[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb mijn dak van binnenuit geisoleerd en ben nu bezig het Velux dakraam af te timmeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-fRM6fjUvY19vjBtZpQ6Op6QDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGLlddoVvhnHHrdGfc8YpHXo.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste herstellen? Ik vind de look van blank hout het mooist, dus het liefst schilder ik het raam niet. Kan ik dit gewoon wegschuren en dan aflakken met een transparante lak oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

bazzzzzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:00:
[...]
ik linkte naar die shop omdat ze een mooie handleiding bij de artikelen hebben staan ;)
Er zijn weinig winkels die dit soort trucjes uitleggen. De meeste promoten liever hun duurbetaalde legservice.
& @Twijfels .. de link waar naar je verwijst, zetten ze de onderdelen apart gelinkt ook te koop.. met een meer redelijke prijs _/-\o_ de laatste foto in de handleiding lijkt net of het hout gespleten is .. ook gerust stellend.

maar je hebt toch speciale spanschroeven ipv zo'n rampamoer ? dat lijkt mij beter om zoiets dergelijks te doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
vso schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:47:
[...]
& @Twijfels .. de link waar naar je verwijst, zetten ze de onderdelen apart gelinkt ook te koop.. met een meer redelijke prijs _/-\o_ de laatste foto in de handleiding lijkt net of het hout gespleten is .. ook gerust stellend.

maar je hebt toch speciale spanschroeven ipv zo'n rampamoer ? dat lijkt mij beter om zoiets dergelijks te doen ..
Die €3,25 voor de "krakende trap opspanschroef" is per 1 stuk, waar je bij andere winkels er daar 10 voor krijgt ;) Is dus nog steeds geen redelijkheid aan.

Het idee met handleiding is goed hoor, maar niet zo goed dat het zo'n achterlijke prijs rechtvaardigt imo.

In welke zin is dit item anders dan reguliere rampamoeren, afgezien van de fancy naam die ze er aan geven? Rampamoeren zijn er in verschillende soorten en maten. Mijn linkje is met gleuf, maar ze zijn overal en nergens ook met inbus kop te vinden voor vrijwel dezelfde prijs.

@bazzzzzz het was verder geen verwijt richting jou, wou alleen laten zien dat je het voor nog geen 20% van de prijs elders kan kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 06-01-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daar was ik het ook niet mee oneens ;)
In welke zin is dit item anders dan reguliere rampamoeren, afgezien van de fancy naam die ze er aan geven? Rampamoeren zijn er in verschillende soorten en maten. Mijn linkje is met gleuf, maar ze zijn overal en nergens ook met inbus kop te vinden voor vrijwel dezelfde prijs.
Bedoelde meer dat je een schroef met dubbele schroefdraad oid maar 2 verschilende "draaing" .. elk schroefdraad bijt zich respectievelijk vast in 1 van de 2 .. en door daarna te draaien kan je hem "stellen"

Of een normale schroef voldoet toch ook wel ?? waarom deze speciale (imho "te korte") meuk

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:05
Daan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:11:
Zo is het idd. Wij hebben ook 2 (jonge) kinderen, maar die worden ook een keer groot en dan heb je dat niet meer. Ik heb het gewoon geaccepteerd dat het af en toe (oke, meestal) een zooi kan zijn :P
Hier pubers. De zooi is alleen maar groter geworden :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:34
vso schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:04:

[...]

Bedoelde meer dat je een schroef met dubbele schroefdraad oid maar 2 verschilende "draaing" .. elk schroefdraad bijt zich respectievelijk vast in 1 van de 2 .. en door daarna te draaien kan je hem "stellen"

Of een normale schroef voldoet toch ook wel ?? waarom deze speciale (imho "te korte") meuk
ik heb zelf deze gebruikt:
https://www.rvspaleis.nl/...-a2-[-]-m12/913-2-12x35_1

De truc is dat de stelschroef zich vast zet in de trede en daardoor druk uitoefent op het stootbord. Vaak kraakt een oude trap namelijk omdat je iets omlaag veert.
Een gewone schroef verbind de trede met het stootbord, met een stelschroef druk je ze iets uit elkaar.

Als je kijkt in timmermansboekjes zie je ook vaak het advies dat bij het bouwen van een trap je het stootbord iets rond moet schaven zodat de trede altijd onder druk staat.
Het toevoegen of opnieuw plaatsen van de wellatten zie je ook veel terugkomen als tip om kraken te verminderen. Wellatten zitten soms aan de buitenkant van de trap en soms aan de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Houten_trap2.svg/1200px-Houten_trap2.svg.png

@jsiegmund :
Zie hier ook erg veel goede info:
https://www.woodworking.n...chtmaken-open-trap.20087/

Vooral pagina 2 bekijken. De boeken van jellema zie ik vaker voorbij komen als bron(komt nog uit de tijd voor prefab maar blijft actueel schijnbaar).

[ Voor 16% gewijzigd door bazzzzzz op 08-01-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bazzzzzz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:39:
[...]

De truc is dat de stelschroef zich vast zet in de trede en daardoor druk uitoefent op het stootbord. Vaak kraakt een oude trap namelijk omdat je iets omlaag veert.
Een gewone schroef verbind de trede met het stootbord, met een stelschroef druk je ze iets uit elkaar.

Als je kijkt in timmermansboekjes zie je ook vaak het advies dat bij het bouwen van een trap je het stootbord iets rond moet schaven zodat de trede altijd onder druk staat.
Het toevoegen of opnieuw plaatsen van de wellatten zie je ook veel terugkomen als tip om kraken te verminderen. Wellatten zitten soms aan de buitenkant van de trap en soms aan de binnenkant.
[Afbeelding]
thx op de planning staat nog de trap van beneden dicht maken, deze tips zijn dan wel erg nuttig

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
jordje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:57:
[...]

[...]

Je kan als particulier zonder pasje online bestellen en afhalen bij het filiaal, of laten bezorgen. Je mag volgens mij zonder pasje alleen niet de 'showroom' in. :P
Haha vandaag, twee maanden na aanvraag, is het pasje binnengekomen. Kan ik toch nog wat doen in deze lockdown :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Vandaag de tv maar eens opgehangen. Hij stond op een tijdelijk meubeltje dat veel te klein is voor dit formaat tv. Bij de aanleg van de elektra heb ik een 50 mm buis ingefreesd voor de bekabeling van de tv. Ik houd niet van snoertjes of kabelgootjes in het zicht. Omdat ik nog niet wist hoe groot de tv zou zijn en hoe hoog de tv zou komen te hangen, heb ik er geen bochtjes op de buis gezet. Dat heeft als voordeel dat je later gewoon recht door de buis een gat kan boren en ook complete stekkers erdoorheen kan trekken. Helaas had ik geen 55 mm dozenboor maar dat maakt niet uit want het ene gat zit achter de tv en de andere komt achter het (nog te maken) meubel. Hier wat foto's van het plaatsen:

ruwbouwfase:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCaAqQAqrib6yBBzCWXbXijXn_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxO2ZGaGq8GVSf2tFnH5saSp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ofLzWGyZfwbZTplM1HoSBmoEh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVFYysDl9FKYhISdXtLXohKt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCqhz6OMH-ixxCmBPI1f-ZVYZ5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nruDkAHI86thHcHqq8FF9ymT.jpg?f=fotoalbum_large

met het tijdelijke meubeltje eronder en de tevens tijdelijke Logitech 5.1 set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMu4DNejTWP6HxeUlUkeFEdXeQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w42vCqgiwUDQ0mV6T98srMCV.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas zal mijn nieuwe meubel minimaal 40 cm diep moeten zijn achter de deurtjes. Anders krijg ik mijn receiver er niet in met de hdmi en speakers aangesloten. Had liever binnen de 35 cm vanaf de muur gemeten gebleven maar ik ben erg op 5.1 geluid gesteld.

De gebruikte muurbeugel is trouwens gewoon een goedkope Ewent Easy Fix XL. Dichter dan met deze krijg je de tv toch niet op de muur, tenzij je geen kabels aansluit.

[ Voor 7% gewijzigd door GodDamage op 06-01-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:50

Impry

Rallymedia.nl

De_Bastaard schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Haha vandaag, twee maanden na aanvraag, is het pasje binnengekomen. Kan ik toch nog wat doen in deze lockdown :P
29 december onderstaand bericht ontvangen:
ZELFBOUWERS VOORLOPIG GEEN TOEGANG TOT BOUWMAAT!

Beschik je via ZelfbouwinNederland.nl (ZIN) over een Bouwmaatpas?

In verband met de op 14 december jl. door het Kabinet afgekondigde lockdown-maatregelen, kunnen zelfbouwers die via ZelfbouwInNederland.nl over een eigen Bouwmaatpas beschikken voorlopig geen aankopen doen in de Bouwmaatvestigingen.

Ook het doen van online aankopen via de webshop van Bouwmaat is voorlopig niet mogelijk voor zelfbouwers.

In verband met de huidige maatregelen hebben wij de mogelijkheid voor zelfbouwers om via ZelfbouwInNederland.nl een eigen Bouwmaatpas aan te vragen eveneens voorlopig geblokkeerd.

Zodra deze situatie zich weer wijzigt, informeren wij u via ZelfbouwInNederland.nl en via onze nieuwsbrief.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Impry schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:42:
[...]

[...]
Ja. Die heb ik ook gehad. Een dag nadat mijn pasje gereed was...

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:00
Haha meen je niet! Godmiljaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

[...]

[Afbeelding]
Onze trap kraakt ook heel erg (net als sommige deurklinken) maar dat is een open trap. Daar werkt dit trucje dus niet op :'( Gezien we niets met de trap hebben gedaan sinds het huis is opgeleverd afgelopen jaar willen we dit jaar een timmerman de boel laten repareren / prepareren en hem dan door een schilder laten verven. Zal nog een lieve duit gaan kosten met 4 trappen van 16 treden...

Oh trouwens, ik ben van plan om een Makita RT0700CX3J frees te kopen, maar volgens mij zitten daar standaard geen frezen bij. Iemand nog tips voor een setje om mee te beginnen. Wil bijvoorbeeld de rand van een plank die ik gebruik als bureau afronden en dingen uit plaatmateriaal frezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shapeshifter op 06-01-2021 20:26 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNyk-umayayjfNb6p6OiQZANZyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcaFltOY1CtOzDgRnZ1qEzua.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand nog een goede suggestie hoe dit af te werken? Ik denk nu aan een regel vast aan de dagkant van het kozijn met regels naar de balklaag en daar een stucplaat op, evt wat achterhout om makkelijk nog iets van raamdeco op te hangen. De holle ruimte erachter vol met steenwol oid?

