[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik zou de acrylaatkit bovenop (tussen plint en muur) nog wel verven indien mogelijk. Acrylaatkit trekt stof/viezigheid aan is mijn ervaring, na een poosje ziet het er dan niet zo netjes fris meer uit.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2021 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:59:
[...]

En we buffelen gestaag door. Kozijnen zijn geplaatst, dekvloer ligt erin, keuken is vorige week geplaatst.
Vandaag de dakkapel afgemaakt.
[Afbeelding]
Voordat de dakkapel af was, maar wel een mooie overzicht foto.Het Padoek hout is al wat tintjes lichter geworden.
[Afbeelding]
Dakkapel finished.
[Afbeelding]
Die rode kleur van dat padoek is echt wel mooi trouwens, wordt dat nog veel lichter?
Waarom heb je besloten om de dakkapel ook af te timmeren? Zonder aftimmering valt hij veel meer weg tegen het dak, met aftimmering heb je natuurlijk wel de match met de uitbouw, maar dan had je eigenlijk ook de zijkanten moeten betimmeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
NoepZor schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:36:
Voor mijn zolder heb ik wat bouwmaterialen nodig, voornamelijk panlatten en gipsplaten. Waar is in de huidige tijd zoiets fatsoenlijk te koop? Hier in omgeving Twente zit de Bauhaus, maar die heeft 80% van het assortiment niet online staan dus geen idee wat ze hebben. Gewoon afhalen bij een random andere bouwmarkt, of toch via een bouwmaterialenzaak?
Hier in het dorp zit een Hubo, die hebben geen voorraad registratie op hun webshop dus alles staat op 'tijdelijk niet leverbaar' maar ik bel dan gewoon met wat ik nodig heb en dan checken ze ter plekke of het er nog is en leggen ze het klaar voor afhalen. Sommige artikelen staan ook helemaal niet in de webshop terwijl ze die wel gewoon hebben. Je zou dus kunnen proberen of je ze telefonisch kunt bereiken.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58
@Tehh Haha smaken verschillen, wij vonden het nogal afsteken tegen de rest van de kleuren van het huis (gele steen/antraciet zink/7012 kozijnen), maar het wordt nagenoeg lichtgrijs. De kleurstof loopt er helemaal uit.

Het lichte hout wordt ook nog met antraciet zink omkleed. Het supporthout is behoorlijk netjes en strak gemonteerd, vele wandelaars en bekenden hier vonden het lichte hout ook heel mooi.
Dus alles wat nog hout is wordt zink op het padoek na.

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2021 13:30 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
NoepZor schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:36:
Voor mijn zolder heb ik wat bouwmaterialen nodig, voornamelijk panlatten en gipsplaten. Waar is in de huidige tijd zoiets fatsoenlijk te koop? Hier in omgeving Twente zit de Bauhaus, maar die heeft 80% van het assortiment niet online staan dus geen idee wat ze hebben. Gewoon afhalen bij een random andere bouwmarkt, of toch via een bouwmaterialenzaak?
Gewoon mail sturen met wat je nodig hebt. Ze werken nog aan het assortiment online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:50:
Ik zou de acrylaatkit bovenop (tussen plint en muur) nog wel verven indien mogelijk. Acrylaatkit trekt stof/viezigheid aan is mijn ervaring, na een poosje ziet het er dan niet zo netjes fris meer uit.
Goed punt...niet gedaan...kit vies :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:50:
Is inderdaad een goed punt, alhoewel ik het eerder zou omschrijven als dat het in de kit trekt. Heb op sommige plekken wel wat van dat rode stof van de stenen van de binnenmuur op de kitnaad gekregen, en dat krijg je niet altijd goed meer uit naderhand. Kan ook zijn dat sommige kit daar gevoeliger voor is dan andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 20:30
Waypoint schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 05:45:
[...]

Ik heb uiteraard Google gebruikt ;) maar in de bron die je aanhaalt wordt uv bestendigheid benoemd bij sbs en niet bij app. Verder vind ik er niks over behalve dat het erop lijkt dat het vooral esthetisch is. Het verschil in dikte van materiaal en evt voordelen tov meerprijs kan ik niks over vinden. Ga uiteraard beide partijen nog even vragen maar doe graag m’n huiswerk :)
APP is juist 100% UV-bestendig, SBS niet.

Persoonlijk heb ik recent 470K24 APP laten leggen als toplaag. De dakdekker heeft alleen voor de eerste randstrook 470K14 APP gebruikt. Ik denk ook dat het verschil tussen K24 en K14 puur de afwerking aan de bovenkant is.

Overigens zeker eens met @vso - ik heb toen gelijk 100mm PIR als isolatie laten plaatsen (RC4.5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waypoint schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 05:45:
[...]

Ik heb uiteraard Google gebruikt ;) maar in de bron die je aanhaalt wordt uv bestendigheid benoemd bij sbs en niet bij app. Verder vind ik er niks over behalve dat het erop lijkt dat het vooral esthetisch is. Het verschil in dikte van materiaal en evt voordelen tov meerprijs kan ik niks over vinden. Ga uiteraard beide partijen nog even vragen maar doe graag m’n huiswerk :)
Wie zijn google fu sterker is .. kan je over twisten :+ maar punt is dat de offerte ook verdedigd moet kunnen worden .. ik zou met het uv bestendige gaan .. net wat extra geld betalen of minder voel je relatief niet veel van als je er droog en warm bij zit :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:58:
Het is maar weer eens tijd om een klus te doen; tegen de verveling ;-)
mijn vrouw roept al een tijdje om een iets grotere, ovale, tafel... Dus ik ben maar eens gaan rondkijken. Gereedschap heb ik wel; het idee ligt er (ze weet van niks) maar ik loop nog even tegen een dingetje aan.

Het doel is een eiken visgraat (21x70 KD8-10% eiken)
ovaal 220x110
ijzeren kruispoot, midden

Deze wil ik opbouwen mbv 18mm multiplex, daarbovenop de planken verlijmd (dikte 39mm totaal)

echter bedacht ik mij op eens: hoe ga ik zorgen dat ik de rand netjes afwerk? Een fineer is no-go (lelijk).
misschien dat jullie nog een tip hebben

alternatief is toch een rechthoekige 220x110 tafel te maken ;-) maar dat is 'geen uitdaging'
Gisteravond een beetje zitten vissen bij de vrouw - op basis van foto's: we willen de tafel nog een keer vervangen, wat wil je eigenlijk hebben? (daar het een verrassing moet gaan worden nog ;-)) kwam er op neer dat ovaal niet praktisch is vond ze... Oke! O-) stiekem wel blij mee, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker haha... >:)

nu dit bekend is kan stappen maken. Toevallig gisteravond was ik even bij kennissen over de vloer en die hadden een mooi voorbeeld staan. De afwerk rand wil ik wat robuuster opzetten met 50x50? o.i.d.; binnenwerks met dubbel visgraat motief (21x70x500 - lengte nog even ovb - ga dit nog even tekenen)

even kijken welk hout ik als onderplaat ga gebruiken; maar dit zal wel iets van 18mm multiplex worden + 21 latjes is 39mm dikte werkblad. Of dan toch 2x 15mm multiplex waarmee ik op 51mm uitkom

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
Crazy- schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:20:
[...]

Gisteravond een beetje zitten vissen bij de vrouw - op basis van foto's: we willen de tafel nog een keer vervangen, wat wil je eigenlijk hebben? (daar het een verrassing moet gaan worden nog ;-)) kwam er op neer dat ovaal niet praktisch is vond ze... Oke! O-) stiekem wel blij mee, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker haha... >:)

nu dit bekend is kan stappen maken. Toevallig gisteravond was ik even bij kennissen over de vloer en die hadden een mooi voorbeeld staan. De afwerk rand wil ik wat robuuster opzetten met 50x50? o.i.d.; binnenwerks met dubbel visgraat motief (21x70x500 - lengte nog even ovb - ga dit nog even tekenen)

even kijken welk hout ik als onderplaat ga gebruiken; maar dit zal wel iets van 18mm multiplex worden + 21 latjes is 39mm dikte werkblad. Of dan toch 2x 15mm multiplex waarmee ik op 51mm uitkom
Gisteren kwam ik dit topic tegen: https://www.reddit.com/r/...iece_of_furniture_took_a/

En met name deze thread: https://www.reddit.com/r/...furniture_took_a/givim94/

Ik zou toch kijken of je dunner fineer kan gebruiken, wat ik zei over die 4,5mm; ik denk dat dat te dik is om significante werking te voorkomen. Als je zo'n lijst eromheen wilt maken, moet je dun fineer gebruiken, anders duw je je lijst om de tafel uit elkaar door de beweging van het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Je zou ook nog een 2de hands zaak in kunnen wandelen(lees online) en een tafel halen .. opschuren en dan 0,5-1cm dikke "strips" die je zaagt van het eiken erop kunnen plakken. en dus gewoon opdikken

Zelf vind ik een lichte tafel prettiger dus ik zou zoveel mogelijk moeite doen om gewicht te besparen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
[...]

Tafels maken is altijd leuk!! :)

Een robuuste (breede) rand zorgt wel voor een klassieker uiterlijk. Aangezien je een matrix poot eronder neemt, denk ik dat de wens toch wat moderner is? Houdt sowieso goed de verhouding van je tafel in de gaten. Ga desnoods bij een paar meubelzaken langs (als ze weer open zijn) en neem een meetlint mee. Niets zo lelijk als een te dikke tafel voor de lengte.

