconferentie niet gezien hebben :(
Kan me niet meer herinneren of het bij de laatste persconferentie benoemd is maar al heel ruim daarvoor en meerdere persconferenties geleden was dit al bekend.
Uit het coronadebat van 20 mei:
https://nos.nl/artikel/23...mondkapjes-in-het-ov.html
Concurreren met Martin van Rijn

Premier Rutte reageerde door te zeggen dat mensen geen boete kunnen krijgen voor het dragen voor een medisch mondkapje. "Het is toegestaan, maar we willen het niet", benadrukte hij. "Als miljoenen mensen een medisch mondkapje gaat dragen, dan loop je het risico dat ze gaan concurreren met Martin van Rijn." Van Rijn is de minister die verantwoordelijk is voor de inkoop van beschermingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:10
DiedX schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Nee, het houden aan de wet is een groot woord. 'De Regering' heeft besloten dat alléén niet medische mondkapjes gebruikt moeten worden in het OV.

Ik snap dat je zegt: de FFP2 werken, maar ze mogen - conform de letter van de wet - niet gebruikt worden. Tevens doet het RIVM geen onderzoek naar níet medische mondkapjes (hoe je dat zou moeten doen is mij ook een vraagteken overigens). Dan is het toch gewoon een farce?
Dat hebben ze echter niet zo wettelijk of in noodverordening vastgelegd. Er wordt gezegd dat reizigers een niet-medisch mondmasker moeten dragen, aansturing lijkt dan vanuit de huisregels (art. 70, WPV2000) te gebeuren maar er wordt vervolgens nergens specifiek verboden om een medisch mondmasker te dragen.

Dat zou hetzelfde zijn als het verbieden/bekeuren van een auto met autogordels achterin wanneer alleen autogordels voorin verplicht zijn. 8)7

Dus of je het één of het ander draagt maakt dan niet uit, dat is zelfs op de dag van de persconferentie destijds nog geroepen meen ik. "Wat als ik nou een medisch mondmasker draag?" Essentie van het verhaal dat dat niet de bedoeling was maar dat het ging op het dragen van een mondmasker. (wederom zo heb ik het tijdens de persco toen begrepen, misschien dat ik het dan verkeerd begrepen heb.)

Ik pretendeer ook niet dat je medische mondmaskers moet gaan inslaan en dragen. Maar persoonlijk zou ik me dan veiliger voelen dan wanneer ik met een opengeknipte sok in de trein zou zitten. Ik ben het dan ook volledig met je eens hoor dat dat mogelijk een zinloze handreiking is. Als je er dan toch geen onderzoek naar doet dan kun je net zo goed gewoon normaal in het ov zitten.

(al zijn er wel signalen in het buitenland dat het in (mogelijk zeer) beperkte mate helpt. Al is het maar omdat er gewoon iets van druppels wordt tegengehouden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 19:45
Bloodclot schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Ondanks deze (tweede golf(je)? ) al sinds begin augustus aan de gang is. is er nog niet echt sprake van een tweede golf qua ziekenhuis opnames en overleden. IC stroomt ook niet vol.

Ziekenhuisopnames toename 4.....
Overleden, 2
IC opnames toename, zal wel +1 of -1 oid zijn.

Of is het verstandig om de dinsdag weer af te wachten..
Het stroomt niet vol inderdaad, maar er is wel duidelijk weer een toename in het aantal ziekenhuisopnames te zien in augustus ten opzichte van juli.

Absoluut nog niet te vergelijken met maart/april gelukkig inderdaad. Maar de toename in besmettingen komt gewoon met zijn aantal ziekenhuisopnames, en dan nog met vertraging.
Waar de besmettingscijfers vorige week (iets) terugliepen zijn de ziekenhuisopnames van vorige week wel het hoogst sinds eind mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
TrailBlazer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:42:
De hele week daalt het aantal besmettingen dat ze nu weer hoger zijn is gewoon niey positief te noemen ook al wordt er meer getest. Die testen werden niet alleen gisteren gedaan maar al de hele week denk ik zo.
Één zwaluw maakt nog geen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Jovatov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Het stroomt niet vol inderdaad, maar er is wel duidelijk weer een toename in het aantal ziekenhuisopnames te zien in augustus ten opzichte van juli.

Absoluut nog niet te vergelijken met maart/april gelukkig inderdaad. Maar de toename in besmettingen komt gewoon met zijn aantal ziekenhuisopnames, en dan nog met vertraging.
Waar de besmettingscijfers vorige week (iets) terugliepen zijn de ziekenhuisopnames van vorige week wel het hoogst sinds eind mei.
Dat is inherent aan de stijging. Ik vind het nog steeds geen schokkende cijfers, al is het betrokken mensen zelf natuurlijk klote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:37
TrailBlazer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:42:
De hele week daalt het aantal besmettingen dat ze nu weer hoger zijn is gewoon niey positief te noemen ook al wordt er meer getest. Die testen werden niet alleen gisteren gedaan maar al de hele week denk ik zo.
Gisteren was gewoon laag. We zitten al tijden rond de 500, niets om je zorgen over te maken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:57
Vandaag is wel een trendbreuk in die zin dat er meer besmettingen zijn dan vorige week maandag. Dat was al meer dan een week niet het geval.

Aan de andere kant, als je een factor 1,4 (vanwege 40% meer testen) in ogenschouw neemt is het weer minder.

Morgen krijgen we een iets beter beeld na de correcties. Wat je wel kunt zeggen, denk ik, is dat het stabiliseert en niet meer stijgt zoals een aantal weken geleden. Ik denk dat de R weer richting de 1 aan het gaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

De afgelopen week zitten we een stuk lager dan de week ervoor qua nieuwe besmettingen. Aantal ziekenhuisopnames is alweer aan het dalen, en dat zal nog wel even doorgaan. IC bezetting is ook al tijden stabiel rond de 40. Niet zorgwekkend.

De stijging in het aantal besmettingen begon al eind juli en is natuurlijk terug te zien in het aantal ziekenhuisopnames en IC-opnames, maar totaal niet zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Voor hen die het artikel in De Telegraaf over het aantal besmettingen onder het Transavia personeel niet kon lezen (want betaalmuur), hier eenzelfde bericht.
Het zou gaan om personeel dat vliegt op routes van en naar oranje gebieden in Spanje, waaronder Ibiza en Mallorca. Naar deze Spaanse eilanden vinden op dit moment zo'n 45 vluchten per week plaats. Volgens de bronnen maakt men zich zorgen hierover bij Transavia. Donderdag zei de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen nog dat er relatief weinig besmettingen plaatsvinden in vliegtuigen. Dit in antwoord op zorgen onder kamerleden over het risico op besmettingen in de luchtvaart.
'En de cijfers over augustus moeten nog komen', zou een 'hoge bron' tegen De Telegraaf hebben gezegd. Niet bekend is om hoeveel besmettingen het gaat, wat personeel betreft gaat het om 'een enkeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:59:
De stijging in het aantal besmettingen begon al eind juli en is natuurlijk terug te zien in het aantal ziekenhuisopnames en IC-opnames, maar totaal niet zorgwekkend.
Waarom schildert Rutte en De Jonge ons iets anders voor dan;

Letterlijke tekst uit zijn laatste persco;
Statement minister-president Rutte

Dank en nogmaals goedenavond. Ik val maar met de deur in huis. Het gaat niet goed met de ontwikkelingen rond het coronavirus in ons land. Sinds de laatste persconferentie nu bijna twee weken geleden zijn de aantallen besmettingen, maar ook ziekenhuisopnamen verder toegenomen. Het reproductiegetal dat zegt hoeveel mensen elke besmette persoon aansteekt, zit nu al weken boven de 1. En dat betekent dat het virus zich gestaag verspreidt. En het is geen hogere wiskunde: als we niet oppassen, zijn we binnen afzienbare tijd terug bij af. Terug bij een overbelaste zorg. Terug bij een land op slot. Terug, daar waar we niet willen zijn. En zoals het Centraal Planbureau deze week constateerde: het economische scenario bij een tweede golf willen we ook niet meemaken. Want dan verliezen nog meer mensen hun baan.
Vanwaar deze bangmakerij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:57:
Vandaag is wel een trendbreuk in die zin dat er meer besmettingen zijn dan vorige week maandag. Dat was al meer dan een week niet het geval.

Aan de andere kant, als je een factor 1,4 (vanwege 40% meer testen) in ogenschouw neemt is het weer minder.

Morgen krijgen we een iets beter beeld na de correcties. Wat je wel kunt zeggen, denk ik, is dat het stabiliseert en niet meer stijgt zoals een aantal weken geleden. Ik denk dat de R weer richting de 1 aan het gaan is.
Dat denk ik ook. Ik denk zelf dat we richting de 2,5 - 3% gaan morgen in aantal positieve testen. Dit door het meer testen en afname in positieve gevallen.

