[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:17
barry86 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Ik neem even jou voorbeeld foto als praatstuk ;) .

Ik ga binnenkort de glasplaten op mijn douglas terrasoverkapping plaatsen.
Afmeting 80x3500cm en 10mmdik.

Ik zit nog steeds met de vraag, hoe schroef ik het boven profiel:
[Afbeelding]

Ik leg eerst alle glasplaten op de balken, ga dan op het glas staan :? :?
En boor de profielen vast. Ik wil immers wel recht van boven kunnen boren en stellen.
Op het glas staan lijkt me niet verstandig, dus leg ik planken over de profielen. Maar an ik ze niet stellen of schroeven....
Vanaf de zijkant kun je niet goed voelen of je wel recht boort, goed zit, scheef gaat
Of denk ik nu te moeilijk?
Ik zou niet gelijk alle platen er op leggen maar stuk voor stuk. Je breedte is 80cm dat kun je toch makkelijk overbruggen? Goed voorboren in het profiel zodat als de plaat er op ligt je alleen de schroef er door heen hoeft te jagen. Je kunt natuurlijk op die glasplaten een beetje leunen maar zeker niet op gaan staan!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15
colvano schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:09:
Iemand ervaring met een dergelijke vloer? Ik heb al heel wat rond gezocht maar de adviezen lopen nogal uiteen.
Nu je er nog bij kan is het misschien goed om uit te zoeken of de balken waar je planken op liggen nog wel goed strak in de uitsparingen in de muur zitten. Heb dit al eens gehad en toen moesten we de balken opwiggen (als dat een woord is). Wat ik ook al eens gezien heb dat in het midden een paal stond die doorhangen van de balken tegenging, maar het zandbed was gaan zakken waardoor de balken alsnog gingen doorhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

m3gA schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:23:
Ik heb een jaren 30 woning. De woning is vrij lang maar smal.Het is een tussenwoning met een bijbouw (achterste helft). De bijbouw heeft 2 lichtkoepels waardoor de lucht vrij snel opwarmt.

Op dagen zoals deze stijgt de luchtvochtigheid op de begane grond tot over de 70%. 's ochtends is het buiten veel droger en koeler maar de doorluchting is voldoende dus het blijft te lang hangen.

Ik zoek een oplossing om de doorluchting /doorstroom te verbeteren. Aan de voorkant zit er een dauerluft maar de warme lucht lijkt te blijven hangen. Zelfs als ik deuren tegenover elkaar open zet.

Ik wil volgend jaar een airco kopen maar ik zoek sowieso naar een oplossing om de luchtstroom te verbeteren aangezien ik de airco het liefst niet meer dan nodig wil gebruiken. Heeft iemand een idee?
Je zegt dat de doorluchting goed is. Houdt dat in dat je aan voor- en achterzijde voldoende ventilatie capaciteit heb? Dus niet alleen DAT er roosters zitten, maar ook met voldoende opening? En heb je ergens ook een mechanische afvoer of is het volledig natuurlijk?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Vipertje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Nu je er nog bij kan is het misschien goed om uit te zoeken of de balken waar je planken op liggen nog wel goed strak in de uitsparingen in de muur zitten. Heb dit al eens gehad en toen moesten we de balken opwiggen (als dat een woord is). Wat ik ook al eens gezien heb dat in het midden een paal stond die doorhangen van de balken tegenging, maar het zandbed was gaan zakken waardoor de balken alsnog gingen doorhangen.
Bedankt voor het meedenken. Echter betreft dit een bovenwoning. De balken zijn 760cm lang en rusten ongeveer in het midden op een dragende muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
mark-k schreef op zondag 27 juni 2021 @ 20:26:
Even een vraagje hier, ik heb wat issues met mn aannemer dus ik wil graag een 'onafhankelijk' advies. Er is bij mij een staalportaal geplaatst, de balk zat in de menie maar de kolommen waren blank staal. ik heb inmiddels zelf gips geplaatst om de balk (want plafond mr ook brandwering die verplicht is), maar ik vraag me af of de kolommen ook afgewerkt moeten worden en hoe. Uiteindelijk moet het gewoon gestuct worden. Ik gok dat de aannemer er zo simpel mogelijk van af zal willen komen en dus zal zeggen dat dit prima is.

[Afbeelding]
Officieel moet dit brandwerend afgewerkt worden, dus je kunt er een koofje van maken en brandwerende platen tegen schroeven.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
PaT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Je zegt dat de doorluchting goed is. Houdt dat in dat je aan voor- en achterzijde voldoende ventilatie capaciteit heb? Dus niet alleen DAT er roosters zitten, maar ook met voldoende opening? En heb je ergens ook een mechanische afvoer of is het volledig natuurlijk?
Sorry, typefoutje. Er lijkt net onvoldoende capaciteit en de doorluchting is niet geweldig.
Alles is tot dusver natuurlijk. het rooster aan de achterkant is dichtgemaakt bij het bouwen van de bijbouw. Ik heb in de kelder een flinke ventilator geplaatst om lucht door de kruipruimte te duwen (alleen onder de gang is een kelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 13-09 14:27
Ik heb op dit moment alleen een bandschuurmachine in mijn assortiment.
Nu heb ik er al langer over nagedacht om hier een schuurmachine aan toe te voegen en nu heb ik dan ook een projectje waarbij ik er een nodig heb :).

Ik moet nu een paar planken heel fijn / glad schuren.

Wat voor schuurmachine raden jullie aan? Liefst ook met het oog niet alleen op dit project maar ook de meest veelzijdige.

Ik heb wat gelezen over random orbital sanders, zijn dat eccentrische schuurmachines?(of zijn die niet altijd random?)

**edit**
Sorry, dit had inderdaad in het gereedchap topic gepost moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door louzy82 op 28-06-2021 10:56 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 17:20
KillaZ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Officieel moet dit brandwerend afgewerkt worden, dus je kunt er een koofje van maken en brandwerende platen tegen schroeven.
Had de aannemer dit niet moeten doen??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
Nu heb ik er al langer over nagedacht om hier een schuurmachine aan toe te voegen en nu heb ik dan ook een projectje waarbij ik er een nodig heb :).

Wat voor schuurmachine raden jullie aan? Liefst ook met het oog niet alleen op dit project maar ook de meest veelzijdige.

Ik heb wat gelezen over random orbital sanders, zijn dat eccentrische schuurmachines?(of zijn die niet altijd random?)
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 22:44
CvP_tweakers schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Dat zou in je offerte moeten staan, bij mij stond dat er in, werd het niet gedaan, uiteindelijk maar zelf gedaan en de kosten verhaald op het bedrijf dat mijn draagmuur heeft weggehaald.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:05
1337aldi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:57:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het lakken van mijn trap (nieuwbouw). Heeft iemand hier ervaring met :
Sigma s2u nova traplak?
https://www.verfwinkel.nl...t-satin-online-kopen.html
Het is Sigma, dus over de kwaliteit twijfel ik niet. Wel vraag ik mij af het wel mooi is om het geheel hierin te lakken, aangezien er een antislip component in zit. Of is deze verf meer geschikt om alleen de treden zelf in te lakken?

Edit: In de search inmiddels de ervaring van @Bommes gevonden, nog meer ervaringen?
Top verf, alleen je ziet vlekken beter en lijken iets minder makkelijk te verwijderen dan de gewone variant (denk aan druppels thee/koffie - vanwege thuiswerken op de bovenverdiepingen). Verder zien we op de stootborden ook de zuigmond van de stofzuiger een mooi randje achterlaten, dus stootborden niet meepakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

KillaZ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Ok dat dacht ik dus al, zal nog wel weer een discussie worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

CvP_tweakers schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Jawel, maar ik heb niet voor niks issues met mn aannemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

1337aldi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:57:
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het lakken van mijn trap (nieuwbouw). Heeft iemand hier ervaring met :
Sigma s2u nova traplak?
https://www.verfwinkel.nl...t-satin-online-kopen.html
Het is Sigma, dus over de kwaliteit twijfel ik niet. Wel vraag ik mij af het wel mooi is om het geheel hierin te lakken, aangezien er een antislip component in zit. Of is deze verf meer geschikt om alleen de treden zelf in te lakken?

Edit: In de search inmiddels de ervaring van @Bommes gevonden, nog meer ervaringen?
Een collega heeft deze lak ook gebruikt, let wel op dat het doordat het stroef is wel beter vuil aantrekt en ook kan vasthouden. Ik ga daarom voor in gefreesde rubberen antislip en vloercoat wat, als het goed is een stuk minder stroef en dus vuilgevoelig is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er interesse in bepaalde thema topics voor vaak voorkomende DIY klus activiteiten?

