Allereerst excuses voor deze post: Ik vind het duidelijk prettig om even de economische theorie in te duiken ipv te doomscrollen ove rCorona waar ik geen vat op heb.
Ik hoop dat jullie er een beetje begrip voor hebben, ik zal proberen niet teveel economie geleuter de draad in te duwen.
ShellGhost schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:25:
[...]
Tof.

Eentje die weet waar hij het over heeft.
Ik neem aan dat je ook niet wilt dat we Amerikaanse praktijken krijgen waar de geldpers al jaren ongelimiteerd staat te draaien en waar de inflatie kunstmatig word beïnvloed. Dat land had al failliet verklaard moeten worden met die staatsschuld.
Gebeurd overal.... dat is hoe het systeem hoort te werken.
Op macro niveau (landen) zijn schulden en geldvooraad knoppen om de economie mee te sturen. Er is niemand die een land kan tegen houden om een waardepapier van 1.000.000.000.000.000.000.000 euro te drukken. En als iemand op de markt dat dan koopt dan is dat verder prima. (ja, lijkt me niet ideaal voor de inflatie, maar niemand die dit kan verbieden).
Zo ook de Amerikaanse schuld: zolang er vraag is naar die schuldpapieren kan Amerika vrolijk geld bijdrukken. En nee die waardepapieren gaan niet of nauwelijks naar china, die waardepapieren gaat naar de grote jongens in Europa en de USA. Hier geldt ook weer de bekende regel: als het spannend is in de wereld zijn staats waardepapier betrouwbaar en is er veel vraag naar.
Dat systeem werkt ontzettend goed. Als je naar economische crises kijkt is het zelden (nooit?) dat deel van het systeem wat klapt*, het gaat altijd mis op de publieke kapitaal markt.
Anyway, sinds de laatste krediet crisis kunnen rijke landen al hun schulden omtoveren in waardepapieren met lage of zelfs negatieve rente. Waarom denk je dat onze staats-begroting pre-corona zo rooskleurig was?
Het vervelende is alleen dat dit dus een teken is van structurele problemen op de privaate markt... we zijn nog steeds niet uit het wak van 2008 en het Corona wak is nog veel dieper (ja dat orakel ik, durf er wel een drankje op te zetten). Anders gezegd, denk niet dat ik enthusiast ben over de negatieve rente op staats waarde papieren, het is juist een symptoom dat het helemaal niet goed gaat
* Zolang de schuld voornamelijk bij jezelf ligt. In zuid Amerika en Africa wordt schuld door ons geleveraged... weer een ander verhaal.
[
Voor 7% gewijzigd door
roffeltjes op 12-10-2020 16:49
]