Ik vind het allemaal niet zo spannend. De telling van vandaag loopt tot 10:00 en bevat dus ook cijfers van vrijdag en zaterdag. Gisteren was wat laag, wellicht door het minder snel doorgeven. Als je de afgelopen dagen bekijkt en je zou van vandaag 75-85 gevallen overhevelen naar de telling van gisteren dan zie je een heel stabiel beeld.

Maar je zal moeten wachten op het RIVM rapport van volgende week of wellicht nog een week later, dan zijn de nieuwe gevallen op de juiste dag gezet waardoor je pas echt een beeld kunt vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

[...]

Zodat een paar mensen zich nog aan de regels houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Gemiddelde leeftijd blijft ook stevig doordalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
autje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:04:
De scholen zijn nu open dus het aantal besmettingen zal onder die leeftijdsgroep hard stijgen. Ik fietste vanmiddag langs een schoolplein, maar daar houdt niemand afstand. Gelukkig hebben jonge mensen er amper last van en zal het aantal ziekenhuisopnames onder die leeftijdsgroep wel meevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 24-08-2020 15:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

[...]

Er was wel degelijk een opgaande lijn, ik ben de laatste die dat ontkennen zal. 30 juli hadden we nog 14 IC gevallen en dat is langzaam opgelopen naar 42. Dat is niet zorgwekkend, dat is conform het beleid wat gevoerd wordt door de overheid.

Deze 'bangmakerij' was in mijn ogen lichtelijk overdreven en wat aan de late, op dat moment was er namelijk alweer een daling te zien in het aantal besmettingen.

Maar het doel is simpel, tijdig iedereen weer even op scherp zetten. Feit is dat we met zijn allen alert moeten zijn en blijven en de maatregelen zo goed mogelijk moeten naleven. Dat een dergelijke boodschap effect heeft is duidelijk, direct werden er meer testen gedaan. Als de opmars door had gezet dan hadden we op termijn zeker problemen ondervonden in de zorg, het kabinet (crisisteam) wil dit doorbreken en een stabilisatie en liefst daling veroorzaken. En dat is gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ernemmer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

De scholen zijn nu open dus het zal onder die leeftijdsgroep hard stijgen. Ik fietste net langs een schoolplein, maar daar houdt niemand afstand. Gelukkig hebben jonge mensen er amper last van en zal het aantal ziekenhuisopnames onder die leeftijdsgroep wel meevallen.
Basisscholen zijn in geen enkel opzicht een probleem. Dat heb ik maanden geleden al onderbouwd en bewezen met cijfers. En ook voor de zomervakantie zijn de scholen weken open geweest zonder noemenswaardige stijgingen in het aantal besmettingen van leraren en leerlingen.

Ik zal niet zeggen dat er niet enige verspreiding plaatsvindt, maar dat is allemaal zo marginaal...

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 24-08-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

TIGER1125 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:51:
[...]
Ik pretendeer ook niet dat je medische mondmaskers moet gaan inslaan en dragen. Maar persoonlijk zou ik me dan veiliger voelen dan wanneer ik met een opengeknipte sok in de trein zou zitten. Ik ben het dan ook volledig met je eens hoor dat dat mogelijk een zinloze handreiking is. Als je er dan toch geen onderzoek naar doet dan kun je net zo goed gewoon normaal in het ov zitten.
Maar dat is nu juist de crux. Mondkapjes zijn niet verplicht omdat ze jezelf beschermen of omdat je je er zelf veiliger bij voelt, maar puur en alleen om anderen te beschermen.

Zou iedereen dus FFP2 dragen en zich daardoor 'beschermd' voelen, dan houdt niemand meer afstand.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:04:
Logisch wel, de groep 18-60 jarigen zijn precies de groep die op vakantie zijn gegaan en het zat waren en toch een feestje gaven/bezochten. Traditioneel hebben we in deze maanden weinig contacten tussen jongeren en ouderen. De gemiddelde leeftijd zal in de loop van oktober/november wel weer wat meer naar boven kruipen, dan komen er weer meer contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:00:
Voor hen die het artikel in De Telegraaf over het aantal besmettingen onder het Transavia personeel niet kon lezen (want betaalmuur), hier eenzelfde bericht.

[...]

[...]
Eigenlijk dus niet zo heel gek: Incidentele besmettingen onder reizigers in vliegtuigen zijn zeldzaam, maar personeel wat dag in, dag uit in een vliegtuig zit wat naar een oranje gebied vliegt, loopt meer kans op besmetting.

Tja, die conclusie is natuurlijk niet moeilijk te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:05:
Deze 'bangmakerij' was in mijn ogen lichtelijk overdreven en wat aan de late, op dat moment was er namelijk alweer een daling te zien in het aantal besmettingen.
Precies, dat is het dus. Dat belerende 'foei' toontje stoot me een beetje tegen de borst. Alsof de schoolmeester in hem naar boven komt. Ik doe ook wel eens heel dramatisch tegen m'n kind. Beetje bangmaken. Kijken of het werkt. Maar Rutte heeft niet te maken met kleine kinderen maar met veel (intelligente) mensen die ook wel grafieken kunnen interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Eigenlijk dus niet zo heel gek: Incidentele besmettingen onder reizigers in vliegtuigen zijn zeldzaam, maar personeel wat dag in, dag uit in een vliegtuig zit wat naar een oranje gebied vliegt, loopt meer kans op besmetting.

Tja, die conclusie is natuurlijk niet moeilijk te trekken.
Een van de redenen waarom ik het artikel eerder vandaag als nonsens aanmerkte is dat er slechts klein vermeld wordt dat mensen ook een leven hebben buiten werk. En daar ook gewoon besmettingen oplopen.

Ik denk dat deze medewerkers tijdens het werk zeer weinig risico lopen. Anders waren er ook wel vele passagiers ziek geworden de afgelopen maanden. Maar als ze op de bestemming (oranje gebied) zich niet aan de regels houden dan is het zo voor elkaar. En ook thuis hebben ze zoals gezegd een leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Stoney3K schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Maar dat is nu juist de crux. Mondkapjes zijn niet verplicht omdat ze jezelf beschermen of omdat je je er zelf veiliger bij voelt, maar puur en alleen om anderen te beschermen.

Zou iedereen dus FFP2 dragen en zich daardoor 'beschermd' voelen, dan houdt niemand meer afstand.
Mwoah. Ik ben een thuisblijver. Ik woon in Rotterdam, en heb laatst boodschappen gedaan in het Alexandrium. Dat is gebied waarbij je een masker op moet.

Ik vond het bij lange na niet zo vervelend als dat sommigen willen brengen. Niet dat ik nu het gebied opzoek, maar ik probeer überhaupt boodschappen te doen op rustige momenten.

Bij de lokale Jumbo daarentegen werd een dame laatst ingehaald door jong grut. Binnen de anderhalve meter, níemand die er wat aan doet, ook de lokale Jumbo niet. Mondkap niet verplicht, dus ik denk dat je stelling geen stand houdt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:12:
[...]

Precies, dat is het dus. Dat belerende 'foei' toontje stoot me een beetje tegen de borst. Alsof de schoolmeester in hem naar boven komt. Ik doe ook wel eens heel dramatisch tegen m'n kind. Beetje bangmaken. Kijken of het werkt. Maar Rutte heeft niet te maken met kleine kinderen maar met veel (intelligente) mensen die ook wel grafieken kunnen interpreteren.
Ben ik het helemaal mee eens. Een van de dingen die mij wat tegenstaat is het foei-toontje wat je noemt, nergens voor nodig. Ook de willekeur in het beleid staat mij tegen, als voorbeeld de mondkapjes. Los van de discussie of ze werken, verplicht die dingen wel of niet.

Nu kan je naar de Wallen lopen, dan hoef je eerst geen mondkapje op tot je bij de Wallen bent. Dan wel. En daarna kan je heerlijk van bil zonder mondkapje. Maar buiten moet je hem weer uit je zak vissen (of van de grond, mocht de nood hoog zijn geweest) en opzetten.
Of een winkel in Rotterdam, als ze net binnen de zone zitten dan moeten je klanten een mondkapje op, maar 10 meter verder niet...

Maak gewoon 1 regel zoals bijvoorbeeld Duitsland en België dat doen (altijd op in winkels, winkelcentra, openbare gebouwen en het OV). Of maak die regel niet. Dan is het voor iedereen duidelijk, dan kan iedereen de regel eenvoudig volgen en kunnen ondernemers en handhavers hier ook eenvoudig op acteren. Desnoods doe je dat per provincie of stad, maar liefst gewoon nationaal.

De hele versplintering die nu plaatsvinden zorgt voor veel meer risico's (mondkapje op en af zetten, bewaren in de broekzak, mondkapje vergeten, etc.). Ondoordachte maatregel wat mij betreft.

