[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 452 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

vso schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:18:
[...]

tipje ... onderzijde van de kast een plastic U-profiel met een beetje siliconen kit oid afwerken .. gaat het DIY werk net iets langer mee wellicht dat je met wat overschot aan siliconen kit de afloop op kan vangen..
Fraai zal het niet zijn maar wellicht effectief genoeg :)
Kastje staat op siliconen-dopjes, komt dus nooit in het water te staan. Tevens zijn alle randen dicht gesmeerd met een dikke laag verf. Daar verwacht ik geen problemen mee :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ardana schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Kastje staat op siliconen-dopjes, komt dus nooit in het water te staan. Tevens zijn alle randen dicht gesmeerd met een dikke laag verf. Daar verwacht ik geen problemen mee :)
De tijd zal het uitwijzen :) is ook maar een tip...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 22:19
Ik ben plannen aan het maken om een kleine aanpassing aan de indeling van mijn huis te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9O0mZfSHw8jnGuc6nBPui11Qng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5kVltnSrEy7OrosLw6FOh3wT.png?f=user_large

Mijn huidige bergruimte/garage is aan de kleine kant, en mijn woonkamer heeft een onlogische hoek. Het plan is dus om een nieuwe muur te plaatsen(rode muur) en dan vanuit de bergruimte een nieuwe deur(ook rood) te maken, zodat er een extra berghok ontstaat. Ondanks dat de huidige berging volledig geïsoleerd is blijft dit een koude ruimte.

Nu heb ik de volgende 2 vragen:

Het plan is om de rode muur uit te voeren in cellenbetonblokken. maar ik vraag me af of ik deze dan nog extra moet isoleren?
Ik heb geen idee welk soort kozijn/deur ik het beste kan gebruiken, ik neem aan dat een standaard stalen kozijn + Opdek deur niet voldoende isolatie bied. Welke kan ik het beste toepassen?

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

BrammeS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:22:
Ik ben plannen aan het maken om een kleine aanpassing aan de indeling van mijn huis te maken:
(...)

Het plan is om de rode muur uit te voeren in cellenbetonblokken. maar ik vraag me af of ik deze dan nog extra moet isoleren?
Ik heb geen idee welk soort kozijn/deur ik het beste kan gebruiken, ik neem aan dat een standaard stalen kozijn + Opdek deur niet voldoende isolatie bied. Welke kan ik het beste toepassen?
Ik zou die muur inderdaad isoleren. Dat kan ook aan de binnenzijde van de berging, maar je moet even berekenen waar je dauwpunt komt te liggen om te bepalen of je isoleert aan de schuurzijde of aan de woningzijde. Ook voor geluid is gunstig om te isoleren, is misschien richting je woonkamer wel prettig..

Daarbij zou ik voor een houten kozijn met houten deur gaan. Minder koudeoverdracht op die manier. Wat ik me afvraag is of de wand tussen je schuur en woonkamer een dragende wand is. Op tekening lijkt de wand zo dik voor een niet-dragende wand.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:03
cooper87 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:05:
Ik woon in een huis uit 1989 en ben op zoek naar een koord voor een ventilatie-/schuifrooster. Het gaat om dit type (met koord):

[Afbeelding]

Hier kun je het onderdeel zien wat ik mis:

[Afbeelding]

Iemand enig idee?
Als ik je 2e foto zie mis je niet alleen een koord maar het hele draai mechanisme. Staat er ergens een merk/naam op de roosters?
Ze lijken veel op die ik heb, zelfde bouwperiode. Deze zijn van AluAl, AluArt Aluminium b.v.
Misschien als je hier op zoekt dat je wat kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:55

[Afbeelding]

Mijn huidige bergruimte/garage is aan de kleine kant, en mijn woonkamer heeft een onlogische hoek. Het plan is dus om een nieuwe muur te plaatsen(rode muur) en dan vanuit de bergruimte een nieuwe deur(ook rood) te maken, zodat er een extra berghok ontstaat. Ondanks dat de huidige berging volledig geïsoleerd is blijft dit een koude ruimte.

SChuifdeur naar nieuwe berghok niet een idee?
Je verliest best veel ruimte met draaideuren vlak bij elkaar :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

Ik ben niet zo'n fan van cellen beton, het isoleert slecht. ik zou metalstud nemen met wediplaat/qboard. en glaswol als isolatie middel.
Ik zou die 1,5m niet bij de berging voegen... een "verborgen" deur bij de te plaatsen wand en er bruikbare (werk/opslag/hobby) ruimte ervan maken kan ook. of doe een verplaatsbare wand ..opties genoeg.

Wat een berg deuren op die paar m2, en dan wil je er nog 1 toevoegen 8)7 LOL :+

ps jou huis doe wat je wilt natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35
DasNieNix schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Als ik je 2e foto zie mis je niet alleen een koord maar het hele draai mechanisme. Staat er ergens een merk/naam op de roosters?
Ze lijken veel op die ik heb, zelfde bouwperiode. Deze zijn van AluAl, AluArt Aluminium b.v.
Misschien als je hier op zoekt dat je wat kan vinden.
Thanks! Ik zie Altec staan op de draaiknop (was erg lastig te zien; zie het nu pas); maar kan helaas geen bijbehorende knop vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

--HYPER--392 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:07:
Even een vraag, we willen thuis een schilderij wand gaan maken, het idee is om een grote plaat tegen de wand te schroeven 200x100 en daar meerdere lijsten tegen aan te gaan hangen. De plaat zelf willen we ook een kleur gaan geven. De vraag is even. Mdf of multiplex?
Ik zou 18mm multiplex of underlayment pakken en daar een 3/6/9mm MDF plaat op lijmen. In MDF is het lastig schroeven (met een beetje geweld trek je een schroef er zo uit), maar het is wel heel glad af te werken. In underlayment schroeven is super eenvoudig en stevig, maar niet echt makkelijk glad af te werken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

[Afbeelding]

Waarom niet een dubbele kastenwand, een voor de berging en een voor de woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:48

M-ThijZ

Riding on Rails

vso schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Dun plaat met aan de achterzijde paar latjes in een raamwerk is lichter .. dan een solide mdf/multiplex plaat

Je kan ook aan schilderij rails denken .. en gewoon plinten/sierlijst op de muur plakken en binnenvlak verven, gezien de kans dat je het verplaatst klein is.

Vele wegen naar Rome
Een dergelijk project ligt ook nog op mij te wachten. Voordeel is dat ik al schilderijrails heb hangen, maar als je meerdere kleine lijstjes (collage) wilt ophangen dan zitten die draden elkaar al gauw in de weg.

Ik had zelf het idee om een lichtgewicht houten plaat op te hangen aan de rail, en deze te voorzien van magneetverf, zoals dit: https://www.supermagnete....and-met-eigen-magneetverf

Bedankt voor de tip om te werken met een lichtgewicht houten frame. Welk materiaal zou je dan gebruiken voor de dunne plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

--HYPER--392 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:07:
Even een vraag, we willen thuis een schilderij wand gaan maken, het idee is om een grote plaat tegen de wand te schroeven 200x100 en daar meerdere lijsten tegen aan te gaan hangen. De plaat zelf willen we ook een kleur gaan geven. De vraag is even. Mdf of multiplex?
Schroef je de plaat zelf direct tegen de muur? Dan maakt gewicht niet zoveel uit. Ergens een MDF 18mm plaat 244/122 (Evt met lakdraagfolie) op maat laten zagen?
Lijkt me sneller en minder gedoe dan een frame maken waar weer dunner multi/mdf op komt waar schroeven dan weer minder houvast hebben. In 18mm kun je prima 25/30mm schroef in draaien (evt klein voorboren), een schilderij in deze formaten is meestal ook weer niet zo enorm zwaar.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:18

--HYPER--392

Powered by Fiat

Tjark schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Schroef je de plaat zelf direct tegen de muur? Dan maakt gewicht niet zoveel uit. Ergens een MDF 18mm plaat 244/122 (Evt met lakdraagfolie) op maat laten zagen?
Lijkt me sneller en minder gedoe dan een frame maken waar weer dunner multi/mdf op komt waar schroeven dan weer minder houvast hebben. In 18mm kun je prima 25/30mm schroef in draaien (evt klein voorboren), een schilderij in deze formaten is meestal ook weer niet zo enorm zwaar.
De keuze is of stevigheid (multiplex) of netter afwerken (mdf) het plan was wel om de plaat koud tegen de muur te schroeven.

De lijsten zijn inderdaad niet zo zwaar. Dus ik denk dat het met mdf wel moet gaan

[ Voor 16% gewijzigd door --HYPER--392 op 04-01-2021 13:55 ]

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
Vraag voor de klussers,
Ik ga straks een tijdelijke schuur bouwen om een oud stalen frame heen. (Tijdelijk is ongeveer 2 jaar.)
De schuur wordt straks gebruikt voor opslag hout en spullen tijdens de verbouwing. Ga ik dan de buitenkant met bijv. rebat delen betimmeren, isoleren, en binnenkant met osb zodat als we een bakkie aan het doen zijn we ook nog een beetje warm kunnen zitten ? en niet alles gaat roesten ?