Verder mijn ervaringen na het bouwen van een aantal tafels en praten met een meubelmaker:
- Hoe dieper de groeven tussen je visgraat, des te meer ellende met kruimels.
- Als je een multiplex plaat neemt, loop je het risico dat het zooitje t.z.t. kromtrekt. Verwerk daarom altijd een (ingefreesde) metalen C-profielen aan de onderkant van je plaat om kromtrekken te voorkomen.
- Liever 1 dikke plaat dan 2 gelijmde.
- Gebruik voor het vastzetten van de poot en C-profielen altijd rampamoeren (Threaded Inserts)
- Oude eikenhouten vloer (met mes en groef) opkopen en gebruiken. Scheelt een boel ;)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
Fuel_80 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Dat was inderdaad een reden om mijn eerste plan (agnesplaten) niet te maken. Ik had het regelwerk al klaar en op hoogte maar onder andere de brandwerendheid hield me tegen. Het is niet de bedoeling om er een echte klusgarage van te maken maar wat klein kluswerk moet wel gewoon kunnen. De garage dient vooral als opslag. Goeie tip in ieder geval! (y)

Gipsplaten ook overwogen maar is in dit geval niet mijn eerste keus. Mogelijk moet ik nog een keer boven het plafond zijn voor de elektrische installatie (er moet nog meer verbouwd worden) en ook het dak gaat nog een keer op de schop. Vandaar dat ik nu dus dnaar een echt systeemplafond aan het kijken was met rockfon platen (steenwol dus).
Zijn Agnes platen zo 'gevaarlijk' dan? Ik heb in de schuur een appartementje gemaakt waar ik nu zelf in woon en daar heb ik ze als plafond. Het is maar 44m2, maar als ze echt gevaarlijk zijn, dan vind ik dat niet zo'n lekker gevoel.

Waarom verkoopt dat bedrijf die platen dan en zie je op hun site allerlei woningen met dat als plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:13
Krilo_89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Zijn Agnes platen zo 'gevaarlijk' dan? Ik heb in de schuur een appartementje gemaakt waar ik nu zelf in woon en daar heb ik ze als plafond. Het is maar 44m2, maar als ze echt gevaarlijk zijn, dan vind ik dat niet zo'n lekker gevoel.

Waarom verkoopt dat bedrijf die platen dan en zie je op hun site allerlei woningen met dat als plafond?
Dat heb ik niet gezegd, maar ze worden verkocht als niet-brandwerend geloof ik. Weet ook niet of het conform bouwbesluit een eis is, dat het brandwerend moet zijn.
Het is een kunststof op een mdf onderlaag. Dat ze daarmee niet brandwerend zijn is ook wel te begrijpen. Voor mij was het een combinatie van niet brandwerend en het uiterlijk wat mij tegenhield ze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Krilo_89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Van hun eigen website:
De Agnes platen hebben oppervlaktebrand-classificatie D-s2, d0 –. Deze is in overeenstemming met EN 13986.
D = 'hoge bijdrage bij brand' - 'goed brandbaar'
s2 = 'gemiddelde rookproductie'
d0 = 'geen productie van brandend product (in vloeibare of stroperige vorm)'

Bron; Wikipedia: Brandklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

Crazy-

Best life ever

herofruit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:12:
[...]

Een robuuste (breede) rand zorgt wel voor een klassieker uiterlijk. Aangezien je een matrix poot eronder neemt, denk ik dat de wens toch wat moderner is? Houdt sowieso goed de verhouding van je tafel in de gaten. Ga desnoods bij een paar meubelzaken langs (als ze weer open zijn) en neem een meetlint mee. Niets zo lelijk als een te dikke tafel voor de lengte.

Verder mijn ervaringen na het bouwen van een aantal tafels en praten met een meubelmaker:
- Als je een multiplex plaat neemt, loop je het risico dat het zooitje t.z.t. kromtrekt. Verwerk daarom altijd een (ingefreesde) metalen C-profielen aan de onderkant van je plaat om kromtrekken te voorkomen.
- Gebruik voor het vastzetten van de poot en C-profielen altijd rampamoeren (Threaded Inserts)
- Oude eikenhouten vloer (met mes en groef) opkopen en gebruiken. Scheelt een boel ;)
De poot is nog even de vraag, laatste zorg ;-)

maatvoering gaat sowieso 220x110 worden.
De dikte ga ik iets dikker maken dan de huidige (±65mm) afhankelijk van dikte materiaal etc wat het best uitkomt.

Qua visgraat is het inderdaad verstandiger om te gaan voor 4,5mm lamellen (https://www.plankencentra...aafd-4-5-x-150-x-2000-mm/) welke ik in tweeen ga splitsen om een smallere strook te krijgen. (eerst doe ik een proef of die 150mm misschien ook prima is!)

hiermee forceer ik mezelf dat de onderplaat dubbellaags 18mm multiplex gaat worden. met enkele dwarslatten aan de onderkant ter opvullen t.b.v. de poot.

De rand werk ik dan af met 50x75 (50 bovenzijde blad) welke ik terugbreng naar 50x65 (of gewoon 50x75, waarmee het blad dikker lijkt.. die 10mm is ook geen ramp....)

Ik verwacht wel kleurverschil tussen de lamellen & zijrand; dat is niet erg. De uiteindelijke kleur wil ik nog bepalen. Voorkeur is een laklaag; vrees wel dat dit teveel gaat spiegelen (??)

Alternatief is volledig glad schuren, bijna polijsten, en dan volledig in de olie

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
@Fuel_80 en @RobNemoo , duidelijk. Er staat ook heel 'sneaky': niet brandversnellend, tsjah..

Ik ga nog eens na of hier de brandvertragende variant in zit of niet, dat zou wellicht iets beter zijn. En dan eens kijken welke opties er nog zijn om het wat beter te maken, gezien ik het later wil verhuren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27
Omdat ik een kant en klare modulaire werkplaats systeem te duur vind het onderstaande bedacht. Een simpele werkbank op de kop getikt met een mdf blad, daarna een tafel en het blad op de mdf plaat geplaatst. En nog een metalen kast welke je normaliter gebruikt voor tijdschriften nu als opslag voor mijn elektrisch gereedschap en vloeibaar materiaal. Ik had ook voor een archiefkast kunnen gaan, maar deze zijn wat dieper en daardoor bouw je het vol waardoor je elke keer zit te klooien om bij het achterste gedeelte te komen waar uiteraard de spullen liggen die je nodig hebt. :) Met daarboven led verlichting uiteraard ook van MP. En nu een ruime en overzichtelijke werkplek om aan mijn oldtimer te sleutelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27df8ifVscWT952y8dAxsk0eMsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFOYY9fDhmy4TrDsyjWDj5LB.jpg?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dat is een scherp geprijste plank :-)
Crazy- schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Ik verwacht wel kleurverschil tussen de lamellen & zijrand; dat is niet erg. De uiteindelijke kleur wil ik nog bepalen.
Misschien een idee: lamel van 150mm x 2000mm in de lengte doorhalen met een 45 graden snede en vouw deze in verstek om de zijkant van de tafel. Omdat het relatief dunne lamellen zijn, verwacht ik niet een groot verschil in tekening op de boven/onderzijde. Voor de hoeken van de tafel een extra 45 graden. Het onderblad (multiplex in jouw geval) maak je dan op de gewenste afmeting 220x110 minus 4,5mm aan alle zijden. Dan heb je sowieso geen kleurverschil omdat je hetzelfde materiaal gebruikt en een prachtige afwerking. :)
[...]

Voorkeur is een laklaag; vrees wel dat dit teveel gaat spiegelen (??)
Alternatief is volledig glad schuren, bijna polijsten, en dan volledig in de olie
Kijk even naar de Dekorwas van Osmo. Dan heb je niet het spiegelende, maar wel het onderhoudsarme. Bij standaard olie ga je vrij snel vervelende kringen zien.
De eerste Decorwas laat moet worden aangebracht op het ruwe, geschuurde hout. Aanbrengfouten kunnen tot 30 minuten worden bijgewerkt op een nat oppervlak. De droogtijd van de eerste laag is ongeveer 12 uur (bij de juiste temperatuur 23°C en 50% luchtvochtigheid). Voor een goede ventilatie moet ten alle tijde worden gezorgd. Voor een licht gekleurd wash effect moet er binnen 20 minuten na het aanbrengen van de eerste laag met een pluisvrije doek of witte pad het product uitgepoetst worden in de houtnerfrichting. Na deze behandeling moet het oppervlak nog worden behandeld met de Hardwaxolie-Olie Original voor een goede bescherming van het oppervlak. Wanneer er 1 laag Decorwas is aangebracht, moeten er nog twee lagen Hardwax-Olie Original overheen, dit kan ook met de TopOil 3028 of 3058.
Bron: https://osmonederland.nl/product/osmo-decorwas-transparant/

Spul is geweldig mooi aan te brengen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
herofruit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:12:

Die eikenhouten vloer is inderdaad wel een goede. Heb zelf nog een tafeltje daarvan staan. Maar de boekenplanken die me vader daarvan gemaakt heeft (oude eikenhouten parket vloer) zijn indrukwekkend. Staat hele Brittanica Encyclopedia op zo'n plank met twee ondersteuningspunten, en geeft geen krimp, zakt helemaal niet door.

Ik zou verder inderdaad de tafel zo glad mogelijk afwerken, is anders een ramp met schoonmaken.

De dikte ga ik iets dikker maken dan de huidige (±65mm) afhankelijk van dikte materiaal etc wat het best uitkomt.

Qua visgraat is het inderdaad verstandiger om te gaan voor 4,5mm lamellen (https://www.plankencentra...aafd-4-5-x-150-x-2000-mm/) welke ik in tweeen ga splitsen om een smallere strook te krijgen. (eerst doe ik een proef of die 150mm misschien ook prima is!)

hiermee forceer ik mezelf dat de onderplaat dubbellaags 18mm multiplex gaat worden. met enkele dwarslatten aan de onderkant ter opvullen t.b.v. de poot.

De rand werk ik dan af met 50x75 (50 bovenzijde blad) welke ik terugbreng naar 50x65 (of gewoon 50x75, waarmee het blad dikker lijkt.. die 10mm is ook geen ramp....)