Overigens vond ik het beleid tot en met 1 juli wel heel duidelijk en effectief.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 24-08-2020 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
RodeStabilo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:12:
Maar Rutte heeft niet te maken met kleine kinderen maar met veel (intelligente) mensen die ook wel grafieken kunnen interpreteren.
Dat blijkt niet uit de cijfers. :D

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-10 10:33
Ik snap sommige opmerkingen niet zo goed.

Ziekhuis opnamens lopen achter dus het valt wel mee, scholen open zijn geen probleem, etc etc.

Wat we echter even lijken te vergeten (sommige dan) is dat de ziekenhuis opnames achter blijven omdat nu vooral jonge mensen (20-40) besmet raken en die minder vaak naar het ziekenhuis hoeven.
Dus ja het is positief dat minder mensen opgenomen worden maar dit betekend niet dat het virus onder controle is of dat we dan maar de maatregelen moeten laten gaan.

Zodra de mensen in de 20-40 (of zelfs 50+) in contact komen met ouderen gaan we zeker een flinke stijging zien in opnames en sterfgevallen.

Daarnaast is een school natuurlijk ook een uitdaging, ja jongeren hebben er minder tot weinig last van maar die komen ook gewoon thuis en vormen een besmettingsbron en dan geldt weer het zelfde verhaal.

Dus ja minder opnames is goed voor alles en iedereen, maar minder opnames zien als een teken dat het de goede kant op gaat en dat maatregelen overdreven zijn... nee zo zou ik het niet willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:01:
Al had de politie wel bonnen uitgedeeld, het beeld blijft hetzelfde. Drie weken lang mondkapjesplicht zonder handhaving en zonder naleving. Halsema kondigt een handhavingsoffensief aan, maar dit begint pas op zondag. Politie en boa's zitten er laconiek in, geen van beide partijen heeft zin om echt te handhaven. Zelfs op zondag blijkt uit beelden dat het merendeel van de bezoekers geen gehoor gaf aan de mondkapjesplicht.

We hebben nog een week te gaan in het experiment, maar ik denk niet dat we echt hoeven te rekenen op fantastische getallen.
Mij reactie ging echter over de getallen van de politie naar aanleiding van de artikelen die ik vannacht las.

Verder eens, ik heb er ook een hard hoofd in dat dit een legendarisch succes gaat worden. In grote lijnen zit je gewoon met een mentaliteitsprobleem. Je kunt daar van buitenaf/bovenaf nogal geïrriteerd over zijn (ben ik ook bij vlagen) maar dat gaat niets oplossen.
Een groot deel van de mensen heeft geen zin om heel rigide maatregelen te volgen en bijna niemand in de samenleveing heeft nog zin om een ander aan te spreken op gedrag. Tel daarbij op dat de handhavers er daarom eigenlijk ook niet meer zoveel zin in hebben en je kunt het net zo goed allemaal laten gaan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
Dracula schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:19:
Wat we echter even lijken te vergeten (sommige dan) is dat de ziekenhuis opnames achter blijven omdat nu vooral jonge mensen (20-40) besmet raken en die minder vaak naar het ziekenhuis hoeven.
Dus ja het is positief dat minder mensen opgenomen worden maar dit betekend niet dat het virus onder controle is of dat we dan maar de maatregelen moeten laten gaan.
Dat betekent juist dat het virus onder controle is. Het hele beleid van de overheid is er op gericht om enerzijds de zorg niet te zwaar te belasten (dat lukt prima) en immuniteit te kweken (dat lukt ook prima). Zolang dat zo is, is het virus onder controle.
In februari en maart hadden we die controle niet, vandaar dat er toen (wereldwijd) aan de noodrem getrokken werd.
Zodra de mensen in de 20-40 (of zelfs 50+) in contact komen met ouderen gaan we zeker een flinke stijging zien in opnames en sterfgevallen.
Heb jij een glazen bol? Het is helemaal niet zeker dat er een flinke stijging gaat zijn in opnames en sterfgevallen. Dat jij dat denkt, dat is prima. Maar dat maakt het geen zekerheid.

Ik heb in dit topic (en in de media) in de afgelopen weken al 'zekerheid na zekerheid' mogen lezen. Tot op heden zijn er bar weinig van dit soort 'zekerheden' uitgekomen.

Los daarvan heeft het geen enkele zin om je druk te maken over wat er eventueel gaat komen. Daar heb je op dit moment geen enkele invloed op, het is zo onzeker als maar zijn kan. Het is geen eb en vloed wat je voor een heel jaar kunt doorrekenen, het is een nieuw virus waar we nog welke dag wat van bij leren.
Het is de taak van de overheid om te sturen op de meest actuele situatie, en wij moeten die maatregelen in acht nemen.
Dus ja minder opnames is goed voor alles en iedereen, maar minder opnames zien als een teken dat het de goede kant op gaat en dat maatregelen overdreven zijn... nee zo zou ik het niet willen zien.
Ik zal de laatste zijn die de maatregelen overdreven vindt. Al heb ik er misschien ook wel een paar kritische noten bij soms.

Het aantal opnames is wel een graadmeter hoe goed het gaat. Nogmaals, het beleid is primair geen overbelasting van de zorg en secundair immuniteit. Het virus is er en gaat niet uit zichzelf weg voorlopig. Tot die tijd moeten we maximale controle zien te houden en wanneer nodig maatregelen aanscherpen of versoepelen. Tot op heden gaat dat prima en ziet het er goed uit.

Wat niet wil zeggen dat het over een maand nog goed gaat, maar ook daarvoor val ik in herhaling, net als jij heb ik ook geen glazen bol. Het virus is onbekend en onvoorspelbaar, de situatie kan volgende week heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
@Drardollan
Ook één regel voor het hele land gaat niet voor iedereen duidelijk zijn en heel veel commentaar opleveren. Dan krijg je namelijk de mensen in provincies/steden/dorpen met weinig tot geen besmetting die uit hun dak gaan dat ze een mondkapje op moeten terwijl er bij hun weinig tot niks aan de hand is.
Het zal dan duidelijk zijn dat het moet maar het waarom is dan weer niet duidelijk en zo is er altijd wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ninjazx9r98 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:27:
@Drardollan
Ook één regel voor het hele land gaat niet voor iedereen duidelijk zijn en heel veel commentaar opleveren. Dan krijg je namelijk de mensen in provincies/steden/dorpen met weinig tot geen besmetting die uit hun dak gaan dat ze een mondkapje op moeten terwijl er bij hun weinig tot niks aan de hand is.
Het zal dan duidelijk zijn dat het moet maar het waarom is dan weer niet duidelijk en zo is er altijd wel wat.
In Duitsland en België is dat gek genoeg geen enkel probleem. Zelf ben ik regelmatig in Duitsland in een gebied met zeer weinig besmettingen. Er is daar geen enkel commentaar, men doet het mondkapje op en doet zijn ding in de winkel.

Ik zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen. Al zou je het ook per stad/dorp of provincie kunnen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:31:
[...]

In Duitsland en België is dat gek genoeg geen enkel probleem. Zelf ben ik regelmatig in Duitsland in een gebied met zeer weinig besmettingen. Er is daar geen enkel commentaar, men doet het mondkapje op en doet zijn ding in de winkel.
In een winkel vind ik ook een heel ander verhaal dan buiten op straat, in the middle of nowhere, waar binnen een straal van een kilometer niemand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05

codex

Geen OpenAI agent :)

Dracula schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:19:
Ik snap sommige opmerkingen niet zo goed.

Ziekhuis opnamens lopen achter dus het valt wel mee, scholen open zijn geen probleem, etc etc.

Daarnaast is een school natuurlijk ook een uitdaging, ja jongeren hebben er minder tot weinig last van maar die komen ook gewoon thuis en vormen een besmettingsbron en dan geldt weer het zelfde verhaal.

Dit is gewoon overeenkomstig met wat zichtbaar werd in landen als IJsland, waar ook asymptomisch getest werd en in grote hoeveelheden. Ook overeenkomstig de cijfers van de Diamond Princess, waar ouderen aan boord ruimschoots oververtegenwoordigd waren maar toch nog maar 1,8 procent sterfte was. De daadwerkelijke cfr is om en nabij de 0,45 procent over de gehele bevolking gezien.

In de eerste maanden werd gewoon niet getest bij jongeren, waardoor met name ouderen boven kwamen drijven en we een sterftecijfer van ruim 14 procent hadden. Feitelijk waren er dus minstens 30 keer zoveel besmette mensen als er zichtbaar was in de cijfers, los nog van asymptomisch wat zowel nu als toen een onbekend onderdeel is.

