Martinusz schreef op
woensdag 13 januari 2021 @ 10:51:
Ja zo zie ik het ook voor mij, elektra zit vaak in 'plafond', zal inderdaad op de platen liggen, echter kan mij niet voorstellen dat dat niet diep (genoeg) in de dekvloer zou zitten.
Maar goed, ik neem aan dat bedrijven die frezen toch ook wel ervaring ermee hebben

neem aan dat ze niet blind gaan frezen in een vloer.
Kan inderdaad in mijn huis ook iets belgisch zijn, kennelijk is het meer standaard hier om de electra voor de stopcontacten en licht schakelaars in de vloer te leggen, en de leidingen voor de plafond lampen 'in het plafond' te leggen. In nederland schijnt het meer gebruikelijk te zijn om alles 'in het plafond te leggen'. Je zou dat ook moeten kunnen zien door met een leidingdetector te kijken of je iets boven of onder een stopcontact detecteerd. Als er niet ook een schakelaar in de buurt is.
Als het 'in het plafond' ligt, zou ik denken dat het ook op de kanaalplaten ligt, en daarmee dus in het gewapende beton is gegoten (meestal 10-14 cm dik, geloof ik) en daar ligt over het algemeen nog een dekvloer bovenop (zo'n 6 cm, voor zover ik weet).
Maar dat is dan wel weer met een aanname dat het inderdaad zo gelegd, en niet dat het op een andere manier is gelegd. Het blijft een risico. Als wij bv. geen isolatie hadden gehad op de eerste verdieping, zou het zeker niet zomaar kunnen om in de vloer te frezen, bijna 100% kans dat je dan wat raakt.
De V naden tussen de platen zullen bij ons ook misschien zo'n 120 cm zijn, maar dat weet ik alleen aan de hand van de foto's tijdens de bouw, daar zie je nu niks meer van. Ventilatiekanalen (WTW voor D ventilatie systemen) liggen bij ons op de kanaalplaten, zitten in de laag gewapend beton gegoten.
Inderdaad, wij hebben ook geen vloerverwarming op de slaapkamers, alleen in de douche (op de eerste verdieping). Maar kan me voorstellen dat het wel fijn is voor de slaapkamers van de kinderen. Ik zou het voor onze slaapkamer niet zo handig vinden, zou ik het hele jaar door net op die grens zitten van te warm voor een verendekbed, te koud voor een dunne laken. M'n vrouw zou het wellicht wel meer kunnen waarderen
Voor een warmtepomp kun je inderdaad kiezen voor een lage temperatuur radiator. Weet niet hoe effectief dat is, maar de optie is er wel.