Eppo © schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:14:
Ik heb een werkkamer gemaakt van een deel van onze oude schuur / dichtgemaakte overkapping (aangelegd door de vorige bewoners, dus ik weet niet precies onder welke categorie het valt). In die ruimte zitten twee stalramen met enkelglas, waarvan één met een barst. Omdat we nog niet weten wat de definitieve oplossing wordt, zoek ik een goedkope, tijdelijke manier om de winter door te komen.
Ik kijk nu naar voorzetramen, maar wil ze later onzichtbaar kunnen verwijderen zodra we iets definitiefs hebben gekozen. Heeft iemand een idee hoe ik zo’n voorzetraam kan plaatsen op een manier die de isolatiewaarde verbetert, maar later wel gemakkelijk kan worden verwijderd? Of heeft iemand een beter idee voor het raam?
houten omlijsting maken met glas (of dubbelglas op maat bestelen? Die prijs valt redelijk mee) erin, iets kleiner dan kozijn. De zijkanten met foamling afzetten zodat je het erin kunt schuiven en het netjes op die stenen aansluit.
Ik ben zelf bezig om de keuken op de schop te nemen: het platte dak erboven is gedaan, maar door een regenbui en 1 vergeten puntje af te dekken met zeil ten tijde van de verbouwing heeft de keuken blank gestaan
Het dak is nu opgebouwd als volgt:
EPDM
OSB
PIRisolatie tussen de draagbalken
oude gipsplafond wat ik heb laten zitten
balken met daartussen eps
hele dunne multiplex waar later gipsplaten tegenaan zouden komen
de multiplex is echter naar de vaantjes en wil ik weg en onder het mom van het meteen goed doen, wil ik ook de eps vervangen voor PIR.
Gezien het om een keuken gaat zonder verwarming (zonkant) ben ik alleen aan het piekeren over de folie die ik voor de warme kant moet gebruiken. Er is vrij veel vocht in die ruimte (wasmachine en droger staan er, fornuis, oven natuurlijk, quooker die veel wordt gebruikt en aardig wat planten ook). Ik vraag me nu af of ik dan misschien in plaats van dampremmende folie, niet beter klimaatfolie kan nemen?
(indien relevant: de multiplexplaten gaan er dus uit en worden vervangen voor OSB-platen waar naderhand gips tegenaan gaat. Keuze voor OSB is omdat het nogal wisselt wat we aan het plafond hangen van bv. droogrekjes voor kruiden en het fijner/makkelijker is om een dragende schroef in OSB te jassen dan met allerlei gipspluggen te werken

)