Aanhanger opknappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Sinds een aantal weken heb ik een aanhanger. Het ding is is vrij beroerde staat voor wat betreft de laadbak, dus ik wil hem gaan opknappen. Nou heb ik zeker geen twee linker handen, maar ik heb ook geen enkele ervaring met een project als dit, dus ik probeer me een beetje voor te bereiden op wat ik tegen ga komen.

In de eerste plaats moet er iets aan de laadvloer gedaan worden, maar ik wil ook de zijkanten meenemen en al het houtwerk vervangen door 18mm betonplex.

Hier een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tcbykmb4j-cUlSKIBB4JiW9g_eo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rS6nKNLKcKHDHivn2nW3s3Tm.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO0ikguH53JrlqXP2t4T9DHEpJ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h04CsppU26i97oGbNfW71RI0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wq2sgBjYFY4okY_nlF--HJIwjs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG5meWXgyhKbOTLr9AHksWLp.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bheiKr2iE8b2eIJ5TFUJinCfWk0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ejwTfxDUSKY8Dw6KoCOnvT4.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltshoMmFmzmjTvhk_4SNsxfDtL4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gM7L2nEaps8roboQ5UphRdU.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY58U11RmnQDJQ_VWRLhkeWK8PA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzbTsip43ViaYzHGvlrbJ1xd.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik voorzie alvast een aantal knelpunten die ik moet oplossen:

• De bodemplaat is 6-7cm breder dan de betonplex platen die ik wil gaan halen (132 vs 125 cm). Dus ik vermoed dat ik 2 delen moet maken. Dat is iets minder materiaal-efficient maar volgens mij de enige oplossing.

• De zijkanten ga ik zo te zien niet plaatsen zonder het profiel eromheen weg te slijpen. Dat is wat mij betreft geen probleem, alleen ik kan niet lassen dus voor het netjes terugbevestigen ben ik wel afhankelijk van anderen.

• Het 'rekje' aan de disselkant is verbogen. Ben niet zo bang voor verlies van stevigheid, maar het staat niet heel erg mooi dus ik moeteen manier verzinnen om dat weer netjes te krijgen.

• Verder wil ik alle bouten, moeren, haken en kettingen vervangen.

Heeft iemand wel eens eerder met dit bijltje gehakt? Zijn er do's en don'ts waar ik als betrekkelijke leek zeker aan moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:56
Je kunt toch de zijkanten plaatsen voordat je de vloer doet? Dan hoef je volgens mij niet de profielen weg te slijpen.

Dan steek je ze er van onderaf in en zet je ze daarna vast met slotbouten.

en anders is dit toch een goed project om te leren lassen?

[ Voor 13% gewijzigd door nachtnet op 27-06-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
inderdaad zoals @nachtnet Al zegt zijn de zijkanten u profielen.
Wat ik zou doen de bodemplaat eruit halen.
Oudr zijkanten eruit halen en binnen kant van de stalen u profielen op meten.
Ik denk dat hier 9mm betonplex in past.
Die schuif je erin van onder .
Dan met je tussen de zijkanten en voor en achterkant de binnenmaat op en daar laat je een plaat voor zagen op die maat.
18 mm zal wel passen .
Mocht een een paar cm in de breedte missen dan zou ik er persoonlijk een aluminium hoekprofiel inzetten aan beide kanten (4 cm breed bv ).

Als je de bodem er toch uit hebt leg dan ook meteen een nieuwe kabel en lasdoos aan op het frame zodat je voorlopig geen geoxideerde contacten tegen gaat komen.

Het recht buigen van het rekje kan misschien met een rechte balk van hardhout en zware lijm klemmen op de uiteinden en dan met de moker hem recht slaan tegen het hout aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Las werk heb je toch zo te zien op foto 4.
Het houd is wel te vervangen zonder te slijpen en lassen lijkt me. Zie lijstje hierboven.
Kijk ook naar de elektra en de banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Betonplex is er ook in 3050x1530mm. De bodem uit één stuk kan dus wel. :)

Denk wel aan het afwerken van de kopse kanten van het betonplex, die zijn niet echt waterbestendig. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Xander op 27-06-2020 13:11 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Voor €49 heb je een elektrode lasapparaat bij lidl-shop.nl
Dit lijkt me inderdaad een uitstekend projectje om daar mee te gaan oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Let er even op dat dit verzinkt of gegalvaniseerd staal lijkt, en dat geeft behoorlijk schadelijke dampen als je dit gaat lassen (en in mindere mate) slijpen! Zorg dus voor voldoende beschermingsmiddelen en goede ventilatie als je dit doorzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
vergeet je de banden, lagers, aansluitingen en losbreekrem niet ook op te knappen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:52
Eens met hierboven.
Kijk even wat een vergelijkbare aanhangwagen nieuw kost en of dit nog zin heeft om al die energie er in te stoppen.
Volgens mij heb je deze al voor 700,-.
Als je hier nieuwe banden, betonplex, elektra etc. voor moet aanschaffen ben je de helft al kwijt schat ik in.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het rekje aan de voorkant moet je lassen. Dat betekent dat je het kaal moet slijpen, lassen en daarna weer opnieuw laten verzinken. Dat laatste gaat niet wanneer er al beplating in zit, dus moet je kijken naar je werkvolgorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Deze aanhanger heeft me vooralsnog geen geld gekost, en de investeringen die ik doe zijn ook deels omdat ik het een leuk project vindt waar ik weer wat van hoop te leren.

Qua betonplex weet ik dat er grotere maten zijn, maar ik kan een paar nieuwe platen 18mm platen op de kop tikken voor 30 euro per stuk. Voor een 3050x1530 plaat heb ik 4 platen van 2500x1250 :)
De sealer voor de zijkanten staat al in bestelling in ieder geval.

Ik wil er al met al niet veel meer dan 200-300 euro in steken. Verder zie ik alleen nog niet hoe ik de zijkanten van onderaf in die u-profielen gaan krijgen, maar misschien dat ik 'm daarvoor eerst helemaal moet strippen.

Qua leren lassen vind ik zo'n setje van 50 euro zeker nog wel de moeite van het overwegen waard, maar een lashelm is dan ook nog wel nodig, en ik kan me zo voorstellen dat begeleiding van iemand die dit al eerder heeft gedaan ook wel erg handig is.

Dat er dampen vrijkomen bij slijpen/lassen van verzinkte of gegalvaniseerde materialen had ik ook al gelezen ja, dus er komt ook nog een 3m halfgelaatsmasker met goede filters.
Pagina: 1