[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 471 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
jordeeeh schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:39:
Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?

Daarnaast lijkt er ook vocht door een knoest heen te komen..?

Ik ben een beetje moedeloos ervan en ben bang dat ik straks alles weer opnieuw kan doen. ;(
Hopelijk heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan.
Aan de binnenkant zou ik het kozijn ook gewoon verven, liefst met buitenverf. Dan is het direct beschermd. Condens bij enkelglas blijft gewoon een probleem als je niet stookt.

Op basis van de foto's kan ik niet zien of de afwatering rondom het kozijn correct is. Wat sowieso zou helpen is boven het kozijn een mooie dorpel te maken met een stuk staal om het water over het kozijn te helpen:

Afbeeldingslocatie: https://www.elitehomeexteriorsnw.com/wp-content/uploads/2019/06/Z-Metal-Window-Flashing.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 27-10-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een vraagje, afgelopen jaar heb ik de gevelbekleding rondom ons schuurtje vervangen (wel terug te vinden eerder in dit topic) en heb ik het gebarsten glas vervangen. Het schuurtje is niet geïsoleerd en enkel glas. Heb er nieuwe glaslatten tegenaan gezet en alles gekit en geschilderd.
Met het natte weer van de laatste tijd zie ik dat het kozijn aan de binnenkant bij alle 3 de ramen nat is. Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben een beetje moedeloos ervan en ben bang dat ik straks alles weer opnieuw kan doen. ;(
ik zou condens verdenken, je buiten kit en schilderwerk ziet er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

carpebios schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:50:
Het is gelukt met de drilboor, er bleek toch een slagpin achter te zitten! Dus ze zijn eruit.
Maar nu heb ik nog 9 echte schroeven, dus die zal ik moeten boren idd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kans dat je daar 1, laat staan twee moeren op kunt zetten is klein.
Wat ik zou doen: goed heet stoken en dan af laten koelen, Metaal zet anders uit dan steen, door heet stoken zal het metaal uitzetten en de steen of chemisch anker wegduwen. Dan bij afkoelen komt metaal terug naar zijn oude omvang maar de steen niet --> je zou ze er redelijk makkelijk uit moeten kunnen draaien of trekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:54
Ik heb een vraagje, afgelopen jaar heb ik de gevelbekleding rondom ons schuurtje vervangen (wel terug te vinden eerder in dit topic) en heb ik het gebarsten glas vervangen. Het schuurtje is niet geïsoleerd en enkel glas. Heb er nieuwe glaslatten tegenaan gezet en alles gekit en geschilderd.
Met het natte weer van de laatste tijd zie ik dat het kozijn aan de binnenkant bij alle 3 de ramen nat is. Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?
[Afbeelding]
De natte binnenkant komt waarschijnlijk door condens.

Wat mij wel opvalt is dat de staande glaslat strak op de neuslat zit. Hierdoor zit er praktisch geen kit tussen de staande lat en neuslat.
Doordat er geen kit tussen zit krijg je scheurvorming bij de kitaansluiting/verf. En komt door capillaire werking vocht onder de staande glaslat en gaat je glaslat rotten.
Wat voorgeschreven is dat de staande lat parallel aan de neuslat gezaagd wordt met een tussenruimte van 4mm en die ruimte wordt opgevuld door kit. Doordat je 4mm kit hebt, krijg je dat je meer kit hebt om de werking van het hout op te vangen.
Wat ook vaak vergeten wordt door haast, is dat de kopse zaagkant van de glaslatten niet gegrond/geseald worden.
En dat geeft bij zo'n strakke constructie (geen ruimte tussen de staande lat) al heel snel rot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:46
MrAngry schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:35:
Ik heb al een tijdje een klusje liggen waar ik een beetje tegenop zie, het gaat om het egaliseren van een muur waarvan de latex verf een tijd terug eraf kwam zetten. Ik heb het toen eraf gestoken en getrokken tot het niet meer makkelijk ging en dacht in mijn naiviteit dat ik door de verf er weer op te zetten weer een acceptabel muurtje zou krijgen, maar je ziet het nog heel erg duidelijk. Wat voor spullen moet ik nou kopen om dit mooi glad te trekken? Het gaat om ongeveer 1m2.
[Afbeelding]
Uiteindelijk een bak met Knauf stucpasta gebruikt. Erg makkelijk te verwerken, maar met mijn beperkte ervaring en tools niet in een keer strak af te werken, dus ik heb net nog even staan schuren en nu is het resultaat acceptabel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:30
HobbeS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:15:
Heeft iemand een goed idee hoe deze dakdoorvoer van de airco leidingen & voedingskabels dicht te maken? De monteur van de airco zei 'volstoppen met PUR'. Maar er moet toch een nettere manier te verzinnen zijn?
[Afbeelding]
Bij voorkeur zou ik het opvullen met iets dat er later ook nog weer uit te halen is.
Prop glaswol/steenwol in een plastic zak (zodat het geen vocht opzuigt) erin proppen.