Ik verwacht wel kleurverschil tussen de lamellen & zijrand; dat is niet erg. De uiteindelijke kleur wil ik nog bepalen. Voorkeur is een laklaag; vrees wel dat dit teveel gaat spiegelen (??)

Als je de tafel zonder tafelkleed of zeil wilt gebruiken, zou ik lakken. Is veel makkelijker schoon te houden. Met een matte lak zou spiegelen geen issue moeten zijn. Olie werkt op zich ook, maar vlekjes tomatensaus eruit halen bijvoorbeeld is wat minder fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Krilo_89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:10:
@Fuel_80 en @RobNemoo , duidelijk. Er staat ook heel 'sneaky': niet brandversnellend, tsjah..

Ik ga nog eens na of hier de brandvertragende variant in zit of niet, dat zou wellicht iets beter zijn. En dan eens kijken welke opties er nog zijn om het wat beter te maken, gezien ik het later wil verhuren.
Waar zouden die agnes platen moeten komen? Ik zou binnen 1 brandcompartiment(doorgaans de hele woning, ex garage) er niet al te zwaar aan tillen. Meestal vind je agnes platen op zolder. Tegen de tijd dat daar brand is, is het kwaad al geschied. Ik zou extra brandwerende materialen alleen toepassen tussen een garage en de woning. Voor de rest zorgen dat je overal goedwerkende rookmelders hebt. Daar maak je uiteindelijk wel het verschil mee. Indien je echt brandwerend gaat bouwen dan komt er nogal wat bij kijken qua tijd/geld/materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:31
Dag allemaal,

Ik wil een schommel gaan ophangen in onze woonkamer in de betonnen plafond. Hiervoor heb ik een set keil- en oogbouten M8- 80mm gekocht maar ik heb nog nooit iets gedaan met keilbouten dus ik vroeg me af of er qua boren nog iets bijzonders aan is.

De keilbout zelf is 12 mm dik, dus als ik een gat boor van 12x80 mm is dat dan voldoende? Of moet het gat groter zijn dan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpTz8bW6-1hhxPY4U9QB7eD0eTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqBZsHCVO6KQleK8f3Mc0Rkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:40
[...]

Ik heb Skillt op onze tafel gesmeerd, werkt super!

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:27

Det

Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:24:
Waar zouden die agnes platen moeten komen? Ik zou binnen 1 brandcompartiment(doorgaans de hele woning, ex garage) er niet al te zwaar aan tillen. Meestal vind je agnes platen op zolder. Tegen de tijd dat daar brand is, is het kwaad al geschied. Ik zou extra brandwerende materialen alleen toepassen tussen een garage en de woning. Voor de rest zorgen dat je overal goedwerkende rookmelders hebt. Daar maak je uiteindelijk wel het verschil mee. Indien je echt brandwerend gaat bouwen dan komt er nogal wat bij kijken qua tijd/geld/materialen.
Omdat ik de discussie over brand ben begonnen wil ik nog wel even verduidelijken. Ik heb zelf geen ervaring met Agnes platen maar ik zou ze, als ik ze mooi zou vinden, rustig in een niet brandgevaarlijke omgeving monteren. Zoals @Appie Heijn al als voorbeeld geeft, een zolder bijvoorbeeld. Als er brand ontstaat zullen vooral je meubels, gordijnen, beddegoed etc de oorzaak en aanjager zijn. Die Agnes platen zullen uiteindelijk wel gaan meedoen maar dan sta je hopelijk al buiten.

Mijn doel is/was een klusgarage waar regelmatig aan motorvoertuigen geprutst wordt. En een overlopende carburateur gecombineerd met een kleine backfire is dan voldoende om in no time de hele toko van voor tot achter in brand te zetten. Daarom mijn keus voor gipsplaten, die gaan niet gelijk meedoen en dat geeft me hopelijk de tijd er een paar blussers op leeg te spuiten. Ik realiseer me dat een enkel laagje gips absoluut niet "brandwerend bouwen is", terechte opmerking.

Blijkbaar had @Fuel_80 zelf al een soortgelijke overweging gemaakt en kiest voor Rockfon. Mooi spul zo te zien maar wel prijzig. Benieuwd of iemand daar nog een goed(koper) alternatief voor weet. Ik heb de gipsplaten nog niet besteld O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

kings54 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:31:
De keilbout zelf is 12 mm dik, dus als ik een gat boor van 12x80 mm is dat dan voldoende? Of moet het gat groter zijn dan dat?
12mm bout = 12mm gat, zeker niet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:37
kings54 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:31:
Dag allemaal,

Ik wil een schommel gaan ophangen in onze woonkamer in de betonnen plafond. Hiervoor heb ik een set keil- en oogbouten M8- 80mm gekocht maar ik heb nog nooit iets gedaan met keilbouten dus ik vroeg me af of er qua boren nog iets bijzonders aan is.

[Afbeelding]
En je weet zeker dat je plafond geen kanaalplaten zijn?
Zie ook: Afbeeldingslocatie: https://www.dambeton.nl/upload/68ae76f5-c120-46b4-88f4-a9599bc9c9d7.jpg

Dan gaat een keilbout niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Verwijderd ik was even te lui om het voortraject uit te zoeken van de agnes platen in dit topic, maar idd wat je zegt, die zou ik niet in een garage gaan gebruiken. Beter ga je voor fermacell volgens mij zijn die nog iets beter dan een standaard gips plaat en zijn ook beter bestand tegen vocht. En daarbij is het niet heel duur t.o.v. standaard platen. Lekker wat steenwol erachter drukken tegen het geluid, wanneer de garage met een woonruimte/kantoor is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Wellicht dat iemand mij opweg kan helpen.
Tijd geleden iemand tegengekomen in deze topics over zelf kunstofkozijnen plaatsen en zelf bestellen op Ebay.
Zit er zelf ook over na te denken om te doen maar kan het helaas niet meer terugvinden.
Iemand enig idee waar dit was?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Det misschien houtwolcementplaten? dat brandt ook niet, is geluidsabsorberend en makkelijk te verwerken. Qua looks niet het beste, maar gezien de bestemming zou ik zelf daar niet zo bezorgd over zijn :) ( en je vind ze zo nu en dan op marktplaats)

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 12-01-2021 22:52 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
g00gle schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:12:
[...]

En je weet zeker dat je plafond geen kanaalplaten zijn?
Zie ook: ...

Dan gaat een keilbout niet werken.
Geen flauw idee eerlijk gezegd. Is dat makkelijk visueel vast te stellen of moet ik dit gaan zoeken in de bouwtekeningen o.i.d.?

Indien het inderdaad kanaalplaten zijn, wat werkt er dan wel?

Edit: in de techische omschrijving van de woning staat er dat de verdiepingsvloeren zijn uitgevoerd als een gewapende betonvloer.

[ Voor 13% gewijzigd door kings54 op 12-01-2021 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
V groeven om de 120 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kings54 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:52:
Geen flauw idee eerlijk gezegd. Is dat makkelijk visueel vast te stellen of moet ik dit gaan zoeken in de bouwtekeningen o.i.d.?

Edit: in de techische omschrijving van de woning staat er dat de verdiepingsvloeren zijn uitgevoerd als een gewapende betonvloer.
Die kanaalplaten zijn wel vrij standaard. Wordt meestal beton met wapening op gestort (en dan eventueel nog isolatie en nog een keer een betonnen gietvloer). Met die kanaalplaten kun je in één keer het plafond leggen, anders zou je eerst een bak moeten maken om het beton direct op te storten. Of het zou een prefab blok gewapend beton moeten zijn, wordt ook wel eens gebruikt.

Zou er vanuit gaan dat je ook kanaalplaten hebt in je huis, maar is denk ik vrij lastig te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meestal is een kijkje in de kruipruimte of meterkast een goede indicatie, naast de zichtbare (mits niet afgewerkte) plafondnaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:38
Hi, even een vraag - wou er nog net geen heel topic aan wijden dus hoop dat dit ook werkt.
Ik heb een huis uit 2000 gekocht en we kijken naar verduurzamen van deze woning. Nu zaten we ook te denken aan vloerverwarming op de boven verdieping (75m2) - ter voorbereiding op een warmtepomp.

Voor de plaatsing zal dit in de cement dekvloer geplaatst worden, dit zal in gefreesd worden. Ik begrijp echter dat het zo kan zijn dat een waterleiding of elektra geraakt word. Het bedrijf dat de vloer in freest kan hier geen garantie voor geven en zal het ook niet oplossen.

Hoe daar nu mee om te gaan? Want ik heb er toch weinig zin in dat de vloerverwarming ligt - maar de elektra in een aantal kamers niet meer werkt. Het is toch wat zonde dat je je huis hierdoor niet kan verduurzamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Koptelefoontje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:25:
Hi, even een vraag - wou er nog net geen heel topic aan wijden dus hoop dat dit ook werkt.
Ik heb een huis uit 2000 gekocht en we kijken naar verduurzamen van deze woning. Nu zaten we ook te denken aan vloerverwarming op de boven verdieping (75m2) - ter voorbereiding op een warmtepomp.

Voor de plaatsing zal dit in de cement dekvloer geplaatst worden, dit zal in gefreesd worden. Ik begrijp echter dat het zo kan zijn dat een waterleiding of elektra geraakt word. Het bedrijf dat de vloer in freest kan hier geen garantie voor geven en zal het ook niet oplossen.

