prijk schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Naar mijn idee is de enige reële optie dat we geleidelijk weer toegaan naar de situatie zoals die voor elke ziekte geldt, namelijk dat de zwakkeren zichzelf beschermen tegen die ziekte, en niet dat de hele maatschappij het gedrag moet aanpassen om een beperkte groep zwakkeren te beschermen. Een dergelijke solidariteit is uiteindelijk onhoudbaar, en daarop moet het beleid zich richten.
Ik snap die ikke-mentaliteit niet. Is dat dezelfde mentaliteit die vroeger zei "ik woon in het oosten van het land en ver weg van de grote rivieren. Laat die laaglanders hun eigen dijk maar bouwen."?
Geleidelijk terug naar vroeger, is het dan met of zonder vaccin? En het beschermen van de zwakken, moeten zij zich laten vaccineren of de rest van de bevolking? Want een vaccin gebruiken bij mensen die sowieso al zwakker zijn, kan wel eens fatale gevolgen hebben. Het best bescherm je die mensen net door de groepsimmuniteit. (Een vaccin zal sowieso het afweersysteem in werking zetten, en bij bepaalde groepen kan dit dus fataal zijn). Een medewerker in een rusthuis gaat normaal ook elk jaar de griepprik halen. Dat is niet zodat de medewerker niet ziek wordt, maar vooral zodat de medewerker de griep niet kan/zal verspreiden onder de rusthuisbewoners. In dit geval zorgt de maatschappij voor de bescherming, en moet die zwakkere zichzelf niet beschermen (een gezonde handhygiëne ed daargelaten).
En terug naar vroeger, is dat dan allemaal tesamen om 7u30 op het OV en in de file om naar het werk te rijden, of willen we de voordelen van het telewerk toch behouden? Want dat is, toch bij ons, gebleken, ineens kan er wel meer aan telewerk gedaan worden. Wat eerst, volgens sommige werkgevers, totaal niet mogelijk was. Werkgevers gaan toch wel eens denken of die miljoenen voor een centraal kantoorgebouw echt wel nodig zijn.
In België was in juni COVID redelijk onder controle, en stelselmatig kwam het "gewone" leven terug op gang. We konden terug normaal gaan winkelen, scholen gingen terug open, de horeca kon terug open. En op zich ging dit, en bleven de besmettingen onder controle. Wanneer liep het uit de hand? Wanneer we terug als een malloot hele bevolkingsstammen gingen uitnodigen voor een BBQ in de tuin, (religieuze) feesten gingen geven (de "thuissituatie" uit elke bevraging) en iedereen terug op kantoor werd verwacht.
Vergeet het dat het terug naar vroeger gaat. Bij ons op het werk bestond de gewoonte om bij binnenkomst iedereen een goede dag te wensen, met een handje te schudden erbij. Dat is er nu uit, en dat zie ik ook niet terugkomen. Het toch maar gaan werken ondanks we ons een beetje minder voelen, helemaal eruit zal het wel niet gaan, maar ik vermoed dat er toch meer ziektedagen zullen worden opgenomen. Dus er zijn reeds gedragingen die veranderden door deze pandemie. Smijt het kind niet met het badwater weg omdat we terug naar "vroeger" willen.
Corona-besmettingen terug naar nul, zoals door Aboutaleb bepleit, is een heilloze route.
En het aantal besmettingen naar 0 brengen, is inderdaad hopeloos. Het "beestje" waart nu vrij rond, en dat krijg je zo maar niet weg. Die R-waarde zo dicht mogelijk tegen 0 brengen, dat moet de betrachting zijn.