[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 472 ... 478 Laatste
Acties:

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-12 19:31
imoul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:39:
Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?

Daarnaast lijkt er ook vocht door een knoest heen te komen..?

Ik ben een beetje moedeloos ervan en ben bang dat ik straks alles weer opnieuw kan doen. ;(
Hopelijk heeft iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan.
Aan de binnenkant zou ik het kozijn ook gewoon verven, liefst met buitenverf. Dan is het direct beschermd. Condens bij enkelglas blijft gewoon een probleem als je niet stookt.

Op basis van de foto's kan ik niet zien of de afwatering rondom het kozijn correct is. Wat sowieso zou helpen is boven het kozijn een mooie dorpel te maken met een stuk staal om het water over het kozijn te helpen:

Afbeeldingslocatie: https://www.elitehomeexteriorsnw.com/wp-content/uploads/2019/06/Z-Metal-Window-Flashing.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 27-10-2025 16:39 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een vraagje, afgelopen jaar heb ik de gevelbekleding rondom ons schuurtje vervangen (wel terug te vinden eerder in dit topic) en heb ik het gebarsten glas vervangen. Het schuurtje is niet geïsoleerd en enkel glas. Heb er nieuwe glaslatten tegenaan gezet en alles gekit en geschilderd.
Met het natte weer van de laatste tijd zie ik dat het kozijn aan de binnenkant bij alle 3 de ramen nat is. Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben een beetje moedeloos ervan en ben bang dat ik straks alles weer opnieuw kan doen. ;(
ik zou condens verdenken, je buiten kit en schilderwerk ziet er prima uit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

carpebios schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:50:
Het is gelukt met de drilboor, er bleek toch een slagpin achter te zitten! Dus ze zijn eruit.
Maar nu heb ik nog 9 echte schroeven, dus die zal ik moeten boren idd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De kans dat je daar 1, laat staan twee moeren op kunt zetten is klein.
Wat ik zou doen: goed heet stoken en dan af laten koelen, Metaal zet anders uit dan steen, door heet stoken zal het metaal uitzetten en de steen of chemisch anker wegduwen. Dan bij afkoelen komt metaal terug naar zijn oude omvang maar de steen niet --> je zou ze er redelijk makkelijk uit moeten kunnen draaien of trekken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19
Ik heb een vraagje, afgelopen jaar heb ik de gevelbekleding rondom ons schuurtje vervangen (wel terug te vinden eerder in dit topic) en heb ik het gebarsten glas vervangen. Het schuurtje is niet geïsoleerd en enkel glas. Heb er nieuwe glaslatten tegenaan gezet en alles gekit en geschilderd.
Met het natte weer van de laatste tijd zie ik dat het kozijn aan de binnenkant bij alle 3 de ramen nat is. Kwestie van tijd voordat dit gaat rotten dus...
Waar kan dit door komen?
[Afbeelding]
De natte binnenkant komt waarschijnlijk door condens.

Wat mij wel opvalt is dat de staande glaslat strak op de neuslat zit. Hierdoor zit er praktisch geen kit tussen de staande lat en neuslat.
Doordat er geen kit tussen zit krijg je scheurvorming bij de kitaansluiting/verf. En komt door capillaire werking vocht onder de staande glaslat en gaat je glaslat rotten.
Wat voorgeschreven is dat de staande lat parallel aan de neuslat gezaagd wordt met een tussenruimte van 4mm en die ruimte wordt opgevuld door kit. Doordat je 4mm kit hebt, krijg je dat je meer kit hebt om de werking van het hout op te vangen.
Wat ook vaak vergeten wordt door haast, is dat de kopse zaagkant van de glaslatten niet gegrond/geseald worden.
En dat geeft bij zo'n strakke constructie (geen ruimte tussen de staande lat) al heel snel rot.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04
MrAngry schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:35:
Ik heb al een tijdje een klusje liggen waar ik een beetje tegenop zie, het gaat om het egaliseren van een muur waarvan de latex verf een tijd terug eraf kwam zetten. Ik heb het toen eraf gestoken en getrokken tot het niet meer makkelijk ging en dacht in mijn naiviteit dat ik door de verf er weer op te zetten weer een acceptabel muurtje zou krijgen, maar je ziet het nog heel erg duidelijk. Wat voor spullen moet ik nou kopen om dit mooi glad te trekken? Het gaat om ongeveer 1m2.
[Afbeelding]
Uiteindelijk een bak met Knauf stucpasta gebruikt. Erg makkelijk te verwerken, maar met mijn beperkte ervaring en tools niet in een keer strak af te werken, dus ik heb net nog even staan schuren en nu is het resultaat acceptabel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
HobbeS schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:15:
Heeft iemand een goed idee hoe deze dakdoorvoer van de airco leidingen & voedingskabels dicht te maken? De monteur van de airco zei 'volstoppen met PUR'. Maar er moet toch een nettere manier te verzinnen zijn?
[Afbeelding]
Bij voorkeur zou ik het opvullen met iets dat er later ook nog weer uit te halen is.
Prop glaswol/steenwol in een plastic zak (zodat het geen vocht opzuigt) erin proppen.

En die leidingen nog even intapen met UV-bestendige tape zoals deze, want die isolatie zal na een aantal jaren gaan verkruimelen onder invloed van zonlicht, als de vogels het al niet kaalgevreten hebben (die pikken er ook graag stukjes vanaf).

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-12 03:23
Bij mij is er en scharnier uit een deurtje (hout, spaanplaat) getrokken geworden. Hierdoor zijn de gaten waar de schroefjes in vast zaten eigenlijk te 'groot' geworden. De schroef gaat niet meer vast. Iemand hier een gouden tip voor?

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:58

MJV

Jemi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:51:
Bij mij is er en scharnier uit een deurtje (hout, spaanplaat) getrokken geworden. Hierdoor zijn de gaten waar de schroefjes in vast zaten eigenlijk te 'groot' geworden. De schroef gaat niet meer vast. Iemand hier een gouden tip voor?
Je zou een fatsoenlijke plug kunnen proberen (Fischer) en die dan met de multitool afzagen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Of een bundeltje luciferhoutjes met houtlijm, en die strak afzagen.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Één of meerdere extra gaatjes in het scharnier boren en met meer schroefjes vastzetten.

Oude gaatjes evt vullen met een plug of sateprikkers gecombineerd met kit of (hout)lijm. Iets andere schroef (dikker/langer) helpt misschien ook.

Als de looks minder belangrijk zijn (of als er sprake is van inwonende recidivisten) : Ik heb een gebroken scharnier in een massief houten deur en die is (al veel te lang :X ) provisorisch gefikst met een zwart metalen plaatje over het scharnierplaatje heen. Dat gaat al zo lang goed dat het voor een stukje spaanplaat ook wel zal werken.

• HobbeS
  • Laatst online: 09:44
inquestos schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:26:
@HobbeS : je wilt het niet horen maar PUR. Hier zat het in exact dezelfde dakdoorvoer, en ik heb de prop er vrij gemakkelijk uitgehaald, iets bijgeplaatst, en weer dichtgepurt.

PUR isoleert en vormt een luchtdichte prop. Veel beter wordt het niet.
Nouja, als een tweede persoon het zegt klinkt het toch alweer iets meer onderbouwd. Het klinkt een beetje als de snelle oplossing (en zonder de oplossing zoals die bedoeld/ontworpen was te kennen).
Ik hou het nog even achter de hand als optie 2. Ik begin eerst even met het inpakken van de leidingen en kijk of ik het dan dicht kan krijgen met steenwol.
ThinkPad schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:44:
[...]

Prop glaswol/steenwol in een plastic zak (zodat het geen vocht opzuigt) erin proppen.

En die leidingen nog even intapen met UV-bestendige tape zoals deze, want die isolatie zal na een aantal jaren gaan verkruimelen onder invloed van zonlicht, als de vogels het al niet kaalgevreten hebben (die pikken er ook graag stukjes vanaf).
Dank je wel, voor het oog lijkt het mij ook mooier om de buizen & kabels in te pakken. Maar zeker met UV en dieren is het een goed idee. Ga ik direct even meebestellen met ander spul wat ik al van plan was.
Steenwol heb ik nog liggen dus kan het proberen daar mooi mee op te vullen. Alleen een kijken hoe ik ook dat netjes doe i.p.v. vergaan van het plastic met UV ;)

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:58

jerry_a

doei

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EuQ0to0.jpeg

https://www.bol.com/nl/nl...RFwMfhddoTGBoCmWcQAvD_BwE

hoi

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:07
Uitboren en deuvel er in lijmen werkt ook goed. Wat ze te lang zijn afzagen en een gaatje erin boren met de juiste maat voor de schroef.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

• elektriekert
  • Laatst online: 10:38
HobbeS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Nouja, als een tweede persoon het zegt klinkt het toch alweer iets meer onderbouwd. Het klinkt een beetje als de snelle oplossing (en zonder de oplossing zoals die bedoeld/ontworpen was te kennen).
Ik hou het nog even achter de hand als optie 2. Ik begin eerst even met het inpakken van de leidingen en kijk of ik het dan dicht kan krijgen met steenwol.

