Na (bijna!) een jaar in onze nieuwe woning; en fulltime (ik) thuiswerken en waar ik dit minimaal 3 dagen blijf doen, gaan we toch maar eens aan de slag en de zolder aanpakken.
De eerste stap is het plaatsen van een dakkapel. De eerste aannemer heeft contact opgenomen, nog wat extra vragen gesteld en gaat in ieder geval een indicatie offerte opgeven. Dat laat ik maar doen ;-)
Het afwerken ga ik verder zelf doen. Voor het idee:
Muur-tot-muur: 510cm
Knieschot-knieschot: 700cm
Dankzij de de 40cm buitenmuur + 15/5/15 spouwmuur hebben we een mogelijkheid een dakkapel van 500cm te plaatsen; haaks op de buitenmuur & 30cm naar binnen buurzijde. Aannemer gaf wel aan dat dit wellicht 10cm minder kan zijn; afhankelijk van de manier van montage overstek etc etc. Dat is dan zo. Die laatste 10cm gaat het niet om hangen uiteraard.
Na montage dakkapel trek ik gelijk een vliering op 240cm plafond hoogte en om de draag-balkdikte te 'minimaliseren' wil ik een tussenwand gebruiken als draagmuur (10cm gipsblokken of houtskelet?). Deze komt dan op 200cm te staan; betekend dus balken van 210cm + 310cm (63x160). OSB plaat als afwerking, heb ik een mooie vliering van ongeveer 105-110cm. Prima voor de koffers en 'gooi over 10 jaar maar weg rotzooi'
De schedingswand ga ik voorzien van schuifdeuren (het gaat de masterslaapkamer worden, 7x3m vloer opp) en links acherin de hoek het washok; bereikbaar via slaapkamer - wat praktischer is qua ruimte efficientie. Ook komt daar de 400 liter hygienevat te staan.
Tevens overweeg ik om de vloer te voorzien van vloerverwarming; maar ik zie er echt tegenop om dit (1) zelf te doen (2) te laten doen ivm de eventuele mega stofwerking. Andere kant : nu ik toch bezig ben ... kleine moeite. Nog even overpeinzen & prijs opvragen.
Het is nu nog wel even wachten op offertes voor ik echt aan de slag kan; maar misschien dat jullie nog tips/ideeen hebben!