KIPP zoals @dragonhaertt aangeeft of Elesa-Ganter. Maar er zijn vast nog meer fabrikanten, met deze twee heb ik ervaring.robkrekel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:04:
Misschien dat hier iemand iets weet. Voor onderstaand bbq tafel project ben ik op zoek naar snelspanners (of zoiets), maar ik heb geen idee of dat bestaat, en zeker niet hoe het heet. Het idee is om schuifbare poten te maken op de 4 hoeken. Een balk met een sleuf er in, en deze vast zetten met 2 slotbouten. Nu wil ik niet met een steeksleutel aan de gang, en vleugelmoeren vind ik ook niks. Ik zoek naar iets wat ze op fietsen ook gebruiken om de zadelpen vast te zetten, zoiets:
[Afbeelding]
De balken zijn 50 mm dik, dus 2x een balk is al 100 mm overbruggen. Wie weet of wat ik wil bestaat, of een andere elegante oplossing zonder steeksleutel/vleugelmoer om de poten vast te zetten, maar wel te kunnen verstellen?
[Afbeelding]
hey allemaal, weer een gipsplatenvraagje:
ik heb een plafond van 3 x 3 m in de keuken op houten latten gemaakt van 9.5mm gipsplaat, ronde kant. Nu wil ik dit het liefst voegen/kitten en dan schilederen (afwerking hoeft niet oneindig strak).
Hoe maak ik dit nou handig mooi? Ik lees heel veel over voegen met bijv. Uniflott, of met papierband, maar dat is dan weer voor AK-platen (die ik dus niet heb). Soms lees ik over dichtkitten zodat de naden niet scheuren, soms over gebruik van fix en finish pasta.... Wat is nu wijsheid? liefst niet stucen maar alleen schilderen na de tijd.
ik heb een plafond van 3 x 3 m in de keuken op houten latten gemaakt van 9.5mm gipsplaat, ronde kant. Nu wil ik dit het liefst voegen/kitten en dan schilederen (afwerking hoeft niet oneindig strak).
Hoe maak ik dit nou handig mooi? Ik lees heel veel over voegen met bijv. Uniflott, of met papierband, maar dat is dan weer voor AK-platen (die ik dus niet heb). Soms lees ik over dichtkitten zodat de naden niet scheuren, soms over gebruik van fix en finish pasta.... Wat is nu wijsheid? liefst niet stucen maar alleen schilderen na de tijd.
Wel als je die spansluiting icm n beugel om je poot gebruikt zodat je je poot daarmee klemt. Geen sleuf in de poot maar een beugel eromheen dus.robkrekel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:31:
[...]
Ja, zoiets denk ik. Maar ik kan me nog ff niet bedenken hoe dit werkt![]()
[...]
Nee, dat is niet flexibel genoeg om op variabele hoogt vast te zetten. De tafel zal niet altijd op 100% vlak en waterpas ondergrond komen te staan.
Je kunt natuurlijk prima vloerverwarming op de eerste verdieping nemen en voor je eigen slaapkamer uitzetten. Ook zijn er thermostaatsystemen waarbij je relatief betaalbaar temperatuurregeling hebt per kamer. Draadloze thermostaat en op elke vloerverwarmingleiding een servo, aangesloten op een centrale, die bediend wordt door de thermostaten op de kamers.henkie196 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Inderdaad, wij hebben ook geen vloerverwarming op de slaapkamers, alleen in de douche (op de eerste verdieping). Maar kan me voorstellen dat het wel fijn is voor de slaapkamers van de kinderen. Ik zou het voor onze slaapkamer niet zo handig vinden, zou ik het hele jaar door net op die grens zitten van te warm voor een verendekbed, te koud voor een dunne laken. M'n vrouw zou het wellicht wel meer kunnen waarderen
Voor een warmtepomp kun je inderdaad kiezen voor een lage temperatuur radiator. Weet niet hoe effectief dat is, maar de optie is er wel.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Pin me er niet op vast, maar met RK kun je alleen kitten, of voorstrijken en stucken.Fr33z schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:28:
hey allemaal, weer een gipsplatenvraagje:
Met kitten zul je altijd een kleine naad zien ja, maar dat hoeft natuurlijk niet storend te zijn. Het werkt wel een stuk sneller af.
Fix en finish is minder geschikt dan uniflott of gipsplaat vuller van albastine oid. Ik denk dat als je daar die voegen mee dichtzet ze gauw barsten.
RK kan je ook met papierband doen. Alleen je zal dan meer werk aan de afwerking hebben(vlak maken)
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Tnx all! dit is inderdaad wat ik bedoeldedragonhaertt schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Ik weet wel hoe dit in het engels heet: ""Cam lever" (of cam clamp)
Misschien kan je daar wat mee vinden?
Die je op de foto laat zien zijn zowel als mannetje (met vaste schroefdraad) als als vrouwtje (met inwendige moer) te vinden. Een vrouwtje kan je dus gewoon op een bestaande slotbout draaien.
Zoiets?
Oké, dus gewoon een excentrische klemhendel in het neerderlends.
:strip_exif()/f/image/Tgi6FXbqU6xVaye5BkmD8lHC.jpg?f=fotoalbum_large)
dus beetje voegmiddel --> papierband --> meer voegmiddel --> schuren?LED-Maniak schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:02:
RK kan je ook met papierband doen. Alleen je zal dan meer werk aan de afwerking hebben(vlak maken)
inderdaad. Zoek op Youtube op 'drywall butt joint' voor extra tips.
Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:59:
Na (bijna!) een jaar in onze nieuwe woning; en fulltime (ik) thuiswerken en waar ik dit minimaal 3 dagen blijf doen, gaan we toch maar eens aan de slag en de zolder aanpakken.
De eerste stap is het plaatsen van een dakkapel. De eerste aannemer heeft contact opgenomen, nog wat extra vragen gesteld en gaat in ieder geval een indicatie offerte opgeven. Dat laat ik maar doen ;-)
Het afwerken ga ik verder zelf doen. Voor het idee:
[Afbeelding]
Muur-tot-muur: 510cm
Knieschot-knieschot: 700cm
Dankzij de de 40cm buitenmuur + 15/5/15 spouwmuur hebben we een mogelijkheid een dakkapel van 500cm te plaatsen; haaks op de buitenmuur & 30cm naar binnen buurzijde. Aannemer gaf wel aan dat dit wellicht 10cm minder kan zijn; afhankelijk van de manier van montage overstek etc etc. Dat is dan zo. Die laatste 10cm gaat het niet om hangen uiteraard.
Na montage dakkapel trek ik gelijk een vliering op 240cm plafond hoogte en om de draag-balkdikte te 'minimaliseren' wil ik een tussenwand gebruiken als draagmuur (10cm gipsblokken of houtskelet?). Deze komt dan op 200cm te staan; betekend dus balken van 210cm + 310cm (63x160). OSB plaat als afwerking, heb ik een mooie vliering van ongeveer 105-110cm. Prima voor de koffers en 'gooi over 10 jaar maar weg rotzooi'
De schedingswand ga ik voorzien van schuifdeuren (het gaat de masterslaapkamer worden, 7x3m vloer opp) en links acherin de hoek het washok; bereikbaar via slaapkamer - wat praktischer is qua ruimte efficientie. Ook komt daar de 400 liter hygienevat te staan.
[Afbeelding]
Tevens overweeg ik om de vloer te voorzien van vloerverwarming; maar ik zie er echt tegenop om dit (1) zelf te doen (2) te laten doen ivm de eventuele mega stofwerking. Andere kant : nu ik toch bezig ben ... kleine moeite. Nog even overpeinzen & prijs opvragen.
Het is nu nog wel even wachten op offertes voor ik echt aan de slag kan; maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!

Even een lelijke impressie door wat blokken te plaatsen ter grootte van het bed, bad & wc. Qua ruimte kan het prima uit... niet dat dit direct gaat gebeuren (kosten geen idee?) maar haalbaarheid is wel eerst even een overweging.
Ik ben even 'hardop' gaan denken:
- de vloer zijn kanaalplaten; die kunnen het gewicht aan (Aanname van mij)
- knieschot kan prima gebruikt worden voor leidingwerk ('achter' de badkamer in de hoek zit alles al, cv, wm/droger, riool)
- een raam is no-go (voorkant woning is volledig voorzien van PV/ZB)
- alle voorbereidingen wil/kan ik wel zelf. Tegelwerk (Waterdichte vloer) besteed ik bij voorkeur uit
Als ik kijk naar het werk :
- zoldervloer volledig kaal maken (laminaat weg)
- dekvloer weghalen, leidingen t.b.v. water & afvoer plaatsen in de kanaalplaten?
- wand plaatsen met groene gips platen & houtskelet of cellenbeton? (/10)
- (waterdichte) dekvloer gieten c.q. waterdicht betegelen
- ventilatie ventilatie ventilatie (er hangt reeds een MV op zolder, ook weer in die hoek, dus die kan in het achterwandje geplaatst worden)
bovenstaande is nog allemaal voor het idee, een grove lijn van die moet er gebeuren. Zelf haak ik af bij tegelwerk; rest zie ik wel zitten om te doen.
Ik heb echter werkelijk nog geen idee qua kosten - (bad,wc,fonteintje zijn niet de kosten en/of kan je letterlijk zo duur maken als je wilt
zijn er direct praktische dingen waar ik nog aan zou moeten denken?
Wastafel moet ook nog ergens ....
/f/image/BF2Gv6nXbHo2FWcbUtjZoFz2.png?f=fotoalbum_large)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
@Crazy- waarom moet je afvoer/waterleiding in de kanaalplaten? dat doe je toch meestal in je nieuwe dekvloer? Voor de rest ben je denk ik een heel eind:
kaal maken
leidingwerk doen
opbouwen vanaf de vloer
klaar
kaal maken
leidingwerk doen
opbouwen vanaf de vloer
klaar
Hoe hoog is het dak op de plek waar je dat bad wil plaatsen? Kan je wel rechtop zitten in bad met die hoogte of moet je er in/uit glijden
. Mogelijk kun je een kwartslag draaien?
En voor het plaatsen van een paar leidingen hoeft de hele dekvloer er niet uit. Je kunt gewoon extra sleuven frezen in de bestaande dekvloer. Als de afvoer ook over de vloer moet dan kun je de bestaande dekvloer daarna nog een paar cm ophogen in de en suite kamer. De gehele zoldervloer ophogen kan ook, maar kijk dan uit bij de drempels, bestaande kasten en leidingwerk of dit kan.