Met de huidige aantallen besmettingen zou een switch naar een hogere vertegenwoordiging van 50+ers ook nog geen dramatische hoeveelheid opnames betekenen. Daarvoor moet je nu minstens 4 aaneengesloten weken een verdubbeling van het aantal wekelijkse besmettingen hebben, dan zit je pas weer op het niveau van april.

Zoals het er nu uit ziet gaat dat alleen niet gebeuren, uiteraard wel met dank aan enige vorm van maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

In een winkel vind ik ook een heel ander verhaal dan buiten op straat, in the middle of nowhere, waar binnen een straal van een kilometer niemand is.
In het ISS is het ook niet nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
[...]

Ik zou niet weten waarom dat hier niet zou kunnen. Al zou je het ook per stad/dorp of provincie kunnen invoeren.
Je hoeft hier op Tweakers maar een paar dagen mee te lezen om te zien waarom ook dat hier een probleem zou zijn. Komen hier zeer regelmatig allerlei opmerkingen voorbij die daarmee te maken hebben en daarbij de roep om lokale/regionale maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:41

ultimateharry

Team Slayer:-)

Stoney3K schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Daar gaat de discussie dan ook niet over, immers die maatregel bestaat niet. Drukke plekken met weinig ruimte zoals de Wallen en de Albert Cuyp is onderwerp van discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Daar gaat de discussie dan ook niet over, immers die maatregel bestaat niet.
Er werd een vergelijking gemaakt met België waar die maatregel dus wel bestaat...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
ninjazx9r98 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Je hoeft hier op Tweakers maar een paar dagen mee te lezen om te zien waarom ook dat hier een probleem zou zijn. Komen hier zeer regelmatig allerlei opmerkingen voorbij die daarmee te maken hebben en daarbij de roep om lokale/regionale maatregelen.
Persoonlijk ben ik een beetje klaar met een aantal jankballen in Nederland. Dat bedoel ik niet zozeer naar iemand hier op Tweakers, maar vooral naar die kneusjes die van het weekend op het Malieveld stonden. De tijd van lieve broodjes bakken is een beetje voorbij.

Feit is dat Corona er is, feit is dat we dit onder controle moeten houden en feit is dat de meeste mensen volwassen zijn. Tijd om gewoon eens te gaan luisteren en te stoppen met je eigen geneuzel. Als er dingen nodig zijn om Nederland door de crisis te slepen, dan zijn die dingen nodig. Hoe beter iedereen de regels volgt, hoe sneller we uit de greep van Corona komen en hoe sneller we weer normaal kunnen leven.

En alleen al daarom zou het allemaal veel simpeler moeten. Dan is het voor iedereen te snappen en kan je er op handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ultimateharry schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:45:
[...]

Daar gaat de discussie dan ook niet over, immers die maatregel bestaat niet. Drukke plekken met weinig ruimte zoals de Wallen en de Albert Cuyp is onderwerp van discussie.
Welke maatregel bestaat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

[...]

Om de meeste mensen te laten schrikken en weer wat meer draagvlak en prioriteit te krijgen voor de bestaande maatregelen. (want zeg eens eerlijk, waar ze spraken over stappen terug is er in de maatregelen eigenlijk niets veranderd)
De echte angst is dat door de toenemende laksheid de boel straks wel weer flink uit de hand kan lopen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Spanje gaat ook naar code Oranje begrijp ik zojuist van een collega. Die zou morgen vertrekken naar Zuid Spanje en reis is zojuist geannuleerd.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03

Barrycade

Through the...

Mystikal schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:57:
Spanje gaat ook naar code Oranje begrijp ik zojuist van een collega. Die zou morgen vertrekken naar Zuid Spanje en reis is zojuist geannuleerd.
Niet geheel onlogisch als je al naar de bestaande oranje gebieden in Spanje keek, de verhoudingen geel / oranje waren al aardig gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-10 15:24
Barrycade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Niet geheel onlogisch als je al naar de bestaande oranje gebieden in Spanje keek, de verhoudingen geel / oranje waren al aardig gelijkwaardig.
Aan de andere kant wel weer onlogisch, zuid-spanje is tot nu toe weinig oranje. Alleen het gebied rond Almeria. Sevilla - Marbella - Malaga is nog veel.

Geen idee of de besmettingen oplopen hoor.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MikeyMan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:38:
Vraag me wel af waarom die mensen dan bellen... Geweten na bruiloft/feestje/vakantie?
Heb daar zelf ook over zitten twijfelen dit weekend. Vriendin zwaar verkouden, keelpijn, bedrust, dus is door de teststraat geweest en was in afwachting van de uitslag.
Zelf ben ik nooit zo hevig verkouden als zij, vaak voel ik niet meer dan irritatie in de holtes terwijl zij het halve huis bij elkaar rochelt.
De afgelopen dagen heb ik wel wat gevoelige holte gehad, maar ook veul zuupe op de bank en stevig nachtelijk zagen geeft ook gevoelige onderdelen. :P
In die zin kan ik dus verkouden zijn zonder hoest, slijm of loopneus maar dat je wel voelt dat het net even anders is dan normaal. Mocht zij positief bevonden zijn geweest dan had ik wel overwogen of ik niet toch zo'n test had moeten laten afnemen voor de zekerheid.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
MikeyMan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Mooie test voor de opschaling dus.

Vraag me wel af waarom die mensen dan bellen... Geweten na bruiloft/feestje/vakantie?
Gewoon omdat het de laatste weken veel meer in het nieuws is en dus men het zekere voor het onzekere neemt. Er is op één of andere manier veel angst nodig en dat zie je terug in steeds meer onderzoeken. Er beginnen ook steeds grotere tegenstellingen te ontstaan tussen mensen die het strenger willen en mensen die het te streng vinden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Mystikal schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:57:
officieel bericht met ook wat andere landen en 10 dagen in quarantaine bij terugkomst uit Aberdeen:

https://www.nederlandwere...krijk-en-stad-aberdeen-vk
Op dinsdag 25 augustus om 00.00 vinden de volgende aanpassingen in het reisadvies plaats:

Spanje: Het reisadvies voor het hele land, inclusief de Canarische eilanden, wordt aangepast naar oranje;
Frankrijk: De regio’s Sarthe, Hérault en Alpes Maritimes worden aangepast naar oranje;
Monaco: Het reisadvies voor het hele land wordt aangepast naar oranje;
Verenigd Koninkrijk: na verblijf in de stad Aberdeen worden reizigers bij terugkeer in Nederland geacht 10 dagen in quarantaine te gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door gws24 op 24-08-2020 17:23 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Ik ben nu in Oostenrijk.

De Duitsers hier en onderweg lijken heel trouw in het dragen van mondkapjes. Wel ook veel op de kin of neus vrij, maar goed. De Oostenrijkers doen het precies daar waar het moet, maar doen hem ook zo snel mogelijk weer af. Eigenlijk geen uitzonderingen. In de supermarkt doet iedereen hem ook op, in de horeca zie je alleen een sporadischer Duitser met een mondkapje op.

Wij houden ons uiteraard aan de lokale regels en het went snel als iedereen het doet, maar afstand houden is hier wel minder gebruikelijk (in Duitsland was dat wisselend), maar misschien is dat omdat 1 meter (dat is het hier), opeens dichtbij is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
@ZieMaar! Hoe ervaar je de mondkapjes eigenlijk zelf? Vind je het een te zware maatregel of valt het wel mee? Is het enorm ongemakkelijk of niet? En heeft dit je kijk op de aanpak in Nederland op enige manier beïnvloed?

Van Oostenrijk staat me bij dat ze vroeg waren met mondkapjes, het erg goed deden, daarna versoepelden, ook de mondkapjes niet meer verplicht waren maar juist die maatregel opnieuw hebben geïntroduceerd. Voor het gemak ga ik er maar vanuit dat ze daar ook virologen hebben en keuzes maken op basis van data, wetenschap en economische vooruitzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
BarôZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:50:
@ZieMaar! Hoe ervaar je de mondkapjes eigenlijk zelf? Vind je het een te zware maatregel of valt het wel mee? Is het enorm ongemakkelijk of niet? En heeft dit je kijk op de aanpak in Nederland op enige manier beïnvloed?
Merk je amper wat van, enkel wat van die internet huilies kunnen geen adem halen. Hele volksstammen lopen uren per dag met een mondkapje op en ze leven ook nog gewoon.

Niemand kijkt er naar is mijn ervaring, behalve als je een leuk mondkapje hebt.

