[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 458 ... 478 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
JBS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:52:
[...]
Da's natuurlijk waar, maar na het zien van zo'n ding in 'n promo filmpje leek me zo'n accessoire wel erg handig, maar niet voor 40 euro dus.
Ik snoei al 20 jaar heggen en ik heb nog nooit gedacht, hè had ik maar een ding wat mijn snoeiresten weg laat schuiven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

No Hands schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:10:
[...]

Ik snoei al 20 jaar heggen en ik heb nog nooit gedacht, hè had ik maar een ding wat mijn snoeiresten weg laat schuiven.
Gelukkig is iedereen anders. Ik vind het eruit plukken van de takjes het meest irritante van het snoei klusje. Maar goed, genoeg over persoonlijke voorkeuren, ik zoek zo'n ding, niet een reden om 'm niet meer te willen 😉

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-12 08:18

3_s

1nsane schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:58:
Vraagje, de klapdeuren hier hebben standaard spanjolen maar mn dochter van 2 maakt ze nu zelf open weet iemand van een simpele oplossing om ze te kunnen vergrendelen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Gewoon een schuifslotje erboven? Of een haakje, ofzo.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
1nsane schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Dat was het, kon er gewoon even niet opkomen! Thanks. Neem aan dat ik wel een gaatje in de staaf moet boren?
Uiteraard, zie de documentatie van Nemef.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:25
1nsane schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:58:
Vraagje, de klapdeuren hier hebben standaard spanjolen maar mn dochter van 2 maakt ze nu zelf open weet iemand van een simpele oplossing om ze te kunnen vergrendelen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Misschien een nog eenvoudigere oplossing dan zo'n slot die de klassieke uitstraling behoudt: hier (of beter, boven een van de geleiders verderop boven) een gaatje boren in de staaf, en dan een spijkertje in doen. Dan blokkeert die, en is ruim voldoende om een dochter van 2 tegen te houden. Heb je ook geen sleutels e.d. nodig. Kost je nog eens niks ook :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAoA3EYc79m7JxqgPCGogysuc1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/igZI8GYsvTD6XDDtfQgnvvBn.avif?f=fotoalbum_large

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Zwartoog schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:37:
[...]

Misschien een nog eenvoudigere oplossing dan zo'n slot die de klassieke uitstraling behoudt: hier (of beter, boven een van de geleiders verderop boven) een gaatje boren in de staaf, en dan een spijkertje in doen. Dan blokkeert die, en is ruim voldoende om een dochter van 2 tegen te houden. Heb je ook geen sleutels e.d. nodig. Kost je nog eens niks ook :)
[Afbeelding]
Of een hangslotje, die peutert je dochtertje er niet uit.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Toptip: berg je bus purschuim goed op :+
Had een bus (met spuitmondje erop) blijkbaar zo in een doos gezet dat 'ie zichzelf heeft leeggespoten, haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVDnogDDBo2udF9j0G1WeQGZ1e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZb7Jv7J6I00ZaWsie1QSL1e.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig alleen dit als gevolg, wat makkelijk was weg te halen met wat industriële cleaner en een plamuurmesje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ozUMnSei6pC8veyyRh7c7HN1iQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kuy91oE8TuoK8GSQcGRxLrSB.jpg?f=fotoalbum_large

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:25
Saint2Saint schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Of een hangslotje, die peutert je dochtertje er niet uit.
Moet het gaatje veel groter zijn. En tegen de tijd dat een peuter een spijkertje op 2 meter hoogte eruit weet te peuteren, kunnen ze ook plannen, hoog klimmen, balanseren, en zijn ze inmiddels geen peuter meer.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:31

Rzaan

Altijd zoekende

1nsane schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Dat was het, kon er gewoon even niet opkomen! Thanks. Neem aan dat ik wel een gaatje in de staaf moet boren?
Je kunt ook een gaatje door de staaf boren en dan nog wat verder in de deur. Daar een pennetje in.

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-12 12:45
sOid schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:38:
Toptip: berg je bus purschuim goed op :+
Had een bus (met spuitmondje erop) blijkbaar zo in een doos gezet dat 'ie zichzelf heeft leeggespoten, haha.

[Afbeelding]

Gelukkig alleen dit als gevolg, wat makkelijk was weg te halen met wat industriële cleaner en een plamuurmesje.
[Afbeelding]
Dit is haast moderne kunst. Als je het niet wegkrijgt zou ik een sokkeltje op die plek zetten met het purbeest er op. "De permanentie van absentie - sOid 2025"

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Dit is haast moderne kunst. Als je het niet wegkrijgt zou ik een sokkeltje op die plek zetten met het purbeest er op. "De permanentie van absentie - sOid 2025"
Haha. Nou, een paar jaar terug heb ik deze creatie gemaakt. Spreekt me toch meer aan dan die witte hoop ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7AIlV4McoXElMxpYk-DAEL3Vu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2rD5BngeIfWt83G0IoAqFCO.jpg?f=fotoalbum_large

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:10
BreiTech schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:58:
Medeklussers,

Enige tijd geleden dat ik weer eens wat heb gepost/gevraagd. Maar we zijn druk bezig met een nieuwe woning. Onze styliste heeft een render gemaakt en daar gaat wat werk/klussen uitkomen. Hier kom ik eigenlijk met 2 vragen uit.

1. In de bestaande ruimte heeft ze een roomdivider/wandje bedacht waar de tv hangt (rechter rode cirkel). Dit zou dus een nieuw te maken wandje worden op de al bestaande vloer (met vloerverwarming). Wat lijkt jullie het best om dit te maken? Ik dacht zelf 4x7's en dan bekleden met MDF, renovlies voor gladmaken en afwerken met latex.

2. Gaat over het verlengde qua roomdivider. Hier tekent ze balken in, ook in de extra kamer (linker rode cirkel). Hoe zou ik dit kunnen maken en vooral bevestigen? Ik zie systemen met een deuvel vast in het plafond maar onder kan ik slecht verankeren i.v.m. die bestaande vloer met vloerverwarming.

[Afbeelding]
Enige tijd geleden bovenstaande vraag gepost. Wilde jullie het eindresultaat niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9udCpfSk0_988KfyBHdWEgMXsLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v01tSyv3gQmKYb2DUny1BgeJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Deze kraan piept behoorlijk bij beweging, maar ik zie niet een optie om dit fatsoenlijk uit elkaar te krijgen. Iemand een idee of dit kan en zoja, hoe. En 2, heeft dat dan nut, om er wat kraanvet aan te doen?
Alternatief, als een (vrijwel) identieke kraan te koop is, dan is dat ook een optie, maar ik kan nergens een merkje vinden...