Ik neem aan dat er bij de CV een afvoer zit? Als je de doorloop naar de slaapkamer spiegelt zoals je het nu hebt dan kun je alle afvoer direct aan die kant kwijt. Hoef je mogelijk de dekvloer ook niet op te hogen...
En voor het plaatsen van een paar leidingen hoeft de hele dekvloer er niet uit. Je kunt gewoon extra sleuven frezen in de bestaande dekvloer. Als de afvoer ook over de vloer moet dan kun je de bestaande dekvloer daarna nog een paar cm ophogen in de en suite kamer. De gehele zoldervloer ophogen kan ook, maar kijk dan uit bij de drempels, bestaande kasten en leidingwerk of dit kan.
Ik neem aan dat er bij de CV een afvoer zit? Als je de doorloop naar de slaapkamer spiegelt zoals je het nu hebt dan kun je alle afvoer direct aan die kant kwijt. Hoef je mogelijk de dekvloer ook niet op te hogen...
[ Voor 79% gewijzigd door hpmkruit op 15-01-2021 10:43 ]
Het dakraam op zolder heeft soms beetje condens, en ondanks dat er een speciaal randje tussen hout en raam zit, wordt het randje hout toch nat.
Wat is nu het beste om te zorgen dat het hout niet aangetast worden? Gewoon direct schilderen of bijvoorbeeld een rand rubberseal ofzo aan te brengen?
Wat is nu het beste om te zorgen dat het hout niet aangetast worden? Gewoon direct schilderen of bijvoorbeeld een rand rubberseal ofzo aan te brengen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HNy9xHmImLFueE3mRXnvX6NC.jpg?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Martinusz op 15-01-2021 10:43 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
ruwe schets, maar dat punt is 80cm. de breedte is 2m zoals nu getekend.hpmkruit schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:36:
Hoe hoog is het dak op de plek waar je dat bad wil plaatsen? Kan je wel rechtop zitten in bad met die hoogte of moet je er in/uit glijden. Mogelijk kun je een kwartslag draaien?
Misschien moet het bad 90gr gedraaid worden - tegen de wand achterin
en dan de opening niet aan de zijkant, maar in het midden dan heb meer profijt van de hoogte & 30cm naar rechts toe om iets meer ruimte te creeren.
Voordeel : bad langs de wand (de zijde maakt niet uit) & wc aan de andere zijde. Heb je in midden meer ruimte voor wastafeltje.
Infrezen etc is zeker wel het idee - ik dacht dat de dekvoer er uit moest ivm 'waterdichte' vloer. maar dat doe je uiteraard met je tegels etc.
De CV warmwaterboiler zit achter die wand inderdaad, inclusief riool etc. Dus alles kort bij.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zuD1VtmUwZSZ0c0qbOzu1gnR.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Crazy- op 15-01-2021 10:58 ]
Ventilatie! Vocht binnen betekend te weinig ventilatie ... had ik al ventileren gezegd?Martinusz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:43:
Het dakraam op zolder heeft soms beetje condens, en ondanks dat er een speciaal randje tussen hout en raam zit, wordt het randje hout toch nat.
[Afbeelding]
Gekkigheid wellicht, maar nee dat is echt wel het probleem.
aflakken beschermd wel het hout; maar het water gaat toch ergens naar toe waar je het niet wilt hebben...
Goed nadenken waar je tv plaatst om vanuit het bad te kunnen kijkenCrazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:13:
[...]
zijn er direct praktische dingen waar ik nog aan zou moeten denken?
Wastafel moet ook nog ergens ....
[Afbeelding]
Ventilatiestand van het dakraam staat open, maar hier vlakbij staan ook wasmachine en droger, verder is het een vrij open zolder. Wel zit mechanische ventilatie ook vlakbij.Crazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:49:
[...]
Ventilatie! Vocht binnen betekend te weinig ventilatie ... had ik al ventileren gezegd?
aflakken beschermd wel het hout; maar het water gaat toch ergens naar toe waar je het niet wilt hebben...
Zou niet weten hoe nog meer te ventileren eigenlijk
Zou het bad inderdaad op deze manier plaatsen. Dan heb je nog de mogelijkheid om erin te douchen.Crazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:48:
[...]
ruwe schets, maar dat punt is 80cm. de breedte is 2m zoals nu getekend.
Misschien moet het bad 90gr gedraaid worden - tegen de wand achterin
en dan de opening niet aan de zijkant, maar in het midden dan heb meer profijt van de hoogte & 30cm naar rechts toe om iets meer ruimte te creeren.
Voordeel : bad langs de wand (de zijde maakt niet uit) & wc aan de andere zijde. Heb je in midden meer ruimte voor wastafeltje.
Infrezen etc is zeker wel het idee - ik dacht dat de dekvoer er uit moest ivm 'waterdichte' vloer. maar dat doe je uiteraard met je tegels etc.
De CV warmwaterboiler zit achter die wand inderdaad, inclusief riool etc. Dus alles kort bij.
[Afbeelding]
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Ensuite én op zolder is wel erg smaakgevoelig! In de zin van verkoopbaarheid.
Ik heb geen inzicht in hoe je verdiepingen er onder uitzien qua kamers, maar het is best een grote ingreep voor een zolder.
Maar als je het doorzet doe het dan goed! Kijk eens rond naar ensuite kamers op pinterest enzo.
een toilet op de slaapkamer zou ik niet zo zien zitten
maar qua ruimte zou ik sterk overwegen om alles meer open te maken ( ruimtelijker )
Misschien kan dan met een tussenwandje ( hoofdbord van je bed als scheiding tussen slaap en badkamer )
of evt schuifdeuren ( met glas of matglas ) tussen beide ruimtes
achter het wandje/hoofdbord plaats je dan je bad of wastafel ( in jouw situatie zou je dus met het voeteneind naar de dakkapel liggen, het bed dus aan andere kant van de kamer
Ik heb geen inzicht in hoe je verdiepingen er onder uitzien qua kamers, maar het is best een grote ingreep voor een zolder.
Maar als je het doorzet doe het dan goed! Kijk eens rond naar ensuite kamers op pinterest enzo.
een toilet op de slaapkamer zou ik niet zo zien zitten
maar qua ruimte zou ik sterk overwegen om alles meer open te maken ( ruimtelijker )
Misschien kan dan met een tussenwandje ( hoofdbord van je bed als scheiding tussen slaap en badkamer )
of evt schuifdeuren ( met glas of matglas ) tussen beide ruimtes
achter het wandje/hoofdbord plaats je dan je bad of wastafel ( in jouw situatie zou je dus met het voeteneind naar de dakkapel liggen, het bed dus aan andere kant van de kamer
[ Voor 4% gewijzigd door HyperTrophy op 15-01-2021 11:09 ]
@Crazy- Bedenk me net ook dat de diameter van toilet afvoer 150 of 125 mm is. Met de CV afvoer van 40mm kom je niet weg en zul je dus de hoofdafvoer moeten verlengen of iets met een sanibroilleur oid moeten doen.
Om dit in de vloer te verwerken is ook niet handig, dus dan zou ik het toilet tegen de nieuwe tussenwand plaatsen of inderdaad weglaten en alleen een wastafel plaatsen (KISS).
Om dit in de vloer te verwerken is ook niet handig, dus dan zou ik het toilet tegen de nieuwe tussenwand plaatsen of inderdaad weglaten en alleen een wastafel plaatsen (KISS).
Temperatuurverschillen gecombineerd met luchtvochtigheid geeft condens. Ventilatie is zeker een belangrijke, maar wij krijgen ook condens op de ventilatie roostersCrazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:49:
Ventilatie! Vocht binnen betekend te weinig ventilatie ... had ik al ventileren gezegd?
Voor wat betreft die badkamer op zolder, ventilatie is denk ik noodzakelijk, afvoer van WC kan ook bewerkelijk zijn, is een dikke pijp die je waarschijnlijk niet heel makkelijk in de onderliggende kamers op kan vangen.
[ Voor 15% gewijzigd door henkie196 op 15-01-2021 11:22 ]
nul condens haal je toch nooit, ik zou er vooral op letten hoe lang het nog nat blijft. Als je door voldoende ventilatie/warmte het binnen een uur weer droog hebt is er niet zoveel aan de hand. Is het altijd dagenlang nat, dan wordt het wat anders.Martinusz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Ventilatiestand van het dakraam staat open, maar hier vlakbij staan ook wasmachine en droger, verder is het een vrij open zolder. Wel zit mechanische ventilatie ook vlakbij.
Zou niet weten hoe nog meer te ventileren eigenlijk(behalve dakraam openzetten)
Heb je mechanische ventilatie in/bij je badkamer? Ik kreeg laatst de tip om in badkamers geen raam open te doen omdat het juist fijn en handig is om te ventileren met lucht die uit je huis komt en dus al warm is. Je kunt het wel via een ventilator in de gevel vanuit je badkamer direct naar buiten drukken of door mechanische afzuiging weg laten zuigen, maar aanvoer liefst dus vanuit de rest van het huis kreeg ik als tip
Het trekt wel weg, nu is het bijvoorbeeld alweer weg, echt zie je aan het randje hout dat het toch wat impact heeft. Ik denk dat ik wat rubberseal ga smeren als extra rand beveiliging voor het hout. Daarnaast het dakraam ook eens een laagje verf geven.Fr33z schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:02:
[...]
nul condens haal je toch nooit, ik zou er vooral op letten hoe lang het nog nat blijft. Als je door voldoende ventilatie/warmte het binnen een uur weer droog hebt is er niet zoveel aan de hand. Is het altijd dagenlang nat, dan wordt het wat anders.
Heb je mechanische ventilatie in/bij je badkamer? Ik kreeg laatst de tip om in badkamers geen raam open te doen omdat het juist fijn en handig is om te ventileren met lucht die uit je huis komt en dus al warm is. Je kunt het wel via een ventilator in de gevel vanuit je badkamer direct naar buiten drukken of door mechanische afzuiging weg laten zuigen, maar aanvoer liefst dus vanuit de rest van het huis kreeg ik als tip
Mechanische ventilatie hebben we in de keuken, badkamer en op de zolder (onderuitgang van de unit). De badkamer heeft geen raam/rooster dat open kan. Het dakraam bevindt zich op (voor)zolder.
Ik ben op zoek naar scotch brite pads in 125mm met klittenband bevestiging in de kleuren rood en bruin. Ze zijn te koop, maar moet er dan gelijk van elke kleur 10 of meer afnemen. Dat is wat teveel van het goede. Iemand de gouden tip?
My middle finger salutes you.
Zo hebben we het hier ook min of meer gedaan.Crazy- schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:13:
oh jee, mijn vrouw kreeg opeens een 'geweldig' idee : he schat! Kan er een bad + toilet gemaakt worden op zolder? En suite?