De stalen balk is geen koudebrug, de buitenkant van de gevel is ingepakt met een gevelisolatie systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deWit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:26:
[Afbeelding]

Iemand nog een goede suggestie hoe dit af te werken? Ik denk nu aan een regel vast aan de dagkant van het kozijn met regels naar de balklaag en daar een stucplaat op, evt wat achterhout om makkelijk nog iets van raamdeco op te hangen. De holle ruimte erachter vol met steenwol oid?

De stalen balk is geen koudebrug, de buitenkant van de gevel is ingepakt met een gevelisolatie systeem.
Zou je verdiepen/vraag stellen hier .. (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? is inmiddels geen simple topic meer namelijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
Crosspost van het 'badkamer topic' maar hier zitten meer meningen om uit te putten :D
louzy82 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:29:
Hier lopen de vorderingen van de badkamer vlotjes verder. Einde week klaar met tegelen, maandag kitter, dinsdag loodgieter om af te monteren.

Ik zal tegen die tijd wat fotos posten van het verloop.

Voor nu zoek ik wat advies voor de locatie van de spotjes.

Hieronder het ontwerp van de badkamer met wat nuttige afmetingen erin.
Het grijze vlak is een schuin dak, waar ook nog een grote balk in zit, redelijk hoog.

Ik dacht zelf aan 6 spotjes, 4 in het gedeelte van de WC + Wastafel en 2 in het gedeelte van de douche en het verlengde daarvan.
Het leek me logisch om deze 2 gedeelten als aparte ruimten te zien en daarbinnen de spotjes te centreren (alleen in het vlakke plafond, niet in de schuine kant).

Waarom ik hier enigzins over twijfel:

1) Bij de douche komt er een spotje op ca. 59 cm uit de links muur, terwijl de douchekop zelf al tot 50 cm uit de muur komt. Zou dit wellicht een hele opvallende schaduw van de douchekop creeeren?

2) Bij de wastafel komt de rij spotjes dan op ca. 63 cm uit de achtermuur van de wastafel (welke 48 cm diep is). Zou dit nog voor problemen zorgen qua schaduw? (we hebben een spiegel met ingebouwde verlichting mocht iemand direct licht in hun gezicht nodig hebben voor make up o.id.)

De spotjes hebben een stralingshoek van 60 graden.

Ontwerp:
[Afbeelding]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

louzy82 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:48:
Crosspost van het 'badkamer topic' maar hier zitten meer meningen om uit te putten :D

[...]
next time ff je post wijzigen en de text 1:1 copy & paste + de vermelding van crosspost :+ komt de foto namelijk mee

Maaruh is het niet een idee om een met 2cm balk(jes) een geraamte maken waar je de 4 of 6 lampjes tijdelijk op de beoogde locatie(s) kan hangen :? dat het paar cm lager hangt is minder erg dan het alternatief van gaten boren lijkt mij ..

Anderzijds zeker met smart dimbare verlichting zou ik voor meer gaan dan voor minder, RGBWW model voor die 1ne keer een met kleur dat je een romantische sfeer oid wilt doen >:) en als het standaard op 50% staat is dan ook geen ramp .

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 06-01-2021 21:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
deWit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:26:
[Afbeelding]

Ik neem aan dat erboven een verdiepingsvloer op zwaluwstaartplaten ligt of is dat het dak van een uitbouw? Je plan zou moeten werken. Eventueel zou je nog blokjes hout kunnen lijmen/vastklemmen in de balk waarop je de stucplaat kunt vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:27
vso schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:03:
[...]

next time ff je post wijzigen en de text 1:1 copy & paste + de vermelding van crosspost :+ komt de foto namelijk mee

Maaruh is het niet een idee om een met 2cm balk(jes) een geraamte maken waar je de 4 of 6 lampjes tijdelijk op de beoogde locatie(s) kan hangen :? dat het paar cm lager hangt is minder erg dan het alternatief van gaten boren lijkt mij ..

Anderzijds zeker met smart dimbare verlichting zou ik voor meer gaan dan voor minder, RGBWW model voor die 1ne keer een met kleur dat je een romantische sfeer oid wilt doen >:) en als het standaard op 50% staat is dan ook geen ramp .
Thanks, zal ik volgende x doen.

Er komt een verlaagd plafond dus qua gaten boren is er geen moeite, het gaat me echt om de locatie.

Er komen dim-to-warm spots in die van 2700k naar 1800k gaan als er gedimd wordt :d

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Shapeshifter schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:15:
Onze trap kraakt ook heel erg (net als sommige deurklinken) maar dat is een open trap. Daar werkt dit trucje dus niet op :'( Gezien we niets met de trap hebben gedaan sinds het huis is opgeleverd afgelopen jaar willen we dit jaar een timmerman de boel laten repareren / prepareren en hem dan door een schilder laten verven. Zal nog een lieve duit gaan kosten met 4 trappen van 16 treden...
Dan kraken de tredes waarschijnlijk in de trapboom. Of de trapboom kraakt zelf ergens in z'n bevestigingen. Met zorgvuldig luisteren zou dat wel te vinden moeten zijn. Als de trede in de trapboom kraakt zou je blijkbaar schroeven schuin door de trede in de trapboom kunnen schroeven. Zie de instructie waar @bazzzzzz in dit bericht naar linkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar lijkt me plausibel.
Oh trouwens, ik ben van plan om een Makita RT0700CX3J frees te kopen, maar volgens mij zitten daar standaard geen frezen bij. Iemand nog tips voor een setje om mee te beginnen. Wil bijvoorbeeld de rand van een plank die ik gebruik als bureau afronden en dingen uit plaatmateriaal frezen.
Ik heb een startsetje gekocht bij Hornbach, maar Action en HBM hebben ook dit soort setjes. In mijn ervaring is het prima om mee te beginnen. Ik heb inmiddels een paar "echte" frezen gekocht maar ik gebruik de frezen uit het setje ook nog regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:21
Dat is toevallig; ik heb vorige week die frees en dat setje frezen bij Hornbach besteld. Hopelijk wordt dit morgen of overmorgen bezorgd. Met LPG was de Makita maar 210 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Binnenkort de plinten afkitten. De muren moet ik nog verven.

Ik las even geleden wat advies om geen acrylaat of standaard montagekit te gebruiken omdat deze na een tijdje vergelen of barsten. Iemand zweerde bij een bepaald product van Bison oid voor deze toepassing maar ik kan deze post niet meer vinden..

Anders voor Zwaluw Acryl Anti-Crack gaan, dat is wat flexibeler om de werking van gipswanden op te vangen? Ik heb ook Zwaluw high tack om te plinten te verlijmen en dat vind ik echt topspul :)

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 07-01-2021 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
zwaluw anticrack is fijn spul. smeert mooi.
Zo vind ik de anticrack van bison weer echt klote (&duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:28
[...]

https://www.ad.nl/wonen/d...je-wat-aan-doen~ad22320f/

Wigjes aan de onderkant staat hier. Ik moet het echter nog proberen want mijn open trap kraakt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sloth schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:04:
Binnenkort de plinten afkitten. De muren moet ik nog verven.

Ik las even geleden wat advies om geen acrylaat of standaard montagekit te gebruiken omdat deze na een tijdje vergelen of barsten. Iemand zweerde bij een bepaald product van Bison oid voor deze toepassing maar ik kan deze post niet meer vinden..

Anders voor Zwaluw Acryl Anti-Crack gaan, dat is wat flexibeler om de werking van gipswanden op te vangen? Ik heb ook Zwaluw high tack om te plinten te verlijmen en dat vind ik echt topspul :)
Ik heb overal den braven / zwaluw anti-crack gebruikt, werkt fijner dan andere acrylaatkitten die ik heb gebruikt. Werkt bij mij de plinten mooi af, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

GodDamage schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Ik neem aan dat erboven een verdiepingsvloer op zwaluwstaartplaten ligt of is dat het dak van een uitbouw? Je plan zou moeten werken. Eventueel zou je nog blokjes hout kunnen lijmen/vastklemmen in de balk waarop je de stucplaat kunt vastschroeven.
Zwaluwstaartplaten is inderdaad de verdiepingsvloer van de badkamer.

Blokken hout zou nog kunnen om extra te verstevigen maar is denk ik niet nodig, maar dat is inderdaad wel hoe ik de andere stalen balken die her en der in de balklaag zitten afwerk; balk er tussen klemmen, dot PUR er achter om vast te lijmen en daar de (dubbele, want hoofddraagconstructie dus brandwerendheid) stucplaat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:14
cooper87 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:45:
Ik heb mijn dak van binnenuit geisoleerd en ben nu bezig het Velux dakraam af te timmeren.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste herstellen? Ik vind de look van blank hout het mooist, dus het liefst schilder ik het raam niet. Kan ik dit gewoon wegschuren en dan aflakken met een transparante lak oid?
Als eerst wil ik je de tip geven dat je de velux dakramen realatief makkelijk uit het kozijn kan halen. (dus ik zou even lekker wachten op de lente/zomer om dit aan te pakken)

En ik zou de boel helemaal kaal maken, alles. Anders krijg je sowieso vlekken. Mijn dakraam heb ik helaas niet goed gedaan, omdat ik het niet volledig tot het hout heb opgeschuurd. Die mag ik nog een keer doen :X

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:51

[Afbeelding]

Het ziet eruit alsof je een vochtprobleem heb, want die blanke lak gaat er niet zomaar vanaf. Dus ik zou eerst kijken waar het water vandaan komt en of je dat kan repareren.
Anders zou je nog kunnen overwegen om een nieuw dakraam te plaatsen. Als je hetzelfde model koopt zou dat redelijk makkelijk te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:59
Dank voor de eerdere feedback op de beneden verdieping! Dan nu boven:

Links is de huidige situatie, rechts wat wij voor ogen hebben.

