[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 460 ... 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Impossibl3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:02:
@Fraggert Bij de Hornbach verkopen ze dit: https://www.hornbach.nl/s/KAISERTHAL%20XD-buisverbinder met de aluminium buis er ook verkrijgbaar https://www.hornbach.nl/p...um-zilver-200-cm/6368188/

Lijkt er in ieder geval heel erg op.
hey, das mooi, er zit een Hornbach in de buurt waar we gaan wonen, dus dat is wel makkelijk als we even snel wat onderdelen erbij willen halen.

ik ga even prijzen vergelijken, thanks _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:59

LankHoar

Langharig tuig

Fraggert schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:17:
[...]

hey, das mooi, er zit een Hornbach in de buurt waar we gaan wonen, dus dat is wel makkelijk als we even snel wat onderdelen erbij willen halen.

ik ga even prijzen vergelijken, thanks _/-\o_
Hornbach vind ik sowieso wel prettig met hun laagste prijs garantie. Zo al een aantal keer meerdere tientjes kunnen besparen op producten die elders toch goedkoper waren. Dus handig om in de buurt te hebben :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:32
LankHoar schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Hornbach vind ik sowieso wel prettig met hun laagste prijs garantie. Zo al een aantal keer meerdere tientjes kunnen besparen op producten die elders toch goedkoper waren. Dus handig om in de buurt te hebben :)
Helaas is extra korting die je kreeg stilletjes verdwenen. Ze matchen nu de laagste prijs die je vindt. Je krijgt niet langer meer 10% extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

t14wo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Helaas is extra korting die je kreeg stilletjes verdwenen. Ze matchen nu de laagste prijs die je vindt. Je krijgt niet langer meer 10% extra korting.
Echt? :o Een paar weken geleden nog wel. Zo mooi meerdere tientjes extra korting gehad op een nieuwe zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@GudZ even de getekende offerte erbij gepakt. Daar staat dit op:

29 m2 [PIF.FLOOR.40] 90mm Rd-waarde 4/Rc-waarde 4,15 + bodemfolie. 1600 EUR inc. BTW

Annuleren kost 50% dus 800 euro. En ik zou 319 euro aan subsidie krijgen voor deze klus.

Ik dacht dat er 180mm onder zou komen, maar het is dus 90, een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onze dakkapel is zo opgeleverd. Hoe kan ik hier een gipsplaat op monteren zonder dat deze gaat wiebelen? Ik kan hem alleen maar links en boven bevestigen op hout. De rest is PIR.
Ik heb hi-tac in huis. Met acrilaatkit in de hoek verwacht ik niet dat je er mee komt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:22
Hoi!

Voor iedereen die wel eens heeft nagedacht over een zwevende wandplank en in het bezit is van een freesje (en geen goede kolomboor): door een bericht van iemand (naam vergeten) die iets had gelamineerd de truc toegepast om twee plaatjes hout te verlijmen, maar eerst met de frees een holte fresen voor de pin van de plankdrager. Vervolgens alles nogmaals afzagen tot de juiste afmetingen en op de achterzijde een inkeping frezen voor de rest van de plankdrager.

Het voordeel van deze plankdragers is dat hoe strakker je de schroef aandraait, hoe kleiner de hoek, waarmee je dus iets kan compenseren (ook voor hoger gewicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nv5qcnBucZ3ybjusBEvvaFAECk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfH6KJP5fYFnPPxovSxf0Avi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jl4ocDUToY_rUnQLTHNcOQzcPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGZ6p3nei5mLN5F0KOFzv0y5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iibyexScjO43OpB1JDPgpbzuFtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIW0bK7pPWm64TsAIWMRFjDV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

chrisborst schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:15:
@JBS Correct, met zo'n multitool is het redelijk makkelijk om dit soort klusje te doen. Tip, gebruik een recht stuk hout als geleiding om zo recht mogelijk te zagen.
Dank voor de tip. Inmiddels dat zo goed mogelijk gedaan. Op naar de volgende stap. Ik neig ernaar deze te bestellen https://www.toolstation.n...houtreparatiemassa/p40206. Wat stukken hardhout heb ik al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvc-yFlsXNaUGApxPKGoRAMYLL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD3bm6SjIQnPdeaKvLCFrNpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
JBS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Dank voor de tip. Inmiddels dat zo goed mogelijk gedaan. Op naar de volgende stap. Ik neig ernaar deze te bestellen https://www.toolstation.n...houtreparatiemassa/p40206. Wat stukken hardhout heb ik al.

[Afbeelding]
dat lijkt me een zo groot stuk dat je er eerst een stuk hout inlijmt voordat je met tubes vuller aan de gang gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

No Hands schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:37:
[...]

dat lijkt me een zo groot stuk dat je er eerst een stuk hout inlijmt voordat je met tubes vuller aan de gang gaat.
Klopt, ben ik ook van plan. Vandaar m'n stukje "wat stukken hardhout heb ik al" in m'n bericht 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
JBS schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:38:
[...]
Klopt, ben ik ook van plan. Vandaar m'n stukje "wat stukken hardhout heb ik al" in m'n bericht 😀
o die mistte ik even :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:42
timovd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:04:
***members only***

Onze dakkapel is zo opgeleverd. Hoe kan ik hier een gipsplaat op monteren zonder dat deze gaat wiebelen? Ik kan hem alleen maar links en boven bevestigen op hout. De rest is PIR.
Ik heb hi-tac in huis. Met acrilaatkit in de hoek verwacht ik niet dat je er mee komt.
Pir zit gewoon stevig vast neem ik aan? Met combi hightack en gipsschroeven in hout lijkt het me stevig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
[...]

[Afbeelding]
Al het rot weg kunnen halen? Geen zachte stukken meer? Ik zou voor de zekerheid nog een houtrotstop verwerken. Die laten drogen en dan inderdaad hardhout plaatsen. Dat kan ook bijvoorbeeld met de vuller die je post.

Hoewel niet iedereen fan van hem is, heeft ome Koos er een buttload aan filmpjes over. Prima methode zoals hij het doet. Bijna altijd vervangen door nieuwe stukken hout in plaats van aanklooien met ladingen vuller.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

KillaZ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:04:
[...]

Al het rot weg kunnen halen? Geen zachte stukken meer? Ik zou voor de zekerheid nog een houtrotstop verwerken. Die laten drogen en dan inderdaad hardhout plaatsen. Dat kan ook bijvoorbeeld met de vuller die je post.

Hoewel niet iedereen fan van hem is, heeft ome Koos er een buttload aan filmpjes over. Prima methode zoals hij het doet. Bijna altijd vervangen door nieuwe stukken hout in plaats van aanklooien met ladingen vuller.
Al het zachte hout is inderdaad weg.
Heb deze gekocht voor de volgende stap https://www.hornbach.nl/p...mpregneer-250-ml/4182199/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 23:24

copykat

Good copy isn't bad

***members only***

Plaats raggels met higtac en verbindt die met schroeven aan de houten plafond en andere balk.
Daar kan je dan je gips afwerking op maken. Met wat bewapinggaas kan je de hoeken verstevigen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

timovd

Voorsprong door techniek

copykat schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:07:
[...]

Plaats raggels met higtac en verbindt die met schroeven aan de houten plafond en andere balk.
Daar kan je dan je gips afwerking op maken. Met wat bewapinggaas kan je de hoeken verstevigen.
Maar dan komt het gips een heel stuk voor het kozijn als ik jouw oplossing goed heb begrepen. De isolatie zit maar een paar millimeter dieper dan het kozijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

[Afbeelding]
Het is makkelijker om je kozijn glad in te hakken en dan een glad stuk inpas hout plaatsen met constructie lijm de gele bruislijm.
Zo weinig mogelijk vol smeren met houtrepair.
Neem de tijd om met een beitel de boel netjes op elkaar aan te sluiten.
Ziet er altijd mooier uit dan plamuren.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

timovd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Maar dan komt het gips een heel stuk voor het kozijn als ik jouw oplossing goed heb begrepen. De isolatie zit maar een paar millimeter dieper dan het kozijn.
Je hebt maar 1.5cm nodig aan hout als t hout gelijmd is aan de muur om de gispschroef voldoende gripcte geven ( niet dol draaien in t hout.)
Daar zijn dus afwerklijsten voor. 1.5 plus 9mm gips. En 3mm stuc als je de bewapening wilt weg werken.

En wil je ook een vensterbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

timovd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:09:
[...]

We hebben hier dezelfde kozijnen (in het hele huis) en de netste manier is (vind ik) om te zorgen dat het kozijn echt verdiept ligt. Minimaal een cm of 2 zou ik zeggen. Op die manier kan je dan netjes haaks op het kozijn stucwerk aanbrengen, zonder plintjes/latjes. Een kleine randje kit is dan ook nog mogelijk.