[...]

Dank je wel, voor het oog lijkt het mij ook mooier om de buizen & kabels in te pakken. Maar zeker met UV en dieren is het een goed idee. Ga ik direct even meebestellen met ander spul wat ik al van plan was.
Steenwol heb ik nog liggen dus kan het proberen daar mooi mee op te vullen. Alleen een kijken hoe ik ook dat netjes doe i.p.v. vergaan van het plastic met UV ;)
Als de installateur de airco heeft geplaatst had hij het probleem op mogen lossen ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:50

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 11:24
We willen de trap gaan laten bekleden met pvc (dit staat niet ter discussie, is dezelfde als de vloeren door het hele huis). Dit zal inc een trap-neus profiel geplaatst worden.
Echter zijn onze 80 jaar oude traptrede niet allemaal meer even recht, iets wat wel een vereiste is voor de pvc.
Nu zoek ik dus een manier om de tredes vlak te krijgen.
Een idee is om hier een houtplaat op te verlijmen. Ik heb inc het profiel circa 11mm hoogte om mee te werken.
Is multiplex dan een goed materiaal om mee te werken?
Ik zou 9mm kwijt kunnen maar zal 6 wellicht al genoeg zijn?

Of zijn er wellicht nog andere mogelijkheden?

[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 28-10-2025 19:59 ]

PSN: Flix20-NL

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:06
Flix20 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:57:
We willen de trap gaan laten bekleden met pvc (dit staat niet ter discussie, is dezelfde als de vloeren door het hele huis). Dit zal inc een trap-neus profiel geplaatst worden.
Echter zijn onze 80 jaar oude traptrede niet allemaal meer even recht, iets wat wel een vereiste is voor de pvc.
Een idee is om hier een houtplaat op te verlijmen. Ik heb inc het profiel circa 11mm hoogte om mee te werken.

Lastig!
Bedenk ondertussen ook dat bij ophogen de afstand tussen vloer & 1ste trede, en laatste trede - overloop verandert tov de andere treden. Dit kan wennen (of zelfs tikje gevaarlijk) zijn als je teveel ophoogt.
Kun je het niet zo onderhandelen dat dit bij de plaatsing vd pvc ook opgelost wordt door de plaatser?

YouTube: Interesting fact about stairs #TBBT #Shorts

• No Hands
Evo X schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Lastig!
Bedenk ondertussen ook dat bij ophogen de afstand tussen vloer & 1ste trede, en laatste trede - overloop verandert tov de andere treden. Dit kan wennen (of zelfs tikje gevaarlijk) zijn als je teveel ophoogt.
Kun je het niet zo onderhandelen dat dit bij de plaatsing vd pvc ook opgelost wordt door de plaatser?

en jij denkt dat die een andere oplossing heeft dan er een plankje op plakken?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 11:24
Evo X schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:17:
[...]

Lastig!

3 bedrijven/leggers gesproken. Geven allen aan dit niet te doen en we dit zelf dienen te verzorgen.
Als alternatief wordt er een overzet trede voorgesteld maar dat willen we niet.
Dan zit je ook met zelfde hoogteverschil.

Wat het hoogte verschil betreft. We hebben de vloer op de begaande grond al 3cm opgehoogd met de verbouwing toen we de woning net hadden. Maar het zal in het begin even wennen zijn.

PSN: Flix20-NL

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:56
Flix20 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

3 bedrijven/leggers gesproken. Geven allen aan dit niet te doen en we dit zelf dienen te verzorgen.

Wat het hoogte verschil betreft. We hebben de vloer op de begaande grond al 3cm opgehoogd met de verbouwing toen we de woning net hadden. Maar het zal in het begin even wennen zijn.
Kan je het niet opvullen met epoxy en een 3mm plaat? Dan is de ophoging minimaal en kan je de gaten opvullen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Crazy-
  • Laatst online: 17-12 20:20

Crazy-

Best life ever

Alles begint wat te worden, balken zitten lekker strak en volledig waterpas. Ook nog eens diagonaal 8)

Nu de boel afmetselen aan de bovenzijde en rondom aanvullen; een irritant werkje ivm de beperkte ruimte

De vloer is ook gevuld al deels. Cellenbeton (4x 60x7x20) onderin gezet, afgewerkt met XPS plaat en naden dicht met pur. Eerste beton laag ligt er op. Nog alleen afwerken met een vloeibare zandcement mortel om een strakke laag te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msxz1mvNZ_r4qc_lX3EjdCEQtkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jo5njqSJwjl7FuUTU5JgXELH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIPdMq6vmNjAgUGFM8QPwFUOm24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFUWI8RWDiVMg8VH1NhQD5gu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXVbYgKD0_Nsg8AR-wf_Xe-Ev6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yAMHSwurN90iCi8TTutQKWe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KayysRDavpgqQ6pyXomtv9vvqWA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCLW0kEz9nbG4PvAhbVhpFcO.jpg?f=fotoalbum_tile

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

Bedoel je met vlak dat er nu kuilen en pieken in zitten die je blijft zien met PVC of bedoel je met vlak dat de treden nu een beetje doorbuigen?

Als je een nieuwe plank erop monteert die niet dik genoeg is (en ik vraag mij af of je dat red met 6mm) zal deze de buiging niet genoeg kunnen tegengaan en gewoon lekker meebuigen.

Overigens zijn tredes met ongelijke afstanden echt ontzettend vervelend om op te lopen, ook al is dat maar een paar millimeter.

blup

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een werkkamer gemaakt van een deel van onze oude schuur / dichtgemaakte overkapping (aangelegd door de vorige bewoners, dus ik weet niet precies onder welke categorie het valt). In die ruimte zitten twee stalramen met enkelglas, waarvan één met een barst. Omdat we nog niet weten wat de definitieve oplossing wordt, zoek ik een goedkope, tijdelijke manier om de winter door te komen.

Ik kijk nu naar voorzetramen, maar wil ze later onzichtbaar kunnen verwijderen zodra we iets definitiefs hebben gekozen. Heeft iemand een idee hoe ik zo’n voorzetraam kan plaatsen op een manier die de isolatiewaarde verbetert, maar later wel gemakkelijk kan worden verwijderd? Of heeft iemand een beter idee voor het raam?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xgnX3-O9SdoPbjhigb7_2xffWo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3n8yjlruRfYHgmVEPoJPMCi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDk3lVUJcGQXDk9UNYks-ZZnNRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18H45mKJElxb0WDreTvwuIso.jpg?f=fotoalbum_tile

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-12 13:28
Eppo © schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:14:
Ik heb een werkkamer gemaakt van een deel van onze oude schuur / dichtgemaakte overkapping (aangelegd door de vorige bewoners, dus ik weet niet precies onder welke categorie het valt). In die ruimte zitten twee stalramen met enkelglas, waarvan één met een barst. Omdat we nog niet weten wat de definitieve oplossing wordt, zoek ik een goedkope, tijdelijke manier om de winter door te komen.

Ik kijk nu naar voorzetramen, maar wil ze later onzichtbaar kunnen verwijderen zodra we iets definitiefs hebben gekozen. Heeft iemand een idee hoe ik zo’n voorzetraam kan plaatsen op een manier die de isolatiewaarde verbetert, maar later wel gemakkelijk kan worden verwijderd? Of heeft iemand een beter idee voor het raam?
[Afbeelding][Afbeelding]
waarschijnlijk onpopulaire oplossing: een stuk pir op maat maken, dat het een klempassing heeft.
kun je alleen niet meer naar buiten kijken, en heb je een lamp nodig voor licht.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:21

polthemol

Moderator General Chat

[Afbeelding][Afbeelding]
houten omlijsting maken met glas (of dubbelglas op maat bestelen? Die prijs valt redelijk mee) erin, iets kleiner dan kozijn. De zijkanten met foamling afzetten zodat je het erin kunt schuiven en het netjes op die stenen aansluit.