Wat we willen doen is als volgt: 2 slaapkamers voor de kids, 1 master suite, 2 badkamers (waarvan 1 ensuite dus), apart toilet. Nieuw dakkappel over de gehele breedte aan de oost-kant (op achtertuin, rechts op de plattegrond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgS4LcZ9XNi3WCjzDuyT3ZFmELY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hgPMMU2ZUpSufYXiXMFz5ssd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/306SlpcOWAjnNNyfSKaRCsFNyuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZjcdO6Xp9BkLSMbAoyQKHEhT.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
chrisborst schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Het ziet eruit alsof je een vochtprobleem heb, want die blanke lak gaat er niet zomaar vanaf. Dus ik zou eerst kijken waar het water vandaan komt en of je dat kan repareren.
Anders zou je nog kunnen overwegen om een nieuw dakraam te plaatsen. Als je hetzelfde model koopt zou dat redelijk makkelijk te doen moeten zijn.
Het vocht probleem komt door te weinig ventilatie of te veel mensen in de kamer. Hier heb ik ook veel last van 'hijg vocht'. als ik 's ochtends wakker wordt, zit er rondom het raam vocht ( door de koude brug van het aluminium van het dubbelglas).

Meer ventileren helpt, even met een doekje in de ochtend het vocht opnemen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

Dit raam is gewoon op. waarschijnlijk een model van 30 of 40 jaar oud. Vervangen van die ramen is echt heel simpel zelf te doen, zeker als je dezelfde maat neemt. Ik heb voor 400 euro een MK04 raam vervangen. Dagje werk en dan kan je daarna gelijk de aftimmering goed doen. Deze zit namelijk in een gleuf van het dakraamkozijn als het goed is. Ik moest die voor het nieuwe dakraam ca 3 cm inkorten. Wacht er wel mee tot lente/zomer, dan heb je wat meer daglichttijd om het te vervangen.

Met het nieuwe raam ben je ook gelijk van het condens aan de binnenkant af.

* PaT gaat er van het voorjaar nog 1 vervangen *

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 07-01-2021 12:35 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Daan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:49:

Wat we willen doen is als volgt: 2 slaapkamers voor de kids, 1 master suite, 2 badkamers (waarvan 1 ensuite dus), apart toilet. Nieuw dakkappel over de gehele breedte aan de oost-kant (op achtertuin, rechts op de plattegrond).

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat wil je weten? Wat is je vraag?

Aan je plannen te zien gaat het in ieder geval geen goedkope verbouwing worden (met de natte vinger: minimaal 50k), daar ben je je van bewust?

[ Voor 74% gewijzigd door Harrie_ op 07-01-2021 12:26 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
PaT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Dit raam is gewoon op. waarschijnlijk een model van 30 of 40 jaar oud. Vervangen van die ramen is echt heel simpel zelf te doen, zeker als je dezelfde maat neemt. Ik heb voor 400 euro een MK04 raam vervangen. Dagje werk en dan kan je daarna gelijk de aftimmering goed doen. Deze zit namelijk in een gleuf van het dakraamkozijn als het goed is. Ik moest die voor het nieuwe dakraam ca 3 cm inkorten. Wacht er wel mee tot lente/zomer, dan heb je wat meer daglichttijd om het te vervangen.

Ik ben het hier niet met je eens, sorry. Dit lost je condensprobleem echt niet op (als het probleem ventileren is). Mijn dakramen komen uit 2012, HR++ glas, maar de vorige bewoner heeft er niet naar omgekeken (ex huur). Ook bij mij was de lak eraf. Meteen een nieuw dakraam erin zetten is naar mijn mening overbodig, duur en oplossing die onderdeel is van de wegwerpmaatschappij :+

Als het hout niet verrot is, geef het liefde. Is je glas lek? zet er nieuw glas in :X

just my 2 cents. Uiteindelijk is het niet mijn dakraam }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Harrie_ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Aan je plannen te zien gaat het in ieder geval geen goedkope verbouwing worden (met de natte vinger: minimaal 50k), daar ben je je van bewust?
Met de begaande grond, keuken, twee badkamers (verplaatsen) en (deels) slopen van een draagmuur en het willen verduurzamen van een jaren '50 woning mag je denk ik gerust stellen dat die kosten eerder richting de 100k gaan.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Hier helaas wat lastiger, omdat de vorige eigenaar de zonnepanelen 'over' het gootstuk gelegd heeft, die zouden dan los moeten. Ik hoop het raam toch nog te redden; ik overweeg om het te schuren en te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Flix20 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Met de begaande grond, keuken, twee badkamers (verplaatsen) en (deels) slopen van een draagmuur en het willen verduurzamen van een jaren '50 woning mag je denk ik gerust stellen dat die kosten eerder richting de 100k gaan.
Dat red je niet hoor. Zeker niet in deze tijd dat het werk voor aannemers tegen de muren aan klotst (ik neem aan dat niet alles zelf gedaan zal worden).
Mijn verbouwing van een jaren 90 woning ging al over die ton heen (kan er nog steeds om janken, wat een geld) en dan heb ik nog niet eens heel veel verduurzaamd. Wil je dat goed doen, ga je hard richting de anderhalf a 2 ton.
Dat kan uiteraard omlaag als je veel/alles zelf kan doen.
cooper87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Hier helaas wat lastiger, omdat de vorige eigenaar de zonnepanelen 'over' het gootstuk gelegd heeft, die zouden dan los moeten. Ik hoop het raam toch nog te redden; ik overweeg om het te schuren en te schilderen.
Een zonnepaneel los maken is een kwestie van 4 boutjes en een stekker losmaken.

[ Voor 21% gewijzigd door PaT op 07-01-2021 12:47 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
@cooper87 Velux verkoopt zelf allerlei onderhoudssetjes voor dakramen. Ze verkopen ook los de blanke lak die gebruikt is.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat me direct opviel: de plekken om een bed neer te zetten in de 2 gewone slaapkamers zijn wel heel beperkt/niet aanwezig. Wellicht wat schuiven met deuren om een plek te maken?

Vrije, rechte muren zijn handig/nodig om een bed en kasten kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce

[Afbeelding][Afbeelding]
Hoe gaat het leidingwerk van de nieuwe badkamers lopen? Dat lijkt me nog een uitdaging.

Badkamer ensuite tegen de andere slaapkamer lijkt me ook niet ideaal. We hebben dat ook en merken dat badkamers toch best gehorig zijn als iemand ernaast ligt te slapen. Kan je de ensuite niet naast de inloopkast en dan de slaapkamer omhoog verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding][Afbeelding]
je had imho beter de redesigns van beneden + boven erbij kunnen zetten .. bv voor de badkamer rechts v.d trap ga je een uitdaging krijgen (afvoer) .. en links de WC wellicht ook voor bad/douche kan je namelijk met 40mm buis af (doe dan wel een wtw zonde om het niet te doen) en deze moet je in een koof als ik het goed heb in je beoogde BG "bijkeuken" volgens mij nog bij tekenen. (geen zin om te scrollen oid)
En nu snap ik ook kantoor beneden.

Je wc is niet handig met 40cm buis te werken (poepvermaler nodig) .. dat wil je voorkomen tenzij je de vermaler met de hand wilt reinigen.. regelmatig terugkerende onderhouds klus (bah) Dus werk je gelijk met een 100/120mm riool-buis ofzo .. dit zijn best ingrijpende zaken voor bg/1ste verdieping daarnaast een bad is snel 500kg lokaal statisch gewicht. is de vloer (hout?) wel krachtig genoeg.. en liggen de leidingen onder de bg vloer wel optimaal (genoeg) het kan best veel $$$ extra zijn

Ik vind je nieuwe indeling erg "hokkerig" maar wel een verbetering(efficienter) versus het oude. ik zou het op schaal natekenen en bv de breedte v.d trap aanhouden als "gangpad" als je op een los karton/papier een bed/kast/bad/douche op dezelde schaal natekent kan je makkelijk schuiven.

Werk met de oppervlakte die bv 1.50-2m+ zijn wat snel vertekend is bv een 5/10cm wand .. wat in je gedachten makkelijk kan, kan in realiteit snel krap uitkomen.

Ik zou echt inspiratie op gaan doen om efficient met ruimte om te gaan, wellicht dat je met kleine aanpassingen (taatsdeur ipv muur oid) toch handigere oplossingen vind

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Vraag met betrekking tot het plaatsen van kozijnen in een dak. Op dit moment hebben we een dak waarin 2 dakramen zitten. Deze vinden we eigenlijk te klein. Ik vraag mij af of het mogelijk is om reguliere vaste kozijnen hierin te plaatsen. Hiermee zijn we namelijk veel vrijer in de maatkeuze.

De kosten van een normaal kozijn is inclusief gelamineerd glas aan 2 kanten nog steeds veel goedkoper dan een dakraam. Ik begrijp uiteraard dat we dan geen ramen meer kunnen openzetten, maar er zit in het kozijn dan wel een ventilatierooster.

Mijn vraag is voornamelijk in hoeverre je he top een DIY wijze netjes waterdicht kune maken. Bij een dakraam zit je immers met een installatieset die je erbij aanschaft, om water netjes af te voeren. Wellicht denk ik te simpel en is dit totaal onmogelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xML2-hel4QK52Y67hI6CotU2TA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VbiDS5I0qCPe2xBsnw2kvWTb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:14
Aankomend weekend wil ik Ikea besta kastjes gaan ophangen. Het betreft twee kastjes met twee deurtjes. De rails heb ik gekocht en per deurtje moeten er vier schroeven/pluggen per rails. Vier rails, 16 schroeven/pluggen.

Ik ben zo’n klusser die de wandelrail meeneemt naar de bouwmarkt en dan de schroef door het gat past en dan nog gaat vragen welke schroef ik moet hebben.

Aangezien je nu alleen kan afhalen ben ik opzoek naar de juiste pluggen en schroeven bij de gamma / praxis. Welke schroeven en pluggen heb ik Nodig om dit te bevestigen tegen een buitenmuur? Zou 6x30 voldoende zijn?

https://www.praxis.nl/ger...0-x-6-mm-12-stuks/5599509

[ Voor 16% gewijzigd door Deef_K op 07-01-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Impry schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:42:
[...]

ZELFBOUWERS VOORLOPIG GEEN TOEGANG TOT BOUWMAAT!

Beschik je via ZelfbouwinNederland.nl (ZIN) over een Bouwmaatpas?

