XeNeRgY schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:01:
Situatie
Garagevloer met hoogteverschil. Ongeveer 1 cm op 240cm lengte. Er zit een 'bobbel' in het midden van de vloer waardoor de vloer naar beide hoeken schuin afloopt. Voorheen lag er een vinyl vloer met isoboard platen. Toen was het hoogteverschil niet waarneembaar.
@
vso ik heb jouw gesprek met @
Teijgetje gelezen maar kon hier niet het antwoord op mijn vraag in vinden.
Ik vraag me af of je wel pvc wil verlijmen met de garage vloer, ik vrees dat je een enorm koude vloer krijgt en VV erin frezen oid .. lijkt me niet een duurzame oplossing, en dus een dure ruimte om aangenaam te houden.
De vloer eruit bikken, 50cm uitgraven en dan laag zand + 30-50cm EPS 100/200 neerleggen voordat je nieuw beton stort met eventueel VV erbij ..zou wel een betere oplossing zijn maar ook de duurste.
Het gesprek waar ik naar verwees is meer hoe je eventueel (zelf) kan egaliseren, en hoe je dit meet, maar in het vorige antwoord van mij vroeg ik c.q. stelde voor om even met een hamer te kijken hoe "los" de huidige dekvloer / egalisatie laag ligt. Teigertje stelde ook een methode voor (hoe) de vloer te meten ..
ik begrijp dat je de een bult hebt in het midden, maar hoe hoog is deze .. ?
Om te egaliseren wil je het volgende weten:
-
nieuwe hoogte (gewenste hoogte) van de garage vloer met pvc
- de huidige hoogte in relatie tot de
nieuwe hoogte per m2
- oppervlakte dat je
wegmoet halen ..
- opvul hoogte (egaliseer middel van 2mm tot 20-mm)
pvc = 2,3 of 4,2 mm, laminaat ook zoiets en isolatie bv 0,5mm
van de nieuwe hoogte trek je af :
- de nieuwe vloer dikte pvc, (of laminaat met isolatie)
- egalisatie laag
Dan houd je over hoe "diep" je moet gaan .. in relatie tot de nieuwe hoogte, dit houd je tegen je gemeten hoogte (verschil)
in dit geval is meten zo belangrijk, voordat je een "stap" zet, als je eerst simpel eenvoudig kan losbikken zou ik dat eerst doen .. een steenbeitel en een moker .. bv
Dan ga je meten, zodat je kan bepalen .. wat de volgende stap is.
ik heb
https://www.boels.nl/hure...e/vloerfreesmachine-230-v gehuurd. met een bouwmaat pas 20% korting let op frees blokjes a een set van 3 kost je alleen wel 93,- (geen korting) maar dit is goed voor "grof egaliseren" .. ik had 2 sets van 3 nodig om 28m2 relatief egaal te krijgen.
Ik gebruikte 1 set helemaal op en reken een emmer of 2 aan "stof" per m2 per 15 min frezen.
ik heb ook een haakse slijper met een kom schijf.. en stofkap. stukken goedkoper maar daar doe je geen hele vloer mee (alleen een m2 per keer)
een roterende laser op de muur bevestigt op 1 vast punt .. en een lange waterpas zijn wel erg belangrijk als je DIY doet .. de laser maakt het makkelijk je hoogte verschil snel te zien..
Moet je meer dan 0,5cm zou ik je adviseren met profie bedrijf in zee te gaan, en DIY te skippen.
btw die bult niet te groot/hoog is zou je de vloerfrees wel kunnen gebruiken ..
sorry voor de lange post

en wellicht onduidelijk verhaal ... maar zoom aub in op de onderdelen die je relevant lijken
[
Voor 3% gewijzigd door
vso op 11-01-2021 12:40
]