[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 472 473 Laatste
Acties:

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
theduke1989 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het is zeker functioneel, aangezien de hele plafondconstructie erop rust. De vorige eigenaar heeft het balkon niet goed afgedicht, waardoor er water en regen binnenkwam.

Als ik dat nu allemaal moet vervangen, kost me dat een fortuin.
Ik heb er een avond over gelezen (Google) en epoxy zou kunnen werken.
Ik hoef alleen het verrotte deel dat diep in de balken zit te verwijderen, niet alles, en het dan op te vullen met epoxy.
Of is er een betere oplossing?

De dakdekker zei dat ik een boor van 2 cm lang en 1 m moet gebruiken om een gat te boren waar het kapot is en waar het nog goed is, dan een ijzeren staaf moet inbrengen en speciale lijm moet gebruiken, maar hij heeft me niet verteld wat voor soort lijm.

Is dit allemaal waar?

[mbr] *knip* [/]
De vraag is: Hoe rot zijn ze, dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
Ik neem aan dat het balken zijn waar je plafond aan hangt en tegelijkertijd waar aan de bovenkant je vloer op ligt? Als het behoorlijk rot is, dan zou ik een deel van het plafond weghalen (of alles) rotte stuk eruit zagen, nieuw stuk erin en dat koppelen met een stuk balk van dezelfde dikte met dikke bouten.
Wat daarvan de eisen zullen zijn weet ik niet, dat moet je overleggen met een constructeur.

Beter in een keer goed, dan een draadeind inlijmen die toch een stuk meer buigt dan een balk.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:25
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:48:
[...]

De vraag is: Hoe rot zijn ze, dat kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
Ik neem aan dat het balken zijn waar je plafond aan hangt en tegelijkertijd waar aan de bovenkant je vloer op ligt? Als het behoorlijk rot is, dan zou ik een deel van het plafond weghalen (of alles) rotte stuk eruit zagen, nieuw stuk erin en dat koppelen met een stuk balk van dezelfde dikte met dikke bouten.
Wat daarvan de eisen zullen zijn weet ik niet, dat moet je overleggen met een constructeur.

Beter in een keer goed, dan een draadeind inlijmen die toch een stuk meer buigt dan een balk.
Van de 10 balken, zijn er 3 werkelijk slecht aan toe.
De 3 balken zijn alleen aan de bovenkant rot, onderkant 10cm is nog prima.
dakdekker heeft gezegd als het zijn huis was hij dit niet ad vervangen, alleen gepregneerd met epoxyharz of iets en dan dicht maken of zoals eerder staal boven en onderen en dan dchtmaken.

• theduke1989
Wimploo schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:04:
Vraagje, ons "nieuwbouwhuis" is 8 jaar geleden opgeleverd en gestuuct, daarbij wetend dat dit gaat scheuren. Nu 8 jaar verder is het nodig tijd om weer eens de boel te gaan verven en op te frissen. Ik denk dat er totaal zo'n 4-5 scheuren zijn dus dat valt nog mee. Nu wil ik deze scheuren in de stuc gaan herstellen.

Mijn plan was om ze aan de zijkanten schuin in te gaan snijden en open te krabben daarna. Vervolgens gaas erop en met MP75 dicht te smeren en vervolgens te scheuren alvorens te gaan verven.

Is dit de juiste aanpak?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ook van te voren de scheuren eruit hakken, zodat je gaas makkelijker erop kan smeren, en het beter tussen de naden komt, en dan inderdaad flinterdun stuucen en verven.

• elektriekert
theduke1989 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:56:
[...]

Van de 10 balken, zijn er 3 werkelijk slecht aan toe.
De 3 balken zijn alleen aan de bovenkant rot, onderkant 10cm is nog prima.
dakdekker heeft gezegd als het zijn huis was hij dit niet ad vervangen, alleen gepregneerd met epoxyharz of iets en dan dicht maken of zoals eerder staal boven en onderen en dan dchtmaken.
Weet je ook hoeveel van de hoogte van de balk is weggerot? En tot hoe diep?
De onderste 10cm is nog prima zeg je, wat is de totale hoogte van je balk?
Ligt de balk door de buitenmuur heen ( of is dit je binnenmuur waar deze doorheen steekt)
Afhankelijk van de lengte van je overspanning heb je ook een bepaalde voorgeschreven hoogte.
Vuistregel is dat de hoogte 1/20 van de lengte van de balk is. (400cm / 20cm = balk van 20cm hoog).

• theduke1989
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
[...]