Hoe daar nu mee om te gaan? Want ik heb er toch weinig zin in dat de vloerverwarming ligt - maar de elektra in een aantal kamers niet meer werkt. Het is toch wat zonde dat je je huis hierdoor niet kan verduurzamen?
Naar mijn weten liggen elektra zelden in een vloer, idem voor waterleidingen. Maar wellicht zijn hier experts die de bouwvoorschriften kennen van het jaar 2000?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 12:44
Martinusz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Naar mijn weten liggen elektra zelden in een vloer, idem voor waterleidingen. Maar wellicht zijn hier experts die de bouwvoorschriften kennen van het jaar 2000?
Hangt af van de bouwwijze. Als het kanaalplaat of breedplaatvloeren zijn, dan ligt de electra (en water, cv, etc) erbovenop en wordt dat in de dekvloer verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:29
Mensen, ik ben bezig met een koof onder de trap en de trap loopt deels recht/deels met een afronding waar hij overgaat op de verdiepingsvloer (geen scherpe hoeken). Hoe kan ik deze vorm goed overnemen? Is daar een handige truc voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Xiphalon schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:45:
Hangt af van de bouwwijze. Als het kanaalplaat of breedplaatvloeren zijn, dan ligt de electra (en water, cv, etc) erbovenop en wordt dat in de dekvloer verwerkt.
Yes, zo ligt het bij ons wel, in ieder geval. Eerst kanaalplaten, daarop gewapend beton, dan de leidingen (electra, water), dan isolatie, dan de dekvloer. Die isolatie is wel min of meer optioneel voor de bovenverdieping(en). Electra voor (plafond)lampen lag over het algemeen op de kanaalplaten, net als de ventilatiebuizen.

Dit was denk ik de standaard wijze waarop ons huis is gebouwd, maar hoe andere bouwbedrijven dat doen, weet ik niet. En of dat anders was in 2000 weet ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
einz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:53:
Mensen, ik ben bezig met een koof onder de trap en de trap loopt deels recht/deels met een afronding waar hij overgaat op de verdiepingsvloer (geen scherpe hoeken). Hoe kan ik deze vorm goed overnemen? Is daar een handige truc voor?
Meest simpele oplossing is een groot stuk karton pakken en daarop met een potlood/stift de ronding overnemen. Vervolgens de mal uitknippen en overnemen op het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Die kanaalplaten zijn wel vrij standaard. Wordt meestal beton met wapening op gestort (en dan eventueel nog isolatie en nog een keer een betonnen gietvloer). Met die kanaalplaten kun je in één keer het plafond leggen, anders zou je eerst een bak moeten maken om het beton direct op te storten. Of het zou een prefab blok gewapend beton moeten zijn, wordt ook wel eens gebruikt.

Zou er vanuit gaan dat je ook kanaalplaten hebt in je huis, maar is denk ik vrij lastig te controleren.
V-naden zitten ongeveer 3 m uit elkaar dus het lijkt er dan op dat het geen kanaalplaten zijn? WTW-buizen zitten ook in het plafond, dus dat lijkt me ook niet kunnen met kanaalplaten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:09
Martinusz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Het komt vaak voor dat de elektra in het plafond is aangelegd op de vloer erboven en vervolgens is ingestort. De vloer van de benedenverdieping zal dus zelden elektra bevatten, maar bij die van verdiepings-/zoldervloeren is dat zeker mogelijk.

//edit: dan blijft natuurlijk de vraag hoe diep deze liggen en of de frees ze dus zal raken.

[ Voor 8% gewijzigd door phYzar op 13-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
phYzar schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Het komt vaak voor dat de elektra in het plafond is aangelegd op de vloer erboven en vervolgens is ingestort. De vloer van de benedenverdieping zal dus zelden elektra bevatten, maar bij die van verdiepings-/zoldervloeren is dat zeker mogelijk.

//edit: dan blijft natuurlijk de vraag hoe diep deze liggen en of de frees ze dus zal raken.
Ja zo zie ik het ook voor mij, elektra zit vaak in 'plafond', zal inderdaad op de platen liggen, echter kan mij niet voorstellen dat dat niet diep (genoeg) in de dekvloer zou zitten.
Maar goed, ik neem aan dat bedrijven die frezen toch ook wel ervaring ermee hebben :? neem aan dat ze niet blind gaan frezen in een vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:29
Den_S85 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Meest simpele oplossing is een groot stuk karton pakken en daarop met een potlood/stift de ronding overnemen. Vervolgens de mal uitknippen en overnemen op het hout.
En de ronding zelf? Hoe kan je die op de juiste manier (zo makkelijk mogelijk) overnemen? Ik zat al te denken om continue kleine stukjes te doe maar dat zou toch makkelijker moeten kunnen lijkt mij (al weet ik niet hoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

kings54 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:43:
[...]

[...]

V-naden zitten ongeveer 3 m uit elkaar dus het lijkt er dan op dat het geen kanaalplaten zijn? WTW-buizen zitten ook in het plafond, dus dat lijkt me ook niet kunnen met kanaalplaten denk ik?
Mogelijk heb ik de foto gemist maar behalve kanaalplaat die er ook wel breder zijn. Kan het ook goed een breedplaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
Martinusz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:51:
Maar goed, ik neem aan dat bedrijven die frezen toch ook wel ervaring ermee hebben :? neem aan dat ze niet blind gaan frezen in een vloer.
Ze hebben daar zeker ervaring mee, daarom pleiten ze zichzelf ook zo expliciet vrij van zulk soort beschadigingen, want die kans is gewoon aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
phYzar schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Ze hebben daar zeker ervaring mee, daarom pleiten ze zichzelf ook zo expliciet vrij van zulk soort beschadigingen, want die kans is gewoon aanwezig.
ja na wat lezen denk ik dat wij het niet aandurven..
De cv ketel zit op dezelfde als de badkamer (1e verdieping) en dus ook nog kans dat die leidingen kapot gaan en wij niet meer kunnen douchen.

Het is wel heel jammer dat het zo ingewikkeld is en volledig op eigen risico, hoe moet heel Nederland aan de warmtepomp??

[ Voor 3% gewijzigd door Koptelefoontje op 13-01-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
einz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:59:
[...]

En de ronding zelf? Hoe kan je die op de juiste manier (zo makkelijk mogelijk) overnemen? Ik zat al te denken om continue kleine stukjes te doe maar dat zou toch makkelijker moeten kunnen lijkt mij (al weet ik niet hoe)
Wat ik zelf altijd doe is het karton hard aandrukken en dan de ronding overtekenen en uitknippen. Als je "normaal" papier gebruikt kun je het gewoon overtrekken.

Andere optie die ik net online vond is om het op deze wijze te doen. Zelf geen ervaring mee, maar ziet er wel super makkelijk uit.
Afbeeldingslocatie: https://zeilersforum.nl/media/kunena/attachments/449/zf-contour%20overnemen.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Koptelefoontje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:43:
Het is wel heel jammer dat het zo ingewikkeld is en volledig op eigen risico, hoe moet heel Nederland aan de warmtepomp??
Verwarmen op slaapkamers doen niet zoveel mensen, dus de nood is wat lager. Maar je kunt uitzoeken of er leidingen zitten, of moderne radiatoren ophangen die ook op lage temperatuur hun werk kunnen doen, of een droogbouwsysteem eroverheen leggen als je de hoogte kunt missen:

https://www.vloerverwarmi...-isolatieplaat-doos-7-50m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ja zo zie ik het ook voor mij, elektra zit vaak in 'plafond', zal inderdaad op de platen liggen, echter kan mij niet voorstellen dat dat niet diep (genoeg) in de dekvloer zou zitten.
Kan inderdaad in mijn huis ook iets belgisch zijn, kennelijk is het meer standaard hier om de electra voor de stopcontacten en licht schakelaars in de vloer te leggen, en de leidingen voor de plafond lampen 'in het plafond' te leggen. In nederland schijnt het meer gebruikelijk te zijn om alles 'in het plafond te leggen'. Je zou dat ook moeten kunnen zien door met een leidingdetector te kijken of je iets boven of onder een stopcontact detecteerd. Als er niet ook een schakelaar in de buurt is.

Als het 'in het plafond' ligt, zou ik denken dat het ook op de kanaalplaten ligt, en daarmee dus in het gewapende beton is gegoten (meestal 10-14 cm dik, geloof ik) en daar ligt over het algemeen nog een dekvloer bovenop (zo'n 6 cm, voor zover ik weet).

Maar dat is dan wel weer met een aanname dat het inderdaad zo gelegd, en niet dat het op een andere manier is gelegd. Het blijft een risico. Als wij bv. geen isolatie hadden gehad op de eerste verdieping, zou het zeker niet zomaar kunnen om in de vloer te frezen, bijna 100% kans dat je dan wat raakt.
kings54 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:43:
De V naden tussen de platen zullen bij ons ook misschien zo'n 120 cm zijn, maar dat weet ik alleen aan de hand van de foto's tijdens de bouw, daar zie je nu niks meer van. Ventilatiekanalen (WTW voor D ventilatie systemen) liggen bij ons op de kanaalplaten, zitten in de laag gewapend beton gegoten.
phYzar schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:33:
Verwarmen op slaapkamers doen niet zoveel mensen, dus de nood is wat lager. Maar je kunt uitzoeken of er leidingen zitten, of moderne radiatoren ophangen die ook op lage temperatuur hun werk kunnen doen, of een droogbouwsysteem eroverheen leggen als je de hoogte kunt missen:

https://www.vloerverwarmi...-isolatieplaat-doos-7-50m
Inderdaad, wij hebben ook geen vloerverwarming op de slaapkamers, alleen in de douche (op de eerste verdieping). Maar kan me voorstellen dat het wel fijn is voor de slaapkamers van de kinderen. Ik zou het voor onze slaapkamer niet zo handig vinden, zou ik het hele jaar door net op die grens zitten van te warm voor een verendekbed, te koud voor een dunne laken. M'n vrouw zou het wellicht wel meer kunnen waarderen :+

Voor een warmtepomp kun je inderdaad kiezen voor een lage temperatuur radiator. Weet niet hoe effectief dat is, maar de optie is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:37
kings54 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Zoals al eerder gezegt hier, je kan het zien aan de V groef. Die zie je op je plafond zitten. Tenzij deze weg gestuct is.