Je maakt je toch ook niet druk wat voor schoenen iemand aan heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
BarôZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:50:

Van Oostenrijk staat me bij dat ze vroeg waren met mondkapjes, het erg goed deden, daarna versoepelden, ook de mondkapjes niet meer verplicht waren maar juist die maatregel opnieuw hebben geïntroduceerd. Voor het gemak ga ik er maar vanuit dat ze daar ook virologen hebben en keuzes maken op basis van data, wetenschap en economische vooruitzichten.
Er is, qua dragen, niets ongemakkelijk aan. Daar zit mijn bezwaar ook helemaal niet, ook niet bij de verplichting oid. Ik ben alleen bang dat het bar weinig doet, maar dat het wel het gedrag van mensen negatief beïnvloedt (minder snel thuisblijven bij klachten, minder afstand).

Ik zie nu ook hoe slecht mensen dat dragen. Wegwerpkapjes worden continu op en af gezet, ze worden continu met de handen aangeraakt, een heel groot deel heeft hem onder zijn neus of op zijn kin, etcetera.

In Oostenrijk is het op veel plekken versoepeld inderdaad (eigenlijk moet je het alleen in supermarkten op, én als je geen meter afstand kan houden binnen). In sommige deelstaten is het weer verscherpt, maar wij zijn in Steiermark, daar is dat niet aan de hand. Wat je overigens ook ziet, is dat mensen elkaar bij de liften wat meer ruimte gunt en dat er een stoeltje of gondeltje per gezin gebruikt wordt.

Ik hoop ook dat besluiten genomen worden op basis van data en wetenschap, maar ik denk dat er helaas ook meer bij komt kijken (publieke opinie, etc). Mijn mening is niet echt veranderd: als het helpt, dan moeten we het doen, maar ik twijfel echt hevig aan het nut, in combinatie met de mogelijk nadelige gevolgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren na een heerlijk weekend op een camping in Aalten, een broodje geprobeerd te halen op de terugweg. Ondanks alle waarschuwingen heel het pand vol met etende Duitsers. Terwijl expliciet verzocht werd om zsm naar buiten te gaan. Nog nooit zo'n vol tankstation gezien eerlijk gezegd.

Een paar daarvan hadden een mondkapje op kin of om de arm. Maar verder ronduit asociaal gedrag. Leek wel erger dan het ooit geweest is ook. :X

Tuurlijk, N=1 maar dit sloeg echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-10 23:49
MikeyMan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:23:
Gisteren na een heerlijk weekend op een camping in Aalten, een broodje geprobeerd te halen op de terugweg. Ondanks alle waarschuwingen heel het pand vol met etende Duitsers. Terwijl expliciet verzocht werd om zsm naar buiten te gaan. Nog nooit zo'n vol tankstation gezien eerlijk gezegd.

Een paar daarvan hadden een mondkapje op kin of om de arm. Maar verder ronduit asociaal gedrag. Leek wel erger dan het ooit geweest is ook. :X

Tuurlijk, N=1 maar dit sloeg echt nergens op.
Ik was vandaag naar Cranenbroek geweest, honderden mensen binnen die waarschijnlijk nog nooit hadden gehoord van Corona.
Iedereen liep door elkaar heen en totaal geen moeite doen om afstand te bewaren. Ik meteen omgedraaid en de winkel uitgelopen. Komplete families binnen die ook nog bekenden tegen komen. Mooiste van alles dat voor de ingang een security staat die zegt of even wachten of loop maar naar binnen. Dan denk je dat het wel goed zit |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat ik ook eerdere verstandige dingen heb geschreven.

Maar als ik zelfreflectie doe, moet ik bekennen dat ik de urgentie niet meer voel. Want gedurende de hele crisis was het bij ons zo:

Mijn vrouw werkt in een apotheek, reist elke dag in de trein, metro en tram door Amsterdam. Zelf ga ik 1 of 2 keer naar werk in de trein om het thuiswerken te doorbreken. We hebben een overlijden gehad, waar uiteindelijk meer dan 100 mensen elkaar stonden te knuffelen, waar werd gezongen en gehuild. Ben bij feesten, bbq's, op het strand en in Amsterdam geweest. En dagelijks in de supermarkt waar niemand zich aan welke regel ook houdt.

En ondanks al die risico's hebben we niets, en kennen we niemand die het heeft gehad.

Ik weet dat dit alleen mijn eigen observatie is, en dat het helemaal niets hoeft te zeggen. Maar het is wel de reden waarom wij, en eigenlijk de meeste mensen die ik spreek, de urgentie niet meer voelen.

En ondanks dst het mijn eigen ervaringen zijn, lijkt het me sterk dat ik de enige ben. En dat er dus meer zijn die de urgentie niet meer voelen. Dat sentiment gaat ook een rol spelen denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
Bericht voor de notoire voorstanders van mondkapjes: werkt goed in Spanje he, bijna geen besmettingen meer dankzij de verplichte mondkapjes buiten het eigen huis d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 21:03

Barrycade

Through the...

Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Merk je amper wat van, enkel wat van die internet huilies kunnen geen adem halen. Hele volksstammen lopen uren per dag met een mondkapje op en ze leven ook nog gewoon.

Niemand kijkt er naar is mijn ervaring, behalve als je een leuk mondkapje hebt.

Je maakt je toch ook niet druk wat voor schoenen iemand aan heeft?
Als je er niets van merkt draag je een prul of heb je m niet goed op. Maar dat is mijn mening maar.
ik heb voor mijn werk FFP1, 2 en 3 gedragen (industrie, lab). Zelfs bij een (goed) FFP1 filter die goed aansluit merk je weerstand bij inademen. Maar dat is de bedoeling ook, ze moeten de lucht filteren.

Ik kan me voorstellen dat als je een mindere conditie hebt en je hebt een goed filter en hij sluit goed aan, kan het benauwd zijn.

Daarnaast zal je ook wel een groep hebben die psychisch wat problemen heeft met het idee, maar fysiek ongemak zou ik niet meteen als internet mythe afschilderen.

Voor de rest heb ik geen problemen met mensen die een masker dragen, je weet niet wat de achterliggende redenen zijn. Ik zie niet aan iemands neus (hopelijk zit die dan achter een masker :+ ) of hij of zij wellicht in de risico groep behoort of dat hij / zij het doet omdat ze bv mantelzorger zijn en gewoon veiligheidsmaateregelen treffen. Of wat mij betreft als een fasionstatement doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Verwijderd gedeeltelijk herkenbaar, hoewel wij altijd aan de voorzichtige kant zijn geweest, zijn ook wij makkelijker geworden. Maar met de stijgende lijn, en beiden werkzaam in de zorg, zijn we de laatse weken wel weer de puntjes op de i gaan zetten.

@Barrycade klopt, maar de maskers waar we het over hebben zijn dan ook geen FFPx maskers, die daadwerkelijk sluitend horen te passen en (dus) ook daadwerkelijk filteren.

[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 24-08-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Barrycade schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Als je er niets van merkt draag je een prul of heb je m niet goed op. Maar dat is mijn mening maar.
ik heb voor mijn werk FFP1, 2 en 3 gedragen (industrie, lab). Zelfs bij een (goed) FFP1 filter die goed aansluit merk je weerstand bij inademen. Maar dat is de bedoeling ook, ze moeten de lucht filteren.
Burgers mogen op dit moment geen echte mondkapjes gebruiken. De zelfgemaakte stoffen dingen en die blauwe ‘medische’ mondkapjes merk je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
@ZieMaar! Dank! Laatste vraag: heb je een schatting van hoeveel procent het verkeerd draagt?

Oostenrijk vond ik altijd een interessante case, omdat ze daar juist hadden ingezet op mondkapjes en zoals je aangaf een stuk minder op de social distancing met maar één meter. Het aantal besmettingen nam daar ook enorm af na die werden ingevoerd.

@Drardollan Dan nog vind ik het interessant waarom we hier meer huilies zouden hebben dan daar en of we daar iets aan kunnen doen. Ik denk zelf dat het veel te maken heeft met het beleid en de communicatie. Als je aan de ene kant roept dat ze niet werken, maar aan de andere kant plaatselijk boetes uitdeelt omdat er geen mondkapje gedragen wordt, dan is het logisch dat mensen daar niks van snappen en boos worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 09:00
Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:44:
Bericht voor de notoire voorstanders van mondkapjes: werkt goed in Spanje he, bijna geen besmettingen meer dankzij de verplichte mondkapjes buiten het eigen huis d:)b
Ik ben nu in Spanje en er wordt wisselend mee omgegaan. Ik zie mensen met elkaar kletsen met de kapjes onder de kin en elkaar knuffelen, op andere plekken wordt het door security flink afgedwongen.
Op mij komt het over of mensen het doen voor het oog en zodra het kan doen ze het kapje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:53:
De zelfgemaakte stoffen dingen en die blauwe ‘medische’ mondkapjes merk je niets van.
Corona virus merkt ze ook nauwelijks. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Corona virus merkt ze ook nauwelijks. :+
Klopt.
Vooral omdat ze totaal verkeerd gebruikt worden. Bij goed gebruik doen ze wel iets. Maar niemand, buiten opgeleid personeel, gebruikt ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BarôZZa schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:54:
@Drardollan Dan nog vind ik het interessant waarom we hier meer huilies zouden hebben dan daar en of we daar iets aan kunnen doen. Ik denk zelf dat het veel te maken heeft met het beleid en de communicatie. Als je aan de ene kant roept dat ze niet werken, maar aan de andere kant plaatselijk boetes uitdeelt omdat er geen mondkapje gedragen wordt, dan is het logisch dat mensen daar niks van snappen en boos worden.
Er is een reden waarom ik mij niet uitgesproken heb in die posts over het wel of niet hebben van nut van mondkapjes. Ik heb enkel gezegd dat de maatregelen te onduidelijk zijn.