Het moet eigenlijk zo goedkoop mogelijk, want over 2 jaar komt er toch een nieuwe schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:45
Voor een tijdelijke opslag lijkt me binnen én buiten betimmeren en isoleren behoorlijk overkill? Als je al een frame hebt (met deur?) kun je er ook voor kiezen om het geheel alleen te bekleden met een afdek zeil eventueel met wat planken verstevigd. Dit wordt ook gebruikt om daken tijdelijk wind/water dicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik zou oppassen met het doorbreken van de muur. Doorgaans is deze muur op BG en EV (en in de fundering) als stabilisatiewand aanwezig om stijfheid in de constructie van het blok (of huis) te krijgen, om geen domino te gaan spelen met de muren. Bij mijn oplevering werd duidelijk gezegd dat je met iedere binnenmuur mocht klooien behalve met die twee.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

M-ThijZ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Een dergelijk project ligt ook nog op mij te wachten. Voordeel is dat ik al schilderijrails heb hangen, maar als je meerdere kleine lijstjes (collage) wilt ophangen dan zitten die draden elkaar al gauw in de weg.

Ik had zelf het idee om een lichtgewicht houten plaat op te hangen aan de rail, en deze te voorzien van magneetverf, zoals dit: https://www.supermagnete....and-met-eigen-magneetverf

Bedankt voor de tip om te werken met een lichtgewicht houten frame. Welk materiaal zou je dan gebruiken voor de dunne plaat?
Ja die draadjes zat ik ook al aan te denken, eerlijk gezegd ik verwacht niet te veel van de magnetische verf..

Maar ja het andere alternatief is bv is alsnog een frame van 2m x 1m te maken, en (gekscherend) een betonijzer-mat/wapenings staal ipv een plaat te gebruiken .. en sterke magneetjes in de fotoframepjes te verlijmen met epoxy. Dit kan je verbergen door een dun triplex/plastic plaat oid tussen het betonijzer als je wilt ..

Brainstormen is soms wel eens handig .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Even een vraag over vloerverwarming. Momenteel hebben we nog een CV installatie met radiatoren. Over enkele jaren zijn we van plan dit te gaan vervangen voor vloerverwarming. Op dit moment wil ik de badkamer en de toilet gaan vervangen en hier gelijk vloerverwarming aanleggen. Deze vloerverwarming wil ik voor de komende tijd gewoon op de CV aansluiten met een thermostaat op de retour. Nu wil ik de 16mm vloerverwarmingsbuis van de toilet in de kruipruimte aansluiten op de CV. Gaat dit goed met ontluchten of blijft er altijd lucht in de leiding zitten?

Het gaat om 1m2 voor het toilet en 6m2 voor de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Opperhoof schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:36:
Even een vraag over vloerverwarming. Momenteel hebben we nog een CV installatie met radiatoren. Over enkele jaren zijn we van plan dit te gaan vervangen voor vloerverwarming. Op dit moment wil ik de badkamer en de toilet gaan vervangen en hier gelijk vloerverwarming aanleggen. Deze vloerverwarming wil ik voor de komende tijd gewoon op de CV aansluiten met een thermostaat op de retour. Nu wil ik de 16mm vloerverwarmingsbuis van de toilet in de kruipruimte aansluiten op de CV. Gaat dit goed met ontluchten of blijft er altijd lucht in de leiding zitten?

Het gaat om 1m2 voor het toilet en 6m2 voor de badkamer.
ik had tijdje geleden soortgelijke vraag --> RTL/RTV ventiel .. anyway .. speciaal ventiel waarmee je ipv radiator een "korte" vloerverwarmings lus op de bestaande CV aansluit .. geen extra meuk nodig behalve het ventiel en je vloerwarmings buis.

Maar als je over de hele vloer VV gaat aanleggen zou ik wachten .. en het in 1x doen .. zijn het deze 2 aparte ruimte(s) en bv de slaapkamers met LTV radiatoren .. tja dan is dat ventiel wellicht beter

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
hpmkruit schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:44:
Voor een tijdelijke opslag lijkt me binnen én buiten betimmeren en isoleren behoorlijk overkill? Als je al een frame hebt (met deur?) kun je er ook voor kiezen om het geheel alleen te bekleden met een afdek zeil eventueel met wat planken verstevigd. Dit wordt ook gebruikt om daken tijdelijk wind/water dicht te houden.
afdekzijl nog niet aan gedacht. Maar dat gaat wel klapperen in een woonwijk. Er komt ook een WC in, en echt inbraak proef is het ook niet. Dus het moet wel dicht getimmerd worden, maar de vraag is dan of rabat delen etc een goede oplossing is, of dat er misschien nog andere hout soorten zijn zie goedkoop, en een beetje water bestendig zijn.

Oude deur van het woonhuis heb ik al liggen, die ga ik gebruiken. En het frame bedoel ik mee (4 poten, wat tussen balken, + dak )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30

Crazy-

Best life ever

Na (bijna!) een jaar in onze nieuwe woning; en fulltime (ik) thuiswerken en waar ik dit minimaal 3 dagen blijf doen, gaan we toch maar eens aan de slag en de zolder aanpakken.

De eerste stap is het plaatsen van een dakkapel. De eerste aannemer heeft contact opgenomen, nog wat extra vragen gesteld en gaat in ieder geval een indicatie offerte opgeven. Dat laat ik maar doen ;-)

Het afwerken ga ik verder zelf doen. Voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paXkeyAPMHMp4K-IICis4h80ags=/800x/filters:strip_exif()/f/image/75Jg2QSHMbr0b0f9JUNE6FP1.png?f=fotoalbum_large

Muur-tot-muur: 510cm
Knieschot-knieschot: 700cm

Dankzij de de 40cm buitenmuur + 15/5/15 spouwmuur hebben we een mogelijkheid een dakkapel van 500cm te plaatsen; haaks op de buitenmuur & 30cm naar binnen buurzijde. Aannemer gaf wel aan dat dit wellicht 10cm minder kan zijn; afhankelijk van de manier van montage overstek etc etc. Dat is dan zo. Die laatste 10cm gaat het niet om hangen uiteraard.

Na montage dakkapel trek ik gelijk een vliering op 240cm plafond hoogte en om de draag-balkdikte te 'minimaliseren' wil ik een tussenwand gebruiken als draagmuur (10cm gipsblokken of houtskelet?). Deze komt dan op 200cm te staan; betekend dus balken van 210cm + 310cm (63x160). OSB plaat als afwerking, heb ik een mooie vliering van ongeveer 105-110cm. Prima voor de koffers en 'gooi over 10 jaar maar weg rotzooi'

De schedingswand ga ik voorzien van schuifdeuren (het gaat de masterslaapkamer worden, 7x3m vloer opp) en links acherin de hoek het washok; bereikbaar via slaapkamer - wat praktischer is qua ruimte efficientie. Ook komt daar de 400 liter hygienevat te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNO8PzaVZa5a_ixqYlqXKGSx0dE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BISRGz5NCj4VnLQr0PnwA1rN.png?f=fotoalbum_large

Tevens overweeg ik om de vloer te voorzien van vloerverwarming; maar ik zie er echt tegenop om dit (1) zelf te doen (2) te laten doen ivm de eventuele mega stofwerking. Andere kant : nu ik toch bezig ben ... kleine moeite. Nog even overpeinzen & prijs opvragen.

Het is nu nog wel even wachten op offertes voor ik echt aan de slag kan; maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divitiae
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 14:14
Ik heb een vraag over wandafwerkingen.

De woonkamer heeft een gladde stuc afwerking, maar daar zijn momenteel veel banen op te zien. Verder is er een goed zichtbare krimpscheur op de plek van de aanbouw (zie foto's).

Nu willen wij deze wanden zo strak mogelijk (wit) krijgen.

Twee opties die we tot nu toe hebben gehoord:

1. Wanden opschuren, krimpscheur uithakken en vullen. Daarna sauzen of verfspuiten. Spuiten gaat denk ik de voorkeur naar uit, aangezien je anders alsnog kans hebt op baanvorming?

2. Krimpscheur laten zitten (misschien een beetje opschuren), en de woonkamer met renovlies behangen. Daarna verfspuiten.

Ik vroeg mij af of jullie een voorkeur hebben voor een bepaalde aanpak.

Ervaring met een goede verfspuiter is ook welkom!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:32
Graag wil ik jullie advies vragen.
Boven m'n voordeur heb ik onderstaand rooster. Hierdoor komt momenteel een aardig beetje kou naar binnen.
Het is momenteel zo'n 8 graden rondom de deur en als gevolg daarvan is de rest van de gang ook zo'n 14 graden. Ik verwacht dus als ik de kou boven de deur hier kan stoppen, dit de warmte in de woning ten goede zal komen.