Ik ben zelf bezig om de keuken op de schop te nemen: het platte dak erboven is gedaan, maar door een regenbui en 1 vergeten puntje af te dekken met zeil ten tijde van de verbouwing heeft de keuken blank gestaan :P

Het dak is nu opgebouwd als volgt:
EPDM
OSB
PIRisolatie tussen de draagbalken
oude gipsplafond wat ik heb laten zitten
balken met daartussen eps
hele dunne multiplex waar later gipsplaten tegenaan zouden komen

de multiplex is echter naar de vaantjes en wil ik weg en onder het mom van het meteen goed doen, wil ik ook de eps vervangen voor PIR.

Gezien het om een keuken gaat zonder verwarming (zonkant) ben ik alleen aan het piekeren over de folie die ik voor de warme kant moet gebruiken. Er is vrij veel vocht in die ruimte (wasmachine en droger staan er, fornuis, oven natuurlijk, quooker die veel wordt gebruikt en aardig wat planten ook). Ik vraag me nu af of ik dan misschien in plaats van dampremmende folie, niet beter klimaatfolie kan nemen?

(indien relevant: de multiplexplaten gaan er dus uit en worden vervangen voor OSB-platen waar naderhand gips tegenaan gaat. Keuze voor OSB is omdat het nogal wisselt wat we aan het plafond hangen van bv. droogrekjes voor kruiden en het fijner/makkelijker is om een dragende schroef in OSB te jassen dan met allerlei gipspluggen te werken :) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:07

Een eenvoudige en goedkope oplossing is een plaat plexiglas/perspex of onder welke andere naam dit ook wordt verkocht op maat maken en met dubbelzijdig plakband op een paar plaatsen vastzetten.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Ik heb oude (antieke) waaltjes gezaagd in steenstrips en die komen o.a. binnen op de vloer, veel mensen met een vergelijkbare vloer impregneren deze. impregneren waren wij zelf ook van plan, maar omdat ik nog wat 2k matte transparante PU coating had staan dacht ik laat ik dat eens proberen op een paar stenen. en dat heb ik gedaan en dat heeft eigenlijk een perfect resultaat. ook de fabrikant/leverancier van de coating geeft aan dat het kan. Echter als je pu coating ooit moet bijwerken of opnieuw wil doen moet je volgens de gebruiksaanwijzing de vorige laag schuren. dat gaat met oude waaltjes natuurlijk niet makkelijk behalve dat het een enorm ongelijk oppervlak is is de kans op schade aan de stenen groot. zijn er mensen met ervaring van het niet echt schuren van PU vloer coating. ik kan mij zo voorstellen dat het schurende effect van lopen al genoeg kan zijn.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou denk ik "plexiglas" bij de bouwmarkt halen met wat compriband. Dan kun je het goed dicht afwerken. (Hier hebben we ook enkel glas in een deur, plaat plexiglas er achter scheelt aanzienlijk)
Dan kun je het bijvoorbeeld vastzetten met enkele schroefjes in een voeg of misschien zelfs al met een goede klemmende passing :)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_ferry_ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:43:
[...]

Ik zou denk ik "plexiglas" bij de bouwmarkt halen met wat compriband. Dan kun je het goed dicht afwerken. (Hier hebben we ook enkel glas in een deur, plaat plexiglas er achter scheelt aanzienlijk)
Dan kun je het bijvoorbeeld vastzetten met enkele schroefjes in een voeg of misschien zelfs al met een goede klemmende passing :)
@Eppo © ik zou inderdaad wat Ferry hier zegt even in de kunststof hoek kijken.

bij de hornbach hebben ze bijvoorbeeld op rol een soort dik zeil, dat is wat makkelijker te bewerken thuis dan plexiglas.

ik weet ff niet hoe het heet, maar Mrs.Fraggert heeft daar net de deur van het kwartelhok mee afgedekt tegen de wind voor het najaar en de winter. Dat spul hebben ze op rol.

ik zal ff op de bon kijken hoe dat spul heet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 16:46

dollyking

duck tape

@Eppo © in de winter gebruik ik doorzichting dubbel tape en plak daarop krimpfolie die ik met de föhn verwarm, is daarna tochtvrij, geen condens en nagenoeg onzichtbaar. isolatie? geen idee, maar de koudeval bij het raam is merkbaar minder. in het voorjaar gaat het er weer af.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Maak eens wat foto's waar dit goed op te zien is.
wellicht kun je met een epoxy vulmiddel.

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:56:
[...]

@Eppo © ik zou inderdaad wat Ferry hier zegt even in de kunststof hoek kijken.

bij de hornbach hebben ze bijvoorbeeld op rol een soort dik zeil, dat is wat makkelijker te bewerken thuis dan plexiglas.

ik weet ff niet hoe het heet, maar Mrs.Fraggert heeft daar net de deur van het kwartelhok mee afgedekt tegen de wind voor het najaar en de winter. Dat spul hebben ze op rol.

ik zal ff op de bon kijken hoe dat spul heet.
zal me niet verbazen als het gaat om Venilia tafelzeil, van de rol. 0,2 of 0,3 mm . Toevallig opzoek naar hetzelfde voor mijn kippenhok

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga eerst even kijken of ik het met plexiglas en compriband (kende het niet, maar ziet er goed uit) voor elkaar krijg. Anders kan ik nog even kijken naar klein kozijntje maken en glasplaatsen. Zag wel dat het snel prijzig wordt omdat het rond moet lopen (aan de andere kant, dan is het wel een oplossing die gewoon definitief kan zijn).

De oplossing met de krimpfolie kende ik, die heb ik toegepast op onze normale enkel glas. Maar die zit dan geplakt op het houten kozijn en scheelt iets in isolatie. Het plakken op het stalenkozijn gaat zijn nut voorbij.

• Fraggert
  • Laatst online: 11:52

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• spank_mojoo
  • Laatst online: 17-12 16:22

Heb je foto's van de treden die opgevuld moeten worden? dat helpt wellicht met het zoeken naar een oplossing.

Je zou de trede of een deel ervan ook kunnen affrezen tot hij vlak is en vervolgens met een plaatje van de afgereesde dikte weer opvullen. op deze manier maak je de traptreden niet dikker en zou je ook een eventuele holte uit de trede kunnen opvangen.

[ Voor 5% gewijzigd door spank_mojoo op 31-10-2025 14:06 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49

dragonhaertt

@_'.'

Rc waarde van 0.01?
Lijkt me niet een heel nuttige 'oplossing' voor het probleem.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:03
dragonhaertt schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Rc waarde van 0.01?
Lijkt me niet een heel nuttige 'oplossing' voor het probleem.
Het idee is dat je dit op je kozijn plakt, dus niet tegen het raam. Als je dat goed afgesloten doet, krijg je eigenlijk een stilstaande luchtlaag.... zoals dubbelglas.

Het zal niet even goed zijn als dubbelglas, maar we hebben dit toegepast op onze voordeur. En het verschil is merkbaar... Nieuwe voordeur is vrij duur en ook wel wat zonde voor het milieu enzo. Dus met dit folie is het een prima oplossing.

Rol met speciale tape + folie en klaar ben je. Nu is onze deur aan de binnenkant wit, dus witte tape zie je niet :+ als je hem een andere kleur hebt wordt het lastiger mooi te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 31-10-2025 14:13 ]

• elektriekert
  • Laatst online: 10:38
Waah schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Het idee is dat je dit op je kozijn plakt, dus niet tegen het raam. Als je dat goed afgesloten doet, krijg je eigenlijk een stilstaande luchtlaag.... zoals dubbelglas.

Het zal niet even goed zijn als dubbelglas, maar we hebben dit toegepast op onze voordeur. En het verschil is merkbaar... Nieuwe voordeur is vrij duur en ook wel wat zonde voor het milieu enzo. Dus met dit folie is het een prima oplossing.

Rol met speciale tape + folie en klaar ben je. Nu is onze deur aan de binnenkant wit, dus witte tape zie je niet :+ als je hem een andere kleur hebt wordt het lastiger mooi te krijgen.
Andere optie is opdek latten voor je huidige voordeur gebruiken (aan de binnenkant als je buiten dezelfde uitstraling wil behouden.) Dan kan je wellicht HR++ kwijt?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar epoxy en dat dan gebruiken als egaline.