Aangezien je knieschotten ook al verder naar voren komen kan je er dan ook nog 1 vlak geheel van maken om het helemaal strak te maken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
***members only***

Persoonlijk zou ik het gewoon opdikken, daar maak je het kozijn detail naar mijn mening ook mooier mee. maar een gipsplaat plakken kan opzich wel, het is wel afhankelijk van de pir en hoe het vast zit of dat een beetje fatsoenlijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
twain4me schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Persoonlijk zou ik het gewoon opdikken, daar maak je het kozijn detail naar mijn mening ook mooier mee. maar een gipsplaat plakken kan opzich wel, het is wel afhankelijk van de pir en hoe het vast zit of dat een beetje fatsoenlijk blijft.
Ik heb dit ook gedaan.. een 18mm multiplex plaat erop geschroefd waar ik het kon vastzetten.. Daarna gekit en afgelakt samen met afwerklatjes rondom het kozijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42
LankHoar schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:40:
[...]

Tijd is voor mij op dit moment belangrijker dan hard werken, omdat er nog heel wat moet gebeuren in de verbouwing :) Ik heb dus beschikking over zo'n stofzuiger van de Lidl, iets dat hier op lijkt.

PIF is een net-niet oplossing? Ik heb het uitbesteed om tijd te besparen, en ik zo ook recht heb op subsidie. De offerte is al 2 maand geleden getekend dus ik denk niet dat ik daar nog onderuit kan. Gevel komt deze partij ook opvullen met EPS parels.
Komt wel goed zo.
PIF is bewezen effectief maar als je de kruipruimte in moet is het lastig. Ook een leiding bijtrekken of je inspectie uitvoeren moet je de tape losmaken en weer luchtdicht terugplakken.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:15
***members only***

Ik wilde laatst geen schroevdn gebruiken vanwege koude bruggen, dus lijnen met bouwlijm :)

https://www.hornbach.nl/p...jm-genius-600-ml/6174939/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 19:49
elektriekert schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 05:47:
[...]

Ik wilde laatst geen schroevdn gebruiken vanwege koude bruggen, dus lijnen met bouwlijm :)

https://www.hornbach.nl/p...jm-genius-600-ml/6174939/
Dit spul werkt goed, ik heb hiermee ook gipsplaten op PIR platen verlijmd. Heeft alleen geen hoge aanvankelijke kleefkracht, dus je moet de plaat er eerst wel tegen aan klemmen. Of een paar dotten high-tack gebruiken en iets er tegen aan laten leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19

thijsco19

KTM 990 SMT

***members only***

Als je die gipsplaten aan de zijkant nog los wil maken zou je een stalen hoekprofiel (die dunne variant!) op die balk in de hoek kunnen schroeven.
Daar kan je dan die gipsplaat wel op bevestigen. Gipsschroeven kunnen prima door een dun hoekprofieltje heen. Beetje hetzelfde als werken met metal stud.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 22:35
Recent hebben we ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Nu zijn er een aantal zaken die ik zelf zou willen doen, en daar nog wat vragen over heb:

1. We willen de trap in eerste instantie schuren en in grondverf zetten. Pas na circa 1 jaar willen de we trap gaan lakken i.v.m. werking. Nu zijn er zoveel verschillende grondverven, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zitten hier aanzienlijke verschillen tussen? Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan de Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer. Best aan de prijs, maar het resultaat is het belangrijkst. Suggesties/alternatieven? Ik lees ook dat sommige laksoorten antislip zijn. Kan dat dan ook samen met deze grondverf?

2. Sommige wanden van de trapgat zijn ook van hout. Zit hier ook veel werking in? Met andere woorden, moeten we hier ook met het lakken wachten tot na circa 1 jaar, of kan dit wel gelijk? Kan ik hiervoor dezelfde grondverf (eventueel later ook lak) gebruiken?

3. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de randlijsten rondom de kozijnen (de kozijnen zelf zijn van kunststof). Ook alleen grondverf of ook lakken?

4. Idem voor de onderkant van onze badkamer deur (niet geschilderd, terwijl dit wel het advies was van onze VEH opleveringsadviseur)?

5. We krijgen een MDF ombouw. Deze MDF platen zullen bij oplevering door de keukenboer een primerfolie. Ik zou het MDF dan niet meer in grondverf hoeven te zetten. Klopt het dat ik dan alleen fijn moet schuren en nadien een houtlak kan gebruiken, bijvoorbeeld de Sikkens Rubbol BL Rezisto Ma? Ook hier weer tips of suggesties?

6. Onze muren zijn gesausd met Sikkens Alphacryl Pure Mat SF. De keukenombouw loopt voor een deel over in een muur. We willen de ombouw dezelfde kleur geven als de muur. Is het dan verstandig om de grondverf en houtlak van hetzelfde merk te nemen? Of maakt dat niet uit, als je maar dezelfde kleurcode gebruikt?

En iemand ervaring met de winkel polycolor.be?

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 29-07-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Perzikvrucht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:01:
Recent hebben we ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen. Nu zijn er een aantal zaken die ik zelf zou willen doen, en daar nog wat vragen over heb:

1. We willen de trap in eerste instantie schuren en in grondverf zetten. Pas na circa 1 jaar willen de we trap gaan lakken i.v.m. werking. Nu zijn er zoveel verschillende grondverven, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zitten hier aanzienlijke verschillen tussen? Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan de Sikkens Rubbol BL Rezisto Primer. Best aan de prijs, maar het resultaat is het belangrijkst. Suggesties/alternatieven? Ik lees ook dat sommige laksoorten antislip zijn. Kan dat dan ook samen met deze grondverf?

2. Sommige wanden van de trapgat zijn ook van hout. Zit hier ook veel werking in? Met andere woorden, moeten we hier ook met het lakken wachten tot na circa 1 jaar, of kan dit wel gelijk? Kan ik hiervoor dezelfde grondverf (eventueel later ook lak) gebruiken?

3. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de randlijsten rondom de kozijnen (de kozijnen zelf zijn van kunststof). Ook alleen grondverf of ook lakken?

4. Idem voor de onderkant van onze badkamer deur (niet geschilderd, terwijl dit wel het advies was van onze VEH opleveringsadviseur)?

5. We krijgen een MDF ombouw. Deze MDF platen zullen bij oplevering door de keukenboer een primerfolie. Ik zou het MDF dan niet meer in grondverf hoeven te zetten. Klopt het dat ik dan alleen fijn moet schuren en nadien een houtlak kan gebruiken, bijvoorbeeld de Sikkens Rubbol BL Rezisto Ma? Ook hier weer tips of suggesties?

6. Onze muren zijn gesausd met Sikkens Alphacryl Pure Mat SF. De keukenombouw loopt voor een deel over in een muur. We willen de ombouw dezelfde kleur geven als de muur. Is het dan verstandig om de grondverf en houtlak van hetzelfde merk te nemen? Of maakt dat niet uit, als je maar dezelfde kleurcode gebruikt?
T.a.v. 5 en 6.
Toevallig hier net een trapombouw laten plaatsen en daar is ook MDF met lakdraagfolie / grondeerfolie gebruikt. Dat is heel erg glad. We hebben het heel licht opgeschuurd en geverfd met muurverf. Ziet er prima uit en heeft soortgelijke structuur nu als de wanden eromheen. Wel een verfroller gebruikt ipv lakroller.

Als je invloed kan uitoefenen zou ik de keukenzaak vragen gegrond MDF te gebruiken, dat hebben we voor de ombouw in de keuken en een andere kastenwand. Dat vond ik veel prettiger werken met de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
SquareOne schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:14:
[...]

T.a.v. 5 en 6.
Toevallig hier net een trapombouw laten plaatsen en daar is ook MDF met lakdraagfolie / grondeerfolie gebruikt. Dat is heel erg glad. We hebben het heel licht opgeschuurd en geverfd met muurverf. Ziet er prima uit en heeft soortgelijke structuur nu als de wanden eromheen. Wel een verfroller gebruikt ipv lakroller.

Als je invloed kan uitoefenen zou ik de keukenzaak vragen gegrond MDF te gebruiken, dat hebben we voor de ombouw in de keuken en een andere kastenwand. Dat vond ik veel prettiger werken met de afwerking.
Dank! We willen het liefst dat je geen verschil ziet tussen de MDF ombouw en muren. De muren zijn behangen met renovliesbehang en daarna gesausd, en die hebben nu een gladde look ('stuclook'). Heb je dat nu kunnen bereiken met jouw trapombouw? En geschuurd met hoge korrel (P320 oid)? Verven met muurwerf op hout, dat ging dus goed? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Perzikvrucht schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Dank! We willen het liefst dat je geen verschil ziet tussen de MDF ombouw en muren. De muren zijn behangen met renovliesbehang en daarna gesausd, en die hebben nu een gladde look ('stuclook'). Heb je dat nu kunnen bereiken met jouw trapombouw? En geschuurd met hoge korrel (P320 oid)? Verven met muurwerf op hout, dat ging dus goed? :o
Als je het weet en je er met je neus bovenop gaat staan zie je wel verschil maar dat verschil is marginaal als je maar een soortgelijke roller gebruikt. Dat is bepalend voor de structuur die je in de verf ziet. De rest van onze wanden zijn ook renovlies.