Kan ik dit zomaar afdichten al dan niet tijdelijk en zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zelf zat ik te denken om een PIR plaat erin te plaatsen en deze vervolgens met een 4mm multiplex weg te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0AQHahzrHCrNjIE1dMVaVsHf2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tO01bJXrtXs8F2w3PVF1LT5j.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:59:
maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!
Een airco. Echt. Op zolder wordt het mega heet in de zomer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Een airco. Echt. Op zolder wordt het mega heet in de zomer.
Ha ja :-) komt er 1000% haha. Mooie Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Na (bijna!) een jaar in onze nieuwe woning; en fulltime (ik) thuiswerken en waar ik dit minimaal 3 dagen blijf doen, gaan we toch maar eens aan de slag en de zolder aanpakken.

De eerste stap is het plaatsen van een dakkapel. De eerste aannemer heeft contact opgenomen, nog wat extra vragen gesteld en gaat in ieder geval een indicatie offerte opgeven. Dat laat ik maar doen ;-)

Het afwerken ga ik verder zelf doen. Voor het idee:

[Afbeelding]

Muur-tot-muur: 510cm
Knieschot-knieschot: 700cm

Dankzij de de 40cm buitenmuur + 15/5/15 spouwmuur hebben we een mogelijkheid een dakkapel van 500cm te plaatsen; haaks op de buitenmuur & 30cm naar binnen buurzijde. Aannemer gaf wel aan dat dit wellicht 10cm minder kan zijn; afhankelijk van de manier van montage overstek etc etc. Dat is dan zo. Die laatste 10cm gaat het niet om hangen uiteraard.

Na montage dakkapel trek ik gelijk een vliering op 240cm plafond hoogte en om de draag-balkdikte te 'minimaliseren' wil ik een tussenwand gebruiken als draagmuur (10cm gipsblokken of houtskelet?). Deze komt dan op 200cm te staan; betekend dus balken van 210cm + 310cm (63x160). OSB plaat als afwerking, heb ik een mooie vliering van ongeveer 105-110cm. Prima voor de koffers en 'gooi over 10 jaar maar weg rotzooi'

De schedingswand ga ik voorzien van schuifdeuren (het gaat de masterslaapkamer worden, 7x3m vloer opp) en links acherin de hoek het washok; bereikbaar via slaapkamer - wat praktischer is qua ruimte efficientie. Ook komt daar de 400 liter hygienevat te staan.

[Afbeelding]

Tevens overweeg ik om de vloer te voorzien van vloerverwarming; maar ik zie er echt tegenop om dit (1) zelf te doen (2) te laten doen ivm de eventuele mega stofwerking. Andere kant : nu ik toch bezig ben ... kleine moeite. Nog even overpeinzen & prijs opvragen.

Het is nu nog wel even wachten op offertes voor ik echt aan de slag kan; maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!
mooie post !

Stof bende word het zoiezo of je dat zelf of door anderen laat doen, of je nu schuurt, beton freesmachine doet .. goeie stofafzuiging helpt wel enorm ..

ik heb op mijn raam nu warmte werende folie (dubbelglas) geplakt .. scheelt me bakken met hitte in de zomer, samen met 14-16cm glaswol dak isolatie trouwens. ik heb alleen een simpele ventilator en beetje bijverwarming momenteel nodig .. voor isolatie/folie was het -10 en +45 graden (gevoelsmatig) nu is het 18 tot 25 graden .. zonder al te veel moeite ..
ps de verwarming op zolder is jaar geleden afgekoppeld en verwijderd .. en is nu nada

Zolang de vloer "glad" is .. zou ik eerlijk gezegd wachten met airco/vloerverwarming ... of zorgen dat je in de rest van het huis nog ervan kan genieten :) als je terug leest/zoekt (in dit topic) op mijn naam heb ik wat foto's van mijn zolder en de zware 70kg beton vlak machine .. DM me mocht je meer info willen

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-05 15:49

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

cooper87 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Thanks! Ik zie Altec staan op de draaiknop (was erg lastig te zien; zie het nu pas); maar kan helaas geen bijbehorende knop vinden.
Voldoet deze niet? https://www.rvsland.nl/draaiknop-37mm.

Vorig jaar onze woning gekocht en één van onze wensen was toch wel renovatie treden over de trap. De gehele trap zat onder de lijmresten van tapijt, na veel schuren, diverse middelen en met een verfbrander alles er uiteindelijk afgekregen. We hadden vervolgens de trap afgeplakt zodat de stucadoors aan de slag konden. Maar die hadden alles weg getrapt zodat ik vervolgens alles weer opnieuw kon gaan doen. :/

Na overname woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbMRrafbiKkNF3rCfIeTkdx0v8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPWSOlJFvavX5KhFSbeKqsxM.jpg?f=fotoalbum_large

Na het schuren en schoonmaken door de stucadoors
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4szgBQer0mvg3aq-ET2DNu6NwVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PReoSkATqy0yGmr5ly8hQcD4.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ma7OH_HJZuLKtUX6U5JGUcHOT44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xG4XFJjJQPWO2x9cDimEHeGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiwWJf0FBsBxtwdmg1eQ7jGfgFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuHvJv9QSvTLxFFQIY3h8vpb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog de zijkanten netjes afwerken. Maar we zijn in ieder geval tevreden met het resultaat tot zover. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:56
Nemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Vorig jaar onze woning gekocht en één van onze wensen was toch wel renovatie treden over de trap. De gehele trap zat onder de lijmresten van tapijt, na veel schuren, diverse middelen en met een verfbrander alles er uiteindelijk afgekregen. We hadden vervolgens de trap afgeplakt zodat de stucadoors aan de slag konden. Maar die hadden alles weg getrapt zodat ik vervolgens alles weer opnieuw kon gaan doen. :/

Na overname woning:
[Afbeelding]

Na het schuren en schoonmaken door de stucadoors
[Afbeelding]

Tijdens:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

Nu alleen nog de zijkanten netjes afwerken. Maar we zijn in ieder geval tevreden met het resultaat tot zover. :D
Ziet er netjes uit! Was dat een beetje te doen om de treden nauwkeurig op maat te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
MisterEagle schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Ziet er netjes uit! Was dat een beetje te doen om de treden nauwkeurig op maat te maken?
@Nemean Ben hier ook benieuwd naar. En welke renovatietreden heb je precies gebruikt?

Zat laatst ook naar zoiets te kijken maar schrok nogal van de prijzen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:19
Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Waarom dan ook niet verwarmen met de airco? Kun je de vloerverwarming achterwege laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 07:29

Ik zou geen schuifdeuren willen. Een gewone deur houdt meer geluid tegen van de cv/ventilatie.
Xander schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:05:
[...]

@Nemean Ben hier ook benieuwd naar. En welke renovatietreden heb je precies gebruikt?

Deze overzettreden heb ik:
https://homingxl.nl/stepw...D8tgGXZjlVM4aAmvWEALw_wcB

Een trap bekleden is eigenlijk niets anders dan laminaat leggen voor gevorderden. Moeilijkheid wordt ook bepaald door de draai van de trap.

Nog een tip: fix het kraken! Dit soort bouten werkten bij mij prima: https://www.lamiwood.nl/p...f-complete-set-13-treden/

[ Voor 6% gewijzigd door bazzzzzz op 04-01-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Laatst online: 30-05 15:49

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

MisterEagle schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:03:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat het niet iets is wat we nog een keer zouden doen. Er gaat veel tijd in zitten. We waren van plan om eerst een trapspin te gebruiken maar een winkelhaak en een zwaaihaak werkte in ons geval beter doordat onze treden in eerste instantie recht leken maar op sommige plekken toch een bepaalde afwijking hadden.

Verder is het veel passen en meten, je kunt beter er te weinig afzagen dan te veel. Op die manier hebben we geen enkele overzettrede verpest.
Xander schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:05:
[...]
De prijzen van een traprenovatie laten uitvoeren is inderdaad erg duur. Diverse zaken in de regio vroegen algauw €2000 ~ €3000. Wij hadden op hetzelfde moment een offerte voor PVC opgevraagd en een trap met PVC laten bedekken zou op ongeveer €600 uitkomen. De reden waarom wij alsnog voor renovatie treden hebben gekozen is door het dempende effect. Onze trap kraakt nu ook stukken minder dan voorheen en het voelt degelijk aan.

Wij hebben die van JéWé gekocht bij de Praxis tijdens een actie (deze). Hierdoor viel de prijs gunstiger. In totaal was ik incl. kit (Bison) en een Trapspin ongeveer €650 +/- kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kipfel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:12:
[...]

Waarom dan ook niet verwarmen met de airco? Kun je de vloerverwarming achterwege laten.
Is wel een optie en overweeg ik ook nog. Ook omdat de 1ste verdieping ook geen VVW heeft; dan is een split unit een “prima” oplossing behalve qua geluid wellicht.

Echter de WP is er al & mag wel wat extra leiding werk hebben (nu enkel 50m2 BGG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

bazzzzzz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:13:
[...]

Ik zou geen schuifdeuren willen. Een gewone deur houdt meer geluid tegen van de cv/ventilatie.
[...]
Dat is wellicht wel een puntje. De ruimte waar de MV zelf hangt kan ik eventueel met een deur afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:47:
[...]

mooie post !