In verband met de op 14 december jl. door het Kabinet afgekondigde lockdown-maatregelen, kunnen zelfbouwers die via ZelfbouwInNederland.nl over een eigen Bouwmaatpas beschikken voorlopig geen aankopen doen in de Bouwmaatvestigingen.

Ook het doen van online aankopen via de webshop van Bouwmaat is voorlopig niet mogelijk voor zelfbouwers.

In verband met de huidige maatregelen hebben wij de mogelijkheid voor zelfbouwers om via ZelfbouwInNederland.nl een eigen Bouwmaatpas aan te vragen eveneens voorlopig geblokkeerd.

Zodra deze situatie zich weer wijzigt, informeren wij u via ZelfbouwInNederland.nl en via onze nieuwsbrief.

[...]
Ik was hier helemaal niet van op de hoogte en ben gisteren met mijn zelfbouwpas zonder problemen wat gaan halen in de bouwmaat! :D

Pas werd zoals gebruikelijk bij afrekenen gescand en was geen enkel probleem.

Dus lijkt erop dat ze het in hun systemen niet afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:50

Impry

Rallymedia.nl

Had ik eigenlijk ook niet verwacht, maar met zo'n mail proberen ze natuurlijk al een groot deel thuis te houden.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Ja ik had de voorgaande vraag er niet in meegenomen; dit ging puur om de 1e verdieping.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Harrie_ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:25:
[...]

Sorry, dit is een vervolg op mijn eerdere post van de bovenverdieping. Had ik erbij moeten zetten. Ik zou graag feedback op de plannen hebben, of we iets over het hoofd zien, etc.
Zeker! Daar is budget voor.
[...]

Er worden geen draagmuren gesloopt, dus dat scheelt. Maar het budget is idd wel iets meer dan 50k :)
Jannibal23 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Wat me direct opviel: de plekken om een bed neer te zetten in de 2 gewone slaapkamers zijn wel heel beperkt/niet aanwezig. Wellicht wat schuiven met deuren om een plek te maken?

Vrije, rechte muren zijn handig/nodig om een bed en kasten kwijt te kunnen.
Ik heb ook meubilair ingetekend en dat komt allemaal wel prima uit volgens mij. Die ruimtes zijn ongeveer 11-12m2 met allebei minimaal 2 rechte muren.
loeberce schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Hoe gaat het leidingwerk van de nieuwe badkamers lopen? Dat lijkt me nog een uitdaging.
Beneden gaat ook helemaal op de schop, dus leidingwerk kan verlegd worden.
Badkamer ensuite tegen de andere slaapkamer lijkt me ook niet ideaal. We hebben dat ook en merken dat badkamers toch best gehorig zijn als iemand ernaast ligt te slapen. Kan je de ensuite niet naast de inloopkast en dan de slaapkamer omhoog verplaatsen?
Daar kunnen we nog even naar kijken idd. Bedankt voor de tip! We zitten wel met de draagmuur daar.
vso schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:25:
[...]

je had imho beter de redesigns van beneden + boven erbij kunnen zetten .. bv voor de badkamer rechts v.d trap ga je een uitdaging krijgen (afvoer) ..
Daar zit op dit moment al een koof, die hopen we te kunnen gebruiken.
en links de WC wellicht ook voor bad/douche kan je namelijk met 40mm buis af (doe dan wel een wtw zonde om het niet te doen) en deze moet je in een koof als ik het goed heb in je beoogde BG "bijkeuken" volgens mij nog bij tekenen. (geen zin om te scrollen oid)
Geen probleem om een nieuwe afvoer te plaatsen. Alles gaat op de schop daar.
dit zijn best ingrijpende zaken voor bg/1ste verdieping daarnaast een bad is snel 500kg lokaal statisch gewicht. is de vloer (hout?) wel krachtig genoeg.. en liggen de leidingen onder de bg vloer wel optimaal (genoeg) het kan best veel $$$ extra zijn
De vloer daar is beton dus dat zou geen probleem moeten zijn. Daar onder komt de bijkeuken.
Ik vind je nieuwe indeling erg "hokkerig" maar wel een verbetering(efficienter) versus het oude. ik zou het op schaal natekenen en bv de breedte v.d trap aanhouden als "gangpad" als je op een los karton/papier een bed/kast/bad/douche op dezelde schaal natekent kan je makkelijk schuiven.
Dit is in principe al op schaal, o.b.v. de originele bouwtekeningen van de woning. We gaan nog wel nameten uiteraard.
Ik zou echt inspiratie op gaan doen om efficient met ruimte om te gaan, wellicht dat je met kleine aanpassingen (taatsdeur ipv muur oid) toch handigere oplossingen vind
Zeker, bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
wat is voor jullie de meerwaarde van een toilet in je ensuite kamer?
En mocht je de inloopkast/badkamer willen omwisselen, dan zou ik eens kijken naar een meer open ruimte dan een bijna geheel afgesloten badkamer gedeelte in je slaapkamer, wordt het wat opener van ( net als beneden )

misschien eens wat ideeën/indelingen/voorbeelden opzoeken hiervan en kijken wat je aanspreekt.

vb, hoofdbord van je bed als scheidingswand tussen slaapkamer en badkamer. Linksom ga je naar douche, rechtsom naar de wastafel.

[ Voor 29% gewijzigd door HyperTrophy op 07-01-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
HyperTrophy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:28:
En mocht je de inloopkast/badkamer willen omwisselen, dan zou ik eens kijken naar een meer open ruimte dan een bijna geheel afgesloten badkamer gedeelte in je slaapkamer, wordt het wat opener van ( net als beneden )

misschien eens wat ideeën/indelingen/voorbeelden opzoeken hiervan en kijken wat je aanspreekt.

vb, hoofdbord van je bed als scheidingswand tussen slaapkamer en badkamer. Linksom ga je naar douche, rechtsom naar de wastafel.
Je beschrijft de droomslaapkamer van mijn vrouw. ;)
Maar ik denk dat de lol er wel vanaf is als ik een keer hebben zitten sch**ten wanneer zij vlak erna naar bed gaat. >:)

Niet dat we er het huis voor hebben, maar een mens mag dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
HyperTrophy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:28:
Het lijkt ons handig omdat de andere wc aan de andere kant van het huis zit, maar niet essentieel verder.

Ik snap wat je bedoelt, maar zowel mijn vrouw als ik vinden het fijner dat de vochtige lucht in een aparte ruimte blijft en dat we ook kwa geluid geen last hebben als iemand eerder aan het douchen is dan de ander. Kan de ander gewoon lekker door blijven slapen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Nu online
Deef_K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:48:
Aankomend weekend wil ik Ikea besta kastjes gaan ophangen. Het betreft twee kastjes met twee deurtjes. De rails heb ik gekocht en per deurtje moeten er vier schroeven/pluggen per rails. Vier rails, 16 schroeven/pluggen.

Ik ben zo’n klusser die de wandelrail meeneemt naar de bouwmarkt en dan de schroef door het gat past en dan nog gaat vragen welke schroef ik moet hebben.

Aangezien je nu alleen kan afhalen ben ik opzoek naar de juiste pluggen en schroeven bij de gamma / praxis. Welke schroeven en pluggen heb ik Nodig om dit te bevestigen tegen een buitenmuur? Zou 6x30 voldoende zijn?

https://www.praxis.nl/ger...0-x-6-mm-12-stuks/5599509
Ik zou sowieso voor een schroef met een kop gaan die plat is aan de onderkant, dat klemt beter op een rail/profiel dan een met een schuine kant die zich ingraaft:

Afbeeldingslocatie: https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5368306/s01/424x424/origin.png

En 30mm lang lijkt me persoonlijk wat kort, zou er zelf denk ik 50mm inzetten, bv zoiets:

https://www.praxis.nl/ger...50-x-4mm-10-stuks/5368306

(pluggen nog ff erbij zoeken, maar type wat je linkt is ok, dus alleen ff bijpassende maat uitzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:41:
[...]

Het lijkt ons handig omdat de andere wc aan de andere kant van het huis zit, maar niet essentieel verder.

[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar zowel mijn vrouw als ik vinden het fijner dat de vochtige lucht in een aparte ruimte blijft en dat we ook kwa geluid geen last hebben als iemand eerder aan het douchen is dan de ander. Kan de ander gewoon lekker door blijven slapen :P
8)7 ik snap ruimte verkwistende meuk niet .. een dubbele wc (boven/beneden) met 4 mensen is wel prettig maar over het algemeen leef je zo langs elkaar heen dat op 120m2 een dubbele douche hebben of inloopkast gewoon zonde is

Persoonlijk zou ik eerder je werkkamer boven neer mikken en die inloop kast als "droom" houden als de kids uithuis zijn oid .. speelruimte voor kleine kinderen is toch relevant(er) .. of een slaapkamer waar ze met vriend(en) kunnen chillen of slaap partijtje hebben. ipv alles krap zodat de ouders "luxe" hebben. zeker als je geen speel/werk/relax zolder ruimte hebt.
Dat een vakantie huisje 3 weken van het jaar wat uitdagingen geeft met douchen/bad/wc gebruik hoeft niet voor de overige 49weken door overdaad benadrukt te worden zeg maar.

Trouwens dit kan aanvallend overkomen, maar zo is het niet bedoelt .. je moet zelf doen wat je goed dunkt .. het is mijn mening die ik vertel .. daar hoef je je verder niet aan te storen :)

@loeberce maar daar noem je wel een extreme situatie :) ik heb speciaal een porta poti neergezet in een huurhuis.. voor mijn toen 2 kleine kids en vrouw dat ze niet in de nacht de stijle trap af hoefden .. naar de enige wc .. voor de kleine boodschap(pen) was dat best te doen als tijdelijke oplossing. (snel gekeken naar andere woning, en inmiddels koophuis met 2 wc's

trouwens die 3d kan je ook doen 2d maar je moet wel even 1.50 tot 2m duidelijk markeren, digitaal geeft toch al snel een vertekend beeld ..

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 07-01-2021 16:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Ons vorige huis had 1 wc, met drie kinderen. Dat was af en toe best een uitdaging. En vanaf onze zolderslaapkamer naar de bgg voor de wc was niet heel relaxed. Twee wc's op 1 verdieping is misschien wat overkill, zeker als de wc al niet in de badkamer zit. Maakt de werkzaamheden qua riolering ook wat makkelijker.