Korrel weet ik even niet maar hele fijne korrel in ieder geval.

Muurverf of lakdraagfolie was ik wat huiverig voor, maar het zit er nog op en bladdert er ook (nog) niet van af. Maar daarom zou ik juist vragen aan de keuken zaak om gegrond MDF te gebruiken daar voelde ik me stukken confortabeler bij om muurverf te gebruiken. De structuur daarvan voelt ook al veel meer aan als een wand met renovlies ipv zo'n supergladde lakfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Ik ben een vriend aan het helpen om zijn nieuwbouwwoning behangklaar aan het maken. De buitenmuren bestaan uit prefab beton delen en de binnenmuren uit cellen beton. De grote oppervlaktes van de muren hebben we mooi glad gekregen met schuurgaasjes en een langnek schuurmachine, maar de buitenhoeken die zichtbaar zijn (bijvoorbeeld bij kozijnen) zijn scherp en kartelig.

Het is de bedoeling dat het behang direct op het beton geplakt gaat worden. Dus ik zoek naar oplossing om de buitenhoeken licht op te schuren of slijpen.

Hoe kan ik deze betonnen buitenranden minder scherp en glad maken zodat behang er netjes en strak omheen geplakt kan worden?

Een diamant schuurschijf op de slijper neemt denk ik te veel materiaal af. Is een diamant schuurblokje geschikt? Of een schuurkom?

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 29-07-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:30
We hebben onlangs een pui laten plaatsen die wat verder naar buiten is komen et staan t.o.v. de oude situatie. Daardoor sluit de PVC vloer niet meer zo netjes aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhY3H7o8-hY4eUeoAUtvYo1nHIU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hRwDoJTlBpR4bGMDUSlGDIaU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yHqjWpZQN_Bh6a_Sy-xNBfzTv8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fhxklLei7nFSWqXfOIYxR6YD.png?f=fotoalbum_tile

Het plan; de band, bies en de eerste/laatste rij pvc eruit te halen en vervolgens met warm water de lijmresten te verwijderen van de vloer.
Ik vermoed dat ik de vrijkomende pvc delen als verloren kan beschouwen maar ik heb voldoende liggen om het volledig te vervangen.

Er zit natuurlijk wat hoogte verschil tussen aangestort nieuwe vloer en de bestaande. Dus daar ga ik wat dikker egaline op smeren om vervolgens met een betonschuur(hand) machine de overgang vlak te maken.

Vervolgens leg ik de visgraat door en snij ik de band/bies eraf en plak deze er als laatte in.

Gezien het kleine oppervlakte vind ik het beetje zonde om meteen een emmer van 6kg te kopen dus vermoed ik dat ik met een 1kg bison vloerlijm ook voldoende is.
Middelgrof tandige lijm erbij en gaan.

Denk ik nu te simpel of mis ik iets?

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 29-07-2025 10:47 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:55

Fontainemelon

Zuiderbuur

Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:37:
Ik ben een vriend aan het helpen om zijn nieuwbouwwoning behangklaar aan het maken. De buitenmuren bestaan uit prefab beton delen en de binnenmuren uit cellen beton. De grote oppervlaktes van de muren hebben we mooi glad gekregen met schuurgaasjes en een langnek schuurmachine, maar de buitenhoeken die zichtbaar zijn (bijvoorbeeld bij kozijnen) zijn scherp en kartelig.

Het is de bedoeling dat het behang direct op het beton geplakt gaat worden. Dus ik zoek naar oplossing om de buitenhoeken licht op te schuren of slijpen.

Hoe kan ik deze betonnen buitenranden minder scherp en glad maken zodat behang er netjes en strak omheen geplakt kan worden?

Een diamant schuurschijf op de slijper neemt denk ik te veel materiaal af. Is een diamant schuurblokje geschikt? Of een schuurkom?
Heb je foto's? Nu klinkt het alsof je rechtstreeks op beton wil behangen, er geen gebruik gemaakt is van pleister, en op de buitenhoeken dus ook geen metalen hoekprofielen ingepleisterd zitten. In dat geval krijg je je hoeken nooit mooi, en zijn ze bij de minste aanraking ook meteen terug naar de haaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Fontainemelon schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Heb je foto's? Nu klinkt het alsof je rechtstreeks op beton wil behangen, er geen gebruik gemaakt is van pleister, en op de buitenhoeken dus ook geen metalen hoekprofielen ingepleisterd zitten. In dat geval krijg je je hoeken nooit mooi, en zijn ze bij de minste aanraking ook meteen terug naar de haaien.
Inderdaad direct op het beton, de behanger die volgende week komt zei het over de 2 kanten behang kitten, sauzen, stukje opschuren en dan weer sauzen. Zoals in deze video.

Dus dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIYP-uakQLqMI8QaYRB8TWFgC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHZw5ESFUTsoy3m8GSwERpVt.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt mij dat je dan beter er omheen kan gaan of de dagkanten kan afwerken met hout zodat je daar tegen aan kan behangen. Zo dus bijvoorbeeld;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdDRtRXRn3N-0ffBGRZ2qT4z528=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJKq2pqrsPA0j7ejd92DsMbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Terrz schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Inderdaad direct op het beton, de behanger die volgende week komt zei het over de 2 kanten behang kitten, sauzen, stukje opschuren en dan weer sauzen. Zoals in deze video.

Dus dit idee:
[Afbeelding]

Lijkt mij dat je dan beter er omheen kan gaan of de dagkanten kan afwerken met hout zodat je daar tegen aan kan behangen. Zo dus bijvoorbeeld;

[Afbeelding]
Ik zou in jouw geval een hoekprofiel van 2mm gebruiken en een heel klein laagje stuc wat aan weerszijden ongeveer 20cm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

x

[ Voor 104% gewijzigd door JBS op 29-07-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Flix20 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:45:
We hebben onlangs een pui laten plaatsen die wat verder naar buiten is komen et staan t.o.v. de oude situatie. Daardoor sluit de PVC vloer niet meer zo netjes aan.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het plan; de band, bies en de eerste/laatste rij pvc eruit te halen en vervolgens met warm water de lijmresten te verwijderen van de vloer.
Ik vermoed dat ik de vrijkomende pvc delen als verloren kan beschouwen maar ik heb voldoende liggen om het volledig te vervangen.

Er zit natuurlijk wat hoogte verschil tussen aangestort nieuwe vloer en de bestaande. Dus daar ga ik wat dikker egaline op smeren om vervolgens met een betonschuur(hand) machine de overgang vlak te maken.

Vervolgens leg ik de visgraat door en snij ik de band/bies eraf en plak deze er als laatte in.

Gezien het kleine oppervlakte vind ik het beetje zonde om meteen een emmer van 6kg te kopen dus vermoed ik dat ik met een 1kg bison vloerlijm ook voldoende is.
Middelgrof tandige lijm erbij en gaan.

Denk ik nu te simpel of mis ik iets?
Hier hebben ze ook een stuk vervangen. Verwarmt met een soort hittepistool, plak losgehaald.. lijm opnieuw opwarmen (evt beetje erbij, maar niet teveel) er en weer opgeplakt.. Zag je niks meer van.
PVC moet je wel goed aandrukken dus vergeet op het eind niet om er met iets zwaars overheen te gaan..

Hier hadden ze zo'n ding mee, dus vergeet het op het eind niet goed aan te drukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
ID-College schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:02:
[...]

Hier hebben ze ook een stuk vervangen. Verwarmt met een soort hittepistool, plak losgehaald.. lijm opnieuw opwarmen (evt beetje erbij, maar niet teveel) er en weer opgeplakt.. Zag je niks meer van.
PVC moet je wel goed aandrukken dus vergeet op het eind niet om er met iets zwaars overheen te gaan..