Stof bende word het zoiezo of je dat zelf of door anderen laat doen, of je nu schuurt, beton freesmachine doet .. goeie stofafzuiging helpt wel enorm ..

ik heb op mijn raam nu warmte werende folie (dubbelglas) geplakt .. scheelt me bakken met hitte in de zomer, samen met 14-16cm glaswol dak isolatie trouwens. ik heb alleen een simpele ventilator en beetje bijverwarming momenteel nodig .. voor isolatie/folie was het -10 en +45 graden (gevoelsmatig) nu is het 18 tot 25 graden .. zonder al te veel moeite ..
ps de verwarming op zolder is jaar geleden afgekoppeld en verwijderd .. en is nu nada

Zolang de vloer "glad" is .. zou ik eerlijk gezegd wachten met airco/vloerverwarming ... of zorgen dat je in de rest van het huis nog ervan kan genieten :) als je terug leest/zoekt (in dit topic) op mijn naam heb ik wat foto's van mijn zolder en de zware 70kg beton vlak machine .. DM me mocht je meer info willen
Het betreft trouwens de noordzijde waar de dakkapel komt. Scheelt een hoop zon instraling. Dak wordt 16cm PIR, wanden 12cm PIR.

Verder snap ik niet helemaal je opmerking qua wachten met airco/vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Het betreft trouwens de noordzijde waar de dakkapel komt. Scheelt een hoop zon instraling. Dak wordt 16cm PIR, wanden 12cm PIR.

Verder snap ik niet helemaal je opmerking qua wachten met airco/vloerverwarming?
Als je nu geen isolatie hebt, en straks is je hele dak geisoleerd eventueel nog PV op de zuidzijde oid .. zou ik een jaar aankijken voordat je met VV / Airco aan de slag gaat..

Na "radicaal" isoleren van onze woning is het actief verwarmen/koelen van de woning veel minder noodzakelijk..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Crazy- schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:23:
[...]

Met een airco kun je ook verwarmen. Geen VVW nodig dan. Ik heb boven ook geen verwarming, op de airco na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

vso schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Als je nu geen isolatie hebt, en straks is je hele dak geisoleerd eventueel nog PV op de zuidzijde oid .. zou ik een jaar aankijken voordat je met VV / Airco aan de slag gaat..

Na "radicaal" isoleren van onze woning is het actief verwarmen/koelen van de woning veel minder noodzakelijk..
ah zo ;-) nee dak van dakkapel had ik het over. Woning is uit 2015 en al voorzien van 30cm isolatie 😂 check ook mn sign. Ligt reeds 6,3kWp PV. Ook op noord. Dat moet straks verplaatst worden. Nog even uitdaging of ik alle alle 10 panelen weer kwijt kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 04-01-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Met een airco kun je ook verwarmen. Geen VVW nodig dan. Ik heb boven ook geen verwarming, op de airco na.
lucht/lucht WP als verwarming is een optie; maar we willen geen “herrie” in de nachten van dat ding. En aangezien je lucht niet kan bufferen heeft de vloer een voordeel. (&stil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Recent heb ik vastgesteld dat de geberit (inbouwreservoir) aan de onderkant niet meer goed vast zit. Tenminste dit is wat ik vermoed gezien onderstaande situatie. :/

Onderstaand is de situatie als er niemand op de wc zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmduL2nAcCARmNg4TdxNPjWM4FA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIASyNmZOBJlfgWYEA1ITsyW.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande kier in de voeg ontstaat als er iemand op de wc zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtwE7pdJhbbV1rfLvVUc1J-6V50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aV2QsI8EOxFJN2QcdDptwv34.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt mijn vermoeden dat de onderkant van het inbouwreservoir op de één of andere manier is los geraakt?

Ik wil dit graag weer vast proberen te zetten zonder dat er tegels kapot moeten. De ene breuk in één tegel is wel acceptabel, dit ziet je, zeker op deze plek, vrijwel niet.

Heeft iemand een goed advies wat ik hiermee aan moet?

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 19:58
DJ^ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:14:
Recent heb ik vastgesteld dat de geberit (inbouwreservoir) aan de onderkant niet meer goed vast zit. Tenminste dit is wat ik vermoed gezien onderstaande situatie. :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt mijn vermoeden dat de onderkant van het inbouwreservoir op de één of andere manier is los geraakt?

Ik wil dit graag weer vast proberen te zetten zonder dat er tegels kapot moeten. De ene breuk in één tegel is wel acceptabel, dit ziet je, zeker op deze plek, vrijwel niet.

Plaats aan de voorkant van de pot een houten latje die de WC ondersteunt als je erop gaat zitten. :+

Ok maar serieus :

edit

niet goed gekeken dat het inbouw pot is.

Dan hangt het ervan af wat erachter zit... is het een frame.. dan moet het frame goed vastgezet worden. Is het overigens niet dat alleen het onderste tegeltje is 'ingedeukt" en dat daardoor de pot ook iets meer kan kantelen?

[ Voor 10% gewijzigd door mouse86 op 04-01-2021 21:08 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

mouse86 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Plaats aan de voorkant van de pot een houten latje die de WC ondersteunt als je erop gaat zitten. :+

Ok maar serieus :

WC pot eraf halen.
Schroefdraad eruit.
Kies voor een nieuwe plug met lijm en zet deze erin vast
Zet de pot er weer op.
Je vermoedt dat het schroefgat te groot is geworden? Dus dat het inbouwreservoir verder wel goed vast zit?

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had hetzelfde in mijn vorige woning. Die had onvoldoende ondersteuning onderaan. Ik heb toen de pot gedemonteerd en daarna met een multitool door het losmaken van de voegen een tegel heel eraf gehaald.

In het onderliggende hout heb ik toen een gat gemaakt waardoor ik balkjes hout plaatsen zodat de pot niet meer kon “inveren”. Die balkjes heb ik met montagekit vast gezet. Vervolgens de tegel er weer op.

Het is niet de mooiste oplossing maar het werkte wel

XXXVI

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
bazzzzzz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:13:
[...]

Nog een tip: fix het kraken! Dit soort bouten werkten bij mij prima: https://www.lamiwood.nl/p...f-complete-set-13-treden/
Of ik mis iets, of dat is echt je reinste oplichterij.

Men koopt:Ben je €7,39 kwijt. Lekker 500% marge er bovenop gooien en blijkbaar verkoopt het, goede business... Mosterd na de maaltijd voor jou, maar voor de rest die dit in gedachten heeft, koop het lekker in losse delen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Laatst online: 13:29

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het inbouwframe (typisch staal) gaat niet zomaar bewegen. Probleem zit typisch in het geen waar de tegels opzitten. Wedi heeft daarom b.v. extra versteviging bij hun nieuwe I Board Plus.
Je hebt waarschijnlijk een slappe ondergrond (gips, houtplaat). Krijg je de tegel los en kun je iets plaatsen wat dikker is of beter kan afsteunen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:48
Daarom de achterwand van je WC van 18mm multiplex maken. Oplossing die hierboven genoemd werd met de multitool lijkt me de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

significant schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Het inbouwframe (typisch staal) gaat niet zomaar bewegen. Probleem zit typisch in het geen waar de tegels opzitten. Wedi heeft daarom b.v. extra versteviging bij hun nieuwe I Board Plus.
Je hebt waarschijnlijk een slappe ondergrond (gips, houtplaat). Krijg je de tegel los en kun je iets plaatsen wat dikker is of beter kan afsteunen?
Dit en zit er een isolatiemat tussen?
Die vangt ook wel wat beweging op.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
g00gle schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:50:
Daarom de achterwand van je WC van 18mm multiplex maken. Oplossing die hierboven genoemd werd met de multitool lijkt me de makkelijkste oplossing.
En die plaat vervolgens ook aan je frame vastzetten. Voorkomt het (al zij het marginaal) deinzen van je plaat.
3mm metaalboor voorboren en dan 4mm schroeven werken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Voor de deuvelmensen onder ons, waar halen jullie je deuvels?

Het lijkt er momenteel op dat het ofwel piepkleine zakjes zijn (genre 10 voor 3euro) of kilo verpakkingen, maar de handzame maat van 200 stuks voor 3-6€ lijkt overal uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tarkin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:46:
Voor de deuvelmensen onder ons, waar halen jullie je deuvels?

Het lijkt er momenteel op dat het ofwel piepkleine zakjes zijn (genre 10 voor 3euro) of kilo verpakkingen, maar de handzame maat van 200 stuks voor 3-6€ lijkt overal uitverkocht.
https://www.gereedschapce...ngsmateriaal/deuvels.html zie daar een hoop voorraad? Anders toolstation, heeft ook her en der voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Een domme vraag maar ik ben de 'adapter' kwijt van mijn Einhell boormachine. Een mooie reden om een beter alternatief te kopen maar eigenlijk voldoet deze nog prima. Nu zoek ik dus een AC Adapter van 14,4V 1.4 Ah maar die vind ik niet op websites als Toolnation. De zoekresultaten gaan allemaal naar Alibaba, Banggood en andere Chinese websites Het gaat dus puur om zo'n kabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.njuskalo.hr/image-w920x690/elektronski-uredaji/ac-dc-adapter-punjac-14.4v-1.04a-slika-126992222.jpg

Zijn deze vrijwel niet verkrijgbaar in NL of zoek ik verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:10
Niet nog een oude adapter van een oude router liggen? Die zijn 12V ipv 14,4V, maar wellicht werkt het daarmee ook wel. Te lage spanning maak je niks mee stuk over het algemeen. Te hoge spanning wel, dus even goed op de sticker kijken (ook naar de polariteit!).