Mijn vader heeft gepoogd de rechterklein open te krijgen, en daar is een ring weg, en die lekt nu. Er zit ook een geknakt rubber ringetje in.. dus dat is wel te verklaren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRjwVerMKIcmKykW_ThAVC2E3i0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6FCZNKUpm4jDWaLVveoSwOK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o67aGHngw0t7aoOmKzv95pUpgzM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTxcbwPkZ9vU5BpbYwxAJLny.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8nWPtGkv5_-s58Mr7NG4QRnheg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DM5EVe0vuFf4E91qn3xqg67E.jpg?f=fotoalbum_tile

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:29
BreiTech schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Enige tijd geleden bovenstaande vraag gepost. Wilde jullie het eindresultaat niet onthouden:

[Afbeelding]
nice!

Zou voor de mooiheid nog wel het plintje aan de korte muur netjes pas afzagen (bijvoorbeeld met een multizaag), zodat het meubel strak aan de wand geschoven kan worden, en de plint aansluit op het meubel

• BreiTech
breew schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:24:
[...]

nice!

Zou voor de mooiheid nog wel het plintje aan de korte muur netjes pas afzagen (bijvoorbeeld met een multizaag), zodat het meubel strak aan de wand geschoven kan worden, en de plint aansluit op het meubel
Hier zit ook een stopcontact achter dus heb daar grotere uitdaging dan enkel een plintje. :9

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 11:26
BreiTech schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Hier zit ook een stopcontact achter dus heb daar grotere uitdaging dan enkel een plintje. :9
In de zijwand van je kast met een klokboor ter hoogte van het stopcontact een rond gat maken? Dan kan de kast toch tegen de muur.

• BreiTech
Horla schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:52:
[...]

In de zijwand van je kast met een klokboor ter hoogte van het stopcontact een rond gat maken? Dan kan de kast toch tegen de muur.
Helaas ladegeleiders e.d. in de weg. Ik stoor me hier niet aan, staat overigens nu ook iets netter/strakker er tegenaan hoor :).

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:29
BreiTech schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Stopcontact een stukje naar boven verplaatsen?

Als je het stopcontact op de huidige plek moet gebruiken, dan heb ik goede ervaringen met een platte stekker als deze. Die komt niet verder naar voren dan de plint.

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-12 01:18

Copitano

Hoorn NH

Kent iemand de naam/merk/type van deze koppeling?
Ik wil er een wasmachine kraan op zetten (1/2”).
Door de uitstulping met het rubber ringetje komt de moer net niet op de schroefdraad van een standaard wasmachienekraan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isSbmVJT3v41SfO23g8VSxuG3nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrWRZ1Snv91yye9lKWhr8zdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MptosCrtfpnd1KpqEdKXhqgw8GA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c754ErQOl5MtZ7bLdrCzmzU0.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Copitano schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:37:
Kent iemand de naam/merk/type van deze koppeling?
Ik wil er een wasmachine kraan op zetten (1/2”).
Door de uitstulping met het rubber ringetje komt de moer net niet op de schroefdraad van een standaard wasmachienekraan.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wat uit de muur komt is meerlagenbuis?

Dan zou het zoiets kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfpQexH9diN8oNl_0tThMtHxoEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNEu3oRMHTRnZ0jidQxvkavC.jpg?f=fotoalbum_large

En dan zou het met deze erbij tussen kunnen passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6dxfMfv0n28pZlaD007qP4y83I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s75VZcuo27STa8bzM26GenAF.jpg?f=fotoalbum_large

De moer en knelring uit die nieuwe koppeling gooi je weg.
Dan past het zo op die leiding, de andere kant schroef je dan de kraan in.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald.42 op 17-07-2025 18:52 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12 13:59
Momenteel een handenwasser aan het monteren. Klein klusje maar toch weer een vertraging helaas ☹️

Het omcirkelde buisje is te kort, rood omcirkeld op de foto. Ik dacht misschien kan ik de lange buis gebruiken maar hier hangt dat lipje niet aan waardoor die niet waterdicht zou zijn.

Hoe noemt dat korte buisje? Dit zodat ik dus een langer model kan aanschaffen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYJCchotmd7PRrIjEHykvMEguMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrFHjl0suZ3XIVzlBKyqpV8t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9L-Fi5xJrDOpC-Fto3vh7faEUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvWChOpVgAA42DkrHn3Ojxfd.jpg?f=fotoalbum_large

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:49

Roozzz

Plus ultra

Rubberen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:37:
Momenteel een handenwasser aan het monteren. Klein klusje maar toch weer een vertraging helaas ☹️

Het omcirkelde buisje is te kort, rood omcirkeld op de foto. Ik dacht misschien kan ik de lange buis gebruiken maar hier hangt dat lipje niet aan waardoor die niet waterdicht zou zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Muurbuis / verlengbuis met kraag dacht ik.

If you can see, look. If you can look, observe

• Ronald.42
  • Niet online
Rubberen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afvoerbuis sifonbuis met kraag een zoekterm in die trend dan moet het lukken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-12 08:58
Dag Tweakers, graag jullie input. Ik heb een leuk whiteboard/magneetpapier (een whiteboard van Moyu) gekregen, en wil die op de koelkast plakken, maar je raadt het al, die is ingebouwd met een houten deur. Het materiaal van het whiteboard is slap en dus niet echt te boren. Mijn gedachte was dubbelzijdig magneetfolie of ijzerfolie aan te brengen, maar dat lijkt vaak nog duurder dan het ding zelf te zijn. Hebben jullie tips/tricks/kennis waar ik moet wezen? Het whiteboard is a3-formaat. Ik denk dat ik zoiets wil, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er niet voor de helft van de prijs is bij een action of hornbach.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Majora schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:53:
Dag Tweakers, graag jullie input. Ik heb een leuk whiteboard/magneetpapier (een whiteboard van Moyu) gekregen, en wil die op de koelkast plakken, maar je raadt het al, die is ingebouwd met een houten deur. Het materiaal van het whiteboard is slap en dus niet echt te boren. Mijn gedachte was dubbelzijdig magneetfolie of ijzerfolie aan te brengen, maar dat lijkt vaak nog duurder dan het ding zelf te zijn. Hebben jullie tips/tricks/kennis waar ik moet wezen? Het whiteboard is a3-formaat. Ik denk dat ik zoiets wil, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er niet voor de helft van de prijs is bij een action of hornbach.
Is dat deze: https://www.moyu-notebook...magnetische-whiteboard-a3

Die lijkt maar 500x overschrijf naar, das niet bijster veel. Weet je zeker dat je dat permanent aan de koelkast wilt bevestigen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:15
The Eagle schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Die lijkt maar 500x overschrijf naar, das niet bijster veel. Weet je zeker dat je dat permanent aan de koelkast wilt bevestigen?
Gebruik geen gum

Die gummetje achter op de pen lijkt handig, maar kan de print beschadigen. Gebruik altijd een vochtig doekje om te wissen.
Waarom geef je dan een pen met een gum mee?
Die gummetje ook nog :+

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ronald.42 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Dat wat uit de muur komt is meerlagenbuis?