Dus op de neus een lat plaatsen, de traptrede 'vol' gieten en daarna de lat verwijderen. En epoxy kun je van een tiende van een mm tot cm's dik gieten.
Wel een beetje een taaie/flexibele epoxy pakken, zodat het meebeweegt met het lopen.

Als je veel 'flex' in de trede hebt zitten zou je ook op de rand een stalen profiel kunnen infrezen/plaatsen. Dan is de rand strak en vul je naar achteren op met iets smeer- of vloeibaars.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:09

Wish

ingwell

Flix20 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:08:
[...]

Ik snap je niet helemaal denk ik. Zelf heb ik ook 2 oude trappen (~1900) en heb ook verschillende opties overwogen om te renoveren.

Om PVC te plakken en het helemaal recht te krijgen zou je kunnen overwegen hoever je komt met een lakfrees, maar elke oneffenheid ga je blijven zien als je het PVC plakt. Dat is denk ik ook de reden dat een leverancier zegt: dat mag je zelf doen. Anders zijn zij ervoor aansprakelijk :) .

Maar, als je nu alle treden voorziet van een overzettrede (met PVC, Laminaat of puur hout), dan heb je toch geen hoogteverschil tussen die treden?

Je kunt complete sets bestellen bij verschillende leveranciers.

No drama

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:56
Ik wil een tuinhuis gaan maken, met mogelijk in de toekomst een toilet. Aangezien ik toch een sleuf ga graven voor elektriciteit, water en netwerkkabel, wil ik net zo lief er een afvoerbuis bij leggen.

Het is op ongeveer 40 meter van het huis met een negatief verval van ongeveer 60cm (het tuinhuis ligt dus lager).

Ik ben de opties aan 't bekijken, maar kom er niet helemaal uit. Ik dacht aan een tyleen leiding van 50mm zodat in de toekomst er een vuilwaterpomp of sanibroyeur op aangesloten kan worden. Echter kan een sanibroyeur wel (wat) oppompen, maar wil je eigenlijk daarna alsnog verloop hebben. Ik zie niet hoe ik dat kan crëeren.

Iemand tips?

Mijn huidige plan:
25mm KIWA hdpe buis
2x50mm mantelbuis, 1 met stroom (twijfel nog tussen 1 of 3 fase) en 1x netwerkkabel, dan heb je nog altijd de mogelijkheid er iets bij te trekken.
Afvoer, 50mm tyleen(?)

Hebben jullie tips wat het handigst is te doen?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-12 22:47
@I-King
Je vermeldt niet hoe diep het riool onder je woning ligt. Maar stel dat dat vlak onder de vloer ligt, dan heb je volgens mij geen andere keus dan bij de woning een rioolopvoerpomp te plaatsen.
Die sanibroyuer heeft geen zin, want je moet namelijk bij het tuinhuis minimaal 50 cm onder de grond beginnen, om bevriezing te voorkomen. Daar kun je dus een normaal toilet plaatsen.
Dan komt je met 1 cm per meter verval en 60 cm hoogteverschil bij je woning op 1m50 onder het maaiveld uit. Daar zou je een rioolopvoerpomp moeten plaatsen om alles naar het riool te pompen.
Alternatief is wellicht een composttoilet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• No Hands
of even naar de wc voor je naar je tuinhuis wandelt

• copykat
  • Laatst online: 10:44

copykat

Good copy isn't bad

No Hands schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:10:
of even naar de wc voor je naar je tuinhuis wandelt
Weet je hoe moeilijk het is dronken een helling op te lopen? (Om in t huis te gaan bedoel ik)
:+

Ik ben geen riool kundige maar volgens mij heb je een kolk nodig waar je de wc in laat afvoeren waar een vlotter mechanisme inzit en een vuilwater pomp die bij "hoogwater" gaat pompen naar je riool op huis niveau.
Aka de stijgleiding staat altijd vol "water".
Bevriezen is mogelijk dus je moet diepgenoeg zitten. Los van de vastlopers van de vuilwaterpomp door doekjes etc.
(/me heeft 1 keer een wc afvoer verstopping moeten fixen thuis in de kruipruimte, je bent in 1keer van je verkoudheid af en je maaginhoud kan ik je vertellen als de pijp open gaat.....)

Een bosje neer zetten waar ze tegen aankunnen zeiken en een chemisch toilet voor de andere boodschap is een stuk goedkoper. >:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:17
Beste tweakers,

Heb jullie hulp nodig.

We zijn momenteel met de gevel bezig. En hebben gemerkt dat een paar houten balken rot zijn of rot beginnen te worden (buitenkant)

Is er speciale manier om het t herstellen? Of
wat dan ook bijvoorbeeld lijm of iets?

Het begint meer en meer te regenen. De gevel moeten we nog doen, om grotere problemen te vermijden.

• Evo X
theduke1989 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:50:
Beste tweakers,

Heb jullie hulp nodig.

We zijn momenteel met de gevel bezig. En hebben gemerkt dat een paar houten balken rot zijn of rot beginnen te worden (buitenkant)

Het begint meer en meer te regenen. De gevel moeten we nog doen, om grotere problemen te vermijden.
Paar fotos zouden vast helpen hier een inschatting van te maken :)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
theduke1989 schreef op zondag 2 november 2025 @ 15:50:
Beste tweakers,

Heb jullie hulp nodig.

zijn ze decoratief of functioneel (steunt er iets op?).

Indien functioneel: timmerman laten komen en laten vervangen.

• I-King
@Andrehj @No Hands @copykat

Bedankt voor het meedenken! Het is nu nog een tuinhuis, maar zou in de toekomst ook als tinyhouse kunnen dienen, vandaar dat ik er nu wel even over na wil denken. Nu is er er een sleuf waar ik extra zaken bij kan gooien ;). Ik zou 't op termijn namelijk ook graag gebruiken voor een afvoer van een jacuzzi en dat wil je niet gewoon in de natuur weg laten lopen.

Dan heb ik dus nog altijd 2 opties, of met een pomp en omhoog pompen, of met verloop tot het huis en daar iets van een rioolopvoerpomp.

(Of natuurlijk een 'off the grid' oplossing)

Ik zal nog eens even verder zoeken.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

I-King schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:17:
@Andrehj @No Hands @copykat

Bedankt voor het meedenken! .

(Of natuurlijk een 'off the grid' oplossing)

Ik zal nog eens even verder zoeken.
Let op met off the grid dat er behoorlijke beperkingen zijn kwa schoonmaak middelen.
Vaatwastabletten, wc reiniging enz. Mogen niet in een natuurlijke bezink en compostering/ zuiverings systeem komen.
Dat is met tinyhuis misschien wel een praktisch probleem.
Is aansluiten op jou riool de enige oplossing of kan je ook de andere kant op? Dus naar beneden...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• theduke1989
polthemol schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:32:
[...]

zijn ze decoratief of functioneel (steunt er iets op?).

Indien functioneel: timmerman laten komen en laten vervangen.
Het is zeker functioneel, aangezien de hele plafondconstructie erop rust. De vorige eigenaar heeft het balkon niet goed afgedicht, waardoor er water en regen binnenkwam.

Als ik dat nu allemaal moet vervangen, kost me dat een fortuin.
Ik heb er een avond over gelezen (Google) en epoxy zou kunnen werken.
Ik hoef alleen het verrotte deel dat diep in de balken zit te verwijderen, niet alles, en het dan op te vullen met epoxy.
Of is er een betere oplossing?

De dakdekker zei dat ik een boor van 2 cm lang en 1 m moet gebruiken om een gat te boren waar het kapot is en waar het nog goed is, dan een ijzeren staaf moet inbrengen en speciale lijm moet gebruiken, maar hij heeft me niet verteld wat voor soort lijm.

Is dit allemaal waar?

*knip*

[ Voor 2% gewijzigd door twain4me op 03-11-2025 09:57 . Reden: link verwijderd. ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

theduke1989 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:46:
[...]

Het is zeker functioneel, aangezien de hele plafondconstructie erop rust. De vorige eigenaar heeft het balkon niet goed afgedicht, waardoor er water en regen binnenkwam.

Ik hoef alleen het verrotte deel dat diep in de balken zit te verwijderen, niet alles, en het dan op te vullen met epoxy.

De dakdekker zei dat ik een boor van 2 cm lang en 1 m moet gebruiken om een gat te boren waar het kapot is en waar het nog goed is, dan een ijzeren staaf moet inbrengen en speciale lijm moet gebruiken, maar hij heeft me niet verteld wat voor soort lijm.