Hoe kom je trouwens bij die 14,4V? Dat is de spanning van de accu denk ik, net als de capaciteit: 1,4Ah.
Ik vermoed dat de adapter een andere spanning had.

Edit: handleiding opgezocht. Je hebt een adapter van 18V DC nodig die minstens 0,35A kan leveren. Zie blz. 5/44. Als de winkels weer open zijn zou je eens bij een kringloopwinkel kunnen kijken. Die in mijn woonplaats heeft vaak bakken vol met adapters, in het verleden wel eens een adapter gekocht om een LED-strip mee te voeden bijv.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:58

BTS

@Aghanim
https://www.einhell-service.com/nl_NL/

Had je hier al op gekeken?

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb een vraag. We hebben een lichtschakelaar voor onze badkamer die buiten de badkamer zit, in onze slaapkamer.
Ik zou die lichtschakelaar eigenlijk in de badkamer willen hebben.

De schakelaar zit in een gipswandje en ik wil hem verplaatsen naar de andere kant van die wand. Dus "spiegelen". Zou het mogelijk zijn om die schakelaar/inbouwdoos om te draaien zonder dat ik daarbij zichtbare schade maak? En kan ik überhaupt een ingebouwde inbouwdoos 'omdraaien' of verwijderen en opnieuw gemonteerd krijgen?

Een alternatief is uiteraard een KlikAanKlikUit oplossing. Die passen echter weer niet in mijn huidige schakelmateriaal. Die wil ik het liefst wel blijven gebruiken. De genoemde lichtschakelaar is namelijk onderdeel van een hotelschakeling. Onze badkamer heeft 2 deuren.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 05-01-2021 09:42 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 17:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ja, alleen daar is de adapter niet op voorraad/niet meer leverbaar en kost deze 25 euro. Dat leek me nogal duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 08:03
Van 35 euro voor een einhell 14,4V boormachine?
Daarvoor koop je een nieuwe machine :)

Ik ga ervanuit dat het max een tientje mag kosten, anders is het niet interessant :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:52
Aghanim schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:13:
Een domme vraag maar ik ben de 'adapter' kwijt van mijn Einhell boormachine. Een mooie reden om een beter alternatief te kopen maar eigenlijk voldoet deze nog prima. Nu zoek ik dus een AC Adapter van 14,4V 1.4 Ah maar die vind ik niet op websites als Toolnation. De zoekresultaten gaan allemaal naar Alibaba, Banggood en andere Chinese websites Het gaat dus puur om zo'n kabel:

[Afbeelding]

Zijn deze vrijwel niet verkrijgbaar in NL of zoek ik verkeerd?
Kijk voor de lol eens naar de machines van de lidl. Prima spul voor het geld en voor weinig koop je een losse body voor andere machines:
https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-12V/p100311480

en een boorhamer versie:
https://www.lidl-shop.nl/...-boorhamer-12V/p100256215

Er is ook een 20v versie die wat krachtiger is.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 05-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
PaT schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:27:
Ik heb een vraag. We hebben een lichtschakelaar voor onze badkamer die buiten de badkamer zit, in onze slaapkamer.

De schakelaar zit in een gipswandje en ik wil hem verplaatsen naar de andere kant van die wand. Dus "spiegelen". Zou het mogelijk zijn om die schakelaar/inbouwdoos om te draaien zonder dat ik daarbij zichtbare schade maak? En kan ik überhaupt een ingebouwde inbouwdoos 'omdraaien' of verwijderen en opnieuw gemonteerd krijgen?

Een alternatief is uiteraard een KlikAanKlikUit oplossing. Die passen echter weer niet in mijn huidige schakelmateriaal. Die wil ik het liefst wel blijven gebruiken. De genoemde lichtschakelaar is namelijk onderdeel van een hotelschakeling. Onze badkamer heeft 2 deuren.
Dit zou moeten lukken, als je een hollewand doos hebt :
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/493/327/91/DV_8_4178433_01_4c_NL_20141110164134.jpg
Deze kun je met de schroefjes losdraaien, en de doos verwijderen. Wel eerst spanningsloos maken natuurlijk, en zorgen dat je de buis(in geval van een los hangende flex) niet 'verliest' in de wand :o

Dan gaatje doorprikken naar de andere kant, boor van 76mm(voor bovenstaande doos) en de doos daar weer inklemmen. Gok alleen dat je aan de huidige kant geen gat wil hebben zitten, dan zou je daar de doos moeten laten zitten en wellicht een blindplaat op doen oid. weet alleen niet of dat past, dat ligt er aan hoe dik de wand is. Normale inbouwdozen zijn 4 of 5cm. Wandje meestal 9/10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Om mijn assortiment zelfgemaakte houten spellen wat uit te breiden wil ik graag verder naar het bonenspel, maar ik weet niet hoe je zulke gaten kan freezen. Ik kom niet echt verder dan een holprofielfrees. Punt is dat je toch wel een gat van zo'n 4-5cm diameter wilt freezen en dat gaat met holprofielfrezen eigenlijk niet zo goed, zeker niet als je zoekt met een schacht van 8mm.

Weet iemand hoe deze bewerking heet en welk gereedschap daarvoor het beste geschikt is? Ik beschik zelf over een redelijke bovenfrees, maar niet over draaibanken of CNC frezen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bakema schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Dit zou moeten lukken, als je een hollewand doos hebt :
[Afbeelding]
Deze kun je met de schroefjes losdraaien, en de doos verwijderen. Wel eerst spanningsloos maken natuurlijk, en zorgen dat je de buis(in geval van een los hangende flex) niet 'verliest' in de wand :o

Dan gaatje doorprikken naar de andere kant, boor van 76mm(voor bovenstaande doos) en de doos daar weer inklemmen. Gok alleen dat je aan de huidige kant geen gat wil hebben zitten, dan zou je daar de doos moeten laten zitten en wellicht een blindplaat op doen oid. weet alleen niet of dat past, dat ligt er aan hoe dik de wand is. Normale inbouwdozen zijn 4 of 5cm. Wandje meestal 9/10cm.
Ik zie daar toch een paar uitdagingen. Ten eerste, hoe krijg ik de huidige doos er uit? Dat zal gewoon een doos zijn die vastgefrut zit met gips/pur/whatever. En speelruimte om de electra buis uit de huidige wcd te duwen zal er ook wel niet zijn.
2 dozen achter elkaar gaat nooit passen, het zijn maar wandjes van 7 cm dik (gipsblokken)
Dan, hoe krijg ik dit erin. Ik weet dat de kabeldoorvoeren eraf kunnen bij deze dozen, maar dan nog vraag ik mij af of ik de electra buis überhaupt wat kan terugduwen in de wand.

Tenslotte vind ik het geen ramp om een blond plaatje in mijn slaapkamer te hebben, maar kan je die ook achterop een hollewanddoos monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Je kan die doos toch gewoon eruit slopen/breken/snijden? Ik neem aan dat je hem niet per se hoeft te hergebruiken, want zo duur zijn die dingen niet.

Of je de buizen terug kan duwen zie je pas als het zooitje eruit is. Je kan misschien je doos openmaken/verwijderen, kijken hoe het zit en of je het ziet zitten om een gat in je badkamer te maken en dan verder. Risico is dat het inderdaad niet gaat, dan zet je er een nieuwe doos in en schroef je het weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
PaT schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Ik zie daar toch een paar uitdagingen. Ten eerste, hoe krijg ik de huidige doos er uit? Dat zal gewoon een doos zijn die vastgefrut zit met gips/pur/whatever. En speelruimte om de electra buis uit de huidige wcd te duwen zal er ook wel niet zijn.
2 dozen achter elkaar gaat nooit passen, het zijn maar wandjes van 7 cm dik (gipsblokken)
Dan, hoe krijg ik dit erin. Ik weet dat de kabeldoorvoeren eraf kunnen bij deze dozen, maar dan nog vraag ik mij af of ik de electra buis überhaupt wat kan terugduwen in de wand.

Tenslotte vind ik het geen ramp om een blond plaatje in mijn slaapkamer te hebben, maar kan je die ook achterop een hollewanddoos monteren?
Ik zou eerst de huidige doos verwijderen. Misschien rondom veel gaatjes boren met een klein boortje, aardappelmesje, whatever. het is gibo dus eruit halen is niet moeilijk maar of dat zonder zichtbare schade gaat lukken betwijfel ik. Je blijft toch altijd kutten met de aanvoer buis, een keertje trekken en er brokkelt al wat af.