Gezien het schuine dak en de hoekjes naast de dakkapel loont het zeker om alles eens in 3D te plannen. Je zal niet de eerste zijn waarbij de ruimte tegenvalt omdat het op een plattegrond rooskleuriger eruit ziet dan in de werkelijkheid. Zo konden bij mijn ouders de deuren op de gang niet helemaal open omdat ze met de bovenhoek tegen het schuine dak aankwamen.

[ Voor 36% gewijzigd door loeberce op 07-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
vso schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:09:
[...]

8)7 ik snap ruimte verkwistende meuk niet .. een dubbele wc (boven/beneden) met 4 mensen is wel prettig maar over het algemeen leef je zo langs elkaar heen dat op 120m2 een dubbele douche hebben of inloopkast gewoon zonde is
Wij proberen een beetje vooruit te kijken, als de kinderen wat groter zijn, dat er dan niet 3 anderen op een vrije badkamer staan te wachten. Wat dat betreft is een 2e badkamer wel ideaal. En dan doe ik het liever nu allemaal meteen, i.i.g. leidingwerk en voorbereidingen, i.p.v. later nog een keer verbouwen.
Persoonlijk zou ik eerder je werkkamer boven neer mikken en die inloop kast als "droom" houden als de kids uithuis zijn oid .. speelruimte voor kleine kinderen is toch relevant(er) .. of een slaapkamer waar ze met vriend(en) kunnen chillen of slaap partijtje hebben. ipv alles krap zodat de ouders "luxe" hebben. zeker als je geen speel/werk/relax zolder ruimte hebt.
Er is een nog een zolder die als speelruimte wordt ingericht voor de kids, dus geloof me als ik zeg dat die straks niets te klagen hebben hoor ;) Het is niet echt krap te noemen toch? De slaapkamers zijn 11/12m2 en dat is groot zat voor een bed, bureau en kledingkast.
Trouwens dit kan aanvallend overkomen, maar zo is het niet bedoelt .. je moet zelf doen wat je goed dunkt .. het is mijn mening die ik vertel .. daar hoef je je verder niet aan te storen :)
Nee zo vat ik het ook niet op hoor, kritiek is altijd goed, als het maar onderbouwd is, en dat is het wel ;)
loeberce schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:11:
Twee wc's op 1 verdieping is misschien wat overkill, zeker als de wc al niet in de badkamer zit. Maakt de werkzaamheden qua riolering ook wat makkelijker.
Die 2e wc boven hoeft er niet per se te komen idd, dus daar zijn we vrij flexibel mee.
Gezien het schuine dak en de hoekjes naast de dakkapel loont het zeker om alles eens in 3D te plannen.
Zeker! De software die ik gebruik (Floorplanner) heeft ook alles in 3D, dus dat houden we goed in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien leuk om een waskoker te creeeren. Aangezien je bijkeuken onder de badkamer zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik wil binnenkort een aantal verwarmingsbuizen verleggen en veranderen en een aantal drinkwaterleidingen verleggen. Nu probeer ik alle koppelingen e.d. online bij elkaar te klikken. Ik vraag me alleen af en toe af wat nou wel en niet op elkaar past. De ene keer heet het 22mm daarna weer 1/2" aansluiting etc.
Daarbij ga ik over van stalen en koperen buizen naar flexibele meerlagenbuizen. Hierbij gebruiken ze weer andere maatvoeringen en termen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een soort vertaal tabel / overzichtplaatje waar dit allemaal schematisch is weergegeven. Iemand die dit ook heeft gehad en iets duidelijks gevonden heeft?

In de bouwmarkt kun je heel snel de juiste maten uit het schap pakken en in de winkel passen. Online is dit wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
HyperTrophy schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:55:
Misschien leuk om een waskoker te creeeren. Aangezien je bijkeuken onder de badkamer zit
Yes, goed punt! Niet ingetekend maar stond al op de lijst idd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23

Je kunt overwegen de deur van de linker slaapkamer te verplaatsen. Lijkt mij dat je dan meer effectieve ruimte in die slaapkamer hebt. Ook komen de deuren van de twee slaapkamers niet meer tegenover elkaar uit. Of dat een voordeel is, is echter een kwestie van voorkeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdE7nZPYrSfL-cbOGALGiMlD1g0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZJ4tsjcepb4FqgtLfYCB1OOp.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door doerakje op 07-01-2021 17:17 . Reden: typo ]

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Opperhoof schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:
Ik wil binnenkort een aantal verwarmingsbuizen verleggen en veranderen en een aantal drinkwaterleidingen verleggen. Nu probeer ik alle koppelingen e.d. online bij elkaar te klikken. Ik vraag me alleen af en toe af wat nou wel en niet op elkaar past. De ene keer heet het 22mm daarna weer 1/2" aansluiting etc.
Daarbij ga ik over van stalen en koperen buizen naar flexibele meerlagenbuizen. Hierbij gebruiken ze weer andere maatvoeringen en termen.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een soort vertaal tabel / overzichtplaatje waar dit allemaal schematisch is weergegeven. Iemand die dit ook heeft gehad en iets duidelijks gevonden heeft?

In de bouwmarkt kun je heel snel de juiste maten uit het schap pakken en in de winkel passen. Online is dit wat lastiger.
het werkt veel beter als je gewoon een schematische tekening maakt van de nieuwe situatie .. met daarop de nieuwe afmetingen/vertakingen enzv, tijdens het "netjes" tekenen met de koppeling/t-koppeling etc etc .. schrijf je op een apart papiertje je boodschappen ..

ik bestel/koop liever wat alternatieve maten bij twijfel en retourneer de boel nadat ik klaar ben dan dat ik geen verwarming/water heb ..

maar inderdaad gemakkelijk op elkaar afstemmen is het niet op website(s) .. of een 12 cm naar 16cm HoH maat veranderen sta je ook niet snel bij stil.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:51
Momenteel ben ik bezig met onze zolder op te knappen en loop hierin tegen een vraagstuk aan. Er staat een grote (5 meter breed) dakkapel op de woning (bj 88) welke aan de binnenkant is afgewerkt met 3mm hout/gefineerde plaat. Het hele plafond van de dakkapel bestaat slechts uit 2 platen welke per stuk op 3 rijen is gespijkerd.
Op zich ziet deze plaat er nog prima uit alleen is deze niet 100% recht, logisch gezien de afstand tussen de rijen waar die vast is gezet denk ik?

Omdat we tot een jaar terug veel last hebben gehad van muizen in het dakbeschot (en dat het niet 100% recht meer is) zou ik graag deze platen eraf halen en vervangen door gipsplaten, eventueel middels meerdere extra balken te plaatsen.

Nu heb ik mij enige tijd terug verdiept in het eventueel, extra, na isoleren van een woning van binnenuit. Hiervan staat mij nog duidelijk bij dat dat met plat dak (dakkapel dus ook) niet kan o.a. vanwege het gewicht wat niet aan de binnenzijde kan komen te hangen.

Nu loop ik dus tegen de vraag aan, als het nu met een dunne houten plaat is afgewerkt, kan ik dat dan wel vervangen voor gipsplaten of wordt dat dan te vraag en is dat vragen om problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MisterEagle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:27:
Momenteel ben ik bezig met onze zolder op te knappen en loop hierin tegen een vraagstuk aan. Er staat een grote (5 meter breed) dakkapel op de woning (bj 88) welke aan de binnenkant is afgewerkt met 3mm hout/gefineerde plaat. Het hele plafond van de dakkapel bestaat slechts uit 2 platen welke per stuk op 3 rijen is gespijkerd.
Op zich ziet deze plaat er nog prima uit alleen is deze niet 100% recht, logisch gezien de afstand tussen de rijen waar die vast is gezet denk ik?

Omdat we tot een jaar terug veel last hebben gehad van muizen in het dakbeschot (en dat het niet 100% recht meer is) zou ik graag deze platen eraf halen en vervangen door gipsplaten, eventueel middels meerdere extra balken te plaatsen.

Nu heb ik mij enige tijd terug verdiept in het eventueel, extra, na isoleren van een woning van binnenuit. Hiervan staat mij nog duidelijk bij dat dat met plat dak (dakkapel dus ook) niet kan o.a. vanwege het gewicht wat niet aan de binnenzijde kan komen te hangen.

Nu loop ik dus tegen de vraag aan, als het nu met een dunne houten plaat is afgewerkt, kan ik dat dan wel vervangen voor gipsplaten of wordt dat dan te vraag en is dat vragen om problemen?
Zou je verdiepen/vraag stellen hier .. (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? is inmiddels geen simple topic meer namelijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
vso schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Oké, ik twijfel namelijk zelf omdat ik dus niet extra ga isoleren. Ik wil alleen de afwerking strakker maken mits mogelijk en anders laat ik de plaat lekker zitten.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001

Pelle

🚴‍♂️

Al sinds we in ons huidige huis wonen (ruim 3,5 jaar) wil ik de garage omtoveren tot (voornamelijk) klushok.
Dat is leuk en fijn, maar concrete klussen in huis hebben natuurlijk altijd voorrang. Met tot gevolg dat veel van dat soort klussen minder handig kunnen worden aangepakt, omdat spullen niet handig voor het grijpen liggen of je naar de tuin moet verhuizen om genoeg plek te hebben.

Algemeen doel: meer werkruimte, meer bergruimte, handiger toegang tot veelgebruikte spullen.
Door een half jaar geleden naast het huis een aanbouwschuur neer te zetten waarin vooral heel veel tuinspullen staan heb ik in de garage (3x6m) nu redelijk wat ruimte over. (d.w.z.: er staan ook nog 5 fietsen, een dakkoffer, 2 vriezers enz, dus het is niet dat ik nu opeens bergen ruimte over heb, maar het is een start :) )

Zo'n grote overhaul van de garage gaat natuurlijk gewoon flink tijd kosten, dus ik had besloten dat ik het gewoon stap voor stap en modulair ga doen.