Dan zou het zoiets kunnen zijn.

[Afbeelding]

En dan zou het met deze erbij tussen kunnen passen.

[Afbeelding]

De moer en knelring uit die nieuwe koppeling gooi je weg.
Dan past het zo op die leiding, de andere kant schroef je dan de kraan in.
Top Ronald,
Dank voor je hulp. Morgen ff op zoek naar wie dit bij mij in de buurt verkoopt. Moet gaan lukken zo👍

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 13:12
Uhh ik heb dus wat sleuven gevreesd en wil dit weer dichtmaken. Iedereen zegt hier dat je 'stucmiddel' voor moet gebruiken. Maar wat is dat precies? Ik heb nog wel wat Superfiller en Blokkenlijm liggen kan het daar niet mee?

Edit: oh knauf mp75 dus gewoon?

[ Voor 7% gewijzigd door xzaz op 18-07-2025 08:41 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-12 17:48
xzaz schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:40:
Uhh ik heb dus wat sleuven gevreesd en wil dit weer dichtmaken. Iedereen zegt hier dat je 'stucmiddel' voor moet gebruiken. Maar wat is dat precies? Ik heb nog wel wat Superfiller en Blokkenlijm liggen kan het daar niet mee?

Blokkenlijm is ….lijm.
En superfiller is vooral voor ondiepe putjes. Ik zou eerst cement/mortel gebruiken om te vullen en dan afwerken met stuc.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Majora
  • Laatst online: 19-12 08:58
The Eagle schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Nee, daarom wil ik dus magneetfolie of metaalfolie ertussen ;)

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Fix en finish, mp75, roodband. Je kan dus gewoon alles erin smeren.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-12 18:37
Majora schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:53:
Kan je er geen spiegeltape of dubbelzijdig tape tussen doen of van die Tesa powerstips
Dit kreeg je vaak ook zonder schade er weer vanaf

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:46

copykat

Good copy isn't bad

t14wo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Fix en finish, mp75, roodband. Je kan dus gewoon alles erin smeren.
Allemaal tegelijk?
* copykat ziet iemand met maatbekers een toefje f@f .... schepje mp75, een dropje roodbont en dan aftoppen met 3 eetlepels troffels blokkenlijm, effe roeren en smeren maar.

Ik zou met blokkenlijm de pijpen fixeren en dan afwerken het zelfde als waar de muur er omheen mee is afgewerkt.
Cement/mortel of stuc. Mp75/roodband. Minste kans op kleurverschil met schilderen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-12 13:19

TGEN

Hmmmx_

copykat schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Allemaal tegelijk?
* copykat ziet iemand met maatbekers een toefje f@f .... schepje mp75, een dropje roodbont en dan aftoppen met 3 eetlepels troffels blokkenlijm, effe roeren en smeren maar.

Ik zou met blokkenlijm de pijpen fixeren en dan afwerken het zelfde als waar de muur er omheen mee is afgewerkt.
Cement/mortel of stuc. Mp75/roodband. Minste kans op kleurverschil met schilderen.
Ik zou het in twee lagen doen: roodband om de meeste diepte op te vullen en vervolgens MP75/goldband/fix&finish voor het nette werk.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• orf
  • Laatst online: 12:35

orf

Vandaag wat klusjes afgerond met fineer op een papieren drager. Voor het eerst dat ik daar iets mee gedaan heb, maar ik vind het wel leuk werken. Met een beetje moeite zie je niet zomaar dat het gefineerd is.

Mijn vriendin wilde graag een zwevende wandplank in de keuken van eiken. Massief zag ik niet zo zitten in verband met kromtrekken, dus dat werd een mooi klusje om te fineren.

Twee lagen 18mm MDF op elkaar gelijmd. Pockets uitgefreesd voor de blinde bevestiging en aan twee kanten gefineerd. Daarna schoon gezaagd en een massieve lat eiken van de Hornbach erop gelijmd. Alles drie keer gelakt en het kon aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ_wCDwROm9taRbNeTc65qgFbJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEYfjmwhuYqWYqQg9QgkLVAv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv0nghLP61GFz9Jde8luZKGu3eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoxCaP9dDYdTLdJJSlf1edJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAQBWndfWoTaxZUiMoynKrVfN70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEyb74S0hBaJhc4Oes2ZVrpm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu de smaak wel te pakken, dus ik ga ons badkamermeubel fineren en nieuwe fronten geven van gefineerd eiken met een massief eiken greeplijst.

Fineer komt van Flexfineer.nl

[ Voor 5% gewijzigd door orf op 18-07-2025 14:11 ]

• Jeweetje
  • Laatst online: 12:17

Als je er nog elektra kabels in wil trekken en zeker wilt zijn dat je de leidingen niet uit de muur terug kunt trekken bij wat lastige bochten……even de sleuf met plantenspuit bevochtigen en aansmeren met metsel mortel, net iets verdiept tov je stucwerk op rest van de muur.
Na 1a2 dagen afsmeren met een stucmiddel.

• Lord Anubis
  • Laatst online: 13:03
TGEN schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zou het in twee lagen doen: roodband om de meeste diepte op te vullen en vervolgens MP75/goldband/fix&finish voor het nette werk.
@xzaz Zo hoort het.

Roodband niet te waterig maken, liever iets onder de verhouding houden en goed mengen. Wel lokatie licht bevochtigen ( planten spuit idee) zonder nat te maken en ruim voordat je begint. desnoods in twee lagen opvullen. Bij teveel kan je het met een rasp het vlak maken.

Zoals TGEN eigenlijk duidelijk maakt zijn de andere producten voor afwerking dus mm werk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

orf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:09:
Vandaag wat klusjes afgerond met fineer op een papieren drager. Voor het eerst dat ik daar iets mee gedaan heb, maar ik vind het wel leuk werken. Met een beetje moeite zie je niet zomaar dat het gefineerd is.

Mijn vriendin wilde graag een zwevende wandplank in de keuken van eiken. Massief zag ik niet zo zitten in verband met kromtrekken, dus dat werd een mooi klusje om te fineren.

Twee lagen 18mm MDF op elkaar gelijmd. Pockets uitgefreesd voor de blinde bevestiging en aan twee kanten gefineerd. Daarna schoon gezaagd en een massieve lat eiken van de Hornbach erop gelijmd. Alles drie keer gelakt en het kon aan de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb nu de smaak wel te pakken, dus ik ga ons badkamermeubel fineren en nieuwe fronten geven van gefineerd eiken met een massief eiken greeplijst.

