Erapaz schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:18:
Eerlijk gezegd vind ik het vooral mooi karma dat degenen die om mondkapjes riepen nu het deksel op de neus krijgen. Ik word erg moe van al dat geroep om mondkapjes, vooral de beelden uit Amerika waar de zelf nadenkenden worden gedemoniseerd en op straat worden aangevallen/uitgescholden voor het niet dragen van een mondkapje. Er wordt zo gefocussed op het in de pas moeten lopen dat vergeten wordt kritisch te kijken of mondkapjes wel werken. Mensen worden gewoon uitgemaakt voor moordenaars als ze geen kapje dragen.
In de VS is het mondkapje verworden tot een politiek symbool. Voor een bepaalde groep kunnen ze ermee vooral hun deugd uitstralen ten opzichte van de rest die het niet draagt. Door het te dragen of niet te dragen kan je ermee afzetten tegen de andere groep.
De overtreding van de coronaregels leiden tot een strafbeschikking omdat je de bestuurswet overtreden hebt welke de noodverordeningen mogelijk maakt. Een strafbeschikking wordt opgelegd door de Officier van Justitie (in dit soort gevallen vrijwel geheel automatisch) en je krijgt je boete plus strafblad. Geen rechter voor nodig.
Er is wel een beroep mogelijkheid, je kan binnen 14 dagen na dagtekening van de strafbeschikking protest aantekenen. Dan moet de OvJ nogmaals de overtreding bekijken en bedenken of hij zijn eigen beslissing terecht vond.

Zo ja, dan komen jullie er niet uit en gaat de zaak naar de bestuursrechter.
Er zijn nog weinig getallen hoeveel mensen protest hebben aangetekend tegen hun coronaboetes. Wel is Nederland sinds de noodverordeningen in zijn gegaan heel wat zware jongens rijker geworden. Het helpt ook niet dat minister Grapperhaus in de media zelfs heeft durven zeggen dat mensen niet in protest moeten gaan tegen hun corona boetes.
Dan komen we bij het echte venijn, dat strafblad. De Tweede Kamer is hier het niet mee eens, de Orde van Advocaten, de Raad voor de Rechtspraak en de Raad van State hebben het als buiten proportioneel bestempeld. Alleen De Jonge en Grapperhaus vinden dat je een strafblad verdiend. Ze hebben wel een concessie gedaan, als je nu een VOG aanvraagt mag degene die je aanvraag beoordeeld zelf bepalen of je corona aantekening meetelt of niet. Dus je VOG wordt dan echt een soort roulettespel.
De spoedwet maakt het niet beter overigens. In de spoedwet is dat strafblad ook verankert. Je zal en moet als crimineel daarna door het leven moeten.
Gonadan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:58:
Het enige waar ik vraagtekens bij heb is dat de straf vastgelegd wordt (strafblad). Het is echter wel een gedraging waarbij het van aannemelijk belang is om te weten of iemand recidivist is en eventueel straffen te verzwaren. In dat licht kan ik een aantekening wel begrijpen, maar ik weet niet of dat ook de argumentatie is geweest. Die moet ik opzoeken.
Je krijgt een stafblad omdat je een niet-Mulder boete hebt van meer als 100 euro. Dat is genoeg. In dit geval overtreed je geen coronawet, maar de wet welke je dwingt te luisteren naar noodverordeningen. Dat je nu een strafblad krijgt komt door de werking van de wet. Maar De Jonge en Grapperhaus zijn van mening dat een corona overtreding ook echt een strafblad waard is. In de spoedwet is dit namelijk ook vastgelegd.
Een strafblad beperkt je nogal. Veel werkgevers vereisen een VOG en als je die niet kan krijgen heb je geen baan. Ik begrijp dan ook werkelijk niet waarom ze dit mensen aan willen doen. Die prent van 400 euro is al erg genoeg. Om nu nog even vijf jaar lang je leven te verzieken is nogal wat. Het is niet alsof je oudjes hebt staan beroven bij de pinautomaat.