In oktober gestart met het maken van een kast waarin mijn meestgebruikte elektrische gereedschap zit opgeslagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIBNdJ22_A_xXwpfxw_g1QFyhRE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UtFfXOt8KJupnu1amiBUM2zI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lL26KLg8q7x0hjw5ssZAsv7g8UI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4MohTIwBFfmmQt1eEYaLqFt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKBe7XV67CWUNwvXOx2mk7BPYJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6J2y4cCmEjcOWo9UZ5pOV318.jpg?f=user_large

Grotendeels gemaakt van restjes multiplex en underlayment. Een paar slotbouten als hoogte-verstelbare pootjes (d.m.v. inslagmoeren onderop), dus ik hoefde alleen de ladegeleiders te kopen.

En inmiddels weer een paar stappen verder. Wat ooit begon als simpel sketchup-schetsje begint nu echt vorm te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFmMo3tm0NZs0fGt3R_LzoR0tAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/41OLvKCxrCickDyiZwotXM1D.png?f=user_large

Van oude multiplex panelen (60x120) uit meubels van mijn werk heb ik in november en december een hoekkast, een kast voor assortimentsdozen en klein kastje voor scraps gemaakt.

Een week geleden heb ik daarna voor een prikkie zes 18mm platen (250x125) tweedehands betonplex op de kop getikt en daarmee ben ik de rest gaan aanpakken. Dat betekent werkbladen, een grote kast links en ertussen een platform voor de afkortzaag.

Nog lang niet alles is af, maar ik ben al wel blij met het tussenresultaat, hier een paar WIP foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la4GrSG4DNO0RoVEXId-1f9X-Rk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/trBDMy0BtZxyerHqFzMmIDhk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do3xNxG90vWVitAEJAhIv-15i9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n60bDBrd4viiFQoJOiDWsLAP.jpg?f=user_large

Uitgangspunt was dat het helemaal modulair opgezet moest zijn; als ik een half uurtje ga schroeven kan ik het weer helemaal uit elkaar halen in losse kastjes en ergens anders weer opbouwen.
Dit weekend wat gereedschapsborden verplaatst, en de afkortzaag van z'n onderstel gehaald en een in hoogte verstelbaar platform voor gemaakt zodat werkstukken precies gelijk liggen met het zaagvlak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2MjC5dwclkpWjn6V35Tddlv51s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RVCxHCbFcohHGowmxfGVNPVo.jpg?f=user_large

Gisteren bezig geweest met het verlengen van het fence (wat is daar een Nederlands woord voor? :P ) en het maken van een exacte maatverdeling om simpel spullen te kunnen zagen zonder steeds af te moeten tekenen, waarmee ook herhalende zaagsnedes eenvoudiger zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZFw5AWKgSoErkDfghNIim9S8fo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PvhD8yITfyQC6qZCnjSDHG1E.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxuSzrHtvUph1KhBv2bQ8Ou7Ctg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ln32WVRUHP8EH84FKIRjli9n.jpg?f=user_large

Het ding zit vast met 2 bouten maar is heel eenvoudig afneembaar, zodat ik het werkblad ook normaal kan gebruiken.

Als laatste gisteren een prototype voor een fence stop gemaakt; werkt uitstekend maar moet ik nog wel even netjes overdoen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEDaMtFJ9bXLxCddvE2TnRgp2X8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zCnC5JgqD9n0oDY2XBtZCcQ.jpg?f=user_large

Beetje crappy foto zie ik nu, maar die maak ik nog wel even overnieuw als het definitieve ding erop zit. De stop heeft een aluminium plaatje dat op de maatverdeling ligt, wat ik met een sleufje nog 1cm in beide richtingen kan verplaatsen om te zorgen dat je exact op de juiste afstand uitkomt (bijv. in geval van zaagblad-wissels oid).

Eerstvolgende stappen zijn het maken van een koof rondom de zaag want de hoeveelheid stof en zaagsel die het ding uitbraakt is enorm. Ik weet nog niet precies hoe ik dat ga doen, maar ik denk dat ik met scraps iets maak om te zien of het bevalt en het daarna verder verfijn.
Ook wil ik het fence de andere kant op doortrekken. Dat zal betekenen dat ik een extra (uitneembaar) stuk werkbank moet maken, zodat je het werkblad ook gewoon kunt blijven gebruiken als je de fences niet nodig hebt.

Al met al leuk om te doen, ik leer er een hoop van. En omdat het een garageprojectje is geeft het niet dat het niet allemaal met dovetails, boxjoints en domino's in elkaar zit :)

Daarna neem ik het restant van de betonplex platen en ga daarmee m'n aanhanger opknappen. Genoeg te doen de komende tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik heb een meter of 80 zwarte 1,5mm2 installatiedraad liggen, die zaten in de loze leidingen van onze woning :P Ligt niks te doen maar weggooien is ook zonde...iemand een idee wat ermee te doen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:37
In de woonkamer heb ik een verticale designradiator, type Vasco V-line, en ik zie niet hoe ik deze kan ontluchten. Heb al m'n andere radiatoren ontlucht, maar hier zie ik geen typisch ontluchtingskraantje/-nippel. Iemand enig idee hoe ik deze toch kan ontluchten?

Zo ziet de bovenkant er uit (andere kant hetzelfde). Kan ik deze misschien voorzichtig los draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAIXJbIj5vaSZmYvivXnnY5Lp7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbXRCFeSJBBgPMwvJrnfSEhK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:17

Asteroid9

General Failure

Opperhoof schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:57:

Heb je al een systeem gekozen? Viega, Wavin, Uponor? Maakt voor de werking niet uit, maar vooral het persgereedschapen lenen/huren/kopen is wat lastig.

Ik heb me er de laatste tijd redelijk in verdiept:

CV in stalen buis:
22mm hoofdleiding
15mm aftakking radiator

CV in pex:
20mm hoofdleiding
16mm aftakking radiator

Bij waterleiding is het materiaal anders (staal vs koper) maar zijn de maatvoeringen en koppelingen gelijk.

Voor het koppelen van pex op buis of andersom ga je normaliter dan van 22mm knel naar 20mm pers, of van 15mm knel naar 16mm pers.

1/2" is een schroefdraad maat, dus slaat niet op de diameter (hoewel je bij dikwandig gelaste buis dit wel weer ziet, maar dat kom je zelden in woonhuizen tegen)
Meestal wordt hiermee aansluting op een muurplaat (voor kraanaansluiting) of op een radiator bedoeld.

Overgang pex naar kraan: 16mm muurplaat met 1/2" schroefdraad
Overgang pex naar radiator: kan direct met 16mm pex op een geschikt aansluitblok

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

TheDeuce schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:07:
In de woonkamer heb ik een verticale designradiator, type Vasco V-line, en ik zie niet hoe ik deze kan ontluchten. Heb al m'n andere radiatoren ontlucht, maar hier zie ik geen typisch ontluchtingskraantje/-nippel. Iemand enig idee hoe ik deze toch kan ontluchten?

Zo ziet de bovenkant er uit (andere kant hetzelfde). Kan ik deze misschien voorzichtig los draaien?

[Afbeelding]
Ja met een schroevendraaier de schroef een slag losdraaien.
Werkt verder als een gewone ontluchter.
Kan je het schroefje niet los draaien dan is de andere kant de ontluchter.
Vasco levert bij deze radiatoren meerdere pluggen die er hetzelfde uitzien echter is er maar één de echte ontluchter.

[ Voor 10% gewijzigd door edsandje op 07-01-2021 19:16 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MisterEagle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Oké, ik twijfel namelijk zelf omdat ik dus niet extra ga isoleren. Ik wil alleen de afwerking strakker maken mits mogelijk en anders laat ik de plaat lekker zitten.
1) Zonder het te slopen ga je wellicht niet een goed beeld krijgen welke mogelijkheden er zijn.
2) als je er energie in gaat steken, is vooraf onderzoek doen naar "isolatie" niet stom .. (de do's en don'ts)
En ik las iets in je vorige post over dat je isolatie werkzaamheden gedaan/overweegt .. het dakkapel niet meenemen heeft een heftige impact op je totale isolatie denk ik .. lijkt mij dan ook betreft isoleren geen overwegings punt maar gewoon meenemen .. die paar extra euro & extra werk dat is nooit zonde.

Of je nu kiest voor xps,pir,(qboard/wediplaat bv) of gips en al dan niet extra bevestigings punten etc etc dat is helemaal aan jou ik vind je plan echter niet stom en ik zou alleen al om die reden het bestaande werk weghalen..als je je er nu aan stoort.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
vso schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:15:
[...]

1) Zonder het te slopen ga je wellicht niet een goed beeld krijgen welke mogelijkheden er zijn.
2) als je er energie in gaat steken, is vooraf onderzoek doen naar "isolatie" niet stom .. (de do's en don'ts)
En ik las iets in je vorige post over dat je isolatie werkzaamheden gedaan/overweegt .. het dakkapel niet meenemen heeft een heftige impact op je totale isolatie denk ik .. lijkt mij dan ook betreft isoleren geen overwegings punt maar gewoon meenemen .. die paar extra euro & extra werk dat is nooit zonde.

Of je nu kiest voor xps,pir,(qboard/wediplaat bv) of gips en al dan niet extra bevestigings punten etc etc dat is helemaal aan jou ik vind je plan echter niet stom en ik zou alleen al om die reden het bestaande werk weghalen..als je je er nu aan stoort.
Bedankt voor de tip!
voor nu wordt er helemaal niets extra geisoleerd op de zolder.

Qua slopen verwacht ik dat inderdaad, dat ik eerst de platen moet verwijderen voor ik zie of en hoeveel balken er lopen en of ik de platen kan vervangen voor gipsplaten. Ik weet echter vrij zeker dat ik die dunne platen er nooit meer netjes terug op ga krijgen (ook nieuwe niet verwacht ik)

Mijn andere redenatie is, ik kan op de dakkapel staan, dan moet er toch ook prima 5x1.8m gips aan de onderkant kunnen hangen :+ Maar niet niet te wachten op problemen met een instortende dakkapel oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MisterEagle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Bedankt voor de tip!
voor nu wordt er helemaal niets extra geisoleerd op de zolder.