![]()
Even een lelijke impressie door wat blokken te plaatsen ter grootte van het bed, bad & wc. Qua ruimte kan het prima uit... niet dat dit direct gaat gebeuren (kosten geen idee?) maar haalbaarheid is wel eerst even een overweging.
Ik ben even 'hardop' gaan denken:
- de vloer zijn kanaalplaten; die kunnen het gewicht aan (Aanname van mij)
- knieschot kan prima gebruikt worden voor leidingwerk ('achter' de badkamer in de hoek zit alles al, cv, wm/droger, riool)
- een raam is no-go (voorkant woning is volledig voorzien van PV/ZB)
- alle voorbereidingen wil/kan ik wel zelf. Tegelwerk (Waterdichte vloer) besteed ik bij voorkeur uit
Als ik kijk naar het werk :
- zoldervloer volledig kaal maken (laminaat weg)
- dekvloer weghalen, leidingen t.b.v. water & afvoer plaatsen in de kanaalplaten?
- wand plaatsen met groene gips platen & houtskelet of cellenbeton? (/10)
- (waterdichte) dekvloer gieten c.q. waterdicht betegelen
- ventilatie ventilatie ventilatie (er hangt reeds een MV op zolder, ook weer in die hoek, dus die kan in het achterwandje geplaatst worden)
Ons riool (standpijp) was 10cm op zolder, de WC is er heel dichtbij gezet zodat er amper horizontale buis is, en het vrijwel direct in de standpijp komt die een verdieping lager 15cm wordt. Goed opletten of je een pot hebt waar je dat met deze maat op kunt aansluiten. Hier zit de stortbak ook achter het muurtje waar bij ons de CV en de ventilatiebox zit (dus mooi weggewerkt).
de douche afvoer is hier uitgehakt in de dekvloer, en heeft hier trouwens zijn eigen afvoer naar beneden omdat er een verticale WTW pijp aan zit. We hebben meteen de CV leidingingen naar de radiator in de grond uitgehakt voor el-cheapo vloerverwarming (met een lus die voor de wastafel langs loopt). Volgens mij moet je niet in de kanaalplaten gaan hakken, want dan raak je de dragende constructie. Onze badkamervloer ligt nu 3 cm hoger dan de rest van de zoldervloer (anders kregen we te weinig afschot naar ons doucheputje).
Ik begrijp hem en deels ook herkenbaar. ik zou zeggen goed in de lak zetten om behoud van kleur te hebben. Meer opties zijn er dan ook nietMartinusz schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:02:
[...]
Ventilatiestand van het dakraam staat open, maar hier vlakbij staan ook wasmachine en droger, verder is het een vrij open zolder. Wel zit mechanische ventilatie ook vlakbij.
Zou niet weten hoe nog meer te ventileren eigenlijk(behalve dakraam openzetten)
NRJ020 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:05:
[...]
Zou het bad inderdaad op deze manier plaatsen. Dan heb je nog de mogelijkheid om erin te douchen.
we zijn nog een beetje aan het tekenen inderdaad, o.a. het weglaten van het toilet. Scheelt een zee aan ruimte en maakt het allemaal makkelijker qua afvoeren etc. Maar het bad haaks op de schuine wand is inderdaad wel wat we willen - optie is zelfs een hoekbad.hpmkruit schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:18:
@Crazy- Bedenk me net ook dat de diameter van toilet afvoer 150 of 125 mm is. Met de CV afvoer van 40mm kom je niet weg en zul je dus de hoofdafvoer moeten verlengen of iets met een sanibroilleur oid moeten doen.
[ Voor 34% gewijzigd door Crazy- op 15-01-2021 15:21 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/eJ0m9K7GRdWWwsJv6vXeJZfm.png?f=user_large)
Heeft iemand hier ervaring met zelf boren van ventilatiegaten voor onder het huis?
Zie bovenstaande afbeelding voor een schematische weergave. (let niet op de diktes)
Het gaat in totaal om zo'n 20 buisjes rondom het huis, een professional rekent €45,-/stuk, dus € 900 in totaal.
Buisdiameter is 50mm, dus dan zou een diamantboor van 52mm akkoord zijn.
Met deze twee op Toolstation: diamantboor voor droog boren en centreerboor + SDS-adapter heb je voor € 55,- je boorspullen bij elkaar.
Als ik die reviews lees is zo'n diamantboor prima geschikt voor bakstenen van ons jaren '60 huis.
Zo'n buis + roostertje is ongeveer € 10/stuk.
Dus dan ben ik in totaal voor een krappe € 300,- klaar.
En als ik deze video bekijk is het ook geen hogere wiskunde.
Onderschat ik dit enorm? Of heeft iemand obv ervaringen tips/tricks?
Inderdaad, de dekvloer is afdoende en deels ophogen is utieraard geen probleem. daar zijn voldoende creatieve en mooie oplossingen voor.LinuxMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:56:
[...]
Zo hebben we het hier ook min of meer gedaan.
Ons riool (standpijp) was 10cm op zolder, de WC is er heel dichtbij gezet zodat er amper horizontale buis is, en het vrijwel direct in de standpijp komt die een verdieping lager 15cm wordt. Goed opletten of je een pot hebt waar je dat met deze maat op kunt aansluiten. Hier zit de stortbak ook achter het muurtje waar bij ons de CV en de ventilatiebox zit (dus mooi weggewerkt).
de douche afvoer is hier uitgehakt in de dekvloer, en heeft hier trouwens zijn eigen afvoer naar beneden omdat er een verticale WTW pijp aan zit. We hebben meteen de CV leidingingen naar de radiator in de grond uitgehakt voor el-cheapo vloerverwarming (met een lus die voor de wastafel langs loopt). Volgens mij moet je niet in de kanaalplaten gaan hakken, want dan raak je de dragende constructie. Onze badkamervloer ligt nu 3 cm hoger dan de rest van de zoldervloer (anders kregen we te weinig afschot naar ons doucheputje).
Is je diamantboor niet een klein beetje te kort?Impry schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:30:
[Afbeelding]
Heeft iemand hier ervaring met zelf boren van ventilatiegaten voor onder het huis?
Zie bovenstaande afbeelding voor een schematische weergave. (let niet op de diktes)
Het gaat in totaal om zo'n 20 buisjes rondom het huis, een professional rekent €45,-/stuk, dus € 900 in totaal.
Met deze twee op Toolstation: diamantboor voor droog boren en centreerboor + SDS-adapter heb je voor € 55,- je boorspullen bij elkaar.
Als ik die reviews lees is zo'n diamantboor prima geschikt voor bakstenen van ons jaren '60 huis.
[YouTube: kruipruimte ventilatie vloer ventilatie spouw ventilatie]
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
Ik snap je plaatje niet zo, wil je zand gaan ventileren?Impry schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:30:
[Afbeelding]
Prima zelf te doen als je een kruipruimte hebt die je beter wil ventileren.Impry schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:30:
[Afbeelding]
Vorig jaar zelf twee renovatiebuisjes aangebracht onder de keuken om te voorkomen dat de vloerbalken weer weg zouden rotten. Ik heb de spullen toen een dagje gehuurd (hilti + 52mm diamantboor van ca 30 cm lengte).
Het lastigste vond ik de hoek bepalen en de zaag onder die hoek in de muur te krijgen.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
@Impry €300 materiaal en €600 loon. Dat is dan €75 per uur. Dat is inderdaad wel wat hoog.
Kijk daar ga ik al. Zo bewust had ik nog niet naar de maten gekeken.--HYPER--392 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Is je diamantboor niet een klein beetje te kort?
Ja, dat is een beetje een lang verhaal.Jelte,89 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:13:
Precies wat @hammy87 zegt,
Dat is tbv kruipruimte ventilatie, maar je hebt geen kruipruimte
Ons huis uit 1960 is heel vochtig, daarom hebben we Humida langs laten komen, een expertisebureau op het gebied van vochtproblematiek.
Die hebben gesignaleerd dat over de hele begane grond de vloer te vochtig is.
Hun verklaring is een technisch verhaal (bouwfysich, beter gezegd) wat er op neer komt dat doordat het gedeelte van de muur onder het maaiveld niet dampdicht is er water onder de vloer wordt gezogen. Waarna door een dampdrukverschil deze waterdamp de woning in wordt gezogen.
Een paar artikelen daar over:
https://www.humida.be/hoge-dampdruk-gaat-naar-lage-dampdruk/
https://www.humida.be/bes...osten-zonder-te-isoleren/
https://www.humida.be/waa...ht-nooit-de-oplossing-is/

Helaas een erg kleine afbeelding, maar zo werd het hier ook geschetst tijdens de inspectie.
Dé oplossing is dus het dampdicht maken van de buitenmuur, dmv bitumencoating tot 40cm onder het maaiveld. Én het zand onder de vloer (maar wel binnen de fundering), want nu dus vol vocht zit de mogelijkheid geven om te ontluchten via de genoemde ventilatieroosters.
Voorbeeld: https://www.vanlierop.nl/...jven/fundamentsafdichting

Overigens: zelf heb ik nog een beetje mijn twijfels over bovenstaande verhaal, maar dat is meer omdat je er erg weinig over hoort. Daar schrijven ze ook over in hun blogs.
De vloer is op dit moment alleen zand + kruipruimte + houten vloer. En in een ander deel zand + beton (geen isolatie).
De situatie zoals in de door mij getekende afbeelding wordt de nieuwe situatie (dus met PE-folie en 10cm isolatie. Ik vraag mij af in hoeverre er dan nog vochtproblemen kunnen ontstaan.
Wat zijn jullie ideeën hier over?
[ Voor 18% gewijzigd door Impry op 15-01-2021 21:02 ]
Ik begrijp niet waarom de gaten nodig zijn als de waterdamp nu toch de woning in gezogen wordt. Alleen afsluiten zou dan toch voldoende zijn om het probleem op te lossen? Ok, het verdampen zal sowieso langer duren, maar daar staat tegenover dat je geen gaten hoeft te boren.
Of zou het zo zijn dat als de gevel afgesloten is met bitumen, het water ook niet meer de woning in gezogen wordt
Of zou het zo zijn dat als de gevel afgesloten is met bitumen, het water ook niet meer de woning in gezogen wordt
Dat eerste, eigenlijk het versnellen van het drogen.