En die leidingen nog even intapen met UV-bestendige tape zoals deze, want die isolatie zal na een aantal jaren gaan verkruimelen onder invloed van zonlicht, als de vogels het al niet kaalgevreten hebben (die pikken er ook graag stukjes vanaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-10 17:00
Bij mij is er en scharnier uit een deurtje (hout, spaanplaat) getrokken geworden. Hierdoor zijn de gaten waar de schroefjes in vast zaten eigenlijk te 'groot' geworden. De schroef gaat niet meer vast. Iemand hier een gouden tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

MJV

Jemi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:51:
Bij mij is er en scharnier uit een deurtje (hout, spaanplaat) getrokken geworden. Hierdoor zijn de gaten waar de schroefjes in vast zaten eigenlijk te 'groot' geworden. De schroef gaat niet meer vast. Iemand hier een gouden tip voor?
Je zou een fatsoenlijke plug kunnen proberen (Fischer) en die dan met de multitool afzagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Of een bundeltje luciferhoutjes met houtlijm, en die strak afzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Één of meerdere extra gaatjes in het scharnier boren en met meer schroefjes vastzetten.

Oude gaatjes evt vullen met een plug of sateprikkers gecombineerd met kit of (hout)lijm. Iets andere schroef (dikker/langer) helpt misschien ook.

Als de looks minder belangrijk zijn (of als er sprake is van inwonende recidivisten) : Ik heb een gebroken scharnier in een massief houten deur en die is (al veel te lang :X ) provisorisch gefikst met een zwart metalen plaatje over het scharnierplaatje heen. Dat gaat al zo lang goed dat het voor een stukje spaanplaat ook wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-10 08:50
inquestos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:26:
@HobbeS : je wilt het niet horen maar PUR. Hier zat het in exact dezelfde dakdoorvoer, en ik heb de prop er vrij gemakkelijk uitgehaald, iets bijgeplaatst, en weer dichtgepurt.

PUR isoleert en vormt een luchtdichte prop. Veel beter wordt het niet.
Nouja, als een tweede persoon het zegt klinkt het toch alweer iets meer onderbouwd. Het klinkt een beetje als de snelle oplossing (en zonder de oplossing zoals die bedoeld/ontworpen was te kennen).
Ik hou het nog even achter de hand als optie 2. Ik begin eerst even met het inpakken van de leidingen en kijk of ik het dan dicht kan krijgen met steenwol.
ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:44:
[...]

Prop glaswol/steenwol in een plastic zak (zodat het geen vocht opzuigt) erin proppen.

En die leidingen nog even intapen met UV-bestendige tape zoals deze, want die isolatie zal na een aantal jaren gaan verkruimelen onder invloed van zonlicht, als de vogels het al niet kaalgevreten hebben (die pikken er ook graag stukjes vanaf).
Dank je wel, voor het oog lijkt het mij ook mooier om de buizen & kabels in te pakken. Maar zeker met UV en dieren is het een goed idee. Ga ik direct even meebestellen met ander spul wat ik al van plan was.
Steenwol heb ik nog liggen dus kan het proberen daar mooi mee op te vullen. Alleen een kijken hoe ik ook dat netjes doe i.p.v. vergaan van het plastic met UV ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-10 11:35

jerry_a

doei

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EuQ0to0.jpeg

https://www.bol.com/nl/nl...RFwMfhddoTGBoCmWcQAvD_BwE

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:52
Uitboren en deuvel er in lijmen werkt ook goed. Wat ze te lang zijn afzagen en een gaatje erin boren met de juiste maat voor de schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
HobbeS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Nouja, als een tweede persoon het zegt klinkt het toch alweer iets meer onderbouwd. Het klinkt een beetje als de snelle oplossing (en zonder de oplossing zoals die bedoeld/ontworpen was te kennen).
Ik hou het nog even achter de hand als optie 2. Ik begin eerst even met het inpakken van de leidingen en kijk of ik het dan dicht kan krijgen met steenwol.

[...]

Dank je wel, voor het oog lijkt het mij ook mooier om de buizen & kabels in te pakken. Maar zeker met UV en dieren is het een goed idee. Ga ik direct even meebestellen met ander spul wat ik al van plan was.
Steenwol heb ik nog liggen dus kan het proberen daar mooi mee op te vullen. Alleen een kijken hoe ik ook dat netjes doe i.p.v. vergaan van het plastic met UV ;)
Als de installateur de airco heeft geplaatst had hij het probleem op mogen lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:27
We willen de trap gaan laten bekleden met pvc (dit staat niet ter discussie, is dezelfde als de vloeren door het hele huis). Dit zal inc een trap-neus profiel geplaatst worden.
Echter zijn onze 80 jaar oude traptrede niet allemaal meer even recht, iets wat wel een vereiste is voor de pvc.
Nu zoek ik dus een manier om de tredes vlak te krijgen.
Een idee is om hier een houtplaat op te verlijmen. Ik heb inc het profiel circa 11mm hoogte om mee te werken.
Is multiplex dan een goed materiaal om mee te werken?
Ik zou 9mm kwijt kunnen maar zal 6 wellicht al genoeg zijn?

Of zijn er wellicht nog andere mogelijkheden?

[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 28-10-2025 19:59 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:21
Flix20 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:57:
We willen de trap gaan laten bekleden met pvc (dit staat niet ter discussie, is dezelfde als de vloeren door het hele huis). Dit zal inc een trap-neus profiel geplaatst worden.
Echter zijn onze 80 jaar oude traptrede niet allemaal meer even recht, iets wat wel een vereiste is voor de pvc.
Nu zoek ik dus een manier om de tredes vlak te krijgen.
Een idee is om hier een houtplaat op te verlijmen. Ik heb inc het profiel circa 11mm hoogte om mee te werken.
Is multiplex dan een goed materiaal om mee te werken?
Ik zou 9mm kwijt kunnen maar zal 6 wellicht al genoeg zijn?

Of zijn er wellicht nog andere mogelijkheden?
Lastig!
Bedenk ondertussen ook dat bij ophogen de afstand tussen vloer & 1ste trede, en laatste trede - overloop verandert tov de andere treden. Dit kan wennen (of zelfs tikje gevaarlijk) zijn als je teveel ophoogt.
Kun je het niet zo onderhandelen dat dit bij de plaatsing vd pvc ook opgelost wordt door de plaatser?

YouTube: Interesting fact about stairs #TBBT #Shorts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:14
Evo X schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Lastig!
Bedenk ondertussen ook dat bij ophogen de afstand tussen vloer & 1ste trede, en laatste trede - overloop verandert tov de andere treden. Dit kan wennen (of zelfs tikje gevaarlijk) zijn als je teveel ophoogt.
Kun je het niet zo onderhandelen dat dit bij de plaatsing vd pvc ook opgelost wordt door de plaatser?

en jij denkt dat die een andere oplossing heeft dan er een plankje op plakken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:27
Evo X schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Lastig!

3 bedrijven/leggers gesproken. Geven allen aan dit niet te doen en we dit zelf dienen te verzorgen.
Als alternatief wordt er een overzet trede voorgesteld maar dat willen we niet.
Dan zit je ook met zelfde hoogteverschil.

Wat het hoogte verschil betreft. We hebben de vloer op de begaande grond al 3cm opgehoogd met de verbouwing toen we de woning net hadden. Maar het zal in het begin even wennen zijn.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

3 bedrijven/leggers gesproken. Geven allen aan dit niet te doen en we dit zelf dienen te verzorgen.
Als alternatief wordt er een overzet trede voorgesteld maar dat willen we niet.
Dan zit je ook met zelfde hoogteverschil.

Wat het hoogte verschil betreft. We hebben de vloer op de begaande grond al 3cm opgehoogd met de verbouwing toen we de woning net hadden. Maar het zal in het begin even wennen zijn.
Kan je het niet opvullen met epoxy en een 3mm plaat? Dan is de ophoging minimaal en kan je de gaten opvullen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:32

Crazy-

Best life ever

Alles begint wat te worden, balken zitten lekker strak en volledig waterpas. Ook nog eens diagonaal 8)

Nu de boel afmetselen aan de bovenzijde en rondom aanvullen; een irritant werkje ivm de beperkte ruimte

De vloer is ook gevuld al deels. Cellenbeton (4x 60x7x20) onderin gezet, afgewerkt met XPS plaat en naden dicht met pur. Eerste beton laag ligt er op. Nog alleen afwerken met een vloeibare zandcement mortel om een strakke laag te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msxz1mvNZ_r4qc_lX3EjdCEQtkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo5njqSJwjl7FuUTU5JgXELH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIPdMq6vmNjAgUGFM8QPwFUOm24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFUWI8RWDiVMg8VH1NhQD5gu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXVbYgKD0_Nsg8AR-wf_Xe-Ev6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yAMHSwurN90iCi8TTutQKWe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KayysRDavpgqQ6pyXomtv9vvqWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCLW0kEz9nbG4PvAhbVhpFcO.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Pagina: 1 ... 471 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/