Is dit allemaal waar?
1 Dit klinkt als verborgen gebrek, bouwkundige rapport laten doen bij aankoop?
2 als t contructioneel is , is "oplappen" met anti rot middel en zo niet handig, en zelfs gevaarlijk.
Vraag een bouwkundige, je opstal verzekering?, om advies. Soms mag een stuk balk vernieuwd worden zonder dat de draagkracht /buigweerstand verminderd word. Maar of dit in jou situatie het geval is is op afstand niet te beoordelen.

• I-King
copykat schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:44:
[...]

Let op met off the grid dat er behoorlijke beperkingen zijn kwa schoonmaak middelen.
Vaatwastabletten, wc reiniging enz. Mogen niet in een natuurlijke bezink en compostering/ zuiverings systeem komen.
Dat is met tinyhuis misschien wel een praktisch probleem.
Is aansluiten op jou riool de enige oplossing of kan je ook de andere kant op? Dus naar beneden...
Ja, daarom ben ik ook even aan 't kijken welke opties er zijn. Omlaag is geen optie, ik kom dan in een weiland uit.

Een andere optie is (waarschijnlijk) om ipv 40 meter, nog 10 meter extra te gaan en dan het aansluitpunt op 't riool aan de straat te vinden. Dat ligt een stuk lager, maar is wel weer een hele oprit opentrekken.

Ik ga er eens een nachtje over slapen.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

Mijn Makita hp1631 mag al 10 jaar oud zijn, hij is pas dit jaar echt aan het werk gezet na het aanschaffen van mijn eerste (klus) woning. Helaas draait de kop niet lekker meer. Jammer, zou niet zo snel moeten qua gebruik. Nu wil ik de kop vervangen, en met ChatGPT krijg ik wel een aantal opties te zien die zouden moeten passen, maar hoe weet ik dit zeker, en wat heb ik bij huis tuin en keuken klusgebruik echt nodig? Het liefst koop ik het bij een winkel waar ik de kus cadeaubon kan inzetten, want die kan ik met korting kopen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:04
LankHoar schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:09:
Mijn Makita hp1631 mag al 10 jaar oud zijn, hij is pas dit jaar echt aan het werk gezet na het aanschaffen van mijn eerste (klus) woning. Helaas draait de kop niet lekker meer. Jammer, zou niet zo snel moeten qua gebruik. Nu wil ik de kop vervangen, en met ChatGPT krijg ik wel een aantal opties te zien die zouden moeten passen, maar hoe weet ik dit zeker, en wat heb ik bij huis tuin en keuken klusgebruik echt nodig? Het liefst koop ik het bij een winkel waar ik de kus cadeaubon kan inzetten, want die kan ik met korting kopen :)
Op elke Makita productpagina staat een kopje ‘Onderdelen’. Dan kom je hierop uit:
https://www.makita.nl/dat...pdf?rnd=2-11-202522:12:18

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Fuwor schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:13:
[...]

Op elke Makita productpagina staat een kopje ‘Onderdelen’. Dan kom je hierop uit:
https://www.makita.nl/dat...pdf?rnd=2-11-202522:12:18
Soms denk ik te moeilijk. Handleiding is wel logisch voor dit soort dingen :+

Bedankt, ik ga er 1 bestellen!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Is dit allemaal waar?

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
in dat geval: niet zelf gaan klooien maar een vakman laten komen. Een draagconstructie zelf gaan repareren op basis van halve informatie van de dakdekker en een avondje googlen lijkt me een recept voor ongelukken.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Nou, mijn eerste schok gekregen van 220 lekstroom. Viel mee want ik was redelijk goed geïsoleerd denk ik.

Ik heb last van water in de kruipruimte en de pomp krijgt niet al het water overal weg. Dus ik pak mijn klus stofzuiger die ook nat kan zuigen en doe mijn ding, gaat best goed, maar die 12 liter is dan best klein en snel vol. Blijkt dus dat het water te vies is en de vlotter vast zet waardoor die uitslaat als het apparaat te vol zit.

Water blies er aan de achterkant weer uit en toen ik em uit wilde zetten kreeg ik een schokje, vrij laag dat ik me af vroeg of het echt was of een kramp in mijn vingers. En daar na nog 2x.
Dus dan maar de stok de knop uit en eerst de stekker er uit voor ik em ging legen.

[ Voor 1% gewijzigd door Schway op 03-11-2025 10:38 . Reden: correctie gekregen, bericht aangepast. ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Schway schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:18:
Ik heb last van water in de kruipruimte en de pomp krijgt niet al het water overal weg.
Ik woon in het Noorden en hier staat standaard 10-15cm water in de kruipruimte in de winter/begin voorjaar. Wegpompen is totaal niet nuttig want de grondwaterstanden zijn hier best hoog.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schway schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:18:
Nou, mijn eerste schok gekregen van 220. Viel mee want ik was redelijk goed geïsoleerd denk ik.

Ik heb last van water in de kruipruimte en de pomp krijgt niet al het water overal weg. Dus ik pak mijn klus stofzuiger die ook nat kan zuigen en doe mijn ding, gaat best goed, maar die 12 liter is dan best klein en snel vol. Blijkt dus dat het water te vies is en de vlotter vast zet waardoor die uitslaat als het apparaat te vol zit.

Water blies er aan de achterkant weer uit en toen ik em uit wilde zetten kreeg ik een schokje, vrij laag dat ik me af vroeg of het echt was of een kramp in mijn vingers. En daar na nog 2x.
Dus dan maar de stok de knop uit en eerst de stekker er uit voor ik em ging legen.
Dat was dan lekstroom, geen 230V. 230V voel je echt wel een stuk beter.
Volgende keer dat ding in een geaard stopcontact duwen.

Signatures zijn voor boomers.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

Is dit allemaal waar?
Zonder foto's of tekeningen is het allemaal een beetje raden wat je bedoeld. hij bedoeld waarschijnlijk een draadeind inlijmen met epoxy maar of dat de oplossing is durf ik op basis van je omschrijving niet te zeggen. in basis vervang je constructief hout.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
twain4me schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:56:
[...]

Zonder foto's of tekeningen is het allemaal een beetje raden wat je bedoeld. hij bedoeld waarschijnlijk een draadeind inlijmen met epoxy maar of dat de oplossing is durf ik op basis van je omschrijving niet te zeggen. in basis vervang je constructief hout.
je gaat ook nog de vraag krijgen: als het daar heeft gelekt, waar is er nog meer schade. Het is niet dat het water netjes in die ene balk gaat blijven per definitie, maar mogelijk doorsijpelt naar andere delen en daar ook schade aanricht.

• Schway
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:46:
[...]

Dat was dan lekstroom, geen 230V. 230V voel je echt wel een stuk beter.
Volgende keer dat ding in een geaard stopcontact duwen.
Zat ie ook, alle stopcontact zijn geaard. Alleen het snoer zelf heeft geen aarde,
Gelukkig heb ik em niet meer nodig voor zulk werk dus straks schoonmaken, drogen, en inspecteren.
_Arthur schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:31:
[...]

Ik woon in het Noorden en hier staat standaard 10-15cm water in de kruipruimte in de winter/begin voorjaar. Wegpompen is totaal niet nuttig want de grondwaterstanden zijn hier best hoog.
Dat dacht ik dus ook hier in Leeuwarden, maar de aannemer en rioolman claimen van niet. Geen idee wie ik moet geloven. Ik denk dat ik zelf maar een peilbuis de grond in jas om te meten wat waar is.

[ Voor 37% gewijzigd door Schway op 03-11-2025 10:36 . Reden: tweede quote toegevoegd ]

• theduke1989
twain4me schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:56:
[...]

Ik heb nog een foto op de telefoon.
Je ziet de balken uitsteken. Ik moet echt iets snel doen. Misschien complete wand gieten met beton. Want regen kan zo makkelijk eruit druipen. Voorheen hadden we van die kankerverwekkende platen erop. Die had ik eraf gehaald om kosten te besparen voor de gevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAGIh1aopucNiuFrd5wog8ynoKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0L7q26rgdzRAFvKau7AbnCl2.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ni wilt het bedrijf pas volgend jaar beginnen.

De houtenbalken waren ervoor nog ook om de balkon van te maken, ik heb de balkon eraf gezaagd, die maken we nieuw, omdat die ook technisch niet in orde was.