Hier hadden ze zo'n ding mee, dus vergeet het op het eind niet goed aan te drukken
https://www.boels.com/nl-nl/huren/linoleumroller/p/10120

Zoiets dus.
Hadden ze hier inderdaad ook gebruikt bij het initiële leggen.
Goede tip, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Flix20 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:41:
[...]

https://www.boels.com/nl-nl/huren/linoleumroller/p/10120

Zoiets dus.
Hadden ze hier inderdaad ook gebruikt bij het initiële leggen.
Goede tip, dank!
Klopt, die idd! Weet niet of je per se zo'n hoeft te huren voor zo'n klein stukje maar probeer niet vergeten aan te duwen, voordat het straks weer loslaat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
ID-College schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Klopt, die idd! Weet niet of je per se zo'n hoeft te huren voor zo'n klein stukje maar probeer niet vergeten aan te duwen, voordat het straks weer loslaat :)
Iets zwaars op zetten. Insert schoonmoedergrap. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben bijna klaar met de verbouwing van m'n zolder. Waar ik echter nog niet helemaal uitkom, is het bevestigen van een vensterbank in de nieuwe dakkapel. De plaat onder het kozijn loopt wat schuin weg en dekt vooral wat isolatiemateriaal af. Vermoedelijk niet sterk genoeg om echt iets aan te bevestigen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQcrdEpHXgBpSWy7H-t_aINV8HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMhyNM4gW12vfoJiw513y7ze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj5j6X6yRZKUDJdANmW-oSNRlw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP8CJ8lTabkgTm3DxZQ6sfwt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:15

dragonhaertt

@_'.'

sOid schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:41:
Ik ben bijna klaar met de verbouwing van m'n zolder. Waar ik echter nog niet helemaal uitkom, is het bevestigen van een vensterbank in de nieuwe dakkapel. De plaat onder het kozijn loopt wat schuin weg en dekt vooral wat isolatiemateriaal af. Vermoedelijk niet sterk genoeg om echt iets aan te bevestigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar ben wel benieuwd waar je die gordijntjes vandaan hebt :D

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Ik heb geen oplossing voor je probleem, maar ben wel benieuwd waar je die gordijntjes vandaan hebt :D
:) Dat was best een zoektocht, dus ik deel ze graag: https://amazon.nl/dp/B0CLSGY3HK

Maatwerk is mooier, het materiaal is niet high end, maar: voor 4 ramen heeft dit me in totaal nog geen €140 gekost. En op 3 van de 4 passen ze gewoon echt goed. Bevestiging zonder te boren, top-down en bottom-up.

Voor het geld ben ik echt erg tevreden.

Edit: die koordjes moet ik nog ff afknippen overigens ;)

[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 30-07-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]

[Afbeelding]
of geen vensterbank, want wat ga je er op zolder neerzetten. Of een aantal plankendragers en daar je vensterbank op. dat is feitelijk ook wat een vensterbank is, een plank bij het raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ligt eraan wat je ermee wilt (hoe diep, wat zet je erop). Heel diep lijkt niet haalbaar, maar ik zou een plaatje tegen de onderzijde van je kozijn aan monteren, dat is haaks. En dat stutten met bijv. een aantal houten driehoekjes die je monteert (kitten of schroeven) aan de onderzijde. Op de foto is het niet heel duidelijk wat die houten balk doet qua vorm en of er enigzins degelijk achterhout aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:39

Metalfreak

Hoije woh!

Misschien weet iemand dit. Ik heb een kozijn op mijn werkkamer waarvan de kiepstand het niet meer doet. Reden daarvoor is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_aXpUIo3ELjMe4Vo7qahQh2sveA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7wc7bvHqeMqKHKolQ564ye6V.png?f=user_large
Er is een stukje afgebroken hiervan.

Het hoort eruit te zien zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM3NuqLGE8CZqiwttXfRuABItNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0SzXB86y6pqISnuBT5rVcwmG.png?f=user_large
Maar ik heb geen idee waar ik een vervangend onderdeel vandaan zou moeten halen. De fabrikant van de kozijnen lijkt het Turkse Pimas te zijn en ik heb via Google ontdekt dat deze overgenomen is door het Belgische bedrijf Deceuninck in 2014. Is dit misschien iets dat redelijk universeel is, of is dit echt merkspecifiek?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hoi allemaal,

Binnenkort heb ik een klusje op het dak te doen.

Mij lijkt het verstandig om eens wat valbeveiliging aan te schaffen.
Ik dacht aan een veiligheidsharnas met een touw/haak die ik om de schoorsteen kan leggen.
We hebben een hoekhuis dus de andere kant van de lucht heb ik eigenlijk iets nodig wat lijkt op een" luchtanker"
Zodat ik tussen die 2 punten een touw kan spannen.

Een andere optie is een universele nokhaak aan een ladder, maar dan zal ik de ladder alsnog goed moeten fixeren omdat die anders naar je toe getrokken kan worden.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:27
Metalfreak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:30:
Misschien weet iemand dit. Ik heb een kozijn op mijn werkkamer waarvan de kiepstand het niet meer doet. Reden daarvoor is dit:
[Afbeelding]
Er is een stukje afgebroken hiervan.

Het hoort eruit te zien zoals dit:
[Afbeelding]
Maar ik heb geen idee waar ik een vervangend onderdeel vandaan zou moeten halen. De fabrikant van de kozijnen lijkt het Turkse Pimas te zijn en ik heb via Google ontdekt dat deze overgenomen is door het Belgische bedrijf Deceuninck in 2014. Is dit misschien iets dat redelijk universeel is, of is dit echt merkspecifiek?
Als eerste zou ik contact opnemen met Deceuninck; misschien hebben die het onderdeel wel liggen.
Of het universeel is zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:16
Ik wil een traphekje zelf gaan bouwen omdat we met een lastige situatie zitten waar weinig (en vooral lelijke) traphekjes voor in aanmerking komen. Ik heb alleen moeite om een betaalbare losse sluiting te vinden.

Iemand enig idee waar losse trapheksloten te koop zijn welke voldoen aan de eisen om met een hand te openen? En het liefst een combinatie van twee handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Laatst online: 21:52
DasNieNix schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Als eerste zou ik contact opnemen met Deceuninck; misschien hebben die het onderdeel wel liggen.
Of het universeel is zou ik niet weten.
En eventueel in de tussentijd het kapotte deel uitwisselen met een intacte uit een ander kiepraam uit je huis wat je minder gebruikt dan deze.

Tweakers oplossing: 3d scan laten maken en laten 3D printen met zo'n metaalpoeder printer ergens. Zal wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
mountaink schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:11:
Ik wil een traphekje zelf gaan bouwen omdat we met een lastige situatie zitten waar weinig (en vooral lelijke) traphekjes voor in aanmerking komen. Ik heb alleen moeite om een betaalbare losse sluiting te vinden.

Iemand enig idee waar losse trapheksloten te koop zijn welke voldoen aan de eisen om met een hand te openen? En het liefst een combinatie van twee handelingen.
Weet niet of dat los te koop is, maar Marktplaats staat vol met traphekjes voor weinig. Dus kun je er niet 1 of 2 kopen voor de onderdelen? Denk dat je dan ook veel goedkoper uit bent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@GudZ ik zit toch te overwegen om de partij die komt isoleren af te zeggen. Ze rekenen 1600 euro voor bijna 30m2. Afzeggen kost 50%, dus 800 euro. Ik moet echter al het leidingwerk ook verlagen, en dat kost ook nog wel wat (moet deels nieuw leidingwerk, koppelingen, zit je zo op een paar honderd euro). En ik zie het niet zitten om de hele kruipruimte verder uit te graven, vooral omdat ik ook geen oplossing weet voor die steunpilaren. Wie weet zijn ze schappelijk, gezien ze ook de spouw komen isoleren, en als ik het uitleg hoop ik op coulance.

Heb even uitgerekend dat ik met 12cm steenwol + dampdichte folie zo'n 700 euro kwijt ben. Dan krijg ik geen subidie, dus is het alleen interessant als ik niet de volledige afkoopsom hoef te betalen. Anders heb ik er zelf een boel werk aan en maakt het financieel geen verschil. Ik zie ook PIF te koop overigens, is ook niet zo duur en heeft een betere isolatiewaarde. Alleen geen idee hoe je dat verwerkt haha.

Enfin, nu eerst maar onder de vloer en de andere helft van de kruipruimte puinvrij maken, en een deel zand er uit halen (daar is een gedeelte echt te laat, voor welke isolatie dan ook). Leuk klusje vandaag dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11
elektriekert schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:19:
Hoi allemaal,

Binnenkort heb ik een klusje op het dak te doen.

Mij lijkt het verstandig om eens wat valbeveiliging aan te schaffen.
Ik dacht aan een veiligheidsharnas met een touw/haak die ik om de schoorsteen kan leggen.
We hebben een hoekhuis dus de andere kant van de lucht heb ik eigenlijk iets nodig wat lijkt op een" luchtanker"
Zodat ik tussen die 2 punten een touw kan spannen.

Een andere optie is een universele nokhaak aan een ladder, maar dan zal ik de ladder alsnog goed moeten fixeren omdat die anders naar je toe getrokken kan worden.