Fineer komt van Flexfineer.nl
Strak plankje hoor :Y

Wat voor ophangmechanisme heb je gebruikt?

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-12 18:10
@Copitano @Rubberen Als ik er zelf niet uit kom met dit soort dingen ga ik meestal naar de warmteservice. In mijn omgeving hebben ze altijd een antwoord en vaak ook wel iets op voorraad. Succes!

• orf
  • Laatst online: 12:35

orf

Boudewijn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Strak plankje hoor :Y

Wat voor ophangmechanisme heb je gebruikt?
Thanks.
Deze heb ik gebruikt:

https://www.meubelbeslago...r-plankdiktes-vanaf-24-mm

Ik heb er 3 gebruikt. Zou volgens opgave 160KG moeten kunnen hebben. Deze zijn te stellen, wat mij wel fijn leek. Uiteindelijk heb ik er (nog) niets aan gesteld. De plank hangt in de diepte precies net niet waterpas. Ik wil eerst maar eens zien hoe dat is als m’n vriendin er een plant en kookboeken op zet. :)

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Hopelijk hebben jullie tips/input voor ons. We hebben een aardig moderne badkamer, maar qua layout willen we er nog iets mee. De badkamer is zo opgeleverd (nieuwbouw). De doucheruime is open.

- Met welk materiaal bouw ik het beste een muurtje dat als douchewand dient? Is Ytong logisch voor stevigheid?
- Over de tegels (nu 30x60 wit porcelijn) wil ik laten stucen. Is beton cire nog steeds een logische keuze of zijn er inmiddels betere producten om het geheel glad en strak te krijgen?
- Kan ik de doucheruimte het beste betegelen (incl. nieuwe wand aan de kant vd douche) of is stuc daar ook prima?
- Hoe kom ik erachter waar de leiding vd douche-afvoer precies loopt? Ik heb geen tekeningen vd 1e verdieping. Is dit ook met iets van een leidingzoeker oid te vinden (of een warmtezoeker die ik ergens kan huren oid?)

Uitgangspunten:

- De vloer blijft zoals deze is. De tegels die er liggen zijn nog prima en mooi. Geen vloerverwarming dus kan evt op plekken waar geen leidingen lopen wel boren om bv het muurtje te verankeren of voor een douchedeur (taats).
- Het platfond wordt verlaagd voor spotjes etc. Daarna wordt het plafond gestuct.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-12 22:00

LankHoar

Langharig tuig

Tijdens werkzaamheden in de kruipruimte trek ik net de RJ45 kabel van mijn laadpaal kapot :X Valt hier een stuk tussen te zetten? Ik mag de paal zelf niet openmaken van de leasemaatschappij leverancier, ivm garantie, en ze hebben enorm hoge voorrijkosten. Ik weet dat omdat ik informeerde naar het aansluiten van een langere laadkabel, en dat zat boven de 500 euro ivm die voorrijkosten :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bza4pWrq_HB51otgHIQG69CcxPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhE1bYFU9LAlbYGpPR0hutF9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door LankHoar op 19-07-2025 15:37 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Stekkertje eraan knijpen en met een koppelstuk en nieuwe kabel verlengen.

Een keystone zoals @fenrir voorstelt is inderdaad een betere oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door 8088 op 19-07-2025 15:47 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

LankHoar schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:32:
Tijdens werkzaamheden in de kruipruimte trek ik net de RJ45 kabel van mijn laadpaal kapot :X Valt hier een stuk tussen te zetten? Ik mag de paal zelf niet openmaken van de leasemaatschappij leverancier, ivm garantie, en ze hebben enorm hoge voorrijkosten. Ik weet dat omdat ik informeerde naar het aansluiten van een langere laadkabel, en dat zat boven de 500 euro ivm die voorrijkosten :(

[Afbeelding]
Een keystone of een klein patchpaneeltje op dit deel aansluiten en dan met een andere kabel verder?
Bijvoorbeeld https://netwerkkabel.eu/p...-netwerk-doos-1-poort-wit met https://netwerkkabel.eu/p...eystone-rj45-stp-toolless

Zelf geen ervaring met specifieke items, maar gaat mij hoe je het kan oplossen.

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 19-07-2025 15:44 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 09:11
Vrouw wilde een slotje op de Espagnolet naar de tuin maar ik had niet de gelegenheid om een slotje te kopen en ineens vrouwenpaniek omdat mini-1nsane de deuren open deed en de kat naar buiten liep.

Enfin dan maar creatief, opbinddraad gevlochten en een spijkertje eraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjYcK70tdDQvd3p1uFYSZwExs1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWfIFIzJttFW5BYOhp8SQPd3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lID6vOv26fBab2y7PdLuMF-G9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLxdtkAA6Fumj60dI1B1cceF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-8zoItlN7GPQEZKafayD4l2odk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oz6jRjWPBJIN8zpkck20lBXW.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 52% gewijzigd door 1nsane op 19-07-2025 17:06 ]

Adjust non olet, plerumque...

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Ronald.42 Soms is het allemaal een stuk eenvoudiger dan het zich in eerste instantie laat aanzien. Probleem opgelost. Tijdelijke voorziening voor de wasmachine op de oude aansluitingen van een wastafel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxOoQS-qaztd0dvBFfCwW1YNgaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv7ufIpWxHsKMONvgxKfDS0w.jpg?f=fotoalbum_largeVoor de definitieve aansluiting gaat de afvoer nog wel omlaag en de kraan naar achter. De afvoer moet eerst uitgehakt worden aan de andere kant van de muur. Helaas PE, dus niet ff lekker gewoon een knietje op lijmen.

[ Voor 30% gewijzigd door Copitano op 19-07-2025 18:07 ]

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Thejman1989 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:50:
@Copitano @Rubberen Als ik er zelf niet uit kom met dit soort dingen ga ik meestal naar de warmteservice. In mijn omgeving hebben ze altijd een antwoord en vaak ook wel iets op voorraad. Succes!
Zie mijn reactie aan @Ronald.42. Had dat knelknietje zelfs nog liggen😉

• Ronald.42
  • Niet online
Copitano schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Zie mijn reactie aan @Ronald.42. Had dat knelknietje zelfs nog liggen😉
Jup maar dat was niet de vraag.
Je wou die kraan aan die leiding je had het nergens over dat er nog een stuk leiding tussen mocht.

Maar mooi dat het opgelost is d:)b :9B

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:51

[Afbeelding]
Balen! Even voor nood de aders kleur op kleur aan elkaar draaien (of solderen), want zaterdagavond. Kun je het volgende week permanent fixen :)

My favorite programming language is solder.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:49

[Afbeelding]
Er zijn RJ45-RJ45 koppelstukken. Eventueel met waterdichte IP klasse. Dat laatste zou ik wel doen ivm corrosie door vocht in kruipruimte.