[ Voor 6% gewijzigd door theduke1989 op 03-11-2025 11:20 ]

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:54

Martijn02

/* No Comment */

Ik heb sinds een week of wat dat er iets groeit een naadje in de kitrand van mijn voordeur. Het is een soort spons-achtig spul maar wel vrij stevig.

Omdat de voordeur donker van kleur is, en vol op het zuiden zit (staat vaak in de volle zon) heeft het schilderwerk nogal wat te verduren. Hierdoor is het schilderwerk rond het glas een beetje gebarsten. Ik vermoed dat er wat water tussen is gelopen waardoor er leven is ontstaan op een plek waar je het liever niet hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uCVXTfErcXqJmcIibtx9L7nZso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T2A0u7LZOQqmHrZU2NHG8Bf.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf binnenuit gezien kan je zien dat het wat breder tussen het glas en de deur zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH_7u8xCh9sY86ZZkeZJNu48u9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfVtgK36rAOixfFRCsSgwngC.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik hier wat mee zonder het glas er uit te halen? De glaslatten zitten aan de binnenkant, maar het glas zit er natuurlijk tussen gekit. (incl van die nep latjes die het glas in meerdere panelen lijken te verdelen)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-12 19:31
theduke1989 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:18:
[...]

Je ziet de balken uitsteken. Ik moet echt iets snel doen. Misschien complete wand gieten met beton. Want regen kan zo makkelijk eruit druipen. Voorheen hadden we van die kankerverwekkende platen erop. Die had ik eraf gehaald om kosten te besparen voor de gevel.
[Afbeelding]

De houtenbalken waren ervoor nog ook om de balkon van te maken, ik heb de balkon eraf gezaagd, die maken we nieuw, omdat die ook technisch niet in orde was.
Nog steeds lastig te zien wat je precies bedoeld, maar als het snel moet:
Wellicht bouwfolie aanbrengen? Is vaak redelijk waterdicht of geleid het water minstens naar beneden. Sommige versie zijn ademend. En het is niet direct permanent, zodat je nog even rustig kan nadenken.
En anders, de balken kan je sowieso behandelen met menie, impregneer of een ander beschermd middeltje.

• Evo X
Martijn02 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:39:
Ik heb sinds een week of wat dat er iets groeit een naadje in de kitrand van mijn voordeur. Het is een soort spons-achtig spul maar wel vrij stevig.

Omdat de voordeur donker van kleur is, en vol op het zuiden zit (staat vaak in de volle zon) heeft het schilderwerk nogal wat te verduren. Hierdoor is het schilderwerk rond het glas een beetje gebarsten. Ik vermoed dat er wat water tussen is gelopen waardoor er leven is ontstaan op een plek waar je het liever niet hebt.

[Afbeelding]

Vanaf binnenuit gezien kan je zien dat het wat breder tussen het glas en de deur zit.

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik hier wat mee zonder het glas er uit te halen? De glaslatten zitten aan de binnenkant, maar het glas zit er natuurlijk tussen gekit. (incl van die nep latjes die het glas in meerdere panelen lijken te verdelen)
Ik denk dat het wel meevalt?
Kit eruit snijden die lijkt overal gebarsten?, paddestoelen weghalen, rotte plekken eruit hakken/frezen als die er inmiddels onder zitten?, behandelen met houtrot(vuller)&voorbehandeling als dit grote plekken waren, kitten, 2x schilderen?

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-12 15:44
Hoe kan ik het beste drie binnendeuren vervoeren in een aanhangwagen. De bak van de aanhangwagen is ca 250 x 130 cm groot de binnendeuren zijn 201,5 x 83 cm.

Ik zat te denken om misschien een paar balken dwars op de aanhangwagen te leggen dus een stuk over de rand aan iedere kant. Daar bovenop de deuren te leggen en een spanband om het geheel te doen op twee plekken, bij de balken. Dan liggen de deuren wel niet in de bak.

Andere optie is de deuren plat in de bak en daar dan iets met balken maken dat het niet kan schuiven maar dat is ook niet zo makkelijk.

Of rechtop tegen het voorrek maar dat is niet zo heel erg hoog en lijkt mij ook niet zo stabiel.

Zijn er nog andere opties, wat is het beste?

• No Hands
Skidmarks schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:01:
Hoe kan ik het beste drie binnendeuren vervoeren in een aanhangwagen. De bak van de aanhangwagen is ca 250 x 130 cm groot de binnendeuren zijn 201,5 x 83 cm.

Ik zat te denken om misschien een paar balken dwars op de aanhangwagen te leggen dus een stuk over de rand aan iedere kant. Daar bovenop de deuren te leggen en een spanband om het geheel te doen op twee plekken, bij de balken. Dan liggen de deuren wel niet in de bak.

Andere optie is de deuren plat in de bak en daar dan iets met balken maken dat het niet kan schuiven maar dat is ook niet zo makkelijk.

Of rechtop tegen het voorrek maar dat is niet zo heel erg hoog en lijkt mij ook niet zo stabiel.

Zijn er nog andere opties, wat is het beste?
spanband op de vloer van de aanhanger, deuren in een verhuisdeken of kleed wikkelen en op de spanband leggen, spanband om het geheel heentrekken en normaal rijden. Twijfel je aan je rijstijl dan duw je nog een opegrold tuinkussen onder je stapeltje deuren. Dat schuift echt niet zomaar weg.

• No Hands
theduke1989 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:18:
[...]

[Afbeelding]

Dus even samenvatten, we kijken nu tegen een buitengevel aan waar eerder een beplating opzat? Die beplating is weg en nu constateer je dat de balken die je verdiepingsvloeren dragen ingerot zijn aan de koppen? Is dat helemaal rot tot binnenin? In principe kun je als je binnen je plafond openmaakt zien tot hoever het rot is, een balkkop kan wel vervangen worden zonder dat je hele verdiepingsvloer eruit hoeft.
Voor nu zou ik vooral zorgen dat de gaten dicht zijn, druk er een stuk isolatieplaat in en kit dat af ofzo. Dan kun je rustig aan oplossing zoeken want even stalen staven en epexoy erin blubberen omdat er paniek is lijkt me niet heel handig.
Komt er weer een nieuwe beplating voor de gevel? Is er al iemand met verstand van constructies komen kijken of het echt zo erg is als jij hier roept?

edit: de balken steken nu nog uit je gevel dus en je zoekt een oplossing om dat waterbestendig te maken tot er een nieuwe afwerking op je gevel zit? Dan kun je ze toch gewoon dik in de menie/verf/iets anders wat hout beschermd zetten? Hout kan veel langer onbeschermd buiten dan je zou denken als het maar af en toe weer goed opdroogt

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 03-11-2025 12:25 ]

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-12 15:44
No Hands schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:17:
[...]

spanband op de vloer van de aanhanger, deuren in een verhuisdeken of kleed wikkelen en op de spanband leggen, spanband om het geheel heentrekken en normaal rijden. Twijfel je aan je rijstijl dan duw je nog een opegrold tuinkussen onder je stapeltje deuren. Dat schuift echt niet zomaar weg.
Dus je bedoelt het goed inpakken en als één pakket maken maar het ligt dan nog wel los in de bak? Daar had ik niet over nagedacht maar dat is inderdaad ook een optie. Ik zou ook nog wel dat pakket met een touw aan de rand vast kunnen maken losjes zodat, als het schuift het niet de heel bak doorgaat.

• No Hands
Skidmarks schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:16:
[...]

Dus je bedoelt het goed inpakken en als één pakket maken maar het ligt dan nog wel los in de bak? Daar had ik niet over nagedacht maar dat is inderdaad ook een optie. Ik zou ook nog wel dat pakket met een touw aan de rand vast kunnen maken losjes zodat, als het schuift het niet de heel bak doorgaat.
Precies ja, als je een beetje rustig rijdt dan gaat dat toch niet aan de schuif? en eventueel nog een touwtje aan je kopschot als je aanhanger veel groter is dan je deuren maar dat is niet meer dan 25cm rondom toch?

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:31
Vraagje, ons "nieuwbouwhuis" is 8 jaar geleden opgeleverd en gestuuct, daarbij wetend dat dit gaat scheuren. Nu 8 jaar verder is het nodig tijd om weer eens de boel te gaan verven en op te frissen. Ik denk dat er totaal zo'n 4-5 scheuren zijn dus dat valt nog mee. Nu wil ik deze scheuren in de stuc gaan herstellen.

Mijn plan was om ze aan de zijkanten schuin in te gaan snijden en open te krabben daarna. Vervolgens gaas erop en met MP75 dicht te smeren en vervolgens te scheuren alvorens te gaan verven.