Hebben jullie nog tips?
Ik maak het touw vast aan de paal van de trap in huis en ga dan met het harnas via de dakkapel naar buiten. Werkt perfect. Ik weet niet of de schoorsteen sterk genoeg is om de klap op te vangen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59

MJV

LankHoar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:30:
@GudZ ik zit toch te overwegen om de partij die komt isoleren af te zeggen. Ze rekenen 1600 euro voor bijna 30m2. Afzeggen kost 50%, dus 800 euro. Ik moet echter al het leidingwerk ook verlagen, en dat kost ook nog wel wat (moet deels nieuw leidingwerk, koppelingen, zit je zo op een paar honderd euro). En ik zie het niet zitten om de hele kruipruimte verder uit te graven, vooral omdat ik ook geen oplossing weet voor die steunpilaren. Wie weet zijn ze schappelijk, gezien ze ook de spouw komen isoleren, en als ik het uitleg hoop ik op coulance.

Heb even uitgerekend dat ik met 12cm steenwol + dampdichte folie zo'n 700 euro kwijt ben. Dan krijg ik geen subidie, dus is het alleen interessant als ik niet de volledige afkoopsom hoef te betalen. Anders heb ik er zelf een boel werk aan en maakt het financieel geen verschil. Ik zie ook PIF te koop overigens, is ook niet zo duur en heeft een betere isolatiewaarde. Alleen geen idee hoe je dat verwerkt haha.

Enfin, nu eerst maar onder de vloer en de andere helft van de kruipruimte puinvrij maken, en een deel zand er uit halen (daar is een gedeelte echt te laat, voor welke isolatie dan ook). Leuk klusje vandaag dus :)
Onder het mom van Wie niet waagt die niet wint, zou je ze ook nog gewoon op kunnen bellen, de situatie voor kunnen leggen en vragen om wat coulance. Het is niet zo dat je naar de concurrent gaat, is ook een beetje pech dat het zo tegen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Impossibl3 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik maak het touw vast aan de paal van de trap in huis en ga dan met het harnas via de dakkapel naar buiten. Werkt perfect. Ik weet niet of de schoorsteen sterk genoeg is om de klap op te vangen.
Hier heb ik de mogelijkheid om via het dakkapel naar buiten te gaan of het dakraam.
Beiden zitten aan de achterkant van het huis.
Daar kan ik natuurlijk al redelijk wat mee. Het huis is 6 meter breed.

Alleen bij de uiteinde van de nok zou ik dan nog een pendule val kunnen hebben.
Wat mij overigens wel beter lijkt dan 10 meter omlaag te kletteren.

Overigens, wanneer ik aan de kant van het raam/dakkapel hoger bezig ben heb ik zo 3 meter aan touwlengte dat ik eerst omlaag ga.
Wellicht dat ik dan wel met een anker moet werken. (Boom stukje van het huis af)

Vroeger dacht ik hier niet over na en ging ik gewoon mijn vader achterna die dan zei: "kijk goed uit".
Maar met een gezin en verstand wat met de jaren komt denk je daar toch wat beter over na.

[ Voor 10% gewijzigd door elektriekert op 01-08-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 20:54

Toppe

Oké ✅

Ik heb deze situatie met de caravan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCN4AxYTrlUNDfr40ZB7iIJZpAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlkHwO1K6AVtcimVRbweVzUv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou alleen graag twee nieuwe dozen plaatsen, deze hebben hun beste tijd gehad. Alleen de nieuwere dozen (althans, die ik wil plaatsen) zijn wat groter. Er passen dus geen twee van die dingen strak naast elkaar.

Nu probeer ik in oplossingen te denken en dan kom ik uit op een stuk trespa die rondom 10cm groter is dan de uiteindelijke situatie en die er dan op vast te lijmen en dan af te kitten. Eventueel aan de binnenkant zou ik het zelfde kunnen doen en dan pur er tussen oid.

Iemand enig idee of dat een goede oplossing is of dat er andere oplossingen zijn die beter lijken?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
Toppe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:17:
Ik heb deze situatie:
[Afbeelding]

Ik zou alleen graag twee nieuwe dozen plaatsen, deze hebben hun beste tijd gehad. Alleen de nieuwere dozen (althans, die ik wil plaatsen) zijn wat groter. Er passen dus geen twee van die dingen strak naast elkaar.

Nu probeer ik in oplossingen te denken en dan kom ik uit op een stuk trespa die rondom 10cm groter is dan de uiteindelijke situatie en die er dan op vast te lijmen en dan af te kitten. Eventueel aan de binnenkant zou ik het zelfde kunnen doen en dan pur er tussen oid.

Iemand enig idee of dat een goede oplossing is of dat er andere oplossingen zijn die beter lijken?
Je hebt toch ook afdekraampjes met dubbel stopcontact? Ik zou deze 2 voor 1 van die vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Iemand ooit een trap laten plaatsen?

We hebben een vaste trap naar het zolder maar die loopt midden in het huis, we willen graag trap boven de bestaande trap laten maken zodat we wat efficiënter met de ruimte om kunnen gaan

Doorbraak is vrij simpel om het zijn houten vloeren, iemand keertje laten doen en hoeveel waren jullie ongeveer kwijt? de wederhelft denk dat het wel even voor 3k gedaan kan worden, maar ik neig eerder naar een eurotje of 8k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45
MJV schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:25:
[...]

Onder het mom van Wie niet waagt die niet wint, zou je ze ook nog gewoon op kunnen bellen, de situatie voor kunnen leggen en vragen om wat coulance. Het is niet zo dat je naar de concurrent gaat, is ook een beetje pech dat het zo tegen zit.
Of een variant waarbij je wel materiaal en factuur krijgt maar het zelf plaatst zodat je de kruipruimte niet helemaal uit hoeft te graven.

Ik denk ook dat @LankHoar het zichzelf iets te moeilijk maakt met vervangen van de ondersteuning van de vloerbalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

hpmkruit schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Je hebt toch ook afdekraampjes met dubbel stopcontact? Ik zou deze 2 voor 1 van die vervangen.
Dit is een groter formaat, 10.5x10.5. Geen standaard afdekraam die je binnen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:13

Rzaan

Altijd zoekende

flaskk schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46:

We hebben een vaste trap naar het zolder maar die loopt midden in het huis, we willen graag trap boven de bestaande trap laten maken zodat we wat efficiënter met de ruimte om kunnen gaan

Doorbraak is vrij simpel om het zijn houten vloeren, iemand keertje laten doen en hoeveel waren jullie ongeveer kwijt? de wederhelft denk dat het wel even voor 3k gedaan kan worden, maar ik neig eerder naar een eurotje of 8k.
Dat ligt aan zoveel factoren.
Beetje dezelfde vraag als: Wat kost een verbouwing. Ligt eraan wat je wil, hoeveel je moet breken, wat doe je zelf, de houtsoort, is het een rechte trap, kwartslag draai, hele draai, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online

Ik heb dit vorig jaar laten doen. Houten trap, dubbele kwart draai, houten zoldervloer waarin het bedrijf een gat heeft gemaakt. Anti-slip strips laten infrezen.

Ik was €3413 kwijt. Ben erg tevreden. DM even als je naam van het bedrijf wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
[Afbeelding]

Deze lijken jouw maat te zijn. Anders hebben zij wellicht ook vervangs dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

doktervictor schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

Deze lijken jouw maat te zijn. Anders hebben zij wellicht ook vervangs dozen.
Klopt. Er zijn ook wel dozen met de zelfde maat maar die ‘klikken’ niet vast maar worden dicht gehouden met een veer.

Daarbij is er heel weinig ruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:17

Laatst heb ik zelf laten inmeten, maken en leveren. Zelf geplaatst.

Voor vuren, halfslag, gegrond met dichte treden ben je zo'n 2000 kwijt op die manier. Plaatsen zag ik bedragen tussen 500 en 800 in een bestaand gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe eens een foto van de situatie anders.

En bedenk je ook dat een traphekje dat je in de winkel koopt bepaalde tests heeft doorstaan die je zekerheden geven over de werking en de veiligheid :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
The Eagle schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:14:
[...]

Doe eens een foto van de situatie anders.

En bedenk je ook dat een traphekje dat je in de winkel koopt bepaalde tests heeft doorstaan die je zekerheden geven over de werking en de veiligheid :)
Dat dacht ik ook, tot je in een willekeurige babywinkel naar de testopstelling gaat of de beoordeling van de Consumentenbond leest. Met moeite toen iets kunnen vinden wat aan de eisen voldeed, goed te monteren is en er ook nog eens fatsoenlijk uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor

Hier ook moeite gehad met een stalen wenteltrap en montage. Uiteindelijk uitgekomen bij BabyDan. Zij hadden deze voor montage van een breed scala van hun hekjes die volgens mij wel goed uit testen komen.