Wel zelf connectoren aanknijpen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:41
Of solderen en krimpkous met lijm er omheen krimpen. Dan is het ook waterdicht.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:15
1nsane schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:03:
Vrouw wilde een slotje op de Espagnolet naar de tuin maar ik had niet de gelegenheid om een slotje te kopen en ineens vrouwenpaniek omdat mini-1nsane de deuren open deed en de kat naar buiten liep.

Enfin dan maar creatief, opbinddraad gevlochten en een spijkertje eraan.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Volgens Aviation spec is dit toch wel strak getwist hoor :p

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

LED-Maniak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:52:
Of solderen en krimpkous met lijm er omheen krimpen. Dan is het ook waterdicht.
Ik heb op een lastige plek deze gebruikt: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Dat gaat al jaren goed.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:15:
[...]

Jup maar dat was niet de vraag.
Je wou die kraan aan die leiding je had het nergens over dat er nog een stuk leiding tussen mocht.

Maar mooi dat het opgelost is d:)b :9B
Klopt helemaal. Maar jou antwoord leidde wel tot de oplossing. Had daarvoor geen idee dat de koppeling op een gewone knelkoppeling van 15 mm zou passen. Daar had ik nog het een en ander van liggen inclusief nog een meter pijp van 15 mm van een eerder klusje in de keuken. Net ff beter zo dan alleen rechtstreeks op leiding. ;) :9B

• Blackouts
  • Laatst online: 18-12 14:23
Bij het schoonmaken van de douchedeur zijn er vlekken gemaakt op de stenen dorpel door het antikalkspul. Is dit te fixen en zo ja waarmee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLe3hgL_CkCMNAya5nll3GouxZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdSm6N1D8CfLx06IrCe7jiLP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• No Hands
Blackouts schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:16:
Bij het schoonmaken van de douchedeur zijn er vlekken gemaakt op de stenen dorpel door het antikalkspul. Is dit te fixen en zo ja waarmee?

[Afbeelding]
antikalk is meestal zuur en als er iets is wat hardsteen niet tof vind is het we zuur. dus als je het al geprobeerd hebt weg te dweilen dan zul je wel tot de conclusie zijn gekomen dat het erin gebeten zit nu. er zijn speciale poetsmiddelen voor hardsteen, wellicht dat die nog wat kunnen verhullen.

• Saint2Saint
  • Nu online
Blackouts schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:16:

[Afbeelding]
Als het Belgisch hardsteen is, dan denk ik opnieuw polijsten, maar kijk ook hier even:
https://www.belgischehard...ch-hardsteen-onderhouden/

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11 09:31
Het valt mij op dat op een paar plekken de bitumen dakbedekking loslaat. Het is nog maar 2 jaar oud, het lijkt erop dat het op sommige plekken te strak ligt waardoor het plat blijft liggen op de stukken wat het iets omhoog gaat. Ik heb nog geen lekkages, maar zou het wel graag dicht willen maken.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen? Zou ik dit kunnen dichtsmeren met bitumen kit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZG4e6GnshWNV7zcO5F956M7GXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfdEglGe2AwZTC4xneBceCio.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBUnXmkidw8JOQEfJtipyfXn7Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYwa0N0r8qdmKI1iXusaYOlV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aaVYKVS7CRGue2T5720HX5MYnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V93Z5ebdUWpMVXAkKOzN4uf0.jpg?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pieter2 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
Het valt mij op dat op een paar plekken de bitumen dakbedekking loslaat. Het is nog maar 2 jaar oud, het lijkt erop dat het op sommige plekken te strak ligt waardoor het plat blijft liggen op de stukken wat het iets omhoog gaat. Ik heb nog geen lekkages, maar zou het wel graag dicht willen maken.

Hoe kan ik dit het beste verhelpen? Zou ik dit kunnen dichtsmeren met bitumen kit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Garantie claimen aangezien het 2 jaar oud is?

Van klussen krijg je grijze haren

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Pieter2 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:34:
Het valt mij op dat op een paar plekken de bitumen dakbedekking loslaat. Het is nog maar 2 jaar oud,
Even degene bellen die het heeft gelegd. Nu is het nog geen bloedspoed en komen ze het vast in een verloren uurtje wel even fixen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:59
fenrir schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Precies, dat zal er ongetwijfeld op zitten en dan is het inderdaad wel in een verloren uurtje gefixt. Ik kreeg 10 jaar garantie van de dakdekker dus dat zal wel vrij gangbaar zijn.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Cyberpope schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb op een lastige plek deze gebruikt: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Dat gaat al jaren goed.
Hangt deze ook in een vochtige ruimte? Ziet er makkelijk uit om te gebruiken, hoef ik er geen kopjes op te klikken (gaat nog wel eens fout, en ik heb niet veel foutmarge aan de ene kant van de kabel, kan ik max 2 keer proberen denk ik, dan is hij te kort).

Bedankt voor de verdere tips ook. Ik heb nog geen waterdichte koppelbox kunnen vinden. Wel deze "coupler", wat voor buitengebruik is, dus zal waterdicht moeten zijn (staat geen rating bij, maar dat moet dan wel goed gaan - het is er wel vochtig maar er komt geen regen op ofzo): https://netwerkkabel.eu/e...45-outdoor-inline-coupler

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57
LankHoar schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:17:
[...]Ik heb nog geen waterdichte koppelbox kunnen vinden. Wel deze "coupler", wat voor buitengebruik is, dus zal waterdicht moeten zijn (staat geen rating bij, maar dat moet dan wel goed gaan - het is er wel vochtig maar er komt geen regen op ofzo): https://netwerkkabel.eu/e...45-outdoor-inline-coupler
Deze ?

[ Voor 33% gewijzigd door doktervictor op 20-07-2025 19:38 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
evol schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:03:
Ik dacht zelf een ladder met het riet mee te leggen onder de hoek van 35 graden die het riet heeft. Mogelijk met een plaat op het riet om de last wat te verdelen.
Ladder moet dan meter of 6 zijn, maar dat lukt wel. Alleen lees ik online dat een ladder eigenlijk onder een hoek van 75 graden moet staan.
Riet begint hier hoger. Dak wel zo'n 45 graden.

Rietdekker legt er altijd een ladder op evenwijdig aan het dak, zoals je voorstelt. Die zet hij met haringen vast aan onderzijde.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04

evol

hello world

Gwaihir schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Riet begint hier hoger. Dak wel zo'n 45 graden.

Rietdekker legt er altijd een ladder op evenwijdig aan het dak, zoals je voorstelt. Die zet hij met haringen vast aan onderzijde.
Toevallig gisteren het dak op geweest met behulp van een ladder evenwijdig aan het dak!
Dit ging makkelijker dan verwacht zonder schade aan het dak en mijzelf :)
Ladder kwam ook mooi uit onder tegen een boom aan dus geen risico op wegzakken daar.