Maar zoals ik hierboven aangaf, en ook al eerder in het topic heb gezegd, mondkapjes helpen helemaal niets. Schijnveiligheid die enkel zorgt voor meer besmettingen. Dit komt door het foute gebruik (niet over neus, bewaren in broekzak, constant vastpakken, dagen achtereen gebruiken, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De prijzen voor die niet-medische mondkapjes is ook crimineel te noemen. Als je vijf dagen per week met het OV zou gaan en je na elke rit een nieuwe zou opzetten dan mag je nog een aardig bedrag reserveren om mondkapjes van te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
CMD-Snake schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

De prijzen voor die niet-medische mondkapjes is ook crimineel te noemen. Als je vijf dagen per week met het OV zou gaan en je na elke rit een nieuwe zou opzetten dan mag je nog een aardig bedrag reserveren om mondkapjes van te kopen.
Vorige week een doos van 50 gekocht voor 6,95. En dat waren nog niet eens de goedkoopste. Zo crimineel vind ik dat nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

17 cent per stuk vind ik niet duur voor 50 stuks (Bij de supermarkt Dirk)

[ Voor 19% gewijzigd door Rockvee2 op 24-08-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Er is een reden waarom ik mij niet uitgesproken heb in die posts over het wel of niet hebben van nut van mondkapjes. Ik heb enkel gezegd dat de maatregelen te onduidelijk zijn.

Maar zoals ik hierboven aangaf, en ook al eerder in het topic heb gezegd, mondkapjes helpen helemaal niets. Schijnveiligheid die enkel zorgt voor meer besmettingen. Dit komt door het foute gebruik (niet over neus, bewaren in broekzak, constant vastpakken, dagen achtereen gebruiken, etc.).
Heb je daar bewijs van of is dat een onderbuik die spreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Rockvee2 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

17 cent per stuk vind ik niet duur voor 50 stuks (Bij de supermarkt Dirk)
50 mondkapjes?! Ik hoop mijn hele verdere leven met twee of drie van die gruwelijke ondingen toe te kunnen... :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

prijk schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

50 mondkapjes?! Ik hoop mijn hele verdere leven met twee of drie van die gruwelijke ondingen toe te kunnen... :(
Ben kort geleden 49 geworden. En nooit een auto gereden. Nergens handig voor in de stad. Maar nu er maskers in het ov op moeten, toch met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:05

RayNbow

Kirika <3

[...]

Je kunt ook gewoon zelf herbruikbare mondkapjes maken en die wassen? ;)

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48

Yucon

*broem*

ZieMaar! schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:14:
[...]

Er is, qua dragen, niets ongemakkelijk aan. Daar zit mijn bezwaar ook helemaal niet, ook niet bij de verplichting oid. Ik ben alleen bang dat het bar weinig doet, maar dat het wel het gedrag van mensen negatief beïnvloedt (minder snel thuisblijven bij klachten, minder afstand).

Ik zie nu ook hoe slecht mensen dat dragen. Wegwerpkapjes worden continu op en af gezet, ze worden continu met de handen aangeraakt, een heel groot deel heeft hem onder zijn neus of op zijn kin, etcetera.
Ik kom net terug uit noord Italië en daar zag je hetzelfde beeld. Het opvallende is dat in Italië de cijfers lange tijd in tegenstelling tot veel andere landen niet stegen, en ik ging ervan uit dat dat kwam omdat de Italianen gezien hadden wat ervan komt als je niet voorzichtig bent.

Maar dat zag je niet terug in de zorgvuldigheid van mondkapjesgebruik en ook niet in het afstand houden trouwens. Wat je wel zag was dat mensen in drukke winkelstraten vrijwillig een mondkapje opzetten én dat ze enorm veel zorgvuldiger met het ontsmetten van handen waren dan we hier in Nederland zijn. Als je er over nadenkt klinkt dat ook wel logisch. Zolang je je handen maar heel erg goed schoonhoudt is het iets minder erg als je stiekem wat te vaak aan dat kapje zit. En dat geldt ook voor het kapje alleen over de mond; het ligt voor de hand dat met name het gespetter meer uit je mond dan uit je neus komt. Dus hoewel ik het in eerste instantie een hele rare combinatie van eigenaardig gedrag en toch lage besmettingen vond is het bij nader inzien misschien niet zo heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Door je oogharen kijkend zie je helemaal geen correlatie tussen hoe goed een land het doet en wel of geen mondkapjes. Je ziet ook bijna overal nu qua besmettingen een vergelijkbare trend, de timing verschilt wel iets en Spanje en bijvoorbeeld België lijken het wel echt slechter te doen, maar verder lijkt het toch op elkaar.

De beste landen zijn de Scandinavische landen (waar ook gewoon grote steden zijn), landen waarbij afstand van nature al meer aanwezig is dan bijvoorbeeld Spanje en Frankrijk.

Afstand hier op straat en in winkels is wisselend, eigenlijk net als in Nederland. Die ontsmettingsmiddelen staan hier voor de sier, die heb ik nog helemaal niet gebruikt zien worden.

@BarôZZa ligt eraan hoe streng je kijkt. Als je een masker 2x gebruiken als fout meetelt, dan 100%. Als je met je handen eraan zitten meetelt, dan misschien wel 50%. Als je alleen nog kijkt naar verkeerd opzetten (dus even op je kin, over onder je neus), dan misschien wel 30%? Zijn losse schattingen, uiteraard..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Ben kort geleden 49 geworden. En nooit een auto gereden. Nergens handig voor in de stad. Maar nu er maskers in het ov op moeten, toch met de auto.
Rijbewijs gekregen bij de zegeltjes ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
PalingDrone schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Heb je daar bewijs van of is dat een onderbuik die spreekt?
Laten we voorop stellen dat ik over het algemeen vanuit gezond verstand spreek.

Maar daar is natuurlijk wel bewijs voor.
MADRID – Het dragen van mondkapjes of mondmaskers is vanaf donderdag 21 mei verplicht in Spanje.
https://www.spanjevandaag...-mei-verplicht-in-spanje/

En die werken echt super goed! Je ziet in de grafieken dat vanaf 21 mei het aantal besmettingen echt substantieel laag blijft in Spanje. Er is geen enkel rimpeling te zien, paar honderd gevallen per dag sindsdien. Zie maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vOIwgNuD2hiWo0YVf6bYoNEY9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E9G0ZP8CqYMiD3RolptunYVP.png?f=user_large

Oh wacht.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Komende dinsdag zal Amsterdam nieuwe maatregelen aankondigen om bezoek aan de stad te ontmoedigen. Paspoort controle bij de IJ-tunnel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Agent47

I always close my contracts.

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:40:
Ik weet dat ik ook eerdere verstandige dingen heb geschreven.

Maar als ik zelfreflectie doe, moet ik bekennen dat ik de urgentie niet meer voel. Want gedurende de hele crisis was het bij ons zo:

Mijn vrouw werkt in een apotheek, reist elke dag in de trein, metro en tram door Amsterdam. Zelf ga ik 1 of 2 keer naar werk in de trein om het thuiswerken te doorbreken. We hebben een overlijden gehad, waar uiteindelijk meer dan 100 mensen elkaar stonden te knuffelen, waar werd gezongen en gehuild. Ben bij feesten, bbq's, op het strand en in Amsterdam geweest. En dagelijks in de supermarkt waar niemand zich aan welke regel ook houdt.

En ondanks al die risico's hebben we niets, en kennen we niemand die het heeft gehad.

Ik weet dat dit alleen mijn eigen observatie is, en dat het helemaal niets hoeft te zeggen. Maar het is wel de reden waarom wij, en eigenlijk de meeste mensen die ik spreek, de urgentie niet meer voelen.