En ze zitten al jaren (4+) prima. Nog steeds perfecte 1 hands bediening zonder nastellen oid.

[ Voor 5% gewijzigd door doktervictor op 01-08-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 09:23
Onze stortbak blijft doorlopen. Als de vlotter omhoog komt en het water afsluit blijft er een klein straaltje de stortbak vullen. Als deze geheel vol is begint hij te overstromen in de wc.

Wat heb ik al gedaan:

- Rubberen membraan vervangen
- Waterdruk verlaagd

Iemand een idee? Er is in deze regio veel kalk, dus wellicht is de volgende stap het gehele mechanisme ontkalken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5TEehH7thBP2eLq9myuKF-eh-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF0lKtD6vRdg8aqKAB9uAh18.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:17
peligro2k schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:50:
Iemand een idee? Er is in deze regio veel kalk, dus wellicht is de volgende stap het gehele mechanisme ontkalken?

[Afbeelding]
Ontkalken kan zeker helpen. Maar een vervangende vlotter is niet duur:
https://www.toolmax.nl/Co...stkraan-50mm-t360796.html
https://www.toolstation.n...erkraan-universeel/p31753

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 01-08-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[Afbeelding]

je kan toch gewoon het gat waar de kabel ingaat/uitgaat iets verplaatsen? dan komt er meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onze stortbak blijft doorlopen. Als de vlotter omhoog komt en het water afsluit blijft er een klein straaltje de stortbak vullen. Als deze geheel vol is begint hij te overstromen in de wc.

Wat heb ik al gedaan:

- Waterdruk verlaagd

[Afbeelding]
Als het goed is kun je dat staafje links schroeven en daarmee de boel bijstellen
Verder even kijken hoeveel kalkaanslag er onder op de vlotter zit. Is maar piepschuim maar kan wel iets op aan slaan dat de boel net iets naar beneden trekt.

En anders idd nieuwe, kosten de wereld niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:18:
[...]

je kan toch gewoon het gat waar de kabel ingaat/uitgaat iets verplaatsen? dan komt er meer ruimte.
Als ik de dozen verplaats dan ontstaat er onder de blauwe pijl ruimte. Ik kan dat niet ‘opvullen’ met de rand van de nieuwe dozen in verband met de montage gaten. Ik moet dus, links of rechtsom, het bestaande gat zien dicht te maken om dan nieuwe gaten te kunnen boren.

Andere optie is één doos laten vervallen. De linker is niet noodzakelijk ofzo.

Of denk ik te moeilijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WEg1ZqvDuvtAFkwkeeJutQKR2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkmALiQrUZsPTgRs90oc3jE7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 01-08-2025 18:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:54

Hout blijft werken (zomer/winter). Het is niet alsof ze nu een trap van nat hout hebben geplaatst wat eerst nog 2 jaar moet drogen. Ik zou alle houtwerk gewoon goed gronden (trap 2x), afkitten en 2x aflakken. Gebruik gewoon goede materialen, m.u.v. de trap hoef je de rest van het binnenwerk de komende 10-20 jaar toch niet meer te schilderen (tenzij je dat wil natuurlijk of baldadige kinderen hebt). Sigma heeft goede primer en aflak voor binnen wat niet vergeeld. Voor de trap kun je ook de speciale traplak van sigma gebruiken, dat is niet zo glad. Edit: ik zie dat je Sikkens noemt, die producten zijn vergelijkbaar, ook gewoon goed.

Gebruik een goede lakviltroller en goede kwast voor watergedragen verf en werk snel, watergedragen lakken vloeien niet zo heel lang (kijk wat YouTube filmpjes).

Onderkant van de badkamerdeur zou ik idd ook gronden en aflakken tegen het vocht.

En iemand ervaring met de winkel polycolor.be?
Ik neem aan dat het hier om een keukenombouw gaat? Ik zou de ombouw ook voorzien van renovlies. Ik vermoed dat er wel wat werking optreedt tussen de overgang van de ombouw naar de muur, dit is haast niet te voorkomen. Die naad wel eerst dichtzetten met een lichtgewicht vulmiddel voor je er renovlies over plakt. Daarna de muur en ombouw in 1 geheel sausen (2x).

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 01-08-2025 20:06 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Toppe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 18:45:
[...]

Als ik de dozen verplaats dan ontstaat er onder de blauwe pijl ruimte. Ik kan dat niet ‘opvullen’ met de rand van de nieuwe dozen in verband met de montage gaten. Ik moet dus, links of rechtsom, het bestaande gat zien dicht te maken om dan nieuwe gaten te kunnen boren.

Andere optie is één doos laten vervallen. De linker is niet noodzakelijk ofzo.

Of denk ik te moeilijk?
[Afbeelding]
als je 1 van de twee gaten uitvijlt naar buiten toe, dan passen de nieuwe dozen toch gewoon weer tegen elkaar aan? heb je een foto zonder de dozen erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

als je 1 van de twee gaten uitvijlt naar buiten toe, dan passen de nieuwe dozen toch gewoon weer tegen elkaar aan? heb je een foto zonder de dozen erop?
Nee, geen foto helaas. Uitvijlen zou ik eens goed moeten meten…. Dan alleen beide naar het zelfde model toe.

Plaatje trespa met kit is dus geen oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Toppe schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:55:
[...]

Nee, geen foto helaas. Uitvijlen zou ik eens goed moeten meten…. Dan alleen beide naar het zelfde model toe.

Plaatje trespa met kit is dus geen oplossing?
trespa en kit kan maar is natuurlijk foeilelijk en dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
IceM schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Hout blijft werken (zomer/winter). Het is niet alsof ze nu een trap van nat hout hebben geplaatst wat eerst nog 2 jaar moet drogen. Ik zou alle houtwerk gewoon goed gronden (trap 2x), afkitten en 2x aflakken. Gebruik gewoon goede materialen, m.u.v. de trap hoef je de rest van het binnenwerk de komende 10-20 jaar toch niet meer te schilderen (tenzij je dat wil natuurlijk of baldadige kinderen hebt). Sigma heeft goede primer en aflak voor binnen wat niet vergeeld. Voor de trap kun je ook de speciale traplak van sigma gebruiken, dat is niet zo glad. Edit: ik zie dat je Sikkens noemt, die producten zijn vergelijkbaar, ook gewoon goed.

Gebruik een goede lakviltroller en goede kwast voor watergedragen verf en werk snel, watergedragen lakken vloeien niet zo heel lang (kijk wat YouTube filmpjes).

Onderkant van de badkamerdeur zou ik idd ook gronden en aflakken tegen het vocht.

[...]

Ik neem aan dat het hier om een keukenombouw gaat? Ik zou de ombouw ook voorzien van renovlies. Ik vermoed dat er wel wat werking optreedt tussen de overgang van de ombouw naar de muur, dit is haast niet te voorkomen. Die naad wel eerst dichtzetten met een lichtgewicht vulmiddel voor je er renovlies over plakt. Daarna de muur en ombouw in 1 geheel sausen (2x).
Dank voor jouw uitgebreide antwoord!

Ons werd afgeraden om de MDF koof te behangen met renovlies omdat het MDF veel vocht zou opzuigen (ook na primen) en dus zou gaan zwellen/meer gaan werken dan de muren, waardoor de naad vrij snel weer zichtbaar zou zijn door het scheuren van het renovlies.

Dus we dachten zelf:
- muur behangen met renovlies en sausen in kleur x
- acrylaatkit tussen naad van muur en koof
- keukenkoof (mdf met grondeerfolie) schuren en lakken in kleur x (dus niet primen)

Met welke grofheid zouden jullie de trap, wanden van het trapgat, en het MDF van de keukekkoof schuren?

