[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 459 ... 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:14
Impossibl3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:53:
[...]Maar wat ik wil doen.
1. Bepalen op de werkelijke regenval, dus niet vanuit de apps want die slaan soms de plank mis, voor:
1.a de tuin bewatering. Nu doe ik dat al automatisch op basis van knmi data maar dat gaat niet altijd goed.

In HA (volgens buienrader/KNMI) is er vandaag 10,67 mm gevallen volgens het station op 250 meter afstand 1,3 mm. Gisteren was er ook al zo iets aan de hand dus daarom wil ik een eigen station hebben.
Daarom heb ik een simpele regenmeter in mijn tuin staan, op een wat open plek, zodat ikzelf kan zien hoeveel er gevallen is. Daar pas ik dan de bewatering op aan. En ik steek af en toe een vinger in de grond om te voelen hoe vochtig het nog is. Automatisering is niet altijd beter, je staat dichter bij de natuur door zelf waar te nemen en dan daarop te reageren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:32
Yaksa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Daarom heb ik een simpele regenmeter in mijn tuin staan, op een wat open plek, zodat ikzelf kan zien hoeveel er gevallen is. Daar pas ik dan de bewatering op aan. En ik steek af en toe een vinger in de grond om te voelen hoe vochtig het nog is. Automatisering is niet altijd beter, je staat dichter bij de natuur door zelf waar te nemen en dan daarop te reageren.
Zo eentje had ik ook. Totdat mijn zoontje van 2 die interessant vond en steeds leeg gooide voordat ik de waarde kon aflezen. _O-

Na al het spelen is deze regenmeter overigens ook gesneuveld. Maar goed dit gaat te veel offtopic

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Dit is wel een interessante. Dank voor de tip.

Voor alle andere klopt apps en stenen werken (goed) genoeg voor de indicatie.

Maar wat ik wil doen.
1. Bepalen op de werkelijke regenval, dus niet vanuit de apps want die slaan soms de plank mis, voor:
1.a de tuin bewatering. Nu doe ik dat al automatisch op basis van knmi data maar dat gaat niet altijd goed.
1.b Het zonnescherm naar binnen trekken als het regent.
2. Bepalen hoeveel zonlicht er is zodat het zonnescherm uit gaat
3. Bepalen de windrichting en kracht zodat het zonnescherm veilig open kan staan.
4. Bepalen of de verlichting aan moet in huis als het donker wordt buiten tgv bewolking. Maar vooral uit als het licht genoeg is.

Dit wil ik vervolgens lokaal draaien waarbij ik het uitlees via een ESP32 868 MHz ontvanger en duw richting Home Assistant zodat ik de rest aanstuur.

Waar in wat minder in geïnteresseerd ben is de temperatuur maar die krijg je er gratis bij. Want ik heb al twee sensoren rond mijn huis hangen in verschillende omstandigheden die ik middel in HA om aansturing in huis te doen.

Edit: Overigens kwam ik er net achter dat iemand in de buurt (ca 250 meter van mijn huis) een eigen webpagina heeft van zijn Ecowitt_Lcl - WH2900. Misschien kan ik die pagina nog scrapen zodat ik de gewenste info in kan laden. Moet ik wel een notificatie inbouwen als die pagina offline is. Het afvangen van een lokaal station in de buurt (150 meter afstand) lukte niet goed met mijn ESP32 omdat de verbinding niet al te stabiel was (RSSI van 105-120 dB). Daardoor moest ik een grote timeout instellen in de hoop wel alle datapakketjes binnen te krijgen maar ging je weer over de ververs snelheid van de sensor heen. De data die ik binnen kreeg was wel netjes uit te lezen.

Daarnaast is dat station op het huisje van een schuur geplaatst dus voor de wind richting en snelheid niet betrouwbaar (wel voor hem voor zijn zonnescherm maar niet voor mijn situatie (andere oriëntatie).

Edit 2.

In HA (volgens buienrader/KNMI) is er vandaag 10,67 mm gevallen volgens het station op 250 meter afstand 1,3 mm. Gisteren was er ook al zo iets aan de hand dus daarom wil ik een eigen station hebben.
Zonnescherm sowieso apart regelen. Je zit op een hoek, boven op het dak kan ht anders waaien dan bij het scherm zelf. Op basis van regen sluiten kan uiteraard, maar op basis van wind wil je los regelen en zo dicht mogelijk bij het scherm zelf, want relevante lokale toestanden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:16
JvdHoudt schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:00:
Op dit moment ben ik bezig in de tuin en een van de dingen die moet gebeuren zijn de afvoeren van het hemelwater aanpassen.
Deze gaan naar de straatafvoer via een 110 buis en de HWA naar de goten zijn 80.

In de oude situatie zaten deze met een mofverbinding die niet verlijmd, maar ook geen manchet was. Nu heb ik een deel aangepast en wilde hier manchetmof hulpstukken voor gebruiken. Echter werd mij door een aantal mensen geadviseerd om te verlijmen.
Uiteindelijk heb ik het dus verlijmd (tot aan het 110>80 verloopstuk) en in zand gelegd, maar begin te twijfelen of nu wel het juiste gedaan heb.

Wat is jullie mening en ervaring hierover?
Ik heb nog nooit HWA gelijmd ondegronds. dan is er wat bewegingsruimte en als daar wat uitlekt is dat niet erg, het is immers onder de grond.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Impossibl3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:00:
[...]Zo eentje had ik ook. Totdat mijn zoontje van 2 die interessant vond en steeds leeg gooide voordat ik de waarde kon aflezen. _O-
Na al het spelen is deze regenmeter overigens ook gesneuveld. Maar goed dit gaat te veel offtopic
Somfy levert sensoren die je vlak bij de zonneschermen monteert. Deze reageren op zon, wind en regen en zijn (volgens mij) wel op te nemen in de HA. Ze zijn niet goedkoop.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yaksa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Somfy levert sensoren die je vlak bij de zonneschermen monteert. Deze reageren op zon, wind en regen en zijn (volgens mij) wel op te nemen in de HA. Ze zijn niet goedkoop.....
Let op.. ook erg afhankelijk van je scherm en motor en zelfs welke afstandbediening.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Yaksa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Ja dat weet ik. Maar die sensoren zijn knetter duur. Al worden ze steeds interessanter met een losse regenmeter voor het gazon sproeien (uitlees module op basis van ESP32 heb ik al werkend).

Ons zonnescherm is trouwens een Somfy met IO protocol. Dus alleen de duren sensoren zijn beschikbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 23-07-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Impossibl3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:40:
[...]Ja dat weet ik. Maar die sensoren zijn knetter duur. Al worden ze steeds interessanter met een losse regenmeter voor het gazon sproeien (uitlees module op basis van ESP32 heb ik al werkend).
Ons zonnescherm is trouwens een Somfy met IO protocol. Dus alleen de duren sensoren zijn beschikbaar.
Ik heb niet zo heel veel verstand van HA, maar kun je hier misschien nog iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-F8oxrvgCFqKeVp-gdapX620To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmXuzjufKALNufoDzshTBuzZ.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn voornemens om de zolder op te splitsen in 2 kamers inclusief vliering. Nu zit ik te puzzelen met betrekking tot de draagconstructie van de vliering.

De groene strepen worden nieuwe wanden inclusief deur. Het is de bedoeling om de draagconstructie voor de vliering haaks op de draagwanden te monteren. Zie gele strepen. Aan de bovenkant van het plaatje kan een balk bevestigd worden aan een cellenbeton muur (10 cm dik). En deels op de nieuw te plaatsen wand. Aan de onderkant kan ik de balken nergens op bevestigen. De overspanning vanuit de nieuwe muur tot het dak bedraagt +/- 1,5 meter. Het worden balken van 50 bij 150.

Het is geen optie om de balken aan de kap te bevestigen daar het om een nieuwbouwwoning uit 2024 gaat.

Het is ook geen optie om de volledige breedte te overbruggen. Ik krijg geen balk van 570 cm boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Yaksa schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Ik heb niet zo heel veel verstand van HA, maar kun je hier misschien nog iets mee?
Die heb ik al draaien maar die is niet al te accuraat voor locatie specifieke toepassingen zoals eerder aangegeven maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
badkuip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:55:
Een weerstation kan je niet gebruiken voor het meten van een overtrekkende bui. Achteraf krijg je inzicht in hoeveel er gevallen is omdat de regenmeter van het weerstation een emmertje is wat vol moet lopen.
Jouw weerstation op dak gaat dit probleem niet voor je oplossen.
Nou, ik heb al jaren 'n weerstation met prima regensensor hoor. Die sensor doet alleen dat - meet niet hoe hard het gaat of hoeveel er valt.

Voor meten hoeveel het regent / geregend heeft, kocht ik onlangs een piëzo-elektrische regenmeter. Die zijn wat lastig te kalibreren, begrijp ik, maar reageren ook snel. (Nog niet geplaatst; moet ook 't dak nog op.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:07
No Hands schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Ik heb nog nooit HWA gelijmd ondegronds. dan is er wat bewegingsruimte en als daar wat uitlekt is dat niet erg, het is immers onder de grond.
Ik bedoel eigenlijk ook het deel wat horizontaal richting de straat gaat, niet alleen waar de HWA buis het riool in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Rambo41 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:45:
[Afbeelding]

We zijn voornemens om de zolder op te splitsen in 2 kamers inclusief vliering. Nu zit ik te puzzelen met betrekking tot de draagconstructie van de vliering.

