GudZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:58:
[...]
En toch staat er bruikbare informatie in dat topic.
Je kunt ook een stofzuiger met cycloon gebruiken, is een dude op youtube die zn crawling space heeft uitgezogen, iedere dag een paar emmertjes.
Ik heb het uitdiepen gedaan na het verwijderen van de vloer. Mocht niet te diep van de constructeur om genoeg druk op de fundering te houden (gemetseld op staal). 20cm verwijderd, kwamen echt twee zes kuubers grond uit.
Heb meerdere offertes gehad in de afgelopen jaren, volgens mij moet het voor 3K ex btw voor 50m2 x 40cm kunnen.
Verkijk je er niet op met emmertjes, voorbeeld: 50m2 x 0,1m = 5 kuub. Dat zijn 250 volle emmers van 25kg (20 liter). En dan heb je er 10cm uit, puin niet meegerekend.
Maak je al vordering?
Oke ik zag het zo niet, maar zal het topic nog eens doornemen dan, bedankt voor de verheldering!
Wat is precies een cycloon stofzuiger? Als ik daar op zoek zie ik voornamelijk huishoudelijke apparatuur, dat lijkt me niet geschikt, of wel?
Ik denk dat ik er zo'n 4-8 kuub uit moet halen om het geheel op 60cm diepte te krijgen. Het is nu gemiddeld 40cm, en voor de isolatiemensen wilden ze 50cm hebben. Zelf vind ik het echter ook wel prettig om natijds nog fatsoenlijk bij het leidingwerk te kunnen, dus wil graag ongeveer dezelfde afstand houden als nu (onder de vloerbalk kun je nu net door komen, dus heb niet veel keuze, anders is de meterkast onbereikbaar).
Het viel wat tegen. Ten eerste omdat we pas tussen 6 en 7 konden beginnen. Andere werkzaamheden kostten langer dan verwacht (zoals wel vaker

). Uiteindelijk een uur of 2 bezig geweest, en hebben er ongeveer een halve kuub uitgehaald, uitgestort. Het eerste stuk met een klein schepje, een kuil gemaakt waar je in kon zitten, en vanaf toen met een korte maar normale schep verder gewerkt. Met emmers aan een touw omhoog hijsen (met 3 man bezig dus). Het resultaat:
Ik voorzie gelijk een uitdaging: er zitten 3 pilaren waar de vloerbalk op steunt. Deze is opgemetseld, en ligt eigenlijk op het zand. Ik had gehoopt dat deze vanaf de vaste grond opgemetseld was, of in ieder geval wat dieper, maar dat is dus niet het geval. Ik kan daar dus niet goed omheen werken. Ik had een duidelijke foto willen maken maar het was al laat en niet meer aan gedacht. Er een meter vanaf blijven is geen optie, want er zit maar 1,30 tussen de pilaren ongeveer.
Zelf dacht ik om in het midden van de pilaren tot de vaste grond af te graven, voorzichtig, en dan stempels er tussen plaatsen. Vervolgens de pilaren vrijgraven, en opnieuw vanaf de vaste grond opmetselen, of deels met (snel)beton. Dit is echter wel spannend, en ook echt een tijdrovende klus natuurlijk. Ik verwacht al met al 4 volledige weekenden kwijt te zijn, wellicht meer. Leidingwerk moet ook allemaal nog 20cm naar beneden gebracht worden. Bovendien weet ik niet of ik de vloerbalk weer net zo precies gestut krijg als nu. Zijn er andere/betere opties?
Het zand afvoeren gaat ook nog een uitdaging worden. Mocht er echt 8 kuub uit komen dan is dat minstens 10 ritjes, en de kosten van afvoeren zijn ook niet mals (lijkt 2 euro per 10kg te zijn, poeh)

Heb al wat op de weggeefhoek gezet, hopelijk lukt dat.
[
Voor 3% gewijzigd door
LankHoar op 27-07-2025 17:06
]