En ondanks dst het mijn eigen ervaringen zijn, lijkt het me sterk dat ik de enige ben. En dat er dus meer zijn die de urgentie niet meer voelen. Dat sentiment gaat ook een rol spelen denk ik.
Bij ons in het oosten lijkt het allemaal een beetje weg te vagen ook. Waar ik woon dan. Mensen houden wel afstand, maar inderdaad met begravenis of bruiloft etc. vervallen de regels. Mensen knuffelen dan wel. En hier wonen vooral veel boeren in de buurt. Mijn broertje bijvoorbeeld komt veel over de vloer bij mensen qua werk. Boeren die maakt het allemaal niks uit, die hebben over het algemeen ook een hoge weerstand. Die komen met een hand naar voren gestrijkt aangelopen om voor te stellen. In het gooi doen mensen de deur open en lopen ze eerst 10m naar achter en krijgt m'n broertje niet eens koffie :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Laten we voorop stellen dat ik over het algemeen vanuit gezond verstand spreek.

Maar daar is natuurlijk wel bewijs voor.

[...]

https://www.spanjevandaag...-mei-verplicht-in-spanje/

En die werken echt super goed! Je ziet in de grafieken dat vanaf 21 mei het aantal besmettingen echt substantieel laag blijft in Spanje. Er is geen enkel rimpeling te zien, paar honderd gevallen per dag sindsdien. Zie maar:

[Afbeelding]

Oh wacht.....
oh wacht, alleen in het openbaar! Dus niet achter de voordeur en in de tuin met de rest van de buren!..... oh
Het gebruik van een mondkapje is verplicht op de openbare weg, in de open lucht en in elke afgesloten ruimte voor openbaar gebruik of die open is voor het publiek, op voorwaarde dat het niet mogelijk is om de social distance van minimaal twee meter aan te houden.
Dus heeft het mondkapje nut, dat weet je nog steeds niet...
Waarom stijgt het aantal besmettingen zo hard?

Volgens Tieleman blijkt uit een analyse van de experts in Spanje dat vooral de jongeren zich niet goed aan de coronaregels houden. Tieleman: ''Dat is ook zichtbaar op straat, waar jongeren regelmatig zonder mondkapje te dicht op elkaar staan.'' In Spanje is het juist vaak verplicht om een mondkapje te dragen.

Een andere oorzaak is volgens Tieleman de familiebijeenkomsten, die weer volop worden gehouden. ''Daar springt het virus snel over''.
https://www.rtlnieuws.nl/...ttingen-jongeren-lockdown

maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:09:
[...]

Vorige week een doos van 50 gekocht voor 6,95. En dat waren nog niet eens de goedkoopste. Zo crimineel vind ik dat nou ook weer niet.
Dat is een zeer nette prijs. Ik had er laatst 100 voor 23 euro, dat vond ik ook al niet duur. Waar heb je ze vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

oh wacht, alleen in het openbaar! Dus niet achter de voordeur en in de tuin met de rest van de buren!..... oh
Dus? Dat zou precies de situatie zijn hoe het in Nederland zou worden ingevoerd. Dus prima te vergelijken in dat geval.
Dus heeft het mondkapje nut, dat weet je nog steeds niet...
Iedereen met gezond verstand weet dat het geen nut heeft. Er is geen enkel bewijs namelijk dat het wél nut heeft. Geen enkel land mét mondkapjes doet het beter dan landen zonder mondkapjes. Op zijn best kan het geen kwaad.

Overigens geldt de mondkapjesplicht buitenshuis in Spanje sinds augustus altijd en overal (ook bijl 2 meter afstand):
gezichtsmasker / mondkap dragen

Verplicht in heel Spanje, binnen en buiten, ook als er wel 2 meter afstand gehouden kan worden. Daarnaast ook verplicht in het openbaar vervoer.
De verplichting tot het dragen van een mondkapje geldt niet voor kinderen onder de 6 jaar.
https://www.anwb.nl/vakan.../coronamaatregelen-spanje

Maar blijf vooral geloven in de 'heilige graal' genaamd mondkapjes. Als jij denkt dat het helpt, prima. Er is geen enkel bewijs voor, maar als het goed voelt..... dan voelt het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Dus? Dat zou precies de situatie zijn hoe het in Nederland zou worden ingevoerd. Dus prima te vergelijken in dat geval.

[...]

Iedereen met gezond verstand weet dat het geen nut heeft. Er is geen enkel bewijs namelijk dat het wél nut heeft. Geen enkel land mét mondkapjes doet het beter dan landen zonder mondkapjes. Op zijn best kan het geen kwaad.

Overigens geldt de mondkapjesplicht buitenshuis in Spanje sinds augustus altijd en overal (ook bijl 2 meter afstand):

[...]

Maar blijf vooral geloven in de 'heilige graal' genaamd mondkapjes. Als jij denkt dat het helpt, prima. Er is geen enkel bewijs voor, maar als het goed voelt..... dan voelt het goed toch?
Ik zeg niets over de heilige graal, dat leg jij mij nu in de mond, als het je zo hoog zit, doe een open sollicitatie bij het RIVM....

Alle landen met mondkapjesplicht hebben dezelfde problemen dat mensen ze weigeren te gebruiken en alsnog gezellig achter de voordeuren huwelijksfeestjes en BBQ's voor de buren houdt en zo doende dus de verspreiding helpt.

Ook in NL is dit niet anders zoals je her en der kan lezen op Tweakers / Dumpert / NU / Telegraaf, je hebt dus gewoon geen goeie data dat het mondkapje werkt / of niet werkt. Dus je data is incompleet om zo stellig de mondkapjes van tafel te wuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Niet helemaal, want het werkt alleen als iedereen mee doet. Je beschermd namelijk niet jezelf met het mondkapje, maar je omgeving. Dus het is niet prima als het goed voelt voor een persoon en de rest vindt van niet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Marzman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Niet helemaal, want het werkt alleen als iedereen mee doet. Je beschermd namelijk niet jezelf met het mondkapje, maar je omgeving. Dus het is niet prima als het goed voelt voor een persoon en de rest vindt van niet.
Nee, het werkt alleen als iedereen meedoet EN als iedereen het mondkapje op de juiste manier gebruikt.

En dat is een utopie, dat gaat nooit gebeuren. En derhalve zijn ze zinloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Ik zeg niets over de heilige graal, dat leg jij mij nu in de mond, als het je zo hoog zit, doe een open sollicitatie bij het RIVM....

Alle landen met mondkapjesplicht hebben dezelfde problemen dat mensen ze weigeren te gebruiken en alsnog gezellig achter de voordeuren huwelijksfeestjes en BBQ's voor de buren houdt en zo doende dus de verspreiding helpt.

Ook in NL is dit niet anders zoals je her en der kan lezen op Tweakers / Dumpert / NU / Telegraaf, je hebt dus gewoon geen goeie data dat het mondkapje werkt / of niet werkt. Dus je data is incompleet om zo stellig de mondkapjes van tafel te wuiven.
Ik heb meer goede data dat een mondkapjes plicht niet werkt dan dat ieder ander heeft dat dit wel werkt. Enkel en alleen al het feit dat landen met mondkapjes het niet beter doet (zelfs slechter, kijk naar Spanje) zegt voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:50

Lees anders deze wikipedia pagina even door:
Primary research from countries such as Germany and Thailand have shown significant decreases in case rates with widespread mask compliance, without, however, controlling for other measures such as social distancing.
Even snel een artikel die gequote wordt hieruit:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6928e2.htm
Among 139 clients exposed to two symptomatic hair stylists with confirmed COVID-19 while both the stylists and the clients wore face masks, no symptomatic secondary cases were reported; among 67 clients tested for SARS-CoV-2, all test results were negative.
Anyways, de voorbeelden zijn legio.

Je moet geen causale verbanden leggen, waar deze er niet zijn. M.a.w. mondkapjes zijn verplicht in Spanje sinds mei en daarna gaat het aantal besmettingen toch omhoog. Conclusie, mondkapjes werken niet. Dit heet ook wel een drogredenering.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Koenoe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Lees anders deze wikipedia pagina even door:

[...]

Even snel een artikel die gequote wordt hieruit:

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6928e2.htm

[...]

Anyways, de voorbeelden zijn legio.

Je moet geen causale verbanden leggen, waar deze er niet zijn. M.a.w. mondkapjes zijn verplicht in Spanje sinds mei en daarna gaat het aantal besmettingen toch omhoog. Conclusie, mondkapjes werken niet. Dit heet ook wel een drogredenering.
Nee, dat heeft: feiten presenteren.

Ik heb nergens gezegd dat mondkapjes in de basis niet zouden werken. Want dat doen ze ongetwijfeld. Maar in het echte leven moet EN iedereen ze gebruiken EN iedereen ze goed gebruiken. Dat gebeurd niet en gaat ook niet gebeuren.

Conclusie: mondkapjes verplichten helpt niets
Conclusie 2: de landen die het wel hebben doen het slechter dan landen die het niet hebben. Dus een mondkapjesplicht maakt de situatie enkel erger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@Marzman Je haalt nu wat dingen door elkaar.