De groene strepen worden nieuwe wanden inclusief deur. Het is de bedoeling om de draagconstructie voor de vliering haaks op de draagwanden te monteren. Zie gele strepen. Aan de bovenkant van het plaatje kan een balk bevestigd worden aan een cellenbeton muur (10 cm dik). En deels op de nieuw te plaatsen wand. Aan de onderkant kan ik de balken nergens op bevestigen. De overspanning vanuit de nieuwe muur tot het dak bedraagt +/- 1,5 meter. Het worden balken van 50 bij 150.

Het is geen optie om de balken aan de kap te bevestigen daar het om een nieuwbouwwoning uit 2024 gaat.

Het is ook geen optie om de volledige breedte te overbruggen. Ik krijg geen balk van 570 cm boven.
Met een modern dak zal je van bouwmuur naar bouwmuur moeten overspannen. Ik heb in mijn vorige woning wel eigenwijs gebruik gemaakt van de constructie van het dak, maar dat zit mij tot op de dag van vandaag niet lekker.
Heb je de mogelijkheid om een "portaal" te maken zodat je balken ergens halverwege toch af kunnen steunen?

Wat ook kan is de balken in halfhoutverband koppelen. Dan heb je maar balken van de halve lengte nodig die tesamen dan je hele zolder overspannen. Die kan je aan de zijkant van de balk extra koppelen met spijkerplaten of hoe die dingen ook heten...

Heb je al nagedacht hoe je op die zolder wil komen? Met een vlizotrap moet je ook een trapsparing maken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vraagje, de boeidelen van mijn garage zien er prachtig uit... Niet dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqamEDj4a3K9IoWxsYMFnc4gV5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36DqNpO1FSxv3WZs6Q1qB8or.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r_9J5m95VLNdmOVBBLtiFb9n9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGlY0tTDh329dLZ1t3NYADj2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBeUD1A9YmXuEbWShMKOukQ1CMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7tV8ikGxRMNlwGfj5In0Q69.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYJ8d5w75V4lm8kZtgCWda9MxH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swOovFBVt4lXqlu6qJwfF4k2.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingen zijn te vergroten.

Valt hier nog iets van te maken, of moet ik nieuwe kopen? Ik nijg zelf naar nieuwe boeidelen en dan meteen van kunststof zodat ik geen onderhoud meer heb. Iemand tips?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:25
[...]

Dit is wel een interessante. Dank voor de tip.

Voor alle andere klopt apps en stenen werken (goed) genoeg voor de indicatie.

Maar wat ik wil doen.
1.b Het zonnescherm naar binnen trekken als het regent.
2. Bepalen hoeveel zonlicht er is zodat het zonnescherm uit gaat
3. Bepalen de windrichting en kracht zodat het zonnescherm veilig open kan staan.
4. Bepalen of de verlichting aan moet in huis als het donker wordt buiten tgv bewolking. Maar vooral uit als het licht genoeg is.

Dit wil ik vervolgens lokaal draaien waarbij ik het uitlees via een ESP32 868 MHz ontvanger en duw richting Home Assistant zodat ik de rest aanstuur.

Waar in wat minder in geïnteresseerd ben is de temperatuur maar die krijg je er gratis bij. Want ik heb al twee sensoren rond mijn huis hangen in verschillende omstandigheden die ik middel in HA om aansturing in huis te doen.

Edit: Overigens kwam ik er net achter dat iemand in de buurt (ca 250 meter van mijn huis) een eigen webpagina heeft van zijn Ecowitt_Lcl - WH2900. Misschien kan ik die pagina nog scrapen zodat ik de gewenste info in kan laden. Moet ik wel een notificatie inbouwen als die pagina offline is. Het afvangen van een lokaal station in de buurt (150 meter afstand) lukte niet goed met mijn ESP32 omdat de verbinding niet al te stabiel was (RSSI van 105-120 dB). Daardoor moest ik een grote timeout instellen in de hoop wel alle datapakketjes binnen te krijgen maar ging je weer over de ververs snelheid van de sensor heen. De data die ik binnen kreeg was wel netjes uit te lezen.

Daarnaast is dat station op het huisje van een schuur geplaatst dus voor de wind richting en snelheid niet betrouwbaar (wel voor hem voor zijn zonnescherm maar niet voor mijn situatie (andere oriëntatie).

Edit 2.

Leuk plan. Ik gebruik een Bresser 5 in 1 weerstation die ik afvang met een 868mhz ontvanger en ESPHome. Aangevuld met een Hue buitensensor (lichtintensiteit) en deze regensensor. Deze detecteert geleiding van de koperen sporen wanneer er een druppel op valt en is verwarmd, zodat na een bui de sensor weer vrij snel aangeeft dat het droog is. En het voorkomt vals positieven door ochtenddauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

miicker schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:38:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Valt hier nog iets van te maken, of moet ik nieuwe kopen? Ik nijg zelf naar nieuwe boeidelen en dan meteen van kunststof zodat ik geen onderhoud meer heb. Iemand tips?
Niks meer aan te redden, het multiplex delamineert, dat krijg je niet meer goed. Alternatieven zijn o.a. Unipanel (kunststof), Keralit, Trespa, MDF met 50 jaar garantie, of nieuw watervast verlijmd multiplex voor buitentoepassing.
Let even goed op de verwerkingsvoorschriften, Unipanel moet bijvoorbeeld op een ventilerende constructie en misschien heb je daar niet genoeg ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03
  • Omdat ik mijn woonkamer van binnenuit aan het isoleren ben moest ik mijn CV-leiding weghalen... :*)
  • En omdat ik die CV-leiding ging weghalen dacht ik: ik vervang gelijk alle CV-leidingen door dikkere meerlagenbuis... :)
  • En omdat ik de CV-leidingen weg moest halen moest ik ook het knieschot op zolder openhalen... :|
  • En omdat ik het knieschot open moest maken moest ik ook de isolatie op zolder deels verwijderen... :')
  • En toen zag ik dit: een deels rot dakbeschot... ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5PGlLD2Mk20UvL7BovJARWVWbo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtPGHmZwB1FaqlDypMpVebuH.jpg?f=fotoalbum_medium

Links en rechts zijn deels rot. Rechts is opgelost (daklood dakraam daarboven was lek). Hout is zacht, maar droog, glaswol plakt er tegen aan, maar schade valt nog mee. Links twijfel ik over, want daar zit ook de dakgoot van het dak aan de linkerkant. En dat is wel echt flink weggerot/verkruimeld. De balk valt waarschijnlijk nog mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HD293tlwgpPkF01i87pdWmhltMU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVOlTBAqCwjmy8KqPnH1dnDZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb vorig jaar het dak laten vernieuwen voor 9.000 euro (met herbruik pannen, dus eigenlijk enkel latten, tengels, folie ...), en gevraagd ook te letten of het dakbeschot nog goed was. Maar dat is duidelijk niet gebeurd, folie is zelfs over een gat gelegd.

Wat is nu wijsheid... Loop ik kans dat het verder wegrot, en moet er nu actie worden ondernomen. Enige juiste oplossing lijkt me het dakbeschot uitzagen en van gording tot gording vervangen. Maar het is nu bouwvak, dakdekker laat waarschijnljk (voorlopig) niets van zich horen, als ik sowieso al wil dat hij terugkomt, voor je het weet is het weer herfst, en ik heb zelf ook nog andere werkzaamheden. Van binnenuit fatsoenlijk herstellen lijkt me lastig?

Ik kan er voorlopig iets van binnenuit tegenaan zetten, maar dat houdt regenwater niet echt buiten. Andere kant: waarschijnlijk zit dit er al >10 jaar, en het lijkt er niet op dat het er met bakken naar binnen is gekomen, eerder vrijwel permanent vochtig is geweest. Ik was eigenlijk van plan het met houtvezelplaat te isoleren, maar dat kan ik voorlopig ws. beter niet doen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
henkjanvdkolk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:41:
Leuk plan. Ik gebruik een Bresser 5 in 1 weerstation die ik afvang met een 868mhz ontvanger en ESPHome.
Klinkt als best wat gedoe, wanneer 't toch allemaal uit de hoek van Foshk komt en je voor 50 euro hun uitgebreidste Ecowitt gateway in huis hebt (GW3000) die het zo HA (of wat je maar wil) in pusht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:15
@inquestos ; de nieuwe folie is toch waterdicht? Hoe komt er dan nog water binnen? Dit dakbeschot moet nu gewoon zo droog mogelijk worden. Er zou geen vocht meer bij moeten kunnen komen.