Als het kanaalplaten zijn (wat bijna altijd zo is) zou ik het niet met een keilbout doen. Misschien dat een chemisch anker een beter oplossing is. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, misschien dat iemand anders dat beter weet hier.

Als je je gat boort voor je keilbout en je schiet door met je boormachine weet je in ieder geval zeker dat het een kanaalplaat is. Misschien kun je hem ook precies op een V groef erin boren. Ik weet alleen niet of dat andere nadelige gevolgen kan hebben en of het dan sterk genoeg is om eraan te gaan hangen. Maar er zijn hier vast mensen die daar verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Laatst online: 01:36
Zojuist dit topic ontdekt, heel leuk! Ik heb wel direct een vraag: de hoek in mijn kamer is niet recht. Ik heb van iemand anders uit de flat een tafel op maat gekregen die precies in de hoek past. Deze rust deels op de vensterbank en op een balk die ik in de muur heb geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJgZD49jFuY-JQlecxCh7-47ihc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mphyg1V2DIrP2QRdjOPCXwR.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu heb ik ook een plank in dezelfde hoek en kleur. Nu zie je aan de verkleuring in de verf dat deze met twee hoekankers is opgehangen, ongeveer 235x45 mm, vrij groot dus. Omdat ik voorlopig de tafel en plank niet opnieuw ga verven ben ik op zoek naar twee hoekankers met dat formaat, maar ik heb ze nog niet kunnen vinden. Weet iemand waar ik (ongeveer) dit formaat kan kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL7KbnR60c4H6UuqTEt1bGhXkw0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eaZtLjVRinuGY3HoH8r03LYI.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koptelefoontje
Bedankt voor de reacties, ik ga is kijken voor moderne radiatoren. Dat zal waarschijnlijk goedkoper en gemakkelijker zijn, die we nu hebben wou mijn vrouw toch al vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38

BrZ

henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Yes, zo ligt het bij ons wel, in ieder geval. Eerst kanaalplaten, daarop gewapend beton, dan de leidingen (electra, water), dan isolatie, dan de dekvloer.
Boven op een kanaalplaatvloer ook nog gewapend beton lijkt me sterk, ik vermoed dat je een breedplaatvloer hebt. Deze kunnen ook V-groeven hebben. Als je ventilatiebuizen in de vloer zitten heb je volgens mij altijd wel een breedplaatvloer.
[...]

Als je een kanaalplaatvloer hebt ligt daar meestal alleen een dekvloer op van 5-7 centimeter, waar dus ook de elektrabuizen in liggen. Veel diepte om te frezen heb je dan niet, zeker als er ergens 2 buizen over elkaar heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
BrZ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:37:
Boven op een kanaalplaatvloer ook nog gewapend beton lijkt me sterk, ik vermoed dat je een breedplaatvloer hebt. Deze kunnen ook V-groeven hebben. Als je ventilatiebuizen in de vloer zitten heb je volgens mij altijd wel een breedplaatvloer.
Ik heb het even opgezocht en het zijn inderdaad breedplaatvloer platen. Zien er wel hetzelfde uit als die kanaalplaten, met holle kanalen in de plaat, weet dus even niet wat dan het verschil is tussen een kanaalplaat en een breedvloerplaat.

Dus inderdaad, breedplaatvloerplaten als basis, daarop gewapend beton, daarop isolatie (voor benedenverdieping, wij hebben er voor gekozen dit ook voor de eerste verdieping te doen, maar zolder heeft dus geen isolatie, en daarop de dekvloer.

Bij ons liggen de meeste electra en waterleidingen dus in de isolatie, behalve in de zolder, daar licht het in de dekvloer. Ventilatiebuizen liggen op de breedvloerplaten bij ons.
Als je een kanaalplaatvloer hebt ligt daar meestal alleen een dekvloer op van 5-7 centimeter, waar dus ook de elektrabuizen in liggen. Veel diepte om te frezen heb je dan niet, zeker als er ergens 2 buizen over elkaar heen gaan.
In dat geval is er inderdaad weinig ruimte voor vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Hoe daar nu mee om te gaan? Want ik heb er toch weinig zin in dat de vloerverwarming ligt - maar de elektra in een aantal kamers niet meer werkt.
Je hebt 2 opties:
Je zoekt een bedrijf die wel de problemen oplost. Dat is overigens helemaal niet zo spannend, gewoon de buis vrij kappen en daarna repareren. Bij water/afvoer heb je speciale reparatiekoppelingen, die zijn wat langer en kun je er dus mooi tussen schuiven. Of je moet 'het hele traject' even vrij kappen/frezen en een nieuw buisje leggen. Als je toch die frees hebt staan is dat echt heel snel gedaan, mogelijk moet je dan voor die leiding even wat dieper frezen, zodat je onder de vloerverwarming door kan.
Zelf de problemen oplossen, je zit dan echter wel met het probleem dat ze na het frezen in de vloer de leidingen erin leggen en de vloer afsmeren. Ook dat is nog wel op te lossen, dan laat je op de eerste dag alles frezen en dan komen ze een paar dagen later terug om alles netjes af te werken en heb je tijd gehad om alles te repareren.

Zelf ook een keer gehad, zet iemand een slijptol in de vloer om de leidingen erin te werken, mocht ik daarna alle elektra opnieuw gaan aanleggen...
Het is toch wat zonde dat je je huis hierdoor niet kan verduurzamen?
Daarom zie je dat veel mensen verduurzamen als ze ook gaan verbouwen/renoveren. In mijn huis heb ik op de bovenste verdieping alle elektra vernieuwd en ook de isolatie van het dak verbeterd.
Koptelefoontje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:32:
Bedankt voor de reacties, ik ga is kijken voor moderne radiatoren. Dat zal waarschijnlijk goedkoper en gemakkelijker zijn, die we nu hebben wou mijn vrouw toch al vervangen.
Lafjes ;)
Gelukkig is jouw huis uit 2000, dan is de CV installatie nog goed, bij huizen van '80 of eerder kun je ondertussen ook problemen gaan krijgen. (CV) buizen hebben niet het eeuwige leven, mijn '50 buizen en iets latere CV installatie heeft zijn beste tijd wel gehad. Dan is het echt wel toe aan vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
Bedankt voor de reacties allemaal. Op basis van wat ik nu weet gok ik er op dat we een breedplaatvloer hebben. Mocht dit niet het geval zijn dan merken we dat vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Hoi allemaal,

Ik wil op de zolder van onze nieuwbouw woning een tussenwandje plaatsen dmv een metal stud wand.
Normaliter zou je zowel de liggers als de staanders vast schroeven tegen respectievelijk de vloer danwel de muur.

Nu lopen er helaas op de plek waar ik de ligger op de vloer wil hebben zowel een gasleiding als diverse cv-leidingen. Ik kan daar helaas niet in de vloer gaan boren.

Kan ik de ligger ook verlijmen op de cement dekvloer? Of misschien beter een een houten balkje als basis en daarop de metalstud plus foamband ?

Maar wat voor lijm/spul kan ik hier het beste voor gebruiken ? Er is zoveel :P

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Iemand hier toevallig ervaring met het inkorten van eenvoudige Ikea Pax kasten? In ons vorige huis zat veel hoogte en kwamen de kasten van 236cm goed van pas. Ook in onze nieuwbouwwoning is de hoogte niet zo’n probleem, maar moet nu door gezinsuitbreiding de ‘inloopkast’ omgetoverd worden tot kinderkamer. 2 van de kasten moeten dus naar zolder, waar deze hoogte ineens minder handig blijkt.

Nou kost een nieuw basiselement maar 50 euro, dus voor het geld hoeven we het niet per se te laten, maar ik zou natuurlijk ook gewoon de huidige kast zelf kunnen inkorten om min of meer hetzelfde te bereiken. Verkopen levert immers ook nauwelijks wat op. Hier mensen met ervaring? Lees online wat over maximaal aantal cm die je er af zou kunnen halen en dat je daarna stevigheid mist. Ik kan me dit niet heel goed voorstellen en neem aan dat, wanneer ik keurig recht zaag, ik de boel redelijk eenvoudig weer op kan bouwen? De boel staat uiteindelijk op zolder, dus een extra schroef vanaf de buitenkant is ook geen bezwaar natuurlijk..

Iemand ideeën of praktische bezwaren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Beaub schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:04:
Lees online wat over maximaal aantal cm die je er af zou kunnen halen en dat je daarna stevigheid mist. Ik kan me dit niet heel goed voorstellen
Dat komt omdat als je er te veel afzaagt, de bovenkant niet meer van hout is maar van karton.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Dat komt omdat als je er te veel afzaagt, de bovenkant niet meer van hout is maar van karton.
Hebben de wanden van een pax kast dan ook een kartonvulling?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:14:
[...]

daar zijn ze IMHO niet dik genoeg voor maar sta er inderdaad niet vreemd van te kijken ..

alhoewel je het relatief makkelijk met wat lijm en een latje weer "dicht" zou kunnen maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:34
ymaenhout schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:12:
Hoi allemaal,

Ik wil op de zolder van onze nieuwbouw woning een tussenwandje plaatsen dmv een metal stud wand.
Normaliter zou je zowel de liggers als de staanders vast schroeven tegen respectievelijk de vloer danwel de muur.

Nu lopen er helaas op de plek waar ik de ligger op de vloer wil hebben zowel een gasleiding als diverse cv-leidingen. Ik kan daar helaas niet in de vloer gaan boren.

Kan ik de ligger ook verlijmen op de cement dekvloer? Of misschien beter een een houten balkje als basis en daarop de metalstud plus foamband ?