Is dit de juiste aanpak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-st-EWtabFoe3UvzTxRitBuUO_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lUaQLIJ2W9DNKM7j56pMu2x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHlFlruayPbnBE_WrjkTHEWCFLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16DOGtyMMM8x5aQj0VAJyJ3K.jpg?f=fotoalbum_large

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:03
Ik wil condenswater van o.a. een boiler en een WTW kwijtraken vanuit de schuur. Ik heb daar echter geen aansluiting op het riool. Is het een gek idee om hiervoor een infiltratieput te maken IN de schuur?

De vloer is van stoeptegels en we hebben goed doorlatende zandgrond, het water loopt heel makkelijk de grond in hier.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Ik zet net alles klaar om de wanden in de badkamer te stucken. Heb alle tegels eraf gehaald. Maar bedenk me net: moet ik dit niet eerst in de voorstrijk zetten? Betreft broze muren uit 1941:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbwcOBVqrVvtok7caR28J9PaqSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zWMABd3OBXkzQ7wJ6OtsWEU.jpg?f=fotoalbum_large

• dollyking

dollyking

duck tape

@Wimploo, prima, wel nog voorstrijken en MP75 kan prima. wel nog even nadoen met fix&finisch

• dollyking

dollyking

duck tape

LankHoar schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:35:
Ik zet net alles klaar om de wanden in de badkamer te stucken. Heb alle tegels eraf gehaald. Maar bedenk me net: moet ik dit niet eerst in de voorstrijk zetten? Betreft broze muren uit 1941:

[Afbeelding]
tuurlijk, met geel van dat gipsmerk.

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-12 20:07
Wellicht iemand hier een idee, want ik kan het niet goed online vinden, en ik vertrouw de chatbots niet zo.

Ik heb een aantal Berkvens deurkozijnen in huis zonder deur, geschikt voor berkvens 231.5x93 deuren. Nu zijn om wat voor een reden die deuren slecht (4-6 weken) leverbaar, vaak duur, of met hoge verzendkosten.

Nu kan ik even naar de bouwmaat kachelen om daar een stel Svedex deuren op de halen.

Vraag is, kan dat überhaupt? Ik denk zelf, paumelles op de juiste plek en gaan met die banaan, of die ik wat over het hoofd?

Gecensureerd.

• Schway
  • Niet online
Hemingr schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:57:
Wellicht iemand hier een idee, want ik kan het niet goed online vinden, en ik vertrouw de chatbots niet zo.

Ik heb een aantal Berkvens deurkozijnen in huis zonder deur, geschikt voor berkvens 231.5x93 deuren. Nu zijn om wat voor een reden die deuren slecht (4-6 weken) leverbaar, vaak duur, of met hoge verzendkosten.

Nu kan ik even naar de bouwmaat kachelen om daar een stel Svedex deuren op de halen.

Vraag is, kan dat überhaupt? Ik denk zelf, paumelles op de juiste plek en gaan met die banaan, of die ik wat over het hoofd?
Richting, de hoogte van het slot. Die moet wel goed in het gat vallen.
Misschien nog rekening houden met de dikte.

ooh en ik zie dat je de deur 90 graden moet draaien want je kozijnen zijn 231.5 x 93. maar de deur is 93x231,5.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:25
Hemingr schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:57:

Dat is toch allemaal standaard? Hier iig ook een svedex deur in een berkvens stalen kozijn, al die maten voor paumelles zijn allemaal gestandaardiseerd als de afmetingen overeen komen. Enige waar je rekening mee moet houden is de ruimte onder je deur, zodat je deur niet aanloopt op de vloer..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 03-11-2025 16:51 ]

• MrAngry
  • Laatst online: 13:04
Swelson schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:20:
Ik wil condenswater van o.a. een boiler en een WTW kwijtraken vanuit de schuur. Ik heb daar echter geen aansluiting op het riool. Is het een gek idee om hiervoor een infiltratieput te maken IN de schuur?

De vloer is van stoeptegels en we hebben goed doorlatende zandgrond, het water loopt heel makkelijk de grond in hier.
Gebruikelijker is om het op te lossen met een condenswaterpomp (voorbeeldje). Je kan daarmee vaak genoeg afstand en hoogte overbruggen om een afvoer te treffen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrAngry op 03-11-2025 17:07 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Andrehj

Dat kun je sowieso proberen, maar je kunt het ook anders oplossen.
Voor je boiler kun je een sanitair expansievat plaatsen (onderdeel van een speciale inlaatcombinatie), dan heb je geen druppelende inlaatcombinatie meer.
En je WTW kun je voorzien van een enthalpiewisselaar. Dan heb je ook daar geen afvoer meer nodig.

Mocht je toch voor een afwatering gaan: Denk je er wel aan dat voor je WTW die afvoer luchtdicht moet worden afgesloten, dus dat je een droogsifon toepast?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj

[Afbeelding]
Hoe zitten die inbouwdozen vast? Normaliter zet je die met gips (roodband, MP75 oid) in de muur, maar ik zie er niks omheen...

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:45

[Afbeelding]
Dat ligt r aan. Het is relatief weinig werk en kan nooit kwaad. Maar als ze verder hard aanvoelen en niet brokkelen en niet zuigen... Maar dat zijn veel 'maren'.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:45
chrisborst schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:46:
[...]

Nog steeds lastig te zien wat je precies bedoeld, maar als het snel moet:
Wellicht bouwfolie aanbrengen? Is vaak redelijk waterdicht of geleid het water minstens naar beneden. Sommige versie zijn ademend. En het is niet direct permanent, zodat je nog even rustig kan nadenken.
En anders, de balken kan je sowieso behandelen met menie, impregneer of een ander beschermd middeltje.
Dit lijkt mij tip nummer 1. Stevige bouw folie en dan eens rustig nadenken. In twee dagen tijd de meest uiteenlopende 'het moet nu' oplossingen, zonder al te veel onderbouwing. Van staven in houten balken met epoxy tot snel een betonnen muur 'zetten'.

Wat heb je met de aannemer tzt afgesproken die de gevelbekleding gaat vervangen hierover? En waarom is dat er nu al af, als ze pas volgend jaar gaan beginnen?

Als je zo twijfelt raad ik een constructeur aan oid, ga nu niets doen waar je spijt van krijgt...

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:39

Ik zou het op die manier wel oplossen maar liefst niet 'in' de schuur. Kan je het niet buiten laten weglopen? Je wil geen extra vocht in de ruimte brengen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sowieso wil je eigenlijk niet houten balken die contact maken met buitenmuren.
Er loopt altijd wel wat (condens)water langs de binnenzijde van de muren in de spouw. En misschien was vroeger loodmenie genoeg maar dat was toen je de buiten muur ook droog stookte met inwendige ( rooster in je binnen muur in de woonkamer) rooster gaten voor trek te krijgen als in een schoorsteen .
1938 woningen hadden dat.
Maar evengoed verrotte koppen vd vloerbalken die te dicht bij t maaiveld lagen. Loodflapje onder je balk op de stenen deed wel wat tegen optrekkend vocht maar vooral de slechte isolatie en continue tocht hield je huis "droog". En stoken was relatief goedkoop.

Ik zou als je nog flink voor afwerking zit een renovatieconstructeur raadplegen .
( die mensen zijn gewend om dingen heen te werken).

• Andrehj
sonina schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:22:
Ik zou het op die manier wel oplossen maar liefst niet 'in' de schuur. Kan je het niet buiten laten weglopen?
Dat is meestal een ideale manier om zo'n afvoer in de winter te laten bevriezen...

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Andrehj schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:06:
[...]

Hoe zitten die inbouwdozen vast? Normaliter zet je die met gips (roodband, MP75 oid) in de muur, maar ik zie er niks omheen...
Ik ga stucen met rotband, dus dan zit dat spul ook gelijk vast :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

SimonBR39 schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:06:
[...]

Dat ligt r aan. Het is relatief weinig werk en kan nooit kwaad. Maar als ze verder hard aanvoelen en niet brokkelen en niet zuigen... Maar dat zijn veel 'maren'.
Ja precies. Zekere voor het onzekere genomen en alles in de voorstrijk aan het zetten.

• sonina
Andrehj schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:59:
[...]

Dat is meestal een ideale manier om zo'n afvoer in de winter te laten bevriezen...
Als die leeg loopt, wat ook de bedoeling is, kan er toch niets bevriezen?