Ik heb bijvoorbeeld wat ervaring in tegelwerken en stuc opgedaan. Inhoudelijk zou je in een thematopic dan wat dieper op zaken als welke bouwmaterialen (en waar te verkrijgen) en gereedschap, nuttige videos die je hebt gevonden, eigen tips en tricks die je op basis van ervaring hebt opgedaan, ... in kunnen gaan.

Of zien jullie dit soort posts gewoon liever in deze reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mark-k schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Ok dat dacht ik dus al, zal nog wel weer een discussie worden dan.
Die brandwerendheid is hier recent besproken na een vraag van mij en het is niet verplicht. Je hele woning geldt als 1 brandcompartiment.

Sowieso is de aftimmering die je nu met gips gedaan hebt ook niet (voldoende) brandwerend. Je zou dan promatect moeten gebruiken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Beekforel schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Die brandwerendheid is hier recent besproken na een vraag van mij en het is niet verplicht. Je hele woning geldt als 1 brandcompartiment.

Sowieso is de aftimmering die je nu met gips gedaan hebt ook niet (voldoende) brandwerend. Je zou dan promatect moeten gebruiken volgens mij.
9mm gips is toch 30min brandwerend? dus 2x9 voor n uur wat zou moeten?

Ik heb even je discussie teruggezocht maar daar komt toch niet echt een eenduidig antwoord uit.

[ Voor 9% gewijzigd door mark-k op 28-06-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
Ik hoop dat ik in het goede topic zit. Onze huidige woning willen we gaan verhuren en ik wil voor de beste bang voor mijn buck de woning opknappen.

Er zit in deze woning nog een IKEA keuken met Faktum kasten. De keuken heeft ontzettend lelijke rood glans fronten. Weet iemand waar je goedkoop nieuwe fronten kan kopen ? Ik heb lopen zoeken maar die frontjes zijn nog goed prijzig :(. Als het niet lukt breek ik de hele keuken af en koop een nieuwe IKEA keuken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gySNTjw/IMG-20210628-075201.jpg

:X

[ Voor 10% gewijzigd door vortexnl1982 op 28-06-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je kan de bestaande deuren wrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
deWit schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:58:
Je kan de bestaande deuren wrappen?
Wrappen is ook ontzetten duur. Ik heb wat offertes opgevraagd en je zit zo op de 2-3k. En de binnenkant van de deur is ook rood en volgens mij blijf je dat zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Wrappen is ook ontzetten duur. Ik heb wat offertes opgevraagd en je zit zo op de 2-3k. En de binnenkant van de deur is ook rood en volgens mij blijf je dat zien..
Demonteren en spuiten.
wil je het goedkoop: demonteren, schuren en schilderen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je gaat het verhuren en met mag niets kosten. Hoe erg is het dan eigenlijk dat ze rood zijn? De woningnood is hoog zat dat men echt geen nee zegt tegen een woning omdat de keukenkastjes rood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
deWit schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:19:
Je gaat het verhuren en met mag niets kosten. Hoe erg is het dan eigenlijk dat ze rood zijn? De woningnood is hoog zat dat men echt geen nee zegt tegen een woning omdat de keukenkastjes rood zijn.
Hmm ja het is best een gare keuken :)

Het mag wel wat kosten maar om 3k uit te geven voor wrappen / spuiten dan kan ik net zo goed een nieuwe ikea keuken kopen en in elkaar schroeven.

Ik wil vooral een woning verhuren waar ik weinig gedoe mee heb (als in dat shit kapot gaat omdat het oude meuk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Een nieuwe Ikea keuken voor 3K? Veel succes daarmee. En dan moet je alsnog allemaal nieuwe ikea frontjes kopen, naast de keuken? De ikea basisfrontjes zijn helemaal zo duur nog niet, de frontjes worden pas prijzig als je naar hoogglans, glas e.d. gaat. Voor een (ver)huurwoning zou ik lekker de basisdeurtjes pakken. Kan wel zijn dat de oude keukenlijn (Weet niet of dat Faktum is, maar die wordt al een jaar of 6-7 niet meer geleverd) duurder is omdat dat allemaal besteld moet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door RonJ op 28-06-2021 12:42 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
RonJ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:39:
Een nieuwe Ikea keuken voor 3K? Veel succes daarmee. En dan moet je alsnog allemaal nieuwe ikea frontjes kopen, naast de keuken? De ikea basisfrontjes zijn helemaal zo duur nog niet, de frontjes worden pas prijzig als je naar hoogglans, glas e.d. gaat. Voor een (ver)huurwoning zou ik lekker de basisdeurtjes pakken. Kan wel zijn dat de oude keukenlijn (Weet niet of dat Faktum is, maar die wordt al een jaar of 6-7 niet meer geleverd) duurder is omdat dat allemaal besteld moet worden.
Ik heb alleen de kasten nodig. De apparatuur in de huidige keuken is nog goed.

Ik heb een keer via hun online keukenplanner dezelfde keuken in elkaar geklikt als de huidige keuken. Met de meest basis fronten inderdaad kom ik op de 2k uit.

Ikea verkoopt de faktum fronten niet meer dus het wordt sowieso een compleet nieuwe metod keuken dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:59:
[...]

Ik heb alleen de kasten nodig. De apparatuur in de huidige keuken is nog goed.

Ik heb een keer via hun online keukenplanner dezelfde keuken in elkaar geklikt als de huidige keuken. Met de meest basis fronten inderdaad kom ik op de 2k uit.

Ikea verkoopt de faktum fronten niet meer dus het wordt sowieso een compleet nieuwe metod keuken dan..
In dat geval heb je toch geen keus inderdaad tenzij je deurtjes gaat spuiten of laten maken. Als je het blad en spoelbak kan redden kom je nog wel goed uit.

Ik zat een jaar of 6 geleden met min of meer hetzelfde dilemma en heb toen ook alles maar meteen weer vervangen door Method, maar toen werd er wel aangegeven dat Faktum c.q. de oude lijn op bestelling leverbaar zou blijven. Als ze dat nu helemaal niet meer doen houdt het inderdaad op. Jammer, is nou net het voordeel van zo'n ikea-blokkendoos keuken, dat je later kan aanpassen, vervangen of bijbestellen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
deWit schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:19:
dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:35:
[...]

Het mag wel wat kosten maar om 3k uit te geven voor wrappen / spuiten dan kan ik net zo goed een nieuwe ikea keuken kopen en in elkaar schroeven.

Ik wil vooral een woning verhuren waar ik weinig gedoe mee heb (als in dat shit kapot gaat omdat het oude meuk is).
Dit dus

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel ging een oud collega'tje helpen.

* zwahiel kwam voor het plaatsen van de gootsteen + kraan in de keuken en nieuwe lampjes in de keuken.

Dat escaleerde natuurlijk weer in veel meer... :X

Die lampjes, bleken allemaal op een of ander half doorgefikt stopcontact wat beun de haas in elkaar had gezet met kroonsteentjes en losse kabels. Dus dat is vervangen door een verbindingsdoosje met wago klemmen en het weggefikte wcd'tje ook maar uit zijn lijden verlost.

Ze wilde de bijkeuken (een hout opgetrokken death trap met gaten erin isoleren. Ze had de vloer al laten doen op mijn aanraden, dus dat zat goed. Er zat wat leidingwerk maar dat was mweh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeLAYojwh5mUmgVKmjcWDcO9QSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPxPoIoYe3rjyoTljtf0tguP.jpg?f=fotoalbum_large

Toen maar van binnenuit de boel gaan voorzien van isolatie, eerst: dampdoorlatende folie. (beetje gek om van binnenuit dit zo te doen, maar ja). Meteen alle elektra vervangen, riolering doorgelegd en deels vervangen, waterleiding doorgetrokken + warm water doorgetrokken en kraan aangelegd. Alles was schots en scheef dus zo recht mogelijk proberen te maken overal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6Tvr2E6yY2EEB6iByOyKtiaOeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTkUbNMGeQGaWEiJrL1AV8hZ.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna Rockwool erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-w8wBgtOqsL75_o-zO_RZRhEkG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2h51d7YAAyCVMj8elZXsK5mz.jpg?f=fotoalbum_large

Om daarna af te sluiten met wandplaten waarin ook alle wcd's en rioleringszaken + wasbak e.d. hangen. Tevens zit bijvoorbeeld boven de wasbak extra hout zodat daar een kastje opgehangen kan worden. Gewoon het hart van de kraanaansluitingen naar boven trekken en je zit direct op hout. Er komen nog nieuwe wcd's in die in de gaten passen, deze lagen er al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-EivWR-6SPFzoXFTl6tDeOTvT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8V9KWqDHtlOG9qRMMz0icKnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y15KEw8UIfAn1OrTVYHuJWrdEks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDdaYgQASZ4ILdHDLSFgTIzU.jpg?f=fotoalbum_large

Todo: wcd's en n stukje riolering voor de wasbak, plafond is nu nog niet gedaan, daar komt nog rachelwerk op en dan ook gewoon gipsplaten zodat dat ook netjes is (is al deels geïsoleerd) en die lichtschakelaar daar wil ik ook nog netjes inbouw met een koofje maken.