Alvast bedankt!
Ik zou een houten balk vastlijmen aan de dekvloer met tec7 en daarop de stud schroeven. Bij oplevering van mijn huis ga ik hetzelfde doen (wel alleen hout) omwille van vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat ik er gewoon 1 op de gewenste hoogte afzaag en dan zien we wel of dat nog werkt of niet. In het ergste geval kan de kast weg en kopen we alsnog die van 2.01 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Beaub schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:04:
Iemand hier toevallig ervaring met het inkorten van eenvoudige Ikea Pax kasten? In ons vorige huis zat veel hoogte en kwamen de kasten van 236cm goed van pas. Ook in onze nieuwbouwwoning is de hoogte niet zo’n probleem, maar moet nu door gezinsuitbreiding de ‘inloopkast’ omgetoverd worden tot kinderkamer. 2 van de kasten moeten dus naar zolder, waar deze hoogte ineens minder handig blijkt.

Nou kost een nieuw basiselement maar 50 euro, dus voor het geld hoeven we het niet per se te laten, maar ik zou natuurlijk ook gewoon de huidige kast zelf kunnen inkorten om min of meer hetzelfde te bereiken. Verkopen levert immers ook nauwelijks wat op. Hier mensen met ervaring? Lees online wat over maximaal aantal cm die je er af zou kunnen halen en dat je daarna stevigheid mist. Ik kan me dit niet heel goed voorstellen en neem aan dat, wanneer ik keurig recht zaag, ik de boel redelijk eenvoudig weer op kan bouwen? De boel staat uiteindelijk op zolder, dus een extra schroef vanaf de buitenkant is ook geen bezwaar natuurlijk..

Iemand ideeën of praktische bezwaren? :)
Zoek even op Pax in dit topic. Deze week is er nog een mooie maatwerk oplossing langs gekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:20
Beaub schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Ik denk dat ik er gewoon 1 op de gewenste hoogte afzaag en dan zien we wel of dat nog werkt of niet. In het ergste geval kan de kast weg en kopen we alsnog die van 2.01 ;)
Heb het ook gedaan en gaat echt prima. Is gewoon spaanplaat. Vervolgens een plank gebruikt als ‘bovenkant’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQeGYRF1GvxcbjfAKPMr9bH__P0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTybtl7yCEJ22sisqOSVQ6n2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7zNYOS7_4Fh8weOCorERmVXTec=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5nJWSFTVt3JMCG9Ot2R6Hnns.jpg?f=fotoalbum_tile

@Beaub Heb even foto's opgezocht; zo heb je een idee.

[ Voor 54% gewijzigd door GermanPivo op 13-01-2021 18:16 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
Jannibal23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Zoek even op Pax in dit topic. Deze week is er nog een mooie maatwerk oplossing langs gekomen.
Die had ik inderdaad gezien (3/4 pagina's terug), maar in dat geval werden er meer wat hoekjes aan de bovenkant of een stuk uit de bovenkant gezaagd om de kast om bijvoorbeeld een balk heen te plaatsen. Dacht zo niet te zien dat er van onderen (of boven) een cm of 30/40 afgehaald werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:41
Tweakert met 2 linkerhanden meldt zich!

[n00b]

Ik ben een lamp aan het ophangen in onze woonkamer. Appartement is uit 2015, dus vrij recent. Nu komen er alleen 16 draden uit het plafond: 5x blauw (nul?), 5x groengeel (aarde?), 5x bruin (fase?) en 1x zwart (schakeldraad?)

Lamp betreft een phillips pongee (rotsysteem om op te hangen overigens, grrr) met 3 draden: een blauwe, een bruine en geelgroene.

Ongeacht welke combinatie ik aansluit op de groene en bruine draad (aarde sluit ik (nog) niet aan), krijg ik geen licht. Een bouwfitting doet het ook niet, terwijl die op een ander lichtpunt wel werkt.

Ik kan niet controleren of er stroom op het geheel staat, omdat ik geen multimeter heb. Iemand een vermoeden wat het zou kunnen zijn of is doormeten de enige/eerste/beste stap?

[/n00b]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Stufferdt schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:18:

[n00b]

Ik ben een lamp aan het ophangen in onze woonkamer. Appartement is uit 2015, dus vrij recent. Nu komen er alleen 16 draden uit het plafond: 5x blauw (nul?), 5x groengeel (aarde?), 5x bruin (fase?) en 1x zwart (schakeldraad?)

Lamp betreft een phillips pongee (rotsysteem om op te hangen overigens, grrr) met 3 draden: een blauwe, een bruine en geelgroene.

Ongeacht welke combinatie ik aansluit op de groene en bruine draad (aarde sluit ik (nog) niet aan), krijg ik geen licht. Een bouwfitting doet het ook niet, terwijl die op een ander lichtpunt wel werkt.

Ik kan niet controleren of er stroom op het geheel staat, omdat ik geen multimeter heb. Iemand een vermoeden wat het zou kunnen zijn of is doormeten de enige/eerste/beste stap?

[/n00b]
Probeer eens blauw en bruin, dan moet de lamp gaan branden. Of blauw en zwart, dan moet je ergens een schakelaar om zetten. Uiteraard wel even de groep uitzetten voordat je hier aan gaat zitten.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
PaT schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:14:
[...]

De nieuwere wel ja. Vroeger was het volgens mij wel "massief spaanplaat".

Volgens mij bestaat de zijkant uit 5 latten, 3 verticale (waar de plankendragers in komen), 1 horizontale beneden en 1 horizontale boven. De rest opgevuld met karton en vervolgens een laagje fineer erover.

Ik zat laatst iets te lezen van iemand die LED-strips in zo'n zijwand wilde frezen en daar kwam ik een hoop info tegen, kan het even niet meer terugvinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[n00b]

[/n00b]
10+ voor de identificatie ..

blauw en bruin kan je 1:1 op de lamp aansluiten je begint met groen/geel (aarde)

De zwarte zal je moeten identificeren op de schakelaar die erbij hoort .. als daar blauw op zit moet je niet nog een keer blauw aansluiten .. :) dan krijg je kortsluiting .. (zekering in de meterkast :w )

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/34874/123
Steek deze in de stopcontact met je duim op de achterkant .. in 1 v.d 2 gaten gaat het lichtje zachtjes branden (fase).. de ander niet .. zo kan je ook de (bv de zwarte maar ook bruin/blauw) draad testen .. of elektra voordat je gaat schroeven of ze echt spanningsloos zijn :)
zet de zekering(en) uit als je met elektra werkt .. !!!!!

[ Voor 38% gewijzigd door vso op 13-01-2021 18:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online

[n00b]

Die 5 blauwe, 5 groengele en 5 bruine draden zitten ongetwijfeld netjes aan elkaar met een lasklem, daar haal je toch niets van los he?

De lamp sluit je aan op zwart, blauw (een 6e draad naar de lasklem) en groen/geel (idem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:22:
[...]

De nieuwere wel ja. Vroeger was het volgens mij wel "massief spaanplaat".

Volgens mij bestaat de zijkant uit 5 latten, 3 verticale (waar de plankendragers in komen), 1 horizontale beneden en 1 horizontale boven. De rest opgevuld met karton en vervolgens een laagje fineer erover.

Ik zat laatst iets te lezen van iemand die LED-strips in zo'n zijwand wilde frezen en daar kwam ik een hoop info tegen, kan het even niet meer terugvinden...
Wij hebben die kasten in juni 2020 gekocht en niks van karton te bekennen... Dus dan hebben ze het in de tussentijd aangepast?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
GermanPivo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Wij hebben die kasten in juni 2020 gekocht en niks van karton te bekennen... Dus dan hebben ze het in de tussentijd aangepast?
Zie:
FRANQ in "Mini / onzichtbare kastschakelaar gezocht"
masaman in "Mini / onzichtbare kastschakelaar gezocht"
FRANQ in "Mini / onzichtbare kastschakelaar gezocht"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dtt7BDp2IepszWFR0S6vkqdhhUg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1mdqeXeUD30EyQIFFywhEIh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Apart! Wij hebben zowel in maart als in juni 2020 Pax kasten gekocht en in beide gevallen gewoon massief. Zou natuurlijk nog kunnen dat ze het weer op de 'oude' manier produceren...

[ Voor 4% gewijzigd door GermanPivo op 13-01-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
GermanPivo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Apart! Wij hebben zowel in maart als in juni 2020 Pax kasten gekocht en in beide gevallen gewoon massief...
Apart is het zeker, blijkbaar zit er dan nog verschil in...

Deze: https://www.ikea.com/nl/n...rd-essenpatroon-40395981/

Weegt minder dan deze: https://www.ikea.com/nl/n...kledingkast-wit-80214568/

Zou het aan de kleur liggen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
GermanPivo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:47:
[...]

Apart! Wij hebben zowel in maart als in juni 2020 Pax kasten gekocht en in beide gevallen gewoon massief. Zou natuurlijk nog kunnen dat ze het weer op de 'oude' manier produceren...
Bijzonder..

Misschien hebben ze meerdere fabrikanten.
Die witte zijn denk ik ook een ander productieproces, bij de houtnerfkasten zit er een folie op.
Mogelijk is het dus het verschil tussen wit en houtnerf folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Apart is het zeker, blijkbaar zit er dan nog verschil in...

Zou het aan de kleur liggen? :P
FRANQ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:59:
[...]

Bijzonder..

Misschien hebben ze meerdere fabrikanten.
Die witte zijn denk ik ook een ander productieproces, bij de houtnerfkasten zit er een folie op.
Mogelijk is het dus het verschil tussen wit en houtnerf folie.
Wij hebben wel de witte ja, dus lijkt dan per kleur te verschillen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
@FRANQ @GermanPivo

Als ik op de gewichten van de Ikea site af moet gaan is alleen "bruin gelazuurd essen" afwijkend (lichter).

"Wit", "Wit gelazuurd eiken" en "Zwartbruin" zijn even zwaar.

Maar de kast van @GermanPivo is wit en die van @FRANQ zwartbruin, dus snappen doe ik het nog steeds niet.

Misschien verschilt het wel per batch, afhankelijk van uit welke fabriek het komt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:25:
Die 5 blauwe, 5 groengele en 5 bruine draden zitten ongetwijfeld netjes aan elkaar met een lasklem, daar haal je toch niets van los he?