Uit interesse: waarom heb je voor hergebruik van de pannen gekozen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat goedkoper is (kost extra manuren vs relatief goedkope pannen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Gwaihir schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Klinkt als best wat gedoe, wanneer 't toch allemaal uit de hoek van Foshk komt en je voor 50 euro hun uitgebreidste Ecowitt gateway in huis hebt (GW3000) die het zo HA (of wat je maar wil) in pusht.
Ik was ecowitt alweer vergeten maar voor HA is dat toch echt de makkelijkste optie. Was zelf op de Bresser tour gegaan omdat ik die met een ESP al af ving van de mensen verder in de straat. Maar dus een te hoge signaal - ruis verhouding waardoor ik nu een eigen sensor "moet" kopen. Ga nu denk ik voor de WS90 icm de GW3000. Bij een forse bui verzuipt de WS90 schijnbaar en registreert die dus te weinig water. Maar dan ben ik ook al over mijn drempel heen dat de tuin bewatering niet meer nodig is 😁.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:09
miicker schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:38:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb boeidelen van unipanel laten plaatsen op mijn schuur. Is onderhoudsarm, door&door wit & te bewerken als hout.
Er zijn dopjes en speciaal bitje voor de schroeven om doe gaatjes redelijk onzichtbaar te maken.
Voordeel van dit was dat het leverbaar is in lengtes tot 590cm dus ik heb geen naden.
Daktrim Kan ook in het wit! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-4CxQxuRbYwg9ar_cA44omtFPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXy669emOxYzz7Si81sIviFl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Evo X schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Ik heb boeidelen van unipanel laten plaatsen op mijn schuur. Is onderhoudsarm, door&door wit & te bewerken als hout.
Er zijn dopjes en speciaal bitje voor de schroeven om doe gaatjes redelijk onzichtbaar te maken.
Voordeel van dit was dat het leverbaar is in lengtes tot 590cm dus ik heb geen naden.
Daktrim Kan ook in het wit! [Afbeelding]
Hier ook Unipanel boeidelen gemonteerd, erg fijn werken.

Ziet er netjes uit bij jou! Kan het zo 1-2-3 niet helemaal duidelijk zien maar in jouw geval heb je geen tussenruimte ivm uitzetten tussen de aansluitingen gelaten? Unipanel geeft dat zelf wel aan in de installatierichtlijnen (zie tekening 4A/4B/4C onder principedetails montage: https://www.unipanel.nl/downloads/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Bobmeister schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:46:
@inquestos ; de nieuwe folie is toch waterdicht? Hoe komt er dan nog water binnen? Dit dakbeschot moet nu gewoon zo droog mogelijk worden. Er zou geen vocht meer bij moeten kunnen komen.
Nee, zeker niet waterdicht. Op de tweede foto is het metalen deel een goot, waar precies op dat punt het regenwater van zo'n 10m2 aan dak langs komt. Als er bladeren in komen, of hard regent kan het er uit komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzuC40Eoro2wrCPxZQ-jeHDumu8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymd6ecOJHHSbuOaZSpenlj1z.jpg?f=fotoalbum_medium
Uit interesse: waarom heb je voor hergebruik van de pannen gekozen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat goedkoper is (kost extra manuren vs relatief goedkope pannen).
Duurzaamheidsoverwegingen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken. Kapotte exemplaren zijn wel vervangen door goede van de buren. Je hebt twee kampen: degenen die zeggen dat pannen na 60-80 jaar op zijn en de kwaliteit tegenwoordig consistenter is, en degene die zeggen dat ze zulke kwaliteit niet meer maken....

Maar het scheelde inderdaad maar 2000 euro. Volgende keer toch maar vervangen, want de buren hebben het ook gedaan.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Laatst online: 12:15
inquestos schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:12:
[...]

Nee, zeker niet waterdicht. Op de tweede foto is het metalen deel een goot, waar precies op dat punt het regenwater van zo'n 10m2 aan dak langs komt. Als er bladeren in komen, of hard regent kan het er uit komen.

[Afbeelding]

[...]

Duurzaamheidsoverwegingen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal te hergebruiken. Kapotte exemplaren zijn wel vervangen door goede van de buren. Je hebt twee kampen: degenen die zeggen dat pannen na 60-80 jaar op zijn en de kwaliteit tegenwoordig consistenter is, en degene die zeggen dat ze zulke kwaliteit niet meer maken....

Maar het scheelde inderdaad maar 2000 euro. Volgende keer toch maar vervangen, want de buren hebben het ook gedaan.
Het is natuurlijk vreemd dat die dakgoot bij jou "binnen" zichtbaar is. Die zou opnieuw gelegd moeten worden zodat deze buiten de waterdichte (folie) schil zit. Op de aansluiting tussen de twee dakvlakken hoort een kilgoot. Die komt dan in één van de twee dakgoten uit. Als de bovenste overloopt is het nog steeds geen probleem want dat komt dan op de folie en in de onderste dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:09
Fuwor schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Hier ook Unipanel boeidelen gemonteerd, erg fijn werken.

Ziet er netjes uit bij jou! Kan het zo 1-2-3 niet helemaal duidelijk zien maar in jouw geval heb je geen tussenruimte ivm uitzetten tussen de aansluitingen gelaten? Unipanel geeft dat zelf wel aan in de installatierichtlijnen (zie tekening 4A/4B/4C onder principedetails montage: https://www.unipanel.nl/downloads/).
Goede vraag,
Aannemer heeft dit zo gedaan.
Ik heb geen kopse naden want elke kant is minder dan 1 lengte.
Langs de achterkant van het gebouwtje zit geen boeideel want dat is een andere opbouw met trespa als gevelpanelen.

Denk dat dit wel kan, ook kijkend naar tekening 2 uit jouw link. Zo zit het namelijk wel ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:09
inquestos schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:36:
  • Omdat ik mijn woonkamer van binnenuit aan het isoleren ben moest ik mijn CV-leiding weghalen... :*)
  • En omdat ik die CV-leiding ging weghalen dacht ik: ik vervang gelijk alle CV-leidingen door dikkere meerlagenbuis... :)
  • En omdat ik de CV-leidingen weg moest halen moest ik ook het knieschot op zolder openhalen... :|
  • En omdat ik het knieschot open moest maken moest ik ook de isolatie op zolder deels verwijderen... :')
  • En toen zag ik dit: een deels rot dakbeschot... ;(
[Afbeelding]

Links en rechts zijn deels rot. Rechts is opgelost (daklood dakraam daarboven was lek). Hout is zacht, maar droog, glaswol plakt er tegen aan, maar schade valt nog mee. Links twijfel ik over, want daar zit ook de dakgoot van het dak aan de linkerkant. En dat is wel echt flink weggerot/verkruimeld. De balk valt waarschijnlijk nog mee.
[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar het dak laten vernieuwen voor 9.000 euro (met herbruik pannen, dus eigenlijk enkel latten, tengels, folie ...), en gevraagd ook te letten of het dakbeschot nog goed was. Maar dat is duidelijk niet gebeurd, folie is zelfs over een gat gelegd.

Wat is nu wijsheid... Loop ik kans dat het verder wegrot, en moet er nu actie worden ondernomen. Enige juiste oplossing lijkt me het dakbeschot uitzagen en van gording tot gording vervangen. Maar het is nu bouwvak, dakdekker laat waarschijnljk (voorlopig) niets van zich horen, als ik sowieso al wil dat hij terugkomt, voor je het weet is het weer herfst, en ik heb zelf ook nog andere werkzaamheden. Van binnenuit fatsoenlijk herstellen lijkt me lastig?

Ik kan er voorlopig iets van binnenuit tegenaan zetten, maar dat houdt regenwater niet echt buiten. Andere kant: waarschijnlijk zit dit er al >10 jaar, en het lijkt er niet op dat het er met bakken naar binnen is gekomen, eerder vrijwel permanent vochtig is geweest. Ik was eigenlijk van plan het met houtvezelplaat te isoleren, maar dat kan ik voorlopig ws. beter niet doen.
Mooi stukje "yak shaving", herkenbaar :+.

Maar kijken we nu tegen het staal van de kilgoot aan? Is het hout nog vochtig / actieve lekkage?
Op de andere foto lijken de pannen ook scheef te zitten loopt daar geen water bij in dan?

Als je er iets tegen aan zet sluit je het vocht ook weer op en kan het lastig drogen > rot gaat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Bobmeister schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Het is natuurlijk vreemd dat die dakgoot bij jou "binnen" zichtbaar is. Die zou opnieuw gelegd moeten worden zodat deze buiten de waterdichte (folie) schil zit. Op de aansluiting tussen de twee dakvlakken hoort een kilgoot. Die komt dan in één van de twee dakgoten uit. Als de bovenste overloopt is het nog steeds geen probleem want dat komt dan op de folie en in de onderste dakgoot.
Inmiddels bedacht dat ik via het andere dakraam veel beter zicht heb 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF3SCOOBdKfFp6D35wZrgNGg6uo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g14F76FCo5L9b8drf59xprjb.jpg?f=fotoalbum_medium
(rood omrand is waar dakbeschot ontbreekt en je naar binnen kan kijken)

Er is inderdaad een kilgoot (dank voor de naam) tussen de twee daken. Die loopt de bovenste dakgoot in. Doordat deze licht is ingedeukt en verkeerde kant afloopt overstroomt deze bij 6-7cm hoogte. En dan stroomde die voorheen op dakbeschot, maar inmiddels naar binnen want daar zit geen folie.

Als er wat bladeren meestromen blijven die echter liggen aan het einde van de kilgoot, en overstroomt het sneller en blijft het langer nat.

Als ik de formules er op nasla moet ik rekening houden met
Qh = 1 * 1.8 liter/minuut * ~25m2 * ~0.7 = 31,5 liter/minuut in de dakgoot terecht
Terwijl de dakgoot zelf een capaciteit heeft van:
2m * 30cm * 6cm (laagste punt) = ~36 liter
En de hemelwaterafvoer ('regenpijp') (6cm) kan afvoeren: 66 liter/min

Op zich zou je zetten: je zit veilig. Maar als het maar even toch iets harder regent, er wind op staat, of er wat bladeren in de goot liggen gaat het dus mis, en stroomt er in potentie vele liters/minuut het huis in.