De hoeken die niet haaks zijn? PUR >:) Alles wordt namelijk behangen straks, dus op die plekken waar leidingen uit lijken te steken, ze vallen gelijk met de plaat, komt straks tape en daaroverheen behang.

Dit is de bijkeuken, dus er komt een wasmachine, droger, kast, koelkast en 'n kastje boven de wasbak.
Dit alles in 24 uur gedaan inclusief nog die wasbak in de keuken, halen van materialen en eten en drinken. Op 48 uur tijd. Het was n pittige, maar ja.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Iemand ervaring met een dergelijke vloer? Ik heb al heel wat rond gezocht maar de adviezen lopen nogal uiteen.
Heb exact zo'n vloer, deze week parket op laten leggen. Deze schroefde idd eerst (denk 12 mm) OSB platen hierop. Dat stabiliseert genoeg om parket op te verlijmen (volgens hen, anders mogen ze terugkomen :9).

Kraken komt idd door de spijkers, dus als je nu al echte kraakstukken opmerkt, lekkere lange schroeven (4.5x80 mm) bijzetten.

Heb je al gedacht aan isolatie/vochtwering onder de vloer? Bij ons was de kruipruimte vrij vochtig en niet goed toegankelijk. EPS-parels in laten blazen, nu blijft het vocht in de grond. Kan wellicht noodzakelijk zijn als je een (vrij) dampdichte vloer gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
m3gA schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:23:
Op dagen zoals deze stijgt de luchtvochtigheid op de begane grond tot over de 70%. 's ochtends is het buiten veel droger en koeler maar de doorluchting is onvoldoende dus het blijft te lang hangen.
Weet je zeker dat het van binnen de woning komt en niet van onder (kruipruimte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mark-k schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:46:
[...]

9mm gips is toch 30min brandwerend? dus 2x9 voor n uur wat zou moeten?

Ik heb even je discussie teruggezocht maar daar komt toch niet echt een eenduidig antwoord uit.
Hoe heb je het gips rondom de metalen balk gemonteerd? Is het een H balk en heb je dit met houten klossen gedaan dan valt mogelijk het hele zaakje eraf bij brand omdat het hout krimpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:56:
Ik hoop dat ik in het goede topic zit. Onze huidige woning willen we gaan verhuren en ik wil voor de beste bang voor mijn buck de woning opknappen.

Er zit in deze woning nog een IKEA keuken met Faktum kasten. De keuken heeft ontzettend lelijke rood glans fronten. Weet iemand waar je goedkoop nieuwe fronten kan kopen ? Ik heb lopen zoeken maar die frontjes zijn nog goed prijzig :(. Als het niet lukt breek ik de hele keuken af en koop een nieuwe IKEA keuken.

[Afbeelding]

Ik ken je financiële positie niet, maar check even of de hypotheekverstrekker er niet moeilijk over doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
Zwartoog schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Weet je zeker dat het van binnen de woning komt en niet van onder (kruipruimte)?
Is een paar jaar geleden gecontroleerd. Had toen condensvorming op de muren maar bleek door een gebrekkige luchtdoorvoer omdat de vorige eigenaar alles dicht had gemaakt. Schijnbaar geen goed idee. We dachten eerst dat het optrekkend vocht was maar de kruipruimte en binnenkant van de muren waren droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:20
RonJ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:39:
Een nieuwe Ikea keuken voor 3K? Veel succes daarmee.
[...]
Kan best meevallen hoor, ik heb voor 6,5K een hele nette IKEA-keuken. Aantal A-merk apparaten erin en een composiet blad van €1700: ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1"

Met een goedkoper blad erop, alles IKEA-apparatuur ipv. A-merk, goedkopere handgrepen, geen ladeverlichting, goedkopere lijn apparatuur van IKEA (koelkast en vaatwasser) en je komt al een heel eind hoor, zal je verbazen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2021 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
ThinkPadd schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Kan best meevallen hoor, ik heb voor 6,5K een hele nette IKEA-keuken. Aantal A-merk apparaten erin en een composiet blad van €1700: ThinkPadd in "Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1"

Met een goedkoper blad erop, alles IKEA-apparatuur ipv. A-merk, goedkopere handgrepen, geen ladeverlichting, goedkopere lijn apparatuur van IKEA (koelkast en vaatwasser) en je komt al een heel eind hoor, zal je verbazen.
Ik kan de handgrepen, spoelbak, gasplaat, oven,kraan, koelkast hergebruiken. Eigenlijk zijn het alleen de kastjes / frontjes en keukenblad wat ik moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:20
Dan moet je echt wel een heel eind kunnen komen met 3k :) Ga eens met de IKEA keukenplanner software aan de gang. Je kunt dan opzet maken en ook gelijk de onderdeel-/totaalprijs zien.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Beekforel schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Hoe heb je het gips rondom de metalen balk gemonteerd? Is het een H balk en heb je dit met houten klossen gedaan dan valt mogelijk het hele zaakje eraf bij brand omdat het hout krimpt.
Het is inderdaad hout in de I-balk, maar het zit rondom vast dus als het krimpt zou het nog steeds moeten blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:08

Wish

ingwell

[...]

en dit soort toko's?
https://keukenfronten.com/
https://www.k14.nl/keukenfrontjes/
https://www.zweedsekeukenfronten.nl/faktum-fronten/

No drama

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Een paar dagen terug een mobiele airco binnen gekregen. Die standaard raamafdichting is natuurlijk bagger. Je voelt de wind er nog net niet doorheen komen, maar isolerend is het zeker niet. Daarom een betere oplossing gemaakt. Ook niet super goed isolerend, maar waarschijnlijk een stuk beter dan de standaard raamafdichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpV-UA-tfN_9hq3rrGYcPwDCzvE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zqrrqe5iMvHKWRwYg917cwdk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta0QyEu6RqitsDOdNyYq1ahR-dY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KGqZdRB6yTkrj6HzcVXYtgnw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb gewoon een meubelpaneel van 18mm dik gebruikt. Dit is meer als test. Mocht hij na een aantal keren gebruiken krom trekken door bijvoorbeeld regen dan doe ik het met ander materiaal, bijvoorbeeld trespa. Ik heb een aluminium L profiel gebruikt aan de zijkant. Deze heb ik aan de zijkant in het meubelpaneel geschroefd. Ik denk dat ik daar nog wat kit tussen ga doen, nu zie je een klein beetje licht door de kier komen tussen het meubelpaneel en het L profiel.

Daarnaast heb ik 2 handvaten gemonteerd zodat ik het paneel gemakkelijk in kan zetten en uit kan nemen. Als laatste heb ik een 152mm gatenzaag gekocht, daar past de afvoerbuis van de airco precies in, die zit dan meteen goed vastgeklemd. Dit lijkt prima te werken zo, nu wachten op warme dagen zodat ik het ook echt kan testen.

Bijkomend voordeel is dat het kozijn in de 2 kamers waarin ik de airco wil gebruik precies hetzelfde formaat heeft. Kan hem dus in beide kamers met dit paneel gebruiken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
miicker schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:35:
Een paar dagen terug een mobiele airco binnen gekregen. Die standaard raamafdichting is natuurlijk bagger. Je voelt de wind er nog net niet doorheen komen, maar isolerend is het zeker niet. Daarom een betere oplossing gemaakt. Ook niet super goed isolerend, maar waarschijnlijk een stuk beter dan de standaard raamafdichting.
Ik begrijp deze dingen nooit, hij blaast (veel) lucht uit je huis dus dan wordt er toch ergens uit kieren en gaten lucht uit de warme (buiten)omgeving aangevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:59

Kvn

louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:49:

**edit**
Sorry, dit had inderdaad in het gereedchap topic gepost moeten worden.
Excentrisch = buiten het middelpunt gelegen, oftewel, random orbit :) Ik zou je aanraden daar inderdaad voor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb gewoon een meubelpaneel van 18mm dik gebruikt. Dit is meer als test. Mocht hij na een aantal keren gebruiken krom trekken door bijvoorbeeld regen dan doe ik het met ander materiaal, bijvoorbeeld trespa. Ik heb een aluminium L profiel gebruikt aan de zijkant. Deze heb ik aan de zijkant in het meubelpaneel geschroefd. Ik denk dat ik daar nog wat kit tussen ga doen, nu zie je een klein beetje licht door de kier komen tussen het meubelpaneel en het L profiel.