Probleem opgelost, dank voor de reacties hierop.

Move along people. Nothing to see here.

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:00

jerry_a

doei

Daar moet hij nog stekkertjes aan knijpen. Dat was juist niet zijn bedoeling.

hoi

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

jerry_a schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Iets waterdichts zonder stekkertjes te hoeven knijpen zou nog beter zijn inderdaad.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:57
jerry_a schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Helemaal correct. Had in 1e instantie een link gepost zonder stekkers te knijpen, maar zag bij nader inzien dat die geen IP rating had. Toen de link aangepast maar helaas verkeerd naar 1 die met stekkers werkt.

Deze heeft een IP rating en hoeven geen stekkers aan gezet te worden.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Gewoon twee keer utp aan knijpen, koppelstuk van twee euro er tussen en een gietmof er omheen. En nooit meer naar omkijken :)

Uiteraard wel eerst testen voor je gaat gieten :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

doktervictor schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Helemaal correct. Had in 1e instantie een link gepost zonder stekkers te knijpen, maar zag bij nader inzien dat die geen IP rating had. Toen de link aangepast maar helaas verkeerd naar 1 die met stekkers werkt.

Deze heeft een IP rating en hoeven geen stekkers aan gezet te worden.
Perfect! Gelijk besteld :)
The Eagle schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:59:
Gewoon twee keer utp aan knijpen, koppelstuk van twee euro er tussen en een gietmof er omheen. En nooit meer naar omkijken :)

Uiteraard wel eerst testen voor je gaat gieten :+
Mijn ervaring is dat het kopjes er aan knijpen nog wel eens mis gaat, en ik heb aan de ene kant bijna geen foutmarge, dus dat is spannend. De oplossing hier boven is dus geschikter, en prima betaalbaar :)

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-11 09:31
fenrir schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Ja heb ik gedaan, en voor zekerheid zelf even voor de korte termijn dichtgemaakt met bitumenkit. Dakdekker komt langs om er ook naar te kijken.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-12 15:00
Pieter2 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:09:
[...]

Ja heb ik gedaan, en voor zekerheid zelf even voor de korte termijn dichtgemaakt met bitumenkit. Dakdekker komt langs om er ook naar te kijken.
Dakdekkers vinden het vaak niet leuk als je zelf de boel gaat repareren.

• badkuip
  • Laatst online: 10:24
Zijn er hier schilders in de zaal? :-)
Het houtwerk onder mijn overkapping verdiende wat aandacht.
Ik heb het twee keer gebeitst met een zo goed als blanke bleits met ontzettende vlekken strepen als resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgs11F-EMzhw1XA_7cAQXef5W2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bszXo9dkrIe9ZteGg7E5iVxS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQqZ9K29AOOIpW29MkSpesQ4Weg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyW5DeLe2jSdoV9rqvveq6Kc.jpg?f=fotoalbum_large

De vlekken komen van het aanzetten van de roller.
Het hout was eerst wit zoals je kan zien op de tweede foto. Ik heb dat echter zelf niet gebouwd dus ik weet niet wat de naam ervan was.

Ik kan er nog een derde laag op knallen maar ik vraag me af of dat gaat werken. Alternatief wat ik kan verzinnen is het compleet afschuren en nieuwe grondverf en beits erop.

Iemand tips?

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:31
Ook een verf-vraagje,

Onze nieuwbouw van 2019 heb ik net voor we erin trokken een laag primer gegeven (gepleisterde muren). Na jaren andere prioriteiten ga ik dit jaar de afwerkingslaag zetten (wit).

Is na afwassen, stofzuigen de muur klaar voor een (of twee) afwerkingslaag, of is een primer na 6 jaar ook aan vernieuwing toe?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12 09:20
badkuip schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:08:
Ik heb het twee keer gebeitst met een zo goed als blanke bleits met ontzettende vlekken strepen als resultaat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het hout was eerst wit zoals je kan zien op de tweede foto. Ik heb dat echter zelf niet gebouwd dus ik weet niet wat de naam ervan was.

Ik kan er nog een derde laag op knallen maar ik vraag me af of dat gaat werken. Alternatief wat ik kan verzinnen is het compleet afschuren en nieuwe grondverf en beits erop.

Iemand tips?
Die witte vlekken krijg je niet weg als je met blanke beits gaat beitsen.
Het lijkt wel alsof je drie variaties hebt:
  1. Witte afwerklaag met beits eroverheen;
  2. Geimpregneerde laag met beits.
  3. Kaalgeschuurde laag met beits.
Kaalschuren en volledig opnieuw beitsen lijkt me de enige remedie.

• Saint2Saint
  • Nu online
Darks schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:11:
Ook een verf-vraagje,

Onze nieuwbouw van 2019 heb ik net voor we erin trokken een laag primer gegeven (gepleisterde muren). Na jaren andere prioriteiten ga ik dit jaar de afwerkingslaag zetten (wit).

Is na afwassen, stofzuigen de muur klaar voor een (of twee) afwerkingslaag, of is een primer na 6 jaar ook aan vernieuwing toe?
Muren geef je één of twee lagen primer tegen de zuigende werking van de muur, dus goed vet en stofvrij zou het moeten doen. Maar je weet niet of één laag genoeg is, ik zou er zelf twee lagen voorstrijk of primer opzetten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

badkuip schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand tips?
Schuren kan, dan ben je ze zeker kwijt. Dan opnieuw met platte kwast en geen roller.
En grondverf en beits gaan niet samen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afgelopen donderdag hebben wij ons betonpad gestort: 14cm beton, dubbel wapening rond 6mm.

Inmiddels is het al beloopbaar, maar wanneer kan ik er nou met een auto overheen rijden?
Ik lees overal dat het volledig uitgehard is na 28 dagen. Moet ik echt die 28 dagen wachten? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-12 07:31
Saint2Saint schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Muren geef je één of twee lagen primer tegen de zuigende werking van de muur, dus goed vet en stofvrij zou het moeten doen. Maar je weet niet of één laag genoeg is, ik zou er zelf twee lagen voorstrijk of primer opzetten.
Als we praten over de voorstrijk zoals Sigmafix: Nooit (!) 2 lagen voorstrijk gebruiken, tenzij je een ontzettend glanzende muur wil.

Let ook op dat je voorstrijk veelal moet verdunnen, dus test de muur met bijvoorbeeld een spons, om te bepalen hoeveel je de voorstrijk moet verdunnen.

K to the KillaZ

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12 09:20
Atlas schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:12:
Afgelopen donderdag hebben wij ons betonpad gestort: 14cm beton, dubbel wapening rond 6mm.

Inmiddels is het al beloopbaar, maar wanneer kan ik er nou met een auto overheen rijden?
Ik lees overal dat het volledig uitgehard is na 28 dagen. Moet ik echt die 28 dagen wachten? :)
Die 28 dagen is er met een reden. Dus ik zou wachten....