[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 02-08-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovinho99
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-10 11:27
Ik weet niet in welk topic ik dit zou moeten plaatsen, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nggADadVzn5vRU9RGLJRanjtFm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPTTdcxEvQ45LCMZWRbqdzoi.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze hebben we de schouw uitgebroken, plastiek gehangen en dicht gemetseld.. er is nog een kleine rest uit te voeren, mijn vraag is hoe werk ik dit het beste af, primer, stucen en klaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Perzikvrucht voor de eerste ronde, dus voor de primer, doe ik vaak 120-180 dan voor en na het schuren afnemen met een ligt vochtige doek. Zo komen de vezels eerst omhoog die schuur je dan weg en daarna het restant stof er af. Voor de afwerking gebeuik ik 220-240 zeker bij lakken. Als je muurverf op mdf doet wat prima kan is 180 voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door Impossibl3 op 02-08-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jovinho99 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:45:
Ik weet niet in welk topic ik dit zou moeten plaatsen, [Afbeelding]
Bij deze hebben we de schouw uitgebroken, plastiek gehangen en dicht gemetseld.. er is nog een kleine rest uit te voeren, mijn vraag is hoe werk ik dit het beste af, primer, stucen en klaar ?
hier kan prima, of een eigen topic, maar omdat deze post duidelijker is heb ik die hier geplaatst

ontopic: Ja dat is het wel zoon beetje, je kan niet op plastic stucen, dus dat moet je goed weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Impossibl3 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:40:
@Perzikvrucht voor de eerste ronde, dus voor de primer, doe ik vaak 120-180 dan voor en na het schuren afnemen met een ligt vochtige doek. Zo komen de vezels eerst omhoog die schuur je dan weg en daarna het restant stof er af. Voor de afwerking gebeuik ik 220-240 zeker bij lakken. Als je muurverf op mdf doet wat prima kan is 180 voldoende.
Dank je! Muurverf (bijvoorbeeld Sikkens Alphacryl SF mat) kan prima op MDF na primen? Had er juist speciale lak voor gehaald, maar als dat kan dan gebruik ik liever de muurverf om zo weinig mogelijk verschil met de muur te hebben (qua kleur en structuur).

Is het overigens nodig om MDF met grondeerfolie te primen? Als het goed is is dat niet nodig, toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 02-08-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Perzikvrucht schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Dank je! Muurverf (bijvoorbeeld Sikkens Alphacryl SF mat) kan prima op MDF na primen? Had er juist speciale lak voor gehaald, maar als dat kan dan gebruik ik liever de muurverf om zo weinig mogelijk verschil met de muur te hebben (qua kleur en structuur).

Is het overigens nodig om MDF met grondeerfolie te primen? Als het goed is is dat niet nodig, toch?
Die grondeerfolie zorgt er voor de primer niet nodig is.

Wel kan het zijn bij MDF dat je 2 of 3x over de plaat heen moet om een gelijke kleur te krijgen als de muur. De meterkast en trapkast hier (beide van mdf) verschillen met de zelfde lagen net iets in dekking. Waarschijnlijk omdat de ene net wat beter gedekt was dan de andere met primer. Maar als het goed dekt zie je het verschil niet meer. Ik heb het zelf gedaan met Sikkens Alpha Rezisto Easy Clean.

Edit:
Hierbij het voorbeeld van de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ofx2jKrU-3cNu1nPWoPEjRmuso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Udb6TbxHKUv1gw4OcgLQZlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Impossibl3 op 02-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:10

Wat heb ik al gedaan:

- Waterdruk verlaagd

[Afbeelding]
Ik heb geen idee welk merk dit is, maar water uit zo een gaatje heb ik nog nooit zien stromen.
Koop een nieuwe flotteur in dit geval en ga niet zitten klooien. Fatsoenlijke kwaliteit kost je niet de kop. Wisa of Geberit altijd goed.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, ik heb zojuist de hele voor- en achterkant opengetrokken van mijn 2 jaar oude Stiga S300 E-ride zitmaaier om te achterhalen waarom hij plotseling stopte met rijden en ik het ding op de ontgrendelstand helemaal terug naar de werkplaats heb moeten duwen (de tuin is ~100m lang, dat is pokkezwaar :')). Zekeringen gecontroleerd, internet geraadpleegd, zoeken naar méér zekeringen, en alvast nagaan wat een vervangende accu me eventueel zou kosten....

De stekker van de dodemansschakelaar onder de stoel was losgetrild.

* HTT-Thalan slaakt een zucht van opluchting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Perzikvrucht schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:01:
[...]

Dank voor jouw uitgebreide antwoord!

Ons werd afgeraden om de MDF koof te behangen met renovlies omdat het MDF veel vocht zou opzuigen (ook na primen) en dus zou gaan zwellen/meer gaan werken dan de muren, waardoor de naad vrij snel weer zichtbaar zou zijn door het scheuren van het renovlies.
Ik denk dat dat wel meevalt, zeker bij MDF met lakdraagfolie. Als je de kopse kanten sealed dan zie ik geen problemen, maar dat moet je uiteraard zelf weten.
Perzikvrucht schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:01:
Dus we dachten zelf:
- muur behangen met renovlies en sausen in kleur x
- acrylaatkit tussen naad van muur en koof
- keukenkoof (mdf met grondeerfolie) schuren en lakken in kleur x (dus niet primen)

Met welke grofheid zouden jullie de trap, wanden van het trapgat, en het MDF van de keukekkoof schuren?
Je idee is dan neem ik aan om het MDF met een watergedragen houtlak af te lakken? Of wil je hier ook latex over doen?

Voor de trap en overige houtwerk:

* Goed ontvetten
* Schuren P120
* Gronden
* Schuren P240
* Plamuren
* Geplamuurde plekken schuren en bijgronden
* Geheel Gronden
* Schuren P240
* Naden afkitten
* 2x aflakken

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
IceM schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt, zeker bij MDF met lakdraagfolie. Als je de kopse kanten sealed dan zie ik geen problemen, maar dat moet je uiteraard zelf weten.

[...]

Je idee is dan neem ik aan om het MDF met een watergedragen houtlak af te lakken? Of wil je hier ook latex over doen?

Voor de trap en overige houtwerk:

* Goed ontvetten
* Schuren P120
* Gronden
* Schuren P240
* Plamuren
* Geplamuurde plekken schuren en bijgronden
* Geheel Gronden
* Schuren P240
* Naden afkitten
* 2x aflakken
Dank! Inderdaad op het MDF een watergedragen primer (Sikkens Rubbol Rezisto Primer) en houtlak (Sikkens Rubbol Rezisto Mat). Of werkt latex beter (hebben ook nog wel wat over, dat is Sikkens Alphacryl SF Mat)?

Kan ik dezelfde stappen die je noemt volgen voor het MDF, inclusief schuren en plamuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Perzikvrucht schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Dank! Inderdaad op het MDF een watergedragen primer (Sikkens Rubbol Rezisto Primer) en houtlak (Sikkens Rubbol Rezisto Mat). Of werkt latex beter (hebben ook nog wel wat over, dat is Sikkens Alphacryl SF Mat)?

Kan ik dezelfde stappen die je noemt volgen voor het MDF, inclusief schuren en plamuren?
Ik zou het niet met latex doen, het kan wel denk ik maar zal niet mooi vloeien en ik vermoed ook niet heel goed hechten. Hou er wel rekening mee dat je het verschil tussen de ombouw en de muur goed gaat zien, als je dat niet wil zou ik echt adviseren om renovlies om je ombouw te plakken en daarna sausen, dan krijg je veel meer 1 geheel.

Mdf afwerken met houtlak zou ik idd dezelfde stappen aanhouden, 1x gronden is voldoende met lakdraagfolie. Eigenlijk is gronden dan helemaal niet nodig maar ik heb het destijds bij mijn kastdeuren wel gedaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Ik heb het met muurverf gedaan en soortgelijke roller als de wanden zodat je vrijwel geen verschil ziet.

Maar op MDF met grondeerfolie vind ik dat ook niet ideaal. Eerder volgens mij ook genoemd, maar ik zou gegrond MDF gebruiken ipv MDF met grondeelfolie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:40:

De stekker van de dodemansschakelaar onder de stoel was losgetrild.

* HTT-Thalan slaakt een zucht van opluchting
Goed gevonden.....machines/voertuigen/vaartuigen met zo'n schakelaar is het altijd verdachte #1

net als de jiffy-schakelaar bij onze geliefde tweewielers :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 19:27
Na gisteren weer eens geconfronteerd te zijn met de belabberde kwaliteit van schroeven die je vaak 'cadeau' krijgt bij gekochte spullen (in dit geval: Axa raamhendels) heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt: misschien beter maar gewoon alléén nog maar mijn eigen schroeven gebruiken...

Nu raakt de 'allegaar' voorraad die ik had een beetje op. Graag zou ik in één keer een hele zwik in de meest gebruikelijke soorten en maten kopen. Heeft iemand nog advies/tips m.b.t. waar te kopen / welke schroeven?

Waar ik zelf nu op uit kom:
- het gaat voor 99% om binnen-klussen, dus ik neig naar 'verzinkt' omdat dat het sterkste is
- mijn ervaring met Torx is het beste (kruis lijken sneller 'kapot' te draaien

Ik zie online dat "schroeven assortiment sets" (sets van +/- 1500-2500 stuks, verdeeld over +/- 8-12 soorten) beginnen bij zo'n 50 euro en ook makkelijk het viervoudige worden (wat nog steeds aantrekkelijk is vergeleken met losse bouwmarkt-doosjes). Maar wat is een beetje een merk wat relatief veel schroef voor je geld geeft? Wat zijn de "A merken" qua schroeven? Laatste keer had ik doosjes van Spax en die bevielen best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:13
Valorian schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:12:
Na gisteren weer eens geconfronteerd te zijn met de belabberde kwaliteit van schroeven die je vaak 'cadeau' krijgt bij gekochte spullen (in dit geval: Axa raamhendels) heb ik voor mijzelf de keuze gemaakt: misschien beter maar gewoon alléén nog maar mijn eigen schroeven gebruiken...