Daarnaast heb ik 2 handvaten gemonteerd zodat ik het paneel gemakkelijk in kan zetten en uit kan nemen. Als laatste heb ik een 152mm gatenzaag gekocht, daar past de afvoerbuis van de airco precies in, die zit dan meteen goed vastgeklemd. Dit lijkt prima te werken zo, nu wachten op warme dagen zodat ik het ook echt kan testen.

Bijkomend voordeel is dat het kozijn in de 2 kamers waarin ik de airco wil gebruik precies hetzelfde formaat heeft. Kan hem dus in beide kamers met dit paneel gebruiken.
Nu nóg een slang kopen, die een stukje uit die plaat laten steken, en met karton de inzuigende luchtroosters afplakken van die unit en die op de slang van buiten aan sluiten. Een klein stukkie mag nog open zijn.

Want anders koelt dat ding vooral zichzelf. Zoek maar even op, scheelt nogal veel. Dan zuig je ook meteen verse lucht aan van buiten die gekoelt wordt en naar binnen geblazen wordt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

_/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 00:07
Ik heb een Intergas Kombi HRE 28/24 A cv-ketel. Regelmatig knippert daar 0.0 op het display.
Ik heb ook een "analoge" manometer op het cv-circuit zitten, waar ik kan zien dat de druk continu 1.7 bar is. Prima in orde dus.
Het probleem is dat hij dus af en toe een aantal uur 0.0 knippert en dan opeens wel weer de juiste druk aangeeft.

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Het lijkt op een sensorfout. Nu ben ik zelf wel redelijk handig, is dit iets wat ik thuis kan verhelpen en zoja wat moet ik schoonmaken/vervangen?

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2gHsLHTMKK6Z0KK-BPWnFWNeu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhLWB2ONdeeO7x1FG6xhYLPG.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij het linkerscherm 0.0 dus continu knippert.

[ Voor 3% gewijzigd door Spixo op 28-06-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YRasM5uGqzZ7_qJ47r4TdXg7d4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQUI9gN0q4sTtNdJN9EOhBEm.jpg?f=user_large
Druksensor zit linksonder achter de condensbak, systeem aftappen en uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ik heb even advies nodig. Klein klusje:
Ik wil een lade op wieltjes onder het bed van m’n zoontje maken, waar hij dan al zijn Lego los in kan doen.
Formaat: 161 x 70 x 21.
Binnenplaat ligt iets hoger, zodat de wieltjes er goed onder vallen en niet gezien worden.
Idee was dan om rondom de binnenplaat de buitenkanten te zetten, vastgezet aan elkaar, en aan de binnenplaat door er een schroef doorheen te zetten.

Welke houtsoort kan ik hier het beste voor gebruiken? Moet wel open te schuiven (qua gewicht) zijn door een kind van 4. Maar ook weer niet te licht zijn zodat het doorbuigt.. beetje hufterproof 😉
Dacht zelf aan ‘simpel’ 18mm mdf, maar geen idee of dat slimmer is dan OSB of underlayment ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie oplossing. Ik zat laatst toevallig te denken over zo'n mobiel ding. Zelf heb ik op 2,5m hoogte een luchtrooster in mijn woonkamer, die was oorspronkelijk voor spouwmuur-ventilatie maar de spouwmuur is inmiddels gevuld met parels. Zou ik dat rooster-gat kunnen gebruiken voor de afvoer van warme lucht van zo'n mobiele airco of wordt de afstand van de slang dan te lang? Theoretisch zou de airco nog op een verhoging kunnen staan, koude lucht zakt dus dat zou op zich geen probleem moeten zijn. Alleen niet erg fraai voor het oog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Ik ben bezig met een nieuwe badkamer op zolder onder het schuin aflopende dak. De gehele vloer wordt betegeld maar niet alle wanden. Op het laatste stukje wand onder de kap tot het knieschot en het kneischot zelf komen geen wandtegels. Wat wordt hier doorgaans als plint toegepast, heeft iemand een suggestie?
In de rest van het huis komen hoge houten plinten met een klein profiel aan de bovenkant. Als ik in de badkamer plinten maak staan ze dus op het tegelwerk van de vloer.
Heeft er verder iemand ervaring met wand- of vloerverwarming in Wedi of soortgelijke platen?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Goofyduck384 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:07:
Ik wil een lade op wieltjes onder het bed van m’n zoontje maken, waar hij dan al zijn Lego los in kan doen.
Binnenplaat ligt iets hoger, zodat de wieltjes er goed onder vallen en niet gezien worden.
Idee was dan om rondom de binnenplaat de buitenkanten te zetten, vastgezet aan elkaar, en aan de binnenplaat door er een schroef doorheen te zetten.

Welke houtsoort kan ik hier het beste voor gebruiken? Moet wel open te schuiven (qua gewicht) zijn door een kind van 4. Maar ook weer niet te licht zijn zodat het doorbuigt.. beetje hufterproof 😉
Dacht zelf aan ‘simpel’ 18mm mdf, maar geen idee of dat slimmer is dan OSB of underlayment ofzo.
12mm multiplex is ook al sterk zat hiervoor (Berken multiplex vrijwel hetzelfde soortelijk gewicht, dus 12mm berken scheelt je een aantal kilo's met 18mm MDF). Als je op de uiteindes + midden, dus 6 wielen totaal, monteert en dan 10cm uit de kant ofzo ga je echt geen noemenswaardige doorzakking krijgen.
9mm is qua sterkte ook al wel te doen, maar wordt met vastschroeven wat lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Even een update betreffende mijn 'Bed projectje':

Ik was voornemens om de eiken planken te bestellen bij Plankencentrale tot ik op het allerlaatste moment op de site van Gevenhout kwam. Een Duits bedrijf met een afhaal depot in Wintelre (dat is vlakbij)

op 5 planken scheelde het 200 euro.
(2 planken van 20 x 265 x 2750mm en 3 planken van 35 x 200 x 2500mm)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymondv.R.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-08 15:56
louzy82 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:46:
Ik was voornemens om de eiken planken te bestellen bij Plankencentrale tot ik op het allerlaatste moment op de site van Gevenhout…
Hou je er wel rekening mee dat dit hout binnen nog flink zal werken/krimpen? Zie ook de opmerking op de website.

“ AD: (Air Dried-aan de lucht gedroogd): Dit hout is vers gezaagd en staat bij ons opgelat in de opslag. Hoe langer het hout in de opslag ligt, hoe verder het droogt. Wanneer AD hout te snel droogt, bij o.a. binnengebruik of wanneer het vol in de zon staat, dan zal het krimpen en kunnen er droogtescheurtjes ontstaan.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Raymondv.R. schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:50:
[...]

Hou je er wel rekening mee dat dit hout binnen nog flink zal werken/krimpen? Zie ook de opmerking op de website.

“ AD: (Air Dried-aan de lucht gedroogd): Dit hout is vers gezaagd en staat bij ons opgelat in de opslag. Hoe langer het hout in de opslag ligt, hoe verder het droogt. Wanneer AD hout te snel droogt, bij o.a. binnengebruik of wanneer het vol in de zon staat, dan zal het krimpen en kunnen er droogtescheurtjes ontstaan.”
Thanks voor het meedenken maar het hout dat ik besteld heb is KD 8-12% (en 4 zijdig geschaafd)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
zwahiel schreef op maandag 28 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Nu nóg een slang kopen, die een stukje uit die plaat laten steken, en met karton de inzuigende luchtroosters afplakken van die unit en die op de slang van buiten aan sluiten. Een klein stukkie mag nog open zijn.

Want anders koelt dat ding vooral zichzelf. Zoek maar even op, scheelt nogal veel. Dan zuig je ook meteen verse lucht aan van buiten die gekoelt wordt en naar binnen geblazen wordt.
In aanvulling op dit verhaal; zou iets als airco deurafdichtkit werken?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

colvano schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Echter betreft dit een bovenwoning. De balken zijn 760cm lang en rusten ongeveer in het midden op een dragende muur.
Balken van 7m60 zijn heel erg duur.

Het zullen wel twee balken naast elkaar zijn in de draag muur.
Eentje van 4m80 en eentje van 3m20.
Toch ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
Seafarer schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:25:
[...]

Balken van 7m60 zijn heel erg duur.

Het zullen wel twee balken naast elkaar zijn in de draag muur.
Eentje van 4m80 en eentje van 3m20.
Toch ?
Neehoor, zijn 20 balken van zelfs 780cm incl opleg. In de jaren 30 werd nog echt hout gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 07:28
factor15 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:23:
Ik ben bezig met een nieuwe badkamer op zolder onder het schuin aflopende dak. De gehele vloer wordt betegeld maar niet alle wanden. Op het laatste stukje wand onder de kap tot het knieschot en het kneischot zelf komen geen wandtegels. Wat wordt hier doorgaans als plint toegepast, heeft iemand een suggestie?
In de rest van het huis komen hoge houten plinten met een klein profiel aan de bovenkant. Als ik in de badkamer plinten maak staan ze dus op het tegelwerk van de vloer.
Heeft er verder iemand ervaring met wand- of vloerverwarming in Wedi of soortgelijke platen?
Mdfv313 plinten, of alleen een kitrand op de vloer.
Ik heb laatst mijn badkamer voorzien van q-board 50mm, hier de sleuven voor de vloerverwarming ingefreesd.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik wil graag de radiatorkranen in mijn woning vervangen voor nieuwe, de helft is semi lek en ze hebben hun beste tijd gehad. Nu zag ik dat je normale kranen hebt en thermostatische kranen. Daar heb ik wat vragen over.