@Terrz : je zag van binnen de dakgoot, niet de kilgoot op de foto. Kilgoot is net niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:54
Ik ga een schuurtje bouwen van hout op een bak van stenen blokken vanwege hoogteverschil. Aan de zijkant wil ik het hout over de stenen blokken laten doorlopen tot aan de grond (eventueel met een hardhoutenlatje als grens tussen grond en de douglasplanken.)

Nu zijn het douglas planken, is het dan verstandig om tussen de stenen blokken en de wandbekleding een ventilatielat te schroeven? Of kan ik het gewoon strak tegen het steen schroeven. Vanwege vocht ben ik bang dat de planken dan relatief snel slecht gaan.

Plank op de foto is als voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0cGAcAkurz9BqGTwfn-DtXCwNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYYC5Jxa1nsxLdvjOOaZJHt6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0h335NECEYyJdplwNPsY3sHBt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SWcwQhn3ttyqU0JlKRnykbR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@MSHG8897 Daar zou ik een lat tussen doen. Misschien die zelf door een kunststof afstandsblokje zodat alles kan ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:37

3_s

@MSHG8897 Ja, een lat erachter. En 1 cm boven de grond stoppen, ipv een hardhouten latje als grens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 22:16
Septillion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:10:
@MSHG8897 Daar zou ik een lat tussen doen. Misschien die zelf door een kunststof afstandsblokje zodat alles kan ventileren.
Dit.. je hebt van die kunstof sfstandsblokjes van GB.. 3mm zijn zwart geloof ik. Die zou ik ertussen plaatsen en 1cm van de grond idd.. Dan komt t wel goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Vraag aan de tegelzetters hier. Ben zelf de badkamer aan het tegelen.

Op een gegeven moment moest één tegel verwijderd worden in verband met een beschadigd hoekje.

Na het verwijderen wat geschrokken van de lijmlaag erachter. Het zijn 60x60cm keramische tegels die dubbel verlijmd zijn. Op de muur met en lijmkam 10mm en op de achterkant van de tegel vlak ingesmeerd. Gebruikte tegellijm is een A-merk: Eurocol 705 poederlijm.

Op het moment van verwijderen zat de tegel er zo'n 1,5 week op. Na het verwijderen vallen twee dingen op:
  1. De lijm heeft zo goed als niet gehecht op de achterkant van de tegel
  2. De lijm op de achterkant van de tegel heeft wel gehecht op de lijmrillen, maar de lijmrillen zijn zo goed als intact gebleven en niet platgedrukt.
Dit alles ondanks montage met levelingclips en het ferm aanduwen met de hand en naslaan met een rubber hamer.

Als je op de kopse kant van de omringende tegels kijkt zie je dat ook daar de lijmrillen niet platgedrukt zijn.

Op het eerste gevoel lijken alle tegels (met de hand) goed vast te zitten. Toch twijfel ik nu over a) of dit op de lange termijn goed vast zit en b) over waterdichtheid achter de tegel.

Hoe kijken jullie hier naar?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:28

LankHoar

Langharig tuig

Morgen ga ik aan de leuke klus beginnen van het uitgraven van de kruipruimte. Dit ivm vloerisolatie die aangebracht zal worden. Zijn er betere manieren dan alles met emmertjes naar buiten werken? Ik heb maar een klein gat om er in te komen. Zat te denken aan het stoffilter uit de bouwstofzuiger halen, maar ben bang dat ie verbrand. Dat zou wel schelen, zit een slang van 5 meter op geloof ik dus kun je een eind mee komen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LankHoar schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:46:
Morgen ga ik aan de leuke klus beginnen van het uitgraven van de kruipruimte. Dit ivm vloerisolatie die aangebracht zal worden. Zijn er betere manieren dan alles met emmertjes naar buiten werken? Ik heb maar een klein gat om er in te komen. Zat te denken aan het stoffilter uit de bouwstofzuiger halen, maar ben bang dat ie verbrand. Dat zou wel schelen, zit een slang van 5 meter op geloof ik dus kun je een eind mee komen.
Misschien icm een cycloon..maar daar heb je nu niks meer aan :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
PaT schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Met een modern dak zal je van bouwmuur naar bouwmuur moeten overspannen. Ik heb in mijn vorige woning wel eigenwijs gebruik gemaakt van de constructie van het dak, maar dat zit mij tot op de dag van vandaag niet lekker.
Heb je de mogelijkheid om een "portaal" te maken zodat je balken ergens halverwege toch af kunnen steunen?

Wat ook kan is de balken in halfhoutverband koppelen. Dan heb je maar balken van de halve lengte nodig die tesamen dan je hele zolder overspannen. Die kan je aan de zijkant van de balk extra koppelen met spijkerplaten of hoe die dingen ook heten...

Heb je al nagedacht hoe je op die zolder wil komen? Met een vlizotrap moet je ook een trapsparing maken.
Of doorhalen met bouten en dubbelzijdige kramplaten ertussen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Nu online
Zie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Als je je voortgang, successen en tegenslagen zou willen delen tzt... Als het er in zit. Wij (lees:ik) wil dit ook, en we zaten gisteren te kijken naar wanneer dan. Waarbij Fraulein B. Vrolijk en wel zei.. "ja, dat duurt misschien wel 2 of 3 uur!" Das dus opruimen, schonen èn folie leggen.
Ik denk zelf dat t zomaar frutje langer kan duren...

Hoeveel m2 ga jij doen? Ik heb een relatief eenvoudige rechthoek van 15x5 ongeveer. Grofweg 80cm hoog. En vanwege de vloerverwarming is het 'plafond' geïsoleerd, wat ook aandacht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ethiron schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:41:
Vraag aan de tegelzetters hier. Ben zelf de badkamer aan het tegelen.

Op een gegeven moment moest één tegel verwijderd worden in verband met een beschadigd hoekje.

Na het verwijderen wat geschrokken van de lijmlaag erachter. Het zijn 60x60cm keramische tegels die dubbel verlijmd zijn. Op de muur met en lijmkam 10mm en op de achterkant van de tegel vlak ingesmeerd. Gebruikte tegellijm is een A-merk: Eurocol 705 poederlijm.

Op het moment van verwijderen zat de tegel er zo'n 1,5 week op. Na het verwijderen vallen twee dingen op:
  1. De lijm heeft zo goed als niet gehecht op de achterkant van de tegel
  2. De lijm op de achterkant van de tegel heeft wel gehecht op de lijmrillen, maar de lijmrillen zijn zo goed als intact gebleven en niet platgedrukt.
Dit alles ondanks montage met levelingclips en het ferm aanduwen met de hand en naslaan met een rubber hamer.

Als je op de kopse kant van de omringende tegels kijkt zie je dat ook daar de lijmrillen niet platgedrukt zijn.

Op het eerste gevoel lijken alle tegels (met de hand) goed vast te zitten. Toch twijfel ik nu over a) of dit op de lange termijn goed vast zit en b) over waterdichtheid achter de tegel.

Hoe kijken jullie hier naar?

***members only***
Misschien iets te droog aangemaakt? Dan kun je ze amper in de lijm drukken. Of ze goed vastzitten kun je ook horen, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier er op te tikken. Moet de lijm wel droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@_ferry_ thanks voor je reactie. Ik denk dat het inderdaad te droog is geweest. Dit was de laatste tegel die ik plakte met de kuip tegellijm die toen toch al een tijdje open stond…

Mbt de lucht achter de tegels tussen de lijmrillen: als het niet hol klinkt zou je het gewoon laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56

twain4me

Ethiron schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:01:
@_ferry_ thanks voor je reactie. Ik denk dat het inderdaad te droog is geweest. Dit was de laatste tegel die ik plakte met de kuip tegellijm die toen toch al een tijdje open stond…

Mbt de lucht achter de tegels tussen de lijmrillen: als het niet hol klinkt zou je het gewoon laten zitten?
gewoon nog even wachten als ze los komen merk je het vanzelf ;) levelingclips is hierin ook een oorzaak je trekt tegels uit de lijm als je niet uitkijkt. zeker als de pasta aan de droge kant is. dat je de tegel er heel uit hebt gekegen is overegens knap te noemen, zelfs met beperkte hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Blomminator @GudZ het gaat me vandaag niet om de isolatie maar het zand verwijderen uit de kruipruimte. De isolatie wordt door een bedrijf gedaan, PIF komt er onder. Dan krijg ik subsidie en garantie, en kostte daardoor niet veel meer dan zelf uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik wil in de voortuin een buitenstopcontact. Gewenste stopcontact al op het oog en in de groepenkast speciaal een aardeklekschakelaar en installatieautomaat over voor dit doel. Kabel gaat van de groepenkast de kruipruimte in, onder de fundering door naar het stopcontact. Ik wil hiervoor een YMVKas grondkabel gebruiken, maar ik zie alleen maar 3 fasen te koop? Dus met de kleuren bruin, zwart en grijs, terwijl ik bruin, blauw en geel/groen nodig heb? Ik denk dat ik hier iets mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GioStyle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:11:
Ik wil in de voortuin een buitenstopcontact. Gewenste stopcontact al op het oog en in de groepenkast speciaal een aardeklekschakelaar en installatieautomaat over voor dit doel. Kabel gaat van de groepenkast de kruipruimte in, onder de fundering door naar het stopcontact. Ik wil hiervoor een YMVKas grondkabel gebruiken, maar ik zie alleen maar 3 fasen te koop? Dus met de kleuren bruin, zwart en grijs, terwijl ik bruin, blauw en geel/groen nodig heb? Ik denk dat ik hier iets mis?
Bij grondkabel gebruik je de "as" als aarde. Dus heb je een ader minder zeg maar.
Op het einde steek je die het makkelijkste in een klikwago of aardrail, en kun je daar weer door met VD draad of *mvk kabel.