Qua slopen verwacht ik dat inderdaad, dat ik eerst de platen moet verwijderen voor ik zie of en hoeveel balken er lopen en of ik de platen kan vervangen voor gipsplaten. Ik weet echter vrij zeker dat ik die dunne platen er nooit meer netjes terug op ga krijgen (ook nieuwe niet verwacht ik)

Mijn andere redenatie is, ik kan op de dakkapel staan, dan moet er toch ook prima 5x1.8m gips aan de onderkant kunnen hangen :+ Maar niet niet te wachten op problemen met een instortende dakkapel oid
instortend is wat anders dan gebogen platen .. :) Met 30cm HoH voor "hangend" heb je minimaal risico van doorhangen .. dus extra bevestigings punten is een wel handig. Maar ja als jij je eraan stoort zal het ook wel opvallen voor anderen..

Ik heb zelf een soortgelijke uitdaging, voor een slaapkamer, alleen ik ga zoveel mogelijk isoleren met minimaal mogelijk ruimte verlies. ik weet nu al dat als dat af is .. ik dat terug verdien in het minder stoken/koelen v.d kamer en de rest van het huis. + geluid van buitenaf word gereduceert (minimaal).

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00
Pelle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:48:
Al sinds we in ons huidige huis wonen (ruim 3,5 jaar) wil ik de garage omtoveren tot (voornamelijk) klushok.
Dat is leuk en fijn, maar concrete klussen in huis hebben natuurlijk altijd voorrang. Met tot gevolg dat veel van dat soort klussen minder handig kunnen worden aangepakt, omdat spullen niet handig voor het grijpen liggen of je naar de tuin moet verhuizen om genoeg plek te hebben.
......
Mooie laatjes, zoiets moet ik ook nog eens gaan doen voor mijn systainers. Heb ze nu in een archiefkast staan maar daar moet je ze steeds uit pakken als je een tool nodig hebt.

Zie dat je ramen hebt in je werkruimte.
Ben je je ervan bewust dat je alles erg goed zichtbaar hebt op deze manier?
Je hebt voor een paar duizend euro aan gereedschap staan en dat is zomaar weg.

Vorig jaar bij mij ingebroken en gelukkig zat mijn elektrische gereedschap in een metalen afgesloten archiefkast waardoor ze het niet gezien hebben, maar wel een mountainbike van 1,5K tweedehands vervangingswaarde gestolen :X

Sinds dien hou ik alles veel beter op slot en meer uit het zicht.

Ik zou de ramen op zijn minst blinderen met een opaal/matte folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
[...]

[Afbeelding]
Handige tips! Ik heb hier ook een open trap die ik waarschijnlijk dicht ga maken, maar nergens echt een goede omschrijving gevonden van hoe je dat bij een bestaande trap doet. Wat zit er nu precies vast? Ik neem aan dat je het stootbord tegen de onderste trede vast maakt. Maar wat doe je met die wellat en de bovenste trede? Iemand daar een goede handleiding voor? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 09:26

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel had n kleine radiator hangen op zijn kantoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEZbj80n3gaU-CrTd-ibC9sKIkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5VvhPrWNi4nC3Tv1pXHMXuW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was 80*60. Via via kwam ik aan 135*60. Dus die eens opgehangen gisteren. Meteen radiatorfolie erachter gemaakt toen ik toch bezig was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiuVOto9oV_kFn4gZLxcqep9wAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3XnlKcAQZA3lyuzXU7vp8Lv.jpg?f=fotoalbum_large

Radson met nette afwerking. Ziet er meteen netter uit.

Ik heb Tado, kwam ik vanmorgen op t kantoor (dat ik vorig jaar geïsoleerd heb) was t n beetje warm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sY4KVdXigtMKhug5A0VMxp-IDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfuB3iPfcStApfCEmb2MCToH.jpg?f=fotoalbum_large

Toch de ring van de Tado even goed gezet :D 7(8)7

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nog een kitvraagje.
Wie heeft er ervaring met een plastic hulpje om kit uit te strijken? Kom het ook onder termen als kitspatel en multitool wel terug. Zou dit wat zijn?

Ik moet flink wat lopende meters plint afkitten (met Zwaluw Anti-Crack, dank @barry86 @henkie196 ) als beginner en dat lijkt me dan wel een beter resultaat opleveren dan met je vinger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zo een tooltje werkt prima. Ik heb een doosje met verschillende siliconen tooltjes. Gaat mooi en snel(en erg handig als je geen radius wil maar een rechte kitrand). Volgens mij heeft de gamma/praxis ze ook.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
sloth schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:53:
Nog een kitvraagje.
Wie heeft er ervaring met een plastic hulpje om kit uit te strijken? Kom het ook onder termen als kitspatel en multitool wel terug. Zou dit wat zijn?

Ik moet flink wat lopende meters plint afkitten (met Zwaluw Anti-Crack, dank @barry86 @henkie196 ) als beginner en dat lijkt me dan wel een beter resultaat opleveren dan met je vinger?
Ligt aan de situatie, maar ik gebruik ze ook wel eens. Heb zelf die groene van zwaluw ook! Werkt prima. Ik trek wel altijd nog met een vinger na.. Heb het idee dat het dan toch een strakker resultaat geeft (misschien zit het in mijn hoofd maar toch..)

Edit: ijslolly stokjes werken ook zeer prettig ;) wel met een sopje.. Ik gebruik altijd water met dreft of andrelon in een plantenspuit.

[ Voor 7% gewijzigd door Krijnemans op 08-01-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nog een kitvraagje.

Lijkt me op zich prima, alhoewel ik het eigenlijk niet echt gebruik. Meestal gaat het makkelijker met een vinger. Als je een rechte kitrand wilt heb je wel zoiets nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
@sloth Ik zou acrylkit gewoon met een vinger afstrijken. Acryl kit is heel simpel weg te vegen. Je zou zelfs de rand met een vochtige spons af kunnen werken om je de blaren te besparen op je vingers :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
KillaZ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:43:
@sloth Ik zou acrylkit gewoon met een vinger afstrijken. Acryl kit is heel simpel weg te vegen. Je zou zelfs de rand met een vochtige spons af kunnen werken om je de blaren te besparen op je vingers :+
Moet je maar weer beginnen met trainen, met die prille handjes van je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-09 21:16
Nog een kitvraagje.

Ik heb deze gebruikt en dat werkte echt ideaal. Alles is superstrak, en het ging heel makkelijk. Was een maand terug wel 25% goedkoper op dezelfde plek zie ik nu.

[ Voor 4% gewijzigd door lizard87 op 08-01-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
Flix20 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:29:
[...]

Moet je maar weer beginnen met trainen, met die prille handjes van je!
Grapjas, kweek jij eelt aan de zijkant van je vinger dan? :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Pelle schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:48:
Beetje crappy foto zie ik nu, maar die maak ik nog wel even overnieuw als het definitieve ding erop zit. De stop heeft een aluminium plaatje dat op de maatverdeling ligt, wat ik met een sleufje nog 1cm in beide richtingen kan verplaatsen om te zorgen dat je exact op de juiste afstand uitkomt (bijv. in geval van zaagblad-wissels oid).
Waar heb je die maatverdeling vandaan? :)
JT schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:51:
Ik heb een meter of 80 zwarte 1,5mm2 installatiedraad liggen, die zaten in de loze leidingen van onze woning :P Ligt niks te doen maar weggooien is ook zonde...iemand een idee wat ermee te doen?
Weet niet of het echt de moeite is. Maar gewoon strippen en inleveren bij oud ijzer boer. Zal geen wereldbedrag zijn, maar beter dan weggooien.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001

Pelle

🚴‍♂️

FRANQ schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 21:10:
Zie dat je ramen hebt in je werkruimte.
Ben je je ervan bewust dat je alles erg goed zichtbaar hebt op deze manier?
Je hebt voor een paar duizend euro aan gereedschap staan en dat is zomaar weg.
Het is 1 raam en de enigen die door het raam kunnen kijken zijn wij zelf ;)
Het is een vrijstaande garage in de tuin, met het raam aan de kopse kant.Vanuit daar kijk ik de tuin in, naar de achtergevel van het huis.
barktus schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:28:
Waar heb je die maatverdeling vandaan? :)
Is heel veel te vinden op Amazon, Ali, Banggood enz. Ik heb even gezocht voor een goede deal en ben toen voor deze ((2,5m -> 0 <- 2,5m) gegaan:
https://www.banggood.com/...rking-Tool-p-1410646.html
Was met een week of 2 ofzo in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Pelle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Het is 1 raam en de enigen die door het raam kunnen kijken zijn wij zelf ;)
Het is een vrijstaande garage in de tuin, met het raam aan de kopse kant.Vanuit daar kijk ik de tuin in, naar de achtergevel van het huis.

[...]

Is heel veel te vinden op Amazon, Ali, Banggood enz. Ik heb even gezocht voor een goede deal en ben toen voor deze ((2,5m -> 0 <- 2,5m) gegaan:
https://www.banggood.com/...rking-Tool-p-1410646.html
Was met een week of 2 ofzo in huis.
Dankje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:54:
Grapjas, kweek jij eelt aan de zijkant van je vinger dan? :+
Ik heb eerlijk gezegd nooit blaren of eelt gekregen van kitranden afstrijken met m'n vinger. Ook niet na na vele meters af te strijken. Gewoon potje met water erbij en af en toe je vinger nat maken. Als het siliconenkit is, beetje afwasmiddel in het water. Met zo'n afstrijkhulpje is het trouwens hetzelfde, kreeg daar ook alleen een strakke rand als ik die regelmatig nat maaktje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

henkie196 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nooit blaren of eelt gekregen van kitranden afstrijken met m'n vinger. Ook niet na na vele meters af te strijken. Gewoon potje met water erbij en af en toe je vinger nat maken. Als het siliconenkit is, beetje afwasmiddel in het water. Met zo'n afstrijkhulpje is het trouwens hetzelfde, kreeg daar ook alleen een strakke rand als ik die regelmatig nat maaktje.
Onze tegelzetter, die veel ervaring heeft en het echt goed heeft gedaan, gebruikt een ijsstokje :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:50

Tjark

DON'T PANIC

henkie196 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:52:
[...]

haha YouTube: How to Apply Silicone - the COMPLETE Pro Guide
(maar meerdere wegen naar Rome)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

PVC buisje schuin afscnijden. De overtollige kit beland dan gelijk in het buisje.
Of op een houtje, en het overtollige gelijk in een leeggedrukte kitkoker doen, gelijk opgeruimd.