Situatieschets: 1 CV ketel Remeha Avanta met een Honeywell modulerende kamerthermostaat. Daar zitten 9 radiatoren op aangesloten, waarvan 4 a 5 ook gebruikt worden (woonkamer 2x, gang, badkamer en kantoor). De badkamer heeft al een thermostatische kraan. Ook zag ik iets onlangs over Tado kranen, ik heb begrepen dat deze op een thermostatische kraan komen. Dit type kranen zijn momenteel gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI8B__BHul49H3XQX22C2qkvC80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um7Gn1oDVOg6uLhiSFJOqnzp.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen:
1) heeft het nut om in de kamer en overige gebruikte vertrekken een thermostatische kraan te plaatsen?
2) Klopt het dat de thermostatische kraan zonder knop komt en dat deze er apart bij aangeschaft moet worden?
3) Heeft het in deze woning/setting zin om als 2 ja is, direct een Tado systeem te installeren? En is het nodig om dit op alle radiatoren te zetten of kan dit ook op een aantal?
4) belangrijkste vraag :) iemand die zo kan zien welk type kraan dit is?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
factor15 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:23:
Over het algemeen zijn ook gewoon plinten beschikbaar van de tegels die je hebt, gewoon een lange, dunne strook van een tegel. Zoiets, bv. Bij ons hebben alle kamers met tegels ook een bijpassende tegelplint. Ook in de badkamer op de muren waar geen tegels zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 21:37

Tarin

Just plain weird.

NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:50:
[...]

Situatieschets: 1 CV ketel Remeha Avanta met een Honeywell modulerende kamerthermostaat. Daar zitten 9 radiatoren op aangesloten,
[...]
Vragen:
1) heeft het nut om in de kamer en overige gebruikte vertrekken een thermostatische kraan te plaatsen?
2) Klopt het dat de thermostatische kraan zonder knop komt en dat deze er apart bij aangeschaft moet worden?
3) Heeft het in deze woning/setting zin om als 2 ja is, direct een Tado systeem te installeren? En is het nodig om dit op alle radiatoren te zetten of kan dit ook op een aantal?
1) Wij hebben in de woonkamer ook thermostaten; die staan altijd open omdat ze anders de CV-aansturing zouden tegenwerken (temperatuursensor hangt ook in de woonkamer).
2) Toen wij een radiator vervingen en daarbij ook een nieuwe thermostaatkraan nodig hadden, hebben we dat als setje besteld (van Oventrop).
3) Wij hebben de radiatoren in de overige kamers voorzien van semi-slimme thermostaatknop (programmeerbaar via bluetooth, maar niet in domotica integreerbaar) die we destijds voor vorige huurwoning gekocht hadden. In de woonkamer is het volgens mij niet handig vanwege punt 1). Als Tado met je CV-ketel kan praten is het wellicht interessant?
4) Een standaard naar links is open, naar rechts is dicht-kraan.. Hadden we in onze eerste huurwoning, van eentje was de knop (het harde plastic) afgebroken; de verhuurder vond dat niet erg ("Is toch maar de keuken? En anders pak je maar een tang." Leve de private huursector..), dus na een halve winter prutsen met een bahco verstelbare steeksleutel (je moet wat als je nauwelijks gereedschap hebt) heb ik een nieuwe knop geprint.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:32
Vragen:
1) Thermostatische kraan is wat mij betreft handig voor ruimtes waar je stookt voor comfort (of als je er Tado in wil zetten, want daar moet je inderdaad thermostatische kraan voor hebben). De kraan die je nu hebt is gewoon een 'domme' afsluiter, kijkt niet naar omgevingstemperatuur.
2) Je hebt beiden, maar als je Tado gaat installeren voldoet het om alleen de kraan te kopen zonder knop.
3) Het voordeel van Tado is dat je per kamer kan reguleren. Je kan het ook stapsgewijs invoeren, het enige nadeel is dat het dan kan gebeuren dat een bepaalde ruimte om warmte vraagt, dus via Tado gaat er een signaal naar de ketel om te gaan stoken, en alle andere radiatoren die open staan krijgen dan ook warmte extra. Als je overal in je huis Tado hebt gaan de andere ruimtes vanzelf 'dicht' als ze warm genoeg zijn. Tussenvariant is dan een 'domme' thermostatische kraan, die reguleert dan zelf ook nog een beetje.
4) Geen thermostaatkraan, gewoon open/dicht. Thermostaat herken je aan cijfers op de knop. bij jou staat alleen + en -.

[ Voor 3% gewijzigd door sentinel0809 op 29-06-2021 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:54
Goofyduck384 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:07:

Helemaal eens met wat @Twijfels zegt qua materiaal. Constructie lijm is enorm sterk en dan zou je zelfs zonder schroeven kunnen.
Misschien nog een overweging om 2 kleinere lades te maken in plaats van 1 grote; dit hang ook af van de ruimte die je hebt naast het bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Alleen als je strikt WAR stookt én voldoende afgifte hebt voor aanvoertemperatuur. Voor wie dat niet begrijp is het simpele antwoord nee :)

In je woonkamer hangt je ruimtethermostaat die regelt dat de CV aan of uit gaat. Dus als het in de woonkamer warm genoeg is, dan heeft het geen zin dat thermostaatkranen hun werk gaan doen, want dat doet de ruimtethermostaat al. Andersom kan ook. Dat de ruimtethermostaat het niet warm krijgt omdat de thermostaatkranen van de radiatoren te snel dicht gaan.

Ze werken je ruimtethermostaat dus of tegen of ze hebben geen enkele meerwaarde.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:56:

[Afbeelding]

Er zijn verschillende aanbieders (zoals k14) waar je aftermarket passende deurtjes kunt bestellen voor IKEA faktum en metod keukens. Voor een deurtje van 60*80 betaal je volgens mij minder dan 100 euro (als je niets heel geks uitzoekt) en een ladefrontje kost dan een paar tientjes...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
vortexnl1982 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:20:
[...]

Ik kan de handgrepen, spoelbak, gasplaat, oven,kraan, koelkast hergebruiken. Eigenlijk zijn het alleen de kastjes / frontjes en keukenblad wat ik moet vervangen.
Let even op de maten van de inbouw apparatuur.
In het verleden had Ikea een wat aparte maatvoering voor hun apparatuur waardoor het niet samenging met andere merken (en dus mogelijk niet met hun huidige lijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank allemaal voor de antwoorden! Dat het een open/dicht kraan is wist ik, maar ging me eigenlijk meer om de maatvoering. Of kan ik hier eenvoudig achter komen door de radiatoraansluiting en de buis op te meten? Geen idee hoe "universeel" die kraantjes zijn.
CurlyMo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:45:
[...]

Alleen als je strikt WAR stookt én voldoende afgifte hebt voor aanvoertemperatuur. Voor wie dat niet begrijp is het simpele antwoord nee :)

In je woonkamer hangt je ruimtethermostaat die regelt dat de CV aan of uit gaat. Dus als het in de woonkamer warm genoeg is, dan heeft het geen zin dat thermostaatkranen hun werk gaan doen, want dat doet de ruimtethermostaat al. Andersom kan ook. Dat de ruimtethermostaat het niet warm krijgt omdat de thermostaatkranen van de radiatoren te snel dicht gaan.

Ze werken je ruimtethermostaat dus of tegen of ze hebben geen enkele meerwaarde.
Dank voor je uitleg. Ik was in de veronderstelling dat Tado bijv je woonkamerradiator kan afsluiten omdat het daar warm genoeg is, maar dan wel de ketel kan laten branden om het kantoor op te warmen. Maar ik begrijp dat het weinig nut heeft. Dan is de investering denk ik wel erg hoog ten opzichte van open/dichtkraantjes versus wat je er voor terug krijgt aan comfort. Functies als geofencing om het huis op te laten warmen als je richting huis gaat kan ook wel met een slimme kamerthermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:23:
Dank allemaal voor de antwoorden! Dat het een open/dicht kraan is wist ik, maar ging me eigenlijk meer om de maatvoering. Of kan ik hier eenvoudig achter komen door de radiatoraansluiting en de buis op te meten? Geen idee hoe "universeel" die kraantjes zijn.
Die buis is 15mm.
Dank voor je uitleg. Ik was in de veronderstelling dat Tado bijv je woonkamerradiator kan afsluiten omdat het daar warm genoeg is, maar dan wel de ketel kan laten branden om het kantoor op te warmen. Maar ik begrijp dat het weinig nut heeft. Dan is de investering denk ik wel erg hoog ten opzichte van open/dichtkraantjes versus wat je er voor terug krijgt aan comfort. Functies als geofencing om het huis op te laten warmen als je richting huis gaat kan ook wel met een slimme kamerthermostaat.
Dat kan wel, maar dan moet je anders gaan stoken. Bijv. op WAR of het kan zijn dat Tado onafhankelijk van de ruimte waarin de controller hangt de ketel kan aansturen, maar dat weet ik niet. Als die dat ondersteund, dan werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ah thx, ga het voor de zekerheid wel even nameten. Is gewoon een standaard kraan dus?
[...]