Ps, je hebt ook nog as kabel met bruin grijs en blauw, kan handig zijn als je later bijvoorbeeld nog een tuinlampje wil schakelen van binnen uit.

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 26-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

LankHoar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:50:
@Blomminator @GudZ het gaat me vandaag niet om de isolatie maar het zand verwijderen uit de kruipruimte. De isolatie wordt door een bedrijf gedaan, PIF komt er onder. Dan krijg ik subsidie en garantie, en kostte daardoor niet veel meer dan zelf uitvoeren :)
Een euronorm stapelkrat. 2 touwen en een kruiwagen met 2de man.
1 iemand die met een schepje t krat vult 2de die het volle krat naar je kruipruimte gat trekt. En leeg gooit in de kruiwagen. Met 2de touw leeg weer terug trekken n+1.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:46
MSHG8897 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:05:
Ik ga een schuurtje bouwen van hout op een bak van stenen blokken vanwege hoogteverschil. Aan de zijkant wil ik het hout over de stenen blokken laten doorlopen tot aan de grond (eventueel met een hardhoutenlatje als grens tussen grond en de douglasplanken.)

Nu zijn het douglas planken, is het dan verstandig om tussen de stenen blokken en de wandbekleding een ventilatielat te schroeven? Of kan ik het gewoon strak tegen het steen schroeven. Vanwege vocht ben ik bang dat de planken dan relatief snel slecht gaan.

Plank op de foto is als voorbeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad afstand houden. Zelf heb ik overal ook nog folie omheen gedaan zodat de planken nooit vochtig worden :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 20:27
ephymerous schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:00:
[...]

Inderdaad afstand houden. Zelf heb ik overal ook nog folie omheen gedaan zodat de planken nooit vochtig worden :)
Je hebt je hele huisje ingepakt, zodat het hout niet nat kan worden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:54
BBBrt schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Zoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euw8Q1-amnYC9CGLMx736Mh3oic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ExrSIRPkkizW8H3TlEwpWykI.jpg?f=user_large

En bedankt voor de tips verder. Er gaan geïmpregneerde ventilatielatten tussen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migosso
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 13:48
Beste tweakers,

Ik heb een verlaagd softboard plafond eruit gesloopt met het doel om dit te vervangen met gipsplaten. Nu het eruit is vindt mijn vriendin het mooier om het plafond mee te laten lopen met het dak. Of te wel, het raamwerk voor het verlaagde plafond moet eruit.

Dit kost heul veel extra werk. Ik moet de elektra verplaatsen, binnenkant dak isoleren en afwerken, etc. Maar wat ik mij afvraag is of de balken die het plafond hebben gedragen onderdeel uitmaken van de bouwconstructie. Helpen deze de muren rechtop te houden of kunnen deze er gewoon uit? Er is ook één dikke balk die onderdeel uit maakt van de dakconstructie en deze bedoel ik niet.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denkenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86JL391-8dRNW9kb48xNwvXDJuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uF7jvAAwOfwpxRtcw4rHeqb8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqijkq4lctlcjWqkzFvhryKRadA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhevq5EqrH8uS2LjEYEVRkV8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Migosso op 26-07-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

copykat schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Een euronorm stapelkrat. 2 touwen en een kruiwagen met 2de man.
1 iemand die met een schepje t krat vult 2de die het volle krat naar je kruipruimte gat trekt. En leeg gooit in de kruiwagen. Met 2de touw leeg weer terug trekken n+1.
Je bedoelt zo'n boodschappen krat? Die gaat dat toch nooit houden?

Kwamen ff wat dingen tussendoor, dus na lunch beginnen :) volgend weekend dan ook nog wel bezig denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:11:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
LankHoar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Kwamen ff wat dingen tussendoor, dus na lunch beginnen :) volgend weekend dan ook nog wel bezig denk ik.
Nee zo iets. https://povag.nl/kratten/...rat=Standaard%2520kratten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 17:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj12dvpiEXynuPPiMCRbkowOzB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqsds507f8ey06erKtJPiLPY.jpg?f=fotoalbum_large

Soms begin je ergens aan en realiseer je al vrij snel, dit had niet gemoeten. :X

Dit is een "uitkragend" deel wat de vloer van onze slaapkamer is. Gezien de koudeoptrek daar dacht ik dat het leeg zou zijn. Blijkbaar toch niet zo slecht als ik dacht. Wel veel gaten en niet luchtdicht.

Heb het nu maar zo veel mogelijk weer netjes gemaakt, de isolatie met andere latten vastgezet en ga het afwerken met een dampopen folie. Daarna plaatmateriaal.

Kan wel mooi spotjes inbouwen nu, levert het toch wat op. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Beekforel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:09:
[Afbeelding]

Soms begin je ergens aan en realiseer je al vrij snel, dit had niet gemoeten. :X

Dit is een "uitkragend" deel wat de vloer van onze slaapkamer is. Gezien de koudeoptrek daar dacht ik dat het leeg zou zijn. Blijkbaar toch niet zo slecht als ik dacht. Wel veel gaten en niet luchtdicht.

Heb het nu maar zo veel mogelijk weer netjes gemaakt, de isolatie met andere latten vastgezet en ga het afwerken met een dampopen folie. Daarna plaatmateriaal.

Het zijn altijd die "even" klusjes die tegen zitten. Maakt niet uit bij wie het is 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

opzich heeft een dampopen folie natuurlijk maar beperkt zin als je isolatie gebruikt met een aluminium laag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:17
Is het zand droog in je kruipruimte?
Of komt er nog een bodemfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:49
twain4me schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:43:
[...]
opzich heeft een dampopen folie natuurlijk maar beperkt zin als je isolatie gebruikt met een aluminium laag ;)
...die aan de verkeerde kant lijkt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08
[Afbeelding]

Helemaal lucht dickt hoeft niet, maar koude optrek kan wel komen door de gaten. Dat kun je opvullen met losse steenwol. Dat kan er "gewoon" tussen, toch ?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 17:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

arievz schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:45:
[...]
...die aan de verkeerde kant lijkt te zitten.
Het is een dubbele laag, dus beide kanten folie.
Loft schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Helemaal lucht dickt hoeft niet, maar koude optrek kan wel komen door de gaten. Dat kun je opvullen met losse steenwol. Dat kan er "gewoon" tussen, toch ?
Ja, dat doe ik ook. En dan denk ik door de folie de laatste luchtstromsn nog te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

LankHoar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Dit soort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acgNvxt8gAr3qZgxifnkstunhPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR9a0eaLAIR28Wflom4dUJi4.jpg?f=fotoalbum_large
Die zijn best stevig.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Migosso schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:16:
Beste tweakers,

Ik heb een verlaagd softboard plafond eruit gesloopt met het doel om dit te vervangen met gipsplaten. Nu het eruit is vindt mijn vriendin het mooier om het plafond mee te laten lopen met het dak. Of te wel, het raamwerk voor het verlaagde plafond moet eruit.

Dit kost heul veel extra werk. Ik moet de elektra verplaatsen, binnenkant dak isoleren en afwerken, etc. Maar wat ik mij afvraag is of de balken die het plafond hebben gedragen onderdeel uitmaken van de bouwconstructie. Helpen deze de muren rechtop te houden of kunnen deze er gewoon uit? Er is ook één dikke balk die onderdeel uit maakt van de dakconstructie en deze bedoel ik niet.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit al bij twee woningen weggehaald en die ene staat 10 jaar later nog, die andere is het pas net gedaan. Volgens mij was het alleen om de vliering te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
BBBrt schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:05:
[...]

Slimmerik, je snapt best dat ik het hout bedoel dat de stenen “raakt” ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

elektriekert schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Is het zand droog in je kruipruimte?
Of komt er nog een bodemfolie?
Helemaal droog. Komt wel folie op heb ik begrepen, doen ze standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migosso
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-10 13:48
No Hands schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb dit al bij twee woningen weggehaald en die ene staat 10 jaar later nog, die andere is het pas net gedaan. Volgens mij was het alleen om de vliering te ondersteunen.
Top! Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-10 20:27
Beste tweakers,

[Afbeelding]
Dat kan er allemaal uit, behalve natuurlijk die dikke balk met staanders die je dak ondersteunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenZee
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 13:02
*knip* 1 keer is genoeg ;)

Kurklaag van vloer verwijderen (of egaliseren daar bovenop?)

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 26-07-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:02
Bij het aansluiten van de watertoevoer heb ik volgende probleem voor. Ik krijg de afstop er niet af omdat hij te diep zit.. Engelse sleutel, universele tang, waterpomptang niets lukt.

Ik zat te denken aan een Ratelaar? Zou dat over die kop passen?