Weet je ook hoeveel van de hoogte van de balk is weggerot? En tot hoe diep?
De onderste 10cm is nog prima zeg je, wat is de totale hoogte van je balk?
Ligt de balk door de buitenmuur heen ( of is dit je binnenmuur waar deze doorheen steekt)
Afhankelijk van de lengte van je overspanning heb je ook een bepaalde voorgeschreven hoogte.
Vuistregel is dat de hoogte 1/20 van de lengte van de balk is. (400cm / 20cm = balk van 20cm hoog).
de balken zijn allemaal 20-25 geloof ik hoog
bij eentje direct onder de balkondeur gaat wel vrijwel diep naar binnen 15-20cm, de rest nog zo 4-7cm naar binnen zijn 3 die zo zijn.

Ik wil dus eigenlijk het hout bewerken, en dan zo snel mogelijk dicht maken, volgende week komt bedrijf die de gevel aan die kant wilt volbetoneren dat het 100% dicht is.

• elektriekert
theduke1989 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:50:
[...]

de balken zijn allemaal 20-25 geloof ik hoog
bij eentje direct onder de balkondeur gaat wel vrijwel diep naar binnen 15-20cm, de rest nog zo 4-7cm naar binnen zijn 3 die zo zijn.

Ik wil dus eigenlijk het hout bewerken, en dan zo snel mogelijk dicht maken, volgende week komt bedrijf die de gevel aan die kant wilt volbetoneren dat het 100% dicht is.
En is dit een muur met opbouw binnenblad-spouw-buitenmuur ?
Als ze 20cm hoog zijn (of 18-19cm) dan ben je bij die ene balk de helft kwijt aan dikte, dat is niet mals.

Mocht het een spouwmuur zijn en de balken goed afsteunen op het binnenblad (binnenmuur) dan zou ik me om die 4-7 cm minder druk maken aangezien er dan nog voldoende materiaal zou zijn wat goed afsteunt op het binnenblad.

Maargoed,
Ik sluit me aan bij de rest, zonder goede foto's en bouwtekeningen blijft het een nogal gissen.

Ik zou je dan ook sterk adviseren om een constructeur in de arm te nemen en te wachten met het "volbetoneren" van je gevel.

• theduke1989
elektriekert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:02:
[...]

En is dit een muur met opbouw binnenblad-spouw-buitenmuur ?
Als ze 20cm hoog zijn (of 18-19cm) dan ben je bij die ene balk de helft kwijt aan dikte, dat is niet mals.

Mocht het een spouwmuur zijn en de balken goed afsteunen op het binnenblad (binnenmuur) dan zou ik me om die 4-7 cm minder druk maken aangezien er dan nog voldoende materiaal zou zijn wat goed afsteunt op het binnenblad.

Maargoed,
Ik sluit me aan bij de rest, zonder goede foto's en bouwtekeningen blijft het een nogal gissen.

Ik zou je dan ook sterk adviseren om een constructeur in de arm te nemen en te wachten met het "volbetoneren" van je gevel.
Dank je,
De balken leunen op de volle buitenkaten. Want de balkon waren diezelfde balken alleen staken ze nog 1.5m naar buiten. Heb die nu bijna tot aan de buitenkant wand afgesneden, want dit was niet meer veilig.
Gaan een balkon van staal monteren.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:57

Crazy-

Best life ever

onze garage is koud tegen de buitenwand geplaatst, wel verder voorzien van spouw en alles.
er zit dus een naad waar toch wat tocht doorheen komt nu we hem ombouwen naar woonruimte

we gaan de wanden afstucen, maar ik denk dat het verstandig is toch eerst de naad dicht te maken ? het is echt te klein voor compriband, dus kit is toch de oplossing. wat raden jullie aan?

er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIlWSJgeDRuANNirJW00n2urYiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXbTHDHvYjNPNHJgDkBTE70K.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:28:
onze garage is koud tegen de buitenwand geplaatst, wel verder voorzien van spouw en alles.
er zit dus een naad waar toch wat tocht doorheen komt nu we hem ombouwen naar woonruimte

we gaan de wanden afstucen, maar ik denk dat het verstandig is toch eerst de naad dicht te maken ? het is echt te klein voor compriband, dus kit is toch de oplossing. wat raden jullie aan?

er is ook een hoekprofiel gebruikt bij het opzetten van de muur.[Afbeelding]
Die muur is een koudebrug, je zal er toch iets van isolatie omheen moeten zetten en dan ben je die naad ook kwijt.
Pagina: 1 ... 472 473 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/