Dat kan wel, maar dan moet je anders gaan stoken. Bijv. op WAR of het kan zijn dat Tado onafhankelijk van de ruimte waarin de controller hangt de ketel kan aansturen, maar dat weet ik niet. Als die dat ondersteund, dan werkt het ook.
Ik dacht juist dat dat de kracht was van zo'n oplossing, dat elke ruimte door middel van de slimme knoppen en de bridge de ketel kan activeren bij warmtevraag. En de ruimtes die op temperatuur zijn warmen niet verder op. Echter denk ik dat het wellicht de investering niet waard is. Thermostatische kranen zijn vrij prijzig en daar komt Tado nog bij op. Dan praat je vermoedelijk over een extra investering van ruim 500 euro. Wij stoken zoals gezegd alleen beneden, in de badkamer (is reeds thermostatisch) en eventueel op het kantoor bij thuiswerken. Maar dat kan in principe ook wel met een open/dichtkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ah thx, ga het voor de zekerheid wel even nameten. Is gewoon een standaard kraan dus?
Standaard maat voor CV leiding en dus ook de bijbehorende koppelingen.
Ik dacht juist dat dat de kracht was van zo'n oplossing, dat elke ruimte door middel van de slimme knoppen en de bridge de ketel kan activeren bij warmtevraag. En de ruimtes die op temperatuur zijn warmen niet verder op.
Dat zeg ik toch. Als zo'n bridge inderdaad ruimte onafhankelijk de ketel aanstuurt door het signaal wat die van die kranen krijgt, dan gaat het wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Dank voor je uitleg. Ik was in de veronderstelling dat Tado bijv je woonkamerradiator kan afsluiten omdat het daar warm genoeg is, maar dan wel de ketel kan laten branden om het kantoor op te warmen. Maar ik begrijp dat het weinig nut heeft. Dan is de investering denk ik wel erg hoog ten opzichte van open/dichtkraantjes versus wat je er voor terug krijgt aan comfort.
Tado kan dat wel, maar dan moet wel elke kraan met een (thermostaat)knop van Tado zijn. Deze knoppen plaats je vervolgens in ruimtes (in de Tado app dan) en vervolgens kun je per ruimte de temperatuur regelen en de "ouderwetse thermostaat" zorgt dan dat de ketel aan gaat als minimaal één ruimte verwarmd moet worden. En als de thermostaat in de woonkamer hangt en ook in de app in die ruimte is geplaatst zal deze de temperatuur regeling doen in de woonkamer i.p.v. dat het gemiddelde van de knoppen wordt genomen om de temperatuur te bepalen en dus of die ruimte verwarmd moet worden.

Als je op elke radiator dus een thermostaatkraan met knop van Tado plaatst dan kan wat jij wilt: alleen het kantoor verwarmen en niet de woonkamer. Maar plaats je bv alleen de "ouderwetse" thermostaat, van Tado, in de woonkamer en een thermostaatkraan met Tado knop in het kantoor dan zal de woonkamer uiteraard ook verwarmd worden als het kantoor niet op temperatuur is. Immers zal de knop dan "warm water" vragen binnen het Tado systeem, laat de Tado thermostaat de ketel lopen, en stroomt dat warme water net zo goed door de woonkamer-radiatoren omdat daar de kranen open staan. Terwijl als je ook daar Tado knoppen hebt die zichzelf dus dicht draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:34:
[...]
Als je op elke radiator dus een thermostaatkraan met knop van Tado plaatst dan kan wat jij wilt: alleen het kantoor verwarmen en niet de woonkamer.
Probleem is wel, dat wanneer je enkel en alleen je kantoor gaat verwarmen op één radiator je ketel of warmtepomp dat waarschijnlijk niet leuk vind en enorm gaat pendelen, wat weer niet goed is voor de levensduur van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
CurlyMo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Probleem is wel, dat wanneer je enkel en alleen je kantoor gaat verwarmen op één radiator je ketel of warmtepomp dat waarschijnlijk niet leuk vind en enorm gaat pendelen, wat weer niet goed is voor de levensduur van dat ding.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, dat de ketel gaat lopen om 1 radiator warm te houden. Gezien we voornamelijk beneden stoken is de meerwaarde volgens mij dan wel redelijk beperkt.

Wel wil ik er direct voetventielen tussen plaatsen, zodat de flow per radiator wat beter ingesteld kan worden. Ik denk dat dit meer bespaart dan een Tado installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Daar ben ik inderdaad ook bang voor, dat de ketel gaat lopen om 1 radiator warm te houden. Gezien we voornamelijk beneden stoken is de meerwaarde volgens mij dan wel redelijk beperkt.

Wel wil ik er direct voetventielen tussen plaatsen, zodat de flow per radiator wat beter ingesteld kan worden. Ik denk dat dit meer bespaart dan een Tado installatie.
Als je waterzijdig inregelen bedoelt dan sowieso. Ook de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk zetten helpt ook. Dan verwarmen ruimtes minder snel waardoor je ketel langere poses kan werken. Daarvoor kan het wel nodig zijn de ruimte 24/7 op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
scofield schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:58:
[Afbeelding]
Druksensor zit linksonder achter de condensbak, systeem aftappen en uitwisselen.
Bij die van mij was dat ook de boosdoener, alleen was het bij mij al voldoende om alleen de sensor een beetje te 'draaien'. De kabeltjes leken geen goed contact te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Voor de houten vloer van onze woning ben ik op zoek naar een goede oplossing. De huidige vloer bestaat uit balken (65x180 en h.o.h. 650mm) met een maximale overspanning van 3,60 meter. Op de balken liggen de vloerplanken. Zoals te verwachten piept en kraakt het allemaal maar de vering valt erg mee. De vloer is niet 100% vlak maar het zijn ook geen grote verschillen. De vloer:

[Afbeelding]

Nu heb twijfel ik tussen de volgende opties:

1
  • Vloerafwerking (laminaat of click PVC)
  • Ondervloer
  • OSB 18mm
  • Vloerplanken
  • Balken
2
  • Ondervloer
  • Fermacell 2e26 of 2e32
  • Vloerplanken
  • Balken
3
  • Ondervloer
  • Fermacell 2e26 of 2e36
  • OSB 18mm
  • Balken
De eerste optie is het makkelijkste en goedkoopst om uit te voeren. Door de OSB flink vast te schroeven hoop ik de volledige vloer te fixeren. Optie 3 is niet alleen de duurste, maar ook nogal bewerkelijk om de houten vloerplanken te verwijderen en geen hamer door het plafond van de onderburen te laten vallen ;)

Waarom geen betonnen vloer eventueel schuimbeton? Kraakt niet, geeft massa aan het huis en blijft strak en is misschien zelfs wel goedkoper. Kies je voor schuimbeton dan isoleert ook nog eens perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 29-06-2021 11:39 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
pizzacabonara schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Waarom geen betonnen vloer eventueel schuimbeton? Kraakt niet, geeft massa aan het huis en blijft strak en is misschien zelfs wel goedkoper. Kies je voor schuimbeton dan isoleert ook nog eens perfect.
Ik denk dat de onderburen het niet leuk vinden als hun hele woonkamer vol zit met schuimbeton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Tranze schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat de onderburen het niet leuk vinden als hun hele woonkamer vol zit met schuimbeton.
Haha duidelijk.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
pizzacabonara schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Omdat het een bovenwoning is en de onderburen vast niet blij zijn als ik hun hele appartement met schuimbeton vul :*)

Edit: ik zie dat iemand me voor was met reageren haha _/-\o_

Edit 2: ik heb wel gekeken naar de mogelijkheid om met Lewis platen een betonvloer te creëren op de hele verdieping. Echter is dit volgens de constructeur niet mogelijk met de huidige fundering, dus dat valt af als optie.

[ Voor 23% gewijzigd door colvano op 29-06-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Binnenkort ga ik een (goedkoop) laminaatje leggen bij iemand. Ik heb een afkortzaag, maar heb alleen het standaard 254 x 30 mm 48-tands blad erbij.