De lamp sluit je aan op zwart, blauw (een 6e draad naar de lasklem) en groen/geel (idem).
Is het standaard om alles zo buiten het plafond te laten lopen dan? Zoveel draden in lasklemmen lijkt me vrij klote om weg te werken als je een lamp plaatst. En dan ook nog eens ongerelateerd aan ander licht?

@Stufferdt Blauw is neutraal, bruin is fase, groen / geel is aarde, zwart is schakeldraad (voor de lamp, normaalgesproken). Zou je verwachten. In ons vorige appartement was groen/geel de fase, dat was echt een zootje. Als je zo'n spanningtester hebt zoals @vso laat zien, controleer dan eens of die zwarte draad inderdaad met / zonder spanning komt te staan als je de schakelaar gebruikt.

Mocht dat niet zo zijn, eens de andere bruine draden aflopen, alhoewel, als die in een lasklem zitten, zou dat niet moeten, want dat zou betekenen dat alle draden dan aan geschakeld zouden worden. Als je de draden uit de lasklem haalt, zou ik wel verwachten dat ergens andere lichtpunten of stopcontacten zonder stroom komen te zitten. Zou je ook kunnen testen.

Als ze niet in een lasklem zitten, dan gewoon één voor één proberen met een spanningstester, kijken welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Is het standaard om alles zo buiten het plafond te laten lopen dan? Zoveel draden in lasklemmen lijkt me vrij klote om weg te werken als je een lamp plaatst.
Nee dit hoort in een centraaldoos achter een gesloten dekseltje.

Maar dat deksel zal er wel af zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 13-01-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:20
ymaenhout schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:12:
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!
Dat houten balkje ga je toch ook op de 1 of andere manier aan de vloer fixeren?

Punt is dat het advies is een compriband oid onder de liggers te plaatsen, om je metalstud te ontkoppelen. Weet je zeker dat je geen 3 plekken hebt om te boren?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
KillaZ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:11:
[...]

Dat houten balkje ga je toch ook op de 1 of andere manier aan de vloer fixeren?

Punt is dat het advies is een compriband oid onder de liggers te plaatsen, om je metalstud te ontkoppelen. Weet je zeker dat je geen 3 plekken hebt om te boren?
Helaas niet. Het betreft een totale overspanning van +/- 2m met daarin tevens een deurkozijn (ongeveer in het midden). Helaas liggen, daar waar de wanden komen, net de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ymaenhout schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Helaas niet. Het betreft een totale overspanning van +/- 2m met daarin tevens een deurkozijn (ongeveer in het midden). Helaas liggen, daar waar de wanden komen, net de leidingen.
dus 50cm "deur" 50cm ..

met gips:
dat is niet superveel vlees om te lijmen .. als je bv montage kit zou gebruiken
tja ik zou een flir camera (zie flir topic aanschaffen of via V&A) om je vloer verwarming :? leidingen te ontdekken. zodat je een 100mm slagplug in de vloer kan rammen. zonder de leiding te raken.

Als je de wanden van OSB maakt, en houten balken .. zou je nog met kit weg kunnen komen

maar dan moet de plafond/wand elementen wel goed vast zitten .. en niet met 2 of 3 schroeven per wand/plafond..) maar 5 of 6.. met 5 of 6 cm in de wand/plafond oid .. en zowel horizontaal als vertikaal bv HoH niet meer als 50cm ruimte tussen de balken .. als je die samen met OSB vastschroeft ..
vormt het samen een sterk geheel.

niet dat gips overgens erg zwak is samen met metal stud, alleen kwa kosten denk ik dat het niet veel uiteen loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 13-01-2021 22:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:15:
[...]

dus 50cm "deur" 50cm ..

met gips:
dat is niet superveel vlees om te lijmen .. als je bv montage kit zou gebruiken
tja ik zou een flir camera (zie flir topic aanschaffen of via V&A) om je vloer verwarming :? leidingen te ontdekken. zodat je een 100mm slagplug in de vloer kan rammen. zonder de leiding te raken.

Als je de wanden van OSB maakt, en houten balken .. zou je nog met kit weg kunnen komen

maar dan moet de plafond/wand elementen wel goed vast zitten .. en niet met 2 of 3 schroeven per wand/plafond..) maar 5 of 6.. met 5 of 6 cm in de wand/plafond oid .. en zowel horizontaal als vertikaal bv HoH niet meer als 50cm ruimte tussen de balken .. als je die samen met OSB vastschroeft ..
vormt het samen een sterk geheel.

niet dat gips overgens erg zwak is samen met metal stud, alleen kwa kosten denk ik dat het niet veel uiteen loopt.
De staanderd tegen de muur (+/- 4m50) kunnen goed vastgezet worden tegen beide muren.
Zoals een andere tweaker al voorstelde:
- houten lat met tec7 bevestigen op de cement dekvloer, daarop de metal stud ligger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vHdaq2N.png
(random foto)

Die blauwe "art" dingen tussen monitor en bureau ..

dat zou ik 10cm (hoog) x 50cm (lang) en ? diep .. willen maken ..

De (logitech) speakers die ik erin wil verwerken zijn ook niet "licht" (geen idee of ik de 230v omzetting kan vervangen door bv usb-c voeding oid .. latere zorg ..

ik zat bv te denken aan rechthoekig ventilatie pijp/regengoot (plastic) maar dat is erg dun .. ik zoek eigenlijk iets wat "dremel" vriendelijk is. "balk vormig" .. 10x5 bv ..

metaal vermijd ik liever, hout vind ik wel mooi maar liever een strakke plastic look (past beter bij de bezels van de monitoren) .. jullie een idee voor basis plastic ? project doosjes zijn er niet in het formaat wat ik zoek

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 07:14
vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:25:
[...]

blauw en bruin kan je 1:1 op de lamp aansluiten je begint met groen/geel (aarde)

De zwarte zal je moeten identificeren op de schakelaar die erbij hoort .. als daar blauw op zit moet je niet nog een keer blauw aansluiten .. :) dan krijg je kortsluiting .. (zekering in de meterkast :w )
Een deel is 'nieuwbouw' uit de jaren '70 en die hebben wel de blauw/geel/zwart standaard kabels, maar nog geen bruin voor fase.

[Afbeelding]
Steek deze in de stopcontact met je duim op de achterkant .. in 1 v.d 2 gaten gaat het lichtje zachtjes branden (fase).. de ander niet .. zo kan je ook de (bv de zwarte maar ook bruin/blauw) draad testen .. of elektra voordat je gaat schroeven of ze echt spanningsloos zijn :)
Hier in huis is het één groot feest met de kleuren van de electra. Jaren '60 woning, dus rood voor 0, grijs voor aarde en zwart als schakel- en fasedraad. Verder zit er vaak nog groen, paars en wit bij.

Dit weekend kwam dit pareltje naar boven. En dan heb ik het niet over de nul en de aarde verbinden (dat is standaard als je geen aarde in huis hebt), maar de fasedraad die als blauw verder gaat. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X46VQTUlTn27Fl27JsFAmgkmMPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEBfTovMsoxgsCDpfONZKBe4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:41
Zo, na een nachtje buiten de deur slapen ben ik weer weer terug thuis :P

Grapje, lamp hangt en werkt!
Nhz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Probeer eens blauw en bruin, dan moet de lamp gaan branden. Of blauw en zwart, dan moet je ergens een schakelaar om zetten. Uiteraard wel even de groep uitzetten voordat je hier aan gaat zitten.
Dat lukte dus niet, omdat schoonvader en ik niet begrepen waarom de losse bruine draad geen spanning gaf.
vso schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]
Zo'n schroevendraaier heb ik wel, maar je moet harder duwen met je duim blijkbaar. Dat heb ik dus ook geleerd. Nuttige avond wel!
Xander schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Dingdingding, dit was de oplossing inderdaad. Samen met schoonvader alles doorgemeten, uitgeprobeerd, kabels losgehaald, wat gevloekt en op een gegeven moment de puzzel begrepen. Dus zowel schoonvader als ik een leerzame avond haha.

Bedankt voor de antwoorden, helaas er niks mee gedaan uiteindelijk doordat m'n schoonvader uiteindelijk heilig overtuigd was dat we het prima samen konden fixen :9
henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:13:
[...]

Is het standaard om alles zo buiten het plafond te laten lopen dan? Zoveel draden in lasklemmen lijkt me vrij klote om weg te werken als je een lamp plaatst. En dan ook nog eens ongerelateerd aan ander licht?

@Stufferdt Blauw is neutraal, bruin is fase, groen / geel is aarde, zwart is schakeldraad (voor de lamp, normaalgesproken). Zou je verwachten. In ons vorige appartement was groen/geel de fase, dat was echt een zootje. Als je zo'n spanningtester hebt zoals @vso laat zien, controleer dan eens of die zwarte draad inderdaad met / zonder spanning komt te staan als je de schakelaar gebruikt.

Mocht dat niet zo zijn, eens de andere bruine draden aflopen, alhoewel, als die in een lasklem zitten, zou dat niet moeten, want dat zou betekenen dat alle draden dan aan geschakeld zouden worden. Als je de draden uit de lasklem haalt, zou ik wel verwachten dat ergens andere lichtpunten of stopcontacten zonder stroom komen te zitten. Zou je ook kunnen testen.

Als ze niet in een lasklem zitten, dan gewoon één voor één proberen met een spanningstester, kijken welke het is.
Zat eerst zoals Xander aangeeft, een afdekplaatje op. Maar ik was hier dus niet bekend mee, dat je met zo'n lasklem kabels kan doorlussen en er dus niet op alle draden spanning staat als je ze eruit haalt. Het is wel een enorm geprop inderdaad om de lamp netjes tegen het plafond te krijgen (ook door het klotesysteem van Philips).