Wat je ook doet: flink met sop afstrijken. meer sop als water!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 17:37
Nu het toch over de kit discussie gaat. Ik vroeg aan mijn kitter waarom hij een finish spray gebruikte ipv een spuit met een soppie. Hij vertelde mij dat het de kit niet aan tast, waardoor het minder gevoelig is voor schimmelvorming. Dus ik ben op internet een beetje aan het zoeken geweest, maar kan daar eigenlijk niets over vinden. Hier mensen die dit ook wel is gehoord hebben?

Anders zijn die finish spray's echt alleen maar marketing. Ik bedoel als een soppie net zo goed werkt :? Dat kan ik me dus slecht voorstellen.

[ Voor 23% gewijzigd door g00gle op 08-01-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wellicht hebben jullie een idee voor het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://media.startech.com/cms/products/gallery_large/armdual2.main.jpg

Wat ik wil doen is alle losse meuk die op/rond de pc slingert (maar wel verbonden met de pc) onder de monitor(en) hangen. Eigenlijk een soort van soundbar onder elke monitor.

Wat ik wil doen is de 2 speakers die ik heb erin verwerken ..(inclusief de 2 draaiknopjes en mic/koptelefoon aansluiting), ik heb nog wat (powerd) usb hub(s) die ik gebruik om bv te laden .. daar ga ik wat schakelaars tussen zetten zodat ik bv de webcam uit kan zetten of kan kiezen tussen "power" of 'data" maar goed de techniek erachter dat is niet relevant (beetje OT imho)

De (soundbar) balk(en) worden ieder 5-10 cm hoog en 40-50 breed, diepte weet ik nog niet. Waar ik een beetje tegenaan hik is de materiaal keuze & bevestigings wijze. Het mooiste zou zijn een vergelijkbare "arm" zoals de monitor.

Ik vraag me af wel materiaal ik het beste kan gebruiken, met hout vrees ik dat het te dik word en met metaal bv te lelijk (schroeven zichtbaar) .. weten jullie iets wat ik als basis kan gebruiken ? (dichte box constructie?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 20:37
edsandje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Ja met een schroevendraaier de schroef een slag losdraaien.
Werkt verder als een gewone ontluchter.
Kan je het schroefje niet los draaien dan is de andere kant de ontluchter.
Vasco levert bij deze radiatoren meerdere pluggen die er hetzelfde uitzien echter is er maar één de echte ontluchter.
Dank, is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 19:56
zwahiel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:21:
Toch de ring van de Tado even goed gezet :D 7(8)7
heisse scheisse

Niet het juiste topic maar ben je tevreden over Tado? Zit te dubben, we hebben nu een Nest en pendelen steeds tussen begane grond en zolder met het opendraaien van traditionele radiatorkranen om de ruimte warm te krijgen.

Wij brengen 90% van onze tijd thuis door op zolder i.v.m. werk.

Wat me tegenstaat is dat abo/cloud afhankelijkheid. Ik weet dat het optioneel is.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

loewie1984 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:44:
[...]

heisse scheisse

Niet het juiste topic maar ben je tevreden over Tado? Zit te dubben, we hebben nu een Nest en pendelen steeds tussen begane grond en zolder met het opendraaien van traditionele radiatorkranen om de ruimte warm te krijgen.

Wij brengen 90% van onze tijd thuis door op zolder i.v.m. werk.

Wat me tegenstaat is dat abo/cloud afhankelijkheid. Ik weet dat het optioneel is.
Ik noemde het liever: goed geïsoleerd! :P

* zwahiel is er heel tevreden over.
Mijn kantoor staat in de tuin los van het huis dus zo kan die ruimte warmte vragen. Zeker nu met die giga radiator warmt het veel sneller op en blijft het warm. Ik kan nu zelfs de temperatuur in het woonhuis verlagen omdat 't kantoor snel opwarmt. Alsof ik een zone regeling heb joh.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Heb er hier thuis ook naar zitten kijken.
Met nogal dure blokverwarming heb ik de kachel het liefst zo min mogelijk aan en met name het vergeten uit te zetten wil ik zoveel mogelijk beperken.

Helaas blokverwarming en geen thermostatische kranen dus dan houdt zo'n oplossing snel op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roTHhFwAuwEWgBdc0Cb7cDI_OoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4XGCpcDxsTySWdisB88gwo8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

zwahiel schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:21:
* zwahiel had n kleine radiator hangen op zijn kantoor.
Waar krijg je dat afdekrooster op je radiator? Op je eerste foto zit die er niet op, op je 2e foto wel, en ik heb hier in de buurt bij Hornbach, gamma, praxis e.d. gevraagd, maar ze zeiden dat je die vaker krijgt bij een nieuwe radiator, maar niet los.
Weet jij waar ik zo'n afdekrooster kan kopen/customizen? Is wel handig voor de katten, die liggen nu op een dekentje op de radiator, maar het ijzer van de radiator steekt toch wel uit wat ze niet zo fijn vinden.

(en ja, ik weet dat ik zelf iets zou kunnen maken zodat de katten op de verwarming kunnen liggen, maar dat vraag ik hier niet :P)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Deathchant schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Waar krijg je dat afdekrooster op je radiator? Op je eerste foto zit die er niet op, op je 2e foto wel, en ik heb hier in de buurt bij Hornbach, gamma, praxis e.d. gevraagd, maar ze zeiden dat je die vaker krijgt bij een nieuwe radiator, maar niet los.
Weet jij waar ik zo'n afdekrooster kan kopen/customizen? Is wel handig voor de katten, die liggen nu op een dekentje op de radiator, maar het ijzer van de radiator steekt toch wel uit wat ze niet zo fijn vinden.

(en ja, ik weet dat ik zelf iets zou kunnen maken zodat de katten op de verwarming kunnen liggen, maar dat vraag ik hier niet :P)
https://www.verwarmingswinkel.nl/radiatoren/radiatorroosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:40

Bommes

Capo del formaggio

Nu de boven-trap klaar is vind ik het eigenlijk niet zo mooi.
En dan doel ik op de kleurstelling, de afwerking is natuurlijk perfect.. :P

even een herinneringen plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/b8b0b868f563433d014434c11485f8ff4774b8ec/?url=https%3A%2F%2Fwww.camperzone.nl%2Fgky_uploads%2F2021%2F01%2F1609699951-350-x-467px-IMG_20210103_194756.jpg

Beneden ben ik nog niet verder gekomen dan de naadjes kitten dus ik kan nog alle kanten op.
Idee nu is:
Wat boven wit is wordt op de onder-trap ook wit, wat boven grijs is wordt nu echter "hout kleur".
Of te wel, beits/kleur om het wat donkerder te krijgen en dan vernissen/blanke lak.

Hoe en welke kleur beits zijn we nog niet helemaal uit. Althans de kleur wel maar hoe we bij dat resultaat gaan komen weten we nog niet.

Dit is te licht, te veel "vuren hout look":

Afbeeldingslocatie: https://www.marcustrappen.nl/wp-content/uploads/2013/04/trap-thuis.jpg

Dit te donker:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/128446_20130919_123608845690x1030_3.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:16:
Nu de boven-trap klaar is vind ik het eigenlijk niet zo mooi.
En dan doel ik op de kleurstelling, de afwerking is natuurlijk perfect.. :P

even een herinneringen plaatje:
[Afbeelding]

Beneden ben ik nog niet verder gekomen dan de naadjes kitten dus ik kan nog alle kanten op.
Idee nu is:
Wat boven wit is wordt op de onder-trap ook wit, wat boven grijs is wordt nu echter "hout kleur".
Of te wel, beits/kleur om het wat donkerder te krijgen en dan vernissen/blanke lak.

Hoe en welke kleur beits zijn we nog niet helemaal uit. Althans de kleur wel maar hoe we bij dat resultaat gaan komen weten we nog niet.

Dit is te licht, te veel "vuren hout look":

[Afbeelding]

Dit te donker:

[Afbeelding]
aangezien je toch graag verft :+ neem een "donkere" beits, verdunnen en dan langzaam per laag donkerder maken ? teminste iets in die geest ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Zijn er tweakers die ervaring hebben met stofafzuig installaties? (met fijnstoffilter). Ik ben aan het rondkijken, maar het wordt heel snel heel duur. Wellicht zie ik opties over het hoofd? Een normale bouwstofzuiger lijkt me geen optie, dit ivm de grote en hoeveelheid spaanders die bijvoorbeeld een vandiktebank produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Deathchant schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Dat zat allemaal bij de nieuwe radiator. Zijkanten en bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 21:51
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:59:
PVC buisje schuin afscnijden. De overtollige kit beland dan gelijk in het buisje.
Of op een houtje, en het overtollige gelijk in een leeggedrukte kitkoker doen, gelijk opgeruimd.

Wat je ook doet: flink met sop afstrijken. meer sop als water!
Dit dus, ik gebruik hier een lege spuitfles met daarin een goede kwak afwasmiddel en water. Tip die ik ergens op Youtube heb meegekregen en die bij mij het verschil maakte tussen 'ok' en 'goed' (perfect is het voor een perfectionist nooit :+ ): niet alleen je gereedschap goed nat maken, maar ook het materiaal naast de kitrand. Als je dan afstrijkt heb je niet het probleem dat je op een gegeven moment je afschraapte kit begint uit te smeren over de muur / tegels / ... Als er dan eventueel toch eens wat langs mocht komen: plamuurmes met genoeg sop er aan en je steekt het zo weg.
g00gle schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:05:
Nu het toch over de kit discussie gaat. Ik vroeg aan mijn kitter waarom hij een finish spray gebruikte ipv een spuit met een soppie. Hij vertelde mij dat het de kit niet aan tast, waardoor het minder gevoelig is voor schimmelvorming. Dus ik ben op internet een beetje aan het zoeken geweest, maar kan daar eigenlijk niets over vinden. Hier mensen die dit ook wel is gehoord hebben?

Anders zijn die finish spray's echt alleen maar marketing. Ik bedoel als een soppie net zo goed werkt :? Dat kan ik me dus slecht voorstellen.
Op 1 van de kitmerken die ik gebruik staat op dat je geen afwasmiddel met citroen mag gebruiken om het sop te maken voor het afstrijken. Zal iets te maken hebben met de huidvorming ofzo, wellicht dat dat ook de uitleg is voor een finish spray. Ik werk ondertussen gewoon lekker verder met een spuit met sop :P
Pagina: 1 ... 94 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/