Gaat dat werken voor laminaat, of kan ik beter een blad met fijnere tanden erbij nemen (en zo ja, heeft iemand een budget-voorstel van bijvoorbeeld Hornbach of ecotools)?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
EMP schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:55:
Binnenkort ga ik een (goedkoop) laminaatje leggen bij iemand. Ik heb een afkortzaag, maar heb alleen het standaard 254 x 30 mm 48-tands blad erbij.

Gaat dat werken voor laminaat, of kan ik beter een blad met fijnere tanden erbij nemen (en zo ja, heeft iemand een budget-voorstel van bijvoorbeeld Hornbach of ecotools)?
Hoe gehecht ben je aan het zaagblad? Laminaat is nogal hard en je zaagblad zal sneller slijten.
Ik zie niet zo veel nut in een zaagblad met meer/fijnere tanden. Over het algemeen verdwijnen de zaagsnedes toch onder een plint, dus hoe belangrijk is schoonheid van de zaagsnede?

Ik heb al een aantal keren mijn afkortzaag uitgeleend voor een kratje bier of voor een nieuw zaagblad (en meestal gaf ik hem af met het standaard blad)

[ Voor 19% gewijzigd door CappieL op 29-06-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

Ik zou graag advies willen op een niet alledaags projectje.

Om de overlast te beperken/elimineren voor onze buren naast ons, wil ik een net overspanning maken.
Het net is reeds besteld met een grootte van 12mtr bij 4,25mtr.
Het hekwerk staat op gedeelde grond en de hedera is vrij goed ingegroeid, dus moeilijk om de oorspronkelijke bovenbuis nog te bereiken.

Nu wil ik het net bevestigen aan het hekwerk en het dak en zo dus 'kooi' te creëren. Dit is zijtuin, waar voor ons (en de buren) geen zicht op is.

Ik zat te denken aan een pvc pijp van 16 of 20mm en deze aan elkaar te maken en daar middels tie-wrap het net aan vastmaken. Vervolgens met haakjes deze pvc pijp vast te maken aan de bovenbuis. Dan kan ik het ook altijd nog los maken?
Voor op het platte dak ben ik er nog niet uit. Eventueel ook pvc pijp en dan klemmen met wat betontegels?

Iemand anders betere, makkelijkere ideeën?

Foto voor impressie. Vanaf onderkant foto tot aan einde kunstgrasveld is het 12 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K53PQG0_iS6QpGiOyt0exIKXoIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BsqSNUDwxzDuEPkH2mVrOpXQ.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Mystikal op 29-06-2021 15:20 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Laatste keer heb ik met een laminaatsnijder gewerkt. Helemaal niet zo duur, bijna stofvrij en geen lawaai. En je kunt gewoon in dezelfde ruimte snijden. Vond dat erg prima werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Is het net om voetballen tegen te houden? Ik zou zelf aan de muur-kant gewoon oogjes in de muur draaien (gaatje boren, plug erin, schroefoog er in en klaar). Aan de haag-kant, tsja, waar kun je nog wel bij?

Wellicht kun je aan de staanders van het hek een balkje vastmaken, waarin je ook weer een oog draait. Het hangt er van af hoe goed je nog bij het 'hek' kunt, maar ik zou in ieder geval iets maken dat vast zit daaraan.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:34

dragonhaertt

@_'.'

Beekforel schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:24:
[...]

Laatste keer heb ik met een laminaatsnijder gewerkt. Helemaal niet zo duur, bijna stofvrij en geen lawaai. En je kunt gewoon in dezelfde ruimte snijden. Vond dat erg prima werken!
+1 voor dit. Laminaatsnijder is niet duur (koop/huur) en werkt snel en stofarm.

Als je er specifiek een blad voor gaat kopen, er bestaan ook laminaat-bladen. Normale bladen zullen snel slijten/bot worden op laminaat. Elk blad is in principe geschikt, aangezien de afwerking aan de randen toch niks uitmaakt.

Hoekjes en over de lange zijde zagen zal je uiteindelijk toch met een decoupeerzaag / cirkelzaag moeten doen. Daar kan je ook speciale bladen voor kopen als je je normale bladen niet wil verslijten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 00:07
scofield schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:58:
[Afbeelding]
Dr Pro schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:22:
[...]

Bij die van mij was dat ook de boosdoener, alleen was het bij mij al voldoende om alleen de sensor een beetje te 'draaien'. De kabeltjes leken geen goed contact te maken...
Thanks voor jullie snelle reactie! Ik ga bij Warmteservice even een nieuwe druksensor halen en zal de resultaten delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Werkt prima is geen enkel probleem, blad blijft ook wel scherp.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Iemand wel eens zelf Fermacell vloerplaten gemaakt?

Door mijn geweldige telkunst }:O heb ik waarschijnlijk redelijk wat gipsvezelplaten over. Nu moet er nog een ondervloer komen voor het laminaat. Ik zat eerst te denken aan zachtboard, maar als ik toch genoeg zware platen heb...

Vloer wordt dan van onder naar boven:
- houtenbalk vloer met 15 cm glaswol
- planken
- vilt 5 mm, bv voor tapijt
- fermacell 12.5 mm
- laminaat

Zo simuleer ik redelijk de 2e16. De AK dan opvullen met gips.

Zou zoiets werken mbt contactgeluid?

Ik heb trouwens ook genoeg steenwol over, alleen lijkt het mij vrij ondoenlijk om daar netjes 5 mm plakken van te snijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Zwartoog op 29-06-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 07:28
Zwartoog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:59:
Iemand wel eens zelf Fermacell vloerplaten gemaakt?

Door mijn geweldige telkunst }:O heb ik waarschijnlijk redelijk wat gipsvezelplaten over. Nu moet er nog een ondervloer komen voor het laminaat. Ik zat eerst te denken aan zachtboard, maar als ik toch genoeg zware platen heb...

Vloer wordt dan van onder naar boven:
- houtenbalk vloer met 15 cm glaswol
- planken
- vilt 5 mm, bv voor tapijt
- fermacell 12.5 mm
- laminaat

Zo simuleer ik redelijk de 2e16. De AK dan opvullen met gips.

Zou zoiets werken mbt contactgeluid?

Ik heb trouwens ook genoeg steenwol over, alleen lijkt het mij vrij ondoenlijk om daar netjes 5 mm plakken van te snijden.
Probleem zou kunnen zijn, dat je op de naadjes van de fermacell, het fermacell een beetje indrukt.
De 2e16 heeft lippen, deze lijm en schroef je dus aan elkaar vast, om het indrukken tegen te gaan.
Je zou 2 lagen fermacell in verband op elkaar kunnen leggen, dan hef je het indrukken ook op.
Qua randisolatie, gewoon vrij houden van de muur, hierna afpurren.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Even snel een kastje in elkaar gedrukt :). Niet mijn allermooiste werk, maar mijn dochter had iets nodig voor haar keyboard en ik had weinig tijd over tussen alle andere werkzaamheden door. Bouwmarkthout en -verf dus, kutkwaliteit voor veel te veel geld, gelukkig ben ik ondertussen geen beginner meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7uEu5CJ-CSF_xl0Ele3np1WS4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5pzpp3McZVjOODYbrzbQ80M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2_XfCvxykhTzy2iznYC1Za4TBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btSxfiNwctjtngRgzxpx4itO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5sGhKqIofYUYp0vwokbUYCRPic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JslzvKdB1lrLrKrMfBsnSZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-JHvu-HhXKB99WuuqRD4pkGcNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqTp8EeeCTPLnS6khGigU7X8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwXHCPRun3MAShQxYaTX70xKiCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGFFssgR7Ea3ZgkH1a5mbX0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JQanw_V5SlRyCvytJsna2yRgrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUJ9CrHIUzZA4kLyPlZ1pVs4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zECOiQZVC12Xe0VT4hYQC_kNONk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQXxtlfdZwMDqeINsK7a6FaV.jpg?f=fotoalbum_large

Zeggen en schrijven een 2 werkdagen aan uren in gestoken. Ikea was goedkoper geweest, maar dan had ik een generiek kartonnen rotding gehad zonder muziekstandaard, en niet op de juiste maten en hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
tonny147 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Probleem zou kunnen zijn, dat je op de naadjes van de fermacell, het fermacell een beetje indrukt.
De 2e16 heeft lippen, deze lijm en schroef je dus aan elkaar vast, om het indrukken tegen te gaan.
Je zou 2 lagen fermacell in verband op elkaar kunnen leggen, dan hef je het indrukken ook op.
Qua randisolatie, gewoon vrij houden van de muur, hierna afpurren.
Ja, de naden zijn idd een twijfelgeval. Er zit aan die wandplaten een afgeschuinde kant. Als ik die vol smeer met gips dan zijn er geen echte naden meer. Als ik de platen op de vloer vastschroef, dan kunnen ze ook niet gaan verschuiven. De puntbelasting op zo'n naad zal niet ideaal zijn als op het midden van de plaat. Anderzijds ligt er laminaat overheen wat de belasting iets uitsmeert.

