Dracula schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:19:
Wat we echter even lijken te vergeten (sommige dan) is dat de ziekenhuis opnames achter blijven omdat nu vooral jonge mensen (20-40) besmet raken en die minder vaak naar het ziekenhuis hoeven.
Dus ja het is positief dat minder mensen opgenomen worden maar dit betekend niet dat het virus onder controle is of dat we dan maar de maatregelen moeten laten gaan.
Dat betekent juist dat het virus onder controle is. Het hele beleid van de overheid is er op gericht om enerzijds de zorg niet te zwaar te belasten (dat lukt prima) en immuniteit te kweken (dat lukt ook prima). Zolang dat zo is, is het virus onder controle.
In februari en maart hadden we die controle niet, vandaar dat er toen (wereldwijd) aan de noodrem getrokken werd.
Zodra de mensen in de 20-40 (of zelfs 50+) in contact komen met ouderen gaan we zeker een flinke stijging zien in opnames en sterfgevallen.
Heb jij een glazen bol? Het is helemaal niet zeker dat er een flinke stijging gaat zijn in opnames en sterfgevallen. Dat jij dat denkt, dat is prima. Maar dat maakt het geen zekerheid.
Ik heb in dit topic (en in de media) in de afgelopen weken al 'zekerheid na zekerheid' mogen lezen. Tot op heden zijn er bar weinig van dit soort 'zekerheden' uitgekomen.
Los daarvan heeft het geen enkele zin om je druk te maken over wat er eventueel gaat komen. Daar heb je op dit moment geen enkele invloed op, het is zo onzeker als maar zijn kan. Het is geen eb en vloed wat je voor een heel jaar kunt doorrekenen, het is een nieuw virus waar we nog welke dag wat van bij leren.
Het is de taak van de overheid om te sturen op de meest actuele situatie, en wij moeten die maatregelen in acht nemen.
Dus ja minder opnames is goed voor alles en iedereen, maar minder opnames zien als een teken dat het de goede kant op gaat en dat maatregelen overdreven zijn... nee zo zou ik het niet willen zien.
Ik zal de laatste zijn die de maatregelen overdreven vindt. Al heb ik er misschien ook wel een paar kritische noten bij soms.
Het aantal opnames is wel een graadmeter hoe goed het gaat. Nogmaals, het beleid is primair geen overbelasting van de zorg en secundair immuniteit. Het virus is er en gaat niet uit zichzelf weg voorlopig. Tot die tijd moeten we maximale controle zien te houden en wanneer nodig maatregelen aanscherpen of versoepelen. Tot op heden gaat dat prima en ziet het er goed uit.
Wat niet wil zeggen dat het over een maand nog goed gaat, maar ook daarvoor val ik in herhaling, net als jij heb ik ook geen glazen bol. Het virus is onbekend en onvoorspelbaar, de situatie kan volgende week heel anders zijn.