Ik denk dat de stop een 1/2 is. De koppen van de Ratelaar zijn ook uitgedrukt in dezelfde eenheden, dus dat lijkt alvast een goed begin..

Ik vraag het omdat ik het niet heb, en ik ik dus geen nutteloze aankoop wil doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnQ6m326sD1eT8O9-3ogGaa8-9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIDjcxY7xPNGBClWjAMFsPPi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt6xETWQsR6lwi8tizH_Xg6QgBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT83VK0bklNJdb0VqcR5Oy2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWDLiSzKEYLT7a97NdVJeggsLPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47s8yGuHvtdPexw9QpmyKeMD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:53

Rzaan

Altijd zoekende

@Rubberen

Pijpsleutel in de juiste maat?
Misschien is het effe zoeken naar die maat.

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/resize/6525470_10.jpeg/0/1100/True/gedore-pijpsleutel-massief-32x36-mm-6527250.jpeg

Of anders een losse dop kopen.

Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/packshot/as.47109539.jpg?dvid=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Rzaan schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Dat zal toch wel een bobbelige vloer worden dan?
Ik zou alles weghalen, maar snap dat het een %#% klus is.
De afweging is snel(ler) klaar of een mooi(er) resultaat. Ik wist het ook wel, alles eruit :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Zo eerste klusje met mn tafelzaag.... 8)
Kozijnen van douglasbalk maken voor mn overkapping.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yaSW5-PQo24X4nZTeklDn2FSfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clGGNjafsy5YPHngkkFC49bb.jpg?f=fotoalbum_large
Onderzijde 40cm balk en 2x 2cm plank plus druppel neus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uddt37Gnnk8XWUA3m0u2PMEBs2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZQ8WRAA1CA8ZjrxYPy8uqvx.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHj1O4PrAlNIysRosF11c2RV_RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8m5IhY9p1RNAmJfB4ZoOQtxY.jpg?f=fotoalbum_large
Boven zijde kozijn

Art impressie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ypAGmOEqaEnacjUKeN08cGe7s8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMGSOpvut5mgWlpryYHxEomL.jpg?f=fotoalbum_large
Gebruikt tafelzaag.
Beitel en schaaf
Schuurmachine
Afkortzaag.
Potlood
Speedsquare
Zweihaak.
Decoupeermachine.

Happy camper hier.
*O*

Nu maar even alles opruimen regen in aantocht vrees ik.
En morgen volgende jokes klusje.
Polycarbonaat plaat 4 mm zagen met mn inval zaag.
Iemand tips?
Toerental laag denk ik 1-3
Ander blad er in die bot mag worden?
* copykat heeft nog 2 nieuwe 160mm bladen van de oude cirkelzaag.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 26-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zagen? Gewoon langs een balk/lineaal goed recht insnijden, dan op de rand van de werkbank klappen en dan heb je als het goed is een mooie rechte breuk. Dat 2x en je hebt je raam op maat.

4mm is wel dikker, dan moet je hem op de werkbank waarschijnlijk even inklemmen onder een balk als je pak m beet meer dan een halve meter lengte hebt. En met een plank er op kracht zetten. Anders krijg je hem niet over de hele lengte gelijkmatig gebogen/gebroken.

(Hier een plaat van 2,5mm ofzoiets, bij de Hornbach vandaan om te gebruiken als poor mans dubbelglas achter de voordeur. En over een lengte van bijna 2m viel dat prima op maat te breken)

[ Voor 58% gewijzigd door _ferry_ op 26-07-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

_ferry_ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:00:
Zagen? Gewoon langs een balk/lineaal goed recht insnijden, dan op de rand van de werkbank klappen en dan heb je als het goed is een mooie rechte breuk. Dat 2x en je hebt je raam op maat.

4mm is wel dikker, dan moet je hem op de werkbank waarschijnlijk even inklemmen onder een balk als je pak m beet meer dan een halve meter lengte hebt. En met een plank er op kracht zetten. Anders krijg je hem niet over de hele lengte gelijkmatig gebogen/gebroken.

(Hier een plaat van 2,5mm ofzoiets, bij de Hornbach vandaan om te gebruiken als poor mans dubbelglas achter de voordeur. En over een lengte van bijna 2m viel dat prima op maat te breken)
4/5 mm zaag ik ook altijd op de circelzaagtafel. dat gaat eigelijk altijd foutloos. decoup of breken gaat wel eens mis maar misschien heeft het er ook iets mee te maken dat het spul inmiddels 15+ jaar in mijn schuur ligt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ik dacht invalzaag op voorritsen en daarna doorhalen
Ik weet alleen niet wat dat spul doet met mn zaagtanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Beste tweakers,

[Afbeelding]
De volgende houten onderdelen van de kap kun je beter behouden:
muurplaat
nokbalk
spanten
gordingen
soms hebben vloerbalken de functie om de krachten van de spanten op te vangen. Deze balken (eventueel in combinatie met stalen onderdelen) bevinden zich onderaan de voet van de spanten. Bij oude huizen zie je dan ter plekke van deze balken muurankers of de gevel.

dus bij twijfel even een constructeur vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Nu online
En toch staat er bruikbare informatie in dat topic.
Je kunt ook een stofzuiger met cycloon gebruiken, is een dude op youtube die zn crawling space heeft uitgezogen, iedere dag een paar emmertjes.

Ik heb het uitdiepen gedaan na het verwijderen van de vloer. Mocht niet te diep van de constructeur om genoeg druk op de fundering te houden (gemetseld op staal). 20cm verwijderd, kwamen echt twee zes kuubers grond uit.

Heb meerdere offertes gehad in de afgelopen jaren, volgens mij moet het voor 3K ex btw voor 50m2 x 40cm kunnen.

Verkijk je er niet op met emmertjes, voorbeeld: 50m2 x 0,1m = 5 kuub. Dat zijn 250 volle emmers van 25kg (20 liter). En dan heb je er 10cm uit, puin niet meegerekend.

Maak je al vordering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

knip

[ Voor 104% gewijzigd door JBS op 27-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JBS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:17:
Naast ons badkamer meubel zit een stopcontact (met schakelaar voor de spiegelverlichting). Nu zou ik graag stroom hebben in het badkamermeubel, maar ik wil niet hakken, breken of frezen. Heeft er iemand een esthetisch acceptabele suggestie om dit voor elkaar te krijgen, rekening houdende met het feit dat er nu ook al een kabel zichtbaar is voor bijvoorbeeld een oplader voor 'n tandenborstel.

Beetje tegen beter weten in wel, want, is er wel 'n alternatief voor een simpel (maar lelijk natuurlijk) wit kabelgootje...?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Picobello BV oplossing: Vanuit contactdoor doorboren naar andere kant van de muur, daar kabelgootje en op juiste plek weer gat terugboren :X :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wolly schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Picobello BV oplossing: Vanuit contactdoor doorboren naar andere kant van de muur, daar kabelgootje en op juiste plek weer gat terugboren :X :X :X
Daar zit 'n toilet 😉
Heb m'n bericht al verwijderd, want ik weet eigenlijk ook wel dat er geen mooie oplossing is, maar je was nog net op tijd om m'n zinloze vraag te quoten :)

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 27-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-10 16:38
Spiegel met spiegelkast? Dan kan je daar misschien wel de boel in verbergen en verleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Jfwiet schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Spiegel met spiegelkast? Dan kan je daar misschien wel de boel in verbergen en verleggen?
Nee, geen spiegelkast. Afstand tussen spiegel en wandmeubel zou dan overigens alsnog resulteren in de noodzaak van 'n kabelgootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:57
Ik ben zojuist gaan kijken naar een Sicar Brava 300 combinatie machine, met zaagtafel, freestafel met 30mm freesas, langgat boor en vlak/vandikte bank uit 1994

De huidige eigenaar wil er 3250 voor hebben en dan komt daar de stofafzuiging en een hele set aan freeskoppen bij.

De prijs in de advertentie is alleen voor de combimachine en niet voor alle accessoires zoals de aandrijfbanden, freeskoppen en stofafzuiging.

De vraag is, is dat redelijk qua vraagprijs?
https://link.marktplaats.nl/m2245112074

Wat zeggen @HTT-Thalan @L.N. en anderen er van?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:21

Wvr

vraagje,

wij willen isolatie gaan plaatsen op de zolder maar moet er een ruimte van 1cm blijven tussen het dakbeschot en de isolatie materiaal of mag de isolatie direct tegen het dakbeschot aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wvr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:14:
vraagje,

wij willen isolatie gaan plaatsen op de zolder maar moet er een ruimte van 1cm blijven tussen het dakbeschot en de isolatie materiaal of mag de isolatie direct tegen het dakbeschot aan?
Hieris een heel eigen topic, voor. Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 27-07-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:02
loewie1984 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:59:
Ik ben zojuist gaan kijken naar een Sicar Brava 300 combinatie machine, met zaagtafel, freestafel met 30mm freesas, langgat boor en vlak/vandikte bank uit 1994

De huidige eigenaar wil er 3250 voor hebben en dan komt daar de stofafzuiging en een hele set aan freeskoppen bij.

De prijs in de advertentie is alleen voor de combimachine en niet voor alle accessoires zoals de aandrijfbanden, freeskoppen en stofafzuiging.