Dubbele platen vind ik teveel van het goede, dan gaat de vloer nogmaals 12,5 mm omhoog (en zoveel platen heb ik niet).

Ik ga morgen sowieso eens een testje doen, dan heb ik een hulpje bij die kan stampen op de vloer terwijl ik beneden luister :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:46:
[...]

Ja, de naden zijn idd een twijfelgeval. Er zit aan die wandplaten een afgeschuinde kant. Als ik die vol smeer met gips dan zijn er geen echte naden meer. Als ik de platen op de vloer vastschroef, dan kunnen ze ook niet gaan verschuiven. De puntbelasting op zo'n naad zal niet ideaal zijn als op het midden van de plaat. Anderzijds ligt er laminaat overheen wat de belasting iets uitsmeert.

Dubbele platen vind ik teveel van het goede, dan gaat de vloer nogmaals 12,5 mm omhoog (en zoveel platen heb ik niet).

Ik ga morgen sowieso eens een testje doen, dan heb ik een hulpje bij die kan stampen op de vloer terwijl ik beneden luister :P
Maar het schroeven aan ondervloer doet het hele zwevende idee teniet. Waarom heb je eigenlijk AK platen? RK Fermacell (=standaard) had je iig nog kops aan elkaar kunnen lijmen.
Of een dunne laag underlayment/OSB TG eronder (met het vilt daaronder) en daar het Fermacell aan schroeven? Word wel een beetje hobby'ig allemaal, maar anders doet het Fermacell wellicht weinig en heb je een zware, dure vloer zonder de bedoelde pluspunten. Hoeveel m2 gaat het om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

NoepZor schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Dat zou ik dus niet doen. Dat is dubbel geld uitgeven en problemen creëren.
Voetventielen kunnen makkelijk verstopt raken door vervuiling als je hiermee gaat inregelen. En als ik naar je foto kijk dan is je installatie behoorlijk pre historisch. En waarschijnlijk dus ook vuil, wat ook altijd onderin gaat zitten.

Al je toch je kranen vervangt neem deze dan met voorinstelling. Je geeft dan iedere radiator zoveel water als hij verwerken kan.De waterverdeling door het hele huis is dan veel beter. En beslis daarna of je nog een zone regeling wilt.(duur) Want goed ingeregeld geeft heel veel comfort.

Thuis komen, kachel aan, en klabam alle radiatoren krijgen hun juiste debiet en voordat je je jas uit hebt voel je het al opwarmen.

Je hebt de hele zomer nog om hier een paar pagina's te lezen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

colvano schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Neehoor, zijn 20 balken van zelfs 780cm incl opleg. In de jaren 30 werd nog echt hout gebruikt :)
Zoooo dat zijn dan serieuze lengtes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

CurlyMo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:52:
[...]

Als je waterzijdig inregelen bedoelt dan sowieso. Ook de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk zetten helpt ook. Dan verwarmen ruimtes minder snel waardoor je ketel langere poses kan werken. Daarvoor kan het wel nodig zijn de ruimte 24/7 op temperatuur te houden.
Vermogen naar beneden. Niet de temperatuur.

Die 22kW heb je nodig om te douchen. Niet om je huis in de winter te verwarmen. Mijn ketel is geblokkeerd op laagste vermogen. is 7,7 kW nog steeds veel teveel voor een tussen woning. Water temperatuur staat op 90 ingesteld. Resultaat afgelopen winter, het aanvoer water kwam wel eens boven de 65.

Maar precies wat je zegt wel water zijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:55:
[...]

Maar het schroeven aan ondervloer doet het hele zwevende idee teniet. Waarom heb je eigenlijk AK platen? RK Fermacell (=standaard) had je iig nog kops aan elkaar kunnen lijmen.
Of een dunne laag underlayment/OSB TG eronder (met het vilt daaronder) en daar het Fermacell aan schroeven? Word wel een beetje hobby'ig allemaal, maar anders doet het Fermacell wellicht weinig en heb je een zware, dure vloer zonder de bedoelde pluspunten. Hoeveel m2 gaat het om?
AK omdat ik ze voor een tussenwand had besteld, dan kan deze makkeiljk vlak afgewerkt worden. Maar ik heb dus over...

Totale oppervlakte gaat om zo'n 10 m².

Over niet op de vloer schroeven heb je inderdaad ook wel weer gelijk in, dat doet een goed deel teniet. :| Maar AK kun je natuurlijk ook kitten.

Extra platen als ondervloer ga ik niet doen, dan wordt het allemaal te dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Seafarer schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:14:
[...]

Dat zou ik dus niet doen. Dat is dubbel geld uitgeven en problemen creëren.
Voetventielen kunnen makkelijk verstopt raken door vervuiling als je hiermee gaat inregelen. En als ik naar je foto kijk dan is je installatie behoorlijk pre historisch. En waarschijnlijk dus ook vuil, wat ook altijd onderin gaat zitten.

Al je toch je kranen vervangt neem deze dan met voorinstelling. Je geeft dan iedere radiator zoveel water als hij verwerken kan.De waterverdeling door het hele huis is dan veel beter. En beslis daarna of je nog een zone regeling wilt.(duur) Want goed ingeregeld geeft heel veel comfort.

Thuis komen, kachel aan, en klabam alle radiatoren krijgen hun juiste debiet en voordat je je jas uit hebt voel je het al opwarmen.

Je hebt de hele zomer nog om hier een paar pagina's te lezen: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Dank voor je antwoord, laat ik het zo zeggen, hij is retro 70's ;) Zou me niets verbazen dat er inderdaad drab in het systeem zit.

Zijn zulke kranen voldoende?
https://www.warmteservice...505?origin=-tl001-11-171-

Of is het beter om een thermostatische voorinstelbare kraan te nemen met een simpele knop (dus geen thermostatische regeling er op).
Bijvoorbeeld: https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

Laatstgenoemde komt inclusief bevestigingsmateriaal en knop op ongeveer 30 euro. De Comap kraan zit op de helft en doet volgens mij ook wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:41
Grote lurker van dit topic hier maar heb een vraag: Zouden jullie over granol heen stucen wat sinds 2007 op de muur zit?
Denk dat het een flinke klus wordt om het eraf te bikken/schuren.

Zie hieronder:
https://icedrive.net/0/8dE1yUwIpD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:16

A13X

Dude

Vraagje, op onze eerste verdieping zit een volledige PVC vloer gelegd door de vorige bewoners. Nu zijn we de plinten aan het vervangen en daardoor moet ik kleine stukjes aanleggen. Deze stukjes heb ik gemaakt van een losse strook die in een kast lag. Hoe kan ik deze makkelijk vast zetten? Om nu een verpakking PVC vloerlijm te gaan halen voor amper 10cm2 is nogal overkill. Ze zitten voor een deel onder de nieuwe plinten en er word niet overheen gelopen, ben genegen om het met montage kit te doen.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Fugitive2008 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:06:
Grote lurker van dit topic hier maar heb een vraag: Zouden jullie over granol heen stucen wat sinds 2007 op de muur zit?
Denk dat het een flinke klus wordt om het eraf te bikken/schuren.

Zie hieronder:
https://icedrive.net/0/8dE1yUwIpD
Je kan mazzel hebben. Ik heb ooit wel eens spachtelputz zo van de muur kunnen afsteken omdat de stucadoor blijkbaar geen voorstrijk had gebruikt. Toen was letterlijk een hele wand in 10 minuten weer maagdelijk kaal.

Kwestie van uitproberen. Lukt dat niet, dan inderdaad glad laten trekken door eroverheen te gaan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
A13X schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:36:
Vraagje, op onze eerste verdieping zit een volledige PVC vloer gelegd door de vorige bewoners. Nu zijn we de plinten aan het vervangen en daardoor moet ik kleine stukjes aanleggen. Deze stukjes heb ik gemaakt van een losse strook die in een kast lag. Hoe kan ik deze makkelijk vast zetten? Om nu een verpakking PVC vloerlijm te gaan halen voor amper 10cm2 is nogal overkill. Ze zitten voor een deel onder de nieuwe plinten en er word niet overheen gelopen, ben genegen om het met montage kit te doen.
Ik zou dan wel een flexibel blijvende kit gebruiken, polymax oid. Dan krijg je het er een stuk makkelijker en zonder schade uit mocht het ooit weer los moeten. 't zou ook nog met een paar dunne spijkertjes kunnen, afhankelijk van de ondergrond.

All-electric.

Pagina: 1 ... 145 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/