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee dat hoeft niet... maar zou ik wel doen als je geen schuren of andere vervelende dingen wil hebben.
Je kunt zomaar een stukje verzakken. Ik zou gewoon de 28 dagen wachten voor de zekerheid.
(zelfs te vroeg over een dekvloer gelopen, ging goed, toe we iets van gewicht in ons hand hadden, toen zakte ik plots 2 cm weg, terwijl de vloer op het oog keihard was).

• Impossibl3
  • Nu online
Hoi Allen,

Ik wil een weerstation gaan plaatsen bij mijn huis. Nu moet deze op hoogte om correct te werken. Ik kan het weerstation alleen bevestigen aan/op mijn dakkapellen want ik heb 3 schuine dakvlakken (2 onder 1 kap).

Het liefste plaats ik een muurbeugel zoals deze. Maar kan ik die verantwoord vast schroeven in de dakkapel? Ik heb namelijk geen idee hoe de balken lopen en ik wil voorkomen dat die alleen aan het trespa gevel bekleding plaatje hangt. Het mooiste zou zijn op de dakrand als daar een balk horizontaal loopt.

Een alternatief is een tegelvoet op mijn dakkapel. Alleen sta ik niet echt te springen om 30×30 tegels mijn dakkapel op te krijgen.

Of zijn er andere bevestigingsmiddelen waar ik niet aan heb gedacht?

Situatie dakkapel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5AWVYoA5F9noNkqsJpMLswNHSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mtdAyG27UWGwUtiPfSSqiF1.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• habbekrats
  • Laatst online: 07:24
@Impossibl3 Lijkt met Trespa bekleed. Aan de schroeven te zien zou je daarachter hout verwachten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12 19:50

Na 28 dagen heeft (goed gemengd, gestort en behandeld) beton 100% van zijn referentiesterkte. Maar na 14 dagen al minimaal 75% en na 7 dagen minimaal 50%.

Na 2 weken kun je er dus echt wel met je auto overheen. Als er dan iets kraakt en breekt, dan zou dat met 28 dagen waarschijnlijk ook wel gebeurd zijn ;)

• Impossibl3
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:59:
@Impossibl3 Lijkt met Trespa bekleed. Aan de schroeven te zien zou je daarachter hout verwachten.
Ja dat verwacht ik ook. Maar is dat een osb plaatje van een paar mm of een aardige balk waar ik 50-60 mm schroeven in kan zetten. Zodat de meter bij een goede storm ook blijft zitten. Dat is de vraag.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:39:
Ik wil een weerstation gaan plaatsen bij mijn huis. Nu moet deze op hoogte om correct te werken. Ik kan het weerstation alleen bevestigen aan/op mijn dakkapellen want ik heb 3 schuine dakvlakken (2 onder 1 kap).
Wil je correcte metingen doen, dan dien je het weerstation twee meter boven het hoogste punt van je dak te plaatsen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Ja dat verwacht ik ook. Maar is dat een osb plaatje van een paar mm of een aardige balk waar ik 50-60 mm schroeven in kan zetten. Zodat de meter bij een goede storm ook blijft zitten. Dat is de vraag.
trespa zit altijd geventileerd gemonteerd, dat is meestal op rachels oid. Dus geen plaat of balk.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Haal er een plaat af, dan kan je het zien. Het kan een dunne rachel zijn of een wat dikker balkje, of een rachel met een balk erachter, of 1 van de 101 andere methodes. Wij hebben geen idee hoe jouw huis is gebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 22-07-2025 22:13 ]

• Impossibl3
  • Nu online
Yaksa schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Wil je correcte metingen doen, dan dien je het weerstation twee meter boven het hoogste punt van je dak te plaatsen.
Ik volg de richtlijn van de wow-knmi hier in. Als ik de officiële richtlijnen volg kan je in een woonwijk nooit een weerstation plaatsen zonder grote constructies. (Daarnaast krijg ik dat ook niet thuis verkocht 😬)
twain4me schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:11:
[...]
Haal er een plaat af, dan kan je het zien. Het kan een dunne rachel zijn of een wat dikker balkje, of een rachel met een balk erachter, of 1 van de 101 andere methodes. Wij hebben geen idee hoe jouw huis is gebouwd.
Ja ik ben bang dat het dat gaat worden. Of toch een tegelvoet. Dit weekend maar even het dak op gaan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:43:
[...]Ik volg de richtlijn van de wow-knmi hier in.
Dat doe je niet: quote " De thermometer kan het best worden geplaatst op een open plek op afstand van gebouwen"
Als ik de officiële richtlijnen volg kan je in een woonwijk nooit een weerstation plaatsen zonder grote constructies.
Dat klopt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:39:
Hoi Allen,

Het liefste plaats ik een muurbeugel zoals deze. Maar kan ik die verantwoord vast schroeven in de dakkapel? Ik heb namelijk geen idee hoe de balken lopen en ik wil voorkomen dat die alleen aan het trespa gevel bekleding plaatje hangt. Het mooiste zou zijn op de dakrand als daar een balk horizontaal loopt.

Een alternatief is een tegelvoet op mijn dakkapel. Alleen sta ik niet echt te springen om 30×30 tegels mijn dakkapel op te krijgen.

Situatie dakkapel:
[Afbeelding]
Heb je toevallig een schoorsteen waar ie aan kan?
Anders: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=21739

• No Hands
Impossibl3 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:43:

Ja ik ben bang dat het dat gaat worden. Of toch een tegelvoet. Dit weekend maar even het dak op gaan.
Er zijn ook apps op je telefoon die het weer vertellen, dat scheelt je heel veel werk en je hoeft het dak niet op te klimmen.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-12 08:18

3_s

No Hands schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 06:40:
[...]

Er zijn ook apps op je telefoon die het weer vertellen, dat scheelt je heel veel werk en je hoeft het dak niet op te klimmen.
Je kan ook buiten gaan staan O-).
Maar iets zegt me dat dat niet de bedoeling is.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 11:24
Ik zou een weersteen neerleggen.
Steen droog; geen regen
Steen nat; regen
Steen weg; harde wind

PSN: Flix20-NL

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-12 12:07
Flix20 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:39:
Ik zou een weersteen neerleggen.
Steen droog; geen regen
Steen nat; regen
Steen weg; harde wind
Steen wit: sneeuw. Niet te vergeten.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:08
Steen niet te zien: Mist

Eric, Signing off !!

• Gwaihir
  • Niet online
Die apps zitten er lokaal helaas nogal 'ns naast.

Op zich niets tegen een weersteen, maar hoor dan wel graag hoe die te integreren in het smarthome. Heb nl. geen zin om regen, temperatuur e.d. zelf door te moeten geven.