Het dient een darm / buis naar buiten te zijn waar geen water in blijft staan en die buiten leeg loopt.

Je zou perfect 90% van het traject 'binnen' kunne uitvoeren en laatste stukje naar buiten, desnoods klein stukje in een grote pijp onder de grond naar een putje een meter verder.

Ik zou proberen voorkomen dat het vocht terug in de schuur komt en dan dus voorzien dat er geen water vast staat.
Dat beetje water dat er door komt, dat gaat wel goed gaan. We zitten (tenminste waar ik woon), niet met weken perlafrost in de winter toch?

[ Voor 36% gewijzigd door sonina op 03-11-2025 20:47 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
sonina schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:36:
[...]Dat beetje water dat er door komt, dat gaat wel goed gaan. We zitten (tenminste waar ik woon), niet met weken perlafrost in de winter toch?
Het gegeven dat we een aantal zachte winters achter de rug hebben is geen garantie dat er zich niet alsnog een stevige vorstperiode zal aandienen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• sonina
Graaf de buis dan tot 60cm diep en voer ze dan naar buiten, een metertje van de schuur.

Zo iedereen tevreden? Je moet geen meters buiten leggen en daar gaat ook niet enorm veel water door / in blijven staan.

• Swelson
Andrehj schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:04:
[...]

Dat kun je sowieso proberen, maar je kunt het ook anders oplossen.
Voor je boiler kun je een sanitair expansievat plaatsen (onderdeel van een speciale inlaatcombinatie), dan heb je geen druppelende inlaatcombinatie meer.
En je WTW kun je voorzien van een enthalpiewisselaar. Dan heb je ook daar geen afvoer meer nodig.

Mocht je toch voor een afwatering gaan: Denk je er wel aan dat voor je WTW die afvoer luchtdicht moet worden afgesloten, dus dat je een droogsifon toepast?
Droogsifon bij WTW en expansievat voor boiler zijn beide bekend (ik sluit de systemen ook zelf aan). Enthalpiewisselaar ben ik ook naar aan het kijken inderdaad, maar ik wil m'n opties open houden. Dus ben gewoon benieuwd of ik iets over het hoofd zie, of iets doms ga doen.
MrAngry schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:05:
[...]

Gebruikelijker is om het op te lossen met een condenswaterpomp (voorbeeldje). Je kan daarmee vaak genoeg afstand en hoogte overbruggen om een afvoer te treffen.
Ja, liever niet extra techniek en complexiteit als ik het simpeler kan oplossen door het gewoon in de grond te laten lopen.
sonina schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:22:
[...]

Ik zou het op die manier wel oplossen maar liefst niet 'in' de schuur. Kan je het niet buiten laten weglopen? Je wil geen extra vocht in de ruimte brengen.
Probleem is ook dat de schuur verdiept ligt. Ik heb hem ook een stukje uitgegraven waardoor de vloer van de schuur 60 cm onder het maaiveld ligt. Dat geeft me meer stahoogte.

Gevolg is dat je bijv een WTW niet fatsoenlijk meer kunt aansluiten: je moet hem dan helemaal tegen het plafon aan hangen als je een condenswateraansluiting wilt maken met afvoer naar buiten (buis op 80 cm, sifon er op en dan de WTW unit daarboven). Als ik het in de schuur weg laat lopen, kan de WTW vlak boven de vloer hangen. Maakt buizen aansluiten ook 10x makkelijker.
Yaksa schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:57:
[...]

Het gegeven dat we een aantal zachte winters achter de rug hebben is geen garantie dat er zich niet alsnog een stevige vorstperiode zal aandienen.
Dit inderdaad. Als de golfstroom stopt, kan het weer compleet anders worden. Plus een buis naar buiten is een extra mogelijkheid voor ongedierte (marters, muggen, muizen).

Ik zat zelf ook te denken aan de buis ondergronds naar de tuin brengen door de muur heen en dan buiten in een infiltratieput. Maar dat is allemaal extra werk als ik het ook gewoon in de schuur weg kan laten lopen. Het is dezelfde zandgrond.

Wil ook voorkomen dat ik stilstaand water in de schuur heb (tegen muggen), dus daar wil ik ook nog wat op verzinnen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Swelson ik denk misschien te simpel maar als je een stuk pvc 100mm 1meterdiep in je vloer graaft en dan een 40/50 afvoerpijp daar weer in steekt met een ring van isolatie er omheen zodat de pijp bovengronds geïsoleerd is en gedeeltelijk 20cm ofzo ondergronds geïsoleerd is klem gestoken in de 100mm pijp. En dan in de 100mm laten lopen das meteen je buffer van 80cm bij D100mm.
Die keren dat het artic koud buiten is een antivorst kacheltje in je schuur plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 03-11-2025 21:58 ]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:43
Wij overwegen een badkamer op zolder te maken. Dat brengt wat uitdagingen met leidingwerk met zich mee want in de hoek van de beoogde badkamer is er nog geen afvoer.

Vlakbij de beoogde badkamer zit een lepe hoek in de trap. Daar lijkt prima een 125mm afvoer naar beneden te kunnen en komt uit in de trapkast op de BG. Vanuit daar verwacht ik een gat in de vloer te kunnen maken om in de kruipruimte uit te komen.

Waar ik me nog wat ‘zorgen’ over maak is dat de afvoer dan een vrije val heeft van ca. 7 meter. Zou dat veel geluidsoverlast opleveren? In de lepe hoek is er niet echt ruimte voor bochten.

Zijn er nog zaken om rekening mee te houden bij het maken van een afvoer op een plek waar die oorspronkelijk niet zat :)?

• Swelson
SquareOne schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:13:.

Waar ik me nog wat ‘zorgen’ over maak is dat de afvoer dan een vrije val heeft van ca. 7 meter. Zou dat veel geluidsoverlast opleveren? In de lepe hoek is er niet echt ruimte voor bochten.
Onderaan de overgang vanaf de verticale leiding starten met een 15 graden bocht en dan een recht stukje buis (50 cm ofzo). Vervolgens maak je de rest van de bocht (bijv. met een 30 graden bocht en een 45 graden bocht na elkaar).

Water valt dan tegen de schuine buiswand. Dat scheelt veel geluid.

Wat ook kan is twee keer 45 graden met een kort stukje buis ertussen.

Wat je in ieder geval niet moet doen is een 90 graden bocht onderaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjAzBhQoWvE3Cbe6tBNOTWEu7K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RnQHn17pcPaLlru7YiW4BoIE.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je ook het Dyka of Wavin binnenhuisriolering handboek gecheckt? Staat veel nuttigs in.

[ Voor 30% gewijzigd door Swelson op 04-11-2025 08:56 ]

• Swelson
Kun je ook een ontluchtingsleiding maken richting je dak? En komt er geen wc in die badkamer? Dan kun je de leiding naar beneden ook wel uitvoeren in 90 mm.

Als er wel een wc komt, pak dan 110 cm.

125 cm is de maat voor riolering onder je oprit, waar meerdere 110 buizen op uit komen. Beetje groot voor in huis. Je wilt nl. dat de buis voldoende gevuld is met water, anders blijft er vuil in liggen langs de randen.

• SquareOne
Swelson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:39:
[...]

Onderaan de overgang vanaf de verticale leiding starten met een 15 graden bocht en dan een recht stukje buis (50 cm ofzo). Vervolgens maak je de rest van de bocht.

Water valt dan tegen de schuine buiswand. Dat scheelt veel geluid.

Heb je ook het Dyka of Wavin binnenhuisriolering handboek gecheckt? Staat veel nuttigs in.
Dank. Geen ervaring mee, ik ga de handboeken bekijken!

• SquareOne
Swelson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:43:
Kun je ook een ontluchtingsleiding maken richting je dak? En komt er geen wc in die badkamer? Dan kun je de leiding naar beneden ook wel uitvoeren in 90 mm.

Als er wel een wc komt, pak dan 110 cm.

125 cm is de maat voor riolering onder je oprit, waar meerdere 110 buizen op uit komen. Beetje groot voor in huis. Je wilt nl. dat de buis voldoende gevuld is met water, anders blijft er vuil in liggen langs de randen.
Goed punt van de ontluchting. Dat moet wel kunnen. Er zit wel al ontluchting op de riolering / standleiding waar dan in de kruipruimte op aangesloten wordt.

Er komt wel een toilet. Zal dan 110mm worden.
Pagina: 1 ... 472 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/