De vraag is, is dat redelijk qua vraagprijs?
https://link.marktplaats.nl/m2245112074

Wat zeggen @HTT-Thalan @L.N. en anderen er van?
Tja, ik weet niet wat je er mee wilt gaan doen, waardoor advies geven wat lastig is. Ik zou deze niet snel aanraden, want je mist het grote voordeel van een roltafel net langs het zaagblad. Dat zou voor mij al een dealbreker zijn. De constructie van de roltafel is niet de beste en de maximale afstand tussen het zaagblad en de langsgeleider lijkt mij ook niet erg groot (door de vlaktafel). Daarnaast is maar de vraag of je vervangende onderdelen kunt vinden bij een machine van 30 jaar oud.

Ik heb een SCM SC2 en daar ben ik erg tevreden over. Op Woodworking.nl staat er 1 te koop voor een zeer goede prijs. Dan heb je geen combinatiemachine, dus is niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
L.N. schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Tja, ik weet niet wat je er mee wilt gaan doen, waardoor advies geven wat lastig is. Ik zou deze niet snel aanraden, want je mist het grote voordeel van een roltafel net langs het zaagblad. Dat zou voor mij al een dealbreker zijn. De constructie van de roltafel is niet de beste en de maximale afstand tussen het zaagblad en de langsgeleider lijkt mij ook niet erg groot (door de vlaktafel). Daarnaast is maar de vraag of je vervangende onderdelen kunt vinden bij een machine van 30 jaar oud.

Ik heb een SCM SC2 en daar ben ik erg tevreden over. Op Woodworking.nl staat er 1 te koop voor een zeer goede prijs. Dan heb je geen combinatiemachine, dus is niet vergelijkbaar.
Ik vind vlakken, vandikte en frezen op het moment belangrijker dan zagen. Maar het is ook geen aankoop over een nacht ijs. Ja het apparaat is 30 jaar oud maar wel degelijk en hobbymatig gebruikt door de 2de eigenaar. Maargoed dat moet je ook maar van iemand aannemen. Tis wel iemand die er met zorg mee om is gegaan. Alles zit jn kistjes en ziet er gewoon nog allemaal goed uit.

Maar je hebt wel gelijk vwb de constructie vd roltafel. Ik ga het nog overwegen. Bedankt voor je advies wederom.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

GudZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:58:
[...]

En toch staat er bruikbare informatie in dat topic.
Je kunt ook een stofzuiger met cycloon gebruiken, is een dude op youtube die zn crawling space heeft uitgezogen, iedere dag een paar emmertjes.

Ik heb het uitdiepen gedaan na het verwijderen van de vloer. Mocht niet te diep van de constructeur om genoeg druk op de fundering te houden (gemetseld op staal). 20cm verwijderd, kwamen echt twee zes kuubers grond uit.

Heb meerdere offertes gehad in de afgelopen jaren, volgens mij moet het voor 3K ex btw voor 50m2 x 40cm kunnen.

Verkijk je er niet op met emmertjes, voorbeeld: 50m2 x 0,1m = 5 kuub. Dat zijn 250 volle emmers van 25kg (20 liter). En dan heb je er 10cm uit, puin niet meegerekend.

Maak je al vordering?
Oke ik zag het zo niet, maar zal het topic nog eens doornemen dan, bedankt voor de verheldering!

Wat is precies een cycloon stofzuiger? Als ik daar op zoek zie ik voornamelijk huishoudelijke apparatuur, dat lijkt me niet geschikt, of wel?

Ik denk dat ik er zo'n 4-8 kuub uit moet halen om het geheel op 60cm diepte te krijgen. Het is nu gemiddeld 40cm, en voor de isolatiemensen wilden ze 50cm hebben. Zelf vind ik het echter ook wel prettig om natijds nog fatsoenlijk bij het leidingwerk te kunnen, dus wil graag ongeveer dezelfde afstand houden als nu (onder de vloerbalk kun je nu net door komen, dus heb niet veel keuze, anders is de meterkast onbereikbaar).

Het viel wat tegen. Ten eerste omdat we pas tussen 6 en 7 konden beginnen. Andere werkzaamheden kostten langer dan verwacht (zoals wel vaker :+). Uiteindelijk een uur of 2 bezig geweest, en hebben er ongeveer een halve kuub uitgehaald, uitgestort. Het eerste stuk met een klein schepje, een kuil gemaakt waar je in kon zitten, en vanaf toen met een korte maar normale schep verder gewerkt. Met emmers aan een touw omhoog hijsen (met 3 man bezig dus). Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbsE6t_WtiWzTKxfwM5-zacJOVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX5T8X41K904CIuRNlT1hriu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik voorzie gelijk een uitdaging: er zitten 3 pilaren waar de vloerbalk op steunt. Deze is opgemetseld, en ligt eigenlijk op het zand. Ik had gehoopt dat deze vanaf de vaste grond opgemetseld was, of in ieder geval wat dieper, maar dat is dus niet het geval. Ik kan daar dus niet goed omheen werken. Ik had een duidelijke foto willen maken maar het was al laat en niet meer aan gedacht. Er een meter vanaf blijven is geen optie, want er zit maar 1,30 tussen de pilaren ongeveer.

Zelf dacht ik om in het midden van de pilaren tot de vaste grond af te graven, voorzichtig, en dan stempels er tussen plaatsen. Vervolgens de pilaren vrijgraven, en opnieuw vanaf de vaste grond opmetselen, of deels met (snel)beton. Dit is echter wel spannend, en ook echt een tijdrovende klus natuurlijk. Ik verwacht al met al 4 volledige weekenden kwijt te zijn, wellicht meer. Leidingwerk moet ook allemaal nog 20cm naar beneden gebracht worden. Bovendien weet ik niet of ik de vloerbalk weer net zo precies gestut krijg als nu. Zijn er andere/betere opties?

Het zand afvoeren gaat ook nog een uitdaging worden. Mocht er echt 8 kuub uit komen dan is dat minstens 10 ritjes, en de kosten van afvoeren zijn ook niet mals (lijkt 2 euro per 10kg te zijn, poeh) :X Heb al wat op de weggeefhoek gezet, hopelijk lukt dat.

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 27-07-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Laatst online: 10:16
Beste klussers,

Ik heb een vraag, ik rondom het kruipluik gaan egaliseren, omdat dit lager ligt dan de rest van de vloer. Het betreft een strook van 30cm rondom het luik. Ik heb hiervoor egalisatiemortel gekocht. Ik maak een bekisting in het luik, kit dit af en wil vervolgens de mortel er rustig omheen gieten, zodat het even hoog is als de rest van de vloer. Ik heb echter geen prikroller. Is het noodzakelijk om deze aan te schaffen voor het kleine beetje wat ik wil gaan egaliseren, of heeft iemand anders een gouden tip hoe ik de lucht er enigzins uit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
LankHoar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Oke ik zag het zo niet, maar zal het topic nog eens doornemen dan, bedankt voor de verheldering!

Wat is precies een cycloon stofzuiger? Als ik daar op zoek zie ik voornamelijk huishoudelijke apparatuur, dat lijkt me niet geschikt, of wel?

Ik denk dat ik er zo'n 4-8 kuub uit moet halen om het geheel op 60cm diepte te krijgen. Het is nu gemiddeld 40cm, en voor de isolatiemensen wilden ze 50cm hebben. Zelf vind ik het echter ook wel prettig om natijds nog fatsoenlijk bij het leidingwerk te kunnen, dus wil graag ongeveer dezelfde afstand houden als nu (onder de vloerbalk kun je nu net door komen, dus heb niet veel keuze, anders is de meterkast onbereikbaar).

Het viel wat tegen. Ten eerste omdat we pas tussen 6 en 7 konden beginnen. Andere werkzaamheden kostten langer dan verwacht (zoals wel vaker :+). Uiteindelijk een uur of 2 bezig geweest, en hebben er ongeveer een halve kuub uitgehaald, uitgestort. Het eerste stuk met een klein schepje, een kuil gemaakt waar je in kon zitten, en vanaf toen met een korte maar normale schep verder gewerkt. Met emmers aan een touw omhoog hijsen (met 3 man bezig dus). Het resultaat:

[Afbeelding]

Ik voorzie gelijk een uitdaging: er zitten 3 pilaren waar de vloerbalk op steunt. Deze is opgemetseld, en ligt eigenlijk op het zand. Ik had gehoopt dat deze vanaf de vaste grond opgemetseld was, of in ieder geval wat dieper, maar dat is dus niet het geval. Ik kan daar dus niet goed omheen werken. Ik had een duidelijke foto willen maken maar het was al laat en niet meer aan gedacht. Er een meter vanaf blijven is geen optie, want er zit maar 1,30 tussen de pilaren ongeveer.

Zelf dacht ik om in het midden van de pilaren tot de vaste grond af te graven, voorzichtig, en dan stempels er tussen plaatsen. Vervolgens de pilaren vrijgraven, en opnieuw vanaf de vaste grond opmetselen, of deels met (snel)beton. Dit is echter wel spannend, en ook echt een tijdrovende klus natuurlijk. Ik verwacht al met al 4 volledige weekenden kwijt te zijn, wellicht meer. Leidingwerk moet ook allemaal nog 20cm naar beneden gebracht worden. Bovendien weet ik niet of ik de vloerbalk weer net zo precies gestut krijg als nu. Zijn er andere/betere opties?