Nu raakt de 'allegaar' voorraad die ik had een beetje op. Graag zou ik in één keer een hele zwik in de meest gebruikelijke soorten en maten kopen. Heeft iemand nog advies/tips m.b.t. waar te kopen / welke schroeven?

- het gaat voor 99% om binnen-klussen, dus ik neig naar 'verzinkt' omdat dat het sterkste is

Ik zie online dat "schroeven assortiment sets" (sets van +/- 1500-2500 stuks, verdeeld over +/- 8-12 soorten) beginnen bij zo'n 50 euro en ook makkelijk het viervoudige worden (wat nog steeds aantrekkelijk is vergeleken met losse bouwmarkt-doosjes). Maar wat is een beetje een merk wat relatief veel schroef voor je geld geeft? Wat zijn de "A merken" qua schroeven? Laatste keer had ik doosjes van Spax en die bevielen best goed.
Ik ben absoluut geen kenner maar ik heb de laatste tijd veel schroeven van Heco gebruikt (gekocht bij hornbach) en die bevallen goed.
Zelf wel de ervaring dat het ook behoorlijk uitmaakt quabtoepassing en plezier als je oplet dat je tussen voldraad en deeldraad ook de goede keuzes maakt. Ik zou idd ook voor torx kiezen.
Of het prettig is om nu verbruik in de toekomst te gokken en meteen vanalles op voorraad te leggen vraag ik me af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Ik koop als ik iets nodig heb de juiste maten voor dat klusje. Allerlei random maten op voorraad vind ikzelf niet handig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Update:
Buitenwanden zijn af
Nu een dubbelwandige deur aan het maken die niet zal kromtrekken of uit elkaar valt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dltZbeoWvPDxLvQ-k4K0Gcg8w2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EA2wyiKfOehvjsJmEXc3kVfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mptUaPILUQt4MQNAj9qweLqENO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZl0NRGdZMogkiy9qLHPhaup.jpg?f=fotoalbum_large
Slot nog even netjes afstellen.
Maar eerst inhangen om te zien of ik nog iets moet inkorten met een invalzaag er langs halen.
( vandaar de koploze spijkers die kunnen na uitharden er weer uit.)
Aan de scharnierzijde heb ik 2 lippen die om een lat heen kunnen draaien en zo als zichtlijnen kunnen werken. Tegen t tochten :+
Scharnieren heb ik van bovenin een gat geboord en getapt zodat ik met een inbussleutel die kan locken met bout en een rvsring als regenhoes. Beetje lagervet er in klaar.

Uiteindelijk ook twee schuifgrendels voor in de momenten dat we weg zijn . (Alleen middenslot is wat mager.prima voor als we dagelijks thuis zijn op verschillende momenten maar bij langer onbeheerd is via t dak klimmen toch moeilijker.)

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 05-08-2025 08:48 . Reden: Autocorrectie monster ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Onze badkamer spiegel is kapot. Nu wilde ik die vervangen. Maar kom ik de volgende (beun?) oplossing tegen. Nu wil dit gewoon netjes hebben middels een stopcontact. Achter het gat is een goede 4 centimeter diep eerder ik bij de doos kom. Maar helemaal recht is het gat ook niet t.o.v. de schroefgaten. Enig idee hoe ik dit weer correct krijgt ? Of gewoon weer zo laten met de nieuwe spiegel maar dan wel inbinden met isolatietape ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgH7_PDIDM9aYYEXEqgYq2A3rOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHKwobkpR7Qf3n6dX5BlMboT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:31
Millie-ano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:38:
Onze badkamer spiegel is kapot. Nu wilde ik die vervangen. Maar kom ik de volgende (beun?) oplossing tegen. Nu wil dit gewoon netjes hebben middels een stopcontact. Achter het gat is een goede 4 centimeter diep eerder ik bij de doos kom. Maar helemaal recht is het gat ook niet t.o.v. de schroefgaten. Enig idee hoe ik dit weer correct krijgt ? Of gewoon weer zo laten met de nieuwe spiegel maar dan wel inbinden met isolatietape ?

[Afbeelding]
Je kan de afstand naar de wanddoos overbruggen met opvulringen. En daarna afdekken met een kniedeksel. Als je nieuwe spiegel een voorgemonteerde kabel heeft kan je die zo mooi waterdicht in de wartel afmonteren.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Millie-ano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:38:

[Afbeelding]
Kroon steentjes zijn eh zo 1980...
Gebruik wago lasklemmen de 2gats heb je dan 3x nodig..
Mocht je een softwire aansluiting willen er zijn er ook die speciaal ook voor zacht multidraad zijn.
Wago lasklem 2-voudig 4mm2 per 100 stuks (221-412) |
Electramat als voorbeeld. Gewoon bij bouwmarkt te kopen.

Om t netjes te maken kan je met een klein beiteltje zachtjes de schroef plekken vrijmaken vd lasdoos.
En dan met opzetringen zo ophogen dat het gelijk komt met de tegel.
Er zijn vervolgens doosdeksels waar je een 1
Of meer draden doorheen kan steken.
Kniedeksel heet dat geloof ik.
En als dat te dik is , heb je ook van die vierkante deksels met klemmen haken om af te dichten.
Gaatje boren in die deksel zodat de draad er precies in past. Door voeren beetje siliconenkit op de doorvoer.
Draad koppelen met de wago's dichtschroeven klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
copykat schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

Mocht je een softwire aansluiting willen er zijn er ook die speciaal ook voor zacht multidraad zijn.

Om t netjes te maken kan je met een klein beiteltje zachtjes de schroef plekken vrijmaken vd lasdoos.
En als dat te dik is , heb je ook van die vierkante deksels met klemmen haken om af te dichten.
Gaatje boren in die deksel zodat de draad er precies in past. Door voeren beetje siliconenkit op de doorvoer.
eens dat kroonsteentjes 1980 zijn maar in deze setting doen ze prima wat ze moeten doen. ze houden de draden stevig aan elkaar. Snoer beweegt niet, het is veilig zo.
De rest van het gat en de afwerking kan netter ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39

Ik heb er ook geen studie van gemaakt, maar ik bestel al jaren bij het houten huis. Torx is inderdaad een nobrainer. Zowel schroeven als pluggen gaan bij ons direct de vuilnisbak in. Assortimentsdozen zou je moeten treffen, ik heb een paar standaard maten zelfborend en verder gewoon opgebouwd. Je merkt vanzelf welke harder gaan of niet. Fischer geeft advies welke lengte schroef per diameter plug, dat was mijn uitgangspunt. Dan wat extra lange op voorraad, wat extra korte (voor bijv scharnieren) en de rest tussen 3x30 en 6x60 grofweg voor thuis en binnen gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb nu als test de roestvast torx vd hornbach
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wzby31FL7TdHWai6dCsmH6FJZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vckwCMrwK0fuEtmP90Aa6tSZ.jpg?f=fotoalbum_large
In verschillende vormen. 120mm 100mm 80mm 50mm 45mm 35mm.
Tot nog toe geen breuk/kopsnap ook niet met slagschroevendraaier en de koppel kracht vd 90Nm.
Roestvast . Met een boorgroef in de punt.
Ok vermoedelijk vast ergens goedkoper via internet bestellen.
Heb ook wat dozen Spax gekocht en een doos dynaplus ook geen slechte schroeven.
Maar wel duurder. En de naam beviel me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RonJ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:45:
[...]

Je kan de afstand naar de wanddoos overbruggen met opvulringen. En daarna afdekken met een kniedeksel. Als je nieuwe spiegel een voorgemonteerde kabel heeft kan je die zo mooi waterdicht in de wartel afmonteren.
copykat schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

No Hands schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:18:
[...]

eens dat kroonsteentjes 1980 zijn maar in deze setting doen ze prima wat ze moeten doen. ze houden de draden stevig aan elkaar. Snoer beweegt niet, het is veilig zo.
De rest van het gat en de afwerking kan netter ja.
Ok helder. Ik ga kijken of die opvulringen wat kunnen i.c.m. dat kniedeksel dat oogt wel simpel te doen. Goed om te weten dat een kroonsteen of klemmetje wel 'normaal' is. Ergens ook logisch m.b.t. de ruimte die je vaak tussen spiegel en muur hebt. Thanks
Pagina: 1 ... 460 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/