(Ik ben hier ook maar een leek in, zo werd het mij uitgelegd)
(Ik ben hier ook maar een leek in, zo werd het mij uitgelegd)
Gewoon even een hele vraag uit nieuwsgierigheid . Kijken jullie wel eens building Alaska of andere klus programma uit Amerika ? Zij schieten al het hout en frames in elkaar met enorm grote tackers. Maar zijn dat gewoon spijkers ? Ik ben wel verbaasd dat dit blijkbaar stevig genoeg is , want in Nederland schroeven we echt alles zover ik weet.
Ik ben geen bouwkundige, maar ik wil wel een gokje nemen. Ik denk dat de constructie methodes daar heel anders zijn dan bij ons. Met de wijze waarop ze het in elkaar spijkeren worden de spijkerverbindingen niet op trek belast, alleen op afschuiving. Bij ons gebruiken we voor houtverbindingen deels ook schroeven omdat we die verbindingen niet enkel op afschuiving maar vooral ook op trek willen kunnen belasten.
Omdat ze daar de meeste huizen volledig uit hout opbouwen, moeten er waanzinnig veel verbindingen worden gemaakt voor 1 huis. Schroeven duurt veel langer, kost dus enorm veel extra tijd -> veel duurder. Het gebruik van volledig houten materialen zorgt ervoor dat je de constructies zo gaat ontwerpen dat je alles kunt spijkeren. Dat is sneller en dus goedkoper in elkaar te zetten.
Voor het geval de termen niet bij iedereen bekend zijn: trek is precies wat het is - een schroef trek je er niet uit zonder hout of schroef te vernielen. Een spijker trek je rechtstandig zo weer uit het hout (dat doe je ook met een klauwhamer of nijptang). Afschuiving is belasting dwars op de spijker of schroef. Daarin verschillen beide verbindingen minder van elkaar. Als je beter inzoomt op de mechanica van de verbindingen dan is een schroefverbinding ook sterker op afschuiving omdat de schroef de beide delen strak tegen elkaar kan trekken en de wrijving tussen de twee onderdelen dan ook mee helpt, dat doet een spijkerverbinding niet. Maar zolang je het zo ontwerpt dat de afschuivingskrachten ruim onder de grenzen van de toegepaste spijkerbindingen blijven, dan is het sterk genoeg, snel en dus goedkoop.
Overigens wordt er in dak- en vloerconstructies van oudsher ook bij ons nog best wel wat gespijkerd. Koppeldelen zoals balkdragers, raveeldragers en spijker- of koppelplaten worden gespijkerd, niet geschroefd.
Omdat ze daar de meeste huizen volledig uit hout opbouwen, moeten er waanzinnig veel verbindingen worden gemaakt voor 1 huis. Schroeven duurt veel langer, kost dus enorm veel extra tijd -> veel duurder. Het gebruik van volledig houten materialen zorgt ervoor dat je de constructies zo gaat ontwerpen dat je alles kunt spijkeren. Dat is sneller en dus goedkoper in elkaar te zetten.
Voor het geval de termen niet bij iedereen bekend zijn: trek is precies wat het is - een schroef trek je er niet uit zonder hout of schroef te vernielen. Een spijker trek je rechtstandig zo weer uit het hout (dat doe je ook met een klauwhamer of nijptang). Afschuiving is belasting dwars op de spijker of schroef. Daarin verschillen beide verbindingen minder van elkaar. Als je beter inzoomt op de mechanica van de verbindingen dan is een schroefverbinding ook sterker op afschuiving omdat de schroef de beide delen strak tegen elkaar kan trekken en de wrijving tussen de twee onderdelen dan ook mee helpt, dat doet een spijkerverbinding niet. Maar zolang je het zo ontwerpt dat de afschuivingskrachten ruim onder de grenzen van de toegepaste spijkerbindingen blijven, dan is het sterk genoeg, snel en dus goedkoop.
Overigens wordt er in dak- en vloerconstructies van oudsher ook bij ons nog best wel wat gespijkerd. Koppeldelen zoals balkdragers, raveeldragers en spijker- of koppelplaten worden gespijkerd, niet geschroefd.
:strip_exif()/f/image/Lga1nRyTZYXXtEkNBB8ECdPU.jpg?f=fotoalbum_large)
Potdorie, het was een klus
Nu een revisie specialist vinden. Ik stel hoge eisen en wil uiteraard betalen voor de dienst, maar wil goede afspraken maken. Iemand een tip? Ik kan genoeg bedrijven vinden via google die elektromotoren enzo doen, maar ik krijg niet iemand gevonden die schreeuwt 'ouderwets ambacht'. Het is toch een machine van 70+ jaar oud.
Thnx voor het delen van je ideeën. Maar waarom doen we dit in Nederland dan ook niet meer dan nu ? Ik krijg wel de indruk dat houtskelet bouw meer in beeld komt , ook vanuit duurzaamheid. Alleen de constructie tacken zie ik dan weinig voorkomen, volgens mij wordt die nog veel geschroefd . Ik bedoel als het de temperatuur en klimaat van Alaska aan kan moet dat hier ook wel lukken toch ?Antonius schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:48:
Ik ben geen bouwkundige, maar ik wil wel een gokje nemen. Ik denk dat de constructie methodes daar heel anders zijn dan bij ons. Met de wijze waarop ze het in elkaar spijkeren worden de spijkerverbindingen niet op trek belast, alleen op afschuiving. Bij ons gebruiken we voor houtverbindingen deels ook schroeven omdat we die verbindingen niet enkel op afschuiving maar vooral ook op trek willen kunnen belasten.
Dat weet ik niet zeker. Ik heb het idee dat er langzaamaan inderdaad wel wat meer in hout gebouwd wordt, echt grote schaal bereikt het nog niet. Het leent zich goed voor prefab. De constructie is lichter dus je kunt met minder zware funderingen toe. Ik vermoed dat het te maken heeft met tradities en beschikbaarheid van grote hoeveelheden hout. Noord-Amerika heeft meer bos. Wij hebben hier niet veel eigen houtproductie. Europees hout komt vooral uit Scandinavië.
Met hout bouwen heeft nog meer voordelen. Zo heb je veel minder bouwvocht af te voeren (eigenlijk vrijwel geen) en het bouwt heel snel. Bij ons stond de casco in 7 weken, dat is incl de fundering. Dit was de bouw na de eerste 2 weken. De eerste week was het maken van de fundering, de 2de week het hout.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zie toch in veel nieuwbouw houtskelet dat het grootste gedeelte met tackers in elkaar gezet is... Dit is natuurlijk ook een beetje een N=1 verhaal (3 eigenlijk, want bij huizen van 3 verschillende firma's gezien). Hoe het in Nederland is weet ik niet, maar kan me moeilijk voorstellen dat houtskelet bouw daar wel volledig geschroefd wordt?Waypoint schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:17:
Gewoon even een hele vraag uit nieuwsgierigheid . Kijken jullie wel eens building Alaska of andere klus programma uit Amerika ? Zij schieten al het hout en frames in elkaar met enorm grote tackers. Maar zijn dat gewoon spijkers ? Ik ben wel verbaasd dat dit blijkbaar stevig genoeg is , want in Nederland schroeven we echt alles zover ik weet.
Wat is het? Een stalen karrenwiel?HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:05:
[Afbeelding]
Potdorie, het was een klus. Maar met een zelf aangeschafte poelietrekker is het gelukt.
Nu een revisie specialist vinden. Ik stel hoge eisen en wil uiteraard betalen voor de dienst, maar wil goede afspraken maken. Iemand een tip? Ik kan genoeg bedrijven vinden via google die elektromotoren enzo doen, maar ik krijg niet iemand gevonden die schreeuwt 'ouderwets ambacht'. Het is toch een machine van 70+ jaar oud.
Ik kan het maar niet vinden....Een led lamp, GU10, niet dimbaar, tussen de 1700-2000kelvin.
En voor een normale prijs... dus geen hue lamp prijzen.
Jullie wel? Mijn dank is groot!
Zo'n warme temperatuur, moet het dan wel fel zijn? Heb net via Amazon GU10's besteld die je via je je lichtschakelaar in 3 standen kan dimmen. Standje 1 is 3000k, standje 2 is zo'n 2400k en stand 3 is heel zwoel licht wat 2000k is. Het is dan alleen niet meer zo fel.barry86 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:44:
Ik kan het maar niet vinden....Een led lamp, GU10, niet dimbaar, tussen de 1700-2000kelvin.
Ging om deze lampen https://www.amazon.nl/dp/...PS3G?_encoding=UTF8&psc=1
[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 16-01-2021 20:55 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dank, die zag ik ook voorbij komen, maar het moet echt gewoon simpel zijn. Niet 3x aan/uit. Wordt het zo’n disco 😉.
Met e27 aansluiting vind ik genoeg, maar met gu10 niet!
Ik zou je hemelwaterafvoer eens bekijken. Toen ik in mijn huis de vloer eruit had gehaald, bleek het bij een flinke regenbui een behoorlijke badkuip te worden toen ik wat zand had weggegraven. Omdat ik wegfens een uitbouw een hemelwaterafvoer moest omleiden, kwam ik erachter dat eigenlijk alles potdicht zat met zand en de buis ergens geknapt was (waarschijnlijk door vorst) en al het water in de nabijheid van het huis in de grond lekte. Nadat de hwa weer netjes kon doorstromen waren de vochtproblemen, zoals een onderlopende kelder, verleden tijd.Impry schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:
[...]
Kijk daar ga ik al. Zo bewust had ik nog niet naar de maten gekeken.
[...]
Ja, dat is een beetje een lang verhaal.
Ons huis uit 1960 is heel vochtig, daarom hebben we Humida langs laten komen, een expertisebureau op het gebied van vochtproblematiek.
Die hebben gesignaleerd dat over de hele begane grond de vloer te vochtig is.
Hun verklaring is een technisch verhaal (bouwfysich, beter gezegd) wat er op neer komt dat doordat het gedeelte van de muur onder het maaiveld niet dampdicht is er water onder de vloer wordt gezogen. Waarna door een dampdrukverschil deze waterdamp de woning in wordt gezogen.
De vloer is op dit moment alleen zand + kruipruimte + houten vloer. En in een ander deel zand + beton (geen isolatie).
De situatie zoals in de door mij getekende afbeelding wordt de nieuwe situatie (dus met PE-folie en 10cm isolatie. Ik vraag mij af in hoeverre er dan nog vochtproblemen kunnen ontstaan.
Wat zijn jullie ideeën hier over?
Overigens moet je kruipruimte goed geventileerd worden, zeker met een houten balkenvloer. Bij mij was ik net op tijd met het vervangen want er zat al zwam op een balkkop en drie waren al doorgerot en steunden al op een stapel stoeptegels. Pas wel op met boren van ventilatiekokers dat je niet door een balk boort. Dat was hier op twee plaatsen gebeurd. Het gevolg is dat die balken helemaal niets meer dragen.
Mijn vloer is trouwens volledig vervangen door een geïsoleerde broodjesvloer. Ben je meteen helemaal klaar.
Dat is even 1 keer aan het begin. Ik weet niet of ze die stand ook onthouden, dat zou ik voor je moeten testen.barry86 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:08:
Dank, die zag ik ook voorbij komen, maar het moet echt gewoon simpel zijn. Niet 3x aan/uit. Wordt het zo’n disco 😉.
Hout is leuk maar niet echt een materiaal waar ik een huis mee zou willen bouwen, je ziet in menig vakantie woning of bestaande woning dat waar hout gebruikt is toch diverse issues (vocht) en brand gevaarlijk(er)zonoskar schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:04:
Met hout bouwen heeft nog meer voordelen. Zo heb je veel minder bouwvocht af te voeren (eigenlijk vrijwel geen) en het bouwt heel snel. Bij ons stond de casco in 7 weken, dat is incl de fundering. Dit was de bouw na de eerste 2 weken. De eerste week was het maken van de fundering, de 2de week het hout.
[Afbeelding]
In de USA bouwen ze ermee omdat het gewoon super goedkoop is, wat je hier betaalt voor een relatief normale schutting (niet waaibomen meuk) .. ben je daar kwijt voor je hele skelet. tja dan snap ik dat wel.
Overgens ik keur het bouwen ermee niet af ofzo, persoonlijk zie ik het meer als een meubel materiaal that's it.
en dat ze in andere landen ermee bouwen tja daar is het klimaat wellicht wat houtvriendelijker.
Tja vanalles
Da's lang geleden dat je hier mee bezig was maar goed om te lezen dat ie er toch af is gekomen.HTT-Thalan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:05:
[Afbeelding]
Potdorie, het was een klus. Maar met een zelf aangeschafte poelietrekker is het gelukt.
Wat moet er aan gereviseerd worden?
een flink voordeel van hout is dat het een redelijk sterk constructiemateriaal is dat toch ook redelijk isoleert. Daarmee kun je koudebruggen voorkomen. Bijvoorbeeld een vloerbalk die doorloopt onder het balkon is een bekende koudebrug bij de betonbouw in Nederland. In Duitsland en Oostenrijk zul je zien dat ze daar altijd een houten balk voor gebruiken, want dan heb je geen koudebrug. Zelfs in appartementencomplexen van 6 hoog zie je daar houten balken in de constructie. Constructeurs in Nederland zijn redelijk conservatief heb ik het idee.vso schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:24:
[...]
Hout is leuk maar niet echt een materiaal waar ik een huis mee zou willen bouwen, je ziet in menig vakantie woning of bestaande woning dat waar hout gebruikt is toch diverse issues (vocht) en brand gevaarlijk(er)
In de USA bouwen ze ermee omdat het gewoon super goedkoop is, wat je hier betaalt voor een relatief normale schutting (niet waaibomen meuk) .. ben je daar kwijt voor je hele skelet. tja dan snap ik dat wel.
Overgens ik keur het bouwen ermee niet af ofzo, persoonlijk zie ik het meer als een meubel materiaal that's it.
en dat ze in andere landen ermee bouwen tja daar is het klimaat wellicht wat houtvriendelijker.
Hier de kelder maar eens aangepakt, het was wat een smerig geval met schimmelige muren en een cementvloertje dat ik aanvankelijk wilde schilderen. Ten slotte maar besloten dat dit weer een mooi trainingsmoment is voor mijn tegelskills.
Uitgangssituatie:
:strip_exif()/f/image/675j50UbaYasdpEypQ7hmLmM.jpg?f=fotoalbum_large)
De betonbalk van de vloer is niet echt een mooi aangezicht en het stuk daaronder was door geringe hoogte onder de piepschuimbroodjes niet functioneel. Afsluiten dus! met kalkzandsteen. Ook een sls-balkje tegen de rand aangebracht, met spijkerpluggen en pur, waar het wandje te zijner tijd aan bevestigd kan worden.
:strip_exif()/f/image/vmuD5C7O3H0XoP2EW608yyPI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog een zak betonmortel staan, die over was van een eerdere klus. Hiermee kon ik mooi de betonbalk aanstorten zodat het min of meer een vlak muurtje wordt.
:strip_exif()/f/image/7QgWJ2a3YJzqWPBfgHjW0SsL.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het voorbehandelen van het oppervlak dat getegeld moet worden met Flevopol, toch ook maar kimband en -pasta aangebracht tegen vocht. De schimmel had ik eerder al van de muur geboend met chloor.
:strip_exif()/f/image/kDriFSY33Kmyb0OVj5WnNfhq.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste tegels geplakt en tevens wat tegellijm gebruikt om het muurtje strak te smeren:
:strip_exif()/f/image/BcJ1SpEAz9NJoglbChUk9kzw.jpg?f=fotoalbum_large)
en klaar (op het voegen na) De tegeltjes zijn de goedkoopste patroontegels van 20x20 die ik kon vinden. (Marsilya Grey van de Hornbach). Grotere tegels wilde ik niet gebruiken omdat ik dan eerst had moeten stucen want je kunt wel zien dat het niet allemaal even recht is. Met grotere tegels kom je dan al snel in de problemen. Met kleine tegels kun je dit prima opvangen.
:strip_exif()/f/image/86NKbh0C3od53R8gqpam2ks8.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende fase is het voegen en daarna de muren stucen omdat het nieuwe kunststof kozijn weer mooi moet aansluiten met de wand. Er zat ook een scheur boven het kozijn. Die heb ik uitgebikt met een boorhamer en dichtgesmeerd met cement. Eigenlijk wilde ik een latei inmetselen maar ik vermoed dat dit wel houdt voorlopig en anders doe ik dat alsnog.
Uitgangssituatie:
:strip_exif()/f/image/675j50UbaYasdpEypQ7hmLmM.jpg?f=fotoalbum_large)
De betonbalk van de vloer is niet echt een mooi aangezicht en het stuk daaronder was door geringe hoogte onder de piepschuimbroodjes niet functioneel. Afsluiten dus! met kalkzandsteen. Ook een sls-balkje tegen de rand aangebracht, met spijkerpluggen en pur, waar het wandje te zijner tijd aan bevestigd kan worden.
:strip_exif()/f/image/vmuD5C7O3H0XoP2EW608yyPI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog een zak betonmortel staan, die over was van een eerdere klus. Hiermee kon ik mooi de betonbalk aanstorten zodat het min of meer een vlak muurtje wordt.
:strip_exif()/f/image/7QgWJ2a3YJzqWPBfgHjW0SsL.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het voorbehandelen van het oppervlak dat getegeld moet worden met Flevopol, toch ook maar kimband en -pasta aangebracht tegen vocht. De schimmel had ik eerder al van de muur geboend met chloor.
:strip_exif()/f/image/kDriFSY33Kmyb0OVj5WnNfhq.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste tegels geplakt en tevens wat tegellijm gebruikt om het muurtje strak te smeren:
:strip_exif()/f/image/BcJ1SpEAz9NJoglbChUk9kzw.jpg?f=fotoalbum_large)
en klaar (op het voegen na) De tegeltjes zijn de goedkoopste patroontegels van 20x20 die ik kon vinden. (Marsilya Grey van de Hornbach). Grotere tegels wilde ik niet gebruiken omdat ik dan eerst had moeten stucen want je kunt wel zien dat het niet allemaal even recht is. Met grotere tegels kom je dan al snel in de problemen. Met kleine tegels kun je dit prima opvangen.
:strip_exif()/f/image/86NKbh0C3od53R8gqpam2ks8.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende fase is het voegen en daarna de muren stucen omdat het nieuwe kunststof kozijn weer mooi moet aansluiten met de wand. Er zat ook een scheur boven het kozijn. Die heb ik uitgebikt met een boorhamer en dichtgesmeerd met cement. Eigenlijk wilde ik een latei inmetselen maar ik vermoed dat dit wel houdt voorlopig en anders doe ik dat alsnog.
Mja, vooral 50 tot 90 mm spijkers. Ik heb als probeersel een Metabo nr90 uit de us laten komen. Een vergelijkbare Paslode/Bostitch is hier in NL 400 euro nieuw. Ik was nu voor 175 eu incl import klaar.Waypoint schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:17:
Nagels die er in gaan zijn van 50mm (osb op liggers) tot 90mm (de draagconstructie).
Ik schiet 50, 80 en 90 en heb nu vooral de wanden op zolder en de wandjes van een overkapping gedaan. Dat was niet zozeer een must, maar vooral gemak.
Schroeven had makkelijk gekund, maar tegen de tijd dat je 3 staanders erin schroeft, heb ik het wandje al klaar. Het is gewoon een stuk sneller en met de prijzen voor hout in de US ook gewoon de manier van bouwen.
K to the KillaZ
Ik heb geen nattigheid in huis, ook niet in kruipruimte, maar laatst bij een bui viel me wel op dat er wat meer water op de tegels achter kletste dan ik had verwacht. Mogelijk een dakgoot die overloopt vanwege verstopte regenpijp. Is dat makkelijk te checken? Is het gangbaar dat er verstopping ontstaat onderin waar de regenpijpen horizontaal het huis in gaan om door de kruipruimte naar de riolering te worden geleid? Zoja, dan moet ik in het voorjaar maar eens een regenpijp uit gaan spitten. Lijkt me best een rotklusje eigenlijkGodDamage schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:14:
[...]
Ik zou je hemelwaterafvoer eens bekijken. Toen ik in mijn huis de vloer eruit had gehaald, bleek het bij een flinke regenbui een behoorlijke badkuip te worden toen ik wat zand had weggegraven. Omdat ik wegfens een uitbouw een hemelwaterafvoer moest omleiden, kwam ik erachter dat eigenlijk alles potdicht zat met zand en de buis ergens geknapt was (waarschijnlijk door vorst) en al het water in de nabijheid van het huis in de grond lekte. Nadat de hwa weer netjes kon doorstromen waren de vochtproblemen, zoals een onderlopende kelder, verleden tijd.

Meestal zit er wel een bladvanger aan de bovenkant regenpijp. Dan is het een kwestie van een ladder beklimmen en blaadjes verwijderen. Als je pech hebt, zit je ondergrondse leiding verstopt, zoals bij mij dus. Dat was een heerlijk dagje graven op een gure en natte novemberdag. Als je het kunt uitstellen dan zou ik dat in april doen ofzo, maar eerst maar eens kijken of er ergens een verstopping zit. Beetje jammer van het graven als het niet nodig blijktAntonius schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Ik heb geen nattigheid in huis, ook niet in kruipruimte, maar laatst bij een bui viel me wel op dat er wat meer water op de tegels achter kletste dan ik had verwacht. Mogelijk een dakgoot die overloopt vanwege verstopte regenpijp. Is dat makkelijk te checken? Is het gangbaar dat er verstopping ontstaat onderin waar de regenpijpen horizontaal het huis in gaan om door de kruipruimte naar de riolering te worden geleid? Zoja, dan moet ik in het voorjaar maar eens een regenpijp uit gaan spitten. Lijkt me best een rotklusje eigenlijk
Er zitten geen bladvangers in mijn goten. Ze zitten nogal hoog, er valt niet of nauwelijks blad in. Ik heb een driedelige ladder maar zelfs die is niet lang genoeg om in de dakgoot te gluren. Daarvoor moet ik een langere ladder huren. Misschien toch wel eerst doen want dan kan ik direct ook de goten weer even schoonmaken. Betonnen pannen, mijn ervaring is dat die levenslang een beetje gruis blijven afgeven dat in de goten blijft liggen. Het lijkt op gravel van een tennisbaan. Misschien dat daarmee ook de hwa onderaan langzamerhand verstopt raakt.
Kun je niet de regenpijp op begane grond niveau even uit elkaar schuiven? Als er dan een enorme plens water in je schoenen gutst zit het ondergronds blijkbaar verstopt. En als er uit de regenpijp niets komt kun je bijvoorbeeld de tuinslang er eens in hangen om te zien of ie enigszins vlot doorloopt.
Vandaag bij mijn moeder weer s wat gegaan. Ze had nog op de bovenverdieping oude radiatoren hangen. Klopt t was daar altijd koud ja!
:strip_exif()/f/image/rKGg4HJIV5vaeW4wd9InabgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dHvR4mZPDJ7OkiE6p12pWkfk.jpg?f=fotoalbum_large)
Goh waarom wordt het nooit warm daar joh...
Deze krengen zijn minstens 50 jaar oud blijkt. Tijd voor iets anders dus.
:strip_exif()/f/image/M1XmoVPhYa64xZxSRKw7oA7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst het leidingwerk gefatsoeneerd. Wisselen van 22, 15 en 12 allemaal in 30 cm vind ik wat rommelig. Dit verdwijnt allemaal weer achter een gordijn daar.
Toen twee nieuwe type 22 radiatoren gehaald en opgehangen. Moest nog ff puzzelen want had natuurlijk net te weinig leiding gehaald maar t is gelukt.
:strip_exif()/f/image/s22tc1Pz8GP1WvHCRQACVwSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ZutZ5Hf7PnzKcHzcAZQt359.jpg?f=fotoalbum_large)
Die radiatorfolie hangt inmiddels ook recht.
Dingen gingen aan. En instant hitte. Dat was voorheen nooit! Mijn moeder is er weer bij mee.
:strip_exif()/f/image/rKGg4HJIV5vaeW4wd9InabgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dHvR4mZPDJ7OkiE6p12pWkfk.jpg?f=fotoalbum_large)
Goh waarom wordt het nooit warm daar joh...

Deze krengen zijn minstens 50 jaar oud blijkt. Tijd voor iets anders dus.
:strip_exif()/f/image/M1XmoVPhYa64xZxSRKw7oA7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst het leidingwerk gefatsoeneerd. Wisselen van 22, 15 en 12 allemaal in 30 cm vind ik wat rommelig. Dit verdwijnt allemaal weer achter een gordijn daar.
Toen twee nieuwe type 22 radiatoren gehaald en opgehangen. Moest nog ff puzzelen want had natuurlijk net te weinig leiding gehaald maar t is gelukt.
:strip_exif()/f/image/s22tc1Pz8GP1WvHCRQACVwSJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ZutZ5Hf7PnzKcHzcAZQt359.jpg?f=fotoalbum_large)
Die radiatorfolie hangt inmiddels ook recht.
Dingen gingen aan. En instant hitte. Dat was voorheen nooit! Mijn moeder is er weer bij mee.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
@zwahiel ziet er goed uit!
Een vraagje: ik zie dat je het radiatorfolie tegen muur hebt geplakt, en niet zoals je tegenwoordig ook veel ziet met magneettape direct tegen de radiator. Weet jij of dit qua effectiviteit nog uitmaakt?
Een vraagje: ik zie dat je het radiatorfolie tegen muur hebt geplakt, en niet zoals je tegenwoordig ook veel ziet met magneettape direct tegen de radiator. Weet jij of dit qua effectiviteit nog uitmaakt?
Bij Philips varianten iig welPaT schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:14:
[...]
Dat is even 1 keer aan het begin. Ik weet niet of ze die stand ook onthouden, dat zou ik voor je moeten testen.
Edit: whoops, zat al een nieuwe pagina tussen
Gisteren zelf gestuct, het was even een leercurve, eerst een stuk van pakweg 2,5m2. Was denk net iets te dun aangemaakt en kreeg heel veel luchtbellen. Met lekprikken en aanwrijven en later met het schrapen nog aardig glad gekregen. De rest met fix&finish afwerken.
Maar het 2e wandje was iets groter, ietsjes steviger aangemaakt, en dat is wat mij betreft echt heel goed gelukt. Gewoon klaar om afgewerkt te worden. Best blij mee
Had ook stucgeleider geplakt, maar die al gauw van de muur getrokken. Leek mij initieel heel handig, stucgeleider er op, en dan met de rijlat zo in 1x glad trekken. Maar die geleider was totaal een centimeter dik ofzo. Dan zat er ook nog een kromming in de muur, en dan kwam ik op een bepaalde plek op 15 a 20mm uit. Dus dat werd hem niet. Toen maar op gevoel gedaan.
[ Voor 147% gewijzigd door _ferry_ op 17-01-2021 10:18 ]
Merci. Geen idee. Ik haal meestal de radiator eraf, beugel eraf, folie erop, beugel terug. Blijft t altijd zitten.Valorian schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:53:
Voor mij is überhaupt folie al effectief zeg maar.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Bij deze van Amazon dus niet. Die beginnen de cyclus steeds opnieuw.
Ik heb een vraagje over een vorstvrije buitenkraan. Momenteel zit het leidingwerk richting deze kraan opgebouwd. We willen de ruimte waar deze leidingen over de muur lopen echter gaan gebruiken als kantoor en dus de wanden strak maken.
De kraan heb ik afgesloten en uit de muur gehaald, sleuf gefreesd, gat met de dozenboor geboord en wil nu de kraan aan gaan sluiten. In de sleuf leg ik geisoleerde uponor buis (16mm), aan de kraan zit een knelknie die ook voor het afsluiten van de kraan zorgt.
De vraag is of ik dit rustig in de muur kan leggen en vervolgens dicht kan smeren. Ik weet dat je knelkoppelingen eigenlijk altijd bereikbaar moet houden, maar hoe los je dit dan op een goede manier op?
De kraan heb ik afgesloten en uit de muur gehaald, sleuf gefreesd, gat met de dozenboor geboord en wil nu de kraan aan gaan sluiten. In de sleuf leg ik geisoleerde uponor buis (16mm), aan de kraan zit een knelknie die ook voor het afsluiten van de kraan zorgt.
De vraag is of ik dit rustig in de muur kan leggen en vervolgens dicht kan smeren. Ik weet dat je knelkoppelingen eigenlijk altijd bereikbaar moet houden, maar hoe los je dit dan op een goede manier op?
Groetjes Bas
Niet, knelkoppeling in de muur is de enige mogelijkheid. Of je moet een nieuwe vorstvrije buitenkraan kopen.Nhz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:10:
Ik heb een vraagje over een vorstvrije buitenkraan. Momenteel zit het leidingwerk richting deze kraan opgebouwd. We willen de ruimte waar deze leidingen over de muur lopen echter gaan gebruiken als kantoor en dus de wanden strak maken.
Please state the nature of the technical emergency
Goed idee. Ik weet niet zeker of ik het open kan schuiven, dat kan ik wel eens proberen. Eerst maar eens bij droog weer uitzoeken of het los kan, dan staat het klaar voor de volgende plensbui.Det schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:46:
Kun je niet de regenpijp op begane grond niveau even uit elkaar schuiven? Als er dan een enorme plens water in je schoenen gutst zit het ondergronds blijkbaar verstopt. En als er uit de regenpijp niets komt kun je bijvoorbeeld de tuinslang er eens in hangen om te zien of ie enigszins vlot doorloopt.
Ikea?barry86 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:44:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik denk dat het wel uitmaakt. Een radiator geeft een deel van de warmte af als infrarood straling, en een deel als convectie. Daarbij wordt de lucht in en om de radiator opgewarmd, de warme lucht stijgt op, koude lucht vanaf de vloer neemt die plek in en zo krijg je een circulatie van opgewarmde lucht. Door de folie tegen de achterkant van de radiator te plakken in plaats van tegen de muur, verminder je de afgifte van warmte aan de lucht aan die zijde en geeft je radiator dus in totaal minder warmte af middels convectie. De functie van de folie in de zin van reflectie van warmte zal vrijwel onveranderd zijn, ik verwacht dat de afgifte door convectie zal verminderen. NB: dit is mijn vermoeden op basis van redeneren, niet gebaseerd op praktijkervaring (ik ben geen installateur).Valorian schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:53:
Folie tegen de muur ziet er niet fraai uit, maar dat weet je zelf vast ook wel
Dit is inderdaad een beetje wat ik her en der ook gevonden heb. Ik denk dat de hoofdreden van het bestaan van de variant met magneet tape esthetisch is. Maar vervolgens geven de fabrikanten daarvan logischerwijs aan dat het net zo goed werkt als tegen de muur. Met meer onderzoek kom ik op uitgebreide website uit waarbij het ook nog uit lijkt te maken hoe goed de muur geisoleerd is, breedte vensterbank, capaciteit radiatoren, etc.Antonius schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Ik denk dat het wel uitmaakt. Een radiator geeft een deel van de warmte af als infrarood straling, en een deel als convectie. Daarbij wordt de lucht in en om de radiator opgewarmd, de warme lucht stijgt op, koude lucht vanaf de vloer neemt die plek in en zo krijg je een circulatie van opgewarmde lucht. Door de folie tegen de achterkant van de radiator te plakken in plaats van tegen de muur, verminder je de afgifte van warmte aan de lucht aan die zijde en geeft je radiator dus in totaal minder warmte af middels convectie. De functie van de folie in de zin van reflectie van warmte zal vrijwel onveranderd zijn, ik verwacht dat de afgifte door convectie zal verminderen. NB: dit is mijn vermoeden op basis van redeneren, niet gebaseerd op praktijkervaring (ik ben geen installateur).
Folie tegen de muur ziet er niet fraai uit, maar dat weet je zelf vast ook wel
Denk dat als ik het spul in huis heb straks maar gewoon testen. Met als belangrijkste variabelen:
- energieverbruik
- hoe het aanvoelt in huis
Heb net een setje besteld, samen met van die speedcpmfort ventilatoren (waarover de meningen overigens ook uiteen lopen
Geeft een andere kraan ook andere mogelijkheden dan?edsandje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Niet, knelkoppeling in de muur is de enige mogelijkheid. Of je moet een nieuwe vorstvrije buitenkraan kopen.
Groetjes Bas
Ik heb dat met magneten tegen de achterkant van de radiator aan. Destijd wel heel veel zitten zoeken naar goed onderzoek maar kwam er niet uit. Wel zie ik met een hittecamera dan mijn muur idd niet meer warm is achter de radiator. En hitte verdwijnt nietValorian schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:34:
[...]
Dit is inderdaad een beetje wat ik her en der ook gevonden heb. Ik denk dat de hoofdreden van het bestaan van de variant met magneet tape esthetisch is. Maar vervolgens geven de fabrikanten daarvan logischerwijs aan dat het net zo goed werkt als tegen de muur. Met meer onderzoek kom ik op uitgebreide website uit waarbij het ook nog uit lijkt te maken hoe goed de muur geisoleerd is, breedte vensterbank, capaciteit radiatoren, etc.
Denk dat als ik het spul in huis heb straks maar gewoon testen. Met als belangrijkste variabelen:
- energieverbruik
- hoe het aanvoelt in huis
Heb net een setje besteld, samen met van die speedcpmfort ventilatoren (waarover de meningen overigens ook uiteen lopen).
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
als je het aan de radiator plakt neemt de efficiency van je radiator ietsjes af. Dus als je de radiator toch van de muur af haalt kun je het beter tegen de muur aan plakken.Valorian schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:53:
Heeft iemand ervaring met Duco-ventalatieroosters? Heb hier een DucoTon 10 rooster waarvan ik het trekkoordje wil vervangen. Ik heb echter geen idee hoe het huidige touwtje vast zit. Heb het rooster aan de binnenkant al verwijderd maar ik heb het vermoeden dat de buitenkant er ook af moet?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLeWQdYAp36C3tP30O60CQKd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLeWQdYAp36C3tP30O60CQKd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zeDcmCpxkXawFywFlEc0cg3V.jpg?f=user_large)
Ja bijvoorbeeld deze https://www.bonfix.nl/nl/vorstvrije-buitenkraanNhz schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:40:
[...]
Geeft een andere kraan ook andere mogelijkheden dan?
Dan heb je een 15 mm aansluiting, kan je persen of een pushfit fitting zoals deze https://www.123installatieshop.nl/vsh-tectite-bocht-15-koper
Of knellen....
Please state the nature of the technical emergency
Ik heb exact hetzelfde probleem. Vanalles geprobeerd en gezocht, kwam helaas tot de conclusie dat je hem er dan helemaal uit moet halen. Dus volledig uit het kozijnsOid schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:14:
Heeft iemand ervaring met Duco-ventalatieroosters? Heb hier een DucoTon 10 rooster waarvan ik het trekkoordje wil vervangen. Ik heb echter geen idee hoe het huidige touwtje vast zit. Heb het rooster aan de binnenkant al verwijderd maar ik heb het vermoeden dat de buitenkant er ook af moet?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Michielvanv schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem. Vanalles geprobeerd en gezocht, kwam helaas tot de conclusie dat je hem er dan helemaal uit moet halen. Dus volledig uit het kozijn
Ik zag wel dat er trekstangen voor zijn, maar eigenlijk wil ik dat niet. Vooral ook omdat de roosters in een bovenraampje zitten van pakweg 40cm hoog. Daaronder een 'dwarsbalk' van het kozijn en dan begint pas het echte raam van 150cm...
Ik hoor graag wat ze antwoorden. Hier zit het ook in een bovenlicht boven de deur. Ik bedien hem weinig, dus heb er nog weinig verder aan gedaan. Touw heeft wel de voorkeur ooksOid schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:02:
[...]
Dat meen je niet! Wat een kansloos ontwerp is dat dan zeg. Ik heb Duco inmiddels een mail gestuurd. Ben benieuwd wat zij zeggen.
Ik zag wel dat er trekstangen voor zijn, maar eigenlijk wil ik dat niet. Vooral ook omdat de roosters in een bovenraampje zitten van pakweg 40cm hoog. Daaronder een 'dwarsbalk' van het kozijn en dan begint pas het echte raam van 150cm...
Ik zoek een ledstrip, hij dient aan de volgende eisen te voldoen:
- warm wit
- dimbaar
- 10 meter lang
Zijn de strips van Ali Express fatsoenlijk? Hier in Nederland betaal je al gauw € 100,- bij Ali zit je op € 20,-...
- warm wit
- dimbaar
- 10 meter lang
Zijn de strips van Ali Express fatsoenlijk? Hier in Nederland betaal je al gauw € 100,- bij Ali zit je op € 20,-...
Zou die vraag even hier stellen: Ervaringen met LED-verlichting - deel IIIBeun schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:05:
Ik zoek een ledstrip, hij dient aan de volgende eisen te voldoen:
- warm wit
- dimbaar
- 10 meter lang
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Thanks!GermanPivo schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:17:
[...]
Zou die vraag even hier stellen: Ervaringen met LED-verlichting - deel III
:strip_exif()/f/image/rZelKhtLNBrunai3JgeWMv85.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben van plan zelf een bedframe te gaan maken van eikenhout. Nu kwam ik een mooi idee tegen dat ik zelf heb uitgewerkt in SolidWorks voor een headboard welke aan de zijkanten afgerond weg loopt. Heeft iemand ervaring met een dergelijke vorm te maken? Ik zat zelf te denken om misschien handmatig met de bovenfrees banen te trekken over de plaat op verschillende dieptes en dan deze dan uiteindelijk schuren naar de juiste mooie afronding. Maar misschien is hier wel een veel slimmer idee voor, dus alle tips zijn welkom!
[ Voor 16% gewijzigd door Zinloos1 op 17-01-2021 22:24 ]
Vraagje! Ik wilde een randje van de (onder)drempel af hebben ivm doorleggen van het laminaat. Nu heeft mijn ook heel enthousiast de hele drempels eruit gehamerd. Niet erg maar de gaten zijn circa 2.9cm diep en pak hem beet 70cm breed. Totaal gaat het om 3 drempels.
:strip_exif()/f/image/8AA6RIoNYHX876gB1KehIBSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MwhX8x6qeCA3qYHlH4wHlzyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat voor materiaal kan ik daar het beste in stoppen?
Wat ik heb staan:
-Een zak egaline (maar dat is tot 30mm en weet niet of dat gaat werken icm de laag die er nog overheen moet straks)
-Een halve emmer (3kg) Weber Reparatiemortel Cebarox grijs (geen aanrader)
Kom nog wel wat alternatieven tegen:
Weber.floor dek Vloeregalisatiemortel Rhinodek universeel donkergrijs 20 kg (32,05)
Weber.rep Reparatiemortel Rhinorox grijs 20 kg (44,.6)
SAKRETE Ondersabelingsmortel (14,50)
Mag ook iets totaal anders worden natuurlijk. Wel handig als het binnen een week geschikt is voor een laag egaline van 5mm. Die zou er eind van de maand op moeten namelijk.
:strip_exif()/f/image/8AA6RIoNYHX876gB1KehIBSX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MwhX8x6qeCA3qYHlH4wHlzyt.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik heb staan:
-Een zak egaline (maar dat is tot 30mm en weet niet of dat gaat werken icm de laag die er nog overheen moet straks)
Weber.floor dek Vloeregalisatiemortel Rhinodek universeel donkergrijs 20 kg (32,05)
Mag ook iets totaal anders worden natuurlijk. Wel handig als het binnen een week geschikt is voor een laag egaline van 5mm. Die zou er eind van de maand op moeten namelijk.
[ Voor 87% gewijzigd door sdk1985 op 18-01-2021 02:05 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Mooi gedaan.GodDamage schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:40:
Hier de kelder maar eens aangepakt, het was wat een smerig geval met schimmelige muren en een cementvloertje dat ik aanvankelijk wilde schilderen. Ten slotte maar besloten dat dit weer een mooi trainingsmoment is voor mijn tegelskills.
Aparte ruimte ook die verlaging onder de trap.
Gewoon een goedkope zak zandcement lijkt me, daar heb ik hier ook gaten mee gevuld. Keihard geworden als je het goed nat maakt, maak je het droger aan dan wordt het aan de bovenkant een beetje korrelig.sdk1985 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:42:
Vraagje! Ik wilde een randje van de (onder)drempel af hebben ivm doorleggen van het laminaat. Nu heeft mijn ook heel enthousiast de hele drempels eruit gehamerd. Niet erg maar de gaten zijn circa 2.9cm diep en pak hem beet 70cm breed. Totaal gaat het om 3 drempels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik heb staan:
Netjes gedaan! Waar gaan jullie het nu voor gebruiken? Een vriend van mij had ook een verlaagd stuk onder zijn trap zitten (zonder raam) en deze heeft hem uiteindelijk vol gestort... Ik vond het toen zonde dat hij hier voor gekozen had. Zeker bij een wat ouder huis waar dit soort plekken het juist uniek maakt. Nu ik dit zie is het helemaal zonde.GodDamage schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:40:
Heel verhaal...
Huizen van deze leeftijd (1962) en ouder hebben vaak zo'n klein keldertje omder de trap. Dit werd vooral gebruikt voor het koel houden van eten en drinken. Zelf wil ik er vooral (keuken)spullen opbergen die je maar een paar keer per jaar gebruikt en de rest van het jaar in de weg liggen in de keuken.LichtBruisend schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:28:
[...]
Netjes gedaan! Waar gaan jullie het nu voor gebruiken? Een vriend van mij had ook een verlaagd stuk onder zijn trap zitten (zonder raam) en deze heeft hem uiteindelijk vol gestort... Ik vond het toen zonde dat hij hier voor gekozen had. Zeker bij een wat ouder huis waar dit soort plekken het juist uniek maakt. Nu ik dit zie is het helemaal zonde.
Aangezien er toch een vloer op komt, en er geen puntbelasting dus op komt, maakt het denk ik niet zo veel uit en zou ik iets snels en goedkoops pakken wat je wel redelijk glad kan krijgensdk1985 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik heb staan:
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Mooiste resultaat krijg je denk ik als je eerst een mal maakt voor je bovenfrees in de gewenste ronding.Zinloos1 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:21:
[Afbeelding]
Ik ben van plan zelf een bedframe te gaan maken van eikenhout. Nu kwam ik een mooi idee tegen dat ik zelf heb uitgewerkt in SolidWorks voor een headboard welke aan de zijkanten afgerond weg loopt. Heeft iemand ervaring met een dergelijke vorm te maken? Ik zat zelf te denken om misschien handmatig met de bovenfrees banen te trekken over de plaat op verschillende dieptes en dan deze dan uiteindelijk schuren naar de juiste mooie afronding. Maar misschien is hier wel een veel slimmer idee voor, dus alle tips zijn welkom!
Ik zeg.. water erin.. en je hebt je eigen privé zwembad!! Gaaf hoor!GodDamage schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:40:
Hier de kelder maar eens aangepakt, [..]
[Afbeelding]
[..]
*sowieso
Afgelopen weekend de slaapkamer behangen en ik zou graag het stukje bij de radiator nog wat strakker willen maken. Voor de buizen heb je van die rozetten. Zijn er ook dergelijke kapjes voor de beugel van de radiator?
Dit gaat nog een hele uitdaging worden, de dakkapel.. daar het tegenwoordig vrij makkelijk is her en der een paar offertes opgevraagd. Het komt er op neer met de volgende specs:Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:59:
Na (bijna!) een jaar in onze nieuwe woning; en fulltime (ik) thuiswerken en waar ik dit minimaal 3 dagen blijf doen, gaan we toch maar eens aan de slag en de zolder aanpakken.
De eerste stap is het plaatsen van een dakkapel. De eerste aannemer heeft contact opgenomen, nog wat extra vragen gesteld en gaat in ieder geval een indicatie offerte opgeven. Dat laat ik maar doen ;-)
Het afwerken ga ik verder zelf doen. Voor het idee:
[Afbeelding]
Muur-tot-muur: 510cm
Knieschot-knieschot: 700cm
Dankzij de de 40cm buitenmuur + 15/5/15 spouwmuur hebben we een mogelijkheid een dakkapel van 500cm te plaatsen; haaks op de buitenmuur & 30cm naar binnen buurzijde. Aannemer gaf wel aan dat dit wellicht 10cm minder kan zijn; afhankelijk van de manier van montage overstek etc etc. Dat is dan zo. Die laatste 10cm gaat het niet om hangen uiteraard.
Na montage dakkapel trek ik gelijk een vliering op 240cm plafond hoogte en om de draag-balkdikte te 'minimaliseren' wil ik een tussenwand gebruiken als draagmuur (10cm gipsblokken of houtskelet?). Deze komt dan op 200cm te staan; betekend dus balken van 210cm + 310cm (63x160). OSB plaat als afwerking, heb ik een mooie vliering van ongeveer 105-110cm. Prima voor de koffers en 'gooi over 10 jaar maar weg rotzooi'
De schedingswand ga ik voorzien van schuifdeuren (het gaat de masterslaapkamer worden, 7x3m vloer opp) en links acherin de hoek het washok; bereikbaar via slaapkamer - wat praktischer is qua ruimte efficientie. Ook komt daar de 400 liter hygienevat te staan.
[Afbeelding]
Tevens overweeg ik om de vloer te voorzien van vloerverwarming; maar ik zie er echt tegenop om dit (1) zelf te doen (2) te laten doen ivm de eventuele mega stofwerking. Andere kant : nu ik toch bezig ben ... kleine moeite. Nog even overpeinzen & prijs opvragen.
Het is nu nog wel even wachten op offertes voor ik echt aan de slag kan; maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!
5000mm, 3x draai/kiep + 2xvast, keralit afgewerkt, 1750mm hoogte, 2+3m rolluiken
de prijzen liggen tussen de € 9.000 en € 14.000
De kale prijzen liggen allemaal beetje rond de 6500-9000 (dus trespa, zonder afvoeren afval, geen rolluiken).
Verder zitten er veel verschil in de Rc waardes - waar je verwacht dat alle partijen conform bouwbesluit 2018 hun offerte afgegeven, is het vaak een meerprijs om Rc 6 / Rc4,5 te krijgen (dak / wang).
het is dus een hoop gepuzzle nog helaas.
Denk dat rond de 9K wel realistisch is. Hier begin het jaar een dakkapel laten zetten met Keraliet, Rc6 voor dak en Rc4.5 voor wanden, 3 meter ipv 5, 2 kantelkiep en 1 vast raam HR++ inclusief rolluik en inclusief afwerken binnenzijde voor net geen 6K.Crazy- schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:47:
[...]
Dit gaat nog een hele uitdaging worden, de dakkapel.. daar het tegenwoordig vrij makkelijk is her en der een paar offertes opgevraagd. Het komt er op neer met de volgende specs:
5000mm, 3x draai/kiep + 2xvast, keralit afgewerkt, 1750mm hoogte, 2+3m rolluiken
de prijzen liggen tussen de € 9.000 en € 14.000
De kale prijzen liggen allemaal beetje rond de 6500-9000 (dus trespa, zonder afvoeren afval, geen rolluiken).
Verder zitten er veel verschil in de Rc waardes - waar je verwacht dat alle partijen conform bouwbesluit 2018 hun offerte afgegeven, is het vaak een meerprijs om Rc 6 / Rc4,5 te krijgen (dak / wang).
het is dus een hoop gepuzzle nog helaas.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VO6mzS0Hw5hocAtM1rEUozdL.jpg?f=user_large)
Partij die wij hadden, maakt de dakkapellen zelf in een loods (prefab) en plaatst ze dus in een halve dag. De 'grotere' partijen met websites en showrooms zijn inderdaad significant duurder, maar goed ook meer kosten.
[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 18-01-2021 14:45 ]
Inderdaad, daar lijkt het volkomen op. Er zitten wel wat gekke verschillen in soms (de 1 werkt binnen af met groene plaat, onderdeel van de constructie .. iets wat ik juist niet wil, er was er zelfs eentje die een extra steunbalk, verticaal, plaats in het midden te verstevinging van de dakkapel???Martinusz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:45:
[...]
Denk dat rond de 9K wel realistisch is. Hier begin het jaar een dakkapel laten zetten met Keraliet, Rc6 voor dak en Rc4.5 voor wanden, 3 meter ipv 5, 2 kantelkiep en 1 vast raam HR++ inclusief rolluik en inclusief afwerken binnenzijde voor net geen 6K.
[Afbeelding]
Partij die wij hadden, maakt de dakkapellen zelf in een loods (prefab) en plaatst ze dus in een halve dag. De 'grotere' partijen met websites en showrooms zijn inderdaad significant duurder, maar goed ook meer kosten.

ondertussen heb ik nog maar 2 overgehouden, en eerlijk de 10k+ partijen allemaal geschrapt. De 2 overige zijn lokaal cq binnen 20km; dat vind ik prima en beide ZZP-ers/timmerbedrijven van 10-20 jaar. Dat voelt goed
wil toch eigenlijk deze week een klap op gaan geven, levertijd is ook nog iets van 10-15 weken & daarna nog alles verder af gaan timmeren.. .ben nog wel even druk
Verder zijn het allemaal prefab partijen; geen enkele die ter plekke opbouwt.
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 18-01-2021 15:00 ]
@Martinusz en @Crazy- Wij zijn zelf ook in de race voor een dakkapel (misschien 2). Kunnen jullie mij vertellen met welke partijen jullie in contact zijn geweest en welke prijzen zij jullie hebben gegeven? (eventueel in een DM prima Link om mij te DM'en).
De formaten zijn bij mij ongeveer gelijk aan die van @Crazy- dus dat maakt het erg interessant om het eea te vergelijken.
De formaten zijn bij mij ongeveer gelijk aan die van @Crazy- dus dat maakt het erg interessant om het eea te vergelijken.
Dat is ook een reden waarom ik voor deze tegels heb gekozen; het lijkt al snel een mini zwembad. Het was wel wat geweest als ik er blauwe mozaïek in gezet had...DonJunior schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Ik zeg.. water erin.. en je hebt je eigen privé zwembad!! Gaaf hoor!
heb details per PM gestuurd, om niet teveel offtopic te geraken ook :-)g00gle schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:05:
@Martinusz en @Crazy- Wij zijn zelf ook in de race voor een dakkapel (misschien 2). Kunnen jullie mij vertellen met welke partijen jullie in contact zijn geweest en welke prijzen zij jullie hebben gegeven? (eventueel in een DM prima Link om mij te DM'en).
na plaatsing dakkapel zal ik uiteraard wandjes etc moeten gaan plaatsen, en daar we zelfs besloten hebben om een 'badkamer' te creeren en-suite nog enkele vragen. Daar ik ook een vliering ga plaatsen.
- dient de wand, waar de vliering gaat op rusten, 100 of 70mm te zijn in het geval van houtskelet ?
muur/muur is 5100mm; verdeling 2000/3000 dus balken van 2100/3100mm
- binnenkant dak / badkamer: afwerken met groene platen ter bescherming?
Nou helaas, je hebt gelijkMichielvanv schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:06:
[...]
Ik hoor graag wat ze antwoorden. Hier zit het ook in een bovenlicht boven de deur. Ik bedien hem weinig, dus heb er nog weinig verder aan gedaan. Touw heeft wel de voorkeur ook
Wat een ongelooflijk ondoordacht ontwerp zeg. Je gaat toch geen raam verwijderen om een koortje te vervangen?! Alsof zo'n dom koortje even lang meegaat als zo'n rooster. Bizar.De koord van een DucoTon 10 ‘ZR’ kan slechts vervangen als het rooster van het raam is.
Een optie is om hier te werken met een stangbediening.
2.9cm dus? Dat kun je prima met zandcement doen dan. Meen dat het officieel vanaf 3cm is maar die ene mm zal ook niet uitmakensdk1985 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 01:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik heb staan:
Edit: zandcement wel even afdekken trouwens, mag niet te snel drogen. Gewoon een vuilniszak eroverheen.
Ik had zelf ook zoiets overigens, maar bij mij was het te dun voor zandcement en het liep ook nog eens af: van 2cm naar 3mm. Uiteindelijk heb ik dat dichtgesmeerd met flexibele tegellijm (geen pastalijm natuurlijk) versterkt met vezels. Werkt prima.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/