Het zand afvoeren gaat ook nog een uitdaging worden. Mocht er echt 8 kuub uit komen dan is dat minstens 10 ritjes, en de kosten van afvoeren zijn ook niet mals (lijkt 2 euro per 10kg te zijn, poeh) :X Heb al wat op de weggeefhoek gezet, hopelijk lukt dat.
Allereerst, succes met de klus.
Vervolgens, in de film worden tunnels gegraven door het zand in de broekzak te doen, en iedere dag op de luchtplaats te legen, dan gaat het bij jou nog best snel. 8)7
Ten derde, je lijkt wel een badgast uit het oosten, zo met die kuil en schepje. :o
Dan serieus, voor het graafwerk dat ik in de kruipruimte heb gedaan (klei, ik kan alleen maar dromen van dat schone zand ;) gebruik ik een pionierschopje. Kun je lekker mee graven in kleine ruimten.
Tot slot, voor afvoer van zand kun je een container huren, kost minder dan € 2,-/10 kg

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:37

3_s

Jemi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:12:
Beste klussers,

Ik heb een vraag, ik rondom het kruipluik gaan egaliseren, omdat dit lager ligt dan de rest van de vloer. Het betreft een strook van 30cm rondom het luik. Ik heb hiervoor egalisatiemortel gekocht. Ik maak een bekisting in het luik, kit dit af en wil vervolgens de mortel er rustig omheen gieten, zodat het even hoog is als de rest van de vloer. Ik heb echter geen prikroller. Is het noodzakelijk om deze aan te schaffen voor het kleine beetje wat ik wil gaan egaliseren, of heeft iemand anders een gouden tip hoe ik de lucht er enigzins uit kan krijgen.
Met een hamer zachtjes tegen de bekisting tikken.
Over welke dikte spreken we hier? Als het maar een paar centimeter is, lijkt me dat zelfs niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Laatst online: 10:16
3_s schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Met een hamer zachtjes tegen de bekisting tikken.
Over welke dikte spreken we hier? Als het maar een paar centimeter is, lijkt me dat zelfs niet nodig.
Dankjewel.

Het zal oplopend zijn van ca 3mm tot 15mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Jemi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Dankjewel.

Het zal oplopend zijn van ca 3mm tot 15mm.
Als je een boormachine hebt met klopfunctie (GEEN boorhamer) dan kan je een rond stukje ijzer oid erin doen en zachtjes op de rand van de bekisting zetten. Geeft goeie trillingen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Weet iemand toevallig of er plafondplaten voor buiten met verdekte montage bestaan? Ik kwam namelijk dit plaatje tegen tijdens de zoektocht:

Afbeeldingslocatie: https://renepistersdakwerken.nl/wp-content/uploads/2019/05/IMG_4423.jpg

Het gaat om een carport en we overwegen een strakke, witte afwerking voor het plafond en dan denk ik al gauw aan HPL. Echter heb je dan eigenlijk altijd schroeven in het zicht. Zijn er opties die ik over het hoofd zie?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011

thijsco19

KTM 990 SMT

Kitten.

Een goede lijmkit plakt die platen moeiteloos vast.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Dit maken werkt ook. Is zo'n stofzuiger voor je zaagsel in je werkplaats maar dan anders ingezet. Is langzaam maar uiteindelijk minder moeilijk dan scheppen, slepen en tillen.

Grond kun je afvoeren met containers ook.

Lidl had recent die rag-bouwstofzuigers weer in de aanbieding, 60 piek ofzo.

Als je jezelf 4 weekend wilt beroven voor het uitgraven maar het isoleren voor een 'net niet' oplossing uitbesteed had ik het andersom gedaan:

Laten uitzuigen, daarna glaswol tussen de balken knellen en latten eronder schroeven. Dan werk je zelf in een hogere ruimte en heb je zelf het minst zware werk, en de kwaliteit van de klus die het belangrijkst is (goede isolatie) heb je dan zelf in de hand.

Is die order voor isolatie door externen al getekend? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Mjier schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Allereerst, succes met de klus.
Vervolgens, in de film worden tunnels gegraven door het zand in de broekzak te doen, en iedere dag op de luchtplaats te legen, dan gaat het bij jou nog best snel. 8)7
Ten derde, je lijkt wel een badgast uit het oosten, zo met die kuil en schepje. :o
Dan serieus, voor het graafwerk dat ik in de kruipruimte heb gedaan (klei, ik kan alleen maar dromen van dat schone zand ;) gebruik ik een pionierschopje. Kun je lekker mee graven in kleine ruimten.
Tot slot, voor afvoer van zand kun je een container huren, kost minder dan € 2,-/10 kg
Bedankt! :)

Pionierschopje wilde ik komend weekend meenemen inderdaad, dan ga ik verder. Eerste stukje was echt lastig, ik lag op mijn buik en dan met dat kleine tuinschepje een emmer in hopsen, iemand anders de emmer dumpen in een emmer met touw, waar de laatste persoon die dan ophijste en in de kar gooide 8)7

Goede tip van container. Ik heb wat rondgevraagd via de weggeefhoek, en ik kan zoals het lijkt de helft in ieder geval al kwijt, en ook nog een tip gehad in de buurt waar je een tientje per ton zand betaald, dan is het maar 4-5 tientjes nog ofzo, dus klinkt ook goed.

Ik zit nog wel met die pilaren in mijn maag hoe ik dat moet oplossen. Kan ik gelukkig nog de hele week over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

GudZ schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Dit maken werkt ook. Is zo'n stofzuiger voor je zaagsel in je werkplaats maar dan anders ingezet. Is langzaam maar uiteindelijk minder moeilijk dan scheppen, slepen en tillen.

Grond kun je afvoeren met containers ook.

Lidl had recent die rag-bouwstofzuigers weer in de aanbieding, 60 piek ofzo.

Als je jezelf 4 weekend wilt beroven voor het uitgraven maar het isoleren voor een 'net niet' oplossing uitbesteed had ik het andersom gedaan:

Laten uitzuigen, daarna glaswol tussen de balken knellen en latten eronder schroeven. Dan werk je zelf in een hogere ruimte en heb je zelf het minst zware werk, en de kwaliteit van de klus die het belangrijkst is (goede isolatie) heb je dan zelf in de hand.

Is die order voor isolatie door externen al getekend? :9
Tijd is voor mij op dit moment belangrijker dan hard werken, omdat er nog heel wat moet gebeuren in de verbouwing :) Ik heb dus beschikking over zo'n stofzuiger van de Lidl, iets dat hier op lijkt.

PIF is een net-niet oplossing? Ik heb het uitbesteed om tijd te besparen, en ik zo ook recht heb op subsidie. De offerte is al 2 maand geleden getekend dus ik denk niet dat ik daar nog onderuit kan. Gevel komt deze partij ook opvullen met EPS parels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jemi schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:12:
Beste klussers,

zorgen dat er weinig lucht inzit is stap 1 (dus niet te hard mengen) met een lijmkam trek je de meeste lucht er wel uit. als er plakpvc op moet is het daarna waaschijnlijk nog niet glad genoeg. maar voor de meeste andere toepassingen wel. Opzich gebruikt bijna geen enkele DHZ-er een prikroller :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 27-07-2025 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:10

Als ik het goed begrijp graaf je de kruipruimte af tot onder de fundering. Dan is er een logische vraag: heb je advies van een constructeur ingeroepen?

Druk en krachten werken naast verticaal ook horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Rukapul schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:16:
[...]

Als ik het goed begrijp graaf je de kruipruimte af tot onder de fundering. Dan is er een logische vraag: heb je advies van een constructeur ingeroepen?

Druk en krachten werken naast verticaal ook horizontaal.
Nee dat is niet mijn plan. Dat was enkel mijn plan op de plekken waar de steunpilaren zitten voor de vloerbalken, zodat ik op vaste grond nieuwe steunpilaren kan opmetselen. Maar daar ben ik ook helemaal niet zeker over, dus zoek daar advies voor hoe ik dat het beste kan aanpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 18:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hey klussers,

Ik ben even op zoek naar de gouden tip voor wat betreft een bouwsysteem van aluminium kokerprofielen waar bij je met verbindingsstukken/buisverbinders allerlei zaken kunt bouwen.

het gaat erom dat we even een (tijdelijke) voliere aan een tuinhuis kunnen maken voor wat kwartels bij ons nieuwe huis alvorens we op een ander locatie iets defintiefs gaan neerzetten.
Hiervoor wil ik dan ook de alu profielen gaan hergebruiken.

Ik kan een aantal kant en klaar systemen vinden op website van leveranciers voor zelfbouwvolieres maar allicht is dat spul goedkoper te vinden als dat niet specifiek het labeltje "voliere" heeft ;-)

iemand de gouden tip voor een merk/leverancier voor dat spul?

plaatje bij het praatje, gaat dus om zulk spul:

Afbeeldingslocatie: https://www.unaplex.nl/wp-content/uploads/2020/11/IMG_2371.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/94035d00-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/02e9d170d21db6445bfcb2fa1330d846b77555dc.jpg?20250723115057

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Fraggert Bij de Hornbach verkopen ze dit: https://www.hornbach.nl/s/KAISERTHAL%20XD-buisverbinder met de aluminium buis er ook verkrijgbaar https://www.hornbach.nl/p...um-zilver-200-cm/6368188/

Lijkt er in ieder geval heel erg op.

[ Voor 38% gewijzigd door Impossibl3 op 28-07-2025 09:03 ]

Pagina: 1 ... 459 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/