Dan het gat boren in de tegels vanuit de badkamer en een groter gat voor het plaatsen van de doos vanuit de slaapkamer. Dot gips erin, nieuw inbouwdoosje erin frotten vanaf de slaapkamer. Dicht smeren en dan aan de slaapkamer kant een blinde plaat op de muur kitten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 20:11

je kunt ook gewoon een opbouw schakelaar in de badkamer plaatsen, dan hoef je alleen een gaatje te boren voor de draden. Is (mogelijk want smaak) iets minder mooi maar wel VEEL minder werk.

edit en het kost €2: https://www.gamma.nl/asso...laar-opbouw-wit/p/B460424

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 05-01-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:18:
Niet nog een oude adapter van een oude router liggen? Die zijn 12V ipv 14,4V, maar wellicht werkt het daarmee ook wel. Te lage spanning maak je niks mee stuk over het algemeen. Te hoge spanning wel, dus even goed op de sticker kijken (ook naar de polariteit!).

Hoe kom je trouwens bij die 14,4V? Dat is de spanning van de accu denk ik, net als de capaciteit: 1,4Ah.
Ik vermoed dat de adapter een andere spanning had.

Edit: handleiding opgezocht. Je hebt een adapter van 18V DC nodig die minstens 0,35A kan leveren. Zie blz. 5/44. Als de winkels weer open zijn zou je eens bij een kringloopwinkel kunnen kijken. Die in mijn woonplaats heeft vaak bakken vol met adapters, in het verleden wel eens een adapter gekocht om een LED-strip mee te voeden bijv.
Thx, ik denk dat dit verklaart waarom ik zo weinig adapters op 14,4 en 1,4Ah vond :+

@sjorsjes thx voor de link. Ga deze bestellen, is qua kosten prima. Een nieuwe machine van een beter merk bestellen is ook geen probleem maar als iets prima voldoet vind ik het zonde om weg te gooien :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Omdat vrouwlief graag in een bepaalde zetel zit met geen makkelijk toegang om iets van glas/bord te zetten -> mini koffie/aanzet tafeltje als kerst cadeau (met kleine opberg ruimte voor haar sudoku boekjes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEPn7cxZWAQa-q0XoTlO7uCCT1E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ml4tsQIQeuxnKQvybIK9BGXp.jpg?f=fotoalbum_medium

Meranti & eik met een eerste probeersel voor een "waterval" effect waar het houtpatroon doorloopt over de hoek .

[ Voor 3% gewijzigd door k995 op 05-01-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

k995 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:35:
Omdat vrouwlief graag in een bepaalde zetel zit met geen makkelijk toegang om iets van glas/bord te zetten -> mini koffie/aanzet tafeltje als kerst cadeau (met kleine opberg ruimte voor haar sudoku boekjes):

[Afbeelding]

Meranti & eik met een eerste probeersel voor een "waterval" effect waar het houtpatroon doorloopt over de hoek .
nice d:)b maar zulk fraais verdient eigenlijk een iets fraaiere foto ;)

nevermind, plaatje is klikbaar |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-01-2021 11:44 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:20
en mooi eettafeltje om op de bank naar rad van fortuin te kijken (of lingo of wat ze tegenwoordig maar tonen) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[Afbeelding]

Mooi tafeltje, maar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UphkEoI.png

Wel typisch een vrouw hè :X Je zou eens moeten bewegen voor je koffie/thee :P

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

[Afbeelding]

Heel netjes gedaan _o_
Heb je meer foto's van je werkzaamheden? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-05 21:34

yay

Laatst werd er het 'French cleat' systeem besproken om de werkplaats / garage te organiseren.

Ik heb een gisteren een Youtube-kanaal ontdekt (What Meike Makes) waar twee video's gedeeld worden:
French Cleat System
French Cleat attachments

Buiten dat het informatief is, is het ook nog eens aangenaam om te kijken. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

Asteroid9

General Failure

yay schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:17:
Laatst werd er het 'French cleat' systeem besproken om de werkplaats / garage te organiseren.

Ik heb een gisteren een Youtube-kanaal ontdekt (What Meike Makes) waar twee video's gedeeld worden:
French Cleat System
French Cleat attachments

Buiten dat het informatief is, is het ook nog eens aangenaam om te kijken. :+
Uit nieuwsgierigheid even geklikt en ik snap wat je bedoelt, gelijk al 2 pluspunten voor dit kanaal.... :+

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Atlas schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Heel netjes gedaan _o_
Heb je meer foto's van je werkzaamheden? :)
Neen normaal doe ik wel maar de bedoeling was om alles uit eik te doen, maar die planken waren echt krom getrokken (omdat alles in een onverwarmd ruuinhuis ligt) heb me dus een week bezighouden met die terug rechter te krijgen en er rechte stukken uit te zagen om dan te zien dat ik te weinig had en dus die meranti er moest aanmaken dat ik gewoon vergeten foto's te nemen ben.

Gereedschap was gewoon makita invalzaag en heel veel lijm/dowels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
PaT schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Ah nee ik dacht dat je een gipswandje bedoelde, dus houten frame en aan 2 kanten gipsplaat. Maar dan is het een ander verhaal inderdaad. De simpelste manier lijkt me dan ook om aan de badkamer kant een opbouw schakelaar te maken, en simpelweg door de doos heen te boren. 2 draadjes erdoor een klaar, aan de andere kant evt blindplaat oid op maken.

Als je tegels hebt op die plek in de badkamer dan is dat wel een dingetje, kans dat je de tegel van de achterkant los wipt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Bakema schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Ah nee ik dacht dat je een gipswandje bedoelde, dus houten frame en aan 2 kanten gipsplaat. Maar dan is het een ander verhaal inderdaad. De simpelste manier lijkt me dan ook om aan de badkamer kant een opbouw schakelaar te maken, en simpelweg door de doos heen te boren. 2 draadjes erdoor een klaar, aan de andere kant evt blindplaat oid op maken.

Als je tegels hebt op die plek in de badkamer dan is dat wel een dingetje, kans dat je de tegel van de achterkant los wipt :X
Meten waar het gat ongeveer moet komen en dan door de tegel en de muur naar de inbouwdoos boren. En verder zoals jij zegt inderdaad. Meest simpele om te doen. Nooit andersom boren, dat kost je de tegel.

Anders wordt het wat breken en hakken, maar ook niet zo spannend. Dozenboor voor tegels op wederom de goede plek in de badkamer en dan kom je vanzelf aan de andere kant uit. Kleine afwijking hoeft geen probleem te zijn, als je maar bij de draden kunt komen. Wel eerst dan de oude doos eruit hakken.

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
[...]

Is de badkamer dus ik zou dan wel even 3 draadjes doortrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:17
[...]

Of als je het toch als inbouw wilt:
* VD-draden losmaken en een stukje terug trekken naar de centraaldoos zodat ze weg zijn uit de inbouw doos. Maar niet zo ver dat je er met een tang niet meer bij kan.
* bestaande doos slopen; liefst een beetje subtiel; dus snijden; gaatjes in het plastic boren etc.
* proberen de aansluit-mof met de pvc pijp los te maken.
* doos verder slopen en verwijderen.
* gat voor de doos uitboren; afhankelijk van de muur kan je of verder boren vanuit hetbestaande gat; of een center gat boren en dan vanuit de badkamer de doos inboren.
* wat extra ruimte maken rond de pvc pijp met de draden (zodat de pvc pijp meer richting badkamer kan.
*nieuwe doos er in; draden terug trekken
* afwerken.

Of plan B als je nog genoeg ruimte in je muur hebt; door de achterkant van de doos boren richting badkamer. Dozenboor vanuit de badkamer; en dan een dun doosje er tegenaanlijmen:
Zoiets dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 05-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

Bastien schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:09:
[...]
Nooit andersom boren, dat kost je de tegel.
mwa, rustig met een glasboor lijkt 't me wel te doen voor een pilot-hole?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/30133.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 05-01-2021 15:18 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
Ja heel voorzichtig doen dan, denk dat ik te lomp ben en teveel kracht zou zetten :+

Maar wie weet heeft TS wel helemaal geen tegels op dat plekje in de badkamer:)
Flix20 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Is de badkamer dus ik zou dan wel even 3 draadjes doortrekken ;)
Je doelt op een aardedraad denk ik? Ben benieuwd waar je die op gaat aansluiten bij een schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Bakema schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:24:
Ja heel voorzichtig doen dan, denk dat ik te lomp ben en teveel kracht zou zetten :+

[...]

Je doelt op een aardedraad denk ik? Ben benieuwd waar je die op gaat aansluiten bij een schakelaar
I stand corrected, het gaat inderdaad over een schakelaar, niet een stopcontact.

Schakelaars zijn dan toch ook wel heel erg 2020! Gaat tegenwoordig toch allemaal dmv sensors etc![/s]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
Wij krijgen binnenkort de sleutels voor onze nieuwe (bestaande) woning uit de jaren '50. Naast verduurzaming en dergelijke willen we ook de indeling beneden en boven op de schop gooien.