Het is een maatregel die voornamelijk de rest beschermd tegen eventuele verspreiding van de drager, volgens de theorie. Dus moet iedereen ze dragen.

Waar de vraagtekens bij gezet worden, is het daadwerkelijke effect van die maatregel. Dat is een combinatie van ze niet correct dragen, besmettingen op plekken waar men ze niet op heeft, het überhaupt functioneren van maskers zoals beschreven, enz

Pikant detail: bij operaties dienen de eenvoudige type IIR maskers twee doelen: het voorkomen dat er druppels uit de neus/mond in de wond van de patient terecht komen (infectiegevaar), en het beschermen van het personeel tegen spetters afkomstig van de operatie. Als je gaat zoeken naar onderzoek over die eerste vind je best wat verrassende uitkomsten...

@Koenoe leuk wikipedia artikel, maar van het door je gequote Duitse voorbeeld is al bekend dat die data niet overtuigend is, daar andere Duitse steden rond dezelfde tijd dat verschil niet lieten zien. Verder mooi dat het CDC een anecdote citeert, maar neem dan ook de anecdotes dat het niet werkt mee...

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 25-08-2020 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Marzman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Als het zou werken, dan werkt het ook als maar een deel meedoet. Niet voor de volledige 100% (dat is toch wel een utopie) maar een effect zou meetbaar moeten zijn.
En ik denk dat er inmiddels genoeg data is om daar een conclusie over te trekken. Volgens mij is nergens een effect van mondkapjes aantoonbaar.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Drardollan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat mondkapjes in de basis niet zouden werken. Want dat doen ze ongetwijfeld. maar dan moet EN iedereen ze gebruiken EN iedereen ze goed gebruiken. Dat gebeurd niet en gaat ook niet gebeuren.

Conclusie 2: de landen die het wel hebben doen het slechter dan landen die het niet hebben. Dus een mondkapjesplicht maakt de situatie enkel erger
https://masks4all.co/what-countries-require-masks-in-public/

88 landen dus.

De rest van je drogredenering zullen we dan maar laten voor wat het is. Je geeft zelf al aan dat ze wel werken.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist naar de tandarts geweest.
Mooie vragenlijst ingevuld 2 dagen vooraf waarin je verklaart dat je geen symptomen hebt.
Bij binnenkomst handen ontsmet.
10 lege stoelen, dus ik ga zitten.
Komt er na 5 minuten een vrouwtje van een jaar of 70, zwaar ademend, flink hoestend en zwaar snotterend binnen. Handen desinfectie overgeslagen en gaat op de dichtstbijzijnde stoel naast mij zitten.
De jongeren zullen het straks wel weer schuld zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Koenoe En je eigen drogredeneringen zijn beter?

[ Voor 92% gewijzigd door ijdod op 25-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

Drardollan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat mondkapjes in de basis niet zouden werken. Want dat doen ze ongetwijfeld. Maar in het echte leven moet EN iedereen ze gebruiken EN iedereen ze goed gebruiken. Dat gebeurd niet en gaat ook niet gebeuren.

Geen conclusie, wel correlatie.
En correlatie =/= causaal verband.

Zoals eerder werd aangehaald ligt het ook vaak in de cultuur van mensen waar in zuid-europese landen meer mensen samenkomen met families en vaak ook meer fysiek contact hebben tov noord-west europese landen waar mensen van nature meer afstand houden.

That said ik wil zelf ook geen mondkapjes dragen en zeker niet moeten dragen maar gelukkig is onze regering hier nog vrij terughoudend in. Maar ik vind wel dat we toch zeker een minimale inspanning mogen doen om het virus niet verder te verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:03:
Mooie vragenlijst ingevuld 2 dagen vooraf waarin je verklaart dat je geen symptomen hebt.
Komt er na 5 minuten een vrouwtje van een jaar of 70, zwaar ademend, flink hoestend en zwaar snotterend binnen. Handen desinfectie overgeslagen en gaat op de dichtstbijzijnde stoel naast mij zitten.
Daar heb je iets van gezegd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
En hoe reageerde ze toen je haar verzocht te vertrekken en in quarantaine te gaan? Ik neem tenminste aan dat jij die verantwoordelijkheid wel genomen hebt en het niet laat bij een "verontwaardigde" reactie hier.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Daar heb je iets van gezegd neem ik aan?
Ankona schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

En hoe reageerde ze toen je haar verzocht te vertrekken en in quarantaine te gaan? Ik neem tenminste aan dat jij die verantwoordelijkheid wel genomen hebt en het niet laat bij een "verontwaardigde" reactie hier.
Ik heb het doorgegeven bij de assistent: zij gaf aan dat ik eventueel buiten kon wachten.
Daarna bij de tandarts doorgegeven met als antwoord dat ze er niet zo bang voor zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Awaken1 Maar daar zit aan beide kanten precies het probleem. Er zijn meerdere verbanden zowel positief als negatief te leggen, maar causatie heeft nog niemand vastgesteld. Echter, bij de claim dat ze werken (in de context waar we het over hebben) wordt dit met zeer veel stelligheid beweerd. En dat is iets waar de cijfers die we zien nogal wat vraagtekens bij zetten.

[ Voor 36% gewijzigd door ijdod op 25-08-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
ijdod schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:03:
@Koenoe En je eigen drogredeneringen zijn beter?
Op welke doel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En dan kies ik ervoor om (vanwege mijn hooikoorts) niet naar de kapper te gaan. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:05:
[...]

[...]

Ik heb het doorgegeven bij de assistent: zij gaf aan dat ik eventueel buiten kon wachten.
Daarna bij de tandarts doorgegeven met als antwoord dat ze er niet zo bang voor zijn.
En jij laat je door hun behandelen? Als ze zo laks reageren dan mag die praktijk echt dicht.
Ik ben zelf geen heilige als het gaat om alle regeltjes naleven maar als er zo laks omgesprongen wordt met voor die branche essentiële regels om open te mogen blijven zou ik er wel werk van maken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00

Agent47

I always close my contracts.

Oh ik heb er ook één:

Zaterdag was ik in een winkel waar ze leuke dingen voor in huis hebben --> Tafeltjes, stoelen, kasten, maar ook dingen voor aan de muur etc. :P

Ik ben nog geen minuut binnen. 20M verderop: * Kuch kuch. Kan gebeuren, niet stressen, gewoon verder waar je mee bezig bent. 10 sec later: * Kuch kuch kuch. Ik kijk mevrouw aan, zeg niks en ga gewoon verder waar ik mee bezig was. 10 sec later: kuch , kuch , kuch, halve longen eruit maargoed. Dus ik zonder in te houden : " Je kunt ook gewoon naar huis gaan en thuis blijven" .

Mevrouw: " Ja komt door de geurkaarsen" . Dus ik weer met m'n gedrag: "Als je weet dat je daar niet tegen kan moet je daar vooral aan gaan ruiken in corona tijd. "

Krijg ik serieus als antwoord: " De brutaliteit van de jongeren ( ik ben 24 btw). Jij overleeft het heus wel."

Yeah right, bespaar me je longinhoud in de winkel in ieder geval en denk ook aan anderen, rimpelsauriër.

Sorry, verder gaat alles goed :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ijdod schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
@Marzman Je haalt nu wat dingen door elkaar.

Het is een maatregel die voornamelijk de rest beschermd tegen eventuele verspreiding van de drager, volgens de theorie. Dus moet iedereen ze dragen.

Waar de vraagtekens bij gezet worden, is het daadwerkelijke effect van die maatregel. Dat is een combinatie van ze niet correct dragen, besmettingen op plekken waar men ze niet op heeft, het überhaupt functioneren van maskers zoals beschreven, enz
Dat klopt wel maar dat is met alle informatie rond Covid. Het is al iets beter dan in maart, maar er moeten continu beslissingen genomen worden met halve informatie. Je kan regelgeving rond mondmaskers ook altijd weer aanpassen door voortschrijdend inzicht, maar er moeten wel snel knopen worden doorgehakt omdat het anders te laat is om in te grijpen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

ijdod schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
@Awaken1 Maar daar zit aan beide kanten precies het probleem. Er zijn meerdere verbanden zowel positief als negatief te leggen, maar causatie heeft nog niemand vastgesteld.
Dat klopt maar dan moeten we niet doen alsof er ineens gigantisch bewijs is dat mondkapjes niet werken omdat in spanje er weer een tweede piek is.

Trouwens ik denk dat je een afweging moet maken tussen de mogelijke gevolgen en de lasten.

stel nou het volgende:
Je gebruikt wel een mondkapje.

In het geval dat ze wel werken:
Je hebt minder mensen geïnfecteerd.

In het geval dat ze niet werken:
Je bent een paar euro kwijt.

[ Voor 25% gewijzigd door Awaken1 op 25-08-2020 10:15 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic