[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 473 ... 478 Laatste
Acties:

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:38
theduke1989 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het is zeker functioneel, aangezien de hele plafondconstructie erop rust. De vorige eigenaar heeft het balkon niet goed afgedicht, waardoor er water en regen binnenkwam.

Als ik dat nu allemaal moet vervangen, kost me dat een fortuin.
Ik heb er een avond over gelezen (Google) en epoxy zou kunnen werken.
Ik hoef alleen het verrotte deel dat diep in de balken zit te verwijderen, niet alles, en het dan op te vullen met epoxy.
Of is er een betere oplossing?

De dakdekker zei dat ik een boor van 2 cm lang en 1 m moet gebruiken om een gat te boren waar het kapot is en waar het nog goed is, dan een ijzeren staaf moet inbrengen en speciale lijm moet gebruiken, maar hij heeft me niet verteld wat voor soort lijm.

Is dit allemaal waar?

[mbr] *knip* [/]
De vraag is: Hoe rot zijn ze, dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
Ik neem aan dat het balken zijn waar je plafond aan hangt en tegelijkertijd waar aan de bovenkant je vloer op ligt? Als het behoorlijk rot is, dan zou ik een deel van het plafond weghalen (of alles) rotte stuk eruit zagen, nieuw stuk erin en dat koppelen met een stuk balk van dezelfde dikte met dikke bouten.
Wat daarvan de eisen zullen zijn weet ik niet, dat moet je overleggen met een constructeur.

Beter in een keer goed, dan een draadeind inlijmen die toch een stuk meer buigt dan een balk.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:17
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:48:
[...]

De vraag is: Hoe rot zijn ze, dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
Ik neem aan dat het balken zijn waar je plafond aan hangt en tegelijkertijd waar aan de bovenkant je vloer op ligt? Als het behoorlijk rot is, dan zou ik een deel van het plafond weghalen (of alles) rotte stuk eruit zagen, nieuw stuk erin en dat koppelen met een stuk balk van dezelfde dikte met dikke bouten.
Wat daarvan de eisen zullen zijn weet ik niet, dat moet je overleggen met een constructeur.

Beter in een keer goed, dan een draadeind inlijmen die toch een stuk meer buigt dan een balk.
Van de 10 balken, zijn er 3 werkelijk slecht aan toe.
De 3 balken zijn alleen aan de bovenkant rot, onderkant 10cm is nog prima.
dakdekker heeft gezegd als het zijn huis was hij dit niet ad vervangen, alleen gepregneerd met epoxyharz of iets en dan dicht maken of zoals eerder staal boven en onderen en dan dchtmaken.

• theduke1989
Wimploo schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:04:
Vraagje, ons "nieuwbouwhuis" is 8 jaar geleden opgeleverd en gestuuct, daarbij wetend dat dit gaat scheuren. Nu 8 jaar verder is het nodig tijd om weer eens de boel te gaan verven en op te frissen. Ik denk dat er totaal zo'n 4-5 scheuren zijn dus dat valt nog mee. Nu wil ik deze scheuren in de stuc gaan herstellen.

Mijn plan was om ze aan de zijkanten schuin in te gaan snijden en open te krabben daarna. Vervolgens gaas erop en met MP75 dicht te smeren en vervolgens te scheuren alvorens te gaan verven.

Is dit de juiste aanpak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ook van te voren de scheuren eruit hakken, zodat je gaas makkelijker erop kan smeren, en het beter tussen de naden komt, en dan inderdaad flinterdun stuucen en verven.

• elektriekert
theduke1989 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:56:
[...]

Van de 10 balken, zijn er 3 werkelijk slecht aan toe.
De 3 balken zijn alleen aan de bovenkant rot, onderkant 10cm is nog prima.
dakdekker heeft gezegd als het zijn huis was hij dit niet ad vervangen, alleen gepregneerd met epoxyharz of iets en dan dicht maken of zoals eerder staal boven en onderen en dan dchtmaken.
Weet je ook hoeveel van de hoogte van de balk is weggerot? En tot hoe diep?
De onderste 10cm is nog prima zeg je, wat is de totale hoogte van je balk?
Ligt de balk door de buitenmuur heen ( of is dit je binnenmuur waar deze doorheen steekt)
Afhankelijk van de lengte van je overspanning heb je ook een bepaalde voorgeschreven hoogte.
Vuistregel is dat de hoogte 1/20 van de lengte van de balk is. (400cm / 20cm = balk van 20cm hoog).

• theduke1989
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
[...]

Weet je ook hoeveel van de hoogte van de balk is weggerot? En tot hoe diep?
De onderste 10cm is nog prima zeg je, wat is de totale hoogte van je balk?
Ligt de balk door de buitenmuur heen ( of is dit je binnenmuur waar deze doorheen steekt)
Afhankelijk van de lengte van je overspanning heb je ook een bepaalde voorgeschreven hoogte.
Vuistregel is dat de hoogte 1/20 van de lengte van de balk is. (400cm / 20cm = balk van 20cm hoog).
de balken zijn allemaal 20-25 geloof ik hoog
bij eentje direct onder de balkondeur gaat wel vrijwel diep naar binnen 15-20cm, de rest nog zo 4-7cm naar binnen zijn 3 die zo zijn.

Ik wil dus eigenlijk het hout bewerken, en dan zo snel mogelijk dicht maken, volgende week komt bedrijf die de gevel aan die kant wilt volbetoneren dat het 100% dicht is.

• elektriekert
theduke1989 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:50:
[...]

de balken zijn allemaal 20-25 geloof ik hoog
bij eentje direct onder de balkondeur gaat wel vrijwel diep naar binnen 15-20cm, de rest nog zo 4-7cm naar binnen zijn 3 die zo zijn.

Ik wil dus eigenlijk het hout bewerken, en dan zo snel mogelijk dicht maken, volgende week komt bedrijf die de gevel aan die kant wilt volbetoneren dat het 100% dicht is.
En is dit een muur met opbouw binnenblad-spouw-buitenmuur ?
Als ze 20cm hoog zijn (of 18-19cm) dan ben je bij die ene balk de helft kwijt aan dikte, dat is niet mals.

Mocht het een spouwmuur zijn en de balken goed afsteunen op het binnenblad (binnenmuur) dan zou ik me om die 4-7 cm minder druk maken aangezien er dan nog voldoende materiaal zou zijn wat goed afsteunt op het binnenblad.

Maargoed,
Ik sluit me aan bij de rest, zonder goede foto's en bouwtekeningen blijft het een nogal gissen.

Ik zou je dan ook sterk adviseren om een constructeur in de arm te nemen en te wachten met het "volbetoneren" van je gevel.

• theduke1989
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:02:
[...]

En is dit een muur met opbouw binnenblad-spouw-buitenmuur ?
Als ze 20cm hoog zijn (of 18-19cm) dan ben je bij die ene balk de helft kwijt aan dikte, dat is niet mals.

Mocht het een spouwmuur zijn en de balken goed afsteunen op het binnenblad (binnenmuur) dan zou ik me om die 4-7 cm minder druk maken aangezien er dan nog voldoende materiaal zou zijn wat goed afsteunt op het binnenblad.

Maargoed,
Ik sluit me aan bij de rest, zonder goede foto's en bouwtekeningen blijft het een nogal gissen.

Ik zou je dan ook sterk adviseren om een constructeur in de arm te nemen en te wachten met het "volbetoneren" van je gevel.
Dank je,
De balken leunen op de volle buitenkaten. Want de balkon waren diezelfde balken alleen staken ze nog 1.5m naar buiten. Heb die nu bijna tot aan de buitenkant wand afgesneden, want dit was niet meer veilig.
Gaan een balkon van staal monteren.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12 20:20

Crazy-

Best life ever

onze garage is koud tegen de buitenwand geplaatst, wel verder voorzien van spouw en alles.
er zit dus een naad waar toch wat tocht doorheen komt nu we hem ombouwen naar woonruimte

we gaan de wanden afstucen, maar ik denk dat het verstandig is toch eerst de naad dicht te maken ? het is echt te klein voor compriband, dus kit is toch de oplossing. wat raden jullie aan?

er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIlWSJgeDRuANNirJW00n2urYiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXbTHDHvYjNPNHJgDkBTE70K.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:28:
onze garage is koud tegen de buitenwand geplaatst, wel verder voorzien van spouw en alles.
er zit dus een naad waar toch wat tocht doorheen komt nu we hem ombouwen naar woonruimte

we gaan de wanden afstucen, maar ik denk dat het verstandig is toch eerst de naad dicht te maken ? het is echt te klein voor compriband, dus kit is toch de oplossing. wat raden jullie aan?

er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.[Afbeelding]
Die muur is een koudebrug, je zal er toch iets van isolatie omheen moeten zetten en dan ben je die naad ook kwijt.

• theduke1989
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:28:

er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.[Afbeelding]
voor kompriband is het denk ik te laat, kan je niet meer tussen krijgen.
Wat je kan doen is schuim er tussen, maar niet montageschaum andere. Dat is netals isolatie. want er komt geen regen dus het schimmelt ook niet etc....

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:51:
[...]

Die muur is een koudebrug, je zal er toch iets van isolatie omheen moeten zetten en dan ben je die naad ook kwijt.
Hoezo een koude brug? In welke zin?
Je doelt dan op de buitenmuur van de woning neem ik aan? Want de garage muur is 10-12-10 spouw.

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:00:
[...]

Hoezo een koude brug? In welke zin?
Je doelt dan op de buitenmuur van de woning neem ik aan? Want de garage muur is 10-12-10 spouw.
Je geeft aan dat de bakstenen muur doorloopt naar 'buiten', begrijp ik uit je woorden. Die muur is dus een koudebrug omdat hij rechtstreeks in contact staat met de buitenlucht zonder isolatie.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:20:
[...]

Je geeft aan dat de bakstenen muur doorloopt naar 'buiten', begrijp ik uit je woorden. Die muur is dus een koudebrug omdat hij rechtstreeks in contact staat met de buitenlucht zonder isolatie.
De gele muur is de buitenmuur woning. Ja die loopt door inderdaad :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN6-rewFB74PsK1fXcKYTeRFzYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35InXSj14PHvwuUxX1EnUNLU.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:40:
[...]

De gele muur is de buitenmuur woning. Ja die loopt door inderdaad :)

[Afbeelding]
Dat is een bouwfout die je wel moet oplossen.

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12 00:35
Ik wil een kast maken van MDF en deze afwerken met dezelfde kleur als die op mijn muur zit (ik heb hier genoeg van over dus dat zou ik graag willen gebruiken), nu zie ik gegrond materiaal en ongegrond materiaal. Nu is de gegronde variant in prijs dubbel t.o.v. de ongegronde variant.

Nu is mijn vraag of dit het waard is, of dat ik met de ongegronde variant ook prima aan de slag kan mits ik deze goed voorbereid.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:58

MJV

jordyyyys schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:32:
Ik wil een kast maken van MDF en deze afwerken met dezelfde kleur als die op mijn muur zit (ik heb hier genoeg van over dus dat zou ik graag willen gebruiken), nu zie ik gegrond materiaal en ongegrond materiaal. Nu is de gegronde variant in prijs dubbel t.o.v. de ongegronde variant.

Nu is mijn vraag of dit het waard is, of dat ik met de ongegronde variant ook prima aan de slag kan mits ik deze goed voorbereid.
Niet gegrond is prima. Je betaald voor een stuk gemak. Niet gegrond betekent zelf gronden. Als je met houtlijm aan de slag gaat kun je beter ongegrond mdf nemen.

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12 00:35
MJV schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:54:
[...]

Niet gegrond is prima. Je betaald voor een stuk gemak. Niet gegrond betekent zelf gronden. Als je met houtlijm aan de slag gaat kun je beter ongegrond mdf nemen.
Bedankt voor het snelle antwoord!

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 17:11

Twee keer zoveel is wel een fors verschil, bij mijn lokale bouwmarkt is gegrond ongeveer 40% duurder. Gronden kost ook geld, maar wel minder dan het prijsverschil. Vergeet niet dat je soms twee lagen moet gronden dus ook weer een extra handeling en dat je het MDFgoed moet ontvetten. Het meest bewerkelijke bij MDFzijn de randen. Die kun je met een randsealer voorbereiden. Alleen gronden is niet genoeg. Maar randen heb je ook bij gegrond MDF, dus dat maakt voor je keuze niet uit.
Ik ga altijd voor gegrond MDF, met name als het voor kasten wordt gebruikt. Mijn indruk is dat het resultaat uiteindelijk strakker is dan onbehandeld MDF.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:50
Wolly schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:01:
[...]

Dat is een bouwfout die je wel moet oplossen.
Nou ja bouwfout, toen was het waarschijnlijk een bewust keuze. Maar als je er een ruimte van wil maken die verwarmd en dagelijks gebruikt gaat worden dan is het wel een ellendige. Alleen op te lossen door rondom aan de binnenzijde te isoleren,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:18

3_s

No Hands schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:06:
[...]

Nou ja bouwfout, toen was het waarschijnlijk een bewust keuze. Maar als je er een ruimte van wil maken die verwarmd en dagelijks gebruikt gaat worden dan is het wel een ellendige. Alleen op te lossen door rondom aan de binnenzijde te isoleren,
Toen was het niet verwarmd en dus geen bouwfout.

• Wolly
  • Niet online
3_s schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:49:
[...]

Toen was het niet verwarmd en dus geen bouwfout.
Maar nú wel, ik spreek over de huidige situatie.

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-12 18:10

Je kan ook nog kijken naar mdf lakdragende folie. Die is volgens mij nog net iets strakker af te werken. Vooral voor de zichtkanten / Deurtjes vind ik dat het zeker waard, maar dat is een afweging natuurlijk.

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 07:02
Swelson schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:20:
Ik wil condenswater van o.a. een boiler en een WTW kwijtraken vanuit de schuur. Ik heb daar echter geen aansluiting op het riool. Is het een gek idee om hiervoor een infiltratieput te maken IN de schuur?

De vloer is van stoeptegels en we hebben goed doorlatende zandgrond, het water loopt heel makkelijk de grond in hier.
Zou je best kunnen doen al zou ik vocht wel van muren afhouden. Nog beter is om het eventueel om te leiden naar buiten.. maar de hoeveelheid van het water zal ongetwijfeld wel meevallen..

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:01
Ken Wood schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:03:
[...]

Twee keer zoveel is wel een fors verschil, bij mijn lokale bouwmarkt is gegrond ongeveer 40% duurder. Gronden kost ook geld, maar wel minder dan het prijsverschil. Vergeet niet dat je soms twee lagen moet gronden dus ook weer een extra handeling en dat je het MDFgoed moet ontvetten. Het meest bewerkelijke bij MDFzijn de randen. Die kun je met een randsealer voorbereiden. Alleen gronden is niet genoeg. Maar randen heb je ook bij gegrond MDF, dus dat maakt voor je keuze niet uit.
Ik ga altijd voor gegrond MDF, met name als het voor kasten wordt gebruikt. Mijn indruk is dat het resultaat uiteindelijk strakker is dan onbehandeld MDF.
Mijn ervaring is ook dat gegronde MDF (lakfolie) een veel beter strakker eindresultaat geeft. Heb ooit 2 kasten voor mijn kinderen gemaakt met MDF van de Bouwmaat, dit was een drama
Bijna niet glad te krijgen na gronden. Daarna alleen nog maar Medite MDF. Kost iets meer, maar echt veel beter: strakker eindresultaat en sterker

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:54
Een vraagje aan jullie. Mijn broertje wil mogelijk een oud huis kopen (18 zoveel). Het is gefundeerd op staal en dat is allemaal prima. Uit de keuring is alleen gebleken dat er sprake is van optrekkend vocht.

Kunnen jullie een grove prijs per strekkende meter geven zodat die ongeveer kwijt zal zijn aan dat grapje (en dus wel of niet het huis koopt).

Het betreft een gemeentelijk monument met de daarbij behorende eisen. Of de woning voorzien mag worden van een folie is daarom de vraag. Misschien kan het alleen met injecteren.

De hele vloer gaat er ook uit voor vloer isolatie en het vervangen van oude leidingen. Dus toegang is geen probleem tot de muren.

Ik ben alleen opzoek naar een richtprijs van €X,- per m. Voor zijn beslissing van het wel of niet doen zit die in stappen van 5k te denken. Dus 10-15-20-25-30k etc. Het gaat er nu even om dat hij een richtbedrag kan uitrekenen.

Online kom ik prijzen tegen van €75 tot €150 per meter ex btw. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

No Hands schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:06:
[...]

Sorry maar dit volg ik totaal niet. Of de informatie van mijn kant is onvoldoende

De garage is volledig spouw geïsoleerd (10 binnenblad, 12 spouw, 10 buitenblad). De woning is - deze buitenmuur - 10-14-12

Dat er wat tocht / valse lucht binnenkomt door de naad wegens koud tegen de buitenzijde, en de muur van de woning een koude brug zou zijn, heb ik nooit geconstateerd in de jaren.

De muren hebben geen fysieke steen-steen aansluiting (spleet 2-4mm) en binnenmuur garage voorzien van een plastic profiel. Er is dus geen koudebrug van muur tot muur hiermee?

Lijkt mij dus volledig afdoende zowel binnen als buitenzijde naad dicht te maken met een MS polymeer zwarte flex kit

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35
Crazy- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:50:
[...]

Sorry maar dit volg ik totaal niet. Of de informatie van mijn kant is onvoldoende

De garage is volledig spouw geïsoleerd (10 binnenblad, 12 spouw, 10 buitenblad). De woning is - deze buitenmuur - 10-12-10

Dat er wat tocht / valse lucht binnenkomt door de naad wegens koud tegen de buitenzijde, en de muur van de woning een koude brug zou zijn, heb ik dat nooit echt geconstateerd in de jaren.

De muren hebben geen fysieke steen-steen aansluiting (spleet 2-4mm) en binnenmuur garage voorzien van een plastic profiel. Er is dus geen koudebrug van muur tot muur

Lijkt mij dus volledig afdoende zowel binnen als buitenzijde naad dicht te maken met een MS polymeer zwarte flex kit
Het buitenspouwblad wordt over een afstand van enkele decimeters letterlijk een binnenspouwblad. Dat probeert men uit te leggen.

Waarom kit en geen PUR?

• No Hands
Impossibl3 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:16:
Een vraagje aan jullie. Mijn broertje wil mogelijk een oud huis kopen (18 zoveel). Het is gefundeerd op staal en dat is allemaal prima. Uit de keuring is alleen gebleken dat er sprake is van optrekkend vocht.

Kunnen jullie een grove prijs per strekkende meter geven zodat die ongeveer kwijt zal zijn aan dat grapje (en dus wel of niet het huis koopt).

Het betreft een gemeentelijk monument met de daarbij behorende eisen. Of de woning voorzien mag worden van een folie is daarom de vraag. Misschien kan het alleen met injecteren.

De hele vloer gaat er ook uit voor vloer isolatie en het vervangen van oude leidingen. Dus toegang is geen probleem tot de muren.

Ik ben alleen opzoek naar een richtprijs van €X,- per m. Voor zijn beslissing van het wel of niet doen zit die in stappen van 5k te denken. Dus 10-15-20-25-30k etc. Het gaat er nu even om dat hij een richtbedrag kan uitrekenen.

Online kom ik prijzen tegen van €75 tot €150 per meter ex btw. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
je twijfelt of er folie mag maar je gaat er al wel van uit dat de hele vloer eruit mag?

• No Hands
[...]

De garage is volledig spouw geïsoleerd (10 binnenblad, 12 spouw, 10 buitenblad). De woning is - deze buitenmuur - 10-14-12

Dat er wat tocht / valse lucht binnenkomt door de naad wegens koud tegen de buitenzijde, en de muur van de woning een koude brug zou zijn, heb ik nooit geconstateerd in de jaren.

De muren hebben geen fysieke steen-steen aansluiting (spleet 2-4mm) en binnenmuur garage voorzien van een plastic profiel. Er is dus geen koudebrug van muur tot muur hiermee?

de stenen van je buitenblad veranderen na dat nieuwe muurtje in stenen van een binnenblad. maar het zijn dezelfde stenen en ze lopen fysiek door. die stenen worden dus buiten koud en die kou gaat door die stenen door naar binnen. normaliter zou je op de plek waar het nieuwe muurtje gekomen is de stenen van je buitenblad uitkappen zodat ze niet doorlopen. dan onderbreek je de koudebrug.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het gaat niet om die naad, het gaat erom dat je de luchtspouw niet hebt doorgezet naar je aanbouw. Zo te zien is je stalen balk ook niet voorzien van een thermische onderbreking?

Dit kan allemaal leiden tot schimmelproblemen en isolatieverlies. De houten balk thv de koudebrug krijgt uiteindelijk ook issues hiermee.

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:57
Ik ben bezig met het maken van een mft werkblad, ik heb een freesmal ect. Maar zou om de frees te ontlasten eerst gaten van 15mm willen maken met een forstnerbit. Het fijnste zou natuurlijk zijn om dat met een kolomboot te doen zodat je zeker weten recht zit. Heeft iemand ervaring met een forstnerbit extender zodat je lager dan de tafel zou kunnen boren?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:35
Wimploo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:05:
Ik ben bezig met het maken van een mft werkblad, ik heb een freesmal ect. Maar zou om de frees te ontlasten eerst gaten van 15mm willen maken met een forstnerbit. Het fijnste zou natuurlijk zijn om dat met een kolomboot te doen zodat je zeker weten recht zit. Heeft iemand ervaring met een forstnerbit extender zodat je lager dan de tafel zou kunnen boren?
Geen ervaring mee, maar boren is een verticale bewerking dus stukje verlenging is qua krachten of speling meestal geen ramp.

.. Als die gaten alleen bedoeld zijn om het frezen lichter te maken is een beetje scheefstand ook niet heel erg. Positie wordt daarna bij frezen wel gecorrigeerd mits je niet eerst veel te groot hebt geboord.

.. Er bestaan ook losse rechtgeleiders voor de accuboormachine waarmee je dit ook zonder verlenging of gekkigheid kan doen.. Deze kun je mobiel/verplaatsbaar op je hele tafel gebruiken, lijkt me makkelijker?

Geen ervaring met merken of types, maar, zoiets :

Milescraft DrillMate de portable drill guide / boorkolom met vaste boorkop | 13180003 https://share.google/KD9mDGlcvcPAM2yjh

• Impossibl3
No Hands schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:12:
[...]

je twijfelt of er folie mag maar je gaat er al wel van uit dat de hele vloer eruit mag?
Dat gaf zijn makelaar aan. Iets met gevel aangezicht.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:28
Impossibl3 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:35:
[...]

Folie komt toch niet tegen de buitenkant van de gevel???

*sowieso

• Impossibl3
DonJunior schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:42:
[...]

Folie komt toch niet tegen de buitenkant van de gevel???
Wel in de voeg. Om een barrière tussen de fundering en buitenmuur te maken. Er komt dan een "naadje" in de gevel.

• No Hands
Impossibl3 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ik zou eerst maar eens met de gemeente overleggen wat er wel en niet mag, als je gepland heb die vloer eruit te rossen en dat mag niet, wat dan?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
Impossibl3 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:35:[...]Dat gaf zijn makelaar aan. Iets met gevel aangezicht.
Simpel, dan mag het niet.
Monumenten opknappen is een vak op zich.
Voor de koop eerst exact bij de gemeente opvragen wat de (on)mogelijkheden zijn.
En ga er maar van uit dat het oorspronkelijke beoogde budget voor het opknappen 2 x over de kop gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:29:
[...]

[...]oorspronkelijke beoogde budget voor het opknappen 2 x over de kop gaat.
Optimist!

• Impossibl3
Yaksa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:29:
[...]

Simpel, dan mag het niet.
Monumenten opknappen is een vak op zich.
Voor de koop eerst exact bij de gemeente opvragen wat de (on)mogelijkheden zijn.
En ga er maar van uit dat het oorspronkelijke beoogde budget voor het opknappen 2 x over de kop gaat.
Dank ik heb het doorgegeven.

Edit: en ik ben niets van plan. Mijn broertje wel ;). Maar dat terzijde.

[ Voor 8% gewijzigd door Impossibl3 op 06-11-2025 17:27 ]

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-12 12:11
Wegens het plaatsen van een schuifdeur voor onze open trap dien ik het traphek te verwijderen. Zie foto.
Ik heb gevonden dat er bovenaan 2 schroeven zitten waarmee het hek bevestigd is aan de staanders. Echter twijfel ik over hoe die aan de onderkant is bevestigd. Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten er schroeven in de betonvloer?
Hekje zelf mag stuk, maar verder moet het geheel met zo min mogelijk schade worden verwijderd, zodat het weer netjes bijgewerkt kan worden alvorens de schuifdeur wordt geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Seu83NJesAKHTIaULzHC8-0uZLg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4eZmuiTdj1Tqfox5fkAgKS1.jpg?f=user_large

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wimploo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:05:
Maar, met een goed ondersnijdend freesbitje en niet als lompe harrie doordouwen valt dit toch wel mee?
Heb er meerdere gemaakt met een freesbit, zonder dat er gekke slijtage te zien was.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Vandaag zijn ze begonnen met vervangen van de kozijnen, geweldig! Over 2 weken word de spouwmuur opgevuld, en binnenkort zal ik eens onder de vloer kruipen om die te isoleren met steenwol.

Ik wil graag gebruik maken van de ISDE subsidie (uiteraard). Ik sta echter nog niet ingeschreven, het is wel mijn eigen woningn en hoop binnen een paar maanden in te trekken. Moet ik me alvast inschrijven om uberhaupt in aanmerking te komen voor de subsidie? Ik kan dit niet goed terugvinden hoe dat precies zit. Het moet je hoofdverblijf zijn - ja dat word het, nee dat is het nu niet officieel.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Klaaf14 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:24:
Wegens het plaatsen van een schuifdeur voor onze open trap dien ik het traphek te verwijderen. Zie foto.
Ik heb gevonden dat er bovenaan 2 schroeven zitten waarmee het hek bevestigd is aan de staanders. Echter twijfel ik over hoe die aan de onderkant is bevestigd. Heeft iemand hier ervaring mee? Zitten er schroeven in de betonvloer?
Hekje zelf mag stuk, maar verder moet het geheel met zo min mogelijk schade worden verwijderd, zodat het weer netjes bijgewerkt kan worden alvorens de schuifdeur wordt geplaatst.

[Afbeelding]
Als je zo voorzichtig bent dan kun je het beste je multitool uit de verpakking halen en bij de bevestigingspunten doorzagen O-)

• MJV

MJV

LankHoar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:15:
Vandaag zijn ze begonnen met vervangen van de kozijnen, geweldig! Over 2 weken word de spouwmuur opgevuld, en binnenkort zal ik eens onder de vloer kruipen om die te isoleren met steenwol.

Ik wil graag gebruik maken van de ISDE subsidie (uiteraard). Ik sta echter nog niet ingeschreven, het is wel mijn eigen woningn en hoop binnen een paar maanden in te trekken. Moet ik me alvast inschrijven om uberhaupt in aanmerking te komen voor de subsidie? Ik kan dit niet goed terugvinden hoe dat precies zit. Het moet je hoofdverblijf zijn - ja dat word het, nee dat is het nu niet officieel.
Ik heb hier ook werkzaamheden laten uitvoeren met ISDE subsidie voordat ik er woonde. Dat was geen probleem voor de uitbetaling. Ik denk dat er veel mensen dit zo doen, een subsidie krijgen voor schuimbeton en er zelf wonen is vrij uitdagend ;).

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56
nokiaan958GB schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:47:
[...]

Als je zo voorzichtig bent dan kun je het beste je multitool uit de verpakking halen en bij de bevestigingspunten doorzagen O-)
grote kans dat de spijlen er met de hand uitgehaald kunnen worden, tenzij er 10 lagen verf over zitten, omhoog bewegen en de onderkant komt los. Mogelijk dat je dan ook de schroeven tegenkomt waarmee het vastzit. Dus de multitool mag nog even in de verpakking blijven zitten.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 11:24
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 07-11-2025 10:20 . Reden: hinten naar fraude ]

PSN: Flix20-NL

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

No Hands schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:14:
[...]
de stenen van je buitenblad veranderen na dat nieuwe muurtje in stenen van een binnenblad. maar het zijn dezelfde stenen en ze lopen fysiek door. die stenen worden dus buiten koud en die kou gaat door die stenen door naar binnen. normaliter zou je op de plek waar het nieuwe muurtje gekomen is de stenen van je buitenblad uitkappen zodat ze niet doorlopen. dan onderbreek je de koudebrug.
ze worden buiten koud > ja gezien vanaf de garagemuur (voor de goeder order: de 'garage' gaat ook gewoon verwarmd worden, het wordt woonruimte)
Het gaat niet om die naad, het gaat erom dat je de luchtspouw niet hebt doorgezet naar je aanbouw.
ik heb niets kunnen doorzetten: er is geen 'nieuw muurtje'. De garage staat er al 7 jaar, al voor we het kochten.
Zo te zien is je stalen balk ook niet voorzien van een thermische onderbreking?
Dit kan allemaal leiden tot schimmelproblemen en isolatieverlies. De houten balk thv de koudebrug krijgt uiteindelijk ook issues hiermee.
dit is/was ook niet nodig daar de boel volledig ingekapseld is, afgewerkt wordt en beide kanten verwarmd
wat nu de houten balken (plafond) er mee te maken hebben, weet ik ook niet? ook deze liggen volledig in de verwarmde binnenschil

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:14
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 07-11-2025 10:21 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 11:24
Zwartoog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]

@LankHoar +foto's maken voor, na, én dat ze bezig zijn, liefst met iets van een bedrijfslogo op de kleding/busjes als ze dat hebben. Ze zijn blijkbaar erg bang voor fraude met valse bonnen e.d.

Daarnaast zijn verbouwfoto's leuk voor je fotoalbum :)
Dat van de foto's valt opzich wel mee.
Van de vloerisolatie heb ik van voor/tijdens geen foto's, maar wel ná

*knip*

Ze willen wel een afschrift van je bankrekening zien dat je het betreffende bedrijf daadwerkelijk betaald hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 07-11-2025 10:22 ]

PSN: Flix20-NL

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-12 12:11
pman63 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:53:
[...]

grote kans dat de spijlen er met de hand uitgehaald kunnen worden, tenzij er 10 lagen verf over zitten, omhoog bewegen en de onderkant komt los. Mogelijk dat je dan ook de schroeven tegenkomt waarmee het vastzit. Dus de multitool mag nog even in de verpakking blijven zitten.
Thanks, dat ga ik eerst eens proberen. Multitool houd voor de zekerheid nog ff achter de hand

• doktervictor
  • Laatst online: 18:10
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:05:
[...]

ze worden buiten koud > ja gezien vanaf de garagemuur (voor de goeder order: de 'garage' gaat ook gewoon verwarmd worden, het wordt woonruimte)

[...]

ik heb niets kunnen doorzetten: er is geen 'nieuw muurtje'. De garage staat er al 7 jaar, al voor we het kochten.

[...]

dit is/was ook niet nodig daar de boel volledig ingekapseld is, afgewerkt wordt en beide kanten verwarmd
wat nu de houten balken (plafond) er mee te maken hebben, weet ik ook niet? ook deze liggen volledig in de verwarmde binnenschil
We proberen je te helpen met kennis over dat je een koudebrug hebt. Zie bijvoorbeeld deze link met meer info.

Kort samengevat zijn er 2 problemen:

Vocht, warme lucht bevat meer vocht en condenseert op het koude oppervlak van de steen/balk/etc.

Warmteverlies, alhoewel niet heel veel en voor de ruimte qua stoken te compenseren met meer stoken, kan het net het verschil maken tussen comfortabel op de bank / in bed zonder kouval / tocht of niet.

Het vocht kan uiteindelijk tot gedoe leiden met schimmelvorming en rot/roest. We adviseren je er naar te kijken nu je deze upgrade doet van de ruimte. Later doen is meer gedoe, kost meer geld.

Of je het advies aanneemt of de gok waagt, is een keuze die alleen jij kan maken.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Zwartoog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:22:
[...]

@LankHoar +foto's maken voor, na, én dat ze bezig zijn, liefst met iets van een bedrijfslogo op de kleding/busjes als ze dat hebben. Ze zijn blijkbaar erg bang voor fraude met valse bonnen e.d.

Daarnaast zijn verbouwfoto's leuk voor je fotoalbum :)
Foto's ben ik lekker veel aan het maken. Sowieso van de verbouwing inderdaad :)

Bedrijfslogo hebben ze niet, ZZPers met gewone kluskleding.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:37
Klaaf14 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:37:
[...]

Thanks, dat ga ik eerst eens proberen. Multitool houd voor de zekerheid nog ff achter de hand
Je kunt ook met een zaklamp / strijklicht kijken waar de schroefgaten van de bevestiging (ook in de onderregel) zijn geplamuurd. Als je het plamuur wegsteekt en je hebt een beetje mazzel kun je de schroeven zo losdraaien.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

doktervictor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:11:
[...]

We proberen je te helpen met kennis over dat je een koudebrug hebt. Zie bijvoorbeeld deze link met meer info.

Kort samengevat zijn er 2 problemen:

Vocht, warme lucht bevat meer vocht en condenseert op het koude oppervlak van de steen/balk/etc.

Warmteverlies, alhoewel niet heel veel en voor de ruimte qua stoken te compenseren met meer stoken, kan het net het verschil maken tussen comfortabel op de bank / in bed zonder kouval / tocht of niet.

Het vocht kan uiteindelijk tot gedoe leiden met schimmelvorming en rot/roest. We adviseren je er naar te kijken nu je deze upgrade doet van de ruimte. Later doen is meer gedoe, kost meer geld.

Of je het advies aanneemt of de gok waagt, is een keuze die alleen jij kan maken.
ik begrijp volledig hoe of wat qua koudebrug, en ben zeker blij met de raad/adviezen. Echter hoe ik het bezie, is het minder ernstig allemaal (correct me if im wrong)

Even punts gewijs:
  • De IPE is voorzien van menie/Hamerite → condenseert er iets, dan roest het niet.
  • De balk wordt niet rechtstreeks blootgesteld aan binnenlucht, want:
  • onderzijde & voorzijdes werk ik met hout + gips (en later nog stuc)
  • zijkanten (opleggingen) zijn grotendeels ingestort in beton: luchtdicht,
  • de spouw is geventileerd en houdt het staal droog.
Er kan dus geen binnenlucht (met hogere Rv) rechtstreeks bij het koude staal komen.

Door het volledig afdichten van de doorgang, voorzien van XPS (rondom het gat) blijf het verder een gesloten en zover ik weet, gezonde situatie qua balk bescherming. (staal) en nihl/geen koude val mogelijk

• 3_s

3_s

Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:50:
[...]

ik begrijp volledig hoe of wat qua koudebrug, en ben zeker blij met de raad/adviezen. Echter hoe ik het bezie, is het minder ernstig allemaal (correct me if im wrong)

Even punts gewijs:
  • De IPE is voorzien van menie/Hamerite → condenseert er iets, dan roest het niet.
Er kan dus geen binnenlucht (met hogere Rv) rechtstreeks bij het koude staal komen.

Door het volledig afdichten van de doorgang, voorzien van XPS (rondom het gat) blijf het verder een gesloten en zover ik weet, gezonde situatie qua balk bescherming. (staal) en nihl/geen koude val mogelijk
Die balk wordt koud. De afwerking van die balk zal ook koud worden. Daarop condenseert vocht en krijg je meer kans op schimmels.

• doktervictor
[...]

Even punts gewijs:

Ik kan er alleen nog aan toevoegen dat je bij de verschillende afwerkmaterialen die je noemt er mogelijk nog wel sprake is van een vochtprobleem, want ze zijn vochtdoorlaatbaar (gips, hout) en toch ook kouder dan de ongeving. Misschien iets om over te denken of na te rekenen met ubakus.

Je vraag begon met de spleet bij de baksteen en daarover heb ik niet gelezen (misschien gemist) dat je iets wil doen voor de koudebrug, behalve de spleet dichtmaken. Die stenen zijn echt veel kouder dan de hele omgeving. Als je vochtneerslag krijgt, dan is het daar. Wellicht ook iets om in Ubakus te gooien. Eea hangt samen met RV en temp binnen en buiten.

Wel mooi om zo'n stuk bij je huis erbij te trekken !

• Wolly
  • Niet online
[...]

Even punts gewijs:

Je zit heel erg in de ontkenningsfase lijkt het wel. Het is echt een heel bekend probleem bij aanbouwen tegen de originele gevel. Ik vermoed dat je ook geen aannemer hierbij betrokken hebt want die had je zeker hierop gewezen.Vocht slaat neer op koude plekken, dat is bij jou de originele gevel aan de binnenkant. Hout of gips doet hier echt niets tegen.

Ik neem aan dat de gevel waar je de doorbraak hebt gemaakt ook doorloopt naar de 1e en 2e verdieping?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:51:
[...]

Je zit heel erg in de ontkenningsfase lijkt het wel. Het is echt een heel bekend probleem bij aanbouwen tegen de originele gevel. Ik vermoed dat je ook geen aannemer hierbij betrokken hebt want die had je zeker hierop gewezen.Vocht slaat neer op koude plekken, dat is bij jou de originele gevel aan de binnenkant. Hout of gips doet hier echt niets tegen.

Ik neem aan dat de gevel waar je de doorbraak hebt gemaakt ook doorloopt naar de 1e en 2e verdieping?
Die aanbouw staat er ook al 7 jaar he? Niet dat die termijn uitmaakt, ik bedoel er meer mee te zeggen die is indertijd gebouwd (Vorige bewoner dor aannemer) om in de toekomst (he daar zijn we nu) te betrekken bij de woning.

Wat ik echter uit alle punten haal is het enige echt probleem (?) dat ze garagemuur koud tegen de buitengevel is gezet en de spouw niet gekoppeld is?

Dan het vocht probleem : de garage was (is) altijd al kurkdroog geweest; anders waren er allang vocht problemen opgetreden lijkt mij?

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:01:
[...]

Die aanbouw staat er ook al 7 jaar he? Niet dat die termijn uitmaakt, ik bedoel er meer mee te zeggen die is indertijd gebouwd (Vorige bewoner dor aannemer) om in de toekomst (he daar zijn we nu) te betrekken bij de woning.
Als dit is gebouwd om bij de woning te betrekken dan hebben ze een fout gemaakt,
Wat ik echter uit alle punten haal is het enige echt probleem (?) dat ze garagemuur koud tegen de buitengevel is gezet en de spouw niet gekoppeld is?

Dan het vocht probleem : de garage was (is) altijd al kurkdroog geweest; anders waren er allang vocht problemen opgetreden lijkt mij?
De garage zal in het verleden anders zijn gebruikt en anders zijn verwarmd. Of had je de thermostaat op dezelfde temperatuur daar als in de woonkamer? Zit de garagedeur er nu ook nog in of is die vervangen?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]

Als dit is gebouwd om bij de woning te betrekken dan hebben ze een fout gemaakt,

[...]

De garage zal in het verleden anders zijn gebruikt en anders zijn verwarmd. Of had je de thermostaat op dezelfde temperatuur daar als in de woonkamer? Zit de garagedeur er nu ook nog in of is die vervangen?
Was onverwarmd, maar dankzij de accu's & koel/vriezer altijd wel rond de 10+ geweest ook nog rond de koude dagen :) nu ligt er vloerverwarming

garagedeuren zijn weg, zit volledig nieuwe kozijn (met een draaikiep, triple glas & ventilatierooster) & nieuw metselwerk, binnenblad kalksteen & 12cm spouw met tegen binnenblad 80mm PIR plaat

• Wolly
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:09:
[...]

Was onverwarmd, maar dankzij de accu's & koel/vriezer altijd wel rond de 10+ geweest ook nog rond de koude dagen :) nu ligt er vloerverwarming

garagedeuren zijn weg, zit volledig nieuwe kozijn (met een draaikiep, triple glas & ventilatierooster) & nieuw metselwerk, binnenblad kalksteen & 12cm spouw met tegen binnenblad 80mm PIR plaat
De garagedeuren waren isolatietechnisch dus zo lek als een mandje waardoor de situatie toen én nu niet te vergelijken is. Je hebt er nu een warm hokje van gemaakt met nieuwe kozijnen, maar wel met een koudebrug.

• elektriekert
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:05:
[...]

[...]

[...]

De latei (stalen balk) die je op je muur hebt gelegd t.b.v. je doorbraak ligt op de muur die doorloopt als buitenmuur. De muur wordt kouder doordat deze in verbinding staat met buiten, die stalen balk ligt koud op de muur, dus die zal ook zijn warmte door geleiden naar buiten via die muur. Met als gevolg dat de temperatuur van de balk daalt. Omdat je de ruimte mee verwarmd is de kans dat de warme lucht om het staal condenseert en dus vochtig wordt. Mochten daar houten balken op rusten dan worden die ook vochtig.

Edit: is al benoemd

• 3_s

3_s

[...]

Het vocht komt niet van buiten, het vocht komt uit de binnenlucht en condenseert op de koude plaatsen.

• No Hands
[...]

Ik heb even mijn best gedaan om het uit te tekenen:

in de winter wordt je buitenmuur buitentemperatuur. die kou gaat zo via je bakstenen je nu verwarmde ruimte in. Al het vocht wat daar is condenseert heel hard in die hoek. Je volgende topic wordt: waarom schimmelt mijn hoek de hele tijd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNDNkM5kqeIukEboMPcoj9abKwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDLQVUuA9qZ3196Wq5TYbdba.jpg?f=fotoalbum_large

wat eigenlijk moet gebeuren is dat die buitengevel wordt onderbroken daar waar de garagemuur tegen de gevel staat.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 07-11-2025 14:17 ]

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb even mijn best gedaan om het uit te tekenen:

in de winter wordt je buitenmuur buitentemperatuur. die kou gaat zo via je bakstenen je nu verwarmde ruimte in. Al het vocht wat daar is condenseert heel hard in die hoek. Je volgende topic wordt: waarom schimmelt mijn hoek de hele tijd?

[Afbeelding]

wat eigenlijk moet gebeuren is dat die buitengevel wordt onderbroken daar waar de garagemuur tegen de gevel staat.
Komt nog bij dat alle warmte via die spouw naar buiten gaat en de koude lucht naar binnen.

• doktervictor
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:09:
[...]

Hi, we proberen aan te geven dat als je de oude buitenmuur van het huis had opengebroken en de spouw van de huismuur had verbonden met de de nieuwe spouw die je in de garage hebt gemaakt, je geen koudebrug had gehad.

De nieuwe kalkzandsteen binnenblad van de garage dan weer laten aansluiten op het oude buitenblad van het huis. Een T vormige spouw dus.

Wellicht is dat alsnog mogelijk. Als je dat niet wil of kan doen, dan heb je daar mogelijk condensatie problemen in de toekomst, mogelijk niet.

Edit: of ik heb je verkeerd begrepen en de garage muur had ook al een spouw van 7 jaar geleden. Dan blijft het dilemma wel hetzelfde, risico accepteren of nu fixen.

[ Voor 7% gewijzigd door doktervictor op 07-11-2025 14:24 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

doktervictor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:20:
[...]

Hi, we proberen aan te geven dat als je de oude buitenmuur van het huis had opengebroken en de spouw van de huismuur had verbonden met de de nieuwe spouw die je in de garage hebt gemaakt, je geen koudebrug had gehad.

De nieuwe kalkzandsteen binnenblad van de garage dan weer laten aansluiten op het oude buitenblad van het huis. Een T vormige spouw dus.

Wellicht is dat alsnog mogelijk. Als je dat niet wil of kan doen, dan heb je daar mogelijk condensatie problemen in de toekomst, mogelijk niet.

Edit: of ik heb je verkeerd begrepen en de garage muur had ook al een spouw van 7 jaar geleden. Dan blijft het dilemma wel hetzelfde, risico accepteren of nu fixen.
Er is geen nieuwe spouw gemaakt of muren geplaatst. Enkel onder het nieuwe kozijn voorzijde. Waar eerst de deuren zaten. De garage staat al 7 jaar op deze manier. Met volledige spouw.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:06
Crazy- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:36:
[...]

Er is geen nieuwe spouw gemaakt of muren geplaatst. Enkel onder het nieuwe kozijn voorzijde. Waar eerst de deuren zaten. De garage staat al 7 jaar op deze manier. Met volledige spouw.
Maar snap je nou wel of niet wat men je hier probeert uit te leggen?

Even ongeacht hoe lang het er staat, doorr wie het is gebouwd, of het nou wel of niet warm te stoken was, deze constructie klopt bouwkundig niet. (punt)

Dus of A: je begrijpt wat men je probeert duidelijk te maken maar je kiest er bewust voor om er niets aan te doen, of B: je begrijpt niet wat er bedoelt wordt,

Eric, Signing off !!

• 3_s

3_s

En de voorbije 7 jaren werd het niet warm gestookt, dus toen was er geen probleem.
Beter nu oplossen, dan na het behangen.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000

Vos

AFCA

Ik wil oude 12v spotjes vervangen door 230v gu10 spotjes.

Er lopen 2 draden naar de huidige transformator. Zie foto.

Kan ik die twee draden gewoon blijven gebruiken? Of moet er ook aarde bij?

De gu10 fitting is van keramiek. Armatuur is soort rvs. Zie foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Guz4bfjgv5C53HkHrfg7HdXbvT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fV5m3dAqiBVvYI7rxAOpY0ES.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6K820vzYzYu2GI21x5Yy6clo-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8VJOHyRO3k5k1AkLdnL7wXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB_UEin8tfqizz_RSzc9GD-_dNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZycKSaN4OK38LK2tGWIImNA7.jpg?f=fotoalbum_large

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
Eric H schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:16:
[...]

Maar snap je nou wel of niet wat men je hier probeert uit te leggen?

Even ongeacht hoe lang het er staat, doorr wie het is gebouwd, of het nou wel of niet warm te stoken was, deze constructie klopt bouwkundig niet. (punt)

Dus of A: je begrijpt wat men je probeert duidelijk te maken maar je kiest er bewust voor om er niets aan te doen, of B: je begrijpt niet wat er bedoelt wordt,
Ik snap best dat iedereen hier voor perfectie gaat, maar laten we niet vergeten dat van binnen naar buiten doorlopende constructies tot voor kort heel normaal waren. Denk aan balkons, consoles, metselwerkondersteuningen dmv uitgestorte vloeren, neuslateien enzovoorts.
Dat werd altijd opgelost door een plaatje isolatie aan de binnenzijde ertegenaan te zetten. Dampdicht, zodat je geen inwendige condensatie krijgt.
In dit geval zou ik eerst binnen 20 cm uit de hoek gaatjes boren van 10 mm, en de spouw afdichten met PUR. Niet teveel natuurlijk. Vervolgens isolatie erover, een halve meter breed en afwerken.
Dan heb je de koudebrug redelijk opgelost. En verder er mee leren leven dat het leven niet perfect is.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Vos Zonder details an de kabel ga je dat niet kunnen zeggen. PE hoeft iig niet.

En hebben de spotjes nog een doosje voor de verbinding? Anders zal je nog mini-lasdoosjes moeten hebben.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000

Vos

AFCA

Septillion schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:38:
@Vos Zonder details an de kabel ga je dat niet kunnen zeggen. PE hoeft iig niet.

En hebben de spotjes nog een doosje voor de verbinding? Anders zal je nog mini-lasdoosjes moeten hebben.
Sorry wat is PE? ☺️ Dat is een aardedraad?

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 07-11-2025 15:45 ]

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-12 13:32
Ik heb een aantal paneeldeuren waarbij nieuwe watergedragen grondverf niet hecht.
De deuren zijn redelijk opgeschuurd, maar niet kaal daar dit zeer veel werk is en vanwege de profielen van de panelen. De deur is uiteraard goed ontvet.
Het aparte is dat de verf bij de stijlen van de deuren gewoon goed hecht. De ondergrond hier is een nieuwere laag die ook gewoon verf op terpentine basis is. Bij de panelen hecht het dus niet, hier heeft een hardboard plaat opgezeten sinds de jaren 70.
Hoe kan ik dit voorkomen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POgHkp8kT4hs7UM4yN1JoiiA63I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4awLngtmLFHKUHlDkNEqVZcS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0FsB2QVpj1fC8eBkDjHsJ1QTDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHHpdEJCw575Qu9VXamuSmAu.jpg?f=fotoalbum_large

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:19

TGEN

Hmmmx_

Vos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:44:
[...]

Sorry wat is PE? ☺️ Dat is een aardedraad?
PE staat voor Pbeschermende Eaarde. Wat je inderdaad aardleiding of aardedraad noemt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Septillion

Septillion

@Vos Protective Earth dus, wat we in de volksmond randaarde noemen.

• Saint2Saint
  • Laatst online: 18:51
huppelepups schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:35:
Ik heb een aantal paneeldeuren waarbij nieuwe watergedragen grondverf niet hecht.
De deuren zijn redelijk opgeschuurd, maar niet kaal daar dit zeer veel werk is en vanwege de profielen van de panelen. De deur is uiteraard goed ontvet.
Het aparte is dat de verf bij de stijlen van de deuren gewoon goed hecht. De ondergrond hier is een nieuwere laag die ook gewoon verf op terpentine basis is. Bij de panelen hecht het dus niet, hier heeft een hardboard plaat opgezeten sinds de jaren 70.
Hoe kan ik dit voorkomen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb je mee ontvet?
Wat is precies de volgorde geweest?
En wat voor schuurpapier heb je gebruikt?

Het lijkt alsof de grondverf niet gehecht heeft, dat kan betekenen dat de ondergrond niet goed schoon is of dat er niet genoeg hecht oppervlak is. Schuren is niet alleen het gladmaken van je materiaal, maar ook het vergroten van je hecht oppervlak. Grof schuurpapier zorgt voor diepere groeven en zorgt voor betere hechting.
Probeer:
  • Alle losse verf goed weghalen
  • Schoonmaken met ontvetter (bv st Marc)
  • Schoonmaken met water om de zeepresten weg te krijgen
  • Grof schuren, p100 of iets dergelijks
  • Afstoffen
  • Met een vochtige doek laatste stof eraf
  • Grondverf niet te dik aanbrengen.
En dan kijken wat er gebeurd.

Werkt dat niet, dan zou ik overwegen om toch de verf eraf te halen. Aangezien het oud is zou ik branden of schuren afraden (ivm loodhoudende verf) maar afbijt gebruiken.
Afbijt erop, afdekken met folie en enkele uren sudderen. Dan alles eraf krabben en nogmaals bovenstaande stappen doorlopen. Geen fijne klus, maar dan weet je wel dat het goed komt.
Vergeet bij de afbijt niet je pbm’s. Afbijt is best heftig.
Edit 2:
En nog een laatste vraag: schilder je de deuren liggend? Dan heb je meer kans op stof als het opdroogt. Deuren zoveel mogelijk verticaal schilderen. En niet te dik!

[ Voor 8% gewijzigd door Saint2Saint op 07-11-2025 23:17 . Reden: Leesbaarder gemaakt ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
Ik wil een afvoerleiding van de wasmachine en droger verplaatsen. Er komt een keukenkastje voor (en werkblad op) waar ik hem achter wil wegwerken, nu zou deze er boven uit steken. De afvoerleiding van de wasmachine staat ook wat strak, dus die wil ik naar rechts verplaatsen. Wat zou hier de beste optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8l-ynqXWPwNak0rAH2bPm6-i2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dgf6a9c73fxUgXKJdboOV2cW.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. Ik zoek ook nog een elegante oplossing voor de aanvoerleiding als er straks een werkblad ligt, zonder de aansluiting te hoeven verplaatsen. Idee is nu een verlengstuk er tussen en door een gat ik het werkblad netjes naar beneden laten lopen. En als iemand een goed idee heeft hoe ik dat kraantje ‘recht’ krijg zonder te lekken hoor ik het ook graag.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Septillion

Septillion

@RobbieB Ik zou de afvoer gewoon met een 45 graden naar rechts verplaatsen.

Qua aanvoer, overweeg dan ook om een waterslot te plaatsen, zeker als je dus de slang verlengt en dus de kans op problemen vergroot.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56
Ik zou de wasmachine en droger gewoon lekker in de hoek schuiven en het werkblad kastje aan de rechter kant plaatsen, dat is veel makkelijker

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:29
Vraagje.

Mijn dochter heeft net haar eerste eigen appartement. Nu is paps niet zo gek om voor elk klusje op te komen draven. Nu heeft ze al wat Bosch groen spul van mij omdat ik net ivm grote verbouwuing ben overgestapt op Bosch blauw.

Maar wat ze niet heeft is een accuschroever. Nu heb ik wel 2 deWalts,maar maar 1 lader, dus dat wordt hem niet.

Dus wil voor haar accuschroever aanschaffen, niet te zwaar, moelijk lastig. Parkside of dat spul van de Action?

Bij de action heb ik voor 30 euro een Ferm, 20V. Bij Lidl ben ik dat kwijt zonder accu en lader, 50 euro met 2Ah accu en 2.5A lader

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 08-11-2025 15:33 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een worx van de hornbach. Die wordt die jaar 12. Accu's werken nog en ik kan er nog al mijn klussen mee doen.
Begint wel iets minder te worden, maar dat is logisch na 12 jaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
RobbieB schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:35:
Ik wil een afvoerleiding van de wasmachine en droger verplaatsen. Er komt een keukenkastje voor (en werkblad op) waar ik hem achter wil wegwerken, nu zou deze er boven uit steken. De afvoerleiding van de wasmachine staat ook wat strak, dus die wil ik naar rechts verplaatsen. Wat zou hier de beste optie zijn?

[Afbeelding]

Ps. Ik zoek ook nog een elegante oplossing voor de aanvoerleiding als er straks een werkblad ligt, zonder de aansluiting te hoeven verplaatsen. Idee is nu een verlengstuk er tussen en door een gat ik het werkblad netjes naar beneden laten lopen. En als iemand een goed idee heeft hoe ik dat kraantje ‘recht’ krijg zonder te lekken hoor ik het ook graag.
De kraan met een grote baco verder draaien.
Anders helemaal terug los draaien en de schroefdraad opnieuw inwikkelen met Loctite 55

• elektriekert
maartend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:30:
Vraagje.

Mijn dochter heeft net haar eerste eigen appartement. Nu is paps niet zo gek om voor elk klusje op te komen draven. Nu heeft ze al wat Bosch groen spul van mij omdat ik net ivm grote verbouwuing ben overgestapt op Bosch blauw.

Maar wat ze niet heeft is een accuschroever. Nu heb ik wel 2 deWalts,maar maar 1 lader, dus dat wordt hem niet.

Dus wil voor haar accuschroever aanschaffen, niet te zwaar, moelijk lastig. Parkside of dat spul van de Action?

Bij de action heb ik voor 30 euro een Ferm, 20V. Bij Lidl ben ik dat kwijt zonder accu en lader, 50 euro met 2Ah accu en 2.5A lader
Tsja, wat zijn je eisen/verwachtingen.
Zelf heb ik Bosch blauw aangeschaft vanwege aankoop klushuis 5 jaar geleden en dat gebruik ik nu nog steeds.
Een vriend van me heeft een groene Parkside schroefmachine, daar vind ik het max toerental te laag van en er zit geen snel stop op de kop zodra je de trekker loslaat.
Mijn zwager heeft een Parkside performance , zij het met slechts een 2Ah accu maar daar was ik best over te spreken qua gevoel van kwaliteit.

Overigens heb ik ook gewoon een Ferm boorhamer van 60€, behoorlijk zwaar in gewicht maar klopt/betitelt best goed voor dat geld.

• maartend
elektriekert schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:17:
[...]

Tsja, wat zijn je eisen/verwachtingen.
Zelf heb ik Bosch blauw aangeschaft vanwege aankoop klushuis 5 jaar geleden en dat gebruik ik nu nog steeds.
Een vriend van me heeft een groene Parkside schroefmachine, daar vind ik het max toerental te laag van en er zit geen snel stop op de kop zodra je de trekker loslaat.
Mijn zwager heeft een Parkside performance , zij het met slechts een 2Ah accu maar daar was ik best over te spreken qua gevoel van kwaliteit.

Overigens heb ik ook gewoon een Ferm boorhamer van 60€, behoorlijk zwaar in gewicht maar klopt/betitelt best goed voor dat geld.
Gaat gewoon om een accuschroever voor een studerende dochter zodat pappa niet voor elke scheet 160 km hoeft te rijden en ze zelf meubels in elkaar kan zetten, lijstjes ophagne (vandaar mijn boormchine), schroeven in kan draaien. Ze hoeft niet te verbouwen

• elektriekert
maartend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:22:
[...]

Gaat gewoon om een accuschroever voor een studerende dochter zodat pappa niet voor elke scheet 160 km hoeft te rijden en ze zelf meubels in elkaar kan zetten, lijstjes ophagne (vandaar mijn boormchine), schroeven in kan draaien. Ze hoeft niet te verbouwen
Ook geen foto lijstje ophangen aan een muur waarvoor ze een klopboor nodig heeft?
Dan zou ik zo'n ding van 30€ halen en niet te moeilijk doen :p

• No Hands
maartend schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 15:30:
Vraagje.

een losse deWalt lader op MP scoren?

• No Hands
[...]

Nog makkelijker, dit kan allemaal met een handschroevendraaier. Die heeft paps vast nog wel over. Niet alles hoeft met een machine toch?

• maartend
elektriekert schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:28:
[...]

Ook geen foto lijstje ophangen aan een muur waarvoor ze een klopboor nodig heeft?
Dan zou ik zo'n ding van 30€ halen en niet te moeilijk doen :p
Ze heeft al mijn klopboor

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

RobbieB schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:35:

[Afbeelding]

Boven de sifon wil je altijd een cm of 50 aan pijp hebben, zodat het water er goed doorheen drukt mocht eea een beetje verstopt raken en de machine in 1x een hoop water lozen.

• theduke1989
Ik zou nog wat betere fotos plaatsen van de houten verrotte balken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-GEnznm5e0Ituih8fn_OSVrcdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTDIlnZ9awjoAjzPdKjhysCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD-YZOVuMmDOhfJHL3zMKkYz49s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzZWZ4gmYWxmhX0LqVhDd2cn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3rXLLvi3qUEFAufYg-vO6SskaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl39WdQzJnFiS6CY1r6P1ihy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYFJcJPLBYo59tAt1uzsTQMEDRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmRvxCk99ETszKupfI0RzgYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYsrr25x9BoOCTTQwG5BLM_YZGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMD4LpGBZHy5r67aAi9nT28H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HVv7l_witYs8xwi5NrwuOuv7JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zAtcRNdayEADLQNQEmspZSr.jpg?f=fotoalbum_large
Heb vandaag met kettingzaag zo veel mogelijk rotte hout eruit gezagen.

Zoals je ziet onderkant heeft nog wel genoeg vlees om het te houden?

Ik wou morgen impregneren, en dan dicht maken met cement.

• No Hands
theduke1989 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

goed passend blok hout erin slaan met epoxy en zorgen dat het daarna afgedekt is.

• elektriekert
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bestaat je gevel nou uit (beton)stenen met houtvezel erin?
Puur uit nieuwsgierigheid :p

Over de hoeveelheid vlees zonder bouwtekeningen te hebben gezien durf ik niet veel te zeggen.

• theduke1989
No Hands schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:55:
[...]

goed passend blok hout erin slaan met epoxy en zorgen dat het daarna afgedekt is.
Bedankt dacht het zelfde. Zat zelf aan tegels te denken heb nog wat stuks over

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:08
Als die een goede toerenregeling heeft kan je daar ook al die andere klussen mee, Ja het is goed uitkijken en goede schroef bitjes gebruiken, maar het kan best.

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:55:
[...]

Mij is altijd geleerd eerst al het rotte hout weghalen en dan houtrotstop erop. Dat weghalen is al bijna onmogelijk hier.

Als je het dan cosmetisch wegtovert door er een blok tegenaan te plakken stopt hete rottingproces toch niet?

• maartend
hfolkers schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:51:
[...]

Als die een goede toerenregeling heeft kan je daar ook al die andere klussen mee, Ja het is goed uitkijken en goede schroef bitjes gebruiken, maar het kan best.
Ze heeft een hamerboorvan me

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 08-11-2025 22:30 ]

• MJV

MJV

Wolly schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:57:
[...]

Mij is altijd geleerd eerst al het rotte hout weghalen en dan houtrotstop erop. Dat weghalen is al bijna onmogelijk hier.

Als je het dan cosmetisch wegtovert door er een blok tegenaan te plakken stopt hete rottingproces toch niet?
Ik vind het ook allemaal wel een beetje gokken. Zou best goed kunnen gaan, en de verdiepingsvloer komt ermee vast niet naar beneden, maar er is een bepaalde dikte aan balk bedacht door een constructeur en een van die balken lijkt bijna de helft te missen. Waarschijnlijk mist hij minder waar de oplegging op de binnenmuur zich bevindt, dat is niet echt te zien.

Punt mbt stoppen van het rottingsproces is ook terecht denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 08-11-2025 23:35 ]

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:08
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou hier een specialist en constructeur naar laten kijken. Weet je zeker dat je alle rotte gedeeltes hebt?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:59
[...]

Koop een 12v machine, is echt perfect voor zoiets en lekker klein. Die van de Lidl zijn prima, die van Bosch blauw meer dan prima maar wel iets meer geld. Hier met beide gewerkt en ik vind dat voor een machine die je zo nu en dan (~10x/jaar) gebruikt de simpelste 12v van lidl echt perfect.
Pagina: 1 ... 473 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/