Zie hier plattegronden van de huidige situatie (links) en wat wij voor ogen hebben (rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO-4z_tOzlBQOLPY9eaj-tspSuM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jQr9ov8UgPx4W6D84FjD5vgF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTBIdRsPgUCIeTsPG-VJS9AZwn8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OytomqwZ8YEIpysUI5w8vVEP.png?f=fotoalbum_tile

Onze wensen zijn om een mooie woonkeuken, een bijkeuken en een kantoor(tje) te realiseren op de begane grond. Wat vinden jullie hiervan? Zijn er nog dingen die beter kunnen of dingen die aan- of af te raden zijn als jullie dit zo zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bakema schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:24:

[...]

Helaas wel tegels aan de badkamer zijde, dat is ook 1 van de zaken waar ik tegenaan hik.
En zoals gezegd is het een hotelschakeling, dus stiekem toch drie of 4 draadjes.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Daan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:45:
Wij krijgen binnenkort de sleutels voor onze nieuwe (bestaande) woning uit de jaren '50. Naast verduurzaming en dergelijke willen we ook de indeling beneden en boven op de schop gooien.

Zie hier plattegronden van de huidige situatie (links) en wat wij voor ogen hebben (rechts).

[Afbeelding][Afbeelding]

Onze wensen zijn om een mooie woonkeuken, een bijkeuken en een kantoor(tje) te realiseren op de begane grond. Wat vinden jullie hiervan? Zijn er nog dingen die beter kunnen of dingen die aan- of af te raden zijn als jullie dit zo zien?
Enige dat ik zou overwegen is de deur van het kantoor naar de bijkeuken open te laten gaan. Het is al niet groot, en op deze manier mis je al een flinke hoek. Niet dat je anders die hoek vol zal proppen, maar toch..

Verder is de indeling niet heel gek 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 17:44

Wimo.

Shake and Bake!

Dus je komt binnen en het eerste wat je ziet is de keuken? Tjsa.. ik heb dat in mijn huidige huis ook. Prachtige keuken, enorme eyecatcher als je binnenkomt. Maar met twee kleine kinderen is het altijd een rotzooi..

Mocht ik ooit verhuizen, dan gaat de keuken weer mooi een 'hok' in.

Dit is het nu hier.. nooit meer ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aheQ6qqua4vpEvVGwon4zUHDyz8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4OLDWna7mYY6Sif493iuqHm.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 41% gewijzigd door Wimo. op 05-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Flix20 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:15:
Graag wil ik jullie advies vragen.
Boven m'n voordeur heb ik onderstaand rooster. Hierdoor komt momenteel een aardig beetje kou naar binnen.
Het is momenteel zo'n 8 graden rondom de deur en als gevolg daarvan is de rest van de gang ook zo'n 14 graden. Ik verwacht dus als ik de kou boven de deur hier kan stoppen, dit de warmte in de woning ten goede zal komen.

Kan ik dit zomaar afdichten al dan niet tijdelijk en zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zelf zat ik te denken om een PIR plaat erin te plaatsen en deze vervolgens met een 4mm multiplex weg te werken.

[Afbeelding]
Na al het trap geweld zou ik graag bovenstaand nog even onder de aandacht willen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Koekstra schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Enige dat ik zou overwegen is de deur van het kantoor naar de bijkeuken open te laten gaan. Het is al niet groot, en op deze manier mis je al een flinke hoek. Niet dat je anders die hoek vol zal proppen, maar toch..
Goed punt, ga ik overwegen :)
Wimo. schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
Dus je komt binnen en het eerste wat je ziet is de keuken? Tjsa.. ik heb dat in mijn huidige huis ook. Prachtige keuken, enorme eyecatcher als je binnenkomt. Maar met twee kleine kinderen is het altijd een rotzooi..
Zo is het idd. Wij hebben ook 2 (jonge) kinderen, maar die worden ook een keer groot en dan heb je dat niet meer. Ik heb het gewoon geaccepteerd dat het af en toe (oke, meestal) een zooi kan zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:45:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vraag me af of je het zo kan realiseren dikke muren zijn vaak "dragende" delen,
Tussen de keuken/bij keuken een "poort" te hebben zorgt dat je wat minder kook geuren hebt in de woonkamer. (hele avond de airfryer/frituur ruiken bv sta je ook niet op te wachten) ..
Een raam kleiner maken zou ik niet doen eerder halveren zodat je een kastje oid ervoor kan zetten.
Liever minder deuren dat levert ook "ruimte" op waar je een kast kan plaatsen.
vergis je ook niet aan het (dag)licht wat je weghaalt ..

het nadeel van grote ruimtes is dat je geneigd bent met "grote" objecten te vullen .. en dus alsnog een statisch geheel hebt.

Ik zou inspiratie opdoen uit tiny house oplossingen, verplaatsbare wand, opklapbaar bureau als je een hok neer wilt zetten
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/kallax-open-kast-met-10-inzetten-wit__0754649_PE748006_S5.JPG
Zet er wielen onder eventueel 1 kant met een dun plaatje hout en je hebt een verplaatsbare wand.. om een start te geven

ik ervaar zeker in deze tijd het enorm prettig dat we flexibel kunnen zijn met het meubilair bv tuintafel naar binnen en hoppa plekje voor een kind zodat we wat meer begeleiding kunnen geven met school werk. (meer toezicht) .. en dat je zelf niet op het aanrecht aan de slag moet .. (lastig als de ander kookt) ..en je geen "bar" hebt oid .. En iets wat je snel vergeet is stroom/netwerk oid .. leuk dat je wifi maar die laptop wil nog steeds drinken van het spannings net.. en draadloos / bellen vergaderen met 4 personen is ook uitdagend zelfs met 2 AP's

de eerste paar treden van de trap is in de trapkast vaak een donker hoekje .. tover het om naar lades in de trap en je hebt een functionele opberg plek voor schoenen (uit het zicht) voor het gezin .. zonder dat ze in het zicht in de gang staan.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 05-01-2021 17:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 20:11
PaT schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Helaas wel tegels aan de badkamer zijde, dat is ook 1 van de zaken waar ik tegenaan hik.
En zoals gezegd is het een hotelschakeling, dus stiekem toch drie of 4 draadjes.

Ik zie steeds meer redenen voor een opbouwschakelaar, in badkamertegels kan je gewoon met een steenboor* boren en een hotelschakeling heeft 3 aansluitingen per knop, die passen prima door een gaatje van 6-8mm

* Tenzij iemand geen mooie muurtegels kon vinden en dus vloertegels op de muur heeft geplakt.... Dan heb je per 10 gaten een nieuwe glasboor nodig om een wastafelmeubel op te hangen weet ik uit ervaring, maar het zijn wel erg mooie tegels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:19
PaT schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Kun je ook geen wifi, zwave, zigbee switch etc kwijt bij de lamp zelf en dan een draadloze schakelaar op de muur plakken?

Draden doorlussen een een hue lamp of iets dergelijks gebruiken is ook een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door kipfel op 05-01-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Na al het trap geweld zou ik graag bovenstaand nog even onder de aandacht willen brengen.
Ik zou in het gat inderdaad ook isolatiemateriaal doen en afwerken met een eind hout. Beetje kit in de naden tussen kozijn en houten plaat en dan overschilderen. Tenminste als je ze niet in de zomer open wilt zetten, dan het simpeler verwijderbaar maken door het niet niet kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Ik vraag me af of je het zo kan realiseren dikke muren zijn vaak "dragende" delen,
We wijzigen verder niets aan dragende muren.
Tussen de keuken/bij keuken een "poort" te hebben zorgt dat je wat minder kook geuren hebt in de woonkamer. (hele avond de airfryer/frituur ruiken bv sta je ook niet op te wachten) ..
Dat is idd een overweging maar dan verliezen we het open karakter. We gaan zorgen voor goede afzuiging!
Een raam kleiner maken zou ik niet doen eerder halveren zodat je een kastje oid ervoor kan zetten.
Welk raam bedoel je?
Liever minder deuren dat levert ook "ruimte" op waar je een kast kan plaatsen.
vergis je ook niet aan het (dag)licht wat je weghaalt ..
We halen met het kantoortje iets daglicht weg maar dat is voornamelijk de noordkant (boven is noorden) waar geen direct zonlicht vandaan komt.
Ik zou inspiratie opdoen uit tiny house oplossingen, verplaatsbare wand, opklapbaar bureau als je een hok neer wilt zetten
[Afbeelding]
Zet er wielen onder eventueel 1 kant met een dun plaatje hout en je hebt een verplaatsbare wand.. om een start te geven[
Ik moet echt een aparte kantoorruimte hebben. We hebben 2 jonge kinderen en ik werk veel vanuit huis. Dat moet een goed afgezonderde en geïsoleerde ruimte zijn. Dus zo’n tussenwandje of scheiding d.m.v. een kast gaat zeker niet werken.
ik ervaar zeker in deze tijd het enorm prettig dat we flexibel kunnen zijn met het meubilair bv tuintafel naar binnen en hoppa plekje voor een kind zodat we wat meer begeleiding kunnen geven met school werk. (meer toezicht) .. en dat je zelf niet op het aanrecht aan de slag moet .. (lastig als de ander kookt) ..en je geen "bar" hebt oid ..
Het kookeiland heeft een bar en de eethoek heeft voldoende ruimte voor dat soort dingen vind ik :)
En iets wat je snel vergeet is stroom/netwerk oid .. leuk dat je wifi maar die laptop wil nog steeds drinken van het spannings net.. en draadloos / bellen vergaderen met 4 personen is ook uitdagend zelfs met 2 AP's
Waar nodig doen we bedraad en waar niet een mesh wifi netwerk, dus dat komt goed :)
de eerste paar treden van de trap is in de trapkast vaak een donker hoekje .. tover het om naar lades in de trap en je hebt een functionele opberg plek voor schoenen (uit het zicht) voor het gezin .. zonder dat ze in het zicht in de gang staan.
Het is meer een trapkast/kelder maar idd een goed idee!