[ Voor 26% gewijzigd door Stufferdt op 14-01-2021 09:49 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-09 15:58
Ik wil binnenkort een kastenwand maken in de bijkeuken. Ik heb alles uitgetekend en ben zo ver dat ik spullen wil bestellen, maar ik heb nog 2 zaken waar ik niet helemaal uit kom.

1. Ik wil de legplanken stevig aan de staanders bevestigen, door zowel in de plank als in de staander te schroeven. Als ik op internet zoek kom ik echter voornamelijk dragers tegen die alleen tegen de staanders geschroefd worden met een pin waar de legplank over valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNadb4MuZSBnPygsCWx3DltDm14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MaC0550dOGfgBes2hPHBAhvL.jpg?f=user_large

Zoek ik op verkeerde termen, of is schroeven in de onnodig sterk en daarom niet verkocht?

2. Voor de schuifdeuren wil ik gebruik maken van het Storemax railsysteem (R40). Hierbij mag de deur maximaal 22mm dik worden. De overige deuren in ons huis zijn paneeldeuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui8XG89OASsm2W8SqoHUY4DM7lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zUcv6F61mHOi3c3WTR8RI1s.jpg?f=fotoalbum_large

De deuren hebben langs de randen een bolprofiel, zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIO0m6MXZ6U3ccheUzvLzaY6O4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gUgHxruPf5WR2l0IbhxqV50g.png?f=user_large

In de panelen in het midden hebben geen rechte rand, maar met een kromming.

Ik wil graag deuren maken die qua stijl lijken op de overige deuren. Mijn idee was om de deuren te maken van een MDF plaat van 9mm en met 12mm MDF de randen op te dikken. Het bolprofiel zou ik dan of kunnen frezen of met een bollat kunnen doen. Bollaten van 12mm zijn wel te vinden, maar vrij prijzig. Hoe ik de kromming bij de middenpanelen moet maken weet ik niet. Ik heb gekeken naar freesjes, maar die diameter van freesjes is veel kleiner dat de kromming in de huidige deuren.

In plaats van bovenstaande methode is het natuurlijk ook mogelijk om alles uit een MDF plaat van 22mm kunnen frezen. Dan zit ik nog steeds met de kromming van de panelen. Daarnaast lijkt het mij moeilijk om op alle deuren (7 in totaal) precies op dezelfde manier te frezen.

Wat zouden jullie aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Sturgeon22 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:58:
Ik wil binnenkort een kastenwand maken in de bijkeuken. Ik heb alles uitgetekend en ben zo ver dat ik spullen wil bestellen, maar ik heb nog 2 zaken waar ik niet helemaal uit kom.

1. Ik wil de legplanken stevig aan de staanders bevestigen, door zowel in de plank als in de staander te schroeven. Als ik op internet zoek kom ik echter voornamelijk dragers tegen die alleen tegen de staanders geschroefd worden met een pin waar de legplank over valt:
[Afbeelding]
Waarom wil je de plank vastschroeven?
De plank ligt op die pin, die gaat nergens heen, behalve als je van onderen kracht zou zetten :? maar wanneer doe je dat als de planken gevuld zijn?
Wil je perse schroeven, dan kijken naar gewoon hoekankers of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:20

Asteroid9

General Failure

Ik zie soms wel een toepassing, geeft ook net wat meer onderling verband wat bij een kastenwand bijvoorbeeld wel nuttig kan zijn.
Systemen die je hier voor kan gebruiken:

Hafele Rafix
Hettich VB

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Laatst online: 20-08 12:29
Hi! Ik heb jullie hulp even nodig. Ik ben op zoek naar nieuwe (stof)dorpels voor in stalen kozijnen. Nu ging ik er vanuit dat er wel standaard dorpels voor te vinden waren, aangezien het allemaal standaardmaten zijn. Met zoeken kom ik alleen maatwerk tegen. Zeker met van die inhammen/uitgesneden hoekjes, zodat de opdekdeur mooi op de dorpel valt. Enig idee of en waar ik ze standaard kan vinden? Anders gaat het toch maatwerk worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:04
Misschien dat hier iemand iets weet. Voor onderstaand bbq tafel project ben ik op zoek naar snelspanners (of zoiets), maar ik heb geen idee of dat bestaat, en zeker niet hoe het heet. Het idee is om schuifbare poten te maken op de 4 hoeken. Een balk met een sleuf er in, en deze vast zetten met 2 slotbouten. Nu wil ik niet met een steeksleutel aan de gang, en vleugelmoeren vind ik ook niks. Ik zoek naar iets wat ze op fietsen ook gebruiken om de zadelpen vast te zetten, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/contec-zadelbuisklem-sc-250-snelspanner-65mm-zilver-4250311302478-0-l.jpg
De balken zijn 50 mm dik, dus 2x een balk is al 100 mm overbruggen. Wie weet of wat ik wil bestaat, of een andere elegante oplossing zonder steeksleutel/vleugelmoer om de poten vast te zetten, maar wel te kunnen verstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUpkS30ET7ATJTs4IB5SFUVz1VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crQfWSC5DtMKWuhYy3qSrs9L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
  • Laatst online: 11-09 14:38
robkrekel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:04:
[...]
Wie weet of wat ik wil bestaat, of een andere elegante oplossing zonder steeksleutel/vleugelmoer om de poten vast te zetten, maar wel te kunnen verstellen?
[...]
Ben je wellicht op zoek naar klemgrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 13:52

Tjark

DON'T PANIC

De balken zijn 50 mm dik, dus 2x een balk is al 100 mm overbruggen. Wie weet of wat ik wil bestaat, of een andere elegante oplossing zonder steeksleutel/vleugelmoer om de poten vast te zetten, maar wel te kunnen verstellen?
Iets met een spansluiting?

[ Voor 7% gewijzigd door Tjark op 14-01-2021 13:15 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
Sturgeon22 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:58:

[Afbeelding]

Zoek ik op verkeerde termen, of is schroeven in de onnodig sterk en daarom niet verkocht?

2. Voor de schuifdeuren wil ik gebruik maken van het Storemax railsysteem (R40). Hierbij mag de deur maximaal 22mm dik worden. De overige deuren in ons huis zijn paneeldeuren:
[Afbeelding]

De deuren hebben langs de randen een bolprofiel, zoals:
[Afbeelding]

In de panelen in het midden hebben geen rechte rand, maar met een kromming.

Ik wil graag deuren maken die qua stijl lijken op de overige deuren. Mijn idee was om de deuren te maken van een MDF plaat van 9mm en met 12mm MDF de randen op te dikken. Het bolprofiel zou ik dan of kunnen frezen of met een bollat kunnen doen. Bollaten van 12mm zijn wel te vinden, maar vrij prijzig. Hoe ik de kromming bij de middenpanelen moet maken weet ik niet. Ik heb gekeken naar freesjes, maar die diameter van freesjes is veel kleiner dat de kromming in de huidige deuren.

In plaats van bovenstaande methode is het natuurlijk ook mogelijk om alles uit een MDF plaat van 22mm kunnen frezen. Dan zit ik nog steeds met de kromming van de panelen. Daarnaast lijkt het mij moeilijk om op alle deuren (7 in totaal) precies op dezelfde manier te frezen.

Wat zouden jullie aanbevelen?
wat jij zoekt zijn volgens mij decorlijsten
o.a. bij de gamma te koop (stuk goedkoper bij de hornbach)
https://www.gamma.nl/asso...-8x33-mm-270-cm/p/B382382
en dan het paneel in 2x op bouwen een hele plaat en dan delen ophogen met een 2e plaat van 8mm en alles opvullen

zelf ook gebruikt om een oude kozijn lijst na te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ja, zoiets denk ik. Maar ik kan me nog ff niet bedenken hoe dit werkt 8)7
Nee, dat is niet flexibel genoeg om op variabele hoogt vast te zetten. De tafel zal niet altijd op 100% vlak en waterpas ondergrond komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
  • Laatst online: 11-09 14:38
robkrekel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
[...]

[...]
Volgens mij draai je dit gewoon als een soort alternatieve moer over het einde van je (slot)bout. Als je dus bijvoorbeeld 100mm moet overbruggen, gebruik je een bout van +/- 120mm, waarvan de laatste 20mm in de klemgreep draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
robkrekel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
[...]
In het hendeltje zit vertanding die op de moer eronder valt. Als je het hendeltje optilt, trek je de vertanding omhoog en kan je het hendeltje bewegen zonder dat de moer draait. Als je het hendeltje niet optilt, grijpt de vertanding van de hendel in de moer.

Als je dus wilt aandraaien, trek je de hendel omhoog en draai je deze naar links. Vervolgens laat je het hendeltje zakken (zit een veer in) waardoor de vertanding aangrijpt en als je naar rechts draait, draai je de moer aan. Dit herhaal je totdat de moer vast zit. Best handig systeem!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10

dragonhaertt

@_'.'

Misschien dat hier iemand iets weet. Voor onderstaand bbq tafel project ben ik op zoek naar snelspanners (of zoiets), maar ik heb geen idee of dat bestaat, en zeker niet hoe het heet. Het idee is om schuifbare poten te maken op de 4 hoeken. Een balk met een sleuf er in, en deze vast zetten met 2 slotbouten. Nu wil ik niet met een steeksleutel aan de gang, en vleugelmoeren vind ik ook niks. Ik zoek naar iets wat ze op fietsen ook gebruiken om de zadelpen vast te zetten, zoiets:
Ik weet wel hoe dit in het engels heet: ""Cam lever" (of cam clamp)
Misschien kan je daar wat mee vinden?

Die je op de foto laat zien zijn zowel als mannetje (met vaste schroefdraad) als als vrouwtje (met inwendige moer) te vinden. Een vrouwtje kan je dus gewoon op een bestaande slotbout draaien.

Zoiets?

Oké, dus gewoon een excentrische klemhendel in het neerderlends.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 96 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/