• Impossibl3
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 00:02:
[...]

Heb je toevallig een schoorsteen waar ie aan kan?
Anders: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=21739
Dit is wel een interessante. Dank voor de tip.

Voor alle andere klopt apps en stenen werken (goed) genoeg voor de indicatie.

Maar wat ik wil doen.
1. Bepalen op de werkelijke regenval, dus niet vanuit de apps want die slaan soms de plank mis, voor:
1.a de tuin bewatering. Nu doe ik dat al automatisch op basis van knmi data maar dat gaat niet altijd goed.
1.b Het zonnescherm naar binnen trekken als het regent.
2. Bepalen hoeveel zonlicht er is zodat het zonnescherm uit gaat
3. Bepalen de windrichting en kracht zodat het zonnescherm veilig open kan staan.
4. Bepalen of de verlichting aan moet in huis als het donker wordt buiten tgv bewolking. Maar vooral uit als het licht genoeg is.

Dit wil ik vervolgens lokaal draaien waarbij ik het uitlees via een ESP32 868 MHz ontvanger en duw richting Home Assistant zodat ik de rest aanstuur.

Waar in wat minder in geïnteresseerd ben is de temperatuur maar die krijg je er gratis bij. Want ik heb al twee sensoren rond mijn huis hangen in verschillende omstandigheden die ik middel in HA om aansturing in huis te doen.

Edit: Overigens kwam ik er net achter dat iemand in de buurt (ca 250 meter van mijn huis) een eigen webpagina heeft van zijn Ecowitt_Lcl - WH2900. Misschien kan ik die pagina nog scrapen zodat ik de gewenste info in kan laden. Moet ik wel een notificatie inbouwen als die pagina offline is. Het afvangen van een lokaal station in de buurt (150 meter afstand) lukte niet goed met mijn ESP32 omdat de verbinding niet al te stabiel was (RSSI van 105-120 dB). Daardoor moest ik een grote timeout instellen in de hoop wel alle datapakketjes binnen te krijgen maar ging je weer over de ververs snelheid van de sensor heen. De data die ik binnen kreeg was wel netjes uit te lezen.

Daarnaast is dat station op het huisje van een schuur geplaatst dus voor de wind richting en snelheid niet betrouwbaar (wel voor hem voor zijn zonnescherm maar niet voor mijn situatie (andere oriëntatie).

Edit 2.

In HA (volgens buienrader/KNMI) is er vandaag 10,67 mm gevallen volgens het station op 250 meter afstand 1,3 mm. Gisteren was er ook al zo iets aan de hand dus daarom wil ik een eigen station hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Impossibl3 op 23-07-2025 11:25 ]

• badkuip
  • Laatst online: 10:24
Impossibl3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Dit is wel een interessante. Dank voor de tip.

Voor alle andere klopt apps en stenen werken (goed) genoeg voor de indicatie.

Maar wat ik wil doen.
1. Bepalen op de werkelijke regenval, dus niet vanuit de apps want die slaan soms de plank mis, voor:
1.a de tuin bewatering. Nu doe ik dat al automatisch op basis van knmi data maar dat gaat niet altijd goed.
1.b Het zonnescherm naar binnen trekken als het regent.
2. Bepalen hoeveel zonlicht er is zodat het zonnescherm uit gaat
3. Bepalen de windrichting en kracht zodat het zonnescherm veilig open kan staan.
4. Bepalen of de verlichting aan moet in huis als het donker wordt buiten tgv bewolking. Maar vooral uit als het licht genoeg is.

Dit wil ik vervolgens lokaal draaien waarbij ik het uitlees via een ESP32 868 MHz ontvanger en duw richting Home Assistant zodat ik de rest aanstuur.

Waar in wat minder in geïnteresseerd ben is de temperatuur maar die krijg je er gratis bij. Want ik heb al twee sensoren rond mijn huis hangen in verschillende omstandigheden die ik middel in HA om aansturing in huis te doen.

Edit: Overigens kwam ik er net achter dat iemand in de buurt (ca 250 meter van mijn huis) een eigen webpagina heeft van zijn Ecowitt_Lcl - WH2900. Misschien kan ik die pagina nog scrapen zodat ik de gewenste info in kan laden. Moet ik wel een notificatie inbouwen als die pagina offline is. Het afvangen van een lokaal station in de buurt (150 meter afstand) lukte niet goed met mijn ESP32 omdat de verbinding niet al te stabiel was (RSSI van 105-120 dB). Daardoor moest ik een grote timeout instellen in de hoop wel alle datapakketjes binnen te krijgen maar ging je weer over de ververs snelheid van de sensor heen. De data die ik binnen kreeg was wel netjes uit te lezen.

Daarnaast is dat station op het huisje van een schuur geplaatst dus voor de wind richting en snelheid niet betrouwbaar (wel voor hem voor zijn zonnescherm maar niet voor mijn situatie (andere oriëntatie).

Edit 2.

In HA (volgens buienrader/KNMI) is er vandaag 10,67 mm gevallen volgens het station op 250 meter afstand 1,3 mm. Gisteren was er ook al zo iets aan de hand dus daarom wil ik een eigen station hebben.
Ik scrape ook een weerstation in de buurt voor HA. Heb precies hetzelfde probleem als jij, namelijk geen regen gemeld door het weerstation wanneer er regen valt.
Er is een openbare lijst van private weerstations die hun status op het internet publiceren. Het maakt niet uit welk weerstation je in de buurt neemt, allemaal melden ze geen regen wanneer het stortregent.

Een weerstation kan je niet gebruiken voor het meten van een overtrekkende bui. Achteraf krijg je inzicht in hoeveel er gevallen is omdat de regenmeter van het weerstation een emmertje is wat vol moet lopen.
Jouw weerstation op dak gaat dit probleem niet voor je oplossen. Shop eens naar een regenmeter die regen meet op basis van refractie van het licht. Kan je gewoon de tuin zetten en reageert meteen bij de eerste druppels. Hoef je het dak niet op.

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:02
Op dit moment ben ik bezig in de tuin en een van de dingen die moet gebeuren zijn de afvoeren van het hemelwater aanpassen.
Deze gaan naar de straatafvoer via een 110 buis en de HWA naar de goten zijn 80.

In de oude situatie zaten deze met een mofverbinding die niet verlijmd, maar ook geen manchet was. Nu heb ik een deel aangepast en wilde hier manchetmof hulpstukken voor gebruiken. Echter werd mij door een aantal mensen geadviseerd om te verlijmen.
Uiteindelijk heb ik het dus verlijmd (tot aan het 110>80 verloopstuk) en in zand gelegd, maar begin te twijfelen of nu wel het juiste gedaan heb.

Wat is jullie mening en ervaring hierover?
Pagina: 1 ... 458 ... 478 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/