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24

In mijn badkamer wilde ik een stopcontact maken. Aan de andere kant van de muur zat een stopcontact in de slaapkamer. Met eindeloos uitmeten heb ik in de badkamer het punt gevonden waar de 'slaapkamerdoos' zou moeten zitten. Exact daarnaast heb ik in de badkamer een nieuw gat geboord met een dozenboor. De cm gipsblokgips die er uiteindelijk nog tussen de twee dozen zat heb ik met een lange boor schuin doorgeboord zodat er een opening was van 'slaapkamerdoos' naar de nieuwe 'badkamerdoos'. Werkt perfect, tegels zijn heel gebleven, en in de slaapkamer ziet het er onaangetast uit :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5Y55-uti7LJGLZ2L6pm48f8dbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLvu4xn4OxNtsA25flMxNxY4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbM1fI-1f4Xc3jtnexurDKW9xa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0JBRQfs3uS0lo6oISlaPnKUo.png?f=user_large

//edit: ik vond nog een work-in-progress foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7f4Uyz0HibO1YJVHkRjm8jYTT24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l9jPxUeQsqd40gu4Ozb6jlAZ.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door phYzar op 05-01-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Bastien schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik zou in het gat inderdaad ook isolatiemateriaal doen en afwerken met een eind hout. Beetje kit in de naden tussen kozijn en houten plaat en dan overschilderen. Tenminste als je ze niet in de zomer open wilt zetten, dan het simpeler verwijderbaar maken door het niet niet kitten.
Zitten nu net anderhalve week in het huis, dus nog geen 4 seizoenen meegemaakt.
zitten op de 4e en bovenste etage onder een plat dak dus verwacht dat het v/d zomer (on)aangenaam warm zal worden.
Dus voor nu het eerste jaar zal ik het nog niet permanent dichtplakken, dat kan volgend jaar als het mee blijkt te vallen alsnog.
Denk dat PIR hier de keuze is w.b.t. isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

phYzar schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:06:
[...]

In mijn badkamer wilde ik een stopcontact maken. Aan de andere kant van de muur zat een stopcontact in de slaapkamer. Met eindeloos uitmeten heb ik in de badkamer het punt gevonden waar de 'slaapkamerdoos' zou moeten zitten. Exact daarnaast heb ik in de badkamer een nieuw gat geboord met een dozenboor. De cm gipsblokgips die er uiteindelijk nog tussen de twee dozen zat heb ik met een lange boor schuin doorgeboord zodat er een opening was van 'slaapkamerdoos' naar de nieuwe 'badkamerdoos'. Werkt perfect, tegels zijn heel gebleven, en in de slaapkamer ziet het er onaangetast uit :)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh, dat is een slim idee. Tnx.

Edit: Dat is nou jammer, aan 1 kant te weinig ruimte en aan de andere kant komt de lichtschakelaar teveel de badkamer in, dan moet je wel erg reiken om het licht aan te doen :(

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 05-01-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:41:
[...]

We wijzigen verder niets aan dragende muren.

[...]

Dat is idd een overweging maar dan verliezen we het open karakter. We gaan zorgen voor goede afzuiging!

[...]

Welk raam bedoel je?

[...]

We halen met het kantoortje iets daglicht weg maar dat is voornamelijk de noordkant (boven is noorden) waar geen direct zonlicht vandaan komt.

[...]

Ik moet echt een aparte kantoorruimte hebben. We hebben 2 jonge kinderen en ik werk veel vanuit huis. Dat moet een goed afgezonderde en geïsoleerde ruimte zijn. Dus zo’n tussenwandje of scheiding d.m.v. een kast gaat zeker niet werken.

[...]

Het kookeiland heeft een bar en de eethoek heeft voldoende ruimte voor dat soort dingen vind ik :)

[...]

Waar nodig doen we bedraad en waar niet een mesh wifi netwerk, dus dat komt goed :)

[...]

Het is meer een trapkast/kelder maar idd een goed idee!

Bedankt voor de feedback!
Ik vind het wel opmerkelijk dat je niet een garage, tuinhuis of zolder, desnoods een slaapkamer omtovert tot kantoor .. maar juist een plek midden in je huis voor dit doel "inzet", zelfs met enige isolatie zal je last hebben van de huisgenoten met/zonder bezoek.. en omringende geluiden.. (kids die spelen in de tuin, tv te hard in de woonkamer of andere ongein.) op zolder is dit al veel minder.

De flexibele oplossing in de woonkamer is dan een optie die je indien nodig toch even daar wilt zitten (dicht bij de koffie apparaat oid of even oog op de kids wil houden) ..

maar goed ik geef alleen mijn 2 cents .. het blijft je eigen keuze ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-05 22:57
@Daan
Super leuke indeling! mocht je uiteindelijk toch niks voelen voor de open indeling kan je natuurlijk altijd nog het volgende doen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3rCsq0z65meiqvpQ4kQho4Gaag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v4zPdQOv4AFvt4PQnfiWVTte.png?f=fotoalbum_large
ooit een keer gezien bij een programma van Jan de Bouvrie. Dus mocht je echt last hebben van de woonkamer kan je altijd nog taatsdeuren plaatsen ;) en anders lekker open houden.

Wij zelf gaan niet verbouwen maar nieuwbouwen en hebben de volgende indeling in gedachte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WhYAu4QNZ8NeQpaYI-trUfmSak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aie6sAfPE6qw7IcxLBuWE7j0.png?f=user_large
Het heeft wel wat raakvlakken met jullie ontwerp.
Wij hebben ook expliciet gekozen voor een kantoor op de beneden verdieping vanwege juist het contact met de leefruimte. Boven zit je ook maar zo afgezonderd in een kamertje en moet je altijd maar weer die trap af om wat drinken/eten te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Ik vind het wel opmerkelijk dat je niet een garage, tuinhuis of zolder, desnoods een slaapkamer omtovert tot kantoor .. maar juist een plek midden in je huis voor dit doel "inzet", zelfs met enige isolatie zal je last hebben van de huisgenoten met/zonder bezoek.. en omringende geluiden.. (kids die spelen in de tuin, tv te hard in de woonkamer of andere ongein.) op zolder is dit al veel minder.
Ik zit juist nu op zolder en dat vind ik weer teveel afgezonderd. Precies wat @Aurum zegt. Wil juist beneden een werkkamer hebben om die redenen :)
De flexibele oplossing in de woonkamer is dan een optie die je indien nodig toch even daar wilt zitten (dicht bij de koffie apparaat oid of even oog op de kids wil houden) ..
Als software ontwikkelaar is dit echt geen doen. Dan kan ik me met geen mogelijkheid concentreren. In een aparte kamer kan ik altijd nog een koptelefoon op doen en dan hoor ik helemaal niets meer, terwijl ik toch beneden ben.
maar goed ik geef alleen mijn 2 cents .. het blijft je eigen keuze ..
Iedereen heeft andere wensen en eisen natuurlijk. Dit is voor ons de afweging idd :)

@Aurum Mooie suggestie! Dat is idd altijd nog een mogelijkheid als afscheiding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 07:29
Twijfels schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Of ik mis iets, of dat is echt je reinste oplichterij.

Men koopt:Ben je €7,39 kwijt. Lekker 500% marge er bovenop gooien en blijkbaar verkoopt het, goede business... Mosterd na de maaltijd voor jou, maar voor de rest die dit in gedachten heeft, koop het lekker in losse delen ;)
ik linkte naar die shop omdat ze een mooie handleiding bij de artikelen hebben staan ;)
Er zijn weinig winkels die dit soort trucjes uitleggen. De meeste promoten liever hun duurbetaalde legservice.

Qua lijm heb ik trouwens gewoon den brave high tack gebruikt omdat deze blijvend flexibel is. De naden heb ik gekit met anti-crack van de brave als ik er toch nog met witte verf overheen ging(niet geschilderde acryl kit trekt stof aan). De zwarte naden heb ik gekit met glaskit(optioneel overschilderbaar, trekt geen stof aan).
Normaal formaat kit naadjes gebruiken. Sommige net iets te dunne naden scheurden bij mij dus toen mocht ik nog een ronde kitten
Pagina: 1 ... 93 ... 452 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/